Toon posts:

Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 08:39
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:31:
Zo dat gaat snel, subsidie aangevraagd op 5 augustus en 6 dagen later (vandaag) krijg ik de volgende mededeling:
Ik heb besloten u subsidie te verlenen. De subsidie bedraagt € 2.000,-.
Kenteken heb ik nog niet, maar kan ik er nu 100% van uit gaan dat deze subsidie nu voor mij is gereserveerd voor de komende zes maanden?
Ja. De subsidie was al gereserveerd (binnen het overheidsbudget) en was nog slechts afhankelijk van goedkeuring/afkeuring. Nu je deze goedkeuring hebt, is het gegarandeerd voor jou vastgelegd.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:31:
Zo dat gaat snel, subsidie aangevraagd op 5 augustus en 6 dagen later (vandaag) krijg ik de volgende mededeling:
Ik heb besloten u subsidie te verlenen. De subsidie bedraagt € 2.000,-.
Kenteken heb ik nog niet, maar kan ik er nu 100% van uit gaan dat deze subsidie nu voor mij is gereserveerd voor de komende zes maanden?
Lekker dan, Koop of Lease?

Hier Lease en ik wacht al vanaf 21-7 ;) Kan volgens mij ook pas goedkeuring kenteken invullen. Rij namelijk al vanaf 31-7.

• MooDyBLueS
BasvanS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Hier Lease en ik wacht al vanaf 21-7 ;) Kan volgens mij ook pas goedkeuring kenteken invullen. Rij namelijk al vanaf 31-7.
Nee, je kan tijdens aanvraag aangeven of je het kenteken al weet en of die al op jouw naam staat. Ik had 11-7 de auto, 12-7 aangevraagd op kenteken en vandaag het geld binnen.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zijn hier meer mensen die meerdere brieven krijgen dat de aanvraag akkoord is en ze gaan uitbetalen? Ik heb er ondertussen 4 gehad, krijg elke 1/2 weken weer een nieuwe met een andere datum.
Helaas maar 1 keer het geld ontvangen, dat is weer jammer...

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 12:58

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

een occasion leasen :?

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-03 16:52
[...]

Private lease, auto staat nu op naam van Hyundai en straks komt ie op mijn naam en dan is het een nieuwe occasion.

Maar jij wacht dus al een tijdje? Dan doen ze de aanvragen niet op volgorde? Last in, first out?

• BasvanS
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Private lease, auto staat nu op naam van Hyundai en straks komt ie op mijn naam en dan is het een nieuwe occasion.

Maar jij wacht dus al een tijdje? Dan doen ze de aanvragen niet op volgorde? Last in, first out?
Hmm, vreemd, had jij meteen het kenteken opgegeven bij je aanvraag?

• Nostordici
BasvanS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Hmm, vreemd, had jij meteen het kenteken opgegeven bij je aanvraag?
Nee, die heb ik nog niet. Aangezien de aanvraag is goedgekeurd kan ik inmiddels wel het kenteken toevoegen in het eLoket.

• BasvanS
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Nee, die heb ik nog niet. Aangezien de aanvraag is goedgekeurd kan ik inmiddels wel het kenteken toevoegen in het eLoket.
Dan is het duidelijk Last in First out :P

• geomannetje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-02 08:50
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

En met nieuw bedoel je ook echt nieuw dus, met minder dan 50 Km op de teller?

• Nostordici
@geomannetje Il heb geen idee hoeveel km er op de teller zal staan. Het zal niet veel zijn, over een paar weken kan ik het exact vertellen.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:35
Weet iemand wanneer de 4 jaar periode ingaat. Is dat bij ontvangst nieuwe auto of bij ontvangst subsidie? Bij mij zit daar 4 maanden tussen.

AIrPods Max, iMac 3.2 GHz, i27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

• BasvanS
geomannetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:27:
[...]

En met nieuw bedoel je ook echt nieuw dus, met minder dan 50 Km op de teller?
Bij mijn MX-30 stond er 6 KM op de teller ;) Is toch echt 2e hands :D

• MooDyBLueS
BasvanS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Precies, km-stand zegt NIKS over nieuw/tweedehands. Althans... een auto met 100.000 km op de teller is natuurlijk nooit nieuw.

Maar andersom juist: tweedehands auto's kunnen ook voorraad auto's zijn en dus inderdaad 6 km op de teller hebben. Die is waarschijnlijk alleen van de trailer gereden, even een korte proefrit gemaakt, alles goed bevonden en klaar.

Datum tenaamstelling en dus het autobedrijf/dealer als 1e eigenaar bepaalt of een auto nieuw of tweedehands is, km-stand niet.

P.S. Ben nog steeds aan het azen op een rode MX-30 voor 25k incl. btw voor mijn vrouw. ;) Helaas zie je die amper of voor (veel) meer geld nog. Even wachten dus nog, 20.000 km erop is ook niet erg.

[Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2021 13:20]

• goodLUCk1951
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 13:17
Ik heb de volgende vraag.
Eind juli heb een SEPP verzoek ingediend incl. Koopovereenkomst voor een gebruikte EV met bekend kenteken maar nog niet op mijn naam gezet. Afgelopen maandag heb ik de auto geleverd gekregen. De SEPP aanvraag is nog niet afgehandeld. Moet ik hierop wachten of kan ik reeds, in mijn accountomgeving, naar RVO een aanvullend bericht sturen dat ie inmiddels op mijn naam staat met als bijlage een kopie van het kentekenbewijs ? Heeft iemand hiermee ervaring ?

• BasvanS
goodLUCk1951 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:22:
Eind juli heb een SEPP verzoek ingediend incl. Koopovereenkomst voor een gebruikte EV met bekend kenteken maar nog niet op mijn naam gezet. Afgelopen maandag heb ik de auto geleverd gekregen. De aanvraag is nog niet afgehandeld. Moet ik hierop wachten of kan ik reeds, in mijn accountomgeving, naar RVO een aanvullend bericht sturen dat ie inmiddels op mijn naam staat met als bijlage een kopie van het kentekenbewijs ? Heeft iemand hiermee ervaring ?
Wachten... je kan pas kenteken invullen als de subsidie definitief is toegekend.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
SEPP subsidie gaat wel snel nu, met het huidige tempo is het binnen 2 weken op.

5 - 11 aug: € 952.000

Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 1.982.000

• RaymondD
goodLUCk1951 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:22:
Eind juli heb een SEPP verzoek ingediend incl. Koopovereenkomst voor een gebruikte EV met bekend kenteken maar nog niet op mijn naam gezet. Afgelopen maandag heb ik de auto geleverd gekregen. De SEPP aanvraag is nog niet afgehandeld. Moet ik hierop wachten of kan ik reeds, in mijn accountomgeving, naar RVO een aanvullend bericht sturen dat ie inmiddels op mijn naam staat met als bijlage een kopie van het kentekenbewijs ? Heeft iemand hiermee ervaring ?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68337546

• RaymondD
BasvanS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Zo hier een ID.3 met 16km :)... maar volgens RDW wel de 4e! eigenaar.

[Voor 8% gewijzigd door RaymondD op 12-08-2021 13:46]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-03 15:36

Flappiewappie

Hier nog meer

RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:35:
SEPP subsidie gaat wel snel nu, met het huidige tempo is het binnen 2 weken op.

Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 1.982.000
Dus nu tweedehands EV kopen is eigenlijk al aflopende zaak? Vind wel dat RVO daar soort van waarschuwing van dient te geven (dat het het risico nu wel erg hoog is).

Benieuwd wat er daarna gaat gebeuren met de EV prijzen :)

Hier staat wat

• RaymondD
Flappiewappie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
Benieuwd wat er daarna gaat gebeuren met de EV prijzen :)
Die gaan weer zakken... want geen subsidie betekent minder vraag. En aanbod is er... sterker nog er komst momenteel best veel beschikbaar van leasecontracten van 4 of 5 jaar die afgelopen zijn op Ioniq's, leaf, zoe en e-golf. vanaf eind 2016, begin 2017 is die levering namelijk behoorlijk op gang gekomen.

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:46
Vandaag lease contract ondertekend en zojuist de aanvraag ingediend. Verwachte datum aflevering weet ik nog niet, heb ik maar op volgende week zaterdag gezet. Verwacht hier snel wat van te horen, hij is in ieder geval op voorraad :)

• geomannetje
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Precies, km-stand zegt NIKS over nieuw/tweedehands. Althans... een auto met 100.000 km op de teller is natuurlijk nooit nieuw.

Maar andersom juist: tweedehands auto's kunnen ook voorraad auto's zijn en dus inderdaad 6 km op de teller hebben. Die is waarschijnlijk alleen van de trailer gereden, even een korte proefrit gemaakt, alles goed bevonden en klaar.

Datum tenaamstelling en dus het autobedrijf/dealer als 1e eigenaar bepaalt of een auto nieuw of tweedehands is, km-stand niet.
Neem aan dat deze voorraadauto's niet al op kenteken staan. Betekent dus dat je op dag 1 deze op naam zet van autobedrijf/dealer en op dag 2 die van de koper en of lessor. Klopt mijn redenering?
Zo ja, dan krijg je toch het gevoel dat er mogelijk sprake is van subsidiefraude als deze auto's worden opgevoerd door de koper/lessor bij een subsidieaanvraag voor gebruikte elektrische auto's?

• RaymondD
Fraude is een groot woord. Wat is nieuw en wat is 2e hands? 2e hands is als iets al van iemand anders geweest is. Het is meer een loophole in de subsidieregeling waar momenteel gretig gebruik van gemaakt wordt. Volgens mij vooral met auto's die al op kenteken staan, vaak een 2020 kenteken. Tja... een 2020 auto nu kopen is ook niet echt nieuw meer te noemen, je moet er al wel op afschrijven ten opzichte van de nieuwprijs. Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Feit is wel dat hierdoor de subsidie voor occasions snel op is. Wellicht dat er voor volgend jaar een nieuw regeltje moet zijn? Minimaal 1000km gereden? Minimaal 3 maanden op kenteken? Dat maakt het voor autodealers een stuk minder interessant om op deze manier nieuwe auto's te verkopen met occasionsubsidie.

• geomannetje
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:24:
Fraude is een groot woord. Wat is nieuw en wat is 2e hands? 2e hands is als iets al van iemand anders geweest is. Het is meer een loophole in de subsidieregeling waar momenteel gretig gebruik van gemaakt wordt. Volgens mij vooral met auto's die al op kenteken staan, vaak een 2020 kenteken. Tja... een 2020 auto nu kopen is ook niet echt nieuw meer te noemen, je moet er al wel op afschrijven ten opzichte van de nieuwprijs. Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Feit is wel dat hierdoor de subsidie voor occasions snel op is. Wellicht dat er voor volgend jaar een nieuw regeltje moet zijn? Minimaal 1000km gereden? Minimaal 3 maanden op kenteken? Dat maakt het voor autodealers een stuk minder interessant om op deze manier nieuwe auto's te verkopen met occasionsubsidie.
Heb je ook ervaring met de opendata van de RDW? (gekentekende voertuigen)
Er zijn op 29-06 wel heel veel MG's waarbij Datum tenaamstelling, Datum eerste toelating en Datum eerste afgifte Nederland maar 1 dag verschillen. Zou dit iets betekenen ;) ?

• MooDyBLueS
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Zo hier een ID.3 met 16km :)... maar volgens RDW wel de 4e! eigenaar.
Serieus?! Succes met verkopen straks, dan gaat iedere verkoper bij inruil zeggen: ja maar hij heeft 4 eigenaren gehad, dus dat scheelt € 2.000 inruil.

Dat het compleet ridicuul is, weet ik, maar ik heb het helaas meegemaakt.

• MooDyBLueS
geomannetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

Neem aan dat deze voorraadauto's niet al op kenteken staan. Betekent dus dat je op dag 1 deze op naam zet van autobedrijf/dealer en op dag 2 die van de koper en of lessor. Klopt mijn redenering?
Zo ja, dan krijg je toch het gevoel dat er mogelijk sprake is van subsidiefraude als deze auto's worden opgevoerd door de koper/lessor bij een subsidieaanvraag voor gebruikte elektrische auto's?
In theorie wel, maar er is nog een veel belangrijkere implicatie: bedrijven en zeker grotere dealernetwerken werken vaak met een deels eigen voorraad en deels gezamenlijke voorraad die heen en weer geschoven wordt. Die auto's staan vaak niet op kenteken, want een auto op kenteken betekent dat de afschrijving gaat lopen.

Voorbeeld: een auto die december 2020 nieuw is geleverd en vol met beschermende tape op een opslaglocatie op een nieuw baasje staat te wachten is anno augustus 2021 nog steeds 100% nieuw te noemen en qua waarde is en blijft ie dat ook. Enige voorbehoud is nieuwe modellen, want als er een facelift aankomt of een andere verandering wat het model "bij de tijd" maakt, dan verwacht men natuurlijk korting op de voorgaande versie. Hier houden ze echter rekening mee. Stel dat het een e-Niro is van 45k, dan kunnen ze die zowel aan leaserijders als aan particulieren nog verkopen voor die 45k (of met kleine korting) en pas op kenteken zetten wanneer de auto geleverd wordt. Dan wordt de leasemaatschappij of de particulier de 1e eigenaar.

Voorbeeld 2: een auto die december 2020 nieuw is geleverd is en ook toen op kenteken is gezet, kan nog steeds beplakt en beschermd ergens staan of bij de dealer op het terrein/binnen neergezet zijn als voorraadmodel. In het voorbeeld van de e-Niro was die toen 45k nieuw en ook al zal er nu weinig km's op staan, de auto is 8/9 maanden oud en dat telt mee in de afschrijving. Ze proberen het soms anders te verkopen, maar als jij geen korting krijgt, betaal jij de volledige afschrijving voor hun en auto's in deze prijsklasse zit je al snel op zo'n 300-400/mnd afschrijving. Vaak worden deze dan ook met leuke kortingen verkocht, dat gebeurt nu o.a. bij de ID.3 en MX-30.

Feitelijk is alleen de 2e tweedehands. Want ook voor jou gaat afschrijving pas tellen per datum eerste toelating internationaal, zo werkt het nu eenmaal en daarom is het zelden een goed idee om een auto al ver van tevoren op kenteken te zetten. Met o.a. de ID.3 is dit wel gebeurt, omdat VW dacht ze snel te kunnen slijten (wat op zich klopt) maar toen de softwareproblemen boven kwamen drijven en veel maanden op een terrein hebben gestaan, deels met kenteken.

Je hebt gelijk dat als jij nu een auto koopt die nog niet op kenteken staat, dat de dealer deze vandaag op kenteken kan zetten op hun naam en wanneer jij hem over 1-2 weken op komt halen, wordt ie op jouw naam overgeschreven. Dat is dan tweedehands volgens de wet en regelgeving. Is het helemaal juist? Nee. Is het binnen de regels? Ja, want er is geen regel die zegt (i.t.t. Duitsland) dat een auto minimaal x dagen/maanden op naam gestaan moet hebben.

De enige regel is dat jij als particulier 3 jaar lang dezelfde auto moet blijven rijden OF in moet wisselen voor een andere EV die aan de SEPP regels voldoet (dan behoudt je je subsidie) en als PL rijder is dat 4 jaar. En daarnaast is er alleen een regel omtrent nieuw en tweedehands, maar jouw geschetste situatie (1 dag verschil tussen 1e en 2e eigenaar) is ook alleen maar interessant gemaakt door het volledig weg zijn van de 4k subsidie. Over 4 maanden is dit niet meer interessant, want dan wil je juist die € 3.700 subsidie voor nieuwe EV's in 2022 opstrijken.

Dus ik vermoed sterk dat de overheid gewoon een oogje toeknijpt en het accepteert dat er nu met de regels gespeeld wordt. Want nogmaals: het mag, maar ze zouden de regels (van de SEPP) aan kunnen scherpen als in: de auto moet minimaal 3 maanden een 1e eigenaar hebben gehad bijv. Maar ook daar heb je ongetwijfeld weer dealers die daar toch creatief mee om zullen gaan. Dat houd je altijd tenzij je elk gaatje dichttimmert maar dat zou niet grappig meer zijn.

• MooDyBLueS
geomannetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Heb je ook ervaring met de opendata van de RDW? (gekentekende voertuigen)
Er zijn op 29-06 wel heel veel MG's waarbij Datum tenaamstelling, Datum eerste toelating en Datum eerste afgifte Nederland maar 1 dag verschillen. Zou dit iets betekenen ;) ?
Ik ben trouwens wel benieuwd, hoe lees jij die data uit? Ik heb wel de opendata gevonden, maar via de site kan ik er weinig mee (filteren,zoeken). Hoe doe jij dat?

• geomannetje
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Ik ben trouwens wel benieuwd, hoe lees jij die data uit? Ik heb wel de opendata gevonden, maar via de site kan ik er weinig mee (filteren,zoeken). Hoe doe jij dat?
Het is inderdaad een heel gedoe om alle filters in te stellen. Heb alleen de tabel gekentekende_voertuigen gedownload (na filtering) door uiteindelijk een export excel for Europe te maken. Er is ook nog een tabel waarin de brandstof wordt genoemd en die zou je dus kunnen koppelen met de eerdere tabel via het kenteken, maar mijn kennis is niet meer dat ik dit in een database omgeving kan doen en ik ben ook geen excel wonder. Die brandstof tabel zorgt dat je makkelijker kunt filteren op elektrische voertuigen. Dat heb ik nu gedaan op basis van het aantal cilinders in de eerder genoemde tabel.
Al met al geeft het mij een indicatie dat er wel wat aan de hand is. Mijn motto is namelijk wel: meten is weten ;)

• geomannetje
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

Die gaan weer zakken... want geen subsidie betekent minder vraag. En aanbod is er... sterker nog er komst momenteel best veel beschikbaar van leasecontracten van 4 of 5 jaar die afgelopen zijn op Ioniq's, leaf, zoe en e-golf. vanaf eind 2016, begin 2017 is die levering namelijk behoorlijk op gang gekomen.
Vraag me oprecht af of er nog wel een markt voor is in Nederland, gelet op de actieradius van dit soort modellen.
Zitten we al niet op een norm van 300+ praktijk km's? Of vinden we veel laden geen probleem en gaan we voor de prijs in combinatie met andere voordeeltjes? ;)

• RaymondD
geomannetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Vraag me oprecht af of er nog wel een markt voor is in Nederland, gelet op de actieradius van dit soort modellen.
Zitten we al niet op een norm van 300+ praktijk km's? Of vinden we veel laden geen probleem en gaan we voor de prijs in combinatie met andere voordeeltjes? ;)
Er wordt IMHO veel te veel gefocust op range. Als je verteld dat je een EV hebt is altijd de eerste vraag hoeveel range hij heeft. De meeste mensen rijden gemiddeld hooguit enkele tientallen kilometers per dag met uitschieters op enkele dagen per jaar. Ik heb zelf ruim 2 jaar in een Hyundai Ioniq gereden en heb de range van 200km nog nooit als probleem ervaren. En ja... als je verder moet rijden dan moet je laden onderweg. Maar ik moet ook eten en naar de wc enzo. Voor 95% van de nederlanders zijn deze auto's juist super interessant en goedkoop lekker rijden. Voor de TCO van een Ioniq gerekend over 5 jaar kun je een benzine A segmenter rijden. Als ik die keuze moest maken dan wist ik het wel.

• MooDyBLueS
Wat @RaymondD zegt kan ik me 100% in vinden. Wij hebben dan weliswaar een Kia e-Soul 64 kWh waarmee we nu makkelijk 420 km ver komen, maar dat is ook omdat we ermee op vakantie gaan (en zijn geweest).

Hiernaast komt nog een EV waarbij bereik eigenlijk totaal niet belangrijk is. Een MX-30, Zoe ZE50 of Honda e is allemaal prima, evenals de Ioniq classic (28 kWh).

• geomannetje
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Is het nog gelukt met de RDW-data?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:40
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Er wordt IMHO veel te veel gefocust op range. Als je verteld dat je een EV hebt is altijd de eerste vraag hoeveel range hij heeft. De meeste mensen rijden gemiddeld hooguit enkele tientallen kilometers per dag met uitschieters op enkele dagen per jaar. Ik heb zelf ruim 2 jaar in een Hyundai Ioniq gereden en heb de range van 200km nog nooit als probleem ervaren. En ja... als je verder moet rijden dan moet je laden onderweg. Maar ik moet ook eten en naar de wc enzo. Voor 95% van de nederlanders zijn deze auto's juist super interessant en goedkoop lekker rijden. Voor de TCO van een Ioniq gerekend over 5 jaar kun je een benzine A segmenter rijden. Als ik die keuze moest maken dan wist ik het wel.
Dit (y). Onze Corsa doet 280-300km in de zomer. Afgelopen winter toen het echt koud was 230km. Nu in 11 maanden tijd 20.000km gereden, 1 keer bij een snellader gestaan, terwijl ik altijd laad tot 80-85% (bij een verwachte lange rit naar 100%). Om te proberen, niet eens omdat het nodig was.

Hetzelfde geldt overigens voor de grootte van de auto. Wij gebruiken onze Corsa-E nu voor bijna alles met 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen van 3 en 5) en zijn er mee op vakantie geweest. Merken nu dat een grote station echt niet nodig is. Veel mensen rijden een grote auto voor die ene keer dat ze een wat langere plank moeten vervoeren :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 15:57
Wat zou eigenlijk een reden tot afwijzing kunnen zijn?

De reden dat ik het vraag is omdat ik afgelopen vrijdag de subsidie heb aangevraagd. Bij het leasebedrijf heb ik aangegeven dat ik de auto alleen wil als de subsidie wordt toegekend, maar dit betekent wel dat ik mogelijk weken langer moet wachten op de auto.

iRacing Profiel

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Stefmeister8
  1. niet voldoen aan de voorwaarden
  2. pot met geld leeg

• geomannetje
Zijn er ook nog mensen die een auto hebben gekocht op of na 07-06-2021, waarbij de auto eerst op naam van een RDW-autobedrijf is gezet en daarna als gebruikte is verkocht en overgeschreven?
Zo ja, is dat ook van invloed geweest op de aankoopprijs? Hebben mensen korting gekregen? Je koopt immers volgens de RVO een gebruikte auto en kun je dus al subsidie krijgen en als je dan ook nog korting krijgt bij de daadwerkelijke aanschaf dan lijkt het voordeel zich op te stapelen....

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:22

tomic

Smexylittlebabe!

Ik dacht dat ik het allemaal voor elkaar had…

Woensdag kopen we een elektrische auto die nog geen kenteken heeft.
Kan ik nu al een ' plekje ' reserveren voor de subsidieregeling?

Auto dealer zegt : ja dat kan.
Ik zeg : dat kan pas met een kenteken.

Edit: zolang ik weet welke uitvoering het is, kan ik de aanvraag indienen.

[Voor 13% gewijzigd door tomic op 16-08-2021 20:49. Reden: toevoeging]

Toch maar een weblog?

• MooDyBLueS
tomic schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:02:
Ik dacht dat ik het allemaal voor elkaar had…

Woensdag kopen we een elektrische auto die nog geen kenteken heeft.
Kan ik nu al een ' plekje ' reserveren voor de subsidieregeling?

Auto dealer zegt : ja dat kan.
Ik zeg : dat kan pas met een kenteken.

Edit: zolang ik weet welke uitvoering het is, kan ik de aanvraag indienen.
Je hebt het volgens mij al gevonden: je kan de aanvraag doen. Maar… let wel op: auto zonder kenteken? Als in: nieuw? Of gaat de dealer hem eerst op kenteken zetten?

En wees er snel bij: de subsidie gaat nu met bijna 1 miljoen per week weg en er is per 11 aug (ook alweer bijna een week) nog krap 2 miljoen over. Dus vandaag waarschijnlijk nog maar 1,1-1,3 miljoen.

Het wordt wel al gereserveerd zodra je de aanvraag inschiet, maar wachten is écht geen optie meer.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:22

tomic

Smexylittlebabe!

MooDyBLueS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Je hebt het volgens mij al gevonden: je kan de aanvraag doen. Maar… let wel op: auto zonder kenteken? Als in: nieuw? Of gaat de dealer hem eerst op kenteken zetten?

En wees er snel bij: de subsidie gaat nu met bijna 1 miljoen per week weg en er is per 11 aug (ook alweer bijna een week) nog krap 2 miljoen over. Dus vandaag waarschijnlijk nog maar 1,1-1,3 miljoen.

Het wordt wel al gereserveerd zodra je de aanvraag inschiet, maar wachten is écht geen optie meer.
Als ik morgen of woensdag de koopovereenkomst heb getekend kan ik de aanvraag indienen. (type auto selecteren en datum koopovereenkomst selecteren.)

De dealer gaat de geïmporteerde tweedehands auto dan op kenteken zetten.

Maar dan zit ik al 'safe' met uitbetaling?

Toch maar een weblog?

• JeroenE
  • Niet online
@tomic Wij hebben hier natuurlijk ook geen glazen bol. Je weet pas zeker dat je de subsidie krijgt als je een aanvraag hebt ingediend en die is goedgekeurd.

Je kan natuurlijk met je dealer afspreken dat je de auto alleen afneemt als de subsidie is goedgekeurd.

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-03 11:16
Van de RVO site: "U kunt de subsidie pas aanvragen, nadat u een koop- of leaseovereenkomst heeft gesloten. ". Oftewel, welkom in het casino. Je hoeft overigens geen kopie van de overeenkomst in te dienen, dus je kunt daar inderdaad in zetten dat je de auto alleen afneemt als de subsidie wordt goedgekeurd. Uiteindelijk is het voor uitbetaling alleen van belang dat de auto van een andere eigenaar naar jou wordt overgeschreven.

Uit interesse, is het een deal breaker? Ik krijg vanmiddag mijn ID.3. Kost iets tussen de 35kE en 40kE, is het dan voor 37kE wel interessant maar voor 39kE niet meer (dat is voor een Zoe van een paar jaar oud weer heel anders wellicht).

• JeroenE
  • Niet online
@robhuls Het kan zijn dat je wel het contract moet opsturen als je in de steekproef valt.

• robhuls
JeroenE schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:19:
@robhuls Het kan zijn dat je wel het contract moet opsturen als je in de steekproef valt.
Ja, klopt. Mijn idee was dat wanneer je gelijk bij aanvraag het contract in moet dienen, RVO zou kunnen redeneren dat je de auto nog niet gekocht hebt, omdat er nog een ontbindende voorwaarde in het contract staat. Wat ik me ook afvraag is of je een aanvraag kunt indienen wanneer het contract nog niet getekend is en daarmee vast een claim kunt reserveren. Het zou kunnen dat dan uiteindelijk wordt gezegd 'je diende op dag X in en toen was er budget, maar het contract staat op dag Y en toen was het budget al op, dus keren we alsnog niet uit'. Dat zou wel mijn interpretatie zijn, maar ik ben geen jurist en ik heb ook niet alle details van de regeling gelezen. Voor mij voelt het wederom als 'Welkom in het subsidie casino', net zoals een nieuw aankoop in januari zo zou aanvoelen: 'hopelijk is de pot niet leeg voordat ik indien'.

• JeroenE
  • Niet online
@robhuls Er staat nergens dat er geen (andere) ontbindende voorwaarden in het contract mogen staan. Het lijkt mij dus niet dat ze om die reden de subsidie kunnen afwijzen. Ik denk dat het eerder een vraag is of de verkoper met die constructie wil instemmen.

In veel leasecontracten zit ook een termijn waarin je kan annuleren en je hoeft ook niet te wachten tot die termijn is afgelopen eer je de aanvraag voor de subsidie kan indienen.

Als bij controle blijkt dat je niet aan de voorwaarden voldoet dan krijg je natuurlijk geen subsidie. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze op de achtergrond gegevens uitwisselen met de dealers/leasebedrijven om te controleren of alles wel klopt en of jij de aanvraag niet hebt ingediend terwijl er nog geen overeenkomst was gesloten.

Maar in principe is dat natuurlijk frauderen, omdat je aangeeft al een overeenkomst te hebben terwijl dat nog niet zo is.

• robhuls
Misschien als tip voor mensen die nog snel even subsidie willen scoren. Ik heb zelf het contract volledig over de email afgewerkt en vervolgens direct de aanvraag de deur uit gedaan. Het is misschien sowieso al wel een beetje gokken aan het worden, maar ik denk dat een dealer er best wel aan mee wil werken om een paar uurtjes respijt te geven zodat je de claim kunt veilig stellen.

@JeroenE ik volgde een tijd terug het algemene EV topic, ik herken je aangename stijl op dit forum!

• Benny
12-8 : Aanvraag ingediend
18-8 : Subsidie toegekend

Moet nu kenteken doorgeven maar nog steeds niks gehoord van de lease maatschappij.. eergisteren zeiden ze dat de bestelling bij de afdeling inkoop ligt en zou na 48uur bevestiging krijgen zodra de auto definitief is besteld. Dus hopelijk vandaag bestelbevestiging en dan kan de dealer hem ff dagje op hun naam zetten.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 12:11
Het begint nu een gok te worden of je de subsidie nog gaat halen, potje kan elk moment leeg zijn:

Gebruikte elektrische personenauto’s - Stand tot en met 18 augustus 2021 08:30 uur:
Totaal jaarbudget 2021 is € 13.500.000
Aantal aanvragen is € 12.650.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 850.000*

We willen u meer inzicht geven in de voortgang van budgetuitputting. Daarom melden wij hieronder de aantallen aanvragen van de afgelopen 3 weken:
12 - 18 aug: € 1.132.000
29 - 4 aug: € 780.000

(https://www.rvo.nl/subsid...e-aanvragen/koop-gebruikt)

• robhuls
Benny schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 06:51:
12-8 : Aanvraag ingediend
18-8 : Subsidie toegekend
Toch wel apart, ingediend 30-07 en nog geen bericht. De auto heb ik inmiddels wel voor de deur staan (of beter gezegd, inmiddels een klein stukje verderop aan de laadpaal).

• JeroenE
  • Niet online
@robhuls Anders even bellen om te vragen waarom het zo lang duurt?

• robhuls
JeroenE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 06:11:
@robhuls Anders even bellen om te vragen waarom het zo lang duurt?
Niet meer nodig, vannacht om 1:17 plofte de email op de mat. Ik heb inmiddels de aanvraag voor uitbetaling ook ingediend. Dit staat netjes in die brief uitgelegd, het enige wat je hoeft te doen is het kenteken in te vullen en dan trekt het formulier de gegevens automatisch uit het systeem van de RDW. Oftewel, de auto moet dan wel een kenteken hebben en daadwerkelijk op je naam staan.

• MooDyBLueS
robhuls schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Niet meer nodig, vannacht om 1:17 plofte de email op de mat. Ik heb inmiddels de aanvraag voor uitbetaling ook ingediend. Dit staat netjes in die brief uitgelegd, het enige wat je hoeft te doen is het kenteken in te vullen en dan trekt het formulier de gegevens automatisch uit het systeem van de RDW. Oftewel, de auto moet dan wel een kenteken hebben en daadwerkelijk op je naam staan.
Ah, dit is dus anders dan wanneer je zoals in mijn geval het kenteken al weet maar wacht tot hij op je naam staat. Ik heb de dag nadat ik de auto heb opgehaald en dus bij RDW op mijn naam is gezet de aanvraag gedaan (was 12 juli) en daar was maar 1 stap voor nodig. Na goedkeuring stond er gelijk dat ik binnen één week de €2.000 op mijn bankrekeningnummer gestort zou krijgen. Dit was vervolgens 2 dagen later al gedaan.

Nu is het dus niet verstandig meer (of in ieder geval erg risicovol), maar als je zo min mogelijk administratieve rompslomp wil, is het dus het makkelijkste om te wachten met aanvragen tot de auto op je naam staat.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:33
Ik snap er dan alleen geen reet van dat ik itt eerder vermeld nu iedere maand een paar tientjes gestort ga krijgen (eerste net ontvangen). :F

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:07
Wij hebben donderdagavond een auto gekocht, op het randje van de subsidie. Woensdag was immers al duidelijk dat het budget in de vorige week opgemaakt zou worden, maar het was ons niet duidelijk wat precies de criteria zijn. Uiteindelijk op de gok een auto gekocht die relatief veel korting had, waardoor we het aandurfden. Donderdagavond (19-08 rond 21.45) aangevraagd, vannacht bericht dat de aanvraag is verleend (25-08). Dus mocht je voor die tijd een aanvraag hebben ingediend en nog geen antwoord hebben, dan is het waarschijnlijk wel verleend. Gezien ze op volgorde van binnenkomst beoordelen. Was ook op advies van de dealer dat we het gelijk aan moesten aanvragen. Hij had zijn klanten die dag al gebeld dat ze echt niet moeten wachten met de aanvraag ook al hebben ze de auto nog niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:12

d0s

sssst

d0s schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Het is wel echt zo. Ikzelf heb vandaag ook nog subsidie toegewezen gekregen. En iemand anders uit het private lease topic ook. Zelfs al binnen 3 dagen de bevestiging.

edit: nu alweer op (voor nu)..

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Het budget voor subsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s is op. Op 7 juni 2021 overschreden we de kleine ruimte die nog beschikbaar was. Dit betekent dat we geen nieuwe aanvragen meer behandelen. Heeft u al een aanvraag ingediend, dan beoordelen we die nog. Valt deze aanvraag buiten het subsidieplafond voor 2021? Dan komt deze mogelijk door afwijzing van andere aanvragen toch nog in aanmerking voor subsidie.
Hier ook maar even het vervolg delen:

1 juni offerte Private Lease KIA e-Niro aangevraagd / getekend
2 juni EDR toetsing en leasecontract ondertekend

2 juni SEPP aangevraagd
7 juni SEPP toegewezen
20 augustus KIA e-Niro geleverd gekregen
20 augustus vaststelling aangevraagd (kenteken doorgegeven, deze stond oal prefilled bij de aanvraag)

24 augustus bevestiging eerste uitbetaling binnen 5 werkdagen, en de overige termijnen op de 10e van iedere maand
25 augustus eerste maandbedrag op de rekening :)

Volgende maandbedrag zal dan denk ik op 10 september al volgen. Ik denk niet dat ze naar de exacte startdatum in de maand kijken.

[Voor 4% gewijzigd door d0s op 25-08-2021 09:59]

• MooDyBLueS
Erwin schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:04:
Ik snap er dan alleen geen reet van dat ik itt eerder vermeld nu iedere maand een paar tientjes gestort ga krijgen (eerste net ontvangen). :F
Geef eens wat meer info: heb je de auto gekocht? Heb je een Private Lease?

Er is geen "itt eerder vermeld". Er zijn gewoon andere regels voor koop en PL.

Private Lease:
  • minimaal 48 maanden contract
  • subsidie wordt in 48 maandelijkse termijnen uitbetaald (€ 41±)
Koop:
  • minimaal 36 maanden op jouw naam (auto mag tussentijds gewisseld worden voor een andere EV die aan dezelfde voorwaarden voldoet)
  • subsidie wordt in één keer uitbetaald na toekenning van de subsidie
Is ook een logische constructie want bij PL betaal je al snel € 300-600 per maand, 48-60 maanden lang en dan is elke maand € 41 eraf wel fijn.

Terwijl als je nu een auto koopt, zit je snel op 15-40k, die je voor moet schieten en zodoende is het lekker dat je daarna wel die voorgeschoten 2k gelijk terugkrijgt. Anders geef je feitelijk de overheid een lening die zij aan jou moeten afbetalen (zonder rente).

• MooDyBLueS
Arjan90 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:18:
Wij hebben donderdagavond een auto gekocht, op het randje van de subsidie. Woensdag was immers al duidelijk dat het budget in de vorige week opgemaakt zou worden, maar het was ons niet duidelijk wat precies de criteria zijn. Uiteindelijk op de gok een auto gekocht die relatief veel korting had, waardoor we het aandurfden. Donderdagavond (19-08 rond 21.45) aangevraagd, vannacht bericht dat de aanvraag is verleend (25-08). Dus mocht je voor die tijd een aanvraag hebben ingediend en nog geen antwoord hebben, dan is het waarschijnlijk wel verleend. Gezien ze op volgorde van binnenkomst beoordelen. Was ook op advies van de dealer dat we het gelijk aan moesten aanvragen. Hij had zijn klanten die dag al gebeld dat ze echt niet moeten wachten met de aanvraag ook al hebben ze de auto nog niet.
De stand is inmiddels bijgewerkt, blijkt dat de "bijna-op" stress toch genoeg mensen huiverig heeft gemaakt want de eerdere weken ging het van 7 ton naar 8 ton naar 1 miljoen (per week) en was er 835.000 over vorige week. Nu is er 324.000 over, dus maar iets meer dan 5 ton aangevraagd afgelopen week.

Als je dus snel je slag wilt slaan, kan het waarschijnlijk nog, maar zou ik wel z.s.m. doen en in het achterhoofd houden dat het risico er altijd in zit dat je misgrijpt.

• robhuls
robhuls schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:36:
[...]
For the record. Vandaag plofte de brief op de virtuele deurmat waarin uitbetaling binnen een week beloofd wordt. De BTW teruggave van de zonnepanelen is net binnen en het is vandaag ook nog eens salaris dag :-)

• Jeroen10
  • Niet online
Bij mij duurde het exact een week (19-08), van het aanvragen van de subsidie, tot het daadwerkelijk goedkeuren op zowel de email als de (echte) brief (26-08) op de deurmat alsmede de uitbetaling op mijn rekening

[Voor 15% gewijzigd door Jeroen10 op 26-08-2021 14:48]

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:55
En het feest is voorbij: de subsidiepot is leeg

https://nos.nl/l/2395771

• geomannetje
TWCRay schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:14:
En het feest is voorbij: de subsidiepot is leeg

https://nos.nl/l/2395771
Zullen er vanaf nu tot het eind van het jaar nog veel particuliere overschrijvingen plaatsvinden voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto's?
Volg het, met een slag om de arm, (want de zakelijke rijder kan ik niet filteren) middels de open data van de RDW. Stel minimaal vooraf de catalogusprijs in op €45000 ;)

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:55
@geomannetje , persoonlijk zou ik op zulke bedragen niet wakker liggen van een 2k of 4k subsidie. Denk wel dat er nog voldoende mensen zijn die een elektrische auto kopen. Ik heb de aanvraag midden augustus ingediend, verwacht de auto binnenkort te krijgen.

• BasvanS
TWCRay schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:23:
@geomannetje , persoonlijk zou ik op zulke bedragen niet wakker liggen van een 2k of 4k subsidie. Denk wel dat er nog voldoende mensen zijn die een elektrische auto kopen. Ik heb de aanvraag midden augustus ingediend, verwacht de auto binnenkort te krijgen.
Nouja, ik vind het verschil tussen 299 per maand of 219/257 per maand nogal fors :D

• robhuls
TWCRay schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:23:
Ik had mijn ID.3 ook zonder subsidie regeling gekocht, maar met de regeling zou ik hem nu niet kopen. Immers, als je nog 4 maandjes wacht kun je weer subsidie cashen. Met nog 4 maanden te gaan dit jaar E500/maand (hij is op papier tweedehands), dan had ik nog wel even gewacht. En dan had ik ook wel weer nieuw-nieuw overwogen, immers, meer subsidie.

Als terzijde, ik heb nu bijna 1000 km op de teller staan en eigenlijk wil ik nu al echt nooit meer een oliestoker. De ID.3 is zoveel fijner te rijden dan de toch zeker niet beroerde Volvo C30 die ik hiervoor had. En al die pruttelende oliestokers voelen ineens zo ouderwets, helemaal nadat de ene na de andere elektrische auto binnen zoefde bij snellader Hilden in Duitsland. Alleen elektrisch, geen benzinestation te bekennen daar (ik telde 16 Tesla, 8 fastned en 12 AC laders).

• Benny
Vandaag m’n lease Ioniq opgehaald en zojuist kenteken ingevoerd voor de subsidie. Kenteken kwam zelfs automatisch al naar voren.

Dealer had hem gisteren netjes op hun naam gezet dus sta nu als 2e eigenaar geregistreerd:)

Nu weer wachten op goedkeuring en dan uitbetaling aanvragen

• goodLUCk1951
  • Laatst online: 20-03 13:17
Benny schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:36:
Vandaag m’n lease Ioniq opgehaald en zojuist kenteken ingevoerd voor de subsidie. Kenteken kwam zelfs automatisch al naar voren.

Dealer had hem gisteren netjes op hun naam gezet dus sta nu als 2e eigenaar geregistreerd:)

Nu weer wachten op goedkeuring en dan uitbetaling aanvragen
Als het een nieuwe aanvraag betreft ben je te laat. Sinds 30-08 is ook voor tweedehands de EV-subsidie pot leeg.

• Benny
goodLUCk1951 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:15:
[...]

Als het een nieuwe aanvraag betreft ben je te laat. Sinds 30-08 is ook voor tweedehands de EV-subsidie pot leeg.
Was op tijd :) Vandaag 1e uitbetaling ontvangen.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Prinsjesdag: bpm omhoog, meer geld voor EV-subsidie

Het was al bekend dat in 2022 de aankoopsubsidie voor nieuwe elektrische auto's van €4.000 naar €3.700 gaat. Het lijkt er wel op dat meer mensen aanspraak kunnen doen op deze subsidie, want er komt meer geld in het potje te zitten. De komende drie jaar wil de overheid hier €90 miljoen extra voor uittrekken. €80 miljoen voor de subsidie van nieuwe BEV's, €10 miljoen voor tweedehands elektrische auto's. Verder trekt men €28 miljoen uit voor een aparte aankoopsubsidie voor volledig elektrische bestelbusjes. Waterstofbusjes horen daar overigens ook bij.

Tegenover deze aanmoediging van elektrisch rijden, staat de verandering van het bijtellingspercentage. Die gaat voor elektrische auto's van 12 naar 16 procent. Daarbovenop komt nog eens dat de bovengrens voor het voordeligere percentage bij €35.000 komt te liggen. Die ligt nu nog op €45.000. In 2022 betaal je voor het deel van de catalogusprijs boven de €35.000 het volle pond (22 procent).
Bron: https://www.autoweek.nl/a...er-geld-voor-ev-subsidie/

Ter info, dit waren de oorspronkelijke subsidieplafonds van 2020 en 2021:
1. De subsidieplafonds voor de periode van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020 zijn:
a. € 10.000.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;
b. € 7.200.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

2. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:
a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;
b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

3. De Minister stelt de subsidieplafonds vast voor de jaren na 2021 en geeft hiervan kennis in de Staatscourant voor aanvang van het kalenderjaar waarvoor het betreffende subsidieplafond wordt vastgesteld.
Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html

Wat het subsidieplafond voor 2022+ gaat worden is dus nog even afwachten, maar €80 miljoen voor de subsidie van nieuwe BEV's uitgesmeerd over 3 jaar komt al neer op een subsidieplatfond van € 26.666.666 per jaar (als het allemaal doorgaat that is).

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• JeroenE
  • Niet online
@Freekers Ja, maar die voor tweedehands zou dan maar 3,3 miljoen per jaar zijn. Dat is dan weer fors minder. Het is bij elkaar zo'n 2 miljoen meer dan dit jaar, maar relatief is dat dus "maar" 7% meer.

• robhuls
Dit lijken me extra bedragen, bovenop de bestaande?

• JeroenE
  • Niet online
@robhuls Er was nog geen subsidieplafond voor 2022-2024 genoemd, dus dat was nog "nul".

[Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 22-09-2021 11:13]

• robhuls
Wel opvallend, er staat "De Minister stelt de subsidieplafonds vast voor de jaren na 2021" (https://wetten.overheid.nl/BWBR0043600/2020-10-30#Hoofdstuk2), maar toch kom ik ook die plafonds tegen
(https://www.salarisvanmor...trische-auto-niet-omlaag/). Als de bedragen die nu genoemd worden niet erbij komen maar gewoon de voortzetting zijn lijkt me dat wel wat vreemd. Immers, talloze andere regelingen lopen volgend jaar ook gewoon weer door en die staan ook allemaal niet in deze nota.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Het subsidie bedrag voor nieuwe elektrische auto's gaat komend jaar omlaag. Van 3700 euro naar 3350 euro. Dit omdat nieuwe elektrische auto's steeds goedkoper worden.

Bron: https://www.nu.nl/economi...erder-omlaag-in-2022.html

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-03 16:28
Balen. En dat terwijl in Duitsland er subsidies tot 9K mogelijk zijn, waarvan 6K vanuit de overheid.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
Voor gebruikte elektrische auto's blijft het subsidiebedrag 2k
De subsidie voor een nieuwe elektrische auto wordt volgend jaar 3350 euro, dat is 350 euro minder dan het kabinet aanvankelijk had gemeld. Voor tweedehands elektrische auto’s blijft het subsidiebedrag de komende drie jaar wel staan op 2000 euro. In 2023 en 2024 zakt de subsidie voor nieuwe auto’s naar 2950 en 2550 euro. En in 2025 vervallen alle subsidies voor elektrische wagens, een jaar eerder dan eerst nog de bedoeling was.
https://www.ad.nl/auto/ka...-naar-3350-euro~a6f2e441/

• geomannetje
Freekers schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:03:
Het subsidie bedrag voor nieuwe elektrische auto's gaat komend jaar omlaag. Van 3700 euro naar 3350 euro. Dit omdat nieuwe elektrische auto's steeds goedkoper worden.

Bron: https://www.nu.nl/economi...erder-omlaag-in-2022.html
Balen voor de mensen die nu al druk bezig zijn met het contract voor 2022. Gaat er toch weer extra € 350 af.
Op basis van dit overheidsbeleid kun je toch geen plannen maken?
Misschien kun je beter op papier ondernemer worden. Lekker rijden in een gesubsidieerd busje ;).

• JeroenE
  • Niet online
@robhuls het is inderdaad extra zoals jij al dacht, zie https://www.rijksoverheid...ding-tussenevaluatie-sepp

• robhuls
Er wordt best fors uitgebreid, het was 20ME voor E3700/auto maakt 5405 auto's. Het wordt nu 74ME voor E3350/auto maakt 22.089 auto's, subsidie voor 4 keer zoveel auto's. Op een totale markt van ruwweg 500.000 auto's toch 4.4% van de verkopen. Ik heb zo niet paraat welk deel van die markt ingenomen wordt door particuliere verkopen en al helemaal niet voor welk deel daarvan elektrisch interessant is (doordat de elektrische auto verkopen vooral in het segment ID.3 (~Golf) en duurder zitten, waar de particuliere markt voor een groot deel daaronder zit). Anders gezegd, het zou mij niet verbazen dat dit goed is voor een significant deel van de particuliere verkopen waar elektrisch een goed alternatief is.

Ook opvallend, voor 2025 is de subsidie geschrapt, omdat het dan niet meer nodig zou zijn. Blijkbaar is de inschatting dat elektrische auto's sneller competitief worden dan eerder gedacht.

Nog even verder gezocht in de bijlagen, het lijkt erop dat ongeveer 40% van de markt particulier/private lease is. Daarvan is ongeveer 40% C-segment of hoger, dus dat is dan 16% van de hele markt, oftewel ruwweg 80.000 auto's. In de nieuwe regeling zou er dan subsidie zijn voor ongeveer 25% daarvan. Dat is dan nog steeds wel minder dan op de totaalmarkt, want daarvan is dik 20% van de hele markt elektrisch, niet alleen van de C-segment en hoger.

[Voor 20% gewijzigd door robhuls op 23-09-2021 15:16. Reden: Marktgetallen toegevoegd]

• aschja
  • Laatst online: 19-03 17:16
Kan iemand mij uitleggen hoe dat subsidieverhaal icm private lease werkt? Want ik wij willen graag gebruik maken van een actie die NU loopt, maar ik begrijp dat je pas 1 januari die auto kan aanvragen bij Citroen in dit geval? Die actie gaat nooit lopen tot 1 januari. En moet vervolgens nog 4 maanden op een auto wachten. Als die auto NU besteld wordt ook ie pas in januari geleverd.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

aschja schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:55:
Kan iemand mij uitleggen hoe dat subsidieverhaal icm private lease werkt? Want ik wij willen graag gebruik maken van een actie die NU loopt, maar ik begrijp dat je pas 1 januari die auto kan aanvragen bij Citroen in dit geval? Die actie gaat nooit lopen tot 1 januari. En moet vervolgens nog 4 maanden op een auto wachten. Als die auto NU besteld wordt ook ie pas in januari geleverd.
"De koop- of leaseovereenkomst van de auto moet zijn afgesloten in hetzelfde kalenderjaar waarin u de subsidie aanvraagt. Alleen dan komt u in aanmerking voor SEPP. Voor SEPP-subsidie 2022 komt u dus alleen in aanmerking als u een koop- of leaseovereenkomst heeft afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop u de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op uw naam staan."
Bron: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Lijkt me duidelijk, toch :) ?

• aschja
Freekers schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:04:
[...]

"De koop- of leaseovereenkomst van de auto moet zijn afgesloten in hetzelfde kalenderjaar waarin u de subsidie aanvraagt. Alleen dan komt u in aanmerking voor SEPP. Voor SEPP-subsidie 2022 komt u dus alleen in aanmerking als u een koop- of leaseovereenkomst heeft afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop u de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op uw naam staan."
Bron: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Lijkt me duidelijk, toch :) ?
Dat is wel een domper. Want de dealer zei namelijk wat anders. Dan snap ik nu wel dat ze met een goede aanbieding komen, want de aantal ev aanvragen zal nu niet heel hoog zijn. Misschien wil Citroen wel meedenken in dit verhaal.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

aschja schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:58:
[...]

Dat is wel een domper. Want de dealer zei namelijk wat anders. Dan snap ik nu wel dat ze met een goede aanbieding komen, want de aantal ev aanvragen zal nu niet heel hoog zijn. Misschien wil Citroen wel meedenken in dit verhaal.
Ik ben benieuwd met welke constructie de dealer op de proppen komt ;)

• aschja
Freekers schreef op maandag 27 september 2021 @ 00:09:
[...]

Ik ben benieuwd met welke constructie de dealer op de proppen komt ;)
Ik hoop eigenlijk dat ze auto voor mij willen gaan bestellen en de contractdatum daarna veranderen naar 1 januari.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

zowel dealers als overheid zijn in deze niet te vertrouwen. Wij zitten als geïnteresseerden vrij strak op het nieuws, maar veel dealers hebben geen idee hoe het werkt. Veel klok en klepel verhaal.

Overheid schuift steeds met subsidies, dat is niet alleen bij dit onderwerp, maar ook bij duurzame toepassingen in huis, enz enz.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
zowel dealers als overheid zijn in deze niet te vertrouwen. Wij zitten als geïnteresseerden vrij strak op het nieuws, maar veel dealers hebben geen idee hoe het werkt. Veel klok en klepel verhaal.
Zie ook nog veel dealers adverteren met "2k subsidie mogelijk!". Die pot is al bijna een maand leeg.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Carfanatic schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:03:
[...]

Zie ook nog veel dealers adverteren met "2k subsidie mogelijk!". Die pot is al bijna een maand leeg.
Dat kan bewust gedaan zijn om je toch de showroom in te krijgen ;)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

voor iedereen in 2022 zou ik adviseren het verkrijgen van subsidie als voorwaarde op te nemen in het koopcontract. Zorg ervoor dat je alles regelt in 2021, en teken het contract op 3 januari.

Zullen ze waarschijnlijk niet zomaar in meegaan, maar dan ga je toch naar een andere dealer?
Denk dat ze je graag als klant willen hebben tegenwoordig

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

greatgonzo schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:49:
voor iedereen in 2022 zou ik adviseren het verkrijgen van subsidie als voorwaarde op te nemen in het koopcontract. Zorg ervoor dat je alles regelt in 2021, en teken het contract op 3 januari.

Zullen ze waarschijnlijk niet zomaar in meegaan, maar dan ga je toch naar een andere dealer?
Denk dat ze je graag als klant willen hebben tegenwoordig
Goede tip. Ik denk dat ze dit jaar nog genoeg klandizie hebben maar het komend jaar wellicht wat minder zal zijn m.b.t zakelijke lease rijders gezien de gewijzigde bijtelling.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:10
Ben me hier nu ook aan het voorbereiden op de stap naar EV, maar subsidie is wel een voorwaarde eigenlijk. Zonder subsidie kan ik beter wachten wat de markt eind volgend jaar doet.

Zijn er bedrijven die meewerken aan een bestelling plaatsen en in laten gaan op een later tijdstip, bijvoorbeeld 1 januari? Met de levertijd van 3 maanden minimaal zul je toch niet voor januari een auto hebben.

Volgens mij is de enige optie ergens in december een offerte te vragen en die definitief te maken in januari?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:38:
Ben me hier nu ook aan het voorbereiden op de stap naar EV, maar subsidie is wel een voorwaarde eigenlijk. Zonder subsidie kan ik beter wachten wat de markt eind volgend jaar doet.

Zijn er bedrijven die meewerken aan een bestelling plaatsen en in laten gaan op een later tijdstip, bijvoorbeeld 1 januari? Met de levertijd van 3 maanden minimaal zul je toch niet voor januari een auto hebben.

Volgens mij is de enige optie ergens in december een offerte te vragen en die definitief te maken in januari?
en dan op 3 januari tekenen, anders is de subsidie al weer weg

• Phusebox
greatgonzo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:27:
[...]

en dan op 3 januari tekenen, anders is de subsidie al weer weg
Uiteraard zodra het kan, maar in principe heb je de overeenkomst dan al, kun je hem thuis tekenen en de aanvraag doen. Ook al heeft de dealer/aanbieder het nog niet verwerkt. Toch?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Uiteraard zodra het kan, maar in principe heb je de overeenkomst dan al, kun je hem thuis tekenen en de aanvraag doen. Ook al heeft de dealer/aanbieder het nog niet verwerkt. Toch?
ik heb geen idee hoe het werkt. Wel weet ik dat de controle een steekproef is. Je zou gewoon op 3 januari kunnen aanvragen, en als je dan eruit gehaald wordt na een paar weken, het getekende contract kunnen uploaden. Moet de dealer alleen een handtekening zetten onder een datum in de toekomst, want je moet wel zorgen dat er 3 januari onder de handtekening staat.

Het is wel valsheid in geschrifte natuurlijk })

• BasvanS
Man man man.. Wat een gestress.. Correct me if I'm wrong:

Als ik het goed heb opgezocht zijn er dit jaar, van 31/12/2020 tot 31-7-2021 ongeveer 23.000 EV's verkocht in NL. Dat is dus inclusief Alles wat duurder is dan EUR 45.000 en geen recht heeft op subsidie. De zakelijke markt voornamelijk, en dat zijn er veel!

Er is in 2022 voor meer dan 21.000 nieuwe auto's subsidie.

Waarom loopt iedereen zo te stressen? Denken we echt dat ze 21.000 nieuwe EV op kenteken gaan zetten in Januari?

Even ter vergelijking, doordat aanvragen in 2020 gebruik konden maken van het potje in 2021 was er slechts 1.1 miljoen beschikbaar voor nieuwe auto's in 2021.

We hebben nu dus 70.000.000 meer te verdelen onder de nieuwe auto's en de Subsidie is ook nog eens met 20% per auto verlaagd...

[Voor 22% gewijzigd door BasvanS op 05-10-2021 09:50]

• Phusebox
greatgonzo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

ik heb geen idee hoe het werkt. Wel weet ik dat de controle een steekproef is. Je zou gewoon op 3 januari kunnen aanvragen, en als je dan eruit gehaald wordt na een paar weken, het getekende contract kunnen uploaden. Moet de dealer alleen een handtekening zetten onder een datum in de toekomst, want je moet wel zorgen dat er 3 januari onder de handtekening staat.

Het is wel valsheid in geschrifte natuurlijk })
Nou ja ik wil ook gewoon een contract op 1 januari, de dealer kan toch al tekenen vooraf en ik zet dan de datum van mijn ondertekening erop.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Nou ja ik wil ook gewoon een contract op 1 januari, de dealer kan toch al tekenen vooraf en ik zet dan de datum van mijn ondertekening erop.
je moet denk ik even de voorwaarden op de site lezen.
Overeenkomst
U heeft een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische personenauto.
De koopovereenkomst staat op naam van de particulier die de subsidie aanvraagt en ontvangt.
De personenauto (kentekenregistratie) en de koopovereenkomst staan op naam van de subsidieaanvrager.
De koopovereenkomst moet zijn gesloten op of na 1 januari 2022.
Als er dus een handtekening van de dealer staat op, laten we zeggen, 20 december, dan is volgens het papier de overeenkomst niet gesloten op of na 1 januari.

• Phusebox
greatgonzo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

je moet denk ik even de voorwaarden op de site lezen.

[...]

Als er dus een handtekening van de dealer staat op, laten we zeggen, 20 december, dan is volgens het papier de overeenkomst niet gesloten op of na 1 januari.
Ok duidelijk. Wel vreemd want de overeenkomst is m.i. pas gesloten als je beide ondertekend hebt. Maar goed, anderzijds wat iemand hier aangaf, zal het dit jaar niet binnen 2 dagen op zijn verwacht ik.

Auto is pas rond mei/juni nodig dus daar heb ik niet zo'n haast mee. Eerder mag altijd natuurlijk.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Ok duidelijk. Wel vreemd want de overeenkomst is m.i. pas gesloten als je beide ondertekend hebt. Maar goed, anderzijds wat iemand hier aangaf, zal het dit jaar niet binnen 2 dagen op zijn verwacht ik.

Auto is pas rond mei/juni nodig dus daar heb ik niet zo'n haast mee. Eerder mag altijd natuurlijk.
dat klopt ook, als je dus het officieel wil doen moet je beide op 3 januari tekenen. Het zal nu wel niet zo gek gaan als in 2020 en 2021. Er is ruimte voor 21.194 aanvragen immers.

Ik weet niet of de dealer het bestelproces al in gang kan zetten als je een contract tekent op 20 december met een contractdatum van 3 januari.

• Phusebox
greatgonzo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:00:
[...]

dat klopt ook, als je dus het officieel wil doen moet je beide op 3 januari tekenen. Het zal nu wel niet zo gek gaan als in 2020 en 2021. Er is ruimte voor 21.194 aanvragen immers.

Ik weet niet of de dealer het bestelproces al in gang kan zetten als je een contract tekent op 20 december met een contractdatum van 3 januari.
We gaan zaterdag bij de dealer langs dus eens kijken wat er mogelijk is. En anders op maandag 3 januari even vrij nemen om alles te regelen bij de dealer, ook geen ramp.

• MooDyBLueS
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Je noemt het "gewoon" maar zoals al aangegeven wordt, als jij nu "gewoon" een contract tekent staat deze "gewoon" op 5-10-2021. En als jij nu de datum wilt laten aanpassen, dan kan je zelf wel invullen waar dat onder valt.

Wat je hoogstens kan afspreken met de dealer is dat je nu een koopcontract tekent waarop puur vanuit de dealer gezien afspraken in worden opgenomen, denk aan iets als "klant neemt auto begin 2022 af, tekent eerste week januari 2022 nieuw identiek koopcontract ivm overheidssubsidie". Dan staat het voor de dealer zwart op wit dat jij die auto afneemt en een betalingsverplichting hebt, en voor jou dat je niet aan de huidige datum vastzit. Zolang dit afspraken zijn die je met de dealer maakt en niet datums gaat (laten) aanpassen, is er in mijn ogen niks aan de hand. Ik heb vaak genoeg voorbij zien komen dat dealers afspraken maakten "onder voorbehoud verkrijgen subsidie" bijvoorbeeld.

• Phusebox
Moet je nu trouwens kijken naar de fiscale waarde of consumentenprijs voor de subsidie? Volgens mij de adviesprijs maar correct me if I'm wrong.
En als je dus korting krijgt van de dealer telt dat ook niet mee?

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee