[TU Delft] Laptopproject 2020-2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isarna
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-05 18:13
Elk jaar bieden de technische universiteiten een tweetal laptops aan voor hun studenten tegen een gereduceerde prijs. Dit topic gaat over het aanbod van de TU Delft aankomend studiejaar 2020-2021.

Delft heeft net als Eindhoven en Wageningen voor de Zbook Studio G5 gekozen. Delft voor het derde jaar op een rij. Upgrades t.o.v. vorig jaar zijn 9e (voor de low-end model 10e) i.p.v. 8e generatie Intel en een P2000 i.p.v. de P1000 Nvidia.

ModelHP Zbook Studio G5
[Afbeelding]
HP Zbook Studio G5 x360
[Afbeelding]
HP Probook 440 G7
Scherm15.6-inch IPS ontspiegeld 1920x1080 15.6 inch IPS touch 1920x1080, reversible14 inch IPS ontspiegeld 1920x1080
CPUIntel Core i7-9750H (hexa-core) Coffee LakeIntel Core I5-10210U Comet Lake (quad-core)
Geheugen2 SODIMM slots, 1x 16GB DDR4 2666 MHz2 SODIMM slots, 1x 8GB DDR4 2400 MHz
Opslag2 M.2 slots, 1x 512GB PCIe NVMe TLC SSD1 M.2 slot, 1x 256GB PCIe NVMe TLC SSD
GrafischNvidia Quadro P2000 4GB GDDR5Intel UHD 620
Poorten2x USB A (USB 3.0, 1x charging), HDMI 2.0, 2x USB C (Thunderbolt 3 with DisplayPort 1.3), Media cardreader, audio combo, stroomtoevoer1x USB A (USB 2.0), 2x USB A (USB 3.0), HDMI 1.4b, 1x USB C (USB 3.1, DisplayPort 1.3), Media cardreader, audio combo, stroomtoevoer
WebcamHD 720p dual aryMic
DraadloosIntel NIC 9560 WiFi 2x2 antenne (Wireless protocol 802.11n, 802.11ac) WLAN Linux capableIntel NIC 6 AX201, WiFi 2x2 antenne, Wireless protocol 802.11n, 802.11ac, WLAN Linux capable
Bluetooth5.0
Accu6 cells 95.6-WHr long life3 cells 45 Whr Long Life
OSWindows 10 Home multi-language/US
Adapter150W slim, kabel 1 m45W slim, kabel 1 m
BeveiligingFingerprint reader, Windows Hello (IR)Windows Hello (IR)
(vorig jaar, niet bevestigd voor dit jaar)
ExtraActieve digitale pen
AfmetingenH: 18.0 mm, B: 360 mm, D: 254 mmH: 20.4 mm, B: 360 mm, D: 254 mmH: 18 mm, B: 324 mm, D: 238 mm
Massa2,0 kg2,26 kg1,6 kg
Garantie3 jaar next business day on-site
Prijs incl. btw€ 1349,-€ 1479,-€ 799,-

Voorgaande topics

[ Voor 9% gewijzigd door Isarna op 28-07-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickdg99
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-08-2020
Weet u misschien de levertijd van de laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
  • Laatst online: 17-05-2022
Nickdg99 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:12:
Weet u misschien de levertijd van de laptops?
Op orderitnow staat bij de laptops:
N.B. The first stock of this item is expected on 24/07/2020. Delivery will take place from this date.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenPinguin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-08-2020
Ik weet dat dit de topic over TU Delft is, maar weet iemand al wat de modellen voor UTwente zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De ZBook G5 heeft overigens Displayport 1.4 als je de Nvidia GPU aan hebt staan. Dat is handig voor hogere resolutie schermen (in ieder geval nodig voor 5K).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Twente heeft inmiddels de opties ook online staan. Ze bieden dit jaar de Thinkpad P1 Gen3, Thinkpad T14 met AMD Ryzen en zelfs een aantal MacBook opties.

(Tip: als je je inschrijft als 4TU student kun je dacht ik ook gebruik maken van deze opties, kon voorgaande jaren wel geloof ik, maar pin me er niet op vast.)

[ Voor 28% gewijzigd door Nitrous op 28-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Isarna schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:03:
Elk jaar bieden de technische universiteiten een tweetal laptops aan voor hun studenten tegen een gereduceerde prijs. Dit topic gaat over het aanbod van de TU Delft aankomend studiejaar 2020-2021.

Delft heeft net al Eindhoven en Wageningen voor de Zbook Studio G5 gekozen. Delft voor het derde jaar op een rij. Upgrades t.o.v. vorig jaar zijn 9e i.p.v. 8e (voor de low-end model 10e) generatie Intel en een P2000 i.p.v. de P1000 Nvidia.

[/list]
ik houdt het kort.....ik werk al jaren bedrijfsmatig met deze modellen. (vanaf model g3 tm nu de g6)
Ik heb er 10 tot 50 per week in handen.
TIP: KOOP GEEN HP!!

veel voorkomende ellende (neem een schroevendraaierset mee onderweg!):
Regelmatig accu flippen omdat laptop niet start
Regelmatig Moederbord vervangen omdat laptops niet meer starten
Laadsnoeren snel een breuk in de kabel
Dingen of problemen waar je nog nooit van gehoord hebt.....bij HP dagelijks ritueel....

Koop een lenovo!

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 979365 op 28-07-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:42:
[...]

ik houdt het kort.....ik werk al jaren bedrijfsmatig met deze modellen. (vanaf model g3 tm nu de g6)
Ik heb er 10 tot 50 per week in handen.
TIP: KOOP GEEN HP!!

veel voorkomende ellende (neem een schroevendraaierset mee onderweg!):
Regelmatig accu flippen omdat laptop niet start
Regelmatig Moederbord vervangen omdat laptops niet meer starten
Laadsnoeren snel een breuk in de kabel
Dingen of problemen waar je nog nooit van gehoord hebt.....bij HP dagelijks ritueel....

Koop een lenovo!
Dit echt, in mijn review van de G5 had ik ook enorm veel problemen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke93
  • Laatst online: 29-09-2024
De optie van Twente ziet er best interessant uit. Welke optie (G5 of P1) zou beter zijn met het oog op af en toe een beetje willen gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wousera
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08-2024
https://www.notebookcheck...Q_9860_9044.247598.0.html

Qua performance lijkt de P1 toch een stuk beter voor de dag te komen zeker omdat het ook het nieuwste model is (volgens de lenovo site pas beschikbaar vanaf september) ik ben vooral verrast over de memory speed heb namelijk nog geen intel laptop gezien met 3200mhz ram, verder qua processor zijn ze eigenlijk identiek enkel heeft de P1 de iets nieuwere variant die iets hoger boost snelheden heeft, maar denk dat op dat vlak koeling belangrijker is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32

Illusion

(the art of)

jelke93 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:47:
De optie van Twente ziet er best interessant uit. Welke optie (G5 of P1) zou beter zijn met het oog op af en toe een beetje willen gamen?
De T1000 in de Lenovo P1 is significant sneller dan de P2000 van de G5.

Wil je een touchscreen + pen => G5
Wil je performance => P1

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
wousera schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:49:
https://www.notebookcheck...Q_9860_9044.247598.0.html

Qua performance lijkt de P1 toch een stuk beter voor de dag te komen zeker omdat het ook het nieuwste model is (volgens de lenovo site pas beschikbaar vanaf september) ik ben vooral verrast over de memory speed heb namelijk nog geen intel laptop gezien met 3200mhz ram, verder qua processor zijn ze eigenlijk identiek enkel heeft de P1 de iets nieuwere variant die iets hoger boost snelheden heeft, maar denk dat op dat vlak koeling belangrijker is.
In de TS staat een 9750H maar op de site staat Intel Core i7-8750H.

Dat verschil in turbo (500 MHz met 9750H, 900 met 8750H) merk je wat bij taken waar je op de CPU wacht (autocompletion etc) misschien net in de praktijk.

All core gaat om doorlooptijd van dingen waar je toch echt op moet wachten, turbo om responsiviteit. Zou liever het laatste hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
UTwente heeft zijn laptop project ook eindelijk bekend gemaakt zo te zien, hebben ze goed voor elkaar daar. Er zijn 5 opties. https://www.utwente.nl/en/nsc/notebookproject/model/

Lenovo P1 Gen 3 (€ 1205,11)
Lenovo T14 Gen 1 AMD (€ 705,38)

En zelfs 3 MacBooks:
Air 13" (€ 1019)
Pro 13" (€ 1274)
Pro 16" (€ 2294)

Toch eens kijken of ik mij daar nog kan inschrijven voor een extra master.. Jammer dat de Pro 13" maar 8GB RAM heeft, maar die P1 is ook erg leuk

[ Voor 7% gewijzigd door Zeewolf op 30-07-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
Zeewolf schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:39:

Toch eens kijken of ik mij daar nog kan inschrijven voor een extra master.. Jammer dat de Pro 13" maar 8GB RAM heeft, maar die P1 is ook erg leuk
Ik heb mij aangemeld voor een master, maar bij de inschrijving moest ik best wat bestanden uploaden, motivatie, cijferlijsten e.d.
Heeft UTwente ook een master waarbij dat niet moet voor het geval dat ik niet wordt geaccepteerd voor die master. Ik heb nu namelijk een studentennummer maar geen email adres om de laptop mee te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wousera
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik zie trouwens ook dat je je kan inschrijven als bijvak student, kan je in dat geval ook meedoen aan de laptop regeling.

Ik ga er vanuit van wel omdat je student nr en mailadres, enzovoort, krijgt. Maar vraag me af of iemand hier toevallig ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

wousera schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:39:
Ik zie trouwens ook dat je je kan inschrijven als bijvak student, kan je in dat geval ook meedoen aan de laptop regeling.

Ik ga er vanuit van wel omdat je student nr en mailadres, enzovoort, krijgt. Maar vraag me af of iemand hier toevallig ervaring mee heeft?
Vorig jaar zelf als bijvakker in Twente ingeschreven. Ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke93
  • Laatst online: 29-09-2024
Illusion schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Vorig jaar zelf als bijvakker in Twente ingeschreven. Ging prima.
Dit klinkt als een betere manier.
Op het aanmeldformulier staat het volgende: "Bespreek de te volgen vakken altijd met de UT-opleiding !"
Heb je hier iets toe gedaan of heb je gewoon een of meerdere vakken uitgekozen en ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whmi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2020
Ik heb een laptop besteld in het kader van dit project op 08/07/2020. maar ik heb het tot nu toe niet ontvangen. Toen ik het kocht, stond er dat de laptop na 24/07/2020 beschikbaar zou zijn. dus ik ging ervan uit dat ik het enkele dagen daarna zou ontvangen, maar dat deed ik niet. Vorige week staat er dat ze zullen leveren op 03/08/2020, maar gisteren hebben ze de leverdatum veranderd in "onbekend". het is echt frustrerend. ervaart iemand hetzelfde als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Beetje belachelijk wat ik allemaal moet uploaden bij Twente, geen numerus fixus en verder vrije instroom via de doorstroom matrix maar toch motivatie brieven, cv, vak beschrijvingen en meer moeten inleveren. Is dat tegenwoordig bij elke universiteit zo?
jelke93 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:44:
[...]

Dit klinkt als een betere manier.
Op het aanmeldformulier staat het volgende: "Bespreek de te volgen vakken altijd met de UT-opleiding !"
Heb je hier iets toe gedaan of heb je gewoon een of meerdere vakken uitgekozen en ingevuld?
Is dat aanmelden als bijvakker gelukt zonder al te veel gedoe? Want dat klinkt zowaar als nog meer moeite dan een onzin motivatie brief uit mijn duim zuigen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeewolf op 03-08-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangrrio99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-08-2023
whmi schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:41:
Ik heb een laptop besteld in het kader van dit project op 08/07/2020. ... ervaart iemand hetzelfde als ik?
Zelfde probleem, gebeld met ze en kreeg te horen dat de laptop vandaag verzonden is en onderweg is. Komt morgen waarschijnlijk binnen, nergens een mail of wat dan ook.

Als je dus ook in de eerste batch zit verwacht m dan morgen of overmorgen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.com
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:21
Ik zou niet weten hoe het als bijvakker precies werkt met inschrijving. Ik heb zelf als 4TU masterstudent vanuit de TU\e mij eenvoudig kunnen aanmelden bij de UTwente en een laptop kunnen bestellen. Staat tot dusver nog op processing, maar zou voor begin september geleverd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Hoe werkt dat met 4TU? Ik volg in geen 4TU programma meer, aan het begin met het 4TU cyber security programma gestart maar uiteindelijk toch gewisseld en nooit een vak de partner universiteiten gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Zeewolf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:54:
Beetje belachelijk wat ik allemaal moet uploaden bij Twente, geen numerus fixus en verder vrije instroom via de doorstroom matrix maar toch motivatie brieven, cv, vak beschrijvingen en meer moeten inleveren. Is dat tegenwoordig bij elke universiteit zo?
Misschien gaan ze er van uit dat je daadwerkelijk aan de universiteit wil studeren in plaats van alleen een laptop wilt bestellen. Inschrijven als bijvakker klinkt makkelijker.

offtopic:
Of eventueel even bellen en zeggen dat je puur een registratie bij een tweede universiteit wil. Als het voor de andere universiteit kostenneutraal is wil zo'n studentenregistratie afdeling vast met je meedenken, mijn ervaring was dat daar mensen zaten ipv robots.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 03-08-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
ANdrode schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Misschien gaan ze er van uit dat je daadwerkelijk aan de universiteit wil studeren in plaats van alleen een laptop wilt bestellen. Inschrijven als bijvakker klinkt makkelijker.

offtopic:
Of eventueel even bellen en zeggen dat je puur een registratie bij een tweede universiteit wil. Als het voor de andere universiteit kostenneutraal is wil zo'n studentenregistratie afdeling vast met je meedenken, mijn ervaring was dat daar mensen zaten ipv robots.
Zelfs als het mij daadwerkelijk om de studie ging: diplomas, cijferlijsten, mijn bachelor thesis (nog niet vrijgegeven vanwege NDA), mijn (onafgeronde) master thesis, een beschrijving van elk afgerond vak, CV. En allemaal verplicht, ik kan niks open laten. Aan het begin moest ik toestemming geven dat ze mijn documenten ook mogen delen voor 'verificatie doeleinden'. Ik vind het nogal ver gaan voor een studie aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Vandaag wel even contact gehad met de UTwente. Inschrijven als bijvakker gaat voorlopig ook niet lukken: je moet wel een Bewijs Betaling Collegegeld kunnen overhandigen, dat kan pas nadat je betaald hebt aan je eigen universiteit (rond eind september dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weakbanana
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04 22:45
Zeewolf schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:47:
Vandaag wel even contact gehad met de UTwente. Inschrijven als bijvakker gaat voorlopig ook niet lukken: je moet wel een Bewijs Betaling Collegegeld kunnen overhandigen, dat kan pas nadat je betaald hebt aan je eigen universiteit (rond eind september dus).
Ik heb het inderdaad met zo'n bewijs gedaan vorig jaar bij UTwente. Werkte vrij makkelijk. Ik werd alleen op de eerste dag gebeld met de vraag waarom ik er niet was, dus misschien had ik me beter eerder weer uit kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.com
Zeewolf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:41:
Hoe werkt dat met 4TU? Ik volg in geen 4TU programma meer, aan het begin met het 4TU cyber security programma gestart maar uiteindelijk toch gewisseld en nooit een vak de partner universiteiten gevolgd.
Bij inschrijving kreeg ik automatisch een inloggegevens van twente en delft aangeleverd. Bij mijn aanmelding voor komend studiejaar wat ik laatst had gedaan, had ik ook de optie om mij automatisch bij de andere universiteiten aan te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noetster
  • Laatst online: 08-08-2020
Ik heb de HP een ruime week geleden besteld (vandaag aangekomen). Aangezien ik binnen een paar maanden mijn master hoop af te ronden (aan de TUD) dacht ik nog even een goeie laptop deal te pakken. Maar de impressie die ik krijg van de berichten afgaan brengt de HP niet in een al te positief beeld. Ik denk de laptop vooral te gaan gebruiken voor simulaties (en misschien wat gamen daarnaast, maar ik speel niets dat erg grafisch intensief is), is het de moeite nog waard om te switchen?

Ik weet niet zeker hoe het bij de TU werkt met retour sturen, maar als dat nog een mogelijkheid is, kan op dit moment in het jaar überhaupt nog voor een master in twente worden ingeschreven voor die lenovo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:04
Tweede keer inschrijven voor University Twente is aanzienlijk makkelijker. Hij heeft al mijn info van vorig jaar onthouden en je hoeft enkel nogmaals een aantal keer op submit te drukken.

Hopelijk is de coating op de Lenovo van de gen 3 wel beter dan vorig jaar. Dat ding was een raar soort matte en liet enorm vingerafdrukken zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
weakbanana schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:08:
[...]

dus misschien had ik me beter eerder weer uit kunnen schrijven.
Haha, zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Noetster schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 03:58:
Ik heb de HP een ruime week geleden besteld (vandaag aangekomen). Aangezien ik binnen een paar maanden mijn master hoop af te ronden (aan de TUD) dacht ik nog even een goeie laptop deal te pakken. Maar de impressie die ik krijg van de berichten afgaan brengt de HP niet in een al te positief beeld. Ik denk de laptop vooral te gaan gebruiken voor simulaties (en misschien wat gamen daarnaast, maar ik speel niets dat erg grafisch intensief is), is het de moeite nog waard om te switchen?

Ik weet niet zeker hoe het bij de TU werkt met retour sturen, maar als dat nog een mogelijkheid is, kan op dit moment in het jaar überhaupt nog voor een master in twente worden ingeschreven voor die lenovo?
De wet koop op afstand zou hier ook moeten gelden, minstens 2 weken mogelijkheid tot retour dus. Veel deadlines voor aanmeldingen bij Twente zijn op 15 augustus. Afhankelijk van wanneer je verwacht klaar te zijn, kan je later ook nog aanmelden voor de 1 februari instroom. Ik vond bij Twente inschrijven te veel gedoe, en probeer het nu met een aanmelding 4TU Embedded Systems in Delft zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Iemand de nieuwe Lenovo al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
FilipK schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:01:
Iemand de nieuwe Lenovo al binnen?
03-08-2020 besteld, hij staat bij mij nog op processing. Ik hoop stiekem dat die toch voor september wordt bezorgd :9 (ipv in september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
VegetableArt schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

03-08-2020 besteld, hij staat bij mij nog op processing. Ik hoop stiekem dat die toch voor september wordt bezorgd :9 (ipv in september).
Heb je de P1 of de T14 besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
Zeewolf schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Heb je de P1 of de T14 besteld?
De P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
VegetableArt schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Hier ook een p1 besteld.

Vorige keer kreeg ik op 28ste bericht dat die verzonden was. Was er een dag later.

Jammer dat ze bij Twente gekozen hebben voor de macbook air met dual core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.com
Vandaag even gebeld met Studywise, de leverancier van Utwente. De T14 was toch nog geleverd bij hen en deze week zullen ze het versturen. Van de P1 hadden ze nog niet genoeg units geleverd gekregen, dus die zal wel wat vertraagd zijn voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
  • Laatst online: 08-01-2021
Illusion schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Wil je performance => P1
Lastig! De P1 lijkt tov de G5 een veel betere koop qua prestaties, Linux, geen HP, en absolute prijs. Eigenlijk wil ik heel graag een touchscreen zoals bij de G5, maar ik vind het moeilijk te verantwoorden met deze relatieve nadelen. Misschien van het verschil in prijs een tablet kopen? :/

[ Voor 136% gewijzigd door nhmacuk op 27-08-2020 13:59 ]

• Zeewolf
Bijvakker inschrijving eindelijk afgerond, hopelijk kan ik hem vandaag nog bestellen. Moet dan wel eindelijk echt kiezen tussen de T14 of de P1... Ik heb de dGPU eigenljk maar heel zelden nodig, want echt intensieve berekeningen doe ik toch in de cloud of op een echte workstation. Helaas betekent dat wel internet nodig hebben, en dat is er nog niet altijd. Als jullie de P1 nou snel binnen hebben wacht ik de eerste reviews misschien nog wel even af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpentje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 18:40
Ik heb mijn Lenovo P1 van de UT gisteren binnen gekregen, tot nu toe werkt hij top! Enig puntje wat er aan op te merken is tot nu toe (je kunt het als nadeel of voordeel zien) is dat er 1 reepje 16gb ram inzit IPV 2 reepjes van 8. Daardoor runt de ram in single channel mode, maar is de ram wel te upgraden zonder een reepje weg te moeten doen.

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:03
Zeewolf schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:37:
Bijvakker inschrijving eindelijk afgerond, hopelijk kan ik hem vandaag nog bestellen. Moet dan wel eindelijk echt kiezen tussen de T14 of de P1... Ik heb de dGPU eigenljk maar heel zelden nodig, want echt intensieve berekeningen doe ik toch in de cloud of op een echte workstation. Helaas betekent dat wel internet nodig hebben, en dat is er nog niet altijd. Als jullie de P1 nou snel binnen hebben wacht ik de eerste reviews misschien nog wel even af ;)
Welk bijvak heb jij gekozen? Is er iets waar je (ook nu nog?) sowieso zonder gedoe geaccepteerd wordt? Heb wel interesse in die P1, maar had ik misschien voor 1 september moeten bedenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeewolf
Serpentje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:03:
Ik heb mijn Lenovo P1 van de UT gisteren binnen gekregen, tot nu toe werkt hij top! Enig puntje wat er aan op te merken is tot nu toe (je kunt het als nadeel of voordeel zien) is dat er 1 reepje 16gb ram inzit IPV 2 reepjes van 8. Daardoor runt de ram in single channel mode, maar is de ram wel te upgraden zonder een reepje weg te moeten doen.
En wanneer had je de bestelling geplaatst? Goede reden om er nog 16 gb bij te prikken :)
BrtH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:49:
[...]

Welk bijvak heb jij gekozen? Is er iets waar je (ook nu nog?) sowieso zonder gedoe geaccepteerd wordt? Heb wel interesse in die P1, maar had ik misschien voor 1 september moeten bedenken...
Ik heb er meerdere gekozen en ga ze misschien nog wel echt volgen ook, klinken toch wel interessant. Maar dan zonder druk om het examen te halen. Plak er misschien nog wel een extra master achteraan dan 8)7 . Maar zolang je niks in semester 1A kiest want die zijn al begonnen, moet het wel goed komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
Vandaag de P1 mogen ontvangen! Mijn eerste opmerkingen:

- Scherm is prettig, borders zijn ook lekker smal vergeleken met mijn oude laptops.
- Toetsenbord hoef ik weinig over kwijt voor de kenners ;) (het is perfect, al zou een numpad wel toegevoegde waarde hebben)
- Af en toe lijkt het alsof de laptop transformeert in een vliegtuig, dan beginnen de fans ontzettend hard te spinnen, iemand een idee of dit normaal is en waardoor dit komt?
- Bloatware valt heel erg mee, enkel de extra Lenovo tools komen erbij (voor de rest zit dezelfde troep erop die je ook hebt als je windows 'vanille' installeert.)
- Form factor is prettig. Hij valt alleen niet lekker in de hand als je staand gaat werken en de laptop van onderen wilt vasthouden.

Verder heb ik niets qua performance of iets dergelijks getest, maar dat moet goedkomen als ik een lekkere assembly in SolidWorks open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Ik heb hem ook vandaag ontvangen. Voelt goed aan inderdaad, stuk lichter en steviger dan mijn vorige laptop! M.b.t. het toetsenbord is alleen de Ctrl en Fn key een kleine opmerking, zelfs met omdraaien van de keys blijft het toch raar staan.

De fans zijn bij mij normaal gaan doen nadat alle updates en alles klaar waren. Eerste paar keren stonden die flink te draaien, maar hoor ondertussen niks meer.

Is jouw drive ook BitLocker Encrypted, maar toch Windows 10 Home? Geeft mij wat problemen met linux dual boot installeren. Kan het er mogelijk wel afhalen, maar dan waarschijnlijk niet meer activeren zonder te upgraden naar Pro.

Ondanks het kiezen voor geen office, staat toch de laptop vol met office installaties in 5 talen. De "Lenovo Vantage" lijkt wel de laptop een stuk minder responsief te maken als hij open is. Ook het verslepen van de taakbalk grote is heel erg traag, heb ik niet op mijn andere computers. Maar dat doe ik natuurlijk toch vrijwel nooit.

[ Voor 20% gewijzigd door Zeewolf op 08-09-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VegetableArt
Zeewolf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:41:

Is jouw drive ook BitLocker Encrypted, maar toch Windows 10 Home? Geeft mij wat problemen met linux dual boot installeren. Kan het er mogelijk wel afhalen, maar dan waarschijnlijk niet meer activeren zonder te upgraden naar Pro.
De fans zijn bij mij na de updates (en na het verwijderen van Lenovo Vantage) ook tot rust gekomen.

Schijnbaar was die inderdaad encrypted (ook windows 10 home). Ik heb op Turn Off geklikt om te kijken of die daarna weer aan gezet kan worden, dat kan, maar je hebt een Microsoft account nodig daarvoor (die ik niet wil hebben hahah). Het staat bij "Device encryption" btw, er staat niet expliciet BitLocker bij.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal qua performance, maar ik merk wel dat hij SolidWorks heerlijk oppakt.

Ik wil ook even een moment nemen om waardering te uiten voor usb-c <-> usb-c data connectie. 700 MB/s is toch wel heeel erg tof wanneer je van 30 MB/s komt. Ik heb de T7 aangesloten en ik dacht, laat ik even kijken hoe lang het duurt tot 25gb is gekopieerd. Dat ging dus erg rap.

Tot nu toe, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
VegetableArt schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:28:
[...] maar je hebt een Microsoft account nodig daarvoor (die ik niet wil hebben hahah). Het staat bij "Device encryption"
Ik wist uberhaupt niet dat dat nog kon, gezien je dan de initial setup niet doorkomt gezien er geen skip optie is. Maar blijkbaar moet je hem in airplane mode zetten en je internet connectie laten falen 8)7 (of na de setup kan je weer gewoon uitlogen van je microsoft account)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbtjee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-05 01:55
Hoewel dit het topic van de TU Delft is... bij dezen mijn 2 cents over de UT laptop, de Lenovo P1 Gen 3

Tijdens installatie kun je je alvast aanmelden bij Lenovo, voor o.a. de garantie. Via Lenovo Vantage kun je zien tot wanneer de garantie loopt, in mijn geval is deze 9 dagen geleden al begonnen en loopt deze tot 12 oktober 2023 (3 jaar en een maand dus).
Af en toe wil de laptop opstijgen in het begin, dit zal te maken hebben met het indexeren door windows van de bestanden. Ook later vliegt hij af en toe de lucht in; vooralsnog door windows installaties die hij wil doorvoeren.

Na openschroeven (dit ging nog nooit zo makkelijk! op dezelfde manier als de Lenovo P1 Gen 2), blijkt er slechts één SODimm in te zitten. Voor hen die willen updaten een uitstekende keuze, maar voor de gemiddelde student is dit jammer, vooral gezien de website aangaf dat er 2x8GB in zou zitten.

CPU-Z geeft het volgende aan:
Channel: Single, DRAM freq 1463, FSB:DRAM 1:22, CL:21, tRCD:21. tRP:21, tRAS:47, tRFC: 514, CR: 2T. Al met al dus (uitermate) traag best snel geheugen... Op de sticker van het ram staat: 5M30V06803 (voor ong. €80 bij te kopen)

Tot mijn verbazing zit er wel een Samsung m.2 in: SAMSUNG MZVLB512HBJQ-000L7 | NVMe
Seq. Read 3165 MB/s, Seq. Write 2840, Random IOPS read: 239746, write: 90576 (disk 45GB/476GB) used. Test 2x uitgevoerd met SAMSUNG Magician.
Let op, bitlocker stond aan en dit heeft effect op de performance.

Bitlocker off:
Seq. Read 3438 MB/s, Seq. Write 2958, Random IOPS read: 274902, write: 241943 (disk 45GB/476GB) used.

qua Read, even snel als de 970 EVO, qua write zit hij tussen de 970 EVO en 970 EVO PLUS in.

De toetsen voelen goed aan. Ik vind het prettig dat de arrow up/down hele toetsen zijn. Het backlicht van de toetsen heeft 3 standen: uit, matig, normaal.

Het BIOS kan bereikt worden door tijdens de startup op Enter te drukken, gevolgd door de F1 toets. Het BIOS is erg uitgebreid, met o.a. opties als "WOL from docking", Fn and Ctrl Key Swap, F1-F12 as Primary Function, Power On when AC is Attached, Cool & Quit on Lap, Disable Built-in Battery, en nog veel meer...

Ik heb een Thunderbold docking station besteld [WAVLINK Thunderbolt 3 USB-C Dual 4K dockingstation met 60 W opladen], ik ben benieuwd of ik twee schermen kan aansturen zonder problemen.

Wat betreft het geheugen, zit ik eraan de denken om deze te vervangen voor bijvoorbeeld pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16S4B omdat 16GB toch aan de weinige kant is (huidige laptop heeft 24GB) Mocht dit goed werken, dan laat ik dat nog even weten. Als iemand interesse heeft om de huidige 16GB stick over te nemen, stuur dan maar een PM.

2020-09-09 Edit:
Ik heb het BIOS afgezocht, maar kon nergens de instellingen van het RAM aanpassen. Een van de nadelen van de Lenovo P1 Gen 2, was dat het geen XMP ondersteund. Naar mijn weten, ondersteund de Gen 3 dit dus ook niet! De geheugen kits die ik eerder op het oog had, behalen alleen die snelheid via XMP. Echter doordat de Gen 3 dit waarschijnlijk niet ondersteund, vallen die geheugens terug naar hun standaard JEDEC instellingen, met een veel lagere clock frequentie.

Na enkele uren zoeken, heb ik alleen de kingstonn valuerom en Team Elite TED432G3200C22DC-S01 gevonden als potentiele vervangers van het geheugen. Echter hebben die ook een CL van 22....

Oftwel, het geheugen dat standaard in de P1 Gen 3 zit... lijkt het snelste te zijn dat je erin kunt stoppen!

2020-09-10 Edit:
Samsung 970 EVO Plus 1TB erin gestopt
bitlocker aan: 3332 MB/s Read, 3235 MB/s Write, 241k IOPS Read, 98k IOPS Write
bitlocker uit: 3433 MB/s Read, 3224 MB/s Write, 297k IOPS Read, 232k IOPS Write

2020-09-11 Edit
Ik heb de UTD21 gekocht voor bij m'n laptop. Deze is met ±200€ net iets goedkoper dan de modellen die Lenovo aanbied, heeft daarnaast een hogere versie DP (1.4) en alle aansluitingen die ik nodig heb (ondersteuning tot 2x4K 60FPS), meerdere USB3.0, USB 3.1 (A en C) mic/jack en RJ45 netwerk.
NA het updaten van de firmware van de UTD21, kan ik nu 3 schermen gebruiken: Laptop scherm (1080p) en 2x Quad HD scherm (59Hz). Alles werkt uitstekend. Let wel, de UTD21 bied slechts 60Watt, dus de laptop gaat in de "slow charging" mode, dit heeft geen effect op de performance, slechts op de duur van opladen. Uiteraard kun je ook gewoon de poweradapter in de laptop steken, dan laad ie wel snel op (maar heb je 2 kabels.....)

[ Voor 24% gewijzigd door jbtjee op 11-09-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
jbtjee schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:23:
Tot mijn verbazing zit er wel een Samsung m.2 in: SAMSUNG MZVLB512HBJQ-000L7 | NVMe
Seq. Read 3165 MB/s, Seq. Write 2840, Random IOPS read: 239746, write: 90576 (disk 45GB/476GB) used. Test 2x uitgevoerd met SAMSUNG Magician.
Let op, bitlocker stond aan en dit heeft effect op de performance.
Ik had gisteren ook wat benchmarks gedaan, mijn SSD komt wel 'maar' tot 2432 read en 1310 write. Een stuk lager dan alle waarden die ik op internet zag en nu ook bij jou. Duidelijk niet de loterij gewonnen hier, maar ik betwijfel of ik ooit het verschil echt zal merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Zeewolf op 09-09-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtjee
Zeewolf schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:19:
[...]

Ik had gisteren ook wat benchmarks gedaan, mijn SSD komt wel 'maar' tot 2432 read en 1310 write. Een stuk lager dan alle waarden die ik op internet zag en nu ook bij jou. Duidelijk niet de loterij gewonnen hier, maar ik betwijfel of ik ooit het verschil echt zal merken.
Let er wel op dat je geen programma's hebt draaien die de schijf gebruiken. Denk aan Onedrive, Microsoft indexing, dropbox, etc. Zet ook bitlocker uit om een accurater resultaat te krijgen. Zorg ook dat de schijf niet helemaal vol staat. Gebruik Samsung Magician. Mochten de resultaten dan nog steeds zeer tegenvallen, gewoon bij NSC langsgaan, die willen je vast verderhelpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
Na een paar dagen gebruik heb ik toch een puntje wat mij niet zo lekker zit aan de P1: De laptop raakt snel oververhit warm (CPU temps boven de 90 graden celsius zijn niet heel raar blijkbaar bij wat cpu intensievere taken zoals berekeningen/simulaties in een Ubuntu virtual machine) en het voelt ook bij het toetsenbord erg heet (boven de f9 toets vmlk). Ik ga er vanuit dat een laptop na een bepaalde temperatuur zegt tegen de cpu cores: Nu moeten jullie rustiger aan doen anders wordt het te warm, ipv de temperatuur laten stijgen boven 90 C*.
Weet iemand misschien of dat gebruikelijk is of dat er iets mis gaat?

Ook gaat de laptop niet in slaapstand wanneer ik het scherm dichtklap, in de instellingen van powermanagement staan de instellingen wel goed. Iemand anders hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
VegetableArt schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:03:
Na een paar dagen gebruik heb ik toch een puntje wat mij niet zo lekker zit aan de P1: De laptop raakt snel oververhit (CPU temps boven de 90 graden celsius zijn niet heel raar blijkbaar bij wat cpu intensievere taken zoals berekeningen/simulaties in een Ubuntu virtual machine) en het voelt ook bij het toetsenbord erg heet (boven de f9 toets vmlk). Ik ga er vanuit dat een laptop na een bepaalde temperatuur zegt tegen de cpu cores: Nu moeten jullie rustiger aan doen anders wordt het te warm, ipv de temperatuur laten stijgen boven 90 C*.
Weet iemand misschien of dat gebruikelijk is of dat er iets mis gaat?
Oververhit? Of warm? Ervaar je problemen hierdoor?

Het is normaal dat zo'n cpu erg hoog turboed en daarbij warm wordt. Ik vind alles onder de 99 graden ok, dat is het moment waarbij hij thermal throttled.

Zo warm worden al mijn laptops vanaf sandy bridge tijdens turbo..

In Linux kan je het gedrag met throttled een stuk afstellen, je kan flink wat winnen met undervolting (ik kies voor langer hoger turboen maar je zou ook de power limiet kunnen drukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegetableArt
ANdrode schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:17:
[...]

Oververhit? Of warm? Ervaar je problemen hierdoor?

Het is normaal dat zo'n cpu erg hoog turboed en daarbij warm wordt. Ik vind alles onder de 99 graden ok, dat is het moment waarbij hij thermal throttled.

Zo warm worden al mijn laptops vanaf sandy bridge tijdens turbo..

In Linux kan je het gedrag met throttled een stuk afstellen, je kan flink wat winnen met undervolting (ik kies voor langer hoger turboen maar je zou ook de power limiet kunnen drukken).
Daar zit een verschil in inderdaad, hij wordt warm en ik ervaar daar niet direct problemen mee (qua gebruik), maar ik was vooral "bezorgd" over de hoge temperaturen die ik in HW Monitor ben tegengekomen, her en der op internet staat dat boven de 90 graden slecht is voor de cpu.

Wel goed om te zien dat het dus normaal is. Ik ga even kijken hoe dat mogelijk is in Linux.

• BrtH
Ik heb de P1 ook binnen *O*.
Inderdaad met 1x16 GB, maar ik zie dat ze inmiddels de specs daar ook naar hebben aangepast op de website. Gelukkig voor mij, want ik wil er nog een keer 16 GB bij doen. @jbtjee welk ram heb jij uiteindelijk gekocht? Bedankt voor de waarschuwing dat de meeste geheugens hun snelheid niet halen zonder XMP.

Klopt het dat er geen ethernet dongle bij zit? Uit de specs kreeg ik namelijk de indruk dat dat wel zo zou zijn.

Verder een hele fijne en snelle machine, ben er blij mee.

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

In principe heeft het niet zoveel nut om te investeren in 'overklokkers' ram modules. Wat hierboven al gezegd werd is dat dat doort modules hun max snelheid alleen middels XMP profiles halen. Dit zit niet in de bios. In principe kun je voldoen met een standaard SO-DIMM DDR4 moduletje van 16GB op 3200Mhz. Vwb de netwerk dongle die zou er inderdaad gewoon bij moeten zitten. Heb je goed in de doos gekeken?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• BrtH
TheWizzard schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:35:
In principe heeft het niet zoveel nut om te investeren in 'overklokkers' ram modules. Wat hierboven al gezegd werd is dat dat doort modules hun max snelheid alleen middels XMP profiles halen. Dit zit niet in de bios. In principe kun je voldoen met een standaard SO-DIMM DDR4 moduletje van 16GB op 3200Mhz. Vwb de netwerk dongle die zou er inderdaad gewoon bij moeten zitten. Heb je goed in de doos gekeken?
Ja, wat jij zegt bedoelde ik. Zonder waarschuwing had ik gewoon het eerste het beste ram van 3200 MHz gekocht, zonder te zien dat dat alleen mèt XMP gehaald kan worden wat ik niet heb.
Uiteraard goed in de doos gekeken, en ook nog een paar keer tussen al het verpakkingsmateriaal. Zat hij in de omdoos of in de doos van de laptop zelf?

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

Hij zou bij in de doos van de laptop zelf moeten zitten.

[ Voor 59% gewijzigd door TheWizzard op 25-09-2020 17:35 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• nhmacuk
Iemand ervaringen met de HP g5? Het lijkt alsof het oordeel unaniem is dat de P1 de betere koop is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isarna
nhmacuk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:20:
Iemand ervaringen met de HP g5? Het lijkt alsof het oordeel unaniem is dat de P1 de betere koop is
Ik heb de G5 van 2018 gehad en nu sinds 2019 de x360 G5 en ik ben er enorm positief over. De eerste had coilwhine in de audiojack maar dat wordt gratis opgelost zonder problemen.

Als je nog niet aan touchscreens gewend ben zou ik toch voor de standaardversie gaan. Ik zou nu niet meer zonder kunnen, maar het heeft nadelen in het geval van de G5:
  • 200 gram zwaarder,
  • scherm wiebelt,
  • en weerspiegelt (daarom nu een matte schermbeschermer erop geplakt, wat enorm helpt maar het oppervlak te stroef maakt om comfortabel de actieve pen te gebruiken).
Over de pen gesproken: ik studeer Strategic Product Design waar aardig wat grafisch werk in zit, maar ik gebruik de pen bijna nooit. Dat komt doordat je eigenlijk altijd het toetsenbord wil hebben voor shortcuts, maar als je de machine in die houding gebruikt biedt het schermscharnier niet genoeg weerstand. Je wilt hem dus tegen een muur zetten of je hand gebruiken om alles stabiel te houden. Verder werkt de pen-input vaak niet helemaal soepel, zelfs niet in bijvoorbeeld Illustrator.

Daarnaast heb ik op mijn huidige unit een scherm dat een groene waas heeft. Dat is natuurlijk handmatig recht te zetten, maar dat blijft jammer.

Maargoed, over de standaard G5 zou ik niets hebben te klagen. Windows Hello met gezichtsherkenning is top, prima toetsenbord (ik ben groot fan van de home- en end-knoppen rechts) en trackpad, enorm rigide metalen behuizing. De coating trekt helaas wel vuil aan, niet in je neus peuteren dus :)

Ik kan niet heel veel zeggen over prestaties, maar voor mijn werk (draai weleens een browser, Premiere, After Effects, en Photoshop tegelijk) heeft deze machine me nog nooit in de steek gelaten. Welgeteld 1 keer een blauw scherm gehad, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
Ah bedankt @Isarna , dat geeft me bedenkingen om het te kopen als schrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isarna
nhmacuk schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:57:
Ah bedankt @Isarna , dat geeft me bedenkingen om het te kopen als schrift.
Als je bedoelt dat je hem graag vaak als tablet met pen in portretmodus zou willen gebruiken: daar wil je een lichter apparaat voor hebben (ik zou zeggen onder 1,7 kg) met het liefst een hogere PPI dan 1080p op 15.6". Ik gebruik deze G5 x360 heel soms (minder dan 1x per maand) op die manier om PDFs op te lezen, maar hoe graag ik het ook zou willen is dat nooit comfortabel. Windows (en bijvoorbeeld OneNote) werkt prima in portretmodus, dat is het probleem niet. Maar een 15.6 is te groot en te zwaar om lekker in je hand te houden, en omdat je dichter op het scherm zit met je ogen wil je minimaal 1440p.

HP heeft in het geval van de G5 x360 geprobeerd een mobile workstation en een tablet in 1 te maken, en dat heeft mij toch wel geleerd dat je niet alles kan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
@Isarna haha wat rot. Je hebt me overtuigd (vandaag m'n order voor g5 gecancelled) om proberen in te schrijven als bijvakker en de P1 te halen. Iemand ervaring mee over hoe overtuigend het moet zijn? Op het formulier staat zoals eerder gezegd "bespreek de te volgen vakken altijd met de UT-opleiding". Ik dacht een vak gerelateerd aan m'n opleiding te kiezen, maar ik heb geen intentie om deze ook te volgen. Vandaag gebeld, maar helaas geven ze hier geen tijdelijk account voor om de laptop te bestellen haha

[ Voor 81% gewijzigd door nhmacuk op 06-10-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FilipK
Vandaag mijn p1 voor het eerst kunnen gebruiken. Toch wel een vooruitgang ten opzichte van de gen 2. Die finish is zowaar inderdaad meer fingerprint proof. De vorige werd al snel zo'n vette bende.

Verder bevat de t1000 max-q 896 unified shaders ipv de 768 volgens de nvidia site.

Throttled die nog zo erg als zijn voorganger? Van wat ik begreep is de koeling ook wat aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtjee
@BrtH
Ik heb het originele ram eruit gehaald (om de achterkant te bekijken), daar staat op de achterkant:

code:
1
2
3
SAMSUNG                  K0JA00002015E142F6                    2020
                         16GB 2Rx8 PC4 - 3200AA - SE1 - 11
Made in Philiplippines   M471A2K43DB1-CWE

M471A2K43DB1-CWE, als je daarop zoekt, kun je vrij gemakkelijk het juiste ram vinden.

Zelf heb ik deze gehaald: https://www.gdejongh.nl/1...-sodimm-5m30v06803/p60772
Het is van een ander merk, het heeft wel dezelfde CL maar de JEDEC profielen zijn net iets anders (sneller) dan de originele samsung ram. Echter, tot dusver loopt dit zonder enig probleem (ik gebruik de laptop gem. 9u per dag sinds aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Ik krijg alleen de fan speed op Windows niet omlaag als hij aan de stekker hangt. Ook zonder enige load, en lage temps is de fan dan toch altijd hoorbaar. Zodra ik de stekker er uit haal gaat de fan pas helemaal uit en is hij echt stil. Op Linux is de wel gelukt met tp-fancontrol, op Windows lijkt niks te werken helaas. Ik kan hem wel verhogen, maar onder de +- 2000 RPM (fan level 0), zegt hij speed 0 hoewel ik hem toch hoor.

Iemand die dit ook had / heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isarna
Zeewolf schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:12:
Ik krijg alleen de fan speed op Windows niet omlaag als hij aan de stekker hangt. Ook zonder enige load, en lage temps is de fan dan toch altijd hoorbaar. Zodra ik de stekker er uit haal gaat de fan pas helemaal uit en is hij echt stil. Op Linux is de wel gelukt met tp-fancontrol, op Windows lijkt niks te werken helaas. Ik kan hem wel verhogen, maar onder de +- 2000 RPM (fan level 0), zegt hij speed 0 hoewel ik hem toch hoor.

Toggle in de UEFI-instellingen, ik weet even niet precies waar maar zou niet moeilijk te vinden moeten zijn. Heet zoiets als "fan always on while charging".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Isarna schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Toggle in de UEFI-instellingen, ik weet even niet precies waar maar zou niet moeilijk te vinden moeten zijn. Heet zoiets als "fan always on while charging".
Hele UEFI 2x doorlopen, maar ik heb niks kunnen wat hier op leek. Had al wat andere settings even geprobeerd (UEFI en normale power options), maar niks lijkt te werken. Alle settings voor battery/AC staan hetzelfde (speedstep - low, power management - balanced).

Mocht je later de tijd hebben om even snel te kijken welke setting jij dacht dat het was, graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Zeewolf schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:24:
[...]
Mocht je later de tijd hebben om even snel te kijken welke setting jij dacht dat het was, graag ;)
Advanced -> Built in device options -> Fan Always on while on AC power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
ANdrode schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Advanced -> Built in device options -> Fan Always on while on AC power
Aangezien ik dit nog niet kan vinden, begin ik mij af te vragen of we het wel over dezelfde laptop hebben. Ik heb het over de Lenovo P1, BIOS versie 1.06 :/

Mijn (top-level) menu opties zijn: Main, Config, Date/time, Security, Startup en Restart. Geen advanced

[ Voor 12% gewijzigd door Zeewolf op 12-10-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Zeewolf schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Aangezien ik dit nog niet kan vinden, begin ik mij af te vragen of we het wel over dezelfde laptop hebben. Ik heb het over de Lenovo P1, BIOS versie 1.06 :/

Mijn (top-level) menu opties zijn: Main, Config, Date/time, Security, Startup en Restart. Geen advanced
Die indeling is van het HP bios. Misschien hebben we een onderdeel gevonden waar de HP beter is dan de Lenovo laptop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Ah vandaar :P dan moet ik er voorlopig maar mee leven denk ik, of op linux blijven. Vind het vooral raar dat er ook gewoon 0 RPM staat terwijl hij draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Zeewolf schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:04:
Ah vandaar :P dan moet ik er voorlopig maar mee leven denk ik, of op linux blijven. Vind het vooral raar dat er ook gewoon 0 RPM staat terwijl hij draait.
Ik zou met Lenovo bellen. Het kan ook een SMC issue zijn of een bugje ergens. Het lijkt mij geen standaard gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Zeewolf schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:12:

Ik heb even goed geluisterd, en ik heb dit gedrag ook (Windows). Het is wel zo zacht dat het me eerder nog niet opgevallen was.
jbtjee schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:08:
@BrtH
Ik heb het originele ram eruit gehaald (om de achterkant te bekijken), daar staat op de achterkant:

code:
1
2
3
SAMSUNG                  K0JA00002015E142F6                    2020
                         16GB 2Rx8 PC4 - 3200AA - SE1 - 11
Made in Philiplippines   M471A2K43DB1-CWE

M471A2K43DB1-CWE, als je daarop zoekt, kun je vrij gemakkelijk het juiste ram vinden.

Zelf heb ik deze gehaald: https://www.gdejongh.nl/1...-sodimm-5m30v06803/p60772
Het is van een ander merk, het heeft wel dezelfde CL maar de JEDEC profielen zijn net iets anders (sneller) dan de originele samsung ram. Echter, tot dusver loopt dit zonder enig probleem (ik gebruik de laptop gem. 9u per dag sinds aanschaf).
toon volledige bericht
Ik had inmiddels het Team Elite RAM gekocht, werkt tot nogtoe ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
nhmacuk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:37:
@Isarna haha wat rot. Je hebt me overtuigd (vandaag m'n order voor g5 gecancelled) om proberen in te schrijven als bijvakker en de P1 te halen. Iemand ervaring mee over hoe overtuigend het moet zijn? Op het formulier staat zoals eerder gezegd "bespreek de te volgen vakken altijd met de UT-opleiding". Ik dacht een vak gerelateerd aan m'n opleiding te kiezen, maar ik heb geen intentie om deze ook te volgen. Vandaag gebeld, maar helaas geven ze hier geen tijdelijk account voor om de laptop te bestellen haha
Kent iemand een UT student die voor een TU Delft student (ik) een P1 wilt bestellen? Mijn aanmelding als bachelor bijvak student blijkt eindeloos heen- en weer mailen over vakken die ik niet wil volgen, maar gecanceld zijn etc. Ik begin te overwegen om toch maar de g5 te kopen gelukt B-)

[ Voor 53% gewijzigd door nhmacuk op 26-10-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katadreuffe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-06 15:41
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven met de keus om voor de Lenovo Thinkpad T14 Gen1 AMD version (Twente) of voor de HP ProBook 440 G7 (delft) te gaan. Als ik de specs vergelijk lijkt de lenevo een betere keus (helemaal gezien de prijs 715 vs 799). Denken jullie hier hetzelfde over?

Afgelopen 7 jaar gebruik gemaakt van een Macbook pro, echter ben ik niet zo overtuigd van de huidige generatie (met name de prijs en de processoren discussie). Vandaar dat ik wil overstappen op een windows. Ik zal de laptop de komende 1.5 jaar nog wat intensiefer gebruiken (master TU). Dit zullen voornamelijk simulaties in python zijn en wat computer vision projecten. Daarna verwacht ik hem alleen nog voor basiszaken zoals surfen en mailen nodig zal hebben. In de veronderstelling dat ik een laptop van toekomstige werkgever krijg (volgensmij is dit gebruikelijk tegenwoordig, maar laat het gerust weten als je onder de veronderstelling bent dat een eigen laptop wel belangrijk is). Vandaar dat ik niet voor de duurdere wil gaan. Ik ben best bereid om er geld bij te leggen als jullie denken dat ik hier veel meer aan ga hebben. Maar ik ben in de veronderstelling dat ik hiermee de komende 6 jaar ook prima van dienst mee ben, en de high-end versie simpel weg niet nodig ga hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex.com
Ik heb zelf de T14 aangeschaft en tot dusver zeker geen spijt ervan. Tegenover de Probook heeft hij een grotere SSD, en een touchscreen als je dat een meerwaarde vind hebben, voor een lagere prijs. De AMD ryzen 4650u is ook een stap boven de intel variant, en zeker op grafisch gebied is de T14 wel sterker. Uiteraard is het geen game laptop, maar de simpele games draaien wel vloeiend.
Het toetesenbord van de T14 is een genot om op te typen, en de batterij gaat makkelijk een dag mee. Enige minpunt is dat de case erg fingerprint gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
Illusion schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Wil je performance => P1
https://technical.city/en/video/Quadro-P2000-vs-Quadro-T1000
De P2000 lijkt hier wat sneller, waarom is de T1000 toch beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Omdat je naar de workstation chips kijkt. Maar er zit (neem ik aan) een mobile chip in. Zie hier:
https://technical.city/en...le-vs-Quadro-T1000-mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
Illusion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Omdat je naar de workstation chips kijkt. Maar er zit (neem ik aan) een mobile chip in. Zie hier:
https://technical.city/en...le-vs-Quadro-T1000-mobile
Ah oeps, bedankt, dat verschil lijkt idd een aanzienlijk. Net een P1 weten te bestellen. Voor diegenen die er een willen: er is aanzienlijke vertraging, mogelijk meer dan maand voordar je 'm krijgt na bestelling (vanmorgen gebeld)

[ Voor 24% gewijzigd door nhmacuk op 26-10-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
Ok, in Twente is het nu echt belachelijk; meer dan 3 maanden vertraging op levering :/ misschien handig mee te nemen in je beslissing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
nhmacuk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:52:
Ok, in Twente is het nu echt belachelijk; meer dan 3 maanden vertraging op levering :/ misschien handig mee te nemen in je beslissing
Klinkt alsof het model niet meer leverbaar is zou nu ook kunnen omdat de gen 3 er is maar de P1 gen 3 wordt nog gewoon geleverd. Meestal lopen ze in de loop van het jaar hier tegenaan, Oktober voelt wat vroeg, maar 2020 is met van alles een outlier.
offtopic:
Wel een veel betere linux ervaring dan de HP kennelijk maar ik heb mijn upgrade-itis tot nu toe voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 28-11-2020 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katadreuffe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-06 15:41
nhmacuk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:52:
Hier hetzelfde... Nu hopen dat die eind december eindelijk binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
ANdrode schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:39:
[...]
offtopic:
Wel een veel betere linux ervaring dan de HP kennelijk maar ik heb mijn upgrade-itis tot nu toe voorkomen.
Heb je de bron hier van? Wil de P1 dualbooten met Manjaro

[ Voor 14% gewijzigd door nhmacuk op 29-11-2020 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
nhmacuk schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:49:
[...]

Heb je de bron hier van? Wil de P1 dualbooten met Manjaro
Ik gebruik linux op de G5 en heb een install met iemand gedaan op de Lenovo P1 Gen2.

De G5 heeft wat irritante bugjes. Bijvoorbeeld dat na één keer windows booten (na een bios reset) de brightness-toetsen in Linux kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
jbtjee schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:23:
Samsung 970 EVO Plus 1TB erin gestopt
Heb ook deze en RAM uitgebreid (met een zelfde reepje die er al in zat) werkt super erg aan te raden. Bedankt voor de tip.
Ik ben blij dat ik deze gekozen heb en de HP G5 teruggestuurd.
Manjaro geinstalleerd, tot nu toe lijkt alles te werken.

[ Voor 76% gewijzigd door nhmacuk op 09-12-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
ANdrode schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:10:
[...]

Ik gebruik linux op de G5 en heb een install met iemand gedaan op de Lenovo P1 Gen2.

De G5 heeft wat irritante bugjes. Bijvoorbeeld dat na één keer windows booten (na een bios reset) de brightness-toetsen in Linux kapot gaan.
Ah dit was ook het geval op HP zbook 15, ongezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtjee
Update: Er zijn inmiddels z'n 3 bios updates geweest voor de Lenovo (van de UT), tot dusver geen problemen. Ook met m'n 2 verschillende reepjes RAM, geen problemen....

Wat me wel opvalt is dat de laptop, als deze aan de stroom zit, niet in sleep gaat.... dwz, wifi connectie blijft, scherm gaat uit, maar ik kan vanaf een andere PC spotify starten op m'n laptop (en speelt gewoon, scherm blijft zwart), terwijl de laptop in sleep zou moeten zitten.... Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
jbtjee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:38:
Update: Er zijn inmiddels z'n 3 bios updates geweest voor de Lenovo (van de UT), tot dusver geen problemen. Ook met m'n 2 verschillende reepjes RAM, geen problemen....

Wat me wel opvalt is dat de laptop, als deze aan de stroom zit, niet in sleep gaat.... dwz, wifi connectie blijft, scherm gaat uit, maar ik kan vanaf een andere PC spotify starten op m'n laptop (en speelt gewoon, scherm blijft zwart), terwijl de laptop in sleep zou moeten zitten.... Iemand ervaring hiermee?
Ik heb het zelfde probleem. Laptop is verder up to date.

• VegetableArt
jbtjee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:38:

Ik heb hetzelfde probleem. Ook als die niet aan de stroom zit. Het puntje op de i (waar een rood lampje op zit) gaat dan wel langzaam knipperen, maar je kan de ventilatoren nog gewoon horen dus hij staat gewoon aan. Ik heb niet echt een oplossing kunnen vinden helaas.

Edit: Bij 'Lid close' settings kun je instellen dat de laptop moet hiberneren wanneer je het scherm dichtklapt, dat werkt wel en kost een paar seconden extra.

[ Voor 8% gewijzigd door VegetableArt op 31-12-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhmacuk
Waarom is Quadro eigenlijk aanbevolen voor CAD voor studenten? Het CAD werk dat we doen lijkt me niet van dergelijk niveau dat er ECC nodig is, en de support van de software lijkt ook niet op Enterprise niveau gebruikt.

[ Voor 82% gewijzigd door nhmacuk op 08-01-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
nhmacuk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:28:
Waarom is Quadro eigenlijk aanbevolen voor CAD voor studenten? Het CAD werk dat we doen lijkt me niet van dergelijk niveau dat er ECC nodig is, en de support van de software lijkt ook niet op Enterprise niveau gebruikt.
Het is een hedge tegen het feit dat de CAD software opeens kapot kan zijn op de laptops die aan studenten wordt aangeraden.

Je kan zelf prive best een risico nemen. Maar je kan niet als universiteit het risico lopen een laptop aan te raden die niet voldoet met de software die nodig is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

nhmacuk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:28:
Omdat autodesk zowel voor Autocad als Revit geen enkele non-workstation class videokaart op z'n supported hardware list heeft staan. (dat is wat anders dan de "system requirements" die weer veel ruimhartiger zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Iemand al gelukt die kloterige fans uit te krijgen?

Bij mij begint trouwens op de P1 de coating los te laten bij de hoekjes. Daar zie je nu het aluminum doorheen steken. Toch een prestatie, hij heeft sinds Covid alleen maar stationair op mijn bureau geleefd. Beetje jammer dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSG-pgcHTUjEKAz0kVoqGNPSecU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XoXFW72MJQHls66awHG3svt8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQH9aUiCATK_sNcaOALLf8cGsCg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Xqj2bslEaQyoJ1UayQ2YARxb.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 21:16
Nu ook op HP's website: ZBook Studio G8

[YouTube: ZBook Studio G8 | Z by HP]

[ Voor 29% gewijzigd door Balance op 12-05-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:19
Wanneer komt Delft normaal gesproken met een nieuwe aanbieding voor de laptops?
Ik heb nog een G3 en ben hard toe aan een nieuwe....

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isarna
Sensai schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:20:
In principe leverbaar in augustus voor zover ik me kan herinneren. De maand(en) ervoor zullen de modellen bekendgemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Sensai schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:20:
Die is nog hartstikke nieuw, hier doet een Elitebook 8570w nog steeds dienst :9

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAXO
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 10:17
Ik heb vandaag een folder van de TU gekregen met de nieuwe laptops voor volgend jaar. Het gaat om de HP Zbook Power G7 en de HP Probook 455 G8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tenbosch
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-08-2022
Op de website die op de flyer staat zijn er na inloggen nog geen gegevens zichtbaar onder de link laptops (prijs bijvoorbeeld). Ligt dat aan ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAXO
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 10:17
tenbosch schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:48:
Op de website die op de flyer staat zijn er na inloggen nog geen gegevens zichtbaar onder de link laptops (prijs bijvoorbeeld). Ligt dat aan ons?
Ik heb hetzelfde dus denk het niet. Staat nog nergens anders dan de flyer dus denk dat het gewoon nog niet online klaar is.
Pagina: 1 2 Laatste