Nee, absoluut niet. Het gaat om de
catalogusprijs zoals die bij RDW geregistreerd staat, deze is identiek voor private lease en koop (bij een identieke auto).
Fabrikanten maken er echter een enorm potje van in hun prijslijsten. Daarom is niet altijd puur op een prijslijst af te halen waarvoor een auto te boek staat en welke prijs er nu geldt. De een noemt het cataloguswaarde, een ander adviesprijs en weer een ander verkoopprijs particulieren. Hoe het ook genoemd wordt doet er echt 0 toe, zoek het maar eens goed uit als je me niet gelooft, iedereen gebruikt weer andere termen en de betekenis staat (behalve die bij de RDW én in het wetboek) niet in beton gegoten.
Bij onze Kia e-Soul is het toch écht de complete prijs incl. optiepakketten én afleverkosten die meetelt.
Onze e-Soul:
- fiscale waarde: 44.045 (incl. metallic lak) *
- consumentenadviesprijs: 44.990 (incl. metallic lak) **
- RDW registratie: 44.990 (incl. metallic lak)
- meerprijs two-tone lak: +395 (niet gekozen door ons, om duidelijke redenen)
* De fiscale waarde wordt gebruikt voor de berekening van de bijtelling.
** De consumentenadviesprijs is inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren van de auto, het reinigen en poetsen van de auto, de nulbeurt, de
kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.
Bron is de Kia prijslijst voor deze info.
Kortom:
de fiscale waarde heeft niks met een particuliere auto te maken. PL of koop doet er niet toe.
Kia is op dit punt wel een van de duidelijkste als het gaat om wat die bedragen in de prijslijst nu betekenen en wat erin zit.
Daarnaast:
catalogusprijs: catalogusprijs, bedoeld in artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992
artikel 9:
Onder catalogusprijs wordt verstaan de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen. In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald.
Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto wordt ingeschreven in het kentekenregister.
Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur.
Bron 1.
Bron 2.
Met andere woorden, het gaat om:
- de cataloguswaarde, ook wel geadviseerde verkoopprijs genoemd
- die cataloguswaarde wordt op de dag dat de auto op kentekent gezet wordt in de RDW bijgeschreven (en is publiekelijk op te vragen met het kenteken)
- alle extra toebehoren (opties, pakketten, lak, etc) worden daarin meegenomen, met uitzondering van losse accessoires (denk aan een dakdrager of bagagenet)
Voor zover ik heb gemerkt (tot nu toe zonder uitzondering) zitten de afleverkosten er ook altijd in.
Paar tips voor @
CVar :
- bij merken die met makkelijke pakketten werken, is het vrij eenvoudig om de werkelijke fiscale waarde te achterhalen, denk aan Hyundai, Kia, Renault o.a. terwijl Skoda, VW en PSA gigantische lijsten met losse opties, optiepakketten en dergelijke hebben. Die laatste zijn vrij onmogelijk om jouw exacte uitvoering te achterhalen via occasions die er te koop staan. Bij de Koreanen en Renault daarentegen kan je prima op een bepaalde uitvoering zoeken, want vrijwel altijd is het gewoon uitvoering+kleur+evt. WP en klaar is kees.
- neem een clausule in je koop-/lease-overeenkomst op waarin je aangeeft de koop/PL alleen te doen wanneer subsidie verschaft wordt. Als de auto dan toch over de 45k gaat, kan je ervan af zien.
- als je er helemaal niet van af wilt zien, neem dan gewoon de zekerheid om bijv. niet voor een two-tone lak te gaan. Mijn mening is dat als het om zoiets als een kleurtje gaat: dan neem ik wel zekerheid. Als achteraf blijkt dat ik toch two-tone of een luxere kleur had kunnen kiezen, dan is dat maar zo. Gaat het om wel/niet kunnen nemen van een warmtepomp, dan zie ik dat persoonlijk absoluut als een no-go als die er niet op zou kunnen, dus dan zou ik de clausule opnemen en dan is het of die auto met WP met subsidie of helemaal niet.