Dat begrijp ik en dat heb ik dan ook gedaan. Maar stel je nu het volgende voor: ik zie dat de 2021 pot in 2020 al leeg begint te raken, dan kan ik er bewust voor kiezen om tot 2021 te wachten om zo in 2022 de subsidie te krijgen, dat jaartje wachten zou ik persoonlijk geen probleem vinden. Het wordt toch maandelijks uitbetaald a €83. Maar om dan in 2022 potentieel uitgeloot te worden terwijl je er als een van de eerste (voor de 2022 pot) bij bent, vind ik belachelijk.
En toch is het wel de RVO, want die geven een subsidie weg en zeggen dat zolang er geld in de pot zit, je subsidie krijgt. Maar als er geloot gaat worden, dan betekent het letterlijk dat het een loterij gaat worden voor iedereen die subsidie aangevraagd heeft.
Hoeveel dat gaat worden is nog even afwachten, maar zelfs als er 'maar' 25% teveel aanvragen zijn voor de 2021 pot, zal dat betekenen dat er straks 25% van alle subsidie aanvragen afgekeurd (lees: uitgeloot) gaan worden. Want een in 2020 aangevraagde subsidie mag ook niet naar 2022 meegenomen worden, dat mag slechts één jaar. En dus worden mensen die al vroeg na de introductie van SEPP halverwege 2020 buiten de boot vielen doorgeschoven naar 2021 én een deel daarvan uitgeloot.
Ook als we kijken naar de cijfers: er was voor 2020 17,2 miljoen beschikbaar, 10 miljoen voor nieuw en 7,2 miljoen voor tweedehands. Voor 2021 is het budget 27,9 miljoen, zonder nog een verdeling daarvan te weten. Omdat tweedehands veel minder hard lijkt te gaan, zou het me niks verbazen als er 15 of misschien wel 20 miljoen van de 27,9 in 2021 aan nieuwe auto's toegekend wordt.
Zelfs als het 20 miljoen wordt, betekent het echter dat ondanks dat dit een verdubbeling is, we het volgende niet moeten vergeten:
- 10 miljoen in 2020 was al na een paar weken op, terwijl dit budget voor een half jaar was
- de rest van de 2020 aanvragen (zeker 5 maanden dus) worden doorgeschoven naar 2021
- daarmee wordt het 2021 budget feitelijk dus budget voor aug 2020 t/m dec 2021, maar zal deze direct op het begin van 2021 of niet heel snel daarna al op zijn.
En dat is dus het probleem wat ik hiermee heb: er wordt gepronkt met iets wat helemaal niet waargemaakt kan worden. Geloof me (en ik zal deze post niet meer editen zodat we er in 2021 op terug kunnen komen): er gaan heel wat mensen straks teleurgesteld worden die dachten € 4.000 in maandelijkse termijn terug te gaan krijgen, maar dit gewoon niet gaan krijgen. En daarbij gaat het mij echt niet om mijn gelijk te halen, maar puur om mensen te waarschuwen: reken je niet rijk. Ik ze het helaas teveel, zeker met Private Lease, dat mensen nu al de 83/mnd erin meerekenen, terwijl als die uit eigen zak had moeten komen (vooraf), er veel minder mensen overstag gegaan zouden zijn.
Kortom: de overheid is niet transparant genoeg hierin en feitelijk is het 2021 budget dus een wassen neus als je straks 1,5 jaar budget (2020 én 2021) al opmaakt met alleen maar 2020 aanvragen. Dan rest maar één conclusie: 2022 gaat een nóg grotere loterij worden.