PLAE schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:42:
[...]
Noem je nu 60+ miljoen mensen dom? Ik vrees dat je onvoldoende moeite doet om ze te begrijpen.
Nu bij M gaat het ook weer over de morele nederlaag van de democraten. Zwaar teleurgesteld. De Republikeinen zien het compleet verkeerd...tja zo kom je toch nooit nader tot elkaar?
Goed punt om aan te stippen. De benadering van "dom" is botweg contraproductief in een gepolariseerde samenleving. Dat neemt niet weg dat de Republikeinse electorale segmenten inderdaad in hoge mate ongeïnformeerd zijn. Maar dat is niet hetzelfde als dom. En dat label gebruiken is voer voor verdere polarisatie.
Er is iets interessants om eens naar te kijken, Pete Buttigieg, de openlijk homoseksuele Democraat, Mayor Pete. Die gaat met regelmaat bij FOX langs. Het hol van de leeuw.
Hij spreekt daar een bijna andere taal, ander ritme, andere nuance, down to earth maar toch scherp en zelfs grappig - voor het FOX publiek. Bij menige show heeft hij tot consternatie van de FOX hosts een staande ovatie gekregen.
Wat hij daar doet is op zich eigenlijk eenvoudig, maar zeldzaam. Hij gaat het gesprek aan zonder labels. Democraat of Republikein, men kent dat niet meer. Zijn optreden bij FOX is een van de grotere factoren van de Democratische impact op het zogeheten college male female segment voor verschuiven van Republikeinen naar Democraten.
Hij sabelt Trump flink af, maar hij spreekt met Republikeinen en FOX anchors op een manier zoals hun electoraat zelf spreekt, plus dat zonder labels.
Enfin, dat andere punt. Ik zou niet zeggen dat Democraten een morele nederlaag geleden hebben. Ze hebben een flink post-mortem te doen, dat absoluut. Black, Latino, Cuba Flordia, Rural, Urban - ze mogen zich echt op veel punten achter de oren krabben. En als Biden wint, dan mag men in de handjes klappen.
Maar een morele nederlaag zou ik het niet noemen. Men heeft vermeden methodologie toe te passen zoals door de Republikeinen, daar valt ongeacht overtuiging of politieke affiniteit heel veel voor te zeggen - gezien hoe de methodologie daar de afgelopen jaren zaken heel rauw verscherpt heeft.
Dat gezegd, ik denk niet dat men tot elkaar kan komen. Maar dan iets anders. Als je alle initiatieven van beide campagnes naast elkaar legt, dan valt er iets op. Aan democratische zijde zijn er bijzonder veel initiatieven om republikeinen te engageren. Vooral de middensegmenten tussen de twee in, maar ook heel erg de republikeinen zelf. Dat is niet beperkt tot de campagne trouwens, dit is al dik twee decennia een breed civiel proces.
Aan republikeinse zijde daarentegen, nul initiatief. Ja, beïnvloeding, de rol van Big Tech. Dat is wel iets anders dan het gesprek aangaan. Als organisatie blokkeert men ook via beleid elke poging tot bipartisan events op civiel niveau. De kerken verbieden breed het gesprek aan te gaan met wat men political agents noemt - de term überhaupt al, maar goed.
Mijn indruk is dat in termen van politiek gedrag en organisatie de Democraten wel willen, echter totaal geen benul hebben van wat ze fout doen en hoe het dan wel moet, maar dat de Republikeinen er als de dood voor zijn. Men wil het niet.
Een Pete Buttigieg is een drievoudige zeldzaamheid. Hij weet hoe, en hij doet het, en hij komt er mee weg.
En dat wil wat zeggen, als openlijk homoseksueel. Hij is de enige wandelende rode vlag die niet te vuur en te zwaard bestreden wordt.
Want, hij spreekt de taal, hij luistert naar het verhaal, en hij vertelt het verhaal. Daar ligt voor de VS een les. Maar ik vrees dat gezien de zeer lange opbouw van alle voedingsbodems dat het ook minstens twee generaties van deprogrammeren gaat kosten wil er een depolarisatie volgen.
Maar goed, zolang de olibertarische oligarchie dat de Republikeinen niet toestaat, zal dat niet gebeuren.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.