Huh, het is juist heel duidelijk waar ze mee bezig zijn.
Schmidt wil een goed meevoetballende keeper met voldoende tactisch inzicht, Lars en Zoet zijn dat niet. Dus wordt er een dergelijke keeper gehaald, die als extra voordeel heeft al bekend te zijn met het systeem. Mvogo wordt ook niet voor niets voor 2 jaar gehuurd.
Zoet staat al 2 seizoenen op de nominatie te vertrekken en is sinds vorig seizoen gepasseerd door Lars, door het aantrekken van Mvogo is helemaal duidelijk geworden dat Zoet zijn zaakwaarnemer aan het werk mag zetten. Voor Lars is dit lullig, aangezien hij het prima deed als lijnkeeper en punten pakte voor PSV. Maar met de bal aan de voeten is hij echt matig en in de huidige voorbereiding blijkt hij op dat gebied eerder een gevaar te zijn dan een meerwaarde. Dus mag hij gaan banken.
Mvogo wordt de 1e keeper.
Eerst goed lezen voordat je reageert kan helpen.
Ik zeg namelijk helemaal nergens dat Mvogo even goed is als Neuer. Ik heb het puur over de rol van de keeper in de speelstijl van Schmidt, waarbij Neuer een uitstekend voorbeeld was in de CL finale.
Bayern maakt onder Flick gebruik van gegenpressing en zijn tactiek lijkt op die van Schmidt, wat logisch is aangezien deze tactiek is bedacht in Duitsland (Schmidt hoorde bij de voorlopers, onder leiding van Ragnick) en verder is geperfectioneerd door Duitse trainers, die daar ook erg succesvol mee zijn. Ook PSG maakt gebruik van deze tactiek, niet geheel toevallig hebben ze een Duitse trainer.
Hierdoor werd Bayern met momenten op eigen helft onder druk gezet, maar was dit weinig succesvol mede omdat Neuer voetballend dermate goed is dat het team zich onder die druk uit kon voetballen. Bij bijv. City zie je dit ook met Ederson.
Dit levert dubbel voordeel op: Ten eerste blijf je in balbezit, ten tweede creëer je er een overtalsituatie mee als het tempo hoog genoeg is.
Nu gaan we naar PSV en de voorbereiding, met Zoet en Lars in het doel.
Lars is heel matig met de bal aan de voet, dat liet hij vorig seizoen al zien. Zoet is hierin beter. Maar beide keepers missen het tactisch inzicht om onder druk de voetballende oplossing te zien en uit te voeren.
Het gevolg is een lange bal naar voren, waarbij het risico groot is dat er balverlies wordt geleden. Mocht de bal toevallig wel in bezit blijven, dan staat de aanvaller geïsoleerd tegenover een overmacht van verdedigers en zal de bal bijna altijd terug worden gespeeld. Hierdoor krijgt de tegenstander de tijd om de posities weer in te nemen.
Dit was met de speelwijze vorig seizoen geen probleem, maar het is wel een probleem met de speelwijze van Schmidt. Dus daarom is er een nieuwe keeper aangetrokken en daarom noemde ik Neuer als voorbeeld.
Volgens je eigen supporters anders ook. of werd Baumgartl onterecht op de bank gezet vorig seizoen?
Ik was het inderdaad niet eens met het passeren van Baumgartl. Onder Van Bommel begon hij uitstekend, totdat hij ineens op de bank werd gezet omdat Van Bommel speeltijd wilde geven aan Schwaab. De eerstvolgende wedstrijd mocht Baumgartl weer beginnen, maar werd hij als LCV gebruikt i.p.v. RCV. Dit ging die wedstrijd niet geweldig, waarna hij meteen weer op de bank terecht kwam en geen kans meer kreeg.
Hij was dan ook een van de (vele) spelers die dolblij was met het ontslag van Van Bommel, hij voelde zich oneerlijk behandeld en hij had een punt.
Hierna koos Faber puur voor ervaring en bleef Schwaab in de basis staan, wat ik onterecht vond omdat Schwaab niet goed genoeg presteerde. Maar Faber vond de ervaring belangrijker dan de potentie en gezien de resultaten had Faber in dit geval een punt. Baumgartl presteerde in de trainingen blijkbaar ook niet goed genoeg om Faber zijn ongelijk aan te tonen.
Jouw punt betrof echter het "totaal niet kunnen voetballen", wat niets te maken had met het banken van Baumgartl. Voetballend is hij namelijk zeker goed genoeg, zijn banken ging over zijn verdedigende kwaliteiten. Zoals Viergever ook beter is in voetballen dan in het pure verdedigen.
Wie zijn trouwens mijn eigen supporters en hoe weet je dat zij van mening zijn dat Baumgartl totaal niet kan voetballen?
Linksback, ook al zo'n fantastisch bezette plek vorig seizoen.
RR was inderdaad een fantastische back.
En Dumfries doet genoeg dingen prima, maar fatsoenlijk opbouwen hoort daar niet bij naar mijn mening.
Zijn rol ligt dan ook niet bij het opbouwen, maar in het doorschuiven richting het middenveld om te zorgen voor breedte en diepte en om bij te sluiten en voorin gevaar te stichten.
Oh jee, verdediger wordt 2m duurder.... Tja, dat zit al in de huursom van de keeper...
Zou best vervelend zijn, toch?
Dat zou inderdaad best vervelend zijn ja.
Maar waarom zou hiervan sprake zijn bij PSV? En dit is iets waar ze zelf niet over nagedacht hebben?
Klopt, maar Zoet was al gepasseerd door Lars dus hij was al in dienst met een reserverol.
Daarbij mag Zoet al 2 seizoenen vertrekken, maar vond hij het prima om te blijven. Dat zal nu wel gedaan zijn en bij een vertrek komt er meer ruimte in het salarishuis.
Lars wordt nu ook minder waard, maar omdat hij transfervrij werd gehaald is dat minder belangrijk.
PSV kiest hier bewust voor en ik begrijp dat. Als Mvogo zorgt voor beter spel en een grotere kans op punten, dan is dat meer waard.
En wat ga je volgend seizoen doen wanneer de gehuurde speler vertrekt?
Mvogo is voor 2 jaar gehuurd, dat maakt het ook meteen een stuk logischer.
En wat ga je doen wanneer deze nieuwe doelman aan het begin van het seizoen een flinke blessure pakt?
Dan komt Lars erin en zal de opbouw van achteruit onder druk heel anders gaan verlopen.
Dat is niet ideaal, maar dat geldt voor wel meer spelers als ze een flinke blessure zouden oplopen. Kijk alleen maar naar PSV vorig seizoen toen Malen lang wegviel. De toppers moeten fit blijven, dat geldt voor (bijna) elke club.