Zeker, dikke primaGumball schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:08:
Komende vrijdag ben ik de eigenaar van een Bestway Powersteel zwembad van ~3x2m groot. Deze ga ik in de achtertuin op een vlak betegeld deel zetten. Kan ik daar van die tegels zoals deze: https://www.action.com/nl-nl/p/zwembad-ondervloer/ ? Ben geen kenner dus graag jullie mening
Inderdaad daar dacht ik vannacht ook aan, water circuleert via die rand naar het reservoir. Er zit ook een kraan die open en dicht gaat met een vlotter. Omdat het veel lager is afgesteld valt het water met behoorlijk wat herrie. Op te lossen met slang eraan of de vlotter hoger afstellen. Kan er heel lastig bij.jack zomer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:49:toon volledige bericht
@Sunrise
leuke plek en zwembad, gekke constructie van het zwembad.
verbeter me als nodig,
zwembad met een infinity rand.
water valt in een bak, en vandaar naar een resevour onder je zwembadhuisje en pomp?
vandaar wordt het door de filter terug naar het zwembad gepompt?
mijn kennis van een infinity rand is dat er constant water over de rand loop naar de opvangbak.
in jou geval loopt het vandaar naar je res.
waar het water op je oprit vandaan komt, geen idee.
misschien een overstrort, of een scheur in je res.
maar goed, dat is een uitzoek werkje voor iemand die tp is
Edit: Ik zie nu die pijp op de foto door de 'engine' room lopen, vanaf die kant kan ik wel werken natuurlijk. Dan ben ik van het gekletter af.
Waar het water precies vandaan komt weet ik niet. Toen alles uitstond was het droog. Toen we de boel gingen draaien moest ik ook een half uurtje water toevoegen om de circulatie op gang te krijgen, wellicht was het teveel en werd de rest eruit gegooid automatisch. Ik woon er nog iet dus ik kan nu niet kijken of het nu droog is. Ik vermoed het wel. Morgen weer een update en als de meetwaarden goed zijn ook m'n eerste zwempartij.
[ Voor 4% gewijzigd door Sunrise op 22-06-2023 13:11 ]
Bekend probleem. Strakzetten zal niet helpen. Het gewicht van het water maakt gewoon een nieuwe kuil.fissa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:35:toon volledige bericht
Hé allemaal,
Nu ik dit jaar voor de eerste keer een zwembad heb opstaan vraag ik mij af hoe jullie dit oplossen:
[Afbeelding]
Het regen blijft ongeveer in het midden van het zwembad staan waardoor er een flinke kuil ontstaat. Een beetje loopt via de gaten het zwembad in, maar over het algemeen zie ik een grote plas op het afdekzeil ontstaan.
Het is een Bestway zeil gekocht via Cranenbroek. Zijkanten probeer ik zo straks mogelijk om de buizen te knopen, maar wil niet echt werken.
Vragen:
Kan het voor het kwaliteit van het zwembadwater kwaad dat er een hoop regenwater bij komt?
Is er een beter zeil met aansluitingen te verkrijgen zodat ik het afdekken “super strak kan zetten”?
Gr.
Een strandbal in het midden kan helpen dan stroomt het water eraf. Maar ik krijg dan gewoon meerdere plassen water rondom aan de randen.
Regenwater heeft wel invloed ja, pH en Chloor gaat erdoor afwijken.
Dan toch maar de pomp en het vat samen inbouwen. Ik denk aan zelfbouw i.v.m. de kosten en flexibiliteit. Dan kan ik ook kijken hoeveel ruimte ik kan innemen rondom.GeeMoney schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:24:
[...]
Ja, natuurlijk wel. Die pomp moet zijn warmte kwijt kunnen…
Hoe groter hoe beter. Wat te warm is weet ik niet maar een kistje er strak omheen bouwen is vragen om problemen zou ik zeggen.
Heeft er iemand nog mooie plaatjes van zijn of haar pompbehuizing/kast? Ik zoek namelijk wat inspiratie en handigheidjes.
Gaatje bijmaken op de plek waar nu de kuil zit. Dat was het idee van de gaatjes die er in de buurt zitten, maar blijkbaar is dat niet helemaal het midden.fissa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:35:toon volledige bericht
Hé allemaal,
Nu ik dit jaar voor de eerste keer een zwembad heb opstaan vraag ik mij af hoe jullie dit oplossen:
[Afbeelding]
Het regen blijft ongeveer in het midden van het zwembad staan waardoor er een flinke kuil ontstaat. Een beetje loopt via de gaten het zwembad in, maar over het algemeen zie ik een grote plas op het afdekzeil ontstaan.
Het is een Bestway zeil gekocht via Cranenbroek. Zijkanten probeer ik zo straks mogelijk om de buizen te knopen, maar wil niet echt werken.
Vragen:
Kan het voor het kwaliteit van het zwembadwater kwaad dat er een hoop regenwater bij komt?
Is er een beter zeil met aansluitingen te verkrijgen zodat ik het afdekken “super strak kan zetten”?
Gr.
Regenwater kan gewoon je bad inlopen, en inderdaad: het kan de waardes veranderen (vooral chloor, omdat er water bij komt en het chloorgehalte dus omlaag gaat)
Sometimes you need to plan for coincidence
Meestal doe ik met zulke forse regen als vandaag een paar mini tabletten in een losse drijver.
Aan mijn chloorsluis draai ik liever niet. Die is goed ingesteld voor goed/droog weer.
Aan mijn chloorsluis draai ik liever niet. Die is goed ingesteld voor goed/droog weer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Met de forse regen in het vooruitzicht heb ik juist ff een backwash gedaan - heeft nu geen invloed op mijn waterpeil
Heb je met een wandskimmer ook niet, het waterpeil blijft mooi in stand, overtollig regenwater komt via de skimmer naar buiten in plaats van over de rand van je zwembad en je bad te vol is.Hmmbob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:01:
Met de forse regen in het vooruitzicht heb ik juist ff een backwash gedaan - heeft nu geen invloed op mijn waterpeil
Ik heb ook een overloop, maar wat ik bedoelde te zeggen: al het water wat ik er nu uit backwash, wordt vanzelf weer aangevuld
Zojuist deze besteld:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Ben benieuwd, is stuk stiller dan vergelijkbare pompen in die prijsklasse
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik kwam hier om te vragen wat ik moest doen met het regenwater op mijn zeil (deze heeft geen graatjes) maar de vraag is hierboven al gesteld.
Lekker het bad in laten lopen maar even wat extra chloor er in.
Iemand al eens gastjes gemaakt zonder dat het zeil scheurt en hoe?
Ik schep het eraf met een emmertje van de kinderen zodra het ff droog is.Robbie T schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:00:
Ik kwam hier om te vragen wat ik moest doen met het regenwater op mijn zeil (deze heeft geen graatjes) maar de vraag is hierboven al gesteld.
Ohja en opblaasband in het midden van het bad onder het zeil.@fissa
[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 22-06-2023 20:06 ]
Gaatjes maken in het dunne afdekzeil van je zwembad met een klein schaartje rondknippen of met een precisie snij set waar verschillinde vormen mesjes in zitten, ook altijd handig voor andere toepassingen.Robbie T schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:00:
Je legt iets stevigs als ondergrond onder je zijl aftekenen waar het gat komt en met een precisie mes voorzichter langs het lijntje snijden, ook handig als je bijv. in je liner wilt snijden door andere aansluitingen waardoor het gat groter moet worden met sluitkraan of een wandskimmer.
Papier kun er ook mee snijden voor een andere knutsel hobby etc.
Bijv.
:strip_exif()/f/image/lkChh4zsmRruGmd71DQ6V7qw.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist ook gedaan, al het gevallen regenwater is er min of meer wel uit.Hmmbob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:01:
Gaat toch wel hard met de pomp op volle snelheid
Ik zie regelmatig warmtepompen in “kisten”, maar hoe zit dat met de luchtstroom?
Bij de specs staat bijv. 80cm ruimte vrij houden en zelfs 250cm voor optimale stroming…
Bij de specs staat bijv. 80cm ruimte vrij houden en zelfs 250cm voor optimale stroming…
zoek iets van metaal met de juiste diameter en een waterpomptang om het vast te houden .. verwarm het en leg het op de plek waar je het gat wilt hebben.Robbie T schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:00:
Tja vanalles
Dat, of gewoon even met soldeerbout als je die hebtvso schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:35:
[...]
zoek iets van metaal met de juiste diameter en een waterpomptang om het vast te houden .. verwarm het en leg het op de plek waar je het gat wilt hebben.
In een Intex badje van 3x2 kun je dan nog prima werken met z’n chloor dobber? Of is dan al z’n automatische dispenser aan te bevelen?
als je langzaam oplossende chloor hebt gepakt en die in een dobber stopt .. dan krijg je vanzelf een witte plek op de liner als deze stil genoeg ligt in je bad .. dat heb je niet met een dispenserEendenreetx schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:59:
In een Intex badje van 3x2 kun je dan nog prima werken met z’n chloor dobber? Of is dan al z’n automatische dispenser aan te bevelen?
Tja vanalles
ik doe het zelf met een mesje maar uitschieten is mij ook wel eens gebeurt,Cujo74 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Dat, of gewoon even met soldeerbout als je die hebt
Tja vanalles
Bij mijn controle rondje vanmorgen bij het zwembad trof ik een jonge kauw of ekster in het water aan die zijn eerste zwemles niet overleeft heeft
Kan niet wachten tot het roldeck geleverd gaat worden.

We doen dat hier al meer dan 10 jaar en heb het nog nooit gehad in combinatie met chloordrijver. Ik denk dat dat minder snel gaat dan je denkt.vso schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:08:
[...]
als je langzaam oplossende chloor hebt gepakt en die in een dobber stopt .. dan krijg je vanzelf een witte plek op de liner als deze stil genoeg ligt in je bad .. dat heb je niet met een dispenser
Zodra de drijver een beetje vast ligt (bijvoorbeeld door een afdekzeil eroverheen) ging het bij ons ook snel.TMCThomas schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:51:
[...]
We doen dat hier al meer dan 10 jaar en heb het nog nooit gehad in combinatie met chloordrijver. Ik denk dat dat minder snel gaat dan je denkt.
Heel benieuwd naar de ervaring, volgens de specs is die inderdaad fors stiller dan anderen in deze prijsklasseMartinusz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:40:
Zojuist deze besteld:
Ik ben wel benieuwd of jullie je wp 24u per dag aan hebben, een paar uren. Of soms ook niet elke dag? Ik doe hem nu eigenlijk alleen aan als ik weet dat we gebruik maken van het zwembad. Door de week is die niet altijd het geval. Ik vind het dan zonde om de wp dagen aan te laten staan. Maar vraag mij ook wel af of dat handig is. Hebben een full inverter.
Ik heb mijn WP via de interne timer ingeschakeld van 10:00 tot 18:00 dit ivm de temperaturen en de hoge efficiënte van de WP. Verder is de temp gewoon vast ingesteld op 27 graden. Al is hij de laatste weken steevast 28 graden of hoger wat komt door de zon instraling op het bad. Als de temp zakt grijpt de WP vanzelf wel weer in.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Wij niet, want voor ons badje heeft dat geen zin. Wij hebben een klein opzet badje van ~1750 liter water met een full inverter warmtepomp van 6kW. Daarmee kan ik het rond de 3.5°C per uur opwarmen.nautic schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:41:
Ik ben wel benieuwd of jullie je wp 24u per dag aan hebben, een paar uren. Of soms ook niet elke dag?
...
Hebben een full inverter.
Waarom zou je je warmtepomp 24 uur per dag aan willen hebben? Is je zwembad zo grood? En/of heeft je warmtepomp een beperkt vermogen? En is je bad goed geisoleerd? Geef ons meer informatie.
Overigens kun je het vrij snel uitproberen met een eenvoudige energiemeter, aangenomen dat je geen 3-fasen monster van een warmtepomp hebt. Bedenk wel; 's nachts, bij een omgevingstemperatuur van 15°C, is het rendement van de warmtepomp aanzienlijk lager!
Alleen als ik er in wil en het water is te koud, dan zet ik hem een paar uur van tevoren aan. Mijn 6kW warmtepomp verwarmt mijn bad van 4,5m³ met ongeveer 1,3°C per uur.nautic schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:41:
Ik ben wel benieuwd of jullie je wp 24u per dag aan hebben, een paar uren. Of soms ook niet elke dag? Ik doe hem nu eigenlijk alleen aan als ik weet dat we gebruik maken van het zwembad. Door de week is die niet altijd het geval. Ik vind het dan zonde om de wp dagen aan te laten staan. Maar vraag mij ook wel af of dat handig is. Hebben een full inverter.
Is dat niet wat weinig per uur? Forse warmtepomp en relatief klein bad?dennistd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:25:
[...]
Alleen als ik er in wil en het water is te koud, dan zet ik hem een paar uur van tevoren aan. Mijn 6kW warmtepomp verwarmt mijn bad van 4,5m³ met ongeveer 1,3°C per uur.
Ik wilde net mijn filterbollen gaan wassen en had de zandfilterpomp op gesloten gezet (eerst stekker eruit).
Daarna de pomp open gemaakt om de bollen eruit te halen, maar het water bleef stromen. Dacht dat het dan gesloten zou moeten zijn? Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb nu maar even de slagen losgemaakt..
Daarna de pomp open gemaakt om de bollen eruit te halen, maar het water bleef stromen. Dacht dat het dan gesloten zou moeten zijn? Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb nu maar even de slagen losgemaakt..
Ik lees hier:Martinusz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Is dat niet wat weinig per uur? Forse warmtepomp en relatief klein bad?
Ik heb een pomp die 2,5x zo klein is, en een bad dat 15,5x zo klein is. En bij mij gaat het dan ook een factor 6-7x zo snel om een graad op te warmen. Niks geks aan dan toch? Sowieso draait ie in stille modus waarbij de compressor begrensd is tot 80%.Bij een buitentemperatuur van 20 °C doet een warmtepomp van 15 kW er 5 tot 6 uur over om een bad van 70 m³ met 1 °C op te warmen.
jij doet al 10 jaar pH - of + in de chloordrijverTMCThomas schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:51:
[...]
We doen dat hier al meer dan 10 jaar en heb het nog nooit gehad in combinatie met chloordrijver. Ik denk dat dat minder snel gaat dan je denkt.
Valt gelukkig wel mee met mini-tabs/snel oplossende maar met traag chloor was die chloorvlek wel na een dag of 2 te zien ..sindsdien zitten ze in een dispenserHmmbob schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:53:
[...]
Zodra de drijver een beetje vast ligt (bijvoorbeeld door een afdekzeil eroverheen) ging het bij ons ook snel.
ps zoals we weten is het niet echt schadelijk voor de liner, alleen een witte vlek ..
Tja vanalles
Ongeveer 10,5m3 water. Warmtepomp is 8,5kw. Ik was meer nieuwsgierig hoe anderen dit aanpakken. Ik ben eigenlijk niet van plan om hem 24u per dag aan te doen. Zeker niet als ik weet dat er een paar dagen niet ingezwommen wordt.MindBender schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Wij niet, want voor ons badje heeft dat geen zin. Wij hebben een klein opzet badje van ~1750 liter water met een full inverter warmtepomp van 6kW. Daarmee kan ik het rond de 3.5°C per uur opwarmen.
Waarom zou je je warmtepomp 24 uur per dag aan willen hebben? Is je zwembad zo grood? En/of heeft je warmtepomp een beperkt vermogen? En is je bad goed geisoleerd? Geef ons meer informatie.
Overigens kun je het vrij snel uitproberen met een eenvoudige energiemeter, aangenomen dat je geen 3-fasen monster van een warmtepomp hebt. Bedenk wel; 's nachts, bij een omgevingstemperatuur van 15°C, is het rendement van de warmtepomp aanzienlijk lager!
dennistd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:13:
[...]
Sowieso draait ie in stille modus waarbij de compressor begrensd is tot 80%.
Dan doet je pomp 66liter per minuut en dan klopt het aardig. Mits je warmtepomp daadwerkelijk 6kW opwekt.dennistd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:25:
[...]
Alleen als ik er in wil en het water is te koud, dan zet ik hem een paar uur van tevoren aan. Mijn 6kW warmtepomp verwarmt mijn bad van 4,5m³ met ongeveer 1,3°C per uur.
75m3 1 graad opwarmen kost je 87kW. 87/15 is inderdaad bijna 6 uur. Als de zon goed schijnt misschien zelfs 5 uur. Je haalt een temperatuurstijging (zonder afkoeling) van 0,172C per uur.dennistd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:13:
[...]
Ik lees hier:
[...]
Ik heb een pomp die 2,5x zo klein is, en een bad dat 15,5x zo klein is. En bij mij gaat het dan ook een factor 6-7x zo snel om een graad op te warmen. Niks geks aan dan toch? Sowieso draait ie in stille modus waarbij de compressor begrensd is tot 80%.
Vorige week wat algen de randen van het zwembad in het zwembad (intex prism 4x2x1 ), met wat stofzuigen en flink pompen leek het zwembad weer goed schoon. Afgelopen week is er weinig tot niet gezwommen en de algen waren weer terug maar nu over de hele bodem, maar water was verder goed helder.
Heb net gestofzuigd en nu lijkt het zwembad als kermit de kikker zo groen. Heb nu de zandfilter en elektrolyse apparaat aanstaan en wacht geduldig.
Is dit de juiste aanvlieg route?
Water kwaliteit lijkt goed te zijn.
Heb net gestofzuigd en nu lijkt het zwembad als kermit de kikker zo groen. Heb nu de zandfilter en elektrolyse apparaat aanstaan en wacht geduldig.
Is dit de juiste aanvlieg route?
Water kwaliteit lijkt goed te zijn.
Ik gebruik een chloordispenser bij een 3x2 bad omdat ik niet wil dat de kinderen met die chloordrijver aan de haal gaan.Eendenreetx schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:59:
Om de slangenboel naast het zwembad een beetje op te ruimen, het aansluiten makkelijker te maken en de pomp+zoutsysteem te automatiseren wil ik een plank maken met daarop alle aansluitingen en kranen voor het zwembad. Mijn idee is als volgt:
:strip_exif()/f/image/3qiMLufenIcsWttKqPhA6vUT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een betere doorstroming heb ik gekozen voor 45 graden knietjes. Ik heb twee vragen:
1. Kan dit beter / makkelijker?
2. Hoe kan ik de QS200 aansluiten op de 50mm pvc buis? Ik wil deze graag direct op de plank monteren zodat ik niet alsnog twee tules en losse slangen nodig heb. De aansluiting is 32mm. Kan ik direct daarop een verloop monteren of adviseren jullie om toch een stuk slang te gebruiken?
- Alle PVC (50mm) zit op één bord/plek
- Op elke in/uitgang zit een kraan
- Temperatuur meting in/uitvoer van het zwembad en de uitvoer van de solarmatten
- Met behulp van een shelly temperatuur uitlezen en pomp+QS200 aansturen
:strip_exif()/f/image/3qiMLufenIcsWttKqPhA6vUT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een betere doorstroming heb ik gekozen voor 45 graden knietjes. Ik heb twee vragen:
2. Hoe kan ik de QS200 aansluiten op de 50mm pvc buis? Ik wil deze graag direct op de plank monteren zodat ik niet alsnog twee tules en losse slangen nodig heb. De aansluiting is 32mm. Kan ik direct daarop een verloop monteren of adviseren jullie om toch een stuk slang te gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door amauer op 23-06-2023 15:42 ]
Het ging toch niet over een jacuzi of ph-/+?vso schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:22:
[...]
jij doet al 10 jaar pH - of + in de chloordrijverin jacuzi ?
Ziet er zo op eerste gezicht kloppend uit.amauer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:40:
Om de slangenboel naast het zwembad een beetje op te ruimen, het aansluiten makkelijker te maken en de pomp+zoutsysteem te automatiseren wil ik een plank maken met daarop alle aansluitingen en kranen voor het zwembad. Mijn idee is als volgt:Nu heb ik het volgende uitgetekend:
- Alle PVC (50mm) zit op één bord/plek
- Op elke in/uitgang zit een kraan
- Temperatuur meting in/uitvoer van het zwembad en de uitvoer van de solarmatten
- Met behulp van een shelly temperatuur uitlezen en pomp+QS200 aansturen
[Afbeelding]
De QS200 zou ik met 50 naar 32mm PVC verloop en/of 32mm mof aansluiten. Die schuift er in mijn ervaring precies overheen, en de rubber ring is voldoende om het lekvrij te houden.
Ik zou er echter wel een simpele bypass voor maken, want de QS200 is al snel te licht als je een zwaardere pomp gaat installeren. Volgens mij heeft VDL T-stukken van 40 of 50mm naar 32mm aftakking.
Bij mijn 6m2 pomp ging het water er al te snel doorheen en moest ik de stroom halveren om de chloorproductie op peil te houden.
Overigens heb ik het meeste met 40mm PVC gedaan, scheelt toch weer wat in prijs, en je kunt koppelingen krijgen naar 1,25", 1,5" en 2" waardoor je vrijwel alles kunt aansluiten. Bij 50mm moet naar de kleinere maten gaan soms in meerdere stappen is mijn ervaring. Maar dat geldt dus alleen als je ook nog wat 32mm spul hebt.
Update:
Misschien ook een goed moment om de updates van mijn eigen setup weer eens te posten, want ik ben behoorlijk bezig geweest dit jaar. Het 3m rond bad is eruit, want van mijn oom kreeg ik een 4x2m bad, plus twee solarbollen die hij niet meer ging gebruiken. Nu was ik toch al van plan om naar zo'n bad over te stappen op termijn, dus nu was het moment om aan de slag te gaan.
Eerst begonnen met graven omdat ik het bad voortaan aan de andere kant van de tuin wilde hebben:
:strip_exif()/f/image/vivdBc5PEsCGWwXdW2aiTPQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar had ik al een flinke Keter kast gekocht om daar voortaan de pomp, zandfilter, ZWS, en andere zwembad-artikelen in kwijt te kunnen, en daar het leidingwerk opnieuw aangelegd:
:strip_exif()/f/image/8j5ZoDkQqL6Kr19NUBOz14Ka.jpg?f=fotoalbum_large)
Net als met het vorige bad heb ik er weer dezelfde Kokido skimmer en Intex 38mm inspuiter ingesneden:
:strip_exif()/f/image/Q66i2Pt4U5C1vWOApkHsU2Cu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c0WJ1XUsIQqxekMyP8W3rqif.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hpxt7GUyUOOs7QfmYU81jAo0.jpg?f=fotoalbum_large)
De PVC solar matten initieel weer neergelegd omdat me die toch wel efficiënter leken dan die bollen:
:strip_exif()/f/image/i7YKCq8MYoKD9ckZwEhcEEKu.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar eerlijk gezegd stoorde me de afhankelijkheid van de zon toch wel erg. En als het dan niet vol zonnig is, krijg je 7m2 aan water toch maar lastig opgewarmd... Zeg maar gerust niet. Daarnaast zie je het probleem ook al op de foto hiervoor. De schaduw valt al snel over de matten aan het eind van de middag, eigenlijk vanaf 15:00 al.
Nu lees je hier veel mensen die zich afvragen wat ze nou moeten gebruiken. Matten? Solarbollen? Een warmtepomp?
Nou waarom niet gewoon allebei?
:strip_exif()/f/image/dq92h9xMZF0I9RNps604zUM1.jpg?f=fotoalbum_large)
En afgelopen weekend vast aangesloten met PVC:
:strip_exif()/f/image/nnrZNkl6eVzI8BjgTYrR0ErO.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor nu ben ik wel weer tevreden.
[ Voor 60% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-06-2023 19:00 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Wij willen een opzetzwembad in ons tuin zetten. Zwembad komt op het gras te staan. Onder zwembad willen wij van die bodemvilt + grondzeil leggen om de bodem te beschermen.
Nu probleem is dat wij laatste tijd veel last hebben gehad van mollen in ons tuin. Ze zijn voor een tijd weg geweest (ik heb van alles geprobeerd om ze weg te krijgen) maar bij ons buurman zijn al terug mollen bezig.
Denken jullie dat die door de bodemvilt en grondzeil kunnen graven en ons zwembad kapot doen? Een andere oplossing dan de grondzeil om dit te voorkomen ? Kunstof tegels komen redelijk duur uit. Zwembad is 6,5m op 2,8m.
Alvast bedankt !
Nu probleem is dat wij laatste tijd veel last hebben gehad van mollen in ons tuin. Ze zijn voor een tijd weg geweest (ik heb van alles geprobeerd om ze weg te krijgen) maar bij ons buurman zijn al terug mollen bezig.
Denken jullie dat die door de bodemvilt en grondzeil kunnen graven en ons zwembad kapot doen? Een andere oplossing dan de grondzeil om dit te voorkomen ? Kunstof tegels komen redelijk duur uit. Zwembad is 6,5m op 2,8m.
Alvast bedankt !
kunnen ja. zullen geen idee.Robert1000 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:59:
Wij willen een opzetzwembad in ons tuin zetten. Zwembad komt op het gras te staan. Onder zwembad willen wij van die bodemvilt + grondzeil leggen om de bodem te beschermen.
Alvast bedankt !
Rolletje kippengaas onder het vilt leggen ?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Mensen die hier de 32mm van hun opzetbad vergroot hebben hebben naar 38mm? Of is dit overbodig voor een 3x2 bad?
Yep, gedaan. Super makkelijk wel een scherp mesje gebruiken.Eendenreetx schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:16:
Mensen die hier de 32mm van hun opzetbad vergroot hebben hebben naar 38mm? Of is dit overbodig voor een 3x2 bad?
Eerst even aftekenen aan de hand van de rubberen ring.
Eventueel heb ik voor enkel de verzendkosten een Intex in- en uitlaat set Ø 38mm | Hydro Aeration setje liggen voor je. Je mag hem ook ophalen als je in de buurt van Medemblik woont.
Waarom zit bij een zandfilterpomp alleen de 38mm uitlaat? van intex,
Beetje raar dat ik dan los de inlaat moet kopen?
Als je ze monteert en je gebruikt de afsluiters niet, gaat het geheel dan niet heel erg hangen?
Als je ze monteert en je gebruikt de afsluiters niet, gaat het geheel dan niet heel erg hangen?
[ Voor 34% gewijzigd door Eendenreetx op 23-06-2023 21:35 ]
Ik ook, vandaag deel 1 binnen…de slangenshoombak schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Heel benieuwd naar de ervaring, volgens de specs is die inderdaad fors stiller dan anderen in deze prijsklasse

valt mee als het zwembad vol is., ik zou de afsluiters er wel op monteren ..Eendenreetx schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:30:
Waarom zit bij een zandfilterpomp alleen de 38mm uitlaat? van intex,
Tja vanalles
Dan heb je wel alles 38mm inderdaad. Wel jammer dat dan z’n solar bol weer naar 32mm gaat en de meeste chloor dispensers ook.vso schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:00:
[...]
valt mee als het zwembad vol is., ik zou de afsluiters er wel op monteren ..
hoe korter de vernauwing hoe beter .. de flow word bepaald door de som van alle delen bij elkaarEendenreetx schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:11:
[...]
Dan heb je wel alles 38mm inderdaad. Wel jammer dat dan z’n solar bol weer naar 32mm gaat en de meeste chloor dispensers ook.
ik merk een duidelijk verschil als ik hem op solar heating heb staan (kwa druk) versus zonder.
maar onderaan de streep, als ik niet verwarm draait de pomp veel korter dan met verwarming maar filtertijd is altijd meer dan voorgeschreven .. dus eindsaldo is goed
Tja vanalles
Dat heb je altijd vaak met aansluitingen onderling en verschillende producten van 32 naar 38 mm of andersom,Eendenreetx schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:11:
[...]
Dan heb je wel alles 38mm inderdaad. Wel jammer dat dan z’n solar bol weer naar 32mm gaat en de meeste chloor dispensers ook.
Mooiste is alles de zelfde maat aansluitingen, het kan wel kwestie van goed uitzoeken als de prijs niets uitmaakt.
Maar tegenwoordig is al veel verkrijgbaar, en voor elke verloop een aanpassing op de aansluitingen wel te vinden.
Het kan een gezoek zijn. voor het juiste onderdeel laat staan het gepuzzel met druk pvc en af en toe het vloek woordje er uit komt, maar het blijft een leuke bezigheid, je kunt het zo maken naar je eigen wens laat staan het plezier en gemak wat je ondervindt.
Afsluitkranen extra bijv. altijd goed in het systeem en zeker niet overbodig, laat staan met schroefdraad koppelingen in plaats van een tule met klem met meters teflon
Zojuist alles aangesloten inclusief solarbol. Er kwam amper een straal uit de uitlaat, niks lekte en ook geen valse lucht. Solar bol afgekoppeld en het water spuit eruit met een goede straal zoals het hoort. Pomp is een Intex 4m3, dus meer dan zat voor die badje 3x2. Ervaren jullie deze problemen ook? Want zo is de bol echt onbruikbaar.
Daarom altijd een grotere pomp nemen.Eendenreetx schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:23:
Zojuist alles aangesloten inclusief solarbol. Er kwam amper een straal uit de uitlaat, niks lekte en ook geen valse lucht. Solar bol afgekoppeld en het water spuit eruit met een goede straal zoals het hoort. Pomp is een Intex 4m3, dus meer dan zat voor die badje 3x2. Ervaren jullie deze problemen ook? Want zo is de bol echt onbruikbaar.
Ik heb voor de 3x2 een 6m³ pomp. Dat werkt al beter.
Maar zolang het er doorheen komt warmt hij wel op. Alleen bypassen voor het echt filteren
Vond nog een oud klein intex pompje van een kleiner opzetzwembad wat we ooit gehad hebben.
Gauw 2 solarmatten gekoppeld en maar even provisorisch slangen in het zwembad gehangen.
Kan het toch klein beetje opwarmen, ook al is het lang niet voldoende.
Gauw 2 solarmatten gekoppeld en maar even provisorisch slangen in het zwembad gehangen.
Kan het toch klein beetje opwarmen, ook al is het lang niet voldoende.
lucht in de bol? kan je hem doorspoelen met een tuinslang om de eventuele lucht er uit te halen?Eendenreetx schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:23:
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Wat bedoel je met bypassen Dennis? Ik heb een 4x2x1 bad die ik wil upgraden met een zandfilterpomp en eventueel een warmtepomp. Is een bypass dan noodzakelijk om te filteren? Als de filter aan staat, dan filtert die toch gewoon, ondanks dat de slang doorgelust is naar een WP of solarbol oid?Dennis1812 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Daarom altijd een grotere pomp nemen.
Ik heb voor de 3x2 een 6m³ pomp. Dat werkt al beter.
Maar zolang het er doorheen komt warmt hij wel op. Alleen bypassen voor het echt filteren
Zeker. Maar als je een te zwakke pomp hebt en er slechts een klein pisstraaltje uitkomt als je door je solar systeem loopt kan je je afvragen hoe goed je filtratie dan is.fissa schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:34:
[...]
Wat bedoel je met bypassen Dennis? Ik heb een 4x2x1 bad die ik wil upgraden met een zandfilterpomp en eventueel een warmtepomp. Is een bypass dan noodzakelijk om te filteren? Als de filter aan staat, dan filtert die toch gewoon, ondanks dat de slang doorgelust is naar een WP of solarbol oid?
Dan kan een bypass een optie zijn. Of een sterkere pomp. Waarbij 1 symptoombestrijding is en 2 probleemoplossend.
Elke bocht en slang en device die je in je systeem hangt heeft invloed op hoeveel water je rondpompt. Prima mogelijk dat een 4m³ pomp effectief 1m³ pompt door alles wat ertussen hangt of hoogte verschil enzo.
Ik dacht even t zout opnieuw te meten met de Aquarite. Ik had het bad wat bijgevuld en had gehoopt van 1.7 naar 1.5 gr/l te gaan. Geeft ie aan dat er 50gr/l in zit. Zoiter dan de Noordzee! Nou zo zout heb ik nog niet gegeten. Meerdere keren geprobeerd maar nog steeds 50. Heb m maar handmatig op 1.5 gezet. Morgen maar even kijken wat t is. Misschien maar een poollab bestellen.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Wel lekker. Zoon zoutbad in de sauna waarin je blijft drijven. Je kan entree vragen.Zuluman schreef op zondag 25 juni 2023 @ 01:18:
Ik dacht even t zout opnieuw te meten met de Aquarite. Ik had het bad wat bijgevuld en had gehoopt van 1.7 naar 1.5 gr/l te gaan. Geeft ie aan dat er 50gr/l in zit. Zoiter dan de Noordzee! Nou zo zout heb ik nog niet gegeten. Meerdere keren geprobeerd maar nog steeds 50. Heb m maar handmatig op 1.5 gezet. Morgen maar even kijken wat t is. Misschien maar een poollab bestellen.
8,5kW Op 10,5m3 water is nog steeds overgedimensioneerd, want de meeste adviseurs rekenen met 250…350Watt per m3.nautic schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:22:
Ongeveer 10,5m3 water. Warmtepomp is 8,5kw. Ik was meer nieuwsgierig hoe anderen dit aanpakken. Ik ben eigenlijk niet van plan om hem 24u per dag aan te doen. Zeker niet als ik weet dat er een paar dagen niet ingezwommen wordt.
Met dit weer is het experiment niet te doen, maar volgende week mogelijk wel, en het is de moeite waard: Laat je bad ‘s ochtends afgedekt, en zet je warmtepomp aan. Het beste is als je er geen direct zonlicht op je bad valt. Meet elk half uur de temperatuur van het water en de buitenlucht, beide met een resolutie van 0.1°C, en het verbruikte vermogen van je warmtepomp, met een resolutie van 1Wattuur. Belangrijk: Neem je eerste meting pas een half uur na inschakelen. Ik gebruik deze verbruiksmeter, want die is voor deze toepassing goed genoeg. Als je een flow meter hebt, om te meten hoeveel water je pomp daadwerkelijk verzet, kun je eigenlijk alles zelf narekenen. Deze zijn waardeloos, omdat het chloorwater de RVS glijstang stroef maakt, waardoor de dobber al na een paar dagen blijft hangen. Ik heb nu deze in bestelling, maar die zit nog op de boot uit China. Overigens zijn een emmer en een stopwatch samen ook een goede flow meter.
Zet je resultaten in een grafiek: Daaruit blijkt al gauw met hoeveel graden per uur je je bad kunt opwarmen. Dit getal zal variëren bij verschillende omgevingstemperaturen. Ook de flow door je warmtepomp is van invloed, vandaar de bypass. Met dit getal weet je hoe lang vooraf je je warmtepomp voordat er gezwommen gaat worden moet aanzetten. Laat te vergelijken ook je warmtepomp je bad eens een nacht op temperatuur houden, er gebruikt weer de verbruiksmeter om te meten wat hij heeft verbruikt.
Het is een veel-dimensionaal probleem: Het rendement van je warmtepomp neemt af door een lagere omgevingstemperatuur ‘s nachts, maar is weer hoger als hij op minder dan 100% werkt. Het zijn goed begrepen processen, maar meten is vaak simpeler. Succes!
Ik heb ook overwogen om onze warmtepomp op het dak te zetten: De zandfilterpomp kan het water gemakkelijk zo hoog opvoeren. En zodra de buis naar beneden vol water zit, balanceert zich dat toch wel weer uit.--MeAngry-- schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:36:
[...]Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn in wat gedetailleerdere foto's van de overige gedeeltes, laat het gerust weten. Misschien inspireert het nog iemand.
Maar wat ik me afvraag: Krijg jij de afvoer buis van je dak luchtvrij? Ik kan me namelijk voorstellen dat bij ingebruikname, je pomp na het opvoeren van het water, niet genoeg oomph over heeft om alle lucht eruit te duwen.
En als je pomp stilstaat, kan de onderdruk in de buizen op je dak, ook wel weer wat lucht naar binnen trekken. Want waterdicht is niet vanzelfsprekend ook luchtdicht. Maar hopelijk zijn dat geen factoren, want wij zijn de wamtepomp ook graag kwijt uit de tuin. (Als is het nu wel een lekkere terras-airco)
@MindBender Wat een lang verhaal om de stijging van @nautic te berekenen.
@nautic Met je 8.5kW warmtepomp haal je een maximum van 0,73 graad stijging per uur. Dit is exclusief afkoeling en zonnewarmte. Dus je pomp 6 uurtjes aanzetten is een temp stijging van 4 tot 4,5 graad.
Daarbij maakt het niet uit hoe snel je flow is, wat wel uitmaakt is de omgevingstemperatuur. Die 8.5 haal je dus alleen bij temperaturen boven de 27 graad.
@nautic Met je 8.5kW warmtepomp haal je een maximum van 0,73 graad stijging per uur. Dit is exclusief afkoeling en zonnewarmte. Dus je pomp 6 uurtjes aanzetten is een temp stijging van 4 tot 4,5 graad.
Daarbij maakt het niet uit hoe snel je flow is, wat wel uitmaakt is de omgevingstemperatuur. Die 8.5 haal je dus alleen bij temperaturen boven de 27 graad.
Vanochtend zoutgehalte gemeten en nu komt ie op 7.6 gr/l. iets dichter bij de waarheid. Ik vermoed dat het ontbreken van de zwembadwateraarding daar mee te maken heeft. Krijg van de week de spullen binnen om te aarden. En wellicht heeft het toevoegen van metaalverwijderaar ook effect gehad.
Nu wil ik de alkaliteit iets verhogen. Ik las dat je baking soda kan gebruiken. maar dat is niet hetzelfde als "gewone" soda die je gebruikt voor schoonmaken. Wat gebruiken jullie?
Nu wil ik de alkaliteit iets verhogen. Ik las dat je baking soda kan gebruiken. maar dat is niet hetzelfde als "gewone" soda die je gebruikt voor schoonmaken. Wat gebruiken jullie?
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Debiet heb je nodig om het afgegeven vermogen te kunnen berekenen, en daarmee de efficiëntie van je warmtepomp (COP). En die heb je weer nodig om te kunnen berekenen of het efficiënter is om je bad gedurende de nacht op temperatuur te houden, of om het ‘s ochtends weer op te warmen.medu80 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:13:
Daarbij maakt het niet uit hoe snel je flow is.
De COP is ‘s nachts anders dan overdag, met een paar voors en tegens.
@J.E. Weinor Had jij nou ooit Trespa platen gebruikt onder U beugels van opzetbad? Als ik me goed herinner had je het erover om ze 20 breed te zagen en dan de breedte van de beugel. Dus 20x60 cm ongeveer. Klopt dat een beetje?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Had ik ook anders zakt het spulletje weg in het gras vooral als het nat wordt. Nu met het grote bad dacht ik ah drie poten en de grond/gras was hier (verhuist) keihard. Dat gaat wel goed. Dat eindigde in 10m3 water weg hefboom constructies en een zere rug om nog iets onder de poten te krijgen.OMX2000 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:56:
@J.E. Weinor Had jij nou ooit Trespa platen gebruikt onder U beugels van opzetbad? Als ik me goed herinner had je het erover om ze 20 breed te zagen en dan de breedte van de beugel. Dus 20x60 cm ongeveer. Klopt dat een beetje?
Gezien de nachttemperatuur lager is, heb je een lagere COP en een lagere warmteopbrengst. Tevens hoef je niet het afgegeven vermogen te berekenen. Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan. Staat in de Specs. 6.3 bij 15 graad en 8.5kW bij 27 graad.MindBender schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Debiet heb je nodig om het afgegeven vermogen te kunnen berekenen, en daarmee de efficiëntie van je warmtepomp (COP). En die heb je weer nodig om te kunnen berekenen of het efficiënter is om je bad gedurende de nacht op temperatuur te houden, of om het ‘s ochtends weer op te warmen.
De COP is ‘s nachts anders dan overdag, met een paar voors en tegens.
Gedurende de nacht opwarmen kost je minimaal 300 watt X 12 uur op temp houden (dat is exclusief de pomp) Dat is 3.6kWh. Met die 3.6 kun je ook weer 3.5 uur opwarmen. Wat bij @nautic resulteert in 3 graad opwarming. De flow heb je alleen nodig om de live opbrengst te meten. Dat is flow per minuut * delta * 14.34 = kW
Hier nog iemand een idee hoe te ontluchten zonder mijn chloordispenser? Ik wil overstappen op zoutwatersysteem (alles inmiddels in huis) maar mijn ZFP filter heeft geen optie om te ontluchten. Ik heb daar een aantal jaren geleden mooi een automatische ontluchting van gemaakt, maar die optie raak ik nu kwijt en wil de chloordispenser er niet ook nog tussen laten ivm weer een stukje flow verlies.
:strip_exif()/f/image/0eo5aFeCalBDWCvmzEzpVbO2.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Oh wow. Ik vroeg me nog wel af of de U beugels nog over de trespa plaat glijden, en er dus eventueel af kunnen schieten.Skywalker27 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:03:
[...]
Had ik ook anders zakt het spulletje weg in het gras vooral als het nat wordt. Nu met het grote bad dacht ik ah drie poten en de grond/gras was hier (verhuist) keihard. Dat gaat wel goed. Dat eindigde in 10m3 water weg hefboom constructies en een zere rug om nog iets onder de poten te krijgen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Daar komt zoveel druk op die verschuiven echt niet meer als je ze juist geplaatst hebt.OMX2000 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Oh wow. Ik vroeg me nog wel af of de U beugels nog over de trespa plaat glijden, en er dus eventueel af kunnen schieten.
Het is maar wat je gelooft. Warmtepompen die nog niet de helft van wat d’r fabrikant specificeert opbrengen, zijn al lang geen uitzondering meer. Meten is weten. Maar hé, je hoeft het niet te toen, he. Het was dan ook niet aan jou gericht.medu80 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:04:
[...]Tevens hoef je niet het afgegeven vermogen te berekenen. Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan. Staat in de Specs. 6.3 bij 15 graad en 8.5kW bij 27 graad.
Is jou meettool wel geijkt? Ik heb ook een los device om mijn zoutgehalte te meten, wonder dat de batterijen het nog deden want de kalibratievloeistof war al even over de houdbaarheidsdatum heenZuluman schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:25:
Vanochtend zoutgehalte gemeten en nu komt ie op 7.6 gr/l. iets dichter bij de waarheid. Ik vermoed dat het ontbreken van de zwembadwateraarding daar mee te maken heeft.
Ik wacht op wat realistischere buitentemperaturen om een fatsoenlijke kalibratie te doen, van heel mij systeem.
Nou, de Bestway powersteel 2x3 staat en de kinderen vinden het heerlijk. Direct chloor en PH verhoger er in gegooit want dat was volgens de teststrips niet oke. Echter, PH en chloor blijft maar laag. Ook was vanochtend het water enigsinds wittig van kleur, alsof er een verfroller met witte verf in is schoongemaakt. Nu draait de meegeleverde pomp alweer een paar uur achter elkaar maar er is nog niet verr verschil in kleur. Ook blijft de pH en chloor laag. Is dit een kwestie van wachten of ben ik te zuinig met de chemicalien?
:strip_exif()/f/image/oJzlvSt6ipgjGyddOA3lQesP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Gumball op 25-06-2023 16:54 ]
Ja, er zit altijd wel wat lucht in, maar als ik de bypass gewoon helemaal dicht zet druk ik dat er zo uit 's ochtends. De waterstroom bij de inspuiter is ook nog behoorlijk sterk hoor. M'n pomp heeft een opvoerhoogte van 7m geloof ik, dus dit is echt een eitje.MindBender schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Ik heb ook overwogen om onze warmtepomp op het dak te zetten: De zandfilterpomp kan het water gemakkelijk zo hoog opvoeren. En zodra de buis naar beneden vol water zit, balanceert zich dat toch wel weer uit.
Maar wat ik me afvraag: Krijg jij de afvoer buis van je dak luchtvrij? Ik kan me namelijk voorstellen dat bij ingebruikname, je pomp na het opvoeren van het water, niet genoeg oomph over heeft om alle lucht eruit te duwen.
En als je pomp stilstaat, kan de onderdruk in de buizen op je dak, ook wel weer wat lucht naar binnen trekken. Want waterdicht is niet vanzelfsprekend ook luchtdicht. Maar hopelijk zijn dat geen factoren, want wij zijn de wamtepomp ook graag kwijt uit de tuin. (Als is het nu wel een lekkere terras-airco)
Meestal zet ik de bypass gewoon een beetje open trouwens, en dan trekt de lucht er met een paar minuten uit zichzelf wel doorheen.
Tesla Model Y RWD (2024)
Zonnebrand? Wat voor pomp gebruik je want een cartridge pompje gaat wel even duren…Gumball schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:47:
Nou, de Bestway powersteel 2x3 staat en de kinderen vinden het heerlijk. Direct chloor en PH verhoger er in gegooit want dat was volgens de teststrips niet oke. Echter, PH en chloor blijft maar laag. Ook was vanochtend het water enigsinds wittig van kleur, alsof er een verfroller met witte verf in is schoongemaakt. Nu draait de meegeleverde pomp alweer een paar uur achter elkaar maar er is nog niet verr verschil in kleur. Ook blijft de pH en chloor laag. Is dit een kwestie van wachten of ben ik te zuinig met de chemicalien?
Mijn boefje is liev!
Klopt helemaal correct met 8 mm Trespa.OMX2000 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:56:
Ondergrond zwembad met xps platen.
:strip_exif()/f/image/uasbsldGiuCRLlSjENvPLNQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar over heen het kunstgras.
:strip_exif()/f/image/ausPi3Me35zJUXO1jZ9ASNaR.jpg?f=fotoalbum_large)
En onder de staanders zwembad 8 mm trespa
:strip_exif()/f/image/gPzhdvKk6QtmG3mvjTg2thmp.jpg?f=fotoalbum_large)
En je kunstgras blijft jaren mooi en de plek van je zwembad na het afbreken zie je wel eerst even de sprietjes op borstelen het gaat vanzelf wel weer weg en je ziet op een gegeven moment niet meer waar het zwembad heeft gestaan.
Ok; Dus je pomp blaast dat er dus gewoon uit. Interesting… Ik denk dat wij dan volgend jaar het avontuur ook maar aan gaan.--MeAngry-- schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:51:
Ja, er zit altijd wel wat lucht in, maar als ik de bypass gewoon helemaal dicht zet druk ik dat er zo uit 's ochtends.
Die 7 meter opvoerhoogte is alleen van belang tijdens ingebruikname, als al je buizen nog leeg zijn. Zodra je buizen vol zijn, wordt de opvoer geholpen door de onderdruk die de afvoer veroorzaakt.De waterstroom bij de inspuiter is ook nog behoorlijk sterk hoor. M'n pomp heeft een opvoerhoogte van 7m geloof ik, dus dit is echt een eitje.
Kwam een schema tegen voor de juiste plaatsing van een digitale flowmeter in het leidingsysteemMindBender schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:39:toon volledige bericht
[...]
8,5kW Op 10,5m3 water is nog steeds overgedimensioneerd, want de meeste adviseurs rekenen met 250…350Watt per m3.
Met dit weer is het experiment niet te doen, maar volgende week mogelijk wel, en het is de moeite waard: Laat je bad ‘s ochtends afgedekt, en zet je warmtepomp aan. Het beste is als je er geen direct zonlicht op je bad valt. Meet elk half uur de temperatuur van het water en de buitenlucht, beide met een resolutie van 0.1°C, en het verbruikte vermogen van je warmtepomp, met een resolutie van 1Wattuur. Belangrijk: Neem je eerste meting pas een half uur na inschakelen. Ik gebruik deze verbruiksmeter, want die is voor deze toepassing goed genoeg. Als je een flow meter hebt, om te meten hoeveel water je pomp daadwerkelijk verzet, kun je eigenlijk alles zelf narekenen. Deze zijn waardeloos, omdat het chloorwater de RVS glijstang stroef maakt, waardoor de dobber al na een paar dagen blijft hangen. Ik heb nu deze in bestelling, maar die zit nog op de boot uit China. Overigens zijn een emmer en een stopwatch samen ook een goede flow meter.
Zet je resultaten in een grafiek: Daaruit blijkt al gauw met hoeveel graden per uur je je bad kunt opwarmen. Dit getal zal variëren bij verschillende omgevingstemperaturen. Ook de flow door je warmtepomp is van invloed, vandaar de bypass. Met dit getal weet je hoe lang vooraf je je warmtepomp voordat er gezwommen gaat worden moet aanzetten. Laat te vergelijken ook je warmtepomp je bad eens een nacht op temperatuur houden, er gebruikt weer de verbruiksmeter om te meten wat hij heeft verbruikt.
Het is een veel-dimensionaal probleem: Het rendement van je warmtepomp neemt af door een lagere omgevingstemperatuur ‘s nachts, maar is weer hoger als hij op minder dan 100% werkt. Het zijn goed begrepen processen, maar meten is vaak simpeler. Succes!
:strip_exif()/f/image/t0hZyKeFnWeuM7KanSIwpQh2.jpg?f=fotoalbum_large)
Iedereen die een inboard skimmer heeft, weet waarschijnlijk wel dat hij er normaal gesproken zo uit moet zien:
:strip_exif()/f/image/PiJ2etTlYo5r0fEe4EXc01d1.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe ring ‘drijft’ op de lucht die eronder opgesloten zit, en de gaatjes in de binnenkant van de ring zorgen ervoor dat hij niet te hoog drijft. Echter, al een paar minuten nadat er in het bad gespeeld is, is die lucht verdwenenen en ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/LybKBZG7UJrvmYnyxgMaUve0.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de blauwe ring onder water, doet hij zijn werk niet meer.
Er is echter een gemakkelijke oplossing. Snijd een ring uit een stuk gesloten cel schuim, zoals bijvoorbeeld van een stuk overgebleven onderleg-tegel:
:strip_exif()/f/image/o0D6GfzdD5ZN84kJE3HVTZND.jpg?f=fotoalbum_large)
En stop die in de blauwe ring:
:strip_exif()/f/image/rBP1dgNUglxX37xi2XzAu6R9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit verbetert het drijfvermogen, en zorgt ervoor dat hij ook na wilde golven nog blijft drijven:
:strip_exif()/f/image/J1jYbdS2BQlPLGIhjVIF0aFG.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn voorbeeld gebruikte ik een stuk zwembadtegel van 10mm dik, en hij drijft precies hoog genoeg. Succes!
:strip_exif()/f/image/PiJ2etTlYo5r0fEe4EXc01d1.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe ring ‘drijft’ op de lucht die eronder opgesloten zit, en de gaatjes in de binnenkant van de ring zorgen ervoor dat hij niet te hoog drijft. Echter, al een paar minuten nadat er in het bad gespeeld is, is die lucht verdwenenen en ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/LybKBZG7UJrvmYnyxgMaUve0.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de blauwe ring onder water, doet hij zijn werk niet meer.
Er is echter een gemakkelijke oplossing. Snijd een ring uit een stuk gesloten cel schuim, zoals bijvoorbeeld van een stuk overgebleven onderleg-tegel:
:strip_exif()/f/image/o0D6GfzdD5ZN84kJE3HVTZND.jpg?f=fotoalbum_large)
En stop die in de blauwe ring:
:strip_exif()/f/image/rBP1dgNUglxX37xi2XzAu6R9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit verbetert het drijfvermogen, en zorgt ervoor dat hij ook na wilde golven nog blijft drijven:
:strip_exif()/f/image/J1jYbdS2BQlPLGIhjVIF0aFG.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn voorbeeld gebruikte ik een stuk zwembadtegel van 10mm dik, en hij drijft precies hoog genoeg. Succes!
Zonnebrand blijft meestal als een olielaagje drijven en dit is echt “gemengd”. Als pomp gebruik ik de meegeleverde Bestway cartridge filterpomp. Wellicht is deze niet sterk genoeg.JB schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:51:
[...]
Zonnebrand? Wat voor pomp gebruik je want een cartridge pompje gaat wel even duren…
Is het een net afgevuld zwembad? Dan zou het niet zo melkachtig mogen zijn of er moet een grote hoeveelheid kalk aanwezig zijn bij jullie. In de regel is de phwaarde van verse kraanwater is meestal al ergens rond de 7.5 maar meten is weten.Gumball schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:47:
Nou, de Bestway powersteel 2x3 staat en de kinderen vinden het heerlijk. Direct chloor en PH verhoger er in gegooit want dat was volgens de teststrips niet oke. Echter, PH en chloor blijft maar laag. Ook was vanochtend het water enigsinds wittig van kleur, alsof er een verfroller met witte verf in is schoongemaakt. Nu draait de meegeleverde pomp alweer een paar uur achter elkaar maar er is nog niet verr verschil in kleur. Ook blijft de pH en chloor laag. Is dit een kwestie van wachten of ben ik te zuinig met de chemicalien?[Afbeelding]
Met ph- of ph+ kan je dan bijstellen. Pas als de phwaardes goed zijn kan je het zwembad verder opstarten. Ik doe dat bij een vers zwembad wel met een chloorshock (dan kan je dus voorlopig niet zwemmen). Laat de pomp gerust een dagje constant draaien. Succes!
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
vrijdagavond gevuld inderdaad, met heerlijk zacht Veluws waterrenzo4000 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:46:
[...]
Is het een net afgevuld zwembad? Dan zou het niet zo melkachtig mogen zijn of er moet een grote hoeveelheid kalk aanwezig zijn bij jullie. In de regel is de phwaarde van verse kraanwater is meestal al ergens rond de 7.5 maar meten is weten.
Met ph- of ph+ kan je dan bijstellen. Pas als de phwaardes goed zijn kan je het zwembad verder opstarten. Ik doe dat bij een vers zwembad wel met een chloorshock (dan kan je dus voorlopig niet zwemmen). Laat de pomp gerust een dagje constant draaien. Succes!
Desalniettemin spelen de kinderen er “gewoon” in en hebben ze nog geen rode huid
250gram?Gumball schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:52:
[...]
vrijdagavond gevuld inderdaad, met heerlijk zacht Veluws waterGisteren en vandaag al met al zo’n 250 gram PH plus er bij gegooit en de pomp een paar uurtjes laten draaien.
Desalniettemin spelen de kinderen er “gewoon” in en hebben ze nog geen rode huid
Heb je iets anders om mee te testen? Want dit klinkt niet ok, en ik zou hier al helemaal geen kinderen in laten zwemmen voordat je weet dat het goed is!
Tesla Model Y RWD (2024)
Dat is serieus veel.Gumball schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:52:
[...]
vrijdagavond gevuld inderdaad, met heerlijk zacht Veluws waterGisteren en vandaag al met al zo’n 250 gram PH plus er bij gegooit en de pomp een paar uurtjes laten draaien.
Sowieso dat kleine pompje even 24/7 laten draaien. Die heeft weinig power en dat heb je nu wel nodig.
Eerst je PH goed en dan flink chloor erin.
nee ik heb geen device maar alleen strips buiten de Ph en Redox van de Aquarite. Zijn wel gecalibreerd met de bijbehorende vloeistoffen. maar at je zegt kan je die ook niet geheel vertrouwen zonder geaard te zijn. Ben nu even aan t kijken wat er zoals op de markt is. Die poollab kan toch ook zout meten? L liefst een alles in een apparaat.Glaslijn schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Is jou meettool wel geijkt? Ik heb ook een los device om mijn zoutgehalte te meten, wonder dat de batterijen het nog deden want de kalibratievloeistof war al even over de houdbaarheidsdatum heen![]()
Ik wacht op wat realistischere buitentemperaturen om een fatsoenlijke kalibratie te doen, van heel mij systeem.
@Gumball sowieso je pomp gewoon flink laten draaien. Aan te raden is minstens 2x je bad rond pompen per dag. Als je dus 10m3 water hebt en een pomp van 2m3/h dan moet je dus al 10 uur pompen.
@Gumball denk dat je ook sneller je filter moet vervangen met een dergelijke pomp.GeeMoney schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:23:
@Gumball sowieso je pomp gewoon flink laten draaien. Aan te raden is minstens 2x je bad rond pompen per dag. Als je dus 10m3 water hebt en een pomp van 2m3/h dan moet je dus al 10 uur pompen.
Tja vanalles
Hij test met zijn kinderen, zolang ze niet rood worden, is het goed.--MeAngry-- schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:59:
[...]
250gram?![]()
Heb je iets anders om mee te testen? Want dit klinkt niet ok, en ik zou hier al helemaal geen kinderen in laten zwemmen voordat je weet dat het goed is!
@Gumball
Ik denk ook dat 250 gram pH+ erg veel is.
Mijn pH+ granulaat doet per 100 gram +0,2 voor 10 kuub water. Zo'n bestway 2x3 is niet zo hoog dus bevat ongeveer 3 kuub water. Je hebt de pH dan met ongeveer 1,6 verhoogd.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Veluws leidingwater zo zuur was?
[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 26-06-2023 07:20 ]
Nee zoals gezegd is het gemiddelde kraanwater in nederland in de basis al redelijk goed qua ph waarde, daar zou je niet heel veel voor hoeven bijstellen, maar goed uitzonderingen zijn er wellicht altijd.
Dat gezegd hebbende zou vers water nooit zo melkachtig mogen zijn vers uit de kraan (hij had het vrijdag gevuld en zaterdag waarschijnlijk al zo aangetroffen). Het enige wat ik me kan bedenken is dat er kinderen met veel zonnebrand op in het water hebben gespeeld. Zeker als men niet even 10 minuten wacht na het insmeren zal er veel in het water terecht komen.
Daarnaast heb ik wat twijfels over de teststrips, als je 250 gram ph erin mietert en je ziet weinig veranderen dan zijn je teststrips waarschijnlijk niet (meer) goed. Ik werk sws altijd met twee verschillende teststrips van verschillende merken en neem daar altijd de gemenedeler van, dit werkt al jaren goed voor mij. Ik heb ook ooit eens teststips gehad met heel vreemde afwijkende waarden, die heb ik dan ook meteen weggegooid. Check dit maar eens eerst @Gumball
Dat gezegd hebbende zou vers water nooit zo melkachtig mogen zijn vers uit de kraan (hij had het vrijdag gevuld en zaterdag waarschijnlijk al zo aangetroffen). Het enige wat ik me kan bedenken is dat er kinderen met veel zonnebrand op in het water hebben gespeeld. Zeker als men niet even 10 minuten wacht na het insmeren zal er veel in het water terecht komen.
Daarnaast heb ik wat twijfels over de teststrips, als je 250 gram ph erin mietert en je ziet weinig veranderen dan zijn je teststrips waarschijnlijk niet (meer) goed. Ik werk sws altijd met twee verschillende teststrips van verschillende merken en neem daar altijd de gemenedeler van, dit werkt al jaren goed voor mij. Ik heb ook ooit eens teststips gehad met heel vreemde afwijkende waarden, die heb ik dan ook meteen weggegooid. Check dit maar eens eerst @Gumball
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik gok bijna dat leegmaken, liner goed schoonmaken en weer vullen de snelste oplossing gaat bieden.
En goedkoper dan allerlei middeltjes halen. Wel zonde van je water.
Je zal waarschijnlijk flink PH- nodig gaan hebben. En chloor shock/vlokmiddel nodig hebben. En meerdere nieuwe cardridges voor je pomp.
Mocht je voor optie 1 kiezen. In je chloor drijver een tablet van 200G als onderhoud rustig laten drijven.
Stuk of 5 van 20g voor het opstarten erin.
PH doe ik na opstarten eigenlijk nooit iets mee.
Je zal waarschijnlijk flink PH- nodig gaan hebben. En chloor shock/vlokmiddel nodig hebben. En meerdere nieuwe cardridges voor je pomp.
Mocht je voor optie 1 kiezen. In je chloor drijver een tablet van 200G als onderhoud rustig laten drijven.
Dat is precies hoe ik ook mijn zwembad elkaar jaar opstart. Nog nooit de ph hoeven corrigeren. Ik gooi ook altijd 5 a 6 snel chloortablletten erin van 20g (die zijn binnen no time opgelost) en dan 2 grote van 200 gram. Vervolgens de pomp lekker 24/7 laten draaien en het zwembad verder met rust laten. De volgende dag kan je veilig je zwembad gebruiken en hoef je dus alleen maar bij te houden.Dennis1812 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:23:
Ik gok bijna dat leegmaken, liner goed schoonmaken en weer vullen de snelste oplossing gaat bieden.
Waarom gebruik je dan geen zoutwatersysteem? Al dat chloor is dan toch zo terug verdiend?renzo4000 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:38:
[...]
Dat is precies hoe ik ook mijn zwembad elkaar jaar opstart. Nog nooit de ph hoeven corrigeren. Ik gooi ook altijd 5 a 6 snel chloortablletten erin van 20g (die zijn binnen no time opgelost) en dan 2 grote van 200 gram. Vervolgens de pomp lekker 24/7 laten draaien en het zwembad verder met rust laten. De volgende dag kan je veilig je zwembad gebruiken en hoef je dus alleen maar bij te houden.
Mijn boefje is liev!
Misschien om een zoutsysteem ook niet de heilig graal is?JB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:03:
[...]
Waarom gebruik je dan geen zoutwatersysteem? Al dat chloor is dan toch zo terug verdiend?
Ieder z'n eigen afweging. Ik ben na een paar jaar weer geswitched naar gewoon chloor (via dispenser dat wel) voornamelijk omdat 't Intex systeem defect was, maar toen ik zag hoe het frame van m'n bad (en in mindere mate m'n trap) aangetast was...poeh dan kan je maar zo voor nare verrassingen komen te staan.
Voor nu bevalt me die chloordispenser wel redelijk, maar misschien als het nog langer heel warm blijft...
Zolang de pomp draait zijn m'n chloor waardes best OK en redelijk stabiel.
Wellicht dat ik, als voorschot op een ander bad, alvast zo'n SugarValley systeem er tussenhang. Voor nu misschien wat overkill maar wel gemakkelijk en 't zal er toch moeten komen.. maar dan moet ik wel tegen stabiliteit problemen aanlopen met die dispenser.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Ben jij hier nog uitgekomen? een 38mm buis is weer te groot.. Volgens de doos zou je inderdaad een extra 32/38mm connector verwachten, zoals ook op de bovenkant van de pomp gaat..Praetorian schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:37:
Ik heb ook de Blue Bay zandfilterpomp Speedclean 4,5m3 aangeschaft, maar ik kwam tot te ontdekking dat ingang op die pomp (FP100) nu wordt geleverd met een voorfilter en die is dus 38mm! Dat gaat niet lukken met voor de rest alles op 32mm.
Uitgaand wordt wel geleverd met een 32/38mm connector.... lekker vaag dit weer.
[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag heb ik de Fairland warmtepomp (IPHCR15) in gebruik genomen door de slangen aan de bypass te koppelen. De minimale debiet van deze WP is 2m3. We hebben een Intex 4m3/u ZFP. Vrijdag schakelde de WP nog redelijk snel in na wat vogelen (E3 melding) met de bypass en dacht ik de bypass goed ingesteld te hebben. Toen ik zaterdag de ZFP en daarna de WP weer aan wilde zetten kreeg ik weer een E3 melding. Na wederom wat uurtjes vogelen, extra backwash, rinse, “slangen ontluchten” etc. ging de WP eindelijk weer lopen. Na een aantal uren draaien zonder problemen WP weer uitgezet. Toen ik hem weer aan wilde zetten terwijl de ZFP liep kreeg ik weer de E3 melding. Hebben jullie nog tips?
pH te laag, komt dat ook voor?? Hier ben ik altijd bezig om het laag te houden. Sowieso is kraanwater hier rond 7.6, maar elke keer als er regen bij komt schiet het ook omhoog. Ben al blij als ik het stabiel rond 7.4-7.5 kan houden, nooit lager.Gumball schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:47:
Ook blijft de pH en chloor laag. Is dit een kwestie van wachten of ben ik te zuinig met de chemicalien?
Zoiets zou dan moeten gaan, maar... voorraadVincent_Valentine schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Ben jij hier nog uitgekomen? een 38mm buis is weer te groot.. Volgens de doos zou je inderdaad een extra 32/38mm connector verwachten, zoals ook op de bovenkant van de pomp gaat..

https://www.zwembadenwebshop.nl/verloopring
:fill(white):strip_exif()/f/image/vsfHimcjQZcOnZ9pokliVufz.png?f=user_large)
Mijn boefje is liev!
Waar ik dit jaar last van heb en voorgaande jaren niet, is een te hoge alkaliniteit. pH 7.5, vrij chloor 1.5 (zoutbad), maar ALK blijft maar buiten het meetbare bereik (tot 200) zitten. Vorig jaar de hele zomer redelijk stabiel tussen 120-160.
Nu zou het normaal gesproken omlaag moeten gaan met zwemmen, maar ik zie geen verschil. Nog maar wat extra chemicaliën kopen en ALK- erin gaan gooien, of zijn er andere tips?
Nu zou het normaal gesproken omlaag moeten gaan met zwemmen, maar ik zie geen verschil. Nog maar wat extra chemicaliën kopen en ALK- erin gaan gooien, of zijn er andere tips?
Nou omdat dit voor mij prima werkt eerlijk gezegd. Ik heb ook maar een intex 260x160 zwembadje wat niet zoveel verbruik heeft en op deze manier heel goed te onderhouden is.JB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:03:
[...]
Waarom gebruik je dan geen zoutwatersysteem? Al dat chloor is dan toch zo terug verdiend?
Ja hier hang ik nog op aansluiten van zoutwatersysteem. Gebruik nu ook een chloordispenser maar een seizoen verder, kost me best wat chloorrenzo4000 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Nou omdat dit voor mij prima werkt eerlijk gezegd. Ik heb ook maar een intex 260x160 zwembadje wat niet zoveel verbruik heeft en op deze manier heel goed te onderhouden is.
Mijn boefje is liev!