Biden riep op om te stemmen via mail, vanwege Corona.benchMarc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:37:
Kan iemand verklaren waarom het aantal gewone votes zo nek aan nek is in Pennsylvania, maar als het gaat om mail ballots dan is 78% voor Biden en maar 21% voor Trump. Wat voor mensen demografisch gezien gebruiken mail ballots, ouderen? Die zijn gemiddeld gezien net iets meer republikeins juist.
n.v.m. what he said ☝️
[ Voor 94% gewijzigd door Pkunk op 05-11-2020 09:38 ]
Hallo met Tim
Gisteren had ik het idee dat Biden nog wel zou gaan winnen na het nieuws over Wisconsin en Michigan, maar als ik nu na de nacht even wat updates aan het bijlezen ben, dan begin ik toch steeds meer te denken dat Trump toch nog wel eens zou kunnen gaan winnen.
Alleen als PA nog voor Biden flipt zie ik hem nog kunnen winnen, maar of dat gaat gebeuren...
Alleen als PA nog voor Biden flipt zie ik hem nog kunnen winnen, maar of dat gaat gebeuren...
Overwegend Democraten.benchMarc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:37:
Kan iemand verklaren waarom het aantal gewone votes zo nek aan nek is in Pennsylvania, maar als het gaat om mail ballots dan is 78% voor Biden en maar 21% voor Trump. Wat voor mensen demografisch gezien gebruiken mail ballots, ouderen? Die zijn gemiddeld gezien net iets meer republikeins juist.
Heb je iets van Trump zijn twitter tirades mee gekregen?benchMarc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:37:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Biden had opgeroepen, vanwege corona, om het via Mail in te doen.benchMarc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:37:
Trump had geroepen dat er mee gerommeld zou worden, dus stem op de dag zelf.
Dit is het gevolg
Is los van leeftijd dit keer, al speelt die wel wát mee.
Is al gepost (via twitter) maar ik ga echt stuk hier 
[YouTube: Hitler Reacts on Trump can't just stop the vote count? USA Election 2020 | Joe Biden vs Donald Trump]
[YouTube: Hitler Reacts on Trump can't just stop the vote count? USA Election 2020 | Joe Biden vs Donald Trump]
Het is een hele grote partij. Zoals ik al zei; een Biden en Harris zitten meer in de hoek van de VVD. Sanders en AOC meer inde hoek van D66/Groen Links. Je ziet wel dat juist de jongere aanwas meer richting links gaat over het algemeen.ph4ge schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:22:
My bad. Ik denk dat de democraten een mix zijn van D66/CDA/VVD.
Wat ook meespeelt is dat hoe ze zich profileren en wat ze echt willen twee aparte dingen zijn. Juist omdat ze zoveel mogelijk conservatievere kiezers aan zich willen binden. Ze kunnen pas echt dingen veranderen als ze overal een meerderheid hebben.
https://niels.nu
Democraten: stem per mail!benchMarc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:37:
Trump: stemmen per mail is fraude, doe het niet!
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Klopt inderdaad. Als Republikein in CA hoef je niet eens te stemmen... De enige manier waarop het kan veranderen, is wanneer beiden partijen ook daadwerkelijk last krijgen van dit systeem. De Republikeinen hebben al 2x met minder stemmen gewonnen in de afgelopen 20 jaar. Als de Democraten dat nu ook eens doen, hebben beide partijen er echt last van. Maar dat blijft een onwaarschijnlijke mogelijkheid.Sissors schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:28:
[...]
Je kan zoals een enkele staat al een beetje doet iig kiesmannen niet met winner takes all doen, maar verdelen naar aantal stemmen. Zodat je stem als Republikein in Californië en Democraat in Alabama niet zinloos is. Maar dat gaat dus nooit gebeuren in zulke staten, want de meerderheid heeft er niks bij te winnen dat de minderheid meer een stem krijgt. Bij swing states zou het misschien kunnen gaan gebeuren.
Eens, het is een soort GroenLinks meets hardcore SGP. Er zijn wat gelijkenissen te trekken op hoofdthema's maar ook daar blijft het ook bij. In Europa zijn de verschillen onderling ook al sterk uiteenlopend binnen de dezelfde kleur/fracties laat staan dat we onze politieke spectrum op die van Amerika zouden projecteren.YakuzA schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:23:
[...]
ik denk dat het niet echt te vergelijken is.
Tsjah, aan de andere kant, wat met de non-swingstates? Die worden dan weer vaak vergeten door kandidaten. Of staten die niet veel opbrengen? Campagne voeren in California is zinloos omdat die toch naar de democraten gaan, campagne voeren in Montana heeft niet veel zin omdat de staat enorm dunbevolkt is en slechts 3 kiesmannen heeft.ph4ge schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:31:
[...]
Vergeet ook niet dat je invloed in Washington afneemt als je dit doet. Kandidaten doen er nu alles aan om de kiezers in swing states tegemoet te komen. Als het verschil in die staten nog maar beperkt is tot 1 kiesman op een goede dag dan krijgen ze veel minder aandacht en dus veel minder invloed. Het is niet voor niets dat beide kandidaten nu eindigden in Pennsylvania en dat de problemen van de Rust Belt veel hoger op de politieke agenda in Washington staan dan de problemen van California.
Het is heel moeilijk om een goed systeem op te zetten waarbij je iedereen een gelijkmatige hoeveelheid aandacht probeerd te geven. Je zit vandaag ook met het effect dat een stem in datzelfde Montana bijvoorbeeld een veel hogere waarde heeft dan een stem in California. Stel je wilt dus toch een staat flippen, dan is het waardevoller om dat te doen in staten waar stemmen relatief meer waarde hebben.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Juist nu is een stem op een onafhankelijke kandidaat "weggegooid". je weet dat ze nooit 50% gaan halen lokaal, laat staan landelijk. Dus om je stem te laten tellen, stem je maar op één van de grote partijen.TIGER1125 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:36:
[...]
Ben ik ook helemaal met je eens, ik vraag me alleen af of zo'n systeem in de VS nog zou werken? Je ziet dat die onafhankelijke kandidaten eigenlijk altijd heel weinig stemmen krijgen.
Het zou overigens ook een lange weg worden om zoiets in te voeren, dat begint dan met het verdelen van kiesmannen naar percentage in een staat en dan eindigen met een systeem waar een popular vote de doorslag geeft.
Met een ander kiessysteem, zoals popular vote, is dat heel anders. Dan tellen ze niet enkel alle stemmen, maar elke stem telt ook echt
Alleen is men in de USA gewend aan een "almachtige" president/partij. Het poldermodel zoals wij dat hebben, dat zie ik daar lastig worden. want dan moet je opeens concessies doen.
Aan de andere kant. In NL wordt je vaak wel afgerekend op je daadwerkelijke resultaat (al wordt dat ook al "meer amerikaans"). In de VS kijkt men helemaal niet naar resultaat. Anders zou geen enkel persoon die minder dan modaal verdient in de USA kiezen voor de republikeinen
Dan ga je er dus vanuit dat Arizona en Nevada ook naar Trump gaan?EDIT schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:38:
Gisteren had ik het idee dat Biden nog wel zou gaan winnen na het nieuws over Wisconsin en Michigan, maar als ik nu na de nacht even wat updates aan het bijlezen ben, dan begin ik toch steeds meer te denken dat Trump toch nog wel eens zou kunnen gaan winnen.
YakuzA in "[ZT] De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020"EDIT schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:38:
PSN
Tenminste één van die twee wel, ja. Daarmee heeft dan Biden te weinig om de 270 te halen en heeft hij nog een andere staat nodig.virofi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:43:
[...]
Dan ga je er dus vanuit dat Arizona en Nevada ook naar Trump gaan?
Ik ben benieuwd of PA voor Biden gaat lukken. We gaan het zien.
[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 05-11-2020 09:45 ]
Wat ik heel interessant vind, maar je hier weinig over leest is dat het systeem van kiesmannen onder andere is ingesteld om te voorkomen dat een populist op basis van de popular vote in het witte huis komt. Dat maakte de uitslag van vier jaar geleden ook buitengewoon interessant.Waah schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:42:
[...]
Juist nu is een stem op een onafhankelijke kandidaat "weggegooid". je weet dat ze nooit 50% gaan halen lokaal, laat staan landelijk. Dus om je stem te laten tellen, stem je maar op één van de grote partijen.
Met een ander kiessysteem, zoals popular vote, is dat heel anders. Dan tellen ze niet enkel alle stemmen, maar elke stem telt ook echt![]()
Alleen is men in de USA gewend aan een "almachtige" president/partij. Het poldermodel zoals wij dat hebben, dat zie ik daar lastig worden. want dan moet je opeens concessies doen.
Aan de andere kant. In NL wordt je vaak wel afgerekend op je daadwerkelijke resultaat (al wordt dat ook al "meer amerikaans"). In de VS kijkt men helemaal niet naar resultaat. Anders zou geen enkel persoon die minder dan modaal verdient in de USA kiezen voor de republikeinen
Wat is je reden om aan te nemen dat PA niet flipt. Alles wijst hierop (en vrij ruim ook nog).
[ Voor 14% gewijzigd door SidewalkSuper op 05-11-2020 09:48 ]
Volgens het NRC (welke als bron het AP aangeeft) is Biden er al met de winst in Georgia;
https://www.nrc.nl/nieuws...4018825#upd20201105092303
@virofi
@virofi
De Democratische kandidaat Joe Biden is door persbureau AP tot winnaar uitgeroepen van de staat Georgia. Daarmee komt hij op een totaal van 280 kiesmannen, genoeg voor het presidentschap. Biden heeft de overwinning nog niet opgeëist.
[ Voor 41% gewijzigd door Rhapsody op 05-11-2020 09:50 . Reden: Quote toegevoegd voor virofi ]
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Ja dat is ervanuitgaande dat AZ daadwerkelijk naar Biden gaat.Rhapsody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:48:
Volgens het NRC (welke als bron het AP aangeeft) is Biden er al met de winst in Georgia;
per aspera ad astra
Excuus, verkeerd gelezenRhapsody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:48:
[ Voor 9% gewijzigd door virofi op 05-11-2020 09:50 ]
Dat is met Arizona al aan Biden toegekend. (dat zijn 11 kiesmannen) zonder die 11 kom je op 253 en dan is de combinatie NV/AZ of PA doorslaggevend.Rhapsody schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:48:
Er even vanuit gaand dat Alaska, Georgia en North Carolina naar Trump gaan.
AP was volgens de NOS de bron (qua communiceren) van de foute data die door allerlei andere media is overgenomen ten aanzien van Arizona
[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 05-11-2020 09:51 ]
Het meest trieste van dit alles is dat waarschijnlijk 90% van het filmpje daadwerkelijk is gebeurd (of gaat gebeuren)...poor Leno schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:38:
Is al gepost (via twitter) maar ik ga echt stuk hier
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Daar lees je weinig over, omdat dat niet zo is.bazzemans schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:47:
[...]
Wat ik heel interessant vind, maar je hier weinig over leest is dat het systeem van kiesmannen onder andere is ingesteld om te voorkomen dat een populist op basis van de popular vote in het witte huis komt. Dat maakte de uitslag van vier jaar geleden ook buitengewoon interessant.
het is destijds ingesteld vanwege slavernij. Het noorden wilde dat slaven niet mochten meestemmen (want die doen wat hun meester ze opdroeg). de zuiderlijke staten wilde dit wel. Er kwam toen een soort tussenoplossing, waarbij slaven voor 3/5e mens telde
Later, toen slavernij werd afgeschaft, wilde men wel popular vote. Maar dat werd tegengehouden door de zuidelijke staten, want dat is in hun nadeel. En toen heeft men dit bedacht.
Voor mensen die benieuwd zijn naar wáárom dit systeem niet werkt met meer dan 2 partijen, eventuele oplossingen, wat gerrymandering is en wat dáár een oplossing voor is, zie:
https://www.cgpgrey.com/politics-in-the-animal-kingdom/
(relatief) Simpel uitgelegd
It's funny cuz it's true....MazeWing schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:50:
[...]
Het meest trieste van dit alles is dat waarschijnlijk 90% van het filmpje daadwerkelijk is gebeurd (of gaat gebeuren)...
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Ik 'volg' het een beetje en heb de pagina van google open met de standen en staten, maar als ik de reacties hier lees klopt dat nog niet helemaal? Op google is de stand 264-214 en dan zou elke staat (behalve Ak) die Biden nog pakt (uit de opties NV, GA, NC, PA) voldoende zijn om te winnen. Alle andere staten zijn al toegekend.
Zit daar dan nog zoveel onzekerheid in? Wat is dan het betrouwbaarste overzicht?
Zit daar dan nog zoveel onzekerheid in? Wat is dan het betrouwbaarste overzicht?
wat meer nuance nog denk ik: toen de slavernij werd afgeschaft, zat men met het punt hoe stemrecht toe te kennen aan voormalige slaven. Men kwam toen uiteindelijk op een systeem uit waar de stem van een kleurling voor 0,5 meetelde en dat van een blanke voor 1 stem. Op die manier hoopte men te voorkomen dat de bevrijde slaven via het democratische proces wraak zouden nemen (lees dit als: opeisen waar ze recht op hadden).bazzemans schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:47:
[...]
Wat ik heel interessant vind, maar je hier weinig over leest is dat het systeem van kiesmannen onder andere is ingesteld om te voorkomen dat een populist op basis van de popular vote in het witte huis komt. Dat maakte de uitslag van vier jaar geleden ook buitengewoon interessant.
De kiesmannen is nog een laag die daarboven zat en die moesten ingrijpen wanneer de uitslag toch wel heel erg ongewenst was (voor wie ongewenst, dat is de grote vraag). Je kunt hier jezelf al afvragen of dat nog democratisch te noemen.
Oorspronkelijk waren de kiesmannen relatief vrij om zelf te kiezen voor wie ze gingen, een deel staten hebben hier wetten op gemaakt die de kiesman in de cel zou zetten als ze anders stemmen dan wat is gekozen. Weer wat andere staten kennen die wetten niet, maar het precedent is wel dat men de verkiezingsuitslag van die staat volgt.
Het is een restje van hun nare slavernijverleden dus vooral (ik kan hier een beetje nasta zitten, maar dit was in grote lijnen het idee) waar niet echt waarde meer in zit, buiten het vervloekte kiesmannensysteem en dus oververtegenwoordiging van een minderheid.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Verwijderd
264 is inclusief Arizona. AZ leek veilig voor Biden, maar wordt toch nog heel spannend.superduper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik 'volg' het een beetje en heb de pagina van google open met de standen en staten, maar als ik de reacties hier lees klopt dat nog niet helemaal? Op google is de stand 264-214 en dan zou elke staat (behalve Ak) die Biden nog pakt (uit de opties NV, GA, NC, PA) voldoende zijn om te winnen. Alle andere staten zijn al toegekend.
Dat is het nog steeds, maar nu voor de platteland minderheid.polthemol schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
dus oververtegenwoordiging van een minderheid.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Arizona is door sommige nieuwsmedia gisteren (onterecht) al toegekend aan Biden, maar het bleek dat er een stuk minder stemmen geteld waren dan gedacht. Vannacht is de voorsprong van Biden geslonken en het kan nog spannend worden wie AZ gaat winnen.superduper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik zou qua stand even uitgaan die 264 - 11 - 253, want in alle overzichten die ik gezien heb met 264 is dat de call van AP voor Arizona daarin is opgenomen. Dat blijkt dus helemaal geen uitgemaakte zaak, want zodra Arizona wegvalt richting Trump heeft Biden of PA nodig of een combinatie van NV met een andere staat. (of een andere combinatie natuurlijk, 17 kiesmannen heeft Biden nog nodig.)superduper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Alle overzichten zijn in die zin betrouwbaar maar je moet alleen even Arizona met z'n 11 kiesmannen nog als twijfelgeval zetten, en dus even van het totaal van Biden aftrekken.
Dit is overigens bij de kaartjes o.a. bij CNN, ABC news en op AD.nl vooralsnog het geval, het kaartje op bijvoorbeeld NOS.nl gaat wel al uit van de data van AP.
[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 05-11-2020 10:03 ]
NYT houd het meest safe aan:superduper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
https://www.nytimes.com/i...ns/results-president.html
ook zie je daar de vote count trends van de overgebleven staten duidelijk weergegeven.
de AP tracker die google direct linkt heeft idd AZ nog toegekend staan.
(NYT loopt wel een 5 tot 15 minuten achter op de AP tracker)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-11-2020 09:59 ]
PSN
Waar zijn die voorspelling needles gebleven? Die de uitkomst o.b.v. huidige trend aangaven.YakuzA schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:58:
[...]
NYT houd het meest safe aan:
https://www.nytimes.com/i...ns/results-president.html
ook zie je daar de vote count trends van de overgebleven staten duidelijk weergegeven.
de AP tracker die google direct linkt heeft idd AZ nog toegekend staan.
(NYT loopt wel een 5 tot 15 minuten achter op de AP tracker)
Hallo met Tim
Ik las hier gisteren nog wel eens dat Fox News minder bias vertoonde dan bijv. CNN, maar dat is inmiddels al lang niet meer zo. De hele ochtend dat ik het zit te kijken is het drama. Ik ben voor werk ook vaak in Amerika maar kan dan ook niet lang naar die zender kijken, verschrikkelijk...
Ah, maar dan heeft de USA dus helemaal geen democratie. In essentie koop je het presidentschap. Lekker voor de diversiteit. Wat een derde wereld land is het toch.naitsoezn schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:30:
[...]
Omdat die allemaal geen miljarden aan verkiezingsspotjes uitgeven waardoor niemand ze kent
Om in alle staten effectief campagne te kunnen voeren, heb je een enorm systeem nodig (naast een berg geld). En alleen de Democraten en Republieken hebben een dergelijk systeem in elke staat. Da's ook de reden dat Trump via de Republieken meedoet en niet als onafhankelijke kandidaat: Zodat ie gebruik kon maken van het Republikeinse apparaat ipv zelf iets op te moeten zetten.
https://www.nytimes.com/superduper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Deze election map laat alles wat nog niet een sure bet is in grijs zien en dan staat Biden op 253.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Worden er op dit moment nog resultaten doorgegeven? Of zit ik voor niks continu naar de total votes te kijken op CNN?
per aspera ad astra
Het is nu nacht in de VS dus ik reken er niet op dat er veel gebeurt tot een uur of 12 tot 2.LAD93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:04:
Worden er op dit moment nog resultaten doorgegeven? Of zit ik voor niks continu naar de total votes te kijken op CNN?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Vrij suf dat nog zoveel nieuwsbronnen AP aanhouden inclusief de NOS.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Georgia zou doortellen toch? Dus daar verwachten we dan toch gewoon een voorlopige uitslag van binnen nu en een paar uur.Stoney3K schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:05:
[...]
Het is nu nacht in de VS dus ik reken er niet op dat er veel gebeurt tot een uur of 12 tot 2.
Ik begreep zojuist op CNN (geen geluid alleen beeld) dat er nog een 90k stemmen te tellen zijn.
Aanvulling: in ieder geval in Fulton County wordt er doorgeteld in Georgia volgens het CNN liveblog, of de resultaten dan ook meteen volgen zegt het bericht niet.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 05-11-2020 10:09 ]
Het is nu nacht daar, uurtje of 2 weer terugkomen.LAD93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:04:
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Volgens mij niet, het is sleepy time.
Georgia geeft een update om 10:30 EST, dus 1630 hier.
Arizona's volgende update is om 2130 EST, midden in de nacht dus pas.
Nevada geeft op 1200 EST weer een update, dus 1800 hier.
PA weet ik niet.
Georgia geeft een update om 10:30 EST, dus 1630 hier.
Arizona's volgende update is om 2130 EST, midden in de nacht dus pas.
Nevada geeft op 1200 EST weer een update, dus 1800 hier.
PA weet ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-11-2020 10:09 ]
Zij hebben een API waarmee al die mooie kaartjes en grafiekjes worden gemaakt.Laguna schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:07:
Vrij suf dat nog zoveel nieuwsbronnen AP aanhouden inclusief de NOS.
(En sowieso komt bijna elk nieuws van AP of Reuters...)
[ Voor 10% gewijzigd door Tk55 op 05-11-2020 10:09 ]
Kan ik tenminste weer wat werk verzettenBrent schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:08:
[...]
Het is nu nacht daar, uurtje of 2 weer terugkomen.
per aspera ad astra
Op de kaart van Fox zie ik dat het in GA nog maar 0,5% scheelt. Trump staat volgens die kaart nu op 2.430.156 en Biden op 2.407.589. Naar mijn idee lag dat gisteravond toch nog een stuk 'verder' uit elkaar.TIGER1125 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:08:
[...]
Georgia zou doortellen toch? Dus daar verwachten we dan toch gewoon een voorlopige uitslag van binnen nu en een paar uur.
Ik begreep zojuist op CNN (geen geluid alleen beeld) dat er nog een 90k stemmen te tellen zijn.
Dan switch je dus naar Reuters. AP kan je niet serieus nemen door zo'n fout niet te rectificeren.Tk55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:08:
[...]
Zij hebben een API waarmee al die mooie kaartjes en grafiekjes worden gemaakt.
(En sowieso komt bijna elk nieuws van AP of Reuters...)
[ Voor 9% gewijzigd door Laguna op 05-11-2020 10:14 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Sheet gemaakt met daarin de huidige stand van de states waar het volgens mij nog om draait. Percentages zijn de minimale percentages die Biden moet binnenhalen om deze staat te winnen.
Klopt, in GA en PA is Biden ingelopen op Trump, dat heeft te maken met die post stemmen, die zijn pas geteld na de "dag" stemmen.Hompu schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:10:
[...]
Op de kaart van Fox zie ik dat het in GA nog maar 0,5% scheelt. Trump staat volgens die kaart nu op 2.430.156 en Biden op 2.407.589. Naar mijn idee lag dat gisteravond toch nog een stuk 'verder' uit elkaar.
In Arizona zie je eigenlijk het omgekeerde gebeuren met de drop-off/late votes. Overigens niet in zulke sprongen als de eerder genoemde staten.
[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 05-11-2020 10:19 ]
Ook dank @polthemol voor jouw reactie.Waah schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:51:
[...]
Daar lees je weinig over, omdat dat niet zo is.
het is destijds ingesteld vanwege slavernij. Het noorden wilde dat slaven niet mochten meestemmen (want die doen wat hun meester ze opdroeg). de zuiderlijke staten wilde dit wel. Er kwam toen een soort tussenoplossing, waarbij slaven voor 3/5e mens telde![]()
Later, toen slavernij werd afgeschaft, wilde men wel popular vote. Maar dat werd tegengehouden door de zuidelijke staten, want dat is in hun nadeel. En toen heeft men dit bedacht.
Voor mensen die benieuwd zijn naar wáárom dit systeem niet werkt met meer dan 2 partijen, eventuele oplossingen, wat gerrymandering is en wat dáár een oplossing voor is, zie:
https://www.cgpgrey.com/politics-in-the-animal-kingdom/
(relatief) Simpel uitgelegd
Heel interessant. Dank voor deze toevoeging. Vier jaar geleden een uitgebreid gesprek op NPO1 gehoord met een politicoloog en Amerikadeskundige (naam is mij ontschoten) die op de radio uitlegde hoe dit systeem gebouwd is om te voorkomen dat een populist in het witte huis komt. Realiseer me nu dat ik dit, op basis van de autoriteit van de persoon, voor waar heb aangenomen zonder zelf daar mij verder in te verdiepen. Zo zie je maar hoe snel je in zo'n valkuil stapt en dan durf ik best te stellen dat ik nog wel een redelijk weldenkend en kritisch persoon ben.
- PA
- NV + AZ
- NV + GA
- AZ + GA
Mooie sheet maar useless helaasCrashOne schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:16:
Sheet gemaakt met daarin de huidige stand van de states waar het volgens mij nog om draait. Percentages zijn de minimale percentages die Biden moet binnenhalen om deze staat te winnen.
[Afbeelding]
Percentage uitgebracht is nl. volledig unreliable.
[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-11-2020 10:23 ]
Het is wel een enorme rollercoaster dit, nu Arizona alsnog naar Trump lijkt te gaan.
Vier jaar geleden sloeg het vrij rap gedurende de nacht 'gewoon' om en was het duidelijk.
Nu zijn we alweer ruim 24 uur verder en kan het nog steeds beide kanten op.
Vier jaar geleden sloeg het vrij rap gedurende de nacht 'gewoon' om en was het duidelijk.
Nu zijn we alweer ruim 24 uur verder en kan het nog steeds beide kanten op.
Als alles zo blijf zoals het nu zou zijn dan lijkt Biden precies op 270 uit te komen en wint dus Biden.Tk55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:20:
Welke combinaties van staten heeft Biden nog nodig?
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
AZ en NV brengt hem op 270, of anders een combinatie van óf Georgia en North Carolina, óf Pennsylvania.Tk55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:20:
De Republikeinse kandidaat voor de Senaat voor 1 van de 2 Senaatszetels in Georgia staat ook nog maar op 50.2%. Waarschijnlijk zakt dat nog onder de 50% waardoor dat een runoff wordt. De andere zetel in Georgia komt ook niet boven de 50% dus dat wordt een dubbele runoff-verkiezing begin januari. Dat is de enige kans voor de Democraten om een (krappe) meerderheid in de Senaat te krijgen.
Bedenk ook dat Trump dan sowieso nog president is - als Biden wint wordt hij pas later die maand ingezworen. Het circus is dus nog lang niet voorbij
Bedenk ook dat Trump dan sowieso nog president is - als Biden wint wordt hij pas later die maand ingezworen. Het circus is dus nog lang niet voorbij
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Elke combinatie die nog kan flippen is een win. En als het blijft zoals het nu is, dan wint hij het ook.Tk55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:20:
Anders gezegd, eigenlijk moet Trump nu álle staten die nog grijs zijn winnen om in het Oval Office te blijven. Biden hoeft er maar één te winnen.Playa del C. schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:22:
[...]
Elke combinatie die nog kan flippen is een win. En als het blijft zoals het nu is, dan wint hij het ook.
Alleen Pennsylvania of een combinatie van 2 andere staten. (GA, NV, AZ, GA. N.C.)Tk55 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:20:
@CrashOne je zou voor de volledigheid nog Nevada en Arizona kunnen toevoegen.
Ik ben even in de kaart gedoken, en mijn verwachting, gebaseerd op de verkiezingskaart zoals die nu is: (dikgedrukt: grote kans, cursief: Tossup maar ik voorspel....)
Arizona: Gaat naar Biden. Mohave heeft momenteel 75% Trump-stemmen. En daar moeten nog ~18.000 stemmen moeten binnenkomen. Maar met de huidige voorsprong van ~70.000 stemmen? dat halen ze niet in, er zijn nog genoeg blauwe regio's waar ook echt veel stemmen moeten binnen komen
Georgia: Wordt héél krap. Maar in Atlanta wonen de meeste mensen, en daar moeten nog best wat stemmen geteld worden. áls die 5% remaining votes klopt.... Dan zie ik hem nog wel nipt naar Biden gaan. En dat wordt dus een hertelling.
Michigan: Voor Biden
Nevada: In de rode counties wonen zo'n 100.000 mensen volgens mij in totaal. In Las Vegas wacht men nog op meer dan 100.000 stemmen.... En dat is Biden waarschijnlijk. En dan tel ik Reno, ook lichtelijk biden, nog niet mee. Ik verwacht ook hier dus Biden. iedereen heeft hier trouwens een mail-in ballot gekregen, dus men weet niet hoeveel stemmen ze nog zullen ontvangen die gestuurd zijn op de verkiezingsdag.
North Carolina: Hier worden nog ~250.000 stemmen verwacht. Het verschil is nu ~80.000 voor Trump. Dat zou dus ~70% van de stemmen voor Biden moeten zijn om te winnen. Dat zie ik niet gebeuren.... Maar het wordt close! maar geef hem aan Trump
Pennsylvania: Het verschil is nog ~165.000. En men verwacht nog zo'n 775.000 stemmen volgens de kaart. Biden heeft iets meer dan 60% nodig van alle stemmen die nog geteld worden om te winnen (met 60% heeft die 10.000 tekort). In veel staten waar nog geteld moet worden, is de verhouding 50-50 of 60-40 voor biden. Dus aan de hand daarvan zou je zeggen Trump. Maar aangezien Biden zegt dat 75% van de stemmen die daar geteld worden voor Biden zijn.... Zou die naar Biden gaan. Spannend dus, maar ik gok op Biden.
In het slechtste geval (dus enkel "zekerheidjes") heeft Biden dus nét genoeg (270). Als ik ook de onzeker, maar zeker mogelijk, naar Biden stuur, krijgt die 306. En met geluk kan dat zelfs nog 321 worden, maar die kans acht ik HEEL klein.
Arizona: Gaat naar Biden. Mohave heeft momenteel 75% Trump-stemmen. En daar moeten nog ~18.000 stemmen moeten binnenkomen. Maar met de huidige voorsprong van ~70.000 stemmen? dat halen ze niet in, er zijn nog genoeg blauwe regio's waar ook echt veel stemmen moeten binnen komen
Georgia: Wordt héél krap. Maar in Atlanta wonen de meeste mensen, en daar moeten nog best wat stemmen geteld worden. áls die 5% remaining votes klopt.... Dan zie ik hem nog wel nipt naar Biden gaan. En dat wordt dus een hertelling.
Michigan: Voor Biden
Nevada: In de rode counties wonen zo'n 100.000 mensen volgens mij in totaal. In Las Vegas wacht men nog op meer dan 100.000 stemmen.... En dat is Biden waarschijnlijk. En dan tel ik Reno, ook lichtelijk biden, nog niet mee. Ik verwacht ook hier dus Biden. iedereen heeft hier trouwens een mail-in ballot gekregen, dus men weet niet hoeveel stemmen ze nog zullen ontvangen die gestuurd zijn op de verkiezingsdag.
North Carolina: Hier worden nog ~250.000 stemmen verwacht. Het verschil is nu ~80.000 voor Trump. Dat zou dus ~70% van de stemmen voor Biden moeten zijn om te winnen. Dat zie ik niet gebeuren.... Maar het wordt close! maar geef hem aan Trump
Pennsylvania: Het verschil is nog ~165.000. En men verwacht nog zo'n 775.000 stemmen volgens de kaart. Biden heeft iets meer dan 60% nodig van alle stemmen die nog geteld worden om te winnen (met 60% heeft die 10.000 tekort). In veel staten waar nog geteld moet worden, is de verhouding 50-50 of 60-40 voor biden. Dus aan de hand daarvan zou je zeggen Trump. Maar aangezien Biden zegt dat 75% van de stemmen die daar geteld worden voor Biden zijn.... Zou die naar Biden gaan. Spannend dus, maar ik gok op Biden.
In het slechtste geval (dus enkel "zekerheidjes") heeft Biden dus nét genoeg (270). Als ik ook de onzeker, maar zeker mogelijk, naar Biden stuur, krijgt die 306. En met geluk kan dat zelfs nog 321 worden, maar die kans acht ik HEEL klein.
Da's alleen als Arizona blauw is op de kaart waar je naar kijkt, dat verschilt per kaartStoney3K schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:23:
[...]
Anders gezegd, eigenlijk moet Trump nu álle staten die nog grijs zijn winnen om in het Oval Office te blijven. Biden hoeft er maar één te winnen.
Mijn best guess op dit moment, met een beetje hoop en vrees:
AZ en NV gaan toch nog naar Trump
NC blijft ook rood
GA en (héél laat) PA gaan naar Biden.
Als ik het goed heb uitgerekend betekent dat Biden met een 289-249 eindstand wint
NC blijft ook rood
Als ik het goed heb uitgerekend betekent dat Biden met een 289-249 eindstand wint
In Georgia zijn ze kennelijk nog steeds aan het tellen, maar het lijkt erop dat we op de resultaten moeten wachten tot de Secretary of State uit bed is ;):
DEVELOPING- Fulton County Georgia election official says that while they are working to count & adjudicate ballots, it’s their understanding that we will not see them folded into Georgia’s overall numbers until the Secretary of State gets back to the office. #ElectionResults2020
— Nick Valencia (@CNNValencia) 5 november 2020
Be yourself, no matter what they say ...
Alhoewel ik snap dat een mens slaap nodig heeft, vind ik het kansloos dat het tellen en rapporteren niet gewoon achter elkaar doorgaatvoske schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:25:
In Georgia zijn ze kennelijk nog steeds aan het tellen, maar het lijkt erop dat we op de resultaten moeten wachten tot de Secretary of State uit bed is ;):
[Twitter]
per aspera ad astra
Als blijkbaar het systeem zo in elkaar zit moet je het zo uitvoeren. Zeker met de huidige beschuldigingen denk ik dat veel mensen extra secuur te werk gaan voor ze zaken naar buiten brengen.LAD93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:26:
[...]
Alhoewel ik snap dat een mens slaap nodig heeft, vind ik het kansloos dat het tellen en rapporteren niet gewoon achter elkaar doorgaat
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Je neemt nu wel de waarheid aan van een internet-persoonbazzemans schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:19:
[...]
Ook dank @polthemol voor jouw reactie.
Heel interessant. Dank voor deze toevoeging. Vier jaar geleden een uitgebreid gesprek op NPO1 gehoord met een politicoloog en Amerikadeskundige (naam is mij ontschoten) die op de radio uitlegde hoe dit systeem gebouwd is om te voorkomen dat een populist in het witte huis komt. Realiseer me nu dat ik dit, op basis van de autoriteit van de persoon, voor waar heb aangenomen zonder zelf daar mij verder in te verdiepen. Zo zie je maar hoe snel je in zo'n valkuil stapt en dan durf ik best te stellen dat ik nog wel een redelijk weldenkend en kritisch persoon ben.
Maar meer info:
https://www.history.com/n...constitutional-convention
In het kort: Na maanden discussie over hóé ze een president moesten kiezen, waren ze moe en er wel klaar mee. De Founding Fathers dachten dat het een tijdelijk, goed idee was. Onder andere om te zorgen dat er geen dictators kwamen etc zoals die specialist heeft uitgelegd. Maar in de praktijk ging het toch anders.
het idee was dat men zoals Maine en Nebraska zou gaan werken. Dus verdelen. Maar de staten gingen voor "past the post".... And here we are
Waarom denk je AZ en NV naar trump? Nevada moeten héél veel stemmen wegkomen uit blauwe counties.. en in Arizona zijn er minder stemmen te tellen voor trump, dan dat die achterstaat (meer details zie hierboven).Jorizzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:25:
NC blijft ook rood
Of ik heb iets gemist in mijn telling
Het continu rapportteren en delen van stemmen , percentages etc is koren op de molen van Trump, die daar allemaal conclusies aan kan trekken die niet kloppen.LAD93 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:26:
[...]
Alhoewel ik snap dat een mens slaap nodig heeft, vind ik het kansloos dat het tellen en rapporteren niet gewoon achter elkaar doorgaat
Ik vind het wel fijn dat alles even on hold staat qua rapportages, en sommige staten nu zeggen: we delen pas, als we het definitief weten. Zorgt voor een stuk minder speculatie.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
laten we het ook even bekijken in de tijdsgeest: ik kan me voorstellen dat men destijds een zwarte president per definitie als een populist zou wegzetten (of als gewoon een ongewenste uitkomst van een democratisch proces, wat gemanaged moet worden).bazzemans schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:19:
[...]
Ook dank @polthemol voor jouw reactie.
Nu gebruikt men hetzelfde systeem met in feite hetzelfde doel: heel veel macht om te sturen op wie zijn stem telt en wie zijn stem niet telt. In feite krijg je met het kiesmannenstelsel hetzelfde als destijds: de stem van iemand uit een dichtbevolkte regio is bv maar 0.5 waard, waar die van iemand op het platteland 1 of 2 waard is effectief gezien.
Destijds leek men het te gebruiken om de voormalige slaven populatie (die waren met veel, als die georganiseerd tot opstand kwamen, had men een immens probleem) onder de duim te blijven houden, nu past men het toe om democraten onder de duim te houden. De machtspolitiek leert best wel van de geschiedenis hoor, alleen niet op de manier waar we blij van zouden worden
Speculatie krijg je nog meer als je geen tussendata geeft lijkt me. Nu hebben we de data wel redelijk al (day-votes vooral trump, mail-in vooral Biden). Maar stel dat we dat níét wisten.caspervc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:32:
[...]
Het continu rapportteren en delen van stemmen , percentages etc is koren op de molen van Trump, die daar allemaal conclusies aan kan trekken die niet kloppen.
Ik vind het wel fijn dat alles even on hold staat qua rapportages, en sommige staten nu zeggen: we delen pas, als we het definitief weten. Zorgt voor een stuk minder speculatie.
Dus eerst de uitslag waarin Trump lijkt te winnen.
En dan de volgende dag een uitslag waarin Biden opeens alles flipt.
Dan had je júíst veel speculatie, omdat men het niet kan rijmen.
Ik moet toegeven dat ik niet in héél veel detail naar de cijfers heb gekeken, maar ik zag ergens grafiekjes voorbij komen over het verloop van de stemverhouding en daar leek Trump toch op weg naar een voorsprong. Kan vertekenen natuurlijk doordat bepaalde gebieden later binnen komen...Waah schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:32:
[...]
Waarom denk je AZ en NV naar trump? Nevada moeten héél veel stemmen wegkomen uit blauwe counties.. en in Arizona zijn er minder stemmen te tellen voor trump, dan dat die achterstaat (meer details zie hierboven).
Nee hoor, ik dankte je voor je toevoeging en ben aan het Googlen geslagen.Waah schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:30:
[...]
Je neemt nu wel de waarheid aan van een internet-persoonboven een specialist.
Maar meer info:
https://www.history.com/n...constitutional-convention
In het kort: Na maanden discussie over hóé ze een president moesten kiezen, waren ze moe en er wel klaar mee. De Founding Fathers dachten dat het een tijdelijk, goed idee was. Onder andere om te zorgen dat er geen dictators kwamen etc zoals die specialist heeft uitgelegd. Maar in de praktijk ging het toch anders.
het idee was dat men zoals Maine en Nebraska zou gaan werken. Dus verdelen. Maar de staten gingen voor "past the post".... And here we are
Toch moet ik nu vooral voorkomen dat ik niet mijn tijd verlies en weer aan het werk. Ik vond wel dit: https://www.washingtonpos...t-demagogues-and-bullies/. Dat lijkt mij een aanvulling op hetgeen jij aangeeft (middels een verwijzing naar een andere artikel over het waarom van de electoral college) maar ook wel de expert enigszins te bevestigen. Vond wel meer (opinie) artikelen maar met mijn beperkte kennis van Amerikaanse kranten en experts niet in te schatten hoe legit die zijn.
Het beste voor mij is om het te laten rusten
[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 05-11-2020 10:37 ]
Je moet de staten meetellen die vrijwel zeker zijn voor Biden of Trump. Trump heeft erg grote kans op Georgia, Pensylvania, North Calorina, maar die zijn nog niet meegeteld. Gezamenlijk wel 50 punten waard, bovenop de 216, dus dat is 266. Dan heeft hij nog maar 1 staat nodig, maar het lijkt er niet op dat hij die gaat krijgen.superduper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Maar grote kans dat hij rechtzaken begint in Nevada, Arizona, Michican. Trump doet alles om te winnen.
Tussenstanden zeggen niet altijd even veel, als veel staten bijna 100% zeker zijn, maar nog niet toegekend zijn.
Verwijderd
Het electoral college werd niet gebruikt om de slaven onder de duim te houden - die hadden hoe dan ook geen kiesrecht.polthemol schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:33:
[...]
laten we het ook even bekijken in de tijdsgeest: ik kan me voorstellen dat men destijds een zwarte president per definitie als een populist zou wegzetten (of als gewoon een ongewenste uitkomst van een democratisch proces, wat gemanaged moet worden).
Nu gebruikt men hetzelfde systeem met in feite hetzelfde doel: heel veel macht om te sturen op wie zijn stem telt en wie zijn stem niet telt. In feite krijg je met het kiesmannenstelsel hetzelfde als destijds: de stem van iemand uit een dichtbevolkte regio is bv maar 0.5 waard, waar die van iemand op het platteland 1 of 2 waard is effectief gezien.
Destijds leek men het te gebruiken om de voormalige slaven populatie (die waren met veel, als die georganiseerd tot opstand kwamen, had men een immens probleem) onder de duim te blijven houden, nu past men het toe om democraten onder de duim te houden. De machtspolitiek leert best wel van de geschiedenis hoor, alleen niet op de manier waar we blij van zouden worden
Het electoral college is (mede) ontstaan als compromis om de wensen/eisen van de zuidelijke staten (met veel slaven) tegemoet te komen: slaven telden voor 3/5e mee in de populatie (en daarmee het aantal kiesmannen voor die staat), maar mochten niet stemmen.
NC is de enige Staat waar Trump de beste papieren heeft. Voor AZ moet het precies goed vallen voor hem en de marge wordt hoe dan ook zo klein dat het hertellen wordt. AZ heeft alleen nog mail in ballots en hoewel de eerste batch in het voordeel van Trump was is het maar erg de vraag of dat zo is met de komende ladingen, gezien in de rest van het land die stemmen sterk naar Biden gingen.Jorizzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:25:
NC blijft ook rood
NV gaat echt niet naar Trump als je kijkt waar er nog stemmen vandaan moeten komen en deze staat redelijk safe democratisch leunt. Dan moet de eerste volgende lading stemmen een hele grote verassing bevatten. PA lijkt mathematisch naar Biden te gaan met een redelijke marge. GA wordt heel close maar gaat lijkt het ook net naar Biden.
Je moet echt kijken welke stemmen er nog geteld moeten worden en dan zijn de kansen van Trump in Georgia en Pensylvania een stuk kleiner dan zijn voorsprong suggereert.chronoz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:37:
[...]
Je moet de staten meetellen die vrijwel zeker zijn voor Biden of Trump. Trump heeft erg grote kans op Georgia, Pensylvania, North Calorina, maar die zijn nog niet meegeteld. Gezamenlijk wel 50 punten waard, bovenop de 216, dus dat is 266. Dan heeft hij nog maar 1 staat nodig, maar het lijkt er niet op dat hij die gaat krijgen.
Maar grote kans dat hij rechtzaken begint in Nevada, Arizona, Michican. Trump doet alles om te winnen.
Tussenstanden zeggen niet altijd even veel, als veel staten bijna 100% zeker zijn, maar nog niet toegekend zijn.
Arizona, Georgia en Pennsylvania is Trump zn enige realistische kans als we North Carolina voor Trump callen. In die 3 de staten is de kans groter dat hij niet wint dan wel, en hij moet ze allemaal winnen.
[ Voor 32% gewijzigd door ph4ge op 05-11-2020 10:44 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Op CNN zeiden ze dat de stemmen in Maricopa County (waar nog de meeste stemmen vandaan moeten komen) nu overwegend Trump waren. Als de verhouding zich doorzet zoals de batch die vanochtend binnenkwam, zou Trump Biden nog net kunnen inhalen.Waah schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:32:
[...]
Waarom denk je AZ en NV naar trump? Nevada moeten héél veel stemmen wegkomen uit blauwe counties.. en in Arizona zijn er minder stemmen te tellen voor trump, dan dat die achterstaat (meer details zie hierboven).
Maar goed, er was nog vrij veel onduidelijkheid over welke type stemmen er nog geteld moeten worden. Als er toch nog veel mail bij zitten, gaan deze waarschijnlijk overwegend naar Biden.
Nevada pakt Biden wel, op basis van de stemmen in bijvoorbeeld Las Vegas.
Collins vs Gideon is ook wel echt voer voor nog vele jaren onderzoek en een prachtige case voor hoger onderwijs mbt polling en statistiek.
ALLE polls gaven Gideon de winst, vaak met 2 vingers in de neus. De uitslag was een walk in de park voor Collins.
) iets van.
Florida 2000 was anders. Daar was daadwerkelijk iets mis. Die ponskaarten waren in veel gevallen gewoon multi interpreteerbaar. Dat probleem is er gewoon niet.
ALLE polls gaven Gideon de winst, vaak met 2 vingers in de neus. De uitslag was een walk in de park voor Collins.
Er is echt geen kans dat die rechtzaken de boel gaan flippen. Daar geloof ik (noch de analistenchronoz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:37:
[...]
Florida 2000 was anders. Daar was daadwerkelijk iets mis. Die ponskaarten waren in veel gevallen gewoon multi interpreteerbaar. Dat probleem is er gewoon niet.
[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 05-11-2020 10:47 ]
enige wat het doet is dat het zijn cult nog gedesillusioneerder achter laat en nog extremer.PWM schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:44:
[...]
Er is echt geen kans dat die rechtzaken de boel gaan flippen. Daar geloof ik (noch de analisten) iets van.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ook genoeg gedoe mogelijk als het gaat om ingekleurde vakjes.PWM schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:44:
[...]
Er is echt geen kans dat die rechtzaken de boel gaan flippen. Daar geloof ik (noch de analisten) iets van.
Geen volledig ingekleurd vakje. Of een vlek vanwege de hand sanitiser.
Maar het zal vooral gaan om mail-in ballots ongeldig te laten verklaren. Al is ze dat tot nu toe niet gelukt.
@chronoz in Pennsylvania had Trump een voorsprong van 700.000 stemmen daar is nu nog zo'n 165.000 van over en er zijn nog 784.000 stemmen die nog geteld moeten worden. Ik zou op basis daarvan niet concluderen dat Trump een grote kans heeft.
Ik heb dat gisteren ook aangegeven, maar mijn mening is aan het veranderen.
Arizona ziet er echt niet zo goed uit met de laatste batches die erbij gekomen zijn... Afwachten dus, maar ik zie het inmiddels echt als een coin-flip.
Nevada: Daar was ik gisteren erg positief over, maar als ik erover nadenk, het is echt niet ondenkbaar dat Trump hier gaat winnen. Dit was in 2016 een erg nipte staat, en Reno/Vegas hebben echt zwaar te leiden onder corona (lees: economisch, minder bezoekers), Biden wil strengere maatregelen, dat kan stemmen kosten...
Georgia wordt ook een toss-up...
Pennsylvania lijkt me echt wel naar Biden te gaan als ik de cijfers lees, enige probleem is dat dat dé battleground van rechtzaken zou worden (dat is wel al een aantal weken/maanden duidelijk).
Arizona ziet er echt niet zo goed uit met de laatste batches die erbij gekomen zijn... Afwachten dus, maar ik zie het inmiddels echt als een coin-flip.
Nevada: Daar was ik gisteren erg positief over, maar als ik erover nadenk, het is echt niet ondenkbaar dat Trump hier gaat winnen. Dit was in 2016 een erg nipte staat, en Reno/Vegas hebben echt zwaar te leiden onder corona (lees: economisch, minder bezoekers), Biden wil strengere maatregelen, dat kan stemmen kosten...
Georgia wordt ook een toss-up...
Pennsylvania lijkt me echt wel naar Biden te gaan als ik de cijfers lees, enige probleem is dat dat dé battleground van rechtzaken zou worden (dat is wel al een aantal weken/maanden duidelijk).
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Het is voor mij volledig onduidelijk hoeveel er nog moet binnenkomen in AZ. Trump is 33k ingelopen met de laatste twee tranches; gisteren zei men dat er nog 600k geteld moest worden in AZ wat een insane grote hoeveelheid is, maar ik kan niet vinden hoeveel van die 600k dan in die twee tranches zitten.Waah schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:24:
Ik ben even in de kaart gedoken, en mijn verwachting, gebaseerd op de verkiezingskaart zoals die nu is: (dikgedrukt: grote kans, cursief: Tossup maar ik voorspel....)
Wat mij betreft is AZ toss-up.
De media zijn redelijk kalm over Nevada ondanks het verschil van slechts 8k aangezien men meldt (aanneemt?) dat alles outstanding mail in votes zijn die hard Biden zullen gaan. Ik hoop dat dat klopt.Nevada: In de rode counties wonen zo'n 100.000 mensen volgens mij in totaal. In Las Vegas wacht men nog op meer dan 100.000 stemmen.... En dat is Biden waarschijnlijk. En dan tel ik Reno, ook lichtelijk biden, nog niet mee. Ik verwacht ook hier dus Biden. iedereen heeft hier trouwens een mail-in ballot gekregen, dus men weet niet hoeveel stemmen ze nog zullen ontvangen die gestuurd zijn op de verkiezingsdag.
Die 250k is ook maar een guess volgens mij. Geen idee waar NC staat en het is erg stil uit die staat.North Carolina: Hier worden nog ~250.000 stemmen verwacht. Het verschil is nu ~80.000 voor Trump. Dat zou dus ~70% van de stemmen voor Biden moeten zijn om te winnen. Dat zie ik niet gebeuren.... Maar het wordt close! maar geef hem aan Trump
Alles wat in PA binnenkomt sinds gisterochtend is mail in en die trend al 24 uur lang 75/25 Biden. Ik lees nergens dat men verwacht dat dat verandert. Maar het is onduidelijk nu hoeveel er nog te gaan is dus ook daar is het lastig om iets zinnigs te zeggen. Dat getal van 784k, waar komt dat vandaan? Zou voldoende moeten zijn als het klopt.Pennsylvania: Het verschil is nog ~165.000. En men verwacht nog zo'n 775.000 stemmen volgens de kaart. Biden heeft iets meer dan 60% nodig van alle stemmen die nog geteld worden om te winnen (met 60% heeft die 10.000 tekort). In veel staten waar nog geteld moet worden, is de verhouding 50-50 of 60-40 voor biden. Dus aan de hand daarvan zou je zeggen Trump. Maar aangezien Biden zegt dat 75% van de stemmen die daar geteld worden voor Biden zijn.... Zou die naar Biden gaan. Spannend dus, maar ik gok op Biden.
Eigenlijk is alles nu conjecture en is het gewoon afwachten.
Ah die had ik gemist!Sjurm schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:42:
[...]
Op CNN zeiden ze dat de stemmen in Maricopa County (waar nog de meeste stemmen vandaan moeten komen) nu overwegend Trump waren. Als de verhouding zich doorzet zoals de batch die vanochtend binnenkwam, zou Trump Biden nog net kunnen inhalen.
Maar goed, er was nog vrij veel onduidelijkheid over welke type stemmen er nog geteld moeten worden. Als er toch nog veel mail bij zitten, gaan deze waarschijnlijk overwegend naar Biden.
Nevada pakt Biden wel, op basis van de stemmen in bijvoorbeeld Las Vegas.
Biden staat in de tussenstand in die county net voor. Maar dat zegt natuurlijk weinig over wat nog geteld wordt... Kan dus inderdaad spannend worden nog!
@Dr. Strangelove het is inderdaad op basis van wat de kaart aangeeft, en wat men daar nog mist tot 100%. dat dit niet volledig accuraat is klopt zeker
[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 05-11-2020 10:54 ]
Op het moment dat PA naar Biden gaat heeft ie de overwinning binnen natuurlijk. Dan maken NV en AZ niet eens meer uit.
Bijzonder dat op politico.com er een verkeerde uitslag bij Maricopa county staat voor 2016.
https://www.politico.com/...ts/map/president/arizona/
100% Reporting
R D. Trump
49.1%
590,465
D H. Clinton
45.7%
549,040
Terwijl deze site die uit 1999 lijkt te komen heel andere aantallen heeft
https://uselectionatlas.org/RESULTS/
Donald J. Trump Michael R. Pence Republican 747,361 47.67%
Hillary Clinton Timothy Kaine Democratic 702,907 44.83%
Na wat checken op recorder.maricopa.gov is het de amateursite van Dave Leip die het goed heeft.
Grand Totals
747361 Trump
702907 Clinton
https://www.politico.com/...ts/map/president/arizona/
100% Reporting
R D. Trump
49.1%
590,465
D H. Clinton
45.7%
549,040
Terwijl deze site die uit 1999 lijkt te komen heel andere aantallen heeft
https://uselectionatlas.org/RESULTS/
Donald J. Trump Michael R. Pence Republican 747,361 47.67%
Hillary Clinton Timothy Kaine Democratic 702,907 44.83%
Na wat checken op recorder.maricopa.gov is het de amateursite van Dave Leip die het goed heeft.
Grand Totals
747361 Trump
702907 Clinton
And to think they once said that computers would take away jobs.
Vanuit het Trump kamp zal het ook wel even rustig blijven (al was het alleen maar om het tijdstip) want effectief zouden ze moeten pleiten voor het stoppen van het tellen van de stemmen in Pennsylvania, en juist door moeten gaan het tellen van de stemmen in Arizona.
Dat is wel heel lastig om goed te spinnen.
Dat is wel heel lastig om goed te spinnen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Voor potentiele onrust, hertellingen en verdere polarisatie maakt het wel een hoop uit. Maar voor puur de uitslag niet nee.Stoney3K schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:53:
Op het moment dat PA naar Biden gaat heeft ie de overwinning binnen natuurlijk. Dan maken NV en AZ niet eens meer uit.
Ik las gisteren of hoorde op CNN dat North Carolina klaar was met tellen, en de huidige stand van zaken de voorlopige uitslag is. Over een aantal dagen zouden alle mail ballots binnen moeten zijn dan gaan ze die tellen en volgt de voorlopige definitieve uitslag.Dr. Strangelove schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:51:
Die 250k is ook maar een guess volgens mij. Geen idee waar NC staat en het is erg stil uit die staat.
Dus NC kun je voorlopig vergeten, in de telling, die gaat niet op korte termijn de doorslag geven naar de 270 voor Biden. Die hoogstens de doorslag kunnen geven voor Trump maar wederom niet op korte termijn.
[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 05-11-2020 10:58 ]
Mooie maps. Zeker als je de verschillen per county bekijkt in bijvoorbeeld texas of florida (size of lead kiezen).Dr. Strangelove schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:03:
[...]
https://www.nytimes.com/
Deze election map laat alles wat nog niet een sure bet is in grijs zien en dan staat Biden op 253.
De grote county's in FL waren best pro-Biden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hertellingen maak ik me ook niet eens zo veel zorgen om, als het verschil duizenden stemmen is dan kunnen ze hertellen tot ze een ons wegen.Sissors schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:54:
[...]
Voor potentiele onrust, hertellingen en verdere polarisatie maakt het wel een hoop uit. Maar voor puur de uitslag niet nee.
Onrust en vlam-in-de-pan situaties naderhand zijn zorgwekkender.
I stand partly corrected: ik heb de stemverhoudingen fout opgevat.Verwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:37:
[...]
Het electoral college werd niet gebruikt om de slaven onder de duim te houden - die hadden hoe dan ook geen kiesrecht.
Het electoral college is (mede) ontstaan als compromis om de wensen/eisen van de zuidelijke staten (met veel slaven) tegemoet te komen: slaven telden voor 3/5e mee in de populatie (en daarmee het aantal kiesmannen voor die staat), maar mochten niet stemmen.
Het 13de amendement oa is het 'ding': issue was dat het Noorden veel 'nieuwe' stemmen erbij kreeg door slaven
Hierna kreeg je het fenomeen Jim Crow wetten, die de factor het stemmen voor zwarten onmogelijk maakte (maar ze telden dus wel mee voor de kiesmannen, waardoor de stemmen van de mensen die wel konden stemmen disproportioneel zwaar mee telden natuurlijk).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Civil_Rights_Act_of_1964
De fix mbt. zwarte mensen die stemmen kwam erg laat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voting_Rights_Act
Ik denk dat ik dus het effect aan het beschrijven was en dat als 'ontstaan' heb aangenomen.
Electoral college uitleg:
https://time.com/4558510/electoral-college-history-slavery/
Met als opmerking wat hierboven al werd gezegd: De percentages uitgebracht hoeven niet betrouwbaar te zijn.Laguna schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:23:
@CrashOne je zou voor de volledigheid nog Nevada en Arizona kunnen toevoegen.
Biden heeft het redelijk gedaan in Florida behalve in Miami-Dade, waar hij het bij hispanics heeft laten liggen vergeleken met Clinton. De GOP heeft daar hard en succesvol ingezet op het 'Biden the Socialist' label en dat slaat natuurlijk goed aan bij de Cuban American community daar.Gunner schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:55:
[...]
Mooie maps. Zeker als je de verschillen per county bekijkt in bijvoorbeeld texas of florida (size of lead kiezen).
De grote county's in FL waren best pro-Biden.
Aandachtspuntje voor 2024 voor de Dems. Kan met een sisser aflopen als Biden wint maar het is één van de grote blunders van de Democratische campagne nu al.
Omdat NC stemmen accepteert per post die voor of op 3 november een poststempel hebben, komt de uiteindelijke uitslag pas op 12 nov. dan tellen ze ook pas de laatste post, voor nu zijn ze dus gestopt met stemmen tellen.TIGER1125 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:55:
[...]
Ik las gisteren of hoorde op CNN dat North Carolina klaar was met tellen, en de huidige stand van zaken de voorlopige uitslag is. Over een aantal dagen zouden alle mail ballots binnen moeten zijn dan gaan ze die tellen en volgt de voorlopige definitieve uitslag.
Nevada, projected 36 stemmen verschilCrashOne schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:59:
[...]
Met als opmerking wat hierboven al werd gezegd: De percentages uitgebracht hoeven niet betrouwbaar te zijn.
[Afbeelding]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Bij het hertellen, gaat het niet om het letterlijke tellen. Maar om zoveel onzekerheid te zaaien dat via andere methodes (vanuit gouverneur of rechtbank) ingegrepen kan worden. Hierbij kunnen "batches" van stemmen terzijde gelegd worden. Vooral bij de poststemmen is dat mogelijk.Stoney3K schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:55:
[...]
Hertellingen maak ik me ook niet eens zo veel zorgen om, als het verschil duizenden stemmen is dan kunnen ze hertellen tot ze een ons wegen.
De strijd verschuift zich dan van de stembus naar de rechtbank c.q. statenpolitiek. En in dat spelletje is de GOP erg sterk.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Mooi overzicht inderdaad, alleen klopt het aantal ways boven het plaatje volgens mij niet. Als ik het goed zie, heeft Biden 7 ways, Trump 3 ways en 1 kans op een tie.cheiron schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:50:
Hij is al vaker gepost, maar omdat er veel gesproken wordt over wie welke staat moet winnen om de nieuwe president te worden: onderaan de volgende pagina een mooi overzichtje:
NY Times
Klopt, NV en AZ zullen waarschijnlijk alleen eerder met de uitslag komen. Dat is het enige.Stoney3K schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:53:
[ Voor 19% gewijzigd door voske op 05-11-2020 11:01 ]
Be yourself, no matter what they say ...
Ik heb al voorbeelden van Counties gezien, waarbij Biden in 2 gevallen won met 1 stemWoy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:00:
[...]
Nevada, projected 36 stemmen verschil, dan zou je wel echt balen als je niet gestemd hebt.
Dat is natuurlijk ook hartstikke ondemocratisch. Gevalletje 'klagen bij de scheids om het doelpunt af te keuren' omdat de score je niet aanstaat.Cyberpope schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:00:
[...]
Bij het hertellen, gaat het niet om het letterlijke tellen. Maar om zoveel onzekerheid te zaaien dat via andere methodes (vanuit gouverneur of rechtbank) ingegrepen kan worden. Hierbij kunnen "batches" van stemmen terzijde gelegd worden. Vooral bij de poststemmen is dat mogelijk.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
https://alex.github.io/ny...ground-state-changes.html
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
[font size=18]Zero Tolerance [/font]
Voor actuele uitslagen zie:https://alex.github.io/ny...ground-state-changes.html
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
- Discriminerende reacties
- Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
- Rants
- Whataboutisme
- Linkdrops
- Sealioning
- Het reageren op overduidelijk slechte reacties
- De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.