Nu ja, dat zijn effectief twee algemene scenario's.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:05:
Ik probeer optimistisch te blijven maar het is lastig. Het is zo moeilijk in te schatten in hoeverre het dit jaar net zoals in 2016 gaat. Maar in de basis, het is een ander jaar. De dynamics zijn compleet anders.
Mijn gevoel zegt dat er ruwweg drie scenario's zijn.
1. De polls kloppen of onderschatten Bidden zelfs, en we krijgen een blue wave met 350+ EV voor Biden.
2. Ze zitten er opnieuw een standaarddeviatie naast en Trump pakt een krappe EV win.
3. Contested election met PA en FL en mogelijk andere Rust Belt states die geen win kunnen aangeven om middernacht dinsdag. Dat is eigenlijk een nog erger scenario dan 2 want het zal betekenen dat de courts de overwinning naar Trump zullen schuiven. Als dat gebeurd denk ik dat de BLM protests van dit jaar een klein voorproefje zijn geweest van de shit die we de komende vier jaar gaan krijgen.
Chances? 40/40/20.
Dat eerste kan nog steeds. Zeker nu Barret op haar stoel zit, de stille sociaal-conservatieve stemmer en zijn prioriteiten, en de stille fiscaal-conservatieve stemmer en haar prioriteiten. Plus, de variabelen van opkomst.
Toch is mijn inschatting dat als er sprake is van een blue wave, er hoge waarschijnlijkheid is dat die langzamer is dan gewenst voor stabiliteit. En kleiner dan 350 EV.
Dat tweede, jouw nummer 2 en 3, voor de Republikeinen is dat om het even. Never waste a good crisis anyway. Hoe meer afbraak des te beter, hoe meer escalatie des te beter. Het is een meta arena van herordening van het land naar minority rule weg van de historische evolutie van & naar democratie.
Voor ons hier is er geen enkel optimaal scenario.
Een transactionele relatie zoals Den Haag zich dat graag voor wil stellen is een ridicuul concept, je kan alle deals van smeren van Lockheed tot aan de JSF bij elkaar op tellen en dan nog kom je niet in de buurt van de prijskaartjes voor zo'n relatie. Voor Nederland is bij het toegeven aan een dergelijk model er enkel het lot van Engeland en Noord-Ierland. Dit voor de historici, enfin.
Biden of Trump 2 maakt niets uit voor de reeds aanwezige rimpeleffecten. Als ik zo vrij mag zijn, de EU-NATO relatie is de facto een relationeel equivalent van een frozen conflict. Het VK en de magische brexit is in elke relatie van collectieve veiligheid maar ook handel is óf broos punt, óf teer punt. Waarbij we ook bruut eerlijk moeten zijn, het VK in de EU was de soft power poortwachter van Atlantische relaties.
Biden zal misschien wel willen dat de ontwrichtingen gestabiliseerd worden, hij zal er echter weinig aan kunnen doen. Interne focus zal 100% van aandacht vragen. De VS zijn de factor geen garantor van unipolair mondiaal bestel meer. Welke buitenland politiek dan ook zal zich richten op concurrentie met de overige ankers in de nieuwe multipolaire realiteit. De VS begrijpen de EU en haar grondvesten niet, ze begrijpen de weerstand tegen federalisering niet, ze begrijpen al helemaal niets van de EU en rechtskaders. Ook bij Biden ligt er de ene na de andere confrontatie op tafel.
Trump, tja, dan is het hek van de dam. Ik wil daar hier geen uitspraken over doen. In de nieuwe multipolaire wereld is de EU geen anker of pool - want wij willen dat niet. Daar zijn goede redenen voor, er zijn ook hele slechte motivaties bij. Ik heb het in een ander topic al gezegd, we gaan Merkel missen. Heel erg missen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.