Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

rik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:22:
We overwegen ons PL van de hand te doen aan een ander, en dan een andere elektrische auto ervoor in de plaats de PL’en. Weet iemand hoe dat subsidietechnisch gaat? Gaat de huidige over naar degene die het contract overneemt? Hebben wij dan we nog de mogelijkheid nieuwe subsidie aan te vragen? Of behouden we de huidige subsidie en heeft degene die overneemt pech?
De geleasete elektrische personenauto moet ononderbroken 4 jaar op naam van de subsidieontvanger blijven staan. Periodiek controleren wij bij de RDW of aan deze eis wordt voldaan. Stopt u eerder met leasen dan de afgesproken subsidieperiode? Dan stopt ook de maandelijkse betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
We overwegen ons PL van de hand te doen aan een ander, en dan een andere elektrische auto ervoor in de plaats de PL’en. Weet iemand hoe dat subsidietechnisch gaat? Gaat de huidige over naar degene die het contract overneemt? Hebben wij dan we nog de mogelijkheid nieuwe subsidie aan te vragen? Of behouden we de huidige subsidie en heeft degene die overneemt pech?
Waar het op neerkomt: stel je hebt nu 14 maanden gehad van de 48 maanden die vereist zijn bij PL, dan heb je dus 14x het maandelijkse subsidiebedrag gekregen en stopt het zodra er een nieuw persoon de PL overneemt. De overige 24 maanden komen simpelweg te vervallen en de nieuwe aanvrager heeft niks te maken met jouw verleden en kan dus de volledige tweedehands € 2.000 subsidie krijgen in 48 maanden. Het is dus wel extreem goed opletten indien het PL contract overgenomen wordt. PL contract en SEPP subsidie hebben niks met elkaar te maken en staan dus volledig los van elkaar, het is gebruikelijk om een PL contract over te kunnen nemen, maar de nieuwe aanvrager moet zich er dan wel bewust van zijn dat als hij/zij nog slechts die resterende 24 maanden kan PL'en en verlenging niet mogelijk is (vaak wel, maar check het) dan zou die persoon bij het inleveren van de auto na 24 maanden dus ook geen subsidie meer krijgen.

Op je vraag of je dan nog de mogelijkheid hebt nieuwe subsidie aan te vragen: slecht nieuws:
Artikel 1.7. Algemene voorwaarde
Gedurende de looptijd van deze regeling kan een aanvrager slechts eenmaal in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze regeling.
Bron.

Het is dus nadrukkelijk niet mogelijk nog een keer van deze regeling gebruik te maken. Want of je nu 1 van de 48 maanden of 47/48 maanden van de subsidie genoten hebt, je bent ervoor in aanmerking gekomen en hebt subsidie gekregen. Anders zou je onevenredig veel (want niemand stopt na 1 maand) voordeel kunnen hebben.

Wel is het zo dat we hier praten over een aanvrager en daarover wordt gezegd:
aanvrager: natuurlijk persoon die een subsidie aanvraagt op grond van deze regeling;
Jij bent een natuurlijk persoon. En als je een partner hebt, is die ook een natuurlijk persoon. Dus jij en je partner kunnen allebei eenmalig van deze subsidie profiteren. Nergens staat dat er maar één aanvraag per (woon)adres mogelijk is, wat op zich ook logisch gezien 20/30-ers die soms nog bij hun ouders wonen en wellicht allebei hiervan gebruik willen maken.

Wel is daar nog één catch:
2 De personenauto, bedoeld in het eerste lid, heeft niet eerder op naam gestaan van:
a. de aanvrager;
b. een persoon die op de datum van de aanvraag het zelfde woonadres heeft als de aanvrager.
Dat laatste is dus normaliter bij een partner altijd het geval. Kortom: het is ook niet mogelijk om de PL over te dragen aan je partner en zodoende je partner vervolgens de subsidie aan te laten vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-01-2022 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:10

rik

Mooie uitgebreide uitleg, bedankt!
De beperkte range van de MG ZS EV begint vervelend te worden, vandaar de gedachte om naar een ander (het nieuwe) model uit te kijken. Maar subsidietechnisch blijkt dat dus niet handig helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 23:04
Volgens mij was het zo dat als je je EV vervangt voor een andere EV( die ook aan de voorwaarden voldoet) je de subsidie gewoon door mocht laten lopen. Ik ben nu alleen niet in de gelegenheid dit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tre99
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-09-2023
Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xckWkBOhGjLEmU02z42QCZhCOms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LILxxyAUeT9mzHxG18GRns5N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 07:27
MooDyBLueS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Fout. Kies de ExecutiveLine 64 kWh en je zit er al ruim boven. Zonder nog een lakkleur of wat dan ook gekozen te hebben.

Zelfs met de DynamicPlusLine 64 kWh moet je opletten. Die begint bij € 42.500, dus lakkleur en wat opties kunnen nog, maar niet teveel. En in beide gevallen mis je nog een warmtepomp. Kies je die beide, dan zit je op € 44.351, dat zit maar net onder de 45k.

En juist die luxe uitvoeringen zijn heel erg populair, bijna niemand kiest een kalere uitvoering.
Je steekt een heel verhaal met cijfertjes af en conclusie is dat van de 4 uitvoeringen er dus maar 1 is die boven de 45k zit...
De rest kun je met lak en waterpomp makkelijk onder de 45k houden.

Ow ow ow wat heb ik het fout 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
Budget SEPP
Gebruikte elektrische personenauto’s
Stand tot en met 13 januari 2022 07:30 uur:
Totaal jaarbudget 2022: € 20.400.000
Aangevraagd: € 5.240.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 15.160.000*
Nieuwe elektrische personenauto’s
Stand tot en met 13 januari 2022 07:30 uur:

Totaal jaarbudget 2022: € 71.000.000
Aangevraagd: € 22.116.700
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 48.883.300*

*Deze aantallen zijn de ingediende aanvragen tot en met 13 januari 2022 07:30 uur. Deze aanvragen zijn nog niet beoordeeld. Het kan dus zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen (omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden) of worden ingetrokken. Zoals verwacht is er op de openingsdag van de regeling sprake van een piek van indieningen. Dit wil echter niet zeggen dat de aantallen dagelijks zo hoog blijven. Iedere donderdag actualiseren wij de aantallen op deze pagina.
Een groot deel van de aanvragen in de eerste week gedaan dus, zoals verwacht.

Wat ik me afvraag, indien er al aanvragen zijn afgerond en niet toegewezen, is daar in deze getallen al rekening mee gehouden?

[ Voor 26% gewijzigd door Peutpeut op 13-01-2022 13:26 ]

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Peutpeut schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Een groot deel van de aanvragen in de eerste week gedaan dus, zoals verwacht.

Wat ik me afvraag, indien er al aanvragen zijn afgerond en niet toegewezen, is daar in deze getallen al rekening mee gehouden?
Ja. Maar het duurt vele weken voordat ze door deze aanvragen heen zijn en ze hebben goedgekeurd/afgekeurd. Dus die aantallen zijn alle potentiële goedkeuringen + reeds goedgekeurde aanvragen. Er zullen er bar weinig afgekeurd zijn op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:54
Ik ben me momenteel ook aan het oriënteren aangaande een EV. Moet wel onder 45000 blijven ivm de Sepp. Nu twee kandidaten. Volvo core XC 40 met 70kwh. Met aanvullend pakketje fiscale waarde 44975. Of de Kia EV 6 model air 58 kwh. Beiden hebben voor en tegen. Echter de keuze is reuze lastig. Bij Volvo een laadpaal gratis. Geen adaptieve cruisecontrol. Wel bij de Kia maar geen laadpaal en een toch wel een iets opvallender koetswerk dan de Volvo. Kan nog even nadenken. De sepp pot zit nog aardig gevuld. Lastige keuze vind ik het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:10

rik

Antwoord gekregen van het sepp loket:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 11 januari. Hierin vraagt u of de SEPP kan doorlopen als u van lease auto/contract verandert. Graag reageer ik op uw e-mail.

SEPP andere auto
U hoeft niet iets terug te betalen als de subsidieontvanger een andere elektrische personenauto koopt of leaset die ook in aanmerking zou zijn gekomen voor subsidie op grond van de regeling, en deze andere auto gedurende de nog resterende termijn van de verplichte drie of vier jaar op zijn naam is gesteld. In dit geval wordt de vaststellingsbeschikking op verzoek van de subsidieontvanger, na verstrekking van het kenteken van deze andere auto gewijzigd. Indien dit het geval is kan een aanvrager een wijziging via eLoket naar RVO sturen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:59
FreddyFish schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:14:
Ook zojuist de aanvraag ingediend. Volgnummer 9840. Nu net als hierboven het lange wachten op de e-208!
Wat is momenteel de verwachte levertijd mijne ook besteld namelijk.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
TheRyzenDude schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Mijn documenten worden nog steeds gecontroleerd, de auto is dus nog niet besteld. Verwachte levertijd staat nog op 14 weken maar ik denk dat dat volledig uit de lucht gegrepen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
[...]

09-11 heb ik mijn e-208 besteld. Levering voorzien, eerste week van februari!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

FreddyFish schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Mijn documenten worden nog steeds gecontroleerd, de auto is dus nog niet besteld. Verwachte levertijd staat nog op 14 weken maar ik denk dat dat volledig uit de lucht gegrepen is.
Ik log net nog een keer in, staat nu opeens 19 weken ipv 14 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:28
[...]

Voor wat het waard is. Vandaag contact gehad met JustLease. Zij gaven aan dat de productiecapaciteit voor de e-208 is gereserveerd en dat 14 weken haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Stand tot en met 20 januari 2022 08:00 uur:
Aangevraagd: € 5.916.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 14.484.000*
Stand tot en met 20 januari 2022 08:00 uur:

Aangevraagd: € 24.927.350
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 46.072.650*
*Deze aantallen zijn de ingediende aanvragen tot en met 20 januari 2022 08:00 uur. Deze aanvragen zijn nog niet beoordeeld. Het kan dus zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen (omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden) of worden ingetrokken. Iedere donderdag actualiseren wij de aantallen op deze pagina.
Stijging tov vorige week valt mee. Budget voor gebruikt van 5,2 naar 5,9 mille, nieuw van 22,1 naar 24,9 mille (aangevraagd budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
[...]

[...]

Van de week contact gehad met Justlease en kreeg te horen nu bestellen = levering eind mei/begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmv96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-10-2023
[...]

Gister contact gehad met de RVO uit nieuwsgierigheid naar de verwachte verwerkingstijd van de SEPP aanvragen. De wettelijke termijn voor het kenbaar maken van de beslissing is 13 weken, maar de streeftijd is binnen 4 weken werd me verteld.
Tot de SEPP beslissing binnen is wordt ook onze e-208 nog niet daadwerkelijk besteld, maar het zal dus hopelijk niet meer dan zo'n 4 + 14 weken totale wachttijd worden. Nu dus geduld uitoefenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 16:28
Heeft een van jullie wel eens meegemaakt dat het RVO een subsidieaanvraag afwijst? De regels zijn vrij overzichtelijk, dat kan toch (bijna) niet fout gaan?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jelmer058 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:40:
Heeft een van jullie wel eens meegemaakt dat het RVO een subsidieaanvraag afwijst? De regels zijn vrij overzichtelijk, dat kan toch (bijna) niet fout gaan?
Als prof die op dagelijkse basis met de RVO te maken heeft, uiteraard worden aanvragen weleens afgewezen.

Maar deze regeling is inderdaad heel overzichtelijk en de kans op afwijzing zou ik zelf op verwaarloosbaar schatten. Zolang je de noodzakelijke documenten hebt, een auto uit de autolijst besteld hebt en er voldoende budget is, zal een aanvraag niet afgewezen worden.

Ik denk eerlijk gezegd, dat deze regeling wel het laagste risico op afwijzing heeft die ik ken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik denk ik log nog eens in bij de SEPP.

et voila
Beslissing
Ik heb besloten u subsidie te verlenen. De subsidie bedraagt € 3.350,-. Op dit bedrag heeft u recht als uw vaststellingsverzoek aan de voorwaarden uit deze regeling voldoet. Voordat uitbetaling van de subsidie plaatsvindt wordt er getoetst op o.a. de catalogusprijs en de actieradius die in het kentekenregister (RDW) zijn opgenomen. Houdt u er rekening mee dat we dit bij de vaststelling altijd controleren. De subsidieverlening is de eerste stap in uw aanvraag. Nu u beschikt over de subsidieverlening, zijn de volgende stappen van belang.
8)

[edit]

Had, toevallig?, vanmiddag een mail van de lease maatschappij met als subject:
Is je subsidieaanvraag gelukt? Laat het ons weten!

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 21-01-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dream800
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 20:07
En hier ook goed nieuws van de SEPP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier ook subsidie verleend :) Apart dat je daar geen mail oid van krijgt.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 07:27
Mail nu ook binnen en ook hier subsidie verleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:25
Hier ook. Subsidie toegekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmv96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-10-2023
hjs schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:34:

et voila

[...]

8)

[edit]

Had, toevallig?, vanmiddag een mail van de lease maatschappij met als subject:
Is je subsidieaanvraag gelukt? Laat het ons weten!
Ook hier goedgekeurd! En ook 'toevallig' een mailtje van de leasemaatschappij in de inbox om bestelling in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nog geen email gezien, maar wel ouderwets via de post ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Freekers schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:41:
Hier ook subsidie verleend :) Apart dat je daar geen mail oid van krijgt.
Die krijg je wel, maar is blijkbaar wat willekeurig. Die van ons is ook 21 januari goedgekeurd, maar pas op 22 januari kregen we de mail.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 09:58
03-01-22 de subsidie aangevraagd.
Vrijdag 21-01-22 de toewijzing van de subsidie (2de hands gebruikt).
Vandaag 24-01-22 is de subsidie gestort op mijn rekening :Y

VW egolf 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Het is weer donderdag
Stand tot en met 27 januari 2022 08:00 uur:

Aangevraagd: € 6.442.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 13.958.000*

Stand tot en met 27 januari 2022 08:00 uur:

Aangevraagd: € 27.855.250
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 43.144.750*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik ben de gegevens aan het bijhouden wekelijks en sinds we wekelijkse statistieken krijgen van de RVO is dit hoe het eruit heeft gezien:

Gebruikt:
6-1 tot 13-1: 5,8% van het budget af, 74,3% resterend budget
13-1 tot 20-1: 3,3% van het budget af, 71,0% resterend budget
20-1 tot 27-1: 2,6% van het budget af, 68,4% resterend budget

Nieuw:
6-1 tot 13-1: 5,8% van het budget af, 68,8% resterend budget
13-1 tot 20-1: 4,0% van het budget af, 64,9% resterend budget
20-1 tot 27-1: 4,1% van het budget af, 60,8% resterend budget

Op basis van deze gegevens kan je een inschatting maken hoe hard het budget op zal raken.

Gebruikt:
Gemiddelde over 3 weken: 3,9% per week, 17,5 weken te gaan, ±30 mei budget op.
Uitgaande van laatste week: 2,6% per week, 26,3 weken te gaan, ±30 juli budget op.

Nieuw:
Gemiddelde over 3 weken: 4,6% per week, 13,2 weken te gaan, ±29 april budget op.
Uitgaande van laatste week: 4,1% per week, 14,8 weken te gaan, ±11 mei budget op.

Aangezien we ook wel met zekerheid kunnen stellen dat de eerste run van de eerste registraties voorbij is, zullen de percentages niet ineens enorm omhoog schieten zoals we de eerste paar dagen gezien hebben. Het voornaamste wat impact kan hebben is fabrikanten die ineens een soort subsidieverdubbelaar aan gaan bieden zoals MG in het verleden ook gedaan heeft. Dat kan dan ineens wat nieuwe klanten trekken.

Kortom: de komende 3 maanden is er sowieso nog voor zowel nieuw als gebruikt budget beschikbaar. En dus heeft iedereen genoeg tijd om zelfs te beginnen aan de EV zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dan mijn persoonlijke ervaring:
3-1 SEPP subsidie aangevraagd*
7-1 auto opgehaald en op naam gezet
21-1 budget toegekend
22-1 e-mail gekregen dat budget toegekend is, kenteken doorgegeven
27-1 brief op de mat (fysiek) en geld binnen

*nog zonder kenteken omdat het om tweedehands koop ging en bij tweedehands wordt er door de SEPP een RDW check gedaan wordt als je zegt dat het kenteken bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 06:54
Ben geïnteresseerd in de nieuwe Renault Megane E-TECH ELECTRIC EV60 Techno uitvoering.

Van de dealer de volgende prijzen gekregen, consumenten adviesprijs 42.990, fiscale waarde 42.000.

Met een warmtepomp 1.000 en metaallak 800 (+400 two tone) zit je al de grens van 45K. Welke van de prijzen hanteert men nu als cataloguswaarde voor de subsidie?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jschoorl2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:40:
Ben geïnteresseerd in de nieuwe Renault Megane E-TECH ELECTRIC EV60 Techno uitvoering.

Van de dealer de volgende prijzen gekregen, consumenten adviesprijs 42.990, fiscale waarde 42.000.

Met een warmtepomp 1.000 en metaallak 800 (+400 two tone) zit je al de grens van 45K. Welke van de prijzen hanteert men nu als cataloguswaarde voor de subsidie?
De cataloguswaarde, dus de hogere van de twee. Het is namelijk zelfs incl. alle accessoires. Nu is de Megane een splinternieuwe EV, dus waarschijnlijk staat er nog niks op kenteken, maar wat je kan doen is een andere Renault pakken waarbij je kijkt wat me van Renault in de prijslijst zegt dat de adviesprijs en fiscale waarde zijn, daar dan de metallic lak bovenop gooien en dan kijken wat de RDW zegt.

Then again, EV60 Techno + warmtepomp + metallic lak = 44.790 als ik het zo lees, dus dan zit je altijd goed. Alleen met two-tone niet. Toevallig is dat precies de reden waarom wij met de Kia e-Soul niet voor two-tone gegaan zijn, want die had exact hetzelfde euvel. Mijn e-Soul heeft een fiscale waarde van 44.590 en two-tone was +500, dus precies erbuiten. Zo wordt two-tone niet slechts +400, maar +3750 bij een nieuwe auto omdat je dan de subsidie misloopt. Dat was het mij ook niet waard, ook al ging het bij ons om een tweedehands (en dus 2k subsidie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVar
  • Laatst online: 28-05 23:01
jschoorl2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:40:

Het gaat om de fiscale waarde plus de opties af fabriek, die hogere prijs waarde zal incl. afleverings kosten zijn. Die hoef je niet mee te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
CVar schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Het gaat om de fiscale waarde plus de opties af fabriek, die hogere prijs waarde zal incl. afleverings kosten zijn. Die hoef je niet mee te tellen.
Je moet echt de cataloguswaarde aanhouden, niet de fiscale waarde. Afleveringskosten hebben hier niks mee van doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 30-01-2022 10:37 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVar
Luiaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Je moet echt de cataloguswaarde aanhouden, niet de fiscale waarde. Afleveringskosten hebben hier niks mee van doen.
Ik denk/hoop dat we over hetzelfde praten. Als ik bijv. in de huidige Skoda ENYAQ prijslijst kijk is het toch echt de vermelde fiscale waarde die aangehouden wordt plus de af fabriek opties uiteraard.

Onze is net op kenteken gezet en de waarde die ik bij RDW zie staan klopt daar precies mee.

Zou ook even een search doen in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door CVar op 30-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
CVar schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Ik denk/hoop dat we over hetzelfde praten. Als ik bijv. in de huidige Skoda ENYAQ prijslijst kijk is het toch echt de vermelde fiscale waarde die aangehouden wordt plus de af fabriek opties uiteraard.

Onze is net op kenteken gezet en de waarde die ik bij RDW zie staan klopt daar precies mee.

Zou ook even een search doen in dit topic.
Onder de voorwaarden op de site staat: "De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) zoals geregistreerd in het kentekenregister (RDW) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000."
Als het werkt dan werkt het.
Bij twijfel of een bedrag dat heel dicht tegen de 45k aan zit: vraag de verkoper om de mogelijkheid tot subsidie te bevestigen. Dat zou ik tenminste doen.

Edit: misschien dat die fiscale waarde geldt bij lease, is dat bij jou toevallig zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 30-01-2022 21:21 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
Luiaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Onder de voorwaarden op de site staat: "De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) zoals geregistreerd in het kentekenregister (RDW) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000."
Als het werkt dan werkt het.
Bij twijfel of een bedrag dat heel dicht tegen de 45k aan zit: vraag de verkoper om de mogelijkheid tot subsidie te bevestigen. Dat zou ik tenminste doen.

Edit: misschien dat die fiscale waarde geldt bij lease, is dat bij jou toevallig zo?
Het is Private Lease maar dat zou niet uit mogen maken.

Mijn catalogusprijs op de RDW site is precies de fiscale waarde plus de opties uit de Skoda prijslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik denk echt dat bij lease de fiscale waarde telt en bij privé-aankoop catalogus.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
Ik had het over catalogus waarde maar bij de RDW staat catalogusprijs.

Nog niet gecontroleerd maar lijk me sterk dat dat verschillend zou zijn.

Aanvulling: Heb op de RVO site gekeken en die hebben het over de catalogusprijs van de auto (zoals eerder gemeld hier). Dat is dus de fiscale waarde die bij mij in de prijslijst staat. Consumentenprijs in de prijslijst is in principe met afleverkosten etc. maar het gaat dus over de kale fiscale waarde (RDW noemt dit consumentenprijs) plus de af fabriek opties.

Wat wel een dingetje kan ze zijn is dat tussen het bestellen en het op kenteken zetten, de prijs verhoogd kan zijn. RDW kijkt naar de prijs op dat moment. Dus als je dicht tegen die 45k zit en je moet 8 maanden wachten neem je daar wel een risico mee. Als de prijs tussentijds verhoogd wordt, kan je er overheen komen.

Zo is bijv. de huidige fiscale waarde van de ENYAQ 60, vanaf april zo’n 1k hoger.

[ Voor 72% gewijzigd door CVar op 31-01-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Luiaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:39:
Ik denk echt dat bij lease de fiscale waarde telt en bij privé-aankoop catalogus.
Nee, absoluut niet. Het gaat om de catalogusprijs zoals die bij RDW geregistreerd staat, deze is identiek voor private lease en koop (bij een identieke auto).

Fabrikanten maken er echter een enorm potje van in hun prijslijsten. Daarom is niet altijd puur op een prijslijst af te halen waarvoor een auto te boek staat en welke prijs er nu geldt. De een noemt het cataloguswaarde, een ander adviesprijs en weer een ander verkoopprijs particulieren. Hoe het ook genoemd wordt doet er echt 0 toe, zoek het maar eens goed uit als je me niet gelooft, iedereen gebruikt weer andere termen en de betekenis staat (behalve die bij de RDW én in het wetboek) niet in beton gegoten.

Bij onze Kia e-Soul is het toch écht de complete prijs incl. optiepakketten én afleverkosten die meetelt.
Onze e-Soul:
- fiscale waarde: 44.045 (incl. metallic lak) *
- consumentenadviesprijs: 44.990 (incl. metallic lak) **
- RDW registratie: 44.990 (incl. metallic lak)
- meerprijs two-tone lak: +395 (niet gekozen door ons, om duidelijke redenen)
* De fiscale waarde wordt gebruikt voor de berekening van de bijtelling.
** De consumentenadviesprijs is inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren van de auto, het reinigen en poetsen van de auto, de nulbeurt, de
kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.
Bron is de Kia prijslijst voor deze info.

Kortom: de fiscale waarde heeft niks met een particuliere auto te maken. PL of koop doet er niet toe.

Kia is op dit punt wel een van de duidelijkste als het gaat om wat die bedragen in de prijslijst nu betekenen en wat erin zit.

Daarnaast:
catalogusprijs: catalogusprijs, bedoeld in artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992

artikel 9:
Onder catalogusprijs wordt verstaan de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen. In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald.

Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto wordt ingeschreven in het kentekenregister.

Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur.
Bron 1.
Bron 2.

Met andere woorden, het gaat om:
- de cataloguswaarde, ook wel geadviseerde verkoopprijs genoemd
- die cataloguswaarde wordt op de dag dat de auto op kentekent gezet wordt in de RDW bijgeschreven (en is publiekelijk op te vragen met het kenteken)
- alle extra toebehoren (opties, pakketten, lak, etc) worden daarin meegenomen, met uitzondering van losse accessoires (denk aan een dakdrager of bagagenet)

Voor zover ik heb gemerkt (tot nu toe zonder uitzondering) zitten de afleverkosten er ook altijd in.

Paar tips voor @CVar :
- bij merken die met makkelijke pakketten werken, is het vrij eenvoudig om de werkelijke fiscale waarde te achterhalen, denk aan Hyundai, Kia, Renault o.a. terwijl Skoda, VW en PSA gigantische lijsten met losse opties, optiepakketten en dergelijke hebben. Die laatste zijn vrij onmogelijk om jouw exacte uitvoering te achterhalen via occasions die er te koop staan. Bij de Koreanen en Renault daarentegen kan je prima op een bepaalde uitvoering zoeken, want vrijwel altijd is het gewoon uitvoering+kleur+evt. WP en klaar is kees.
- neem een clausule in je koop-/lease-overeenkomst op waarin je aangeeft de koop/PL alleen te doen wanneer subsidie verschaft wordt. Als de auto dan toch over de 45k gaat, kan je ervan af zien.
- als je er helemaal niet van af wilt zien, neem dan gewoon de zekerheid om bijv. niet voor een two-tone lak te gaan. Mijn mening is dat als het om zoiets als een kleurtje gaat: dan neem ik wel zekerheid. Als achteraf blijkt dat ik toch two-tone of een luxere kleur had kunnen kiezen, dan is dat maar zo. Gaat het om wel/niet kunnen nemen van een warmtepomp, dan zie ik dat persoonlijk absoluut als een no-go als die er niet op zou kunnen, dus dan zou ik de clausule opnemen en dan is het of die auto met WP met subsidie of helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVar
@MooDyBLueS

Wij hebben de auto al dus de vraag over wel of niet de two-tone lak kwam niet van mij 😉

Denk wel dat bij jou de fiscale waarde fout is opgegeven of staat bij de RDW. Ik zie duidelijk in de Kia e-Soul prijslijst staan dat de consumentenadviesprijs incl. de kosten rijklaarmaken zijn dus die hoef je niet mee te tellen. Je zegt ook zelf dat de fiscale waarde lager is en dat is ook het bedrag wat de RDW zou moeten hanteren.

Bij Skoda worden dezelfde prijstermen gebruikt en daar is bij de RDW de (lagere) fiscale waarde gebruikt zoals het hoort en niet de consumentenadviesprijs.

Zie deze uitleg ook in dit artikel: https://www.autoweek.nl/a...-alles-wat-je-moet-weten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Klopt @MooDyBLueS ze maken er ook wel eens een potje van. Zoals ik al eerder zei, het is natuurlijk alleen relevant voor grensgevallen. Zelf haal ik hobbymatig af en toe een EV uit het buitenland en die voer je niet alleen in, je kunt ook zelf de BPM-aangifte doen. Ik volg zo goed mogelijk de prijslijsten, maar uitvoeringen zijn niet altijd helemaal te vergelijken. In grensgevallen zorg ik dan ook dat ik aan de veilige kant van die 45k blijf. Dat doe ik uiteraard niet met auto's die duizenden euro's duurder waren, want dat zou niet correct zijn en die waarde staat ook aan de basis van je verzekering etc.
Uiteindelijk is het aan de koper om er al dan niet iets mee te doen. Een tijdje geleden had ik een Kona te koop, die vanaf januari weer subsidiabel zou zijn. Ik werk daarvoor nu ook samen met een autobedrijf zodat kopers dat ook kunnen regelen. Toch kocht iemand die Kona begin december zonder subsidie omdat zijn eigen auto stuk was en hij snel iets anders nodig had....

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Weer een week verder. Overzicht van vorige week vind je hier: hjs in "Particuliere EV subsidie (SEPP)"
Budget SEPP
Stand tot en met 3 februari 2022 08:00 uur:
Aangevraagd: € 6.936.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 13.464.000*
Stand tot en met 3 februari 2022 08:00 uur:

Aangevraagd: € 30.310.800
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 40.689.200*
*Deze aantallen zijn de ingediende aanvragen tot en met 3 februari 2022 08:00 uur. Deze aanvragen zijn nog niet beoordeeld. Het kan dus zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen (omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden) of worden ingetrokken. Iedere donderdag actualiseren wij de aantallen op deze pagina.

[ Voor 4% gewijzigd door Peutpeut op 04-02-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:31
De nieuwsberichten over de resterende subsidie hebben niet gezorgd voor meer aanvragen blijkt uit de cijfers.
Budget SEPP
Stand tot en met 10 februari 2022 08:00 uur:
Aangevraagd: € 7.420.000
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 12.980.000*
Stand tot en met 10 februari 2022 08:00 uur:

Aangevraagd: € 32.910.400
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 38.089.600*
*Deze bedragen zijn gebaseerd op ingediende aanvragen tot en met 10 februari 2022 08:00 uur. Nog niet al deze aanvragen zijn beoordeeld. Het kan dus zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen (omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden) of worden ingetrokken. Iedere donderdag actualiseren wij de aantallen op deze pagina.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
n0pe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:17:
De nieuwsberichten over de resterende subsidie hebben niet gezorgd voor meer aanvragen blijkt uit de cijfers.

[...]
Dat klopt, maar hoe ik de nieuwsberichten interpreteer is als volgt: "oohhh, er is nog genoeg subsidie over, ik kan nog rustig rond blijven kijken de komende tijd". Of zie jij soms nieuwsberichten die roepen dat de pot bijna op is?

Pas als je nieuwsberichten krijgt die benoemen dat het einde in zicht is, ga je natuurlijk pas meer mensen krijgen die er toch nog even halsoverkop bij willen zijn.

Ik heb het al veel vaker geroepen, maar hier was ook het halve topic panisch dat op 4 januari alle subsidie al op zou zijn. Ondanks diverse voorbeeldberekeningen, het feit dat we dit jaar 4-5x zoveel subsidie als in 2021 én dat in 2021 nog een doorschuifregeling van 2020 van toepassing was, was ook toen nog een redelijke periode subsidie beschikbaar, zeker tweedehands.

Ook nu kijkend naar de laatste 3 weken gaat nieuw met 4,1% dan 3,5% en vorige week 3,7%, gemiddeld 3,7% per week van de totale pot. Met nog 53,6% resterend is de rekensom op dit tempo simpel: 14 en een halve week nog te gaan. Ongeveer eind mei.

Tweedehands is nog rooskleuriger: 3 weken geleden 2,6%, dan 2,4% en vorige week ook 2,4%, gemiddeld 2,5% per week van de totale pot. Met nog 63,6% resterend kom je daar op ongeveer 25,5 weken verder, wat pas begin augustus is.

Gezien de populariteit van private lease, vind ik een subsidiepot die pakweg 5 maanden bruikbaar is helemaal niet zo verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:31
MooDyBLueS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Dat klopt, maar hoe ik de nieuwsberichten interpreteer is als volgt: "oohhh, er is nog genoeg subsidie over, ik kan nog rustig rond blijven kijken de komende tijd". Of zie jij soms nieuwsberichten die roepen dat de pot bijna op is?
Gezien de populariteit van private lease, vind ik een subsidiepot die pakweg 5 maanden bruikbaar is helemaal niet zo verkeerd.
Zelf was ik in de veronderstelling dat de pot weer snel op zou zijn. Naar aanleiding van de nieuwsberichten dat de subsidie voor de verandering niet binnen enkele dagen op was (en een lange oriëntatie fase vorig jaar nadat de pot al op was) een nieuwe Peugeot e-208 besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 12-02-2022 21:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:33
Is bij iemand bekend of dealers kunnen/willen/mogen meewerken om een bon aan te leveren met een prijs onder de 45000 Euro, terwijl de prijs hoger is dan 45000 Euro? Met die bon kun je dan de subsidie aanvragen en kunt dan toch b.v. een Kia EV6 kopen of een Hyundai Ionic 5 met wat meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVos90
  • Laatst online: 22-04 13:18

JVos90

Ing, softwaredev & physics

Er word wel gekeken naar de catalogusprijs zoals in RDW staat. Maar misschien staan daar niet alle opties in?
Wij beoordelen de auto in uw aanvraag op de catalogusprijs, actieradius, brandstofsoort en voertuigcategorie, zoals geregistreerd in het kentekenregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).
Bron: https://www.rvo.nl/subsid...ijzer/sepp/autolijst-sepp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:47:
Is bij iemand bekend of dealers kunnen/willen/mogen meewerken om een bon aan te leveren met een prijs onder de 45000 Euro, terwijl de prijs hoger is dan 45000 Euro? Met die bon kun je dan de subsidie aanvragen en kunt dan toch b.v. een Kia EV6 kopen of een Hyundai Ionic 5 met wat meer opties.
Dat is onmogelijk. Sterker nog: ze kunnen je een bon geven van € 1.000, daar heb je werkelijk niks aan. Het énige wat telt is de cataloguswaarde zoals bij de RDW geregistreerd wordt.

Ik heb een Kia e-Soul en wou die met 2-tone, die zou nét boven de 45k eindigen als ExecutiveLine. Zonder 2-tone bleef ie er 400 onder. Je raadt het al: voor de subsidie een dealbreaker en ik ga echt niet naast de €600 meerprijs nog eens de misgelopen subsidie 'betalen' voor een 2-tone lak.

Bij meerdere Kia dealers geweest en gesproken over mogelijkheden, maar zij zijn ook gewoon gebonden aan regelgeving en wat de importeur vaststelt. Dat zal dus met de EV6 of Ioniq 5 niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08-2024
Zojuist heb ik het kenteken van onze auto ontvangen. Bij aanvraag was de catalogusprijs net onder de 45.000 euro, maar nu is deze geregistreerd net boven de 45.000 in RDW. De dealer geeft aan dat de importeur dit niet kan veranderen. Anderen hier ook last van? Ideeën hoe hiermee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MooDyBLueS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Dat is onmogelijk. Sterker nog: ze kunnen je een bon geven van € 1.000, daar heb je werkelijk niks aan. Het énige wat telt is de cataloguswaarde zoals bij de RDW geregistreerd wordt.

Ik heb een Kia e-Soul en wou die met 2-tone, die zou nét boven de 45k eindigen als ExecutiveLine. Zonder 2-tone bleef ie er 400 onder. Je raadt het al: voor de subsidie een dealbreaker en ik ga echt niet naast de €600 meerprijs nog eens de misgelopen subsidie 'betalen' voor een 2-tone lak.

Bij meerdere Kia dealers geweest en gesproken over mogelijkheden, maar zij zijn ook gewoon gebonden aan regelgeving en wat de importeur vaststelt. Dat zal dus met de EV6 of Ioniq 5 niet anders zijn.
Bedankt voor de uitleg en snap hem nu ... behalve .... als de dealer jou een contract/koopbon had gemaakt voor de Kia e-soul zonder 2-tone maar in feite eentje met 2-tone had besteld (en jij daarvoor het extra bedrag natuurlijk betaald had). Subsidie aanvraag kan dan gewoon volgens de RDW regels. Vraag is dus of een dealer dit wil doen?
Zo niet, dan vallen er toch weer veel auto's af voor een particuliere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 20:22
MDVej schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:11:
Zojuist heb ik het kenteken van onze auto ontvangen. Bij aanvraag was de catalogusprijs net onder de 45.000 euro, maar nu is deze geregistreerd net boven de 45.000 in RDW. De dealer geeft aan dat de importeur dit niet kan veranderen. Anderen hier ook last van? Ideeën hoe hiermee om te gaan?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Had me dit niet eerder zo gerealiseerd, maar als ik het goed begrijp dan geldt voor SEPP de catalogusprijs op moment van tenaamstelling. Dat zou betekenen dat je de SEPP misloopt door een tussentijdse prijsverhoging ook al is die niet op jou van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVos90

JVos90

marcel3 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Had me dit niet eerder zo gerealiseerd, maar als ik het goed begrijp dan geldt voor SEPP de catalogusprijs op moment van tenaamstelling. Dat zou betekenen dat je de SEPP misloopt door een tussentijdse prijsverhoging ook al is die niet op jou van toepassing?
Geeft dit niet een loophole? Waarschijnlijk te veel moeite maar toch.
  1. Bestel een auto boven 45k.
  2. Catalogusprijs even voor iedereen net onder de 45k laten zetten en geen nieuwe verkopen door laten gaan.
  3. Daarna prijs weer verhogen.
Wat andersom nu gebeurd lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Heb net even ook even met de RDW gebeld. Er is niet zoiets als een database van merken/modellen/uitvoeringen met daaraan een cataloguswaarde gekoppeld. Die catalogusprijs wordt op moment van tenaamstelling door de importeur bij het aanvragen van het kenteken opgegeven. Je moet dus vooral hopen dat de importeur op dat moment de catalogusprijs die op jouw koopcontract staat registreert en niet de actuele prijzen.
Ook de dealer nog even gebeld (Kia) en die maakte zich geen zorgen, maar leek tegelijkertijd ook niet echt op de hoogte van dit proces. (Tis maar geld van een ander zeggen ze dan bij ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:01:
[...]

Bedankt voor de uitleg en snap hem nu ... behalve .... als de dealer jou een contract/koopbon had gemaakt voor de Kia e-soul zonder 2-tone maar in feite eentje met 2-tone had besteld (en jij daarvoor het extra bedrag natuurlijk betaald had). Subsidie aanvraag kan dan gewoon volgens de RDW regels. Vraag is dus of een dealer dit wil doen?
Zo niet, dan vallen er toch weer veel auto's af voor een particuliere koper.
Doen ze niet want dat is fraude.

Sterker nog: Kia weet dondersgoed dat met de e-Soul dit 'probleem' er is en ook met de e-Niro was het zo dat je nét een DynamicPlusLine in wit kon krijgen voor 44.995 maar elke kleur lak zorgde voor 45k+. Weten ze en doen ze niks aan.

Het zou mij extreem verbazen als er dealers/importeurs zijn die hier mee in zee gaan. Sterker nog: van Kia weet ik dat er ook strenge afspraken zijn dat er geen kortingen gegeven mogen worden behalve acties vanuit de importeur en hoogstens een iets hogere inruil op je eigen auto. Als de importeur erachter komt dat je als dealer korting hebt gegeven, krijg je geen nieuwe EV's meer geleverd. Dit geldt specifiek voor de EV's is mij door betrouwbare bronnen verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08-2024
marcel3 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:19:
Heb net even ook even met de RDW gebeld. Er is niet zoiets als een database van merken/modellen/uitvoeringen met daaraan een cataloguswaarde gekoppeld. Die catalogusprijs wordt op moment van tenaamstelling door de importeur bij het aanvragen van het kenteken opgegeven. Je moet dus vooral hopen dat de importeur op dat moment de catalogusprijs die op jouw koopcontract staat registreert en niet de actuele prijzen.
Ook de dealer nog even gebeld (Kia) en die maakte zich geen zorgen, maar leek tegelijkertijd ook niet echt op de hoogte van dit proces. (Tis maar geld van een ander zeggen ze dan bij ons).
Gaat hier ook om een KIA. De prijs op de overeenkomst boeit niet, de importeur kijkt naar de actuele waarde en geven die door. Ze doen ook geen enkele moeite om dat aan te corrigeren op basis van het moment van bestellen... Blijkbaar komt dit vaker voor. Ik ben benieuwd hoe SEPP hiermee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
MDVej schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Gaat hier ook om een KIA. De prijs op de overeenkomst boeit niet, de importeur kijkt naar de actuele waarde en geven die door. Ze doen ook geen enkele moeite om dat aan te corrigeren op basis van het moment van bestellen... Blijkbaar komt dit vaker voor. Ik ben benieuwd hoe SEPP hiermee om gaat.
Hmm, goed om te weten. Eerlijk gezegd zie ik het dan somber voor je in qua SEPP. Zou mooi zijn als je ons hier op de hoogte kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Laatst online: 17:52
Cool. Net een EV6 Air besteld met warmtepomp. Dat kan dan wel eens een hele dure pomp worden. 4500 ipv 1000 euro.

Rechtsbijstand maar eens even bellen morgen.

"May The Force be with me"

• JeroenE
  • Niet online
MDVej schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:59:
Blijkbaar komt dit vaker voor. Ik ben benieuwd hoe SEPP hiermee om gaat.
Die kijkt naar de gegevens in de RDW, dat staat overal duidelijk vermeld.

• Fabian-69
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik heb ook Rode EV6 58 Kw besteld speciaal om in aanmerking voor de SEPP subsidie te komen. kon ik bij de bestelling in Januari volgens de dealer nog warmtepomp(WP) of andere kleur kiezen. Op aanraden van de dealer de WP erbij besteld. Nav de eerdere discussies en verhalen, de dealer gebeld.
Hij heeft dit idd in hun dealership besproken en zij zeggen dat dit vaker voorkomt. Prijsprotectie staat in het systeem aan, dus hoef me geen zorgen te maken.
Dus heb je VOOR 18 feb besteld, dan contact met je dealer opnemen en vragen of de auto bij KIA met PRIJSPROTECTIE in het systeem staat.
Bij op naam stellen van de auto zou door KIA hierna gekeken dienen te worden. Zelf ga ik KIA NL nog schriftelijk om bevestiging vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:23
Weet niet of iemand anders dit al gedaan heeft maar kon het zo gauw niet vinden. Was benieuwd op wat voor tempo we naar het subsidieplafond toe koersen.

Dus even de data uit dit topic in een excel tabelletje gezet en een plotje gemaakt. Los van de eerste maand van 2022 gaat het de afgelopen weken behoorlijk lineair:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnZZTSaGATdEqBKpH0F-GsGulWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8wZbjAOLWY0MmAK2LgBzmVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ongeveer met 67k per dag. Als het lineair op dit tempo door blijft gaan zou het potje leeg zijn zo rond 21 augustus. En dat kan natuurlijk nog wat sneller gaan ivm de hoge brandstofprijzen.

Maargoed wat maakt het uit, als ie leeg is gaat de occassionprijs gewoon weer 2000 omlaag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZenMonkey schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:57:
Maargoed wat maakt het uit, als ie leeg is gaat de occassionprijs gewoon weer 2000 omlaag. 8)7
Niet per definitie hoor. Dat zou zijn vanuit de aanname dat de prijzen nu 2k verhoogd zijn.

Wij hebben zelf de Renault Zoe ZE50 en Mazda MX-30 in de gaten gehouden, al ver voor dit jaar en hoewel de Renault inderdaad in prijs steeg, ging dat langzaamaan en was dat ook in 2021 al het geval. Medio 2021 kocht je nog een Zen/Intens voor 21k (zonder subsidie), nu is dat eerder 25k. Dus voor die zou je gelijk kunnen hebben.

De MX-30 daarentegen is alleen maar gezakt. Medio 2021 kon je ze nog maar amper onder de 30k vinden en toen ze eenmaal wat onder de 30k kwamen was het de First Edition die nieuw 34-35k is. Toen wij half december voor eentje tekenden, werd het een full-options Luxury van 40k nieuw voor 28,5k. FE's waren toen alweer 27k en een hele enkele er iets onder (uithoeken v/h land). Inmiddels zie ik FE's voor 25k en Luxury voor 27,5k. Ok, het moet gezegd: de Mazda is een van de minder populaire EV's door z'n rijbereik, dus dat zal zeker bijdragen aan de continue verlaging.

Neemt niet weg dat het echt niet per definitie zo is dat als de pot op is alle EV's onder de 45k nieuwprijs ineens 2k zakken, want dan zouden ze dus nu allemaal 2k verhoogd moeten zijn en dat is echt niet het geval. Ook de Zoe's zijn gestaag steeds wat duurder geworden, ik heb geen enkele Zoe eind vorig jaar/begin dit jaar ineens duurder zien worden. Het was meer dat ik er op elk moment via Autoscout24 wel een stuk of 10 als favoriet had aangemerkt en daarvan merkte dat de goedkoopsten steeds het snelst wegwaren en daarna niet meer voor die prijs anderen terugkwamen, maar dat ging echt van 21k naar 21,5k naar 22k en dat in een tijdsbestek van maanden.

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-03-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45
Weet niet of iemand anders dit al gedaan heeft maar kon het zo gauw niet vinden. Was benieuwd op wat voor tempo we naar het subsidieplafond toe koersen.

Dus even de data uit dit topic in een excel tabelletje gezet en een plotje gemaakt. Los van de eerste maand van 2022 gaat het de afgelopen weken behoorlijk lineair:

[Afbeelding]

Dus ongeveer met 67k per dag. Als het lineair op dit tempo door blijft gaan zou het potje leeg zijn zo rond 21 augustus. En dat kan natuurlijk nog wat sneller gaan ivm de hoge brandstofprijzen.

Praten over een subsidie PLAFOND en dan een dalende grafiek laten zien. :+

Omdat hij afnemend dalend is verwacht ik eigenlijk wel iets later dan Augustus uit te komen. Echter, je zult zien dat als het bijna zover is er weer een kleine run komt op de laatste euro's. Dus ik gok op September voor deze pot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45
MooDyBLueS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Niet per definitie hoor. Dat zou zijn vanuit de aanname dat de prijzen nu 2k verhoogd zijn.

Wij hebben zelf de Renault Zoe ZE50 en Mazda MX-30 in de gaten gehouden, al ver voor dit jaar en hoewel de Renault inderdaad in prijs steeg, ging dat langzaamaan en was dat ook in 2021 al het geval. Medio 2021 kocht je nog een Zen/Intens voor 21k (zonder subsidie), nu is dat eerder 25k. Dus voor die zou je gelijk kunnen hebben.

De MX-30 daarentegen is alleen maar gezakt. Medio 2021 kon je ze nog maar amper onder de 30k vinden en toen ze eenmaal wat onder de 30k kwamen was het de First Edition die nieuw 34-35k is. Toen wij half december voor eentje tekenden, werd het een full-options Luxury van 40k nieuw voor 28,5k. FE's waren toen alweer 27k en een hele enkele er iets onder (uithoeken v/h land). Inmiddels zie ik FE's voor 25k en Luxury voor 27,5k. Ok, het moet gezegd: de Mazda is een van de minder populaire EV's door z'n rijbereik, dus dat zal zeker bijdragen aan de continue verlaging.

Neemt niet weg dat het echt niet per definitie zo is dat als de pot op is alle EV's onder de 45k nieuwprijs ineens 2k zakken, want dan zouden ze dus nu allemaal 2k verhoogd moeten zijn en dat is echt niet het geval. Ook de Zoe's zijn gestaag steeds wat duurder geworden, ik heb geen enkele Zoe eind vorig jaar/begin dit jaar ineens duurder zien worden. Het was meer dat ik er op elk moment via Autoscout24 wel een stuk of 10 als favoriet had aangemerkt en daarvan merkte dat de goedkoopsten steeds het snelst wegwaren en daarna niet meer voor die prijs anderen terugkwamen, maar dat ging echt van 21k naar 21,5k naar 22k en dat in een tijdsbestek van maanden.
Het kan niet vaak genoeg gezegt worden: die MX-30 is gewoon een koningsauto. Een dikke F*ck-You naar al die azijnzijkers over range etc. Wellicht een tikkeltje bumpie op de verkeersdrempels --> door het gewicht van nagenoeg 0 onder de motorkap. Maar voor iedereen die thuis kan laden een dikke aanrader. We rijden hem hier voor EUR 260 per maand door de SEPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Het kan niet vaak genoeg gezegt worden: die MX-30 is gewoon een koningsauto. Een dikke F*ck-You naar al die azijnzijkers over range etc. Wellicht een tikkeltje bumpie op de verkeersdrempels --> door het gewicht van nagenoeg 0 onder de motorkap. Maar voor iedereen die thuis kan laden een dikke aanrader. We rijden hem hier voor EUR 260 per maand door de SEPP.
Oh, absoluut mee eens. Wij hebben een MX-30 dus als occasion gekocht en tevens een Kia e-Soul 64 kWh als eerste auto. De MX-30 was als 2e auto voor mijn vrouw bedoeld die maar 20 km enkele reis rijdt, we hebben een eigen laadpaal, op haar werk staan er genoeg, maar ondertussen rijd ik stiekem met de MX-30 rond en 'moet' zij de e-Soul meenemen. >:)

Beaam volledig wat je zegt over verkeersdrempels, maar door de wijk heen houd ik hem lekker op standje -2 regeneratie en dat remt goed genoeg af van 30-40 km/u tot 15 km/u zonder het rempedaal te moeten gebruiken.

Ook de Kia is niet geweldig over drempels overigens hoor, wel iets beter dan de Mazda, want de Mazda kan bij te hoge snelheid (en dat is toch al vrij snel) zijn eindaanslag bereiken, dat heb ik met de Kia nog niet meegemaakt. De Mazda is echter heerlijk stil, nog comfortabeler en wat een interieur zeg!

Ons budget was zo'n 25k (na subsidie aftrek) en de keuze als vervanger voor de Aygo uit 2014 was MX-30, Zoe ZE50 of Yaris hybrid. Zoe viel al snel af omdat we het rijbereik niet nodig hebben en verder gewoon een minder mooie auto is en veel minder opties heeft. We zijn van oudsher Toyota rijders dus de Yaris is lang een optie gebleven, maar voor vrijwel gelijke aanschafprijs is het natuurlijk een no-brainer om de grotere, comfortabelere én luxere MX-30 te nemen. Anders waren we ongetwijfeld ook net zo happy met de Yaris geweest, maar gezien de huidige benzineprijzen en het feit dat we eigen laadpaal en 20 zonnepanelen hebben, is de keuze voor de MX-30 misschien wel de beste keuze ooit geweest qua auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01-2023
Heeft iemand ervaring met het mislopen van subsidie omdat zijn auto op dag van te naam stelling boven de 45.000 euro waard was?

Zelf heb ik een Skoda Enyaq IV60 besteld (Private Lease).
Voorraadmodel t.w.v. 44.111 euro.

Hij wordt mogelijk ergens in week 30 geleverd.
Nou begreep ik als de prijs omhoog gaat dat ik hierdoor mijn subsidie misloop.???!!!
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVos90

JVos90

Zelf geen ervaring, maar eerder in het topic word dit punt besproken.
Het is geen Skoda, maar misschien is daar een zelfde mogelijkheid zoals bij Kia?
Fabian-69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:47:
Ik heb ook Rode EV6 58 Kw besteld speciaal om in aanmerking voor de SEPP subsidie te komen. kon ik bij de bestelling in Januari volgens de dealer nog warmtepomp(WP) of andere kleur kiezen. Op aanraden van de dealer de WP erbij besteld. Nav de eerdere discussies en verhalen, de dealer gebeld.
Hij heeft dit idd in hun dealership besproken en zij zeggen dat dit vaker voorkomt. Prijsprotectie staat in het systeem aan, dus hoef me geen zorgen te maken.
Dus heb je VOOR 18 feb besteld, dan contact met je dealer opnemen en vragen of de auto bij KIA met PRIJSPROTECTIE in het systeem staat.
Bij op naam stellen van de auto zou door KIA hierna gekeken dienen te worden. Zelf ga ik KIA NL nog schriftelijk om bevestiging vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:11

greatgonzo

schit-te-rend!

MK89 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:45:
Heeft iemand ervaring met het mislopen van subsidie omdat zijn auto op dag van te naam stelling boven de 45.000 euro waard was?

Nou begreep ik als de prijs omhoog gaat dat ik hierdoor mijn subsidie misloop.???!!!
geen ervaring, maar er is een wezenlijk verschil tussen cataloguswaarde en verkoopwaarde.
Weet de cataloguswaarde natuurlijk niet van jouw configuratie, maar als die inderdaad boven de 45K uitkomt, krijg je geen subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08

mambo No5

Bad Apple?

Ik heb sinds gisteren m'n eerste elektrische auto in bestelling staan in de vorm van een Mini Electric en ben nu bezig om daar de subsidie voor aan te vragen. Echter loopt het aanvraagproces SEPP continu vast op dezelfde plek; als ik de introductie ingevuld heb en op verder klik om naar het daadwerkelijke formulier te gaan blijft de pagina laden, ongeacht welke browser ik gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mnrnwxiQwi1yqM6fLCocMWmvso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2cjKP2aT0krAnG4LbfB1xGsm.jpg?f=user_large

Ben ik de enige of is het systeem overbelast?

//update: 't is alsnog gelukt. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MK89 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:45:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch9P9SBnCel6ZjnOi9fy84dg2K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ma1Cg2aLyj8YjC9KvVSd6mC4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Er staan al meerdere topics over de subsidie en de cataloguswaarde van een auto. Waar staat ergens een lijst met cataloguswaarden, zonder dat je het kenteken van een auto weet. Dat moet toch vooraf bekend zijn? Kan toch niet zo zijn dat je een aankoop doet, hiermee subsidie aanvraagt en je deze dan misloopt omdat de importeur een net te hoge cataloguswaarde noteert bij het registreren.
Als ik tot aanschaf overga zal ik in de offerte maar opnemen dat de SEPP goedgekeurd moet worden, anders geen koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:39:
Er staan al meerdere topics over de subsidie en de cataloguswaarde van een auto. Waar staat ergens een lijst met cataloguswaarden, zonder dat je het kenteken van een auto weet. Dat moet toch vooraf bekend zijn? Kan toch niet zo zijn dat je een aankoop doet, hiermee subsidie aanvraagt en je deze dan misloopt omdat de importeur een net te hoge cataloguswaarde noteert bij het registreren.
Als ik tot aanschaf overga zal ik in de offerte maar opnemen dat de SEPP goedgekeurd moet worden, anders geen koop.
Bij gebruikte auto's is het natuurlijk op te vragen via kenteken.

Bij nieuwe auto's is het de prijs die uit een online configurator oid komt, waarbij je de afleverkosten er vanaf kan halen.
Probleem is voornamelijk dat deze prijs nadat je de auto gekocht hebt kan veranderen. En daar is verder niets aan te doen (behalve marge aanhouden bij het aanschaffen; ik heb dat ook gedaan en kon een prijsstijging daardoor net afvangen en bleef 100 euro onder de 45k grens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Zou iemand, wellicht iemand die het proces van begin tot eind heeft doorlopen, stap voor stap willen aangeven wat de acties worden doorlopen van het moment tot een akkoord met een dealer voor de aanschaf van een elektrische auto tot het moment van uitbetalen van de subsidie. De levertijd van de gekochte auto is 6 maanden. Fiscale waarde € 44.960,- (KIA EV6 Air + kleur grijs).

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MajaMestreech De stappen staan toch gewoon in het stappenplan op de site van de SEPP? Zie https://www.rvo.nl/subsid...die-aanvragen/koop-nieuw# en https://www.rvo.nl/subsid...kenteken-nog-niet-op-naam en https://www.rvo.nl/subsid...oor-uitbetaling-subsidie#

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenE op 22-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 13:03
MajaMestreech schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:08:
Zou iemand, wellicht iemand die het proces van begin tot eind heeft doorlopen, stap voor stap willen aangeven wat de acties worden doorlopen van het moment tot een akkoord met een dealer voor de aanschaf van een elektrische auto tot het moment van uitbetalen van de subsidie. De levertijd van de gekochte auto is 6 maanden. Fiscale waarde € 44.960,- (KIA EV6 Air + kleur grijs).

Alvast bedankt.
- check of er nog subsidie is
- contract tekenen
- aanvragen en contract toevoegen
- wachten
- goedkeuring krijgen. Dan heb je nog 18 maanden de tijd, de auto moet dus binnen 18 maanden geleverd zijn
- auto op naam gezet? kenteken opgeven op de site
- klaar...

Proces is simpel en goed uitgelegd. Het enge is dat je eerst moet tekenen en dan pas de aanvraag kan doen. Check dus dat er nog budget, zorg dat je aan de voorwaarden voldoet en doe d e1e 3 stappen dus zo snel mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gjtokkel schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:30:
[...]

- contract tekenen
- wachten
- goedkeuring krijgen. Dan heb je nog 18 maanden de tijd, de auto moet dus binnen 18 maanden geleverd zijn
- klaar...

Proces is simpel en goed uitgelegd. Het enge is dat je eerst moet tekenen en dan pas de aanvraag kan doen. Check dus dat er nog budget, zorg dat je aan de voorwaarden voldoet en doe d e1e 3 stappen dus zo snel mogelijk...
Dat enge deel kan je afdekken door met de dealer een koop/lease-overeenkomst te tekenen waarin je een voorwaarde opneemt dat je de auto alleen afneemt onder voorbehoud van goedkeuring van SEPP-subsidie. @MajaMestreech

Zijn er genoeg die dat doen. Zitten we straks op 90/95% verbruikt budget, dan wordt het misschien een ander verhaal en zullen dealers ook voorzichtiger zijn. Then again, die EV6 raken ze sowieso wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 15:00
Wat gebeurt er met de SEPP subsidie op een private lease als je nu een contract afsluit voor 48 maanden en het leasecontract na bijv 36 maanden beëindig om wat voor reden dan ook.

Stopt dan simpelweg de maandelijkse uitbetaling of moet je dan alle reeds ontvangen subsidie terug betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVos90

JVos90

De subsidie dient dan naar rato terug te worden betaald. Bij een lease krijg je 1/48ste deel per maand, waardoor je volgens mij niets hoeft terug te betalen. Je kan de periode zelfs voortzetten (niet volledig opnieuw) met een nieuwe ev-lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-04-2024
[...]

- contract tekenen
- wachten
- klaar...

Sterker nog als je helemaal zeker weet dat je de auto gaat kopen kun je de aanvraag doen en de goedkeuring van de SEPP afwachten voordat je het contract tekent. Je hoeft namelijk niets aan te leveren voor de aanvraag.

Nog sterker je kunt de aanvraag doen en de goedkeuring afwachten en vervolgens de auto niet kopen. Dan hoef je alleen de aanvraag te annuleren en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Pluisie schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:04:
Sterker nog als je helemaal zeker weet dat je de auto gaat kopen kun je de aanvraag doen en de goedkeuring van de SEPP afwachten voordat je het contract tekent. Je hoeft namelijk niets aan te leveren voor de aanvraag.
Dat gaat wel vaak zo, maar is niet volgens de regels.

Je kan een steekproefcontrole krijgen en als je dan geen overeenkomst kan produceren krijg je geen subsidie.

Al weet ik eerlijk gezegd niet wat er dan gebeurd als je de aanvraag annuleert, een overeenkomst sluit en alsnog de aanvraag indient.

Het lijkt mij overigens verstandiger om met de dealer af te spreken dat je van de overeenkomst af kan als je geen subsidie krijgt toegewezen en dat zij er voor zorgen dat tegen de tijd dat de auto geleverd wordt deze nog onder de catalogusprijs voor subsidie zit.

Dat laatste lijkt het meest problemen op te leveren, vooral als er een lange levertijd is en men ondertussen de prijzen aanpast. Jouw auto moet dan nog met de "oude prijs" geregistreerd worden, maar dat is blijkbaar lastig. Ik heb er geen ervaring mee, maar in het topic is er al diverse keren over geschreven.

Al is dan natuurlijk wel de vraag of de dealer daar mee akkoord wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tre99
  • Laatst online: 20-09-2023

[Afbeelding]

Handig overzicht!
Heb je nog een nieuwe update voor budget nieuw en gebruik voor ons met een schatting wanneer een pot leeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Tre99 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Handig overzicht!
Heb je nog een update voor budget nieuw en gebruik voor ons?
Staat gewoon online hoor.

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 15:00
Gisteren handtekening gezet onder een Citroen e-C4 private lease contract via citroen private lease.
Gelijk SEPP aanvraag ingediend, geen steekproef voor contract te uploaden.

Hoe lang duurt het ongeveer voor ik hoor of het wordt toegekend of niet?
Wat was jullie ervaring hiermee bij het aanvragen.

Beetje vreemd bij dat leasecontract;
Leasecontract telt 9 pagina's maar in dat zelfde PDF bestand zat ook een losse pagina

"document afzien van het recht op ontbinding van de leaseovereenkomst in het kader van de SEPP"

Dit document heb ik niet getekend, verder wel alle gevraagde stukken naar Citroen gestuurd.

Waarom zou ik in hemelsnaam dit document willen tekenen?

[ Voor 38% gewijzigd door Supershiva op 27-03-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Dat laatste lijkt het meest problemen op te leveren, vooral als er een lange levertijd is en men ondertussen de prijzen aanpast. Jouw auto moet dan nog met de "oude prijs" geregistreerd worden, maar dat is blijkbaar lastig.
Dat is niet lastig; dat kan gewoon niet.

RDW kijkt bij op kenteken zetten naar de cataloguswaarde op dat moment (van op kenteken zetten).
Dealer heeft daar verder niets mee te maken.

Zit die boven de subsidiegrens; pech gehad.

Ik zou het zelf dus nooit durven met een fiscale waarde van 44.960. Er hoeft maar één of ander optiepakket 41 euro duurder te worden en je bent de klos....

[ Voor 12% gewijzigd door jeroenkb op 27-03-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 22:57
Hoe snel verloopt de behandeling van de aanvraag bij jullie?

Ik had meteen op 3 januari een aanvraag gedaan voor de koop van een electrische auto. Binnen no-time geaccepteerd.

Die heb ik uiteindelijk ingetrokken en gelijktijdig een aanvraag op naam van mijn vrouw gedaan. Vervolgens op mijn naam weer een nieuwe aanvraag voor private lease, die het beste op mijn naam kon ivm schadevrije jaren.

Die aanvraag van mijn vrouw staat nu al een paar weken op 'ingediend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Dat is niet lastig; dat kan gewoon niet.

RDW kijkt bij op kenteken zetten naar de cataloguswaarde op dat moment (van op kenteken zetten).
Dealer heeft daar verder niets mee te maken.

Zit die boven de subsidiegrens; pech gehad.

Ik zou het zelf dus nooit durven met een fiscale waarde van 44.960. Er hoeft maar één of ander optiepakket 41 euro duurder te worden en je bent de klos....
Precies, want degenen die écht hierover gaan zijn dus de RDW en de importeur, dealers hebben bar weinig in te brengen. Zo is het bij o.a. Kia ook al jaren zo dat bepaalde modellen/uitvoeringen net buiten de bijtellingsgrenzen en SEPP-grenzen vallen of dat ze er wel binnen bleven maar echt met soms minder dan €100 speling én dan moest je genoegen nemen met de standaardlak.

Heb zelf in die positie gezeten en omdat ik nieuw net niet de exacte auto kon bestellen die ik wou, daarmee zou ik namelijk destijds de 4k subsidie mislopen, en daarmee werd een €600 kostende optie ineens €4600. Nee dank je. Dealer kon er niks aan doen, ze zitten wat dat betreft redelijk vastgebonden met hun handen.

Uiteindelijk ben ik daarom alsnog voor een uitvoering gegaan die nét niet was wat ik zocht, maar dan tweedehands met de kop eraf. 12k van de nieuwprijs af én wel 2k subsidie omdat die de ene optie niet had en daarom bij RDW als 44.590 geregistreerd stond. Precies goed, plus dat hij al op kenteken stond en er dus geen twijfel meer was over fiscale waarde.

Kortom: 100% eens met wat hierboven gezegd wordt en voor iedereen die met dergelijke nieuwe auto's bezig is: neem vooral jezelf in bescherming en vertrouw niks wat er mondeling gezegd wordt. Vaak gaat het goed, maar je zal net zien dat het bij jou niet goed gaat en dan heb je geen poot om op te staan.

Ik zou daarom altijd een ontbindende voorwaarde in de koop-/leaseovereenkomst op laten nemen: als de auto boven de 45k uitkomt en er dus geen SEPP subsidie meer op kan worden gegeven, dan wordt de auto niet afgenomen. Ze raken dit soort auto's toch wel kwijt.

Blijkt ook uit de stijgingen in zowel tweedehands als nieuwe registraties sinds 24 februari: mensen reageren direct op de huidige stijgende brandstofprijzen. We zaten eind februari op maar 2-2,5% per week wat er van het budget af ging, nu zitten we alweer op 2x zoveel (per week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ik zou daarom altijd een ontbindende voorwaarde in de koop-/leaseovereenkomst op laten nemen: als de auto boven de 45k uitkomt en er dus geen SEPP subsidie meer op kan worden gegeven, dan wordt de auto niet afgenomen. Ze raken dit soort auto's toch wel kwijt.
Helaas was de KIA dealer heel stellig: subsidie is iets van de klant, wij bemoeien ons niet daarmee. Zelfs niet om met hun eigen importeur af te spreken dat ze de cataloguswaarde moeten registreren die hun eigen dealer tijdens aankoop met de klant heeft afgesproken.

Jammer toch dat autodealers niet hetzelfde doen als bij aanschaf van zonnepanelen om de BTW terug te krijgen: gewoon 1 persoon aanstellen die voor de particulier hulp aanbiedt bij het verkrijgen van de subsidie. Geheid dat ze meer verkopen en die persoon zichzelf terug verdiend.

Je ziet nu wel de reclames van auto's die ze niet verkocht kregen aan de zakelijke lease rijder eind vorig jaar, nu met een stikker "3350 Euro subsidie"......maar je moet het wel zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

- contract tekenen
- wachten
- klaar...

Bedankt, is inderdaad goed uitgelegd echter die 18 maanden leveren kon ik er niet uithalen. Het maakt dus niks uit dat de levering en dus uitbetalen subsidie naar volgend jaar gaat. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:04:
Helaas was de KIA dealer heel stellig: subsidie is iets van de klant, wij bemoeien ons niet daarmee. Zelfs niet om met hun eigen importeur af te spreken dat ze de cataloguswaarde moeten registreren die hun eigen dealer tijdens aankoop met de klant heeft afgesproken.
Kia registreert zelf de cataloguswaarde als de auto op kenteken wordt gezet. Dat dit door een ander deel van Kia wordt gedaan (de importeur) en niet de dealer is helemaal niet iets wat je als consument kan beïnvloeden. Ik vind het ook gek dat anderen net doen alsof de dealer daar niets aan kan doen. Die dealer heeft toch ook gewoon contact met de importeur? Het is niet alsof iedereen een KIA logo op zijn showroom kan plakken en dan auto's kan gaan verkopen.

Het is net zoiets als de lokale manager van de AH zou zeggen dat de prijzen op de bon misschien niet kloppen maar dat zij daar niets aan kunnen doen omdat het hoofdkantoor die heeft ingetikt.

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de importeur niet weet in welke periode die auto is verkocht en welke catalogusprijs er toen dus met de klant is gecommuniceerd.

Het grote probleem is natuurlijk dat je daar als simpele consument weinig aan kan doen. Zo lang de EV's als zoete broodjes worden verkocht zal er niemand moeite voor gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:04:
[...]

Dat zijn toch echt twee verschillende dingen. Ik heb namelijk wel met mijn lokale Kia dealer af kunnen spreken dat de koop alleen door zou gaan wanneer ik de subsidie zou krijgen. Dat stond ook zo in de offerte, want uiteindelijk zijn we toch voor tweedehands gegaan, maar het was slechts een handtekening van onze kant verwijderd van een koopovereenkomst. (En de dealer wist het ook dat we beide opties nog openhielden.)

Het andere punt wat jij aanhaalt over cataloguswaarde registreren: dat is dus een totaal ander onderwerp en zijn alle Kia dealers onderhevig aan de gestelde eisen van de importeur. Kia mag bijv. op nieuwe EV's geen korting geven, als een dealer dat wel doet en de importeur komt erachter, dan krijgen ze geen EV's meer geleverd omdat de importeur geen interne concurrentiestrijd wil met dealers die elkaar kapot concurreren door telkens net een paar honderd onder de buurman te gaan zitten. Heeft deels ook te maken dat de EV's zichzelf wel verkopen, zeker bij Kia, maar ik snap het wel. Ik ben ook bij 5 Kia dealers geweest destijds voor een nieuwe e-Soul, verschillende dealernetwerken ook zoals Van Mossel, Vaneman, etc. en allemaal zeiden ze hetzelfde. Dus of ze kunnen heel goed dezelfde leugen ophangen of het klopt gewoon wat ze zeggen.

En daar valt die cataloguswaarde dus ook onder: dat bepaalt een dealer gewoon niet. De importeur bepaalt de prijzen en daarom ook dat je vaak gekke situaties hebt bij Kia zoals een two-tone e-Soul die net €200 te duur voor de SEPP-subsidie, evenals een e-Niro ExecutiveLine die een tijd alleen in de witte kleur onder de 45k bleef. Dealers konden daar gewoon niks aan doen.

Dat de subsidie iets is voor de klant, dat klopt, maar hetgeen wat jij en ik als klant met een dealer afspreken zijn zaken die in een koop (of lease) overeenkomst opgenomen worden. Denk dat jij net pech hebt gehad met de Kia dealer die je trof, want ook een andere dealer waar we uiteindelijk de tweedehands e-Soul hebben gekocht was zeer meedenkend en welwillend om binnen hun mogelijkheden te kijken wat we samen konden afspreken.
Jammer toch dat autodealers niet hetzelfde doen als bij aanschaf van zonnepanelen om de BTW terug te krijgen: gewoon 1 persoon aanstellen die voor de particulier hulp aanbiedt bij het verkrijgen van de subsidie. Geheid dat ze meer verkopen en die persoon zichzelf terug verdiend.
Ja maar dan ga je dus aan het punt voorbij dat de subsidie totaal anders werkt. Want of een persoon jou nou wel of niet helpt met je SEPP subsidie, regels zijn regels en prijzen zijn prijzen. Het is gewoon een feit dat de bij de RDW geregistreerde prijs hoger uit kan vallen dan hij tijdens het moment van bestellen was. Dat is hetgeen wat het potentiële risico vormt. Je ziet daarom ook genoeg mensen hier bewust niet een auto van 44.xxx uitkiezen, om maar zeker te zijn van die subsidie.

Want de aanvraag van een SEPP subsidie stelt niks voor. Paar klikjes en wat gegevens invullen en klaar. Ik ga het even bot zeggen: iemand die daar niet uitkomt, zou in mijn ogen ook niet in staat mogen zijn een auto te kopen.

Terwijl de zonnepanelen subsidie toch écht een ander verhaal is. Ja, dat komt door de overheid en ze ons als klein ondernemer bestempelen voor de btw-teruggaf, maar die is inderdaad wel heel goed opletten en de instructies volgen. Ik heb het augustus vorig jaar nog gedaan voor onze PV installatie, ik hou graag het heft in eigen handen en er stonden duidelijk stap-voor-stap instructies, maar hoewel het uiteindelijk ook geen rocket science was, was het wel even opletten en met name de juiste volgorde en zakelijke portalen gebruiken. Dus daar kan ik me juist heel goed van voorstellen dat ze die service aanbieden, want dat is niet voor iedereen weggelegd, al is het maar omdat niet iedereen er zin in zal hebben.
Je ziet nu wel de reclames van auto's die ze niet verkocht kregen aan de zakelijke lease rijder eind vorig jaar, nu met een stikker "3350 Euro subsidie"......maar je moet het wel zelf uitzoeken.
Wat is dat nu weer voor non-argument? Wat doet het er toe dat ze die auto's zakelijk niet verkocht kregen? En wat moet je in vredesnaam zelf uitzoeken? De basisregels voor de subsidie zijn heel erg simpel:
1. Auto moet 100% elektrisch zijn (geen PHEV, HEV, etc).
2. WLTP bereik moet meer dan 120 km zijn (staat in elke autobrochure).
3. Catalogusprijs niet lager dan 12k en niet hoger dan 45k

Echt waar, als je dit al te ingewikkeld vindt, dan moet je niet in staat zijn dergelijke bedragen zelf uit te geven.

En dan heb ik het niet over alle randgevallen van auto's die mensen binnen een paar honderd euro van de 45k grens samenstellen. Dat is namelijk gewoon je eigen keuze en kan je dus bepaalde afspraken over maken. En als de dealer dat niet wil, dan maak je voor jezelf een keuze: neem je het risico of ga je voor een goedkopere uitvoering of kijk je eerst bij een andere dealer of die wel een clausule op wilt nemen of ga je zelfs voor een heel andere auto? Want niemand verplicht je een auto op het randje van de 45k te kopen, dat wil je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

Wat is dat nu weer voor non-argument? Wat doet het er toe dat ze die auto's zakelijk niet verkocht kregen? En wat moet je in vredesnaam zelf uitzoeken? De basisregels voor de subsidie zijn heel erg simpel:
1. Auto moet 100% elektrisch zijn (geen PHEV, HEV, etc).
2. WLTP bereik moet meer dan 120 km zijn (staat in elke autobrochure).
3. Catalogusprijs niet lager dan 12k en niet hoger dan 45k

Echt waar, als je dit al te ingewikkeld vindt, dan moet je niet in staat zijn dergelijke bedragen zelf uit te geven.

En dan heb ik het niet over alle randgevallen van auto's die mensen binnen een paar honderd euro van de 45k grens samenstellen. Dat is namelijk gewoon je eigen keuze en kan je dus bepaalde afspraken over maken. En als de dealer dat niet wil, dan maak je voor jezelf een keuze: neem je het risico of ga je voor een goedkopere uitvoering of kijk je eerst bij een andere dealer of die wel een clausule op wilt nemen of ga je zelfs voor een heel andere auto? Want niemand verplicht je een auto op het randje van de 45k te kopen, dat wil je zelf.
Mijn opmerking was meer op het feit dat die auto's ook heel erg in de buurt van de 45000 Euro uitkomen en je dus als onwetende consument verleid wordt om die auto te kopen en daarvoor subsidie krijgt. Dit is helaas niet zeker dat je dit krijgt, alleen .... je staat er alleen voor om die subsidie te krijgen.

Ik vind de aanvraag van subsidie ook niet (meer) ingewikkeld, na het doornemen van dit topic, maar vele particuliere kopers zijn onwetend en verdiepen zich niet hierin en kunnen dus voor 3350 Euro de boot ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:31
Ik lees op de website van de overheid:

"Nieuwe elektrische personenauto’s

Stand tot en met 7 april 2022 07:30 uur:
Totaal jaarbudget 2022: € 71 miljoen
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 14,80 miljoen"

Heeft iemand een (heel grof) idee, t/m wanneer dit jaar nog realistisch gezien subsidie aangevraagd zal kunnen worden? Houden we het hier nog een maand mee uit? Of is het een kwestie van weken. Ik ben wel geïnteresseerd in de nieuwe Niro EV, maar zonder de subsidie is het natuurlijk niet interessant meer om er dit jaar een aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08

mambo No5

Bad Apple?

Zie op Twitter deze pagina voorbijkomen welke dag op dag bijhoud wat de prognose is qua einde SEPP budget:

https://www.kenteken.tv/rvo-sepp-monitor.php

Gaat best rap; een maand terug was de prognose nog ergens in Augustus als ik 't me goed herinner. :)

Zie ook:

[ Voor 18% gewijzigd door mambo No5 op 10-04-2022 21:14 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:31
mambo No5 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:12:
Zie op Twitter deze pagina voorbijkomen welke dag op dag bijhoud wat de prognose is qua einde SEPP budget:

Gaat best rap; een maand terug was de prognose nog ergens in Augustus als ik 't me goed herinner. :)

Zie ook:

[Twitter]
Gaaf, zoiets zocht ik inderdaad. Natuurlijk geen exact science maar geeft wel een idee. Dat is nog een krappe maand (~5 mei 2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mambo No5 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:12:

Zie ook:

[Twitter]
Yup, sinds eind februari (rara hoe komt dat) zijn zowel nieuw als tweedehands flink gestegen. Ik wil het geen "run op EV's" noemen, maar waar het eigenlijk steeds meer aan het afzwakken was na de eerste paar weken van het jaar, is sinds eind februari/begin maart juist wekelijks het % aan het stijgen.

Voorbeeld: Week van 17 tot 24 februari was nieuw slechts 2,9% uit het budget geclaimd, tweedehands 1,8% zelfs maar. Een maand later (17 maart) zaten ze allebei op 4,2%. Nieuw heeft daarna weken van 5,1%, 4,8% en 4,9% gehad. Zo hoog als het de afgelopen weken zit heeft het sinds de 2e week van januari niet meer gezeten en dat was natuurlijk nog grotendeels de uitloop van iedereen die begin van het jaar toe heeft geslagen.

Tweedehands is de afgelopen 3 weken gestabiliseerd op 4,2%, 4,0% en 3,9%, licht dalende trend dus. Maar ook daarvoor geldt dat na de tweede week van januari het niet boven de 3,3% wekelijks is gekomen en gemiddeld zelfs maar 2,6% was.

Kortom: ja, er zit een stijging in vanwege de flink hogere benzineprijzen. Ik ken ook iemand die nog benzine reed en lang heeft gezegd: ja de benzineprijzen stijgen steeds verder, maar tot nu toe is het allemaal nog te betalen en rijst het niet de pan uit. Die is onlangs ook overstag gegaan en toch maar z'n Audi A3 vervroegd ingeruild voor een VW ID.3. Dit laatste is puur anekdotisch natuurlijk, maar bevestigd voor mij wel dat er steeds meer mensen zijn die niet per se elektrisch willen rijden, maar vanwege de maandelijkse kosten wel gaan doen.

Edit: volgens mijn eigen prognoses (running average van de laatste 3 weken) zal het tweedehands budget 10 juni leeg zijn. Het budget voor nieuwe auto's zelfs 7 mei al. Min of meer gelijk aan de website die jij gelinkt hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-04-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:27
Oei gaat flink hard. Ik ga a.s. zaterdag kijken voor een (nieuwe) EV, zou ik nog op tijd zijn als ik zaterdag mijn aanvraag indien? Heb zonder die subsidie geen interesse logischerwijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emvee72
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 09:06
ShininNL schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:22:
Oei gaat flink hard. Ik ga a.s. zaterdag kijken voor een (nieuwe) EV, zou ik nog op tijd zijn als ik zaterdag mijn aanvraag indien? Heb zonder die subsidie geen interesse logischerwijs :)
Altijd een voorbehoud verlening subsidie in koopovereenkomst opnemen. RVO adviseert dit zelfs
Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste