Hoewel dit het topic van de TU Delft is... bij dezen mijn 2 cents over de UT laptop, de Lenovo P1 Gen 3
Tijdens installatie kun je je alvast aanmelden bij Lenovo, voor o.a. de garantie. Via Lenovo Vantage kun je zien tot wanneer de garantie loopt, in mijn geval is deze 9 dagen geleden al begonnen en loopt deze tot 12 oktober 2023 (3 jaar en een maand dus).
Af en toe wil de laptop opstijgen in het begin, dit zal te maken hebben met het indexeren door windows van de bestanden. Ook later vliegt hij af en toe de lucht in; vooralsnog door windows installaties die hij wil doorvoeren.
Na openschroeven (dit ging nog nooit zo makkelijk! op dezelfde manier als de Lenovo P1 Gen 2), blijkt er slechts één SODimm in te zitten. Voor hen die willen updaten een uitstekende keuze, maar voor de gemiddelde student is dit jammer, vooral gezien de website aangaf dat er 2x8GB in zou zitten.
CPU-Z geeft het volgende aan:
Channel: Single, DRAM freq 1463, FSB:DRAM 1:22, CL:21, tRCD:21. tRP:21, tRAS:47, tRFC: 514, CR: 2T. Al met al dus
(uitermate) traag best snel geheugen... Op de sticker van het ram staat: 5M30V06803 (voor ong. €80 bij te kopen)
Tot mijn verbazing zit er wel een Samsung m.2 in: SAMSUNG
MZVLB512HBJQ-000L7 | NVMe
Seq. Read 3165 MB/s, Seq. Write 2840, Random IOPS read: 239746, write: 90576 (disk 45GB/476GB) used. Test 2x uitgevoerd met SAMSUNG Magician.
Let op, bitlocker stond aan en dit heeft effect op de performance.
Bitlocker off:
Seq. Read 3438 MB/s, Seq. Write 2958, Random IOPS read: 274902, write: 241943 (disk 45GB/476GB) used.
qua Read, even snel als de 970 EVO, qua write zit hij tussen de 970 EVO en 970 EVO PLUS in.
De toetsen voelen goed aan. Ik vind het prettig dat de arrow up/down hele toetsen zijn. Het backlicht van de toetsen heeft 3 standen: uit, matig, normaal.
Het BIOS kan bereikt worden door tijdens de startup op Enter te drukken, gevolgd door de F1 toets. Het BIOS is erg uitgebreid, met o.a. opties als "WOL from docking", Fn and Ctrl Key Swap, F1-F12 as Primary Function, Power On when AC is Attached, Cool & Quit on Lap, Disable Built-in Battery, en nog veel meer...
Ik heb een Thunderbold docking station besteld [WAVLINK Thunderbolt 3 USB-C Dual 4K dockingstation met 60 W opladen], ik ben benieuwd of ik twee schermen kan aansturen zonder problemen.
Wat betreft het geheugen, zit ik eraan de denken om deze te vervangen voor bijvoorbeeld pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16S4B omdat 16GB toch aan de weinige kant is (huidige laptop heeft 24GB) Mocht dit goed werken, dan laat ik dat nog even weten. Als iemand interesse heeft om de huidige 16GB stick over te nemen, stuur dan maar een PM.
2020-09-09 Edit:
Ik heb het BIOS afgezocht, maar kon nergens de instellingen van het RAM aanpassen. Een van de nadelen van de Lenovo P1 Gen 2, was dat het geen XMP ondersteund. Naar mijn weten, ondersteund de Gen 3 dit dus ook niet! De geheugen kits die ik eerder op het oog had, behalen alleen die snelheid via XMP. Echter doordat de Gen 3 dit waarschijnlijk niet ondersteund, vallen die geheugens terug naar hun standaard JEDEC instellingen, met een veel lagere clock frequentie.
Na enkele uren zoeken, heb ik alleen de kingstonn valuerom en Team Elite TED432G3200C22DC-S01 gevonden als potentiele vervangers van het geheugen. Echter hebben die ook een CL van 22....
Oftwel, het geheugen dat standaard in de P1 Gen 3 zit... lijkt het snelste te zijn dat je erin kunt stoppen!
2020-09-10 Edit:
Samsung 970 EVO Plus 1TB erin gestopt
bitlocker aan: 3332 MB/s Read, 3235 MB/s Write, 241k IOPS Read, 98k IOPS Write
bitlocker uit: 3433 MB/s Read, 3224 MB/s Write, 297k IOPS Read, 232k IOPS Write
2020-09-11 Edit
Ik heb de UTD21 gekocht voor bij m'n laptop. Deze is met ±200€ net iets goedkoper dan de modellen die Lenovo aanbied, heeft daarnaast een hogere versie DP (1.4) en alle aansluitingen die ik nodig heb (ondersteuning tot 2x4K 60FPS), meerdere USB3.0, USB 3.1 (A en C) mic/jack en RJ45 netwerk.
NA het updaten van de firmware van de UTD21, kan ik nu 3 schermen gebruiken: Laptop scherm (1080p) en 2x Quad HD scherm (59Hz). Alles werkt uitstekend. Let wel, de UTD21 bied slechts 60Watt, dus de laptop gaat in de "slow charging" mode, dit heeft geen effect op de performance, slechts op de duur van opladen. Uiteraard kun je ook gewoon de poweradapter in de laptop steken, dan laad ie wel snel op (maar heb je 2 kabels.....)
[
Voor 24% gewijzigd door
jbtjee op 11-09-2020 10:06
]