Je moet in Belgie minimaal 2 lichtkringen hebben, daar kan ik toch niet buiten. Verplicht, maar ook gewoon handig dat er nog licht is als 1 van de 2 kringen uitvalt/of uitgezet moet worden voor werkzaamheden.Jasper Janssen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:11:
[...]
Persoonlijk zou ik zeggen dat lichtkring A en B niet apart hoeven, dat de afwasmachine waarschijnlijk op een stekker zit en dus hoogstens een socket nodig heeft (en sowieso niet zo nuttig is), en dat fornuis meten ook niet super interessant is, je gaat er hopelijk toch niet meer of minder van koken.
Afwasmachine zit denk ik hardwired, ik kan er iig niet meer aan (is laten we zeggen door de keuken-installateurs 'anders aangepakt dan ik het zelf zou doen'
Koken heb je met een normale kok in de keuken zeker gelijk mee, maar in het geval van mijn vader is er ruimte om met kleine wijzigingen in gewoontes toch wat winst te boeken. Al is dat zeer individueel
Inderdaad, grote wonderen verwacht ik er hier niet van aangezien er al best efficient met energie (& water) word omgegaan. Ik probeer genoeg kleine besparingen te realiseren zodat ik op z'n minst breakeven zit tov het toegevoegde verbruik van de meters zelf. Dan kan ik het verkrijgen van data voor de leuk toch enigszins verantwoorden naar mezelf.Het is allemaal geweldig om alles te meten, superleuke hobby en ik heb ook veel te veel van die shit -- maar niet met het idee dat dat an sich al energie bespaart.
Goed punt, daar zal niet veel te rapen zijn dan. Het grootste deel van het verbruik zal de wifi verbinding wel zijn.Overigens is het zeer onwaarschijnlijk dat het LCD display enige bijdrage levert aan het verbruik. Simpele non-backlit LCDtjes verbruiken praktisch niets -- denk maar eens aan de goeie oude rekenmachine. Die werkt op een zonnepaneeltje van 2 vierkante centimeter of 10 jaar achter elkaar op een batterij. Sommige goedkope rekenmachientjes werken eigenlijk permanent op een knoopcel en hebben een fake zonnepaneeltje zodat mensen denken dat het daarop werkt, zo weinig verbruikt een LCD.
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:09:
100%, elke kWh is er eentje teveel, als ie te vermijden is.
Toch gewoon thuis geschrevenMDB1106 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:08:
[...]
Heb je deze reactie bij de baas geschreven?
Wat "verbruikt" je reactie?
Bij jou, vervolgens bij eenieder die het leest, evt reageert (net als ik nu)
😉
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)