Toon posts:

Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TomK85
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-11-2022
Om de topics over verschillende modellen en electrisch rijden in het algemeen 'schoon' te houden is een centraal topic wellicht wel handig.

De SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren)

Aldus: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Bent u een particulier en koopt of leaset u op of na 4 juni 2020 een volledig elektrische personenauto in de kleinere of compacte middenklasse? Dan komt u in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). De subsidieregeling is voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s.

Voor 2020 en 2021 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen:

Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease = € 2.000 (of EUR 41,67 per maand obv 4 jaar bij private lease)
Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease = € 4.000 (of EUR 83,33 per maand obv 4 jaar bij private lease)

Budget
Het budget is verdeeld over de periode 2020 tot 2025. Het totale beschikbare budget voor 2020 is € 17,2 miljoen. Het budget voor nieuwe elektrische personenauto’s is € 10 miljoen en voor gebruikte elektrische personenauto’s € 7,2 miljoen. De jaarbudgetten voor 2021 en later volgen.

Aanvragen
De subsidie kunt u online aanvragen vanaf 1 juli 2020.
U kunt de subsidie pas aanvragen, nadat u een koop- of leaseovereenkomst heeft gesloten. Koop- of leaseovereenkomsten met een datum op of na 4 juni 2020 komen in aanmerking voor subsidie. De datum waarop de koop- of leaseovereenkomst is gesloten is dus leidend. Overeenkomsten die gesloten zijn vanaf 4 juni 2020 komen in aanmerking voor subsidie.

Vragen die ik nog heb

- Gaat vergoeding van private lease met twk worden uitgekeerd als ie pas in 2021 wordt toegekend.
- Gaat loting ook vier weken duren of komt daar eerder duidelijkheid over.

Game on!

[Voor 68% gewijzigd door TomK85 op 01-07-2020 12:01]

• TomK85
Smuggler schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:16:
Op dit moment zijn we over de 600 heen, volgens de berichten uit de andere topics...

als het goed is maakt dat niets uit voor dag 1. Als we er vandaag overheen gaan dan zal er geloot worden tussen alle aanvragen.
Het is nog een beetje onduidelijk maar het lijkt erop alsof iedereen die wordt uitgeloot op die dag, dat die mensen voorrang krijgen bij het volgende potje (die van januari 2021). en dus alsnog subsidie krijgen al is de ingangsdatum wat later.

Maar als het vandaag vol zit, kan je morgen geen aanvraag meer doen lijkt mij.
Iets over 10:00 uur kwam er al een nummertje 740 naar boven

• TomK85
DigitalExorcist schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Denk sowieso even een goeie TS maken ;) met tekst en uitleg.. de verschillende cijfers vliegen je ook wat om de oren hier.
Zal ik doen. Kan ik de titel nog aanpassen?

• TomK85
Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Ik zag ergens staan dat de aanvragen op volgorde werden behandeld. Dus eigenlijk ga ik er stiekem van uit dat het wel in de pocket is, nu.
Als vandaag het maximum wordt bereikt, dan wordt er geloot. Als dat niet zo is, dan wordt ie idd toegekend.

• TomK85
Smuggler schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:56:
Kleine update, zie op facebook dat om 11:40 het nummertje 1020 al is uitgegeven.
Het lijkt er denk ik op dat de subsidie vandaag niet op zal gaan.
Tenzij veel mensen dit nog na werk gaan aanvragen. dat is lastig in te schatten natuurlijk.
Welke pagina zie je dat? Verwacht (zeker met thuiswerken) dan een hoop mensen dat vanochtend gelijk hebben gedaan. Het zijn over het algemeen geen bejaarden die de computer pas aanslingeren in de avond.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• TomK85
45 minuten in de wacht gehangen:

V: Gaat vergoeding voor private lease met terugwerkende kracht indien toekenning in 2021
A: Geen idee

V: Mocht aantallen aanvragen voor vandaag ook het budget voor 2021 overschrijden, wordt er dan ook voor 2021 geloot?
A: Lijkt mij niet, maar geen idee.

V: Wanneer is uitslag van loting bekend? Duurt dat ook 4 weken?
A: Geen idee

• TomK85
Iemand al een update waar we nu zitten qua aantallen?

• TomK85
Benieuwd of de RVO morgen een persbericht uitbrengt over het aantal aanmeldingen

• TomK85
🥳

• TomK85
Vrouw van RVO vertelde overigens dat ze vanmiddag op enig moment iedere seconde een telefoontje binnenkregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomK85
tomhoven schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:31:
[...]

Nee, dat kunnen we inderdaad niet. Wij hebben zelf als RVO ook geen inzicht in de karakteristieken van de mensen die een aanvraag doen, anders dan ze gegevens die gevraagd worden in het aanvraagproces zelf. Dat is in dit geval niet de informatie waar je naar zoekt als ik je vraag zo lees. Om die vraag te beantwoorden zou je een koppeling met de belastingdienst moeten leggen, lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze analyse gemaakt zal gaan worden.

Wel misschien een mooi haakje om iets te zeggen over mijn rol hier, voordat hier wellicht onduidelijkheid over ontstaat. Ik heb niet het idee dat dat nu zo is, maar je kunt het maar beter voor zijn :) . Ik zit hier in principe gewoon als Tweaker, met toevallig wat inzicht in cijfers en processen rondom de SEPP. Als woordvoerder RVO sta ik enkel de pers te woord, en kan dus ook niet op basis van ''vragen van Tweakers'' bepaalde dingen laten uitzoeken.

Wel kan ik informatie die we ook via andere kanalen ontsluiten, zoals het aantal aanvragen eerste uur (gedeeld met NOS) of verdeling lease/koop (gedeeld met een marktpartij) ook hier delen. Ik kan niet hier nieuwe informatie openbaar maken die we niet elders al hebben gedeeld.
Edit: zie nu dat je woordvoerder bent. Met dit soort vragen moet ik niet jou gaan benaderen 😉. Wellicht dat iemand anders dit al aan de hand heeft gehad.

Ik snap dat je hier niet aan t werk bent, maar mag ik toch iets vragen?

Werd vandaag door de dealer gebeld. Ondanks dat ik al had getekend, bleek de auto niet meer op voorraad te zijn. Had de keus uit een andere kleur (wilde ik niet) of dezelfde kleur maar met extra optie. Uiteindelijk dat maar gedaan want vond de andere kleuren niet mooi.

Nu heb ik een nieuw contract moeten tekenen (want 10 euro duurder) met natuurlijk een andere datum. Op advies van de (telefonische servicedesk van de) RVO de nieuwe overeenkomst en de oude toegestuurd. Ze dacht dat dat voldoende was.

Is dat idd zo of toch wijs om een extra nieuwe aanvraag te doen en de oude te laten vervallen. Er is tenslotte nog resterend budget. Vond dit chiquer dan niks te zeggen en achteraf evt het oude contract te uploaden (wanneer daarom gevraagd wordt). Model en kleur blijft namelijk hetzelfde en auto moet nog op kenteken komen.

[Voor 3% gewijzigd door TomK85 op 03-07-2020 18:23]

• TomK85
Sjors81 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Zekerheid heb je niet. Als er nog dit jaar meer aanvragen bij komen dan het budget 2021 toelaat zal er geloot worden. Dat weet je dus op 2 januari 2021
Waar staat dat? Is toch alleen loting indien op 1 juli 2020 de pot wat uitgenut

Edit: nevermind. Niet goed gelezen dat je bedoelt dat het budget van 2021 al uitgenut wordt in 2020

[Voor 12% gewijzigd door TomK85 op 04-07-2020 20:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomK85
DigitalExorcist schreef op maandag 6 juli 2020 @ 07:54:
[...]

De toezegging dat je het gaat krijgen dan toch zeker? Het wordt per maand uitbetaald....
Alleen bij private lease

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomK85
1993jjohan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:29:
Dat is lekker. Dan zijn ze goed bezig met verwerken. Met nummer 179 zal ik dan ook wel begin deze week wat horen.
Weet iemand waar ik straks als ik het kenteken heb deze moet invullen. Of moet de aanvraag eerst door hun bekeken worden voordat dat kan?
Staat duidelijk uitgelegd op de site van de RVO
Heeft uw nieuwe auto nog geen kenteken op uw naam? Of is de auto nog niet geleverd? Dan vraagt u subsidie aan in 2 stappen:

Na ondertekening van de koopovereenkomst dient u binnen 60 dagen uw subsidieaanvraag in.
U vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op uw naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.

Heeft u een aanvraag gedaan voor een elektrische personenauto waarvan het kenteken nog niet op uw naam staat. Is uw aanvraag wel goedgekeurd? Dan ontvangt u de brief 'subsidieverlening'. Hierin staat welk bedrag u krijgt toegekend. Deze brief krijgt u binnen 4 weken na de ontvangst van uw onlineaanvraag.

Is de elektrische personenauto geleverd en het kenteken op uw naam geregistreerd in het kentekenregister (RDW)? Dan logt u weer via e-loket in om het kenteken en IBAN bankrekeningnummer door te geven.

Wanneer wordt de subsidie uitbetaald?
U heeft van RVO een brief 'subsidieverlening' ontvangen
De elektrische personenauto is geleverd en staat in het kentekenregister (RDW) op naam van de subsidieontvanger.
Het kenteken en uw IBAN-bankrekeningnummer heeft u online doorgegeven. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de datum van de subsidieverlening via het online loket van RVO.
De elektrische personenauto voldoet aan de gestelde voorwaarden. RVO controleert dit aan de hand van de kentekenregistratie bij de RDW.
U heeft van RVO het besluit tot vaststelling van de subsidie ontvangen.
U ontvangt het volledige subsidiebedrag op uw bankrekening.

[Voor 42% gewijzigd door TomK85 op 06-07-2020 08:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomK85
Nog steeds geen antwoord van RVO of het uitmaakt dat ik mijn contract opnieuw heb moeten tekenen ivm niet op voorraad zijn van eerste auto. Heb iig beide contracten doorgemaild dus ga er vanuit dat t geen probleem oplevert.

• TomK85
hsslt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Ik had een soort van zelfde situatie: zat een foutje in de gegevens op mijn contract, waardoor ik een nieuwe versie kreeg en deze dus ook opnieuw ondertekend is. Daardoor zit er ook 3 dagen verschil in mijn aanvraagdatum bij RVO (datum ondertekening eerste contract), en contractdatum op het goede contract.

RVO gebeld, ze hebben het uitgezocht voor me en dat maakte niet uit. Volgens mij gaf de dame die ik aan de lijn had wel aan dat ze een opmerkingen bij mijn aanvraag geplaatst had hierover.

Nu gaat het er bij jou natuurlijk wel om dat er iets aan de auto anders is (die bleef bij mij hetzelfde), maar neem aan dat je wel bij hetzelfde merk en type auto bent gebleven maar alleen een andere uitvoering of kleur? Dan denk ik dat je gewoon goed zit als je ook nog eens allebei de contracten kunt laten zien wanneer er om gevraagd wordt.
Fijn! Het is idd dezelfde auto. Het enige wat er wijzigt is een winterpakket. Daardoor is maandprijs 10 euro hoger. Kleur is gelukkig hetzelfde gebleven. Valt ook nog binnen de norm. Heb beide contracten op advies gemaild. Ga er dus vanuit dat het wel losloopt.

Had ook niks kunnen zeggen en bij evt controle het oude contract opsturen (auto blijft tenslotte hetzelfde en heb cataloguswaarde niet hoeven op te geven) maar dat voelde ook niet helemaal senang.

• TomK85
Had ook nog ff RVO aan de lijn over mijn aanvraag. Daarna nog gevraagd hoe het zou gaan op het moment dat budget van 2021 al wordt overtekend in 2020. Wordt t dan loten of wordt er gekeken naar datum binnenkomst (aangezien je maar een jaar kan doorschuiven). Daar was nog geen antwoord op te geven, was iets wat het ministerie moet bepalen als daar sprake van is.

• TomK85
Sjors81 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:26:
@TomK85 dat bewijst wel weer dat je niet klakkeloos uit kan gaan van wat er telefonisch wordt gecommuniceerd. Volgens mij was eerder aangegeven dat het op moment van aanvragen zou gaan. Het zal wel loten worden want dan zijn er wellicht ook mensen die in december nog de afweging maken een auto aan te schaffen. Zullen genoeg zijn dit dit topic niet volgen en met behulp van volgnummers een indicatie hebben hoe kansrijk je nog bent.
Dat klopt. Het gaat om het moment van aanvragen als het budget van 2021 in 2020 niet overtekend wordt. Als dat wel zo is, dan is nog niet duidelijk hoe ze daarmee omgaan. Ze noemde zelfs nog de mogelijkheid voor extra budget (maar dat ligt bij ministerie). En volgnummers wordt lastig aangezien nieuw en gebruikt door elkaar heen lopen.

• TomK85
borisbaas schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Helemaal mee eens. Vermoedelijk ga ik aan het einde van het jaar me ook orienteren op een andere auto. Als dan de subsidie nog zeker beschikbaar zou zijn zou een EV een serieuze optie zijn. Nu dus niet. Sterker nog; nu dus nog minder dan als er uberhaubt geen subsidie was geweest. Ik wil echt niet in een loterij uitkomen voor 4000 euro.

En inderdaad mag je best je vraagtekens hebben bij de effectiviteit van deze maatregel. Misschien heb je in totaal 1000 twijfelaars over de streep getrokken, de rest is reguliere verkoop. En ik denk dus dat nu de verkoop totaal instort vanwege de onduidelijkheid van de subsidie. En als je ziet hoeveel er wordt gegund aan de zakelijke EV rijder (14% bruto op de catalogusprijs PER JAAR, zonder cap) .....de verhouding is zoek en dat is dus één van de redenen dat de maatregel niet effectief is.

Symboolpolitiek 8)7
Heeft er wellicht ook mee te maken dat bijtelling op lease gederfde baten zijn en dit daadwerkelijk geld kost. Maar de verhouding is wel wat zoek.

• TomK85
greatgonzo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:52:
Rvo gebeld.. Budget 2021 nog niet op.. 2020 staan zelfs nog enkele open, die mogelijk niet aan de voorwaarden voldoen..

Mijn vraag was of ze misschien alle aanvragen willen publiceren, zodat voor ons duidelijk wordt wanneer 2021 op raakt.
Die info houden ze intern wel bij. Dit nam ze mee, denken ze over na.

O ja.. En ze gaf aan dat je 18 maanden hebt dat er tussen uitkering en contract tekenen mag zitten.. Zodoende zou je nu zelfs nog in aanmerking komen voor de subsidie van 2022
Dat klopt niet. Zoals het RVO zegt
Heeft uw nieuwe auto nog geen kenteken op uw naam? Of is de auto nog niet geleverd? Dan vraagt u subsidie aan in 2 stappen:

Na ondertekening van de leaseovereenkomst dient u binnen 60 dagen uw subsidieaanvraag in.
U vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op uw naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.
Dat 2020 nog openstaat heeft ook te maken met hoop auto’s die nog niet op kenteken staan. Heb het gevoel dat ze nu eerst alles afhandelen wat wel op kenteken staat

[Voor 29% gewijzigd door TomK85 op 14-07-2020 00:08]

• TomK85
Speaking of the devil. Als ik in de omgeving kijk van de RVO waar je de aanvraag doet, zie ik zojuist de toekenning staan 🥳🥳🥳. Nu hopen dat ie snel op kenteken komt zodat ik kan rijden.

• TomK85
hsslt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Hier ook. Wat wel grappig is dat het merk en model bij mij nog niet ingevuld zijn in de toekenning, terwijl ik die wel ingevuld heb bij mijn aanvraag. Is dat bij jullie ook zo?

En volgens de brief zou ik de eerste termijn van 83,49 al binnen een week uitgekeerd krijgen. Maar ik neem aan dat dat pas gedaan wordt als de auto daadwerkelijk op kenteken staat en alles klopt.
Bij mij staat er gewoon ‘Volkswagen eGolf’. Staat ook duidelijk dat zodra ik t kenteken heb, ik dit opnieuw moet invoeren samen met rekeningnummer

• TomK85
CopyCatz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Ik zie een standaard overheidsenvelop op de foto, kan net zo goed weer een bekeuring zijn ;)
Die komen uit Leeuwarden, niet uit Zwolle ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TomK85
Stef87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:57:
[...]

Is dat echt zo? Als ik het lees lijkt er te staan dat je subsidie niet zeker is want daar moet nog over worden besloten hoe dit wordt afgehandeld?..

Ik vind het ook onduidelijk... Mogelijk moet er worden geloot op 1jan?

Laatste dag van 2020 subsidie werd er ook geloot..? Misschien begrijpen wij het verkeerd..? Ik hoop het..
Zo lees ik m ook. Op het moment dat 2021 al in 2020 vol zit dan wordt t loten.

• TomK85
Wingie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:40:
[...]

waar kun je kenteken doorgeven want zie mijn aanvraag en reactie dat pot leeg is (9 juli ingediend) maar kan nu ik auto heb (24/7) nergens kenteken doorgeven zover ik zie
Is bij mij een aparte tegel rechtsboven op t scherm

• TomK85
Wingie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Oke ben nu ingelogd maar heb geen enkele tegel. Ik kan op de aanvraag klikken en krijg dan het bericht te zien. Maar kan nergens iets toevoegen. Ben ingelogd in het eloket

[Afbeelding]
Ik zie dit (onder stuur een bericht). Je moet de aanvraag eerst nog ff aanklikken

[Voor 4% gewijzigd door TomK85 op 30-07-2020 17:47]

• TomK85
Delta737 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:15:
Hij heeft nog status ingediend, nog niet toegekend. Dan kun je het ook niet aanvragen.
Maakt niet uit. Mijne staat ook op ingediend

• TomK85
Iemand van jullie ook de vraag gehad om zijn contract aan te leveren? Subsidie is al toegekend.

• TomK85
jdbiggelaa schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:14:
[...]

Neen, vreemd. Ze kijken normaal alleen naar de RDW gegevens voor de opnaamstelling en de cataloguswaarde.
Misschien een steekproef, aangezien ik vooraf niks heb hoeven aan te leveren. Ik meen we ergens te hebben gelezen dat dat werd aangekondigd. Maak me geen zorgen voor de rest maar de brief is redelijk formeel. Ik ga morgen sowieso even bellen voor de achtergrond

• TomK85
TomK85 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:50:
[...]

Misschien een steekproef, aangezien ik vooraf niks heb hoeven aan te leveren. Ik meen we ergens te hebben gelezen dat dat werd aangekondigd. Maak me geen zorgen voor de rest maar de brief is redelijk formeel. Ik ga morgen sowieso even bellen voor de achtergrond
Ff gebeld. Inderdaad steekproef
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee