amauer schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:57:
Om de slangenboel naast het zwembad een beetje op te ruimen, het aansluiten makkelijker te maken en de pomp+zoutsysteem te automatiseren wil ik een plank maken met daarop alle aansluitingen en kranen voor het zwembad. Zie het ontwerp hier:
amauer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Nu ben ik op zoek naar een thermowell met een DS18b20. In dit topic en die van "Zwembad DIY automatisering" wordt er vaak verwezen naar Aliexpres maar helaas zijn alle links inmiddels niet meer werkend. Nu kwam ik een thermowell met sensor erin tegen die best prijzig is in vergelijking met een losse thermowell en een losse sensor. Klopt het dat ik de DS18B20 sensor in de thermowell kan schuiven en dan is het klaar of moet er ook nog iets van een warmtegeleidende pasta in? Of kan ik beter de kant-en-klare thermowell met sensor nemen?
Met kant en klaar kan je ook nog pasta erin doen maar de moeite v.d pasta is het denk ik niet waard.,. let wel op met je temp sensors dat ze dezelfde waardes geven
je kan sensors caliberen, maar als je ze bv per 10 besteld, label ze per stuk, schrijf een "tabel" van 6 tempoeraturen op oid, als het goed is kan elk device 5 tot 10 sensors aan maar je moet wel weten welke welke is .. 0x32ab54csad3 = label 1 bv, tasmota en esphome "noemen" ze anders dus het als een txt bestand te bewaren is wel handig voor referentie later.
ik heb het gedaan met een bak water (wel roeren) en elke keer wat heet water erbij. sensor x neem ik als "waar" en de rest moet die volgen.
nan/ of 85C = defect/doet het niet trouwens met ds18b20 sensors
je doet jezelf een plezier door een stekker/plug per sensor en de pluggen onderling te verbinden met een 4k7 weerstand oid voordat je het aan een esp/arduino hangt. maakt sensor vervangen tzt makkelijker.
ik had bij amazon 10x voor met 3m draad voor 15,- oid ..
ik zou kogelkranen nemen met schroef / lijm verbinding en genoeg vlees op je pijp om eraan te kunnen morrelen later als je de zaag er in wilt zetten (anders moet je met een verfbrander oid aan de slag) om de lijm verbinding los te krijgen.
je doet jezelf een plezier om "gladde" ipv geribbelde 32/38mm overgangen naar slang te nemen als dat een wens is. die geribbelde zijn iets lastiger lek vrij te krijgen met telfon / elektra-tape.
32/38mm slang kan wel eens op zijn en ze houden het 1 a 2 seizoenen uit in de volle zon + chloor ook als je ze opruimt in de winter .. pijp is beter als je het kan..