[ZT] De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 180 Laatste
Acties:
  • 704.798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

PLAE schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:22:
[...]

Dit is het vervelende. Dit zal meer en meer ook in onze westerse wereld/maatschappij de norm worden.
Ja, daar vrees ik ook voor.

Gelukkig hebben we hier een veel pluriformere democratie, waardoor kiezers gedrag kunnen beoordelen zonder over hoeven te stappen op 'de vijand'. Niemand hoeft bij wijze van spreken van de VVD naar de SP over te stappen als Rutte het verprutst of van D66 naar FvD. Kleine partijen kunnen hier opkomen (en dat doen ze ook) en steeds meer stemmen afsnoepen van de gevestigde orde. Grote partijen worden langzaam (of snel) klein.

Dat ontbreekt in de VS en ook in het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Phusebox schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:30:
Biden moet Wisconsin en Milwaukee pakken, dan komt hij op 270. De rest is vrijwel onmogelijk denk ik?
Georgia, North Carolina en Pennsylvania kunnen. Bij alle drie moeten de laatste stemmen dan wel goed vallen, maar een van die drie is al heel wat. Georgia is misschien de grootste kans en dan is Michigan genoeg.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Michigan ziet er toch niet slecht uit, indien de aanname klopt dat de early voters Democraten zijn. Ben alleen niet meer zo zeker van die aannames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

Rannasha

Does not compute.

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:33:
[...]
En 269 is niet voldoende omdat Pence dan de doorslag geeft.
Huh? De VP heeft toch helemaal geen rol in het electoral college. Die is er voor tiebreakers in de Senaat.

Als er gelijkspel is in het electoral college, dan kiest het Huis van Afgevaardigden de President, waarbij iedere staat 1 stem krijgt (en dat is in het voordeel van Republikeinen). In de Senaat wordt de VP gekozen, met 1 stem per Senator.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:16
PLAE schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:15:
[...]

Obama bekijken wij door een enorm roze bril. Vraag de gemiddelde NL’er eens of hij voor of tegen het homohuwelijk was. Ik geef je op een briefje dat de meerderheid ‘voor’ denkt.
Ik vermoed dat @Sandor_Clegane met 'fundamentele dingen' iets anders bedoelde dan rode vlaggen aan een stok.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48
Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:17:
[...]

Ik ben fan van Obama maar dit raakt wel het probleem dat de Democraten hebben, ze missen die 'ruthless' streak die de GOP wel heeft, om meteen voor de jugular te gaan waar ze kunnen.

...
De Democraten moeten zelf dit spel gaan spelen. Keihard er met de hak ingaan waar ze kunnen. Ik denk dat dat ze stemmen oplevert aan de linkse kant, waar Bernie Sanders-supporters niet blij zijn met compromis-kandidaten als Biden en Clinton, en rechts, waar mensen nu Trump stemmen juist omdat ze liever een bully hebben dan een vriendelijke ouwe opa.
Hmm, kom je dan niet in de situatie zoals ze die in het VK hebben? Ik weet niet of het daar nou per se beter op wordt. Ik ben bang dat er gewoon geen snelle oplossing is voor een land dat diep verdeeld is en een politiek systeem heeft dat er op gericht lijkt om die verdeling in stand te houden. :/

Wie er ook wint deze ronde, dit blijft voorlopig nog wel een probleem waar "we" in de rest van de wereld mee te dealen zullen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 04-11-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Biden heeft de leiding overgenomen in Wisconsin: https://twitter.com/polit.../1323921341020545024?s=21

[ Voor 38% gewijzigd door Rannasha op 04-11-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Phusebox schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:30:
Biden moet Wisconsin en Milwaukee pakken, dan komt hij op 270. De rest is vrijwel onmogelijk denk ik?
interssant is dat momenteel de _exacte_ uitslag van 2016 gevolgd wordt... enkel Nebraska 2nd district is naar Biden gegaan, die Trump in 2016 gewonnen heeft.
maar verder volgt de uitslag , zelfs de voortijdige standen van de tellingen de Roadmap van 2016

dankzij die ene vote in NE2 kan hij echter idd Pennsylvania erliezen, mits hij dan maar Arizona, Michigan en Wisconsin wel wint...
daarmee komt hij dan exact op 270 votes uit, voor Trump 268

echter, het is wel mogelijk dat Biden bv Pennsylvania wél wint, maar zelfs Georgia en North-Carolina zijn nog niet definitief gecalled... als in de laatste 5 of 8 procent Biden 100K of 80K stemmen goed kan maken, zou dat mogelijk zijn ..
in dat scenario zou Biden nog altijd op 321 electoral votes uit kunnen komen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:57
Wat me verbaast is hoever de polls er naast zitten in de meeste battleground states. Kijk naar Ohio, waar bijna alle pollsters (op Trafalgar na, die op dit moment zich rot lachen) zeiden dat het binnen een punt zat - Trump wint daar gewoon met dezelfde marge als in 2016, bijna 8 punten. In Florida stond Biden twee punten voor, daar wint Trump met 3, verschil 5 punten.

Wisconsin, Michigan, daar stonden de polls op 8,2 en 8 punten voorsprong voor Biden - safe states in principe tot vannacht. Biden is nu afhankelijk van het winnen van die staten en het ziet er vooralsnog niet naar uit. PA zit er minimaal 5 punten naast als Trump daar wint.

Dit zijn veel, veel grotere delta's dan in 2016, potentieel in de double digits. Dat zijn Dewey-Truman scale errors.

Tuurlijk is dat gebaseerd op onvolledige vote counts en ik hoop dat ik er naast zit maar ik vrees van niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-11-2020 10:44 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 21:42
Eigenlijk is de situatie al een uur of 2 nauwelijks of niet meer veranderd. Er zijn nog 7 staten 'open', die *vooralsnog* wel allemaal duidelijk 1 kant op staan:
- Arizona & Nevada naar Biden
- Georgia, North Carolina, Michigan, Pennsylvania en Wisconsin naar Trump.

Maar... alle 5 van die staten *zouden* misschien nog naar Biden kunnen vallen; als de rest van de stemmen die nog geteld moeten worden, voor een groter deel dan de stemmen tot nu toe in die staat, richting Biden gaan. En juist dat zou best kunnen - omdat het vrijwel overal grotendeels 'mail in ballots' zijn. En dat is juist waar Biden veel op in gezet heeft.

*ALS* 2 van die 5 staten naar Biden gaan (ongeacht welke! Komt toevallig zo uit), dan is het feest voor Biden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:34

Player1S

Probably out in the dark

Rannasha schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:36:
[...]

Huh? De VP heeft toch helemaal geen rol in het electoral college. Die is er voor tiebreakers in de Senaat.

Als er gelijkspel is in het electoral college, dan kiest het Huis van Afgevaardigden de President, waarbij iedere staat 1 stem krijgt (en dat is in het voordeel van Republikeinen). In de Senaat wordt de VP gekozen, met 1 stem per Senator.
Huis is toch juist Democraten?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

fsfikke schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:26:
[...]

Met meer informatie over de telling, niet perse met nieuwe resultaten.
Zoals ze idd hebben laten weten:
De staten vertegenwoordigen een flink aantal kiesmannen en op de verkiezingsuitslag van deze staten zal dus gewacht moeten worden. Echter heeft Michigan al gemeld dat er zoveel stemmen per post zijn uitgebracht, dat vrijwilligers waarschijnlijk tot vrijdag nodig hebben om stemmen te tellen. Ook Pennsylvania en Wisconsin waarschuwden snel voor een soortgelijke periode.
Het wordt nog een lange zit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In de andere overzichten nog niet te zien? Ok, op Fox wel nu.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-11-2020 10:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:39:
Wat me verbaast is hoever de polls er naast zitten in de meeste battleground states. Kijk naar Ohio, waar bijna alle pollsters (op Trafalgar na, die op dit moment zich rot lachen) zeiden dat het binnen een punt zat - Trump wint daar gewoon met dezelfde marge als in 2016, bijna 8 punten. In Florida stond Biden twee punten voor, daar wint Trump met 3, verschil 5 punten.

Wisconsin, Michigan, daar stonden de polls op 8,2 en 8 punten voorsprong voor Biden - safe states in principe tot vannacht. Biden is nu afhankelijk van het winnen van die staten en het ziet er vooralsnog niet naar uit. PA zit minimaal 5 punten naast als Trump daar wint.

Dit zijn veel, veel grotere delta's dan in 2016. Just saying.
Er werd geopperd dat veel Trump stemmers desgevraagd er gewoon niet voor uitkomen dat ze op hem stemmen. Dan zijn polls in principe waardeloos.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29

marapuru

db.

Wat ik nog niet zo goed begrijp, het ging zo lang in het nieuws over het poststemmen. En dat het nog wel dagen kan duren voordat de uitslag er is. Maar nu zijn er toch al heel veel uitslagen bekend? Of zijn dat nog steeds peilingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

fsfikke schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:
[...]

In de andere overzichten nog niet te zien?
Op Google nu ook.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
fsfikke schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:
[...]

In de andere overzichten nog niet te zien? Ok, op Fox wel nu.
Wel bij Google (Associated Press)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Sandor_Clegane schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:
[...]

Er werd geopperd dat veel Trump stemmers desgevraagd er gewoon niet voor uitkomen dat ze op hem stemmen. Dan zijn polls in principe waardeloos.
Daar hebben we het in dit topic vaak over gehad en ik wilde er best in meegaan dat dat een impact zou kunnen hebben in PA, NC en FL waar het sowieso spannend zou worden. Maar 8-10 punten in WI en MI? Dat is way, way out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:39:
(op Trafalgar na, die op dit moment zich rot lachen)
Trafalgar is gisteren afgemaakt, weggehoond en uitgelachen door de gevestigde namen. Die zullen inderdaad een goede dag hebben vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30
marapuru schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:41:
Wat ik nog niet zo goed begrijp, het ging zo lang in het nieuws over het poststemmen. En dat het nog wel dagen kan duren voordat de uitslag er is. Maar nu zijn er toch al heel veel uitslagen bekend? Of zijn dat nog steeds peilingen?
Volgens mij zijn dat de uitslagen van de stemhokjes van gisteren. Je ziet bijvoorbeeld bij Pensylvania dat de hokjes gesloten zijn maar dat er pas 65% gestemd is. Dat zou betekenen dat er nog wel wat in de post zit als ik me niet vergis.

Overigens fijn dat Biden Wisconsin zou pakken maar dan moet hij toch echt nog een of twee van die andere grote staten pakken die toch aardig in het voordeel van Trump lijken te vallen als ik naar de polls van Fox kijk.

En je kunt er vanuit gaan dat Trump naar de rechter gaat als hij ergens op 0.3% verliest. Biden waarschijnlijk ook for that matter :+

[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 04-11-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IThom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:42:
[...]

Wel bij Google (Associated Press)
Kiesmannen nog niet bijgewerkt daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Player1S schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:
[...]

Huis is toch juist Democraten?
Ja, maar als het Huis moet kiezen wie de President wordt bij een gelijkspel in het EC, dan zijn de regels weer wat anders. Op dat moment krijgt iedere staat 1 stem. Dus alle 53 afgevaardigden van Californië krijgen samen 1 stem, net als alle 1 afgevaardigden van Wyoming. Het aantal afgevaardigden dat een partij heeft is op dat moment minder belangrijk, het gaat erom in hoeveel staten je de meerderheid van het aantal afgevaardigden hebt.

En daar is het waarschijnlijk dat de Republikeinen een voordeel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Toch wel interessant WI nu net. Voor de wijziging was het ongeveer 30.000 meer stemmen voor Trump, nu deze update staan er 110.000 stemmen voor Biden bij, en maar 20.000 voor Trump. Zou het dan toch ook mail ballots zijn die dit teweeg brengen?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:17:
[...]

Ik ben fan van Obama maar dit raakt wel het probleem dat de Democraten hebben, ze missen die 'ruthless' streak die de GOP wel heeft, om meteen voor de jugular te gaan waar ze kunnen.

No way dat de Democraten een Barrett move hadden geprobeerd als ze in dezelfde situatie waren. Ze zijn als partij te lief, teveel vertrouwend op de uitgestoken hand en het geloof dat ze de GOP kunnen bewegen met hen samen te werken. Democraten stellen regelmatig compromis-kandidaten voor of zelfs Republikeinen om te laten zien dat ze across the aisle willen werken. Als de rollen dan omgedraaid zijn en de GOP aan de macht is, dan hopen ze wat terug te krijgen maar de GOP spuugt ze gewoon keihard in het gezicht en geeft ze nog een knietje in de ballen na.

Ik vrees dat de Democraten dat gedrag zal blijven opbreken. Wat de uitslag ook wordt, Amerika heeft vannacht gezegd dat Trump geen foutje of blip was, dat hij enduring support heeft zelfs in economisch zware tijden met een health crisis eroverheen. Zijn absurd confronterende gedrag is vannacht goedgekeurd door 50% van de bevolking. So it's here to stay.

De Democraten moeten zelf dit spel gaan spelen. Keihard er met de hak ingaan waar ze kunnen. Ik denk dat dat ze stemmen oplevert aan de linkse kant, waar Bernie Sanders-supporters niet blij zijn met compromis-kandidaten als Biden en Clinton, en rechts, waar mensen nu Trump stemmen juist omdat ze liever een bully hebben dan een vriendelijke ouwe opa.
Ja, als de Democraten dit spel zelf mee gaan spelen zal het soms beter uitpakken voor de democratische partij... maar heel de US moet zich eens af gaan vragen of dat nu wel het idee achter de politiek moet zijn.

Gaat het alleen maar om het eigen belang van de partij? Het lijkt mij van niet, het gaat om het belang van het hele land en daarin is samenwerking cruciaal. Een meerderheid voor de een betekent meer "polderen" voor de ander, alleen zo krijg je nog iets gedaan.

Door de hakken in het zand te zetten staat het hele land stil, en stilstand is achteruitgang. Zeker als je grootste "concurrenten" op het wereldtoneel totaal geen innerlijke strijd hebben.

De partijen zijn veel te veel bezig met het consolideren van de macht die ze hebben, en dat gaat gewoon over de rug van de werkende Amerikanen. Doodzonde, want als ze wel zouden samenwerken zou er zoveel meer mogelijk zijn en dan zou de USA nog steeds de toonaangevende wereldmacht zijn in plaats van de vergane glorie die het nu is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 13:24
Ook CNN meldt Wisconsin voor Biden maar laten we afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Sandor_Clegane schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:40:
[...]

dat wordt wel beweerd, maar er is vrijwel geen bewijs voor ....
https://fivethirtyeight.c...-be-missing-some-of-them/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:53

polthemol

Moderator General Chat
Jivebunny schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:44:
Toch wel interessant WI nu net. Voor de wijziging was het ongeveer 30.000 meer stemmen voor Trump, nu deze update staan er 110.000 stemmen voor Biden bij, en maar 20.000 voor Trump. Zou het dan toch ook mail ballots zijn die dit teweeg brengen?
waarom denk je dat een zekere president wil dat er gestopt wordt met stemmen tellen in bepaalde staten? ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:50

Laguna

Connaisseur

Luckeh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:51:
[...]

Dat denk ik niet. Sterker nog, volgens CNN outlook gaat het sterk Trump z'n kant op.
Op basis van de huidige telling in stemmen:

Stand lijkt 238-213, maar volgende staten zijn nog in "swing":

Nevada, 80% geteld, Biden 2.5%, 6 kiesmannen
Alaska 31% geteld, , Trump +25%, 3 kiesmannen
Wisconsin 83% geteld, Trump +2.66%, 10 kiesmannen
Michigan, 72% geteld, Trump +8%, 16 kiesmannen
Pensylvania, 74% geteld, Trump +13%, 20 kiesmannen
Maine, 70% geteld, Biden +12%, 4 kiesmannen
North Carolina, 95% geteld, Trump +1.5%, 15 kiesmannen
Georgië, 92% geteld, Trump +2.2%, 16 kiesmannen.

Trump: 293 kiesmannen
Biden: 248 kiesmannen
Inmiddels staat Wisconsin op Biden +0.3. De race is nog niet gelopen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:42:
[...]

Daar hebben we het in dit topic vaak over gehad en ik wilde er best in meegaan dat dat een impact zou kunnen hebben in PA, NC en FL waar het sowieso spannend zou worden. Maar 8-10 punten in WI en MI? Dat is way, way out.
Michigan is volgens mij niet zo raar. Die voelen zich al tijden door de dems verlaten.

Dat is ook het punt waarop Obama voor mij persoonlijk heeft afgedaan, die stunt met het water in Flint.

"Ik heb ook wel eens verf snippers met lood gegeten en kijk me nu eens".

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:35:
[...]
Ja, daar vrees ik ook voor.

Gelukkig hebben we hier een veel pluriformere democratie, waardoor kiezers gedrag kunnen beoordelen zonder over hoeven te stappen op 'de vijand'. Niemand hoeft bij wijze van spreken van de VVD naar de SP over te stappen als Rutte het verprutst of van D66 naar FvD. Kleine partijen kunnen hier opkomen (en dat doen ze ook) en steeds meer stemmen afsnoepen van de gevestigde orde. Grote partijen worden langzaam (of snel) klein.

Dat ontbreekt in de VS en ook in het VK.
Eens. Eigenlijk zorgen first past the post en het electoral college voor grote problemen in de democratie. First past the post zorgt ervoor dat er enkel 2 grote partijen ontstaan, het electoral college zorgt voor een "oneerlijke" weging van sommige staten én de mogelijkheid om met de minste stemmen toch te winnen.

Daar komt bij dat er bij het overgrote deel van de staten in de VS al van tevoren vaststaat welke partij er gaat winnen. Dit zorgt ervoor dat alleen kiezers in swing states de doorslag kunnen geven. Dit beperkt het electoraat van 240 miljoen mensen naar een enkele (tientallen?) miljoenen.

Het wordt dan ook een "flawed democracy" genoemd.
Wikipedia: Democratie-index van The Economist

Volgens mij kan het inmiddels nog wel wat lager op die ranglijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:31:
Meer mensen die Fox News iets hebben gevolgd de afgelopen uren? Normaal onuitstaanbaar maar een aantal analisten zijn goed, verdedigden de Arizona beslissing en waarom Biden nog kans maakt in andere staten en ze daar niets over zeggen. Was neutraler dan ik had verwacht van ze.
@user109731 waar/hoe kijk je Fox News?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 09:44

n3z

Meer mensen die Fox News iets hebben gevolgd de afgelopen uren? Normaal onuitstaanbaar maar een aantal analisten zijn goed, verdedigden de Arizona beslissing en waarom Biden nog kans maakt in andere staten en ze daar niets over zeggen. Was neutraler dan ik had verwacht van ze.
Fox news verkiezingen is anders dan Fox news wat je dagelijks hoort en ziet.

Ze zijn een van de beste elke verkiezingen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 16:36
@desmond gewoon via de fox website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z

n3z

Tk55 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:46:
[...]

Eens. Eigenlijk zorgen first past the post en het electoral college voor grote problemen in de democratie. First past the post zorgt ervoor dat er enkel 2 grote partijen ontstaan, het electoral college zorgt voor een "oneerlijke" weging van sommige staten én de mogelijkheid om met de minste stemmen toch te winnen.

Daar komt bij dat er bij het overgrote deel van de staten in de VS al van tevoren vaststaat welke partij er gaat winnen. Dit zorgt ervoor dat alleen kiezers in swing states de doorslag kunnen geven. Dit beperkt het electoraat van 240 miljoen mensen naar een enkele (tientallen?) miljoenen.

Het wordt dan ook een "flawed democracy" genoemd.
Wikipedia: Democratie-index van The Economist

Volgens mij kan het inmiddels nog wel wat lager op die ranglijst.
Offtopic, maar hoe in godsnaam is Hongarije groen in deze lijst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Ik vind Fox over de gehele ochtend (vanaf 04:00u gekeken) de beste verslaggeving bieden. Veel neutraler dan ik had gedacht, dus ook neutraler dan CNN, om over de NOS nog maar te zwijgen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

Jivebunny schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:44:
Als dit zo zou zijn, wat denken jullie dan? Zouden dit zelfde effect ook kunnen zien bij North Carolina?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:53

polthemol

Moderator General Chat
Jedi_Pimp schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:48:
[...]

Ik vind Fox over de gehele ochtend (vanaf 04:00u gekeken) de beste verslaggeving bieden. Veel neutraler dan ik had gedacht, dus ook neutraler dan CNN, om over de NOS nog maar te zwijgen.
Fox is natuurlijk een immens nieuwsimperium. De schadelijke kant van FOX zijn hun anchors/talkshows/talkradio. Dat is waar men de pijn doet met misinformatie.

CNN of CNN international is ook een immens groot verschil om maar wat te noemen van een tegenhanger.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 16:00
[...]

Dat zou interessant zijn, aangezien Fox natuurlijk heel erg rood is. Wat maakt het naar jouw idee neutraler? En waar ligt jouw politieke voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z

n3z

Zewatanejo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:48:
[...]

Als dit zo zou zijn, wat denken jullie dan? Zouden dit zelfde effect ook kunnen zien bij North Carolina?
Sommige staten bewegen met elkaar mee. Als Biden Wisconsin pakt dan maakt hij ook meer kans in andere vergelijkbare staten. Dit zag je ook bij Trump in 2016.

Ik weet uit mijn hoofd niet welke staten bij welke passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ja, maar nog meer in pennsylvania en georgia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Ja, maar er zit meer stemmarge in Georgia en Pennsylvania is helemaal ongewis.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:35
Van NYT (Nate Cohn):
I don’t think people have fully internalized how Democratic these mail and absentee ballots will be in MI/PA/WI. It’s close, but these ballots will be overwhelmingly blue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
AZ nu toegekend aan Biden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
n3z schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:47:
[...]
Offtopic, maar hoe in godsnaam is Hongarije groen in deze lijst?
Lijst van 2019, denk ik? Het is ook geen perfecte weergave, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Maine is nu opeens superbelangrijk geworden.

Als Maine CD2 naar Trump gaat heeft hij genoeg aan 3 van 5 uit het rijtje WI/MI/PA/GA/NC.

NC is denk ik binnen voor Trump. Geef Biden WI. Dan moet Biden 17 EVs pakken, dus PA of MI én GA.

Ik denk niet dat hij het gaat redden maar gaat stranden in het zicht van de haven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Maar goed, hoe moet Biden nog winnen? Kan enkel nog door of PA of GA te winnen? PA lijkt verloren, GA een hele kleine kans.

Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Laatst online: 10-10 09:46
CNN rapporteert biden 224, Trump 213
FOX rapporteert biden 238, Trump 213

Lijkt erop dat FOX vele malen sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
BartS12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:39:
Eigenlijk is de situatie al een uur of 2 nauwelijks of niet meer veranderd. Er zijn nog 7 staten 'open', die *vooralsnog* wel allemaal duidelijk 1 kant op staan:
- Arizona & Nevada naar Biden
- Georgia, North Carolina, Michigan, Pennsylvania en Wisconsin naar Trump.

Maar... alle 5 van die staten *zouden* misschien nog naar Biden kunnen vallen; als de rest van de stemmen die nog geteld moeten worden, voor een groter deel dan de stemmen tot nu toe in die staat, richting Biden gaan. En juist dat zou best kunnen - omdat het vrijwel overal grotendeels 'mail in ballots' zijn. En dat is juist waar Biden veel op in gezet heeft.

*ALS* 2 van die 5 staten naar Biden gaan (ongeacht welke! Komt toevallig zo uit), dan is het feest voor Biden.
Nou, Wisconsin schuift vooralsnog naar Biden, na binnenkomen van een flinke mep stemmen. Precies volgens bovenstaand scenario. Nog 1 van de resterende 4 uit dat lijstje, volgens precies hetzelfde fenomeen. Ik begin langzaam steeds meer te geloven in deze uitkomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Phusebox schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:53:
Maar goed, hoe moet Biden nog winnen? Kan enkel nog door of PA of GA te winnen? PA lijkt verloren, GA een hele kleine kans.

Of zie ik het verkeerd?
Ik ken de uitkomst van de nog niet getelde stemmen niet anders had ik het je kunnen zeggen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:04
Leuk he, krijgen we nog even hoop dat Biden kan winnen om vervolgens keihard te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-10 14:27
[...]

Maar bij CNN hebben ze wel een verdomd mooie interactieve map op dat scherm van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Inmiddels is Hawaii ook wakker, en beginnen de stemmen heel blauw te kleuren. Dit heft Alaska weer een beetje op, waardoor Biden 4 kiesmannen krijgt en Trump 3.

Wat betreft het tellen: volgens mij kan je pas stoppen met tellen op het moment dat absoluut zeker is dat een andere kandidaat niet meer de meerderheid kan halen. Alsnog zijn een paar staten best krap (bijv WI, AZ), dus het zal me niet verbazen als Trump daar een hertelling eist als hij het niet haalt.

Ik ben wel benieuwd hoeveel absolute stemmen er nu voor Biden of Trump zijn. Volgens mij had Clinton bij de vorige verkiezingen absoluut ruim meer stemmen dan Trump maar door het kiesstelsel toch verloren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
Fleximex schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:55:
[...]

Maar bij CNN hebben ze wel een verdomd mooie interactieve map op dat scherm van ze.
Ik vond CNN erg goed vandaag. De Nederlandse zenders en websites zijn waardeloos. Die hebben geen idee hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Of zie ik het verkeerd?
Als het nu verder gaat zoals de verhoudingen nu zijn, heeft Biden ook genoeg met Michigan erbij. Daar zit nog een gat van 150k, met nog 15% te gaan. Vraag is alleen of dat wel zo gaat zijn. PA heel misschien voor Biden, maar NC en GA denk ik eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 14:10
Dus al Biden Wiconsin heeft zou North Carolina niet genoeg zijn voor de winst? 269 zetels?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 15:43
Wat mij verbaast dat dat Trump nu al meer stemmen heeft als vorig jaar terwijl de VS een grote puinzooi is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

jaapstobbe schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:55:
Leuk he, krijgen we nog even hoop dat Biden kan winnen om vervolgens keihard te verliezen.
Ja, het is een beetje zoals voetballen tegen Duitsland :P

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
fsfikke schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:54:
[...]

Ik ken de uitkomst van de nog niet getelde stemmen niet anders had ik het je kunnen zeggen :p
Het gaat me niet om voorspellen, maar welke kansen er überhaupt nog zijn. Welke weg naar de overwinning is nog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 15:27

WhySoSerious

Be the change.

gwystyl schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:56:

Ik ben wel benieuwd hoeveel absolute stemmen er nu voor Biden of Trump zijn. Volgens mij had Clinton bij de vorige verkiezingen absoluut ruim meer stemmen dan Trump maar door het kiesstelsel toch verloren?
Popular vote is in de recente verkiezingen vaak niet gelijk geweest aan de Electoral vote ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ArgantosNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:57:
Wat mij verbaast dat dat Trump nu al meer stemmen heeft als vorig jaar terwijl de VS een grote puinzooi is.
Volgens mij hebben alle kandidaten meer stemmen als vorig jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
aicaramba schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:57:
Dus al Biden Wiconsin heeft zou North Carolina niet genoeg zijn voor de winst? 269 zetels?
Nee. I'm happy to be corrected though.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:12

Biden: 67,526,471
Trump: 65,340,638

As usual eigenlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
Maar willen we wel echt dat Biden NU wint?

Als Biden zou winnen, dan moet hij alle financiele ellende van Trump en de coronacrisis zien op te lossen. We staan aan de vooravond van een gigantische recessie met veel werkloosheid + de enorme schulden die de afgelopen maanden zijn aangegaan, fiscaal is het een puinhoop in heel veel landen.
Dat gaat hem niet in dank afgenomen worden, wat alleen maar olie op het vuur is voor de volgende verkiezingen.

Misschien is het wel beter dat Trump wint, dan krijgt hij ook de 'schuld' van de economische neergang die de VS de komende jaren gaat maken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Maar goed, hoe moet Biden nog winnen? Kan enkel nog door of PA of GA te winnen? PA lijkt verloren, GA een hele kleine kans. Of zie ik het verkeerd?
Georgia lijkt wel meer dan een 'hele kleine kans'. Het scheelt maar ~100.000 stemmen, en er moeten er nog veel geteld worden; met name uit de regio Atlanta - waar sowieso al veel van de stemmen democratisch zijn; en de mail-in ballots die ze nog moeten tellen, zijn dat naar verwachting nog meer. Dus...

Los daarvan is het - dacht ik - ook genoeg als hij alleen nog Michigan pakt. Maar dan kan ik er 1 naast zitten - die ene maffe zetel uit Maine, die er wellicht voor zorgt dat het dan op een 269-269 gelijkspel uit komt... Waarna Trump dacht ik aan het langste eind trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

CNN laat nu duidelijk zien dat in Wisconsin, de counties die binnen moeten komen overwegend rood zijn. Da's dus echt nog steeds erg onzeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:58:

Als Biden zou winnen, dan moet hij alle financiele ellende van Trump en de coronacrisis zien op te lossen. We staan aan de vooravond van een gigantische recessie met veel werkloosheid + de enorme schulden die de afgelopen maanden zijn aangegaan, fiscaal is het een puinhoop in heel veel landen.
Dat gaat hem niet in dank afgenomen worden, wat alleen maar olie op het vuur is voor de volgende verkiezingen.

Misschien is het wel beter dat Trump wint, dan krijgt hij ook de 'schuld' van de economische neergang die de VS de komende jaren gaat maken.
Net zoals Trump de schuld zou krijgen van de afgelopen 4 jaar?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:30
Volgens NYT is de huidige stand
Biden 50%
Trump 48,3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 13:24

Toch weten ze het zo te spinnen dat het niet hun fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52

Of zie ik het verkeerd?
GA mogelijk naar Biden volgens New York Times:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JEVeZKx.jpg
https://www.nytimes.com/i...ts-georgia-president.html

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Jokuh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:49:
[...]

Dat zou interessant zijn, aangezien Fox natuurlijk heel erg rood is. Wat maakt het naar jouw idee neutraler? En waar ligt jouw politieke voorkeur?
Mijn politieke voorkeur lijkt me niet heel relevant in deze, maar met lichte tegenzin: democratisch.

Voorbeelden: bij CNN waren er al vanaf 04:00u termen te horen als "de race is nog niet gelopen", "er is nog hoop". Sec het benoemen dat de race nog niet gelopen is, is uiteraard niet gekleurd, maar wel als je het in een bepaalde context duwt. Daarnaast waren ze heel laat met het callen van Florida en presenteerden ze meermaals een hypothetische route tot de 270 kiesmannen (voor Biden).

Bij Fox kreeg ik de indruk dat ze sneller met callen waren van staten van beide kleuren en dat het veel meer draaide om wie er voor stond, wat de kansen waren dat bepaalde staten zouden tippen in plaats van "the road to 270 for Biden".

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL

Ja de schade de Trump aan de wereld aanricht en de ruk naar extreem rechts die nog sterker wordt door nog 4 jaar Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waah schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:58:
[...]

Biden: 67,526,471
Trump: 65,340,638

As usual eigenlijk ;-)
Waarbij vorig jaar Trump en Hillary ongeveer het dubbele aantal stemmen hadden. We zitten dus nog maar op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
LAD93 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:59:
[...]

Net zoals Trump de schuld zou krijgen van de afgelopen 4 jaar?
De afgelopen 4 jaar zijn (naar mijn idee) bij lange na nog niet zo ernstig als waar de VS de komende jaren tegenaan gaat lopen. De afgelopen jaren kon de VS meeliften op een groeiende wereldeconomie.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:58:
[...]

Ben net door een elfje ingefluisterd dat Biden een EV in Nebraska heeft opgepikt, wat mijn verhaal over Maine irrelevant maakt :P

Dus ja, als Biden Wisconsin heeft zijn 16 EVs van NC of MI genoeg volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

aicaramba schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:57:
Klopt. Als Biden WI wint, dan moet hij 1 van de volgende 3 winnen: PA, MI, GA.

Als hij naast WI enkel NC wint, dan wordt het 269-269 en kiest het Huis de President met 1 stem per staat (wat in het voordeel van de Republikeinen is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ben net door een elfje ingefluisterd dat Biden een EV in Nebraska heeft opgepikt, wat mijn verhaal over Maine irrelevant maakt :P

Dus ja, als Biden Wisconsin heeft zijn 16 EVs van NC of MI genoeg volgens mij.
NC is maar 15 EV. Via dat pad is een gelijkspel nog mogelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Bezulba schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:15:
[...]
Terwijl de paus duidelijk een democraat is. En dan beginnen we nog niet eens over Jesus..

die hele groep begrijp ik gewoon niet meer. Echt het toppunt van "fuck you, i got mine"
Ik ken een aantal katholieke Amerikanen, wat denk jij dat ze van de huidige paus vinden? Als ze die weg konden stemmen dan was hij liefst vandaag nog weggestemd.

De VS is een vreemd land. Ik kwam er graag, maar moet eerlijk bekennen dat ik daar voor een groot deel op terug aan het komen ben. Had vroeger voor mijn werk contacten over de hele VS en ben vaker in de 'fly over' states dan in bijvoorbeeld NY en CA geweest, waar de meeste Nederlanders heen lijken te gaan als ze de VS bezoeken.

Zoals velen hier aangeven is het beeld van de Trump supporter dat in de Nederlandse media wordt geschetst veel te simpel. Zo ken ik door mijn werk veel succesvolle en hoog opgeleide republikeinen. Die stemmen GOP omdat ze heilig in trickle down economics geloven. Als je op macro schaal kijkt dan is vrij duidelijk dat dit een sprookje is, maar deze mensen zijn succesvol en schrijven dit massaal hieraan toe. Trump kan letterlijk doen wat hij wil, zolang hij en de GOP maar blijven staan voor deze in hun ogen succesvolle policy krijgen ze hun stem.

Daarnaast ken ik een aantal mensen die letterlijk hun stem maar op 1 of een paar issues bepalen: Abortus en homohuwelijk. Een deel ziet heus wel wie Trump is, maar hij staat tegen abortus en homohuwelijk en de democraten zijn voor dus neus dichtknijpen en stemmen.

Ze zien Trump liever gaan dan komen, maar alleen als zijn vervanger een republikein is die hun waarde beter deelt. Pence is heel populair, ik denk werkelijk dat ze het gelukkigst zijn als Trump het loodje legt en Pence de boel overneemt.

En ja, hij trekt ook de Fox kijkende onopgeleide onderlaag van de bevolking en de racisten. Dat hij zich daar mee inlaat is omdat dit een groep is die hij kan verliezen itt tot de eerder genoemden.

Die racisten zitten overigens in alle lagen van de bevolking, heb zelf de contacten met een aantal mensen waar ik al jaren contact mee had verbroken, omdat ze na in 2016 met MAGA banners op hun twitter en facebook aangemoedigd door Trump opeens allemaal racistische troep in mijn feeds aan het posten waren. Had ik echt niet verwacht van ze het zit daar blijkbaar diepgeworteld en was tot Trump onderdrukt.

De democraten die ik ken daarentegen zijn misschien niet wereldvreemd, maar kennen hun eigen land niet. Die waren vrijwel unaniem tot vanacht ervan overtuigd dat Trump weggevaagd zou worden. Ik werd uitgelachen toen ik zei dat dat nog wel eens spannend zou kunnen worden. Heb de eerste veraste en bezorgde reacties over de verkiezingen al voorbij zien komen. Dat veraste mij wel, dat ze blijkbaar hun eigen land zo slecht kunnen inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
fsfikke schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:00:
[...]

Waarbij vorig jaar Trump en Hillary ongeveer het dubbele aantal stemmen hadden. We zitten dus nog maar op 50%
trump had 62.984.828
clinton had 65.853.514

opkomst is gewoon dramatisch voor een land met 300 mil mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 19:32
ArgantosNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:
[...]

trump had 62.984.828
clinton had 65.853.514

Denk er ook aan dat heel veel niet MOGEN stemmen, omdat ze dus vanwege die vreemde eisen qua "stemgerichtheid" niet mogen stemmen.
O.a. nooit veroordeeld mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
[...]

Ze zitten er nu al ruim over heen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:35
Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:58:
[...]

270 toch? Of tel ik ergens verkeerd

Edit: nvm, ik zie je post over Nebraska en Maine

[ Voor 11% gewijzigd door Sjurm op 04-11-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:12
ArgantosNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:
[...]

trump had 62.984.828
clinton had 65.853.514

Ik dacht dat er maar 200 miljoen stemgerechtigden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-10 14:27
Ik moet ook wel zeggen dat Fox verrassend genoeg minder sensationeel is dan CNN. Bij CNN wordt steeds herhaalt dat de post stemmen nog binnen moeten komen.

Bij Fox is het dan wel weer irritant dat ze constant kritiek hebben dat de uitslag later binnenkomt. Ik weet dat een verkiezing in de VS ook een tv spektakel is, maar wat maakt het nou uit. Als het een week zou duren is het inderdaad vervelend, maar 1 of 2 dagen is helemaal niet erg.
Met dat soort kritieken, die overigens ook in Nederland spelen, ga je het gemak van stemmen en snelle uitslag boven het risico op stemfraude plaatsen omdat je geen geduld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:03:
[...]

Ik dacht dat er maar 200 miljoen stemgerechtigden zijn.
Volgens Wikipedia 239 miljoen voor dit jaar.
Wikipedia: Voter turnout in the United States presidential elections

Zoek in tabel naar 2020, 2e kolom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 08-08 14:23

Meh. Het is al lang duidelijk dat credibility absoluut niet meer meespeelt. Het zal ongetwijfeld de schuld zijn van Clinton en Obama die er zo'n zooi van hebben gemaakt volgens Trump dat zels hij, de keizer himself, het niet op heeft kunnen lossen. En daarnaast is het ook de schuld van de fake media en de communistische linkse anarchisten van democraten. De waarheid is gewoon niet meer belangrijk helaas.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Sjurm schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:03:
[...]

270 toch? Of tel ik ergens verkeerd
Yup ik had gemist dat Biden ook een split state EV had opgepikt in Nebraska.

Jongens, Michigan is it. Dit wordt het tipping point. En ze zijn daar nog aan het tellen en reporten.
CNN is reporting that there are 250,000 absentee ballots yet to be counted in Macomb County and 92,000 absentee votes in Detroit.
https://twitter.com/PolarBarrett/status/1323876699512164353

Al deze stemmen zullen hard blue gaan. Biden staat 230k achter dus hij zal dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 00:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:53:

Als Maine CD2 naar Trump gaat heeft hij genoeg aan 3 van 5 uit het rijtje WI/MI/PA/GA/NC.

NC is denk ik binnen voor Trump. Geef Biden WI. Dan moet Biden 17 EVs pakken, dus PA of MI én GA.

Ik denk niet dat hij het gaat redden maar gaat stranden in het zicht van de haven :X
Toch niet. Als Biden Nevada, Michigan en Wisconsin nog neemt zit hij aan 270. Vertrekkende vanuit de huidige kaart bij Fox. 238 op dit moment, 6 voor Nevada, Wisconsin geeft er 10 en Michigan nog eens 16 voor in totaal 270.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Fleximex schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:04:

Met dat soort kritieken, die overigens ook in Nederland spelen, ga je het gemak van stemmen en snelle uitslag boven het risico op stemfraude plaatsen omdat je geen geduld hebt.
Het voordeel in Nederland is dat het systeem niet om kan slaan op basis van een paar duizend stemmen. Als ergens een gemeente laat is met stemmen doorgeven, dan kan het zijn dat een partij later een zeteltje meer krijgt dan eerst voorzien, maar het zal zeer zelden gebeuren dat er echt een aardverschuiving plaatsvindt. Dat die laatste paar procent van de stemmen een dag of twee later binnenkomt is dus geen probleem.

Het Amerikaanse FPTP systeem met slechts 2 partijen betekent dat een kleine verschuiving een heel groot effect kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:52

bert pit

asdasd

Klopt: "the popular vote" Hillary Clinton 2.8 mlijoen stemmen meer. In 2000 had Gore ook meer stemmen dan Bush.

Wikipedia: List of United States presidential elections in which the winner l...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Haha, goede grap, de GOP is nog nooit accountable gehouden voor alle damage die ze doen. Zolang zij aan de macht zijn is het 'ja maar dat was van die vorige' en als er dan de DNC aan de macht komt is het 'kijk deze zooi die zij gemaakt hebben'. Zo gaat het al zo lang als ik me kan herinneren. Nu aan de macht komen is 4 jaar troep opruimen, anders wordt het 8 jaar troep opruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fleximex schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:04:
Ik moet ook wel zeggen dat Fox verrassend genoeg minder sensationeel is dan CNN. Bij CNN wordt steeds herhaalt dat de post stemmen nog binnen moeten komen.

Bij Fox is het dan wel weer irritant dat ze constant kritiek hebben dat de uitslag later binnenkomt. Ik weet dat een verkiezing in de VS ook een tv spektakel is, maar wat maakt het nou uit. Als het een week zou duren is het inderdaad vervelend, maar 1 of 2 dagen is helemaal niet erg.
All part of the plan. The loudest voice must sound reasonable this time, with results the quickest, so that when they call “it”, people will perceive that as telling the truth.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
WhySoSerious schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:57:
[...]

Popular vote is in de recente verkiezingen vaak niet gelijk geweest aan de Electoral vote ja.
Volgens mij alleen Bush in 2000 en Trump in 2016 in het recente verleden. Andere keren dat dit voorkwam waren in de 19e eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:53:

Er komen gewoon nog 1,5 miljoen+ stemmen op Biden per post binnen in Pennsylvania. :+
Vervolgens stemt Atlanta nog even massaal op Biden en is Georgia ook binnen en komt Michigan ook nog binnen met Detroit. :P

Maar Michigan en Wisconsin zijn nodig en dan moet het Pennsylvania of Georgia of North Carolina zijn. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Wisconsin nog niet binnen, Green Bay area moet nog rapporteren. Technische problemen:
Green Bay's absentee ballot results are being delayed because one of the vote-counting machines ran out of ink and an elections official had to return to City Hall to get more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

[...]

Euhh, Trump heeft nu al bijna meer stemmen dan Hillary had met 100% van de ballots geteld. Toen was het 65.8M vs 62.9M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 09:54
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:09:
[...]

Er komen gewoon nog 1,5 miljoen+ stemmen op Biden per post binnen in Pennsylvania. :+
Vervolgens stemt Atlanta nog even massaal op Biden en is Georgia ook binnen en komt Michigan ook nog binnen met Detroit. :P

Maar Michigan en Wisconsin zijn nodig en dan moet het Pennsylvania of Georgia of North Carolina zijn. :/
Vergeet het maar Trump gaat winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 00:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:10:
Wisconsin nog niet binnen, Green Bay area moet nog rapporteren. Technische problemen:

[...]
Oei, de machine kan geen bolletjes voor Biden inkleuren :+

Echt weer zo een vreemd probleem lijkt me dat je alleen maar krijgt omdat je op machines vertrouwt in plaats van mensen om de stemmen te tellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
mark-k schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:08:
[...]

Haha, goede grap, de GOP is nog nooit accountable gehouden voor alle damage die ze doen. Zolang zij aan de macht zijn is het 'ja maar dat was van die vorige' en als er dan de DNC aan de macht komt is het 'kijk deze zooi die zij gemaakt hebben'. Zo gaat het al zo lang als ik me kan herinneren. Nu aan de macht komen is 4 jaar troep opruimen, anders wordt het 8 jaar troep opruimen.
To be fair zo is het andersom natuurlijk ook gegaan. De republikeinen maakte er elke keer een zooi van en elke keer kunnen de democraten het opruimen. En daarom zitten ze ook in zo'n bizarre situatie waar republikeinen bijv de staatschuld gigantisch kunnen verkloten, keer op keer. Waardoor democraten weer orde moeten herstellen maarja dan moeten ze wel bezuinigen vanwege de achtergelaten zooi en dat is weer olie op het vuur voor de republikeinen.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Pagina: 1 ... 41 ... 180 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

[font size=18]Zero Tolerance [/font]

Voor actuele uitslagen zie:
https://alex.github.io/ny...ground-state-changes.html

Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid