Ja, dat is precies wat ik al eerder zei.

[...]
Ja, maar controleer dat dan nog even van te voren. Toegegeven, het lijkt er niet op dat daar dan om geloot gaat worden, maar je weet nooit wat er de komende maanden nog gebeurd.
Sterker nog: de pot van 2020 is niet eens leeg:

Nog 3,4 miljoen beschikbaar voor
dit jaar.
Het is dan ook heel simpel: wil je 99% zekerheid op subsidie: koop dan het liefst een tweedehands auto, dat zijn ook reeds op kenteken gezette demo auto's bijv. Zo zie ik al vrij veel Opel Corsa-e's maar ook zelfs al wat Peugeot e-208's en Kia e-Soul's van 2020 op kenteken als (ex-)demo aangeboden worden.
Het is alleen even uitrekenen hoeveel het scheelt met splinternieuw.
Voorbeeld van een e-Soul die ik zojuist tegenkwam:
https://www.autoscout24.n...ldtidx=6&cldtsrc=listPage, nieuwprijs precies onder de 45k, dus 2k subsidie = 37.985 netto.
Nieuw = 44.990 - 4.000 - 2.000 (extra inruil) = 38.990, scheelt dus maar € 1.000. Gezien dit een Kia dealer is, kan er ongetwijfeld wel iets afgepraat worden of met inruil gespeeld worden. Vanaf € 2.000 verschil vind ik het persoonlijk interessant genoeg.
Terugkomend op de tweedehands pot voor 2020: met het genoemde bedrag is er nog voor 1.721 auto's subsidie beschikbaar. Gezien we sinds 1 juli 3,758 miljoen subsidie hebben aangevraagd (tot 23-9) is dat 1.879 auto's in een kleine 3 maanden. Met nog 3 maanden te gaan zou 1.721 auto's goed moeten gaan, zeker als je de komende maand toeslaat want je komt pas op de lijst van 2021 als de 2020 pot op is. Maar ook dan: met de 2021 pot worden de dan uitstaande 2020 aanvragen doorgevoerd en dat is dus een heel ander verhaal dan bij nieuwe auto's waarbij de 2021 pot al grote kans lijkt te hebben om voor het nieuwe jaar vol te zitten.