Pietervs schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:03:
@
Virtuozzo
Wat natuurlijk helpt is dat Fox Trump al (deels) heeft laten vallen.
Als hij het Witte Huis verlaten heeft, heeft Fox geen enkele verantwoording meer af te leggen aan hem, laat staan enige afhankelijkheid van hem. En dan is er best kans dat Fox hem helemaal laat vallen.
Maar dat is allemaal koffiedik kijken.
Ik ben er in ieder geval (ietsje) optimistischer over, mocht het inderdaad zo ver komen. Maar dat denk ik niet.

Heeft men hem echt laten vallen?
Fox News is een vaak algemeen gebruikte omschrijving. De nieuwsuitzendingen, daar zijn absoluut een paar interessante dingen gebeurd, toch is ook daar de herhaling van narratives ongewijzigd. De overige types uitzendingen, die zijn nog steeds, nu ja, archetypisch.
De Fox News kwestie zit mij persoonlijk dwars. Instinctief, en dit puur vanuit spitten in Pew Research, heb ik zeer de indruk dat het "laten vallen" een oefening is in positioneren voor perceptie, de marketing is ongewijzigd. Dit is niet afwijkend van politiek gedragspatroon van de organisatie, bij Bush/Gore ging het op vrijwel exact dezelfde wijze.
Historisch gedrag van de "Loudest Voice" FOX is frappant consistent. Men heeft een beperkt aantal draaiboeken, men wisselt ze wel af, maar past ze nooit aan. Er is nooit ruimte voor bijvoorbeeld freeflow of incident switching.
Al met al heb ik zeer serieuze twijfel bij het idee van Fox laat Trump vallen. Zeker gezien best gegroeid inzicht in methodologie van trigger, distract, distort de afgelopen jaren.
Als ik de anchor hosts Trump zie afvallen, dan geloof ik graag dat er een breuk ligt. Tot dan zie ik - vooralsnog - enkel clown politics. Kijk naar de linkerhand die "corrigeert"! Vergeet die rechterhand die meesleept.
Tot dat moment zit ik vooralsnog in de hoek dat de omgang door Fox met Trump nog altijd conform sturing is - en die ligt in verbinding met waar de Republikeinen achter aan lopen, de Mercer / Koch netwerken. De verbinding Murdoch / die netwerken is nog steeds even intensief. Goed zichtbaar in de voortgang van het nieuwe Britse initiatief van Murdoch & Koch Group in het VK.
Optimisme is nodig, en dit stel ik heel bewust en heel serieus. Bij dit soort grootschalige narratives tussen subculturen is negativiteit een bijzondere factor voor overdracht van disproportioneel signaal. Altijd iets om in het achterhoofd te houden. Er moet wel bij opgemerkt worden, het is een duale waarde factor. Positiviteit is de andere kant van dezelfde medaille, daar zit ook een ingang bij

Zie blikveld, reactief vermogen.
Het minst slechte wat we bij dit soort ontwikkelingen kunnen doen is proberen zo nuchter mogelijk de ontwikkelingen bij te houden en voorzichtig te zijn met de neiging van onze hersenen tot patroonherkenning

Toch moeten we hier wel ook nadenken over "wat als" scenario's . Kwestie van eigen belang. Nu ja, dat is een orde van waarschijnlijkheidsbepaling.
Om eerlijk te zijn, ik probeer afstand te houden. Links- of rechtsom zijn de VS een zeer serieus en actief risico voor de EU en haar lidstaten geworden. Het maakt minder uit wie in de stoel zit daar, dan hoeveel invloed er van daar hier binnen blijft komen en in welke mate we ons voor ordeningsvraagstukken (en gedrag) op de VS oriënteren.
Het kan zijn dat de VS binnenkort of binnen een decennium een structuurschok krijgen van dusdanige aard dat we nog verder moeten gaan denken, maar in veel opzichten ligt er voor ons eerder een ander onderwerp van hoge mate van invloed en risico op tafel. Big Tech. Het gedraagt zich als een soevereine entiteit. Dat is een heel eigen topic van discussie op zich zelf.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.