Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-06 22:11

greatgonzo

schit-te-rend!

ehtweak schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:06:
Zoooo. Als de Duitsers iets regelen, dan doen ze het in ieder geval gelijk een stuk beter dan alhier: d:)b

https://www.autobild.de/a...g-autogipfel-8535657.html

Bis 2025 wird der Staat den Kauf von E-Autos und Plug-in-Hybriden mit einer Kaufprämie bezuschussen. Insgesamt gibt es bis zu 9000 Euro.
...

Die Kaufprämie kann teilweise auch nach dem Kauf des Fahrzeugs beantragt werden, denn die Innovationsprämie, die den Umweltbonus aufstockt, gilt rückwirkend für Erstzulassungen ab dem 3. Juni 2020 (hier gibt es die krassesten Beispiele). Für diese mehr als 700 Modellvarianten in Deutschland gibt's die Umweltprämiew, auch die doppelte Unterstützung durch Länderhilfen wird wieder möglich (siehe unten).

En geen potje wat snel leeg is. De Duitsers trekken er gewoon een miljard (!) Euro voor uit!
is natuurlijk ook een soort van verkapte staats steun voor VWG, tenminste als de duitsers massaal voor de ID3, ID4 en consorten gaan

[Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 18-11-2020 09:23]

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 16:09
greatgonzo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:22:
[...]

is natuurlijk ook een soort van verkapte staats steun voor VWG, tenminste als de duitsers massaal voor de ID3, ID4 en consorten gaan
Wat een Duitser meestal wel doet.

[removed]

• redwing
ehtweak schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:06:

En geen potje wat snel leeg is. De Duitsers trekken er gewoon een miljard (!) Euro voor uit!
Daar denken ze ten minste wel na en maken ze de pot groot genoeg. In tegenstelling tot Nederland waar de pot de standaard verkopen al niet eens dekt, laat staan de extra verkopen die ze ermee willen bereiken.

[removed]

• jawealm
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 12-06 21:18
Maar hopen dat de pot in 2022 ruim gevuld zal zijn: https://www.dagelijksauto...een-in-het-contractsjaar/; "In de praktijk komt het er op neer dat je pas weer vanaf 1 januari 2022 in aanmerking komt voor de nieuwe subsidieronde." N.B. Deze laatste opmerking heeft alleen betrekking op nieuwe EV's.

[Voor 35% gewijzigd door jawealm op 20-11-2020 23:03]

• TomK85
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12-12-2020
Iemand van jullie ook de vraag gehad om zijn contract aan te leveren? Subsidie is al toegekend.

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:22
TomK85 schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:12:
Iemand van jullie ook de vraag gehad om zijn contract aan te leveren? Subsidie is al toegekend.
Neen, vreemd. Ze kijken normaal alleen naar de RDW gegevens voor de opnaamstelling en de cataloguswaarde.

• jdbiggelaa
jawealm schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:42:
Maar hopen dat de pot in 2022 ruim gevuld zal zijn: https://www.dagelijksauto...een-in-het-contractsjaar/; "In de praktijk komt het er op neer dat je pas weer vanaf 1 januari 2022 in aanmerking komt voor de nieuwe subsidieronde." N.B. Deze laatste opmerking heeft alleen betrekking op nieuwe EV's.
Dit artikel klopt niet! De journalist heeft er een potje van gemaakt, er staat een hoop onzin in het stuk. Ik heb zelf nog tijdig aangevraagd (10-10) voor de pot van 2021. Aanvragen na 29 oktober worden gewoon afgewezen. Vanaf maandag 4 januari worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst. Volgens de RVO (die de afhandeling van de subisidie regelt), is van het budget van 14,4 m € nog 1,1 m € beschikbaar. De verwachting nu is dat het budget einde dag 4 januari zal zijn uitgeput ;-(

• TomK85
jdbiggelaa schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:14:
[...]

Neen, vreemd. Ze kijken normaal alleen naar de RDW gegevens voor de opnaamstelling en de cataloguswaarde.
Misschien een steekproef, aangezien ik vooraf niks heb hoeven aan te leveren. Ik meen we ergens te hebben gelezen dat dat werd aangekondigd. Maak me geen zorgen voor de rest maar de brief is redelijk formeel. Ik ga morgen sowieso even bellen voor de achtergrond

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:26:
De verwachting nu is dat het budget einde dag 4 januari zal zijn uitgeput ;-(
Dat is toch precies wat er in het artikel staat? Als op 4 januari het potje al gelijk leeg is dan heb je dus pas vanaf 1 januari 2022 weer kans om subsidie aan te vragen.

• TomK85
TomK85 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:50:
[...]

Misschien een steekproef, aangezien ik vooraf niks heb hoeven aan te leveren. Ik meen we ergens te hebben gelezen dat dat werd aangekondigd. Maak me geen zorgen voor de rest maar de brief is redelijk formeel. Ik ga morgen sowieso even bellen voor de achtergrond
Ff gebeld. Inderdaad steekproef

• jawealm
JeroenE schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:34:
[...]
Dat is toch precies wat er in het artikel staat? Als op 4 januari het potje al gelijk leeg is dan heb je dus pas vanaf 1 januari 2022 weer kans om subsidie aan te vragen.
Dat betekent dat iemand die op de markt is voor een nieuwe EV zijn aankoop naar 2022 gaat uitstellen. Dat is natuurlijk niet wat je met een stimuleringsmaatregel beoogd. Op deze manier werkt het in het tegenovergestelde uit. Als ik hiervoor verantwoordelijk zou zijn dan zou ik hard nadenken hoe ik dit zou kunnen repareren. Voor deze subsidieregeling is tot 1 juli 2025 een bedrag van 250 miljoen gereserveerd. Wellicht moet overwogen worden om het subsidiebudget voor 2021 te verhogen. Of je zou kunnen overwegen om het deel van het budget voor subsidiëring van tweedehands EV's dat in 2020 niet is gebruikt in 2021 aan het budget van nieuwe EV's toe te voegen. Niet dat het moet, maar het blijft vreemd dat er een rem op de aanschaf van nieuwe EV's wordt gezet. Of het moet stiekem de bedoeling zijn om vooral de aanschaf van tweedehands EV's te stimuleren, want zo kan het natuurlijk wel gaan uitwerken.

• jawealm
Misschien is het volgende niet bij iedereen bekend: de aanvraag tot subsidieverlening voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto kan tot 1 juli 2025 worden ingediend; voor een gebruikte elektrische personenauto eindigt dit reeds een jaar eerder, dus op 1 juli 2024. Voor de lange termijnplanning misschien iets om rekening mee te houden. Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html

• CCXT1984
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 30-05 19:40
Of kijk goed wat automerken aanbieden. Zo compenseert o.a. MG het met een eigen 4.000 korting voor levering dit jaar. Geen stress of je de subsidie zou krijgen in 2021 (ga uit van niet) en toch een mooie prijs.

• jdbiggelaa
jawealm schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:53:
Misschien is het volgende niet bij iedereen bekend: de aanvraag tot subsidieverlening voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto kan tot 1 juli 2025 worden ingediend; voor een gebruikte elektrische personenauto eindigt dit reeds een jaar eerder, dus op 1 juli 2024. Voor de lange termijnplanning misschien iets om rekening mee te houden. Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html
Klopt, maar sinds de laatste wijziging van 30 oktober jl. alleen voor een budget PER KALENDERJAAR. Als voor een jaar het budget is uitgeput, worden aanvragen die nog op de stapel liggen of binnenkomen zonder meer afgewezen. Tot 30 oktober dit jaar konden nog aanvragen voor het budget 2021 worden ingediend. Die worden in januari afgehandeld. Op het moment dat de regeling sloot, was nog maar 1,1 M€ beschikbaar voor geheel 2021. Dit staat op de site van de RVO:
Budgetcijfers 2021 - Nieuwe elektrische personenauto’s:
Totaal jaarbudget 2021 is € 14.400.000
Aangevraagd is € 13.292.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 1.108.000
Alle verkopen in de maanden november en december die in aanmerking komen voor subsidie liggen nu de op de stapel en worden op 4 januari ingediend. De koopovereenkomst mag namelijk max 2 maanden oud zijn bij het indienen. Conclusie: op 4 januari einde dag is de pot hoogstwaarschijnlijk leeg.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Het is een beetje dubbel
Aan de ene kant wil je als overheid zsm de transitie naar EV doorvoeren. Daarbij helpt enkel een grote subsidiepot, omdat het voor Jan Modaal niet te betalen is anders. Maar de financiele middelen ontbreken.

Dus kan het enkel trapsgewijs doorgevoerd worden. Wat ook netter is, mensen die de huidige auto nog niet hebben afgeschreven wil je ook mee laten profiteren. Dus opzich snap ik deze werkwijze wel.

De grootste fouten die ze mijns inziens echter hebben gemaakt is:

1) een zeer korte inschrijfperiode in juli (je kon enkel koopcontracten van eind juni indienen, tot de pot leeg was. Dat zijn dus twee weken geweest). Hetzelfde gebeurd nu: er is nog maar een potje van 1,1 miljoen. Ook hiervoor geld: koopcontract getekend na 1 januari. Dus rennen we massaal naar de dealer op 2 januari.
Naar mijn idee heeft dit tot gevolg dat dealers acties gaan organiseren in de "subsidieweken". Mensen moeten overhaast beslissingen nemen, en vissen achter het net. Maar er zullen er heel wat zijn die dan toch maar het gemis aan subsidie voor lief nemen. Dat vind ik een oneerlijke behandeling.

2) De beslissing om aanvragen door te mogen schuiven naar het nieuwe jaar. Met als gevolg dat er eigenlijk voor de periode oktober 2020-december 2021 maar 1,1 miljoen subsidie ter beschikking is. Daardoor verliezen ze het momentum en haken weer mensen af. Hoop dat ze in 2022 wel zo slim zijn om geen doorschuif systeem door te voeren

3) De hele communicatie. Maar hier heb ik al verschillende posts aan gewijd. Als je de ene RDW medewerker spreekt zeggen ze dat je probleemloos kon doorschuiven, de andere zegt dat het loten werd. Ze hebben zelf ingezien dat dit gedoe opleverde, en hebben gelukkig op 30 oktober hierover wel duidelijkheid geschept. Gevolg: complete stop op de subsidie. Wederom een teken dat de overheid t.a.v. subsidieverstrekking een onbetrouwbare partner is.

• jdbiggelaa
In vergelijking met andere Europesche landen is NL ronduit krenterig met het stimuleren van elektrisch rijden, behalve voor lease rijders! Geen enkel ander land kende of kent de goudgerande regeling die wij hebben. Particuliere kopers krijgen nu een bot toegeworpen waar slechts weinig kopers gebruik van kunnen maken. Dat leidt in mijn ogen tot onwenselijke rechtsongelijkheid. Veel beter zou een generieke regeling zijn zonder budget limiet zoals in andere landen, bijv. Duitsland, de UK en de VS. Als voorbeeld GB:
https://www.google.nl/url...S6-3uu-0CFQAAAAAdAAAAABAD

• redwing
Ze kunnen gewoon niet plannen/rekenen. Ze hebben een pot die nog niet de helft van de standaard verkopen afdekt maar kijken er wel raar van op dat de pot zo snel leeg is. Dan maar weer een snelle wetswijziging omdat (wat iedereen al aan zag komen) het doorschuiven ervoor zorgt dat de pot ieder jaar al de 1e dag leeg is.

Zo'n subsidie heeft alleen maar nut als je daadwerkelijk een pot hebt die groot genoeg is. Het was van te voren al duidelijk dat dat niet het geval zou zijn, dus daarmee is de hele regeling geen stimulans meer om een EV te kopen, eerder om het uit te stellen en hopen dat je 2022 wel de subsidie krijgt.

Zoals zovaak met subsidieregelingen in Nederland wordt er maar weer wat gedaan waardoor de pot op is en het beoogde doel nog niet eens in zicht is. Die pot moet groter of je moet er niet aan beginnen, nu is het vooral weggegooid geld.

[removed]

• jawealm
In onderstaande tabel is te zien hoeveel budget er jaarlijks beschikbaar is voor de SEPP-regeling. T/m 2021 waren deze budgetten al langer bekend, maar van 2022 t/m 2025 nog niet. Aan die onduidelijkheid is nu dus een einde gekomen.

• jdbiggelaa
jawealm schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:18:
In onderstaande tabel is te zien hoeveel budget er jaarlijks beschikbaar is voor de SEPP-regeling. T/m 2021 waren deze budgetten al langer bekend, maar van 2022 t/m 2025 nog niet. Aan die onduidelijkheid is nu dus een einde gekomen.

[Afbeelding]
Helaas is voor 2021 het budget voor nieuwe EV’s al bijna besteed. Volgens de RVO is nog 1,1 M€ beschikbaar :|

• jawealm
jdbiggelaa schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:23:
[...]

Helaas is voor 2021 het budget voor nieuwe EV’s al bijna besteed. Volgens de RVO is nog 1,1 M€ beschikbaar :|
Vandaar dit pleidooi van de Bovag waarover Autoweek heeft bericht: https://www.autoweek.nl/a...-subsidie-evs-naar-voren/. Dit bericht uit Autoweek is hierop gebaseerd: https://mijn.bovag.nl/act...%82%AC-4,5-miljoen-voor-e. Hierin staat dat 4,5 miljoen euro uit 2020 gaat doorschuiven naar 2021.

Nu maar hopen dat dit bedrag aan de pot voor de aanschaf van nieuwe EV's wordt toegevoegd want daarvan is (zoals je aangaf) de bodem al in zicht.

Per jaar nemen de beschikbare budgetten flink toe (zie mijn post van 13:18 uur); het subsidiebedrag per nieuwe EV neemt daarentegen af; zie daarvoor onderstaand staatje:

Vooral in 2025 gaat dan een vrij extreme situatie ontstaan: de subsidieregeling eindigt dan nl. halverwege het jaar (op 1-7-2025), terwijl er in dat jaar veruit het grootste bedrag aan subsidie beschikbaar is, nl. €41 miljoen.

[Voor 68% gewijzigd door jawealm op 19-12-2020 14:06]

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Is er al iemand die een leasecontract heeft overgenomen en daarvoor subsidie gekregen? Van wat ik begreep is namelijk voor 2021 het “nieuw” potje feitelijk leeg door modellen uit 2020, maar zit er in “gebruikt” potje nog wel geld. Valt het overnemen van een leasecontract (dus nieuw contract) onder het gebruikt potje?

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Snap sowieso niet waarom er een cap zit op deze subsidie. Alle auto’s boven de 20k (ex btw) moet je meer dan 4K btw betalen. Dus voor alle auto’s boven de 20k wordt de subside betaald met de btw inkomsten van de verkoop van dezelfde auto.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Deveon schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:31:
Is er al iemand die een leasecontract heeft overgenomen en daarvoor subsidie gekregen? Van wat ik begreep is namelijk voor 2021 het “nieuw” potje feitelijk leeg door modellen uit 2020, maar zit er in “gebruikt” potje nog wel geld. Valt het overnemen van een leasecontract (dus nieuw contract) onder het gebruikt potje?
Tenzij je een occasion kan leasen.. Geld het alleen voor nieuwe op kenteken gezette auto's.

Wel zijn er mensen die een showroom model hebben opgevoerd als occasion meen ik

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Z___Z schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:40:
Snap sowieso niet waarom er een cap zit op deze subsidie. Alle auto’s boven de 20k (ex btw) moet je meer dan 4K btw betalen. Dus voor alle auto’s boven de 20k wordt de subside betaald met de btw inkomsten van de verkoop van dezelfde auto.
Volgens mij is het doel met name middenklasse ev's voor Jan Modaal betaalbaar te maken.

Denk namelijk niet dat de gemiddelde particulier voor een E-tron/model X/ taycan gaat..

De. Zakelijke rijder die dat wel doet pakt al het bijtelling voordeel (tot 40k). Dus ook daar zie je dezelfde beweging

• Z___Z
  • Niet online
greatgonzo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Volgens mij is het doel met name middenklasse ev's voor Jan Modaal betaalbaar te maken.

Denk namelijk niet dat de gemiddelde particulier voor een E-tron/model X/ taycan gaat..

De. Zakelijke rijder die dat wel doet pakt al het bijtelling voordeel (tot 40k). Dus ook daar zie je dezelfde beweging
Ik bedoelde ook niet limiet in aanschafprijs, maar limit in aantal aanvragen.

Maar voor occasions is die limit wel een beetje gek dat het om de nieuwprijs gaat. Daar hadden ze ook iets slims op kunnen bedenken. Bijvoorbeeld dat de catalogusprijs bij elk bouwjaar iets omhoog mag. Een e-Niro occasion valt nu bijvoorbeeld net buiten de subsidie grens met een waarde van een paar honderd euro boven de 45k. Dit terwijl een occasion uit begin 2019 nu wellicht net zo bereikbaar is voor de particulier als een nieuwe e-208. Of een oude e-Golf die destijds boven de 45k zit, maar inmiddels vorig jaar nieuw onder de 45k gezakt is qua nieuwprijs.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
greatgonzo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Tenzij je een occasion kan leasen.. Geld het alleen voor nieuwe op kenteken gezette auto's.

Wel zijn er mensen die een showroom model hebben opgevoerd als occasion meen ik
Het gaat een auto die al 9 maanden op kenteken staat. Kom je daarmee nog wel in aanmerking voor de subsidie van €2000?

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Moet je even op de rvo site kijken :)

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 02-01-2021 11:45]

• jawealm
Voor wie het was vergeten: subsidieloket elektrische auto's morgen weer open: https://www.nu.nl/auto/60...op-maandag-weer-open.html

Acties:
  • +3Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Om 9.15 gesloten ben ik bang..

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 17:44
Het subsidieplafond 2021 voor nieuwe elektrische auto’s is overtekend op 4 januari 2021.

Voor nieuwe elektrische personenauto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het beschikbare jaarbudget voor 2021. Dit geldt voor koop en lease.

Door middel van een loting zal de rangschikking van alle op 4 januari 2021 volledig ingediende aanvragen worden bepaald. De loting zal plaatsvinden binnen dertien weken na 4 januari 2021.

Aanvragen die nu buiten het subsidieplafond voor 2021 vallen kunnen mogelijk door afwijzing van andere al ingediende aanvragen nog in aanmerking komen voor subsidie. Totdat duidelijk is of er sprake is van vrijkomen van budget zullen deze aanvragen worden aangehouden tot maximaal 26 weken na de datum van indiening.

• Z___Z
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:29:
Het subsidieplafond 2021 voor nieuwe elektrische auto’s is overtekend op 4 januari 2021.

Voor nieuwe elektrische personenauto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het beschikbare jaarbudget voor 2021. Dit geldt voor koop en lease.

Door middel van een loting zal de rangschikking van alle op 4 januari 2021 volledig ingediende aanvragen worden bepaald. De loting zal plaatsvinden binnen dertien weken na 4 januari 2021.

Aanvragen die nu buiten het subsidieplafond voor 2021 vallen kunnen mogelijk door afwijzing van andere al ingediende aanvragen nog in aanmerking komen voor subsidie. Totdat duidelijk is of er sprake is van vrijkomen van budget zullen deze aanvragen worden aangehouden tot maximaal 26 weken na de datum van indiening.
Ja en daarmee werkt de subsidie dus averechts. Als ik als particulier nu een EV zou kopen zonder subsidie, schrijf ik direct 4000 euro af, door het missen van de subsidie. Dus niemand die rationeel een auto koopt zal nu als particulier nog een EV kopen.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zag de tweets in het algemene EV topic en ik dacht: meent men dat nu? Slechts 1 miljoen voor nieuwe EVs en 13 miljoen (met lagere subsidie per voertuig) voor tweedehands voertuigen? Hoe kan dat zo scheef zitten en waarom stelt men dat niet bij?

Om een vergelijk te maken met Vlaanderen (waar de subsidie al weer enige tijd is afgeschaft), daar werd de mogelijkheid opengehouden om de subsidiepot te vergroten indien het noodzakelijk was. En hoewel de subsidie ingevoerd werd als degressief, hebben ze het door gebrek aan interesse het subsidie bedrag nooit verlaagd. Enkel in de laatste maanden van het bestaan van die subsidie pot steeg de interesse ineens en, als ik me niet vergis, hebben ze de subsidiepot alsnog lichtjes moeten verhogen zodat iedereen die het aangevraagd had zijn/haar subsidie kon krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• redwing
Blokker_1999 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:03:
Ik zag de tweets in het algemene EV topic en ik dacht: meent men dat nu? Slechts 1 miljoen voor nieuwe EVs en 13 miljoen (met lagere subsidie per voertuig) voor tweedehands voertuigen? Hoe kan dat zo scheef zitten en waarom stelt men dat niet bij?
Omdat ze geleerd hebben van de subsidies bij de Prius. Er zijn er heel veel van gekocht/geleased met subsidie welke daarna per direct naar het buitenland verdwenen. Dus dat die pot voor 2ehands groot moet zijn is logisch. Sterker nog, als je naar vorig jaar keek was die pot zelfs precies genoeg omdat die pas eind van het jaar op was. Het grootste probleem is dus de veel te kleine pot voor nieuwe EVs. Een pot die de normale verkopen al niet afdekt kan natuurlijk nooit voldoende zijn als stimulans om een nieuwe EV te kopen.

[removed]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Blokker_1999 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:03:
omdat de pot van 2021 al grotendeels in 2020 is opgemaakt, omdat men aanvragen na 10 juli kon doorschuiven (tot 1 november oid) :)

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Ja en daarmee werkt de subsidie dus averechts. Als ik als particulier nu een EV zou kopen zonder subsidie, schrijf ik direct 4000 euro af, door het missen van de subsidie. Dus niemand die rationeel een auto koopt zal nu als particulier nog een EV kopen.
Zeker bij het kopen van een nieuwe EV zou ik persoonlijk wel zekerheid willen hebben over die 4000 euro. Ik heb in september 2020 een tweedehands EV gekocht en die pot ging dusdanig langzaam leeg dat ik dat helemaal niet als risico zag voor mijzelf. De aanvraag liep ook erg soepel en het bedrag was ook erg snel binnen. Sinds september staat er een kleine 3000km op de teller dus ondanks de beperkte range van een 2017 eGolf nog erg happy met de keuze voor een elektrische auto (en de subsidie).

Website

• Patsan
  • Laatst online: 23-03 20:33
Ben benieuwd of iemand deze week al bericht heeft gehad van RVO op een aanvraag nadat de pot 2020 leeg was, maar nog voor de sluiting van budget 2021. Ofwel op de aanvragen die doorgeschoven zouden worden van 2020 naar 2021.

• jawealm
Patsan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:51:
Ben benieuwd of iemand deze week al bericht heeft gehad van RVO op een aanvraag nadat de pot 2020 leeg was, maar nog voor de sluiting van budget 2021. Ofwel op de aanvragen die doorgeschoven zouden worden van 2020 naar 2021.
Had je de post van jeroenkb gezien (gisteren om 9.29 uur)? Ik vermoed dat hij bij de RVO werkzaam is. Hij gaf het volgende aan:

• jeroenkb
@jawealm Ik werk niet bij het rvo. Had de tekst van de website afgehaald.

Je moet echter 2 zaken uit elkaar halen:
-de aanvragen die vorig jaar gedaan zijn en doorgeschoven
-de aanvragen die 4 januari gedaan zijn

De doorgeschoven aanvragen van vorig jaar komen in principe in aanmerking voor de subsidie (als je voldoet aan de voorwaarden) en worden afgewerkt in volgorde van aanvraagdatum.

Op 4 januari was er nog 2021 budget over voor ongeveer 275 EV's (of zoiets). Er zijn ongeveer 340 aanvragen binnengekomen. Er dan wordt vervolgens geloot tussen de 340 aanvragen voor de 275 beschikbare subsidie plekken. Dat stond dus los van de paar duizend aanvragen van vorig jaar die doorgeschoven zijn.

• jdbiggelaa
jeroenkb schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:31:
@jawealm
Op 4 januari was er nog 2021 budget over voor ongeveer 275 EV's (of zoiets). Er zijn ongeveer 340 aanvragen binnengekomen. Er dan wordt vervolgens geloot tussen de 340 aanvragen voor de 275 beschikbare subsidie plekken. Dat stond dus los van de paar duizend aanvragen van vorig jaar die doorgeschoven zijn.
Ik zit in de groep doorgeschoven aanvragen en heb in december een brief gehad van de RVO dat ze er naar streven eind janauri te berichten over toewijzing van de subsidie. Nog even geduld dus...

• angelico66
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 03-06 07:17
Voor gebruikte auto,s is nog subsidie beschikbaar toch?

• jawealm
angelico66 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:03:
Voor gebruikte auto,s is nog subsidie beschikbaar toch?
Ja hoor; die is voor gebruikte EV's nog in ruime mate beschikbaar. Zie hier: https://www.rvo.nl/subsid...nautos-particulieren-sepp

Stand 6 januari 2021 09:15 uur - Gebruikte elektrische personenauto’s:

Totaal jaarbudget 2021 is € 13.500.000
Aangevraagd is € 118.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 13.382.000

• angelico66
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 03-06 07:17
Zo dan, nou ruimschoots. E Golf wordt interessant.

• jawealm
Bovag kraakt beleid rond EV-subsidie: https://www.autoweek.nl/a...-beleid-rond-ev-subsidie/

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:57
Ze hebben het niet eens over het feit dat ze onterecht ook private leasers uit de pot van nieuwe auto's hebben laten graaien.
Als ze die pot alleen beschikbaar hadden gesteld voor echte kopers, dan was deze niet zo snel leeg geraakt.
Subsidie is trouwens een verkeerde term, het is een stimulerende bijdrage om een EV te kopen ipv een vervuilende ICE.

• Jimmer
  • Laatst online: 11-06 11:39
fisherman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Ze hebben het niet eens over het feit dat ze onterecht ook private leasers uit de pot van nieuwe auto's hebben laten graaien.
Als ze die pot alleen beschikbaar hadden gesteld voor echte kopers, dan was deze niet zo snel leeg geraakt.
Subsidie is trouwens een verkeerde term, het is een stimulerende bijdrage om een EV te kopen ipv een vervuilende ICE.
Waarom is dat onterecht? De bijdrage is bedoeld om mensen over de streep te trekken om EV te gaan rijden. Of dat nou via koop of via private lease is, het doel is in beide gevallen toch behaald?

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:57
Jimmer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Waarom is dat onterecht? De bijdrage is bedoeld om mensen over de streep te trekken om EV te gaan rijden. Of dat nou via koop of via private lease is, het doel is in beide gevallen toch behaald?
Onterecht, omdat het mensen aanmoedigt om een lening aan te gaan. Het is een beloning voor goed gedrag, namelijk het rijden van een emissieloze auto. Het aangaan van een lening is dat niet. Voor private leasers is het dus een beloning voor slecht gedrag.
Hopelijk gaan ze dat heel snel in de toekomst verbieden, of fiscaal ontmoedigen om op die manier een auto te kunnen rijden.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik denk nog steeds dat Jan Modaal ook met subsidie geen >30k neerteld voor een EV.

Naar mijn idee wordt het pas een succes als men echt rentevrij geld voor deze investering kan lenen.. Bij subsidie op een private lease spek je ook de leasemaatschappij.

Waarom wel bij sommige provincies rentevrij lenen voor duurzame investeringen in je huis.. Maar niet voor een EV?

• jeroenkb
fisherman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Onterecht, omdat het mensen aanmoedigt om een lening aan te gaan. Het is een beloning voor goed gedrag, namelijk het rijden van een emissieloze auto. Het aangaan van een lening is dat niet. Voor private leasers is het dus een beloning voor slecht gedrag.
Hopelijk gaan ze dat heel snel in de toekomst verbieden, of fiscaal ontmoedigen om op die manier een auto te kunnen rijden.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Als je voldoende inkomen hebt om je lening te kunnen betalen is er toch niets aan de hand? Los van de winstmarge van de LM is zelf kopen en leasen financieel gezien bijna hetzelfde.

Ik koop een auto van 40.000 euro. Zeg na 4 jaar afgeschreven tot 20.000 euro. Dan ben ik dus 20.000 euro kwijt.
Ik lease dezelfde auto. Mijn leasetermijnen zijn bv over 4 jaar 20.000 euro. Dan ben ik dus evenveel kwijt aan de auto.

• Jimmer
  • Laatst online: 11-06 11:39
[...]

Het is nogal "Nederlands" om te vinden dat lenen per definitie iets slechts is. Zit een beetje in de cultuur ook natuurlijk, velen van ons zijn zo opgevoed. Niks mis mee, maar het is wel een beetje oud denken.. Waarom is lenen slecht gedrag? En waarom is alleen een auto kunnen kopen met eigen middelen goed?

Ik zou eerder opteren voor goede voorlichting en regulering (net zoals banken tegenwoordig een zorgplicht hebben bij het afsluiten van een hypotheek) dan het totaal onaantrekkelijk te maken. Het is een ontwikkeling die je niet meer kan negeren vandaag en in de toekomst.

• Pietje Klaasje
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-06 18:03
Zonder bericht te hebben ontvangen vandaag €4000 subsidie gestort gekregen. Aangevraagd eind juli, bevestingsbrief gehad in augustus dat aanvraag 'binnen 4 weken' na 1 januari zou worden verwerkt. Dat is bij deze dus gebeurd.

Ben er blij mee, bij mij heeft de regeling in ieder geval geholpen, anders had ik waarschijnlijk nog 4 jaar tweedehands gereden en gewacht op de volgende generatie elektrische auto's. Nu voor 23 duizend euro een nieuwe MG ZS kunnen kopen (4k subsidie en 4k 'subsidie' direct van MG).

• Patsan
Pietje Klaasje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:56:
Zonder bericht te hebben ontvangen vandaag €4000 subsidie gestort gekregen. Aangevraagd eind juli, bevestingsbrief gehad in augustus dat aanvraag 'binnen 4 weken' na 1 januari zou worden verwerkt. Dat is bij deze dus gebeurd.

Ben er blij mee, bij mij heeft de regeling in ieder geval geholpen, anders had ik waarschijnlijk nog 4 jaar tweedehands gereden en gewacht op de volgende generatie elektrische auto's. Nu voor 23 duizend euro een nieuwe MG ZS kunnen kopen (4k subsidie en 4k 'subsidie' direct van MG).
Hier ook de bevestiging binnen dat de subsidie is toegekend voor mijn private lease (aanvraag eind juli ingediend) Zojuist de gegevens van de auto doorgegeven. Eind goed al goed.

Succes iedereen.

• Patsan
Overigens ook geen bericht gehad van RVO, maar nav bericht hierboven even gekeken in E loket. Daar stond de brief.

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:51
[...]

Vreemde punt stelling. Wat ze hadden moeten verbieden na het eerste jaar was de lease rijder subsidie op PHEV zoals de outlander.

Nu maakt het rijk het mogelijk voor iedereen om elektrisch te rijden en wat maakt het dan uit dat het via een private lease gaat. Ik betaal nu voor mobiliteit ipv het eigendom er van te hebben.

Er is zelfs een plafond ingesteld dus zoveel kost het de maatschappij nu ook weer niet.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Steefph
Patsan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:31:
Overigens ook geen bericht gehad van RVO, maar nav bericht hierboven even gekeken in E loket. Daar stond de brief.
Mag ik vragen wat je RVO aanvraag nummer was? Of ongeveer was :) dan heb ik een beetje een idee hoe ver ze zijn met verwerken.

• Jorco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:50
Steefph schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Mag ik vragen wat je RVO aanvraag nummer was? Of ongeveer was :) dan heb ik een beetje een idee hoe ver ze zijn met verwerken.
Hier nummer 4451, koop. Ingediend op 31 juli zonder kenteken. Nog niet verwerkt.

PSN ID = Jorco

• Tuxie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:55

Tuxie

En WeL nU!

Ligt het nu aan mij of hebben ze nu de complete pot naar voren gehaald? (Zie site sepp overheid):

Stand 5 januari 2021 09:00 uur - Nieuwe elektrische personenauto’s:
Totaal jaarbudget 2021 is € 1.108.000
Aangevraagd is € 1.108.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 0

Stand 20 januari 2021 08:45 uur - Gebruikte elektrische personenauto’s:
Aangevraagd is € 564.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 12.936.000

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:31
Tuxie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:32:
Ligt het nu aan mij of hebben ze nu de complete pot naar voren gehaald? (Zie site sepp overheid):

Stand 5 januari 2021 09:00 uur - Nieuwe elektrische personenauto’s:
Totaal jaarbudget 2021 is € 1.108.000
Aangevraagd is € 1.108.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 0

Stand 20 januari 2021 08:45 uur - Gebruikte elektrische personenauto’s:
Aangevraagd is € 564.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2021 is € 12.936.000
De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:

b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

Klopt gewoon volgens mij ;)

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• Tuxie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:55

Tuxie

En WeL nU!

Ach ja, nieuw en gebruikt door elkaar heen gehaald....

• Steefph
Jorco schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Hier nummer 4451, koop. Ingediend op 31 juli zonder kenteken. Nog niet verwerkt.
Ik heb 4440 en heb gisteren de brief ontvangen :)

• Jorco
  • Registratie: september 2005
Steefph schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb 4440 en heb gisteren de brief ontvangen :)
Volgens mij werken ze werken van nieuw naar oud. Ik heb mijn brief afgelopen vrijdag ontvangen.
Komt allemaal goed dus :)

PSN ID = Jorco

• zooi4niek
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:19
Hier een nummer in de 54?? reeks. Vandaag brief ontvangen dat de subsidie is toegekend. Nu alleen nog een vaststellingsverzoek indienen (bevestiging bankrekeningnummer en kenteken (die laatste was bij aanschaf nog niet bekend)). Gaat om een aankoop (nieuw) van eind augustus 2020 die half oktober 2020 is geleverd.

• Tjalping
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13-06 09:43
Vandaag brief in de bus👍. Heel blij mee. Begin okt aangevraagd

• jdbiggelaa
Tjalping schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:18:
Vandaag brief in de bus👍. Heel blij mee. Begin okt aangevraagd
Hier idem, aangevraagd op 10-10 :)

• hummelen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:53
Ook hier vandaag de positieve brief ontvangen. Mijn aanvraag was van 14 september 2020.
De RVO had ook al keurig mijn kenteken van mijn lease-Zoe ingevuld op hun eLoket.
;-)

• jeroenkb
Ik ook vandaag. Aanvraag 14-10

• mcmiles
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16:20
Hier 7-10-20 aangevraagd en vandaag brief in bus. Alle gegevens staan ingevuld in het e-loket.

iMac 3.2 GHz, 27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

• zooi4niek
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:19
zooi4niek schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:43:
Hier een nummer in de 54?? reeks. Vandaag brief ontvangen dat de subsidie is toegekend. Nu alleen nog een vaststellingsverzoek indienen (bevestiging bankrekeningnummer en kenteken (die laatste was bij aanschaf nog niet bekend)). Gaat om een aankoop (nieuw) van eind augustus 2020 die half oktober 2020 is geleverd.
Vandaag brief met bevestiging gekregen voor toekenning op het kenteken. Gelijk boter bij de vis want de subsidie stond ook direct op de rekening :)

• hummelen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:53
Nadat ik op 27 januari al het goede nieuws over de toekenning van subsidie had gekregen ontving ik vandaag ook de eerste drie maandelijkse bedragen en dat is bij elkaar toch maar mooi 250 euro.

[Voor 3% gewijzigd door hummelen op 10-02-2021 13:03]

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:23
Weet iemand of en hoe er in het geval van een private lease met de subsidie rekening gehouden wordt bij een hypotheek aanvraag? Wordt het bij wijze van spreken bij je inkomen opgeteld? Wordt het afgetrokken van het totale leasebedrag (leasebedrag*12*jaar*0.65)?

Ik heb dit nagevraagd bij een aantal hypotheekadviseurs, maar niemand wist het zeker. Wie weet is er iemand in dit topic die er wel ervaring mee heeft.

• wpvdberg
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 08-06 17:48

[Voor 95% gewijzigd door wpvdberg op 24-02-2021 17:19]

• Sjors81
  • Laatst online: 13-06 14:15
marvel27 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:12:
Weet iemand of en hoe er in het geval van een private lease met de subsidie rekening gehouden wordt bij een hypotheek aanvraag? Wordt het bij wijze van spreken bij je inkomen opgeteld? Wordt het afgetrokken van het totale leasebedrag (leasebedrag*12*jaar*0.65)?

Ik heb dit nagevraagd bij een aantal hypotheekadviseurs, maar niemand wist het zeker. Wie weet is er iemand in dit topic die er wel ervaring mee heeft.
Lijkt mij niet, uitgangspunt is wat er bij het bkr geregistreerd staat. Dat is uiteraard excl subsidie. Een adviseur hoort dit überhaupt te weten lijkt mij.

• wpvdberg

marvel27 de leasemaatschappij informeert het BKR over private lease. De leasemaatschappij heeft geen weet van de toegezegde subsidie en houdt daar dus ook GEEN rekening mee.

• wpvdberg

De subsidie is geen inkomen, m.a.w. niet belast voor de inkomstenbelasting.
Heeft dus geen enkel effect op een hypotheek aanvraag.

• fitznl
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 31-05 17:30
Mag het navolgende eigenlijk wel of is het in het kader van beter iets dan niets slim bedacht.

Was bij de dealer om een ev te bekijken. Uiteraard kwam ook het subsidie aanvragen aan bod. Omdat het subsidie aanvragen voor een nieuwe ev op dit moment niet in behandeling wordt genomen. Het potje is leeg. Maar er in het potje 2e hands nog wel geld zit, werd als optie aangedragen om de auto eerst door de dealer op kenteken te plaatsen. De 1e kentekenhouder kan de hoge subsidie aanvragen. Daarna zou de auto dan op mijn naam gezet worden en ik als 2e kentekenhouder onder het 2e hands potje vallen waar nog wel geld in zit, waardoor ik tenminste nog iets krijg.

In het kader van als iets niet goed voelt, is het vaak ook niet goed. Maar toch.

Zag te laat dat er speciaal forum is voor dit onderwerp en had ook al gesteld in het algemeen ev forum deel. Nu maar goed doen en hier ook plaatsen.

• jdbiggelaa
fitznl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:44:
Mag het navolgende eigenlijk wel of is het in het kader van beter iets dan niets slim bedacht.

Was bij de dealer om een ev te bekijken. Uiteraard kwam ook het subsidie aanvragen aan bod. Omdat het subsidie aanvragen voor een nieuwe ev op dit moment niet in behandeling wordt genomen. Het potje is leeg. Maar er in het potje 2e hands nog wel geld zit, werd als optie aangedragen om de auto eerst door de dealer op kenteken te plaatsen. De 1e kentekenhouder kan de hoge subsidie aanvragen. Daarna zou de auto dan op mijn naam gezet worden en ik als 2e kentekenhouder onder het 2e hands potje vallen waar nog wel geld in zit, waardoor ik tenminste nog iets krijg.

In het kader van als iets niet goed voelt, is het vaak ook niet goed. Maar toch.

Zag te laat dat er speciaal forum is voor dit onderwerp en had ook al gesteld in het algemeen ev forum deel. Nu maar goed doen en hier ook plaatsen.
Ik snap hier iets niet: voor de dealer als 1e kenteken houder is het potje ook leeg? En bovendien is een subsidievoorwaarde dat je de auto een tijd blijft rijden van 2 of 3 jaar.

• fitznl
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 31-05 17:30
jdbiggelaa schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Ik snap hier iets niet: voor de dealer als 1e kenteken houder is het potje ook leeg? En bovendien is een subsidievoorwaarde dat je de auto een tijd blijft rijden van 2 of 3 jaar.
De dealer vraagt uiteraard geen subsidie aan. Het is puur omzeilen van het leeg potje nieuwe ev. Doordat het geen nieuwe auto meer is bij aanvraag zou het als 2e hands worden beschouwd en dus voor 2e hands subsidie in aanmerking komen is de uitleg.

• jdbiggelaa
fitznl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:57:
[...]

De dealer vraagt uiteraard geen subsidie aan. Het is puur omzeilen van het leeg potje nieuwe ev. Doordat het geen nieuwe auto meer is bij aanvraag zou het als 2e hands worden beschouwd en dus voor 2e hands subsidie in aanmerking komen is de uitleg.
Tja, maas in de wet lijkt het. Zolang de dealer een RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad heeft, kan het lijkt me zo.

• wpvdberg

Als je als particulier een gebruikte EV aanschaft, of private lease afsluit, kan je € 2.000 subsidie SEPP aanvragen. Die pot is nog niet leeg. Geldt ook voor auto die 100 km. op de teller heeft staan van 1e eigenaar. Uiteraard moet wel aan subsidievoorwaarden SEPP voldaan worden.

• Jipsy
  • Registratie: juni 2009

Was bij de dealer om een ev te bekijken. Uiteraard kwam ook het subsidie aanvragen aan bod.
Voor SEPP is tenaamstellingen leidend en op deze wijze koop/lease je een occasion. Al staat er 5 km op de teller en is de auto twee weken oud, het is formeel gezien een tweedehandsje 8)

• 10uzd5
  • Laatst online: 12-06 23:54
Dag allemaal,

Ik heb een probleem met de subsidie aanvraag. Verleden jaar heb ik een gloednieuwe eGolf bij de dealer opgehaald. Nog gesproken over de subsidie en de dealer gaf aan het geen enkel probleem is om de subsidie voor een nieuwe auto aan te vragen en mits de pot nog vol is de subsidie ook te ontvangen. Dit heb ik vervolgens ook gedaan. Na registratie van de auto in eLoket kreeg ik een bericht dat mijn auto een (volgens de RVO aangemerkte) tweedehands auto is en ik een subsidie krijg van 2k ipv 4k. Dit komt doordat de drie registratiedata van het kentekenregister, datum eerste toelating en datum eerste tenaamstelling niet allemaal op hetzelfde moment zijn geweest.

Ik leg hiervoor de verantwoordelijkheid bij de dealer, de dealer legt deze verantwoordelijk (vanzelfsprekend) van zich af.. Zijn hier mensen met hetzelfde geschil? Het gaat wel om 2.000 euro en ik baal hier behoorlijk van.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
10uzd5 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:32:
Dag allemaal,

Ik heb een probleem met de subsidie aanvraag. Verleden jaar heb ik een gloednieuwe eGolf bij de dealer opgehaald. Nog gesproken over de subsidie en de dealer gaf aan het geen enkel probleem is om de subsidie voor een nieuwe auto aan te vragen en mits de pot nog vol is de subsidie ook te ontvangen. Dit heb ik vervolgens ook gedaan. Na registratie van de auto in eLoket kreeg ik een bericht dat mijn auto een (volgens de RVO aangemerkte) tweedehands auto is en ik een subsidie krijg van 2k ipv 4k. Dit komt doordat de drie registratiedata van het kentekenregister, datum eerste toelating en datum eerste tenaamstelling niet allemaal op hetzelfde moment zijn geweest.

Ik leg hiervoor de verantwoordelijkheid bij de dealer, de dealer legt deze verantwoordelijk (vanzelfsprekend) van zich af.. Zijn hier mensen met hetzelfde geschil? Het gaat wel om 2.000 euro en ik baal hier behoorlijk van.
Waarom wijken de dagen af..?

De subsidiepot voor een nieuwe EV is al een tijdje op toch? Is het geen misverstand? Misschien stond de auto al op naam van de dealer en was de 2e hands subsidie al vanaf het begin eigenlijk het plan?

In ieder geval succes :)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• 10uzd5
Stef87 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Waarom wijken de dagen af..?

De subsidiepot voor een nieuwe EV is al een tijdje op toch? Is het geen misverstand? Misschien stond de auto al op naam van de dealer en was de 2e hands subsidie al vanaf het begin eigenlijk het plan?

In ieder geval succes :)
Waarom de dagen afwijken is irrelevant. De subsidie pot zat gewoon vol. In eerste instantie kreeg ik een toewijzing van 4k, nadat ik de gegevens van de auto invulde kreeg ik een toewijzing van 2k.

De RVO heeft niks verkeerd gedaan. Het gaat mij puur om het geschil met de dealer en wie waarvoor aansprakelijk is. Daarnaast ben ik ook benieuwd of er meerdere personen zijn met dit probleem.

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Waarom de dagen afwijken is dus wel relevant.

Zeker als daar enkele dagen tussenzit is de dealer op de hoogte en had dus kunnen weten dat je niet de subsidie voor nieuwe auto zou kunnen krijgen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• 10uzd5
Ik snap je reactie, maar ik gaf aan dat het irrelevant is omdat dat nou eenmaal een gegeven is en niet meer veranderd kan worden.

De dealer was niet op de hoogte dat die drie registraties op hetzelfde moment moesten zijn. Dit hebben zij mij ook verteld. Met andere woorden: zij hebben niet goed gestudeerd op de voorwaarden voor het verkrijgen van de subsidie.

Aan de subsidieaanvraag kan ik niks veranderen. Het gaat er mij om of ik de dealer voor deze 'schade' aansprakelijk kan stellen. Ik heb mijn rechtsbijstand al ingeschakeld maar ben even benieuwd of er meerdere personen zijn met dit probleem.

[Voor 25% gewijzigd door 10uzd5 op 10-03-2021 12:00]

• Ophidian
@10uzd5 Was hij nieuw besteld of betrof het een voorraad auto die al op kenteken stond? Wat zijn die registratie data?

Wij hebben een nieuwe auto besteld toendertijd, maar werd ons wel duidelijk gemaakt op de website en tijdens aankoop dat wij zelf verantwoordelijk waren voor de subsidie en dat het los stond van de aankoop. Ik vermoed dat dat bij die dealer ook wel op de website heeft gestaan en dan wordt het denk ik wel lastiger om dit bij de dealer te gaan krijgen.

Heb je al eens contact gehad met RVO?

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:37
De vraag is even wat de definitie van een nieuwe auto is. Als de auto door de dealer al op naam gezet is en dan later pas overgeschreven wordt is de auto nog steeds nieuw. Probleem is alleen dat hij volgens de RVO gebruikt is gezien de eerdere eerste toelating. Lastig. Niet netjes van de dealer maar vraag me af of hier veel aan te doen is. Tenzij er op papier staat dat je 4k subsidie zou krijgen mits de pot niet leeg was.

Wat geeft de verkoper aan als reden voor de verschillende overschrijvingen? Doorgaans heeft een nieuwe auto gewoon maar 1 eigenaar. Ik neem even aan dat het een import auto is? Je kunt altijd eens de BOVAG contacten. Mits het een aangesloten dealer is.

[Voor 22% gewijzigd door Inspired op 10-03-2021 12:19]

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
10uzd5 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Waarom de dagen afwijken is irrelevant.
Waarom ben je dan hier... |:(

Lijkt mij meer dan relevant, maar zoek het lekker zelf uit dan a.u.b. bedankt

[Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 10-03-2021 13:32]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Ach, VW moet toch wat sjoemelen, is het niet met de diesels dan maar met electrisch

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Ophidian
@Inspired Hoeft dus niet. Onze "grote" auto is ook nieuw aangekocht, maar was voorraadmodel. 12km op de teller, maar staat dan wel al op kenteken.

• Priy
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik hoor deels tegenstrijdige verhalen hier dus ben nu wel benieuwd hoe het nu precies werkt.. Als ik het goed begrijp had @Ophidian wel de 4K subsidie gekregen bij een auto met een datum eerste toelating die al eerder had plaatsgevonden, en @10uzd5 niet.

Ik had toevallig afgelopen week ook een vraag gesteld aan RVO over iets gerelateerds, en in een deel van hun antwoord staat:
[..] wanneer er sprake is van een showroommodel (dus wanneer de auto niet rechtstreeks vanuit de fabriek op uw naam komt te staan) deze niet alszijnde nieuw wordt beschouwd. U zou dan in aanmerking komen voor de Sepp "gebruikte elekrische personenauto's".
Hieruit begrijp ik dat als de auto niet direct uit de fabriek op naam wordt gezet, de 2K-regeling zou gelden. Echter, mijn vraag ging over showroommodellen, dus dit kan weer net anders zijn dan een "nieuw voorraadmodel".

Zijn er nog mensen die een voorraadmodel hebben gekocht die al een kenteken had (eerste toelating datum in het verleden)?

• Ophidian
@Priy Nee onze EV is nieuw besteld. De andere ICE was voorraadmodel

• Sjors81
  • Laatst online: 13-06 14:15
@Priy hier ook een voorraadmodel en 4k subsidie. Zodra er een kenteken op zit heb je pech.

• Inspired
Precies, heeft puur te maken met kenteken. Als de auto al een jaar in de showroom heeft gestaan zonder kenteken kon je prima 4k krijgen. Dan is het gewoon een nieuwe auto voor de RVO/RDW.

• Marcjeno1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-06 09:37
Weet iemand hoe het nu zit voor subsidie aanvragen van een nieuwe EV?

De pot van 2021 is op, maar hoe kom je in aanmerking op de pot van 2022? Vorig jaar hadden ze de aanvragen naar voren geschoven maar dat gebeurd nu niet meer.

Moet ik pas een auto op 1 januari 2022 kopen en dan een aanvrag indienen? Of kan ik in december 2021 al een nieuwe EV kopen en dan een aanvraag indienen voor de subsidie pot van 2022.

Iemand hier enig idee van?

• Inspired
Marcjeno1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:59:

De pot van 2021 is op, maar hoe kom je in aanmerking op de pot van 2022? Vorig jaar hadden ze de aanvragen naar voren geschoven maar dat gebeurd nu niet meer.

Moet ik pas een auto op 1 januari 2022 kopen en dan een aanvrag indienen? Of kan ik in december 2021 al een nieuwe EV kopen en dan een aanvraag indienen voor de subsidie pot van 2022.

https://www.dagelijksauto...een-in-het-contractsjaar/

Wat is zo snel lees is dat je aanvragen voor 2022 kunt doen voor overeenkomsten die na 1/11/2021 gesloten zijn.

• Marcjeno1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-06 09:37
Inspired schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:09:
[...]

https://www.dagelijksauto...een-in-het-contractsjaar/

Wat is zo snel lees is dat je aanvragen voor 2022 kunt doen voor overeenkomsten die na 1/11/2021 gesloten zijn.
Wordt mij hier nog steeds niet veel duidelijker. Ze spreken over subsidie na 1 november alleen nog in dat contractsjaar aan te vragen is. Snap niet helemaal wat ze hiermee bedoelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
@Marcjeno1
Initieel kon je een subsidieaanvraag doorschuiven naar een nieuw jaar.Door de belangstelling in 2020 en het daardoor leeglopen van de 2021 subsidiepot is dat gestopt.

En wel per 1-11-2020. Dus aanvragen voor 1-11-2020 zijn nog doorgeschoven naar de pot van 2021.

Alle nieuwe aanvragen moeten nu in hetzelfde jaar vallen als de contractteken datum.
2021 is de pot al leeg.

Wil je dus subsidie voor een nieuwe auto dan moet je 1-1-2022 snel zijn en een contract tekenen en dan de aanvraag indienen. Een contract uit nov of dec 2021 heb je niets meer aan in 2022

[Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 22-03-2021 14:47. Reden: spelling]

• jdbiggelaa
Marcjeno1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:59:

Als je blijft twijfelen, gewoon even bellen met de RVO. In mijn ervaring zijn ze goed bereikbaar en behulpzaam. Is een dienst voor het bedrijsleven van EZ en geen Belastingdienst. Heel andere toon :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
Subsidie vandaag uitgekeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06:32

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Nieuwe / 2e hands?
Wanneeer ingediend?
hoelang gewacht?

Iets meer informatie is welkom bij zo'n bericht.

Gewoon sebastiaan

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True