Verwijderd1 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 04:39:
[...]
En toch kan zo'n kleine verschuiving, mits in de goede staten, genoeg zijn om de verkiezingsuitslag te bepalen.
Stel dat Nederlandse provincies kiesdistricten waren naar het Amerikaanse systeem (kiesmannen met winner take all). Alle provincies gaan duidelijk een kant op, alleen in Groningen staat de uitslag nog niet vast. Ondanks het klein aantal kiesmannen wordt zo'n provincie dan toch belangrijk.
In de VS is het net zo, maar dan op grotere schaal. Je kunt zeggen dat je niet 93% van je trouwe stemmers teleur wil stellen om 7% van je kiezers bij je te houden. Als dat echter betekent dat je verliest dan kan je uiteindelijk ook voor die 93% niets betekenen. Ja natuurlijk, ze winnen wel wat in het congress, misschien zelfs een (kleine) meerderheid in de senaat, maar daarmee zijn ze niet van Trump af.
Als ik de afgelopen jaren wat interviews met Democraten heb gevolgd dan kom ik toch tot de conclusie dat men het allemaal niet zo serieus neemt. Ze zijn steeds verbijsterd, verafschuwd en gefrustreerd om de gekkigheid die Trump uithaalt, maar echt een plan om nu te winnen ligt er niet.
mee eens met je, maar als ik er zelf eens over nadenk met de zooi die daar hun democratie is en hoe hun overheid is geregeld (onbestaan trias politica, diverse branches die elkaar doodleuk gaan dwarsbomen, continu rollbacks op beleid en wetgeving bij wisseling presidentschap, om maar een paar te noemen) denk ik dat er geen antwoord op te geven is. Je zit met een grote known - unknown: hoe diep/ver willen het GOP en Trump gaan en waar zitten ze nu al? Wat je ook nog hebt is een hele collectie fringe 'special interest groups' die zich allemaal onder de GOPvlag verzamelen en waar de meest batshit crazy visies achter zitten (denk aan wapenbezit, anti-homo / anti-lgbt, anti-abortus, deze groepen gedragen zich als extremisten in hun stemmen en wat ze steunen. Als dat ene punt maar wordt uitgevoerd, dan boeit al de rest van het beleid ze weinig tot niets zo lijkt het). Ik kan me eigenlijk niet echt een manier te bedenken hoe je dit kunt fixen, hooguit door nu een verkiezing te winnen en probleem per probleem proberen op te lossen. Zie bv. ook het hier geposte report van Vice over de infrastructuur: dat onderschrijft een beetje dat er eigenlijk buiten de afbraak om echt geen bal is gebeurt qua bestuur: men graait voordelen voor de donoren, paait wat fringe interestgroups zodat ze loyaal blijven en zuivert ambtelijke apparaten van mensen met een eigen mening / die niet willen meewerken aan die afbraak. Het resultaat is dat je zelfs op infrastructuur window-dressing ziet, waar het daar heel simpel is om aan te tonen dat dat echt heel veel economische schade aanricht.
Bij Bill Maher zijn de meeste kandidaten uit de primaries wel voorbij gekomen. Ze kregen steeds de vraag wat ze zouden doen als Trump toch verliest maar niet weg wil gaan. Ze lachten dat steeds weg, soms zelfs door erbij te zeggen dat ze dan maar met een flinke marge moeten winnen. Daarmee krijg ik toch de indruk dat ze veelal achter de feiten aanlopen en zichzelf nodeloos een hogere standaard opleggen (want Republikeinen pakken de winst, al is de marge maar een enkele stem). Ja het is een rare vraag, een hypothetisch scenario, maar als je de kandidaat bent is het wel een reëel scenario waarin je een beslissing moet nemen.
dit is best een flauwe vraag van Maher: het antwoord weet hij zelf ook wel en dat is dat formeel gezien er een sergeant at arms is die dan de oud-president naar buiten zal begeleiden (aka: eruit mieteren). Dit is ook het issue: moet je hier op gaan happen en het antwoord geven dat je bereid bent een burgeroorlog te starten door het leger het witte huis in te sturen? (want als hij even door vraagt op welk antwoord dan ook, dan ga je daar op uit komen).
Toch is de setup om te verkiezingsuitslag te betwisten al jaren in de maak. Als Clinton had gewonnen dan hadden ze het gebruikt, maar nu hij president is heeft hij mogelijk toegang tot meer middelen om daadwerkelijk tegen te werken. Zo klonk het in 2017:
[...]
dit is dan ook Trump doorheen zijn gehele carriere en leven ten voete uit. Dit is trouwens ook typisch gedrag voor elke conman: je zult nooit specifiek moeten zijn, nooit verantwoordelijkheid nemen en vooral geen superconcrete beloftes maken die in de toekomst liggen. Met name dat laatste kunnen mensen je op afrekenen en schrapt opties voor je. Als hij nu aangeeft te zullen aftreden bij verlies en het verlies dus te accepteren, zou hij elke legale en illegale optie die hij heeft om toch te winnen (de discussie over wat winnen is laat ik even terzijde

) al aan de kant leggen. Zo werkt de man niet: zijn ego moet ten alle tijde gestreeld worden en beschermd. Het verliezen van een presidentsverkiezing valt daar ook onder en daar zal hij op reageren, dat weet je op voorhand al.
Ik verwacht dat men met name gaat inzetten op hertellingen van de mail-in votes en blijft pluizen op fouten daarin (wat te vinden zijn op die aantallen no need saying, al zullen ze insignificant zijn op die aantallen ook).
[
Voor 12% gewijzigd door
polthemol op 21-08-2020 08:52
]