Begin echt bang te worden dat hij het er nog mee gaat redden ook.
Heb (eer-) gisteren een paar posts geplaatst (en gereageerd) over de procedure van het stemmen per post en in persoon. Heb daarna niet de hele discussie meer gevolgd, daarvoor gaat het hier te snel. Dus het kan zijn dat ik wat gemist heb.
Maar deze hele procedure maakt me steeds ongeruster.
Bij ons is het (voor wat betreft bijna alle stemmen) simpel: je identiteit en het feit dat je kiesgerechtigd bent wordt gecontroleerd waarna je een stembiljet krijgt. Kenmerk is dat alles hierna a) geanonimiseerd is en b) uitgaat van het strikte principe one-man-one-vote.
Dat is nu in de VS allesbehalve het geval. Mensen konden 2 stemmen uitbrengen; per post en in persoon. Nu heb ik uit eerdere antwoorden op mijn vragen hierop begrepen dat hier (uiteraard) procedures voor zijn, waarbij er echter geen eensluidende antwoorden kwamen over hoe het dan allemaal geregeld is. Vrij logisch voor een forum, en wellicht verschilt het zelfs van staat tot staat.
Eén van genoemde procedures was dat de stem welke per post is uitgebracht superioriteit heeft boven de stem welke in persoon is uitgebracht. De uitwerking hiervan vergt echter een ingewikkeld en tijdrovend proces waarbij onvermijdelijk fouten worden gemaakt. Voor elke per post uitgebrachte stem zal moeten worden gecontroleerd of deze persoon niet ook al in persoon gestemd heeft. Indien dat zo is, dan zal dat stembiljet opgezocht moeten worden, gekeken moeten worden op wie er gestemd is en deze stem van het totaal worden afgehaald.
Zoals gezegd een ingewikkeld proces waarbij ongetwijfeld fouten zullen worden gemaakt. En dit geldt eigenlijk ook voor elke andere mogelijke procedure die gevolgd wordt.
Een eventuele hertelling en/of gerechtelijke procedure zal ongetwijfeld een aantal van deze fouten aan het licht brengen. Dubbele stemmen die toch geteld zijn, of zelfs gevallen waarbij een kiezer met de poststem een andere kandidaat heeft gekozen dan bij het stemmen in persoon.
Zeker in de staten waar nu nog geteld wordt, en de verschillen zo miniem zijn zal de verwarring en onzekerheid bij eventuele procedures de komende weken alleen maar groter worden.
Alles wat Trump/GOP hoeft te doen is die verwarring maximaliseren en het hele proces wekenlang laten dooretteren. Dan kom je op een punt (ergens half december) dat een rechtbank er een keer een klap op moet gaan geven. En tja, als je dan die rechters in je zak hebt....
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”