Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik snap dat er mensen zijn die voltage uit willen lezen om te kijken of ze uitval kunnen verwachten. Maar als je eenmaal weet dat je wel of geen probleem hebt met voltage is het toch niet boeiend meer?

Er zijn een aantal andere manieren om deze data te vergaren dus waarom zou HW hier dev tijd aan besteden?

Zaken als prijs per kWh in verschillende termijnen ipv 1 prijs voor altijd is bijvoorbeeld iets waar je langdurig wat aan hebt zodat je exact weet wat je rekening wordt.
Een optie om vastrecht, energie korting en vastlever tarief toe te voegen voor een bepaalde tijd is dan ook iets waar je wat aan hebt voor jaren en jaren.

Ik was in het begin ook benieuwd omdat er hier in de buurt aardig wat bedrijfspanden zijn met honderden panelen, veel huishoudens panelen hebben en er hele velden vol panelen liggen maar nadat ik eenmaal gezien heb dat het voltage prima is en niet in de buurt van de 254v komt kijk ik er niet meer naar.
Al met al denk ik dat ze hun tijd dus wel beter kunnen besteden aan features waar iedereen wat aan heeft en wat mee kan voor een langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:53
computerjunky schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:52:
Ik snap dat er mensen zijn die voltage uit willen lezen om te kijken of ze uitval kunnen verwachten. Maar als je eenmaal weet dat je wel of geen probleem hebt met voltage is het toch niet boeiend meer?

Er zijn een aantal andere manieren om deze data te vergaren dus waarom zou HW hier dev tijd aan besteden?

Zaken als prijs per kWh in verschillende termijnen ipv 1 prijs voor altijd is bijvoorbeeld iets waar je langdurig wat aan hebt zodat je exact weet wat je rekening wordt.
Een optie om vastrecht, energie korting en vastlever tarief toe te voegen voor een bepaalde tijd is dan ook iets waar je wat aan hebt voor jaren en jaren.

Ik was in het begin ook benieuwd omdat er hier in de buurt aardig wat bedrijfspanden zijn met honderden panelen, veel huishoudens panelen hebben en er hele velden vol panelen liggen maar nadat ik eenmaal gezien heb dat het voltage prima is en niet in de buurt van de 254v komt kijk ik er niet meer naar.
Al met al denk ik dat ze hun tijd dus wel beter kunnen besteden aan features waar iedereen wat aan heeft en wat mee kan voor een langere termijn.
Bij jou in de buurt ligt het al vol met panelen dus zal er voor jou weinig veranderen.
Er zijn ook wijken waar nog niet veel panelen liggen en langzaam aan steeds meer bijkomen, dus voor de mensen die daar wonen begrijp ik wel dat ze het willen monitoren.
Kunnen ze eventueel de data opslaan en als het over een tijdje wel fout gaat kunnen ze dit aantonen bij de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:58

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Mad Marty schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Thanks. Vergeten te vermelden, maar ik heb twee telefoons (zowel Android als iPhone) en tablet (iPad) geprobeerd. Alles no dice :/
Oneindig geprobeerd met diverse tablets en telefoons, no succes.
Toch maar hw gemailed en daarna alle tips geprobeerd, no succes.

Daarna een nieuwe socket opgestuurd gekregen en die koppelde in 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
mike123 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Bij jou in de buurt ligt het al vol met panelen dus zal er voor jou weinig veranderen.
Er zijn ook wijken waar nog niet veel panelen liggen en langzaam aan steeds meer bijkomen, dus voor de mensen die daar wonen begrijp ik wel dat ze het willen monitoren.
Kunnen ze eventueel de data opslaan en als het over een tijdje wel fout gaat kunnen ze dit aantonen bij de netbeheerder.
Ik zie ook geen toegevoegde waarde om dit op de HW servers bij te houden. Als je het zo graag wilt weten roep je toch even in je browser de API aan en je hebt de waarden van dat moment sla ze op en doe dat eens per maand of wanneer je het vermoeden hebt dat er (veel)panelen in je wijk zijn bijgekomen.
(eigenlijk is het alleen van belang even de API aan te roepen als je omvormer er uit klapt om het bij aan te tonen bij je netbeheerder, die overigens eerst zelf wil kijken voordat er actie wordt ondernomen)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Is er hier iemand toevallig recent overgestapt van Enelogic naar Homewizard? Ik zit nu bij Enelogic met 1 kWh meter voor de 1e set zonnepanelen en dat dashboard bevalt me op zich prima. De uitbreidingsmogelijkheden zijn echter nihil, tenzij je meerdere YouLess P1 meters aanschaft. Homewizard heeft dat wat dat betreft met de WiFi kWh meters een stuk beter voor elkaar. Ik wil nu iig uitbreiden met een kWh meter voor de warmtepomp en een kWh meter voor de 2e set zonnepanelen. Monitoring doe ik nu volledig webbased via de Enelogic site, ik begrijp dat Homewizard eigenlijk puur gericht is op de app. Hoe bevalt dat ook in vergelijking met de opties die Enelogic qua monitoring biedt? Is het ook mogelijk om historische data over te zetten van Enelogic naar Homewizard?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 17:29
ArjoK schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Ik zie ook geen toegevoegde waarde om dit op de HW servers bij te houden. Als je het zo graag wilt weten roep je toch even in je browser de API aan en je hebt de waarden van dat moment sla ze op en doe dat eens per maand of wanneer je het vermoeden hebt dat er (veel)panelen in je wijk zijn bijgekomen.
(eigenlijk is het alleen van belang even de API aan te roepen als je omvormer er uit klapt om het bij aan te tonen bij je netbeheerder, die overigens eerst zelf wil kijken voordat er actie wordt ondernomen)
Ik vind het dan toch weer wel handig om het te weten. Helaas logt mijn Kaifa meter geen spanning, maar ik heb wel de spanning vanaf één van mijn micro-omvormers (die doen er toe voor wat betreft het afschakelen van de zonnepanelen) en de Quooker die op dezelfde fase zit als deze micro omvormer.
Aangezien de spanning de hele dag door (vooral als er veel zon is) fluctueert is het juist erg interessant om dit ten alle tijden te weten.

De beide meters zullen elk wel een eigen afwijking hebben, maar opmerkelijk is dat de Quooker een hogere spanning heeft dan de micro omvormer terwijl die dichter bij de meterkast ligt (minder meter kabel). De zonnepanelen daarentegen zijn met 4mm2 uitgerust terwijl de Quooker van 2,5mm2 is voorzien, mogelijk dat daar al de winst zit, zoals te zien is de spanning bij de Quooker wel over de 253 geweest en op de micro (net) niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ks3shC-H-7aov8jSFQAQUwBDjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TCxQ393O0JW6zbzZXiPcYKMX.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:57
Ik lees het voltage via de omvormet uit. En een stopcontact kwh meter ook al eens gekeken. Op de top van opbrengst hier nooit hoger dan 237 volt. Dat weet je dan en is het voor mij prima.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 19:59
ArPi75 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Ik vind het dan toch weer wel handig om het te weten. Helaas logt mijn Kaifa meter geen spanning, maar ik heb wel de spanning vanaf één van mijn micro-omvormers (die doen er toe voor wat betreft het afschakelen van de zonnepanelen) en de Quooker die op dezelfde fase zit als deze micro omvormer.
Aangezien de spanning de hele dag door (vooral als er veel zon is) fluctueert is het juist erg interessant om dit ten alle tijden te weten.

De beide meters zullen elk wel een eigen afwijking hebben, maar opmerkelijk is dat de Quooker een hogere spanning heeft dan de micro omvormer terwijl die dichter bij de meterkast ligt (minder meter kabel). De zonnepanelen daarentegen zijn met 4mm2 uitgerust terwijl de Quooker van 2,5mm2 is voorzien, mogelijk dat daar al de winst zit, zoals te zien is de spanning bij de Quooker wel over de 253 geweest en op de micro (net) niet.

[Afbeelding]
Mensen die zeggen dat het niet nuttig vinden moet wel even voor zichzelf vergeten dat ze het voor hunzelf al op andere manier inzichtelijk gemaakt hebben. Minder handige mensen hebben echt geen idee. Ook niet of bijvoorbeeld fase 2 beter zou zijn dan fase 1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 08:08
mathijshooi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Mensen die zeggen dat het niet nuttig vinden moet wel even voor zichzelf vergeten dat ze het voor hunzelf al op andere manier inzichtelijk gemaakt hebben. Minder handige mensen hebben echt geen idee. Ook niet of bijvoorbeeld fase 2 beter zou zijn dan fase 1.
Zolang je slimme meter de spanning door geeft kan je ook deze tool gebruiken om heel makkelijk de spanningen te zien en ook gewaarschuwd worden als de spanning hoger word dan je zelf ingestelde waarde.
P1 Toolkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 19:59
Daveth schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Zolang je slimme meter de spanning door geeft kan je ook deze tool gebruiken om heel makkelijk de spanningen te zien en ook gewaarschuwd worden als de spanning hoger word dan je zelf ingestelde waarde.
P1 Toolkit
Weet ik. Meermaals gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 16-09 17:20
Leoniq schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:10:
Ik lees het voltage via de omvormet uit. En een stopcontact kwh meter ook al eens gekeken. Op de top van opbrengst hier nooit hoger dan 237 volt. Dat weet je dan en is het voor mij prima.
Met de spanning op de omvormer kun je niet naar je netbeheerder toestappen als die te hoog is, aangezien die kan verschillen van de netspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
mathijshooi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Precies dat . Ik heb een 3 fase aansluiting en wil weten welke fase de laagste spanning heeft tussen 11:00 - 16:00 uur om daar dan de omvormer van 5000 Wp die steeds uitvalt op aan te sluiten.
Tevens wil ik zien wat de spanning doet als de Zappi EV lader op 1 fase modus of op 3 fase modus aan het laden is op volledige zonne-energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
MajaMestreech schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Met de spanning op de omvormer kun je niet naar je netbeheerder toestappen als die te hoog is, aangezien die kan verschillen van de netspanning.
Maar daarom haalde ik een losse stekker kwh aan. Dingen kosten weinig maar geven ook live de netspanning weer. En die komt aardig overeen met die van de fases van de omvormer op de piek van opbrengst.

Had deze vroeger voor monitoren verbruik en excel sheets. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvKe2Ci9xEBBIqEOzNAF8psRIbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsQc7nMGYAYfuDzU8J3KfsMu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:52:
Waarom zou je überhaupt willen weten wat je zonnepanelen opwekken? Als de lampjes op de omvormer branden dan doet hij het, toch?

Nee, ik kan het me juist wel heel goed voorstellen dat je graag inzicht wilt hebben in het voltage. En natuurlijk kun je een voltmeter / multimeter aanschaffen en die regelmatig inprikken maar dat geeft slechts moment-opnames terwijl de spanning continu wisselt. Wolkje voor de zon? Voltage omlaag. Wolkje weg? Voltage omhoog. De buurman die zijn lege elektrische auto aan de turbo-lader hangt, voltage omlaag. Batterij vol geladen? Voltage omhoog. En zo kan ik nog wel even door gaan. Wil je het goed weten dan moet je haast continu meten.
Simpel, het geeft mensen inzicht in wat er gebeurd met het stroomnet in de straat. Een te hoge spanning kan juist een reden zijn om gebruikers te alarmeren zodat ze de uitval van hun omvormer kunnen proberen te voorkomen. Bijvoorbeeld door hun eigen gebruik omhoog te schroeven. En tuurlijk, dan kun je beter dicht bij je panelen meten… maar zelfs dan kan het nog waardevol zijn om te weten wat de energiemeter op de P1 poort rapporteert.

Sterker nog, voor de gelukkigen onder ons met een drie-fase aansluiting en een of meer enkel-fasige omvormers kunnen er zelfs op sturen door regelmatig de omvormers naar de meest gunstigste fase te zetten.
Natuurlijk, dat zou echt een hele handige feature zijn. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven is dat niet zo makkelijk te implementeren.

Voltages rapporteren is mijns inziens laaghangend fruit. Het uitlezen van de P1 meter en het interpreteren van de data dat is al bekend. Die data is ook in de API beschikbaar. Je hebt alleen een extra veld, tabel of ENUM nodig (afhankelijk van de opbouw van hun database) om de data in op te slaan. Iets wat ze vrij simpel kunnen realiseren; het is op dat vlak hetzelfde trucje herhalen als wat ze moesten doen om de recent geïntroduceerde water meter te ondersteunen. Tot slot moeten ze een nieuwe grafiek maken. Ook hiervoor geldt dat ze dat (voor de watermeter) eerder hebben gedaan. Waarschijnlijk kunnen ze simpelweg de code hergebruiken.

Zoals gezegd, laaghangend fruit… klaar om geplukt te worden.
Hier in de wijk lopen de spanningen nogal hoog op maar net niet genoeg dat de panelen uit vallen. Maar nu heeft het enorme schoolgebouw hier in de straat heeft het plan opgevat om na de zomer het dak vol te plakken met zonnepanelen. Daarnaast is een verhuurder met veel huizen in de buurt bezig met een grote ‘verduurzaamingsactie’ waarbij ze de daken van hun panden massaal vol leggen met panelen. Het is dus een kwestie van tijd voordat de elektrische spanningen niet meer de enige spanningen zijn die hoog oplopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Is er een mogelijkheid in de app om de stroom totaal grafiek (nu) langzamer te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:53
Henri. schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:53:
Is er een mogelijkheid in de app om de stroom totaal grafiek (nu) langzamer te laten lopen?
Dat is de stroom die je "nu" werkelijk gebruikt, dat kan toch niet langzamer. Dan moet je alle gegevens opslaan en vertraagd weergeven.
Is er een reden waarom dat langzamer moet gaan?
Bij mij verspringt de waarde elke 5 seconden, bij een kennis elke seconde. Dat is afhankelijk van het type slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Henri. schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:53:
...of bedoel je dat je ipv 1 minuut op de x-as daar een tijdsduur van bijvoorbeeld 5 minuten zou willen zien?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
RiDo78 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:57:
[...]

Zoals gezegd, laaghangend fruit… klaar om geplukt te worden.

[...]
Zo is er meer laaghangend fruit zoals de presentatie van import en expert voor beide telwerken (normaal en laag) ipv enkel het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
RHDTLEB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:10:
@HomeWizard_NL zijn er plannen voor het toevoegen van thermometers? Ik zou graag de temperatuur van m'n huis, de buitentemperatuur en ook de aanvoer- en retour temperatuur in mijn warmtepomp monitoren.
Of heeft iemand een tip om dit te loggen en in een 3rd party app te combineren met HW data?

Thanks!
Gebruik zelf de shelly p1 met temperatuur sensoren, shelly is integreerbaar in HomeAssistant. Met de pm1 kan je ook de electra verbruik meten. De HW data is ook te zien bij HomeAssitant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87NL
  • Laatst online: 09-01 12:26
Ik lees even mee, ik heb sinds vorige week eindelijk een slimme meter. Morgen ontvangen wij onze P1 meter.

Ik heb 20 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer (api verbinding kan gemaakt worden met de P1). Verder ben ik benieuwd of iemand hier ervaring heeft met de Wall connector Gen3 van Tesla.

Is deze lader ook uit te lezen in de homewizard app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:39
Jeroen87NL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:21:
Ik lees even mee, ik heb sinds vorige week eindelijk een slimme meter. Morgen ontvangen wij onze P1 meter.

Ik heb 20 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer (api verbinding kan gemaakt worden met de P1). Verder ben ik benieuwd of iemand hier ervaring heeft met de Wall connector Gen3 van Tesla.

Is deze lader ook uit te lezen in de homewizard app?
Alleen als je een aparte kWh meter van Homewizard ertussen zet. Anders zit de stroomafname van de laadpaal in de totale afname via je p1 en kun je hem niet apart volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87NL
  • Laatst online: 09-01 12:26
BGFG schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Alleen als je een aparte kWh meter van Homewizard ertussen zet. Anders zit de stroomafname van de laadpaal in de totale afname via je p1 en kun je hem niet apart volgen.
Bedankt voor het heldere antwoord, hier kan ik wat mee. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:13
BGFG schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Dus als je zo'n 1-fase of 3-fase MID besteld dan kunnen de installateurs van de laadpaal deze voor je installeren en kan je het laadgedrag van je auto monitoren? Hier komt over een paar weken ook een elektrische auto met laadpaal dus voor mij handige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:36
@GilbertvH Klopt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
GilbertvH schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Dus als je zo'n 1-fase of 3-fase MID besteld dan kunnen de installateurs van de laadpaal deze voor je installeren en kan je het laadgedrag van je auto monitoren? Hier komt over een paar weken ook een elektrische auto met laadpaal dus voor mij handige informatie.
Ik doe dit ook met een 3 fase kwh meter van Wizzard. Hier een screenshot. Grafiek laad het zien dat eerste deel een 2 fase skoda eraan hangt en daarna de ionic 1 fase. Mijn laadpaal is niet voorzien van een app. Maar nu mooi via 1 app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnBnajQKv4HNsfPQwOwGOnpxOXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vgro8GDi3e5niRjqnJDp8cOI.jpg?f=fotoalbum_large[quote]GilbertvH schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 07:17
Voor de mensen met problemen met het verbinden van de Energy socket. Ik heb er inmiddels een aantal verbonden en ook af en toe problemen gehad. Inmiddels heb ik denk ik het probleem redelijk kunnen lokaliseren.

Wat ik daarbij merkte, is wanneer ik bij het invoeren van het WiFi wachtwoord op mijn iPhone ging switchen naar bijv. 1password, dat die daarna niet meer wou verbinden. Kopieer ik het WiFi wachtwoord van tevoren en verlaat daardoor ook niet de Energy app tijdens de installatie, dan gaat die wel in 1 keer goed.

Wellicht dat @HomeWizard_NL daar iets mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb sinds vandaag een P1 meter van Homewizard aangesloten, met een splitter zodat ik Enelogic er voorlopig nog naast kan blijven gebruiken. Ik heb Energy+ ook maar afgesloten om te zien of daarmee de functionaliteit van Enelogic gematcht kan worden. Dat valt me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Het dashboard van Enelogic is veel overzichtelijker en bevat meer informatie. Wat me ook opvalt dat het live verbruik in Homewizard niet te zien is. De ‘Stroomverbruik’ grafiek krijgt zelfs maar om de 15 minuten een update? Gas iedere 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 23:03
The Legend schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:21:
Ik heb sinds vandaag een P1 meter van Homewizard aangesloten, met een splitter zodat ik Enelogic er voorlopig nog naast kan blijven gebruiken. Ik heb Energy+ ook maar afgesloten om te zien of daarmee de functionaliteit van Enelogic gematcht kan worden. Dat valt me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Het dashboard van Enelogic is veel overzichtelijker en bevat meer informatie. Wat me ook opvalt dat het live verbruik in Homewizard niet te zien is. De ‘Stroomverbruik’ grafiek krijgt zelfs maar om de 15 minuten een update? Gas iedere 5 minuten.
Ik heb met de p1 meter gewoon live verbruik, mijn gas is dan weer per uur maar, dat ligt aan mn gasmeter. Heb je met de Enelogic wel live verbruik?

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:10
The Legend schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:21:
Stroomverbruik wordt gemaakt uit de omvormer+p1 data. Je omvormer is per 15 minuten. Dus de grafiek ook. We kunnen hier niet magisch resolutie bij verzinnen :) ik vermoed dan ook dat dit data is die in enelogic helemaal niet aanwezig was aangezien hiervoor de omvormer gemeten moet worden. Het kan ook realtime met onze kwh meter op je pv groep.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 31-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

HomeWizard_NL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Stroomverbruik wordt gemaakt uit de omvormer+p1 data. Je omvormer is per 15 minuten. Dus de grafiek ook. We kunnen hier niet magisch resolutie bij verzinnen :) ik vermoed dan ook dat dit data is die in enelogic helemaal niet aanwezig was aangezien hiervoor de omvormer gemeten moet worden. Het kan ook realtime met onze kwh meter op je pv groep.
Ik zie nu dat het live verbruik in het ‘nu’ tabblad zit, maar daar doen de andere grafieken logischerwijs niets. In Enelogic heb ik een live grafiek van verbruik en opwek (opwek met kWh meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
The Legend schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:27:
[...]

Ik zie nu dat het live verbruik in het ‘nu’ tabblad zit, maar daar doen de andere grafieken logischerwijs niets. In Enelogic heb ik een live grafiek van verbruik en opwek (opwek met kWh meter).
Met Homewizard toch ook, tenminste als je een kWh meter voor je pv hebt? Bij mij wel in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

In navolging op mijn Domoticz plugins voor de Wi-Fi P1 meter en de Wi-Fi Watermeter kom ik nu met de Domoticz plugin voor de Wi-Fi Energy Socket.

De plugin maakt 3 apparaten aan.
  1. Een energie meter die het actuele verbruik en het totale verbruik registreert.
  2. Een schakelaar waarmee je de socket aan en uit kan zetten (mits deze niet is geblokkeerd).
  3. Een wifi signaalmeter die laat zien hoe sterk het wifi signaal van de energy socket is.
De plugin voor de p1 meter heeft overigens ook een update ontvangen. Dus als je deze gebruikt dan is het aan te raden om de aangepaste versie te installeren.

@HomeWizard_NL Wanneer gaan jullie mijn aankopen sponsoren voor al dit werk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Sinds gisteren overgegaan van 1x35A naar 3x25A met bijbehorende nieuwe meter (kaifa smr 5.5)

Nu is het probleem ontstaan dat mijn Homewizard p1 dongle meerdere keren per dag de verbinding met het netwerk verliest. De enige manier om dit te herstellen is de p1 meter loshalen en terugplaatsen in de meter.

Heb alles al verwijderd en opnieuw geconfigureerd maar dit heeft niet geholpen. Iemand een idee/tip hoe dit weer als vanouds werkend te krijgen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik volg de discussie hier over dynamische tarieven en voltages loggen met een HW P1 meter. Mijn Sagemcom meter geeft die waarden netjes elke seconde door.

Wil hier toch even jullie attenderen op het gemak van de Homey. Op een Homey is de HW P1 meter zonder enig probleem te koppelen en het mooie is dat Homey alle doorgegeven waarden automatisch logt. Ook bestaat er een prachtige gratis app ‘Power by the Hour’ die je verbruik koppelt aan je tarieven, ook dynamische tarieven. Zonder enig rekenwerk heb je zo je kosten per dag, per maand, etc.

Voor bezitters van een SolarEdge omvormer: je weet dat je de gemeten AC voltages in het monitoring platform kunt zien, ook in grafiekvorm en per dag/week/maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Gossie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:08:
Ik volg de discussie hier over dynamische tarieven en voltages loggen met een HW P1 meter. Mijn Sagemcom meter geeft die waarden netjes elke seconde door.

Wil hier toch even jullie attenderen op het gemak van de Homey. Op een Homey is de HW P1 meter zonder enig probleem te koppelen en het mooie is dat Homey alle doorgegeven waarden automatisch logt. Ook bestaat er een prachtige gratis app ‘Power by the Hour’ die je verbruik koppelt aan je tarieven, ook dynamische tarieven. Zonder enig rekenwerk heb je zo je kosten per dag, per maand, etc.

Voor bezitters van een SolarEdge omvormer: je weet dat je de gemeten AC voltages in het monitoring platform kunt zien, ook in grafiekvorm en per dag/week/maand?
Maar dan moet je slimme meter het voltage wel doorgeven. Die van mij doet dat niet :( . Bij goodwe kune je het voltage wel loggen, maar dan moet je iedere keer een export maken, niet heel handig.
Normaliter interesseert mij het voltage niet, maar Enexis heeft iets aangepast in het net waardoor de hele buurt sinds 1 week last heeft van uitschakelende omvormers door een te hoge spanning. Dan is het wel interessant om dit te volgen.

[ Voor 10% gewijzigd door BGFG op 04-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossie
  • Laatst online: 16-11-2024
BGFG schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Maar dan moet je slimme meter het voltage wel doorgeven. Die van mij doet dat niet :( .
Snap ik, en da’s lullig. Had hier eerst een DSMR 2.1 meter, zo’n ISKRA. Maar voor load balancing wilde ik elke seconde een datagram. Heb toen bij Enexis een nieuwe meter aangevraagd (in 2020). Was tot mijn verbazing binnen een week geregeld! Misschien een optie? Is helaas niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Gossie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Snap ik, en da’s lullig. Had hier eerst een DSMR 2.1 meter, zo’n ISKRA. Maar voor load balancing wilde ik elke seconde een datagram. Heb toen bij Enexis een nieuwe meter aangevraagd (in 2020). Was tot mijn verbazing binnen een week geregeld! Misschien een optie? Is helaas niet gratis.
Klopt, maar kost ruim €200,- en duurt laaaang. Om nou geld te betalen aan Enexis om te kunnen bekijken waarom Enexis het netwerk niet voor mekaar heeft gaat me wat te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Stedin heeft hem hier gratis uitgewisseld. Een belletje met een goed argument kun je er altijd aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
BGFG schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Normaliter interesseert mij het voltage niet, maar Enexis heeft iets aangepast in het net waardoor de hele buurt sinds 1 week last heeft van uitschakelende omvormers door een te hoge spanning. Dan is het wel interessant om dit te volgen.
He wat toevallig, bij ons in de wijk heeft Enexis een aantal maanden terug ook iets aangepast om de spanning in de wijk te verlagen maar helaas hebben ze het verkeerde gedaan waardoor de spanning hoger is geworden ipv. lager. Zeker dezelfde werkinstructie geweest?

[ Voor 13% gewijzigd door MajaMestreech op 04-06-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
MajaMestreech schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:01:
[...]

He wat toevallig, bij ons in de wijk heeft Enexis een aantal maanden terug ook iets aangepast om de spanning in de wijk te verlagen maar helaas hebben ze het verkeerde gedaan waardoor de spanning hoger is geworden ipv. lager. Zeker dezelfde werkinstructie geweest?
We gaan wel een beetje off topic langzamerhand; situatie lijkt idd vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Kan een HW 3-fase kWh-meter ook worden aangesloten op een 1-fase groepenkast en werkt deze dan ook? (in voorbereiding op verzwaring naar 3-fasen op later moment)

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ArPi75 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:54:
Kan een HW 3-fase kWh-meter ook worden aangesloten op een 1-fase groepenkast en werkt deze dan ook? (in voorbereiding op verzwaring naar 3-fasen op later moment)
Ja, gewoon 1 fase en nul gebruiken.
Heb dat hier ook zo gedaan in voorbereiding naar 3 fasen.

Let wel op; je kunt niet meer dan 16A verbruik totaal over de 3 fasen hebben, want dan is je nul (0) niet dik genoeg. Er is nu nog geen 120 graden fase verschil. En geen apparaten die de draaistroom nodig hebben.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
Een vraag: Mijn installateur heeft vanochtend een SDM230 aangesloten om het verbruik van mijn warmtepomp te meten, maar nu heb ik hem op de app aangesloten en krijg ik in de app een stroomexport te zien. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling en maakt het rekenen in Home Assistant er voor mij ook niet makkelijker op, dus kan iemand me helpen hoe ik de export naar de import krijg? De gemeten waardes zullen kloppen, het is alleen een beetje jammer dat ze negatief zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 13:46
MajaMestreech schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Precies dat . Ik heb een 3 fase aansluiting en wil weten welke fase de laagste spanning heeft tussen 11:00 - 16:00 uur om daar dan de omvormer van 5000 Wp die steeds uitvalt op aan te sluiten.
Tevens wil ik zien wat de spanning doet als de Zappi EV lader op 1 fase modus of op 3 fase modus aan het laden is op volledige zonne-energie.
Mocht je de P1 meter aan Homey koppelen, kun je de spanning van de 3 fases live zien :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58cI08D3AGvi4u7ffrQmJl3lDmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LzBDD9LstlUmFFIKx8gCuerg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Aziraphale schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:30:
Een vraag: Mijn installateur heeft vanochtend een SDM230 aangesloten om het verbruik van mijn warmtepomp te meten, maar nu heb ik hem op de app aangesloten en krijg ik in de app een stroomexport te zien. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling en maakt het rekenen in Home Assistant er voor mij ook niet makkelijker op, dus kan iemand me helpen hoe ik de export naar de import krijg? De gemeten waardes zullen kloppen, het is alleen een beetje jammer dat ze negatief zijn.
Heeft je installateur als volgt geïnstalleerd? https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat lijkt me wel. Hij had al eerder een 630 geplaatst en die meet wel positief.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Aziraphale klinkt als verkeerd om aangesloten. Overigens kun je in HA met een template sensor eenvoudig je negatieve getal positief maken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
Aziraphale schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:30:
De meter goed aansluiten, dus niet L-IN en L-OUT verwisselen zoals je installateur hoogstwaarschijnlijk heeft gedaan.
Gizz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:53:
@Aziraphale klinkt als verkeerd om aangesloten. Overigens kun je in HA met een template sensor eenvoudig je negatieve getal positief maken.
In HA krijg je het vast wel goed, maar als je de Home Wizard app ook nog wel eens wilt gebruiken zou ik het probleem toch gewoon bij de bron aanpakken.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 07-06-2023 16:56 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Xander schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:55:
[...]

De meter goed aansluiten, dus niet L-IN en L-OUT verwisselen zoals je installateur hoogstwaarschijnlijk heeft gedaan.

[...]

In HA krijg je het vast wel goed, maar als je de Home Wizard app ook nog wel eens wilt gebruiken zou ik het probleem toch gewoon bij de bron aanpakken.
Zou best kunnen dat hij dat gedaan heeft. Is dat gewoon kwestie van de groep afschakelen en dan de draden omprikken?

Overigens doe ik alles in HA. Enige waarvoor ik de HW app heb is om de meters met mijn netwerk te verbinden. Een template sensor zou dus een prima snelle fix zijn, maar hoe maak ik die @Gizz ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Aziraphale hier staat een voorbeeld.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
Aziraphale schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Zou best kunnen dat hij dat gedaan heeft. Is dat gewoon kwestie van de groep afschakelen en dan de draden omprikken?
Ja in principe wel. :)

Aangenomen dat de meter inderdaad ná de groepsschakelaar is aangesloten en dat de draden lang genoeg zijn om daadwerkelijk te kunnen wisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 07-06-2023 21:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Iemand anders hier ook een probleem met de app? Ik krijg een request failed error of gewoon een leeg scherm.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-10-2024
Goedemorgen!

is het ook mogelijk om in het overzicht een variabel jaarlijks overzicht te maken ?
als ik nu op 'jaar ' klik zie ik logischerwijs van jan - dec.

echter zou ik voor de facturatie en jaarnota ook een grafiek van bijvoorbeeld mei '22 tot mei '23' willen zien.
iemand hier ervaring mee, of is dit niet mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Termy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 02:25:
Iemand anders hier ook een probleem met de app? Ik krijg een request failed error of gewoon een leeg scherm.
Hier (Android) werkt alles momenteel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
roans schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:20:
Goedemorgen!

is het ook mogelijk om in het overzicht een variabel jaarlijks overzicht te maken ?

echter zou ik voor de facturatie en jaarnota ook een grafiek van bijvoorbeeld mei '22 tot mei '23' willen zien.
Kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Goedemorgen!

Die vraag heb ik enige maanden geleden gesteld, is nu niet mogelijk, komt ook niet op korte termijn.

Dat was destijds het antwoord iig.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Goedemorgen!

Je kunt een Excel export maken en dan handmatig filteren, maar niet binnen de app zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Oon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Je kunt een Excel export maken en dan handmatig filteren, maar niet binnen de app zelf
Dat klopt, had ik er bij kunnen zetten, zo heb ik het ook gedaan. Klikken in de app is net iets simpeler ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Hier (Android) werkt alles momenteel normaal.
Hier ondertussen gelukkig ook weer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Vandaag was er een Growatt storing en daardoor is er dus een halve dag geen data naar de server gestuurd. en helaas daardoor is de data in de app van Homewizzard nu ook nutteloos geworden... Erg jammer dat niet niet even gecorrigeerd word achtgeraf door nog een keer data op te halen of iets dergelijks.

Ik denk dat ik mijn abbo dus ook maar weer op zeg want de data is nu al corrupt/afwijkend en dus niet meer waardevol.
Iets wat een mooie functie had moeten zijn is door de manier van implementeren helaas nutteloos gebleken. Growatt heeft de data inmiddels grotendeels gecorrigeerd maar Homewizzard negeert alle data van de middag en haalt de data niet op en geeft 0 watt aan. Of er is iets aan de API veranderd of de Homewizzard implementatie laat te wensen over.

Als de app dit morgen dus niet gecorrigeerd heeft en op zijn minst de totalen weer kloppen Is het einde abbo omdat ik niets meer aan de data op lange termijn heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
De vraag is of het niet aan de API kant van Growatt zit.

Ik gebruik zelf (indirect) nog de oude Energylink van HomeWizard, dus geen idee. Maar ik heb onlangs vanwege een storing bij SolarEdge (aan hun cloud kant) ook vertekende data via de API van SolarEdge (via Home Assistant) uitgelezen. Alle data had een vertraging tot wel 12 u. Zat ik volgens de API lekker stroom op te wekken middernacht... Bij SolarEdge hebben ze dit wel gecorrigeerd achteraf, dus de data is wel netjes geupload, maar niet netjes (tijdig) verwerkt voor het uitlezen via de API. Ik vind het nog altijd erg jammer dat ik de SolarEdge niet lokaal kan uitlezen en zo helemaal niet afhankelijk ben van hun cloud.

Als je 99,9% accurate data wilt hebben, is de enige manier om zoveel mogelijk tussenschakels te omzeilen en zelf lokaal (!) de boel uitlezen en verwerken in je eigen database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Het ziet er uit alsof er is geprobeerd data is op te halen. Vervolgens was de server offline en is er 0 ingevoerd als waarde en dat de hele middag met 15 minuten intervals en de waardes zijn dan ook sinds de storing een flatline. We gaan zien wat hij morgen gaat doen.

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 08-06-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34
Ondanks dat de grafiek inderdaad sinds vanmiddag een mooie rechte lijn geeft, klopt de opwek bij mij wel met wat er richting pvoutput is gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:01
computerjunky schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:03:
Vandaag was er een Growatt storing en daardoor is er dus een halve dag geen data naar de server gestuurd. en helaas daardoor is de data in de app van Homewizzard nu ook nutteloos geworden... Erg jammer dat niet niet even gecorrigeerd word achtgeraf door nog een keer data op te halen of iets dergelijks.

Ik denk dat ik mijn abbo dus ook maar weer op zeg want de data is nu al corrupt/afwijkend en dus niet meer waardevol.
Iets wat een mooie functie had moeten zijn is door de manier van implementeren helaas nutteloos gebleken. Growatt heeft de data inmiddels grotendeels gecorrigeerd maar Homewizzard negeert alle data van de middag en haalt de data niet op en geeft 0 watt aan. Of er is iets aan de API veranderd of de Homewizzard implementatie laat te wensen over.

Als de app dit morgen dus niet gecorrigeerd heeft en op zijn minst de totalen weer kloppen Is het einde abbo omdat ik niets meer aan de data op lange termijn heb.
Bij mij is de grafiek en gegevens hersteld, zowel in HW app als in Growatt app. Niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:04
Gisteren mijn watermeter binnengekregen, enthousiast aangesloten en het principe werkt. Alleen lijkt hij 2x zoveel liters te registreren dan er daadwerkelijk verbruikt wordt. Heb al 3x gekalibreerd maar lijkt niks uit te maken. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
computerjunky schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:03:

De dag grafiek data wordt niet meer opgehaald, maar je week data wordt wel gewoon weer kloppend want dat werkt op meterstanden, ongeacht van hoe lang growatt offline is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-08 14:32
Iemand toevallig ervaring / een voorbeeldje met het aanturen van de HW energy sockets (aan / uit) vanuit Loxone?
Lijkt net even anders in Loxone verwerkt te moeten worden dan het uitlezen van de HW meters dus een beetje hulp is zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 19:42

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

@HomeWizard_NL Ik heb een vraagje. Sinds gisteren heb ik mijn Growatt middels een ShineWifi-stick gekoppeld aan HomeWizard. Data wordt netjes opgehaald en zoals verwacht in een resolutie van 15 minuten.

Alleen valt het me op dat de grafiek op de website van Growatt de opbrengst wel elke 5 minuten laat zien.
Let niet op de nachtelijke opbrengst, gisteren heeft het even geduurd voordat de stick werkte dus waarschijnlijk moest ie wat inlopen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK24JjhK4I_tawJa70PNjmDpZQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLmYJCvBmS7e4q4U7pyGZqXu.png?f=fotoalbum_large

De update interval staat ook op 5 minuten als je bij de properties van de logger kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxJE-2VGssGl2Zz7VnvbstMoEmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8etVlI9XyvUm53tsw3hmhmC.png?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, komt het verschil in 5min bij Growatt en 15 min in de HW app door een beperking in de API van Growatt? Of lezen jullie de API bewust elke 15 minuten uit ipv 5 minuten, bijvoorbeeld om de load op de HW backend te beperken? Indien dat laatste, is er een kans dat dit in de toekomst nog wordt aangepast zodat er wel van elke 5 minuten data wordt uitgelezen?

[ Voor 39% gewijzigd door Isegrimm op 09-06-2023 13:43 ]

Aldus sprak ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Isegrimm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:33:
@HomeWizard_NL Ik heb een vraagje. Sinds gisteren heb ik mijn Growatt middels een ShineWifi-stick gekoppeld aan HomeWizard. Data wordt netjes opgehaald en zoals verwacht in een resolutie van 15 minuten.

Alleen valt het me op dat de grafiek op de website van Growatt de opbrengst wel elke 5 minuten laat zien.
Let niet op de nachtelijke opbrengst, gisteren heeft het even geduurd voordat de stick werkte dus waarschijnlijk moest ie wat inlopen :)
[Afbeelding]

De update interval staat ook op 5 minuten als je bij de properties van de logger kijkt:
[Afbeelding]

Nu is mijn vraag, komt het verschil in 5min bij Growatt en 15 min in de HW app door een beperking in de API van Growatt? Of lezen jullie de API bewust elke 15 minuten uit ipv 5 minuten, bijvoorbeeld om de load op de HW backend te beperken? Indien dat laatste, is er een kans dat dit in de toekomst nog wordt aangepast zodat er wel van elke 5 minuten data wordt uitgelezen?
Dit is een bewuste keuze, er zijn maar 2 platformen die dit (5m) ondersteunen tot nu toe, en kost de nodige extra exceptions in alle code om correct te ondersteunen. Zeker bij gecalculeerde grafieken (stroom gebruik/zonverbruik) wordt op 5 minuten resolutie de kans dat je verkeerd berekend omdat de omvormer 1 minuut of 2 minuten achterloopt wel heel erg groot (en je die dus eigenlijk wel weer op 15 minuten wil doen). De stabiliteit van growatt laat ook nog wat te wensen over. Huidig prioriteren we het ondersteunen van meer merken boven een hogere resolutie voor deze 2 merken van de 8 waar we nu naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56
Dat zou gaaf zijn @HomeWizard_NL . Is er al iets bekend welke omvormer merken hierna toegevoegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Het voltage kan je niet aflezen toch? Hoe lezen jullie die nu af?

Zou graag willen weten wat de voltage zijn en of die boven de 253v uitkomt ivm zonnepanelen.

Toegang tot de omvormer heb ik helaas niet weet niet eens waar die is denk op het dak ergens. Is een huurappartement in een complex waarvan het hele dak vol ligt en iedereen een aantal panelen ter beschikking heeft op zijn groepenkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
dhrto schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:09:
Ik vind het nog altijd erg jammer dat ik de SolarEdge niet lokaal kan uitlezen en zo helemaal niet afhankelijk ben van hun cloud.

Als je 99,9% accurate data wilt hebben, is de enige manier om zoveel mogelijk tussenschakels te omzeilen en zelf lokaal (!) de boel uitlezen en verwerken in je eigen database.
Dat kan gewoon via modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
NicoHF schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:31:
Het voltage kan je niet aflezen toch? Hoe lezen jullie die nu af?

Zou graag willen weten wat de voltage zijn en of die boven de 253v uitkomt ivm zonnepanelen.

Toegang tot de omvormer heb ik helaas niet weet niet eens waar die is denk op het dak ergens. Is een huurappartement in een complex waarvan het hele dak vol ligt en iedereen een aantal panelen ter beschikking heeft op zijn groepenkast
Makkelijkste manier is de API aanzetten in de instellingen en het tooltje van 1 van e forum leden hier gebruiken. die geeft netjes het voltage aan.

Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
GM15 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:47:
[...]

Dat kan gewoon via modbus.
Daarvoor moet je nog altijd een stukje extra hardware aanschaffen toch? Dan kan ik net zo goed de kWh meter van HW kopen. Mijn SolarEdge omvormer heeft gewoon een LAN aansluiting, maar daar kun je helaas standaard niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
dhrto schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Daarvoor moet je nog altijd een stukje extra hardware aanschaffen toch? Dan kan ik net zo goed de kWh meter van HW kopen. Mijn SolarEdge omvormer heeft gewoon een LAN aansluiting, maar daar kun je helaas standaard niks mee.
Misschien even een kwartiertje googelen. Wellicht gaat er een wereld voor je open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Dank voor de hint! Lijkt erop dat je tegenwoordig via TCP iets kan doen, i.p.v. via een RS485 oplossing (aka extra hardware) wat ik eerder tegengekomen ben. Voorheen was er een (bewuste) firmware bug blijkbaar met bepaalde types omvormers, waardoor dit niet goed werkte.

Heb jij hier eerstehands ervaring mee en nog wat concrete tips die je kunt / wilt delen? Dit vertelt Google mij niet namelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
dhrto schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:52:
Dank voor de hint! Lijkt erop dat je tegenwoordig via TCP iets kan doen, i.p.v. via een RS485 oplossing (aka extra hardware) wat ik eerder tegengekomen ben. Voorheen was er een (bewuste) firmware bug blijkbaar met bepaalde types omvormers, waardoor dit niet goed werkte.

Heb jij hier eerstehands ervaring mee en nog wat concrete tips die je kunt / wilt delen? Dit vertelt Google mij niet namelijk ;)
Nee zelf geen setup met modbus over tcp. Meet zelf de Solaredge realtime middels https://openenergymonitor.org/ Dit forum is wel een aardig startpunt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2117968 en er zijn legio voorbeelden van implementaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:04
dhrto schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:52:

Zelf gebruik ik modbus in combinatie met Home Assistant. Als je de juiste omvormer hebt zet je dit aan in de omvormer en je kan alles lokaal uitlezen.

https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge_local/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Thx! Dat had ik ook als eerste geprobeerd, maar helaas geeft mijn inverter niet thuis (SE5000H). Misschien nog maar eens buurten of er een firmware update is geweest met meer opties in het menu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Nu online
Pas op, niet iedere slimme meter geeft voltage door aan de P1. Mijn Kaifa slimme meter heeft geen voltage.
computerjunky schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Makkelijkste manier is de API aanzetten in de instellingen en het tooltje van 1 van e forum leden hier gebruiken. die geeft netjes het voltage aan.

Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)"

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Tebbie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:15:
Pas op, niet iedere slimme meter geeft voltage door aan de P1. Mijn Kaifa slimme meter heeft geen voltage.

[...]
Ok interessant. In dat geval kan je gewoon een wattmeter via WiFi of iets dergelijks kopen voor een tientje of 2 en daarmee het voltage meten. Ik heb Nedis WiFi watt meters/schakelaars en die geven ook het net voltage aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-08 14:32
@dhrto
Beetje off topic onder HomeWizard. Hier via modbus tcp Solaredge geïntegreerd met Loxone en dat werkt prima. Kan zowel via UTP als wifi alleen is laatste zo sterk als de verbinding en daardoor minder stabiel. Moet wel aangezet worden in de omvormer.

SolarEdge HD-Wave Omvormer Installatiehandleiding:
https://knowledge-center....installation_guide_nl.pdf

SunSpec Information Model Specification:
https://sunspec.org/wp-co...ormation-Models-12041.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56
Alpha89 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:00:
Dat zou gaaf zijn @HomeWizard_NL . Is er al iets bekend welke omvormer merken hierna toegevoegd worden?
Mijn vraag is inmiddels beantwoord door de laatste nieuwsbrief! Huawei, Solis en Solax staan als volgende in de rij om te onderzoeken OF een koppeling mogelijk is. TOP! _/-\o_

Overigens ben ik overgestapt van Enelogic naar HomeWizard. Wat ik nog een beetje mis is het "vriendensysteem" wat toch wel leuk een wedstrijdje te houden wie is t zuinigst met de buren.

Maar overall veel blijer met HomeWizard. Ze voegen vaak nieuwe functies toe en het platform lijkt veel beter onderhouden. Daarnaast vind ik het veel fijner om met een app te werken dan met puur web only. Tot slot is de Apple Watch complicatie super fijn. Zo zie ik in 1 oogopslag dat ik wat veel aan het produceren ben en bijvoorbeeld ffe mijn auto kan opladen. Maakt mij toch een flink stuk bewuster van mijn energieverbruik dan Enelogic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Alpha89 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Mijn vraag is inmiddels beantwoord door de laatste nieuwsbrief! Huawei, Solis en Solax staan als volgende in de rij om te onderzoeken OF een koppeling mogelijk is. TOP! _/-\o_

Overigens ben ik overgestapt van Enelogic naar HomeWizard. Wat ik nog een beetje mis is het "vriendensysteem" wat toch wel leuk een wedstrijdje te houden wie is t zuinigst met de buren.

Maar overall veel blijer met HomeWizard. Ze voegen vaak nieuwe functies toe en het platform lijkt veel beter onderhouden. Daarnaast vind ik het veel fijner om met een app te werken dan met puur web only. Tot slot is de Apple Watch complicatie super fijn. Zo zie ik in 1 oogopslag dat ik wat veel aan het produceren ben en bijvoorbeeld ffe mijn auto kan opladen. Maakt mij toch een flink stuk bewuster van mijn energieverbruik dan Enelogic.
Hier ook overgestapt tijd terug, mogelijkheden om vanalles te meten zijn veel uitgebreider bij Homewizard, ook zeker met de watermeter. Inmiddels 4 kWh meters voor zonnepanelen, warmtepomp, airco in meterkast. Met enelogic is dat toch behelpen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
firecaps30 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:52:
In de zonverbruik grafiek wordt deze data toch ook opgeteld en vervolgens uitgesplitst in direct verbruik en teruglevering? Vandaar dat het mij logisch leek dat hier misschien ook een optie voor was. (Nog) niet helaas.. @HomeWizard_NL :)
Ik zie vandaag een Opwek totaal grafiek in de app, precies wat ik zocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Alpha89 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Nou het vriendensysteem is hier bij de wizzard ook. Wel iets anders, maar je kan je vrien/buurman toevoegen. Dan ziet hij en jij exact wat het verbruik is. Of je dat met sockets erbij moet doen?. Kan je buur de ijskast bijvoorbeeld uitzetten etc. Dus met alleen een P1 of kwh is dar geen issue.

Wellicht komt er een read only als je iemand toevoegde. Dan kan die andere niets wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
firecaps30 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Ik zie vandaag een Opwek totaal grafiek in de app, precies wat ik zocht!
Mooi, ook hier precies wat ik nog zocht met 2 zonnepaneel systemen :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
henkNL schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Mooi, ook hier precies wat ik nog zocht met 2 zonnepaneel systemen :)
Hm, ik zie 'm hier nog niet ertussen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
Gramser schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb het energy+ abonnement, misschien maakt dat nog uit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
firecaps30 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb het energy+ abonnement, misschien maakt dat nog uit..
Dat maakt zeker uit, maar die heb ik ook ;)

Maar, kleine edit: inmiddels zichtbaar:)

Leuke toevoeging misschien @HomeWizard_NL : als je de efficiëntie van de zonnepanelen wil kunnen weergeven, zou de klant het aantal Wp per installatie kunnen invullen, waarna de app de totale opwek deelt door het totale aantal Wp, om dan een efficiëntiecijfer te geven (weergegeven in aantal kWh per kWp). Beetje zoals de COP van een warmtepomp O-)

[ Voor 46% gewijzigd door Gramser op 14-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb een SMA omvormer maar die zal ook nooit werken met de HW app (want geen internetverbinding).
Maar ik vind dat niet eens erg want in die tijd (2011) had een omvormer gewoon nog een display op de kast zelf en een BT verbinding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daisy_D
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-02 21:14
Gisteren de koppeling gemaakt tussen homewizard en Ephase. Het valt me op dat hij wel zonverbruik weergeeft, maar bovenin blijft hij op 0.0 staan. Hebben meer mensen dit?
Gisteren was er meer zonverbruik, maar gaf hij ook 0.0 aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYcS4oPqdHdKyhD8G4vOhvZf7j4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBHp2zTn67H71JNcYuG57t2H.png?f=fotoalbum_large

Heeft meer te maken met HomeWizard dan Enphase => verplaatst

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 21-06-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb een SMA omvormer maar die zal ook nooit werken met de HW app (want geen internetverbinding).
Maar ik vind dat niet eens erg want in die tijd (2011) had een omvormer gewoon nog een display op de kast zelf en een BT verbinding. :)
Mijn Goodwe heeft dat ook, maar dit scheelt naar de kelder lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Mijn Goodwe heeft dat ook, maar dit scheelt naar de kelder lopen :+
Waarom zou je naar de kelder moeten lopen wanneer je Goodwe een BT-verbinding heeft?
Ik zie de waarden van mijn SMA (productie en injectie) gewoon in een app (wel niet diegene van HW).
En dat in real time en niet om de 5 of 15 minuten. :)
Indien dat niet lukt met BT hangt op de kring van de PV-omvormer dan gewoon een MID kWh teller van een paar €. Ook geen cloud nodig waar je afhankelijk van bent noch een betalend abo om die waarden te kunnen binnenhalen. Binnen enige tijd heb je die kWh teller al terugverdiend. De mijne gaat al 12 jaar mee (een MID teller was in die tijd hier een verplichting, die was toen al na een paar dagen terugverdiend). :)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Waarom zou je naar de kelder moeten lopen wanneer je Goodwe een BT-verbinding heeft?
Ik zie de waarden van mijn SMA (productie en injectie) gewoon in een app (wel niet diegene van HW).
En dat in real time en niet om de 5 of 15 minuten. :)
Indien dat niet lukt met BT hangt op de kring van de PV-omvormer dan gewoon een MID kWh teller van een paar €. Ook geen cloud nodig waar je afhankelijk van bent noch een betalend abo om die waarden te kunnen binnenhalen. Binnen enige tijd heb je die kWh teller al terugverdiend. De mijne gaat al 12 jaar mee (een MID teller was in die tijd hier een verplichting, die was toen al na een paar dagen terugverdiend). :)
Ik reageerde op het schermpje, dat heeft mijn Goodwe ook. Of hij BT heeft, geen idee.

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 14-06-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Het is mij niet helemaal duidelijk of mijn krachtstroomgroep (werkplaats) apart gemeten wordt en uiteraard getoond. Het totale verbruik van die groep wil ik graag weten.

Ik heb naast krachtstroom voor de werkplaats, ook een krachtstroomgroep voor de kookplaat.

Mijn aansluiting is een 3 x 25A

Alvast dank, Marten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Als je maar 1 aansluiting (meter) hebt, dan zit die werkplaats daarbij in. Je kunt die alleen apart inzichtelijk maken door een kWh-meter op die krachtstroomgroep te zetten, dan kan de app het onderscheid tonen tussen het totaal van de P1-meter en het verbruik dat wordt gemeten via de kWh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 07:23
Ik heb sinds vandaag een Homewizard P1 ivm zonnepanelen. Wat ik me nog afvraag is of ik ook het actuele verbruik in huis kan zien. Ik zie nu alleen de teruglevering maar niet het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Nee, kan niet (zomaar). De P1-meter meet maar 1 ding, en dat is of er stroom van het net wordt afgenomen of wordt teruggeleverd.

Maar eigenlijk zie je dus een negatief verbruik :+
Pagina: 1 ... 86 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic