Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 169 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:19
Jazsie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:03:
Zijkanten + voorkant met "lamellen", achterkant is gewoon open.

Mijn WP is al zo stil dat ik geen verschil merk met de ombouw er om heen :).

Zal eens kijken of ik nog meer foto's kan optrommelen...
Als je wilt graag, welke kant blaast ie op? Die vrije kant of door de lamellen kant?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Welke koppelingen heb ik nodig? Met name van zoutsysteem naar bad is onduidelijk (5->6).

1. Bad uit 32mm
2. Intex 6m/3 in 38mm schroef
3. Pomp uit 38mm schroef
4. Intex QS200 zoutsysteem in 32mm
5. Zoutsysteem uit
6. Bad in 32mm

1 -> 2. Intex aansluitset 32mm naar 38mm schroef + Bijgeleverde slang 38mm van pomp
3 -> 4 Intex adapter A + Bijgeleverde slang met klemmen 32mm van zoutsysteem
5 -> 6 ??schuif 32 naar schroef 38 adapter?? + Bijgeleverde slang 38mm van pomp + intex aansluitset 32 naar 38mm schroef

Bestaat een dergelijke adapter?
Of toch een stuk 32mm slang bijkopen voor het laatste stuk (en dan komt de 32-38 adapter te vervallen).

[ Voor 15% gewijzigd door Peanudt op 29-06-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Peanudt schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:49:
Welke koppelingen heb ik nodig? Met name van zoutsysteem naar bad is onduidelijk (5->6).

1. Bad uit 32mm
2. Intex 6m/3 in 38mm schroef
[...]
3. Pomp uit 38mm schroef
https://www.zwembadstore....ang-adapter-38-32-mm.html
4. Intex QS200 zoutsysteem in 32mm
5. Zoutsysteem uit
6. Bad in 32mm
op de kraan van nummer 1 kan je 38mm aansluiten .. maar als het goed is pas adapter B er ook gewoon nog steeds op .. dus die bestel je 2x

Overgens je doet jezelf een plezier om 32mm zo kort mogelijk te houden. (minder druk verlies)

er zijn andere creatieve oplossingen maar dat is aan jou ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 19:15
pina schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:58:
Ik heb deze kokido chloordispenser:

https://www.toppy.be/prod...eersluis-cl-200-euro.html

de dosering staat op het minumum maar mijn chloorwaarde staat nog steeds te hoog. hoe kan ik dat voorkomen of wat is de oorzaak daarvan? Mijn zwembad is intussen wel 4 dagen niet meer in gebruik, maar de zandfilter draait dagelijks wel 2 uurtjes.
niemand die raad weet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

pina schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:58:
Ik heb deze kokido chloordispenser:

https://www.toppy.be/prod...eersluis-cl-200-euro.html

de dosering staat op het minumum maar mijn chloorwaarde staat nog steeds te hoog. hoe kan ik dat voorkomen of wat is de oorzaak daarvan? Mijn zwembad is intussen wel 4 dagen niet meer in gebruik, maar de zandfilter draait dagelijks wel 2 uurtjes.
Hoeveel tabletten heb je erin zitten?

Als hij helemaal vol is misschien eens half vol doen. Wellicht scheelt dat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59

The End

!Beginning

Ik heb net een rechthoekig Intex opzet bad aangeschaft. Heeft iemand al een keer een geisoleerde plaat gebouwd om over het zwembad te leggen?

Ik zit er aan te denken om 3mm multiplex te pakken, daar 10cm eps op te plakken, en dan weer 3mm multiplex. Iemand ervaring met iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
EdwinC schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:41:
[...]
Rubberen ring tussen deksel en vat wel er goed tussen?
En je zou die ring nog kunnen insmeren met vaseline.
Al lang toegepast, inclusie schoonmaken etc.
Sterker, heb zelfs andere rubberen O-ring geprobeerd.
Helaas geen verschil...

Nog andere suggesties iemand?
Ander gaat er vloeibare pakking tussen, ben het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:48:
[...]
niemand die raad weet? :?
RTFM is geen loze kreet --> startpost ???
lees in elk geval je chloor verpakking hoeveel je moet toevoegen per liter/m3

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 30-06-2023 14:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:23

OMX2000

By any means necessary...

Even een vraag mbt aansluiten van een WP. Ik heb een Poolex Silverline 70. En ik heb het idee om de bypass direct "aan" de WP aan te sluiten. Dus druk PVC buizen uit de WP, direct daaraan de bypass, en dan vanaf de bypass flexibele buizen (32 mm in mijn geval) richting filterpomp en zwembad.

Is dat tricky? Want ik wat foto's waarbij de bypass op de grond ligt, en dan aan allebei de kanten flexibele buizen (32/38 mm dus).

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilife
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-01 13:50
OMX2000 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:18:
Even een vraag mbt aansluiten van een WP. Ik heb een Poolex Silverline 70. En ik heb het idee om de bypass direct "aan" de WP aan te sluiten. Dus druk PVC buizen uit de WP, direct daaraan de bypass, en dan vanaf de bypass flexibele buizen (32 mm in mijn geval) richting filterpomp en zwembad.

Is dat tricky? Want ik wat foto's waarbij de bypass op de grond ligt, en dan aan allebei de kanten flexibele buizen (32/38 mm dus).
Ik heb dat ook gedaan met een bypass set van Toppy (zie mijn posts). Alles verlijmd en direct aan de warmtepomp aangesloten. Let er wel op dat je de pvc stukken tussen de kraan en de T stukken op maat maakt zodat je deze kan aansluiten op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 08-05 21:14
Ik heb een winny bugson zwembad stofzuiger. Er is een haak meegeleverd om hem uit het water te tillen.
Daar moet een steel aan. Nu zie ik bij de winkel waar hij vandaan komt verschillende universele stelen.
Van 2.4 to 3.8 meter. Maar ja zwembad is maar 120 cm diep.

Weet iemand of er een steel van een meter lang is die betaalbaar is? Nu is die € 24,95 voor een 2.4 meter lange telescopische stang me ook niet te veel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jacovn schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:23:
Ik heb een winny bugson zwembad stofzuiger. Er is een haak meegeleverd om hem uit het water te tillen.
Daar moet een steel aan. Nu zie ik bij de winkel waar hij vandaan komt verschillende universele stelen.
Van 2.4 to 3.8 meter. Maar ja zwembad is maar 120 cm diep.

Weet iemand of er een steel van een meter lang is die betaalbaar is? Nu is die € 24,95 voor een 2.4 meter lange telescopische stang me ook niet te veel.
Gok dat het uitschuifbare stangen zijn. Voordeel is dat als je stofzuiger aan de andere kant van het bad is je er ook bij kan. Of als je er een netje aan bevestigd je vanaf 1 plek je je hele bad kan scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 08-05 21:14
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Gok dat het uitschuifbare stangen zijn. Voordeel is dat als je stofzuiger aan de andere kant van het bad is je er ook bij kan. Of als je er een netje aan bevestigd je vanaf 1 plek je je hele bad kan scheppen.
Ik kan om mijn bad heenlopen en de stofzuiger zou bij een wand stoppen. Ik kan ook een telescopische stang nemen en hem ingeschoven laten zitten, dan heb ik vast ook een stang van 120 cm ongeveer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jacovn schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Ik kan om mijn bad heenlopen en de stofzuiger zou bij een wand stoppen. Ik kan ook een telescopische stang nemen en hem ingeschoven laten zitten, dan heb ik vast ook een stang van 120 cm ongeveer.
Ja zoiets zijn ze ingeschoven meen ik.
Denk dat het lastig vinden is om een korte niet uitschuifbare te kopen.
Meeste mensen kopen juist de uitschuif variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Glaslijn schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Nog andere suggesties iemand?
Ik heb de stap met de vloeibare pakking nog even uitgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iOKQ7HlBM_VDxqgoRSiA_NnCqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmxeHbHHwsSpqeTVSFxOzlZb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een automatische beluchter geplaatst, welke normaal in een CV installatie gebruikt word.
Is alleen even afwachten hoe bestendig het messing is tegen licht zoutwater (1g/l).

Messing lijkt na een week wel redelijk bestand tegen 15% zwavelzuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:41
The End schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:59:
Ik heb net een rechthoekig Intex opzet bad aangeschaft. Heeft iemand al een keer een geisoleerde plaat gebouwd om over het zwembad te leggen?

Ik zit er aan te denken om 3mm multiplex te pakken, daar 10cm eps op te plakken, en dan weer 3mm multiplex. Iemand ervaring met iets dergelijks?
is dat wel te tillen :? Ik weet niet wel formaat zwembad je gekocht hebt :?
Los daarvan vraag ik me af of dat echt zoveel gaat schelen als alleen een afdekzeil.
Vergeet niet dat allevier de zijkanten samen een grotere oppervlakte hebben dan wat je gaat afdekken dus daar verlies je minstens zoveel warmte als dat je de bovenkant alleen zou afdekken met een zeil.

Wij hebben een zwart zeil. Doordat dit overdag in de zon ligt absorbeert dit alle zonnewarmte en draagt dit direct over aan het water (zeil aan de zijkanten bloedheet want geen contact met het water, wat op het water drijft gewoon watertemperatuur. Ik denk dat deze manier misschien wel meer doet dan jouw isolatieidee. In de nacht zal je zeker minder warmteverlies hebben maar overdag heb je ook geen voordeel van de stralingswarmte van de zon (mits je bad in de zon staat uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ybos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:46:
[...]

is dat wel te tillen :? Ik weet niet wel formaat zwembad je gekocht hebt :?
Los daarvan vraag ik me af of dat echt zoveel gaat schelen als alleen een afdekzeil.
Vergeet niet dat allevier de zijkanten samen een grotere oppervlakte hebben dan wat je gaat afdekken dus daar verlies je minstens zoveel warmte als dat je de bovenkant alleen zou afdekken met een zeil.
Mijn zwembad is 400x200. Omdat de warmte opstijgt, verwacht ik dat je het meeste profijt hebt van het isoleren van het 'dak'. Ik vroeg me alleen af of het veel uitmaakt, want als mensen hier al ervaring mee hebben, dan scheelt het een hoop. Je ziet dit soort deksels overigens wel bij de betere jacuzzi's.
Wij hebben een zwart zeil. Doordat dit overdag in de zon ligt absorbeert dit alle zonnewarmte en draagt dit direct over aan het water (zeil aan de zijkanten bloedheet want geen contact met het water, wat op het water drijft gewoon watertemperatuur. Ik denk dat deze manier misschien wel meer doet dan jouw isolatieidee. In de nacht zal je zeker minder warmteverlies hebben maar overdag heb je ook geen voordeel van de stralingswarmte van de zon (mits je bad in de zon staat uiteraard)
Dat zal zeker bijdragen aan de watertemperatuur, maar daar heb je 's nachts niks aan en ons zwembad staat relatief lang in de schaduw overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
The End schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:06:
[...]

Mijn zwembad is 400x200. Omdat de warmte opstijgt, verwacht ik dat je het meeste profijt hebt van het isoleren van het 'dak'. Ik vroeg me alleen af of het veel uitmaakt, want als mensen hier al ervaring mee hebben, dan scheelt het een hoop. Je ziet dit soort deksels overigens wel bij de betere jacuzzi's.

[...]

Dat zal zeker bijdragen aan de watertemperatuur, maar daar heb je 's nachts niks aan en ons zwembad staat relatief lang in de schaduw overdag.
Ik denk dat het makkelijker is om gewoon wat xps platen op het water te leggen dan zo een zware constructie te maken.
Ik vraag me ook af of het wel de moeite is? Ik heb op mijn 550x300 bad een 3 graden verlies op de nacht met een gewone noppenfolie, en het kost de warmtepomp ongeveer 5kwh/dag om dit terug op te warmen elke dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
The End schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:06:
[...]

[...]

Hier een zeil op maat laten maken, type vrachtwagenzeil zeg maar, dus dik en zwaarder dan die votjes van Intex zelf, daarnaast noppenfolie erop, dan is het verlies snachts niet zo veel. Daarnaast is het nog steeds handzaam, je krijgt het er nog prima vanaf en tijdelijk opbergen, dat lijkt mij stuk vervelender met allerlei platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan1234
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 10:05
Heb een vraag over zwembadslangen en 38 naar 32mm conversie. Ik heb onderstaande pomp met een 38mm uitgang. Al mijn slangen zijn 32mm, ook naar mijn Intex zwembad toe.
Hoe kan ik het beste deze 38mm naar 32mm omzetten?

Voor nu heb ik een stukje 38mm korte slang besteld en een verloopstuk naar 32mm: https://www.zwembadenwebshop.nl/verloopstuk-32mm-38mm.

Zijn er slimmere oplossingen? Hier de aansluiting van de pomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbDtW4H1nDr4XnFmHAmaQ4SMieg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMcMG6v0eV80facPzM5tfMol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:49
The End schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:59:

Is al eens wat van voorbij gekomen. Meen zelfs nog meer; maar in ieder geval hier;
martijnr17 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
daan1234 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:50:
Heb een vraag over zwembadslangen en 38 naar 32mm conversie. Ik heb onderstaande pomp met een 38mm uitgang. Al mijn slangen zijn 32mm, ook naar mijn Intex zwembad toe.

Voor nu heb ik een stukje 38mm korte slang besteld en een verloopstuk naar 32mm: https://www.zwembadenwebshop.nl/verloopstuk-32mm-38mm.

[Afbeelding]
't maar net wat je wilt, maar je kan natuurlijk ook gewoon een Intex in/uitlaat setje 38mm kopen en 38mm slangen en alles zo aansluiten...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan1234
dizzytal schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:30:
[...]
't maar net wat je wilt, maar je kan natuurlijk ook gewoon een Intex in/uitlaat setje 38mm kopen en 38mm slangen en alles zo aansluiten...
Ja een volledige conversie naar 38mm is mogelijk, maar dan ben ik denk meer kwijt. Dan zou ik geen 38mm slangen kopen maar direct naar 50mm PVC gaan. Dit is de enige plek met 38mm in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
daan1234 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:50:

[Afbeelding]
Dat is de Aqua Plus toch?
Ik heb de 280+ en het buisje van de pomp naar het vat was te lang. Het rechte stuk heb ik ingekort en daarvan een dubbel deel gebruikt om het 38/32 verloopje aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NRWVx76hL1080pMavvKhn-bQ6Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvOWVuyiX4YO66qNWhPGzxyJ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan1234
Ja dat is precies dezelfde pomp. Handig opgelost! Ik denk dat ik hetzelfde ga doen, denk dat het verloopje deze week binnenkomt.

Ook handig om te zien dat je de 6-standen unit iets gedraaid hebt, dat idee kan ook van pas komen bij de behuizing die ik nog wil maken. Dankjewel voor de foto en de ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die 6-weg kraan heb ik scheef gezet omdat anders dat buisje vanaf de pomp heel slecht uitkwam. Die moest ik dan zowat in een 90 graden bocht forceren. Bijkomend voordeel was dat ik op deze manier de bestaande slangen kon gebruiken om alles aan te sluiten. Die waren voor een eerdere situatie op maat gemaakt.
Het is wel wat lastiger uitmeten waar de gaten in de kast moeten komen. Natuurlijk heeft een 38mm slang minder weerstand, dus hoe meer je daarvan gebruikt i.p.v. 32mm, hoe beter.

Hornbach verkoopt ook die 32/38 verloopjes, zakje van 2 incl. slangklemmen voor 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05
sinds dit seizoen voor het eerst een automatische PH+ORP regeling + zoutelectrolyze systeem.
De PH regeling werkt prima, maar met de ORP heb ik toch nog wel wat moeite.

Probe is netjes gecalibreerd (paar weken terug), maar de meting is erg raar.
Cya --> laag zo'n 11ppm
PH is stabiel 7.3

Toch zie ik de ORP soms zelfs negatief gaan :o, en dan weer een hele dag erg laag zijn (setpoint is 650).
De zoutcel is dan de hele dag maximaal aan het produceren, maar hij lijkt niet echt op te lopen.
Als ik dan meet met een tester kom ik op >4ppm DPD1 uit.

Met een teststrip geeft ie ook hoog vrij chloor aan, maar ook hoog gebonden chloor.

Ik snap er helemaal nix van, iemand die meer ervaring heeft met ORP metingen en mij hier advies over zou kunnen geven. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Ik worstel er eerlijk gezegd ook nog mee.
Eigenlijk exact dezelfde ervaring, waarden voor pH en CYA en alkaliteit zijn precies wat ze moeten zijn of binnen de gestelde marges. Veel uren elektrolyse, CL gehalte blijft achter en ORP waarde schiet echt alle kanten op.....

Geen idee in hoeverre de afdekking van het water er hier nog van invloed is, maar zal niet helpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:24
darklord007 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:24:
sinds dit seizoen voor het eerst een automatische PH+ORP regeling + zoutelectrolyze systeem.

Cya --> laag zo'n 11ppm
PH is stabiel 7.3

Toch zie ik de ORP soms zelfs negatief gaan :o, en dan weer een hele dag erg laag zijn (setpoint is 650).
De zoutcel is dan de hele dag maximaal aan het produceren, maar hij lijkt niet echt op te lopen.

Met een teststrip geeft ie ook hoog vrij chloor aan, maar ook hoog gebonden chloor.

Ik snap er helemaal nix van, iemand die meer ervaring heeft met ORP metingen en mij hier advies over zou kunnen geven. Alvast bedankt :)
Bij de meeste strips is het vrije chloor en chloor totaal. Je moet dan ook het vrije chloor van het chloor totaal aftrekken om het gebonden chloor te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:54

Cya --> laag zo'n 11ppm
PH is stabiel 7.3

Advies is iedere week je water testen ;).
Probes caliberen 2-4 weken, zelf doe ik het altijd bij seizoen start en wanneer er sterke afwijking is bij de wekelijkse test.

Testen met teststrip is zinloos, gebruik poollab of dergelijke.

Als je ORP negatief gaat dan denk ik toch dat je beter nog eens doet calibreren, ik heb daar totaal geen last van en ook geen uitschieters.

Aangezien je zoutwaterbad hebt, je hebt het water geaard met een aardepen? Wil ook wel eens storing geven.

Daarnaast mag je best wat CYA toevoegen, 11 ppm is inderdaad aan de lage kant met gevolg dat je Chloor verdampt waar je bij staat met de zon erop >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Jazsie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Advies is iedere week je water testen ;).
Probes caliberen 2-4 weken, zelf doe ik het altijd bij seizoen start en wanneer er sterke afwijking is bij de wekelijkse test.

Testen met teststrip is zinloos, gebruik poollab of dergelijke.

Als je ORP negatief gaat dan denk ik toch dat je beter nog eens doet calibreren, ik heb daar totaal geen last van en ook geen uitschieters.

Aangezien je zoutwaterbad hebt, je hebt het water geaard met een aardepen? Wil ook wel eens storing geven.

Daarnaast mag je best wat CYA toevoegen, 11 ppm is inderdaad aan de lage kant met gevolg dat je Chloor verdampt waar je bij staat met de zon erop >:).
om de 2-4 weken calibreren is wel veel. Ik wilde juist minder werk....
Maar neem aan dat die probes driften (je doet ook maar een one-point calibratie), dus dan zou je langzaam een mismatch tussen chloor en ORP moeten gaan meten.

Vanmorgen de ORP weer eens aangesloten en die begon bij een 200mV, maar nu is ie weer 710mV....
Ik snap er helemaal nix van, zal maar eens een mailtje sturen naar de fabrikant. Maar voordat ik dat doe wilde ik ff vragen hoe bij andere de ORP normaal fluctueerd.

Ik heb een bad van 18m3 en een goede zonwerende afdekking. PH wordt netjes stabiel op 7.3 gehouden.
zien jullie grote stappen/sprongen of is de uitlezing normaal redelijk stabiel?

Ik heb het water geaard via de centraaldoos van de zwembad stroomvoorziening.

CYA wil ik idd nog wel wat verhogen (heb nog 5kg staan :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hij flucteert aan de hand van de hoeveelheid chloor dat er in zit (logisch, dat weet je vast ook al).
Gaat overigens best langzaam, ik doe dan ook na ieder dosering 15min wachten voordat de volgende meeting/dosering is.

Omdat je CYA te laag is en je chloor letterlijk verdampt waar je bij staat met de zon erop zal die bij jouw wel meer flucteren, maar dat is dan op een tijdlijn van een uur en geen seconden.

Ik heb aanzienlijk minder werk dan toen ik nog tabletten had, ik doe preventief 1x per week meten. Persoonlijk heb ik tot nu toe enkel 1x tussendoor wezen caliberen (uitgezonderd de eerste keer bij seizoens start) door een te sterke afwijking.

Al met al maakt het, het onderhoud veel malen simpeler en minder arbeidsintensief :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Nou benieuwd wat het weer voor invloed gaat hebben. Vanwege de windstoten de overkapping maar naar beneden gedaan. Nieuw chloortablet er in dosis anti alg en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:16

Cya --> laag zo'n 11ppm
PH is stabiel 7.3

Ik heb een soortgelijk probleem. Bij mij blijft de meting echter wel stabiel maar het chloor gehalte krijg ik niet omhoog. De zoutcel staat al de hele week op vol vermogen met het roldek dicht maar de ORP blijft op dezelfde waarde hangen. Normaal kan het systeem makkelijk 's-nachts het bad weer op een goede waarde krijgen.

Gisteren gemeten:
pH: 7.4
Alkaliteit: 116
vrij chloor: 0.26
Gecombineerd chloor 2.98
Totaal chloor: 3.23
CYA: 12

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Iedereen zwembadzeilen goed vastzetten. Anders waait het weg met Poly vandaag.

Net maar beetje gewicht op gelegd in de vorm van water en een extra knoop in de touwen.
Verder staat t zwembad spul allemaal stevig en redelijk uit de wind gelukkig.

Bedje en zwemband vd kinderen ook maar even binnen gehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis1812 op 05-07-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55
Dennis1812 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:07:
Iedereen zwembadzeilem goed vastzetten. Anders waait het weg met Poly vandaag.

Net maar beetje gewicht op gelegd in de vorm van water en een extra knoop in de touwen.
Verder staat t zwembad spul allemaal stevig en redelijk uit de wind gelukkig.

Bedje en zwemband vd kinderen ook maar even binnen gehaald.
haha goed punt, hier ligt er nog een plas water op het zeil van afgelopen week en mijn zeil zit vast met 10 klemmen :) De punten klappen soms een beetje om maar ik hoor het vanzelf wel van mijn vrouw als er iets mis is :P

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Onze parasol stond er nog. Als de zon schijnt en de kinderen zwemmen draai ik die wel eens omhoog voor wat schaduw.

Die heb ik maar wel even veilig gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Da Duke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem. Bij mij blijft de meting echter wel stabiel maar het chloor gehalte krijg ik niet omhoog. De zoutcel staat al de hele week op vol vermogen met het roldek dicht maar de ORP blijft op dezelfde waarde hangen. Normaal kan het systeem makkelijk 's-nachts het bad weer op een goede waarde krijgen.

Gisteren gemeten:
Gecombineerd chloor 2.98

Iemand een idee?
CYA mag je sowieso verhogen, die is te laag waardoor het chloor verdampt waar je bij staat in de zon :9.

Kan nergens lezen welk waarde je ORP/Redox geeft. Hoe doe je testen, poollab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:24
Sinds een paar weken hebben we ook een zwembad in de tuin staan.
Nu maakt de beluchter veel geluid soort van slurpend als de pomp aan staat is dit normaal?
Vind het nogal hinderlijk lekker in de tuin zitten als de pomp draait is er zo niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

H143 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:28:
Sinds een paar weken hebben we ook een zwembad in de tuin staan.
Nu maakt de beluchter veel geluid soort van slurpend als de pomp aan staat is dit normaal?
Vind het nogal hinderlijk lekker in de tuin zitten als de pomp draait is er zo niet bij
En als je hem in z'n geheel ontlucht? Helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
Jazsie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:41:
[...]

CYA mag je sowieso verhogen, die is te laag waardoor het chloor verdampt waar je bij staat in de zon :9.

Kan nergens lezen welk waarde je ORP/Redox geeft. Hoe doe je testen, poollab?
Ik lees verschillende verhalen over CYA in combinatie met een Redox sensor, de een zegt niet doen en de andere zegt wel. Ben hierdoor een beetje lost. Zwembad is de hele week niet open geweest en denk daardoor dat het verdampen van het chloor ook wel mee valt. Het gaat hier om een inbouwzwembad met roldek.

Redox geeft rond 510 mV aan. Testen doe ik met poollab inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Da Duke op 05-07-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Wat voor pomp raden jullie aan voor een bad van ongeveer 8m3 waarbij de verwarming op het dak komt te staan? Liefst een zandfilterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Dennis1812 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:32:
[...]

En als je hem in z'n geheel ontlucht? Helpt dat?
de slangen en pomp zijn ook volledig ontlucht,
op de aanzuiging zit een beluchter die zuigt juist lucht mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

H143 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:36:
[...]

de slangen en pomp zijn ook volledig ontlucht,
op de aanzuiging zit een beluchter die zuigt juist lucht mee
Zit dat niet verkeerd om? De beluchter moet op de inlaat van het bad zitten of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The End schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:27:
Wat voor pomp raden jullie aan voor een bad van ongeveer 8m3 waarbij de verwarming op het dak komt te staan? Liefst een zandfilterpomp.
met een Hmax van 5-7m3 is alles vanaf 6m3 geloof ik wel te doen let wel op dat je 38slang + schroefaansluiting hebt .. ik zou bv intex/bestway aanraden

je pompt toch overdag 2x je bad rond minimaal en maximaal 10 uur met zonne verwarming dus geluid is meestal niet een grote issue.

let wel op in de handleiding hoeveel liter per uur laat vloeien voor de pomp daarop kan je dan berekenen hoelang je doet over 1 a 2x je bad rond te pompen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

vso schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:03:
[...]

met een Hmax van 5-7m3 is alles vanaf 6m3 geloof ik wel te doen let wel op dat je 38slang + schroefaansluiting hebt .. ik zou bv intex/bestway aanraden

je pompt toch overdag 2x je bad rond minimaal en maximaal 10 uur met zonne verwarming dus geluid is meestal niet een grote issue.

let wel op in de handleiding hoeveel liter per uur laat vloeien voor de pomp daarop kan je dan berekenen hoelang je doet over 1 a 2x je bad rond te pompen.
Ik heb nu deze: https://www.top-zwembadsh...nic&utm_campaign=surfaces Hij voldoet voor mijn bad op dit moment, maar ik dacht eigenlijk dat deze niet in staat is om het water het dak op te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
vso schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:51:
[...]

RTFM is geen loze kreet --> startpost ???

[...]
Dat heb ik al lang gedaan, anders had ik het hier niet gevraagd. Zo kan je élke vraag herleiden tot een RTFM :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Dat heb ik al lang gedaan, anders had ik het hier niet gevraagd. Zo kan je élke vraag herleiden tot een RTFM :X
Een vraag waar bij 100% kans het antwoord = "doe er minder" in retour komt. leek me dit een alternatief die enigsinds nuttig(er) kon zijn.

als je nu iets meer informatie geeft hoe je tot deze conclusie komt zullen de antwoorden wellicht ook vergelijkbaar nuttiger voor jou kunnen zijn ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The End schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Ik heb nu deze: https://www.top-zwembadsh...nic&utm_campaign=surfaces Hij voldoet voor mijn bad op dit moment, maar ik dacht eigenlijk dat deze niet in staat is om het water het dak op te pompen?
Deze zou nog wel eens kunnen maar het houd niet veel over er is 1 CRP pomp die een hmax van 2m had ..

Als je 20cm hoger dan waar je iets op het dak wilt leggen water uit de slang krijgt zit je eigenlijk wel goed, het vallend water "zuigt"

mijn zfp bijvoorbeeld gebruikt ~210 Watt als ik niet verwarm, maar bij verwarmen maar ~195 Watt (op het dak)

nu is het wel zo dat de waterdruk/stroming bij 210 Watt wel hoger is dan via het dak .. maar meh het werkt ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
The End schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Zit dat niet verkeerd om? De beluchter moet op de inlaat van het bad zitten of begrijp ik je verkeerd?
je hebt gelijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:36
Om de slangenboel naast het zwembad een beetje op te ruimen, het aansluiten makkelijker te maken en de pomp+zoutsysteem te automatiseren wil ik een plank maken met daarop alle aansluitingen en kranen voor het zwembad. Zie het ontwerp hier: amauer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Nu ben ik op zoek naar een thermowell met een DS18b20. In dit topic en die van "Zwembad DIY automatisering" wordt er vaak verwezen naar Aliexpres maar helaas zijn alle links inmiddels niet meer werkend. Nu kwam ik een thermowell met sensor erin tegen die best prijzig is in vergelijking met een losse thermowell en een losse sensor. Klopt het dat ik de DS18B20 sensor in de thermowell kan schuiven en dan is het klaar of moet er ook nog iets van een warmtegeleidende pasta in? Of kan ik beter de kant-en-klare thermowell met sensor nemen?

Thermowell BSP G1/2 50mm RVS
+- € 14,-
https://nl.aliexpress.com/item/32811388557.html

Thermowell 30-200Mm Thermowell 304 Rvs 1/2 Bsp G Draad 1/2 "DN15 Voor Temperatuur sensor
4 stuks voor +-€ 12,78
https://nl.aliexpress.com/item/1005004857471579.html

1Pc DS18B20 Rvs Waterdichte DS18b20 1M 3M 5M Draad Temperatuursensor Temperatuursensor 18B20 Kabel voor Arduino
4 stuks voor €17,39
https://nl.aliexpress.com/item/1005004749824945.html

Daarnaast heb ik 6 kogelkranen nodig. Ik heb vier geschikte kranen gevonden die qua specificaties allemaal gelijk aan elkaar zijn. Welke zouden jullie aanraden? Zit er een verschil in van kwaliteit of werkt alles even goed?

PVC kogelkraan type Industrie
Pimtas, 16 bar, Artikelnummer 997228
https://www.pvc24.nl/pvc-kogelkraan-50-mm/
€ 15,71

VDL PVC Kogelkraan 2 x 50mm lijm blauwe handgreep
VDL. 16 bar
https://www.pvc24.nl/vdl-...jm-blauwe-handgreep-prod/
€ 22,28

PVC kogelkraan 50 mm lijmverbinding
Cepex, 16 bar, 8717605096049
https://bunx.nl/pvc-kogelkraan-50-mm-lijmverbinding
€15.95

2 weg kogelkraan 50mm
Plimex/Profec type Safe 600, 16 bar, 4019305286572
https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html
€ 17,50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
amauer schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:57:
Om de slangenboel naast het zwembad een beetje op te ruimen, het aansluiten makkelijker te maken en de pomp+zoutsysteem te automatiseren wil ik een plank maken met daarop alle aansluitingen en kranen voor het zwembad. Zie het ontwerp hier: amauer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Nu ben ik op zoek naar een thermowell met een DS18b20. In dit topic en die van "Zwembad DIY automatisering" wordt er vaak verwezen naar Aliexpres maar helaas zijn alle links inmiddels niet meer werkend. Nu kwam ik een thermowell met sensor erin tegen die best prijzig is in vergelijking met een losse thermowell en een losse sensor. Klopt het dat ik de DS18B20 sensor in de thermowell kan schuiven en dan is het klaar of moet er ook nog iets van een warmtegeleidende pasta in? Of kan ik beter de kant-en-klare thermowell met sensor nemen?
Met kant en klaar kan je ook nog pasta erin doen maar de moeite v.d pasta is het denk ik niet waard.,. let wel op met je temp sensors dat ze dezelfde waardes geven

je kan sensors caliberen, maar als je ze bv per 10 besteld, label ze per stuk, schrijf een "tabel" van 6 tempoeraturen op oid, als het goed is kan elk device 5 tot 10 sensors aan maar je moet wel weten welke welke is .. 0x32ab54csad3 = label 1 bv, tasmota en esphome "noemen" ze anders dus het als een txt bestand te bewaren is wel handig voor referentie later.

ik heb het gedaan met een bak water (wel roeren) en elke keer wat heet water erbij. sensor x neem ik als "waar" en de rest moet die volgen.

nan/ of 85C = defect/doet het niet trouwens met ds18b20 sensors

je doet jezelf een plezier door een stekker/plug per sensor en de pluggen onderling te verbinden met een 4k7 weerstand oid voordat je het aan een esp/arduino hangt. maakt sensor vervangen tzt makkelijker.
Thermowell BSP G1/2 50mm RVS
+- € 14,-
https://nl.aliexpress.com/item/32811388557.html

Thermowell 30-200Mm Thermowell 304 Rvs 1/2 Bsp G Draad 1/2 "DN15 Voor Temperatuur sensor
4 stuks voor +-€ 12,78
https://nl.aliexpress.com/item/1005004857471579.html

1Pc DS18B20 Rvs Waterdichte DS18b20 1M 3M 5M Draad Temperatuursensor Temperatuursensor 18B20 Kabel voor Arduino
4 stuks voor €17,39
https://nl.aliexpress.com/item/1005004749824945.html
ik had bij amazon 10x voor met 3m draad voor 15,- oid ..
Daarnaast heb ik 6 kogelkranen nodig. Ik heb vier geschikte kranen gevonden die qua specificaties allemaal gelijk aan elkaar zijn. Welke zouden jullie aanraden? Zit er een verschil in van kwaliteit of werkt alles even goed?

PVC kogelkraan type Industrie
Pimtas, 16 bar, Artikelnummer 997228
https://www.pvc24.nl/pvc-kogelkraan-50-mm/
€ 15,71

VDL PVC Kogelkraan 2 x 50mm lijm blauwe handgreep
VDL. 16 bar
https://www.pvc24.nl/vdl-...jm-blauwe-handgreep-prod/
€ 22,28

PVC kogelkraan 50 mm lijmverbinding
Cepex, 16 bar, 8717605096049
https://bunx.nl/pvc-kogelkraan-50-mm-lijmverbinding
€15.95

2 weg kogelkraan 50mm
Plimex/Profec type Safe 600, 16 bar, 4019305286572
https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html
€ 17,50
ik zou kogelkranen nemen met schroef / lijm verbinding en genoeg vlees op je pijp om eraan te kunnen morrelen later als je de zaag er in wilt zetten (anders moet je met een verfbrander oid aan de slag) om de lijm verbinding los te krijgen.

je doet jezelf een plezier om "gladde" ipv geribbelde 32/38mm overgangen naar slang te nemen als dat een wens is. die geribbelde zijn iets lastiger lek vrij te krijgen met telfon / elektra-tape.

32/38mm slang kan wel eens op zijn en ze houden het 1 a 2 seizoenen uit in de volle zon + chloor ook als je ze opruimt in de winter .. pijp is beter als je het kan..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
mijn ZFP heeft een debiet 6m3 en de warmtepomp erachter 2m3. Ik moet daartussen dan best een bypass installeren. Maar ik heb dat nu opgelost met een kokido kogelkraan ertussen te plaatsen en dan die kraan wat toe te draaien. Is dat een goede oplossing of is het beter dat ik zo een bypass kit aanschaf?

Kan ik dan ook op een manier te weten wat het huidige debiet is? Of is het enkel op gevoel dat je het kan inperken?

[ Voor 20% gewijzigd door pina op 06-07-2023 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Grrr. Gisteren alle troep uit het zwembad gehaald. Bleek dat het ZFP bijna niet meer deed. Backwash gedaan ging ook met weinig vermogen. hhhhmmm. Bleek het voor filter helemaal vol te zitten met rotzooi van de bloei van onze beuk. Lekker voorfilter schoongemaakt. Maar zit er in die koppeling een losse ring die je er nooit meer op krijgt als het filter recht opstaat.

Filter iets gekanteld filter er in ring er op weer aangesloten yes water dicht. Maar geen vermogen hhhhmmm vandaag het filter maar eens loshalen en een kijkje nemen. waarschijnlijk wat verschoven in het filter en zo blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Via MP heb ik voor weinig een nieuwe Intex filterpomp 636G op de kop getikt, echter zonder adapter/trafo (vandaar voor weinig). Die score ik er op een andere manier wel bij, dacht ik. Niet dus, ik kan ze los niet vinden (behalve via Intex, maar dan betaal je de hoofdprijs). Op het typeplaatje van de pomp staat 12 V 15 A. Heeft iemand een idee wat voor trafo ik hier aan kan hangen? Origineel is het deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdTTVGXtNpK4xfIL9tqpu3Emijc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV0gCw2BWBpIytTcbLyOOB1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 23:04
Cella schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:19:
Via MP heb ik voor weinig een nieuwe Intex filterpomp 636G op de kop getikt, echter zonder adapter/trafo (vandaar voor weinig). Die score ik er op een andere manier wel bij, dacht ik. Niet dus, ik kan ze los niet vinden (behalve via Intex, maar dan betaal je de hoofdprijs). Op het typeplaatje van de pomp staat 12 V 15 A. Heeft iemand een idee wat voor trafo ik hier aan kan hangen? Origineel is het deze:
[Afbeelding]
Die heb ik mogelijk nog wel liggen, kijk ik straks even voor je. Dan stuur ik je wel een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Da Duke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Gisteren gemeten:
Gecombineerd chloor 2.98

Iemand een idee?
Het zou kunnen zijn dat je zoutcell 'op' is, dit hadden wij vorig jaar ook, ineens veel minder productie.

Ik heb contact gehad met de leverancier van mijn systeem.
die gaven aan dat het aan verschillende dingen kon liggen waarom de sensor niet goed (meer) werkt.

o.a.:
het niet goed aarden (wel het geval).
chloor shock --> blijkbaar mag dit niet??
hoge chloor concentratie (dat is idd het geval nadat de sensor alle kanten op sprong...)
sensor end of life --> is pas nieuw....

Gelukkig sturen ze onder coulance een nieuwe op, hopelijk werkt die beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
HEBBES HAHA. Ik maar zoeken en denken hoe kan dat nou dat het vermogen weg is van de ZFP. Maar blijkt op de indexkoppeling in het zwembad waar je de skimmer op schroeft zit een heel klein plastic roostertje en die zat helemaal vol. Probeem gefikst Skywalker heeft meteen een rondje gezwommen alleen wel jammer dat het water inmiddels is afgekoeld naar 20 graden.

Oh ja en dat plastic rooster is er uit die heb ik er uitgehaald met de soldeerbout. Voor filter op de pomp is genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Skywalker27 op 06-07-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:36
@vso Bedankt voor de goede tips! Erg waardevol :)
Wat bedoel je met schroef / lijm verbinding voor de kogelkranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
@darklord007 bedankt voor de tip Ik zal dit eens verder onderzoeken en contact opnemen met de leverancier. Het zoutsysteem is nog geen jaar oud, wel geaard, geen chloorchock gedaan en nog nooit te hoge concentratie chloor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:36
Skywalker27 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:12:
HEBBES HAHA. Ik maar zoeken en denken hoe kan dat nou dat het vermogen weg is van de ZFP. Maar blijkt op de indexkoppeling in het zwembad waar je de skimmer op schroeft zit een heel klein plastic roostertje en die zat helemaal vol. Probeem gefikst Skywalker heeft meteen een rondje gezwommen alleen wel jammer dat het water inmiddels is afgekoeld naar 20 graden.

Oh ja en dat plastic rooster is er uit die heb ik er uitgehaald met de soldeerbout. Voor filter op de pomp is genoeg.
dat was een frisse duik :D 20 graden is almost freezing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Wolfp4ck schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:41:
[...]

dat was een frisse duik :D 20 graden is almost freezing
Als je er door bent is het lekker 22 vind ik prima om lekker te zwemmen en de kinderen hebben er nog minder moeite mee maar als het mooi weer is is het water eigenlijk altijd rond de 26 graden en dan vind ik het al lauw.

Bij dit soort baden snap ik de warmte pomp wel maar de kleinere baden ls 4m3 - 6m3 kunnen volgens mij prima zonder warmte pomp.

[ Voor 14% gewijzigd door Skywalker27 op 06-07-2023 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:36
ik heb graag 28 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 12:08

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Alles boven de 20 graden is echt te warm. Voor mij is de keuze op een warmtepomp gevallen die ook kan koelen op hele warme dagen. Moet m nog aansluiten trouwens. Bad is nu 19 graden.

Een vraag voor de mensen met een Ph pomp. Hoe doen jullie dat met het zuur? Gewoon fles open slang erin en klaar? Moet het niet afdekt worden? Of gebruik je een speciaal reservoir? Kan zo snel niks vinden hierover. Ik heb natuurlijk maar een 6m3 badje.

Het Ph minus poeder wat ik nog had is bijna op en moet overschakelen naar de vloeistof.
Input wordt gewaardeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Zuluman op 06-07-2023 12:55 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 12:58
Zuluman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:52:
Een vraag voor de mensen met een Ph pomp. Hoe doen jullie dat met het zuur? Gewoon fles open slang erin en klaar? Moet het niet afdekt worden? Of gebruik je een speciaal reservoir? Kan zo snel niks vinden hierover. Ik heb natuurlijk maar een 6m3 badje.

Het Ph minus poeder wat ik nog had is bijna op en moet overschakelen naar de vloeistof.
Input wordt gewaardeerd.
Dop er af halen. Gaatje in de dop boren, iets van 4 a 5 mm is precies voldoende om aanzuigslang door te voeren. Dan aanzuigmondje monteren, dan in jerrycan stoppen zodat aanzuigmondje op de bodem ligt en dop er weer terug opschroeven en klaar.
En voor veiligheid eventueel de jerrycan zelf nog in een lekbak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
amauer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:25:
@vso Bedankt voor de goede tips! Erg waardevol :)
Wat bedoel je met schroef / lijm verbinding voor de kogelkranen?
ter illustratie dit soort https://www.bosta.com/nl-...an-type-safe-600-0112101m kraan

Omdat het demontabel is ..is het ook makkelijker aanpassingen maken dat is eerder het idee erachter.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
@Zuluman de tandjes. Dat is voor mij toch echt veel te koud. Warmtepomp staat hier op 28-29 graden. Toen hij nog top 24 stond vonden ook mijn kinderen dat te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:24:
@Zuluman de tandjes. Dat is voor mij toch echt veel te koud. Warmtepomp staat hier op 28-29 graden. Toen hij nog top 24 stond vonden ook mijn kinderen dat te koud.
wat wel nuttig is om te weten dat per graad "warmer" je niet de hoeveelheid energie erin moet stoppen.

bv 23-->24 graden is 1kwh maar van 26 naar 28 kan best 2kwh aan energie kosten voor 1 graad hoger, ongeacht solar/wp ..

Zelf denk ik hoe warmer buiten hoe warmer het water moet zijn publieke zwembaden zitten vaak wel wat lager dan we hier verwarmen.

het zou wel eens intressant zijn om te weten of het nut heeft om je temp bv bewust terug te schroeven op de mindere dagen om zo energie zuiniger met je bad om te gaan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

GeeMoney schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:24:
Mijn zoons (14 en 19) zijn getraind in zwemmen in koud water. Toen we een intex bad hadden staan van mei tm september was ook niks verwarmd. En ze doen ook koud douchen net als hun vader. Scheelt ook stookkosten. Temperatuur is in de winter van 21 naar 18 gegaan. Scheelt me dik 25Gj per jaar aan verwarming. Helaas komt de vrouw niet mee. Dus die wou een warmtepomp om te zwemmen voor in t voorjaar en najaar. Maar in de winter heb ik mijn ijsbad!!
vso schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:51:
[...]

wat wel nuttig is om te weten dat per graad "warmer" je niet de hoeveelheid energie erin moet stoppen.

bv 23-->24 graden is 1kwh maar van 26 naar 28 kan best 2kwh aan energie kosten voor 1 graad hoger, ongeacht solar/wp ..

Zelf denk ik hoe warmer buiten hoe warmer het water moet zijn publieke zwembaden zitten vaak wel wat lager dan we hier verwarmen.

het zou wel eens intressant zijn om te weten of het nut heeft om je temp bv bewust terug te schroeven op de mindere dagen om zo energie zuiniger met je bad om te gaan
Ik ga het bad in t voor en najaar waarschijnlijk niet constant op temp houden. Schat in dat we wellicht alleen in de weekenden een dip nemen. Heb ok geen idee welke watertemp fijn is als t buiten een graag of 10 is. 28-29? en hoe lang het duurt om m op temp te brengen. 2/3 van t beton bad zit onder maaiveld. maar via t zwembadraam zal ik ook wel veel verliezen. En ik heb nog geen (zomer/winter) afdekking kunnen vinden die mij bevalt.

ik ga een 5,5kW inveter WP installeren voor een 6,5m2 bad en zal dus een paar keer moeten experimenteren wat t beste is. En hoe langer hij beter. Lijk me heerlijk om ergens in december een dip te nemen. Zal wel wat energie kosten vermoed ik maar dat is t me wel waard.

[ Voor 48% gewijzigd door Zuluman op 06-07-2023 14:03 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zuluman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:53:
Ik ga het bad in t voor en najaar waarschijnlijk niet constant op temp houden. Schat in dat we wellicht alleen in de weekenden een dip nemen. Heb ok geen idee welke watertemp fijn is als t buiten een graag of 10 is. 28-29? en hoe lang het duurt om m op temp te brengen. 2/3 van t beton bad zit onder maaiveld. maar via t zwembadraam zal ik ook wel veel verliezen. En ik heb nog geen (zomer/winter) afdekking kunnen vinden die mij bevalt.

ik ga een 5,5kW inveter WP installeren voor een 6,5m2 bad en zal dus een paar keer moeten experimenteren wat t beste is. En hoe langer hij beter. Lijk me heerlijk om ergens in december een dip te nemen. Zal wel wat energie kosten vermoed ik maar dat is t me wel waard.
temperatuur is de insteek ongeveer 1 graad per uur (als je wp dat haalt)

Van 20 graden (bad nu) naar 32 graden (gewenste temp) heb ik met solar verwarming minimaal 2 dagen nodig met niet te koude nacht temperaturen om dat te behalen. dag 1 20 --> 28 graden is haalbaar en dag 2 -->24/26 -- 32 graden

Ik raak in de nacht makkelijk 3 tot 4 graden kwijt (nu met bubbel folie) maar met slechter weer en zonder bubbel folie kan dat ook 8 zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Lekker even dipje tussen vergaderingen in je pauze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plJY3quNeMC2tYpWP9ba_YSuMbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCJwzJwHchR1H14SRhclwfHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgS27jxeqpBFRIk4HGZTkVceCVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZbHSZaQo9vuHhci5PDBdpZi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaAmq020dVZEJ0z5_gyFgapITmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRboKWP1v5QHybS2ntOxPebc.jpg?f=fotoalbum_large

bij mijn zwembad heb ik een bestway zandfilterpomp,
alleen nu is de behuizing van de pomp zelf bij mij gebroken nu kan ik dit wel met tape repareren maar misschien heeft iemand nog een defecte pomp liggen waarvan ik de behuizing kan overzetten?
ik heb al contact gehad met Bestway maar deze verkopen helaas de behuizing niet los

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ugh, 20 graden is wel koud hoor :9 Doe mij maar lekker 36gr >:).

Behalve komend weekend, dan wordt het weer goed warm en dan is 32gr wel lekker 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
H143 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:44:
[Afbeelding]

bij mijn zwembad heb ik een bestway zandfilterpomp,
alleen nu is de behuizing van de pomp zelf bij mij gebroken nu kan ik dit wel met tape repareren maar misschien heeft iemand nog een defecte pomp liggen waarvan ik de behuizing kan overzetten?
ik heb al contact gehad met Bestway maar deze verkopen helaas de behuizing niet los
Zoek eens op youtube op "plastic welding diy" .. een plastic behuizing uit de action (wit) of een frame voor een wcd uit de bouwmarkt kan je gebruiken als extra materiaal .. en een spuitbusje wit doet de rest ..

te dun plastic is niet te doen maar vanaf 1mm is het best wel mogelijk..

lijkt me sterk dat je het erger maakt dan het nu is ;) en het gaat om de waterdichtheid, dus als je klaar bent wel even testen of de behuizing dat is.. of een dompel test oid .. de elektra wil je niet aan de buitenlucht (regen)blootgesteld hebben

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 06-07-2023 17:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 19:06
Jazsie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Behalve komend weekend, dan wordt het weer goed warm en dan is 32gr wel lekker 8).
Ik moet er niet aan denken dat mijn zwembadwater warmer is dan de temperatuur erbuiten...Ik wil afkoelen, geen gestoomde makreel worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Trichoglossus schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:04:
[...]

Ik moet er niet aan denken dat mijn zwembadwater warmer is dan de temperatuur erbuiten...Ik wil afkoelen, geen gestoomde makreel worden.
Beetje badschuim erbij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

[...]

Hahaha... idd zo denk ik ook er over. Je zoekt toch verkoeling? In de winter lijkt t me wel heerlijk maar erg duur. Zolang salderen bestaat ga ik t proberen van de herfst/winter.
Jazsie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:11:
[...]

15 graden is nog beter. S'-winters is t water een graad of 5-7 dat is pas heerlijk koud douchen.

[ Voor 29% gewijzigd door Zuluman op 06-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

je zwembad water -10 krijgen in de zomer is net zo goed een uitdaging denk dat het zelfs prijziger is dan die paar graden verwarmen. :+

maar als jij dat prettig vind ik houd je niet tegen, vermoed wel dat je weinig animo hebt voor mensen die een dip willen nemen bij jou

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5gWWPVgx8078g8f2JctYQwxOwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AY0HMGiL1vM7Zy6bpKeSqjMk.jpg?f=fotoalbum_large

Op vakantie geweest en had verwacht dat ik het water moest verversen maar hij moet nu helemaal uit elkaar en schoongemaakt zo te zien.. iemand een idee wat dit zijn en hoe ik het had kunnen voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

nextnext schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:08:
[Afbeelding]

Op vakantie geweest en had verwacht dat ik het water moest verversen maar hij moet nu helemaal uit elkaar en schoongemaakt zo te zien.. iemand een idee wat dit zijn en hoe ik het had kunnen voorkomen?
Muggenlarven wellicht?

Muggenlarven gedijen perfect in stilstaand water. Als er te weinig chloor in je water zit ook in je zwembad. Of bijvoorbeeld in regenwater op je afdekzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
is er een specifiek voordeel aan grote full inverter warmtepompen tov de mini full inverter pompen als de specs dezelfde zijn?

hoe bevalt de W'eau Mini Inverter Plus 6kW zwembad warmtepomp bij de mensen die hem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Da Duke schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:21:
@darklord007 bedankt voor de tip Ik zal dit eens verder onderzoeken en contact opnemen met de leverancier. Het zoutsysteem is nog geen jaar oud, wel geaard, geen chloorchock gedaan en nog nooit te hoge concentratie chloor gehad.
dat is wel raar, mag ik vragen welk merk/systeem je hebt?

Ik heb een 15g/u systeem op een 18m3 zwembad. laat de pomp 5-6uur per dag lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nextnext schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:08:
[Afbeelding]

als aanvulling op @floriske.nl chloor doseer systeem en iemand die op de planten past na 7 dagen chloor laten toevoegen ..

maar dat werk alleen als je dagelijks 1 a 2 uur de pomp aangezet hebt/had ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik ben redelijk blij met deze type zwembad thermometer
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/YMkAAOSwuCBkOLu5/s-l1200.webp

Maar kwa lengte zijn ze het net niet, ik zou graag 10 a 20cm dieper willen meten. omdat de poolcover/bubbelfolie het water toch tot die diepte het water opwarmt met die extreme zonnige dagen. (iets met solar verwarming niet aan)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 15:59
pina schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:51:
is er een specifiek voordeel aan grote full inverter warmtepompen tov de mini full inverter pompen als de specs dezelfde zijn?

hoe bevalt de W'eau Mini Inverter Plus 6kW zwembad warmtepomp bij de mensen die hem hebben?
Grote WP's maken over het algemeen minder herrie. En de kleine over het algemeen meer herrie (uitzonderingen zijn er altijd). De W'eau WP's zijn niet de stilste kleine... Volgens mij is dan de Poolex beter.

Specs zeggen niet alles en "full inverter" ook niet. Het regelgedrag is nogal wisselend bij de zwembad WP's. De meeste geven vol gas tot gewenste temperatuur -1 graad, daarna gaan ze pas op lager vermogen draaien. Full inverter komt het meest tot zijn recht als je hem ook laat draaien om het zwembad op temperatuur te houden. Oftewel bijna 24/7 aan laten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

pina schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:51:

Ik heb de W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW. Die bevalt prima.
Eerste 3 minuten na aanslaan heeft hij een soort ratel/tik erin. Alsof de fan iets raakt zeg maar.
Maar het geluid is na 3 minuten weg.
Daarna maakt de WP duidelijk minder geluid dan mijn ZFP (een intex).

Ik ben tevreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Beetje (erg) offtopic, maar ik kreeg van het zien van dit bad zo'n flashback naar Zoo Tycoon: Marine Mania van vroeger :D Mooi design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2pZtJTlGvyMNMhOJswpJ-X-5jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i62ksaRlirJ1nuplV43DiN1P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor wand/schutting heb je achter je bad en hoe heb je dat gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sinds kort een mini warmtepomp, dus alles is nog vrij nieuw, staat nu voor de 2de keer aan om het bad te gaan verwarmen van 20 -> 28-30 graden.
Na eerder lekkende slangaansluiting opgelost te hebben, zag ik daarnet (na 2,5 uur draaien), water onder de warmtepomp, een plasje. Ik dacht ohnee toch weer via de slang lekkage, maar dat is het niet het geval.
Het komt midden onder de warmtepomp vandaan, is dit condensatie of iets dergelijk en normaal? Of moet ik mij zorgen gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Loei123 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Wat voor wand/schutting heb je achter je bad en hoe heb je dat gemaakt?
Je bedoeld de jungle wall?

Dat is een kunsthaag. Www.kunsthaagvoordeel.nl Kan je overal op bevestigen zijn platen van 1x1 geloof ik die je op maat kan knippen. Ze hebben heel veel verschillende soorten..

Ik had liever een echte greenwall maar in de zomer staat de zon er vol op. In de winter geen zon omdat de tuin op t noorden ligt. Dan moet je nog een watersysteem maken en dan heb ik het nog niet over de bladeren die in je bad vallen.

Ik heb eerst de oude rabatdelen eraf gehaald. De bekisting van de betonwanden hergebruikt op de schuur. zwarte folie eroverheen voor de afwerking en de kunsthaag erop geschroefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Martinusz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:57:
Sinds kort een mini warmtepomp, dus alles is nog vrij nieuw, staat nu voor de 2de keer aan om het bad te gaan verwarmen van 20 -> 28-30 graden.
Na eerder lekkende slangaansluiting opgelost te hebben, zag ik daarnet (na 2,5 uur draaien), water onder de warmtepomp, een plasje. Ik dacht ohnee toch weer via de slang lekkage, maar dat is het niet het geval.
Het komt midden onder de warmtepomp vandaan, is dit condensatie of iets dergelijk en normaal? Of moet ik mij zorgen gaan maken?
Is normaal, condens van je WP :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 12:38
Afgelopen 3 weken waren mijn waterwaardes ph en chloor constant goed, tekens om 3-4 dagen gemeten. Ph 7,6 en chloor tussen de 3 en 5. Afgelopen week is alleen continu het afdekzeil erop geweest. Vandaag gemeten en chloor nog steeds hetzelfde 3-5.
Ph plotseling 8,4, hoe kan dit zo ineens omhoog geschoten zijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22

Matis

Rubber Rocket

Anorganische chloren zijn basische stoffen en verhogen zodoende je pH. Daarom altijd samen met pH-minus in het bad doen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 15:59
Eendenreetx schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:40:
Afgelopen 3 weken waren mijn waterwaardes ph en chloor constant goed, tekens om 3-4 dagen gemeten. Ph 7,6 en chloor tussen de 3 en 5. Afgelopen week is alleen continu het afdekzeil erop geweest. Vandaag gemeten en chloor nog steeds hetzelfde 3-5.
Ph plotseling 8,4, hoe kan dit zo ineens omhoog geschoten zijn?
Als er minder gezwommen wordt kan de ph stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 12:38
Dus ik moet nu Ph min toevoegen. En na een uur of 1-2 weer meten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 15:50
Eendenreetx schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:19:
Dus ik moet nu Ph min toevoegen. En na een uur of 1-2 weer meten?
Minimaal 4 uur, ligt ook aan hoe sterk je pomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:43
Ik ga komende maandag op vakantie en nu wil ik mijn bestway zandfilterpomp (3m3/u) op een standaard tijdschakelaar zetten in het stopcontact, zodat hij tijdens deze twee weken elke dag af en toe wel aangaat.
Maar kan dit eigenlijk wel? Want als ik de stekker eruit haal, moet ik eerst op de test/reset knop drukken, voor de pomp werkt. Beveiliging denk ik. Maar kan ik er dan wel een tijdschakelaar tussen zetten? Want deze pomp heeft geen eigen timer geloof ik..

[edit] als ik hier online op zoek, wordt het advies “gewone stekker erop zetten” gegeven.
Dit doe ik liever niet ivm de garantie.

Hoe erg is het als ik hem gewoon 2 weken lang 24u/d aan laat staan? Veel geluid maakt dit pompje niet, maar ik weer niet of dit kwaad kan.
Andere optie is 2 weken de pomp uit, maar dan mag ik daarna mijn water vervangen denk ik?

[ Voor 30% gewijzigd door Goofyduck384 op 07-07-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Het is weer vrijdag! En eindelijk weer lekker warm weer. Zwembad is een beetje doorgeschoten naar 31 graden (ingestelde temp op de wp is 29)

Afgelopen week was behoorlijk enerverend. Ongeveer 1,5e week geleden begon de pomp door de afdekking heen te lekken. Hij stond vrij vroeg dit seizoen, dus wij vonden dit best wel gek. Maargoed, backwash was ook nodig, dus misschien bouwt ie toch teveel druk op. Het is nog steeds de yilong pomp die bij het zwembad geleverd is, en voor volgend jaar willen we zeker een andere, maar het was eigenlijk de bedoeling dat hij dit seizoen nog wel even moest blijven draaien.

Gister toch maar even de pomp opengemaakt, om toch ook te kijken of er nog iets meer krytex nodig is of whatever. Voorfilter van de pomp, viel mee. Wat stof, maar niet gruwelijk veel ofzo.

Dan de pomp zelf. Er zat een giga vieze slurrie in de pomp. Geen idee wat het was, ik heb er ook geen foto van gemaakt, maar het leek dus met backwashen ook niet lekker weg te gaan. Afijn, water eruit geschept, want anders trekt alles door het zand heen, en de bovenste laag zand eruit, en aangevuld met nieuw zand. Weer dicht, flink backwashen (kon ik weer vullen, das het enige nadeel van de overkapping van Exit) lijkt het weer opgelost te zijn. Hopen dat hij nu normaal blijft doen, want de wp schiet vrij snel in storing als de druk in de zfp ook maar iets te hoog is.

Heb ook nog een vraag, en misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar ik kom er gewoon niet helemaal uit. Voor het volgende seizoen wilde wij eigenlijk een overkill zfp, die we dan kunnen terugschakelen ivm herrie. Maar dit is toch wel een behoorlijk prijzig grapje.

Nu heb ik dus een 8,5 m3 bad, en willen we de wp op de uitbouw zetten. (2,5meter hoog) dan praten we wel over behoorlijk wat lengte aan slangen (24 meter totaal). Hoeveel kuubs pomp is dan handig? Ik wil niet dat als ik maar iets te laat ben met backwashen bijv dat de hele pomp kapt omdat hij het dan niet rond gepompt krijgt. Uiteraard gaat er een extra bypass beneden tussen, zodat de zfp ook zonder hoogte en wp kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:36:
Andere optie is 2 weken de pomp uit, maar dan mag ik daarna mijn water vervangen denk ik?
nu ja 0,00001% dat het water dan nog helder is zeg maar.

overgens 24x7 de pomp aan is de kans nog steeds aanwezig dat het water groen is, maar die reduceer je enorm.. alleen je maakt geen vrienden met de buren vermoed ik,
Daarnaast ook nog steeds chemicalien toevoegen.
Ik ga komende maandag op vakantie en nu wil ik mijn bestway zandfilterpomp (3m3/u) op een standaard tijdschakelaar zetten in het stopcontact, zodat hij tijdens deze twee weken elke dag af en toe wel aangaat.
Maar kan dit eigenlijk wel? Want als ik de stekker eruit haal, moet ik eerst op de test/reset knop drukken, voor de pomp werkt. Beveiliging denk ik. Maar kan ik er dan wel een tijdschakelaar tussen zetten? Want deze pomp heeft geen eigen timer geloof ik..
Die schakelt wegens reden x, maar eenmaal uit kan je hem wellicht gewoon indrukken zodat hij de volgende keer gewoon "start".. alleen iemand moet dat in dat geval gewoon knopje elke dag komen indrukken ,, maar ja je plantjes moeten ook water hebben toch ?

anyway .. en chloor af en toe in de drijver + extra zakje(s) voor enorme temperatuur val (van 30 naar 20 graden overdag) is ook dingetje om even mee te nemen.

voor de hoofdpijn versus garantie --> ertussen (dus niet weggelaten) een timer gezet .. die aardlek dingus zit er niet voor de sier.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:36:
Hoe erg is het als ik hem gewoon 2 weken lang 24u/d aan laat staan? Veel geluid maakt dit pompje niet, maar ik weer niet of dit kwaad kan.
Uit eigen ervaring, hier ons oude Intex opzet zwembad stond de pomp 24/7 aan.
Zeikburen doe je niets aan, die negeer ik ook gewoon voor zover het kan en fair is. Ik hield pomp/filter altijd wel optimaal schoon om extra pompgeluiden van het harde werken te voorkomen. Tijdens onze zomervakantie zwembadoppas geregeld en instructies gegeven hoe te handelen.

Kon toch niet voorkomen dat er een 38mm slang gesprongen was en feitelijk gezien het bad aan het leeglopen was en de boel droog had kunnen lopen met alle gevolgen van dien. Buurman appte met de vraag, dit is toch niet goed? Is vervolgens de schutting over geklommen en heeft alles uitgezet O+
Twee dagen later kwamen wij terug van vakantie.

Nu met ons bouwkundig zwembad, merk ik dat ik al weer onrustig begin te worden voor de vakantie.
Zwembadoppas is al geregeld, die moet ik alleen nog even opleiden tot volleerd badmeester zodat hij alles kan regelen als wij weg zijn :+ :X
Pagina: 1 ... 141 ... 169 Laatste