Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 791471

Topicstarter
De laptops voor het komend college jaar zijn bekend gemaakt en binnenkort (18 juli) te bestellen via de site van de TU Delft.

Instap model:
HP ProBook 440 G3
High-end model:
HP Ultrabook Studio G3
Gewicht/afmeting ca. 1.9 kg
H: 24,4 mm B: 339 mm D: 209 mm
ca. 2.0 kg
H: 18 mm B: 375 mm D: 255 mm
Monitor 14 inch non touch Full HD display 1920x1080 15.6 inch UWVA-IPS non touch Full HD display 1920x1080
Processor Intel Core i5-6200U (dualcore) Intel Core i7-6700 HQ (quadcore)
Geheugen 8GB 2133 MHz (1 module van 8GB) 8GB 2133 MHz (1 module van 8GB)
Opslag 256GB SATA SSD 256GB SATA 3 - SSD
Besturingssysteem Windows 10 Home 64 bit multi Windows 10 Home 64 bit multi
Video Intel integrated HD 520 Nvidia Quadro M1000M 4GB GDDR5
Poorten 2x USB 3.0
1x USB 2.0
VGA
HDMI -RJ45
2 x USB 3.0-1c
Charging USB 3.0
2x Thunderbolt
HDMI - RJ45
SD cardreader
Netwerk Gigabit Ehternet controller Gigabit Ethernet controller
Wireless Intel dualband wireless AC8260 (802.11 ac) Intel dualband wireless AC8260 (802.11 ac)
Bluetooth Ja 4.2 Ja 4.2
Webcam Ja (720P geïntegreerd in scherm) Ja (720P geïntegreerd in scherm)
Batterij 4 cell 40 WHr, Long Life 4 cell 64-WHr, Long Life, 3 jaar garantie
Power adapter Slim adapter 45W Slim adapter 150W
Garantie HP Carepack 3 jaar on-site NBD HP Carepack 3 jaar on-site NBD
Prijs € 735,-- € 1.095,-

ps als iemand het topic-id van vorig jaar heeft kan ik de discussie koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Aangezien ik van HBO doorstroom naar Delft via het schakeljaar, mag ik ook meedoen. Voor Civiele techniek wordt het High-End model aanbevolen, maar het schakeljaar is eigenlijk alleen maar wiskunde, wiskunde en wiskunde.

Heb nu een early 2011 17" MBP met quadcore i7,16GB ram, dedicated GPU en SSD, dus eigenlijk helemaal geen nieuwe laptop nodig.

Eigenlijk kan ik dus best zonder. Maar een laptop die in de pricewatch minimaal €1770,- kost voor €1100 incl 3 jaar garantie.... verleidelijk!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwd2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-02 20:53
Illusion schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:21:
Aangezien ik van HBO doorstroom naar Delft via het schakeljaar, mag ik ook meedoen. Voor Civiele techniek wordt het High-End model aanbevolen, maar het schakeljaar is eigenlijk alleen maar wiskunde, wiskunde en wiskunde.

Heb nu een early 2011 17" MBP met quadcore i7,16GB ram, dedicated GPU en SSD, dus eigenlijk helemaal geen nieuwe laptop nodig.

Eigenlijk kan ik dus best zonder. Maar een laptop die in de pricewatch minimaal €1770,- kost voor €1100 incl 3 jaar garantie.... verleidelijk!
Waste of money! Don't!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-05 12:48
qwd2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 17:11:
[...]

Waste of money! Don't!
Als in de laptop is niet van kwaliteit of als in hij heeft al een goede op 't moment?

De 2kg workstation is wel een gewichtsverbetering t.o.v. vorig jaar's workbook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwd2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-02 20:53
NZwaal schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 08:41:
[...]

Als in de laptop is niet van kwaliteit of als in hij heeft al een goede op 't moment?

De 2kg workstation is wel een gewichtsverbetering t.o.v. vorig jaar's workbook ;)
Als in hij heeft al een dikke laptop, hoezo zou je er nog 1 willen? OS zat? Gooi er bootcamp op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

qwd2 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 17:11:
[...]

Waste of money! Don't!
Het ligt eraan wat je er mee wilt gaan doen, wilt/moet hij veel 3d renders gaan maken dan is de Quadro een flinke upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
Heeft die Quadro ook een voordeel met openCL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applefreakruben
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik lees in de thread met betrekking tot de TU Eindhoven laptop dat zij ook de HP Ultrabook Studio G3 aanbiedt voor haar studenten. Volgens mij zijn de modellen identiek. De TU Delft biedt de laptop aan voor 1095,00 €, waar deze in Eindhoven 830,00 € kost. Dat is een verschil van 1095,00 - 830,00 = 265 € !

Iemand enig idee waar dit enorme prijsverschil vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Subsidie..

Prijs bij TUEindhoven is ook alleen voor bachelors, TUDelft is de prijs voor alle studenten.

Als je in de pricewatch ziet dat een vergelijkbaar model (exacte typenummer kan ik niet vinden) ca €1700 is, en dan excl de goede garantie, dan snap je dat de TU daar behoorlijk geld op toelegt (en korting bedingt)

TU-E geeft dit jaar 770.000€ uit aan de laptopregeling: https://www.mobile.cursor...-gaat-richting-onderwijs/

[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 15-07-2016 12:43 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 794647

Is een gtx 960m goed genoeg om als vervanging te dienen voor de Quadro M1000M?

Ik ga aerospace doen maar ik kan nergens de specifieke software vinden waar we mee moeten werken. De suggestie van Delft op de site zegt om een "sterke" gpu te kopen maar daar kan ik niet veel mee. Tussen de 960m en 970m scheelt het me wel €200-400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 794647 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:48:
Is een gtx 960m goed genoeg om als vervanging te dienen voor de Quadro M1000M?
Op Blackboard staat voor LR de volgende software:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
CATIA   5R21        
CES EduPack 2016    
Catia   5R20    
Coz Windows 3.0 
Eclipse 3.5.2   
Exceed  14  
Exceed 3D   14  
Maple   17.01   
MathType    6.7a    
Paint Shop Pro  10  
SPSS    19  
Visual Studio

Op het eerste gezicht zou de gxt960m daarom best voldoen.
Abstracte performance is ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
AlterEgo schreef op zondag 17 juli 2016 @ 08:49:
[...]

Op Blackboard staat voor LR de volgende software:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
CATIA   5R21        
CES EduPack 2016    
Catia   5R20    
Coz Windows 3.0 
Eclipse 3.5.2   
Exceed  14  
Exceed 3D   14  
Maple   17.01   
MathType    6.7a    
Paint Shop Pro  10  
SPSS    19  
Visual Studio

Op het eerste gezicht zou de gxt960m daarom best voldoen.
Abstracte performance is ongeveer gelijk.
Die testen zijn gebaseerd op DirectX (bron: http://www.videocardbenchmark.net/gpu_test_info.html), naar wat ik heb begrepen is de quadro geoptimaliseerd voor OpenGL? (En met stabielere drivers, wat dat ook moge betekenen aangezien ik mij geen beeldschermcrashes kan herinneren met normale gpu/drivers's?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernertnt506
  • Laatst online: 09-06 13:37
Vanaf morgen maandag 25 juli zijn ze te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy-Jones
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09-2024
Qua kwaliteit heb ik vertrouwen in deze laptop, de vorige TU Laptop heeft het bij mij 8 jaar volgehouden (en werkt nog altijd, maar is nu qua performance echt ingehaald voor het 'zwaardere' werk).

Desalniettemin zie ik in de HP Pavilion bc035nd of de Pavilion bc031nd ook wel waardige alternatieven, zeker als je de grafische kracht niet keihard nodig hebt. Ik doe zelf een PhD bij Maritieme Techniek, en in het onderwijs wordt wat Rhinoceros toegepast, welke ook prima werkt op een Radeon HD 7790 (mijn desktop gpu). Daarnaast maken de plot-tools in Matlab of python (matplotlib) ook nauwelijks gebruik van de voordelen van Quadro geloof ik, áls ze al aan GPU-rendering doen....

Qua CPU hebben beide ook een Core i7 6700HQ aan boord, en een SSD, dus allround-performance zal zeker goed zijn. Het ontwerp lijkt ook erg hetzelfde, maar mogelijk dat de Zbook van wat robuuster materiaal gemaakt zal zijn. Aan de andere kant, de Pavilion heeft minder moeite met hitte afvoer: http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/hp-pavilion-15 (let op, GTX950 en temps in Fahrenheit)

Wat denken jullie van deze alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-11-2019
Je kan nu bestellen, maar er zijn een paar dingen die niet kloppen. Ik heb hierover contact opgenomen met de TU en snel reactie gehad.

Ter verduidelijking voor de Zbook:
- de SSD is PCIe M.2 en niet SATA 3 zoals eerst aangekondigd;
- er zijn 2 geheugenslots, waarvan er 1 bezet is met 8GB;
- het maximale geheugen is 32 GB (bij de specs op de webshop staan 3 verschillende waarden: 16, 32 en 64);
- het docking station HP 230W dat op de productpagina van de Zbook staat is niet compatible met de Zbook. Inmiddels verwijderd

Volgens de HP workstation configurator kost het ding €1820 excl. BTW en bij de Student Store €1449 incl., dus €1095 is een mooie deal lijkt me. Voor geen €100 extra had ik een touchscreen en fingerprint reader wel mooi gevonden, maar goed.

[ Voor 2% gewijzigd door Elle13 op 26-07-2016 11:26 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
Uitgebreidere informatie is op de bestelpagina te vinden (kopje specificaties):
https://tudelft.orderitno...90tud/hp-zbook-studio-g3/

EDIT: De usb-3.1-type-c poorten zijn dus eigenlijk 2 tunderbolt 3 poorten, dat is nice.

EDIT2: Er wordt gesproken van een full-size toetsenbord, er is daarentegen -geen- numpad.

[ Voor 36% gewijzigd door NZwaal op 25-07-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernertnt506
  • Laatst online: 09-06 13:37
Maandagavond de high-end versie besteld en vanmiddag in huis gekregen, lekker snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetHoofd27
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-05 19:32
Wernertnt506 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:22:
Maandagavond de high-end versie besteld en vanmiddag in huis gekregen, lekker snel :)
Hoe bevalt de laptop als ik vragen mag? Ik kan zelf namelijk niet kiezen voor welk model ik zal gaan. Het instapmodel is een beetje te low end en het high-end model is weer een beetje overkill voor mij (voor mijn studie is het instapmodel ook genoeg volgens de TU). Maar na reviews gelezen te hebben lijkt mij het high-end model iets minder aantrekkelijk door hoe warm het gebied rond het toetsenbord wordt in gebruik. Heb je in jouw model daar ook last van of word er in de review maar overdreven gereageerd? Dit is namelijk een van de dingen die mij er het meest van weerhoud om voor het high-end model te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:13
Illusion schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:21:

Ik heb zelf ook het HBO traject instroom in Delft Civiele techniek gedaan. Ik kan je verzekeren, met een i3 kun je hier nog wegkomen. Je hebt de computer alleen nodig voor documenten te typen en een beetje maple of 2d autocad. Meest simpele laptop zou al voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Ik ben heel benieuwd hoe de laptop bevalt! Ik ben vooral geïnteresseerd in de volgende aspecten:
  • Warmte productie
  • Koeling / lawaai
  • Accuduur
  • Scherm (kijkhoeken, contrast, etc.)
  • Gewicht / formaat
Het zou helemaal gaaf zijn als iemand een review kon schrijven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
Ook ik ben erg nieuwsgierig naar warmteproductie, het geluid van de koeling/koelcapaciteit en de accuduur. Als iemand hier persoonlijke ervaring mee heeft zou ik het erg waarderen als die ze deelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen270
  • Laatst online: 01-07-2020
ik heb een review gemaakt op tweakers, over de temperatuur, op volle toeren gpu 70C wat normaal is voor laptops, cpu geen idee maar zal wel vergelijkbaar zijn. accuduur is goed als je geen loodzware programmas draait. koeling is alleen luidruchting op volle toeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Super Coen, bedankt!

PS: De review is hier te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
coen270 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:17:
ik heb een review gemaakt op tweakers, over de temperatuur, op volle toeren gpu 70C wat normaal is voor laptops, cpu geen idee maar zal wel vergelijkbaar zijn. accuduur is goed als je geen loodzware programmas draait. koeling is alleen luidruchting op volle toeren
Hoi Coen, bedankt voor je review! Is het mogelijk om de fan in te stellen? En wordt hij warm aan de buitenkant bij gebruik? (Toetsenbord of onderzijde van het apparaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy-Jones
Ik ben wel benieuwd of de hitteproblemen (wordt/werd te warm om op schoot te gebruiken) zijn opgelost in een mogelijk verbeterd ontwerp.

Zie deze review: Review Notebook Check - Temperaturen.

Hoewel ik me voor kan stellen dat men bij HP na introductie van een model ook niet stilzit en er dus inmiddels verbeteringen zijn doorgevoerd. Is hij nu wel fatsoenlijk op schoot te gebruiken (bij evt soms wat zwaarder werk?)

[ Voor 8% gewijzigd door Indy-Jones op 31-07-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen270
  • Laatst online: 01-07-2020
zwaar werk op schoot, ik denk dat het niet heel handig is. dat zou ik gewoon op een tafel doen, maar ik zal het proberen. vooral bij rechterbeen kan het warm worden (daar komte de meeste warmte vrij). op het toetsenbord heb ik nog geen last gehad van de warmte, waarschijnlijk omdat de toetsen slecht warmte geleiden. de fan instellen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar met de GPU fan zal vast wel af te stellen zijn met msi afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrownie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2024
Twijfel tussen de high-end en de dell xps 15. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
LittleBrownie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 07:23:
Twijfel tussen de high-end en de dell xps 15. Wat zouden jullie doen?
Ik zie niet zoveel voordelen voor de xps 15, 50% duurder voor een tragere processor en geen 3 jaar garantie. Wat vind je de voordelen voor de xps 15 t.o.v. de high-end?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy-Jones
coen270 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:11:
zwaar werk op schoot, ik denk dat het niet heel handig is. dat zou ik gewoon op een tafel doen, maar ik zal het proberen. vooral bij rechterbeen kan het warm worden (daar komte de meeste warmte vrij). op het toetsenbord heb ik nog geen last gehad van de warmte, waarschijnlijk omdat de toetsen slecht warmte geleiden. de fan instellen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar met de GPU fan zal vast wel af te stellen zijn met msi afterburner.
Thanks voor de info!

Ik zie dat ik en ander woord voor zwaar had moeten gebruiken, ik bedoelde 'zwaar' werk niet als 3D-programma's of veel matlab-achtige zaken (dat moet je idd aan tafel/bureau doen met fatsoenlijke muis en misschien zelfs een apart scherm), maar eerder zwaar als in veel huis-tuin-en-keuken dingen tegelijk, zoals lekker browsen voor de tv, eventueel muziekje/youtube aan, mapjes open, misschien een office-document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTomatosoup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 20:16
NZwaal schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Ik zie niet zoveel voordelen voor de xps 15, 50% duurder voor een tragere processor en geen 3 jaar garantie. Wat vind je de voordelen voor de xps 15 t.o.v. de high-end?
Ik twijfel tussen een XPS 13 en het highend model. Ga Werktuigbouw doen en ze raden een krachtige GPU aan maar ik wil het liefste eigenlijk een lichte kleine laptop die ik overal mee naartoe kan nemen. Je gaat idd solidworks enzo gebruiken, maar maar heel beperkt en ik weet niet of het het dan waard is om zon zwaar groot ding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrownie
NZwaal schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Scherm QHD + touchscreen + edge to edge, meer opslagruimte, dunner en lichter. Vooral opslagruimte vind ik een groot voordeel, volgens mij kan je bij deze het niet geupgrade kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy-Jones
MrTomatosoup schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:24:
[...]
Ik twijfel tussen een XPS 13 en het highend model. Ga Werktuigbouw doen en ze raden een krachtige GPU aan maar ik wil het liefste eigenlijk een lichte kleine laptop die ik overal mee naartoe kan nemen. Je gaat idd solidworks enzo gebruiken, maar maar heel beperkt en ik weet niet of het het dan waard is om zon zwaar groot ding te kopen.
Ik heb zelf Maritieme Techniek gestudeerd, en werk er momenteel. Voor Maritiem wordt wat Rhino gebruikt in het ontwerpen van schepen, maar het zware gpu werk (light sources renderen, schaduwen, etc) nauwelijks nodig, dat doe je alleen als je daar lekker mee wil rommelen en het onderste uit de kan wil halen voor een mooi plaatje in je opleveringen ;). Daarnaast, Rhino werkt ook vandaag nog prima op een Nvidia Quadro NVS 570M, welke in mijn TU Laptop van 8 jaar geleden zit. Voor Solidworks zal denk ik hetzelfde gelden.

Als ik terugkijk op mijn opleiding, heeft mijn CPU het veel zwaarder te verduren gehad met Matlab-scripts en grote matrix-berekeningen (nodig als je FEM of CFD gerichte vakken volgt).
LittleBrownie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

Scherm QHD + touchscreen + edge to edge, meer opslagruimte, dunner en lichter. Vooral opslagruimte vind ik een groot voordeel, volgens mij kan je bij deze het niet geupgrade kopen?
De review van notebookcheck.net geeft aan dat er nog M.2 slot te vinden is aan de binnenkant. Of dat voor dit model ook het geval is weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Indy-Jones op 04-08-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTomatosoup
  • Laatst online: 28-05 20:16
Indy-Jones schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:11:
[...]

Ik heb zelf Maritieme Techniek gestudeerd, en werk er momenteel. Voor Maritiem wordt wat Rhino gebruikt in het ontwerpen van schepen, maar het zware gpu werk (light sources renderen, schaduwen, etc) nauwelijks nodig, dat doe je alleen als je daar lekker mee wil rommelen en het onderste uit de kan wil halen voor een mooi plaatje in je opleveringen ;). Daarnaast, Rhino werkt ook vandaag nog prima op een Nvidia Quadro NVS 570M, welke in mijn TU Laptop van 8 jaar geleden zit. Voor Solidworks zal denk ik hetzelfde gelden.

Als ik terugkijk op mijn opleiding, heeft mijn CPU het veel zwaarder te verduren gehad met Matlab-scripts en grote matrix-berekeningen (nodig als je FEM of CFD gerichte vakken volgt).
Thanks voor je reactie, zoiets dacht ik al inderdaad. Ik heb een redelijk sterke desktop staan thuis dus het echt zware werk voor die mooie plaatjes doe ik daar dan wel op, ik ga denk ik gewoon voor de Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy-Jones
Zo'n laptopproject is natuurlijk ook vooral bedoeld voor studenten die geen andere laptop of pc tot hun beschikking hebben (of in ieder geval niet een met noemenswaardige rekenkracht), en zo relatief goedkoop een zeer goede computer kunnen aanschaffen, die alles kan - van simpel office werk tot zwaardere applicaties voor 3D ontwerp of numerieke codes oplossen.

En zelfs dan; zijn er computerzalen, staan er computers bij projecttafels, en als je op tijd bent kun je er altijd wel een vinden. En anders kun je tot 22:00 of 23:00 op de faculteit zitten, plek zat 's avonds. Die werken tegenwoordig allemaal met een semi-virtueel bureaublad, dus niet helemaal je-van-het voor het zware werk, maar zelfs zonder laptop zou je de studie gewoon moeten kunnen doen - het moet tenslotte toegankelijk zijn voor alle lagen van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
Indy-Jones schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:11:

De review van notebookcheck.net geeft aan dat er nog M.2 slot te vinden is aan de binnenkant. Of dat voor dit model ook het geval is weet ik niet.
Er is inderdaad nog een tweede M.2 slot beschikbaar als je nog een SSD wilt toevoegen en de bracket die je hiervoor nodig hebt zit er al in. Het jammere is dat ze er alsnog een SATA-3 ingeschroefd hebben, hoewel hij PCIe-capable is en het prijsverschil tussen beide bij HP niet noemenswaardig is. Zoals eerder vermeld heb ik SID gemaild specifiek met de vraag of de SSD SATA-3 of PCIe is, omdat op laptopproject.tudelft.nl SATA staat en in de webshop PCIe. Het antwoord was PCIe, maar dat is dus niet zo. De twee M.2 slots kunnen beide aan, maar er zit een SATA in. Volgens de service manual van HP kan je er overigens ook een 2.5" inknutselen, maar het is me niet geheel duidelijk hoe je aan de bracket komt die je hiervoor nodig hebt. In deze manual staat ook beschreven hoe je een fingerprint reader toevoegt (verkrijgbaar in de HP parts store voor ongeveer €18) mochten meer mensen hierin geïnteresseerd zijn.

Ik heb hem nu een paar dagen in huis en de enige twee minpuntjes die me tot nu zijn opgevallen zijn de resolutie en de fan. Ik heb niet eerder een laptop gehad met zo'n hoge resolutie dus misschien ligt het aan mij, maar ik kan maar niet de goeie instellingen vinden om lezen perfect te maken in alle omstandigheden. Als je de resolutie hoog houdt en schaalt op 100% dan wordt veel tekst te klein om prettig te lezen, maar als je gaat opschalen naar 125% of 150% dan zijn de letters in sommige menu's niet helemaal scherp. Ook een lagere resolutie en schalen op 100% resulteert in niet altijd even scherpe letters. Even wennen dus!
Het tweede puntje dat voor sommigen misschien vervelend is, maar mij persoonlijk niet stoort is één van de twee fans. De laptop is ontzettend stil vergeleken met mijn vorige die stamt uit 2012, maar één van beide fans klinkt soms alsof er heel ver weg een alarm afgaat als je in de buurt van een open raam zit ;) .
Over de temperatuur is me tot nu toe niks opgevallen, maar hij heeft nog geen harde arbeid verricht en ik heb alleen nog maar met een extern toetsenbord gewerkt.

Voor de eerstejaars: laat je niet te veel afschrikken door wat de TU zegt. Jullie voorgangers hebben zich 5 en zelfs 10 jaar geleden ook gered om CATIA te draaien met de technologie die toen beschikbaar was. Als je een laptop hebt die het nu prima doet, is het ook een optie om te beginnen met wat je hebt en later te kijken welke kant je studie opgaat. Als dan blijkt dat je een zwaarder beest nodig hebt, kan je nog altijd van een toekomstig laptopproject gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetHoofd27
Ik zit heel erg te twijfelen tussen het instap model en het high-end model. Ik ga Electrical Engineering studeren dus beide modellen zouden goed genoeg moeten zijn. Mijn probleem is alleen dat beide modellen flinke nadelen maar ook voordelen hebben. Het instap model heeft een matig TN scherm en misschien een beetje langzame i5-6200u maar wel weer lekker compact en lange batterijduur. Terwijl het high-end model betere specs heeft wat misschien dit model wat meer "futureproof" maakt, een beter scherm maar is weer groter, zwaarder en heeft een batterij die wat minder lang mee gaat.

Kortom het instap model lijkt me een beetje te low-end met de i5 en het TN scherm terwijl me het high-end model een beetje "overkill" lijkt.

Heeft iemand misschien een beetje advies hierover want zelf kom ik er maar slecht uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexuss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-03 22:43
HeetHoofd27 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:30:
Ik zit heel erg te twijfelen tussen het instap model en het high-end model. Ik ga Electrical Engineering studeren dus beide modellen zouden goed genoeg moeten zijn. Mijn probleem is alleen dat beide modellen flinke nadelen maar ook voordelen hebben. Het instap model heeft een matig TN scherm en misschien een beetje langzame i5-6200u maar wel weer lekker compact en lange batterijduur. Terwijl het high-end model betere specs heeft wat misschien dit model wat meer "futureproof" maakt, een beter scherm maar is weer groter, zwaarder en heeft een batterij die wat minder lang mee gaat.

Kortom het instap model lijkt me een beetje te low-end met de i5 en het TN scherm terwijl me het high-end model een beetje "overkill" lijkt.

Heeft iemand misschien een beetje advies hierover want zelf kom ik er maar slecht uit :?
Kijk vooral naar wat voor specs je zelf zou willen hebben. Voor Electrical Engineering heb je geen zware software nodig, je komt hoogstens te werken met Matlab of Eagle. Het high end model is zeker krachtiger maar voor Electrical Engineering voldoet elke mid range laptop wel. Mocht je eventueel met CAD software als CATIA of SolidWorks willen gaan werken (bijvoorbeeld voor een dreamteam), dan is het wellicht verstandig voor een wat krachtiger model te gaan maar doorgaans werk je niet met dit soort programma's als EE'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giganielsie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 21:20
Iemand een idee hoe deze Dell 7559 zich verhoud tot de HP van de TU? Qua specs lijken ze best wel op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetHoofd27
Elle13 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Er is inderdaad nog een tweede M.2 slot beschikbaar als je nog een SSD wilt toevoegen en de bracket die je hiervoor nodig hebt zit er al in. Het jammere is dat ze er alsnog een SATA-3 ingeschroefd hebben, hoewel hij PCIe-capable is en het prijsverschil tussen beide bij HP niet noemenswaardig is. Zoals eerder vermeld heb ik SID gemaild specifiek met de vraag of de SSD SATA-3 of PCIe is, omdat op laptopproject.tudelft.nl SATA staat en in de webshop PCIe. Het antwoord was PCIe, maar dat is dus niet zo. De twee M.2 slots kunnen beide aan, maar er zit een SATA in. Volgens de service manual van HP kan je er overigens ook een 2.5" inknutselen, maar het is me niet geheel duidelijk hoe je aan de bracket komt die je hiervoor nodig hebt. In deze manual staat ook beschreven hoe je een fingerprint reader toevoegt (verkrijgbaar in de HP parts store voor ongeveer €18) mochten meer mensen hierin geïnteresseerd zijn.

Ik heb hem nu een paar dagen in huis en de enige twee minpuntjes die me tot nu zijn opgevallen zijn de resolutie en de fan. Ik heb niet eerder een laptop gehad met zo'n hoge resolutie dus misschien ligt het aan mij, maar ik kan maar niet de goeie instellingen vinden om lezen perfect te maken in alle omstandigheden. Als je de resolutie hoog houdt en schaalt op 100% dan wordt veel tekst te klein om prettig te lezen, maar als je gaat opschalen naar 125% of 150% dan zijn de letters in sommige menu's niet helemaal scherp. Ook een lagere resolutie en schalen op 100% resulteert in niet altijd even scherpe letters. Even wennen dus!
Het tweede puntje dat voor sommigen misschien vervelend is, maar mij persoonlijk niet stoort is één van de twee fans. De laptop is ontzettend stil vergeleken met mijn vorige die stamt uit 2012, maar één van beide fans klinkt soms alsof er heel ver weg een alarm afgaat als je in de buurt van een open raam zit ;) .
Over de temperatuur is me tot nu toe niks opgevallen, maar hij heeft nog geen harde arbeid verricht en ik heb alleen nog maar met een extern toetsenbord gewerkt.

Voor de eerstejaars: laat je niet te veel afschrikken door wat de TU zegt. Jullie voorgangers hebben zich 5 en zelfs 10 jaar geleden ook gered om CATIA te draaien met de technologie die toen beschikbaar was. Als je een laptop hebt die het nu prima doet, is het ook een optie om te beginnen met wat je hebt en later te kijken welke kant je studie opgaat. Als dan blijkt dat je een zwaarder beest nodig hebt, kan je nog altijd van een toekomstig laptopproject gebruik maken.
Hoe is de batterijduur op het high-end model als ik vragen mag? De reviews die ik gelezen heb hebben bijna allemaal getest met een 4k scherm in plaats van het full-hd scherm. Ik ben vooral benieuwd naar de batterij tijdens normaal gebruik, dus webbrowsen, Word enzovoort. Als je zware taken gaat doen is het meestal toch verstandig de oplader aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
HeetHoofd27 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:06:
[...]

Hoe is de batterijduur op het high-end model als ik vragen mag? De reviews die ik gelezen heb hebben bijna allemaal getest met een 4k scherm in plaats van het full-hd scherm. Ik ben vooral benieuwd naar de batterij tijdens normaal gebruik, dus webbrowsen, Word enzovoort. Als je zware taken gaat doen is het meestal toch verstandig de oplader aan te sluiten.
Nog niet getest, sorry!

Ik kan de andere nieuwe eigenaars wel nog afraden om de anniversary update van Windows 10 te installeren, want die heeft me al verbindings- en geluidsproblemen en een BSOD bezorgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivostuldreher
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:14
Maandagavond de zbook studio besteld en dinsdagmiddag al in huis. Eerste indruk is goed. Mooi apparaat en goede bouwkwaliteit. Nog niet echt zware applicaties getest, maar helemaal stil bij lichte programma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VR29
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-01-2023
Maandag de high-end HP besteld, dinsdag in huis gekregen. Het valt me nu wel op dat de fans een soort pulserend geluid maken bij laag CPU gebruik. Is dit bij meerdere mensen het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik heb op 31-7 het instapmodel besteld, maar nog geen bevestiging dat die verzonden werd verder. De verzekering heb ik alleen pas een uurtje geleden per ongeluk pas betaald, maar zou dat verschil moeten maken? Vind het wat lang als jullie zomaar de volgende werkdag al de laptop binnen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 10-08-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applefreakruben
Zijn er bezitters van het high-end model die dit (in mindere mate) herkennen? Na meerdere reviews op internet te hebben gelezen lijkt dit mij het grootste issue momenteel. Het schijnt echter slechts bij bepaalde batches voor te komen.

De fan issues waar men blijkbaar last van heeft schijnen te kunnen worden verholpen met een bios update.

• VR29
Hmm, heb de BIOS update gelijk na ontvangst gedaan, dit heeft niet geholpen.

En het toetsenbord heeft inderdaad een heel klein beetje speling rond de j k l : toetsen, maar dit vind ik niet echt hinderlijk.

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:34
Ik neem aan dat voor IO ook beter voor het high end model gekozen kan worden.
Kan het geheugen eenvoudig uitgebreid worden naar 16Gb?
Een tweede SSD erbij zetten is blijkbaar geen probleem.

Kan er een 4K monitor op deze laptop aangesloten worden?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• Elle13
applefreakruben schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:16:
Zijn er bezitters van het high-end model die dit (in mindere mate) herkennen? Na meerdere reviews op internet te hebben gelezen lijkt dit mij het grootste issue momenteel. Het schijnt echter slechts bij bepaalde batches voor te komen.

De fan issues waar men blijkbaar last van heeft schijnen te kunnen worden verholpen met een bios update.
Ik kan die video niet nabootsen, dus de mijne komt dan blijkbaar uit een goeie batch. En net als VR29 heb ik geen verschil gemerkt na de BIOS-update, maar na een week normaal gebruik heb ik het idee dat de reviewers misschien een beetje overgevoelig zijn voor fan noise. Ja, de ene pulseert, maar hij is nog steeds erg stil.
Sensai schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:21:
Ik neem aan dat voor IO ook beter voor het high end model gekozen kan worden.
Kan het geheugen eenvoudig uitgebreid worden naar 16Gb?
Een tweede SSD erbij zetten is blijkbaar geen probleem.

Kan er een 4K monitor op deze laptop aangesloten worden?
Er is een beschikbaar slot, dus je kan makkelijk een module toevoegen. Ik wil zelf ook naar 16GB, maar ben er nog niet uit wat het beste plan is, want je leest vaak dat er compatibility issues kunnen zijn met modules van verschillende fabrikanten of zelfs verschillende batches van dezelfde fabrikant. Plan A is één module van 16GB kopen, met de optie dat die misschien werkt met de 8GB die er al in zit en de mogelijkheid om later makkelijk naar 32GB te gaan indien nodig. Plan B is een setje van 2 modules kopen dat gegarandeerd werkt, maar dan heb ik niks aan de 8GB die er al in zit én dan moet ik alles vervangen als ik later naar 32GB wil. Precies hetzelfde onderdeel kopen als erin zit zou ook nog een optie zijn, maar die module kost even veel als 2x16GB van een ander merk. Advies is welkom.
Edit: Plan C: een TU-handel oprichten zodat mensen die een tweede HP-onderdeel willen dat kunnen kopen van mensen die voor 2 nieuwe gaan :) .
marcop23 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:31:
Ik heb op 31-7 het instapmodel besteld, maar nog geen bevestiging dat die verzonden werd verder. De verzekering heb ik alleen pas een uurtje geleden per ongeluk pas betaald, maar zou dat verschil moeten maken? Vind het wat lang als jullie zomaar de volgende werkdag al de laptop binnen hebben.
Bel of mail Misco een keer zou ik zeggen... Ik heb altijd dezelfde dag een reactie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Is het een goed idee om de high end laptop thuis aan een flinke 4k monitor te hangen?
Dat spaart me de aanschaf van een desktop...

De Zbook heeft geen Displayport aansluiting, dat betekend waarschijnlijk 30 Hz via HDMI
Is 60 Hz wel mogelijk met het docking station, daar zit wel een HDMI aansluiting op.

Het wordt voor mij elke dag meer dan 2 uur openbaar vervoer en ik vraag me af hoe het is met het gewicht van de laptop plus voeding, veel lichter kan het waarschijnlijk niet als je een high end laptop wilt?

[ Voor 20% gewijzigd door Sensai op 16-08-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 16:17
Thunderbolt 3 poort kan wel 4K uitzenden als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 22:58
Elle13 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:28:
[...]
In deze manual staat ook beschreven hoe je een fingerprint reader toevoegt (verkrijgbaar in de HP parts store voor ongeveer €18) mochten meer mensen hierin geïnteresseerd zijn.
Vraagje, heb je hier miss een link van? Ik ben namelijk wel geintresseerd in zo'n ding, stuk makkelijker dan elke keer een wachtwoord invullen b :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479829

Is er al iemand die het instapmodel heeft en zijn ervaringen wil delen? Ik ben erg benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elle13
Lange-199 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:19:
[...]

Vraagje, heb je hier miss een link van? Ik ben namelijk wel geintresseerd in zo'n ding, stuk makkelijker dan elke keer een wachtwoord invullen b :D
De manual: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04925075.pdf
Het onderdeelnummer is 840952-001 en je vindt de instructies op p.42.

De mijne is vandaag geleverd, precies 2 weken na bestelling. Ik heb wel net gemerkt dat op het onderdeel een ander part number staat... dus nog even opzoeken of dat een verschil maakt.

• Sensai
AlphaBlack_NL schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:40:
Thunderbolt 3 poort kan wel 4K uitzenden als het goed is.
Ik ben niet zo op de hoogte van Thunderbolt, kan daar een minidisplay port stekkertje in?

Dan zou ik dus een minidisplayport -> displayport kabeltje nodig hebben?

Een thunderbolt3->displayportkabeltje kan ik niet vinden...

Als iemand dat nu even uitprobeert.....

[ Voor 12% gewijzigd door Sensai op 18-08-2016 16:03 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 16:17
Voorheen wel, TB1&2 waren gebaseerd op mini displayport connector. Nu is het usb-c en zijn kabels schaars inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806437

Ik heb het high-end model gekocht. Helaas blijft een van de fans iedere seconde versnellen en vertragen. Dit zorgt voor een hinderlijk geluid, zeker als de koeling wat harder moet draaien bij zwaardere programma's.
Dit is een bekend probleem, zie: http://h30434.www3.hp.com...ook-Studio-G/td-p/5638289
Naar verluid zou dit te maken hebben met het BIOS, waarvoor al meerdere updates zijn uitgebracht. Helaas hielp niets. Ik heb alle mogelijke drivers geïnstalleerd en ook de recentste BIOS update, versie 01.13. Ook heb ik hem al een keer omgeruild (hielp niet). Daarnaast heb ik ook contact gehad met de klantenservice van HP Nederland, maar die hadden ook geen oplossing.
Daarom heb ik inmiddels mijn geld teruggevraagd en gekregen. Vreemd genoeg is er nog geen contact met mij opgenomen om te vertellen wanneer de laptop wordt opgehaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 806437 op 20-08-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806557

Bij specificaties staat dat de laptop een VGA poort heeft, echter dit kan ik nergens op afbeeldingen verifieren. kan iemand hier duidelijkheid over geven? Wel of geen VGA aansluiting? En zo ja waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
Anoniem: 806437 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:04:
Ik heb het high-end model gekocht. Helaas blijft een van de fans iedere seconde versnellen en vertragen. Dit zorgt voor een hinderlijk geluid, zeker als de koeling wat harder moet draaien bij zwaardere programma's.
Dit is een bekend probleem, zie: http://h30434.www3.hp.com...ook-Studio-G/td-p/5638289
Naar verluid zou dit te maken hebben met het BIOS, waarvoor al meerdere updates zijn uitgebracht. Helaas hielp niets. Ik heb alle mogelijke drivers geïnstalleerd en ook de recentste BIOS update, versie 01.13. Ook heb ik hem al een keer omgeruild (hielp niet). Daarnaast heb ik ook contact gehad met de klantenservice van HP Nederland, maar die hadden ook geen oplossing. Daarom ben ik nu bezig mijn geld terug te krijgen, hetgeen in de vakantie periode niet al te makkelijk gaat.
Dat klinkt als een behoorlijk probleem, zou je er een filmpje van kunnen maken zodat iedereen die de laptop overweegt kan horen hoe het klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806437

NZwaal schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 00:47:
[...]

Dat klinkt als een behoorlijk probleem, zou je er een filmpje van kunnen maken zodat iedereen die de laptop overweegt kan horen hoe het klinkt?
Nee helaas niet, want hij ligt op dit moment weer ingepakt te wachten tot hij opgehaald wordt. Vreemd genoeg blijk ik inmiddels al wel mijn geld terug gehad te hebben van de tussenverkoper Misco.
Wel kan ik je vertellen dat het na het kijken van een kwartiertje npo livestream op 432p al vrij moeilijk is om het niet te horen. (bij een kamertemperatuur van ongeveer 20 degC)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 806437 op 20-08-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Anoniem: 806437 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:04:
Naar verluid zou dit te maken hebben met het BIOS, waarvoor al meerdere updates zijn uitgebracht. Helaas hielp niets. Ik heb alle mogelijke drivers geïnstalleerd en ook de recentste BIOS update, versie 01.13. Ook heb ik hem al een keer omgeruild (hielp niet). Daarnaast heb ik ook contact gehad met de klantenservice van HP Nederland, maar die hadden ook geen oplossing.
Daarom heb ik inmiddels mijn geld teruggevraagd en gekregen. Vreemd genoeg is er nog geen contact met mij opgenomen om te vertellen wanneer de laptop wordt opgehaald.
Ik heb ditzelfde probleem. Ook ik heb de laatste BIOS geinstalleerd. Ook wordt de laptop snel warm boven het toetsenbord, bij bijvoorbeeld twee processen 100%. Maar ik heb meer problemen.

Het installeren van Linux op deze machine wil maar niet lukken. Wanneer ik Ubuntu 16.04 installeer ondervind ik een flinke reeks aan problemen:
  • System freeze wanneer ik het instellingen scherm open
  • Vele processen lopen vast als ik ze start via de terminal, bijvoorbeeld lspci
  • De officiele dock werkt niet, ik heb de indruk dat ik thunderbolt drivers mis
  • Het systeem wil niet afsluiten
  • ... en nog vele anderen.
Samengevat werkt het systeem voor geen meter. Ik ben ook met Arch bezig geweest. Die installatie wilde ook niet afsluiten, Xorg werkte niet tot ik een aantal kernel modules blacklistte en ook daar kreeg ik de dock niet werkend.

Ik denk er nu over om mijn geld maar terug te vragen, of is er hier toevallig iemand die weet hoe ik dit op kan lossen? Met dit document in het achterhoofd had ik beter verwacht.

edit: Vandaag voor het eerst een rare, constante hoge piep met af en toe tijdens booten een gigantisch hard geluid. Dit is voor mij de doorslag, ik breng 'm terug.

[ Voor 5% gewijzigd door RdeGroot op 22-08-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
RdeGroot schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 23:19:
[...]

Ik heb ditzelfde probleem. Ook ik heb de laatste BIOS geinstalleerd. Ook wordt de laptop snel warm boven het toetsenbord, bij bijvoorbeeld twee processen 100%. Maar ik heb meer problemen.

Het installeren van Linux op deze machine wil maar niet lukken. Wanneer ik Ubuntu 16.04 installeer ondervind ik een flinke reeks aan problemen:
  • System freeze wanneer ik het instellingen scherm open
  • Vele processen lopen vast als ik ze start via de terminal, bijvoorbeeld lspci
  • De officiele dock werkt niet, ik heb de indruk dat ik thunderbolt drivers mis
  • Het systeem wil niet afsluiten
  • ... en nog vele anderen.
Samengevat werkt het systeem voor geen meter. Ik ben ook met Arch bezig geweest. Die installatie wilde ook niet afsluiten, Xorg werkte niet tot ik een aantal kernel modules blacklistte en ook daar kreeg ik de dock niet werkend.

Ik denk er nu over om mijn geld maar terug te vragen, of is er hier toevallig iemand die weet hoe ik dit op kan lossen? Met dit document in het achterhoofd had ik beter verwacht.

edit: Vandaag voor het eerst een rare, constante hoge piep met af en toe tijdens booten een gigantisch hard geluid. Dit is voor mij de doorslag, ik breng 'm terug.
Thunderbolt 3 en docking station geven ze zelf in de tabel aan dat het niet ondersteund wordt/dat ze het niet weten. ;)

Die crashes/hoge piep zijn goede redenen om hem terug te sturen :) Vraag je een nieuwe aan of ga je iets anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
NZwaal schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:33:
[...]

Thunderbolt 3 en docking station geven ze zelf in de tabel aan dat het niet ondersteund wordt/dat ze het niet weten. ;)

Die crashes/hoge piep zijn goede redenen om hem terug te sturen :) Vraag je een nieuwe aan of ga je iets anders zoeken?
Daar ben ik nog niet uit. Ik ga nog eens goed met de klantenservice praten over de Linux support. Als de laptop zou werken is het een erg mooi apparaat voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
RdeGroot schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:20:
[...]

Daar ben ik nog niet uit. Ik ga nog eens goed met de klantenservice praten over de Linux support. Als de laptop zou werken is het een erg mooi apparaat voor een goede prijs.
Na dat ik gebeld heb naar de klantenservice voor dezelfde geluiden als jij nu omschrijft, en daarnaast nog een keer gebeld te hebben voor het pulserende geluid van de fans heb ik ook een nieuwe laptop gehad (snelle service van HP en misco trouwens). Ook hier maken de fans hetzelfde geluid, de geluiden tijdens het opstarten blijven voorlopig uit.

Linux installeren gaat ook bij mij moeizaam, de live usb van fedora doet het niet. En Arch Linux gaat ook erg moeizaam.

Had liever de Thinkpad P50 gehad van UTwente :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10
VR29 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:52:
[...]
Had liever de Thinkpad P50 gehad van UTwente :/
Misschien dat je nog kan ruilen met iemand ^^
Maar de P50 heeft ook wel zo zijn problemen hoor, waaronder het toetsenbord welke een vage indeling heeft. Nu kan je dat in het bios wel aanpassen, maar de toetsen blijven een heel klein beetje ruk met de positie ervan. Verder kan het backlight niet automatisch aanpassen aan de omgeving, wat dacht ik bij deze wel kan?
Het is ook nog onduidelijk of het mogelijk is om een verlicht toetsenbord er in te zetten. En er zit zo'n leuk HDD ledje in die je niet kan uitzetten, vlak onder het scherm.
Fans zijn wel stil :P Ik heb ze eigenlijk nog maar 1 keer gehoord en dat was toen ik de luchttoevoer van de onderkant een half uur geblokkeerd had terwijl ik een 3d spel aan het spelen was. Maarja.. dan vraag je er ook om...

Oh, en ik neem aan dat je weet dat er een rubberen afwerking op de thinkpads zit? Schoon houden is er niet bij zeg maar. De eerste keer dat je hem oppakt zit er al meteen een vetvlek op die je er niet afkrijgt tenzij je schoonmaakmiddelen gebruikt. Ik heb echter begrepen dat het rubber er van gaat uitdrogen en je dat dus beter niet kan doen.

Wat betreft vormgeving is de laptop van jullie een stuk beter iig. Technisch kan ik niet veel over praten totdat ik een laptop van jullie in de handen krijg ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
Caelorum schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Misschien dat je nog kan ruilen met iemand ^^
Maar de P50 heeft ook wel zo zijn problemen hoor, waaronder het toetsenbord welke een vage indeling heeft. Nu kan je dat in het bios wel aanpassen, maar de toetsen blijven een heel klein beetje ruk met de positie ervan. Verder kan het backlight niet automatisch aanpassen aan de omgeving, wat dacht ik bij deze wel kan?
Het is ook nog onduidelijk of het mogelijk is om een verlicht toetsenbord er in te zetten. En er zit zo'n leuk HDD ledje in die je niet kan uitzetten, vlak onder het scherm.
Fans zijn wel stil :P Ik heb ze eigenlijk nog maar 1 keer gehoord en dat was toen ik de luchttoevoer van de onderkant een half uur geblokkeerd had terwijl ik een 3d spel aan het spelen was. Maarja.. dan vraag je er ook om...

Oh, en ik neem aan dat je weet dat er een rubberen afwerking op de thinkpads zit? Schoon houden is er niet bij zeg maar. De eerste keer dat je hem oppakt zit er al meteen een vetvlek op die je er niet afkrijgt tenzij je schoonmaakmiddelen gebruikt. Ik heb echter begrepen dat het rubber er van gaat uitdrogen en je dat dus beter niet kan doen.

Wat betreft vormgeving is de laptop van jullie een stuk beter iig. Technisch kan ik niet veel over praten totdat ik een laptop van jullie in de handen krijg ^^
Heb zelf een thinkpad t420 gehad, daar was ik erg over te spreken. Ook de linux support was super. Weet niet of mensen ze willen ruilen, er is geen een topic over het laptop project van de UTwente.

Anoniem: 806557

Zou iemand kunnen bevestigen of er wel of geen VGA aansluiting op zit?

• HeetHoofd27
Het high-end model heeft geen VGA aansluiting als je dit model bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
VGA, bestaat dat nog?

Ik vind het veel erger dat er geen Displayport-aansluiting opzit.

Want ik wil de high-end laptop op een flinke 4K monitor aansluiten en ik heb geen idee of dat gaat lukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
Op het HP ZBook 150W Thunderbolt 3 Dock zit het volgende volgens de HP website:
Combo-audioconnector voor aansluiting van hoofdtelefoon
Aansluitbaar op standaard USB-apparaten
Energie-efficiënte Smart netadapter bevat ingebouwde piekbeveiliging tegen spanningswisselingen
Aansluitbaar op USB-apparaten
USB-C poort laadt externe apparaten tot 15 Watt op
Twee DisplayPort 1.2-poorten, een VGA, een Thunderbolt/netsnoer voor videoaansluiting
Een Thunderbolt/netsnoer comboconnector, een 4,5-mm voedingsingang
Geschikt voor HP kabelsloten. Ondersteunt ook HP dubbelzijdig kabelslot
Gigabit Ethernet-poort
3 USB 3.0-poorten
1 gevoede USB 3.0-poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 20:01
Sensai schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:35:
VGA, bestaat dat nog?

Ik vind het veel erger dat er geen Displayport-aansluiting opzit.

Want ik wil de high-end laptop op een flinke 4K monitor aansluiten en ik heb geen idee of dat gaat lukken....
Er zitten volgens de TS 2x thunderbolt poorten op, die zijn naar mijn weten ook altijd (gangbaar is het in ieder geval wel) als mini DP aan te sluiten. Je zult dus weldegelijk een (niet één maar twee) 4K monitor aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeetHoofd27
Het zijn als het goed is wel 2 thunderbolt 3 aansluitingen maar dan wel over usb-c. Je zal dus waarschijnlijk wel een speciale kabel nodig hebben, of een monitor met usb-c aansluiting natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naamOnbekend
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-02 21:48
Ik wou eigenlijk het high end model kopen tot ik deze thread vond.
Hierdoor begin ik te twijfelen, niet alleen de fans, maar ook de linux support baart mij zorgen.
Zonder linux gaat voor mij een laptop echt niet werken.

Na de berichten hierboven, is het mensen al gelukt om op de high end laptop linux te zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lange-199
Beste medetweakers,

Laatst heb ik zo'n vingerafdrukscanner geïnstalleerd en ik dacht, waarom voor het geval dat niet vermelden wat ik heb gedaan om hem te laten werken? Dus daarom hieronder mijn stappenplan:

LET OP, MOGELIJK KAN JE JE GARANTIE KWIJTRAKEN (Hoewel ik denk dat dit hierbij alleen gedaan is vanwege de gevoelige sensor)
  • Volg de stappen gegeven in de manual op pagina's 28, 29, 30
  • Schuif de metalen bracket eraf
  • Verwijder het plakband met de plastic cover
  • Leg de vingerafdrukscanner met de zwarte balk op de opening
  • Schuif de metalen bracket er weer overheen
  • Omdat er geen schroef bij de kit zit heb ik alleen tape over het zichtbare deel van de pcb geplakt(en het beschermen van de pcb natuurlijk). Daarnaast zit hij al redelijk stroef vast.
  • Daarna peuter je met je nagels en/of pincet het stickertje van de witte / zwarte aansluiting (ook wel bij de manual te zien als 1 bij pagina 42).
  • Het witte gedeelte van de aansluiting is eigenlijk een sluiting, deze schuif je omhoog (net als een scharnier) zodat hij zich ontsluit
  • Het kabeltje moet in de aansluiting en het witte stukje moet weer naar beneden worden gedrukt
  • En nu weer stap 1 volgen in tegenovergestelde richting
  • Als laatste moet de computer weer opgestart worden, naar device manager gaan en de drivers installeren voor het nieuwe onbekende apparaat. En weer opnieuw opstarten.
Ik vind hem echt geweldig werken, zelfs beter dan ik verwacht had :*). Ik vind het daarentegen wel jammer dat de bracket kit geen 2,5 inch mount geeft voor een extra hdd :-( . Dus als iemand weet waar ik deze kan kopen, ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
Lange-199 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:55:
Ik vind hem echt geweldig werken, zelfs beter dan ik verwacht had :*). Ik vind het daarentegen wel jammer dat de bracket kit geen 2,5 inch mount geeft voor een extra hdd :-( . Dus als iemand weet waar ik deze kan kopen, ik hoor het graag!
Ik geloof dat je op zoek moet naar een m.2 drive. Dit weet ik niet zeker, heb de laptop nog niet open gehad maar als ik een beetje rond zoek op internet kom ik er op uit dat er een m.2 in gaat, geen 2.5 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
VR29 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:33:
[...]

Ik geloof dat je op zoek moet naar een m.2 drive. Dit weet ik niet zeker, heb de laptop nog niet open gehad maar als ik een beetje rond zoek op internet kom ik er op uit dat er een m.2 in gaat, geen 2.5 inch.
Er kan idd een tweede m.2 in, maar die zijn zo duur :o. Trouwens net opgezocht (zelf niet gekeken of dat bij ons model ook zo is) en het bleek dat hp de speciale verbinding bij dit model (zie linksonder het m.2 slot) heeft weggelaten. Als dit het geval is, dan ben ik bang dat ik toch maar een externe harde schijf ga kopen.

Edit: typos |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Lange-199 op 29-08-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
Lange-199 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:13:
[...]

Er kan idd een tweede m.2 in, maar die zijn zo duur :o. Trouwens net opgezocht (zelf niet gekeken of dat bij ons model ook zo is) en het bleek dat hp de speciale verbinding bij dit model (zie linksonder het m.2 slot) heeft weggelaten. Als dit het geval is, dan ben ik bang dat ik toch maar een externe harde schijf ga kopen.

Ja, zo'n Samsung 950 V-NAND als afgebeeld zijn inderdaad aardig aan de prijs, ik gebruik niet zo erg veel opslagruimte op m'n laptop dus ik wacht nog een tijdje af en dan nog maar eens kijken wat de 950 tegen die tijd kost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
Lange-199 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:13:
[...]

Wat bedoel je met de speciale verbinding? De bracket? Die zit erin.

Hopelijk komt de 960 pro er snel aan, zodat de 950 wat goedkoper wordt. Toch twijfel ik om voor de 850 evo te gaan, want het gaat tot nu toe erg goed met de OEM SATA-III dus ik vraag me af of je tijdens het gebruik wel een verschil merkt met PCIe.

Edit: wat betreft de 2.5" blijft het een mysterie waarom die in de service manual staat, maar er geen onderdeel (of aansluiting) te vinden is. Too bad.

[ Voor 8% gewijzigd door Elle13 op 29-08-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Elle13 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:18:
[...]
Wat bedoel je met de speciale verbinding? De bracket? Die zit erin.

...

Edit: wat betreft de 2.5" blijft het een mysterie waarom die in de service manual staat, maar er geen onderdeel (of aansluiting) te vinden is. Too bad.
Oh sorry. Ik bedoelde de gespecialiseerde connector voor de aansluiting van een 2.5 inch ssd/hdd. (Als je bij het plaatje van mijn vorige post kijkt, dan zie je links van de samsung ssd twee kabeltjes en verder naar links een aansluitplaats zonder plastic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elle13
Lange-199 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:23:
[...]

Oh sorry. Ik bedoelde de gespecialiseerde connector voor de aansluiting van een 2.5 inch ssd/hdd. (Als je bij het plaatje van mijn vorige post kijkt, dan zie je links van de samsung ssd twee kabeltjes en verder naar links een aansluitplaats zonder plastic.)
De onze ziet er precies hetzelfde uit als de foto. Er zijn overigens wel meer mensen met dezelfde vraag (http://forum.notebookrevi...ners-review.787246/page-4 en http://h30434.www3.hp.com...ok-Studio-G3/td-p/5529000), maar niemand met een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 810587

In de review van de HP ZBook Studio G3 op Notebookcheck (http://www.notebookcheck....tion-Review.165832.0.html) heb ik gelezen dat de batterij, de geluidsproductie en de warmteproductie vooral minpunten zijn van dit model. Kan iemand zijn ervaring delen betreft deze punten bij eenvoudig gebruik (browsen op het web/gebruik van office programma's) versus het gebruik van zwaardere software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:23
Anoniem: 810587 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:41:
In de review van de HP ZBook Studio G3 op Notebookcheck (http://www.notebookcheck....tion-Review.165832.0.html) heb ik gelezen dat de batterij, de geluidsproductie en de warmteproductie vooral minpunten zijn van dit model. Kan iemand zijn ervaring delen betreft deze punten bij eenvoudig gebruik (browsen op het web/gebruik van office programma's) versus het gebruik van zwaardere software?
batterij, de geluidsproductie en de warmteproductie zijn élk jaar weer de discussie bij de TU laptops, en latijd is het matig/slecht bij de TU bakken. Maarja, daar krijg je uiteindelijk wel performance voor terug. Wat mij betreft is het een trade-off die ik zonder al te veel denken maak. Ga mijn G2 waarschijnlijk verkopen om deze te kopen, qua dikte/gewicht is hij er een stuk op vooruit gegaan en wat mij betreft qua uiterlijk ook.

Alleen jammer dat de docking station er niet meer in past (die met dock aan de onderkant). Heb met genot 6 jaar lang van de dock die ik nu heb genoten met verschillende TU laptops :+

• RdeGroot
  • Niet online
naamOnbekend schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:45:
Ik wou eigenlijk het high end model kopen tot ik deze thread vond.
Hierdoor begin ik te twijfelen, niet alleen de fans, maar ook de linux support baart mij zorgen.
Zonder linux gaat voor mij een laptop echt niet werken.

Na de berichten hierboven, is het mensen al gelukt om op de high end laptop linux te zetten?
Ook ik vraag me dit nog steeds af. Is het al iemand gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desipio
  • Laatst online: 27-05 21:13
Mij is het gelukt om Ubuntu 16.04 er op te zetten. Ik had echter wat problemen met het installeren van Torch, vanwege de nieuwheid van 16.04, toen ik Ubuntu 15.10 erop probeerde te zetten lukte dat niet. Ik heb er echter niet heel veel tijd aan besteed. Ding zat wel in het begin onwijs te sputteren en continu luide piepjes af te geven. Toen Ubuntu er eenmaal op zat heb ik daar geen last meer van gehad.

Heb helaas sindsdien nog niet zoveel er mee gedaan omdat Torch dus niet werkte erop dus ik werk voorlopig nog ff verder op mijn oude laptop voor het gros van mijn taken. De problemen die eerder aangehaald zijn kan ik dus niet beamen of ontkrachten.. Als ik iets moet checken en dat kan wil ik dat best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
De luide piepjes hebben me een beetje afgeschrikt voorlopig, ook omdat ik nogsteeds af en toe problemen heb met het geluid onder Windows 10. Heb dus arch er weer af gehaald en ga voorlopig helaas verder met Windows 10, tot dat er wat meer bekend is over linux op de zbook, en de problemen die dit meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669643

Ik heb een tijd geleden een gaming pc gebouwd met prima specs. Is het voor de studie technische informatica nodig om naast de desktop pc nog een high-end laptop aan te schaffen, of volstaat elke laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZwaal
Ik heb de laptop binnen, bios geupdate en kan me vinden in het vreemde geluid van de fans. Ze lijken niet te weten wat ze willen en gaan continue harder/zachter/harder/zachter (tijdens licht internetten was het apparaat overigens stil). Misschien dat een bios aanpassing nog mogelijk is maar dat bekijk ik morgen weer 8)7

Het is een mooi apparaat, stevig. Van de eerdere filmpjes met buigbare toetsenborden kan ik niets terugvinden in deze laptop. De 150W voeding is klein en zeer handzaam. Het scherm is prima (het zit vast aan de rest v/d laptop met één breed scharnier) en het apparaat start (wss vooral dankzij de ssd) lekker snel op. Hij heeft voor zover alleen nog aan de netspanning gelegen dus de accu heb ik nog niet getest. Morgenochtend ga ik er weer mee verder, als er mensen met vragen zijn dan kan ik die misschien beantwoorden? (maar ik ga er geen Linux op zetten :+ )

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Is er nog software voorgeinstalleerd of moet je ze zelf allemaal van bb halen?

• Spawngamer
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 11:23
Software kan je het beste downloaden vanaf software.tudelft.nl Inloggen met je NetID

• Spawngamer
Als je Linux wil draaien moet je in de bios zorgen dat de grafische kaart op generic staat en niet op Hybrid.
Dit gaat fout tijdens het installeren van Ubuntu.

@Hok SID is bezig met een handleiding voor Ubuntu op de G3 studio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indy-Jones
Spawngamer schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:57:
Software kan je het beste downloaden vanaf software.tudelft.nl Inloggen met je NetID
Hier staat geen Office tussen (wordt al jaren niet meer via die weg aangeboden). Sinds enige tijd is Office 365 beschikbaar, volgens mij ook voor studenten:

Beschrijving Office 365 TU Delft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• applefreakruben
Hoe bevalt de high-end laptop bij de mensen die deze nu enige tijd in gebruik hebben? Nog steeds last van pulserende fans, gekke piepjes en heat issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spawngamer
Nee idd, klopt dat 365 niet op software portal staat. Hij wordt gehost direct vanaf microsoft.
Wellicht handig dat ze wel de manual daar neerzetten op de software portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Mijn Highend is gisteren bezorgd, GLS heeft hem bij wildvreemden 12 huizen verder achtergelaten...kan je toch nauwelijks meer buren noemen

Hij is al een paar keer vastgelopen, ik heb er alleen nog chrome (browser) opgezet, geeft niet echt vertrouwen.Het lijkt erop dat Chrome er niet lekker op draait want hij loopt net weer vast bij het opstarten van Chrome.Als ie vastgelopen is doet ctrl-alt-del ook niets!!Het enige dat helpt is de aan-uitknop 4 seconden indrukken....

Als ik hem dan weer aanzet start ie op alsof er niets gebeurd is., maar nu krijg ik ook al geen verbinding meer met het internet via wifi

• VR29
Spawngamer schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:02:
Ben erg benieuwd naar wat ze er over te zeggen hebben! En vooral of zij ook last hebben van de piepjes of andere problemen.

• Sensai
Ik heb niets als problemen met de zbook , al uren lang met HP aan de telefoon gezeten.

Dan maar ovenieuw beginnen zei mijn contact bij HP:

Mocht dit het probleem niet verhelpen, is de enigste oplossing voor dit probleem een herinstallatie.

Deze kan gedaan worden via het opnieuw opstarten van de laptop, bij het verschijnen van de HP logo, op de F11 knop te drukken.

Maar dit werkt niet, hij start normaal op.

Wat een ellende deze laptop of heb ik gewoon pech gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Heb mijn doa authorisatie ontvangen van HP en gelijk doorgestuurd naar Misco.

Ik hoop dat ik snel een goed exemplaar krijg, na tweeeneenhalve week aanmodderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrownie
Iemand toevallig al RAM en opslag geupgrade? Zo ja wat heb je precies gekocht?

Is deze voor opslag voldoende bijv? En deze voor geheugen?

[ Voor 85% gewijzigd door LittleBrownie op 05-10-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naamOnbekend
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-02 21:48
Spawngamer schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:02:
Als je Linux wil draaien moet je in de bios zorgen dat de grafische kaart op generic staat en niet op Hybrid.
Dit gaat fout tijdens het installeren van Ubuntu.

Ik heb zojuist de guide op internet gevonden.
Staat niets meer in dat in bovenstaand bericht staat, behalve standaard installeer dingen.

http://adhok.bk.tudelft.n.../10/UbuntuHP_G3Studio.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR29
naamOnbekend schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:52:
[...]

Ik heb zojuist de guide op internet gevonden.
Staat niets meer in dat in bovenstaand bericht staat, behalve standaard installeer dingen.

http://adhok.bk.tudelft.n.../10/UbuntuHP_G3Studio.pdf
Ja deze guide is inderdaad niet zo heel erg interessant.... Ik ga het voorlopig met Windows 10 doen. Binnenkort misschien een 2e ssd kopen en daar Ubuntu of iets in die richting op zetten. Ben van plan om deze te kopen pricewatch: Intel 600p 256GB

[ Voor 11% gewijzigd door VR29 op 08-10-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Mijn vervangende Laptop draait als een zonnetje, wat een verschil met de eerste, Solidworks draait er ook goed op.

Ja die Intel 600P SSD lijkt een goede keuze voor een 2e OS.
Overigens zat er in mijn eerste lptop een Sandisk SSD en in de tweede een Micron.
Ik heb aan die brakke laptop wel een W10 installatiestick van HP overgehouden 8)

Ik ga mijn geheugen ook naar 16Gb brengen, het originele reepje raak ik wel kwijt op de TU.

Heeft het zin om voor sneller geheugen te gaan of kan ik net zo goed voor het goedkoopste 2x8Gb setje gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
LittleBrownie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 00:23:
Iemand toevallig al RAM en opslag geupgrade? Zo ja wat heb je precies gekocht?

Is deze voor opslag voldoende bijv? En deze voor geheugen?
Ik heb het geheugen van mijn gewone 15"Zbook verhoogd naar 16. Dat ging prima, als je gelijke latten hebt. Ik probeerde die van 2van 4 erin te laten zitten maar dan startte de laptop niet op. Jammer :'(
Ik heb trouwens gewoon van HP zelf, koste iets meer maar de kennis(waar ik hem ook van gekocht heb) zei dat hij ook andere merken geprobeerd had en dat dat toch minder werkte om de een of andere reden.

Ik had er een 950 Pro bij gezet en dat werkte erg goed. Alle schijven gewist en die 950 als opstart gezet en dat heeft goed gewerkt totdat hij niet meer wilde opstarten. bleek de SSD overleden te zijn. Nouja moet hem nog bij Alternate laten nakijken maar ik kon het zelf al zien omdat hij ook in een andere pc niets doet. Terwijl die pro serie toch degelijk bekend staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel_Elessar op 10-10-2016 19:22 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1 2 Laatste