Toon posts:

Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 14:29
emvee72 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
[...]

Altijd een voorbehoud verlening subsidie in koopovereenkomst opnemen. RVO adviseert dit zelfs
Precies. @ShininNL Als een bepaalde dealer er niet in mee wil: gewoon naar de volgende. Het kan overigens wel merkafhankelijk zijn in mijn ervaring, helaas want als je net een bepaald merk/model in gedachte hebt dan kan het wellicht lastig worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:21
Ik ben wel geïnteresseerd in de nieuwe Niro EV, maar zonder de subsidie is het natuurlijk niet interessant meer om er dit jaar een aan te schaffen.
Ik ben ook geïnteresseerd in de nieuwe Kia Niro EV en heb een afspraak staan op 12 mei om deze te kunnen bekijken (nog niet proefrijden). Als de cijfers kloppen dan is dit inderdaad te laat om subsidie te verkrijgen. Enige mogelijkheid voor dit jaar is zonder gezien te hebben kopen via een brochure / Youtube / Internet reviews. Dat gaat me toch te ver voor zo'n grote uitgave. Dan maar wachten tot volgend jaar.

[Voor 8% gewijzigd door MajaMestreech op 12-04-2022 21:52]

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:03
Voor degenen die met samengeknepen billen zitten in afwachting van een door de importeur geregistreerde catalogusprijs net onder/boven de 45 k euro is het volgende interessant. Nieuw toegevoegd aan de FAQ van RVO:

Om voor subsidie in aanmerking te komen mag de catalogusprijs niet hoger zijn dan €45.000, inclusief af-fabriek-opties. Deze catalogusprijs wordt geregistreerd in het kentekenregister bij de RDW. U moet er bij het sluiten van de koopovereenkomst dus aan denken dat de auto beneden deze prijs blijft.

Er zijn op dit moment relatief lange levertijden van elektrische auto’s. Hierdoor kan het voorkomen dat de fabrikant of importeur de catalogusprijs verhoogt, na het sluiten van de koopovereenkomst en vóór de registratie in het kentekenregister. En dat hierdoor de catalogusprijs in het kentekenregister boven de €45.000 uitkomt.

Wij zijn coulant (meegaand) als blijkt dat de prijsverhoging niet al was voorzien bij het sluiten van de overeenkomst door u als koper en de dealer. U moet dit dan wel melden en kunnen aantonen.

Voor wat betreft dat laatste: ik zou zeggen dat een prijslijst uit de tijd van het sluiten van de koopovereenkomst al uitkomst biedt. Nog mooier is een catalogprijs vermeld op het kooptcontract.

12,2 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 22:48
Je zou bijna denken dat ze meelezen. Maar petje af, een overheidsinstantie die meedenkt met de burger is een verademing.

• emvee72
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 13:37
Ik heb in ieder geval de prijslijst (met catalogusprijzen) ten tijde van de koopovereenkomst in mijn sepp dossier geupload.
Better safe then sorry

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-02 20:28
Vraagje voor tweakers die recent een EV hebben besteld. Ik heb twee weken geleden een PL-contract getekend voor een IONIQ45 Style (58kWh) met WP in de kleur Phantom Black.

Volgens de verkoper van de dealer zou de fiscale catalogusprijs onder de €45.000,- moeten blijven (uiteraard behoudens tussentijdse prijsstijgingen; dat risico is bekend en er is voorzien in een maatwerk ontbindende voorwaarde).

Deze posten staan er in de offerte:
  • Catalogusprijs: €44.005,-
  • Opties (afleverpakket): €99,-
  • Kleur: €895,-
  • Afleverkosten: €1.278,45
De verkoper rekende voor dat voor de SEPP de catalogusprijs vermeerderd moet worden met de prijs van de lak, in totaal dus €44.900,-. Nu werd ik echter net gebeld door de leasemaatschappij met de mededeling dat de auto volgens hun eigen berekening op een fiscale waarde van €45.015,- zou uitkomen.

Volgens mij klopt de berekening van de dealer. Maar hoe reken ik hier fout? Ik zie geen combinatie van posten die tot een bedrag van €45.015,- komt. Er staat nu echter op mijn contract wel een 'consumentenprijs' van €45.015,-.

Zie ik beren op de weg, of is dit reden om richting de dealer wat meer druk te zetten?

• MooDyBLueS
@citomaster Die prijzen kunnen nu eenmaal ondoorgrondelijk zijn. Wat de RDW uiteindelijk registreert is het enige wat geldt. Wel lees je een aantal posts terug dat iemand meldt dat ze bij RVO coulant zijn met de subsidie als jij kan aantonen dat je onder de 45k bent gebleven en het tussentijds erover is gegaan.

Het is aan jezelf of je dat genoeg vindt. Ik zou dat niet vinden, ik wil gewoon zekerheid want 3350 mislopen is nogal wat, daar zou ik gewoon geen enkele twijfel over willen laten bestaan. Zo te lezen heb je al getekend, dus heb je voorbehoud van goedkeuring SEPP meegenomen in je contract?

Zo niet, dan rest ons niks anders dan te zeggen: hopelijk blijft het toch binnen de 45k bij de RDW straks of blijkt RVO inderdaad coulant.

Want ik blijf het zeggen: als je niet zelf die eisen hebt gesteld en twijfels hebt weggenomen dmv voorbehoud bijv. of simpelweg niet zo extreem op het randje te gaan zitten, dan kan je ook niet teveel klagen achteraf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
citomaster schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:15:
Vraagje voor tweakers die recent een EV hebben besteld. Ik heb twee weken geleden een PL-contract getekend voor een IONIQ45 Style (58kWh) met WP in de kleur Phantom Black.

Volgens de verkoper van de dealer zou de fiscale catalogusprijs onder de €45.000,- moeten blijven (uiteraard behoudens tussentijdse prijsstijgingen; dat risico is bekend en er is voorzien in een maatwerk ontbindende voorwaarde).

De verkoper rekende voor dat voor de SEPP de catalogusprijs vermeerderd moet worden met de prijs van de lak, in totaal dus €44.900,-. Nu werd ik echter net gebeld door de leasemaatschappij met de mededeling dat de auto volgens hun eigen berekening op een fiscale waarde van €45.015,- zou uitkomen.

Volgens mij klopt de berekening van de dealer. Maar hoe reken ik hier fout? Ik zie geen combinatie van posten die tot een bedrag van €45.015,- komt. Er staat nu echter op mijn contract wel een 'consumentenprijs' van €45.015,-.

Zie ik beren op de weg, of is dit reden om richting de dealer wat meer druk te zetten?
Afleverpakket en afleverkosten tellen niet bij de fiscale waarde. Dus je hebt gelijk.

Zou de LM vragen hoe zij tot dat hogere bedrag komen.

• emvee72
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 13:37
jeroenkb schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:30:
[...]

Afleverpakket en afleverkosten tellen niet bij de fiscale waarde. Dus je hebt gelijk.

Zou de LM vragen hoe zij tot dat hogere bedrag komen.
Klopt zoals jij het stelt. Ik ben ook benieuwd hoe de LM aan het bedrag komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tre99
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-01 20:18
citomaster schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:15:

Dit staat op de site van Hyundai:

https://www.hyundai.com/n...3ilAq1EAAYASAAEgLnkvD_BwE

IONIQ 5 58 kWh Style inclusief de opties warmtepomp & batterijverwarming (€ 1.200) en metallic lak (€ 895) heeft een consumentenprijs van € 45.895. Dit is de prijs inclusief afleverkosten (€ 995). Hyundai is wettelijk verplicht deze prijs te vermelden. Voor de subsidieaanvraag wordt de fiscale waarde van € 44.900 opgegeven, afleverkosten vallen daarbuiten. De IONIQ 5 58 kWh Style met bovenstaande opties valt daarmee binnen de voorwaarden van de subsidieaanvraag.
Meer weten over de subsidieaanvraag voor de aanschaf of het private leasen van de IONIQ 5 58 kWh Style?

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-02 20:28
Tre99 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:24:
[...]

IONIQ 5 58 kWh Style inclusief de opties warmtepomp & batterijverwarming (€ 1.200) en metallic lak (€ 895) heeft een consumentenprijs van € 45.895. Dit is de prijs inclusief afleverkosten (€ 995). Hyundai is wettelijk verplicht deze prijs te vermelden. Voor de subsidieaanvraag wordt de fiscale waarde van € 44.900 opgegeven, afleverkosten vallen daarbuiten. De IONIQ 5 58 kWh Style met bovenstaande opties valt daarmee binnen de voorwaarden van de subsidieaanvraag.
Meer weten over de subsidieaanvraag voor de aanschaf of het private leasen van de IONIQ 5 58 kWh Style?
Thanks! De dealer heeft het telefonisch ook bevestigd. Kan ik weer met een gerust hart gaan slapen. ;)

Overigens begreep ik dat er ook telefonisch contact was geweest tussen LM en dealer en dat de LM niet kon uitleggen hoe zij tot het bedrag van €45.015,- waren gekomen.

[Voor 8% gewijzigd door citomaster op 25-04-2022 21:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwerking van aanvragen gaat blijkbaar vrij snel op het moment. Ter info voor het geval iemand het wil weten, er zat voor mij 9 dagen tussen aanvraag en toekenning.

• geomannetje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-01 15:54
Vorig jaar de boot gemist, maar gelukkig een flex contract. Betekent kostenloos na 1 jaar de auto inleveren.
Dus nieuwe poging gedaan. Alles lijkt goed te gaan totdat er gisteren een bericht kwam van de RVO om het contract op te sturen voor verdere beoordeling van de aanvraag. Het ging hier trouwens niet om een steekproef, want bij de aanvraag was al gemeld dat daar geen sprake van was.

Aangezien ik nog in de 14 dagen bedenktermijn zit, die deze week afloopt, was er even lichte paniek.
Wat heb ik gemist en wat nu als er alsnog een negatieve beslissing komt (na de bedenktermijn? Dat risico kon ik niet lopen en daarom de RVO gebeld. Ondanks begrip was het antwoord dat het opvragen van het contract tot de mogelijkheden behoorde.

Restte mij nog maar 1 ding en dat was bellen met de leasemaatschappij om te kijken of er nog iets mogelijk was.
De medewerker herkende de situatie meteen en ofschoon er geen ontbindende voorwaarde expliciet was opgenomen in het basiscontract, kreeg ik binnen 5 minuten een aanvullende mail met daarin de toezegging dat mocht de SEPP subsidie niet worden toegekend, het contract zou worden ontbonden. Zelf als dit na de wettelijke bedenktermijn is en zelfs als de auto al besteld is. Deze toezegging is aan het bestaande contract toegevoegd.
Met meer vertrouwen wacht ik nu de beslissing van de RVO af.

• Opel Driver
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-11-2022
Inmiddels een sepp aanvraag gedaan voor een Opel Mokka E. Wat zijn jullie ervaringen van aanvraag tot toewijzing? Duurt dit de geschetste 13 weken?

• Opel Driver
Basket Kees schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:53:
Verwerking van aanvragen gaat blijkbaar vrij snel op het moment. Ter info voor het geval iemand het wil weten, er zat voor mij 9 dagen tussen aanvraag en toekenning.
Dat geeft hoop! :) :) Mag ik vragen wanneer jij dan de aanvraag gedaan hebt? Ik heb die van mij namelijk op donderdag 21 april ingediend :)

[Voor 4% gewijzigd door Opel Driver op 26-04-2022 18:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Opel Driver schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:18:
[...]

Dat geeft hoop! :) :) Mag ik vragen wanneer jij dan de aanvraag gedaan hebt? Ik heb die van mij namelijk op donderdag 21 april ingediend :)
Laat ik het zo zeggen, ik heb niet weken later nadat ik het wist opeens gedacht van ‘laat ik eens posten hoe lang het toen duurde’ ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robin40
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:11
Heb hier 13 april de aanvraag ingediend en op de 21e akkoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:42
Opel Driver schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:11:
Inmiddels een sepp aanvraag gedaan voor een Opel Mokka E. Wat zijn jullie ervaringen van aanvraag tot toewijzing? Duurt dit de geschetste 13 weken?
Dat gaat veel sneller in ons geval:
30 maart aanvraag ingediend
4 april subsidie toegekend
15 april kenteken doorgegeven (dit kon niet eerder, kenteken was niet eerder bekend)
19 april is de uitbetaling gedaan door RVO
20 april de betaling ontvangen

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• Opel Driver
Peutpeut schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:59:
[...]

Dat gaat veel sneller in ons geval:
30 maart aanvraag ingediend
4 april subsidie toegekend
15 april kenteken doorgegeven (dit kon niet eerder, kenteken was niet eerder bekend)
19 april is de uitbetaling gedaan door RVO
20 april de betaling ontvangen
Dat word dan nog een kleine oefening in geduld voor mij :X :X

• MooDyBLueS
Tre99 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:24:
[...]

Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: deze getallen betekenen voor de SEPP subsidie helemaal niks. In die zin dat uiteindelijk alleen de in de RDW geregistreerde fiscale waarde telt.

Natuurlijk zal het nooit gigantisch afwijken, maar juist als je zo op de schopstoel gaat zitten, kan je zomaar achter het net vissen. Dealers beschermen zichzelf al met tussentijdse prijsverhogingen die ze door mogen voeren.

Nogmaals: iemand riep hier dat blijkbaar de RVO (het overheidsonderdeel dat de SEPP subsidieregeling regelt) wel coulant is, mits je het kan bewijzen dat ten tijde van bestellen de door jou getekende waarde zowel op de overeenkomst als in de prijslijst onder de 45k zat. Maar het is wel een risico. Je moet er dus maar op vertrouwen dat er daadwerkelijk coulance is, want de regels zijn duidelijk:
1. RVO eist fiscale waarde onder de 45k
2. dealers mogen tussentijds prijzen verhogen
3. coulance is geen vastgelegde regel, de naam zegt het al

Kortom: wil je zekerheid? Dek jezelf dan in. Discussiëren over wat er allemaal in een prijslijst staat of wat Hyundai wettelijk verplicht is te melden heeft geen nut. Want ze hebben toch die 44.900 vermeld? Maar als jij nu besteld hebt en volgende maand krijg je te horen: je auto is nu 45.500 geworden. Dan heb je nog maar één hoop: coulance.

Zo niet, dan is het weg 3350 subsidie. Als je dat niet erg vindt, prima, maar dan is er ook geen hele discussie over nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peutpeut
Opel Driver schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:29:
[...]

Dat word dan nog een kleine oefening in geduld voor mij :X :X
3 weken valt wel mee toch?

• marcel3
@MooDyBLueS ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij hier zoveel tijd en energie steekt in het op de kast jagen van mensen die een SEPP aanvraag hebben gedaan of overwegen te doen.

Het is geen kwestie van 'iemand die hier iets roept over coulance'. Nota bene de RVO zelf stelt sinds enige tijd op hun eigen website dat ze coulant zullen omgaan met tussentijdse verhogingen van de fiscale waarde. En dat zal ongetwijld komen omdat ze zelf ook in hun maag zitten met de situatie. Achteraf is het gewoon niet zo handig om de definitieve toekenning afhankelijk te maken van een min of meer arbitrair getal als de bij de RDW geregistreerde cataloguswaarde. Dus voor degenen die nog voor de keuze staan: zorg gewoon dat de cataloguswaarde in je koopovereenkomst wordt vermeld, en dan moet het wel heel raar lopen wil je achter het net vissen. Wil je nog meer zekerheid, neem dan ook een ontbindende voorwaarde op.

• MooDyBLueS
@marcel3 Nou, precies omdat het zeker geen "done deal" is. Grote kans, maar geen 100% zekerheid. Om precies te zijn staat dit op de website:
Wij zijn coulant (meegaand) als blijkt dat de prijsverhoging niet al was voorzien bij het sluiten van de overeenkomst door u als koper en de dealer. U moet dit dan wel melden en kunnen aantonen.
Kortom: je moet zelf dus erbovenop zitten. Ik zit dan ook helemaal geen mensen op de kast te jagen. Maar ik zou toch écht geen 3350 aan mijn neus voorbij willen zien gaan. Wat is er dan verkeerd om mensen te waarschuwen? Zo kunnen ze in ieder geval voorzorgsmaatregelen nemen door naast de koop-/leaseovereenkomst de prijslijst te bewaren (die hebben altijd een datum) én dus melding te doen zodra het ze bekend wordt dat er over de 45k gegaan wordt.

Maar nogmaals: ik snap dat het in de meeste gevallen (zeker het voorbeeld van de IONIQ 5 van 44.900 naar 45.015) een grote kans van slagen heeft, maar er staat ook "wij zijn coulant (meegaand)" en niet "u zult zeker weten de subsidie uitgekeerd krijgen". Is het zo verkeerd om die waarschuwing mee te geven? Mocht het een keer de verkeerde kant opvallen, dan sta je als particulier tegenover een dealer en RVO toch behoorlijk machteloos hoor. Dus andersom gezegd, zeg ik alleen maar: weet wat je doet en dek jezelf zoveel mogelijk in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcel3
We bedoelen denk ik wel hetzelfde, maar het mag van mij soms wel wat minder alarmistisch. Er zijn hier ook pagina's volgeschreven over de eerste beslissing na de aanvraag, terwijl die in 9 van de 10 gevallen gewoon a priori positief uitvalt, zolang de aanvraag maar voldoet.

• Opel Driver
Peutpeut schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:42:
[...]

3 weken valt wel mee toch?
In mijn geval heeft de auto een geschatte levertijd van 6 maanden vanwege de chip tekorten.... :-(

• MajaMestreech
Vanochtend SEPP status gecontroleerd (6,36 M€ ofwel 1898 Auto's), vanmiddag Kia Niro-EV besteld, vanavond subsidie aangevraagd. Er werd geen koopcontract gevraagd te uploaden, echter via een bericht alsnog gedaan omdat de Kia Niro-EV nog niet in de autolijst stond en dus de e-Niro geselecteerd voor de aanvraag subsidie. Tevens prijslijst erbij gedaan omdat de cataloguswaarde in de 44 k€ zit en dit duidelijk wilde vastleggen dat dit de prijzen van vandaag zijn.
Nu wachten op zowel goedkeuring als de auto :-).

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 13:26
Gisteren de private lease overeenkomst getekend voor een Opel Mokka-e ultimate en gelijk de subsidie-aanvraag gedaan. Spannend! Via ANWB/LeasePlan een mail gekregen die is toegevoegd aan het contract dat als de subsidie niet doorgaat, we kosteloos kunnen annuleren. Dat geeft vertrouwen :-)

• MooDyBLueS
@m.robers Dat zal vast goedkomen, op 28-4 was er voor nieuw nog 6,3 miljoen beschikbaar, dat is 9,0% van het oorspronkelijke totaal en de laatste weken fluctueert het met 3,5 tot 4,3% per week wat er afgesnoept wordt.

Dus nog 2-3 weken te gaan voordat de pot voor nieuw op is.

• Opel Driver
m.robers schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:38:
Gisteren de private lease overeenkomst getekend voor een Opel Mokka-e ultimate en gelijk de subsidie-aanvraag gedaan. Spannend! Via ANWB/LeasePlan een mail gekregen die is toegevoegd aan het contract dat als de subsidie niet doorgaat, we kosteloos kunnen annuleren. Dat geeft vertrouwen :-)
Gefeliciteerd met de Mokka. Ik heb ook de Ultimate de 30e besteld via de ANWB, maar geen extra e-mail ontvangen wat betreft het kosteloos annuleren. Of heb je zelf een regeling met de ANWB getroffen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.robers
Opel Driver schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:33:
[...]

Gefeliciteerd met de Mokka. Ik heb ook de Ultimate de 30e besteld via de ANWB, maar geen extra e-mail ontvangen wat betreft het kosteloos annuleren. Of heb je zelf een regeling met de ANWB getroffen?
Gaaf! Welke kleur? Ik wilde groen, mijn vrouw ruby red dus is het grijs geworden :-)

Ik heb zelf gebeld met LeasePlan na het ontvangen van de overeenkomst omdat ik de lease/levering pas na 1 oktober in wilde laten gaan (ivm einde looptijd huidige private lease) en heb gevraagd naar de mogelijkheden als de subsidie onverhoopt niet doorgaat na de 2 weken bedenktijd. Zij kwamen gelijk met een aanvulling op de overeenkomst die ze naar mij hebben gemaild en in mijn contract hebben opgenomen. Je zou ze dus eventueel zelf ook even kunnen bellen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
m.robers schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Gaaf! Welke kleur? Ik wilde groen, mijn vrouw ruby red dus is het grijs geworden :-)

Ik heb zelf gebeld met LeasePlan na het ontvangen van de overeenkomst omdat ik de lease/levering pas na 1 oktober in wilde laten gaan (ivm einde looptijd huidige private lease) en heb gevraagd naar de mogelijkheden als de subsidie onverhoopt niet doorgaat na de 2 weken bedenktijd. Zij kwamen gelijk met een aanvulling op de overeenkomst die ze naar mij hebben gemaild en in mijn contract hebben opgenomen. Je zou ze dus eventueel zelf ook even kunnen bellen!
Ik heb de Mokka Ultimate in de kleur White Jade besteld en zonder zwarte motorkap.
Dank voor je reactie, ik zal de ANWB ook even contacten hierover!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier toekenning van de subsidie binnen 6 dagen (aanvraag 16-4, toegewezen 22-4). Moest alleen wel zelf in de portal gaan kijken, verder geen bericht gekregen en de brief schijnt pas weken later te komen.

Denk dat als je deze week nog een aanvraag voor nieuw doet het wel goed moet komen, volgende week wordt het kiele kiele.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
21 april mijn anvraag gedaan. Inmiddels 11 dagen verder en de aanvraag staat nog steeds op in behandeling 😞

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Opel Driver Bel de RVO anders eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
Gedaan, krijg nog net niet te horen dat ik terug naar de gevangenis mag.... Maar wel dat ik tot 13 weken mag wachten.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peutpeut
Daniel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:50:
Hier toekenning van de subsidie binnen 6 dagen (aanvraag 16-4, toegewezen 22-4). Moest alleen wel zelf in de portal gaan kijken, verder geen bericht gekregen en de brief schijnt pas weken later te komen.

Denk dat als je deze week nog een aanvraag voor nieuw doet het wel goed moet komen, volgende week wordt het kiele kiele.
Dat euvel had ik ook, ik had wel een email verwacht bij een update. Helaas.
Brieven heb ik helemaal niet gehad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:02
Vervelend zeg, bij mij was de aanvraag binnen een paar dagen geregeld, inclusief brief per post thuis.

Ook het uitbetalen was supersnel. Paar dagen later was het al binnen, inclusief bief in de bus....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
Opel Driver schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Gedaan, krijg nog net niet te horen dat ik terug naar de gevangenis mag.... Maar wel dat ik tot 13 weken mag wachten.....
Wat vreemd. Dat staat inderdaad in de voorwaarden en op de website, maar wij hebben er inmiddels 2x gebruik van gemaakt (1x ikzelf, 1x mijn vrouw) en beide keren heb ik met ze gebeld puur omdat ik ongeduldig was >:) en beide keren ben ik zeer netjes te woord gestaan. Niet afgescheept met zo'n standaard antwoord in ieder geval.

Misschien gevalletje van helpdeskpersoon die zijn/haar dag niet had?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
Peutpeut schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Ik behoorde bij de lichting begin dit jaar toen half Nederland al een auto apart had laten houden en toen was het ook een grote wirwar aan communicatie. Sommige kregen een brief maar pas weken nadat de subsidie al uitgekeerd was, sommige kregen een e-mail en een dag later was het uitgekeerd (bij ons het geval) en weer anderen hebben nooit wat gehoord en moesten zelf inloggen op Mijn RVO waar dan ineens al x weken de digitale brief klaar stond (en de subsidie al binnen was).

Je kan er zelf dus zeker niet veel aan doen, behalve je mail+spam en evt. Mijn RVO bij vlagen in de gaten houden. Als je twijfelt: bellen. Toen ik begin dit jaar na een week belde kreeg ik weliswaar het antwoord dat het druk was maar dat ze verwachtten hem die week nog af te ronden en plots de volgende dag dus de mail en de dag daarna de subsidie binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peutpeut
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ik behoorde bij de lichting begin dit jaar toen half Nederland al een auto apart had laten houden en toen was het ook een grote wirwar aan communicatie. Sommige kregen een brief maar pas weken nadat de subsidie al uitgekeerd was, sommige kregen een e-mail en een dag later was het uitgekeerd (bij ons het geval) en weer anderen hebben nooit wat gehoord en moesten zelf inloggen op Mijn RVO waar dan ineens al x weken de digitale brief klaar stond (en de subsidie al binnen was).

Je kan er zelf dus zeker niet veel aan doen, behalve je mail+spam en evt. Mijn RVO bij vlagen in de gaten houden. Als je twijfelt: bellen. Toen ik begin dit jaar na een week belde kreeg ik weliswaar het antwoord dat het druk was maar dat ze verwachtten hem die week nog af te ronden en plots de volgende dag dus de mail en de dag daarna de subsidie binnen.
Ik verbaas me meer over de communicatie, in ieder geval, de meldingen daarvan via mail of brief. Inmiddels is de subsidie overigens al een paar weken geleden uitgekeerd dus verder klaag ik niet. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:28
Subsidie vanochtend aangevraagd, ben benieuwd of het allemaal nog net past. Hoop wel dat er snel bericht komt want op dit moment wordt de auto pas besteld bij akkoord subsidie i.v.m. opgenomen recht van ontbinding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

mambo No5

Bad Apple?

Voor de beeldvorming; ik heb m'n aanvraag ingedien op 15/3 en deze toegekend gekregen op 21/3, zat dus maar een week tussen. :) Daadwerkelijke uitbetaling is nog niet van toepassing aangezien de auto nog niet geleverd is.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
Heel vreemd, net een mail uitwisseling met het rvo gehad waarin ze via de mail zeggen dat ik een verlening ontvangen heb en dat mijn budget gereserveerd staat en dat mijn budget gegarandeerd is bij uitputting van het budget.Terwijl de status van mijn aanvraag nog steeds op in behandeling staat. Hoe hebben anderen de verlening ontvangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Opel Driver Budget wordt al voor je gereserveerd zodra de aanvraag goed binnenkomt. Daarnaast loopt die website vaak achter, dus als zij per e-mail zeggen dat de verlening gegund is, dan heb je dat zwart op wit en zou ik me geen zorgen meer maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tre99
Peutpeut schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Op bijvoorbeeld https://www.rvo.nl/subsid...een-profiel-aan-in-eloket staat dat je berichten ook uitsluitend digitaal kunt ontvangen. Mogelijk heb je dit aangevinkt en is het bericht in je spambox terecht gekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-01 11:14
Dames, heren, ik wend mij even hier tot hulp.

Ik heb ondertussen ook een elektrische private leasebak aangevraagd. Eerste instantie wilde ik een MG ZS EV, maar door een hoop rompslomp, naar mijn mening slechte voorwaarden en nogal privacy schendende regels voor goedkeuring (Ze eisten alle gegevens, inclusief loonstrook van mijn vriendin. De lease komt op mijn naam en is mijn verantwoordelijkheid. Zo zien hun het niet.) is het een Opel Mokka-E geworden van Consumentenbond. Goede voorwaarden, mooie prijs en via Broekhuis lease.

De dag na goedkeuring door broekhuis heb ik subsidie aangevraagd die toen nog op 7 miljoen stond. Nu heb ik van horen zeggen dat het kenteken na 6 maanden op naam moet staan, en zo niet dat dan de subsidie vervalt. Nou heb ik op de website van de RVO me het schompes lopen zoeken in de voorwaarden, maar heb dit nergens terug kunnen vinden. Wellicht lees ik er overheen, of nog beter, bestaat deze regel gewoon niet. Met de huidige levertijden zoals ze zijn zou dit natuurlijk dan ook een hele bijzondere regel zijn.

Iemand die mij kan voorzien van wat inzicht hierover?

Edit, Typo's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

mambo No5

Bad Apple?

@Greymane Geknipt uit de brief die ik gekregen heb betreffende mijn SSEP aanvraag:

18 maanden dus. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greymane
mambo No5 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:27:
@Greymane Geknipt uit de brief die ik gekregen heb betreffende mijn SSEP aanvraag:

18 maanden dus. :)
Thanks, met mogelijkheid tot uitstel lees ik. Fijn om te weten. De auto was al in bestelling, maar 6 maanden had wat krap geweest denk ik. Eerste prognose is september. Ik verwacht daar nog wel wat uitloop op, gezien een maat van me al 9 maanden op zijn corsa-e wacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
@Greymane Gaaf dat je voor de mokka bent gegaan! Welke uitvoering en kleur?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
Voor diegene die het willen weten, 21 april sepp aanvraag ingediend en op 6 mei officieel toegekend gekregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greymane
Opel Driver schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:07:
@Greymane Gaaf dat je voor de mokka bent gegaan! Welke uitvoering en kleur?
Ik ben voor de Elegance uitvoering gegaan, in quartz grey. Ik had graag voor de GS lijn gegaan, maar ik kan mezelf niet over die rode streep aan de zijkant zetten.

Oorspronkelijk zonder navigatie, maar Broekhuis belde me dat er al 1 een paar maanden geleden is besteld en later afgezegd door een klant. Echter wel met navigatiesysteem, maar een snellere levertijd.

Dus ben ik maar voor die gegaan. Prognose levertijd is september. Kijken of het ze lukt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
Greymane schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Ik ben voor de Elegance uitvoering gegaan, in quartz grey. Ik had graag voor de GS lijn gegaan, maar ik kan mezelf niet over die rode streep aan de zijkant zetten.

Oorspronkelijk zonder navigatie, maar Broekhuis belde me dat er al 1 een paar maanden geleden is besteld en later afgezegd door een klant. Echter wel met navigatiesysteem, maar een snellere levertijd.

Dus ben ik maar voor die gegaan. Prognose levertijd is september. Kijken of het ze lukt.
Ik heb de Mokka E via ANWB/Leaseplan besteld. Mij vertelden ze dat de verwachte levertijd 24 weken zal zijn, wat er bij mij op neer komt dat de auto in week 43 geleverd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greymane
Opel Driver schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Ik heb de Mokka E via ANWB/Leaseplan besteld. Mij vertelden ze dat de verwachte levertijd 24 weken zal zijn, wat er bij mij op neer komt dat de auto in week 43 geleverd zou kunnen worden.
Heb je toevallig verder gekeken dan alleen ANWB? Want ik vind ANWB doorgaans erg duur.

Ik heb hem zelf via consumentenbond - private lease collectief geleased. Als ik de ANWB en Consumentenbond naast elkaar leg, kom ik een stuk voordeliger uit bij consumentenbond.

Even een snel rekensommetje gemaakt.

Elegance, 15.000KM, Navigatie (10 inch), Driver assistance pack, verwarmbaar stuurwiel en voorstoelen, in Quiartz Grey en 60 maanden:

Zoals ik hem wil via ANWB: €567,-
Zoals ik hem wil via consumentenbond: €465,-

Dat scheelt gewoon €102,- per maand.
Als ik dat x 60 doe krijg ik toch een kleine hartverzakking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.robers
Greymane schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Heb je toevallig verder gekeken dan alleen ANWB? Want ik vind ANWB doorgaans erg duur.

Ik heb hem zelf via consumentenbond - private lease collectief geleased. Als ik de ANWB en Consumentenbond naast elkaar leg, kom ik een stuk voordeliger uit bij consumentenbond.

Elegance, 15.000KM, Navigatie (10 inch), Driver assistance pack, verwarmbaar stuurwiel en voorstoelen, in Quiartz Grey en 60 maanden:

ANWB had tot 1 mei een heel scherpe aanbieding i.s.m. Opel zelf. Zo hebben wij een Mokka-e Ultimate besteld in Quartz Grey voor €454/maand. Daar krijg je dan nog €139,75/jaar terug op je Wegenwacht dus uiteindelijk betalen we €441/maand. Vond ik best een mooie deal; nu is ie daar meer dan €100/maand duurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opel Driver
Greymane schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Bij mij is de Opel Ultimate in de kleur White Jade met alle opties 483,00 euro op basis van 60 maanden en 15.000km. Gezien jij de Elegance uitvoering hebt, lijkt mij dat niet verkeerd. Plus ik vind de aanvullende voorwaarden bij de ANWB gewoon erg goed. En inderdaad ook Wegenwacht Europa bij de prijs inbegrepen. Ik weet niet hoe jij dan aan 567,00 euro komt.
P.s. En in mijn geval is de Ultimate uitvoering niet bestelbaar bij de consumenten bond.

[Voor 3% gewijzigd door Opel Driver op 10-05-2022 18:01]

• marcel3
Om ook weer even ontopic te gaan hier:

https://www.autoweek.nl/a...ktrische-auto-bijna-leeg/

Subsidiebudget nieuw is nu echt bijna op. Slechts genoeg in de pot voor nog plm 750 nieuwe EV's

• m.robers
Dat wordt spannend dan. Ik heb op 29 april mijn aanvraag ingediend en check dagelijks het eLoket maar staat nog steeds op 'ingediend'. Hoop dat ik er nog wel tussen zit dan...

• m.robers
m.robers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:17:
Dat wordt spannend dan. Ik heb op 29 april mijn aanvraag ingediend en check dagelijks het eLoket maar staat nog steeds op 'ingediend'. Hoop dat ik er nog wel tussen zit dan...
Iets te vroeg gepost :-) Ik check net het eLoket en zie dat de subsidie vandaag is toegekend!

Dus 29 april ingediend, 11 mei toegekend.

Nu wachten op de levering van de auto zodat ik het vaststellingsverzoek kan indienen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MooDyBLueS
m.robers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:17:
Voor iedereen die nu nog in een vergelijkbare situatie zit: de subsidie wordt al gereserveerd op het moment dat je aanvraag ingediend is. Je hoeft dus niet op de goedkeuring te wachten als je ergens in de afgelopen weken de aanvraag hebt gedaan.

Je moet wel op goedkeuring wachten voordat je het uitgekeerd krijgt, maar je kan dus eigenlijk met grote zekerheid zeggen dat iedereen die nu al ingediend heeft, gewoon de subsidie uitgekeerd krijgt.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 23:34

matroosoft

Lone Christian

Heb een tijdje zitten zoeken maar kan het nergens vinden: als ik een tweedehands auto van een particuliere verkoper op marktplaats koop heb ik geen recht op subsidie want de aanschaf moet verlopen via een garage/autobedrijf.

Kan dit alsnog door alleen een administratieve handeling bij de garage, waar zij dan een klein bedrag o.i.d. voor krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
matroosoft schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:31:
Heb een tijdje zitten zoeken maar kan het nergens vinden: als ik een tweedehands auto van een particuliere verkoper op marktplaats koop heb ik geen recht op subsidie want de aanschaf moet verlopen via een garage/autobedrijf.

Kan dit alsnog door alleen een administratieve handeling bij de garage, waar zij dan een klein bedrag o.i.d. voor krijgen?
In theorie wel, dan moet de particulier het aan de garage "verkopen" en de garage dus minstens 1 dag eigenaar zijn. Die BOVAG garage (dat is een keiharde eis) kan het dan aan jou verkopen en kan je 2k subsidie opstrijken.

Het is een beetje in het grijze gebied van de subsidie, want de eis van BOVAG garage is naar mijn idee met name in het leven geroepen om te voorkomen dat particulieren onderling auto's gaan verhandelen alleen maar om subsidie op te strijken. Voorbeeld: Piet heeft een EV, laat Kees hem voor 1 dag op Kees z'n naam zetten, vervolgens maakt Kees een factuur en Piet koopt de auto terug en strijkt 2k subsidie op. Voor een auto die al had. Dat is dus niet de bedoeling, maar ik heb voorbeelden van wat jij schetst voorbij zien komen, zelfs met import. Dus Duitse privé verkoper en een NL BOVAG garage die hem 'importeert' en op bedrijfsnaam zet om hem daarna tegen een kleine vergoeding aan de persoon te verkopen die hem eigenlijk al direct van de Duitse privé verkoper gekocht heeft.

Let wel op: de subsidie is bijna op, zelfs voor tweedehands.

Daarnaast: volgens mij is er ook een mogelijkheid wanneer die persoon op die auto al subsidie heeft lopen om dat over te dragen, maar dan zou het alleen om het resterende deel gaan en ik weet niet of het alleen voor PL geldt of ook koop. Daarvoor kan je prima met RVO contact opnemen.

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 10:51
Budget SEPP
Gebruikte elektrische personenauto’s
Stand tot en met 10 mei 2022 2022 07:30 uur:
  • Totaal jaarbudget 2022: € 20,4 miljoen
  • Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 4,74 miljoen*
Nieuwe elektrische personenauto’s
Stand tot en met 10 mei 2022 07:30 uur:
  • Totaal jaarbudget 2022: € 71 miljoen
  • Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 2,51 miljoen*
* Niet alle subsidieaanvragen zijn al beoordeeld. Het kan zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. En soms worden aanvragen weer ingetrokken. In beide gevallen komt er weer budget vrij. Iedere donderdag actualiseren wij het beschikbare jaarbudget op deze pagina. In die updates is het vrijgekomen budget meegenomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tre99
Nieuwe elektrische personenauto’s

Stand tot en met 13 mei 2022 07:30 uur:

Totaal jaarbudget 2022: € 71 miljoen
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 3,83 miljoen*
*Niet alle subsidieaanvragen zijn al beoordeeld. Het kan zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. En soms worden aanvragen weer ingetrokken. In beide gevallen komt er weer budget vrij. Op 13 mei 2022 is het nog beschikbare jaarbudget voor nieuwe elektrische personenauto’s door vrijval opgehoogd. Iedere week actualiseren wij het beschikbare jaarbudget op deze pagina. In die updates is het vrijgekomen budget meegenomen. :) :) :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02 15:00

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 23:39
Heeft iemand hier onlangs nog subsidie aangevraagd voor een tweedehands elektrische wagen en hoe lang duurde het?

Momenteel zit er nog zo'n 2,51M euro (per 9 juni) in de occasion pot en er is de afgelopen maand een soortgelijk bedrag opgebruikt, dus ik verwacht dat het occasion potje volgende maand ook leeg is.

Hopelijk kan ik er nog van profiteren aangezien ik hoop deze week een auto te kopen. Hoe schatten jullie de kans in dat ik misgrijp als ik deze week subsidie aanvraag?..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-01 19:09
15 juni SEPP aanvraag gedaan voor tweedehands elektrisch, ben nog in afwachting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bruinbaard schreef op maandag 13 juni 2022 @ 01:03:
Heeft iemand hier onlangs nog subsidie aangevraagd voor een tweedehands elektrische wagen en hoe lang duurde het?

Momenteel zit er nog zo'n 2,51M euro (per 9 juni) in de occasion pot en er is de afgelopen maand een soortgelijk bedrag opgebruikt, dus ik verwacht dat het occasion potje volgende maand ook leeg is.

Hopelijk kan ik er nog van profiteren aangezien ik hoop deze week een auto te kopen. Hoe schatten jullie de kans in dat ik misgrijp als ik deze week subsidie aanvraag?..
Op 31 mei werd al bekend gemaakt dat de pot leeg is.
Het subsidiepotje voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is voor dit jaar al op, meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. In totaal bedroeg het budget voor dit jaar 71 miljoen euro. Daarvan konden zo'n 22.000 kopers profiteren; per auto was 3350 euro beschikbaar.
https://nos.nl/artikel/24...1-miljoen-euro-nu-al-leeg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:07
Wolly schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Op 31 mei werd al bekend gemaakt dat de pot leeg is.

[...]

https://nos.nl/artikel/24...1-miljoen-euro-nu-al-leeg
Voor gebruikte auto's is het subsidiepotje nog niet op :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
n0pe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Voor gebruikte auto's is het subsidiepotje nog niet op :+
Inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken :)

• leeri003
Ben nog in afwachting zal wel te ongeduldig zijn

[Voor 86% gewijzigd door leeri003 op 28-06-2022 08:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
Op 28 april hebben we de SEPP aangevraagd voor onze Kia Niro EV en is inmiddels goedgekeurd. Kia heeft de prijzen verhoogd per 1 juli met 2000 Euro. Dat zal dus de importeur ook gaan registreren als catalogusprijs en dan gaat de prijs van ons model ruim boven de 45000 Euro uit (46.145 Euro).
Wordt dus nog spannend met het verlenen van de subsidie of de RVO zich aan de afspraak houdt de prijs te hanteren van de aanvraag SEPP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NelgNL
Via een niet nader te noemen leasemaatschappij te horen gekregen dat de pot voor occassion inmiddels ook leeg is en het RVO geen nieuwe aanvragen in behandeling neemt. Klopt dat? Op de site kan je nog gewoon indienen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leeri003
Op 1 juli nog iets meer dan 409.000 beschikbaar

[Voor 23% gewijzigd door leeri003 op 03-07-2022 21:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NelgNL
Exact, dat zag ik ook. Leasemaatschappij vertelde wat anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leeri003
Staat vanochtend met een update van 4 juli weer op 495.000

Net een update gehad van rvo, subsidie is toegekend en wordt binnen een week overgemaakt.
Toch redelijk snel gegaan met drie weken tijd.

[Voor 57% gewijzigd door leeri003 op 04-07-2022 21:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NelgNL
Fijn dat het gelukt is!

Wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is. Stel ik vraag nu subsidie aan. Het duurt een aantal weken voordat ik een beslissing binnen heb. In de tussentijd raakt de pot leeg, krijg ik dan ook geen subsidie?

Of is vanaf het moment dat je de aanvraag indient en hij wordt inhoudelijk goed beoordeeld, er gegarandeerd geld beschikbaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leeri003
Ik had de 15e de auto aangeschaft en diezelfde avond de aanvraag SEPP gedaan.
Ruim 400.000 is nog voor maar ruim 200 voertuigen. Beetje haast is wel gewenst denk ik.

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
...and it's gone...
Gebruikte elektrische personenauto’s
Stand op 4 juli 2022 om 07:30 uur:

Totaal jaarbudget 2022: € 20,4 miljoen
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: overtekend. Dit betekent dat er meer aangevraagd is dan er budget beschikbaar is. U kunt nog een aanvraag doen, maar de kans is klein dat u subsidie krijgt. Meer hierover leest u op de pagina SEPP subsidiebudget overtekend.*
Ik heb op 1 juli een aanvraag gedaan dus volgens mij zit ik ook bij het laatste beetje..

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:59
Dan wordt het nu weer even rustig in EV-land, neem ik aan?

Ik ben uiteindelijk niet meer tot aankoop overgegaan, maar ben wel benieuwd wat dit betekend voor de 'nieuwe pot 2023': Betekend dit dat je wel al een auto kan bestellen de rest van dit jaar, maar de levering plaats moet vinden in 2023 om van het nieuwe SEPP budget gebruik te kunnen maken?

Ik weet niet hoe dealers omgaan hiermee, aangezien ik lees dat de koopovereenkomst datum pas weer vanaf 01.01.2023 mag zijn (uitgaande van onderstaand in 2022). Kun je doorgaans wel al een auto 'reserveren' op de een of andere manier?

"U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022. Alleen dan kunt u in aanmerking komen voor SEPP. Daarnaast mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op uw naam staan."

[Voor 36% gewijzigd door Cyclonist op 07-07-2022 12:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NelgNL
Cyclonist schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:07:

Ik weet niet hoe dealers omgaan hiermee, aangezien ik lees dat de koopovereenkomst datum pas weer vanaf 01.01.2023 mag zijn (uitgaande van onderstaand in 2022). Kun je doorgaans wel al een auto 'reserveren' op de een of andere manier?
Met exact deze vraag heb ik mijn Dacia-dealer in de omgeving gebeld. Ze gaan kijken wat ze hier mee gaan doen. Levertijd nieuw is nu 9 maanden. Ze verwachten dat die levertijd voorlopig niet af gaat nemen.

Ik wil niet op 1 januari opnieuw achteraan de wachtrij komen. Ze gaat het bespreken wat hun beleid wordt, want ik was niet de eerste die het vroeg. Zelf verwachten ze nu ook een terugloop wat ook niet prettig is.

• Oekieee
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-02 15:18
Ik heb begin dit jaar een private leaseovereenkomst gesloten met de dealer voor een Dacia Spring. Daarna meteen de SEPP aangevraagd en ook bevestigd gekregen dat de subsidie verleend wordt.
Nu staat er op het invulformulier een keuze: Koop of Lease. Uiteraard heb ik voor Lease gekozen.

November wordt de auto geleverd. Ik heb vandaag de dealer gebeld met de vraag of ik de auto ook mag kopen. Dealer ziet daarin uiteraard geen probleem, maar nu dacht ik nog aan de SEPP.

Heeft iemand eerder tussentijds besloten om hun leaseovereenkomst te veranderen naar koop? Kreeg je de SEPP toen nog steeds uitbetaald of moest dat opnieuw aangevraagd worden?

• NelgNL
Ik zou RVO even bellen voor dit specifieke geval. Zij zijn de enige die je antwoord (en garantie) kunnen geven.

• Oekieee
NelgNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:25:
Ik zou RVO even bellen voor dit specifieke geval. Zij zijn de enige die je antwoord (en garantie) kunnen geven.
Vandaag inderdaad even gebeld.

Het kan dus niet. De man die ik sprak had het over een "leasepotje" en een "kooppotje". En voor mijn aanvraag moet ik een leaseovereenkomst overhandigen.
Beide zijn uiteraard al leeg, dus opnieuw aanvragen kan ook niet. Helaas pindakaas voor mij, dan hou ik het op m'n lease.

• NelgNL
Dat antwoord verbaast mij dan weer. Potjes doet veronderstellen dat ze afzonderlijk leeg kunnen raken. Volgens de site is er alleen potje 'nieuwe auto' en 'gebruikte auto'. Die kunnen afzonderlijk leegraken.

Maargoed, het kan sowieso niet begrijp ik uit hun antwoord ;)

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Oekieee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Vandaag inderdaad even gebeld.

Het kan dus niet. De man die ik sprak had het over een "leasepotje" en een "kooppotje". En voor mijn aanvraag moet ik een leaseovereenkomst overhandigen.
Beide zijn uiteraard al leeg, dus opnieuw aanvragen kan ook niet. Helaas pindakaas voor mij, dan hou ik het op m'n lease.
Een hele rare uitleg, zou bijna nog een keer bellen of een mail sturen kijken of je iemand anders aan de lijn krijgt met een beter antwoord.
Mail is dan wellicht de beste optie dan heb je het meteen zwart op wit staan

Gewoon sebastiaan

• Oekieee
Smuggler schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Een hele rare uitleg, zou bijna nog een keer bellen of een mail sturen kijken of je iemand anders aan de lijn krijgt met een beter antwoord.
Mail is dan wellicht de beste optie dan heb je het meteen zwart op wit staan
Ik heb nu in mijn.rvo een wijzigingsverzoek gestuurd met de vraag of ik het hele bedrag in 1x kan ontvangen ipv per maand, omdat ik voor 99% heb besloten de auto te kopen ipv te leasen.

Even afwachten wat de reactie nu is. Thanks voor de tip. Zwart op wit is idd handig

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
NelgNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:50:
Dat antwoord verbaast mij dan weer. Potjes doet veronderstellen dat ze afzonderlijk leeg kunnen raken. Volgens de site is er alleen potje 'nieuwe auto' en 'gebruikte auto'. Die kunnen afzonderlijk leegraken.

Maargoed, het kan sowieso niet begrijp ik uit hun antwoord ;)
Denk niet dat er op voorhand potjes zijn, maar dat na toekenning subsidie er boekhoudtechnisch van alles gebeurd. Lease subsidie moet voor een paar jaar de boeken in om maandelijks klein bedrag uit te keren. Koop is eenmalig bedrag uitkeren.

Zullen wel geen zin hebben om de boekhouding weer aan te passen.

• robsloetjes
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-02 16:35
Vandaag bij mijn garage de handtekening gezet onder een offerte voor een tweedehands Opel Ampera-e. Nog even gesproken over de SEPP aangezien de pot voor dit jaar leeg is. De eigenaar vertelde dat de BOVAG gemeld heeft 'goede hoop' te hebben dat de subsidiepot voor 2023 eerder geopend wordt dan 2 januari 2023. Hij vroeg zich terecht af hoe gekleurd dit beeld was aangezien BOVAG dit zelf meldt. De RVO zal hier uiteraard niet over communiceren om de markt niet te verstoren.

Aan het maximum van €45.000 cataloguswaarde verandert niets, dus mijn auto zou hier toch niet voor in aanmerking komen. Maar het is dus niet uitgesloten dat de pot voor 2023 onverwacht al eerder geopend wordt. Iets om in de gaten te houden als je voor komende maanden wat zoekt.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
SEPP 2023:
SUBSIDIEPOT 2023: MEER GELD, MAAR NIET VOOR NIEUWE EV'S
MEER AANDACHT VOOR GEBRUIKTE ELEKTRISCHE AUTO'S

Op 2 januari 2023 draait de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland de dop van de nieuwe subsidiepot die de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto aantrekkelijker moet maken. Er is in totaal meer budget beschikbaar, maar een groter deel daarvan is bestemd om de aanschaf van gebruikte elektrische auto's te stimuleren. Er is in 2023 juist minder budget beschikbaar om de aanschaf van nieuwe elektrische auto's te stimuleren.

De totale SEPP-subsidiepot was dit jaar gevuld met een bedrag van €91,4 miljoen. Daarvan was €71 miljoen beschikbaar als financiële tegemoetkoming op de aanschaf (of lease) van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van tot €45.000. De resterende €20,4 miljoen was bestemd om de aanschaf (of lease) van een gebruikte elektrische auto met een oorspronkelijke cataloguswaarde van tot €45.000 te stimuleren. In 2023 is er in totaal €99,4 miljoen subsidiebudget beschikbaar, €8 miljoen en dus 9 procent meer dan dit jaar. Een aanzienlijk groter deel van het budget is in 2023 bedoeld om te aanschaf van een gebruikte elektrische auto te stimuleren.

SEPP-subsidie gebruikte elektrische auto
Van de €99,4 miljoen die in 2023 beschikbaar is, is namelijk €32,4 miljoen bestemd als financiële prikkel voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Dat is bijna 60 procent meer dan de €20,4 miljoen die in 2022 beschikbaar was. Net als dit jaar kun je op de aanschaf van een gebruikte elektrische auto €2.000 subsidie krijgen. Dat betekent dat er in 2023 voor 16.200 gebruikte elektrische auto's met een oorspronkelijke cataloguswaarde van minimaal €12.000 en maximaal €45.000 budget beschikbaar is. Dit jaar kon er voor 10.200 gebruikte EV's subsidie worden uitgegeven.

SEPP-subsidie voor nieuwe elektrische auto
In 2023 is €67 miljoen beschikbaar voor aanschafsubsidie op een nieuwe elektrische auto. Dat is een kleine 6 procent minder dan de €71 miljoen die in 2022 beschikbaar was. Waar je in 2022 nog €3.350 aanschafsubsidie kreeg, is dat bedrag in 2023 omlaag bijgesteld naar €2.950 (-12 procent). Een snelle rekensom leert dat er in 2023 dus voor 22.711 nieuwe elektrische auto's met een cataloguswaarde van €12.000 tot €45.000 budget beschikbaar is. Dat zijn er 1.518 (7 procent) meer dan de 21.194 nieuwe EV's waarvoor dit jaar budget beschikbaar was.

Toekomst
Ook na 2023 blijft de subsidiemaatregel bestaan, maar nog slechts voor één jaar. Vanaf 2024 bedraagt de aanschafsubsidie op een nieuwe EV €2.550. Aanvankelijk zou in 2023 nog €3.350 en in 2024 €2.950 aan aankoopsubsidie op een nieuwe EV worden gegeven. Eind 2024 is het gedaan met de stimuleringsregeling, terwijl voor 2025 oorspronkelijk nog een subsidiebedrag van €2.550 stond gepland. De aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto's blijft tot en met 2024 op €2.000 staan. Deze stimuleringsregeling stopt met ingang van 2025 ook.
https://www.autoweek.nl/a...aar-niet-voor-nieuwe-evs/

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:01
Ik vraag me af of deze subsidie de consument nu daadwerkelijk wat oplevert en niet vooral in het voordeel van een autofabrikant is. Ik zag, toen we in Portugal waren, dat de nieuwe Niro EV daar een stuk duurder is dan hier. Toen ik verder ging klikken, bleek dat Kia er zelf vervolgens € 6800,- korting op geeft. Hierdoor zijn ze daar alsnog goedkoper dan in Nederland.

[Voor 7% gewijzigd door monica66 op 01-09-2022 13:34]

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 22:09
Ik heb inmiddels het kentekenbewijs op mijn naam van mijn private lease EV voor me liggen.
De daadwerkelijke uitlevering vindt helaas pas 14 oktober plaats... nog even geduld :)
Contract gaat ook pas 14 oktober in.

Als ik op de site van de overheid inlog en mijn SEPP aanvraag wil afronden dan zijn de gegevens van de auto en het kenteken daar al bekend.

Kan ik nu al wel de SEPP aanvraag afronden of moet ik echt tot 14 oktober wachten wanneer de auto is uitgeleverd en dan pas de aanvraag afronden?

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Is het mogelijk om nu al een elektrische auto te kopen en dan gebruik te maken van de subsidie van 2023?

Een verkoper gaf aan dat dit geen probleem was en dat de datum van aankoop op 2 januari gewoon gewijzigd kan worden. Dus je zou dan gebruik kunnen maken van de volledige subsidie

Een andere verkoper gaf aan dat dit erg risicovol is, want als de prijs in bijv. december verhoogd word klopt de aanschafwaarde niet meer met de prijs van voor december. De overheid zou dan de subsidie kunnen afkeuren?

Iemand enig idee hoe dit precies zit?

[Voor 3% gewijzigd door deryck op 04-10-2022 19:13]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 15:03
Tot afgelopen maandag reed ik een leaf via private lease waarvoor ik destijds de subsidie toegekend heb gekregen. De auto heb ik vroegtijdig ingeleverd en krijg over 3 weken een andere elektrische auto, koop, geleverd. Het is mij niet duidelijk of ik dit moet melden of dat ik de maandelijkse subsidie gewoon kan laten doorlopen aangezien ik nog steeds aan de gestelde voorwaarden voldoe. Iemand?

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-01 19:09
Subsidie gaat op kenteken, grote kans dat het stopt.

• MooDyBLueS
Sjors81 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:48:
Tot afgelopen maandag reed ik een leaf via private lease waarvoor ik destijds de subsidie toegekend heb gekregen. De auto heb ik vroegtijdig ingeleverd en krijg over 3 weken een andere elektrische auto, koop, geleverd. Het is mij niet duidelijk of ik dit moet melden of dat ik de maandelijkse subsidie gewoon kan laten doorlopen aangezien ik nog steeds aan de gestelde voorwaarden voldoe. Iemand?
Je voldoet feitelijk gezien niet aan de gestelde voorwaarden, aangezien je van private lease naar koop overstapt. Dat zijn verschillende regelgevingen met verschillende consequenties. Zo is er bij private lease de eis dat je 48 maanden de auto gecontracteerd hebt staan op jouw naam, terwijl het bij koop gaat om 36 maanden bezit volgens RDW registratie. Ook wordt zoals je terecht aangeeft private lease per maand uitbetaald, maar is koop een eenmalige uitkering o.b.v. aanvraag gelijk vooraf. Ik heb zelf namelijk een auto privé gekocht (2021) en dit jaar mijn vrouw ook. Wij kregen in beide gevallen het aangevraagde subsidiebedrag na een aantal weken direct uitgekeerd.

Je kan dit ook nalezen in de voorwaarden die hier tig keer als link gedeeld is.

Wat de exacte gevolgen voor jou zijn, durf ik niet te zeggen, daarvoor kan je het beste gewoon even met het SEPP telefoonnummer bellen. Ik gok dat je maandelijkse uitkering gestopt wordt en je naar rato uitgekeerd krijgt wat je voor de privé aangeschafte auto nog 'recht' op hebt. Of dat dat laatste sowieso niet van toepassing is, omdat er immers geen budget meer is. En ja, je had met de PL auto nog recht op subsidie, maar die verloor je feitelijk gezien bij de keuze om die in te leveren. Gewoon door laten lopen lijkt me echter niet verstandig, want vroeg of laat komen ze erachter dat je PL gestopt is en dan kan het zijn dat ze alles komen terugvorderen. Kortom: gewoon even bellen dus.

[Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-10-2022 22:59]

• NelgNL
Je krijgt vier jaar maandelijks subsidie bij private lease. Stop je eerder dan moet je dit doorgeven aan RVO en worden de resterende bedragen niet uitgekeerd.

Periodiek doen ze kentekenchecks.

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 15:03
Precies 3 weken later kreeg ik een mail van de RVO met de mededeling dat ik de auto niet meer in mijn bezit had. Ik moest aantonen dat ik een andere auto had die aan de voorwaarden voldeed. Dat mocht zowel koop als lease zijn. Mocht dit akkoord zijn dan loopt de subsidie gewoon door.

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-02 19:27
Onlogisch dat de SEPP drempel van 45k niet mee omhoog gaat met de inflatie/prijsstijgingen..

• MooDyBLueS
Pingu007 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:08:
Onlogisch dat de SEPP drempel van 45k niet mee omhoog gaat met de inflatie/prijsstijgingen..
Onder die noemer zou juist de subsidie zelf omhoog moeten, want er komen steeds meer auto's onder de 45k. En dat net dat ene model er dan buiten valt, dat is dan maar zo. De Kia e-Niro heeft ook jarenlang er net wel net niet onder gevallen, afhankelijk van je uitvoering. Dat had nog niks met inflatie te maken, puur Kia's prijspunt.

Overigens snap ik het heel goed dat de overheid nu de subsidie laat voor wat het is en juist investeert in compensatie op energierekeningen, daar hebben veel meer mensen wat aan. Los daarvan kan je over 2 maanden immers gewoon weer SEPP subsidie krijgen als je daarvoor in de markt bent, dus zo slecht is het allemaal niet.

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:00
Maar hoe zit het dan als de prijs is gestegen?

In mijn geval private lease auto besteld in Maart 2022 catalogus waarde 43.000 zou in juli geleverd worden.
Door al wereldwijde problemen, wordt hij later geleverd Januari 2023. Nou kan het zijn dat hij nu net boven de 45.000 komt.
Dan grijp je wel mooi mis, waar je op heb gerekend. En het gaat buiten jou schuld om. |:(
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee