Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
specops0i0 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

[...]

[...]

De apparaten die zo'n piek kunnen produceren staan uit (oven, wasmachine). Ik heb nu de afgelopen paar dagen mijn CV ook gemeten en die komt wanneer er warm water gevraagd wordt ook niet boven de 150W uit.

Verder staan deze apparaten op stand-by:
-tv
-router
-access point
-nas
-switch
-koelkast/diepvries combinatie
-magnetron

Verder heb ik gewoon geen apparaten in huis die een verbruik van 2000W kunnen vragen 8)7

Mijn stroomkast/aansluiting zit wel bij de buren onder mij, misschien dat daar iets niet goed zit?
Heb je toevallig zonnepanelen? Dat kan namelijk ook voor gekke pieken zorgen(wat dan niet klopt). Maar meten is weten, als er van die pieken zijn terwijl je niks verbruikt... gewoon de hoofdschakelaar uitzetten. Als er paniek bij de buren uitbreekt weet je dat er iets niet klopt :p

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:45

McLambo

MTB Junky

[...]

[...]

[...]

De apparaten die zo'n piek kunnen produceren staan uit (oven, wasmachine). Ik heb nu de afgelopen paar dagen mijn CV ook gemeten en die komt wanneer er warm water gevraagd wordt ook niet boven de 150W uit.

-tv
-router
-access point
-nas
-switch
-magnetron

Verder heb ik gewoon geen apparaten in huis die een verbruik van 2000W kunnen vragen 8)7

Mijn stroomkast/aansluiting zit wel bij de buren onder mij, misschien dat daar iets niet goed zit?
Dit is ook het eerste dat mij te binnen schiet.

Vorige woning hadden wij ook een onverklaarbaar hoog jaarverbruik, we grapten altijd dat de buren op ons aangesloten zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:29
wheli schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:54:
Ik gebruik nu een paar jaar de HW producten maar voor het eerst begrijp ik iets écht niet; we zijn op vakantie en behoudens de koelkast, router etc staat alles uit. Nu zie ik in de grafiek onderstaand patroon. Bovenop het sluipverbruik van 35 watt slaat de koelkast in de nacht aan. Vanaf het moment dat de zonnepanelen aangaan komt er verbruik bij (voor de meter dus). Zijn dat de verliezen in de omvormer?

[Afbeelding]
In mei viel me op dat ik ineens meer lichtblauw verbruik kreeg vanaf dat ik de omvormer van de zonnepanelen geintegreerd had. Zie bovenstaande post. Inmiddels heb ik er toch maar een losse kwh meter tussen gezet en zie het verschil! Het screenshot is van hetzelfde moment (1 minuut er tussen), verschil is het aanzetten van de GoodWe integratie en weer weggooien ervan.
@HomeWizard_NL kunnen jullie dit verklaren? Of update de data uit de omvormer minder vaak dan die uit de kwh meter en worden de grafieken daarom minder accuraat? Verschil van 4.9 naar 1.0 kwh eigen verbruik is wel indrukwekkend ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRKmfURE9C6-EhGTriszAEAL-hA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziJl8nm8H54gdbEljQQfAjqh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKXmO3WoTE-TrwC2kQmTDKpj7ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxYVGVV3TkQ16OfmG60fus7n.jpg?f=fotoalbum_tile

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:24
wheli schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

In mei viel me op dat ik ineens meer lichtblauw verbruik kreeg vanaf dat ik de omvormer van de zonnepanelen geintegreerd had. Zie bovenstaande post. Inmiddels heb ik er toch maar een losse kwh meter tussen gezet en zie het verschil! Het screenshot is van hetzelfde moment (1 minuut er tussen), verschil is het aanzetten van de GoodWe integratie en weer weggooien ervan.
@HomeWizard_NL kunnen jullie dit verklaren? Of update de data uit de omvormer minder vaak dan die uit de kwh meter en worden de grafieken daarom minder accuraat? Verschil van 4.9 naar 1.0 kwh eigen verbruik is wel indrukwekkend ;w

[Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijke mening/ervaring.

Voor wat het waard is, ik keek helemaal niet naar het plaatje omdat het niet klopte.
Het enige dat klopte van die grafiek was de waarden bovenin, ongeveer bekeken vanaf middernacht na die dag.

Op die grafiek zag ik vaak de vreemdste dingen die ook absoluut niet overeen kwamen met wat de total power grafiek zei.

Misschien was het bij ons een uitzondering, maar ik zou er persoonlijk niet wakker van liggen. Kijk desnoods op de grafiek van total power, eventueel met meerdere fasen, dan krijg je mijns inziens een beter beeld van wat er echt gebeurt in je meterkast/huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Sjamo Ik lig er zeker niet wakker van :)
Maar vanaf het moment van integratie van de GoodWe had ik het idee dat er een bug in zat. In mei hier gepost en toen zei HW dat het kon liggen aan de timestamp of aan hoe accuraat er gemeten wordt door de omvormer.
Nu met de kWh meter wordt volgens mij mn vermoeden bevestigd. Voor mij geen probleem maar het lijkt een bug waardoor het 'eigen verbruik' stijgt van 1 naar 5 kwh op deze plaatjes. Lijkt me voor HW en de community hier ook wel handig om te weten en evt te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
wheli schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:18:
Extra draadje voor de lampen van de wietplantage misschien?
Die branden toch constant? Denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:14
wheli schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je de Goodwe integratie en de kWh meter tegelijk actief hebt, telt hij de productie sowieso dubbel; bij mij tenminste wel.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@henkzelf in mei had ik de kwh meter nog niet maar wel de GooWe integratie. De app liet toen exact hetzelfde gedrag zien. Ik vond dat toen vreemd omdat ik op vakantie was en alle stekkers overal ongeveer uit waren. Zie mijn eerstere post in mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 06:27
renzo4000 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Heb je toevallig zonnepanelen? Dat kan namelijk ook voor gekke pieken zorgen(wat dan niet klopt). Maar meten is weten, als er van die pieken zijn terwijl je niks verbruikt... gewoon de hoofdschakelaar uitzetten. Als er paniek bij de buren uitbreekt weet je dat er iets niet klopt :p
Nee ik heb geen zonnepanelen.. echt de basic apparaten, verder niks. Maar ja om te meten moet de wifi aanblijven, anders kan ik de P1 niet uitlezen.
McLambo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Dit is ook het eerste dat mij te binnen schiet.

Vorige woning hadden wij ook een onverklaarbaar hoog jaarverbruik, we grapten altijd dat de buren op ons aangesloten zaten.
hoe ben je hier achtergekomen? en hoe heb je dit opgelost? netbeheerder gebeld oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
specops0i0 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:28:
[...]

Nee ik heb geen zonnepanelen.. echt de basic apparaten, verder niks. Maar ja om te meten moet de wifi aanblijven, anders kan ik de P1 niet uitlezen.
Nee dat snap ik... het was ook met een knipoog. Maar je kan eens beginnen om op dat moment de groepen een voor een uit te schakelen. Dan kan je het iig downdrillen tor één groep en dan verder onderzoeken (en ja, dan zul je de wifi in leven moeten houden...desnoods even een hotspot via je telefoon instellen...denken in oplossingen, niet in problemen! d:)b )

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
wheli schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:23:
@henkzelf in mei had ik de kwh meter nog niet maar wel de GooWe integratie. De app liet toen exact hetzelfde gedrag zien. Ik vond dat toen vreemd omdat ik op vakantie was en alle stekkers overal ongeveer uit waren. Zie mijn eerstere post in mei.
Waren de stekkers van deze twee (Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5) er in mei ook uit?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:45

McLambo

MTB Junky

specops0i0 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:28:
[...]

[...]

hoe ben je hier achtergekomen? en hoe heb je dit opgelost? netbeheerder gebeld oid?
We zijn verhuisd!

En in de nieuwe woning ongeveer hetzeflde verbruik, dus toen zijn we de verbruikers nader op gaan sporen en verschillende apparaten vervangen en meer dingen uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

-tv
-router
-access point
-nas
-switch
-magnetron

Ik denk dat je deze vraag meer in een elektra topic kunt stellen dan hier. Zeker omdat de P1 meter zelf niet meet maar slechts de waarden van je officiële meter uitleest en doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
henkzelf schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Waren de stekkers van deze twee (Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5) er in mei ook uit?
De Climarad wel, de pana lees ik uit met een losse kWh meter en die gaf geen verbruik aan.
Overigens verbruikt de Climarad minder dan 15 watt in max stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:12
Wenzel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:22:
Growatt toegevoegd. Werkt goed.

Nu nog Fronius, mijn tweede omvormer.
Dat zou fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippers
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik probeer de watermeter aan te sluiten op een Sensus 620 R400. Helaas blijkt de adapter hier niet mee compatibel, zo lees ik ook als ik in dit topic terugzoek. De schroefgaten komen niet overeen, die zitten aan de buitenkant. En ook de onderkant van de adapter is er niet vlak op te krijgen. Het glas van de meter ligt vlak met de rand waardoor de uitstulping van de sensor hier als eerste tegenaan komt.

Ben bang dat ik 'm er op moet gaan frankensteinen. Iemand met dezelfde meter die zou willen toelichten op welke manier die dit heeft aangepakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa3wH86GYOYx0PPa9PawpQx5eN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebgpPOyf1JoAbBNHwoIr4P3s.jpg?f=fotoalbum_large

• elles.ramon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
mij watermeter ( aangesloten op stroom) hangt in de meterkast waar de WIFi router ook staat dus 100 % bereik.
Deze valt echt elke dag op offline . Wat zou de reden zijn en hebben jullie ook problemen met vaak offline .

Hoor graag of er oplossingen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38
Kan zijn dat de wifi router en watermeter te dicht bij elkaar staan.
100% is in principe goed, maar het kan soms ook problemen geven.

Als het mogelijk is, wifi router verplaatsten en meer afstand creëren.
Had/Heb het met de P1 meter ook, nu wat minder en was dat de oplossing en ook zo gemeld door Homewizard zelf.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ik heb een vraag, wanneer ik gebruik ga maken van Energy plus krijg ik dan met terugwerkende kracht inzichtelijk wat ik voorgaande jaren heb verbruikt?

• KSR
  • Niet online

KSR

tom_aagten schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:52:
Ik heb een vraag, wanneer ik gebruik ga maken van Energy plus krijg ik dan met terugwerkende kracht inzichtelijk wat ik voorgaande jaren heb verbruikt?
Alleen vanaf het moment dat je gaat gebruiken

Be Stronger Than Your Excuses

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:51
hmm dan is het niet van toegevoegde waarde, ik zou namelijk 2022 terug willen zien.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Is het mogelijk om ook het verbruik te registeren? Ik lees nu alleen af wat ik teruglever of wat ik afneem van het net.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dan moet je een afzonderlijke kWh teller installeren of je PV omvormer koppelen aan de app (indien je omvormer behoort tot de reeks waarbij dit mogelijk is en je een betalend abo bij HW neemt).
De P1 module meet an sich niets. Je hebt op afstand, via wifi, gewoon toegang wat je digitale meter registreert aan netafname en netinjectie.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2023 20:35 ]

• MNDutch
  • Laatst online: 18:50
Houd de homewizard ook rekening met dagelijkse leverkosten en het salderen?

• wheli
Nee, je moet handmatig je tarieven invullen.
Maar als je dagelijks wisselende tarieven hebt dat gok ik dat je een dynamisch contract hebt en die komen vaak met een P1 lezer die daar wel rekening mee houdt

• IvoB2
Bij wisselende tarieven heeft het weinig zin deze waarde in te vullen.
Iedere nieuwe waarde overschrijft immers de vorige waarde.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

IvoB2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:09:
Bij wisselende tarieven heeft het weinig zin deze waarde in te vullen.
Iedere nieuwe waarde overschrijft immers de vorige waarde.
Hij zou toch wel historisch kosten bij moeten houden ipv alleen historisch kWh vermenigvuldigen met huidige tarief?

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:40
Oon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:26:
[...]

Hij zou toch wel historisch kosten bij moeten houden ipv alleen historisch kWh vermenigvuldigen met huidige tarief?
Hier liep ik ook tegenaan. Toen ik nog variabel contract had met maandelijks wisselende prijzen werd telkens het laatst ingevoerde tarief over alle voorgaande maanden gerekend. Had je voor een totaaloverzicht dus weinig aan. Geen idee of dit inmiddels al eens aangepast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Oon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:26:
[...]

Ja, maar dat doet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:32
Weet er iemand of je het eigen verbruik (/sluipverbruik) van de kWh meters kan reduceren? In de specs staat dat het <2W is, maar ik heb er hier binnenkort 9 geinstalleerd dus dat loopt toch aardig op. De displays mogen van mij uit als dat mogelijk zou zijn, ik kijk toch enkel via de app & Home Assistant.

Van de 13 energy sockets die er ook nog eens zijn ligt het eigen verbruik gelukkig <1W, maar zelfs dat tikt dus ook al aan :'( . Daar heb ik wel de groene LED-ring van uit staan, FWIW.

In het slechtste geval zit ik anders aan 9X2 + 13x1 = 31W oftwel 268 kWh verbruik per jaar.. slik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rs-Ajtd1NUzRuxLaK4t2fpNK6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGIc61rfv1pDPB6CgOxTFZFg.jpg?f=fotoalbum_large

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgrvgRXLOdpE1xCTAV7o2xfZ3EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIkHpvi7zONtpC2gsDIQ3Saj.png?f=fotoalbum_large

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:22:
Weet er iemand of je het eigen verbruik (/sluipverbruik) van de kWh meters kan reduceren? In de specs staat dat het <2W is, maar ik heb er hier binnenkort 9 geinstalleerd dus dat loopt toch aardig op. De displays mogen van mij uit als dat mogelijk zou zijn, ik kijk toch enkel via de app & Home Assistant.

Van de 13 energy sockets die er ook nog eens zijn ligt het eigen verbruik gelukkig <1W, maar zelfs dat tikt dus ook al aan :'( . Daar heb ik wel de groene LED-ring van uit staan, FWIW.

In het slechtste geval zit ik anders aan 9X2 + 13x1 = 31W oftwel 268 kWh verbruik per jaar.. slik.

[Afbeelding]
Als je ook iets met de informatie die eruit komt doet (bijv. het (automatisch) schakelen van apparatuur die je niet nodig hebt) dan is die 31W wel te verwaarlozen.

Als je verbruik zo laag is dat die 31W opvalt dan denk ik dat je al ver in de 'diminishing returns' zit; hoe minder je verbruikt, hoe meer moeite het gaat kosten om je verbruik omlaag te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat tof. Zit er al een linkje in naar een pagina met meer details?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

DennusB schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Nee, verder helemaal geen informatie helaas, dat zal nog wel komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Oon schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Als je verbruik zo laag is dat die 31W opvalt dan denk ik dat je al ver in de 'diminishing returns' zit; hoe minder je verbruikt, hoe meer moeite het gaat kosten om je verbruik omlaag te drukken.
In eerste instantie zou het toch een product moeten zijn om je verbruik zo laag mogelijk te houden en niet om op jaarbasis 10% van je verbruikt uit te maken?
En dan nog, of je nu al veel of weinig verbruik hebt, meer dan 200 kWh extra verbruik per jaar blijft extra verbruik dat je,eenmaal je het verbruik van ieder toestel kent, ook terug kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

In eerste instantie zou het toch een product moeten zijn om je verbruik zo laag mogelijk te houden en niet om op jaarbasis 10% van je verbruikt uit te maken?
En dan nog, of je nu al veel of weinig verbruik hebt, meer dan 200 kWh extra verbruik per jaar blijft extra verbruik dat je,eenmaal je het verbruik van ieder toestel kent, ook terug kan missen.
Nouja, het doel van een product als HomeWizard's P1-meter is inzicht, wat je er daarna mee doet is aan jezelf.

Je hebt in principe alleen de P1-meter nodig om dat inzicht te krijgen, verder zou je voor het meten van specifieke apparaten of groepen af kunnen met één socket en één kWh-meter, en die kunnen verplaatsen nadat je de informatie die je zocht hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Oon schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Je hebt in principe alleen de P1-meter nodig om dat inzicht te krijgen,
Alleen maar wanneer je geen zonnepanelen hebt en het niet zo nauw steekt.
De P1-meter (zo hadden het beter P1 wifi module genoemd) meet nl. niets.
Hij geeft je alleen de mogelijkheid de digitale meter op afstand uit te lezen en wat je in real time van het net afneemt of eventueel injecteert.
En zoals je zelf zegt, na een tijdje meten weet je wel ongeveer wat elk toestel individueel verbruikt (toch als je een kWh meter en/of socket gebruikt).
Om sluimerverbruik waar je een invloed op kan uitoefenen te reduceren heb je trouwens niet echt een meting nodig. Iedereen weet dat dat wanneer je een toestel niet aan het net hangt het niets meer kan verbruiken.
Een socket kan je in het begin wel wijzer maken bij welke toestellen het de moeite loont ze al dan niet bij niet gebruik uit het net te trekken. Sommige periodieke verbruikers (dus al niet de koelkast en vriezer) verbruiken relatief veel in standby stand en andere bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
DennusB schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Hier hebben ze ook nog iets Stan, al is het niet veel.
https://www.slimmermetjeenergie.nl/project/energiedisplays

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
Oon schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Als je ook iets met de informatie die eruit komt doet (bijv. het (automatisch) schakelen van apparatuur die je niet nodig hebt) dan is die 31W wel te verwaarlozen.

Puur economisch gezien kan ik alleen de P1 uitlezer en enkele energy sockets verantwoorden. Met de data via de P1 uitlezer kan ik de API van onze auto aansturen en het eigenverbruik van zonnepanelen energie optimaliseren, en een paar energy sockets zitten op apparaten waarvan het sluipverbruik hoger ligt en het afschakelen met de energy sockets nut heeft. De rest valt eerder in die hobby categorie, en zonder duidelijke benefit is het moeilijker om die te verantwoorden :). Met 268kWh gaat het al richting de 10% van onze jaarlijkse afname van het net, best significant dus.

Ook speelt mee dat dit verbruik 24/24, 7/7 is, en dat doet extra hard 'pijn' want da's dus ook 's nachts en tijdens de wintermaanden als de zonnepanelen niets of niet veel leveren, die energie moet dus van het net komen.
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

100%, elke kWh is er eentje teveel, als ie te vermijden is. Dat gezegd zijnde mag van mij de data ook iets kosten aan energie, ik ben een data-freak dus dat valt onder de noemer hobby voor mij (iemand anders zit misschien te gamen op een rig van 1000W, dat doe ik dan weer niet). Maar als ik iets van die 31W af kan schaven zonder de data te verliezen, dan is dat een win. En die schermpjes op de kWh meters gebruik ik niet.. dus daar zit een kans.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:00

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Wij hebben een p1-meter, kWh-meter (airco) en ongeveer een 11 energy-sockets gebruikt om (langdurig) inzicht te krijgen in ons energieverbruik. Dat heeft hier geleid tot inmiddels een vermindering van ons totale energie-verbruik van zo'n 23%. Verder maakt het voor ons mogelijk dat we op een gemiddelde zelfvoorziening van 41% op jaarbasis (en groeiend zitten). Dat vind ik de (gedeeltelijk tijdelijke) extra kWh's waard maar uiteraard zal dat voor iedereen anders zijn.

Inmiddels gebruiken we nog maar 8 van de eerder meer sockets. Degene die we nog gebruiken, gebruiken we om te sturen op verbruik tijdens voldoende zonne-energie, om apparaten automatisch uit te schakelen en 1 gebruiken we zelfs als afstandbediening. Werkt perfect.

Ons energieverbruik zou er zonder homewizzard heel anders uit zien.
We vinden dit nuttig maar vooral ook leuk. We houden van de cijfers en het ermee werken is een hobby die makkelijker is hier omdat ik overdag thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:22:

[Afbeelding]
Ik ben wel nieuwsgierig over welk jaarverbruik aan stroom dit gaat met 9 kWh meters en 11 sockets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:59
henkzelf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig over welk jaarverbruik aan stroom dit gaat met 9 kWh meters en 11 sockets.
Citaat: Met 268kWh gaat het al richting de 10% van onze jaarlijkse afname van het net, best significant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
268 kWh zou zelfs meer dan 10% van ons jaarlijkse verbruik betekenen en ongeveer gelijk aan de huidige jaarlijkse netafname.
Energie "besparen" blijkt dus een nogal relatief gegeven. :)

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ben benieuwd wat die gaat kosten. Wel een Tweakers dingetje dit. Leuk om te vragen voor kerst :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
henkzelf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Stond zelfs letterlijk in de laatste zin die je quote ;)

Maar ik zat er net een tikkeltje langs, aantal uren in een jaar verkeerd onthouden ..
Het zou moeten zijn: 31W x 8760 uren in een jaar = 272 kWh per jaar.

Ik moet er ook bijzeggen dat in de documentatie de kWh meters als <2W verbruik staan aangegeven, en de energy sockets als <1W. Dat kan dus 1.99W en 0.99W zijn, maar het kan ook net zo goed conservatief zijn en in de praktijk bijvoorbeeld 1.5W en 0.6W (ik zeg maar wat), en dat zou al behoorlijk schelen.
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:28:
268 kWh zou zelfs meer dan 10% van ons jaarlijkse verbruik betekenen en ongeveer gelijk aan de huidige jaarlijkse netafname.
Energie "besparen" blijkt dus een nogal relatief gegeven. :)
Jij doet het dan ook wel a) extreem goed met bewust met energie omgaan _/-\o_ en b) je thuisbatterij helpt ook denk ik :)

Maarreuh, dus niemand die iets heeft gezien over bijv. schermpjes op de kWh meters uitzetten? Ik denk dat ik het eens aan HomeWizard ga vragen, misschien kunnen ze het in een software update doen als ik 't heel lief vraag. Het zijn uiteraard fysiek andere apparaten van andere fabrikanten met andere electronica erin, maar als ik heel kort door de bocht naar het verschil in eigenverbruik tussen de kWh meter en Energy Socket bekijk dan schrijf ik de delta van 1W volledig toe aan het schermpje >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:45:
[...]
je thuisbatterij helpt ook denk ik :)
Wel in aandeel netafname maar zeker niet in energiebesparing.
Een thuisaccu zorgt immers voor verliezen en de omvormer heeft ook een eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
[...]

Maar ik zat er net een tikkeltje langs, aantal uren in een jaar verkeerd onthouden ..

Ik moet er ook bijzeggen dat in de documentatie de kWh meters als <2W verbruik staan aangegeven, en de energy sockets als <1W. Dat kan dus 1.99W en 0.99W zijn, maar het kan ook net zo goed conservatief zijn en in de praktijk bijvoorbeeld 1.5W en 0.6W (ik zeg maar wat), en dat zou al behoorlijk schelen.

[...]
Ik bedoelde het totale verbruik van je woning en wellicht voor welk machinepark je al die HW hardware nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
[...]

[...]

Jij doet het dan ook wel a) extreem goed met bewust met energie omgaan _/-\o_ en b) je thuisbatterij helpt ook denk ik :)

Maarreuh, dus niemand die iets heeft gezien over bijv. schermpjes op de kWh meters uitzetten? Ik denk dat ik het eens aan HomeWizard ga vragen, misschien kunnen ze het in een software update doen als ik 't heel lief vraag. Het zijn uiteraard fysiek andere apparaten van andere fabrikanten met andere electronica erin, maar als ik heel kort door de bocht naar het verschil in eigenverbruik tussen de kWh meter en Energy Socket bekijk dan schrijf ik de delta van 1W volledig toe aan het schermpje >:)
Ik heb mn kWh meters in home assistant en daar is ook een entity die het verbruikt van het net lijkt te meten (dus of de meter of de omvormer). Deze is 17 augustus geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbCco_6e1g-dMfHEbH7gwL7TIHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ngs7ux25ou1PKZT2FBpUmyv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In de specificaties staat daar dat ook warmtenet ondersteunt wordt, is dat iets nieuws waar ze dan ook mee bezig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
henkzelf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Ik bedoelde het totale verbruik van je woning en wellicht voor welk machinepark je al die HW hardware nodig hebt.
Sorry! Dat had ik verkeerd begrepen. Totaal jaarverbruik valt wel mee gezien redelijk wat electrificatie:
  • Warmtepomp: ~1400kWh
  • Auto: ~3000kWh
  • Al de rest: ~3500kWh (beetje een gok)
Zonnepanelen wekken nu ongeveer 3000kWh per jaar op, en binnenkort sluiten we de tweede set aan, en gaat dat naar 8000kWh per jaar opwekking. Geen saldering meer voor ons in Belgie, dus het wordt een spelletje eigenverbruik optimaliseren.

de kWh meters staan op:
  1. Omvormer 1
  2. Omvormer 2
  3. Lichtkring A
  4. Lichtkring B
  5. Fornuis
  6. Afwasmachine
  7. Wamtepomp (lucht/lucht)
  8. Centrale verwarming op gas (nauwelijks gebruikt en meer een placeholder voor wanneer ie vervangen wordt met een L/W warmtepomp)
  9. Dedicated stopcontact waar de auto op geladen wordt met een granny charger
En de energy sockets nog op: TV, koelkast 1 & 2, diepvries, batterijlader electrische fietsen, wasmachine, droogkast, netwerkapparatuur, waterkoker, magnetron, en twee die wat rondreizen.
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Wel in aandeel netafname maar zeker niet in energiebesparing.
Een thuisaccu zorgt immers voor verliezen en de omvormer heeft ook een eigen verbruik.
Yep, doelde ook op je netafname, ik wou dat ik dat ook kon halen hier, maar zo goed zijn m'n medebewoners niet meer te trainen :P (en geen batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNDutch
  • Laatst online: 18:50
wheli schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:04:
Nee, je moet handmatig je tarieven invullen.
Maar als je dagelijks wisselende tarieven hebt dat gok ik dat je een dynamisch contract hebt en die komen vaak met een P1 lezer die daar wel rekening mee houdt
Nog vaste tarieven gelukkig, maar ik zie alleen de kosten per kwh en salderen kan ik ook niet invullen.
Omdat ik meer opwek dan verbruik (athans, dat is de verwachting) heb ik nu maar voor salderen hetzelfde bedrag ingevuld.. Maar heel veel heb ik niet aan de meter heb ik nu het idee.
Leverkosten kun je ook niet invullen dus dat is wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Exocet schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

In de specificaties staat daar dat ook warmtenet ondersteunt wordt, is dat iets nieuws waar ze dan ook mee bezig zijn?
Ik heb werkelijk geen idee. Heb gezocht op Homewizard display en kwam dit tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35
Aan de ene kant natuurlijk leuk voor zonnige dagen om meteen je opbrengst te zien maar ik merk wel dat sinds ik in dec alles monitor ik behoorlijk energie stress krijg van all dat monitoren en voor wat? 50-100 kWh besparen op jaarbasis op zijn meest.
Ik begin me steeds meer af te vragen of het niet gezonder is alles eruit te trekken en het verbruik gewoon het verbruik te laten zijn.

Verder had ik ze liever aan nuttige software features zien werken. Zoals tarieven per periode + vastrecht - teruggave energiebelasting. Zo heb je pas echt een goed overzicht. Nu vul je een tarief in dat eigenlijk nergens voor nuttig is. Zelfs met een vast contract vertelt het maar het halve verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is vooral nuttig om op niet zo zonnige dagen de opbrengst te kunnen opvolgen maar daar heb je heus geen bijkomende
monitor voor nodig. Dat doet de monitoring van de PV installatie net zo goed.
En voor je energierekening correct op te volgen volstaat, hier toch, de gratis app van de energieleverancier.

En al die waarden gewoon samenbrengen in een excel bestand vraagt nu ook weer niet zoveel moeite en je kan alles vergelijken en jaren bewaren zonder rekening te moeten houden met het eventuele bestaansrecht van een derde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
computerjunky schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Aan de ene kant natuurlijk leuk voor zonnige dagen om meteen je opbrengst te zien maar ik merk wel dat sinds ik in dec alles monitor ik behoorlijk energie stress krijg van all dat monitoren en voor wat? 50-100 kWh besparen op jaarbasis op zijn meest.
Ik begin me steeds meer af te vragen of het niet gezonder is alles eruit te trekken en het verbruik gewoon het verbruik te laten zijn.

Verder had ik ze liever aan nuttige software features zien werken. Zoals tarieven per periode + vastrecht - teruggave energiebelasting. Zo heb je pas echt een goed overzicht. Nu vul je een tarief in dat eigenlijk nergens voor nuttig is. Zelfs met een vast contract vertelt het maar het halve verhaal.
Tsja, dan was je waarschijnlijk ook al heel goed bezig. Ik zie best veel mensen met 200-300 kWh basisverbruik bij de energiescans die ik in mijn wijk vrijwillig doe. Mensen kunnen vaak zonder veel moeite onder de 100 watt komen met een P1 meter. Daarna wordt de winst inderdaad kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:33
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

100%, elke kWh is er eentje teveel, als ie te vermijden is.
Heb je deze reactie bij de baas geschreven?
Wat "verbruikt" je reactie?
Bij jou, vervolgens bij eenieder die het leest, evt reageert (net als ik nu)

😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:16
@HomeWizard_NL

Ik heb vannacht mijn tweede kWh meter geïnstalleerd in mijn groepenkast om het verbruik van de warmtepomp uit te lezen. Ik wil nu via de pulsuitgang deze dat weer sturen naar de wp.( ja ik weet wat je denkt, erg omslachtig, kan die warmtepomp dat zelf niet doorgeven wat ie verbruikt? Schijnt dus van niet)

Ik heb de kabel in de pulse uitgang en het andere end in WP. Alleen de kWh meter geeft niet de symbolen weer die in de handleiding staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-5ERXmB0ZH-xMcSaLamXLU9YHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tE85AwppRkMPAAnNMHpQUVxL.jpg?f=fotoalbum_large

Het symbool dat bij nr 5 zou moeten staan komt niet in het scherm.

Moet deze functie, netals het voltage-inzicht vrijgegeven worden door jullie of is de uitgang out of te box te gebruiken.

Alvast dank voor het lezen van mij vraag.

J Purgen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Vraagje voor iemand. Als je een watermeter aansluit kan je dan ook de start meterstand van de watermeter invullen zodat je meteen de juiste meterstand in de watermeter heb staan? Bij de p1 meter gebeurt dit namelijk vanzelf maar bij een analoge meter kan dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
computerjunky schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:29:
Vraagje voor iemand. Als je een watermeter aansluit kan je dan ook de start meterstand van de watermeter invullen zodat je meteen de juiste meterstand in de watermeter heb staan? Bij de p1 meter gebeurt dit namelijk vanzelf maar bij een analoge meter kan dat natuurlijk niet.
Bij mij iig niet mogelijk geweest. Was ook mijn idee toen ik het aanschafte. Is meer om vanaf een bepaald punt verder te tellen voor jezelf. Registreer de stand voor aansluiten en tel dat elke keer bij je huidige stand op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
jurgen purgen schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Bij mij iig niet mogelijk geweest. Was ook mijn idee toen ik het aanschafte. Is meer om vanaf een bepaald punt verder te tellen voor jezelf. Registreer de stand voor aansluiten en tel dat elke keer bij je huidige stand op
Ok dat zal ze jammer vinden. Het was juist zo makkelijk dat ze de meterstanden in de app stonden zonder dat je de hele meterkast moest uitbouwen om bij de meters te komen.

Is tot nu toe de stand wel accuraat geweest over de termijn dan je de meter heb of was er een afwijking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 15:58
dhrto schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
[...]

Inmiddels weer 2,5 maand verder: afwijking t.o.v. analoge teller = 0,5 liter (laatste cijfer analoge teller is 'half' versprongen). Al met al super happy met de watermeter!
Na bijna een jaar up-and-running, is de afwijking bij mij verwaarloosbaar (vorige week nog gecheckt). Ik hou m.b.v. Homeassistant en de local api de meterstand bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
computerjunky schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Ok dat zal ze jammer vinden. Het was juist zo makkelijk dat ze de meterstanden in de app stonden zonder dat je de hele meterkast moest uitbouwen om bij de meters te komen.

Is tot nu toe de stand wel accuraat geweest over de termijn dan je de meter heb of was er een afwijking?
Tot op heden zeer accuraat gebleken. Zelfs handen wassen is soms te weinig voor een liter maar ook dat wordt naar mijn mening goed geregistreerd. Ik wil zelfs een twee en derde aanschaffen om mijn wasmachine te monitoren. Die krijgt warm en koud water, maar staat vanaf start op alleen warm water verbruik, dus geen koud water. K wil dat gewoon als naslagwerk maar de prijs houdt mij wat tegen voor deze eigenlijk onbelangrijke info. Luxe tot zover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH070
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 15:25
Heeft iemand een idee wat te doen bij deze foutmelding bij inloggen? (Ik heb bij installeren van app, P1 meter en sockets geen problemen gehad). De viewer bij https://hwenergy.app/ werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH070
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 15:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qoLDJZT7nO1tIPo-vNdU5xSBtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/35ZuVQCwhpZfGzEzb5ojsytc.jpg?f=user_large

OPLOSSING:
mobieltje opnieuw opstarten.

[ Voor 44% gewijzigd door GH070 op 01-09-2023 11:35 . Reden: afbeelding gewijzigd ivm afschermen prive-gevoelige info ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:28
gezien het eerste antwoord moet ik mogelijk verduidelijken dat ik GEEN andere hardware heb dan enkel 1 P1 meter en 3 smart sockets. ik heb niets waarin ik kan " programmeren o.i.d.. (home assistent ?)

Ik loop tegen een onhandigheidje aan en vroeg me af of daar een handigheidje voor is.
Als ik een homewizard stekker "programmeer" om aan te gaan bij een x aantal zonnewattjes, kan / moet je daar een minimale tijd bij opgeven. Zie ook plaatje van willekeurig voorbeeld hieronder.

Van minimaal 5 tot maximaal 120 minuten.

Echter, als ik deze slimme stekker voor, bijvoorbeeld, een wasmachine gebruik, gaat de machine inderdaad netjes aan als de zon begint te schijnen. Echter, het komt (bijna elke keer helaas) voor dat de machine dan aangetroffen wordt met een half gedraaid wasprogramma. De stekker is dan dus uitgegaan voor het wasprogramma klaar is.

Kan ik dat op een of andere manier slimmer aanvliegen ?

Zelf dacht ik aan, om maar wat te noemen:

De stekker een "aan als xx zonnewattjes" zonder minimale of maximale tijdsoptie krijgen?

Of, de combinatie van "aan als xx zonnewattjes" plus "alleen uit als afname onder de xx wasmachine wattjes komt voor meer dan 10 minuten"

Plaatje van een willekeurig voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW0idhmksth4KM4SdTZBtBgVXeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvDvigr6Pnd3GRn8dnaB6sdD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 31-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:02
@tcw82 Dit kan je met een meettaak doen. Gecombineerd met een timer die je socket sowieso aan (en uit als je wilt) zet als de zonopbrengst niet voldoende is.

Bijvoorbeeld:
Meettaak: 'Zonnepanelen boven -1000, zet vaatwasser aan'
Timertaak: 'Aan om 15:00'

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• tcw82
@DCSBL bedankt voor je antwoord, wat is een meettaak precies?
Mijn ap is engelstalig (kan eigenlijk ook geen "taal instelling" vinden) en kan niet iets vinden dat ik als "meettaak" zou vertalen, of waarin ik, zo op het oog, python achtige regeltjes kwijt kan.
Het gene je beschrijft klinkt als een work around, waarbij de meter altijd om 15:00 aan zal springen? Of is dat een soort "als dan" programma?

Ik heb geen pi (of andere smart ware) in de meter kast hangen, enkel de P1 meter en een 3tal smart sockets.

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 31-08-2023 13:54 ]

• jurgen purgen
even een vraagje over de pulse-uitgangen op de kWh-meters.

Is hier iemand die deze gebruikt. Ik heb mijn warmtepomp aangesloten en nu blijkt uitgang 1 niet te werken of niet geactiveerd.

Ik heb contact gezocht met Homewizard maar kreeg sws vd week al verkeerde info over het aantal pulsen/kWh. MEn gaf aan dat het standaard 100 pulsen per kWh zou zijn. In de handleidingen en op de meter zelf staat 400 pulsen /kWh aangegeven. Wie te geloven. |:( |:( |:(

Een week of twee ervoor kreeg ik na een klacht van mijn kant ongevraagd een meter opgestuurd. De fout bleek bij hun op de server te zitten en niet in mijn meters. Toch kwam deze handig uit dus ik wilde hem houden en heb m betaald. Ik gaf aan dat ik bericht kreeg van verzending, maar geen reactie tot een dag erna. Maar de volgende was al toegestuurd. Die was overbodig , dus retour.
@HomeWizard_NL
Ik vindt de service erg bagger en vragen worden gewoon niet beantwoord. :(

Hebben meer mensen hier op de site last van? Je moet bedelen als een hond om een paar opties in de meter geactiveerd te krijgen. Waarom is er niet gewoon een menu als je erom vraagt? Het enige goede aan de meter is dat je hem kan uitlezen op je tel . Nou woehoe. Geef mij maar gewoon controle over iets waar ik €130 voor betaal dan leer ik wel met HASS omgaan . Daar heb je tenmiste wat aan. Dit gaat natuurlijk nergens over. 8)7

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
jurgen purgen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:28:
Ik heb contact gezocht met Homewizard maar kreeg sws vd week al verkeerde info over het aantal pulsen/kWh. Men gaf aan dat het standaard 100 pulsen per kWh zou zijn. In de handleidingen en op de meter zelf staat 400 pulsen /kWh aangegeven. Wie te geloven. |:( |:( |:(
Uiteindelijk is het gewoon de SDM230 van Eastron toch? Dus als je die specs erbij pakt?

https://www.eastroneurope...30-M_Series_Datasheet.pdf

Die zeggen 2000 pulsen voor output 2 (export). Ik ga er eigenlijk van uit dat die pulse wel werkt op de homewizard van de SDM230 want daar heb ik hem gister voor gekocht :/ Hij komt vanavond binnen dus I'll keep you posted!

• jurgen purgen
@unconnected

Ik heb het over de 3 fase meter. Ik heb er nu twee naast elkaar met de 1 fase meter daar weer naast.

Mijn warmtepomp werkt op 3 fasen, daarom ook de grotere variant genomen.

Idd leuke site van Eastron maar deze meters zijn van al hun functies gestript en je krijgt een naakte meter met een wifi verbinding. Op de meter en in de handleiding van HW staat 400 imp/kWh. Volgens de handleiding is dat de standaard en na vergelijken met de door de pomp uitgelezen waarden blijkt dat te kloppen. Weer een halve dag naast de groepenkast gezeten. Buurman is elektricien en zat er ook bij. Uitgang 1 geeft geen waarden. Ondanks dat kabel 2 wel waarden gaf op uitgang 2 toch een nieuwe kabel gehaald. Had dat geld beter kunnen verbranden. Ook die kabel gaf op uitgang 2 wel waarden en op 1 gewoon niet. Dus of die is kapot of niet geactiveerd.

Ik hoop voor jou op minder frustratie. Als je maar 1 uitgang nodig hebt is t leuk. Maar voor €130,- mag je toch verwachten dat beiden het doen. Of zie ik dat verkeerd

De handleiding geeft aan dat uitgang 1of import of export is. Uitgang 2 zou zelfs import zijn. Ik moet data uit de meter hebben en niet erheen sturen. En juist die uitgang exporteert de data🤨🤔. Waar je de erheen verstuurde data zou moeten kunnen zien is ook nog maar de vraag. Zelf kan ik niets veranderen. En dus kan je weer gaan bedelen

[ Voor 14% gewijzigd door jurgen purgen op 31-08-2023 15:12 ]

• unconnected
jurgen purgen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:01:
@unconnected
De handleiding geeft aan dat uitgang 1of import of export is. Uitgang 2 zou zelfs import zijn. Ik moet data uit de meter hebben en niet erheen sturen. En juist die uitgang exporteert de data🤨🤔. Waar je de erheen verstuurde data zou moeten kunnen zien is ook nog maar de vraag. Zelf kan ik niets veranderen. En dus kan je weer gaan bedelen
Zoals ik het begrijp is de ene import en de andere export. Ik ga zonnepanelen meten, dat is export. Jij wilt verbruik meten dus dat is import. Beide poorten geven dus wat anders weer dus als de ene het doet voor jouw doel (verbruik = import) dan zal de andere niets geven (want dat is export en dat meet jouw apparaat niet want je warmtepomp exporteer niets). Of ik zie het verkeerd :P (maar ik ben het totaal met je eens, een beetje meer info zou handig zijn vanuit het homewizard front!)

• jurgen purgen
@unconnected

Ik heb eerder al een vraag gesteld hierover, maar ik zal 't even herhalen.

Ik heb een wp. Daar zit de 3 fase meter op. Op de stroom toevoer van de pomp. Nu wil ik op de wp inzichtelijk hebben wat ie als geheel verbruikt, dus ook pompwerk etc. Dit gaat via de pulse uitgang. Want de wp geeft alleen aan wat ie gebruikt tijdens werk. Dus cv of sww. Je zou zeggen dat de wp dat voor je kan laten zien in de app of geschiedenis. Maar nee daarvoor moet ik een pulsetelling uitvoeren. Dat kan alleen als ik de pulse-uitgang van de kWh-meter aansluit op de pulsetelling van de wp. K weet 't , zwaar omslachtig maar ach, niet onmogelijk. De kWh-meter heeft die pulse uitgang en de pomp de teller. Dus here we go zou je zeggen. . Ik heb twee pulsetellers in de pomp. Dus voor de test beiden aangesloten. Just to check everything. Hier blijkt dus dat er geen data verstuurd wordt uit uitgang 1. Als er een menu in de kWh-meter zat kon ik dat aanpassen aangezien er meer mogelijkheden zijn, alleen moet je steeds naar HW een bericht sturen dat niet gelezen wordt en dus geen veranderingen mogelijk. Ik zal bij de 1% horen die dit gebruikt dus daar doen ze klaarblijkelijk geen moeite voor. Genoeg inkomsten om mijn verlies te dekken .

Dus in het kort. Ik heb het verbruik in HWE inzichtelijk, maar ik wil het op de pomp en later wellicht op een andere manier ook inzichtelijk hebben. Ik kan dat nu niet en kan dat niet zelf in of uitschakelen. Daar zit mijn frustratie want degeen bij wie je moet zijn is niet te bereiken.

Wil jij het verbruik van je solar meten via pulsetelling of via de kWh-meter, dus via de fase en de nul.? Daar zit een wezenlijk verschil in.

Ik wil geen data naar de kWh-meter sturen. Ik wil 'm uitlezen. Eerder is mij verteld door HW dat die data niet inzichtelijk komt op de app als ik t via pulse zou sturen naar de kWh-meter. Dan zeg je de API, ja dat kan. Maar zover ben ik nog niet. En in mijn opinie heb ik daar de tweede pulse uitgang toch voor.

Het gaat mij om het menu. Dus onafhankelijk zijn van een derde voor mijn geknutsel

• wheli
Waarschijnlijk weet ik gewoon te weinig van elektra maar de mijne zit gewoon voor mijn wp. Als de wp niets doet heeft hij 10 watt sluipverbruik, dat is toch wat je bedoelt met 'pompwerk'? Prima uit te lezen in de app.
Alleen de backup heater heeft een eigen aansluiting (en daar heb ik geen meter op).
Volgens de metingen van mn P1 is er niet meer sluipverbruik dan dit bijgekomen sinds ik de pomp heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
wheli schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:05:
Waarschijnlijk weet ik gewoon te weinig van elektra maar de mijne zit gewoon voor mijn wp. Als de wp niets doet heeft hij 10 watt sluipverbruik, dat is toch wat je bedoelt met 'pompwerk'? Prima uit te lezen in de app.
Alleen de backup heater heeft een eigen aansluiting (en daar heb ik geen meter op).
Volgens de metingen van mn P1 is er niet meer sluipverbruik dan dit bijgekomen sinds ik de pomp heb.
Dat begrijp ik en ik kan het verbruik ook wel inzien in de vorm van vermogen maar niet als hoeveelheid energie verbruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnwfLMVXLUQkbA5oDzDaFmZ6KGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm8bRZp60UxA4V3skgscWx4P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zoek dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_rYMCfQkKy6dhIkwnShGxiJrAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWTJtgqY7buFfOCnT2oYMeLQ.jpg?f=fotoalbum_large

En met pompwerk bedoel ik dat als ik de bronpomp inschakel om de PVT-installatie gebruik om mijn cv-medium te koelen.

Maar zoals ik al eerder aangaf. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander om mijn eigen installatie te gebruiken. Vooral voor dit geld verwacht ik vrijheid in mijn handelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
jurgen purgen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:59:
@unconnected
Ik heb twee pulsetellers in de pomp. Dus voor de test beiden aangesloten. Just to check everything. Hier blijkt dus dat er geen data verstuurd wordt uit uitgang 1. Als er een menu in de kWh-meter zat kon ik dat aanpassen aangezien er meer mogelijkheden zijn, alleen moet je steeds naar HW een bericht sturen dat niet gelezen wordt en dus geen veranderingen mogelijk.
ok, gister alles aangesloten, pulse kabeltje tussen klem 5 en 6 (uit mijn hoofd, pulse 1 in elk geval) en rara, geen pulse nu er stroom wordt opgewekt. de meter registreert wel export, maar de pulse lijkt het idd niet te doen. nu kan het mijn kabeltje zijn maar na jouw verhaal ga ik twijfelen :/

deed die andere het wel? pulse 2? want daar staat bij mij 'import' bij in de handleiding en daar heb ik niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:40
tcw82 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:46:
@DCSBL bedankt voor je antwoord, wat is een meettaak precies?
Mijn ap is engelstalig (kan eigenlijk ook geen "taal instelling" vinden) en kan niet iets vinden dat ik als "meettaak" zou vertalen, of waarin ik, zo op het oog, python achtige regeltjes kwijt kan.
Het gene je beschrijft klinkt als een work around, waarbij de meter altijd om 15:00 aan zal springen? Of is dat een soort "als dan" programma?

Ik heb geen pi (of andere smart ware) in de meter kast hangen, enkel de P1 meter en een 3tal smart sockets.
Ik heb in NL de volgende 3 taken, ook in deze volgorde:
Timertaak
Zonnetaak
Meettaak

Ik krijg bij de zonnetaak (solartask bij jou) het vermoeden dat als de zon even achter de wolken verdwijnt, de socket uit wordt geschakeld en jij met een half wasprogramma achter blijft.

Bij een Meettaak kan ik aangeven dat mijn zonnepanelen meer dan xxx W voor xx min dat de socket dan aan moet gaan. Vervolgens maak je een timertaak aan die de socket op een vast tijdstip uit schakelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4InvlGGmX_WdF1HQffgfFTFfLk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0htn1w8XILPPdag2gqYVU5q9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@unconnected

G'Morgen...

Ik heb het nu werkend gekregen op uitgang 2 idd. Volgens de handleiding een 400imp/kWh import. Maar die exporteert pulsen naar mijn wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_rYMCfQkKy6dhIkwnShGxiJrAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWTJtgqY7buFfOCnT2oYMeLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrQEFtrDo4VDsbdUWgKIeo9rBkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbI2iPEgEDNVYE30Lyij5VHb.jpg?f=fotoalbum_large

Waarden kloppen niet. Voor de test de kWh/puls op 1 gezet.

Ik heb een multimeter gebruikt om de kabel door te piepen om te kijken of die nog heel was en ik kreeg een duidelijke pieptoon dus kabel was ok.
Als de kabel in de wp is aangesloten, staat er 4,6 volt op. Alleen wanneer die enkel aangesloten is op de meter geen voltage. Dus mijn voltage komt uit de wp naar de meter om de pulsen uit te lezen.

Kabel op uitgang 1 krijgt ook 4,6 volt maar geen "antwoord" van de meter. Dit is in te stellen. Alleen niet door ons..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU2RzfKv0jGJzARiB3Ljir0XFZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPoG1dJQJmLRdM2O6PqLJbq5.jpg?f=fotoalbum_large

Default betekent m.i. dat er ook een andere optie is

[ Voor 30% gewijzigd door jurgen purgen op 01-09-2023 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
jurgen purgen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 00:21:
[...]
Dat begrijp ik en ik kan het verbruik ook wel inzien in de vorm van vermogen maar niet als hoeveelheid energie verbruikt.
De hoeveelheid energie is toch in KWh. En je hebt toch een KWh meter gekocht?
Dan moet je dat toch kunnen zien in de app van de kWh meter.
Daar heb je die pulsuitgangen toch niet voor nodig.
Of ben ik de enige die het niet helemaal begrijpt wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
jurgen purgen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:55:
@unconnected

G'Morgen...

Ik heb het nu werkend gekregen op uitgang 2 idd. Volgens de handleiding een 400imp/kWh import. Maar die exporteert pulsen naar mijn wp.
Ja dat klopt, die poort geeft de 'import' van de meter weer. Ofwel het gebruik en dat is wat jij wilt meten :P Daarom zit ik op uitgang 1, die geeft volgens mijn handleiding 'export' weer en dat is wat ik wil meten (productie). Langzaam zie ik nu waarden binnenkomen op die uitgang 1, maar waaay te laag. In mijn handleiding staat 2000imp/kwh maar daarmee krijg ik te weinig binnen. Ik check hem nu eens op 1000imp/kwh, kijken of dat verbetering geeft :P had in de chat bij homewizard wat gevraagd, maar geen reply. Op mijn vorige vragen ook al niet. Waarom een chat aanbieden en niemand reageert, dat is wel sneu :'(

Anyhow, in de Energy app zelf werkt alles wel natuurlijk en dat is uiteindelijk wat ze 'verkopen' :+ Misschien vinden ze ons gehobby maar niets...

[edit]
op 100imp/kwh geeft ie de juiste export waarden aan. beetje afwijking tov de 2000imp/kwh van de handleiding :O

[ Voor 5% gewijzigd door unconnected op 01-09-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
St00mwals schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb in NL de volgende 3 taken, ook in deze volgorde:
Timertaak
Zonnetaak
Meettaak
Die had ik nog niet eerder gezien, maar nu wel :)
Ik krijg bij de zonnetaak (solartask bij jou) het vermoeden dat als de zon even achter de wolken verdwijnt, de socket uit wordt geschakeld en jij met een half wasprogramma achter blijft.
De solartask (eigenlijk enige taak) die ik kende, daarin kon je de socket inschakelen bij een "X" watt terug levering, met een minimale (en daarmee eigenlijk ook maximale?) aan geschakeld tijd. Dat was 2 uur max, en dat hij dan "altijd" af klikte.
Bij een Meettaak kan ik aangeven dat mijn zonnepanelen meer dan xxx W voor xx min dat de socket dan aan moet gaan. Vervolgens maak je een timertaak aan die de socket op een vast tijdstip uit schakelt.
[Afbeelding]
Ik denk dat ik het gevonden heb! In android ziet het er iets anders uit. Het plaatje hieronder heb ik nog niet eerder gezien, dus mogelijk heb ik met mijn neus gekeken of is er een recente update van (mijn) ap is geweest.

Het 2e plaatje is van de taak die ik gemaakt heb, hierbij nogmaals de wat vreemde "koffie machine" :P
wanneer ik (meer dan) 550 watt terug ga leveren (mijn SOLIS omvormer kan ik nog niet koppelen aan de Home Wizard helaas) zou het stekkertje aan moeten springen, en dan aan blijven. Dan een 2e taak die als de machine (langer dan) 25 minuten "niks doet" (ik zou even moeten gaan meten wat of dat het display van de machine verbruikt.) schakelt hij het blokje uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COoRufoqzHiX-ZgobjEbXL2b_Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2xna1XnL8e5pVF6fhOOj5BT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSppPyWtUj0bLcW7oM6N6d-d-Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u169HIZS20nBaTux227mgblH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik nu ook weet waarom ik die andere taken niet zag, ik had een taak bij die stekker staan en ben elke keer die taak ingedoken, nooit op "nieuwe taak" geklikt.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 01-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
mike123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:37:
[...]

De hoeveelheid energie is toch in KWh. En je hebt toch een KWh meter gekocht?
Dan moet je dat toch kunnen zien in de app van de kWh meter.
Daar heb je die pulsuitgangen toch niet voor nodig.
Of ben ik de enige die het niet helemaal begrijpt wat je wilt?
Ik heb de foto's meegestuurd in een vorig bericht. En ook uitleg erbij gegeven.

Mijn wp geeft dit wel weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnwfLMVXLUQkbA5oDzDaFmZ6KGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm8bRZp60UxA4V3skgscWx4P.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik heb de pulse nodig voor dit:

Die app boeit me vrij weinig in deze, het gaat mij om de registratie van de wp, door de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
unconnected schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:23:
[...]

Ja dat klopt, die poort geeft de 'import' van de meter weer. Ofwel het gebruik en dat is wat jij wilt meten :P Daarom zit ik op uitgang 1, die geeft volgens mijn handleiding 'export' weer en dat is wat ik wil meten (productie). Langzaam zie ik nu waarden binnenkomen op die uitgang 1, maar waaay te laag. In mijn handleiding staat 2000imp/kwh maar daarmee krijg ik te weinig binnen. Ik check hem nu eens op 1000imp/kwh, kijken of dat verbetering geeft :P had in de chat bij homewizard wat gevraagd, maar geen reply. Op mijn vorige vragen ook al niet. Waarom een chat aanbieden en niemand reageert, dat is wel sneu :'(

Anyhow, in de Energy app zelf werkt alles wel natuurlijk en dat is uiteindelijk wat ze 'verkopen' :+ Misschien vinden ze ons gehobby maar niets...

[edit]
op 100imp/kwh geeft ie de juiste export waarden aan. beetje afwijking tov de 2000imp/kwh van de handleiding :O
Ja is idd ff pielen tot je de juiste waarde vind idd. Beter dat de uitgang 1 voor jouw klus wel werkt. :)

En idd jammer vd chat toch. Zoals ik zei. Wij zijn niet hun doelgroep .

Massa is kassa, en wij behoren niet tot die massa en dat kost geld uit de kassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht overheen gelezen maar de P1 meter kan dus niet opbrengsten lezen van zonnepanelen? heb ik daar een aparte module voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
@Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:45:
Wellicht overheen gelezen maar de P1 meter kan dus niet opbrengsten lezen van zonnepanelen? heb ik daar een aparte module voor nodig?
de P1 leest alleen je slimme meter uit. Dus alles wat je binnenhaalt en naar buiten stuurt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St5fr1vr9V0Y7FsrGPseRRbXTeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XfUwZSQ7NDoxwaOtESKaRT7z.png?f=fotoalbum_large

edit:
je kan je omvormer via je inlog of api koppelen aan Homewizard Energy. Volgens mij een abo nodig of anders idd een aparte module, met module wat meer inzicht in bv stroom verdeeld over de fasen. handig om eigen verbruik van de omvormer te zien .

[ Voor 15% gewijzigd door jurgen purgen op 01-09-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Een kWh meter op de kring van je PV (en indien je dat wil combineren in de HW app een kWh Wifi module van Eastron getweaked door/voor HW) of een PV omvormer die aan de HW vereisten voldoen om geïntegreerd te worden (en wanneer je een betalend abo bij HW afsluit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:38
Dat klopt, zoals hierboven al aangegeven ziet de P1 meter alleen wat de slimme meter ook voorbij ziet komen voor zowel afname als teruglevering.
Voor meten van losse groepen (zoals een zonnepanelen groep) heb je mogelijk een kWh-meter nodig, maar de Homewizard app kan (met abonnement voor 1€/mnd) ook een aantal zonnesystemen uitlezen zonder kWh-meter.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
jurgen purgen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb de foto's meegestuurd in een vorig bericht. En ook uitleg erbij gegeven.

Mijn wp geeft dit wel weer:

[Afbeelding]

Maar ik heb de pulse nodig voor dit:
[Afbeelding]

Die app boeit me vrij weinig in deze, het gaat mij om de registratie van de wp, door de wp.
Dan is het denk ik duidelijk.
Je hebt dus alleen de kWh meter van Homewizard gekocht voor de pulsuitgang omdat je het verbruik van de wp op de de wp wilt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
mike123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:15:
[...]

Dan is het denk ik duidelijk.
Je hebt dus alleen de kWh meter van Homewizard gekkocht voor de pulsuitgang omdat je het verbruik van de wp op de de wp wilt uitlezen.
ik was ook verbaasd dat mijn wp alleen het verbruikte vermogen weergaf, dus niet de verbruikte energie. Ik wilde eigenlijk een meter van Eastron zelf kopen maar omdat ik al eentje van HW had was de keuze daarop gevallen.

Mijn simpele vragen werden daarvoor wel vaak binnen een dag beantwoord en daarom voor deze meter gekozen. Omdat andere functies na navraag werden geactiveerd ging ik er een beetje vanuit dat het met de pulse import en export het ook wel zo simpel zou gaan . We all Know how that went..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Wanneer je een p1 meter hebt en een kWh meter voor je warmtepomp dan heb je toch vermogen en verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
jurgen purgen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:32:
[...]

ik was ook verbaasd dat mijn wp alleen het verbruikte vermogen weergaf, dus niet de verbruikte energie. Ik wilde eigenlijk een meter van Eastron zelf kopen maar omdat ik al eentje van HW had was de keuze daarop gevallen.

Mijn simpele vragen werden daarvoor wel vaak binnen een dag beantwoord en daarom voor deze meter gekozen. Omdat andere functies na navraag werden geactiveerd ging ik er een beetje vanuit dat het met de pulse import en export het ook wel zo simpel zou gaan . We all Know how that went..
Voor het uiterlijk had je niet speciaal die van HW hoeven kopen, zijn bijna hetzetzelfde, afhankelijk van de WiFi.
Scheelt wel 50 euro.
Maar mooi dat het werkt en dat je maar veel data mag ontvangen. Of eigenlijk niet, dan hoeft de kachel ook niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Sjamo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:40:
Wanneer je een p1 meter hebt en een kWh meter voor je warmtepomp dan heb je toch vermogen en verbruik?
@Sjamo

ja idd deze data heb je op de meter en deze info is ook in de app inzichtelijk.

Vermogen is tijdens gebruik uit te lezen op de meter en verbruik is in een ander deel van de weergave-opties te zien.

Dus een live en een totaal als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand idee of de wifi watermeter op onderstaande past, kan Kiwa niet in het lijstje terug vinden van compatible..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL-TbD4Yn3xlcJk91s6tUC9kPZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8OH8en92YXohZ7VlM2dWlYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
@Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:07:
Iemand idee of de wifi watermeter op onderstaande past, kan Kiwa niet in het lijstje terug vinden van compatible..

[Afbeelding]
KIWA is het keurmerk. jij hebt een itron meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6xn5MeZy4Tz3TURtMeI9DV3EXY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n429sQL9z7SrjIEuklzV5dqE.png?f=user_large

kunststof plugje in het midden wegbreken en schroefdraad eronder gebruiken om de bracket te bevestigen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6fTvfT5WFa9F4DUhaMGohsuFKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTKak59vp1UteXZfvDXwuYWT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door jurgen purgen op 01-09-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Sjamo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:40:
Zo doe ik dat hier ook. P1 voor alles, en een losse meter voor de wp. Een andere losse meter voor de ac's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
tcw82 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:43:
[...]

Zo doe ik dat hier ook. P1 voor alles, en een losse meter voor de wp. Een andere losse meter voor de ac's.
Hier idem :)
Al is de airco onze warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Sjamo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:36:
[...]

Hier idem :)
Al is de airco onze warmtepomp.
Ik had de ac's een paar jaar terug al, de hybride wp is daar, mede door gasprijs etc. Dit jaar bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Chip2710 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:47:
Hallo,
Ik wil de puls export gaan gebruiken op de SDM230.
De beschrijving geeft aan 2000 puls (standaard) echter ook 1000/100/10 puls
Hoe kun je dit wijzigen van de standaard 2000 puls naar bijv. 1000 puls export
@Chip2710 , ik heb dezelfde vraag. Weet jij -of iemand anders- hoe dit te doen. In de productbeschrijving of op de Homewizard website kan ik niets vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:20:
de kWh meters staan op:
  1. Omvormer 1
  2. Omvormer 2
  3. Lichtkring A
  4. Lichtkring B
  5. Fornuis
  6. Afwasmachine
  7. Wamtepomp (lucht/lucht)
  8. Centrale verwarming op gas (nauwelijks gebruikt en meer een placeholder voor wanneer ie vervangen wordt met een L/W warmtepomp)
  9. Dedicated stopcontact waar de auto op geladen wordt met een granny charger
En de energy sockets nog op: TV, koelkast 1 & 2, diepvries, batterijlader electrische fietsen, wasmachine, droogkast, netwerkapparatuur, waterkoker, magnetron, en twee die wat rondreizen.
Persoonlijk zou ik zeggen dat lichtkring A en B niet apart hoeven, dat de afwasmachine waarschijnlijk op een stekker zit en dus hoogstens een socket nodig heeft (en sowieso niet zo nuttig is), en dat fornuis meten ook niet super interessant is, je gaat er hopelijk toch niet meer of minder van koken.

Het is allemaal geweldig om alles te meten, superleuke hobby en ik heb ook veel te veel van die shit -- maar niet met het idee dat dat an sich al energie bespaart.

Overigens is het zeer onwaarschijnlijk dat het LCD display enige bijdrage levert aan het verbruik. Simpele non-backlit LCDtjes verbruiken praktisch niets -- denk maar eens aan de goeie oude rekenmachine. Die werkt op een zonnepaneeltje van 2 vierkante centimeter of 10 jaar achter elkaar op een batterij. Sommige goedkope rekenmachientjes werken eigenlijk permanent op een knoopcel en hebben een fake zonnepaneeltje zodat mensen denken dat het daarop werkt, zo weinig verbruikt een LCD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unconnected
wtenboske schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:15:
[...]

@Chip2710 , ik heb dezelfde vraag. Weet jij -of iemand anders- hoe dit te doen. In de productbeschrijving of op de Homewizard website kan ik niets vinden.
wijzigen niet, maar ik kan je wel vertellen dat ie 100imp/kwh is en geen 2000imp/kwh (voor pulse 1, de export) :P
Pagina: 1 ... 90 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic