Ik ken een aantal katholieke Amerikanen, wat denk jij dat ze van de huidige paus vinden? Als ze die weg konden stemmen dan was hij liefst vandaag nog weggestemd.
De VS is een vreemd land. Ik kwam er graag, maar moet eerlijk bekennen dat ik daar voor een groot deel op terug aan het komen ben. Had vroeger voor mijn werk contacten over de hele VS en ben vaker in de 'fly over' states dan in bijvoorbeeld NY en CA geweest, waar de meeste Nederlanders heen lijken te gaan als ze de VS bezoeken.
Zoals velen hier aangeven is het beeld van de Trump supporter dat in de Nederlandse media wordt geschetst veel te simpel. Zo ken ik door mijn werk veel succesvolle en hoog opgeleide republikeinen. Die stemmen GOP omdat ze heilig in trickle down economics geloven. Als je op macro schaal kijkt dan is vrij duidelijk dat dit een sprookje is, maar deze mensen zijn succesvol en schrijven dit massaal hieraan toe. Trump kan letterlijk doen wat hij wil, zolang hij en de GOP maar blijven staan voor deze in hun ogen succesvolle policy krijgen ze hun stem.
Daarnaast ken ik een aantal mensen die letterlijk hun stem maar op 1 of een paar issues bepalen: Abortus en homohuwelijk. Een deel ziet heus wel wie Trump is, maar hij staat tegen abortus en homohuwelijk en de democraten zijn voor dus neus dichtknijpen en stemmen.
Ze zien Trump liever gaan dan komen, maar alleen als zijn vervanger een republikein is die hun waarde beter deelt. Pence is heel populair, ik denk werkelijk dat ze het gelukkigst zijn als Trump het loodje legt en Pence de boel overneemt.
En ja, hij trekt ook de Fox kijkende onopgeleide onderlaag van de bevolking en de racisten. Dat hij zich daar mee inlaat is omdat dit een groep is die hij kan verliezen itt tot de eerder genoemden.
Die racisten zitten overigens in alle lagen van de bevolking, heb zelf de contacten met een aantal mensen waar ik al jaren contact mee had verbroken, omdat ze na in 2016 met MAGA banners op hun twitter en facebook aangemoedigd door Trump opeens allemaal racistische troep in mijn feeds aan het posten waren. Had ik echt niet verwacht van ze het zit daar blijkbaar diepgeworteld en was tot Trump onderdrukt.
De democraten die ik ken daarentegen zijn misschien niet wereldvreemd, maar kennen hun eigen land niet. Die waren vrijwel unaniem tot vanacht ervan overtuigd dat Trump weggevaagd zou worden. Ik werd uitgelachen toen ik zei dat dat nog wel eens spannend zou kunnen worden. Heb de eerste veraste en bezorgde reacties over de verkiezingen al voorbij zien komen. Dat veraste mij wel, dat ze blijkbaar hun eigen land zo slecht kunnen inschatten.