Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:50
Leuk topic! Zal er eens door grasduinen.

Heb zojuist m’n eerste starters pakket aangesloten. Leuk spul en leuk om te zien wat er gebeurt met gas en elektra en een paar apparaten (aangesloten met een socket) Heb ook al de keukenboiler geschakeld met een minimale opbrengst van de zonnepanelen. Leuk dat dat kan.

Na het succesvol koppelen van de Growatt omvormer is echter het overzicht ineens leeg en zijn alle apparaten verdwenen. Krijg iets met time out data melding. Kan het zijn dat de server van HW weleens offline is? Of moet ik het probleem lokaal oplossen misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door autoreverse op 20-07-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
Meer mensen bij wie de HomeWizard app niet meer “werkt”? Hij blijft hier laden. Lokaal via de api is mijn P1 meter wel bereikbaar.

Edit: ah kijk, ben niet de enige blijkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 20-07-2023 20:39 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 22:43
posttoast schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:39:
Meer mensen bij wie de HomeWizard app niet meer “werkt”? Hij blijft hier laden. Lokaal via de api is mijn P1 meter wel bereikbaar.

Edit: ah kijk, ben niet de enige blijkbaar.
App werkt wel bij mij, de website niet.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Hier doet ie weer “iets”, maar er staan wel uitroeptekens bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9ECavbGmpFRvi3giqdV60Xx4Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhr8SuS54bWt3lYI0nIx2q0Y.jpg?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Kennelijk een storing idd… bij mij verschijnt langzaam maar zeker eea weer. Mijn eerder vanavond gekoppelde apparaten zijn er allemaal weer/nog gelukkig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Hopelijk geen data kwijt dan, dat zou zonde zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 21:16

HermanGast

Exige GT3

autoreverse schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:12:
Kennelijk een storing idd… bij mij verschijnt langzaam maar zeker eea weer. Mijn eerder vanavond gekoppelde apparaten zijn er allemaal weer/nog gelukkig….
Hier ook alles weer online na storing. Zag t op IOS en daarna, wat later, zag ik op Android geen probleem. Maar dat kan wellicht toeval in timing zijn.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier werkt momenteel de android app niet (zwart scherm met alleen in het midden titel "Home Wizzard" en verder niks.
Ook eigenaardig dat één socket rood staat te knipperen en de anderen allemaal op groen staan (vandaar dat ik de app wou checken waarom die socket plots geen wifi connectie meer heeft maar tevergeefs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:13
Gisteren avond om 20:00 ontstond er een storing bij sommige gebruikers, waardoor het tijdelijk niet mogelijk was om data van meters in de app te tonen, er is geen data verloren gegaan. Vanaf 21:00 was alles weer operationeel.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 21-07-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@HomeWizard_NL Hier :)B werkt het nog altijd niet.
Bij opstarten app (Android 13) gewoon een volledig zwart scherm met alleen HW logo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfS8GZCRfKNlfkgRg5q9DJ2fp1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxOnMqpARij5XOW25o13yXCk.jpg?f=fotoalbum_large

Via de webbrowser overigens wel toegang.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 09:13
IvoB2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:02:
Bij opstarten app (Android 13) gewoon een volledig zwart scherm met alleen HW logo.

[Afbeelding]

Misschien je telefoon even opnieuw starten, anders even contact opnemen met onze klantenservice. Er zijn nu geen server side problemen, dus dit lijkt client te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:18:
[...]
Misschien je telefoon even opnieuw starten,
Idd, dan doet ie het weer. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 22:55
Al enige tijd de app in gebruik met de P1 meter.
Sinds een week ofzo 1 EnergySocket (voorbereiding op de boiler die morgen in gebruik wordt genomen), en vanaf morgen ook de Watermeter.

Nu heb ik in de Meldingen het weekoverzicht aan staan...maar eind van de week, geen overzicht...?
De bedoeling is dat straks bij een te hoog waterverbruik er ook een melding komt.

Iemand een idee hoe dit komt?
Ik gebruik een Moto G72, Android 12, app mag op de achtergrond draaien enzo.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Al een tijdje de P1 meter met splitter in gebruik.

Op de splitter zit, in de eerste P1-out poort de HW P1 meter, deze krijgt ook via USB voeding.

Het viel me op dat de PWR led dan rood brandt, ik had verwacht dat als je de P1 meter via USB voedt, dat de PWR led op de splitter groen zou gaan branden.
Dat lijk ik uit de handleiding te lezen.

Als ik de micro-USB kabel bovenin de splitter doe, dan gaat de PWR led wel groen branden, maar dan ontvangen de twee devices (2x P1 naar naar serial op Rpi) op P1-out aansluiting 2 en 3 niets meer.

Zolang de PWR led rood brandt, werkt het wel, behalve dat Domoticz op de Pi's continu een CRC error geven.

Iemand een idee?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door henkNL op 22-07-2023 12:53 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik ben wat energy saver taken aan het uitproberen. Werkt wel goed moet ik zeggen; de koelkast kan ik bijvoorbeeld laten uitschakelen als de wasmachine meer dan 2000watt neemt. Met behulp van de grafieken moet het vrij aardig lukken om de WiFi stekkers zo te programmeren dat de energie slurpende apparaten vooral of alleen energie gebruiken wanneer er (bepaalde) opbrengst is. En/of ze een beetje ‘om de beurt’ te laten werken zodat je geen piekvermogens krijgt en zoveel mogelijk binnen de opwek marge blijft. Toch handig om alvast een beetje voor te bereiden op wanneer de saldering afgeschaft wordt. Een boiler en een koelkast kunnen hun werk best tijdelijk even onderbreken voor een korte periode. Is alleen even gek als de mrs. de koelkast opent en schrikt dat het lampje uit is. “Nee schat, dat klopt, hij gaat zo zelf ook weer aan. Echt.”

Maar wat niet werkt is de keuken boiler op een timer en zonnetaak. Ik heb de boiler ingesteld op 3 x daags 2 uur aan (tijdens de eet momenten) én dat hij aan gaat als de zonnepanelen opbrengst boven een bepaalde waarde komt. Het probleem is nu dat wanneer de opbrengst (tijdelijk) onder de drempelwaarde komt (bijv het is even bewolkt) dan schakelt de boiler weer uit. Ondanks dat die volgens de timer taak nog aan zou moeten blijven. En heb ik geen warm water voor de afwas 😡

Klopt het dat de zonnetaak de timer taak hoort te overrulen? Dat zou niet handig zijn, want zonne opbrengst kan je niet voorspellen, daarom dat een timer taak dat veilig zou kunnen stellen. Als de boiler nog warm is van eerdere zonnepanelen opwarm sessies, dan is dat mooi meegenomen en blijft de boiler op stand-by staan tijdens de timer taak (er hoeft dan niet of nauwelijks verwarmd te worden) en is er zeker weten warm water.

Als je de fiets wilt opladen met zonnepanelen opbrengst wil je ook zeker weten dat deze op een bepaald moment daadwerkelijk volgeladen is toch? Dat zou m.i. het doel van een timer taak moeten zijn. Is de batterij al vol, want er is veel opbrengst geweest, dan zal de lader nauwelijks of geen energie meer verbruiken tijdens de timer taak. Vielen de zonnestralen tegen, is er toch nog voldoende geladen zodat de accu vol zit voordat de baas er weer mee op pad wil….

[ Voor 57% gewijzigd door autoreverse op 23-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55
IvoB2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:02:

[Afbeelding]

Heb je voor mij de link ? Ik weet niet beter dn dat ik enkel via de app kan kijken.

Console Guy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
The Gamblers schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Heb je voor mij de link ? Ik weet niet beter dn dat ik enkel via de app kan kijken.
https://hwenergy.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
autoreverse schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:36:
Ik ben wat energy saver taken aan het uitproberen. Werkt wel goed moet ik zeggen; de koelkast kan ik bijvoorbeeld laten uitschakelen als de wasmachine meer dan 2000watt neemt. Met behulp van de grafieken moet het vrij aardig lukken om de WiFi stekkers zo te programmeren dat de energie slurpende apparaten vooral of alleen energie gebruiken wanneer er (bepaalde) opbrengst is. En/of ze een beetje ‘om de beurt’ te laten werken zodat je geen piekvermogens krijgt en zoveel mogelijk binnen de opwek marge blijft. Toch handig om alvast een beetje voor te bereiden op wanneer de saldering afgeschaft wordt. Een boiler en een koelkast kunnen hun werk best tijdelijk even onderbreken voor een korte periode. Is alleen even gek als de mrs. de koelkast opent en schrikt dat het lampje uit is. “Nee schat, dat klopt, hij gaat zo zelf ook weer aan. Echt.”
Die koelkast gaat echt het verschil niet maken. Dat verbruikt hoogstens een paar W.
Wanneer die paar W echt niet kunnen wat ga je dan 's nachts doen, de hoofdschakelaar omleggen want dan is er sowieso geen opwek?
Een wasmachine verbruikt slechts een klein deel van de totale cyclus zijn 2000 W. De rest van de tijd is dat ook maar een paar 100W.
Wanneer er dan net een wolk voor de zon komt tijdens de opwarmfase (slechts dan is er een verbruik van 2000W bij bepaalde programma's) ben je er al aan voor de moeite want dan is het verschil tussen verbruik en opwek al groter dan wat een koelkast verbruikt (afhankelijk van het model tussen de 1 en 65W).

Het maandgeld om de zonnetaak te kunnen acitveren kost je al meer dan de besparing om de koelkast periodiek uit te schakelen.
Als je de fiets wilt opladen met zonnepanelen opbrengst wil je ook zeker weten dat deze op een bepaald moment daadwerkelijk volgeladen is toch? Dat zou m.i. het doel van een timer taak moeten zijn. Is de batterij al vol, want er is veel opbrengst geweest, dan zal de lader nauwelijks of geen energie meer verbruiken tijdens de timer taak. Vielen de zonnestralen tegen, is er toch nog voldoende geladen zodat de accu vol zit voordat de baas er weer mee op pad wil….
Een fietslader in standby (batterij is vol) gebruikt, afhankelijk van het model, continu ook al meer dan het dalverbruik van een koelkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 08:42
Ja maar heb je ook een antwoord op de vraag? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 21:16

HermanGast

Exige GT3

autoreverse schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:36:

Maar wat niet werkt is de keuken boiler op een timer en zonnetaak. Ik heb de boiler ingesteld op 3 x daags 2 uur aan (tijdens de eet momenten) én dat hij aan gaat als de zonnepanelen opbrengst boven een bepaalde waarde komt. Het probleem is nu dat wanneer de opbrengst (tijdelijk) onder de drempelwaarde komt (bijv het is even bewolkt) dan schakelt de boiler weer uit. Ondanks dat die volgens de timer taak nog aan zou moeten blijven. En heb ik geen warm water voor de afwas 😡
Het hangt er maar vanaf hoe je de instellingen maakt. Een boiler blijft wel even warm, dus als je m verwarmt als je zonneproductie hoog is heb je een eerste stap. Daarna kun je met een andere taak, op tijd gestuurd, er voor zorgen dat je afwaswater altijd warm is op momenten dat je het nodig hebt.

Koelkast zou ik nooit doen. Is niet de moeite waard, en stel dat je een storing krijgt als ie net uitstaat….

En voor je fiets hetzelfde. Laden als de zon schijnt. En als je zeker wil zijn dat ie vol is, met een tijdfunctie laden (vroeg in de nacht). Wat je nog zou kunnen toevoegen is uitzetten als ie in standby bedrijf komt, bijvoorbeeld meer dan 5 minuten onder de 10Watt.

[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 24-07-2023 06:59 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op maandag 24 juli 2023 @ 06:46:
Ja maar heb je ook een antwoord op de vraag? :+
Het to the point antwoord is al meermaals voorbijgekomen. :+
Het enige wat met zonne-laden echt nut heeft is werken met een 1:1 elektrische boiler.
Maar dat is dan sowieso weer geen energie-efficiënt toestel.
Energie-efficiëntie pak je beter eenmalig bij de bron aan en verhelp je niet echt door halve maatregelen die in de praktijk niets bijbrengen.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2023 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
HermanGast schreef op maandag 24 juli 2023 @ 06:50:
[...]

Het hangt er maar vanaf hoe je de instellingen maakt. Een boiler blijft wel even warm, dus als je m verwarmt als je zonneproductie hoog is heb je een eerste stap. Daarna kun je met een andere taak, op tijd gestuurd, er voor zorgen dat je afwaswater altijd warm is op momenten dat je het nodig hebt.
Dit is dus precies hoe ik het heb ingesteld. De tijd gestuurde taak (aan tussen 17 en 18 uur) werkte niet omdat de boiler iets na 17 uur alweer uit gezet werd door de zonne taak (opbrengst zonnepanelen zakt onder bepaalde waarde)

Je tip over de koelkast neem ik ter harte. Kan ik beter de boiler tijdelijk uitschakelen als de koelkast aan springt…

[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 24-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 22:55
Vandaag de watermeter geïnstalleerd.
Piece of cake...

Alleen twijfel ik of het wel goed gaat...
De adapterplaat op de Sensus meter geschroefd, watermeter-meter er ingeklikt, en aangesloten (USB spanning).

Nu staat de watermeter-meter niet in lijn met iets, alleen recht boven het rood/wit schijfje. Het binnenwerk van de meter is iets verdraaid.
Eigenlijk kan ik de watermeter-meter gewoon ronddraaien, hij word nergens tegen gehouden.

Alles netjes gecalibreerd, maar ik heb het vermoeden dat er meer water uitgelezen wordt dan verbruikt.
Als ik 2 liter water afmeet, krijg ik in het Nu-overzicht te zien hoeveel L/min er doorheen gaat. Kijk ik vervolgens op het Vandaag-overzicht, gebeurt er in eerste instantie niks...dan prompt 6 liter er bij...?

Mis ik iets...?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Die water meter klikte bij mij ook niet vast; die kan je gewoon een beetje draaien.
Toen ik dat wat uitprobeerde riep de app dat ik ‘m moest kalibreren.
Lijkt verder goed te werken zolang ik er niet (meer) aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:49:
[...]
Een fietslader in standby (batterij is vol) gebruikt, afhankelijk van het model, continu ook al meer dan het dalverbruik van een koelkast.
Wellicht handig om het soort lader en koelkast te vermelden bij dit soort info.

Ik heb HW plugs op mijn koelkast en fietslader en zie het tegenovergestelde. De fietslader (Bosch compact voor Powertube 625 accu) verbruikt bij volle accu 0,5W continu. De koelkast (10 jaar oud, tafelmodel, halfvol, lage stand, toen energieklasse A) verbruikt continu tussen de 3 en 5W met elke 20 minuten 80W gedurende 5 minuten. En dat 24/7.

Het stand-by verbruik van de koelkast kan dus meer zijn dan een fietslader in stand-by. Inderdaad afhankelijk van model. Of het verbruik groot genoeg is voor geplande aan/uit zou je per situatie moeten meten en experimenteren. Afgezien van eventuele invloed op de levensduur. Een koelkast is ook afhankelijk van de inhoud, ventilatie, thermostaat instelling, versleten rubbers. Door dat te optimaliseren kan je ook energie besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FvdM schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 05:53:
[...]
Het stand-by verbruik van de koelkast kan dus meer zijn dan een fietslader in stand-by. Inderdaad afhankelijk van model. Of het verbruik groot genoeg is voor geplande aan/uit zou je per situatie moeten meten en experimenteren. Afgezien van eventuele invloed op de levensduur. Een koelkast is ook afhankelijk van de inhoud, ventilatie, thermostaat instelling, versleten rubbers. Door dat te optimaliseren kan je ook energie besparen.
Afhankelijk van hoeveel de deur van de koelkast opengaat, de binnentemperatuur en inhoud verbruikt mijn tien jaar oude 280 l keukenkoelkast gemiddeld 500 Wh per 24 uur (2 W standby - 64W bij motor aan) en de drie jaar oude 341 l vries/koelcombi (in de koele berging en deur gaat minder open - 1 W - 30 W) een 300 Wh per 24 uur.
Deze dingen hebben hun hoeveelheid energie nodig om hun ingestelde temperatuur te handhaven.
Ga je dat proces onderbreken en ook nog eens kunnen sturen ieder tijdstip dat de motor draait verschuif je gewoon (een deel van) dat energieverbruik naar een ander ogenblik (als het je al zou lukken zo'n kleine vermogens met een socket te verplaatsen).
Bedoeling van hiervoor is dat verbruik met de functie zonne-laden te verschuiven van een deel netvervruik naar een deel zonne-verbruik. Dat laatste lukt dan alleen tijdens de uren en wanneer er voldoende zonne-overproductie is en daar ga je dan bovendien 1 € extra per maand voor betalen.
Indien nog salderen heeft het al helemaal geen zin. Zonder salderen moet je van de "winst" door verschiving van net- naar zonne-productie dan ook nog eens de TLV aftrekken om de "nettowinst" te berekenen.

Toch benieuwd naar het uitgewerkt resultaat achter het verdienmodel om met de verschuivingen van die paar W van het ene naar het andere tijdstip minstens die euro per maand terug te verdienen.
Ter info: bij iedere verschoven kWh per maand zou je hier theoretisch 16 cent besparen. :+

Dat je met een energiesocket en met doorlopend meten van je verbruikers kan achterhalen dat er met een toestel iets mis is en/of dat het meer verbruikt dan nodig zodat je kan gaan rekenen of het rendabel is om het te vervangen door een zuiniger toestel ben ik het overigens eens. Maar dat is een ander uitgangspunt dan hiervoor gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nog los van dat je weinig bespaart op je energieverbruik, denk ook eens aan de spullen die erin liggen. Temperatuurschommelingen waardoor het eten eerder bederft (anders had het niet gekoeld hoeven worden).
Prima om te meten, maar onzinnig om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02:50
@IvoB2 als ik het goed begrijp van andere posts van je dan heb jij een heel laag netverbruik (en vermoedelijk dus hoog eigenverbruik van zonnepanelen?). Hoe doe je dat zonder tot zulke extremen te gaan als koelkast & diepvriezer te sturen op basis van zonne-energie? Als je batterijen hebt dan helpt dat natuurlijk. Of weinig basisverbruik hebt (koken op gas, geen el. auto,..?) Ben wel benieuwd naar de tips & tricks :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik zei zijn koelkast noch diepvries grootverbruikers.
Ze draaien ook 24/7 dus die paar uur per dag dat je dat verbruik van een paar W al zou kunnen verplaatsen naar een ander tijdstip maakt niet veel uit in het totaalplaatje. En rendabel is het al helemaal niet want, zoals gezegd, toestellen die continu moeten koelen hebben daarvoor hun energie nodig. Je bespaart dus niet door dat verbruik even uit te stellen. Integendeel. Het kost, eenmaal op gewenste temperatuur, minder energie om een bepaalde temperatuur aan te houden (gaat eveneens op voor verwarmen) dan relatief grote schommelingen in energieverbruik te veroorzaken door het continu verbruik te geen beïnvloeden.

Off topic: we hebben wel het voordeel van onze (werk)uren naar eigen inzicht in te richten dus de echte grootverbruikers (oven, microgolf, inductie, vaatwas, wasmachine, laadpaal) zoveel mogelijk te sturen naargelang de zon. Maar dat kan je ook heel gemakkelijk met de eigen timerinstellingen van die respectievelijke toestellen. Daar heb je geen extra socket met timer voor nodig.
Gas is in de woning al sinds 2011 niet meer aanwezig.
We beperken het verbruik van de EV ook zoveel mogelijk en verplaatsen ons in een straal van 50 km ook zoveel mogelijk met de e-bikes (de range is immers maar een goede 100 km) ipv de auto. De EV verbruikt immers gemiddeld 17,5 kWh/100 km en de e-bikes elk een 800 Wh per 100 km. Daar kan je dus gemakkelijk veel energie op besparen. Niet op het verbruik van een koelkast.
Het helpt ook zo weinig mogelijk toestellen te verbruiken die continu energie nodig hebben (en daar valt een koelkast en diepvries al niet onder). Zo hebben we bv. in de keuken al geen Quooker om continu water op 100°C te houden maar gebruiken we - telkens naar behoefte - een waterkoker waarop de gewenste watertemperatuur kan ingesteld worden (dus geen onnodig te hoge temperatuur noch continu een hoeveelheid water op temperatuur houden met de nodige warmteverliezen), verwarmen we - indien nodig - SWW niet hoger dan we zelf kunnen verdragen (dus niet eerst continu opwarmen tot 55-65°C om het nadien voor verbruik terug te mengen met koud water) en dat slechts het tijdstip voor eigenlijk verbruik (beperkt de warmteverliezen). Enz. Het tegengestelde dus van "penny wise, pound foolisch". :)

Ook een thuisbatterij in gebruik van 15,4 kWh maar dat is meer voor de lol. Economisch rendabel is dat in normale* omstandigheden - dus op basis van meten en niet op buikgevoel - ook niet. En ook niet na salderen (salderen hier een paar jaar geleden al vrijwillig opgegeven).

*heb de voornoemde batterij kunnen plaatsen in niet al te "normale" omstandigheden: tijdstip van max. subsidie en wanneer je er nog om werd uitgelachen dus als klant onderhandelingsmarge met de installateur alvorens er meer vraag dan aanbod was. Dus net zoals het in de tijd met PV is gegaan. :)

On topic: energiesockets zijn een mooi item om inzicht te krijgen in verschillende verbruikers en in je eigen verbruikerspatroon (per toestel) en je kan er (op afstand) mee schakelen. Maar verwacht er - rekening houdende met de beperkte mogelijkheden, investeringskost, eventuele abokosten en het eigen verbruik - geen economisch rendabele besparingen van.

[ Voor 114% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 22:01
Ietsje offtopic maar @HomeWizard_NL, hebben jullie toevallig plannen voor een slimme Beltrafo O-). Ik heb overal gezocht en als vader van jonge kinderen zou ik heel graag tijdens de slaapjes de bel uit willen zetten. Aangezien jullie al ervaring hebben met kWh meters van Eastron lijkt het me een kleine stap (ik begrijp dat een nieuw product ontwikkelen 2 jaar kost hoor). :+

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Al gedacht aan een draadloze bel waarbij de ontvanger gewoon ergens in het stopcontact steekt?
Staat gewoon een knop op de ontvanger om uit te schakelen en/of geluid in stappen te dempen, je kan hem desnoods in een ander stopcontact steken zodat jij de bel hoort en niet te horen is in de slaapkamers of gewoon tijdens hun slaap volledig uit het stopcontact halen.
Kost een 10 tot 15 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ja dat is een optie maar ik heb zo'n klassiek oud huis met een messing deurbel haha. Uiteraard is die vervangen door een simpel dingetje een optie maar ik verbaasde me dat dit nog niet beschikbaar was (aangezien alles tegenwoordig 'smart' is) en het voor ouders echt ideaal is.
Het uitzetten van mn huidige trafo is het probleem niet, maar het weer aanzetten wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 08:22
wheli schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:26:
Ja dat is een optie maar ik heb zo'n klassiek oud huis met een messing deurbel haha. Uiteraard is die vervangen door een simpel dingetje een optie maar ik verbaasde me dat dit nog niet beschikbaar was (aangezien alles tegenwoordig 'smart' is) en het voor ouders echt ideaal is.
Het uitzetten van mn huidige trafo is het probleem niet, maar het weer aanzetten wel
Als huidige trafo met een stekker in het stopcontact zit kun je er zo'n tussenstekker van HW (of andere) tussenzetten en die aan- en uitschakelen op de gewenste tijdstippen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Hij zit helaas in de meterkast, heel mooi weggewerkt. Ik heb wel gekeken naar dit voorbeeld en er is hier op tweakers ook een thread over maar daar is een vrij stopcontact voor nodig, helaas is die er niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
IvoB2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:26:
Zoals ik zei zijn koelkast noch diepvries grootverbruikers.
Ze draaien ook 24/7 dus die paar uur per dag dat je dat verbruik van een paar W al zou kunnen verplaatsen naar een ander tijdstip maakt niet veel uit in het totaalplaatje. En rendabel is het al helemaal niet want, zoals gezegd, toestellen die continu moeten koelen hebben daarvoor hun energie nodig. Je bespaart dus niet door dat verbruik even uit te stellen. Integendeel. Het kost, eenmaal op gewenste temperatuur, minder energie om een bepaalde temperatuur aan te houden (gaat eveneens op voor verwarmen) dan relatief grote schommelingen in energieverbruik te veroorzaken door het continu verbruik te geen beïnvloeden.
Even ter verduidelijking; het gaat me er ook niet om om stroom te besparen of om mijn abonnementskosten eruit te halen (zoals gezegd; het kost misschien juist wel meer stroom als je de koelkast stoort in de koel cyclus) Dat abonnement zie ik overigens meer als support waar je dan ook iets voor terug krijgt als eindgebruiker.

Ik probeer - proefondervindelijk - uit of het überhaupt kan en zo ja in hoeverre het mogelijk is om met het stroom verbruik zoveel mogelijk binnen de opgewekte marge te blijven. En met welke offers dat gepaard gaat. Dus als de koelkast en boiler een 10 minuten moeten wachten met aanslaan, en liefst na elkaar pas weer aan gaan, op het moment dat de wasmachine net op dat moment op z’n piek verbruik zit, kan dat überhaupt en wat zijn de voor en- nadelen? Je gaat mij toch niet wijs maken dat een 10-15 minuten uitgestelde koel actie ervoor zorgt dat voedsel sneller bederft, dan staat je koelkast gewoon te warm toch? Daar moet toch een zekere marge in zitten….

Kortom; mijn experimenteer drift is gericht op het uitvlakken van piek verbruik. En of het enigszins, dus met een beetje moeite, te regelen is dat je zoveel mogelijk binnen je zonnepanelen opwek kan blijven (tijdens de dag-uren) Dat lijkt nu nog niet zo noodzakelijk maar het zou mij niet verbazen als dit in de toekomst anders wordt als je de berichten over het overvolle stroomnet leest. Er zijn in Zeeland nu al bedrijven die (financieel) gecompenseerd worden als ze op piekuren minder stroom gaan verbruiken bijvoorbeeld.

30 jaar geleden lachte de loodgieter mij ook uit toen ik als tiener uitleg vroeg over waarom de wc en wasmachine op drinkwater zijn aangesloten (overigens toen een logische verklaring: dat was toen te duur en nog geen schaarste aan drinkwater / minder uitdagingen dan heden ten dage om dezelfde drinkwater kwaliteit te handhaven) Tegenwoordig is dit geen gekke vraag meer en is het bouwbesluit in België al zo dat je bij renovatie en nieuwbouw toilet en wasmachine niet meer op drinkwater mag aansluiten…

[ Voor 13% gewijzigd door autoreverse op 26-07-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
autoreverse schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:56:
[...]
Kortom; mijn experimenteer drift is gericht op het uitvlakken van piek verbruik. En of het enigszins, dus met een beetje moeite, te regelen is dat je zoveel mogelijk binnen je zonnepanelen opwek kan blijven (tijdens de dag-uren) Dat lijkt nu nog niet zo noodzakelijk maar het zou mij niet verbazen als dit in de toekomst anders wordt als je de berichten over het overvolle stroomnet leest. Er zijn in Zeeland nu al bedrijven die (financieel) gecompenseerd worden als ze op piekuren minder stroom gaan verbruiken bijvoorbeeld.
Mee eens maar het punt is nu net dat de geciteerde toestellen geen significante invloed hebben op het piekverbruik. Netpieken gaat over kW niet over enkele luttele W.
Wat betreft de noodzakelijkheid, daar heb ik al enkele jaren ervaring mee.
Ik woon nl. in Vlaanderen, doe al een tijdje niet meer aan salderen en er is reeds een capaciteitstarief op pieken. Dan komt het er niet op aan om te gaan goochelen met allerlei soft- en hardware maar om de grootverbruikers in vermogen (en dat zijn niet de koelkast noch de diepvries) binnen de marge van je opwek te laten draaien. Dat lukt vrij eenvoudig met een Solcast en de ingebouwde timers van de grootverbruikers.
Hier is de forfaitaire vermogenspiek trouwens 2,5 kW. En geen enkele van die toestellen komt boven dat piekverbruik uit. Het volstaat meestal dus al om die toestellen niet gelijktijdig te laten draaien maar afzonderlijk. Hier is het in elk geval al geen probleem om bv. wasmachine, vaatwas, inductie, micorgolf niet tezamen te laten werken maar afzonderlijk. Dan hebben continu verbruikers zoals koelkast en diepvries daar ook geen negatieve invloed op.
Ter info: mijn gemiddelde facturatiepiek van de laatste 6 maanden (jan-juni) bedraagt 2,91 kW (en de facturatiepiek is iets anders dan de technische piek want alle maandwaarden onder de 2,5 kW worden voor de facturatiepiek opgetrokken tot 2,5 kW.
De technische dagpieken (het hoogste kwartiervermogen voor elke maand) zou nog veel lager zijn:
Nl. Jan: 3,15 kW - Feb: 1, 44 kW - Mar: 2,78 kW - April: 4,02 kW - Mei: 0,05 kW - Jun: 0,07 kW
En dat is dan nog met een laadpaal van 1F32A. :)
Dus mits wat planning niet echt iets om in de toekomst van wakker te liggen noch ingewikkelde oplossingen voor te implementeren.

Maar eveneens benieuwd naar het significante resultaat van de praktische uitvoering van je betrachtingen.
Keep us posted. Wanneer het een aanzienlijk verschil maakt dat niet meer kost dan het opbrengt verander ik waarschijnlijk ook van gedacht. :+

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:28
Ik heb op dit moment nog de oude Homewizard met Energylink welke update om de 5 seconden. Hoe vaak leest deze homewizard de slimme meter uit? Als ik het /telegram endpoint vanuit de api aanroep, is deze dan om de seconde geupdate? Dit omdat ik het uit wil zetten tegen de productie van mijn Enphase zonnepanelen. Nu zit er een paar seconden tussen met de Energylink updates en als er dan net een wolk voor de zonnepanelen zit dan klopt de productie - energylinks_aggregate niet om de consumptie te berekenen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:49

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

unconnected schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:50:
Ik heb op dit moment nog de oude Homewizard met Energylink welke update om de 5 seconden. Hoe vaak leest deze homewizard de slimme meter uit? Als ik het /telegram endpoint vanuit de api aanroep, is deze dan om de seconde geupdate? Dit omdat ik het uit wil zetten tegen de productie van mijn Enphase zonnepanelen. Nu zit er een paar seconden tussen met de Energylink updates en als er dan net een wolk voor de zonnepanelen zit dan klopt de productie - energylinks_aggregate niet om de consumptie te berekenen :P
Eerlijk gezegd vind ik het knap dat je de oude Homewizard/Energylink combi iedere 5 seconden kan uitlezen want mijn unit knalt er al bij iedere 10seconden zijn wifi chip eruit (connection reset).

Maar die P1 is “realtime” , ik weet dat iedere 5 seconden prima lukt dus daar mis je niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:41
unconnected schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:50:
Mijn P1 meter leest de slimme meter uit om de 5 seconden. Ik heb een DSMR 4 meter.
Heb je een DSMR 5 meter dan leest hij per seconde uit (real time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:43
Sinds een paar dagen is mijn p1 meter niet meer uit te lezen in Home Assistant. Tijdje deed de app het überhaupt niet meer maar lees dat meer er last van hadden. Ik heb de integratie in home assistant al verwijderd en opnieuw toegevoegd maar hij pakt het ip adres niet.

code:
1
Apparaat is niet bereikbaar, controleer dat het juiste IP-adres is gebruikt en dat het apparaat bereikbaar is in het netwerk

Lokale api staat in de app gewoon aan. Iemand een tip?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06 16:30
Bo0bz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:06:
Sinds een paar dagen is mijn p1 meter niet meer uit te lezen in Home Assistant. Tijdje deed de app het überhaupt niet meer maar lees dat meer er last van hadden. Ik heb de integratie in home assistant al verwijderd en opnieuw toegevoegd maar hij pakt het ip adres niet.

code:
1
Apparaat is niet bereikbaar, controleer dat het juiste IP-adres is gebruikt en dat het apparaat bereikbaar is in het netwerk

Lokale api staat in de app gewoon aan. Iemand een tip?
Herstart de P1 meter ;)

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Laatst online: 09:28
Tebbie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het knap dat je de oude Homewizard/Energylink combi iedere 5 seconden kan uitlezen want mijn unit knalt er al bij iedere 10seconden zijn wifi chip eruit (connection reset).

Maar die P1 is “realtime” , ik weet dat iedere 5 seconden prima lukt dus daar mis je niets aan.
Ja blijkbaar heb ik mazzel met mijn homewizard. Destijds waren er al horror verhalen over de wifi maar de mijne draait serieus sinds 2012 nog altijd als een zonnetje! Misschien 1x per jaar een reset als de stop eruit slaat maar voor de rest niets. Zonde dat ze er nooit mee door zijn gegaan :P

In elk geval bedankt voor de info over de refresh intervallen! Van de week eens shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:41
unconnected schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Ja blijkbaar heb ik mazzel met mijn homewizard. Destijds waren er al horror verhalen over de wifi maar de mijne draait serieus sinds 2012 nog altijd als een zonnetje! Misschien 1x per jaar een reset als de stop eruit slaat maar voor de rest niets. Zonde dat ze er nooit mee door zijn gegaan :P

In elk geval bedankt voor de info over de refresh intervallen! Van de week eens shoppen.
Mijn Homewizard draait hier ook al een tijdje. De Energielink leest elke 10 seconden uit.
De Heatlink werkt verder ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashKing
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Hier sinds enige tijd hetzelfde probleem.
Is er een oplossing voorhanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 04-06 12:18

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb onlangs bij de instellingen de zonne teruglever vergoeding ingesteld.
Klopt het dat bij de overzichten dit pas gaat tellen vanaf het moment dat de vergoeding ingesteld is?

Wat ik zie is dat bij eerdere weken/maanden er geen rekening wordt gehouden met deze vergoeding.

Als dat zo is, bestaat er een mogelijkheid om de begindatum waar het in moet gaan aan te passen is?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:43
Sinds kort zie ik in homewizard bij mijn enphase en totale opwek een geel driehoek staan met uitroepteken. Zonder uitleg oid. Ik word hier niet veel wijzer van.. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 18:01
Dat houdt in dat er een foutmelding is, vaak is het de verbinding, dat hij de waardes dus niet door krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordy1985
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04 16:35
Hallo allemaal,

Een vraagje. Wij hebben deze week zonnepanelen laten leggen en ik wil de opbrengst beter gaan monitoren.
Ik wel al een P1 meter en wil een kwh meter gaan bestellen (Hoymiles is nog niet toegevoegd aan Homewizard). Nu is het als volgt dat de meeste zonnepanelen op 1 groep maar wij hebben er ook 2 op de schuur laten plaatsen. Deze zitten op de groep van de schuur met een PV verdeler. Betekent dit dat wij 2 kwh meters nodig hebben? Zo ja, één van de meters komt dan op de groep van de zonnepanelen en de andere op de groep van de schuur in de meterkast? Of moet de 2e komen bij de PV verdeler in de schuur?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:30
yordy1985 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:35:
Hallo allemaal,

Een vraagje. Wij hebben deze week zonnepanelen laten leggen en ik wil de opbrengst beter gaan monitoren.
Ik wel al een P1 meter en wil een kwh meter gaan bestellen (Hoymiles is nog niet toegevoegd aan Homewizard). Nu is het als volgt dat de meeste zonnepanelen op 1 groep maar wij hebben er ook 2 op de schuur laten plaatsen. Deze zitten op de groep van de schuur met een PV verdeler. Betekent dit dat wij 2 kwh meters nodig hebben? Zo ja, één van de meters komt dan op de groep van de zonnepanelen en de andere op de groep van de schuur in de meterkast? Of moet de 2e komen bij de PV verdeler in de schuur?

Je moet per groep een meter hebben. Makkelijkst is het om ze in de meterkast te plaatsen, maar kan met een los kastje ook bij je omvormer, als je maar WiFi bereik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 20:41
Hallo allemaal,

De P1 meter geeft weer wat je afneemt en terug levert aan het net. Echter de opbrengst van de zonnepanelen die je direct verbruikt in huis is daarmee niet zichtbaar. Om dit zichtbaar te krijgen voor beide groepen zal dus twee extra kWh-meters moeten aansluiten, één op de groep van zonnepanelen en één (bij voorkeur) in de PV verdeler in de schuur.

Overigens biedt homewizard voor een aantal merken omvormers de mogelijkheid om deze te koppelen via de homewizard app. Hierbij moet de omvormer wel beschikken over een datalogger die met het internet verbonden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Hallo allemaal,

De kwh-meter moeten zitten, tussen het aansluitpunt en de omvormer zelf, dit kan dus zijn in de meterkast (mits een volledig aparte groep is) of met een klein kastje ergens tussen de bedrading naar je omvormer toe.
Ik denk dus dat die ene voor de garage, in de garage moet komen, want anders ga je waarschijnlijk niet je volledige opbrengst meten omdat de garage mogelijk ook een verbruik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 16:17
Ik heb sinds vandaag geen data (via de android app) meer van mij P1 meter (no data) alle ander meters werken wel.
Data via de API werkt wel (Home Assistant) dus ik heb verbinding met mijn netwerk en de P1 meter werkt.
P1 meter al uit de slimme meter gehaald en terug geplaatst maar geen verbetering.
Nog meer mensen die daar last van hebben.
Bericht box op de website van Home Wizard ingevuld maar die blijft aangeven dat het bericht niet verstuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Met iOS geen issues waargenomen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idem voor Android 13, geen issues heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakana
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50
Daveth schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:02:
Ik heb sinds vandaag geen data (via de android app) meer van mij P1 meter (no data) alle ander meters werken wel.
Data via de API werkt wel (Home Assistant) dus ik heb verbinding met mijn netwerk en de P1 meter werkt.
P1 meter al uit de slimme meter gehaald en terug geplaatst maar geen verbetering.
Nog meer mensen die daar last van hebben.
Bericht box op de website van Home Wizard ingevuld maar die blijft aangeven dat het bericht niet verstuurd is.
Ja, gister en vandaag een variatie aan problemen met de p1 en kwh meter. Vooral de kwh meter lijkt slecht door te komen terwijl de p1 meter wel in de Now grafiek presenteerd, al doet ook die het soms niet (ios en android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ik had gisteren de hele dag geen verbinding met alle home wizard apparaten (P1, water, kWh meter, en 10 energy sockets). Rood flikkeren op alles. Ik had pas wat aan de router zitten morrelen en dacht dat het daaraan lag, na het ont-morrelen deed alles het weer. Maar misschien lag het dan niet aan de router maar was het uit/aanzetten van de router de probleem verhelpende actie.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Capt Waffles schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:24:
Ik had gisteren de hele dag geen verbinding met alle home wizard apparaten (P1, water, kWh meter, en 10 energy sockets). Rood flikkeren op alles. Ik had pas wat aan de router zitten morrelen en dacht dat het daaraan lag, na het ont-morrelen deed alles het weer. Maar misschien lag het dan niet aan de router maar was het uit/aanzetten van de router de probleem verhelpende actie.
Router herstart help ook niet, ik vind het wel vreemd dat de data wel via de API gewoon binnenkomt, alleen verwerkt Home Wizard zelf de data niet meer, in de app staat de P1 meter als offline.
Home Wizard kan je ook niet contacten want als je het online formulier invult geeft hij bij het verzenden aan dat het bericht niet verstuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
ik heb nog geen problemen ervaart.
ook de app werkt op het moment gewoon zoals het hoort, bij mij.

werkt het ook niet via deze site?
https://hwenergy.app/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
Daveth schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Router herstart help ook niet, ik vind het wel vreemd dat de data wel via de API gewoon binnenkomt, alleen verwerkt Home Wizard zelf de data niet meer, in de app staat de P1 meter als offline.
Home Wizard kan je ook niet contacten want als je het online formulier invult geeft hij bij het verzenden aan dat het bericht niet verstuurd is.
Ik heb het probleem gevonden met de hulp van Home Wizard, blijkt een optie in te zitten dat je de koppeling kan uitzetten naar de cloud, blijkbaar heb ik ergens in Home Assistant deze optie uit gezet, hierdoor werkte de P1 meter wel maar gaf niets door aan de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakana
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50
Toch wel bijzonder want ik heb niks reset of aangepast maar vandaag werkt het weer vlekkenloos; zowel op tablet (android) als telefoon (ios)
Naja. Eind goed al goed i guess?

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:53

filthy rich

löp wa los

Ik heb op mijn werktelefoon een ander ios account, moet je dan 2x energy+ afsluiten? Of gaat dat goed omdat bij homewizard inlog op zelfde account?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
filthy rich schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:38:
Ik heb op mijn werktelefoon een ander ios account, moet je dan 2x energy+ afsluiten? Of gaat dat goed omdat bij homewizard inlog op zelfde account?
Dan moet je inloggen met je eigen ios account in de appstore. Vervolgens de aankoop herstellen. Daarna kan je weer met je andere account inloggen in de appstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23

soczol

Doet iets met energie

filthy rich schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:38:
Dat gaat gewoon goed, en daar hoef je niets extra's voor te doen.

Je sluit Energy+ af per huis. Alleen als je een nieuw huis aanmaakt heb je een extra Energy+ abonnement nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELGAAVDS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04 21:25
Hier sluit ik mij graag bij aan.
Recent nieuw modem geinstalleerd en Umeter live verwijderd om het daarna weer te activeren. Dat werkt niet meer. Ook de info mail werkt niet meer en de u-meter raspberry wordt ook niet meer verkocht. Umeter is er mee gestopt blijkbaar. De zip file lijkt er te staan maar is niet te activeren.
Dus ja als iemand umeterlive_2.0.1.1.wireless.zip beschikbaar kan stellen zou dat nog mijn enige oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zijn er hier mensen die de home wizard gebruiken icm home assistant?

Ik krijg netjes de info in HA te zien, maar zit me even af te vragen hoe ik nu het beste de dag/week/maand statistieken kan opvragen. Hoe doen jullie dit? Of laten jullie HA een database opbouwen adv dagelijkse 24u data?

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Workaholic schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:10:
Zijn er hier mensen die de home wizard gebruiken icm home assistant?

Ik krijg netjes de info in HA te zien, maar zit me even af te vragen hoe ik nu het beste de dag/week/maand statistieken kan opvragen. Hoe doen jullie dit? Of laten jullie HA een database opbouwen adv dagelijkse 24u data?
Heb tegenwoordig een Homewizard Wi-Fi kWh meter tussen de meterkastgroep van de elektrische auto zitten.
Ik heb hem in het energy dashboard toegevoegd als losse gebruiker, zo zie ik het per dag/week/maand/etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcCcKarzXsFiM-htak6rEbKHhZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVY3WiKUP2jNRj0qab3N0P0T.png?f=fotoalbum_large

Settings -> Dashboards -> Energy -> Individual devices -> Add Device

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 11-08-2023 13:16 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ik heb (had) een energy socket op onze oven staan, dat ging een tijdje goed maar nu gaat de energy socket in overbelasting-beveiliging modus bij het aanzetten van de oven.

De oven gebruikt volgens de dataplate max 3.6kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyeXZ8cDtvgNgvJHGQL1XUhewvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNsLgj7PvN718UoFAITMnRkF.jpg?f=fotoalbum_large

Ook staat er op de dataplate 220-240V. Nu weet ik niet hoe slim de sturing van een oven is, vermoedelijk eerder dom, en vind er geen sturing op vermogen plaats. Is het een correcte aanname dat een oven enkel warmte-elementen aan/uitschakeld met gepaste intervallen om de gewenste temperaturen te bereiken (een soort van PWM sturing), of kan de stroom naar een element gereguleerd worden door de sturing?

Kan ik zeggen dat de 3.6kW max op de dataplate 'gehaald' word bij de max spanning op de dataplate (240V) en er dus exact 15A verstookt word in dat geval? En dat als de netspanning hoger dan 240V wordt het behaalde vermogen omhoog kan gaan (en stroom gelijk blijft), bijv. bij 250V @ 15A = 3750W. Dat zou namelijk boven de 3680W max van de energy socket gaan en dus de overspannings-beveiliging trippen (wel nul/noemenswaardig geen marge dus op de rating van de energy socket)

Ik probeer het een beetje te begrijpen hoe dit zich gedraagt. Als niet elektrisch-begenadigde kijk ik naar de dataplate van 3.6kW en roep ik in eerste instantie: kijk, dat gaat, da's onder de 3680W! Maar de praktijk-test zegt dat ik dus nog wat kan bijleren :).

Hier is overigens een piek van de oven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqD5WS2X2OpAWprj07EjkYb8EBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCj2PVPRcsX1h1HJRS3yC5vZ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb al door dat het dag-overview de pieken ietsje afvlakt (als je naar 'nu' kijkt in HW dan zijn de pieken wat hoger), gewoon een gevolg van hoe de grafieken gemaakt worden. Dus de daadwerkelijke piek kan ietsje hoger zijn dan wat hier weergegeven wordt.

Iedere keer als ik de oven opzet heb ik eigenlijk een vergelijkbaar beeld: een kortstondige hoge piek tegen dataplate capacity aan, om daarna onmiddellijk terug te vallen tot 2-2.5kW. Het zou heel mooi zijn als ik die piek eruit kon halen, dat scheelt vrijwel niets aan hoe snel de oven op zou warmen, maar dan kan ik wel een energy socket gebruiken. Ik vermoed dat vermogen/stroom beperken niet mogelijk is (de oven handleiding vermeldt het alvast niet ;) ), het gaat me dus ook eerder om m'n eigen begrip wat te verruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Capt Waffles schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:13:
Ik heb (had) een energy socket op onze oven staan, dat ging een tijdje goed maar nu gaat de energy socket in overbelasting-beveiliging modus bij het aanzetten van de oven.

De oven gebruikt volgens de dataplate max 3.6kW:
[Afbeelding]

Ook staat er op de dataplate 220-240V. Nu weet ik niet hoe slim de sturing van een oven is, vermoedelijk eerder dom, en vind er geen sturing op vermogen plaats. Is het een correcte aanname dat een oven enkel warmte-elementen aan/uitschakeld met gepaste intervallen om de gewenste temperaturen te bereiken (een soort van PWM sturing), of kan de stroom naar een element gereguleerd worden door de sturing?

Kan ik zeggen dat de 3.6kW max op de dataplate 'gehaald' word bij de max spanning op de dataplate (240V) en er dus exact 15A verstookt word in dat geval? En dat als de netspanning hoger dan 240V wordt het behaalde vermogen omhoog kan gaan (en stroom gelijk blijft), bijv. bij 250V @ 15A = 3750W. Dat zou namelijk boven de 3680W max van de energy socket gaan en dus de overspannings-beveiliging trippen (wel nul/noemenswaardig geen marge dus op de rating van de energy socket)

Ik probeer het een beetje te begrijpen hoe dit zich gedraagt. Als niet elektrisch-begenadigde kijk ik naar de dataplate van 3.6kW en roep ik in eerste instantie: kijk, dat gaat, da's onder de 3680W! Maar de praktijk-test zegt dat ik dus nog wat kan bijleren :).

Hier is overigens een piek van de oven:
[Afbeelding]
Ik heb al door dat het dag-overview de pieken ietsje afvlakt (als je naar 'nu' kijkt in HW dan zijn de pieken wat hoger), gewoon een gevolg van hoe de grafieken gemaakt worden. Dus de daadwerkelijke piek kan ietsje hoger zijn dan wat hier weergegeven wordt.

Iedere keer als ik de oven opzet heb ik eigenlijk een vergelijkbaar beeld: een kortstondige hoge piek tegen dataplate capacity aan, om daarna onmiddellijk terug te vallen tot 2-2.5kW. Het zou heel mooi zijn als ik die piek eruit kon halen, dat scheelt vrijwel niets aan hoe snel de oven op zou warmen, maar dan kan ik wel een energy socket gebruiken. Ik vermoed dat vermogen/stroom beperken niet mogelijk is (de oven handleiding vermeldt het alvast niet ;) ), het gaat me dus ook eerder om m'n eigen begrip wat te verruimen.
Het aangegeven vermogen is het nominale vermogen, welke niet het uiterste maximum is. Vermogens kunnen (met name bij opstarten) wat hoger zijn waardoor de Energysocket uitschakeld omdat die een harde uitschakelgrens heeft op 3680W.
Bij mijn wasmachine van 1.8kW nominaal vermogen heb ik ook wel eens (kortdurende) vermogens gemeten van boven de 2700 W

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Toby-Wan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Het aangegeven vermogen is het nominale vermogen, welke niet het uiterste maximum is.
Dat volg ik, maar zou de dataplate dan niet nom. 3.6kW moeten zeggen? Nu staat er max. 3.6kW. Of is er een wetgevings/CE keuring regel die zegt dat 'max bepaald is als het vermogen gewogen over de eerste x seconden in operatie' om inderdaad inrush current pieken niet als de max te stellen.

Anders krijg je misschien wel erg veel consumenten met vragen over apparaten die schijnbaar te veel vermogen trekken voor de automaten in hun huis, terwijl die automaten een afschakelcurve hebben die kortstondige pieken toelaten. Dat is misschien te complex als op het frontje van de automaat gewoon 16A of 20A staat, net zoals ik nu over nom. en max. op een dataplate val :)
Vermogens kunnen (met name bij opstarten) wat hoger zijn waardoor de Energysocket uitschakeld omdat die een harde uitschakelgrens heeft op 3680W.
Bij mijn wasmachine van 1.8kW nominaal vermogen heb ik ook wel eens (kortdurende) vermogens gemeten van boven de 2700 W
Ja, daar dacht ik ook al aan. Van elektromotoren kende ik dat al, de inrush current. Maar ik denk niet dat het ventilatortje in de hetelucht oven zo'n grote inrush current heeft :) . Ik heb ook wel gehoord dat verwarmingselementen een hogere weerstand krijgen naarmate de temperatuur stijgt, misschien dat die dus als ze nog op kamertemperatuur zijn minder weerstand hebben & dus in hogere stroom resulteren. Dat kan een opstartpiek verklaren.

De energy socket zal inderdaad een harde cutoff hebben op 3680W, dat kan prima met de electronica/software, en dus ook geen inrush/opstart piek boven dat vermogen toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Capt Waffles schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:13:
Er zijn twee versies van de socket. Eén die 2000Wh aankan en één die 3600Wh aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
3600W kortstondig, dacht ik. En zijn die 2000W-modellen ook echt verkocht of waren dat voorlopers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Gramser schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:20:
3600W kortstondig, dacht ik. En zijn die 2000W-modellen ook echt verkocht of waren dat voorlopers?
2000W moet wel van vroeguh geweest zijn denk ik, dat verkopen ze althans niet (meer).

De huidige zijn 3680W op de kop af ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rqfjz19qknoikKZczGmCOJibMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VCoTcotJntLt2Xh1bwv3UqR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Dat is overigens precies 230V x 16A, dat zal de reden achter dat exacte getal wel zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:46
In het begin had je de keuze tussen laag en hoog vermogen, nu alleen nog de hoog.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flakis
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-04-2024
Beste,

ik heb thuis zonnepanelen en een elektrische plugin hybride wagen die ik via een stopcontact oplaadt (slechts 10.7 kW batterij). Ik denk eraan om een HomeWizard energy socket aan te schatten die ik op dit stopcontact kan plaatsten zodanig dat mijn wagen enkel oplaadt indien er voldoende zonne-energie ter beschikking is. Is dit aan te raden of eerder af te raden? Is er een probleem indien zonne-energie wat schommelt over de tijd. Ik heb voornamelijk schrik dat het frequent aan en uitschakelen een negatieve impact kan hebben op de oplader en de batterij van de wagen. Wat denken jullie hier van?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
flakis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:22:
Beste,

ik heb thuis zonnepanelen en een elektrische plugin hybride wagen die ik via een stopcontact oplaadt (slechts 10.7 kW batterij). Ik denk eraan om een HomeWizard energy socket aan te schatten die ik op dit stopcontact kan plaatsten zodanig dat mijn wagen enkel oplaadt indien er voldoende zonne-energie ter beschikking is. Is dit aan te raden of eerder af te raden? Is er een probleem indien zonne-energie wat schommelt over de tijd. Ik heb voornamelijk schrik dat het frequent aan en uitschakelen een negatieve impact kan hebben op de oplader en de batterij van de wagen. Wat denken jullie hier van?

Kan je deze vraag niet beter bij de dealer neerleggen?
Qua Energysocket zal het wel werken

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flakis
Dat kan ik ook inderdaad. Maar typisch zijn dealers ultraconservatief in hun antwoord en ik verwacht dat ze dit zullen afraden om zichzelf in te dekken voor als het verkeerd zou gaan :-). Ik hooptstiekem dat iemand op dit forum er al ervaring mee heeft :-).
Bedankt voor uw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 22:26

backupdevice

Boeh!

@HomeWizard_NL Vraagje . Ik beschik over een Miele was & af machine die Smart Grid functionaliteit heeft. Hebben jullie plannen om met de API van Miele te gaan werken? Ik zou dan via de Zonnefunctie een seintje naar de was & afwasmachine kunnen sturen....

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:30
flakis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:22:
Beste,

Ik vermoed dat het opladen niet weer automatisch start na het eerder uitschakelen, maar dat zou je even moeten testen met de stekker eruit en er weer in. Ik zou trouwens nooit langdurig laden via een normale 16a wandcontactdoos, er gaat best wat stroom doorheen en dus warmte. Idem voor de socket trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:40
@HomeWizard_NL In België wordt er begonnen met de uitrol van digitale watermeters. Die zouden (gelijkaardig aan digitale gasmeter) hun data via de elektriciteitsmeter doorsturen.

Plannen jullie dit ook te integreren via de P1 meter?

https://www.dewatergroep....rvices/digitalewatermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymonddeboer
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-05 16:05
Kan je met de p1 of 3fase kwh homewizard een maximale ampere per fase overzicht krijgen per dag/min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Raymonddeboer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:53:
Kan je met de p1 of 3fase kwh homewizard een maximale ampere per fase overzicht krijgen per dag/min?
Met de P1 meter kan je amperage uitlezen ja, dat track ik nu in home assistant. In de homewizard app zelf kan je het amperage niet weergeven, maar de hardware leest het wel degelijk uit. Noot: zit in BE, mileage may vary afhankelijk van je digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flakis
Bedankt @BGFG

• lierep
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03-2024
Heeft iemand enig idee waarom ik het vermogen van mijn zonnepanelen gestapeld op fase 3 zie en niets op fase 1? De installateur van de zonnepanelen heeft alles electrisch nagekeken maar geen enkel probleem gezien. Zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqgXLLVHqBWHuCprBXkt0f9n4rI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kRk0faR8iILamtbsZkdwH99N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soundblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 19:06
Sinds eind juli ook een HomeWizard P1 meter in bezit, helaas is deze vorige week kapot gegaan.
Nu had ik online nogal wat negatieve reacties gelezen over de helpdesk, maar ik moet zeggen dat ik er niets anders dan positief over kan zijn. 's avonds heb ik in de chatbot uitleg gegeven van de situatie en de dag erop had ik een reactie dat ze een nieuwe opstuurden, weer een dag later nieuwe P1 meter in bezit.

Enkele jammere is, dat na de installatie van de nieuwe P1 Meter, de "oude" meetgegevens uit de app weg zijn.
Oorzaak is waarschijnlijk dat ik de defecte P1 heb verwijderd bij meters.

Achteraf had ik deze gewoon moeten laten staan. (maar ik dacht laat ik deze verwijderen, zodat de lijst met meters opgeschoond blijft.)

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Jammer om te horen, maar wel fijn dat je die ervaringen deelt. Wellicht dat er in de toekomst een vervangingsprocedure is die dit soort problemen voorkomen. Wellicht ook iets voor de openingspost hier.

• Gramser
@lierep Kan het zijn dat er een continue verbruiker zit op L1 die meer verbruikt dan er op die fase wordt teruggeleverd?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
IJsbeer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Er zijn twee versies van de socket. Eén die 2000Wh aankan en één die 3600Wh aankan...
Er is (was) ook nog een versie van 1100W (ter volledigheid).

• wheli
@lierep

Is het een 3 fase omvormer? Of heb je twee omvormers waarbij de ene op fase 2 en de andere of fase 3 kan zitten?

[ Voor 47% gewijzigd door wheli op 17-08-2023 12:00 ]

• lierep
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03-2024
Het continu verbruik op fase 1 is globaal 400Watt.
En Ja, het is een 3-fase omvormer.
Ter info: 2 weken geleden zijn er eerst 10 zonnepanelen geïnstalleerd waarbij het verbruik ongeveer gelijk over Fase 2 en 3 verdeeld was. Een dag of 5 later zijn er nog 5 panelen bijgekomen. Toen verwachtte ik vermogen op fase 1 te zien maar wat ik zag was verdubbeling van het vermogen op fase 3. Maar mijn idee niet correct. Maar waar ligt het aan? Volgens de installateur niet aan de installatie van de zonnepanelen!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 21:06
Ik heb sinds een maand een P1 meter. Ervaren met hier ook wel eens rare pieken? Ik heb de afgelopen tijd denk soms 3 a 4 keer per week eens per dag een piek van ongeveer 2000 watt voor ongeveer 20-30 minuten. Dit terwijl er niks aanstaat wat groot verbruikt (oven, wasmachine, etc.). Ik heb verder geen andere apparaten, zonnepanelen, vloerverwarming of iets dergelijks. Ik heb ook een aantal pluggen die het verbruikt individueel meten, ik kan niet verklaren wat voor deze pieken zorgt. Gemiddeld zit alles met stand by verbruikt zo rond de 60 watt als ik niet thuis ben. Ik lees op het internet ook veel verhalen over slimme meters die niet kloppen enzo, wat zou er voor kunnen zorgen dat het verbruikt af en toe soms zo omhoog schiet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
lierep schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:24:
Het continu verbruik op fase 1 is globaal 400Watt.
En Ja, het is een 3-fase omvormer.
Ter info: 2 weken geleden zijn er eerst 10 zonnepanelen geïnstalleerd waarbij het verbruik ongeveer gelijk over Fase 2 en 3 verdeeld was. Een dag of 5 later zijn er nog 5 panelen bijgekomen. Toen verwachtte ik vermogen op fase 1 te zien maar wat ik zag was verdubbeling van het vermogen op fase 3. Maar mijn idee niet correct. Maar waar ligt het aan? Volgens de installateur niet aan de installatie van de zonnepanelen!
Ik kan dan alleen bedenken dat die nieuwe panelen gewoon niet op fase 1 zitten maar op 3. Meterkast al eens opengemaakt?

• wheli
specops0i0 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:57:
Ik heb sinds een maand een P1 meter. Ervaren met hier ook wel eens rare pieken? Ik heb de afgelopen tijd denk soms 3 a 4 keer per week eens per dag een piek van ongeveer 2000 watt voor ongeveer 20-30 minuten. Dit terwijl er niks aanstaat wat groot verbruikt (oven, wasmachine, etc.). Ik heb verder geen andere apparaten, zonnepanelen, vloerverwarming of iets dergelijks. Ik heb ook een aantal pluggen die het verbruikt individueel meten, ik kan niet verklaren wat voor deze pieken zorgt. Gemiddeld zit alles met stand by verbruikt zo rond de 60 watt als ik niet thuis ben. Ik lees op het internet ook veel verhalen over slimme meters die niet kloppen enzo, wat zou er voor kunnen zorgen dat het verbruikt af en toe soms zo omhoog schiet?
Meest voorkomend toch ergens een 'verstopt apparaat '. Zijn de pieken voorspelbaar? Ik bedoel op vaste momenten? Dan zou je vlak tevoren telkens één groep even geheel uit kunnen zetten om het probleem te lokaliseren.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
2000 watt, dan heb je het over een föhn of een close-in boilertje onder het aanrecht. Of hangt er nog ergens een infrarood paneel?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
wheli schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Ik kan dan alleen bedenken dat die nieuwe panelen gewoon niet op fase 1 zitten maar op 3. Meterkast al eens opengemaakt?
En meer panelen op de omvormer wil ook niet zeggen dat er opeens een nieuwe fase wordt aangesproken. Die 5 latere panelen zijn er gewoon bijgeplugd, maar in de meterkast zal niks zijn veranderd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe is jouw warm water geregeld? Heb je toevallig een boiler? Want wat ik me dan kan voorstellen is dat de legionella bescherming even aan de slag gaat. Dat zou je ook moeten kunnen merken aan de temperatuur van je warme water als die piek net geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 16:50

dwizzy

Weaponised confusion

wat zou er voor kunnen zorgen dat het verbruikt af en toe soms zo omhoog schiet?
Je man heeft waarschijnlijk een modelspoorbaan.
:P

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 21:06
wheli schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Meest voorkomend toch ergens een 'verstopt apparaat '. Zijn de pieken voorspelbaar? Ik bedoel op vaste momenten? Dan zou je vlak tevoren telkens één groep even geheel uit kunnen zetten om het probleem te lokaliseren.
henkzelf schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

2000 watt, dan heb je het over een föhn of een close-in boilertje onder het aanrecht. Of hangt er nog ergens een infrarood paneel?
RiDo78 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Hoe is jouw warm water geregeld? Heb je toevallig een boiler? Want wat ik me dan kan voorstellen is dat de legionella bescherming even aan de slag gaat. Dat zou je ook moeten kunnen merken aan de temperatuur van je warme water als die piek net geweest is.
De apparaten die zo'n piek kunnen produceren staan uit (oven, wasmachine). Ik heb nu de afgelopen paar dagen mijn CV ook gemeten en die komt wanneer er warm water gevraagd wordt ook niet boven de 150W uit.

Verder staan deze apparaten op stand-by:
-tv
-router
-access point
-nas
-switch
-koelkast/diepvries combinatie
-magnetron

Verder heb ik gewoon geen apparaten in huis die een verbruik van 2000W kunnen vragen 8)7

Mijn stroomkast/aansluiting zit wel bij de buren onder mij, misschien dat daar iets niet goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Extra draadje voor de lampen van de wietplantage misschien?

Pagina: 1 ... 89 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic