BakaKuna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:03:
Ik begrijp niet meer helemaal hoe het zit. De pot voor 2021 is helemaal leeg, maar je kan bij RVO nog wel aanvragen doen en er wordt nog volop geadverteerd met "4000 euro EV bonus" op nieuwe auto's.
Als je nu een aanvraag doet, blijft die aanvraag dan gewoon op de stapel liggen totdat er in 2022 weer geld in de pot wordt gestort?
- RVO is in juli 2020 begonnen met de 1e ronde. Die was in een week leeg.
- Toen was heel lang onduidelijk hoe ze de pot van 2021 zouden verdelen. Bel je op dag X dan kreeg je te horen, doe maar een nieuwe aanvraag, we behandelen de aanvragen voor het nieuwe jaar op volgorde. Bel je op dag Y, dan kreeg je te horen.. wij houden geen volgorde bij, alles gaat op één hoop. Ook mailen bracht weinig soelaas. (dus ik ben het niet met @
jdbiggelaa eens.. het blijft gewoon een callcenter waarvan de frontoffice slechter op de hoogte was dan ik als consument)
- RVO kwam er zelf ook niet meer uit, en hebben in oktober besloten om het on-hold te zetten. Aanvragen tot november werden op volgorde afgewerkt, de laatste paar honderd auto's konden op 4 januari een aanvraag doen. Die pot was binnen een dag leeg.
- Ze hebben ingezien dat de verdeling niet eerlijk is, en gaan vanaf nu elke keer op de eerste werkdag na het nieuwe jaar het weer open gooien, en niet meer werken met reserve-aanvragen.
De enige escape die je nu hebt volgens mij is een showroom model kopen, dat al op naam staat van de garage. Dan zou je in aanmerking kunnen komen voor de tweedehands subsidie misschien.
Andere reclame-uitingen zou ik heel erg mee oppassen. Ik zou het als ontbindende voorwaarde opnemen in het koopcontract. En misschien kun je de auto nu wel reserveren, maar teken het koopcontract pas in december. Ik kan het nergens vinden, maar reken er maar op dat (net als in juni vorig jaar), je alleen een subsidie kan aanvragen als het koopcontract net getekend is. En dat je dus geen subsidie kan aanvragen met een koopcontract van eerder dat jaar
Dit zou wel de moeite zijn om uit te zoeken. Als je nu wel het koopcontract kunt tekenen, en kan aanvragen op 3 januari dan zijn er geen belemmeringen, behalve dat je het risico kunt hebben dat de subsidie al binnen één dag op is. Zie daar mijn opmerking van een ontbindende voorwaarde. Het zou wel verklaren waarom schijnbaar sommige dealers nu adverteren met subsidie verdubbelen.
Ik zie dit echter nog niet zo snel gebeuren. De hele subsidie regeling was bedoeld om stapsgewijs de transitie te maken naar EV-rijden. Als ze dan nog oude koopcontracten in behandeling gaan nemen, krijg je dus nog die verschuiving binnen de jaren. En daar willen ze van af