Ik heb in de app de koppeling gemaakt met de enphase. Nu heb ik in de home wizard app al 2 dagen achter elkaar een hogere opwek dan in de enlighten app. Dat zou toch niet moeten kunnen? De home wizard app leest toch gewoon de gegevens uit de enphase. De dagen hiervoor waren de waardes exact gelijk.
Ik meen te hebben gelezen, aantal berichten terug, dat het een paar dagen duurt voordat de data klopt. Moet je een pagina of 2 aan berichten terug schat ik zokadoendra schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:00:
Ik heb in de app de koppeling gemaakt met de enphase. Nu heb ik in de home wizard app al 2 dagen achter elkaar een hogere opwek dan in de enlighten app. Dat zou toch niet moeten kunnen? De home wizard app leest toch gewoon de gegevens uit de enphase. De dagen hiervoor waren de waardes exact gelijk.
Mijn reviews al gezien?
Ja klopt, maar zou dat dan ook zijn als het al 2 weken goed loopt? Aan het einde van de dag zijn de data in beide apps altijd precies gelijk. Behalve deze 2 dagen dus. Waarbij de hw-app ook nog eens veel te hoge waarden geeft.
Post eens wat screenshots. Bij mij Solaredge koppeling klopt het gewoon.
Kan je in de app de volgorde van de meters wijzigen (de grafieken)? Ik kijk er denk ik overheen, heb al een paar keer gezocht. Ik heb nu 14 home wizard meters geïnstalleerd en zou graag diegene die ik het vaakst opvolg bovenaan zetten, het is nu nogal scrollen
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Instellingen > Grafieken > Wijzig knop bovenin, dan kun je ze verslepen.Capt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:42:
Kan je in de app de volgorde van de meters wijzigen (de grafieken)? Ik kijk er denk ik overheen, heb al een paar keer gezocht. Ik heb nu 14 home wizard meters geïnstalleerd en zou graag diegene die ik het vaakst opvolg bovenaan zetten, het is nu nogal scrollen
Uit nieuwsgierigheid: 14 stuks? Bedrijfspand?Capt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:42:
De situatie van @Capt Waffles ken ik niet. Maar ik heb gewoon uit interesse 18 meters. Een P1 meter, water meter, kWh meter voor de zonnepanelen en 15 sockets. Alle grote verbruikers (wasmachine / droger / koelkast / vaatwasser / oven), PC en randapperatuur, tv kast en alles met laadfunctie zit achter een socket.
Ik heb drie hoofddoelen:
- inzicht in verbruik
- beperken sluipverbruik
- alles afschakelen in geval van calamiteit (bv. brand)
Vandaar het aantal sockets. In zo’n 80 % van de stopcontacten zit er wel een.
Ik was zo dichtbij! Had dat al eens geprobeerd maar niet lang genoeg ingedrukt, nu wel geluktuser109731 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:52:
[...]
Instellingen > Grafieken > Wijzig knop bovenin, dan kun je ze verslepen.
Nee, geen bedrijfspand, gewoon woonhuis. Gevalletje meer data = meer beter.
1x P1 meter
1x water meter
1x kWh meter op L/L warmtepomp
11x energy sockets:
- TV & audio
- Oven
- Microgolf (Magnetron)
- Frigo (koelkast) #1
- Frigo #2
- Diepvriezer
- Wasmachine
- Droogkast
- CV ketel
- Auto lader (wegens capaciteitstarief in België is het gunstiger voor ons om op 220V te laden)
- Netwerkapparatuur
Gaan ook nog een nieuwe elektriciteitskast (groepenkast) zetten, daar komen ook nog extra in:
- 3-fase kWh meter voor omvormer #1
- 3-fase kWh meter voor fornuis (kookplaat)
- 1-fase kWh meter voor omvormer #2
- 1-fase kWh meter voor afwasmachine (vaatwasser)
- mogelijk nog 4x 1-fase kWh meters voor elke verlichtingskring (is nog in beraad - is mogelijk wat overdreven
)
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
???? Hoe zou je de auto anders laden dan op 230V?Capt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Auto lader (wegens capaciteitstarief in België is het gunstiger voor ons om op 220V te laden)
En dan kan ik zo'n beetje alles meten wat er te meten valt. Is het allemaal nuttig? Nee. Is het interessant? Ja!
Zo veel is dat toch niet? Ik heb er 18 (14 HomeWizard, 4 Tuya) alleen al voor stroom, en ik heb er nog 3 liggen die ik nog moet installeren.
Het meeste voor inzicht, maar veel ook voor schakelen. Heel handig als je gewoon 'Hé Google, zet TV aan' kunt roepen terwijl je met twee kids in je handen de trap af loopt, en tegen de tijd dat je beneden bent ze zelf voor de TV kunnen gaan zitten, en je nog een keer 'Hé Google, zet spotjes aan' roept om in de keuken wat licht te hebben om het ontbijt klaar te maken. Als het ontbijt eenmaal op tafel staat dan roep je 'Hé Google, zet TV uit' en de kinderen komen aan tafel zitten, de spotjes gaan vanzelf uit als het buiten licht is (obv de standaard weather sensor) of als ze een half uur aan staan.
Daarmee negeren we dan even dat Google meestal pas bij de 4e keer luistert, de spotjes soms uit zichzelf aan of uit gaan, en dat de kinderen helemaal beginnen te flippen als de TV uit gaat omdat ze nog even verder willen kijken
Duidelijk, ik had niet aan de sockets gedacht. KWh meters voor omvormers, warmtepomp en laadpaal kan ik nog inkomen, maar de toegevoegde waarde van het permanent individueel meten van heel veel afzonderlijke apparaten ontgaat mij; wat doe je dan als je cv ketel bijvoorbeeld teveel verbruikt? Niet nuttig en imho ook niet interessant, maar wie ben ikCapt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Ik was zo dichtbij! Had dat al eens geprobeerd maar niet lang genoeg ingedrukt, nu wel geluktBedankt!
[...]
Nee, geen bedrijfspand, gewoon woonhuis. Gevalletje meer data = meer beter.
1x P1 meter
1x water meter
1x kWh meter op L/L warmtepomp
11x energy sockets:En er liggen er nog 2 klaar voor: regenwaterpomp & 1 'incidentele' om dingetjes te meten die ik niet per se op jaarbasis wil opvolgen.
- TV & audio
- Oven
- Microgolf (Magnetron)
- Frigo (koelkast) #1
- Frigo #2
- Diepvriezer
- Wasmachine
- Droogkast
- CV ketel
- Auto lader (wegens capaciteitstarief in België is het gunstiger voor ons om op 220V te laden)
- Netwerkapparatuur
Gaan ook nog een nieuwe elektriciteitskast (groepenkast) zetten, daar komen ook nog extra in:En dan kan ik zo'n beetje alles meten wat er te meten valt. Is het allemaal nuttig? Nee. Is het interessant? Ja!
- 3-fase kWh meter voor omvormer #1
- 3-fase kWh meter voor fornuis (kookplaat)
- 1-fase kWh meter voor omvormer #2
- 1-fase kWh meter voor afwasmachine (vaatwasser)
- mogelijk nog 4x 1-fase kWh meters voor elke verlichtingskring (is nog in beraad - is mogelijk wat overdreven
)
Mijn huis is ook “smart” op een vergevorderde manier mbv Philips Hue en Tado. Google gebruik ik om de door jou genoemde redenen niet meer. Verlichting en verwarming/airco’s mbv veel schema’s zo ingesteld dat we er eigenlijk nooit meer aan hoeven te zitten. Geofencing op onze beide iPhones doet de rest.Oon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Zo veel is dat toch niet? Ik heb er 18 (14 HomeWizard, 4 Tuya) alleen al voor stroom, en ik heb er nog 3 liggen die ik nog moet installeren.
Het meeste voor inzicht, maar veel ook voor schakelen. Heel handig als je gewoon 'Hé Google, zet TV aan' kunt roepen terwijl je met twee kids in je handen de trap af loopt, en tegen de tijd dat je beneden bent ze zelf voor de TV kunnen gaan zitten, en je nog een keer 'Hé Google, zet spotjes aan' roept om in de keuken wat licht te hebben om het ontbijt klaar te maken. Als het ontbijt eenmaal op tafel staat dan roep je 'Hé Google, zet TV uit' en de kinderen komen aan tafel zitten, de spotjes gaan vanzelf uit als het buiten licht is (obv de standaard weather sensor) of als ze een half uur aan staan.
Daarmee negeren we dan even dat Google meestal pas bij de 4e keer luistert, de spotjes soms uit zichzelf aan of uit gaan, en dat de kinderen helemaal beginnen te flippen als de TV uit gaat omdat ze nog even verder willen kijken
Wij gebruiken momenteel 11 meters (1 vaste achter de airco en 10 sockets).
We gebruiken de metingen om inzicht te krijgen in ons verbruik, maar ook om via vaste tijdsinstellingen standby verbruik terug te dringen en met handmatige keuze aan/uit om bijvoorbeeld onze e-boiler te laten laden wanneer we voldoende zonne-energie beschikbaar hebben.
Het heeft bij ons gezorgd voor een lager verbruik van stroom welke we zonder deze apparatuur niet voor elkaar zouden hebben gekregen.
Daarnaast vind ik het ook leuk, maar dat heeft ook een gunstige invloed op ons verbruik
We gebruiken de metingen om inzicht te krijgen in ons verbruik, maar ook om via vaste tijdsinstellingen standby verbruik terug te dringen en met handmatige keuze aan/uit om bijvoorbeeld onze e-boiler te laten laden wanneer we voldoende zonne-energie beschikbaar hebben.
Het heeft bij ons gezorgd voor een lager verbruik van stroom welke we zonder deze apparatuur niet voor elkaar zouden hebben gekregen.
Daarnaast vind ik het ook leuk, maar dat heeft ook een gunstige invloed op ons verbruik
Even een vraag hier over, haal je de kosten er ooit uit, ik heb zelf ook een HW p1 meter en een kWh meter voor mij zonnepanelen maar geen losse sockets.Sjamo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:11:
Wij gebruiken momenteel 11 meters (1 vaste achter de airco en 10 sockets).
Als ik deze moet aanschaffen om standby verbruik omlaag te helpen zal dit denk ik niet heel veel doen, alle redelijke nieuwe apparatuur gebruikt al haast niets meer in standby en de socket zelf gebruikt ook vermogen.
Het klein beetje verschil wat je hier mee bespaar haal je (denk ik) nog niet in 30 jaar terug.
Klopt mij denkwijze of klopt dit niet helemaal?
Auto laden deden we voorheen op 380V.. maar als ik de berekening doe dan is laden op hoger vermogen financieel in ons nadeel. Voordeel op hoger vermogen laden: minder laadverliezen, nadeel: hogere kW piek voor capaciteitstarief in België -> netto gunstiger voor ons om trager te laden. Hangt wel van het aantal km af dat je per jaar rijd, als je heel veel rijd kan het alsnog interessanter zijn om aan hoger vermogen te laden, met dank aan de enorm boertige implementatie van het capaciteitstarief. Voor ons is laden aan 3 kW ongeveer 200-250 euro goedkoper ELK JAAR dan laden op 11 kW. Ik kan niet sterk genoeg uitdrukken hoe lomp het capaciteitstarief is in z’n opzet, diegene die dat bedacht heeft mag van mij op permanente arbeidsongeschiktheid, daar zou de maatschappij netto bij winnen.IvoB2 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:48:
[...]
???? Hoe zou je de auto anders laden dan op 230V?
[...]
Dat is natuurlijk de echte reden
Besparen op sluimerverbruik doe je er uiteraard niet mee.
Sluimerverbruik win ik er inderdaad niet mee, eerder toegevoegd met al die energy sockets
Ja daar heb je ook een punt.psdata schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:51:
[...]
Ik zou hem er wel bij tussen te hangen, meet je onafhankelijk intern. Gebruik je Solaredge intergratie dan haal je je info weer vanaf een server op Internet. Geen Internet geen monitoring.
Inmiddels hangen de panelen en zie ik de teruglevering al vanuit de P1 in de grafieken.
Solaredge gegevens moet ik nog krijgen volgende week.
Nu de P1 het laat zien in wat er terugkomt aan stroom is dat anders dan de aparte meter?
Moet er goed over nadenken of ik het wel/niet doe met de 3 fase kWh meter kopen.
Gezien ik nu op mezelf ben aangewezen met aansluiten en dat voor mijn gevoel ook net iets uitdagender is dan een stopcontact aansluiting maken, met meterkast.
Nu ook iets meer issue's helaas met de P1 en nieuwe 3 fase slimme meter.

Met het nakijken van alles kwam ik er achter dat het gas niet meer geregistreerd wordt door de P1 sinds er een 3 fase slimme meter is geplaatst door Stedin. Helaas lijkt het erop dat de gasmeter en de slimme meter geen connectie met elkaar krijgen en de stappen van Stedin die online staan in koppelen werken niet.
En ik merk dat de nieuwe slimme meter i.c.m. met de P1, de P1 soms zijn verbinding verliest.
De enkele 1 fase slimme meter met de P1 had een strakke connectie.
Iemand hier nog ervaring/ideeën in na omzetten van slimme meter (Ga tevens contact opnemen met Stedin)
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Klopt helemaal hoor!Daveth schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Even een vraag hier over, haal je de kosten er ooit uit, ik heb zelf ook een HW p1 meter en een kWh meter voor mij zonnepanelen maar geen losse sockets.
Als ik deze moet aanschaffen om standby verbruik omlaag te helpen zal dit denk ik niet heel veel doen, alle redelijke nieuwe apparatuur gebruikt al haast niets meer in standby en de socket zelf gebruikt ook vermogen.
Het klein beetje verschil wat je hier mee bespaar haal je (denk ik) nog niet in 30 jaar terug.
Je terug levering wat je ziet op je P1 is alleen wat je daadwerkelijk terug leverde en dat is minus je eigen verbruik op dat moment.Weerz schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Nu de P1 het laat zien in wat er terugkomt aan stroom is dat anders dan de aparte meter?
Moet er goed over nadenken of ik het wel/niet doe met de 3 fase kWh meter kopen.
Gezien ik nu op mezelf ben aangewezen met aansluiten en dat voor mijn gevoel ook net iets uitdagender is dan een stopcontact aansluiting maken, met meterkast.
En ja je kunt ook wachten en het separaat ophalen straks bij solaredge (api)
En met je overige problem op dit moment met je P1, zou ik veel dingen wel zelf kunnen vastleggen (meten)
Dus gewoon die tussen meter plaatsen en koppelen
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Lastig om goed te antwoorden.Daveth schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Even een vraag hier over, haal je de kosten er ooit uit, ik heb zelf ook een HW p1 meter en een kWh meter voor mij zonnepanelen maar geen losse sockets.
We gaan hier zo'n 300 tot 400kWh per jaar minder verbruiken, maar welk gedeelte daarvan kan ik toeschrijven aan de sockets? En ik denk dat we ook met minder sockets hadden toegekund. Dan hadden we dingen om en om een poos kunnen bekijken.
Ik merk dat wij het meest hebben gehad aan het kastje in de meterkast voor de airco, de socket op de e-boiler, de socket op beide tv's en de socket op het aquarium.
Een gedeelte van de besparing voor de tv's kwam pas toen we het besparende effect van tv kijken via chromecast zagen, maar de kosten voor chromecast komen er dan ook weer bij natuurlijk.
We hebben de sockets gebruikt om te zien wat onze voordeurbel en veiligheidscamera verbruikt, en ook daar hebben we een stukje kunnen besparen.
Met ons huidige contract (21,5 cent/kWh) halen we eigenlijk geen enkele investering of besparing er uit. Zelfs onze zonnepanelen zullen een jaar of 8 nodig hebben om terug verdiend te worden, en dan moeten we die voordelen al nergens anders aan toeschrijven.
Maar ik had achteraf gezien geen andere keuze willen maken. Hiermee hebben we veel inzicht gekregen waardoor we duidelijke keuzes konden maken. We hebben gekozen voor stevig snijden in stroomverbruik zonder doel, en voor verminderd blijven verbruiken voor dingen waar we plezier aan beleven. En daarmee lukt het ons ons verbruik terug te krijgen op een niveau waar wij ons prettig bij voelen. Dat is ons wel veel waard.
De CV ketel vind ik juist erg interessant. De pomp die daarop zit moet je denk ik niet onderschatten. Ook het sluipverbruik ervan viel me al meteen op, 3.5W vind ik best hoog. Wij gebruiken de CV nog nauwelijks (dankzij L/L warmtepomp), en dit geeft toch wel inzicht om te helpen beslissen of we er met nog wat bijkomende maatregelen helemaal vanaf kunnen, of waar het breakeven punt met de warmtepomp ligt. Maar voor de meesten zal de CV inderdaad enkel inzicht zijn maar geen actie kunnen behelzenBGFG schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:03:
[...]
Duidelijk, ik had niet aan de sockets gedacht. KWh meters voor omvormers, warmtepomp en laadpaal kan ik nog inkomen, maar de toegevoegde waarde van het permanent individueel meten van heel veel afzonderlijke apparaten ontgaat mij; wat doe je dan als je cv ketel bijvoorbeeld teveel verbruikt? Niet nuttig en imho ook niet interessant, maar wie ben ik
Je hebt wel (groten)deels gelijk hoor, 3/4de van de metingen kon ook een weekje om inzicht te krijgen, en dan de energy socket naar het volgende apparaat verplaatsen. Maar dan is mijn dataset niet compleet en dat schuurt aan m’n OCD
Ja en nee. Ik merk dat voor meer inzicht het ook kan helpen metingen over een langere periode te bekijken. Ook om bevestigd te zien dat maatregelen wel of niet werken. Maar ik snap in grote lijnen wel wat je bedoeld denk ikCapt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:08:
[...]
De CV ketel vind ik juist erg interessant. De pomp die daarop zit moet je denk ik niet onderschatten. Ook het sluipverbruik ervan viel me al meteen op, 3.5W vind ik best hoog. Wij gebruiken de CV nog nauwelijks (dankzij L/L warmtepomp), en dit geeft toch wel inzicht om te helpen beslissen of we er met nog wat bijkomende maatregelen helemaal vanaf kunnen, of waar het breakeven punt met de warmtepomp ligt. Maar voor de meesten zal de CV inderdaad enkel inzicht zijn maar geen actie kunnen behelzen![]()
Je hebt wel (groten)deels gelijk hoor, 3/4de van de metingen kon ook een weekje om inzicht te krijgen, en dan de energy socket naar het volgende apparaat verplaatsen. Maar dan is mijn dataset niet compleet en dat schuurt aan m’n OCD. En achteraf kom ik er toch altijd weer achter dat ik iets wil weten waar ik niet op voorhand aan dacht, en dan is het fijn de data te hebben. Gaat voor mij niet alleen over terugverdienen ja of nee, er zit ook een heel groot ‘het is interessant’ aspect aan. Noem het hobby..
Ik voeg een plaatje bij dat ik vanochtend maakte tbv een ander topic, en waarbij me dat wat ik net zei, over langere termijn-effecten, opviel.
:strip_exif()/f/image/W3gy03eVwDdNaMKvEoMZyOw9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 01-07-2023 13:20 ]
Ik volg je denkwijze.Daveth schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Om echt te besparen moet je het niet doen.
Toestellen die 24/7 moeten aanstaan (koelkast, diepvries, modem,....) kan je sowieso niet van de stroom halen.
Van toestellen waarvan je weet dat ze (weinig) stroom blijven verbruiken in standby kan je ook wel zelf bedenken dat je ze van de stroom haalt bij niet actief gebruik. Daar heb je geen meetsocket voor nodig.
Waar je echt op kan besparen is toestellen die nu uitzonderlijk veel verbruiken (oude koelkast, oude diepvries, oude boiler, .......) even meten en het verbruik van een totale cyclus afzetten tegen het verbruik van een nieuw toestel en dan bereken of vervangen nuttig is. Maar dat kan je ook met één of twee sockets en deze dag na dag of week na week wisselen per toestel.
Om te beginnen, ik woon ook in België/Vlaanderen.Capt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:25:
[...]
Auto laden deden we voorheen op 380V.. maar als ik de berekening doe dan is laden op hoger vermogen financieel in ons nadeel. Voordeel op hoger vermogen laden: minder laadverliezen, nadeel: hogere kW piek voor capaciteitstarief in België -> netto gunstiger voor ons om trager te laden. Hangt wel van het aantal km af dat je per jaar rijd, als je heel veel rijd kan het alsnog interessanter zijn om aan hoger vermogen te laden, met dank aan de enorm boertige implementatie van het capaciteitstarief. Voor ons is laden aan 3 kW ongeveer 200-250 euro goedkoper ELK JAAR dan laden op 11 kW. Ik kan niet sterk genoeg uitdrukken hoe lomp het capaciteitstarief is in z’n opzet, diegene die dat bedacht heeft mag van mij op permanente arbeidsongeschiktheid, daar zou de maatschappij netto bij winnen.
Sluimerverbruik win ik er inderdaad niet mee, eerder toegevoegd met al die energy sockets
Ik heb een laadpunt van 32A monofase (7,2 kW) maar daarom ben ik nog niet verplicht altijd te laden aan 7,2 kW. Standaard staat mijn laadpunt ingesteld op 17A (ongeveer het vermogen van de overproductie PV) en daar kan ik dan nog eens schipperen tussen 60 en 100% van 17A.
Ik vermoed dat dit bij een 22 kW paal niet anders zal zijn. Maar mee eens dat in een huishoudelijke omgeving laden boven 7-11 kW bijna nooit echt nodig is.
Voordeel is wel dat wanneer je dan toch eens onverwacht snel wil bijladen dit nog altijd kan met een vast laadpunt en met een granny niet.
Ik laad ook regelmatig aan 7 kW doch het capaciteitstarief is nooit hoger dan het minimum van 2,5 kW (in ons netgebied 109 € op jaarbasis). Met dank aan de max. netfactuur voor de digitale meter.
Maar de pro/consumenten die jaarlijks veel laden (en/of een WP hebben) en dus veel kWh per jaar afnemen van het net doen net een voordeel bij het capaciteitstarief tov de situatie voor 2023.
Voor 2023 werd het nettarief 100% berekend op de kWh netafname. Vanaf 2023 is dit het totaal van de afname in kW vermogen en het verbruik in kWh. Waarbij het tarief op kWh met een digitale meter veel lager is dan het tarief voor 2023.
Wie dus veel kWh afneemt van het net kan met dit lagere kWh tarief en niet perse aan 11/22 kW vermogen wil laden kan het deel capaciteitstarief dus gemakkelijk verminderen met het lagere kWh tarief.
Voor wie weinig netafname heeft maakt het afgenomen vermogen niet uit want dan val je terug op de max. factuur voor de totale netfactuur.
Je moet uiteraard de netkost van na 1/1/2023 gaan vergelijken met de kost tot 31/12/2022 en niet gaan rekenen hoe je vanaf 2023 zoveel minder kan betalen dan ervoor. Het is immers de bedoeling dat de netkost na de andere berekeningswijze (kW + kWh ipv louter kWh) gelijk blijft en niet gaat dalen.
Ik kan alleen maar vaststellen dat veel mensen nog altijd niet goed weten hoe het nieuwe nettarief in elkaar steekt. Dat is heel wat meer dan louter een berekening op de capaciteit. Dat is netfactuur op verbruik (kWh) + netfactuur op vermogen (kW) in de hoogte geplafonneerd door de max. factuur (indien digitale meter) en aan de basis gelimiteerd door het forfaitaire minimum bedrag dat 2,5 kW in het specifieke subnettarief vertegenwoordigd.
Je kan met de tarieven dus spelen om je optimale optimum te bereiken (niet teveel betalen en zo weinig mogelijk comfort inbeoten). Maar dan moet je wel alle details ervan kennen.
Nog beter is het een tweede digitale meter te plaatsen, daar de laadpaal op aan te sluiten en alleen voor de laadpaal een dynamisch contract af te sluiten en laden op de goedkoopste of goedkopere uren van het dynamisch contract. Het capaciteitstarief wordt immers dan niet afzonderlijk op elke digitale meter berekend maar op de som van de DM voor de laadpaal en de DM voor de rest van het huishouden.
Kan je me ergens naar verwijzen waarin de werking van de max netfactuur beschreven staat? Ik heb me aan het begin van het jaar veel ingelezen over het capaciteitstarief (veel meer dan je als overheid/regulator van een gemiddelde consument mag verwachten) en dit ben ik nergens tegengekomen. Lijkt me wel belangrijk! Nu jij het vermeld heb ik op wat specifiekere zoektermen gezocht, maar zelfs dan vind ik bijna niks, en in ieder geval niets dat dat mechanisme uitlegt zodat ik er mee kan rekenen..IvoB2 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:18:
[...]
Ik laad ook regelmatig aan 7 kW doch het capaciteitstarief is nooit hoger dan het minimum van 2,5 kW (in ons netgebied 109 € op jaarbasis). Met dank aan de max. netfactuur voor de digitale meter.![]()
[...]
Voor wie weinig netafname heeft maakt het afgenomen vermogen niet uit want dan val je terug op de max. factuur voor de totale netfactuur.
[...]
Dat is netfactuur op verbruik (kWh) + netfactuur op vermogen (kW) in de hoogte geplafonneerd door de max. factuur (indien digitale meter) en aan de basis gelimiteerd door het forfaitaire minimum bedrag dat 2,5 kW in het specifieke subnettarief vertegenwoordigd.
Misschien kunnen we een apart topic maken voor hoe het capaciteitstarief in België werkt? Het is een belangrijke toepassing voor Homewizard energie metingen, maar wellicht dat het merendeel hier er toch niet veel aan heeft
Er zijn al fora genoeg waar dat tot in detail beschreven staat (bv. op Userbase heb ik het al meermaals tot in detail uitgelegd met de nodige rekenvoorbeeldenCapt Waffles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Kan je me ergens naar verwijzen waarin de werking van de max netfactuur beschreven staat? Ik heb me aan het begin van het jaar veel ingelezen over het capaciteitstarief (veel meer dan je als overheid/regulator van een gemiddelde consument mag verwachten) en dit ben ik nergens tegengekomen. Lijkt me wel belangrijk! Nu jij het vermeld heb ik op wat specifiekere zoektermen gezocht, maar zelfs dan vind ik bijna niks, en in ieder geval niets dat dat mechanisme uitlegt zodat ik er mee kan rekenen..
Misschien kunnen we een apart topic maken voor hoe het capaciteitstarief in België werkt? Het is een belangrijke toepassing voor Homewizard energie metingen, maar wellicht dat het merendeel hier er toch niet veel aan heeft
Alle informatie is ook vrij toegankelijk op de site van de VREG. De prijzen per netgebied vind je in de tabel (download in pdf formaat - ze staat ook op Userbase) ELEKTRICITEIT - Tarieflijst periodieke distributienettarieven voor afname 2023. De max. factuur voor elektriciteit met een digitale meter bedraagt voor 2023 en voor alle netgebieden 203,548 € per MWh (incl. 6% BTW).
Ik zou dat hier ook kunnen herhalen maar gaat buiten onderwerp topic en in NL heeft men daar geen boodschap aan. Ik stel dus voor dat je op zoek gaat in Userbase voor alle details.
HomeWizard zal je wat betreft het capaciteitstarief en de max. factuur niet kunnen helpen.
Wil je niet meer dan het min. nettarief betalen doch zonder telkens rekening te moeten houden met je afgenomen vermogen zal je moeten letten op je netafname in kWh en zorgen dat de totale netafname voor jouw netgebied onder je individueel omslagpunt blijft.
Is niet weggelegd voor de meeste consumenten want je moet:
- Een digitale meter hebben,
- Weinig netafname hebben (maar je mag wel meer verbruik hebben dat staat er los van) door de persoonlijke situatie en/of een PV productie (en eventueel eigen opslag) hebben in verhouding tot je verbruik waardoor je netafname tussen twee meteropnames (bij de digitale meter onder normale omstandigheden jaarlijks op dezelfde dag) onder het omslagpunt (meestal minus 1 MWh) kan blijven.
Mijn individueel omslagpunt is bv. 525 kWh (maar ik geraak hoogstens aan een 250 - 350 kWh netafname op jaarbasis dus bij ons weinig omkijken naar gezien ruime marge.
En dan nog, mijn gemiddelde facturatiepiek is voor 2023 op dit ogenblik 2.99 kW (de gemiddelde facturatiepiek kan je vinden op het pad Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepieken/Periode/Detail waarbij je laatste gekende facturatiepiek (voor de komende jaarafrekening) steeds te vinden is door te klikken op de laatste maandkolom en dan krijg je een pop up met het lopende resultaat.
Valt je jaarverbruik onder het max. tarief krijg je geen 2.99 (of whatever jouw resultaat is) aangerekend maar 2.5 kW. Daaronder kan je toch niet zakken.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2023 18:06 ]
Ik heb een 3 fase aansluiting van Enexis met juiste meter en Energy+. Ik kon eerder altijd de afname per fase aflezen in de app maar dit werkt sinds kort niet meer.
Is er een update geweest of is dit niet meer mogelijk?
Edit: blijkbaar is dit een instelling die ineens uit stond. Staat nu weer aan en werkt weer als vanouds!
Is er een update geweest of is dit niet meer mogelijk?
Edit: blijkbaar is dit een instelling die ineens uit stond. Staat nu weer aan en werkt weer als vanouds!
[ Voor 19% gewijzigd door Jassy op 02-07-2023 10:22 ]
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Zoals al door anderen gezegd is het lastig te beantwoorden en het is ook maar net hoe je het ziet.Daveth schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Een van mijn eerste sockets had ik bijvoorbeeld op de TV-kast (TV met randapparatuur). Aangezien we maar een paar uurtjes TV kijken per dag en alle apparatuur tezamen zo'n 20 tot 25 watt vreet in standby heb ik hier goed op kunnen besparen. (Die berekening had ik elders al in het topic gezet volgens mij).
De sockets op de wasmachine en droger (beide redelijk recent) registreren echt 0 watt aan verbruik als die machines niet aan staan. Die socket zelf gebruikt ongeveer 1 watt gebruikt, dus daar is de besparing juist negatief.
Waarom ik daar toch sockets in gebruik heb? Simpel, de meeste branden in woonhuizen worden veroorzaakt door de wasdroger. Bij ons meet de socket dat de droger klaar is en schakelt hem dan uit. Wanneer bewegingsmelder (PIR) beweging meet NADAT de WASmachine klaar is, wordt de droger weer ingeschakeld. Wordt de droger dan binnen 15 minuten weer gestart (was naar de droger) dan blijft die aan. Zoniet, (was naar het wasrek) dan gaat de droger weer uit.
Veel branden komen ook door het opladen van batterijen. Dus ook die zitten op sockets. Zodra het verbruik van zo'n lader ineens buitensporig hoog wordt (20 watt voor een 10w Qi later bijvoorbeeld) dan wordt de stroom eraf gehaald en krijg ik een melding.
Tot slot ben ik aan het uitzoeken hoe ik op de brandmelders kan schakelen. Bij een brandmelding wil ik in een klap alle apparaten van het stroom halen.
Smart sockets kunnen dus veel meer voor je betekenen dan enkel 'besparen'.
Dat kun je eenvoudig oplossen (en met een enorme stroombesparing) door een warmtepompdroger te kopen. Die is namelijk fysiek niet in staat om bij het verwarmingselement (hoofdoorzaak brand bij conventionele drogers) brandgevaarlijke temperaturen te genereren.RiDo78 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:42:
Simpel, de meeste branden in woonhuizen worden veroorzaakt door de wasdroger. Bij ons meet de socket dat de droger klaar is en schakelt hem dan uit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het ligt eraan waar je ze op zet, en wat je doel is.Daveth schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Ik heb bijv. onze vaatwasser en wasmachine ook op zo'n stekker zitten voor notificaties, maar daar ga ik natuurlijk nooit stroom besparen.
Maar de koelkast in de garage gaat nu automatisch uit als het onder de 10 graden is (daar staat alleen drinken in dat gewoon net onder kamertemperatuur mag zijn), dat bespaart in een jaar al meer energie dan de sockets die ik heb bij elkaar opgeteld hebben gekost. Hetzelfde met het elektrisch kacheltje dat ik in de winter automatisch schakel, als ik dat handmatig moet doen blijft die veel te lang aan staan, maar een Tado thermostaatknop (niet eens gemonteerd) en een HW Energy Socket zorgen ervoor dat die maar eventjes aan springt en dan weer uit gaat, scheelt minstens de helft.
De meeste woningbranden worden veroorzaakt door een droogkast tijdens het gebruik en doordat de filter niet regelmatig gereinigd is. Daar gaat het gebruik van een socket, door de droger van het net te halen NA zijn cycli, dus niets aan veranderen. De filter reinigen doe ie trouwens ook niet.RiDo78 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Waarom ik daar toch sockets in gebruik heb? Simpel, de meeste branden in woonhuizen worden veroorzaakt door de wasdroger. Bij ons meet de socket dat de droger klaar is en schakelt hem dan uit. Wanneer bewegingsmelder (PIR) beweging meet NADAT de WASmachine klaar is, wordt de droger weer ingeschakeld. Wordt de droger dan binnen 15 minuten weer gestart (was naar de droger) dan blijft die aan. Zoniet, (was naar het wasrek) dan gaat de droger weer uit.
Het is maar een kleine moeite om na het opladen van de batterij (of enig wel toestel dat niet echt continu verbruik nodig heeft) de stekker uit het stopcontact te trekken. Of, indien dat teveel moeite is, een stekkerblok te gebruiken met een eenvoudige schakelaar (die na uitschakelen ook niets meer verbruikt).Veel branden komen ook door het opladen van batterijen. Dus ook die zitten op sockets. Zodra het verbruik van zo'n lader ineens buitensporig hoog wordt (20 watt voor een 10w Qi later bijvoorbeeld) dan wordt de stroom eraf gehaald en krijg ik een melding.
Correct, maar het bespaart je geen geld dat je sowieso zelf al door wat logisch denken en handelen had kunnen doen. Het bespaart je hoop en al de kleine moeite om zelf toestellen (met een druk op een knop) van de stroom te halen. En het besparen van die "moeite" kost je weer sluipverbruik. Je kan meestal ook je wifi dan niet periodiek uitschakelen wat ook een relatief hoog continu verbruik heeft.Smart sockets kunnen dus veel meer voor je betekenen dan enkel 'besparen'.
En ik vind het gewoon leuk/interessant om met sockets en een p1 meter in de weer te zijn. Mooi meegenomen als het ook nog wat oplevert zo niet dan is dat voor mij ook prima.
Ik ook hoor. Ik heb zelf 6 sockets en een P1meter in gebruik en kWh meters (van een ander merk) in de automatenkast. Maar ik maak me geen illusie dat ik die aankoopsom ooit ga terugverdienen door op energie te besparen.chippie777 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:51:
En ik vind het gewoon leuk/interessant om met sockets en een p1 meter in de weer te zijn. Mooi meegenomen als het ook nog wat oplevert zo niet dan is dat voor mij ook prima.
Ik gebruik onder andere ook een slimme stekker voor 2 opladers.chippie777 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:51:
Samsung lader voor telefoon en horloge. En een adapter voor de tablet.
Spanning er op om 22:00 uur en om 4:00 weer uit.
Ik gebruik nu een andere methode om data van de HomeWizard apparaten naar PVoutput te versturen.
Als de HomeWizard apparaten al door HomeAssistant worden uitgelezen moeten eerst de uitgelezen waardes worden omgezet van “kWh” naar “Wh”.
Voeg onderstaande toe aan configuration.yaml om de waardes om te zetten. Je kan hier ook 2 PV systemen bij elkaar optellen of andere zaken berekenen. Je creëert hiermee nieuwe entiteiten.
De code om deze waardes naar PVoutput te sturen:
Vervolgens maak je een automatisering volgens onderstaande code:
Misschien dat iemand er wat aan heeft.
Als de HomeWizard apparaten al door HomeAssistant worden uitgelezen moeten eerst de uitgelezen waardes worden omgezet van “kWh” naar “Wh”.
Voeg onderstaande toe aan configuration.yaml om de waardes om te zetten. Je kan hier ook 2 PV systemen bij elkaar optellen of andere zaken berekenen. Je creëert hiermee nieuwe entiteiten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - platform: template sensors: pv1_wh: friendly_name: "pv1_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.solaredge_i1_ac_energy_kwh') |float * 1000 |round(0) }}" icon_template: mdi:solar-power pv2_wh: friendly_name: "pv2_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.kwh_meter_1_phase_total_power_export_t1') |float * 1000 |round(0) }}" icon_template: mdi:solar-power pv_total_wh: friendly_name: "pv_total_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.pv1_wh') |float + states('sensor.pv2_wh') |float }}" energy_wh: friendly_name: "energy_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72c1aee_total_power_import_t1') |float * 1000 |round(0) }}" |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| rest_command: update_pvoutput: url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp method: post content_type: "application/x-www-form-urlencoded" headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput-api X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput-energie payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{(states('sensor.pv_total_wh'))|round(0)}}&v3={{(states('sensor.energy_wh'))|round(0)}}&c1=1" ## "&c1=1" gebruikt omdat ik gebruik maak van cumulatieve waardes update_pvoutput2: url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp method: post content_type: "application/x-www-form-urlencoded" headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput-api X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput-pv2 payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{(states('sensor.pv2_wh'))|round(0)}}&c1=1" |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: Upload to PVOuput description: Upload to PVOuput trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 action: - service: rest_command.update_pvoutput data: {} - service: rest_command.update_pvoutput2 data: {} mode: single |
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Ik gebruik een script op een raspberry die data naar pvoutput stuurt.mgroen81 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:53:
Ik gebruik nu een andere methode om data van de HomeWizard apparaten naar PVoutput te versturen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - platform: template sensors: pv1_wh: friendly_name: "pv1_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.solaredge_i1_ac_energy_kwh') |float * 1000 |round(0) }}" icon_template: mdi:solar-power pv2_wh: friendly_name: "pv2_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.kwh_meter_1_phase_total_power_export_t1') |float * 1000 |round(0) }}" icon_template: mdi:solar-power pv_total_wh: friendly_name: "pv_total_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.pv1_wh') |float + states('sensor.pv2_wh') |float }}" energy_wh: friendly_name: "energy_wh" unit_of_measurement: "Wh" value_template: "{{states('sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72c1aee_total_power_import_t1') |float * 1000 |round(0) }}"
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 rest_command: update_pvoutput: url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp method: post content_type: "application/x-www-form-urlencoded" headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput-api X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput-energie payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{(states('sensor.pv_total_wh'))|round(0)}}&v3={{(states('sensor.energy_wh'))|round(0)}}&c1=1" ## "&c1=1" gebruikt omdat ik gebruik maak van cumulatieve waardes update_pvoutput2: url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp method: post content_type: "application/x-www-form-urlencoded" headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput-api X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput-pv2 payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{(states('sensor.pv2_wh'))|round(0)}}&c1=1"
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 alias: Upload to PVOuput description: Upload to PVOuput trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 action: - service: rest_command.update_pvoutput data: {} - service: rest_command.update_pvoutput2 data: {} mode: single
Wat kan ik hiermee? misschien wat meer info waar dit op draait?
Update.. ah homeAssistant ;-)
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Sinds een tijdje heb ik de kWh meter, de SDM-230 wifi.
De meter doet het goed, en is bereikbaar over de wifi.
Echter wil ik de waarden uitlezen zoals ze ook voorbij komen op de app.
Als ik de api aanroep krijg ik alleen het wattage van nu, en totaal te zien, maar niet per dag.
Online kan ik geen andere endpoints vinden, en de url in de TS is stuk.
Deze geef wattage nu, en totaal kWh terug, terwilj ik ook dagelijks/ wekelijkse wil zien.
http://1.2.3.4/api/v1/data
Als ik de api aanroep krijg ik alleen het wattage van nu, en totaal te zien, maar niet per dag.
Deze geef wattage nu, en totaal kWh terug, terwilj ik ook dagelijks/ wekelijkse wil zien.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
Er zit geen geheugen o.i.d. in, hij laat alleen de huidige waarden zien._Apache_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:07:
Sinds een tijdje heb ik de kWh meter, de SDM-230 wifi.
Als je dag/week/maand e.d. wilt zien, dan zou je dat zelf moeten opslaan.
Home assistant, Domoticz of Homey kunnen dat bijvoorbeeld prima.
[ Voor 5% gewijzigd door henkNL op 05-07-2023 14:31 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Nou, omdat de app het wel direct laat zien. Dacht ik dat het een ander endpoint is wat die data heeft.henkNL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:13:
[...]
Er zit geen geheugen o.i.d. in, hij laat alleen de huidige waarden zien.
Als je dag/week/maand e.d. wilt zien, dan zou je dat zelf moeten opslaan.
Home assistant, Domoticz of Homey kunnen dat bijvoorbeeld prima.
Wat ik nu ga doen is elke 5 min de total kwh opslaan, en dan kan je - met de delta's - prima per uur / dag / maand de verschillen zien.
Inmiddels is de 3-fase ook aangesloten tussen de 3-fase schakelaar van de zonnepanelen.
Het was voor de installateur nieuw om te plaatsen.
Hij meet en zie het in de app wel, vraag me alleen af of het goed is aangesloten….
Zie het volgende op het scherm.
Gezien - begon ik te twijfelen.
Kon het op de website van homewizard niet zo snel vinden.
:strip_exif()/f/image/LUFKsObMw5cOUJfm3XwXWLnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0twR4p76CN2aqQvLOMUS7oHE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uUnB1fGbdBKaBiJjGcaGoAny.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij meet en zie het in de app wel, vraag me alleen af of het goed is aangesloten….
:strip_exif()/f/image/LUFKsObMw5cOUJfm3XwXWLnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0twR4p76CN2aqQvLOMUS7oHE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uUnB1fGbdBKaBiJjGcaGoAny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/38fSmLBjB4Q9n2fhlXw3nj6y.jpg?f=fotoalbum_large)
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
De waardes zijn negatief. Dat betekend dat de pv aan het terug leveren is?Weerz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:30:
Inmiddels is de 3-fase ook aangesloten tussen de 3-fase schakelaar van de zonnepanelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dat zo is dan klopt het. Import blijft op 0. pv groep exporteert alleen.
Je kan het ook anderom aansluiten, dat werkt ook. Maar zo lijkt het goed te zitten.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
@mgroen81
Dankjewel!
De zonnepanelen zijn idd aan het terugleveren aan het net.
Wat zou het dan betekenen als het andersom is/wordt aangesloten?
Ben nog een leek en me aan het verdiepen in de materie, excuus
Dankjewel!

[ Voor 3% gewijzigd door Weerz op 05-07-2023 16:37 ]
Als het andersom is aangesloten dan zou je het niet opwekken maar verbruiken lijkt me.
Vandaag is bij mijn pa een HW SDM 230 wifi geplaatst. Registreert keurig de teruglevering van de PV maar toevoegen aan app wil niet lukken.
Handleiding geeft aan de wifi knop in te drukken totdat AP verschijnt. Wanneer AP verschijnt en de knop wordt losgelaten is AP direct weg en springt de meter weer naar de gemeten waarde. Volgens mij zou AP moeten blijven knipperen maar dat gebeurt dus niet.
Het wifi-netwerk van de kwh-meter komt ook niet zichtbaar op de telefoon.
Iemand hier ervaring mee toevallig?
PS, via de chat op de HW pagina ook opgegeven, maar daar nog geen antwoord gehad.
Handleiding geeft aan de wifi knop in te drukken totdat AP verschijnt. Wanneer AP verschijnt en de knop wordt losgelaten is AP direct weg en springt de meter weer naar de gemeten waarde. Volgens mij zou AP moeten blijven knipperen maar dat gebeurt dus niet.
PS, via de chat op de HW pagina ook opgegeven, maar daar nog geen antwoord gehad.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Is je telefoon of tablet ook naar de WiFi gezet van de Wifi meter, met bijbehorende wachtwoord?ArPi75 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:45:
Vandaag is bij mijn pa een HW SDM 230 wifi geplaatst. Registreert keurig de teruglevering van de PV maar toevoegen aan app wil niet lukken.
Ooh, die is niet zichtbaar.. Hmm, hier was ie de tweede keer pas zichtbaar
Daarna deed ie het hier in een paar seconde.
Het wil nog wel eens dat je telefoon vrij snel terugwisselt naar je eigen wifi, want die wifi van de meter heeft geen internet. Dat werkt nog wel eens tegen.
[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 05-07-2023 18:05 ]
Al diverse keren geprobeerd, ook met wifi thuis helemaal uitgeschakeld op de router. Er komt simpelweg geen wifinetwerk uit de kwh-meter (AP gaat ook niet knipperen, maar gaat aan en weer uit zodra de knop losgelaten wordt)._Apache_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Is je telefoon of tablet ook naar de WiFi gezet van de Wifi meter, met bijbehorende wachtwoord?
Ooh, die is niet zichtbaar.. Hmm, hier was ie de tweede keer pas zichtbaar
Daarna deed ie het hier in een paar seconde.
Het wil nog wel eens dat je telefoon vrij snel terugwisselt naar je eigen wifi, want die wifi van de meter heeft geen internet. Dat werkt nog wel eens tegen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Dat is mijn veronderstelling ook, maar iets met assumptions. Daarom de check vraag. ;-)Witlof schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:22:
Als het andersom is aangesloten dan zou je het niet opwekken maar verbruiken lijkt me.
Wekt wel gelijk de interesse, zou je dat met pv ook doen en waarom?
Geeft het display (van de meter) wel AP aan?ArPi75 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:24:
[...]
Al diverse keren geprobeerd, ook met wifi thuis helemaal uitgeschakeld op de router. Er komt simpelweg geen wifinetwerk uit de kwh-meter (AP gaat ook niet knipperen, maar gaat aan en weer uit zodra de knop losgelaten wordt).
Ja, maar zodra de knop wordt losgelaten is AP weer weg en springt die weer naar de "meter"._Apache_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:55:
[...]
Geeft het display (van de meter) wel AP aan?
Inmiddels nog geprobeerd met het uitschakelen van de zonnepanelen zodat er geen "last" aan de verbruikskant zou zijn, maar ook dat helpt niet.
Ook geprobeerd om de knop nog langer vast te houden, maar dan springt AP naar - - - - - en dan weer terug naar de meterstand.
Ook op andere telefoon gekeken, maar ook daar geen kwh-meter wifi ap te vinden.
Ik denk dat we het antwoord van HW maar af moeten wachten, mogelijk dat zij nog een ingeving hebben.
Handleiding: Houdt de Wi-Fi knop op de kWh meter ingedrukt tot 'AP' knippert op het scherm. De kWh meter staat nu in koppelmodus. Als AP stopt met knipperen, probeer het dan opnieuw.ArPi75 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:05:
[...]
Ja, maar zodra de knop wordt losgelaten is AP weer weg en springt die weer naar de "meter".
Inmiddels nog geprobeerd met het uitschakelen van de zonnepanelen zodat er geen "last" aan de verbruikskant zou zijn, maar ook dat helpt niet.
Ook geprobeerd om de knop nog langer vast te houden, maar dan springt AP naar - - - - - en dan weer terug naar de meterstand.
Ik denk dat we het antwoord van HW maar af moeten wachten, mogelijk dat zij nog een ingeving hebben.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik heb hier een Socket die om de zoveel tijd drie keer kort groen knippert… wat betekent dat ook weer? Ik gebruik ‘m als tijdslot voor een lamp en hij doet dat prima…
Edit: never mind ik zie het al. Verminderde ontvangst. Ff in ander stopcontact gestoken en nu doet-ie niet meer knipperen.
Edit: never mind ik zie het al. Verminderde ontvangst. Ff in ander stopcontact gestoken en nu doet-ie niet meer knipperen.
[ Voor 26% gewijzigd door Gramser op 05-07-2023 20:47 ]
Heb ik gelezen inderdaad, maar AP gaat nooit knipperen, niet als ik de knop loslaat, ook niet als ik hem vast blijf houden. AP blijft in beeld staan (niet knipperend) zo lang ik de knop indruk. Laat ik los verdwijnt AP, houd ik te lang vast komen er streepjes en is AP ook weg.henkzelf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:09:
[...]
Handleiding: Houdt de Wi-Fi knop op de kWh meter ingedrukt tot 'AP' knippert op het scherm. De kWh meter staat nu in koppelmodus. Als AP stopt met knipperen, probeer het dan opnieuw.
@ArPi75 Klinkt een beetje alsof die meter 'even' een reset nodig heeft, is alleen de vraag hoe je dat kunt doen.
Bij mijn 2 sockets ging het ook niet in 1x goed, maar die haal je uit het stopcontact en je begin gewoon opnieuw. Maar om even een meter uit je meterkast te schroeven....
Bij mijn 2 sockets ging het ook niet in 1x goed, maar die haal je uit het stopcontact en je begin gewoon opnieuw. Maar om even een meter uit je meterkast te schroeven....
De groep uitzetten.St00mwals schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:11:
@ArPi75 Klinkt een beetje alsof die meter 'even' een reset nodig heeft, is alleen de vraag hoe je dat kunt doen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als het andersom is aangesloten dan gaat de meter import tellen en de verbruiks meter positief.Weerz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:37:
@mgroen81
Dankjewel!
Ook al geprobeerd inderdaad, euvel blijft hetzelfde vooralsnog (ten minste gisteravond hebben we het bijltje erbij neergegooid en wachten maar even antwoord van HW zelf af).
Even wat ideeën..ArPi75 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:05:
[...]
Ja, maar zodra de knop wordt losgelaten is AP weer weg en springt die weer naar de "meter".
- Meter even loskoppelen van de verbruikers, wifi configureren en daarna verbruikers koppelen?
- Meter even loshalen en kijken of een factory reset kan doen?
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 06-07-2023 12:21 ]
Allemaal al geprobeerd (behalve loshalen, maar wel spanningsloos gemaakt)._Apache_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Even wat ideeën..
- Meter even loskoppelen van de verbruikers, wifi configureren en daarna verbruikers koppelen?
- Meter even loshalen en kijken of een factory reset kan doen?
Inmiddels reactie van HW, de meter wordt vervangen, nieuwe is reeds ingepakt.
Dit houdt voor mij dus in dat ik voor al mijn 5 meters opnieuw moet doen?andriesvd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:47:
[...]
Ik heb het gedaan door het product te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Een andere optie kon ik ook niet vinden. Maar of dat dat juiste manier is?
Was je hierna geen data kwijt?
Krijg binnenkort een nieuw AP en dat grijp ik maar direct aan om mijn Wifi wachtwoord na x jaar maar eens een reset te geven.
Je kan eenvoudig wifi opnieuw instellen: Een offline apparaat opnieuw verbinden.
Alleen door de knop 'Verwijder grafiek geschiedenis' in te drukken kunnen gegevens verwijderd worden, dus als je wifi opnieuw instelt raak je geen gegevens kwijt.
Alleen door de knop 'Verwijder grafiek geschiedenis' in te drukken kunnen gegevens verwijderd worden, dus als je wifi opnieuw instelt raak je geen gegevens kwijt.
[ Voor 31% gewijzigd door DCSBL op 07-07-2023 14:04 ]
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
DCSBL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:59:
Je kan eenvoudig wifi opnieuw instellen: Een offline apparaat opnieuw verbinden.
Thanks iedereen voor het meedenken. HW heeft een nieuwe meter opgestuurd en deze werkte direct. Probleem dus opgelost door goede service van HW.ArPi75 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:45:
Telkens wanneer mijn watermeter spanningsloos wordt, dan moet er opnieuw gekalibreerd worden. Is dat normaal? En kan dat verholpen worden door er een setje batterijen in te stoppen als backup maar hem gewoon in het stopcontact te laten zitten?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Het zou wel tof zijn als de HomeWizard ook een grafiek krijgt voor het voltage over de fases.
Helemaal als iedereen straks gaat terugleveren; dan kan dit een uitleg zijn waarom je PV uitschakelt.
Zijn er meer die dit een goed idee vinden?
Helemaal als iedereen straks gaat terugleveren; dan kan dit een uitleg zijn waarom je PV uitschakelt.
Via de lokale API kan je dit al opvragen. Makkelijkste is om bv met Home Assistant te koppelen.Blasterxp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:21:
Het zou wel tof zijn als de HomeWizard ook een grafiek krijgt voor het voltage over de fases.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik zou dit graag zien in de (Andriod) Energy app. Dat zou prima een extra grafiek (met bijv. de 3 fases) en dan "Nu", dag, week, maand, jaar. EtcBroodro0ster schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Via de lokale API kan je dit al opvragen. Makkelijkste is om bv met Home Assistant te koppelen.
Dit is al meerdere malen in dit forum voorbij gekomen, een ook beantwoord door Homewizard dat niet alle slimme meters voltage door kunnen geven en het daarom niet verder ontwikkelt wordt / geen prioriteit heeft. Als je het wel wilt weten, gebruik dan de APIBlasterxp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:07:
[...]
Ik zou dit graag zien in de (Andriod) Energy app. Dat zou prima een extra grafiek (met bijv. de 3 fases) en dan "Nu", dag, week, maand, jaar. Etc
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
ik heb een html-bestand gemaakt dat elke
10 seconde de meter kan uitleest.
het gebruikt alleen html en javascript.
Geen schoonheidsprijs, maar bij mij werkt het,
en ik heb er wat aan.
het meet stroomsterkte en voltage.
gas kan ook, maar is uitgezet (gz= myArray[61])
nb. ik heb een 3-fasenaansluiting.
url http://192.168.178.248/api/v1/data
ip eventueel aanpassen.
Ook het interval kun je wijzigen: 30000 voor 30 seconden, m.m.
ik verwerk de resultaten met excel.
Bij chrome mag je het venster niet minimaliseren,
dan doet hij nog maar 1 meting per minuut!
Bij Firefox is gaat het wel goed.
Vrij te gebruiken, wijzigen, enz.
geen ondersteuning, sorry.
reacties welkom.
Daarvoor hebben we code-tags
10 seconde de meter kan uitleest.
het gebruikt alleen html en javascript.
Geen schoonheidsprijs, maar bij mij werkt het,
en ik heb er wat aan.
het meet stroomsterkte en voltage.
gas kan ook, maar is uitgezet (gz= myArray[61])
nb. ik heb een 3-fasenaansluiting.
url http://192.168.178.248/api/v1/data
ip eventueel aanpassen.
Ook het interval kun je wijzigen: 30000 voor 30 seconden, m.m.
ik verwerk de resultaten met excel.
Bij chrome mag je het venster niet minimaliseren,
dan doet hij nog maar 1 meting per minuut!
Bij Firefox is gaat het wel goed.
Vrij te gebruiken, wijzigen, enz.
geen ondersteuning, sorry.
reacties welkom.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| <!DOCTYPE html> <html> <head> <style> body {font-family:Verdana,Arial,Helvetica; font-size: 20px;} </style> </head> <body bgcolor=#ddd onload="start()"> <br> V-minuten6ctest10splusV.html 8 juli 2023 <br><br> <span id="n"></span> <span id="tijd"></span> <span id="w"></span> <br> <br> <textarea id=lijst1 name="lijst1" rows="5" cols="90"></textarea> <br> <button onclick='save()'>copy & wis</button> <br> <textarea id=lijst2 name="lijst2" rows="5" cols="90"></textarea><br> <script> var tt="a"; var n=0; function save() { document.getElementById("lijst2").value= document.getElementById("lijst1").value+ document.getElementById("lijst2").value ; document.getElementById("lijst1").value=""; } function loadDoc() { const xhttp = new XMLHttpRequest(); xhttp.onload = function() { tt=this.responseText; tt=tt.replace(/,/g,"|"); tt=tt.replace(/:/g,"|"); let text =tt; let myArray = text.split("|"); let t1= myArray[15 ] .replace(".",","); //t1=kwh-L let t2= myArray[17 ] .replace(".",","); //t2=kwh-H let t3= myArray[21] .replace(".",",");//t3=export-L let t4= myArray[23] .replace(".",","); //t4=export-H let ap= myArray[25 ] .replace(".",",");//t5=active power let i1= myArray[27 ] .replace(".",","); //t6=i1 let i2= myArray[29] .replace(".",",");//t7=i2 let i3= myArray[31 ] .replace(".",","); //t8=i3 let v1= myArray[33] ; let v2= myArray[35] ; let v3= myArray[37] ; //let gz= myArray[61 ] .replace(".",","); //t9=gz //let gts=myArray[63 ] .replace(".",","); //gts=gastimestamp //uur=gts.substring(6, 8); document.getElementById("n").innerHTML=n; document.getElementById("w").innerHTML= i1 +"\t" + i2 +"\t" + i3 +"\t" + v1+"\t" + v2 +"\t" + v3; } //data ophalen xhttp.open("GET", "http://192.168.178.248/api/v1/data"); xhttp.send(); } </script> <script> function start(){ n=0; document.getElementById('tijd').innerHTML =""; startTime(); loadDoc(); //10000 voor 1 meting per 10 seconden setInterval(meting, 10000); } var wd = new Array() ;wd[0]= "zo"; wd[1]= "ma"; wd[2]= "di"; wd[3]= "wo"; wd[4]= "do"; wd[5]= "vr"; wd[6]= "za"; function startTime() { var today = new Date(); var td = today.getDate(); var tn = today.getMonth()+1; var tj = today.getFullYear(); var tw = today.getDay(); var th = today.getHours(); var tm = today.getMinutes(); var ts = today.getSeconds(); tm = checkTime(tm); ts = checkTime(ts); td = checkTime(td); tn = checkTime(tn); document.getElementById('tijd').innerHTML = td+ "-" +tn + "-"+tj + " "+ th + ":" + tm + ":" + ts ; } function checkTime(i) { if (i < 10) {i = "0" + i}; // add zero in front of numbers < 10 return i; } function meting(){ n=n+1; startTime(); loadDoc(); { document.getElementById("lijst1").value= document.getElementById("lijst1").value + n+"\t" +document.getElementById('tijd').innerHTML +"\t" +document.getElementById('w').innerHTML + "\r\n"; ; } } //meting </script> </body> </html> |
Daarvoor hebben we code-tags
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 10-07-2023 23:32 ]
Ik ben ook geen wonder met programmeren, maar heb hierbij een werkend php script. Ook hierbij hoef je alleen het ipadres te wijzigen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
| <?php $ch = curl_init(); curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, "http://192.168.178.13/api/v1/data"); // wijzig ipadres in het ipadres van je HomeWizard P1 meter curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true); $result = curl_exec($ch); if (curl_errno($ch)) { echo curl_error($ch); } else { // echo $result; / STRING verwijder "//" om alle data weer te geven $decoded = json_decode($result); $active_power_w = $decoded->active_power_w; $active_power_l1_w = $decoded->active_power_l1_w; $active_power_l2_w = $decoded->active_power_l2_w; $active_power_l3_w = $decoded->active_power_l3_w; $active_voltage_l1_v = $decoded->active_voltage_l1_v; $active_voltage_l2_v = $decoded->active_voltage_l2_v; $active_voltage_l3_v = $decoded->active_voltage_l3_v; $meter_model = $decoded->meter_model; $active_tariff = $decoded->active_tariff; if ($active_power_w < 0) { echo "<b>Verbruik: </b><span style=\"color:green;\">$active_power_w Watt</span><br/>"; } else { echo "<b>Verbruik: </b>$active_power_w Watt<br/>"; } if ($active_tariff > 1) { echo "<td>Huidig tarief: <span style=\"color:red;\">Hoog</span></td><br>"; } else { echo "<td>Huidig tarief: <span style=\"color:green;\">Laag</span></td><br>"; } echo "<b>Meter Model: </b>$decoded->meter_model<br/></b>"; // Display import/export/total data in table echo "<table border='1'><tr><th></th><th> Import </th><th> Export</th></tr>"; echo "<tr> <td>T1</td>"; echo "<td> <b style='color:red;'>$decoded->total_power_import_t1_kwh</b></td>"; echo "<td> <b style='color:green;'>$decoded->total_power_export_t1_kwh</b></td>"; echo "</tr>"; echo "<tr><td>T2</td>"; echo "<td> <b style='color:red;'>$decoded->total_power_import_t2_kwh</b></td>"; echo "<td> <b style='color:green;'>$decoded->total_power_export_t2_kwh</b></td>"; echo "</tr>"; echo "<tr><td>Totaal</td>"; echo "<td> <b style='color:red;'>$decoded->total_power_import_kwh</b></td>"; echo "<td> <b style='color:green;'>$decoded->total_power_export_kwh</b></td>"; echo "</tr>"; echo "</table>"; // Display Fase/Watt/Voltage/Ampere in a table echo "<table border='1'><tr><th>Fase </th><th> Watt </th><th> Volt</th><th> Ampere</th></tr>"; echo "<tr> <td>L1</td>"; if ($active_power_l1_w < 0) { echo "<td><span style=\"color:green;\">$active_power_l1_w</span></td>"; } else { echo "<td>$active_power_l1_w</td>"; } if ($active_voltage_l1_v > 240) { echo "<td><span style=\"color:red;\">$active_voltage_l1_v</span></td>"; } else { echo "<td>$active_voltage_l1_v</td>"; } echo "<td> $decoded->active_current_l1_a</td>"; echo "</tr>"; echo "<tr><td>L2</td>"; if ($active_power_l2_w < 0) { echo "<td><span style=\"color:green;\">$active_power_l2_w</span></td>"; } else { echo "<td>$active_power_l2_w</td>"; } if ($active_voltage_l2_v > 240) { echo "<td><span style=\"color:red;\">$active_voltage_l2_v</span></td>"; } else { echo "<td>$active_voltage_l2_v</td>"; } echo "<td> $decoded->active_current_l2_a</td>"; echo "</tr>"; echo "<tr><td>L3</td>"; if ($active_power_l3_w < 0) { echo "<td><span style=\"color:green;\">$active_power_l3_w</span></td>"; } else { echo "<td>$active_power_l3_w</td>"; } if ($active_voltage_l3_v > 240) { echo "<td><span style=\"color:red;\">$active_voltage_l3_v</span></td>"; } else { echo "<td>$active_voltage_l3_v</td>"; } echo "<td> $decoded->active_current_l3_a</td>"; echo "</tr>"; echo "</table>"; echo "<b>Stroomuitval: </b>$decoded->any_power_fail_count <br/>"; echo "<b>Stroomuitval lang: </b>$decoded->long_power_fail_count <br/>"; } ?> |
Ik snap de berekening niet helemaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uS5BdaEyKw14L2v2s9v6ns12.png?f=user_large)
Ik lever per dag en ook per jaar meer terug dan ik afneem.
Tarief dal is € 0,43
TLV dal is € 0,18
Waarom rekent HW dan 9.5 kWh * € 0,37 = € 3,53
en niet 9.5 * 0,18 = 1,71
Wanneer gaat HW dan wel met mijn TLV tarief rekenen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/uS5BdaEyKw14L2v2s9v6ns12.png?f=user_large)
Ik lever per dag en ook per jaar meer terug dan ik afneem.
Tarief dal is € 0,43
TLV dal is € 0,18
Waarom rekent HW dan 9.5 kWh * € 0,37 = € 3,53
en niet 9.5 * 0,18 = 1,71
Wanneer gaat HW dan wel met mijn TLV tarief rekenen?
mooi, maar werkt dit ook op een pc, in een webbrowser?
Of moet je dan een webserver op je pc hebben?
in chrome krijg ik het script als tekst te zien.
Het html script is rechtstreeks in de browser te openen. Voor het PHP script heb je een webservertje nodig.simonspc schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:12:
PHP is inderdaad serverside scripting en heeft een webserver nodig.simonspc schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:12:
Op een PC zou je naar XAMPP of WAMP kunnen kijken om het script te gebruiken.
Van wat ik gelezen heb, is het niet mogelijk, maar vraag het toch nog even voor de zekerheid. Ik zou graag mijn zonnepanelen productie naar pvoutput sturen. ik heb een growatt omvormer en het daarmee doen is vrij lastig voor een leek (scripts nodig). Nu vroeg ik me af of iets dergelijks met een homewizard (P1 of SD230) wel te doen is op een manier die niet al te moeilijk is en waarbij ik niet nog een losse raspberri pi of iets dergelijks hoef te draaien?
Charles 1983, Arpi75:
dank, maar mijn vraag over php/webserver was eigenlijk uit nieuwsgierigheid,
immers met mijn eigen html-script (10 juli) heb ik alleen een standaard webbrowser nodig.
a propos:
Hoe krijg je dat het bericht waar je op reageert, in je reactie wordt weergegeven?
immers met mijn eigen html-script (10 juli) heb ik alleen een standaard webbrowser nodig.
a propos:
Hoe krijg je dat het bericht waar je op reageert, in je reactie wordt weergegeven?
Klik op "quote" in het bericht waar je op wil reagerensimonspc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:51:
Charles 1983, Arpi75:
a propos:
En als je iemand wil noemen, typ dan eerst een "@"
[ Voor 5% gewijzigd door RobWest op 12-07-2023 13:14 ]
Vandaag afscheid genomen van de HW P1 meter.
De P1 poort had ik nodig voor solar charging.
Al aan een splitter gedacht?IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:07:
[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 12-07-2023 16:09 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Bij HW kan je hiervoor ook een switch kopen dan kan je beide gebruiken.IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:07:
Ja gedacht wel.
Maar ik zie het nut er niet echt van in.
En al helemaal niet om er dan nog extra geld aan te besteden.
Gebruikte de P1 meter toch nauwelijks. Meer een gadget dan - voor mij - een nuttige functie.
De sockets gebruik ik uiteraard nog altijd.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2023 16:10 ]
Ik denk dat je tegen onderstaand fenomeen aanloopt.computerjunky schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:29:
Mis ik iets of gaat er ergens iets mis met de reken skills van de server ?
[Afbeelding]
Als ik al het directe verbruik bij elkaar op tel kom ik toch echt hoger uit als 260. Dit doet me meteen weer twijfelen aan alle andere data die er weergegeven word maar daar zal ik morgen dan maar eens naar kijken.
Gramser in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Chris.nl in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 13-07-2023 06:18 ]
Dat denk ik niet. Het verschil is veel te groot en dit is data van meerdere maanden ( jaartotalen dus maanden) niet een maand waar een deel bij een andere maand zit. Dit is niet door het gesjoemel met weken te verklaren. Zeker ook omdat ik in januari en dec helemaal geen data had omdat ik het nog niet gekoppeld had.Chris.nl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:16:
[...]
Ik denk dat je tegen onderstaand fenomeen aanloopt.
Gramser in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Chris.nl in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Ergens gaat er gewoon iets totaal fout met een simpele optelsom. Gezien er alleen maar data van dit jaar is zou die som 101% correct moeten zijn maar het is gewoon onbruikbaar in deze form. Totaal niet betrouwbaar dus.
Dat is wel gek. Heb je HomeWizard al gecontact? Ik heb goede ervaringen met hun support, kan wel een paar dagen duren alleen. Bij mij klopt het exact. PS let niet op de zonnepanelen opbrengst: die is dramatisch laag ivm netcongestie vanaf mei j.l.computerjunky schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:00:
[...]
Dat denk ik niet. Het verschil is veel te groot en dit is data van meerdere maanden ( jaartotalen dus maanden) niet een maand waar een deel bij een andere maand zit. Dit is niet door het gesjoemel met weken te verklaren. Zeker ook omdat ik in januari en dec helemaal geen data had omdat ik het nog niet gekoppeld had.
Ergens gaat er gewoon iets totaal fout met een simpele optelsom. Gezien er alleen maar data van dit jaar is zou die som 101% correct moeten zijn maar het is gewoon onbruikbaar in deze form. Totaal niet betrouwbaar dus.
:strip_exif()/f/image/w1ouopUYJKhLG7phAsK7R7rz.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand toevallig een kopie van "umeterlive_2.0.1.1.wireless.zip". Helaas werkt de link op de site van de leverancier niet meer en op emails wordt ook niet gereageerd.
https://umeter.nl/umeter-live-with-my-raspberry-pi/
https://umeter.nl/umeter-live-with-my-raspberry-pi/
Vraagje aan de experts hier. Ik zie abnormaal "stroomverbruik" nu ik niet thuis ben.
Er zijn geen grootverbruikers actief, afgezien van wat smarthome spul, 2 koelvriezers en verlichting en meuk wat op standby staat. Gemiddeld standby verbruik ligt rond de 200 a 300 watt (yeah I know, dat is hoog!).
Echter die pieken van +1000 watt kan ik niet verklaren. Komt dit door de verkeerde interpretatie van HW ivm mijn zonnepanelen?
:strip_exif()/f/image/A1GeRKoppDlFWeFiIgcFn9ge.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn geen grootverbruikers actief, afgezien van wat smarthome spul, 2 koelvriezers en verlichting en meuk wat op standby staat. Gemiddeld standby verbruik ligt rond de 200 a 300 watt (yeah I know, dat is hoog!).
Echter die pieken van +1000 watt kan ik niet verklaren. Komt dit door de verkeerde interpretatie van HW ivm mijn zonnepanelen?
:strip_exif()/f/image/A1GeRKoppDlFWeFiIgcFn9ge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gc9dGgxr4PgrJHEf0tA1xYMg.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
hoe zijn de zonnepanelen gekoppeld? omvormer koppeling of aparte kWh meter?renzo4000 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:40:
Vraagje aan de experts hier. Ik zie abnormaal "stroomverbruik" nu ik niet thuis ben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Via een omvormer koppeling(enphase). Je ziet ook dat de pieken gelijk lopen met de opbrengstpieken.Toby-Wan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:14:
[...]
hoe zijn de zonnepanelen gekoppeld? omvormer koppeling of aparte kWh meter?
[ Voor 13% gewijzigd door renzo4000 op 16-07-2023 21:29 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
@renzo4000 Negeer die pieken van de dagtotalen. Met zonnepanelen koppeling klopt daar werkelijk niets van.
De totalen in cijfers kloppen wel maar de grafiek is nutteloos. Evenals de andere met direct verbruik.
De totalen in cijfers kloppen wel maar de grafiek is nutteloos. Evenals de andere met direct verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 16-07-2023 22:49 ]
Hoi Renzo, in jouw geval lijkt dit te komen door de tijd van de omvormer die achter loopt, daardoor worden de verkeerde getallen met elkaar verekend, mogelijk kun je bij je omvormer fabrikant navragen of ze deze goed kunnen zetten. Afhankelijk van welk merk omvormer je hebt zien we dit voorkomen, welk merk heb jij?renzo4000 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enphase Envoy s-meteredHomeWizard_NL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Hoi Renzo, in jouw geval lijkt dit te komen door de tijd van de omvorner die achter loopt, daardoor worden de verkeerde getallen met elkaar verekend, mogelijk kun je bij je omvormer fabrikant navragen of ze deze goed kunnen zetten. Afhankelijk van welk merk omvormer je hebt zien we dit voorkomen, welk merk heb jij?
Ik kan op Enphase bij 3 locaties die ik in bedrijf heb gesteld meekijken, HW pakte dus met toevoegen omvormer info van de verkeerde locatie
In dat geval even kijken of je bij je envoy zelf de tijd correct kan instellen, anders even contact opnemen met Enphase klantenservice.
@HomeWizard_NL ik zie de P1 meter steeds vaker bij vrienden/familie etc langskomen (al dan niet aangeraden door mezelf). Uit nieuwsgierigheid, kun je iets van cijfers vrijgeven over verkoop /gebruikers?
[ Voor 14% gewijzigd door m3gA op 19-07-2023 12:59 ]
Helaas kan ik hierover geen cijfers geven. Maar we kunnen wel stellen dan Energy erg populair is bij zijn gebruikers.m3gA schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:59:
@HomeWizard_NL ik zie de P1 meter steeds vaker bij vrienden/familie etc langskomen (al dan niet aangeraden door mezelf). Uit nieuwsgierigheid, kun je iets van cijfers vrijgeven over verkoop /gebruikers?
[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 19-07-2023 15:01 ]
@HomeWizard_NL Ik heb in huis een aantal sockets, is het ook mogelijk om deze te schakelen met de API?
Nu schakel ik steeds het stopcontact, maar zou liever de socket willen schakelen zodat hij niet offline gaat.
Nu schakel ik steeds het stopcontact, maar zou liever de socket willen schakelen zodat hij niet offline gaat.
RTFM: https://homewizard-energy...o/endpoints.html#examplesClumsy Smurf schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:09:
@HomeWizard_NL Ik heb in huis een aantal sockets, is het ook mogelijk om deze te schakelen met de API?
Oh dank je, ik heb daar dus echt overheen gelezen, dank je wel.
Populariteit is een goede indicatie dat de backends blijven draaienHomeWizard_NL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:00:
[...]
Helaas kan ik hierover geen cijfers geven. Maar we kunnen wel stellen dan Energy erg populair is bij zijn gebruikers.
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic