Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
De modellen voor het komend college jaar zijn bekend gemaakt vandaag (2 juli) en binnenkort te bestellen via de website van de TU Delft.

Type:Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/t2ZQrQIM19sj7J2f3sGrBfyt/full.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Am0XkLGC4WGh2zowGiSS8TFP/full.jpg
Model:UltrabookHigh-Performance
Type:HP EliteBook 745G2HP Zbook 15G2
Gewicht:1.6 kg2.8 kg
Scherm:14 inch Full HD display15.6 inch Full HD display
Processor:AMD A10 Pro-7350BIntel Core i7-4710MQ
Geheugen:8GB (single dimm)8GB (single dimm)
Opslag:HDD 500GB256GB SSD
Graphics:Integrated: AMD Radeon R6 graphicsNvidia Quadro K1100M 2GB graphics
USB poorten:3x USB 3.03x USB 3.0
Wireless:Broadcom 943228 a/b/g/nIntel 7260AN a/b/g/n
Accu:3 cell 50 WHr, 3 jaar garantie8 cells 75-WHr, 3 jaar garantie
Garantie:3 jaar on-site NBD3 jaar on-site NBD
Prijs:711,-1.039,- (+ 40 euro korting HP Student Store)
Link:klikklik
Reviews:NotebookcheckNotebookcheck
Trustedreviews
ZDnet

Voorgaande delen

\[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2014-2015
[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013

[ Voor 84% gewijzigd door Brilsmurfffje op 02-07-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik denk persoonlijk dat we een dell en HP gaan zien. Dell als ultrabook en de HP als "beast". Lenovo gaat er absoluut niet in komen na dat schandaal van laatst. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:58
xps13 :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Stidge op 24-06-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Reken maar op een bedrijfsmodel, dus een Latitude in het geval van Dell en een Elitebook in het geval van HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
HP workstation denk ik niet. HP is qua workstations niet zo competitief meer de laatste tijd. Zou wel eens een Lenovo W541 worden, net als in Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Waarom is er een product gekoppeld en waarom zijn er al tags gekoppeld? Er is nog niks bekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:39
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:27:
Waarom is er een product gekoppeld en waarom zijn er al tags gekoppeld? Er is nog niks bekend..
Ik neem aan dat dit komt door de oudere topics die hier aan gekoppeld zijn. Als je op het rode pijltje naast de topictitel klikt kom je bij het project uit 2012-2013 terecht, toen de 8570W besteld kon worden.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 680796

Misschien wordt het wel een medion!! =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Komend jaar ga ik Technische Natuurkunde studeren in Delft. Ik vroeg me af of het echt sterk wordt afgeraden om een Macbook als laptop te gebruiken. Ik zie zelf namelijk erg op tegen de overstap van Mac naar Windows. Ik heb thuis altijd op Mac's gewerkt en zelf nog nooit een Windows gehad. Ik snap dat een aantal programma's van de studie niet op een Mac zullen werken, en het daardoor lastig wordt. Je hebt wel programma's die Windows op een Mac kunnen laten draaien, maar daar heb ik 0,0 ervaring mee dus dat zal dan wel leuk klooien worden.

Daarnaast las ik berichten over de laptops van vorig jaar en daar werd ik niet bepaald enthousiast van… (best wel zware laptops met een belabberde accuduur en geregeld hardwarematige problemen). Dit soort problemen heb ik zelf nooit ervaren met Mac. Gebruik geregeld nog een Macbook Pro uit 2008 met een later toegevoegde SSD. Hij werkt nog prima voor z'n leeftijd, vooral de accu is nog goed te gebruiken na plm. 700 laadcycli.

Ik zit echt te twijfelen wat ik moet doen, misschien kan iemand mij een beetje helpen met de keuze (Mac vs. Windows)? In ieder geval even afwachten tot de modellen op de site verschenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De tags hebben profetische waarde :P

High-end TU Delft:
HP Zbook 15G2 Workstation
15.6 inch Full HD display (1920x1080)
Intel i7-4710MQ
8GB geheugen ( + vrij geheugenslot)
HD 256GB SSD
Nivida Quadro K1100M - 2GB graphics
leeg slot voor optical - HD
accu - 8 cells - 75WHr -3 jaar garantie
LAN: 100/1000Mbit
3 x USB 3.0
Bluetooth + wireless Intel Dual band
Webcam 720P
Windows 8.1 64 bits Home
gewicht: +/- 2.80 kg
afmetingen: 30.5mm/35.5*381,5x257
Servicepack 3 jaar om-site NBD
prijs incl. 1.039,-

Ultrabook TU Delft:
HP EliteBook 745G2 Ultrabook
14 inch Full HD display (1920x1080)
AMD A10 Pro-7350B
8GB geheugen
HD 500GB 7200rpm
integrated: AMD Radeon TM
geen optical
accu - 3 jaar garantie
3x USB 3.0
Bluetooth + Broadcom wireless
Webcam 720P
Windows 8.1 64 bits Home
gewicht +/- 1.6 kg
afmetingen 21mm*339*237
prijs incl. 711,-

* AlterEgo werkt @ TUD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Coertjan schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:59:
Komend jaar ga ik Technische Natuurkunde studeren in Delft. Ik vroeg me af of het echt sterk wordt afgeraden om een Macbook als laptop te gebruiken. Ik zie zelf namelijk erg op tegen de overstap van Mac naar Windows. Ik heb thuis altijd op Mac's gewerkt en zelf nog nooit een Windows gehad. Ik snap dat een aantal programma's van de studie niet op een Mac zullen werken, en het daardoor lastig wordt. Je hebt wel programma's die Windows op een Mac kunnen laten draaien, maar daar heb ik 0,0 ervaring mee dus dat zal dan wel leuk klooien worden.
Geen idee hoe het bij technische natuurkunde gaat, maar je zal vast Matlab of Python moeten gebruiken, verder is LaTeX wel redelijk standaard en office (excel, word, PowerPoint)
Daarnaast las ik berichten over de laptops van vorig jaar en daar werd ik niet bepaald enthousiast van… (best wel zware laptops met een belabberde accuduur en geregeld hardwarematige problemen). Dit soort problemen heb ik zelf nooit ervaren met Mac. Gebruik geregeld nog een Macbook Pro uit 2008 met een later toegevoegde SSD. Hij werkt nog prima voor z'n leeftijd, vooral de accu is nog goed te gebruiken na plm. 700 laadcycli.
Een mac accu is net zo onderhevig aan slijtage als een HP, Dell of Lenovo accu. De laptops van afgelopen jaar waren volgens mij best prima en ze hebben een scherm met een lekker hoge resolutie wat fijn is in excel.
Ik zit echt te twijfelen wat ik moet doen, misschien kan iemand mij een beetje helpen met de keuze (Mac vs. Windows)? In ieder geval even afwachten tot de modellen op de site verschenen zijn.
Heeft met eigen voorkeur te maken, maar op een mac zal je wat vaker zelf opzoek moeten gaan naar oplossingen om bepaalde software te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
AlterEgo schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:14:

High-end TU Delft:
Intel i7-4710MQ
HD 256GB SSD
3 x USB 3.0
Webcam 720P
Windows 8.1 64 bits Home
prijs incl. 1.039,-

Ultrabook TU Delft:
AMD A10 Pro-7350B
8GB geheugen
HD 500GB 7200rpm
geen optical
accu - 3 jaar garantie
3x USB 3.0
Webcam 720P
Windows 8.1 64 bits Home
gewicht +/- 1.6 kg
afmetingen 21mm*339*237
prijs incl. 711,-

* AlterEgo werkt @ TUD
Dat is jammer... Geen high end ultrabook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:23:

Heeft met eigen voorkeur te maken, maar op een mac zal je wat vaker zelf opzoek moeten gaan naar oplossingen om bepaalde software te kunnen draaien.
Hmm lastig, m'n hart zegt Mac, m'n verstand zegt toch wel Windows, omdat het inderdaad soepeler zal gaan qua software. Ik zie er alleen gewoon tegen op om allemaal dingen opnieuw te moeten uitzoeken, omdat ik (heel) weinig verstand heb van Windows. Is misschien een kwestie van gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Stidge schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:38:
[...]
Dat is jammer... Geen high end ultrabook.
Dat is een bewuste keuze geweest; ingegeven door een gering aantal kopers van het ultrabook model van vorig jaar (toen er nauwelijks prijsverschil was tussen high-end en ultrabook). Daarom is nu ingezet op het prijsverschil (en uiteraard lagere specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Het belangrijkste is dat er nog steeds een mooi scherm inzit, een highend ultrabook is toch echt meer iets voor de gadget freaks. Zet zelf een SSD in de ultrabook en je hebt een prachtapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Vrij spijtig dat er geen SSD in de ultrabook zit. Beviel de zBook 14 van vorig jaar niet?
Lijkt me logischer om de ultrabook met 128GB SSD uit te leveren. Scheelt toch niet zoveel in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

AlterEgo schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:14:

High-end TU Delft:
Intel i7-4710MQ
HD 256GB SSD
3 x USB 3.0
Webcam 720P
Windows 8.1 64 bits Home
prijs incl. 1.039,-

Ultrabook TU Delft:
AMD A10 Pro-7350B
8GB geheugen
HD 500GB 7200rpm
geen optical
accu - 3 jaar garantie
3x USB 3.0
Webcam 720P
Windows 8.1 64 bits Home
gewicht +/- 1.6 kg
afmetingen 21mm*339*237
prijs incl. 711,-

* AlterEgo werkt @ TUD
Ik belde vandaag naar Student IT Desk EWI, maar kreeg niemand aan de telefoon. Ik wilde namelijk de specs van de laptops weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
hjkv schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:50:
Vrij spijtig dat er geen SSD in de ultrabook zit. Beviel de zBook 14 van vorig jaar niet?
Lijkt me logischer om de ultrabook met 128GB SSD uit te leveren. Scheelt toch niet zoveel in de kosten.
Een 128GB ssd is weer vrij krap en het gros vind een HDD snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:52:
[...]

Een 128GB ssd is weer vrij krap en het gros vind een HDD snel genoeg.
De specs van het "beest" vallen mij eigenlijk tegen. k1100M. Die zat er 2 jaar geleden ook in volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
AlterEgo schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:40:
[...]

Dat is een bewuste keuze geweest; ingegeven door een gering aantal kopers van het ultrabook model van vorig jaar (toen er nauwelijks prijsverschil was tussen high-end en ultrabook). Daarom is nu ingezet op het prijsverschil (en uiteraard lagere specs).
Tsja, ik veronderstel dat je gelijk hebt. Vanuit de TU wordt studenten verteld dat ze de zware, krachtige laptop nodig hebben, dus die wordt massaal gekocht. Na een korte tijd kom je er achter dat dat onzin is en zit je met een blok van 4 kg in je tas.

Jammer, ik keek erg uit naar een goede ultrabook. Dan maar voor de XPS13 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Frozen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:57:
[...]

De specs van het "beest" vallen mij eigenlijk tegen. k1100M. Die zat er 2 jaar geleden ook in volgens mij.
Nee, toen had je de K1000M, de instap serie Quadro ziet er zo uit, beetje verwarrend
K1000, K1000M, K1100M. Ze worden wel steeds ietsje sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:41
@ Brilsmurfje, dit kwam ik vandaag tegen, twente is al bekend:
http://www.utwente.nl/icts/nsc/

Daar heeft de ultrabook gewoon geen GPU, nice. Alleen jammer dat het ding freaking TWEE KILO weegt. Een ultrabook |:(
Wel een laffe ultrabook van de TU Delft zeg. Niet eens een SSD, mag dat nog wel een ultrabook heten?

Bovendien heb je die hele GPU niet nodig, draai gewoon matlab en Solidworks op mijn XPS13 i5. Matlab zelfs even snel als de pc's die op de TU zelf staan :D

Nee, ik zou of een XPS 13 of een MacBook(voor apple fansgebruikers) nemen. Ik ben super blij dat ik hem al gehaald heb en niet gewacht op de "aanbiedingen".
Overigens zou je ook kunnen overwegen om nog even tot december te wachten. Nieuwe generatie komt er aan, weer een power cycle ipv energy cycle CPUs.

Overigens, offtopic, ik zie dat ze daar OfficePlus 365 aanbieden voor €3 per jaar ?
Office 365 ProPlus student Advantage nu verkrijgbaar!

2014-07-07:
Voor € 2,99 per jaar!

[ Voor 58% gewijzigd door Titus op 24-06-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iTitus schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:23:
@ Brilsmurfje, dit kwam ik vandaag tegen, twente is al bekend:
http://www.utwente.nl/icts/nsc/

Daar heeft de ultrabook gewoon geen GPU, nice. Alleen jammer dat het ding freaking TWEE KILO weegt. Een ultrabook |:(
Wel een laffe ultrabook van de TU Delft zeg. Niet eens een SSD, mag dat nog wel een ultrabook heten?

Bovendien heb je die hele GPU niet nodig, draai gewoon matlab en Solidworks op mijn XPS13 i5. Matlab zelfs even snel als de pc's die op de TU zelf staan :D

Nee, ik zou of een XPS 13 of een MacBook(voor apple fansgebruikers) nemen.
ahahahahaha mijn bijna 6jaar oude elitebook 8530w met ssd draait matlab 1000x sneller dan de pc's op de tudelft =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
@AlterEgo,

Kun je ook wat zeggen over de type panelen in de laptops? 14 weer met ips? 15 weer ... net als vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Stidge schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:59:
[...]
Vanuit de TU wordt studenten verteld dat ze de zware, krachtige laptop nodig hebben, dus die wordt massaal gekocht. Na een korte tijd kom je er achter dat dat onzin is en zit je met een blok van 4 kg in je tas.
Juicy detail: Vorig jaar was er een benchmark gedaan in een review met de Zbook 14 van de TU en een betere variant van de Zbook 15(wat interne verschillen met het TU model). Wie had meer FPS in Solidworks, Autocad, Maya. Juist de Zbook 14. De Zbook 15 van de TU zou dus nog slechter scoren dan zijn betere broer Zbook15 in die benchmark. En die werd al verslagen door de Zbook 14.

Heb destijds ook iedereen aangeraden om NIET de 15 maar de 14 te nemen. Ter vergeefs :( En nu klagen ze allemaal dat de 15 zo zwaar is 8)7 Heeft iemand wel eens het verschil in opladers gezien tussen die 2?
De een is een baksteen, en de ander lijkt op 3 aan elkaar getapte bakstenen.

Als je dat ook vergelijkt met een XPS13 of MBA oplader lach je je al een deuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Het gaat niet om FPS; het gaat om renderprecisie.
De Z14 is vorig jaar bij Bouwkunde fysiek getest en te licht bevonden (voor "grafische" studies).

Je punt qua kilo's klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
AlterEgo schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:44:
Het gaat niet om FPS; het gaat om renderprecisie.
De Z14 is vorig jaar bij Bouwkunde fysiek getest en te licht bevonden (voor "grafische" studies).

Je punt qua kilo's klopt.
Hm, dat is misschien wel een ding ja. Ik heb alleen nooit echt hoeven renderen met SW, voor werktuigbouwkunde. Maar misschien is het op IO/bouwkunde wel echt een issue.

Maar goed, nu met mijn Master matlab ik alleen nog maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
iTitus schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:36:
[...]

Juicy detail: Vorig jaar was er een benchmark gedaan in een review met de Zbook 14 van de TU en een betere variant van de Zbook 15(wat interne verschillen met het TU model). Wie had meer FPS in Solidworks, Autocad, Maya. Juist de Zbook 14. De Zbook 15 van de TU zou dus nog slechter scoren dan zijn betere broer Zbook15 in die benchmark. En die werd al verslagen door de Zbook 14.
Die programma's draaien in DirectX daarin is een consumenten kaart superieur aan een Quadro, hence die K1100M staat gelijk aan een GT630M oid op het gebied van DirectX performance
Heb destijds ook iedereen aangeraden om NIET de 15 maar de 14 te nemen. Ter vergeefs
Misschien maar goed dat ze dan niet geluisterd hebben, want jouw benchmark meet een "verkeerd" gebruikers scenario ;)
:( En nu klagen ze allemaal dat de 15 zo zwaar is 8)7 Heeft iemand wel eens het verschil in opladers gezien tussen die 2?
De een is een baksteen, en de ander lijkt op 3 aan elkaar getapte bakstenen.
Die dikte van opladers heeft een reden, die ultrabook heeft waarschijnlijk genoeg aan een watt of 65, dit terwijl mijn Thinkpad een oplader heeft die 180W levert, dus mijn pc kan 3x zoveel stroom vragen dan die ultrabook, daar komt bij dat workstations gemaakt worden om meerdere uren op vollast te draaien, iets wat een consumenten laptop in de meeste gevallen niet kan wegens problemen met de koeling.
Als je dat ook vergelijkt met een XPS13 of MBA oplader lach je je al een deuk
Vergelijk nu eens de resultaten van beide machines met een programma als cinebench, welke zou er gehakt maken van de ander? ;)
iTitus schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:52:
[...]

Hm, dat is misschien wel een ding ja. Ik heb alleen nooit echt hoeven renderen met SW, voor werktuigbouwkunde. Maar misschien is het op IO/bouwkunde wel echt een issue.

Maar goed, nu met mijn Master matlab ik alleen nog maar :P
Matlab zou in theorie ook sneller moeten lopen op de Zbook15 dan op de Zbook14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:25

ktf

Anoniem: 680796 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:29:
ahahahahaha mijn bijna 6jaar oude elitebook 8530w met ssd draait matlab 1000x sneller dan de pc's op de tudelft =P
Ik weet niet welke i386 uit 1993 jij gevonden hebt in een donker hoekje van een kelder ergens op de TU, maar bij de 'workstations' is dat natuurlijk niet waar. Zoals ze hier zeggen: je hebt typmachines en rekenbakken. Het werkstation op mijn flexplek heeft iig een Xeon quadcore, die draait wél rondjes om mijn 8530w. Misschien de volgende keer gewoon een beter TU-PC uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03 14:43
De specs van de nieuwe TU Delft high end stellen me toch wat teleur. Ik heb nu wel een beetje spijt dat ik mijn laptop dit jaar had gecancelled, maarja na meer dan een maand wachten en weer zien dat de levertijd werd verzet kreeg ik er genoeg van.

In ieder geval waarom wordt er steeds weer gegaan voor de quadro kaarten en niet voor consumenten/game kaarten. Game kaarten draaien solidworks etc goed geneog en games veel beter dan de quadro's. Meeste studenten hebben niks aan de renderprecisie. Dus in plaats van die K1100M een 960M.

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Majesco schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:58:
Meeste studenten hebben niks aan de renderprecisie.
Punt van de Quadro is alleen geen precisie of wat dan ook (de hardware is vaak hetzelfde), maar ondersteuning. Gewoon het feit dat een dergelijke kaarten enige garanties stelt voor support van bijvoorbeeld Solidworks is de enige reden dat ze gebruikt worden in deze laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Majesco schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:58:
De specs van de nieuwe TU Delft high end stellen me toch wat teleur. Ik heb nu wel een beetje spijt dat ik mijn laptop dit jaar had gecancelled, maarja na meer dan een maand wachten en weer zien dat de levertijd werd verzet kreeg ik er genoeg van.

In ieder geval waarom wordt er steeds weer gegaan voor de quadro kaarten en niet voor consumenten/game kaarten. Game kaarten draaien solidworks etc goed geneog en games veel beter dan de quadro's. Meeste studenten hebben niks aan de renderprecisie. Dus in plaats van die K1100M een 960M.
Omdat het een zakelijke machine is en daar hoort die quadro gewoon bij. De TU wil je de mogelijkheid geven tools te gebruiken die je later ook zult aantreffen op je werkplek.

De quadro kaart geeft je ook de mogelijkheid om ermee te experimenteren.
En los daarvan zijn die zakelijk machines een heel stuk beter gebouwd dan een consumenten apparaat en krijg je betere hardware. (intel wifi ipv atheros meuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
Ik begrijp dat zakelijke machines beter zijn gebouwd, dat is ook wat deze laptops aantrekkelijk maakt. De Quadro heeft gewoon geen meerwaarde tegenover een goede consumenten kaart zoals de 960M voor TU studenten. Als ze nou die ultrabook van vorig jaar met daarin een 960M aanboden zou ik het mooi zijn.

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Majesco schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:51:
De Quadro heeft gewoon geen meerwaarde [...] voor TU studenten.
Inderdaad, maar daarom stelde ik impliciet ook dat het voor de support afdeling belangrijk is. Meer compatibiliteit is minder gezeik en minder vragen. Het zal in de praktijk amper verschil maken, maar vaak speelt men voor zulke dingen gewoon liever op safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
ktf schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:08:
[...]

Inderdaad, maar daarom stelde ik impliciet ook dat het voor de support afdeling belangrijk is. Meer compatibiliteit is minder gezeik en minder vragen. Het zal in de praktijk amper verschil maken, maar vaak speelt men voor zulke dingen gewoon liever op safe.
Met een Quadro heb je _juist_ meer compatibiliteit met cad pakketten..
Majesco schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:51:
Ik begrijp dat zakelijke machines beter zijn gebouwd, dat is ook wat deze laptops aantrekkelijk maakt. De Quadro heeft gewoon geen meerwaarde tegenover een goede consumenten kaart zoals de 960M voor TU studenten. Als ze nou die ultrabook van vorig jaar met daarin een 960M aanboden zou ik het mooi zijn.
Lees je eens in in de voordelen van een Quadro kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktf schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:28:
[...]

Ik weet niet welke i386 uit 1993 jij gevonden hebt in een donker hoekje van een kelder ergens op de TU, maar bij de 'workstations' is dat natuurlijk niet waar. Zoals ze hier zeggen: je hebt typmachines en rekenbakken. Het werkstation op mijn flexplek heeft iig een Xeon quadcore, die draait wél rondjes om mijn 8530w. Misschien de volgende keer gewoon een beter TU-PC uitzoeken?
Nou, volgens mij heb je die hier op civiel niet hoor. Hier verdwijnen alleen maar computers ipv dat ze vervangen worden. De afgelopen jaren zijn er minstens 100pc's verdwenen (verdwijnen lokaal 0.14 en 1.33)

Geen flauw idee wat voor processor er in de pcs van 1.98 of 0.20 zitten. Mij. 8530w is iig sneller....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Brilsmurfffje schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:39:
Met een Quadro heb je _juist_ meer compatibiliteit met cad pakketten..
Dat zeg ik ook? 8)7 Mijn punt is dat de Quadro dus voorgeschreven wordt zodat de TU Delft supportafdeling zo min mogelijk vragen krijgt, althans, ik denk dat dat een belangrijke reden is.
Anoniem: 680796 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:55:
Nou, volgens mij heb je die hier op civiel niet hoor.
Ik stel voor: ga eens studeren in de bieb, zoek de ontwerpstudio op 3mE op of kom gezellig naar de Fellowship. Het best bewaarde geheim wat betreft werkplekken vind ik het studielandschap op TBM, het is er nooit druk, altijd computers beschikbaar van prima kwaliteit en ze zijn zelfs zonder geauthoriseerde campuskaart tot een uur of 9 's avonds open. Echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
ktf schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:20:

Ik stel voor: ga eens studeren in de bieb, zoek de ontwerpstudio op 3mE op of kom gezellig naar de Fellowship. Het best bewaarde geheim wat betreft werkplekken vind ik het studielandschap op TBM, het is er nooit druk, altijd computers beschikbaar van prima kwaliteit en ze zijn zelfs zonder geauthoriseerde campuskaart tot een uur of 9 's avonds open. Echt een aanrader.
Zijn die krachtpatsers ook beschikbaar voor bachelor studenten? Ik zit elke dag op 3ME of in het TN gebouw en ik weet alleen van de computers in de stilte ruimte of compterzaal en die dingen zijn vreselijk sloom. Hetzelfde voor alle computers die ik aantref in de bieb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Majesco schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 16:01:
[...]

Zijn die krachtpatsers ook beschikbaar voor bachelor studenten? Ik zit elke dag op 3ME of in het TN gebouw en ik weet alleen van de computers in de stilte ruimte of compterzaal en die dingen zijn vreselijk sloom. Hetzelfde voor alle computers die ik aantref in de bieb
Die in de Fellowship zijn ook traag, maar dat komt meer door de software die erop staat want de hardware zou prima snel moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarkout
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Welke van de twee raden jullie aan voor 3me ?
Of zijn er eigenlijk betere deals extern te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sarkout schreef op zondag 28 juni 2015 @ 00:56:
Welke van de twee raden jullie aan voor 3me ?
Of zijn er eigenlijk betere deals extern te krijgen ?
misschien dat je iemand van de tu/e kent die deze voor je kan fixxen:
http://static.studiegids....ookspecs_2015-2016_01.pdf

bijna 200 goedkoper, zelfde specs en je krijgt er nog een rugzak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Toch is de GPU zeer matig, deze is qua hardware exact gelijk aan de GeForce GT 640M en GT 740M. 2 SMX units (384 Cuda cores) is toch niet echt iets om over naar huis te schrijven als je vanaf €800 al laptops hebt met een GTX 850M met 5 SMM units (640 Maxwell Cuda cores).

[ Voor 4% gewijzigd door Balance op 29-06-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-04 11:39
Ik zie veel opmerkingen over GTX kaarten die een stuk beter geprijsd zijn. Ja, GTX kaarten zijn goedkoper en veel beter geschikt om de nieuwere games mee te spelen.

De laptop die door de universiteit wordt aangeboden is echter niet samengesteld om een gamelaptop te vormen, dat zou de TU ook niet moeten doen. De quadrokaarten zijn perfect voor CAD applicaties waar GTX kaarten niet eens worden ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De modellen staan erop: https://intranet.tudelft....oject/modellen-2015-2016/

Weer HPs :)

Ultrabook:
HP EliteBook 745G2

High-performance:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Inderdaad, ze staan er op. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de laptop dit jaar duurder is dan vorig jaar, aangezien het praktisch exact dezelfde laptop is. Op het permanente geheugen en 0.1 ghz na, zie ik geen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Ik kan alleen principieel al niet in 2015 een laptop kopen waar nog geen 802.11ac wifi op zit... Hoewel een WiFi kaartje is zo vervangen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
een ultrabook zonder ssd, valt me wel erg tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Modellen zijn toegevoegd aan de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

PheraX schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:02:
een ultrabook zonder ssd, valt me wel erg tegen
Voor die prijs kun je natuurlijk ook geen échte ultrabook verwachten, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Moeten ultrabooks geen intel processoren hebben?
Overigens zou ik niemand de "ultrabook" aanraden die een opleiding met zware software (mathlab, 3d rendering). Dat is een keuze waar je zeker spijt van gaat krijgen (tenzij je een deftige desktop thuis hebt staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Stidge schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:35:
Inderdaad, ze staan er op. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de laptop dit jaar duurder is dan vorig jaar, aangezien het praktisch exact dezelfde laptop is.
Kijk maar eens naar de dollar/euro koersverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
eL_Jay schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:00:
Moeten ultrabooks geen intel processoren hebben?
Overigens zou ik niemand de "ultrabook" aanraden die een opleiding met zware software (mathlab, 3d rendering). Dat is een keuze waar je zeker spijt van gaat krijgen (tenzij je een deftige desktop thuis hebt staan)
Volgens mij wel. Maar het kan zijn dat dat vroeger zo Was en AMD tegenwoordig ook mag.

Ik zou hem überhaupt aan niemand aanbevelen, geen ssd, tenzij je die erin zet. Maar dan ga je naar een prijs toe waar je voor een beetje meer veel meer krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wel jammer dat er niet veel veranderd is tov vorig jaar. Alleen een grotere SSD en de hardeschijf is weg..

Hoe zit het met het scherm van deze? Geen IPS zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

eL_Jay schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:00:
Het feit dat je MATLAB niet eens weet te spellen geeft wel aan dat je geen idee hebt waar je het over hebt. MATLAB is absoluut geen zware software, en draait zelfs op aftandse laptopjes van een jaar of 10 nog prima.

Ja, inderdaad, als je met Simulink gaat prutsen, de resolutie achterlijk hoog zet en met wat instellingen hebt zitten rotzooien, dan duurt het op de netbook ongeveer 2x zo lang, maar dat schaal ik onder garbage in is garbage out. Ga nog een keer extra koffie halen en denk eens na of je een simulatie die een dag tijd omvat echt tot op de milliseconde nauwkeurig na moet rekenen.

Als je gewoon het bachelor- en mastercurriculum volgt heb je hier zat aan. Als je voor je afstuderen écht serieus moet gaan simuleren kun je gebruik maken van een HPC of cluster.

edit: ter referentie, ik kocht in 2009 het high-end model waarmee ik nog prima MATLAB en weet ik wat draai. Die 'ultrabook' is tweemaal zo krachtig, en het is echt niet zo dat MATLAB in de afgelopen jaren 'zwaarder' is geworden. Hetzelfde geldt voor 3D CAD of FEM: de computers zijn veel sneller, maar de programma's zijn niet zwaarder geworden. Dat de ultrabook niet geschikt is, is onzin wat mij betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door ktf op 02-07-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
Ik weet niet of helemaal gepast is dat ik dit hier plaats, want ik ga er nog zelf een topic over maken.
Maar ik was origineel van plan om een laptop te kopen via TU delft, en mensen hebben het hier meerdere malen over ultrabooks gehad.

Op de site van HP zelf kun je met studenten korting de HP Pavilion 13-s025nd x360 kopen voor 719,-.
http://store.hp.com/Nethe...=M7X13EA&opt=ABH&sel=PCNB

De specs zijn:

HP Pavilion 13-s025nd x360
• Intel® Core™ i5-5200U met Intel HD Graphics 5500 (2,2 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
• 33,8 cm (13,3 inch) Full HD IPS touchscreen
• 8 GB DDR3L-1600 SDRAM (1 x 8 GB)
• 128 GB M.2 Solid State Drive (SSD)

Overigens heeft de pavillion bijna dezelfde specs als de 200 euro duurdere HP Spectre x360, daar wil ik juist iets over vragen, waar is dat het beste in de Complete system & Laptops sectie of de laptop aankoop advies forum?

[ Voor 16% gewijzigd door Majesco op 02-07-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Majesco schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:09:
Ik weet niet of helemaal gepast is dat ik dit hier plaats, want ik ga er nog zelf een topic over maken.
Maar ik was origineel van plan om een laptop te kopen via TU delft, en mensen hebben het hier meerdere malen over ultrabooks gehad.

Op de site van HP zelf kun je met studenten korting de HP Pavilion 13-s025nd x360 kopen voor 719,-.
http://store.hp.com/Nethe...=M7X13EA&opt=ABH&sel=PCNB

De specs zijn:

HP Pavilion 13-s025nd x360
• Intel® Core™ i5-5200U met Intel HD Graphics 5500 (2,2 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
• 33,8 cm (13,3 inch) Full HD IPS touchscreen
• 8 GB DDR3L-1600 SDRAM (1 x 8 GB)
• 128 GB M.2 Solid State Drive (SSD)

Overigens heeft de pavillion bijna dezelfde specs als de 200 euro duurdere HP Spectre x360, daar wil ik juist iets over vragen, waar is dat het beste in de Complete system & Laptops sectie of de laptop aankoop advies forum?
Thanks voor de tip. Ziet er best wel leuk uit qua specs. Voor de rest... beetje lelijk :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
Ik ben van plan de Z15 aan te schaffen, maar wil wel twee dingen upgraden.

Kan iemand mij vertellen wat bijvoorbeeld een geschikte WiFi A-C kaart is om in de laptop te doen?

En ik wil mijn geheugen vergroten naar 16gb of 32gb. Ik weet niet wat er nu in zit (1x8 of 2x4), maar misschien zou iemand me dat kunnen vertellen en een linkje naar de Pricewatch voor geschikte ramreepjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
demosselman schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:24:

Kan iemand mij vertellen wat bijvoorbeeld een geschikte WiFi A-C kaart is om in de laptop te doen?

En ik wil mijn geheugen vergroten naar 16gb of 32gb. Ik weet niet wat er nu in zit (1x8 of 2x4), maar misschien zou iemand me dat kunnen vertellen en een linkje naar de Pricewatch voor geschikte ramreepjes
8GB (single dimm)

Je hebt sowieso 4 sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
En heeft dat ding een TN of weer een IPS scherm?

[ Voor 4% gewijzigd door Majesco op 03-07-2015 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Van de helpdesk:

De SSD die erin zit is een SATA 2.5inch
Er is een M.2 aansluiting aanwezig.

Max werkgeheugen is 32GB met 4 sloten.
Er zijn 2 sloten bezet met 4GB elk.
Type en timings zijn mij ook onbekend.

De poorten aan de laptop zijn als volgt:
linkerkant
1. Veiligheids slot
2. USB 2.0 poort
3. Thunderbolt Displayport
4. Dual-Mode DisplayPort
5. USB 3.0 Charging Port
6. Smart card reader
7. Expresscard Slot
Rechterkant
8. Memory card reader
9. Audio-out / Audio-in (1 poort!)
10. USB 3.0 poort
11. VGA aansluiting
Achterkant
12. USB 3.0 poort
13. Adatper aansluiting
14. RJ-45 netwerk aansluiting

De versie van de displayport is geschikt voor daisy-chaining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Laatst online: 19:49
Stidge schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:59:
[...]

Tsja, ik veronderstel dat je gelijk hebt. Vanuit de TU wordt studenten verteld dat ze de zware, krachtige laptop nodig hebben, dus die wordt massaal gekocht. Na een korte tijd kom je er achter dat dat onzin is en zit je met een blok van 4 kg in je tas.

Jammer, ik keek erg uit naar een goede ultrabook. Dan maar voor de XPS13 gaan.
Quoted for truth >:) als bijna masterstudent zou ik zeggen kies een mooi skylake + maxwell laptopje uit als ze verschijnen en laat deze schieten. De hardware loopt steeds meer achter de feiten aan nu er weer vrij weinig is veranderd.

Het vervallen van de highend ultrabook is echt ongelofelijk maar dat zal inderdaad wel met bovenstaande quote te maken hebben.

@bahamapleister
Sata 2,5inch :X je zou verwachten dat ze van msata naar pcie ssd gaan of iets maar achteruit... En dan het gemis van wifi ac..

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 09-07-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Laatst online: 19:49
demosselman schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 21:24:

Waarschijnlijk is de wifi kaart bioslocked en niet vervangbaar door ander type. Zo was het in iedergeval met de hp elitebooks en denk dat dat niet is veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
bahamapleister schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:20:
Van de helpdesk:

De SSD die erin zit is een SATA 2.5inch
Er is een M.2 aansluiting aanwezig.

Max werkgeheugen is 32GB met 4 sloten.
Er zijn 2 sloten bezet met 4GB elk.
Type en timings zijn mij ook onbekend.

De poorten aan de laptop zijn als volgt:
linkerkant
1. Veiligheids slot
2. USB 2.0 poort
3. Thunderbolt Displayport
4. Dual-Mode DisplayPort
5. USB 3.0 Charging Port
6. Smart card reader
7. Expresscard Slot
Rechterkant
8. Memory card reader
9. Audio-out / Audio-in (1 poort!)
10. USB 3.0 poort
11. VGA aansluiting
Achterkant
12. USB 3.0 poort
13. Adatper aansluiting
14. RJ-45 netwerk aansluiting

De versie van de displayport is geschikt voor daisy-chaining.
Oh lekker dan, 2x 4gb, dat maakt het een stuk duurder om te upgraden naar 32gb ram. Ik heb het idee dat het dit jaar geen geweldige deal is, ook doordat de Intel chips vertraagd zijn.

Ik ga hem denk ik toch kopen aangezien wachten op een skylake laptop met daarin een quadro kaart waarschijnlijk vele malen duurder uitpakt als consument. CAD software met een Gforce kaart is geen succes, dan is je cpu zo aan het stampen dat je laptop onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Niet online
Zelf denk ik de 'ultrabook' te gaan kopen. Voor dat geld wel een goede deal denk ik. Wel jammer dat er geen SSD inzit, volgens mij vervalt de garantie als je de HDD zelf vervangt.

Heeft iemand een serieus alternatief voor de ultrabook van 716 euro, of is dat toch wel een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683320

Hallo,

Ik twijfel een beetje over welke laptop ik moet kopen. Ik ga volgend jaar studeren bij 3mE. De programmas die je hier voor nodig hebt, draaien goed op de laptop die door delft word aangeboden. Maar ik vraag me af als ik een iets duurdere laptop koop met: 17 inch scherm, i74720mq, nvidia geforce 950m en 16 gb ram, of deze de programma's van delft ook aan zal kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarkout
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Anoniem: 683320 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:52:
Hallo,

Ik twijfel een beetje over welke laptop ik moet kopen. Ik ga volgend jaar studeren bij 3mE. De programmas die je hier voor nodig hebt, draaien goed op de laptop die door delft word aangeboden. Maar ik vraag me af als ik een iets duurdere laptop koop met: 17 inch scherm, i74720mq, nvidia geforce 950m en 16 gb ram, of deze de programma's van delft ook aan zal kunnen. :)
17 inch is niet te doen. Veels te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is ook een 15 inch versie, alleen gaat het me er meer om of hij krachtig genoeg is op het gebied van 3d rendering etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Renderen ligt helemaal aan het programma dat je gebruikt en of het cuda ondersteunt. Verder zou ik inderdaad geen 17" nemen, dat is veel te groot en ook ontzettend onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, maar kan deze laptop de progamma's die je bij 3mE gebruikt aan? Ik begrijp dat hij t minder doet dan een quadro kaart maar ben niet zon fan van de laptop van de tu. Dus als deze geforce de programma's goed bruikbaar draait neem ik liever deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
kan iemand mij helpen de knoop door te hakken? Ik begin in september met de master WTB en heb een nieuwe laptop nodig. vind mobiliteit belangrijk de Zbook wordt m niet.
maar wordt het de: ASUS Zenbook UX305LA-FC018H
of de: HP EliteBook 745G2 + 256gig SSD?

after edit
voordelen asus:
de intel processor is zuiniger
hogere singlecore passmark score (http://cpuboss.com/cpus/I...200U-vs-AMD-A10-Pro-7350B)
oogt mooier
ac-wifi
ligter

voordelen HP
hogere turbospeed
veel betere gpu.
houd 200 euro over.
sneller ram-geheugen en uitbreidbaar

[ Voor 7% gewijzigd door PheraX op 13-07-2015 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvant
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-05 18:16
PheraX schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:54:
kan iemand mij helpen de knoop door te hakken? Ik begin in september met de master WTB en heb een nieuwe laptop nodig. vind mobiliteit belangrijk de Zbook wordt m niet.
maar wordt het de: ASUS Zenbook UX305LA-FC018H
of de: HP EliteBook 745G2 + 256gig SSD?

voordelen asus:
de intel processor is zuiniger
hogere singlecore passmark score (http://cpuboss.com/cpus/I...200U-vs-AMD-A10-Pro-7350B)
oogt mooier
ac-wifi
ligter

voordelen HP
hogere turbospeed
veel betere gpu.
houd 200 euro over.
Bij de specs staat dat bij de Asus het RAM-geheugen 1066 MHz is en het lijkt mij dat het op het moederboord gesoldeerd is door de dunne behuizing. Ik denk dat de HP 1600 MHz of zelfs 1833 MHz ram heeft out of the box en dat kan je zelf ook nog eens vervangen. Weet niet of je dat belangrijk vindt, maar mij lijkt hoger geclockte RAM ook wel een voordeel voor de HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
goed punt, uitbreiden lijkt me niet heel nodig. voor de RAM-snelheden is het verschil inderdaad aanzienlijk en ik heb niet echt een idee wat het effect is op de performance van de laptop. Als ik google en deze link mag geloven: https://www.pugetsystems....h-Frequency-RAM-142/page4 dan is het verschil ook niet denderend.
toch is er wel een verschil en zal ik het als pluspunt toevoegen voor de hp. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Niet online
Ik heb ze een mailtje gestuurt, ik wil graag er een SSD in zitten. Hun antwoord:
Beste,

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of er een m2 slot vrij is. Wel kan ik vertellen dat de HDD vervangen voor een SSD geen probleem oplevert met de garantie of iets dergelijks.

Met vriendelijke groet
Volgens een review op internet is er een m.2 slot vrij, dat zou helemaal ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Laatst online: 13:24
PheraX schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:03:
goed punt, uitbreiden lijkt me niet heel nodig. voor de RAM-snelheden is het verschil inderdaad aanzienlijk en ik heb niet echt een idee wat het effect is op de performance van de laptop. Als ik google en deze link mag geloven: https://www.pugetsystems....h-Frequency-RAM-142/page4 dan is het verschil ook niet denderend.
toch is er wel een verschil en zal ik het als pluspunt toevoegen voor de hp. thanks
Vergeet niet de bouwkwaliteit én de meer dan uitstekende garantie regeling die je bij de TU krijgt (3 jaar laptop + accu). Is hij kapot, dan kan je op de TU na een belletje direct een leen-laptop ophalen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantinus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-04 16:32
Kan iemand mij vertellen hoe vaak je solidworks gebruikt in jaar 1 bij werktuigbouwkunde in Delft? ook zou ik graag willen weten hoe zwaar het programma is, want ik hoorde dat het ook gedraait kan worden op een macbook air uit 2012 met een dual-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
Ik studeer werktuigbouw aan de TU Delft, en wat je moet ontwerpen is redelijk simpel. Ik denk dat het wel lukt met zo'n mac. Ik heb zelf geen laptop, maar solidworks werkt perfect op mijn fulltower beest uit 2010. Dan lukt het vast wel een redelijke laptop uit 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
Ik zag onlangs op de TU-site dat je ze kunt bestellen. Is er iemand die dit al gedaan heeft en wat meer kan vertellen over bijv. levertijd? Ik las op forum van vorig jaar dat er enkele weken overheen gingen… Hoop dat het dit jaar sneller is.

Zelf kan ik niet echt een keus maken welke van de twee ik moet nemen. Aan de ene kant wil ik een lichte en compacte laptop, maar aan de andere kant ook weer niet een die duidelijk minder krachtig is. Volgens de TU is de Ultrabook geschikt voor TN, maar zelf heb ik hier een beetje m'n twijfels over. Ik zou er zelf dan wel een SSD in doen, maar dan kom je qua prijs weer dicht bij de Zbook. Dat pleit dan weer voor de Zbook, omdat je dan in feite veel meer voor je geld krijgt.

Lastige keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesco
Voor TN is de slome kleine laptop goed genoeg, het enige wat jij zal doen is een beetje matlabben en rapportjes schrijven. In feite voor TN zou ik juist voor een spectre x360 of pavillion x360 gaan, heb je nog een lekkere lange batterij duur en touchscreen in een zeer lichte en kleine formaat.

Het meest eisende wat TN studenten doen met hun laptopjes is DOTA 2 spelen, en dat doen ze veel meer dan matlab of huiswerk of wat dan ook eerlijk. Dit weet ik omdat ik zelf tot vorig jaar TN deed.
Maar als je een krachtige laptop wilt die net wat lichter en dunner is dan het Z15 backbeest, kun je net zo goed voor een lenovo Y-50-70 gaan of Acer 15 nitro, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Ik heb het idee dat je bij die ultrabook niet krijgt wat je zou zoeken in zo'n laptop, een snelle lichte laptop. Het gebrek aan SSD is al bewijs. Wat je wel krijgt is een veel lagere prijs.
Vind je een wat duurdere laptop geen probleem maar wil je wel licht en snel, kijk dan inderdaad even naar de spectre x360 of de XPS13.
Wil je zeker weten dat je over 5 jaar nog steeds naar hartelust kan werken in CAD/CAM programma's van dan, dan is de ZBook het overwegen waard, maar neem het gewicht dat je dan 5 jaar moet tillen wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
@Majesco @iTitus

Bedankt voor jullie snelle reactie. Zelf vind ik de support met 3 jaar garantie van de TU die je bij het laptopproject krijgt wel erg handig. Dit wordt mijn eerste Windows computer, hiervoor alles met Mac, en ik ben dus (nog) niet echt thuis in de software. Als er iets kapot gaat of vastloopt oid dan heb ik iets om op terug te vallen. Koop ik ergens anders een laptop dan ben ik op mezelf aangewezen en de rest van mijn familien/naaste vrienden is nu niet bepaald handig met computers.

Ik heb wel even naar HP x360 gekeken. Ziet er op eerste gezicht goed uit, voor €999 heb je een prima versie, maar wel met een vrij beperkte SSD (128GB). Duurdere versie zit er helaas niet in, omdat m'n "sponsor" niet boven €1000 vergoed. Ook heeft hij liever dat ik een door de TU aangeboden laptop neem, om eventueel gezeik te voorkomen. Kortom, het is een TU laptop of geen laptop volgens hem :'(.

Ik denk dat ik voor de "Ultrabook" ga en daar dan zelf een SSD in zet. Ik krijg denk ik spijt als ik elke dag 3 kilo mee moet slepen. Dit leidt volgende vraag in: Welke SSD? Zelf zat ik te denken aan of een Samsung 850 Pro 256GB. Deze kwam volgens mij vrij goed uit de tests. Het kan dat er betere opties zijn, maar die kan ik zo snel even niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Tsja, "sponsoren"...
Nog even dit: de 3 jaar garantie is chill voor accu's. Maar voor vastlopen oid zou ik niet die keuze maken. Dell heeft 1 jaar garantie op laptops waarbij ze alles fixen. HP ook neem ik aan. En defecte hardware vindt je snel genoeg. Software, als je goed backupt dan kan je altijd clean install doen binnen een uurtje.

Ik ben enorm biased omdat ik een desktop had staan en een hekel aan zware grote laptops, ik heb dan ook bijna 5 jaar zonder laptop gewerkt en net pas een XPS13 aangeschaft gewoon puur voor Matlab en LaTeX, licht klein voor on the go. Als student krijg je bij dell 10% korting waardoor de XPS 13( FDH i5/8gb/256gb ) op €1080 uitkomt. Het model wat dan onder de €1000 duikt heeft maar 4gb/128 wat ik inderdaad niet zou adviseren. HP heeft misschien ook nog studentenkortingen oid, dan zou de spectre van 256 misschien onder de €1000 duiken nog.

Goed, maar TU Laptop dus, voor de SSD, zoek even uit welke caddy je moet hebben en waar je die haalt enzo, dat kost ook nog een paar tientjes. SSD: 850 pro is prima, Zelf heb ik destijds een 840 in mijn desktop gestopt, was toen prima. Je zou de 850 EVO kunnen overwegen, is iets kleiner(250gb), minder snel, zuinig en gaat "iets minder lang mee", maar heeft een betere price point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
@iTitus

Hmm je maakt me nog meer aan het twijfelen hahah. Wist niet dat die XPS13 zo'n goede deal zou zijn en qua uiterlijk ook erg mooi en super licht. Ik ga even overleggen met m'n vader (de sponsor).

Volgens mij is er in de Elitebook geen ruimte voor een caddy, want er zit geen optische drive in toch? Ik zal daarom de HDD moeten vervangen met de SSD. Hier moet je weer zo'n speciaal usb-sata kabeltje voor kopen die je maar 1 keer gebruikt… Even kijken of ik die ergens kan lenen/huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
Coertjan schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:21:
@iTitus

Hmm je maakt me nog meer aan het twijfelen hahah. Wist niet dat die XPS13 zo'n goede deal zou zijn en qua uiterlijk ook erg mooi en super licht. Ik ga even overleggen met m'n vader (de sponsor).

Volgens mij is er in de Elitebook geen ruimte voor een caddy, want er zit geen optische drive in toch? Ik zal daarom de HDD moeten vervangen met de SSD. Hier moet je weer zo'n speciaal usb-sata kabeltje voor kopen die je maar 1 keer gebruikt… Even kijken of ik die ergens kan lenen/huren.
Juist omdat er geen optisch station in zit heb je plaats voor een hdd caddy. Klepje van de optische drive er af, caddy met drive er in (hmm, dit gaat wel over de zbook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
Frunz schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:26:

(hmm, dit gaat wel over de zbook).
Ja, ik bedoelde de Elitebook 745. De Elitebook 745 zou een ultrabook moeten zijn, waardoor er geen optische drive in zit dus helaas geen plaats voor een caddy. Ik gebruik de vrijgekomen HDD dan denk ik als externe HDD voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 645478

Heb dit forum een beetje doorgelezen maar nog niet echt concrete antwoorden gezien :P. Zelf ga ik LR studeren en zit nog erg te twijfelen tussen een workstation en een ultrabook. TU Delft raadt zelf de workstation aan voor LR.

Wat ik graag wil weten is hoe belangrijk die Quadro grafische kaart is in een laptop. Zijn deze kaarten echt sneller in programma's die je gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
Anoniem: 645478 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:17:
Heb dit forum een beetje doorgelezen maar nog niet echt concrete antwoorden gezien :P. Zelf ga ik LR studeren en zit nog erg te twijfelen tussen een workstation en een ultrabook. TU Delft raadt zelf de workstation aan voor LR.

Wat ik graag wil weten is hoe belangrijk die Quadro grafische kaart is in een laptop. Zijn deze kaarten echt sneller in programma's die je gaat gebruiken?
Simpel antwoord, ja ze zijn sneller (betere ondersteuning). Of je het ook daadwerkelijk gaat merken, ik denk dat dat meevalt. Zelf WB gedaan, en begonnen met een ATI x300, ging alles prima op, wordt pas echt vervelend als je grote ontwerpen hebt (dan moet je wat meer geduld tonen). Bij WB valt het aantal grote ontwerpen erg mee, bij LR weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan denk ik dat het niet de moeite waard is om zelf een andere laptop te zoeken. Zelf vind ik het idee van 3 jaar service op TU ook een fijne gedachte. Plus krijg je een 40 euro voucher bij de laptop van HP waar je weer een goede laptoptas van kunt kopen :D

Thanks voor je snelle reactie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Coertjan schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:20:
@Majesco @iTitus

...

Ik denk dat ik voor de "Ultrabook" ga en daar dan zelf een SSD in zet. Ik krijg denk ik spijt als ik elke dag 3 kilo mee moet slepen. Dit leidt volgende vraag in: Welke SSD? Zelf zat ik te denken aan of een Samsung 850 Pro 256GB. Deze kwam volgens mij vrij goed uit de tests. Het kan dat er betere opties zijn, maar die kan ik zo snel even niet bedenken.
Ja! Jij snapt het!
Kijk hier overigens voor goede SSDs: http://tweakers.net/categ.../13/de-beste-laptop-ssds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
op notebookcheck staat een review over de 745G2, daarin staat dat er geen m.2 slot aanwezig is maar wat is dit dan?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hWq1Rk6m.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door PheraX op 23-07-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
PheraX schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:36:
op notebookcheck staat een review over de 745G2, daarin staat dat er geen m.2 slot aanwezig is maar wat is dit dan?
[afbeelding]
Misschien slot voor WWAN-module? Dat zou nml. ook die twee draadjes die ernaartoe lopen en vastgeplakt zitten verklaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Coertjan op 23-07-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
Coertjan schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 17:18:
[...]

Misschien slot voor WWAN-module? Dat zou nml. ook die twee draadjes die ernaartoe lopen en vastgeplakt zitten verklaren.
Dat kan wel, maar het blijft wel een m.2 slot, dus in theorie zou er een SSD in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coertjan schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:50:
Ik zag onlangs op de TU-site dat je ze kunt bestellen. Is er iemand die dit al gedaan heeft en wat meer kan vertellen over bijv. levertijd? Ik las op forum van vorig jaar dat er enkele weken overheen gingen… Hoop dat het dit jaar sneller is.
Heb net een mail ontvangen van mijn bestelling... ongeveer 4 weken 8)7
Ja dat gaat wel ff duren. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coertjan
  • Niet online
Anoniem: 645478 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 19:05:
[...]

Heb net een mail ontvangen van mijn bestelling... ongeveer 4 weken 8)7
Ja dat gaat wel ff duren. ;(
Ja lekker zeg… Midden in OWee/KMT wordt ie pas bezorgd dan. Dan ga ik hem ook maar bestellen dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 00:32

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica