Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:35
Ook ik begin een beetje de balen te krijgen van de helpdesk van HW,
Ik zit al zeker 6 weken met een probleem (jullie waarschijnlijk ook) waarvoor ik al veel uitgezocht heb, eergisteren ook aangegeven waardoor het probleem ontstaat waardoor zij het waarschijnlijk simpel kunnen oplossen, maar helaas, er wordt gewoon niet op gereageerd😭

Er is een verschil tussen het dagverbruik wat je kunt exporteren en wat de app aangeeft. Dit komt Waarschijnlijk doordat de tellerstand van verschillende tijdstippen wordt gebruikt.

Onderstaand bericht naar HW chat :

Goedemiddag Homewizzard,

In mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn probleem (en misschien dat van meerdere gebruikers) heb ik de export van dagen per dag en kwartier naast elkaar gelegd, hier staan toch wel opmerkelijke verschillen in.
Ik ben uitgegaan van de resolutie per dag en heb hierbij dezelfde waarde gezocht in de resolutie per kwartier.
Dus de waarde van 01-11-2023 komt overheen met de waarde van 01-11-2023 om 23.45 uur.
Ik heb dus alle waardes van 23.45 uur naast de dagwaardes op de betreffende dag gelegd bij 1
Deze waardes blijken dus niet overeen te komen, dit zou de verschillen kunnen verklaren,
Bij 2 staan de kwartierwaardes die overeenkomen met de dagwaardes, vreemd genoeg worden die dus afgeleid op verschillende tijdstippen.

Ook opmerkelijk dat ik nog geen gegevens van gisteren na 22.00 te zien krijg 3, terwijl de dagwaarde wel verstuurd was.

Ik hoop dat deze gegevens er voor zorgen dat jullie sneller tot een oplossing komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxkPHRou2SNv7dDhTOxj8Ct2b6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABdnITuIyyRpaqLvk37GZbLf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 101% gewijzigd door djkolk op 09-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Ik heb al een aantal dagen dat de growatt data vreemd door komt, meestal pas vanaf 12:00 's middags. Vandaag staat er alleen 'no data'. Bij het meter overzicht staat wel dat de growatt koppeling live is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 20:33
Vraagje aan de homewizard experts:

Ik zou met de energie socket een electrische boiler willen aansturen op het moment dat er overschot is aan energie komende van onze zonnepanelen.
De energiesocket kan volgens Homewizard tot 3680W uitlezen en heeft een interne limiet van 16A, wat me dus laat veronderstellen dat je met de energie socket tot max 3500W kan aansturen.

Mag ik er van uit gaan dat je een boiler tot 3200W zonder probleem kan aansturen? Mensen die dergelijke setup al hebben en me kunnen info geven naar de snelheid waarmee dit alles aan / uit schakelt? Volgt dit mooi de output van de panelen?

Bedoeling is om het warme water dan te koppelen aan de CV doorstromer zodat we ook ons verbruik van aardgas kunnen minderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:49
@Gunny_vds Het zou moeten kunnen maar de vraag is of je het moet willen.
Ik zou er dan een relais tussen maken om zo'n hoog vermogen te schakelen.
Als je echt op overschot wil schakelen en ook op snelheid dan kunnen dat op een bewolkte dag heel veel schakelingen worden.
Daar zijn relais meer voor geschikt (en voor gemaakt) als die socket denk ik.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunny_vds
@ron321 Good point! Ik kan idd zien om er een relais tussen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbretveld
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 16:41
Vraagje.

Vandaag zijn er bij mij zonnepanelen geïnstalleerd en ze hebben er een 1fase KWH meter tussengezet op mijn verzoek.
Nu lijkt het wel of er iets niet helemaal goed is.
nu er geen zon is zie ik in de grafiek een teruglever verbruik van 6w in het groen en overdag was er niets te zien in de grafiek.
Zitten de draden dan verkeerd aangesloten? Dat hij nu mijn kleine verbruik van de panelen ziet als opbrengst? Moet dit omgedraaid worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Ben niet thuis voorlopig om dit te kunnen proberen maar heb de info nu wel even nodig; heeft de sdm230 kwh meter een geheugen zodat deze de meetwaarden opslaat als er geen wifi is? Dus als de wifi een paar uur weg is, komt er dan een gat in de grafiek op de app, of krijg je als de wifi weer online komt keurig netjes de grafiek van die missende uren te zien? De totaalstand zal sowieso wel doorkomen, maar het gaat me om de grafiek/meetwaarden van de missende uren wifi.

Verder; toen ik mijn 3 fasen kwh meter installeerde kon deze op het display van de meter zelf geen amperes/wattage/voltage laten zien, heb toen gevraagd om een nieuwe firmware en toen werkte het wel.
Zijn de meters nu standaard wel voorzien van een firmware waarbij je alles op het display kan zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:58
Ik meen dat bij wegvallen van de wifi, de grafiek die periode overbrugt door een rechte lijn van de laatst bekende waarde naar de nieuwe waarde. Maar ik weet dat niet zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:09
Stokertje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:27:
Ben niet thuis voorlopig om dit te kunnen proberen maar heb de info nu wel even nodig; heeft de sdm230 kwh meter een geheugen zodat deze de meetwaarden opslaat als er geen wifi is? Dus als de wifi een paar uur weg is, komt er dan een gat in de grafiek op de app, of krijg je als de wifi weer online komt keurig netjes de grafiek van die missende uren te zien? De totaalstand zal sowieso wel doorkomen, maar het gaat me om de grafiek/meetwaarden van de missende uren wifi.

Verder; toen ik mijn 3 fasen kwh meter installeerde kon deze op het display van de meter zelf geen amperes/wattage/voltage laten zien, heb toen gevraagd om een nieuwe firmware en toen werkte het wel.
Zijn de meters nu standaard wel voorzien van een firmware waarbij je alles op het display kan zien?
Wat @Gramser zegt. De kWh meter gaat wel door met meten (waarden gewoon zichtbaar op schermpje), maar kan ze niet doorsturen. Dus de server weet de waarden niet
KWh meter zelf weet alleen de laatste waarde een geen tussenliggende datapunten. Wanneer wifi weer beschikbaar is wordt de laatste datapunt gecommuniceerd worden en de app zal de periode zonder wifi lineair interpoleren tussen de laatst bekende data punten

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:10
Stokertje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:27:

Wat @Toby-Wan en @Gramser zeggen: klopt. Vwbt het tonen van voltage. Homewizard heeft dit remote bij mij geactiveerd op een van de kWh meters die ik heb, eerder dit jaar, ivm monitoren net congestie ivm zonnepanelen bij mij. Ik weet niet of dit inmiddels standaard aan staat, anders HW even vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gramser schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:15:
Ik meen dat bij wegvallen van de wifi, de grafiek die periode overbrugt door een rechte lijn van de laatst bekende waarde naar de nieuwe waarde. Maar ik weet dat niet zeker.
Het verschil zie je goed op onderstaande grafiek.
De bovenste meet niet continu en dan krijg je geen nullijn maar een verbinding tussen laatste en eerstvolgende doorgegeven meting.
De onderste geeft continu metingen door en dan krijg je bij een nulwaarde een flatline en pieken bij vermogensafname.

De totalen kloppen wel maar de bovenste grafiek niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85pmhvnyYP5lnKID8itG1hi9eJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f29KTBxgycrFP5a9GtsxTMgM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Laatst online: 13-09 23:09
Even een Noob vraag (kan het zo snel in de voorwaarden niet vinden): weet iemand of het HW Energy+ abonnement automatisch verlengd wordt? Of krijg ik een bericht dat er een verlenging nodig is?

Mijn vervaldatum is 12 dec, en ik wil voorkomen dat ik zo mijn jaargegevens ga verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik kreeg bericht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
MrSweety66 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:04:
Even een Noob vraag (kan het zo snel in de voorwaarden niet vinden): weet iemand of het HW Energy+ abonnement automatisch verlengd wordt? Of krijg ik een bericht dat er een verlenging nodig is?

Mijn vervaldatum is 12 dec, en ik wil voorkomen dat ik zo mijn jaargegevens ga verliezen.
Als je betaald met PayPal wel, of dit voor alle betaal methoden zo is geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 13:10
MrSweety66 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:04:

Ik heb dit geregeld via de App Store. Dan wordt ie automatisch verlengd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFDlbDTVbc-30-jp8ZC5pHNI0AA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTnSx2fS6QCmudsDEh8O1KAe.jpg?f=user_large

Spelvoudje trouwens zie ik nu 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Dat is geen spelfout, de verlenging moet nog ingaan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
edgarv schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:57:
Aangezien support van Homewizard nogal lang op zich laat wachten probeer ik het hier. Installatie van de P1 meter ging voorspoedig op de SMR5 meter waarbij geen voeding nodig was. Ondanks dat het koppelen met WiFi even mis leek te gaan is dat toch gelukt maar dan is er niets. Er is verbinding, ik zie hem in de app, maar de foutmelding is 'Je P1 meter ontvangt momenteel geen data'. Ik woon niet in Belgie dus de P1 poort is toch ingeschakeld door de netbeerder zou je verwachten? Andere tips?

De meter is een ISKRA AM550.

Status van de verlichting: rood. Kan geen data lezen.
De P1 meter was defect en is vervangen. Support nam na twee dagen contact op en toen was het snel geregeld.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Gunny_vds schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:45:
Vraagje aan de homewizard experts:

Ik zou met de energie socket een electrische boiler willen aansturen op het moment dat er overschot is aan energie komende van onze zonnepanelen.
De energiesocket kan volgens Homewizard tot 3680W uitlezen en heeft een interne limiet van 16A, wat me dus laat veronderstellen dat je met de energie socket tot max 3500W kan aansturen.

Mag ik er van uit gaan dat je een boiler tot 3200W zonder probleem kan aansturen? Mensen die dergelijke setup al hebben en me kunnen info geven naar de snelheid waarmee dit alles aan / uit schakelt? Volgt dit mooi de output van de panelen?

Bedoeling is om het warme water dan te koppelen aan de CV doorstromer zodat we ook ons verbruik van aardgas kunnen minderen.
Meeste boilers hebben een pv aansluiting die je kunt schakelen met een homewizard. Hij maakt het water dan heter. Probleem is als je volledig gaat schakelen is dat wanneer er langere tijd geen voldoende opwek is je legionella probleem kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunny_vds
Probleem is als je volledig gaat schakelen is dat wanneer er langere tijd geen voldoende opwek is je legionella probleem kan krijgen.
De uitgang van de boiler zou ik aansluiten aan ingang cv ketel die dan zal bij verwarmen waar nodig. Dus Legionella zou geen probleem mogen zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Gunny_vds schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:11:
[...]

De uitgang van de boiler zou ik aansluiten aan ingang cv ketel die dan zal bij verwarmen waar nodig. Dus Legionella zou geen probleem mogen zijn denk ik.
Dat zou ik niet zo stellig zeggen, want water (potentieel met legionella) dat de CV ketel als eerste ingaat is niet instantaan 60+ graden. CV ketel moet ook opstarten en het duurt even voordat water echt op 60+ temperatuur is en legionella geen probleem meer is. Ondertussen is er al wel ettelijke liters uit je douchekraan gekomen
(Ketelklets heeft ooit een goede video gemaakt over de 60 graden warm water instelling van de CV ketel. Gaat niet om combinatie met een boiler maar dat kan je erbij bedenken)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Toby-Wan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:01:
[...]

Dat zou ik niet zo stellig zeggen, want water (potentieel met legionella) dat de CV ketel als eerste ingaat is niet instantaan 60+ graden. CV ketel moet ook opstarten en het duurt even voordat water echt op 60+ temperatuur is en legionella geen probleem meer is. Ondertussen is er al wel ettelijke liters uit je douchekraan gekomen
(Ketelklets heeft ooit een goede video gemaakt over de 60 graden warm water instelling van de CV ketel. Gaat niet om combinatie met een boiler maar dat kan je erbij bedenken)
Hmm, goed punt en zeker iets om in het achterhoofd te houden.
Thanks voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
Meer mensen die de app niet inkomen?
Inlogpoging is mislukt.

Edit: nu werkt het weer

[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 12-11-2023 09:54 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gunny_vds schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:11:
[...]
Ieder zin interpretatie daarover maar om legionella te voorkomen heb je langdurig stilstaand water nodig wat in de meeste SWW boilers sowieso al zelden het geval is. SWW moet ook niet continu op +60°C gehouden worden om problemen met legionella te voorkomen. Eenmaal per week even over 60°C is ruim voldoende om de mogelijk aanwezig legionella hic et nunc het hoekje om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:58:
Beste Tweakers, Helaas is onze support deze week erg druk door de nieuwe releases van vorige week en de nieuwe display. Het kan daarom langer duren voordat er een antwoord komt op vragen, bedankt voor het geduld en ons excuus voor het ongemak.
Krijg je op Donderdag een email met verzoek tot leveren data en dan is het weer stil. Op de chat via jullie website is het stil. Krijg gewoon geen reactie.

Begint een beetje lastig te worden. Druk ok, maar gewoon radiostilte is gewoon slecht.

Heb nu 2 weken dit probleem en tot op heden pas 1 email en verder niks

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 13-11-2023 12:07 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 17:27
Sedert vorig jaar december heb ik de Homewizard p1 meter in gebruik.
Nu wilde ik een abonnement nemen, maar de vraag is dan hoe te betalen? Ik heb geen Apple wallet en dat wil ik ook niet.

Verder wil ik weten of de bestaande data bij het aangaan van een abonnement behouden blijft.

Contact opnemen met Homewizard lukt niet. Geen telefoonnummer en de robot snapt mij niet.

Mogelijk staat het antwoord in de 385 voorgaande pagina’s, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Alvast mijn dank.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
homewizzard.nl en via ideal kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CeeBee schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:51:
Sedert vorig jaar december heb ik de Homewizard p1 meter in gebruik.
Nu wilde ik een abonnement nemen, maar de vraag is dan hoe te betalen? Ik heb geen Apple wallet en dat wil ik ook niet.

Verder wil ik weten of de bestaande data bij het aangaan van een abonnement behouden blijft.

Contact opnemen met Homewizard lukt niet. Geen telefoonnummer en de robot snapt mij niet.

Mogelijk staat het antwoord in de 385 voorgaande pagina’s, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Alvast mijn dank.
Via de shop lukt toch ook gewoon? https://www.homewizard.com/nl/shop/energy-plus/

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
Dank voor de reactie.

Via de shop kan het kennelijk. Mijn 2de vraag ging over behoud van data.

De bot geeft als antwoord:

//
Als u een abonnement afsluit en uw bestaande data wilt behouden, kunt u dit doen door uw huidige Energy+ abonnement stop te zetten via de Apple abonnement-instellingen of Google abonnement-instellingen op uw telefoon. Vervolgens dient u te wachten totdat het abonnement daadwerkelijk is verlopen. Nadat het abonnement is verlopen, gaat u naar de Energy+ pagina op de website om het abonnement weer te activeren. Schrijf u binnen 14 dagen na het verlopen van het abonnement opnieuw in om eerdere Energy+ gegevens niet te verliezen.
//
Ik heb echter nog geen Energy+ abonnement.

Lastig communiceren met een bot.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
CeeBee schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:10:
[...]

Dank voor de reactie.

//
Als u een abonnement afsluit en uw bestaande data wilt behouden, kunt u dit doen door uw huidige Energy+ abonnement stop te zetten via de Apple abonnement-instellingen of Google abonnement-instellingen op uw telefoon. Vervolgens dient u te wachten totdat het abonnement daadwerkelijk is verlopen. Nadat het abonnement is verlopen, gaat u naar de Energy+ pagina op de website om het abonnement weer te activeren. Schrijf u binnen 14 dagen na het verlopen van het abonnement opnieuw in om eerdere Energy+ gegevens niet te verliezen.
//

volgens mij is het zo:

Gegevens worden bewaard in de cloud vanaf het moment dat je energie+ start. zolang je de kwh meters niet reset of opnieuw wifi verbindt blijven de bestaande gegevens in de kwhmeter staan. die kun je ook eerst veilig stellen in een csv bestand.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:02
CeeBee schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:10:
[...]

Dank voor de reactie.

//
//

Gegevens staan in de cloud sowieso. Alleen bij een niet-abbo is dat beperkt tot 12 maanden. Betaal je wel een abbo dan is dat wel langer dan 12 maanden (en dus blijft je data behouden).
Ik heb geen abbo en krijg steeds een mailtje dat er data verwijderd wordt (data na 12 maanden wordt verwijderd).

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:00
fvanderstege schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:14:
[...]

volgens mij is het zo:

Gegevens worden bewaard in de cloud vanaf het moment dat je energie+ start. zolang je de kwh meters niet reset of opnieuw wifi verbindt blijven de bestaande gegevens in de kwhmeter staan. die kun je ook eerst veilig stellen in een csv bestand.
Opnieuw aan andere Wifi verbinden is geen issue voor P1 meter noch voor de sockets maar waarom dan wel voor de kWh meters, zou niet moeten (ik heb ze niet dus kan dat niet testen:))

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ArjoK schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:55:
[...]

Opnieuw aan andere Wifi verbinden is geen issue voor P1 meter noch voor de sockets maar waarom dan wel voor de kWh meters, zou niet moeten (ik heb ze niet dus kan dat niet testen:))
8)7 natuurlijk. in mijn enthousiasme begin ik er van alles bij te halen. ;)

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:23
(outdated)

[ Voor 89% gewijzigd door DCSBL op 14-11-2023 09:53 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
Tebbie schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:34:
[...]

Gegevens staan in de cloud sowieso. Alleen bij een niet-abbo is dat beperkt tot 12 maanden. Betaal je wel een abbo dan is dat wel langer dan 12 maanden (en dus blijft je data behouden).
Ik heb geen abbo en krijg steeds een mailtje dat er data verwijderd wordt (data na 12 maanden wordt verwijderd).
Dat snap ik intussen. Heb je een abonnement dan blijft data langer dan een jaar behouden vanaf het moment dat je een abonnement neemt.

Wanneer ik nu een abonnement neem, ben ik dan de voorgaande 11 maanden kwijt? Dat zou jammer zijn.

Ik denk dat HomeWizard het antwoord wel weet, maar je kunt ze niet bellen en de bot snapt mijn vraag niet.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben ook overgestapt van gratis naar betaald, en bij mij bleef de boel gewoon inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
Ik heb sinds vandaag ook het abonnement, in de app zie ik nu wel meer informatie maar via de internet pagina ingelogd niet. Krijg je de extra informatie alleen via de app?

:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
Zojuist heb ik betaald en voorgaande data is er nog.😄
Dank iedereen voor de aanwijzingen.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxltrx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 20:17
Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:25:
Ik heb sinds vandaag ook het abonnement, in de app zie ik nu wel meer informatie maar via de internet pagina ingelogd niet. Krijg je de extra informatie alleen via de app?

:)
Ik krijg data zowel in de app als op de internet pagina te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
pxltrx schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:19:
[...]

Ik krijg data zowel in de app als op de internet pagina te zien.
Ook de extra data? zoals belasting per fase etc :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxltrx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 20:17
Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:13:
[...]

Ook de extra data? zoals belasting per fase etc :)
Dat zie ik in app ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 13:15
Tebbie schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb een nieuwe P1 meter en volgens mij is de data gekoppeld aan de meter. Bij het installeren van de nieuwe P1 meter is de history weg. Iemand enig idee of ik de data van de defecte meter kan koppelen aan de nieuwe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 13:16
degranulatie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:37:
[...]

Ik heb een nieuwe P1 meter en volgens mij is de data gekoppeld aan de meter. Bij het installeren van de nieuwe P1 meter is de history weg. Iemand enig idee of ik de data van de defecte meter kan koppelen aan de nieuwe?
Dat is het brakke datamodel van HW waar ze idd de data gekoppeld hebben aan het device I.p.v. een account (wat logischer is)

Je zou een support ticket bij hun kunnen aanmaken. Wellicht dat ze iets voor je kunnen doen.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:52
GM15 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:23:
[...]

Dat is het brakke datamodel van HW waar ze idd de data gekoppeld hebben aan het device I.p.v. een account (wat logischer is)

Je zou een support ticket bij hun kunnen aanmaken. Wellicht dat ze iets voor je kunnen doen.
Ik weet niet wat je bedoelt, want al mijn data van mijn vorige P1 meter is nog gewoon aanwezig in de app, en heb niet eens een betaald abbonement.
Zelfs de data per dag, dus niet alleen de totaal kwh per jaar of maand maar zelfs per dag.

Mijn Elektra en gas meter is namelijk in augustus vervangen en heb zojuist de data bekeken van Maart en zie daar geen vreemde dingen.

Hebben jullie misschien de P1 meter van HW eerst verwijdert en vervolgens opnieuw toegevoegd?

[ Voor 24% gewijzigd door Clumsy Smurf op 16-11-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:45
Heb de abo genomen vanwege het schakelen van 1 socket. Achteraf gezien gaat het niet werken zoals bedacht (verschil met snachts boiler uit en weer opwarmen, of gewoon aanlaten... aanlaten is goedkoper). Abo dus eigenlijk niet nodig...en de socket ook niet echt 🤪.
Mezelf voorgenomen om even af te wachten of er een koppeling komt met de Zonneplan omvormer, en anders de abo op te zeggen.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 17:32

hke

Goedemorgen, ik heb een volgende vraag.

Ik probeer ook alles "onder controle" te houden met een aantal homewizard spullen.
ik gebruik onder andere 2 Wi-Fi kWh meters.
Een voor mijn SMA zonnepanelen van 2013 en een voor mijn airco waar ik tegenwoordig mijn woonkamer mee verwarm.

Beide meters werken prima en ik zie allerlei grafieken.
Bij de Wi-Fi kWh meter die het verbruik van de airco meet knippert sinds vanochtend een rood lampje.
Er staat het getal 2 boven. Dit is het linkse lampje aan de rechterzijde.

Kan iemand me uitleggen wat dit betekent?
Alles werkt wel gewoon en ik heb de meter al ongeveer 1 maand.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:15:
Ja, dit zijn pulse poorten die door een extern apparaat uitgelezen kunnen worden.

Pulse 1 Poort 5 = export 2000imp/kwh
Poort 6 = common
Pulse 2 Poort 7 = import 2000imp/kwh
@HomeWizard_NL :
Ik heb net dit topic doorgelezen op het zoekwoord "puls" en dit levert veel onduidelijkheden op.

Duidelijk is: De beide pulspoorten zijn uitgangen van jullie meter, zoals je hierboven schrijft.

Maar helaas is er erg veel onduidelijk:
  1. Wat bedoel je met export en wat met import? Stel ik wil het stroomverbruik van een verbruiker zoals een warmtepomp meten. Is dat dan export of import? Waarom spreken jullie niet over verbruik en teruglevering? Dat zou toch veel duidelijker zijn?
  2. Wat is de default instelling voor het aantal pulsen per kWh? Hierboven lees ik 2000. Of is het standaard 100 (volgens @unconnected ). Of misschien toch 400, zoals @jurgen purgen laat zien in een foto van de handleiding in deze post? :?
  3. Hoe kun je het aantal pulsen per kWh aanpassen?
  4. Waar kan ik de handleiding van jullie versie van de SDM230 downloaden, zodat je je voor aanschaf beter kunt informeren over dit soort zaken? Van jullie Installation Guide wordt ik niet veel wijzer.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 13:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:17:
[...]

@HomeWizard_NL :
Ik heb net dit topic doorgelezen op het zoekwoord "puls" en dit levert veel onduidelijkheden op.

Duidelijk is: De beide pulspoorten zijn uitgangen van jullie meter, zoals je hierboven schrijft.

1. Wat bedoel je met export en wat met import? Stel ik wil het stroomverbruik van een verbruiker zoals een warmtepomp meten. Is dat dan export of import? Waarom spreken jullie niet over verbruik en teruglevering? Dat zou toch veel duidelijker zijn?
Export is de stroom die je teruglevert aan het net.
Import is de stroom die je uit het net haalt en verbruikt.
Stroomverbruik meten van een apparaat is gewoon verbruik. Heeft niks te maken met import of export.
Ook al lever je op dat moment meer stroom terug, je blijft het verbruiken. Alleen als je op dat moment veel opwekt kost de stroom niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mike123 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:38:
Export is de stroom die je teruglevert aan het net.
Import is de stroom die je uit het net haalt en verbruikt.
Stroomverbruik meten van een apparaat is gewoon verbruik. Heeft niks te maken met import of export.
Dat is precies het probleem. De termen import en export die Homewizard hier gebruikt zijn gewoon superonduidelijk, want het gaat er maar net om vanaf welk punt je dat bekijkt. "Export" vanuit het net of "export" vanuit je PV-omvormer bijvoorbeeld. Beide export, maar wel precies tegengesteld.
Als je het "verbruik" en "teruglevering" noemt weet iedereen direct wat er bedoeld wordt.
Ook al lever je op dat moment meer stroom terug, je blijft het verbruiken. Alleen als je op dat moment veel opwekt kost de stroom niks.
Wat heeft dit er nou weer mee te maken? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:49:
[...]

Dat is precies het probleem. De termen import en export die Homewizard hier gebruikt zijn gewoon superonduidelijk, want het gaat er maar net om vanaf welk punt je dat bekijkt. "Export" vanuit het net of "export" vanuit je PV-omvormer bijvoorbeeld. Beide export, maar wel precies tegengesteld.
Als je het "verbruik" en "teruglevering" noemt weet iedereen direct wat er bedoeld wordt.
Maar afhankelijk van hoe je hem aansluit kan het nog altijd precies andersom registreren dan iemand verwacht. Dat maakt het ietsje complexer, maar als je met dit soort dingen gaat knutselen is dat wel kennis die je mee zou moeten nemen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:49:
[...]

Wat heeft dit er nou weer mee te maken? :?
Jij vraagt toch dit
"Stel ik wil het stroomverbruik van een verbruiker zoals een warmtepomp meten. Is dat dan export of import?".
Dat klopt helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mike123 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:54:
Jij vraagt toch dit
"Stel ik wil het stroomverbruik van een verbruiker zoals een warmtepomp meten. Is dat dan export of import?".
Dat klopt helemaal niet.
Ik denk dat je de oorspronkelijke vraag niet begrepen (of gelezen) hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:57:
[...]

Ik denk dat je de oorspronkelijke vraag niet begrepen (of gelezen) hebt...
Ik snap hem nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:29
[...]

@HomeWizard_NL :

2. Wat is de default instelling voor het aantal pulsen per kWh? Hierboven lees ik 2000. Of is het standaard 100 (volgens @unconnected ). Of misschien toch 400, zoals @jurgen purgen laat zien in een foto van de handleiding in deze post? :?
  4. Waar kan ik de handleiding van jullie versie van de SDM230 downloaden, zodat je je voor aanschaf beter kunt informeren over dit soort zaken? Van jullie Installation Guide wordt ik niet veel wijzer.
Zoals @mike123 aangeeft is import wat je vh net haalt en export wat terug het net op gaat.

Dus wil je bv je omvormer vd zonnepanelen meten, moet je de export ( teruglevering) poort hebben en wil je een verbruiker meten, kies je de import (netafname) poort.

Je moet een bericht sturen naar HW om de poorten aan te laten passen naar wat je wil. De pulsen staan idd standaard zoals in de handleiding beschreven staat. Meters zijn kaal en hebben dus het menu, dat Eastron zelf gebruikt voor de meters, er niet in zitten. HW regelt dat OTA voor jou. Erg jammer maar it is, what it is. :-(

In mijn situatie heb ik dus een kWh-meter voor mn wp. Die meet dus mijn import, maar het verbruik (netafname) van de wp wordt door de wp ophaalt dmv pulsetelling uit deze kWh-meter. Ik heb beide poorten een import poort laten maken zodat ik de waarden naar twee machines kan sturen die ze uitlezen. Er hangt nog een tweede (en derde) kWh-meter in de kast maar deze tweede meet import en export vd desbetreffende gr'kast. Ik kan die bv ook aan de wp koppelen om de overgebleven zonne-energie kenbaar te maken aan de wp, zodat ie op basis daarvan bepaald wel of niet te werken. In de regeling v mijn NIBE heb ik dan de pulsen aangepast naar wat HW heeft ingevoerd voor mij, 400p/kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWIH1HM0okd0vQ4uHVU0guJZ4G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHNkox8MTTuUYo5XXHOxlyns.jpg?f=fotoalbum_large

De symbolen vd pulseverbinding worden niet aangegeven op het display.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
[...]

@HomeWizard_NL :

Mochten ze niet (of niet snel genoeg :P) reageren. Dit was de reply die ik kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5kp-77s25RP3R5f66ISPIVTGcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H3M98fqhA3pJPb7mBLxTxqCr.png?f=user_large

En dit klopt ook met mijn gegevens. De pulse geeft over de hele dag heen net zoveel aan als uiteindelijk mijn zonnepanelen zelf :) Dit voor de 1 fase kwh overigens, misschien dat de 3 fase iets anders doet :P

(en dit was een stock kwh meter en deze had niet de 2000 die in de handleiding staat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die black friday korting geld maar op 1 kwh meter? @HomeWizard_NL

Als ik er 2 in mijn mandje gooi krijg ik maar 1 keer korting... en geen verzendkosten.
Gooi ik er 1 in mijn mandje krijg ik ook 1 keer korting maar dan wel verzendkosten...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:47
ik heb zojuist een SDM230 WiFi kWh meter geplaatst. Ik krijg deze niet in de koppelmodus.
Door het WiFi teken in te drukken komt AP wel in beeld, maar zodra ik deze loslaat dan gaat ie meteen terug naar het standaard scherm in plaats van dat AP gaat knipperen zodat ik de meter in de app kan toevoegen.

Een DOA of heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad en is er een oplossing.
@HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben best tevreden met mn 4x energysocket en abo plus p1.
Waar ik eigenlijk ondanks eerdere uitleg, die ik begrijp, aan twijfel is het investeren in kwh meters.
De website van mn Zonnepanelen, enlighten, geeft netjes totaal opbrengst en maand en dag en uiteraard grafiekje per uur. Dus de gegevens voor saldering zijn redelijk te voorspellen. (x megawatt per jaar opbrengst.)
De p1 energy app geeft netjes aan wat import en export is door de liandermeter dus je netto verbruik.
De energie sockets kan je gebruiken om mobiele stroomverbruikers te meten en bij te houden in totaal verbruik ZOLANG JE DE ZELFDE SOCKET BLIJFT GEBRUIKEN. Maar ze zijn top in bewustwording van verbruik van een apparaat. En kerstverlichting schakelen 😋
Wat je dus niet goed kan meten individueel zijn de op de groepenkast aangesloten verbruikers.

Indien je de totaal opbrengst van je panelen in de energy app wilt intergreren kan je koppelen maar dat word hier afgeraden. (ben even kwijt waarom precies.) of je plaatst een kwh meter of boven in je PV of beneden in je hoofd aansluiting direct tussen de omvormer en andere verbruikers/ net export.
Maar in hoeverre is die meting verschillend van de enlighten site?
(zolang saldering per jaar werkt is dat toch het doel? Kijken wat netto perjaar is verbruikt?)

Tuurlijk enigzins weten wat bijv. De LW wp groep of de LL wp groep aan verbruik hebben gedurende de dag kan interessant zijn om de werking en efficiëntie te monitoren maar effectief is import vs export wat je rekening bepaald voorlopig voldoende toch?. * copykat heeft net 3jaar 100% saldering per jaar afgesproken 😎

Uiteindelijk betekend monitoring:
1 3fase kwh meter boven in de pv tussen de qrelais - en de kabel zekering naar beneden.
1 of 2 kwh meters voor mn twee LL wp aka splitairco's in de toekomst.
Iets in de grootverbruikers vd keuken?
Kookgroep?
1 voor de electrische auto laadpaal?
(die hebben toch hun eigen verbruiks meter?)

Ik heb wel wat ruimte maar die meters zijn ook niet gratis en haal je die investering er wel uit?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:51:
Ik heb wel wat ruimte maar die meters zijn ook niet gratis en haal je die investering er wel uit?
Uiteraard niet.
Het dient, voor wie wil, om te weten wat ieder individueel toestel/kring verbruikt.
Niet om te besparen. Of ga je besparen omdat je na meting weet wat je PV produceert, ga je minder koken, minder gaan laden,.....?
Voor verbruikers die hun eigen meter hebben (doorgaans PV, laadpaal) heeft het nog minder zin om te "besparen".
Indien je graag alles overzichtelijk hebt in één app is dat een reden maar er iets door terugverdienen van de extra uitgaven ga je niet.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 19-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01
Eens met @IvoB2 behalve voor bv een warmtepomp. Die van mn schoonouders zou goed ingeregeld moeten zijn maar via hw kWh meter duidelijk extreem pendelen en veel te hoog standby verbruik zichtbaar. Die heeft zich al 3x terugverdiend

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:51:
Ik ben best tevreden met mn 4x energysocket en abo plus p1.
Waar ik eigenlijk ondanks eerdere uitleg, die ik begrijp, aan twijfel is het investeren in kwh meters.
De website van mn Zonnepanelen, enlighten, geeft netjes totaal opbrengst en maand en dag en uiteraard grafiekje per uur. Dus de gegevens voor saldering zijn redelijk te voorspellen. (x megawatt per jaar opbrengst.)
De p1 energy app geeft netjes aan wat import en export is door de liandermeter dus je netto verbruik.
De energie sockets kan je gebruiken om mobiele stroomverbruikers te meten en bij te houden in totaal verbruik ZOLANG JE DE ZELFDE SOCKET BLIJFT GEBRUIKEN. Maar ze zijn top in bewustwording van verbruik van een apparaat. En kerstverlichting schakelen 😋
Wat je dus niet goed kan meten individueel zijn de op de groepenkast aangesloten verbruikers.

Indien je de totaal opbrengst van je panelen in de energy app wilt intergreren kan je koppelen maar dat word hier afgeraden. (ben even kwijt waarom precies.) of je plaatst een kwh meter of boven in je PV of beneden in je hoofd aansluiting direct tussen de omvormer en andere verbruikers/ net export.
Maar in hoeverre is die meting verschillend van de enlighten site?
(zolang saldering per jaar werkt is dat toch het doel? Kijken wat netto perjaar is verbruikt?)

Tuurlijk enigzins weten wat bijv. De LW wp groep of de LL wp groep aan verbruik hebben gedurende de dag kan interessant zijn om de werking en efficiëntie te monitoren maar effectief is import vs export wat je rekening bepaald voorlopig voldoende toch?. * copykat heeft net 3jaar 100% saldering per jaar afgesproken 😎

Uiteindelijk betekend monitoring:
1 3fase kwh meter boven in de pv tussen de qrelais - en de kabel zekering naar beneden.
1 of 2 kwh meters voor mn twee LL wp aka splitairco's in de toekomst.
Iets in de grootverbruikers vd keuken?
Kookgroep?
1 voor de electrische auto laadpaal?
(die hebben toch hun eigen verbruiks meter?)

Och ik vind het wel prettig alles in 1 app.

Ik heb 5 omvormers hangen, 2 afwijkende windrichtingen hebben een eigen kwh meter en de drie op zuid Zuidwest hangen op een driefasen meter.
Ik kan zo makkelijk zien of er wat afwijkt in de opbrengst als er 1 enorm achterblijft kun je op onderzoek uit.

Voor de wp en wpb zitten ook kwh meters dat heeft me in geval van de wp in ieder geval geholpen dat ding wat rustiger te krijgen en helpt me ook om te zorgen dat ik hem zoveel mogelijk laat draaien uit eigen opwek.
Voor de wpb vind ik het wel prettig dat ik kan zien dat hij zijn wekelijkse legio run doet, die gaat op het element dus dan is er even een hogere afname dan de normale compressor.

Nu ben ik een airco aan het plaatsen daar wil ik ook een kwh meter voor hebben het geeft je wat extra inzicht en kan ook weer helpen om de inzet zoveel mogelijk uit eigen opwek te halen.

Ik kijk eigenlijk elke dag wel een paar keer wat er allemaal in en uit gaat.

Die kwh meters vind ik wat dat betreft wel een middel om gebruik en opwek af te stemmen evenals het signaleren van afwijkingen.

Voor de watermeter en energie display... nou jah dat is meer leuk voor de heb.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 19:17
Ik begrijp het verschil nog niet van de kWh meter in de meterkast of de p1 meter.
Heb met de p1 meter toch al een overzicht van het verbruik van al je stroom in de meterkast.
De omvormer van de zonnepanelen(solar Edge) kan je ook toevoegen in de homewizard. En op de warmtepomp heb ik een energy socket. Wat is dan het nut van een (in mijn geval) 3-fase kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@ffchecken mijn omvormer integratie gaf veel minder data dan de kWh meter waardoor alle grafieken minder accuraat werden. Hier eerder met plaatjes gepost.

Hoe jij je warmtepomp op een energy socket hebt weet ik niet, de mijne heeft (gelukkig) geen stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ffchecken schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:35:
Ik begrijp het verschil nog niet van de kWh meter in de meterkast of de p1 meter.
Heb met de p1 meter toch al een overzicht van het verbruik van al je stroom in de meterkast.
De omvormer van de zonnepanelen(solar Edge) kan je ook toevoegen in de homewizard. En op de warmtepomp heb ik een energy socket. Wat is dan het nut van een (in mijn geval) 3-fase kWh meter?
In het kort meet de p1 meter het totaal en de kwh meter per gebruiker net als de socket.

Ik vind een socket wel leuk voor kleine gebruikers en moment opnames maar voor de wp heb ik liever een kwh meter dat is net allemaal wat steviger en beter bestand tegen langdurige hoge belasting.
Wpb zou met 350 watt continu en 1200 watt legio nog wel op een socket kunnen.

Ik zou in het geval van de solar dan 5 omvormers aan internet moeten hangen en vervolgens weer die dingen moeten linken met HW.
Ik houd mijn omvormers liever los van internet en los het dan op met de kwh meters van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
Dank voor de snelle reacties. Heb de grafieken gezien. Geeft bij wheli idd een ander nauwkeuriger beeld. Heb hier de warmtepomp wel op een stekker met een energy socket ertussen. Verschil in meting met de info van de warmtepomp zelf is nog geen 2%. Maar in feite doet een kWh meter dus hetzelfde als een energy socket aleen dan via een aansluiting in de meterkast.
Dat scheelt mij weer een hoop centjes aangezien ik de zonnepanelen rechtstreeks uitleest, en dat werkt hier prima. Hoef ik daarvoor geen kWh meter aan te schaffen. De rest van de apparaten zitten allemaal met stekker en kan ik dus af met de goedkopere energy socket.

[ Voor 27% gewijzigd door ffchecken op 20-11-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@IvoB2
Inderdaad is besparen van stroom met zaken die je toch zal moeten gebruiken, koken, verwarmen, auto laden enz het meten is weten misschien iets opleveren. Bewust zijn doet bewuster gebruiken maar dat zal niet heel veel opleveren denk ik.
De Split airco's ja die zullen misschien interessant zijn kwa verbruiks meting op basis van inregelen.
Al denk ik dat luchtwater wp's meer ingeregeld moeten worden dan de Lucht Lucht wp's (airco)

Meten omdat het leuk is te weten is misschien bij mij voor paar maanden en dan ga ik verder met mn leven vrees ik (elke keer je vrouw vertellen wat ze verbruikt heb met iets doen zal de relatie niet verbeteren. 😋)

Misschien dat als saldering volledig verdwijnt dat die kwh meting intern je kan gebruiken als timer momenten voor wasmachines en vaatwassers en WPB's of electrische boilers maar ik vrees dat volle vaatwasser gewoon aangezet word net zoals de wasmachine want in een gezins gedrag is dat lastig te sturen.

Beetje t zelfde als die watermeter.
Meeste mensen kijken misschien 1x in de maand op de meter naar verbruik maar vermoedelijk alleen puur bij meterstand aanvraag waterleverancier en dan is zo'n verbruiks grafiekje van de homewizard door die meter op je watermeter misschien beter. Dan zie het effect van douchen, tuin water geven, hoge druk reiniger enz.
Wat je dan misschien doet besluiten je gedrag aan te passen. En dat kan dan wel besparend werken.

Kan je overigens omvormers koppelen en weer ontkoppelen aan de energy app als t niet bevalt?
De enphase qrelais en controler zal best goede info kunnen aanbieden.
Voor tijdelijk is dit misschien een mooie tussen oplossing.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:13:
@IvoB2
Al denk ik dat luchtwater wp's meer ingeregeld moeten worden dan de Lucht Lucht wp's (airco)
Ik heb zowel A2A als A2W WP's in gebruik.
Ik zou niet weten wat er aan de A2A in te regelen is.
Het verbruik hangt gewoon af van de buitentemperatuur (waar je zelf geen invloed op hebt) en de gevraagde binnentemperatuur (waar je wel invloed op hebt maar dan is de vraag hoeveel comfort je wil opgeven om te besparen op verbruik). Het is de temperatuurinstelling die dat dan zal aangeven en niet een kWh meter.
Misschien dat als saldering volledig verdwijnt dat die kwh meting intern je kan gebruiken als timer momenten voor wasmachines en vaatwassers en WPB's of electrische boilers maar ik vrees dat volle vaatwasser gewoon aangezet word net zoals de wasmachine want in een gezins gedrag is dat lastig te sturen.
Dat is inderdaad een individueel uitgangspunt.
Salderen doe ik al enkele jaren niet meer maar ik heb echt geen timer nodig (met een betalend abo dan nog) om te weten wanneer ik het best een wasmachine of vaatwasser doe draaien. Dat is op een zonnige dag rond de middag. Wanneer er dan wolken voor de zon komen is dat maar zo. Maar de cycli van dit type machines is ook zo dat ze niet graag hebben om aan/uit te schakelen op basis van de aan/uit functie van de zon. :)
En wanneer er geen zonnige dagen voorhanden zijn (zoals de voorbije dertig dagen) gaan er idd maar weinig mensen zijn die hun vaat en was daar gaan op afstellen. Een wasmachine kan je meerdere dagen uitstellen maar een vaatwas lijkt me al iets ingewikkelder. :)
Beetje t zelfde als die watermeter.
Meeste mensen kijken misschien 1x in de maand op de meter naar verbruik maar vermoedelijk alleen puur bij meterstand aanvraag waterleverancier en dan is zo'n verbruiks grafiekje van de homewizard door die meter op je watermeter misschien beter. Dan zie het effect van douchen, tuin water geven, hoge druk reiniger enz.
Wat je dan misschien doet besluiten je gedrag aan te passen. En dat kan dan wel besparend werken.
Ook individueel en persoonlijk niet mee eens.
Ook daarvoor heb ik geen meter tot op de liter nauwkeurig voor nodig. De kraan verder open en langer open verbruikt meer water dan de kraan minder ver open en minder lang. Logische gedachtengang en een aloud gegeven.

Maar voor alle duidelijkheid, de HW sochets gebruik ik ook hoor. Gewoon omdat ik meten is weten een leuk gegeven vind en goed wetende dat ik er geen kWh/euro mee zal besparen.
Op de P1 meter was ik idd na een paar weken al uitgekeken. :)
Bepaalde kringen/zware verbruikers hebben hun eigen energiemeter (laadpaal, WP's, omvormers,...) en ik breng alle meetgegevens (o.a. ook van een weerstation) toch al samen in een eigen excel (dat je dan gratis en voor jaren kan bewaren zonder afhankelijk te zijn van externe servers en zo overzichtelijk maakt als je zelf wil).

ps. de aan/uit functie van de zon heb ik na het salderen hier gewoon opgevangen met een thuisaccu. :)
Gewoon omdat het o.a. leuk is en kan en zeker niet omdat je deze ooit kan "terugverdienen" want dat doe je niet.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@IvoB2 duidelijk en ik kan in veel van je geschreven tekst in mee komen.
Niet alles hoeft "terugverdiend" worden. Hobby's mogen geld kosten.
A2A wp inderdaad je bevestigd wat ik al dacht.
Water meting is alleen interessant voor lekkage monitoring (na de meter) en beetje bewustwording.
Maarja iedereen weet tuin sproeien voor uren kost veel water. Stortdouche gebruiken voor langere tijd kost ook meer dan een spaar kop dus blijft lekkage monitoring eigenlijk echt over als nuttige functie.

Maar een thuis accu is 1 van de dingen die voor een gunstige evolutie kan zorgen en zorgen dat het net gelijkmatiger belast word win win voor beide einde van het stroom net.
Jammer dat ze nog best prijzig zijn. (en brandgevaarlijk schijnt.)
Ach eerst maar eens die twee split airco's laten monteren.
😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
@HomeWizard_NL Ik zou er nog een keer voor willen pleiten dat in de app niet alleen de startmaand maar ook de startdag van mijn jaarcontract kan worden ingesteld. Waarom wel voor de tarieven maar niet voor het verbruik?
Die fixatie op euro's is leuk maar als je je niet op de kWH's en de m3's leert concentreren dan schiet dat niet op.

Hoop dat er gauw weer een wensenijst komt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Nu online
Onze zonnepanelen zijn van de week geinstalleerd en nu leek het me leuk om wat meer inzicht in onze opbrengst en ons verbruik te hebben. De HomeWizard P1 lijkt daar prima voor, maar de abonnementsvorm is me nog niet helemaal duidelijk. Klopt het dat je het abonnement nodig hebt om je omvormer (SolarEdge in dit geval) te kunnen koppelen, om zo je opbrengst inzichtelijk te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:08:
Jammer dat ze nog best prijzig zijn. (en brandgevaarlijk schijnt.)
LFP is niet brandgevaarlijk.
De bekabeling en connecties kunnen, indien verkeerd/onoordeelkundig aangebracht, voor brand zorgen.
Daarom dat je het best met kennis van zaken of door een installateur bekwaam in de materie laat uitvoeren.
In België ben je trouwens verplicht een technische keuring te laten uitvoeren voor in bedrijfsstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
@Luuk741 Ja, maar het gaat je niet veel meer vertellen dan je app van SolarEdge. Het is geen vervanging van een kWh-meter, slechts een geinige toevoeging waardoor je niet meer in een andere app hoeft te kijken.

De HW-app kan je wel min of meer vertellen hoeveel van je opwek je direct zelf verbruikt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffchecken
Luuk741 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:20:
Onze zonnepanelen zijn van de week geinstalleerd en nu leek het me leuk om wat meer inzicht in onze opbrengst en ons verbruik te hebben. De HomeWizard P1 lijkt daar prima voor, maar de abonnementsvorm is me nog niet helemaal duidelijk. Klopt het dat je het abonnement nodig hebt om je omvormer (SolarEdge in dit geval) te kunnen koppelen, om zo je opbrengst inzichtelijk te maken?
Ja, je hebt een abonnement nodig om deze toe te voegen. Is een leuke toevoeging in de homewizard. Je opbrengst en je verbruik is dan inzichtelijk. Ook dus je directe verbruik tov je opgewekte stroom. Hier een voorbeeld van afgelopen vrijdag. Toen scheen de zon nog een beetje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Mv2EwC-zweQqMUq2O1jpxveOR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQZEasURn2wCtAg915xh7B4m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ffchecken op 21-11-2023 16:47 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:47
weet iemand hoe je met homewizard in contact kunt komen buiten de chat om?
Al 2 dagen probeer ik contact via de chat te krijgen, maar ze lezen het niet en reageren ook niet.
Nergens op de site een mailadres te vinden.

De bestelbevestiging en factuur komt via een noreply adres.

Gaat lekker daar.... aftersales groeit niet mee met de verkoop lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
nrdnmg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:42:
weet iemand hoe je met homewizard in contact kunt komen buiten de chat om?
Al 2 dagen probeer ik contact via de chat te krijgen, maar ze lezen het niet en reageren ook niet.
Nergens op de site een mailadres te vinden.

De bestelbevestiging en factuur komt via een noreply adres.

Gaat lekker daar.... aftersales groeit niet mee met de verkoop lijkt het.
Geen idee. Hier reageren ze ook niet meer. Ik zit ook nog op een antwoord te wachten.
Het lijkt wel of het hele webcare-team met vakantie of ontslagen is. Bepaald geen reclame voor ze.
@HomeWizard_NL, zijn jullie er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

ffchecken schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:42:
[...]

Ja, je hebt een abonnement nodig om deze toe te voegen. Is een leuke toevoeging in de homewizard. Je opbrengst en je verbruik is dan inzichtelijk. Ook dus je directe verbruik tov je opgewekte stroom. Hier een voorbeeld van afgelopen vrijdag. Toen scheen de zon nog een beetje. [Afbeelding]
Net even gekoppeld.
Wat jammer is, is dat gegevens van de Enphase die geüpload zijn naar de site enlighten niet door homewizard gelezen kunnen worden. Dus gegevens met terugwerkende kracht verzamelen.

Effectief gezien zal volledige balans en dus overzichtelijkheid van verbruik en opwekken en combinatie daarvan pas in mei 2024 echt werken bij mij.
Dat is het moment dat saldering start van de nieuwe leverancier.

Nu zal ik zelf moeten rekenen/bijhouden.
Enlighten data is vanaf moment van oplevering panelen.
Budgetdata in app. Start 1 jaar contract dus opzich ook informatief maar die kijkt per maand alleen en ik kan geen nettoverbruik/netto opbrengst tot nu toe terug vinden wat in principe voor mij belangrijker is dan alleen de maand rapporten.
De oorspronkelijke meter uitlezing (slimmemeterportal.nl)had ik iets te laat overgezet. Vergat dat ik dat zelf moest doen bij verhuizing :X Dus die heeft ook geen totaal verbruik/opwekkings grafiek.

Maar vanaf volgend jaar loopt alles synchroon ben benieuwd 8)

(Hoeveel jaar bewaarde ook alweer de abo homewizard deze gegevens?)

Zie overigens geen download button in de app dus dat zou zeker in de website versie zitten?
* copykat moet nog even dit soort dingen lezen in de usermanual.

Gevonden.
"meerdere jaren" in de cloud totdat je je abo opzegd dan is het 12mnd.

In app download is niet "eigen grafiek" maar
Stroom totaal : Exporteer grafiek data. En dit geld bijna voor elke grafiek header.
Csv dus inladen in excel denk ik.
Pdfje zou "makkelijker" zijn , grafiekje en de cijfertjes in een "presentatie".

Als je je 3fase aanzet kan je zien op welke fase stroom word terug geleverd.
Om 13 uur had ik L1 203 L2 142 en L3 268 watt. Teruglevering. (note ik heb een 3fase qrelais zodat de teruglevering ook netjes verdeeld word over de fasen.)
Ik had bij grote electra installatie topic begrepen in ongunstige gevallen de nul stevige stromen kon krijgen als je alles over 1 fase liet lopen. (ingewikkelde berekeningen die ik niet kan reproduceren maar gewoon 5x 4mm2 kabel en 3fase tot zolder aangelegd dus ik ben overal op voorbereid. 8) )
Nu kan ik die fase belasting ook inzien handig voor als ik de zware WP's en zo laat installeren.

Al met al is deze app een leuke informatie bron. d:)b

[ Voor 22% gewijzigd door copykat op 22-11-2023 20:42 ]

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:10
Vraagje: sinds vandaag heb ik de KWH meter geïnstalleerd (P1 meter was er al) maar in de app zie ik bij het onderdeel zonnepanelen 0kwh opbrengst staan. Alles is goed aangesloten en alles werkt maar hoe krijg ik daar de werkelijke opbrengst uit de KWH meter (zijnde +- 400w)?
Of zie ik iets over het hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5QHJMlUuWKPGil_V0FPT3Wt41M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2ydaaKTs2H8HSmMWGHw0HCD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcMkVIU5RTRa9084WDG5KKPDBJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XScJA5tEN5T5m7GlPqCHyHQL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:59
matth111 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:19:
Vraagje: sinds vandaag heb ik de KWH meter geïnstalleerd (P1 meter was er al) maar in de app zie ik bij het onderdeel zonnepanelen 0kwh opbrengst staan. Alles is goed aangesloten en alles werkt maar hoe krijg ik daar de werkelijke opbrengst uit de KWH meter (zijnde +- 400w)?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet op je kWh meter geen -400 staan? Misschien toch verkeerd om aangesloten?

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• jurgen purgen
@matth111

Wat @fredhuizinga net aangeeft..

als je de functie in de app veranderd naar bv een warmtepomp of secundaire aansluiting zal je "verbruik" registreren. daaraan kan je zien dat je wel verbindig hebt maar door de optie van weergave je niks ziet in de functie Zonnepanelen.

• matth111
jurgen purgen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:44:
@matth111

Wat @fredhuizinga net aangeeft..

als je de functie in de app veranderd naar bv een warmtepomp of secundaire aansluiting zal je "verbruik" registreren. daaraan kan je zien dat je wel verbindig hebt maar door de optie van weergave je niks ziet in de functie Zonnepanelen.
Dus mijn meter is dan toch verkeerd aangesloten? Als ik de kabels zie, klopt het nochtans..

• jurgen purgen
@matth111 check ff je app. ik zat ff te zoeken naar de handleiding maar kan m ff niet vinden

edit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7QPOc_XOvWHLDW7dzvE_t2_d88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yc8n0ulxBiihX1ppy0Fv8AFm.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door jurgen purgen op 23-11-2023 14:10 ]

• matth111
Klopt, zo is het aangesloten. Is de opbrengst bij jullie allemaal in -?

[ Voor 42% gewijzigd door matth111 op 23-11-2023 14:18 ]

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 13:15
Clumsy Smurf schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:43:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt, want al mijn data van mijn vorige P1 meter is nog gewoon aanwezig in de app, en heb niet eens een betaald abbonement.
Zelfs de data per dag, dus niet alleen de totaal kwh per jaar of maand maar zelfs per dag.

Mijn Elektra en gas meter is namelijk in augustus vervangen en heb zojuist de data bekeken van Maart en zie daar geen vreemde dingen.

Hebben jullie misschien de P1 meter van HW eerst verwijdert en vervolgens opnieuw toegevoegd?
Ja omdat er maar 1 P1 meter per huishouden in de app kan.... Ik moet de oude eerst verwijderen alvorens ik de nieuwe kan toevoegen....

• jurgen purgen
matth111 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:16:
op de foto lijkt het of je twee bruine draden boven hebt en twee blauwe onder. daarom ook de foto. Maar wat zie je op je app als je bv een secundaire aansluiting kiest?

Edit : zit zelf ff fout te kijken 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 23-11-2023 14:34 ]

• matth111
jurgen purgen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:26:
[...]

op de foto lijkt het of je twee bruine draden boven hebt en twee blauwe onder. daarom ook de foto. Maar wat zie je op je app als je bv een secundaire aansluiting kiest?
Bij secundaire aansluiting in de app zie ik inderdaad het werkelijk verbruik (400w).

Twee bruine draden boven en twee blauwe onder in de kwh meter klopt toch?
Mijn automaat van de zonnepanelen is aan de rechterkant van de KWH meter aangesloten (bruin boven en blauw onder) zoals weergegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door matth111 op 23-11-2023 14:29 ]

• jurgen purgen
@matth111

euh ja idd 8)7

bericht idd aangepast,

maar zoals je ziet is het idd toch omgekeerd aangesloten, je opwek wordt als verbruik geregistreerd.

Zit je automaat op 1 en 3 aangesloten of op 2 en 4 ?

• jurgen purgen
matth111 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:16:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kvvatGGN-7iQYfXMqQRcgmiL-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5PHy1KeiSK4KKxuqFr2dh0H.jpg?f=fotoalbum_large

• matth111
jurgen purgen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:39:
@matth111

euh ja idd 8)7

bericht idd aangepast,

maar zoals je ziet is het idd toch omgekeerd aangesloten, je opwek wordt als verbruik geregistreerd.

Zit je automaat op 1 en 3 aangesloten of op 2 en 4 ?
De automaat van de zonnepanelen zit op 2 en 4 aangesloten. Dit is toch het apparaat dat ik wil meten (dus SOURCE) en die moet aan de rechterkant dus 2 en 4 aangesloten worden?

• jurgen purgen
op de tekening staat de automaat links. daarom vroeg ik t . ik heb de mijne al een hele tijd terug aangesloten en had hetzelfde daarom reageerde ik. moest zelf ook alles omgooien daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
matth111 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:51:
[...]

De automaat van de zonnepanelen zit op 2 en 4 aangesloten. Dit is toch het apparaat dat ik wil meten (dus SOURCE) en die moet aan de rechterkant dus 2 en 4 aangesloten worden?
Zitten je zonnepanelen dan aan 1 & 3?
Het gaat om de positie van de kWh meter t.o.v. je MK & je PV
optie 1: MK -> automaat -> kWh meter -> PV, dan moet je automaat op 1&3 en de PV op 2&4
optie 2: MK -> kWh meter -> automaat -> PV, dan moet je automaat op 2&4 en de MK op 1&3

uit je foto lijkt het erop dat de automaat aan de onderzijde is doorverbonden met de andere automaten, en dus heb je 'optie 1' en zit ie dus verkeerd om aangesloten

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:59
Toby-Wan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:26:
[...]

Zitten je zonnepanelen dan aan 1 & 3?
Het gaat om de positie van de kWh meter t.o.v. je MK & je PV
optie 1: MK -> automaat -> kWh meter -> PV, dan moet je automaat op 1&3 en de PV op 2&4
optie 2: MK -> kWh meter -> automaat -> PV, dan moet je automaat op 2&4 en de MK op 1&3

uit je foto lijkt het erop dat de automaat aan de onderzijde is doorverbonden met de andere automaten, en dus heb je 'optie 1' en zit ie dus verkeerd om aangesloten
Was het niet zo dat de nul intern zit doorverbonden? Dan zou @matth111 alleen de twee bruine draden hoeven omwisselen...

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
matth111 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:19:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even op de kWh meter op het knopje rechts van het wifi symbool drukken. Je productie van de zonnepanelen moet als EXP export in kWh te zien zijn. Bij IMP import mag alleen een erg klein getal staan voor het sluipverbruik van de omvormer zelf, of nul. Zo niet, dan zit die verkeerd om aangesloten. En er staat geen min- of plusteken voor deze beide getallen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:52
degranulatie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:16:
[...]

Ja omdat er maar 1 P1 meter per huishouden in de app kan.... Ik moet de oude eerst verwijderen alvorens ik de nieuwe kan toevoegen....
maar heb jij het nu over de hw P1 meter of over de elektra meter?
want anders hebben we een spraak verwarring en heb je denk wel gelijk.

• matth111
fredhuizinga schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:11:
[...]

Was het niet zo dat de nul intern zit doorverbonden? Dan zou @matth111 alleen de twee bruine draden hoeven omwisselen...
Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieuwe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 20:01
wheli schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb 2 HomeWizard kWh meters. In de app zie je het niet maar in Home Assistant staat ook het verbruik van de omvormers (ik neem aan dat dit negatieve opwek = verbuik is).
Mijn Goodwe omvormer heeft sinds 17 augustus 0,032 kWh verbruikt (2320 wp op NO) en mijn SMA omvormer 1,97 kWh (3200 wp op ZW).
[Afbeelding][Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat jij 2 stuks van die HW Energy meters hebt geimplementeerd in Home Assistant?

https://www.homewizard.com/p1-meter/

Dat is namelijk precies wat ik ook wil bereiken aangezien we 2 (slimme) meters hebben, maar tot nu toe nergens kon vinden of dat mogelijk is. Is dat standaard mogelijk, of is daar veel gehannes voor nodig?

Hiermee wil ik graag inzicht krijgen in het verbruik en evt. teruglevering per meter. We hebben namelijk ook 2 PV installaties (1 per meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Tieuwe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:31:
[...]

Begrijp ik het goed dat jij 2 stuks van die HW Energy meters hebt geimplementeerd in Home Assistant?

https://www.homewizard.com/p1-meter/

Dat is namelijk precies wat ik ook wil bereiken aangezien we 2 (slimme) meters hebben, maar tot nu toe nergens kon vinden of dat mogelijk is. Is dat standaard mogelijk, of is daar veel gehannes voor nodig?

Hiermee wil ik graag inzicht krijgen in het verbruik en evt. teruglevering per meter. We hebben namelijk ook 2 PV installaties (1 per meter)
Ik heb dus 2 kWh meters, geen p1 meter/socket. Deze dus: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Integratie in HA is heel simpel als je het eenmaal ingesteld hebt, ik kan totaal niet coderen, ben er 3 avonden in totaal mee bezig geweest voor alles in huis dat slim is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
@HomeWizard_NL Kunnen we deze cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnsFZM2h4QvUNspGt6lN3bJ5bSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzgjZeeRHfmHxw016Ijq7Mb1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU72BWz54LhlelA9w4Zk-wh6btw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDYcRLWZflMcXDoVfQRrVoYh.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien ook zichtbaar krijgen in dit overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdbw6J1_R4CaJ1NA0Q62G7P7u10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rNeSDLSC8psIojjqjmNgG6w.jpg?f=fotoalbum_large

Het is ver van efficiënt zoals het nu is. Ik zie geen reden waarom die data niet gewoon op de hoofd pagina te zien is zodat we niet eerst per categorie verder hoeven te klikken naar een andere pagina.

Lijkt mij niet moeilijk te implementeren gezien de code er al is op de andere pagina. Deze grafieken zoals ze nu zijn zeggen namelijk helemaal niets.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 25-11-2023 17:04 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Gramser
Beste @HomeWizard_NL , gelieve niet te voldoen aan het verzoek van @computerjunky , zoals het nu is is het prima :+ Lekker rustig beeld en als ik wil weten hoeveel de staafjes zijn, tik ik er gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:47:
Beste @HomeWizard_NL , gelieve niet te voldoen aan het verzoek van @computerjunky , zoals het nu is is het prima :+ Lekker rustig beeld en als ik wil weten hoeveel de staafjes zijn, tik ik er gewoon op.
Ja want opties worden we allemaal slechter van... Een stukje code aan of uitzetten kan niet ingewikkeld zijn...
Ontzettend kortzichtig. Niet iedereen houdt van meer clicks voor hetzelfde resultaat. Jij bent zeker ook Windows 11 fan :+

Ik wil data naast elkaar kunnen zien en dat kan nu dus helemaal niet omdat die data alleen op verschillende pagina's te zien is. Kortom slechte gebruikservaring. Vinkjes wordt niemand slechter van...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:03:
[...]

Ja want opties worden we allemaal slechter van... Een stukje code aan of uitzetten kan niet ingewikkeld zijn...
Ontzettend kortzichtig. Niet iedereen houdt van meer clicks voor hetzelfde resultaat. Jij bent zeker ook Windows 11 fan :+

Ik wil data naast elkaar kunnen zien en dat kan nu dus helemaal niet omdat die data alleen op verschillende pagina's te zien is. Kortom slechte gebruikservaring. Vinkjes wordt niemand slechter van...
Je pakt ook elk excuus aan om eens even lekker te foeteren hè. Gelukkig wist ik dat, toen ik mijn reactie plaatste en je stelt niet teleur 😄. Maar, verschil zal blijven: jij hebt er behoefte aan, ik niet. Dat heeft natuurlijk niks met kortzichtigheid te maken. Jij verwacht gewoon meer van dit product, terwijl ik mij kan wentelen in tevredenheid zonder me druk te maken over vinkjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net nog even 2 kwh meters besteld, die worden morgen al bezorgd....

Eerst zien dan geloven :+

Pagina: 1 ... 97 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic