Laat ik een voorbeeld geven dat hopelijk aanwijzingen geeft dat in de realiteit dit niet zo werkt en het eerder andersom is, dat ook zelfs diep-conservatieven in 'GOP-country' bereid zijn democraten te stemmen, als de GO te ver gaat in het opstelen van radikale en coruptue kandidaten:
De Special Elections in Alabama, 2017
Wikipedia: 2017 United States Senate special election in Alabama
imho het eerste teken dat Trump bezig was de republikeinse partij heel grote schade aan te doen;
Onder invloed van een trump endorsement, dat hij deed omdat hij vond dat de leidende kandidaat hem niet 'trouw' en 'loyaal' genoeg was, zorgde ervoor dat een radikale Trumpeteer er voor de republikeinen kandideerde, tegen de wens van de republikeinse partijvoorstand.
Trump leek echter te doen alsof enkel een Trump-endorsement heiligmakend was en alle stemmers enkel op die kandidaat zouden stemmen omdat hij pro-Trump was.
Dat gebeurde dus niet en in een staat die Trump in 2016 met 28 procentpunt gewonnen had, won een jaar later opeens een democraat de senaatsrace: Doug Jones.
Dat moet volgens mij een zeer duidelijk teken zijn dat Trump geen 'politieke superman' is die zomaar alles kan doen.
Ook niet dat conservatieve rednecks zomaar 'iedereen' gaan stemmen... ook deze groepen best bereid zijn een democraat te kiezen als de republikein gewoon te omstreden is.
Overigens wel ook een paar 'terzijdes'...
Ook al won Doug Jones als 'democraat'... In effect kun je niet echt zeggen dat hij werkelijk als senator ageerde als een democraat... zijn stemgedrag is zelfs vergeleken met wat senatoren uit moderate staten eerder meer pro-Trump dan bepalde republikeinen.
De reden is dat zijn stemmers-doelgroep natuurlijk gewoon zelfs zeer rechts-conseratief blijft en hij vooral zo stemt om zijn eigen kiezers tevreden te houden.
(ook bij de benoeming van Barrett erwacht ik eigenlijk dat hij voor haar kandidatuur gaat stemmen, mogelijk als enige democraat) als dit voor de erkiezingen plaatsvind, gewoon om zij kansen op herverkiezing die al laag zijn niet helemaal te doen verdwijnen (in een eventuele Lame Duck-stemming zal hij echter vermoedelijk tegen haar stemmen)
Tevens is het onwaarschijnlijk dat deze erkiezing van een democraat lang-dlijvende geolgen heeft voor het politieke landschap in Alabama. Het is domweg zo dat de bestaande politieke verhoduingen gewoon vooral doorgaan.
Ook als Trump in november grootschalig gaat erliezen, denk ik niet dat de leiderschaps-crisis in de republikeinse partij lang blijft aanhouden, maar relatief snel opgevenagen zal worden en men binnen 4 maanden ermoedelijk snel 'as usual' de politiek-van-de-dag gaat nastreven en senl weer in oude gewoontes zal vervallen, hooguit dan zoner trump, maar wel als oude conservatieve republikeinse dwars-lig partij wier oppositie vooral uit het tegenwerken van bipartisan compromis-zoeken bestaat, omdat zij het meest aan polarisatie te winnen hebben
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen