Sissors schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:52:
Overigens vraag ik me zelf af in hoeverre dit niet een goede zaak gaat blijken. En voor mensen boos op me worden, ik wil dit absoluut niet goed praten, en ik hoop uiteraard dat die vrouw erbovenop komt. Maar met een beetje geluk komt dit wel eindelijk binnen bij de Trump aanhang als iets wat echt gewoon te ver gaat en dat ze 4 jaar Biden moeten accepteren.
Als de condities dusdanig waren dat aan Democratische zijde er zicht was op welke arena de bepalende is, en er aan Republikeinse zijde sprake was van een dominant segment wat de democratie wenst te continueren, dan was een escalatie als deze iets wat - weliswaar met heel veel werk en enorme investering - constructieve resultaten voor correctie zou kunnen scheppen.
Helaas, de Democraten zitten nog steeds in het oude Derde Weg denken, men zal hierna ook op vrij stupide wijze bipartisanship gaan zoeken. En de Republikeinen zijn al heel lang, al voor Trump, geen zelfstandige partij of organisatie meer, en al decennia voor die tijd was men klaar men het democratische experiment.
Deze escalatie gaat absoluut impact hebben, maar niet stabiliserend. Ook niet direct destabiliserend, zoiets als dit werkt in via rimpeleffecten. Als je wil weten hoe dat werkt dan is het de moeite waard om even de boeken of scholar in te duiken voor - hoe hard het is om dit zo te moeten zeggen - verkenning van gerichte escalatie toepassingen binnen failed state dynamics.
Rimpeleffecten. Never waste a crisis. Who has created the crisis? Who directs that person? What are the benefits down the road behind all the distractions and cleanup efforts?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.