Een wat late reactie van mijn kant, maar Ajax-PSV was een geweldige wedstrijd
Beide teams halen een niveau waar de rest van de Eredivisie niet aan kan tippen.
PSV begon uitstekend en was erg effectief, waarbij beide goals voortkwamen uit de tactiek van Schmidt. De bal de juiste kant op dwingen, meteen vol drukzetten op het juiste moment, daardoor de bal veroveren op de helft van de tegenstander en direct de voorwaartse oplossing kiezen. Malen en Zahavi wisten vervolgens met slimme loopacties voldoende ruimte voor zichzelf te creëren, waarbij met name de assist van Malen bij de 0-1 van grote schoonheid en klasse was.
Na de 0-2 liet PSV zich inzakken om proberen te profiteren van de ruimte achter Schuurs en Blind, wat echter iedere keer niet goed uitgespeeld werd. Pas vlak voor rust lukte dit weer, wat bijna de 1-3 opleverde.
Tussendoor kwam Ajax meer aan voetballen toe, al wist men nog weinig te creëren. De kans in de 28e minuut voor Ajax was de eerste kans, maar Tadic schoot de bal op de paal. De 1-2 viel echter toch nog voor rust. Ajax kwam met enige mazzel in balbezit (en misschien een overtreding van Tagliafico), maar speelde dit daarna prima uit.
De 2e helft had Ajax niets te verliezen en zo speelde men ook, waarbij Ajax liet zien een heel hoog niveau te kunnen halen. Dat mag ook wel gezien de zware investeringen en de reeds bekende en beproefde tactiek, maar hierin is Ajax het beste team in de Eredivisie. PSV werd achteruit gedrukt en kwam er niet meer uit, meestal werd de bal blind naar voren gerost, wat vrij zinloos is met de aanvallers die PSV heeft. Met name Teze mocht dit zich aanrekenen, al past dit bij zijn ontwikkeling en speelde hij tegen het enige team in de Eredivisie dat een dergelijke druk kan ontwikkelen. De 2-2 kon niet uitblijven en deze viel dan ook. Eerst werd de goal van Haller terecht afgekeurd wegens buitenspel, maar de 2-2 volgde na slecht uitverdedigen van Dumfries en prima acties van Haller en Antony. Ik vind Antony (nog?) teveel een speeltuinvoetballer die teert op enkele momenten, maar die gehele 2e helft speelde hij uitstekend en hij is al het hele seizoen ontzettend effectief.
Na de 2-2 begon de tank leeg te raken bij Ajax en het laatste kwartier/10 minuten kon het nog twee kanten op. Mede door de wissels van Schmidt kreeg PSV weer enige controle en werden er ook eindelijk weer kansen gecreëerd. Waarbij ik van mening ben dat Schuurs een overtreding maakte op de doorgebroken Madueke, maar de VAR volgde Kuipers dus men vond het blijkbaar niet zwaar genoeg. Dat er geen penalty volgde na de handsbal van de beste speler op het veld (Gravenberch) vind ik terecht, al nam hij een risico met zijn omdraaien (aangezien zijn handen daarmee juist richting de bal gingen).
Al met al vind ik 2-2 een terechte uitslag, wat ook overeenkomt met de kansenverhouding en de xG.
PS: Dat Haller een recordaankoop is is opvallend en veelzeggend, maar hij is duidelijk beter dan de overige spitsen bij Ajax.
Han schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:33:
Ik denk dat ze wel gewoon fit zijn, zo fit als de spelers kunnen zijn. Echter kost deze manier van spelen zo ontzettend veel kracht dat je je moet afvragen of het wel mogelijk is met eredivisie materiaal.
Het lukte Schmidt in Oostenrijk met een nog meer veeleisende tactiek, dus in de Eredivisie kan het gewoon met zijn huidige tactiek.
Alleen moet niet onderschat worden hoeveel last PSV heeft gehad van de corona besmettingen. Deze vielen net in de maanden dat de basis gelegd zou moeten worden, met daarbij ook nog late transfers, Europese kwalificatie en interlands. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat Schmidt pas laat met een (zo goed als) volledige groep is gaan trainen, waarbij hij tussendoor heel veel heeft gerouleerd om blessures te voorkomen (met succes) en om de spelers conditioneel op te kunnen bouwen.
Het heeft er echter voor gezorgd dat PSV nog actief is op 3 fronten, voor het eerst sinds 5 jaar. Dat de blessures erg beperkt zijn gebleven en dat PSV steeds dichter bij de gewenste uitvoering van de tactiek is gekomen. Het conditionele aspect is het laatste dat nog gerealiseerd dient te worden, dat heeft nog wat tijd nodig.
Het is niet dat PSV een zwaarder programma heeft dan andere ploegen, sterker nog, ik denk dat de CL meer vraagt dan een EL wedstrijd, als je kijkt naar de Europese tegenstanders van Ajax en PSV.
Ik kan het zo niet meer terugvinden, maar de feiten zijn dat PSV dit seizoen tot de winterstop gemiddeld de minste rustdagen heeft gehad. Combineer dat met de vele coronabesmettingen en je hebt al een duidelijke oorzaak.
Ajax heeft al 2 seizoenen een enorme salarispost, helemaal voor Nederlandse begrippen.
2018/2019: 92,2 miljoen
2019/2020: 92,4 miljoen
PSV zit op de helft (!) daarvan: 44,6 en 47,1 miljoen.
Dit seizoen is bij Ajax grootverdiener Ziyech vertrokken, maar heeft Haller een nog hoger salaris. Van de Beek is ook vertrokken, maar Antony zal minimaal op hetzelfde salaris zitten en Klaassen zal ook tot de topverdieners behoren. De salarislasten zullen dus niet afgenomen zijn.
Ook niet bij PSV trouwens.
Dit zijn ook oa bedragen waardoor Ajax wel CL móet blijven halen lijkt me.
Klopt, precies hierom is Haller ook aangetrokken voor een recordbedrag.
Moyes geeft zelf aan dat ze een dermate hoog bedrag nooit hadden verwacht, het geeft aan hoeveel haast Ajax had met een nieuwe spits. Ajax wil dit seizoen per se kampioen worden om de CL zeker te stellen, dat geld hebben ze keihard nodig.