En dat zou het niet moeten zijn. Een stevige tackle die conform de regels is is in iedere wedstrijd conform de regels. Daarbij wil ik zeker niet stellen dat alle stevige tackles gelijk zijn of dat er een verschil kan zijn in de beoordeling (voor rode kaarten is dat inmiddels opgevangen) maar de basis is eenzelfde uitkomst, ongeacht of het zo'n mooie en eerlijke wedstrijd was.Gonadan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:01:
[...]
Het is geen computerwerk, je speelt met mensen. Nu weet ik wel dat men hier soms meer weg heeft van een robot dan een mens, maar die kant wil ik niet met je in mee.
Elke wedstrijd is anders en vraagt om een andere aanpak. Een wedstrijd die stevig maar heel fair is kan je meer in toelaten, zitten er een paar enkelschoppers of theatermakers tussen dan moet je de lijntjes wellicht wat korter houden. Dat is niet meer dan normaal.
Dat betekent uiteraard niet dat je een doodschop in de ene wedstrijd ineens wel toe gaat staan, dat lijkt mij evident. Er zijn echter wel heel veel acties die niet zwart/wit wel of geen overtreding genoemd kunnen worden. In die zin is er altijd speelruimte om te variëren en daar moet je als sporter ook gewoon mee om kunnen gaan.
Een stevige tackle kan de ene keer misschien wel en de andere keer niet, zolang het niet om gemeen spel gaat is het gebied vaak gewoon grijs.
Je zou zo veel mogelijk vooringenomenheid weg moeten halen, de scheidsrechter moet naar de acties objectief beoordelen. Een speler die vaak theater maakt moet daarvoor eigenlijk niet de schijn tegen krijgen, een speler met veel grove overtredingen ook niet maar andersom ook niet. De speler zonder enige gele kaart moet je niet daarom sparen "omdat hij niet zo is".
Was het maar computerwerk, was je in ieder geval van de willekeur af. Was er maar VAR die middels KI bepaalt of het een overtreding is of niet. Ben je in ieder geval van de willekeur af.