Toon posts:

Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:55
Smuggler schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Nieuwe / 2e hands?
Wanneeer ingediend?
hoelang gewacht?

Iets meer informatie is welkom bij zo'n bericht.
Je hebt gelijk:

Nieuwe auto - koop

13 okt 2020 auto besteld
13 okt 2020 aanvraag gedaan
Aanvraag onder oude regeling doorgeschoven naar 2021
4 mei 2021 auto geleverd
5 mei uitbetaling aangevraagd
21 mei uitbetaling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BakaKuna
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-02 21:12
Ik begrijp niet meer helemaal hoe het zit. De pot voor 2021 is helemaal leeg, maar je kan bij RVO nog wel aanvragen doen en er wordt nog volop geadverteerd met "4000 euro EV bonus" op nieuwe auto's.

Als je nu een aanvraag doet, blijft die aanvraag dan gewoon op de stapel liggen totdat er in 2022 weer geld in de pot wordt gestort?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BakaKuna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:03:
Ik begrijp niet meer helemaal hoe het zit. De pot voor 2021 is helemaal leeg, maar je kan bij RVO nog wel aanvragen doen
Zoals de RVO zelf op hun site schrijft:

Voor nieuwe elektrische personenauto's is op 4 januari 2021 meer subsidie aangevraagd dan dat er jaarbudget is voor 2021. Wij hebben die aanvragen beoordeeld. Hiervan zijn ook aanvragen ingetrokken en afgewezen, omdat ze niet aan de voorwaarden voldeden. Hierdoor hebben we op dit moment nog een kleine ruimte om aanvragen toe te kennen. Daarom nemen wij de aanvragen voor nieuwe elektrische personenauto’s toch in behandeling.
en er wordt nog volop geadverteerd met "4000 euro EV bonus" op nieuwe auto's.
Zou ik ook doen zolang de RVO niet zegt dat een aanvraag indienen geen zin meer heeft.
Als je nu een aanvraag doet, blijft die aanvraag dan gewoon op de stapel liggen totdat er in 2022 weer geld in de pot wordt gestort?
Nee, doorschuiven naar het volgende jaar kan niet meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-03 15:49
Mijn nieuwe BEV besteld op 10-10-20. Geleverd op 26-4-21 en op dezelfde dag uitbetaling aangevraagd. Op 30-4-21 stond het geld op mijn rekening :)

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 16:47

greatgonzo

schit-te-rend!

BakaKuna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:03:
Ik begrijp niet meer helemaal hoe het zit. De pot voor 2021 is helemaal leeg, maar je kan bij RVO nog wel aanvragen doen en er wordt nog volop geadverteerd met "4000 euro EV bonus" op nieuwe auto's.

- RVO is in juli 2020 begonnen met de 1e ronde. Die was in een week leeg.
- Toen was heel lang onduidelijk hoe ze de pot van 2021 zouden verdelen. Bel je op dag X dan kreeg je te horen, doe maar een nieuwe aanvraag, we behandelen de aanvragen voor het nieuwe jaar op volgorde. Bel je op dag Y, dan kreeg je te horen.. wij houden geen volgorde bij, alles gaat op één hoop. Ook mailen bracht weinig soelaas. (dus ik ben het niet met @jdbiggelaa eens.. het blijft gewoon een callcenter waarvan de frontoffice slechter op de hoogte was dan ik als consument)
- RVO kwam er zelf ook niet meer uit, en hebben in oktober besloten om het on-hold te zetten. Aanvragen tot november werden op volgorde afgewerkt, de laatste paar honderd auto's konden op 4 januari een aanvraag doen. Die pot was binnen een dag leeg.
- Ze hebben ingezien dat de verdeling niet eerlijk is, en gaan vanaf nu elke keer op de eerste werkdag na het nieuwe jaar het weer open gooien, en niet meer werken met reserve-aanvragen.

De enige escape die je nu hebt volgens mij is een showroom model kopen, dat al op naam staat van de garage. Dan zou je in aanmerking kunnen komen voor de tweedehands subsidie misschien.
Andere reclame-uitingen zou ik heel erg mee oppassen. Ik zou het als ontbindende voorwaarde opnemen in het koopcontract. En misschien kun je de auto nu wel reserveren, maar teken het koopcontract pas in december. Ik kan het nergens vinden, maar reken er maar op dat (net als in juni vorig jaar), je alleen een subsidie kan aanvragen als het koopcontract net getekend is. En dat je dus geen subsidie kan aanvragen met een koopcontract van eerder dat jaar

Dit zou wel de moeite zijn om uit te zoeken. Als je nu wel het koopcontract kunt tekenen, en kan aanvragen op 3 januari dan zijn er geen belemmeringen, behalve dat je het risico kunt hebben dat de subsidie al binnen één dag op is. Zie daar mijn opmerking van een ontbindende voorwaarde. Het zou wel verklaren waarom schijnbaar sommige dealers nu adverteren met subsidie verdubbelen.

Ik zie dit echter nog niet zo snel gebeuren. De hele subsidie regeling was bedoeld om stapsgewijs de transitie te maken naar EV-rijden. Als ze dan nog oude koopcontracten in behandeling gaan nemen, krijg je dus nog die verschuiving binnen de jaren. En daar willen ze van af

• JeroenE
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:56:
En misschien kun je de auto nu wel reserveren, maar teken het koopcontract pas in december.
Dat moet je vooral niet doen, want dan kan je in 2022 geen subsidie aanvragen. Je kan nu alleen nog maar aanvragen voor de pot van het kalenderjaar waarin de koop- of leaseovereenkomst is getekend. Je mag dus pas op zijn vroegst op 1 januari tekenen en dan kan je op 3 januari de subsidie aanvragen voor de pot van 2022.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JeroenE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:21:
[...]
Dat moet je vooral niet doen, want dan kan je in 2022 geen subsidie aanvragen. Je kan nu alleen nog maar aanvragen voor de pot van het kalenderjaar waarin de koop- of leaseovereenkomst is getekend. Je mag dus pas op zijn vroegst op 1 januari tekenen en dan kan je op 3 januari de subsidie aanvragen voor de pot van 2022.
ligt er even aan hoe de regeling gaat.
Voor de subsidie van juli 2020 moest het koopcontract getekend zijn vanaf juni
Voor de subsidie van januari 2021 moest het koopcontract inderdaad vanaf 1 januari zijn gesloten. Dus dat was nog korter, ik dacht dat het toen ook vanaf december mocht

Ik weet niet hoe ze het komend jaar gaan doen

[Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 26-05-2021 09:30]

• JeroenE
  • Niet online
@greatgonzo Dat is helemaal niet onduidelijk, de regeling is al aangepast dat je de aanvraag alleen kan doen voor het kalenderjaar dat de overeenkomst is getekend. Zie bijvoorbeeld artikel 2.1.1, lid e en idem dito voor de andere mogelijkheden.

Het was eerst zo dat je de aanvraag kon doorschuiven naar een volgend jaar en je mocht daarom ook in december tekenen en aanvragen in januari waarbij je dan gebruik kon maken van de nieuwe pot. Dat was niet anders dan wanneer je het in december had aangevraagd en je aanvraag vanzelf was doorgeschoven naar het volgende jaar.

Maar dat mag dus niet meer, ook niet voor alle komende jaren. Natuurlijk kan men altijd de regeling weer aanpassen, maar dat kan met alle wetten en regels. Ik heb niet het idee dat ze het nu weer gaan aanpassen dat je wel mag doorschuiven.

• jeroenkb

• Wuder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-03 09:54
Gisteren een post op een auto site gelezen dat de pot niet helemaal leeg is omdat er ook aanvragen afgewezen worden. Heb vandaag gelijk aangevraagd maar helaas zijn we dag 63 na tekenen van de lease contract. Als ik eerder had geweten had ik natuurlijk aangevraagd, maar omdat het zo duidelijk op de site stond dat de pot leeg was heb ik het niet gedaan...

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kan me het haast niet voorstellen..

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die op 2 januari hebben ingediend, toen de pot net op was.

Zouden dan mensen die nu indienen meer recht erop hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:18

d0s

sssst

Edit: hierboven al vermeld

[Voor 97% gewijzigd door d0s op 31-05-2021 14:32]

• d0s

d0s

sssst

greatgonzo schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:56:
Kan me het haast niet voorstellen..

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die op 2 januari hebben ingediend, toen de pot net op was.

Zouden dan mensen die nu indienen meer recht erop hebben?
Het is wel echt zo. Ikzelf heb vandaag ook nog subsidie toegewezen gekregen. En iemand anders uit het private lease topic ook. Zelfs al binnen 3 dagen de bevestiging.

edit: nu alweer op (voor nu)..

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Het budget voor subsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s is op. Op 7 juni 2021 overschreden we de kleine ruimte die nog beschikbaar was. Dit betekent dat we geen nieuwe aanvragen meer behandelen. Heeft u al een aanvraag ingediend, dan beoordelen we die nog. Valt deze aanvraag buiten het subsidieplafond voor 2021? Dan komt deze mogelijk door afwijzing van andere aanvragen toch nog in aanmerking voor subsidie.

[Voor 35% gewijzigd door d0s op 07-06-2021 18:20]

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-12-2022
Vorige week schreven een aantal tweakers dat zij die week een aanvraag hebben ingediend en binnen 3 dagen bericht kregen.

Ik heb zelf aanvraag ingediend afgelopen zaterdag rond 14:00 en nog geen bericht gehad. Als ik het goed begrijp worden sinds maandag alle aanvragen voor max 26 weken aangehouden totdat duidelijk is of er nog wel of geen geld in de pot zit. Ik denk dat die van mij daar ook onder valt dus.

Om te checken; zijn er tweakers die rond afgelopen zaterdag een aanvraag hebben ingediend en wel positief of negatief bericht hebben gehad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even voor de zekerheid. Ik sta op het punt te kiezen voor een e-Niro executive line. Deze komt net over de 45000 dus zou buiten de subsidieregeling vallen. Nu zou ik een model lager kunnen gaan en dan onder de 45000 grens uitkomen. Maar is het inderdaad zo dat de pot leeg is en ik sowieso zeker geen subsidie zal krijgen? In dat geval zou ik dan namelijk gewoon gaan kiezen voor de ExecutiveLine.
Maar als ik dus wel subsidie zou krijgen dan loont het om een lagere uitvoering te kiezen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

ione schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:38:
Even voor de zekerheid. Ik sta op het punt te kiezen voor een e-Niro executive line. Deze komt net over de 45000 dus zou buiten de subsidieregeling vallen. Nu zou ik een model lager kunnen gaan en dan onder de 45000 grens uitkomen. Maar is het inderdaad zo dat de pot leeg is en ik sowieso zeker geen subsidie zal krijgen? In dat geval zou ik dan namelijk gewoon gaan kiezen voor de ExecutiveLine.
Maar als ik dus wel subsidie zou krijgen dan loont het om een lagere uitvoering te kiezen.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb om dezelfde reden ook de dynamicplusline genomen. Altijd doen zolang de kans bestaat dat er nog subsidie loskomt. Ook in de batch die nu heeft aangevraagd zal er o getwijfeld uitval komen.

En dan dagelijks refreshen op de site van het RVO de komende tijd, het wordt niet pro actief gecommuniceerd helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
d0s schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Ik heb om dezelfde reden ook de dynamicplusline genomen. Altijd doen zolang de kans bestaat dat er nog subsidie loskomt. Ook in de batch die nu heeft aangevraagd zal er o getwijfeld uitval komen.

En dan dagelijks refreshen op de site van het RVO de komende tijd, het wordt niet pro actief gecommuniceerd helaas.
Is er iets bekend hoeveel aanvragen er voor mij nog liggen? Ene kant zou het lekker zijn als ik voor de DynamicPlusLine kies en de subsidie krijg. Aan de anderen kant als ik het niet krijg had ik voor 20 euro p. mnd de ExecutiveLine kunnen hebben. Hmmmm keuzes…..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ione schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:38:
Maar is het inderdaad zo dat de pot leeg is en ik sowieso zeker geen subsidie zal krijgen?
Op de site van de RVV staat letterlijk dat ze geen nieuwe aanvragen meer in behandeling nemen voor de pot van nieuwe elektrische auto's. Dus ik zou er zeker van uitgaan dat je geen subsidie meer krijgt. Enkel wanneer je al een aanvraag in hebt gediend dan maak je nog een (kleine) kans dat je toch nog subsidie krijgt.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 10:04
Hoe zit het nu eigenlijk met de subsidiepot voor 2022? Gaat daar weer een doorschuif van 2021 plaatsvinden, terwijl er nu gezegd wordt dat er geen subsidie meer aangevraagd kan worden? Of heeft iedereen die vanaf nu nieuw koopt/PL't pech en als je dat op 2 januari 2022 doet mag je weer aanvragen? Ik vind de RVO website erg onduidelijk hierin.

Ik vraag het omdat wij op het punt staan onze 2e auto te vervangen en als we 2022 nog 4k subsidie kunnen krijgen, dan is dat het half jaar wachten meer dan waard natuurlijk. Anders is het verstandiger om een reeds op kenteken gezet (demo) model te kopen met 2k subsidie.

• jdbiggelaa
MooDyBLueS schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:33:
Hoe zit het nu eigenlijk met de subsidiepot voor 2022? Gaat daar weer een doorschuif van 2021 plaatsvinden, terwijl er nu gezegd wordt dat er geen subsidie meer aangevraagd kan worden? Of heeft iedereen die vanaf nu nieuw koopt/PL't pech en als je dat op 2 januari 2022 doet mag je weer aanvragen? Ik vind de RVO website erg onduidelijk hierin.

Ik vraag het omdat wij op het punt staan onze 2e auto te vervangen en als we 2022 nog 4k subsidie kunnen krijgen, dan is dat het half jaar wachten meer dan waard natuurlijk. Anders is het verstandiger om een reeds op kenteken gezet (demo) model te kopen met 2k subsidie.
Je kunt ze gewoon bellen en je vraag aan ze voorleggen. Ik heb prima ervaringen met hun helpdesk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Het doorschuifsysteem is afgeschaft. Dus als je dit jaar aanvraagt en je valt buiten de boot heb je pech.

Let op dat het getekende contract ook hetzelfde jaartal moet hebben als het jaar waar je subsidie voor aanvraagt. Dus tekenen in december 2021 en dan op 3 januari 2022 om 09:00 aanvragen mag dus ook niet. Dan moet je het contract ook op 1, 2 of 3 januari 2022 getekend hebben ("de aanvraag tot subsidieverlening uitsluitend kan worden ingediend voor overeenkomsten tot lease of koop die zijn gesloten in het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend.").

Dit geldt natuurlijk onder voorbehoud dat de regeling niet voor het einde van het jaar opnieuw wordt aangepast.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-03 15:13
1 juni aangevraagd en 3 juni toegewezen

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JLC7 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:33:

. Als ik het goed begrijp worden sinds maandag alle aanvragen voor max 26 weken aangehouden totdat duidelijk is of er nog wel of geen geld in de pot zit. Ik denk dat die van mij daar ook onder valt dus.
Wederom dus weer een lekker betrouwbare overheid..
- indieners van januari: helaas het budget is op, jammer maar helaas. Gevolg: niemand vraagt meer aan.
- in juni: hee.. we nemen toch een paar aanvragen aan..
- na 3 juni, we houden er weer mee op. Maar gaan wel alles 26 weken aanhouden, zodat je op een reserve lijst voor afvallers komt 8)7 |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joostvd3581
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:04
JLC7 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:33:
Vorige week schreven een aantal tweakers dat zij die week een aanvraag hebben ingediend en binnen 3 dagen bericht kregen.

Ik heb zelf aanvraag ingediend afgelopen zaterdag rond 14:00 en nog geen bericht gehad. Als ik het goed begrijp worden sinds maandag alle aanvragen voor max 26 weken aangehouden totdat duidelijk is of er nog wel of geen geld in de pot zit. Ik denk dat die van mij daar ook onder valt dus.

Om te checken; zijn er tweakers die rond afgelopen zaterdag een aanvraag hebben ingediend en wel positief of negatief bericht hebben gehad?
Zaterdag 5 juni omstreeks 23:00 uur heb ik de subsidie voor een nieuwe EV aangevraagd. Ik ging er al vanuit dat het 'm niet meer ging worden, maar vandaag toch een brief in de bus waarin stond dat de subsidie toegekend wordt.

• JLC7
joostvd3581 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Zaterdag 5 juni omstreeks 23:00 uur heb ik de subsidie voor een nieuwe EV aangevraagd. Ik ging er al vanuit dat het 'm niet meer ging worden, maar vandaag toch een brief in de bus waarin stond dat de subsidie toegekend wordt.
O wow. Thanks voor delen.
Ik heb die zaterdag rond 14u ingediend maar hier nog geen bericht. In eloket van RVO ook nog geen update te zien. Gek...

• d0s

d0s

sssst

Je moet in het eLoket wel even je aanvraag openklikken voor updates. De status blijft namelijk staan op 'ingediend' maar als je doorklikt zie je meer.

• JLC7
Daar vind ik alleen mijn originele aanvraag en de ontvangstbevestiging. Status van de aanvraag op de pagina daarvoor is “ingediend”. Maar even de post vandaag en maandag in de gaten houden en anders ff bellen

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-03 00:14
Mijn aanvraag was eerder dan @joostvd3581, 05-06-2021 17:45. Maar we blijven "geduldig" afwachten! ;)

[Voor 50% gewijzigd door Ron!n op 21-06-2021 17:01]

What's in the case?

• JLC7
Vandaag door een vriendelijke meneer van RVO gebeld. Mensen die budget hebben aangevraagd op 5 of 6 juni staan inderdaad even op hold. Rond eind Q3/begin Q4 mogelijk weer bericht of er weer budget vrijkomt om die aanvragen ook toe te kennen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

wat zijn dat voor praktijken.. kijken of er weer budget vrij komt... het is er, of het is er niet. De budgetten zijn voor 5 jaar al vastgesteld??

• MooDyBLueS
greatgonzo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:38:
wat zijn dat voor praktijken.. kijken of er weer budget vrij komt... het is er, of het is er niet. De budgetten zijn voor 5 jaar al vastgesteld??
Dit is dus de reden dat ik geen splinternieuwe EV meer overweeg maar enkel tweedehands aan het kijken ben. Het ligt er ook maar net aan welke medewerker je spreekt, ik heb een half jaar geleden (toen nog niet duidelijk was hoe het qua doorschuif zat) al eens met ze gebeld, 3x totaal en kreeg 3x een ander antwoord.

Kortom: leuk al die anecdotes van wat iemand nu weer telefonisch gehoord heeft, maar zolang iets niet zwart op wit staat, blijft het bij een anecdote en niks meer dan dat.

Voor 2021 is het simpel: budget is op en het is naïef om nu nog ervan uit te gaan dat als je nu gaat bestellen, je nog de subsidie krijgt. Er zijn dan 2 opties: 1. je koopt tweedehands met de kop eraf, 2. je wacht tot (tegen) 2022 wat er dan gaat gebeuren en zorgt er desnoods voor dat je tegen die tijd met de dealer al afspreekt om begin januari gelijk je handtekening te zetten.

• JeroenE
  • Niet online
@greatgonzo Als je het aanvraagt krijg je de subsidie toegewezen, maar dan kan het nog steeds "mis" gaan. Als de koop/lease overeenkomst wordt geannuleerd (om wat voor reden dan ook) dan komt er geen kenteken op jouw naam te staan en krijg je de subsidie dus niet uitgekeerd. Bij lease heb je ook nog de mogelijkheid dat iemand na een paar weken/maanden/jaren het contract opzegt (of de auto total loss rijdt). Het restant hoeft dan dus ook niet meer uitgekeerd hoeft te worden. Dat geld komt dan weer "vrij" voor anderen.

Ik vind het nog steeds erg onduidelijk of die anderen dan mensen zijn die hebben aangevraagd nadat het geld weer is vrijgekomen in plaats van mensen waarbij het eerder was afgewezen (wegens potje leeg). Het lijkt op het eerste, maar dat zou ik wel oneerlijk vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Het zit vooral in de slordigheid dat nieuwe aanvragen nu 'in de wacht komen' en dat aanvragen eerder dit jaar (ná 4 januari) gewoon down the drain zijn gegaan of er werd gezegd dat aanvragen toch geen nut had.

Vervolgens kwam er eind mei nog wat vrij en had nieuwe instroom wel succes (tot half juni zo'n beetje). Erg amateuristisch en slordig dat mensen nu wel op een wachtlijst komen en er nu wel beter wordt geïnformeerd.

• geomannetje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-03 14:23
Zojuist digitaal een aanvraag gedaan en per direct een afwijzing in de mailbox. Auto is van 25-6
RVO heeft het over een vervolgprocedure waar ik binnen 13 weken bericht over krijg. Medewerker wist niet zeker of dit de doorschuifregeling in zou houden.
Al met al krijg ik het idee dat je beter geen auto op kenteken kunt laten zetten in de periode 7 juni tot 31 december. Kan nooit de bedoeling zijn van een subsidieregeling die meerdere jaren beslaat.
Heb daarover uitleg gevraagd bij het Ministerie. Is een ticket aangemaakt en word ik over gemaild.
Is er in deze geen sprake van rechtsongelijkheid??

[Voor 4% gewijzigd door geomannetje op 01-07-2021 16:02]

• MooDyBLueS
Mag je eigenlijk 2x van de SEPP subsidie gebruik maken? Wij staan op het punt een e-Soul te kopen tweedehands en daar zitten vaak modellen bij met mooie 2-tone lak, maar die vallen nét buiten de 45k grens (45.500) terwijl de versie met gewoon één lakkleur gegarandeerd onder de 45k blijven.

Aansluitend willen we namelijk ook de 2e auto vervangen voor een tweedehands Zoe R135 of MX-30, die sowieso voor subsidie in aanmerking komen.

De ene auto is voor mij, de ander voor mijn vrouw. Uiteraard willen we met beide auto's de 2k subsidie bemachtigen, maar ik kan nergens vinden of er een limiet op zit per persoon of per huishouden. Of gaat het gewoon om per auto? In de FAQ op de RVO website kan ik er niks over vinden.

Want heel simpel: als we gewoon 2x subsidie kunnen krijgen, dan kies ik wel een 'saaie' kleur uit van de e-Soul, een 2-tone kleur is me namelijk geen 2k meerprijs waard (door het ontbreken van subsidie). Maar als je per huishouden maar 1 auto mag aanvragen, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Het is sowieso niet per huishouden (waarom zou dat zo zijn?). Het gaat per aanvrager die een natuurlijk persoon moet zijn. Dus als je met 2 personen bent kan je ook allebei subsidie aanvragen.

Voor zover ik weet kan je het ook gewoon meerdere keren aanvragen, er staat in ieder geval nergens dat dit niet mag. Ik denk dat men daar verder niet veel aandacht aan heeft besteed omdat de meeste mensen niet meerdere auto's hebben. Bovendien, als je dat wel hebt dan zie ik niet in waarom dat dan ook niet allemaal elektrische auto's mogen zijn die met subsidie zijn aangeschaft.
EDIT: Het mag dus maar 1 keer, zie Luiaard in "Particuliere EV subsidie (SEPP)"

Ze hebben in zoverre wel nagedacht over misbruik dat je de auto (bij aankoop) minimaal 3 jaar moet houden of anders (gedeeltelijk) terug betalen. Bij lease stopt de maandelijkse vergoeding als het contract wordt opgezegd.

Edit: zoals @d0s schrijft moet je wijzigingen in de lease of verkoop van je auto moet je dus wel zelf doorgeven!

[Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 15-07-2021 08:27. Reden: mag maar 1 keer]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Volgens mij stopt 't niet automatisch maar wordt er actief op gecontroleerd (en moet je 't beëindigen van lease zelf doorgeven). Zo stond het in elk geval op de site van het RVO een paar maanden terug.

• MooDyBLueS
@JeroenE Thanks! Heb je ergens een bron van deze informatie? Ik geloof je wel, maar jij zal ook ergens de info vandaan hebben, dus moet het ergens staan lijkt mij? Is deels om voor mezelf dat achter de hand te hebben, maar ook voor het geval de 2e aanvraag niet goedgekeurd wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Dat kan je gewoon nalezen in de Staatscourant, https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html en de wijziging https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-51871.html (maar daar staat verder niets in over wijzigingen mbt tot wie mag aanvragen).

• MooDyBLueS
JeroenE schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:29:
@MooDyBLueS Dat kan je gewoon nalezen in de Staatscourant, https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html en de wijziging https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-51871.html (maar daar staat verder niets in over wijzigingen mbt tot wie mag aanvragen).
Top! Precies waar ik naar op zoek was! Niet om die hele lap door te lezen, maar zoekend op o.a. "aanvrager" geeft al de resultaten waar ik naar op zoek was en het lijkt inderdaad puur een eis te zijn dat je een particulier (natuurlijk persoon) moet zijn.

• geomannetje
Beste forumlezers.

Zijn er onder jullie nog mensen die recent contact met de RVO of het Ministerie hebben gehad om vragen te stellen over de huidige SEPP regeling 2021 of is er sprake van berusting?

Blijf het vreemd vinden dat er een groep uit 2020 is voorgetrokken door toepassing van de eenmalige doorschuifregeling en gebruik heeft kunnen maken van het jaarbudget 2021.

Ook zou je iets kunnen vinden van de aanvraagprocedure. Waarom niet een aanvraag pas honoreren als de auto daadwerkelijk op kenteken staat en de subsidie binnen 60 dagen is aangevraagd?
Waarom wordt de contractdatum in het geval van private lease niet als toetsingscriterium meegenomen in de aanvraag?

En zo zijn er meer vragen, maar ben ik de enige die zich hier nog druk om maakt?

• JLC7
geomannetje schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:49:
Beste forumlezers.

Zijn er onder jullie nog mensen die recent contact met de RVO of het Ministerie hebben gehad om vragen te stellen over de huidige SEPP regeling 2021 of is er sprake van berusting?

Blijf het vreemd vinden dat er een groep uit 2020 is voorgetrokken door toepassing van de eenmalige doorschuifregeling en gebruik heeft kunnen maken van het jaarbudget 2021.

Ook zou je iets kunnen vinden van de aanvraagprocedure. Waarom niet een aanvraag pas honoreren als de auto daadwerkelijk op kenteken staat en de subsidie binnen 60 dagen is aangevraagd?
Waarom wordt de contractdatum in het geval van private lease niet als toetsingscriterium meegenomen in de aanvraag?

En zo zijn er meer vragen, maar ben ik de enige die zich hier nog druk om maakt?
Eens, 2021 is een erg raar jaar voor deze regeling. Aanvragen uit 2020 worden wel doorgeschoven naar 2021, maar 2021 wordt niet doorgeschoven naar 2022. Resultaat is dat mensen die juist in 2021 EV kopen moeilijk/nauwelijks budget kunnen krijgen. Gekke politieke beslissing...

Hoe bedoel je "contract datum in het geval van private lease niet als criterium meegenomen". Dat wordt het toch wel? Dat is moment dat je subsidie kan aanvragen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JLC7
En met het risico dat ik meer olie op het vuur gooi...
Vanochtend bericht in eloket dat mijn aanvraag is goedgekeurd. Was ingediend op 5 juni ~14:00.

Misschien dat er besluit is gekomen dat ze allen in die wachtrij van 5 & 6 juni honoreren? Of misschien is er toch weer budget vrij gevallen door intrekken/afwijzen oude aanvragen?

Misschien voor iedereen die nog subsidie zou kunnen aanvragen de moeite om even RVO website elke ochtend te refreshen om te kijken of er niet toch weer "een kleine ruimte" beschikbaar komt in de komende dagen?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

hoe kun je nu kleine ruimtes hebben, dat snap ik echt niet.
- het budget is op, dus nieuwe aanvragen kunnen in principe niet.
- dus ingetrokken/oude aanvragen zijn van de periode 1 juli 2020-1 november 2020 en van 3 januari

Maar waarom zou je een aanvraag intrekken. Omdat de levering je te lang duurt? Heeft de dealer geen boodschap aan, je hebt een getekend koopcontract immers.

Dan afgewezen aanvragen? Het enige dat daarbij zou kunnen zijn naar mijn idee:
- je hebt een auto aangeschaft van >45K. Maar kan me niet voorstellen dat de RVO nu pas aan de beoordeling hiervan toekomt, dat was toch eerder opgemerkt.
- je hebt het foutief ingevuld.. Ook hier, lekker op tijd.

Ik vind het nog steeds raar dat er nu nog mondjesmaat budget vrij komt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@greatgonzo Als je met de dealer (of lease maatschappij) een leverdatum hebt afgesproken kan dat natuurlijk best. Er kan vast wel een beetje geschoven worden, maar het is natuurlijk niet zo dat die datum steeds verder wordt geschoven en dat de klant dan maar rustig moet wachten tot de auto ooit een keertje daadwerkelijk gaat komen. Bovendien kan je ook een contract annuleren. Wellicht niet kosteloos, maar de subsidie krijg je dan natuurlijk ook niet.

Voor de subsidie zelf geldt ook een termijn. Als je een nieuwe auto koopt moet het kenteken binnen 18 maanden daadwerkelijk op je naam geregistreerd zijn. Dus als de levering steeds opschuift krijg je opeens ook geen subsidie meer.

• geomannetje
JLC7 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Eens, 2021 is een erg raar jaar voor deze regeling. Aanvragen uit 2020 worden wel doorgeschoven naar 2021, maar 2021 wordt niet doorgeschoven naar 2022. Resultaat is dat mensen die juist in 2021 EV kopen moeilijk/nauwelijks budget kunnen krijgen. Gekke politieke beslissing...

Hoe bedoel je "contract datum in het geval van private lease niet als criterium meegenomen". Dat wordt het toch wel? Dat is moment dat je subsidie kan aanvragen
Ik bedoel dat deze datum tijdens de elektronische aanvraag (via DigiD) niet van invloed is geweest. Ik kreeg direct een afmelding omdat ik op 1 juli een aanvraag heb ingediend. De auto is van 25/6 en het contract van 30/5.
Hanteer je de regel dat je binnen 60 dagen (de ANWB benoemt dit) na het getekende contract een aanvraag kunt indienen, dan zat ik binnen de tijd. Nu is gesteld dat een uiterste aanvraagdatum 6 juni is, hetgeen oncontroleerbaar is voor een burger en suggereert dat alle aanvragen zijn verwerkt en het budget nu toch echt wel op is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@geomannetje Volgens mij haal je verschillende dingen door elkaar.

Dat je aanvraag op 1 juli is afgewezen komt omdat de pot leeg is, dat heeft niets met het maximum van 60 dagen na ondertekening van het contract te maken.

Als je heb getekend op 30 mei had je op 30 mei al een aanvraag voor subsidie kunnen indienen.

• geomannetje
JeroenE schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:48:
@geomannetje Volgens mij haal je verschillende dingen door elkaar.

Dat je aanvraag op 1 juli is afgewezen komt omdat de pot leeg is, dat heeft niets met het maximum van 60 dagen na ondertekening van het contract te maken.

Als je heb getekend op 30 mei had je op 30 mei al een aanvraag voor subsidie kunnen indienen.
De fout die ik gemaakt heb is, dat ik redeneerde dat het pas zin heeft om subsidie aan te vragen als de auto op kenteken staat (25/6). In mijn optiek is het dan niet zo vreemd om 6 dagen later een aanvraag voor subsidie in te dienen en zat ik dus ruimschoots binnen die 60 dagen.

Slim van het RVO om nu alleen nog maar iets te publiceren over subsidie in relatie tot gebruikte auto's......

• JeroenE
  • Niet online
@geomannetje Ja, dat is dan inderdaad fout gedacht. Er waren (zijn?) natuurlijk auto's waarbij de levertijd meer dan 60 dagen is, dus dat dit niet zo is vind ik wel logisch.

Helaas heeft dat er dan wel voor gezorgd dat je de subsidie bent misgelopen :(

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 16:18
Zojuist van een aanbieder van een nieuwe EV (Private Lease) de optie gekregen hem eerst op naam van de dealer te zetten en daarna op naam van mij. Om zo de subsidie voor een 2e hands wagen binnen te kunnen slepen. Lijkt gewoon een slim omweggetje, of toch illegaal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
BasvanS schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:51:
Zojuist van een aanbieder van een nieuwe EV (Private Lease) de optie gekregen hem eerst op naam van de dealer te zetten en daarna op naam van mij. Om zo de subsidie voor een 2e hands wagen binnen te kunnen slepen. Lijkt gewoon een slim omweggetje, of toch illegaal?
Als ik onderstaande lees dan kan het gewoon (van de rvo website)

de datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd.

Let op: het is belangrijk om dit bij koop of lease van een nieuwe personenauto te controleren. Het kan namelijk voorkomen dat een auto al eerder op naam van het auto- of leasebedrijf (lessor) is geregistreerd of een andere vorm van voorregistratie heeft gehad. Is dit het geval en u koopt of leaset deze auto, dan wijkt de datum van tenaamstelling op uw naam af van de datum van eerste toelating en/of eerste inschrijving van de personenauto in het kentekenregister. Deze auto wordt dan voor de SEPP-regeling niet als ‘nieuw’ maar als ‘gebruikt’ aangemerkt, ongeacht de kilometerstand van de auto. De auto komt dan in aanmerking voor een subsidie van € 2.000.

• d0s

d0s

sssst

jeroenkb schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Als ik onderstaande lees dan kan het gewoon (van de rvo website)

de datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd.

Let op: het is belangrijk om dit bij koop of lease van een nieuwe personenauto te controleren. Het kan namelijk voorkomen dat een auto al eerder op naam van het auto- of leasebedrijf (lessor) is geregistreerd of een andere vorm van voorregistratie heeft gehad. Is dit het geval en u koopt of leaset deze auto, dan wijkt de datum van tenaamstelling op uw naam af van de datum van eerste toelating en/of eerste inschrijving van de personenauto in het kentekenregister. Deze auto wordt dan voor de SEPP-regeling niet als ‘nieuw’ maar als ‘gebruikt’ aangemerkt, ongeacht de kilometerstand van de auto. De auto komt dan in aanmerking voor een subsidie van € 2.000.
Goede check. Want werkt natuurlijk ook andersom; stel dat de dealer - om welke reden dan ook - een eerdere registratie of tenaamstelling doet dan heb je geen recht op de €4000 subsidie.

Ik heb net voor de zekerheid net ook even laten bevestigen door de dealer dat dit voor mijn a.s. lease auto niet het geval is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 09-01 15:33
JeroenE schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:12:
@MooDyBLueS Het is sowieso niet per huishouden (waarom zou dat zo zijn?). Het gaat per aanvrager die een natuurlijk persoon moet zijn. Dus als je met 2 personen bent kan je ook allebei subsidie aanvragen.

Voor zover ik weet kan je het ook gewoon meerdere keren aanvragen, er staat in ieder geval nergens dat dit niet mag. Ik denk dat men daar verder niet veel aandacht aan heeft besteed omdat de meeste mensen niet meerdere auto's hebben. Bovendien, als je dat wel hebt dan zie ik niet in waarom dat dan ook niet allemaal elektrische auto's mogen zijn die met subsidie zijn aangeschaft.

Ze hebben in zoverre wel nagedacht over misbruik dat je de auto (bij aankoop) minimaal 3 jaar moet houden of anders (gedeeltelijk) terug betalen. Bij lease stopt de maandelijkse vergoeding als het contract wordt opgezegd.

Edit: zoals @d0s schrijft moet je wijzigingen in de lease of verkoop van je auto moet je dus wel zelf doorgeven!
Het lijkt erop dat het één keer mag per persoon:
Deze subsidie is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon, die privé een auto koopt). U komt eenmalig in aanmerking voor de subsidie, als wordt voldaan aan de voorwaarden.

Import van EVs

• JeroenE
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:49:
Het lijkt erop dat het één keer mag per persoon:
Aha, bedankt voor de correctie! Dan kan @MooDyBLueS dus voor maar 1 auto subsidie krijgen en geen heel wagenpark aanschaffen met subsidie.

• Luiaard
  • Laatst online: 09-01 15:33
Nou ja, per persoon, maar je mag dus maar één keer de SEPP aanvragen en niet na drie jaar nog een keer op weer een andere auto.

Import van EVs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Flagg schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:46:
Ik stond op het punt het leasecontract op de mg af te sluiten toen ik die aanbieding van de kona zag, 339€ voor de 64kwh en dan nog 2000€ subsidie als dat potje niet leeg is over 2 weken. Tja doemijdiemaar dan. :)
Je kan de subsidie al aanvragen zodra je de leaseovereenkomst hebt getekend, je hoeft niet te wachten tot je de auto daadwerkelijk krijgt. Nu zal het potje wellicht niet over 2 weken leeg zijn aangezien nog maar 2/3e is gebruikt, maar waarom zou je het risico willen lopen?

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-03 13:14
Maar je hebt het kenteken toch nodig?

• jdbiggelaa
[quote]Dreadramon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:04:
[/quote]
Neen, alleen de koop- of lease overeenkomst. Het geld krijg je nadat de auto op kenteken is gezet.

Edit: alleen voor nieuwe EV’s…

[Voor 8% gewijzigd door jdbiggelaa op 27-07-2021 01:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
jdbiggelaa schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:22:
[...]

Neen, alleen de koop- of lease overeenkomst. Het geld krijg je nadat de auto op kenteken is gezet.
Dat is NIET waar. Ik heb een e-Soul gekocht die al op kenteken stond (de 4k voor nieuw is immers op) en daar gelden andere regels voor. Wat jullie hier noemen is enkel voor nieuw van toepassing.

Voor reeds op kenteken gezette voertuigen geldt dat je moet wachten tot de auto door de RDW mangel is gehaald en hij dus daadwerkelijk op je naam staat. Na tekenen koopcontract duurde het bij ons 1,5 week voordat we de auto op konden halen, maar aanvragen kon nog niet, hij checkt op BSN welke auto's er op je naam staan. Staat er geen elektrische auto op je naam, dan kan je nog niks aanvragen.

In ons geval zondagochtend de auto opgehaald en dus op onze naam geschreven door de dealer, maandagmiddag was het RVO systeem bijgewerkt en kon ik de aanvraag doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdbiggelaa
MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:25:
[...]

Dat is NIET waar. Ik heb een e-Soul gekocht die al op kenteken stond (de 4k voor nieuw is immers op) en daar gelden andere regels voor. Wat jullie hier noemen is enkel voor nieuw van toepassing.

Voor reeds op kenteken gezette voertuigen geldt dat je moet wachten tot de auto door de RDW mangel is gehaald en hij dus daadwerkelijk op je naam staat. Na tekenen koopcontract duurde het bij ons 1,5 week voordat we de auto op konden halen, maar aanvragen kon nog niet, hij checkt op BSN welke auto's er op je naam staan. Staat er geen elektrische auto op je naam, dan kan je nog niks aanvragen.

In ons geval zondagochtend de auto opgehaald en dus op onze naam geschreven door de dealer, maandagmiddag was het RVO systeem bijgewerkt en kon ik de aanvraag doen.
Goed punt, ik was in de veronderstelling dat het om een nieuwe EV ging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
jdbiggelaa schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:30:
[...]

Goed punt, ik was in de veronderstelling dat het om een nieuwe EV ging.
Dan snap ik je reactie, maar dat potje is al maanden op en kan in 2022 pas weer. Daarvoor moet je ook op z'n vroegst 1-1-2022 je handtekening onder een koopcontract zetten.

• MooDyBLueS
Dreadramon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:04:
Klopt, maar waar @JeroenE op reageert is een post van @Flagg in een ander topic waar hij aangeeft een Kona electric met 2k subsidie te willen aanvragen. Dan gaat het dus om een voorraadmodel wat al op kenteken staat, anders geldt de 2k subsidie niet, dat kenteken weet je dus heel snel. Maar juist hiervoor moet je wachten tot de auto op je naam staat zoals ik hierboven al zei.

Overigens is het potje nu nog verre van leeg, maar over een paar maanden zou ik toch even achter m'n oren krabben of je niet tot 2022 wilt wachten als het echt krap dreigt te worden.

Kijkend naar de stand: 13.500.000 totaalbudget, 9.160.000 t/m 21 juli aangevraagd, 4.340.000 beschikbaar voor de rest van het jaar.

Heel basaal gerekend: Dat betekent in de eerste 201 dagen dat er per dag €45572 aan budget is aangevraagd (22,78 auto's per dag). Op dat tempo zou over ±95 dagen het budget op zijn, dat is 24 oktober.

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Dat is anders niet zoals het wordt uitgelegd op de site van de RVO. Daar staat letterlijk:
Aanvragen

U kunt de subsidie pas aanvragen, nadat u een koop- of leaseovereenkomst heeft gesloten. De auto hoeft dan nog niet te zijn afgeleverd.
Dus je kan de aanvraag wel reeds indienen. Het uitbetalen gebeurd inderdaad pas nadat het kenteken op jouw naam is gezet.

Ze hebben ook 8 uitgebreid stappenplannen. Lease of koop, , nieuw of gebruikt, wel of niet reeds op het kenteken op je eigen naam. Voor Flagg geldt dus het stappenplan lease, gebruikt, kenteken nog niet op eigen naam: https://www.rvo.nl/subsid...ikt-kenteken-niet-op-naam

In jouw geval had je dus het stappenplan koop, gebruikt. kenteken nog niet op eigen naam moeten hebben: https://www.rvo.nl/subsid...kenteken-nog-niet-op-naam
In stap 7b kan je opgeven dat het kenteken nog niet op je eigen naam is geregistreerd.

Voor de toekenning van de subsidie is de aanvraagdatum bepalend, dus je moet dit zo snel mogelijk na tekenen doen. Op die manier "reserveer" je alvast het geld en is het dus niet belangrijk of je de auto volgende week of volgende maand wordt geleverd (let op: je kan dit niet oneindig uitstellen). Het kan dus heel goed voorkomen dat jij een auto later geleverd krijgt maar jij nog wel subsidie krijgt, terwijl iemand anders die hem eerder geleverd krijgt net te laat was met aanvragen.

• MooDyBLueS
JeroenE schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:43:
@MooDyBLueS Dat is anders niet zoals het wordt uitgelegd op de site van de RVO. Daar staat letterlijk:
[...]
Dus je kan de aanvraag wel reeds indienen. Het uitbetalen gebeurd inderdaad pas nadat het kenteken op jouw naam is gezet.

Ze hebben ook 8 uitgebreid stappenplannen. Lease of koop, , nieuw of gebruikt, wel of niet reeds op het kenteken op je eigen naam. Voor Flagg geldt dus het stappenplan lease, gebruikt, kenteken nog niet op eigen naam: https://www.rvo.nl/subsid...ikt-kenteken-niet-op-naam

In jouw geval had je dus het stappenplan koop, gebruikt. kenteken nog niet op eigen naam moeten hebben: https://www.rvo.nl/subsid...kenteken-nog-niet-op-naam
In stap 7b kan je opgeven dat het kenteken nog niet op je eigen naam is geregistreerd.

Voor de toekenning van de subsidie is de aanvraagdatum bepalend, dus je moet dit zo snel mogelijk na tekenen doen. Op die manier "reserveer" je alvast het geld en is het dus niet belangrijk of je de auto volgende week of volgende maand wordt geleverd (let op: je kan dit niet oneindig uitstellen). Het kan dus heel goed voorkomen dat jij een auto later geleverd krijgt maar jij nog wel subsidie krijgt, terwijl iemand anders die hem eerder geleverd krijgt net te laat was met aanvragen.
Jij gaat uit van informatie op een overheidswebsite, terwijl ik mijn daadwerkelijke ervaring deel. Iets anders kan ik er ook niet van maken, maar geloof vooral die website als je dat wilt. Sterker nog: log zelf maar eens in en kies voor een aanvraag van een gebruikte auto en je zult zien dat je dit niet kan afronden.

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-03 19:06
MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:28:
[...]

Jij gaat uit van informatie op een overheidswebsite, terwijl ik mijn daadwerkelijke ervaring deel. Iets anders kan ik er ook niet van maken, maar geloof vooral die website als je dat wilt. Sterker nog: log zelf maar eens in en kies voor een aanvraag van een gebruikte auto en je zult zien dat je dit niet kan afronden.
Weet je dit heel zeker? Ben namelijk bezig met private lease en wil dealer vragen om mee te werken aan die 2000 subsidie door kenteken eerst op hun naam te zetten. Levering auto zou in oktober zijn.
Wanneer ik het formulier invul en kies voor gebruikt, private lease en kenteken nog niet op naam kan ik de gehele aanvraag doorlopen en ook versturen (laatste uiteraard niet gedaan)

Kan het zijn dat dit via lease wel kan en omdat jij koop hebt gedaan je dan echt moet wachten tot kenteken op jou naam staat? Dat zelfs rekening houden met het feit dat via private lease het soms langer kan duren?

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:19
Als ik aanspraak wil maken op de 4000 uur euro subsidie voor 2022 en dus een nieuwe auto koop kan ik dus pas 1-1-2022 het koopcontract ondertekenen.
Hoe kom ik er dan achter of ik in aanmerking kom en niet te laat ben?

Na aanschaf dit nieuws te horen is niet fijn.

• MooDyBLueS
Scanniexxl schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:20:
Als ik aanspraak wil maken op de 4000 uur euro subsidie voor 2022 en dus een nieuwe auto koop kan ik dus pas 1-1-2022 het koopcontract ondertekenen.
Hoe kom ik er dan achter of ik in aanmerking kom en niet te laat ben?

Na aanschaf dit nieuws te horen is niet fijn.
Daar zat ik dus ook mee, eind vorig jaar al. En begin dit jaar wederom. Uiteindelijk de hoop opgegeven en gewacht op een jong-gebruikte EV met 2k subsidie.

Waar je rekening mee moet houden is dat je dus zoals je aangeeft pas 1-1-2022 het koopcontract kan tekenen (feitelijk 2-1, geen dealer zal op 1-1 open zijn) en het dus zaak is om direct de subsidie kan (en moet) aanvragen.

In aanmerking kom je sowieso, maar of het goedgekeurd wordt is dus maar de vraag. Dit jaar was de doorschuifregeling van 2020 van toepassing, waardoor 4-1 alles weg was qua nieuwe subsidie. Dat is nu als het goed is niet van toepassing voor 2022. Maar je zal voor jezelf de risico afweging moeten maken.

Mijn mening is dat het een waardeloos geregelde (en typische overheid) opzet is, want de particulier heeft geen enkele poot om op te staan en het is allemaal op puur geluk, maar ondertussen moet je wel een nieuwe auto bestellen die zomaar 4k duurder uit kan vallen.

Wellicht kan je met een dealer nog wat regelen in de vorm van: als de 4k € 3.700 subsidie afgekeurd wordt dat je van je koopcontract af kan (en dat ze dus pas bestellen als die 4k € 3.700 subsidie goedgekeurd is), maar in mijn ervaring wilden zowel Kia als Peugeot hier niet aan.

Edit: 2022 is de subsidie op nieuw € 3.700 i.p.v. de 4k die ik eerder noemde.

[Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-08-2021 08:03]

• JLC7
Misschien kan je een koopcontract eind dec klaar laten maken en zelf 1/1/2022 tekenen?

En; er wordt dus niets doorgeschoven van 2021 naar 2022.

Geen garanties…

• Gerritjuh
  • Laatst online: 16-03 21:54

Gerritjuh

Ich mochte gerne etwas relaxen

Volgens mij is de subsidie in 2022 sowieso geen 4K meer, maar minder!

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Gerritjuh schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:46:
Volgens mij is de subsidie in 2022 sowieso geen 4K meer, maar minder!
Klopt, in 2022 is het 3700 euro.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• MooDyBLueS
@Gerritjuh en @Ophidian : klopt inderdaad. Voor de volledigheid:
Artikel 1.4. Hoogte subsidie 1
1 In 2020 en 2021 bedraagt de subsidie:

a. € 4.000 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;

b. € 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

2 In 2022 bedraagt de subsidie:

a. € 3.700 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;

b. € 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.

3 In 2023 bedraagt de subsidie:

a. € 3.350 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;

b. € 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.

4 In 2024 bedraagt de subsidie:

a. € 2.950 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;

5 In 2025 bedraagt de subsidie € 2.550 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;

6 Bepalend voor de hoogte van de subsidie is de datum waarop de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst is ondertekend.
Bron

• geomannetje
MooDyBLueS schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:42:
[...]

Daar zat ik dus ook mee, eind vorig jaar al. En begin dit jaar wederom. Uiteindelijk de hoop opgegeven en gewacht op een jong-gebruikte EV met 2k subsidie.

Waar je rekening mee moet houden is dat je dus zoals je aangeeft pas 1-1-2022 het koopcontract kan tekenen (feitelijk 2-1, geen dealer zal op 1-1 open zijn) en het dus zaak is om direct de subsidie kan (en moet) aanvragen.

In aanmerking kom je sowieso, maar of het goedgekeurd wordt is dus maar de vraag. Dit jaar was de doorschuifregeling van 2020 van toepassing, waardoor 4-1 alles weg was qua nieuwe subsidie. Dat is nu als het goed is niet van toepassing voor 2022. Maar je zal voor jezelf de risico afweging moeten maken.

Mijn mening is dat het een waardeloos geregelde (en typische overheid) opzet is, want de particulier heeft geen enkele poot om op te staan en het is allemaal op puur geluk, maar ondertussen moet je wel een nieuwe auto bestellen die zomaar 4k duurder uit kan vallen.

Wellicht kan je met een dealer nog wat regelen in de vorm van: als de 4k € 3.700 subsidie afgekeurd wordt dat je van je koopcontract af kan (en dat ze dus pas bestellen als die 4k € 3.700 subsidie goedgekeurd is), maar in mijn ervaring wilden zowel Kia als Peugeot hier niet aan.

Edit: 2022 is de subsidie op nieuw € 3.700 i.p.v. de 4k die ik eerder noemde.
Inderdaad: onbetrouwbare overheid: er is sprake van rechtsongelijkheid (eenmalig doorschuiven) en niet transparante communicatie. Je hebt geen idee hoeveel aanvragen er zijn afgekeurd, waardoor er budget is teruggevloeid. Ook zou er eventueel sprake zijn van loting. Wanneer en bij welke notaris vindt dit plaats?
En dan zijn er ook nog de private lease rijders die tussentijds hun contract opzeggen. Budget zou dan terug moeten vloeien in het jaar van toekenning, maar hoe kan ik dat als burger volgen cq controleren?

Deze hele subsidieregeling had via de inkomstenbelasting (Belastingdienst) afgerekend moeten worden. De rol en uitvoering van de RVO is verwarrend en totaal overbodig....

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 12:46
MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:28:
[...]

Kan gewoon, vorige week subsidie aanvraag gedaan met alleen het koopcontract. Kenteken nog niet op naam. Je moet een verwachte leverdatum opgeven. Precies zo als in dat stappenplan staat.
geomannetje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Deze hele subsidieregeling had via de inkomstenbelasting (Belastingdienst) afgerekend moeten worden. De rol en uitvoering van de RVO is verwarrend en totaal overbodig....
Of via negatieve motorrijtuigenbelasting. Gewoon bestaande systemen gebruiken. Als de auto voortijdig van naam af is houdt het dan ook automatisch op. RVO is een bureaucratisch gebeuren en voegt niets toe.

[Voor 28% gewijzigd door RaymondD op 02-08-2021 22:21]

• MooDyBLueS
RaymondD schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Kan gewoon, vorige week subsidie aanvraag gedaan met alleen het koopcontract. Kenteken nog niet op naam. Je moet een verwachte leverdatum opgeven. Precies zo als in dat stappenplan staat.
Dan is dat in de tussentijd aangepast, want ik kon met geen mogelijkheid doorklikken omdat er nog geen auto op mijn naam stond. Er stond letterlijk dat ik moest wachten tot de auto bij de RDW op mijn naam bijgeschreven was en dat het dan nog 48 uur kon duren voordat het op de RVO website (eLoket) zichtbaar was.

• robhuls
  • Laatst online: 08-03 11:16
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Dan is dat in de tussentijd aangepast, want ik kon met geen mogelijkheid doorklikken omdat er nog geen auto op mijn naam stond. Er stond letterlijk dat ik moest wachten tot de auto bij de RDW op mijn naam bijgeschreven was en dat het dan nog 48 uur kon duren voordat het op de RVO website (eLoket) zichtbaar was.
Ik heb afgelopen week een subsidie aanvraag gedaan voor een 'tweedehands' ID.3. Het koopcontract moest getekend zijn, maar ik kon volstaan met een verwachte afleverdatum. Het kenteken is ook nog niet bekend en was ook niet nodig.

Inmiddels staat op de RVO site ook hoeveel er per week aan subsidie doorgaat, zodat je een beetje kunt schatten wanneer de pot leeg gaat zijn (hoewel je uiteraard altijd het risico hebt van een einde subsidie pot rally. Vorige week ging er 628kE door en dat was 100kE meer dan twee weken eerder. Met nog 3700kE resterend komt het einde dus wel in zicht.

Waarom ik tweedehands tussen aanhalingstekens heb staan. Dit gaat om een ID.3 Life uit voorraad. In december geregistreerd door een dealer zodat hij nog met 8% bijtelling mag en als je hem zoals ik aanschaft voor E2000 subsidie in aanmerking komt. En alsof dat al niet kolderiek genoeg is, is hij net deze week pas met de trein uit Duitsland aangekomen. Maar op papier tweedehands, dus subsidiewaardig.

• MooDyBLueS
robhuls schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

Ik heb afgelopen week een subsidie aanvraag gedaan voor een 'tweedehands' ID.3. Het koopcontract moest getekend zijn, maar ik kon volstaan met een verwachte afleverdatum. Het kenteken is ook nog niet bekend en was ook niet nodig.

Inmiddels staat op de RVO site ook hoeveel er per week aan subsidie doorgaat, zodat je een beetje kunt schatten wanneer de pot leeg gaat zijn (hoewel je uiteraard altijd het risico hebt van een einde subsidie pot rally. Vorige week ging er 628kE door en dat was 100kE meer dan twee weken eerder. Met nog 3700kE resterend komt het einde dus wel in zicht.

Waarom ik tweedehands tussen aanhalingstekens heb staan. Dit gaat om een ID.3 Life uit voorraad. In december geregistreerd door een dealer zodat hij nog met 8% bijtelling mag en als je hem zoals ik aanschaft voor E2000 subsidie in aanmerking komt. En alsof dat al niet kolderiek genoeg is, is hij net deze week pas met de trein uit Duitsland aangekomen. Maar op papier tweedehands, dus subsidiewaardig.
Let hierbij wel even op: voor de RDW en dus ook de RVO geldt de tweedehands subsidie alleen bij een auto die al op kenteken gezet is (wat bij voorraadmodellen vaak zo is). Voor zover bij mij bekend zijn hier twee punten van belang:
1. Jij wordt de tweede (of derde, of ...) eigenaar.
2. Er zit een verschil tussen "datum eerste tenaamstelling" en "datum laatste tenaamstelling".

Let hier dus op, want de dealer kan nog zo leuk roepen dat het een 'voorraadmodel' is of 'tweedehands' maar bij hun telt maar één ding: auto's verkopen, of jij wel of niet de subsidie krijgt boeit ze helemaal niks. En daar bovenop: ik heb zeer veel dealers en occasion centers meegemaakt die gewoon niet weten waar ze over praten en maar roepen wat er in een advertentie of verkooptekst staat zonder echt de regels te kennen.

Want als ik het zo hoor, zou de dealer dus in december al deze ID.3 op kenteken gezet moeten hebben. Dat lijkt mij persoonlijk zeer sterk, want dat betekent een enorme derving want de auto is 8/9 maanden oud en heeft dus ook voor de dealer een kostenpost en afschrijving. Vaak gebeurt dit alleen met demo-modellen of auto's die er over niet al te lange tijd aan zitten te komen (paar weken) en waarvan ze weten dat die snel verkocht zullen raken. Goed, je zegt zelf ook: "het kenteken is nog niet bekend". Dat betekent dus dat de auto helemaal nog niet in december geregistreerd is, want ook voor bijtelling is de datum van op kenteken zetten leidend. Een auto kan wel in de bedrijfsvoorraad geregistreerd worden, maar dat is puur een eigen systeem wat verder niks met de RDW en/of Belastingdienst te maken heeft.

Ik heb het namelijk meegemaakt met collega's die een EV leasen en ofwel met een Tesla Model 3 of Kia e-Niro in enkele gevallen gewoon doodleuk tot januari of zelfs februari moesten wachten (vanuit de dealer) omdat de auto toch niet in december geleverd en op kenteken gezet kon worden. Dat scheelde gewoon een hele bak bijtelling (4% meer) ineens.

• robhuls
Om precies te zijn is het 1 van deze (niet specifiek deze, maar net zo een):

https://www.pondealer.nl/...lkswagen-id-3-life-58-kwh

Dit is allemaal eind december op kenteken gezet. Soms staat er iets van 87-65-IM, wat geen kenteken kan zijn, maar soms staat er ook wel een kenteken bij. Dus ik had preciezer moet zijn, namelijk dat ik het kenteken van die voor mij nog niet heb doorgekregen.

Ik vermoed dat hier twee dingen spelen. De ID.3 had zoals bekend wat issues, waardoor er in 2020 veel geproduceerd zijn zonder dat die uitgeleverd konden worden. Het was denk ik om twee redenen aantrekkelijk deze vast te registreren:

1. Voor Nederland kunnen ze hierdoor met 8% bijtelling in de lease. Dit scheelt vermoedelijk meer dan wat het kost om die dingen op naam te hebben. Rente is laag en daar Pon ook over een eigen bank beschikt, kost de financiering voor hen vermoedelijk vrijwel niets. Dan is snelle levering en E2000/8% blijkbaar voldoende compensatie voor de afschrijving.

2. Volkswagen kon deze auto's zo meenemen in de 2020 verkoopcijfers. Hierdoor viel de boete die ze kregen omdat de gemiddelde CO2 uitstoot te hoog was lager uit.

Een destijds wellicht nog onvermoed bij effect was dat ze hierdoor nu in de 2e hands subsidie regeling kunnen. En omdat mijn vorige auto er mee opgehouden is, was die snelle levering in combinatie met E2000 subsidie voldoende om dit te prefereren boven iets nieuws bestellen.

• jdbiggelaa
geomannetje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Hélemaal mee eens! Precies zo is het in de meeste andere landen geregeld: de VS, het VK, Duitsland. Altijd dat zuinige gerotzooi in NL is ronduit beschamend en bovendien niet transparant en leidt tot rechtsongelijkheid :( Ik heb zelf door op het juiste moment in te stappen de subsidie gehad, maar één week later zou ik ernaast hebben gegrepen. Mijn vertrouwen in deze overheid daalt met de maand…

• geomannetje
robhuls schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:10:
Om precies te zijn is het 1 van deze (niet specifiek deze, maar net zo een):

https://www.pondealer.nl/...lkswagen-id-3-life-58-kwh

Dit is allemaal eind december op kenteken gezet. Soms staat er iets van 87-65-IM, wat geen kenteken kan zijn, maar soms staat er ook wel een kenteken bij. Dus ik had preciezer moet zijn, namelijk dat ik het kenteken van die voor mij nog niet heb doorgekregen.

Ik vermoed dat hier twee dingen spelen. De ID.3 had zoals bekend wat issues, waardoor er in 2020 veel geproduceerd zijn zonder dat die uitgeleverd konden worden. Het was denk ik om twee redenen aantrekkelijk deze vast te registreren:

1. Voor Nederland kunnen ze hierdoor met 8% bijtelling in de lease. Dit scheelt vermoedelijk meer dan wat het kost om die dingen op naam te hebben. Rente is laag en daar Pon ook over een eigen bank beschikt, kost de financiering voor hen vermoedelijk vrijwel niets. Dan is snelle levering en E2000/8% blijkbaar voldoende compensatie voor de afschrijving.

2. Volkswagen kon deze auto's zo meenemen in de 2020 verkoopcijfers. Hierdoor viel de boete die ze kregen omdat de gemiddelde CO2 uitstoot te hoog was lager uit.

Een destijds wellicht nog onvermoed bij effect was dat ze hierdoor nu in de 2e hands subsidie regeling kunnen. En omdat mijn vorige auto er mee opgehouden is, was die snelle levering in combinatie met E2000 subsidie voldoende om dit te prefereren boven iets nieuws bestellen.
Interessant is gelet op bovenstaand verhaal eens in de open data van de RDW te duiken en proberen om alle elektrische personenauto's te selecteren in een bepaald tijdvak 1 juli 2020 t/m bijvoorbeeld 3 aug 2021 met een maximale cataloguswaarde van Euro 45000. Waarom? Je ziet dan met name vanaf juli 2021 er "plotseling" veel 2e hands voertuigen van eind 2020 alsnog worden overgeschreven. Komt natuurlijk omdat de pot voor nieuwe auto's leeg is. Als je nog verder analyseert, dan zie je zelfs dat er auto's na 1 dag op kenteken al weer van datum tenaamstelling veranderen om zo als 2e hands mogelijk de subsidie op te strijken. Dit lijkt op een vorm van subsidiefraude waarbij de Nederlandse koopmansgeest weer eens hoogtij viert :) .
Tot slot: het aantal nieuwe elektrische voertuigen op kenteken stagneert, waardoor je kunt constateren dat het echte stimuleren pas weer in 2022 zal aanvangen. Beleidsmakers moeten zich eens achter de oren krabben of hiermee het gewenste effect niet in het geding komt..

N.B. Helaas is er geen relatie te leggen tussen het aantal goedgekeurde aanvragen van subsidie via de ROV en het aantal geregistreerde elektrische personenauto's. Het is in deze wel een beetje appels met peren vergelijken, omdat voor subsidie een goedgekeurde getekende overeenkomst voldoende is en je deze aantallen voor nieuwe voertuigen niet kunt volgen, maar als je niet beter hebt of weet, is dit toch interessant.....
Ook ben ik geen DBA'er en heb wat kunstgrepen moeten uithalen in Excel :) . Misschien zijn er onder jullie nog betere analisten

• JeroenE
  • Niet online
@geomannetje Als je gewoon de regels volgt is het per definitie geen fraude.

Als er regels zijn met potjes per jaar dan weet je natuurlijk al van te voren dat mensen wachten op het begin van een nieuw jaar als de pot van het huidige jaar (bijna) leeg is. Dat is niet echt een verrassing.

• jdbiggelaa
JeroenE schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:20:
@geomannetje Als je gewoon de regels volgt is het per definitie geen fraude.

Als er regels zijn met potjes per jaar dan weet je natuurlijk al van te voren dat mensen wachten op het begin van een nieuw jaar als de pot van het huidige jaar (bijna) leeg is. Dat is niet echt een verrassing.
Zeker, reken maar dat er eind dit jaar een stapel koop- en lease contracten klaar ligt bij de dealers om op 1-1-22 getekend te worden….

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 16:18
3 weken geleden heb ik na het tekenen van mijn 2e hands PL deal direct subsidie aangevraagd.

Word de EUR 2k gereserveerd zodra je de aanvraag doet? Of pas als ze hem in behandeling nemen?

• robhuls
Misschien nog wel aardig hoe dit op mij als koper uitwerkt.

Subsidie maakt een auto uiteraard aantrekkelijker, maar hoeveel kopers haken af als de prijs van 40kE naar 44kE gaat, voor mij voelt dit toch een beetje als gerommel in de marge. Stel dat 10% afhaakt, dan keer je nu dus 10x4kE subsidie uit om 1 extra auto te verkopen. Maar voor mij pakt het zelfs nog beroerder uit, want ik had eigenlijk de elektrische auto al afgeschreven als optie, want de subsidiepot was leeg. Ik vind die auto ook voor 44kE interessant, maar ik ga niet in augustus een auto kopen waar ik vijf maanden later E4000 subsidie op krijg. Oftewel, ik denk dat deze stimuleringsmaatregel het erg lastig maakt om op dit moment elektrische auto's te verkopen aan particulieren. Heb je dan nu niet een afremmaatregel gemaakt...

Maar goed, in dit geval is het een waardige opvolger van mijn Volvo C30. Die was vrijgesteld van BPM en MRB, omdat hij van 89 g/km naar 84g/km was geprutst. Die norm ging echter een maand later omlaag, dus stuurde Volvo de hele C30 productie naar Nederland en verkochten ze er 1500 (?) in die maand, waar dat normaal om tientallen gingen. En ik reed een nieuwe diesel voor lagere maandlasten dan een tweedehands benzine. Deze ID.3 doet naast SEPP ook MRB en BPM vrijstelling en de laadkosten minimaliseer ik via salderen van zonnestroom. Ergo, ik koop graag auto's in curieuze subsidie regeltjes!

• robhuls
Volgens mij is het moment van aanvragen maatgevend, vandaar dat het resterende budget ook gaat over aanvragen en niet over uitkeringen. De eindsprint lijkt ingezet:

29 juli-4 aug: € 780.000
21-28 juli: € 628.000
14-21 juli: € 544.000

• MooDyBLueS
@robhuls Goed om te horen dat die van jou dan inderdaad al op kenteken is gezet, dan hoef je je er geen zorgen over te maken. En je hebt een goed punt te pakken met de softwareproblemen van de ID.3: dat zal deels de reden zijn geweest.

Over je onderste stuk mbt gerommel met de subsidies vanuit de overheid: wij waren initieel (eind 2020) ook afgehaakt op een splinternieuwe e-Soul, toen nog naar tweedehands gekeken maar zowel de e-Soul als e-Niro waren toen nog 42-43k tweedehands wat maar 2-3k minder is dan nieuw. Daar ging dan wel de 2k subsidie van af, maar feitelijk zou een nieuwe e-Soul. met 4k subsidie op dezelfde prijs uitkomen, dan vonden mijn vrouw en ik onverkoopbaar aan ons als particulier. Dus toen toch maar een hybride weer gekocht.

Tot we in juni ineens zagen (ik heb een aantal zoekopdrachten in de Autoscout24 app staan met notifications) dat er e-Souls aangeboden werden voor 37-38k en in een paar weken tijd kwamen er ineens tientallen jonggebruikte (ex-demo vaak) bij, sommige zelfs voor 35k. En dan heb ik het dus over incl. btw en excl. subsidie nog. Stoute schoenen aangetrokken en gekeken wat we voor inruil kregen, dat was zo goed dat we zonder subsidie mee te rekenen na 1,5 jaar het te betalen bedrag terugverdiend zullen hebben aan elektra/brandstof, mrb en onderhoud. Dus dan is die 2k subsidie wel een uitkomst en ook extra leuk.

Ook naar de ID.3 gekeken, rijdt beter en is iets stiller, maar een paar dingetjes zoals hoe de ramen achter werken met eerst een knop omzetten en het hele infotainmentsysteem wat wij persoonlijk verschrikkelijk vinden werken en als geheel zitten teveel functies verstopt achter een menu en ook de touch toetsen op het stuur was het allemaal nét niet voor ons. Jammer, want verder is het echt een super auto en vind ik met name de achterkant ook erg gaaf om te zien. Maar ook voor de ID.3 geldt inmiddels dat ze dus veel aangeboden worden tegen 5-8k onder de nieuwprijs, dat is als particulier erg interessant.

• MooDyBLueS
robhuls schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:23:
Volgens mij is het moment van aanvragen maatgevend, vandaar dat het resterende budget ook gaat over aanvragen en niet over uitkeringen. De eindsprint lijkt ingezet:

29 juli-4 aug: € 780.000
21-28 juli: € 628.000
14-21 juli: € 544.000
Ik val zelf in de 14-21 juli periode. Zo te zien moet je nu toch op z'n minst echt weten welk model je wilt kopen als je subsidie wilt. Uitgaande van de laatste week, zou het over 4 weken op zijn.

Vakantiegeld en vakantieperiode doen ook veel denk ik. Ken genoeg mensen die toch niet op vakantie zijn gegaan en dus een paar K overhouden.

• JeroenE
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:19:
Word de EUR 2k gereserveerd zodra je de aanvraag doet? Of pas als ze hem in behandeling nemen?
Het geld wordt pas gereserveerd als ze de aanvraag hebben beoordeelt en goedgekeurd. Die beoordelingen gaan op volgorde van aanvraag. Dat noemen ze een "besluit tot subsidieverlening".

Als je vervolgens de auto krijgt moet je een aanvraag tot subsidievaststelling doen. Dan wordt alles nog een keer gecontroleerd, inclusief kentekenregistratie etc en wordt het geld uitbetaald.

• JLC7
JeroenE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:03:
[...]
Het geld wordt pas gereserveerd als ze de aanvraag hebben beoordeelt en goedgekeurd. Die beoordelingen gaan op volgorde van aanvraag. Dat noemen ze een "besluit tot subsidieverlening".

Als je vervolgens de auto krijgt moet je een aanvraag tot subsidievaststelling doen. Dan wordt alles nog een keer gecontroleerd, inclusief kentekenregistratie etc en wordt het geld uitbetaald.
Weet je dat zeker? Op 1 Jan dit jaar zijn er mega veel aanvragen ingediend en werd er budget gereserveerd. Begin juli bleek dat een aantal aanvragen fout waren of werden ingetrokken waardoor er weer budget vrij kwam. Dus blijkbaar wordt er tussen aanvraag en subsidievaststelling wel budget gereserveerd?

• JeroenE
  • Niet online
@JLC7 Ja, het besluit tot subsidieverlening is de reservering; die krijg je nadat je de aanvraag hebt ingediend. De daadwerkelijk uitbetaling is de subsidievaststelling.

Waarom het zo heet weet ik niet, ik vind het onhandige termen.

De subsidievaststelling gebeurt dus niet altijd (bijvoorbeeld bij een geannuleerd koopcontract) en dan komt het bedrag van die subsidieverlening weer vrij.

Het lijkt er op alsof ze nieuwe aanvragen dan weer vrij geven waardoor je geluk kan hebben als je op dat moment iets aanvraagt. Ik vind dat ze eigenlijk de eerste aanvraag die is afgekeurd vanwege "pot leeg" weer opnieuw moeten beoordelen en uitbetalen (of niet). Dan de tweede die is afgewezen etc. Maar goed, mij is natuurlijk niets gevraagd ;)

• RaymondD
Iemand enig idee hoe lang de aanvraagprocedure duurt? Ik heb 26 juli een aanvraag ingedient. Status is 'verzonden' maar verder nog geen brief o.i.d. gehad. Ik had eigenlijk al wel een statusverandering verwacht.

• MooDyBLueS
RaymondD schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:23:
Iemand enig idee hoe lang de aanvraagprocedure duurt? Ik heb 26 juli een aanvraag ingedient. Status is 'verzonden' maar verder nog geen brief o.i.d. gehad. Ik had eigenlijk al wel een statusverandering verwacht.
Ik zit met hetzelfde, ik heb 12-7 de aanvraag gedaan en staat puur op status "ingediend".

Edit: Zojuist even gebeld en wat @JeroenE al terecht zegt is mij zojuist ook bevestigd: zodra je de aanvraag indient wordt het budget al gereserveerd en uit het potje gehaald. Pas zodra er een "Toegewezen" of "Afgekeurd" op komt wordt het budget daadwerkelijk uitgekeerd danwel terug in het potje gestopt vertelde de medewerker mij,

Over de termijn en de status: hij wist mij te vertellen dat zolang je een e-mailbevestiging hebt gehad dat je aanvraag is ingediend en het in eLoket op "ingediend" staat (en niet op concept) dan is het goed binnengekomen en is het puur afwachten. Er is geen status "in behandeling" oid, dus het gaat straks in één keer van "ingediend" naar (als het goed is) "toegewezen".

De medewerker kan individuele aanvragen niet inzien, wel zei hij dat er officieel 13 weken voor staat maar het tegenwoordig stukken sneller gaat, maar de zomervakantie wel weer ietwat vertraging veroorzaakt. Voor de zomervakantie was het vaak na een maand al rond, nu kan het dus iets langer duren als we hem mogen geloven, maar dus zeker geen 13 weken. Ik interpreteer dat zelf als "ergens tussen de 4 en 8 weken".

[Voor 57% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-08-2021 10:13]

• MooDyBLueS
Alsof het toeval is (ik denk het niet gezien het automatisch gegenereerde bericht van 2:00 uur vannacht), maar mijn aanvraag is zojuist toegekend.

11 juli: auto gekocht (Kia e-Soul)
12 juli: SEPP aanvraag ingediend
10 augustus: SEPP aanvraag toegekend

Blijft wel weer overheid, dit staat namelijk in de brief:
Beslissing
Ik heb besloten de subsidie vast te stellen. De subsidie bedraagt
€ 2.000,-. Dit bedrag zal binnen één week worden overgemaakt op bankrekeningnummer [...]
Terwijl het toch duidelijk in 48 maandelijkse termijn uitgekeerd wordt, ook volgens de voorwaarden:
Na vaststelling wordt de subsidie betaald in maandelijkse termijnen van 1/48e deel van het subsidiebedrag.

• geomannetje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:58:
Alsof het toeval is (ik denk het niet gezien het automatisch gegenereerde bericht van 2:00 uur vannacht), maar mijn aanvraag is zojuist toegekend.

11 juli: auto gekocht (Kia e-Soul)
12 juli: SEPP aanvraag ingediend
10 augustus: SEPP aanvraag toegekend

Blijft wel weer overheid, dit staat namelijk in de brief:

[...]

Terwijl het toch duidelijk in 48 maandelijkse termijn uitgekeerd wordt, ook volgens de voorwaarden:

[...]
Geldt toch alleen bij lease? Ik lees dat je een Kia e-soul hebt gekocht.

• MooDyBLueS
geomannetje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:35:
[...]

Geldt toch alleen bij lease? Ik lees dat je een Kia e-soul hebt gekocht.
Nee hoor, ook bij koop. Het staat ook in de eerste alinea op de informatiepagina:

Zou wat zijn... dat je alleen mag private leasen voor een subsidie... gelukkig is dat niet het geval. ;)

• geomannetje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:39:
[...]

Nee hoor, ook bij koop. Het staat ook in de eerste alinea op de informatiepagina:

Zou wat zijn... dat je alleen mag private leasen voor een subsidie... gelukkig is dat niet het geval. ;)
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat de uitkering in termijnen alleen bij lease is en bij koop het bedrag in een keer wordt uitbetaald.

• MooDyBLueS
geomannetje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Nee, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat de uitkering in termijnen alleen bij lease is en bij koop het bedrag in een keer wordt uitbetaald.
Oh op die manier, ik heb het even erbij gepakt en je hebt gelijk. Ik had het verkeerde lid in de voorwaarden te pakken. 2.3.4 slaat op lease en 2.2.4 slaat op koop:
§ 2. Subsidie aanschaf gebruikte elektrische personenauto’s
Artikel 2.2.4. Betaling
Na vaststelling van de subsidie vindt de betaling van het subsidiebedrag plaats op een bankrekening die op naam staat van de aanvrager.

§ 3. Subsidie lease nieuwe elektrische personenauto’s
Artikel 2.3.4. Betaling
Na vaststelling wordt de subsidie betaald in maandelijkse termijnen van 1/48e deel van het subsidiebedrag.
Thanks voor je. oplettendheid!

Dit is dus alleen maar mooi, want er staat in de brief dat dit binnen één week uitbetaald wordt en dus is dit gelijk weer een mooi (klein) spaarpotje richting de 2e elektrische auto straks. Dat zal 2022 worden, ook omdat de subsidiepot voor tweedehands wel erg hard gaat nu.

Ik vond het ook al gek dat er bij mij in de brief stond dat ik de auto 3 jaar aaneengesloten op mijn naam moest houden volgens het RDW kentekenregister en het dan in 4 jaar uitbetaald zou worden.

Blijkbaar wordt er ook relatief weinig gekocht en meer PL gedaan, want alle dealers waar ik langs ben geweest hadden het continu over uitbetaling in 48 maanden (dat vond ik ook prima, daar ben ik namelijk vanuit gegaan): Kia, Mazda, Opel, Peugeot, VW, Hyundai, letterlijk allemaal. En bij sommige merken ben ik zelfs bij 2 dealers van verschillende netwerken langsgeweest.

[Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-08-2021 13:49]

• RaymondD
Hier ook voortgang... 26 juli auto gekocht, 27 juli subsidie aangevraagd, 10 augustus SEPP toegekend. Blijkbaar is er iemand terug van vakantie bij het RVO.

• RaymondD
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:49:
Dit is dus alleen maar mooi, want er staat in de brief dat dit binnen één week uitbetaald wordt en dus is dit gelijk weer een mooi (klein) spaarpotje richting de 2e elektrische auto straks. Dat zal 2022 worden, ook omdat de subsidiepot voor tweedehands wel erg hard gaat nu.
Je krijgt maar maximaal 1x SEPP subsidie.

• MooDyBLueS
RaymondD schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

Je krijgt maar maximaal 1x SEPP subsidie.
Per persoon.

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-03 22:21
Zo dat gaat snel, subsidie aangevraagd op 5 augustus en 6 dagen later (vandaag) krijg ik de volgende mededeling:
Ik heb besloten u subsidie te verlenen. De subsidie bedraagt € 2.000,-.
Kenteken heb ik nog niet, maar kan ik er nu 100% van uit gaan dat deze subsidie nu voor mij is gereserveerd voor de komende zes maanden?
Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee