voske schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 02:13:
Zojuist is bekend geworden dat Ruth Bader Ginsburg op 87-jarige leeftijd is overleden aan complicaties van alvleesklierkanker. Zij is 27 jaar opperrechter geweest in het Supreme Court. Een necrologie zal ik niet schrijven, want haar leven en carrière zijn te imposant om het zo maar even op te schrijven; dat laat ik maar aan de WaPo, de NYT en Scotusblog over.
Eerder heeft McConnell al gezegd dat de regel “geen benoeming van een opperrechter in verkiezingstijd” anders dan onder Obama nu niet zou opgaan (ter illustratie, Antonin Scalia overleed in februari 2016). Trump en de Republikeinen in de Senaat zullen er alles aan doen om een nieuwe opperrechter benoemd te krijgen voordat de nieuwe senatoren worden ingezworen op 3 januari 2021. Daarmee zou de samenstelling van het negenkoppige Supreme Court een aanzienlijk sterkere conservatieve stempel krijgen: van 5 conservatieve naar 6 conservatieve opperrechters. Als de GOP dat lukt, wordt dat de belangrijkste prestatie van de regering-Trump in deze ambtstermijn met een impact die wel eens 25 jaar of meer gevoeld kan worden. Zo is een van de grote kanshebbers om voorgedragen te worden door Trump Amy Coney Barrett. Zij is geboren in 1972.
Trump heeft al een shortlist (die recent nog is uitgebreid). Op die shortlist staan zo’n 45 namen.
Verschrikkelijk voor RBG.. iemand die alle respect verdient en waarvan het treurig is als die nu postuum onderwerp van politiek-ideologische strijd wordt.
(overigens net als dat dat bij Scalia het geval was, die alhoewel duidelijk proponent van een rechts-conservatieve uitleg ook altijd zeer gerespecteerd werd als jurist).
Dat zeggende, ergens is dit een vroege 'October suprise' ... een gebeurtenis die een enorme invloed kan of zeker zal gaan hebben op de motivatie van stemmers wel of niet te gaan stemmen.
Ik denk echter dat dit voor Trump eerder ook een probleem vormt...Het nu erdoorheen drukken van een rechts-conservatieve signatuur zal misschien voor conservatieve kringen graag gezien zijn, maar zal een dusdanige boosheid onder liberalen opleveren, zeker gezien de gang van zaken rondom Scalia, waarvan de benoeming dus opgehouden werd, dat het niet anders kan dan dat Trump daarmae zijn tegenstanders ontzettend zou motiveren.
Ik vermoed dat Trump zelf verder het geen reet intersseert _wie_ er in het supreme court benoemd wordt...
Ondertussen moet hij ook ontdekt hebben dat zelfs zijn eigen nominee best tegen hem kunnen stemmen, zoals Gorsuch deed bij een zaak rondom zn tax forms, en hij daar niks meer aan kan doen dan.
Hij dus geen macht over door hem benoemde kandidaten heeft.
En het een 'schijn-winst' is te stellen dat hij wel drie Hogerechters benoemd heeft, als dat betekent dat hij niet herkozen zal worden.
Wat dat betreft denk ik dat juist Trump er vooral voordeel bij zal zien om deze zaak over de verkiezingen heen te schuiven.
Zelfs het expliciet noemen van een conservatieve nominee, en het scheppen van de mogelijk voor een nominatie in een lame-duck sessie, zal vermoedelijk enkel de tegenpartij mobiliseren die dan daartegen gaat stemmen.
(andersom, de sterk rechts-conservatieve stemmers gaan meestal sowieso stemmen, daar is dus de extra-winst eerder gering)
Punt is dat dit een wekenlang circus zal geven, bij Kavanaugh was de nominatie begin juli (9 juli 2018) en de uiteindelijke stemming op 6 oktober 2018 ... 4 maanden.
De verkiezingen zijn in 45 dagen.
Het is eerder onwaarschijnlijk dat men dit erdoor kan drukken nog voor de verkiezingen, en zelfs in een lame-duck-sessie na november is dat twijfelachtig en moraal gezien uiterst vraagwaardig.... daaraan mee te werken zou al twijfelachtige vragen opwerpen, zelfs van de eigen base, na hun houding rondom Scalia (los van wat Moscow-Mitch hierover zegt).
Als ik Trump was, zou ik dit thema naar achteren duwen... tot in 2021.
het is voor hem een 'loose-all'.
- een benoeming voor november zal lastig zijn en zal de hele verkiezingscampagne kunnen overstralen.
- het voorbereiden van een benoeming in een lame-duck-sessie zal vooral de motivatie van democraten verhogen, en zelfs de senaat sterker in gevaar brengen (er zijn meerdere republikeinen die het nu al lastig hebben... bv Susan Collins, de senator van maine die tijdens Kavanaugh heel lang openlijk gespeeld had met een nee-stem, maar toch op het moment-supreme voorstemde, zal en hartaanval gekregen hebben toen ze dit hoorde :
https://www.theguardian.c...ats-kavanaugh-controversy )
sterker nog, er zijn enkele senatoren die mogelijk uit pure electorale noodzaak zullen weigeren mee te werken, bv Murkowski, Susan Collins en Romney hebben al bij kavanaugh aangegeven bepaalde morele bezwaren te hebben.
wat zullen die nu doen?
Alle huidige 'zittende' senatoren die voor herverkiezing in november 2020 gaan (en een aantal die in 2022 hererkozen moeten worden), zullen moeten uitleggen of ze aan zulk een vorm van machts-misbruik gaan meewerken, ten voordele van een rechts-conservatieve minderheid die ook onder GOP-stemmers allerminst ontzettend geliefd is (dat blijkt ook in de nasleep van bv de Fallwell jr. rel, waarover ook veel moderate conservatieven/republikeinen graag lachen: hoe 'leugenachtig' die zelfverklaarde extreme gelovigen wel zijn ).
De enige uitweg die ik zie.... wat als Trump gewoon Merrick Garland als vervanger van RBG aanwijst...
vanuit conservatief zicht is dat een verbetering tov de veel radikalere Ginsberg (net zoals Garland voor veel democraten an sich te conservatief/moderate was, maar als vervanger van Scalia opeens wel perfect paste).
en voor democraten alswel moderate republicans is het lastig te stellen dat garland absoluut _niet_ kan, terwijl hij ook in 2016 eigenlijk kandidaat had kunnen zijn (maar die kandidatuur nooit bevestigd werd, omdat McConnell een trucje wilde spelen, dat hopelijk ook binnenkort onmogelijk gemaakt zal worden, los van poliieke zijde moet een majority leader dat nooit eindeloos kunnen doen om bestuurspolitiek zoals rechterbenoemingen te blokkeren )
[
Voor 12% gewijzigd door
RM-rf op 19-09-2020 03:15
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen