Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor de mensen die een watermeter gebruiken: wat voor verbruik hebben jullie? 5857L water hier voor de periode 1 mei - 19 mei. Lijkt mij aan de hoge kant? Verkeerde meting oid?

Mijn V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:19
Workaholic schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:10:
Voor de mensen die een watermeter gebruiken: wat voor verbruik hebben jullie? 5857L water hier voor de periode 1 mei - 19 mei. Lijkt mij aan de hoge kant? Verkeerde meting oid?
Ik zit op 4567 liter, ik vermoed dat het bij gewoon klopt, gaat o.a. hard met douchen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:34
Ik zit hier ook op zo'n dike 5 m3 aan water is vrij normaal
M;n maand gebruik is rond de 10 m3 zie picture

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ok - thanks, goed voor de bewustwording ook dit.

Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-06 05:09
RiDo78 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Zoals al door anderen gezegd is dit een bekend probleem. De kostenstaten zijn bij HW niet bruikbaar behalve als je een meerjaarscontract hebt waarbij er geen belastingen oid. wijzigen.

Hoe ze het nu geïmplementeerd hebben is niets meer dan een simpele berekening van tarief x kWh. Verander je het tarief, dan veranderen ook meteen alle kosten van voorgaande perioden mee.
Inderdaad en daarom is de implementatie brak en kunnen ze die er beter uithalen.
Alleen, hoe kunnen ze het beter doen? Bedenk wel dat je met een aantal use-cases zit:
- Mensen met een vast of variabel contract: Die kunnen hun nieuwe tarieven te vroeg of te laat aanpassen dus je wilt de kosten berekening op elk moment (opnieuw) kunnen maken. Mogelijke oplossing: Tabel met tarieven en begin/eind data toevoegen in de database.
Ik heb zelf een var. contract en weet ruim van te voren wanneer de nieuwe tarieven ingaan. Gebruik een andere tool (ztatz). Dit is (blijft) idd een handmatige aktie. Voor mij persoonlijk is het kosten aspect heel belangrijk (om te zien hoeveel ik wel/niet heb bespaard t.o.v. een periode in het verleden en pas dan ook iedere 3 maanden alle relevante data aan.
- Mensen met een dynamisch contract: Bij hen kan het tarief elk uur wijzigen. Geen hond die dat handmatig gaat doen, dus moet er een koppeling gemaakt worden met de API van de energie-leverancier (als die er al een heeft) om de tarieven op te halen. Mogelijke oplossing: Veld met het huidige tarief toevoegen aan de verbruikstabel.
Uiteindelijk is het gewoon 'data' en dan is niets onmogelijk. Voor HA zijn er inmiddels al aardig wat implementatie's. https://doe-duurzaam.nl/2...-assistant-zo-doe-je-dat/ Het is maar net hoe HW hier mee on wil gaan. Persoonlijk denk ik dat het aantal dynamische contracten nog best wel eens in aantal gaan groeien en heeft dan ook best wel een toekomst voor diegene die slim met hun verbruik en kosten willen omgaan.
Tot zo ver simpel, maar dan...
- Kunnen beide groepen mensen in het bezit zijn van zonnepanelen. Dan gelden (in verband met saldering) andere teruglever-tarieven als gebruikers meer gaan opwekken als dat ze afnemen. Klinkt ook simpel, maar, een opgewekte kilowattuur in Maart kan een afgenomen kilowattuur in November compenseren (gaat op jaarbasis). Dus wil je het goed doen, dan moet wel het tarief van dat opgewekte kilowattuur in Maart worden aangepast naar het tarief van de afgenomen kilowattuur in November.
- Kan iedereen (met een vast of variabel contract en met of zonder zonnepanelen) ook nog eens te maken krijgen met het energieplafond. Dus wanneer iemand in een maand meer verbruikt dan het plafond voor die maand komen er weer andere tarieven om de hoek kijken.

... en probeer dan nog maar eens een adequate weergave van de kosten en evt. opbrengsten te maken! Zeker op een manier dat Pietje Puk niet de helpdesk plat gaat bellen omdat hij in Oktober ziet dat de opbrengsten van Maart aan het stijgen zijn.

Dat de overheid de regels zo complex heeft gemaakt kun je fabrikanten als HomeWizard niet aanrekenen. Die regels zijn opgesteld met het idee dat je energiebedrijf op basis van het maand- of jaar-verbruik of -opwek bepaalde correcties kan uitvoeren en dat netjes op je jaarnota kan verantwoorden. Het rekenen in een bak met definitieve cijfers van een afgelopen periode is nou eenmaal stukken simpeler dan voorspellen welke situaties er zich in de komende maanden nog voor kunnen doen die hun weerslag gaan hebben om het tarief van vandaag.
Dit is idd wel een uitdaging ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rdkraker
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 21:52
Ivm ineenstorten van Toon... :O Nu ook over aan t stappen op HW.

Had de energy app al voor mn 2e set zonnepanelen , nu ga ik over op het meten via P1 en beide sets zonnepanelen via de kwh meters.

Enige wat ik mis is een display in de huiskamer.
Kan dit

A) eventueel via display van Google nest hub?

B) via een goedkope China Android tablet en zo ja, welke versie Android is er dan minimaal nodig voor de Energy app?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Water gaat inderdaad vrij snel
https://i.postimg.cc/SJDn9pY3/Screenshot-20230521-090753.png

2 volwassenen en 2 kindjes.

Wat betreft die no data en verstoorde grafieken paar posts terug:
De P1 meter eruit en weer erin gestoken en alles deed het weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik heb zo'n compleet setje gekocht bij HW.
P1 meter, watermeter en een energy socket.

De p1 meter werkte direct, de watermeter nog niet geprobeerd (had de bijgeleverde voeding nodig voor de p1 meter)

De energy socket lijkt niet van plan om mee te werken.

Ik heb 2 gescheiden netwerken, elk voorzien van een eigen ssid.
Zo is er dus een 5ghz en een 2.4ghz netwerk.

Als ik mijn iPhone laat connected op dat 2.4ghz netwerk, en ik ga via de energy app naar het menu en daarna naar meters, dan kies ik apparaat toevoegen en dan energy socket.

Daarna stop ik de socket in een stopcontact, en houd even de knop ingedrukt op de socket zodat deze blauw gaat knipperen.

Er verschijnt dan de melding of ik wil verbinden met energy socket setup netwerk
Ik kies dan verbind en kies het 2.4ghz netwerk, en vervolgens geef ik het wachtwoord op.

Hij gaat dan verbinden met het wifi netwerk en even later wil hij het apparaat toevoegen aan huis.

En daarna gaat het fout en krijg ik de melding dat verbinden met wifi mislukt is.

Ik heb het wel een keer of 20 geprobeerd, tot vervelens toe.

Doe ik iets fout of is er wat met de socket?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:08

HermanGast

Exige GT3

Speedy_Gonzalez schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:00:

De p1 meter werkte direct, de watermeter nog niet geprobeerd (had de bijgeleverde voeding nodig voor de p1 meter)

Als ik mijn iPhone laat connected op dat 2.4ghz netwerk, en ik ga via de energy app naar het menu en daarna naar meters, dan kies ik apparaat toevoegen en dan energy socket.

Daarna stop ik de socket in een stopcontact, en houd even de knop ingedrukt op de socket zodat deze blauw gaat knipperen.

Er verschijnt dan de melding of ik wil verbinden met energy socket setup netwerk
Ik kies dan verbind en kies het 2.4ghz netwerk, en vervolgens geef ik het wachtwoord op.

Hij gaat dan verbinden met het wifi netwerk en even later wil hij het apparaat toevoegen aan huis.

En daarna gaat het fout en krijg ik de melding dat verbinden met wifi mislukt is.

Heb ik ook wel eens.
Iets verder weg van je WFi modem of met ander device proberen (Android of Apple).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:56
Eergisteren nieuwe router geinstalleerd, moest dus opnieuw koppelen, kreeg ik ook niet voor elkaar in de app, bleef maar zoeken. Uiteindelijk van de app alle gegevens gewist en toen werkte het in 1 keer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:04
Ik heb hier een Energy Socket die van de een op andere dag precies niks meer doet; meerdere stopcontacten al geprobeerd. Lijkt overleden te zijn. Iemand nog een gouden tip of HW maar mailen? (Hij is 2 maanden oud...)

[Voor 6% gewijzigd door vuurtjih op 22-05-2023 18:49]

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 14:29
Ik heb 2 KWh meters voor verschillende omvormers die allebei een eigen grafiek hebben in de app. Dan is er de zonverbruik grafiek, maar kan ik ook 1 grafiek zien die de totale productie van beide meters weergeeft? Zonder dat ik zelf hoef op te tellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:31
firecaps30 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:54:
Ik heb 2 KWh meters voor verschillende omvormers die allebei een eigen grafiek hebben in de app. Dan is er de zonverbruik grafiek, maar kan ik ook 1 grafiek zien die de totale productie van beide meters weergeeft? Zonder dat ik zelf hoef op te tellen.
Nee, want je hebt 2 losse kWh meters, dus 2 grafieken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 14:29
In de zonverbruik grafiek wordt deze data toch ook opgeteld en vervolgens uitgesplitst in direct verbruik en teruglevering? Vandaar dat het mij logisch leek dat hier misschien ook een optie voor was. (Nog) niet helaas.. @HomeWizard_NL :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:27
Ik probeer een kWh meter op een sessy thuisaccu aan te sluiten. De kWh meter is aangesloten tussen de zekering en de accu. De kWh meter heb ik ingesteld op "batterij". Ik meet een continu vermogen van ca. 40W, terwijl de accu ruim 500W levert. Heeft iemand enig idee wat er hier mis gaat? Ik gebruik homewizard voor zonnepanelen, boilers en airco's en dat gaat allemaal prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:11
Rrd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:57:
Ik probeer een kWh meter op een sessy thuisaccu aan te sluiten. De kWh meter is aangesloten tussen de zekering en de accu. De kWh meter heb ik ingesteld op "batterij". Ik meet een continu vermogen van ca. 40W, terwijl de accu ruim 500W levert. Heeft iemand enig idee wat er hier mis gaat? Ik gebruik homewizard voor zonnepanelen, boilers en airco's en dat gaat allemaal prima.
Aangesloten zoals schema aangeeft?
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rrd
Inderdaad precies zo aangesloten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
firecaps30 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:54:
Hier dezelfde situatie, maar in de app krijg ik ze niet samen te zien.
Nu via de api-nodered-domoticz wel een totaal teller gemaakt.

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6 | Ontharder: 15L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:19
Ik gebruik nu een paar jaar de HW producten maar voor het eerst begrijp ik iets écht niet; we zijn op vakantie en behoudens de koelkast, router etc staat alles uit. Nu zie ik in de grafiek onderstaand patroon. Bovenop het sluipverbruik van 35 watt slaat de koelkast in de nacht aan. Vanaf het moment dat de zonnepanelen aangaan komt er verbruik bij (voor de meter dus). Zijn dat de verliezen in de omvormer?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:51
wheli schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:54:
Ik gebruik nu een paar jaar de HW producten maar voor het eerst begrijp ik iets écht niet; we zijn op vakantie en behoudens de koelkast, router etc staat alles uit.
..
Zijn dat de verliezen in de omvormer?
Mijn omvormer gaat 's nachts vanzelf uit, volgens mij is dat wel standaard van die dingen.
Dus het lijkt mij dat de koelkast deze stroom verbruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:39
Goedemiddag HomeWizzard team. Geweldig dat ik nu ook de grafiek grafisch kan zien in de app. Top. (Sinds de update van net). Ik heb geen P1 meter, maar een 3kwh.

Nu nog 1 vraag? Komt er ook een mogelijkheid om, of kan dit al om een ac gekoppelde thuis accu aan te sturen via de gegevens van de 3kwh. Ben voornemens een Sessy thuisaccu aan te schaffen.

Ben al weer blij met deze update.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:51
Leoniq schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:23:
Goedemiddag HomeWizzard team. Geweldig dat ik nu ook de grafiek grafisch kan zien in de app. Top. (Sinds de update van net). Ik heb geen P1 meter, maar een 3kwh.

[Afbeelding]

Nu nog 1 vraag? Komt er ook een mogelijkheid om, of kan dit al om een ac gekoppelde thuis accu aan te sturen via de gegevens van de 3kwh. Ben voornemens een Sessy thuisaccu aan te schaffen.

Kon jij gewoon meteen inloggen? Mij lukt het niet, en gebruik toch echt dezelfde gegevens als voor de Enlighten app van Enphase..

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:49
Leoniq schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:23:

[Afbeelding]

Als je Homewizard wilt bereiken kan je beter direct contact zoeken met hun support. Dit is geen officiele pagina van Homewizard..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leoniq
Pedr0 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Kon jij gewoon meteen inloggen? Mij lukt het niet, en gebruik toch echt dezelfde gegevens als voor de Enlighten app van Enphase..
Ik sta ingelogd maar of her komt dat ik een abbo heb? Heeft niks met de omvormers te doen. Is wat er in en uitgaat over de in mijn geval 3kwh meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leoniq
ldegroot89 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:06:
[...]

Als je Homewizard wilt bereiken kan je beter direct contact zoeken met hun support. Dit is geen officiele pagina van Homewizard..
Wellicht wel, maar had deze vraag reeds eerder hier gesteld. Weet dat ze hier hun info ook lezen en andere tweakers nu ook weten dat na de update van vandaag dit kan.

Maar zal eraan denken in het vervolg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 21:58
Ik gebruik nu een paar jaar de HW producten maar voor het eerst begrijp ik iets écht niet; we zijn op vakantie en behoudens de koelkast, router etc staat alles uit. Nu zie ik in de grafiek onderstaand patroon. Bovenop het sluipverbruik van 35 watt slaat de koelkast in de nacht aan. Vanaf het moment dat de zonnepanelen aangaan komt er verbruik bij (voor de meter dus). Zijn dat de verliezen in de omvormer?

[Afbeelding]
Kijk je dan naar de blauwe grafiek? Ik denk dat je die alsnog een beetje met een korreltje zout mag nemen.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:49
Leoniq schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:11:
[...]

Wellicht wel, maar had deze vraag reeds eerder hier gesteld. Weet dat ze hier hun info ook lezen en andere tweakers nu ook weten dat na de update van vandaag dit kan.

Maar zal eraan denken in het vervolg.
Ze lezen wel sporadisch mee, maar je aanhef kwam op mij over alsof je de indruk had direct met de support van homewizard te praten ipv een stel tweakers :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wheli
@Gramser en @Lempke

De omvormer gaat 's nachts inderdaad uit. De golfjes die ik in de nacht zie zijn inderdaad de koelkast. Maar wat zijn de hogere golven (tot 500 watt) overdag dan? Ik heb zover ik weet niets aanstaan, alleen de omvormer doet zn ding. En de pieken lijken synchroon te lopen met de pieken van de omvormer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
@wheli geen flauw idee. Maar ik vraag me dus ook af hoe accuraat die blauwe grafiek is. Dat is tenslotte ook maar een afgeleide van de omvormergegevens.

Oh wacht even. Jouw paarse grafiek is ook heel grillig. Dat is inderdaad raar als je op vakantie bent…
En waarom is dat überhaupt niet groen? Er staat niks aan, dan moet je toch een totaaloverschot hebben? Wat laat die paarse grafiek eigenlijk zien..? Is dat je P1meter?

Hoe langer ik kijk hoe meer vragen ik heb…

[Voor 54% gewijzigd door Gramser op 23-05-2023 19:08]

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 20:53

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

[...]

Ik kan ook niet inloggen met 100% zeker de juiste gegevens.
Heb je toevallig ook andere tekens is je wachtwoord buiten 0-1 en a-z?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:38

FlipFluitketel

Frontpage Admin
[...]

Speedy_Gonzalez schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Ik kan ook niet inloggen met 100% zeker de juiste gegevens.
Heb je toevallig ook andere tekens is je wachtwoord buiten 0-1 en a-z?
Enphase wordt toch nog niet ondersteund :? Of is dat sinds vandaag wel maar hebben ze hun website nog niet aangepast :?
Blijkbaar dus wel sinds gisteren ondertussen :P

[Voor 3% gewijzigd door FlipFluitketel op 24-05-2023 07:54]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 19:29
Nieuwe omvormers worden altijd eerst stil gereleased om aan te zien hoe het met grotere aantallen verloopt. Vandaag was de ‘soft launch’ van enphase en sma. Daarbij is een bug naar voren gekomen met # tekens in wachtwoorden bij enphase. Dit wordt morgen opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Gramser schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:45:
@wheli geen flauw idee. Maar ik vraag me dus ook af hoe accuraat die blauwe grafiek is. Dat is tenslotte ook maar een afgeleide van de omvormergegevens.

Oh wacht even. Jouw paarse grafiek is ook heel grillig. Dat is inderdaad raar als je op vakantie bent…
En waarom is dat überhaupt niet groen? Er staat niks aan, dan moet je toch een totaaloverschot hebben? Wat laat die paarse grafiek eigenlijk zien..? Is dat je P1meter?

Hoe langer ik kijk hoe meer vragen ik heb…
Zo accuraat als je omvormer data timestampt en meet. De daggrafiek is daarom accurater bij de een dan de ander. Denk aan of de tijd op de seconde gelijk loopt en of de meter zijn eigen verlies meerekend. Een kwh meter zal altijd nauwkeuriger zijn maar niet voor iedereen haalbaar/installeerbaar.

[Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 23-05-2023 20:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HomeWizard_NL
wheli schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
@Gramser en @Lempke

De omvormer gaat 's nachts inderdaad uit. De golfjes die ik in de nacht zie zijn inderdaad de koelkast. Maar wat zijn de hogere golven (tot 500 watt) overdag dan? Ik heb zover ik weet niets aanstaan, alleen de omvormer doet zn ding. En de pieken lijken synchroon te lopen met de pieken van de omvormer.
[Afbeelding][Afbeelding]
Of de tijd van je omvormer loopt kwa tijd ernaast, of je hebt de zonnepanelen dubbel in de app?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Dan blijft toch de vraag aan @wheli : wat is de paarse grafiek? Is dat vanuit je p1-meter en zo ja, waarom laat die niks groens zien? Dan heb je of heel weinig opgewekt vermogen of tegelijkertijd juist een hoog verbruik… Of is dat een verkeerdom aangesloten kWh-meter op je zonnepanelen?

OhSunnyDay

Acties:
  • +2Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:14:
Dan blijft toch de vraag aan @wheli : wat is de paarse grafiek? Is dat vanuit je p1-meter en zo ja, waarom laat die niks groens zien? Dan heb je of heel weinig opgewekt vermogen of tegelijkertijd juist een hoog verbruik… Of is dat een verkeerdom aangesloten kWh-meter op je zonnepanelen?
Als je zonnepanelen heb en die toevoegt krijg je een paarse grafiek dat is direct verbruikte energie uit zonnepanelen + import van het net. Dus je werkelijke verbruik van de dag zonder dat je het zelf uit moet rekenen gebaseerd op andere grafieken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:07:
Nieuwe omvormers worden altijd eerst stil gereleased om aan te zien hoe het met grotere aantallen verloopt. Vandaag was de ‘soft launch’ van enphase en sma. Daarbij is een bug naar voren gekomen met # tekens in wachtwoorden bij enphase. Dit wordt morgen opgelost.
Ik heb geen # in mijn wachtwoord, wel heel veel andere tekens, maar krijg toch de melding "Ongeldige gegevens". Just to let you know...

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22
Enphase support lijkt goed te werken, echt mooi!

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Als je zonnepanelen heb en die toevoegt krijg je een paarse grafiek dat is direct verbruikte energie uit zonnepanelen + import van het net. Dus je werkelijke verbruik van de dag zonder dat je het zelf uit moet rekenen gebaseerd op andere grafieken.
Oh? Dan heb ik die grafiek nog niet ontdekt, denk ik… my bad!

Edit: die stond bij mij inderdaad uit… ik kende ‘m nog niet.

[Voor 7% gewijzigd door Gramser op 23-05-2023 20:34]

OhSunnyDay

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobWest schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb geen # in mijn wachtwoord, wel heel veel andere tekens, maar krijg toch de melding "Ongeldige gegevens". Just to let you know...
Dat zal ook morgen opgelost zijn 😁

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:35

[Afbeelding]
Hoe kom je aan de grafiek van de zonopwek/teruglevering; via een losse HW kWh meter of koppeling met de omvormer? Dat zal mss wel verschil maken voor de berekeningswijze die tot deze meting leidt.

Het lichtblauwe verbruiksgrafiekje volgt wel verdacht veel de vorm van de zonopwek, dus ik zou ook denken dat het in de omvormer zit. Als je thuis bent nog eens te testen door de groep van de zonnepanelen uit de zetten en kijken wat de base load doet :) Koelkast/vriezer kan overdag ook iets meer verbruiken, zeker als ie in een zonnige ruimte staat, maar goed dan heb je alsnog over <100 watt natuurlijk, zeg 35-70 watt continu worst case.

• RobWest
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Dat zal ook morgen opgelost zijn 😁
In welke versie is het fixed?

PVOutput

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Helaas lijkt het bij mij erop dat als ik Enphase toevoeg, het Power Usage grafiek niet meer live te zien is.
Dit kan wel als Enphase niet opgenomen is al meter.

Let wel, ik heb de P1 meter + een kWh DIN rail meter waarbij die laatste puur de opbrengst van de zonnepanelen meet. @HomeWizard_NL onbekende bug? Of works as designed omdat de data van Enphase niet live is.

Ik heb nu de Enphase weer uit de HomeWizard app gehaald, mis de live data op het grafiek Power Usage.

Mocht iemand dit "probleem" ook hebben, misschien heb je dan hier iets aan.
Of anders als je de Enphase integratie gaat gebruiken, dat dit geen verrassing is voor je.

• hoevenpe
Lijkt erop dat er iets niet goed gaat:

De Enphase app zegt dat ik 1,1 heb opgewekt en HW zegt dat 0,8 is opgeleverd. Toch is de opwekking in HW slechts 0,2 en het 'eigen gebruik' blijft op 0,0 staan.

Of begrijp ik het verkeerd?

• Gramser
Eigen verbruik ijlt in mijn beleving altijd wat na. Staat soms een hele dag op 0.0.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wheli
@Gramser en @HomeWizard_NL :

Ik heb geen losse kWh meter voor mijn zonnepanelen zitten. Dus het zijn berekende data.
De paarse grafiek wordt door HW berekend, ik neem aan uit de P1 meter. En ik heb mijn Goodwe omvormer dus gekoppeld in de app.
De hoogste piek is 536 watt verbruik, het diepste dal 40 watt. Ik heb een 2kw omvormer maar op het moment van de piek werd er maar 636 watt opgewekt.

Ik vind de grafieken er wel zo symmetrisch uitzien dat ik het idee heb dat de grafiek 'stroomverbruik' de opwek optelt bij het basisverbruik. (Dus verkeerd om). Zou dat kunnen?

Voor het overzicht:

[Voor 9% gewijzigd door wheli op 24-05-2023 08:40]

• HomeWizard_NL
RobWest schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:31:
[...]

In welke versie is het fixed?
Dit is een cloud uitrol, dus heeft publiek geen versie

• HomeWizard_NL
wheli schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:39:
@Gramser en @HomeWizard_NL :

Ik heb geen losse kWh meter voor mijn zonnepanelen zitten. Dus het zijn berekende data.
De paarse grafiek wordt door HW berekend, ik neem aan uit de P1 meter. En ik heb mijn Goodwe omvormer dus gekoppeld in de app.
De hoogste piek is 536 watt verbruik, het diepste dal 40 watt. Ik heb een 2kw omvormer maar op het moment van de piek werd er maar 636 watt opgewekt.

Ik vind de grafieken er wel zo symmetrisch uitzien dat ik het idee heb dat de grafiek 'stroomverbruik' de opwek optelt bij het basisverbruik. (Dus verkeerd om). Zou dat kunnen?

Voor het overzicht:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is de aaname dat je omvormer achter loopt kwa tijd. En daardoor de verkeerde waardes tegen elkaar af worden gezet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Gramser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:19:
Eigen verbruik ijlt in mijn beleving altijd wat na. Staat soms een hele dag op 0.0.
Heb je meerdere omvormers? En meet je niet al je omvormers?

[Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-05-2023 08:52]

• HomeWizard_NL
[Mad Max] schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:39:
Helaas lijkt het bij mij erop dat als ik Enphase toevoeg, het Power Usage grafiek niet meer live te zien is.
Dit kan wel als Enphase niet opgenomen is al meter.

Let wel, ik heb de P1 meter + een kWh DIN rail meter waarbij die laatste puur de opbrengst van de zonnepanelen meet. @HomeWizard_NL onbekende bug? Of works as designed omdat de data van Enphase niet live is.

Ik heb nu de Enphase weer uit de HomeWizard app gehaald, mis de live data op het grafiek Power Usage.

Mocht iemand dit "probleem" ook hebben, misschien heb je dan hier iets aan.
Of anders als je de Enphase integratie gaat gebruiken, dat dit geen verrassing is voor je.
Works as designed, enphase koppeling is niet live, dus alle grafieken die deze data nodig hebben zijn ook niet in nu zichtbaar.

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:53:
Lijkt erop dat er iets niet goed gaat:
[Afbeelding]
De Enphase app zegt dat ik 1,1 heb opgewekt en HW zegt dat 0,8 is opgeleverd. Toch is de opwekking in HW slechts 0,2 en het 'eigen gebruik' blijft op 0,0 staan.

Of begrijp ik het verkeerd?
Zonverbruik toont teruglevering, je enphase opbrengst, en je enphase loopt wat achter omdat deze niet live is. Dus de getallen zullen in de loop van de dag altijd iets uit elkaar lopen.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:35
HomeWizard_NL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Works as designed, enphase koppeling is niet live, dus alle grafieken die deze data nodig hebben zijn ook niet in nu zichtbaar.
Actueel netto verbruik cq. netto teruglevering naar het net (Stroom Totaal, zeg maar de live-waarde op de slimme meter) zou toch gewoon altijd live zichtbaar moeten zijn? Dat is toch ook waar HomeWizard live mee kan schakelen naar een Energy Socket. Ik snap dat de berekende grafieken, zoals alles in "Zongebruik", niet live kunnen zijn bij koppeling met een omvormer. Maar het live inzicht in netto afname/teruglevering is nou juist wv. ik een P1 meter gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeWizard_NL
davidov2008 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Actueel netto verbruik cq. netto teruglevering naar het net (zeg maar de live-waarde op de slimme meter) zou toch gewoon altijd live zichtbaar moeten zijn? Dat is toch ook waar HomeWizard live mee kan schakelen naar een Energy Socket. Ik snap dat de berekende grafieken, zoals alles in "Zongebruik", niet live kunnen zijn bij koppeling met een omvormer. Maar het live inzicht in netto afname/teruglevering is nou juist wv. ik een P1 meter gebruik.
De stroom totaal grafiek blijft ook gewoon live. enkel 'stroom gebruik', 'zonverbruik' en 'omvormer' grafieken niet. Deze hebben namelijk allemaal opbrengst data nodig om te berekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
HomeWizard_NL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Heb je meerdere omvormers? En meet je niet al je omvormers?
Ik heb twee omvormers, een SE en een Goodwe - staan beiden in de app (niet via aparte kWh-meter). De ene dag klopt het meteen, de andere dag lijkt het zonverbruik wat achter te blijven. Althans, het getoonde getal, niet de grafiek!

Edit: dit bedoel ik. De warmtepompboiler staat bijvoorbeeld nu lekker te pruttelen op zonnestroom en daar bovenop lever ik dik terug. Toch is het totale zonverbruik (in kWh) 0.0, maar als ik de blauwe grafiek “selecteer” is daar wel degelijk zonverbruik te zien (in W).

[Voor 42% gewijzigd door Gramser op 24-05-2023 10:36]

OhSunnyDay

• RobWest
HomeWizard_NL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Dit is een cloud uitrol, dus heeft publiek geen versie
Zou het dan nu al moeten werken? Ik krijg nog steeds de melding: "Ongeldige gegevens"

PVOutput

• HomeWizard_NL
RobWest schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Zou het dan nu al moeten werken? Ik krijg nog steeds de melding: "Ongeldige gegevens"
Dit zal rond begin de middag moeten gaan werken.

update: staat live

[Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-05-2023 14:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Gramser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb twee omvormers, een SE en een Goodwe - staan beiden in de app (niet via aparte kWh-meter). De ene dag klopt het meteen, de andere dag lijkt het zonverbruik wat achter te blijven. Althans, het getoonde getal, niet de grafiek!

Edit: dit bedoel ik. De warmtepompboiler staat bijvoorbeeld nu lekker te pruttelen op zonnestroom en daar bovenop lever ik dik terug. Toch is het totale zonverbruik (in kWh) 0.0, maar als ik de blauwe grafiek “selecteer” is daar wel degelijk zonverbruik te zien (in W).

[Afbeelding]
Wat er gebeurd is dat er gekeken wordt naar de teruglevering in kWh verrekend met je productie in kWh, omdat je productie een kwartier achterloopt. (wat zomaar een 1kwh kan zijn).

Stel dus dat je vandaag 2kWh hebt opgewekt en 1kWh hebt teruggeleverd. dan kan het zijn dat de opwek nog wat achter loopt. als de laatst bekende stand 1.2kWh is, en dan is de berekening 0.2kWh zelf verbruik ookal is dit eigenlijk al 1kWh.

• Gramser
Zoiets vermoedde ik al. Is ook geen issue, ik kijk toch meestal einde dag :+

Thanks!

OhSunnyDay

• Cryptogast
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-05 13:53
Ik heb de enphase envoy gekoppeld maar in home wizard en in de app is de enphase meter online maar hij blijft maar zeggen dat er "No data" is en de grafieken blijven dus leeg. Moet ik nog ergens iets instellen? Ik gebruik trouwens een Evoy-S metered. Heeft die andere API calls nodig soms?

[Voor 15% gewijzigd door Cryptogast op 24-05-2023 19:40]

• renzo4000
  • Laatst online: 22:32
Cryptogast schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:50:
Ik heb de enphase envoy gekoppeld maar in home wizard en in de app is de enphase meter online maar hij blijft maar zeggen dat er "No data" is en de grafieken blijven dus leeg. Moet ik nog ergens iets instellen? Ik gebruik trouwens een Evoy-S metered. Heeft die andere API calls nodig soms?
Bij mij kwam dat ook pas later in beeld (na een uurtje later kijken stond er ineens data).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Rrd
Rrd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:57:
Na een tijdje gaf de kWh meter alleen nog 0 aan. Het vervangen van de meter door een nieuwe heeft het probleem opgelost.

• elles.ramon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:57
Mijn watermeter gaat elke dag offline ? Wifi bereik is 100 % . Na reset ( kabel erin eruit) houd deze weer een dag vol. Watermeter zit op stroom geschakeld en geen baterijen. Defect ? of hebben jullie ook veel uitval/offline meldingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Energy Sockets nu afgeprijsd naar €27.95/st: https://www.homewizard.com/nl/energy-socket-selector/

• Cryptogast
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-05 13:53
Dat de enphase in de homewizard app maar "no data" bleef aangeven lag aan het feit dat Ik nog een oud enphase account had lopen met de zelfde gebruikersnaam van een installatie die ik ondertussen verkocht had. Daar kon homewizard geen data meer van krijgen. en de Homewizard app is blijkbaar niet zo slim dat hij dan vraagt om te koppelen met het nieuwe account. Dat oude enphase account kan je niet zelf verwijderen maar is nu via de support van enphase verwijderd. En nu ziet Homewizard wel het goede account met bijbehorende data. Dat werkt dus maar nu heb ik het volgende probleem. Ik heb deze dag ineens 5417kWh opgewekt. Het opnieuw installeren van de enphase meter in Homewizard hielp helaas niet. De foute waarde zit blijkbaar al in de cloud van homewizard en is daar niet meer uit te krijgen.

• Pjerro
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06 09:12
Ik heb nog 3 elektrische boilers hangen in huis van in totaal 340 liter. Gaan op termijn vervangen worden voor warmtepompboilers, maar in de tussentijd probeer ik zoveel mogelijk met zonnestroom de boilers te laden.

Loop daarbij tegen de al genoemde problemen aan: timertaak inc. zonnetaak.

• Leoniq
Jammer, vorige week nog net 3 besteld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Leoniq schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Jammer, vorige week nog net 3 besteld.
Dan zit je nog in de 'wettelijke bedenktijd'. Ik zou er een mailtje aanwagen om het prijsverschil een (tegoed)bon of geld terug te krijgen. Niet geschoten altijd mis, en doen ze het niet, dan ook geen probleem natuurlijk. Je vond het vorige week de prijs immers waard :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xynix
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:38
Galaxis schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:18:
Fijn dat er nog nieuwe features bijkomen, de laatste update is een leuke gimmick. Nu nog graag de spanning per fase erbij en we zijn compleet.
Hoop echt dat dit er snel in komt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeWizard_NL
xynix schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Hoop echt dat dit er snel in komt
Spanning per fase wordt niet dit jaar verwacht. Ook kun je vanaf de slimme meter niet zien wat de spanning is bij je omvormer. Je omvormer kan namelijk een spanning van 255V hebben, terwijl het bij de slimme meter gewoon 240V is, afhankelijk van de kwaliteit van je bekabeling en lengte. Het net zelf komt eigenlijk nooit boven de 253V de omvormers zelf wel. De spanning van de P1 geeft dus maar gedeeltelijk inzicht, helaas als je dit inzicht hebt kun je er niet persee iets aan doen behalve dan je omvormer op een andere fasen zetten in sommige gevallen. ook is voltage niet op alle slimme meters beschikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 05-06 15:00
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Spanning per fase wordt niet dit jaar verwacht. Ook kun je vanaf de slimme meter niet zien wat de spanning is bij je omvormer.
De spanningsgegevens zijn er wel aangezien Enexis ze ook op afstand kan uitlezen. Vraag is of dit aan de P1 poort wordt aangeleverd. Ik neem aan van wel aangezien er een programma is dat via een API de spanning wel kan uitlezen. Kijk maar eens in dit topic van de P1 Toolkit. P1 Toolkit

Des te vreemder dat Homewizard dat niet gewoon toevoegt aan hun eigen app.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
MajaMestreech schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:56:
[...]

De spanningsgegevens zijn er wel aangezien Enexis ze ook op afstand kan uitlezen. Vraag is of dit aan de P1 poort wordt aangeleverd. Ik neem aan van wel aangezien er een programma is dat via een API de spanning wel kan uitlezen. Kijk maar eens in dit topic van de P1 Toolkit. P1 Toolkit

Des te vreemder dat Homewizard dat niet gewoon toevoegt aan hun eigen app.
Kan Enexis de spanning bij jouw omvormer uitlezen..?

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoevenpe
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:17:
Het net zelf komt eigenlijk nooit boven de 253V de omvormers zelf wel.
Een melding/log als het net-voltage boven een instelbare threshold (252v?) komt zou ik erg waarderen, een indicatie dat problemen met je zonnepanelen kunnen ontstaan. Achteraf een export kunnen maken van de tijdstippen kan helpen als je eenmaal met de energiemaatschappij in discussie moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 05-06 15:00
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Kan Enexis de spanning bij jouw omvormer uitlezen..?
Nee van de slimme meter. Je meet toch met de Homewizard P1 op de slimme meter? Niet op de zonnepanelen omvormer.
Zelf heb ik de Homewizard gekocht om samen met die P1 Toolkit de spanning uit te kunnen lezen om dan 2 dingen te kunnen doen:
1. Zelf kunnen aantonen bij Enexis dat de spanning in onze wijk veel te hoog is (mijn omvormer met 5000 Wp schakelde gisteren al om 10.30 uur af omdat de 253 V bereikt was).
2. Het verschil te kunnen aantonen van spanning op het net en spanning door de omvormer aangegeven. Misschien is er wel een dikkere kabel nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
MajaMestreech schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Nee van de slimme meter. Je meet toch met de Homewizard P1 op de slimme meter? Niet op de zonnepanelen omvormer.
Zelf heb ik de Homewizard gekocht om samen met die P1 Toolkit de spanning uit te kunnen lezen om dan 2 dingen te kunnen doen:
1. Zelf kunnen aantonen bij Enexis dat de spanning in onze wijk veel te hoog is (mijn omvormer met 5000 Wp schakelde gisteren al om 10.30 uur af omdat de 253 V bereikt was).
2. Het verschil te kunnen aantonen van spanning op het net en spanning door de omvormer aangegeven. Misschien is er wel een dikkere kabel nodig.
Dat is dus precies wat @HomeWizard_NL aangeeft. Ze kunnen wel de spanning op de slimme meter lezen, maar niet op een omvormer. Ik dacht dat jij het niet goed begreep.

Waarom @HomeWizard_NL het niet gewoon zichtbaar maakt buiten de API om snap ik ook niet zo goed. Het geeft inzicht, en richting. Misschien geen oorzaak, maar inzicht en richting is waar de app m.i. om draait.

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:48
De spanning is (bij mij) wel uit te lezen als je de P1 meter koppelt met Home Assistant, de P1 meter geeft dit dus wel gewoon (via lokale API) door alleen is het niet zichtbaar in de app, zal wel met server capaciteit te maken hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:20
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Dat is dus precies wat @HomeWizard_NL aangeeft. Ze kunnen wel de spanning op de slimme meter lezen, maar niet op een omvormer. Ik dacht dat jij het niet goed begreep.

Waarom @HomeWizard_NL het niet gewoon zichtbaar maakt buiten de API om snap ik ook niet zo goed. Het geeft inzicht, en richting. Misschien geen oorzaak, maar inzicht en richting is waar de app m.i. om draait.
Klopt wat HW aangeeft, de spanning gemeten door de P1 dongel op de slimme meter en de spanning gemeten aan de AC kant van de omvormer scheelt soms wel 6 Volt. Heb dan ook twee "meters" in HomeAssistant met deze waarden.
Kleur wordt rood bij 253 Volt en dat wordt regelmatig even aangetikt,goede omvormers hier want nog geen uitval op deze spanning gehad..

[Voor 10% gewijzigd door Ross11 op 26-05-2023 16:21]

Ross

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:33
Richard28 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:16:
De spanning is (bij mij) wel uit te lezen als je de P1 meter koppelt met Home Assistant, de P1 meter geeft dit dus wel gewoon (via lokale API) door alleen is het niet zichtbaar in de app, zal wel met server capaciteit te maken hebben.
Hier een Kaifa DSMR 4 meter welke geen spanning doorgeeft van de fases, ten minste niet op de lokale API van de HW P1 meter.

code:
1
{"wifi_ssid":"WEGGEHAALD","wifi_strength":96,"smr_version":42,"meter_model":"Kaifa AIFA-METER","unique_id":"WEGGEHAALD","active_tariff":2,"total_power_import_kwh":43884.61,"total_power_import_t1_kwh":31723.812,"total_power_import_t2_kwh":12160.798,"total_power_export_kwh":14490.952,"total_power_export_t1_kwh":4067.494,"total_power_export_t2_kwh":10423.458,"active_power_w":-7126,"active_power_l1_w":-2539,"active_power_l2_w":-2471,"active_power_l3_w":-2096,"active_current_l1_a":10,"active_current_l2_a":10,"active_current_l3_a":9,"voltage_sag_l1_count":0,"voltage_sag_l2_count":0,"voltage_sag_l3_count":0,"voltage_swell_l1_count":1,"voltage_swell_l2_count":1,"voltage_swell_l3_count":0,"any_power_fail_count":29,"long_power_fail_count":16,"external":[]}

Ook uitrekenen is niet nauwkeurig genoeg omdat het amperage weliswaar wordt weergegeven, maar afgerond op hele amperes.

Tesla Model 3, 10.600 Wp PV, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ross11 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Klopt wat HW aangeeft, de spanning gemeten door de P1 dongel op de slimme meter en de spanning gemeten aan de AC kant van de omvormer scheelt soms wel 6 Volt. Heb dan ook twee "meters" in HomeAssistant met deze waarden.
Kleur wordt rood bij 253 Volt en dat wordt regelmatig even aangetikt,goede omvormers hier want nog geen uitval op deze spanning gehad..

[Afbeelding]
De voltages op het net zeggen dan meestal ook niet veel over of je omvormer gaat uitvallen of niet. Het gaat voornamelijk om wat de spanning bij de omvormer zelf is, dat kan een p1 meter uiteraard niet meten. Je omvormer kan uitvallen als het net 251V is, maar ook als het net 238V is. We hebben voorbeelden gezien waar dit tot wel 18V uit elkaar kan liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ArPi75 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Hier een Kaifa DSMR 4 meter welke geen spanning doorgeeft van de fases, ten minste niet op de lokale API van de HW P1 meter.

code:
1
{"wifi_ssid":"WEGGEHAALD","wifi_strength":96,"smr_version":42,"meter_model":"Kaifa AIFA-METER","unique_id":"WEGGEHAALD","active_tariff":2,"total_power_import_kwh":43884.61,"total_power_import_t1_kwh":31723.812,"total_power_import_t2_kwh":12160.798,"total_power_export_kwh":14490.952,"total_power_export_t1_kwh":4067.494,"total_power_export_t2_kwh":10423.458,"active_power_w":-7126,"active_power_l1_w":-2539,"active_power_l2_w":-2471,"active_power_l3_w":-2096,"active_current_l1_a":10,"active_current_l2_a":10,"active_current_l3_a":9,"voltage_sag_l1_count":0,"voltage_sag_l2_count":0,"voltage_sag_l3_count":0,"voltage_swell_l1_count":1,"voltage_swell_l2_count":1,"voltage_swell_l3_count":0,"any_power_fail_count":29,"long_power_fail_count":16,"external":[]}

Ook uitrekenen is niet nauwkeurig genoeg omdat het amperage weliswaar wordt weergegeven, maar afgerond op hele amperes.
Zoals hierboven aangegeven ondersteunen niet alle slimme meters voltages, alle slimme meters hebben afgeronde Amperes en kun je dus zoals je aangeeft ook niet terugrekenen met een zinnige uitkomst.

[Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 26-05-2023 16:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tizgart
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-05 21:43
Hoy,
Ik heb een paar weken geleden een p1 meter gekocht, en probeer te begrijpen hoe ik deze moet lezen.

Hoe moet ik onderstaande interpreteren aub? Ik dacht dat het blauw is wat we binnen halen en het groen wat we op het net opsturen, maar waarom zou ik dan bijna evenveel binnehalen dat ik op het net stuur?

Mvg,
Tizgart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard28
Tizgart schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:38:
Hoy,
Ik heb een paar weken geleden een p1 meter gekocht, en probeer te begrijpen hoe ik deze moet lezen.

Hoe moet ik onderstaande interpreteren aub? Ik dacht dat het blauw is wat we binnen halen en het groen wat we op het net opsturen, maar waarom zou ik dan bijna evenveel binnehalen dat ik op het net stuur?

[Afbeelding]

Mvg,
Tizgart
Je ziet in jouw grafiek (volgens mij) de 3fases van jouw aansluiting. Het lijkt erop dat je een 1fase omvormer hebt die op een andere fase terug levert dan je gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tizgart

Dit lijkt me nog erger :D

[Voor 40% gewijzigd door Tizgart op 26-05-2023 18:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:51
Tizgart schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:38:
Hoy,

[Afbeelding]

Mvg,
Tizgart
Misschien is het handiger om de totalen niet bij elkaar op te tellen, zie instelling in de grafiek;
Dan zie je gesplitst wat je hebt teruggeleverd en van het net hebt gebruikt.

Dan ziet het er zo uit;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard28
Het groene gedeelte is wat je terug levert en de andere kleuren zijn wat je afneemt. Bij mij ziet het er zo uit (1 3fasen omvormer en 1 1fase omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tizgart
Bedankt voor jullie antwoorden. Is al duidelijker.
Ik ga nu zelf iets schrijven sinds er blijkbaar een api bestaat met een duidelijke doc :D :D zalig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:45
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:27:
[...]

De voltages op het net zeggen dan meestal ook niet veel over of je omvormer gaat uitvallen of niet. Het gaat voornamelijk om wat de spanning bij de omvormer zelf is, dat kan een p1 meter uiteraard niet meten. Je omvormer kan uitvallen als het net 251V is, maar ook als het net 238V is. We hebben voorbeelden gezien waar dit tot wel 18V uit elkaar kan liggen.
Ik ben het hier niet mee eens. Het kunnen inzien van het voltage per fase op de meter is wel zeer waardevol en kan je zeker helpen met het vinden van oorzaak van uitvallende of afregelende omvormers. Immers, zodra omvormer uit valt voor 1 min of langere tijd zal je zeer waarschijnlijk een drop in het voltage op de slimme meter. Maakt niet uit of het voltage verschil van meter tot omvormer nou 3 of 20 volt is. Je kan die twee op elkaar leggen. Zeker nu je ook meer en meer omvormer data in Homewizard kan laten zien.

Daarnaast, de fase spanning is al uit te lezen op de p1 poort dus technisch kan het niet veel moeilijker zijn dan bijvoorbeeld de gasmeter uitlezen. Het eerlijke antwoord zal waarschijnlijk dat het extra kosten geeft qua server capaciteit. Maar zet dan deze features net zoals anderen onder het plus abonnement.

Ik ben er honderd procent zeker van dat veel gebruikers deze functie willen. Misschien kunnen jullie een poll uitschrijven via een mail naar alle klanten? @HomeWizard_NL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:14
mathijshooi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Ik ben het hier niet mee eens. Het kunnen inzien van het voltage per fase op de meter is wel zeer waardevol en kan je zeker helpen met het vinden van oorzaak van uitvallende of afregelende omvormers. Immers, zodra omvormer uit valt voor 1 min of langere tijd zal je zeer waarschijnlijk een drop in het voltage op de slimme meter. Maakt niet uit of het voltage verschil van meter tot omvormer nou 3 of 20 volt is. Je kan die twee op elkaar leggen. Zeker nu je ook meer en meer omvormer data in Homewizard kan laten zien.

Daarnaast, de fase spanning is al uit te lezen op de p1 poort dus technisch kan het niet veel moeilijker zijn dan bijvoorbeeld de gasmeter uitlezen. Het eerlijke antwoord zal waarschijnlijk dat het extra kosten geeft qua server capaciteit. Maar zet dan deze features net zoals anderen onder het plus abonnement.

Ik ben er honderd procent zeker van dat veel gebruikers deze functie willen. Misschien kunnen jullie een poll uitschrijven via een mail naar alle klanten? @HomeWizard_NL
Ik zou het inderdaad ook prettig vinden om dat te kunnen zien in de app.
Ik heb nu het Windows progje van een tweaker draaien op een laptop zodat ik dat kan zien.
Als het dan rond het hoogtepunt zit qua opwek slinger ik dat ding wel eens even aan om te kijken hoe het ervoor staat op het net met de spanningen.
En of ik misschien eens een omvormer moet omprikken op een andere fase.

Aan de andere kant is dat ook maar sporadisch en dan is het meer voor de leuk omdat het hier eigenlijk wel goed zit ondanks de enorme groei van panelen in de straat.

Ik heb ook geen idee van de impact op de servers van Homewizard als je nog 3 fasen gaat loggen voor een app...

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:45
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Ik zou het inderdaad ook prettig vinden om dat te kunnen zien in de app.
Ik heb nu het Windows progje van een tweaker draaien op een laptop zodat ik dat kan zien.
Als het dan rond het hoogtepunt zit qua opwek slinger ik dat ding wel eens even aan om te kijken hoe het ervoor staat op het net met de spanningen.
En of ik misschien eens een omvormer moet omprikken op een andere fase.

Aan de andere kant is dat ook maar sporadisch en dan is het meer voor de leuk omdat het hier eigenlijk wel goed zit ondanks de enorme groei van panelen in de straat.

Ik heb ook geen idee van de impact op de servers van Homewizard als je nog 3 fasen gaat loggen voor een app...
Dat zijn al 2 voorstanders in de poll :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:20
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is nog meer grafiekenvoor oa spanning.
Dit vraagt erg veel heen en weer sturen van data en om er een beetje toonbare grafiek uit te persen moet je bijv gaan middelen dus concrete waarden zijn er niet uit te halen.
De grafieken in de app zijn leuk om te zien en geven een prima beeld maar wel van een gemiddelde.
De spanning van het net is net een jojo.

Wil je, denk ik, meer details hebben over de spanning en stroom over de App denk dat je dan gewoon de API moet uitlezen.

Als je goed kijkt zie je dat er rond de grafieklijn uitschieters zijn. Als deze allemaal getekend zouden worden lijkt het nergens meer op.
.Als je kijkt denk je 248V max maar als je goed kijkt zie je wel uitschieters tot 253V

Als voorbeeld mijn opbrengst van mijn panelen vandaag volgens HW.

Hierbij de zelfde grafiek van HA
Heb 3x2 panelen met micro omvormers.Blauw / Geel zuid georiënteerd Rood. meer west.

Lijkt er zeker op maar is wel wat rommeliger.

[Voor 3% gewijzigd door Ross11 op 26-05-2023 22:13]

Ross

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:14
Ross11 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:04:
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is nog meer grafiekenvoor oa spanning.
Dit vraagt erg veel heen en weer sturen van data en om er een beetje toonbare grafiek uit te persen moet je bijv gaan middelen dus concrete waarden zijn er niet uit te halen.
De grafieken in de app zijn leuk om te zien en geven een prima beeld maar wel van een gemiddelde.
De spanning van het net is net een jojo.

[Afbeelding]

Als je goed kijkt zie je dat er rond de grafieklijn uitschieters zijn. Als deze allemaal getekend zouden worden lijkt het nergens meer op.
.Als je kijkt denk je 248V max maar als je goed kijkt zie je wel uitschieters tot 253V

Als voorbeeld mijn opbrengst van mijn panelen vandaag volgens HW.

[Afbeelding]

Hierbij de zelfde grafiek van HA
Heb 3x2 panelen met micro omvormers.Blauw / Geel zuid georiënteerd Rood. meer west.

[Afbeelding]

Lijkt er zeker op maar is wel wat rommeliger.
Dat was mij met het opgewekte vermogen ook al opgevallen in hw.
Als ik hem op nu zet zie ik vermogens tot 8Kw die vind je in de dag weergave niet meer terug.
Dat zal dan voor een grafiek met spanning niet anders zijn vermoed ik.

Dus ja wat is dan de meerwaarde? als je op de grens zit is die 1 volt leuk om te zien zit je met een ruime marge dan is de mediaan prima.
Maar goed als die spanning grafiek op de nu weergave net zo goed werkt als het vermogen is het wel weer prima.
Dan zie je over de dag waar je ongeveer zit en als het kritiek wordt kun je in de nu weergave de zaak even zelf monitoren..

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 07:48
Guys, we hadden de P1 aangesloten, nu ook de kWh meter, deze geeft resultaten door in de energy app, als ik kijk naar de meter setting... Deze ook ingesteld als zonnepanelen...

Maar de grafieken van zonnepanelen zijn steeds 0. ? Wat doen we verkeerd?

Hier nog een aantal mensen met dit issue....

Geen weergava/opbrengst in grafiek 'Zonnepanelen' Energy app

• HomeWizard_NL
NoFate schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:17:
Guys, we hadden de P1 aangesloten, nu ook de kWh meter, deze geeft resultaten door in de energy app, als ik kijk naar de meter setting... Deze ook ingesteld als zonnepanelen...

Maar de grafieken van zonnepanelen zijn steeds 0. ? Wat doen we verkeerd?

Hier nog een aantal mensen met dit issue....

Geen weergava/opbrengst in grafiek 'Zonnepanelen' Energy app
Verkeerd aangesloten, bij de een fase kwh meter moet je omvormer rechts boven aangesloten worden, bij 3 fase kwh meter moet deze onder

• NoFate
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:22:
[...]

Verkeerd aangesloten, bij de een fase kwh meter moet je omvormer rechts boven aangesloten worden, bij 3 fase kwh meter moet deze onder
Ah, maar hij geeft toch resultaat op de teller zelf, alsook in de android app, bij de meter instellingen zie ik waardes?

• NoFate
Bij Stroomimport zie ik al 189 kWh staan bij de waarden? Is dit verkeerd om dan? Want deze 189 komt perfect overeen met de waarden op de omvormer zelf

[Voor 86% gewijzigd door NoFate op 27-05-2023 08:54]

• HomeWizard_NL
NoFate schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:26:
Bij Stroomimport zie ik al 189 kWh staan bij de waarden? Is dit verkeerd om dan? Want deze 189 komt perfect overeen met de waarden op de omvormer zelf

[Afbeelding]
Zonnepanelen is geen import maar export, verkeerd om 👍🏻

• NoFate
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Zonnepanelen is geen import maar export, verkeerd om 👍🏻
Ok, we bekijken het :-)

Bedankt voor snelle feedback!!

Laatste vraagje, kan je die teller resetten nog die op dat metertje staat? Of kan je die waarden zelf instellen?

Op mijn ander adres wil ik deze ook installeren, zou handig zijn dat ik niet terug van 0 moet gaan tellen, wou de "Finder" teller veranderen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeWizard_NL
NoFate schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Ok, we bekijken het :-)

Bedankt voor snelle feedback!!

Laatste vraagje, kan je die teller resetten nog die op dat metertje staat? Of kan je die waarden zelf instellen?

Op mijn ander adres wil ik deze ook installeren, zou handig zijn dat ik niet terug van 0 moet gaan tellen, wou de "Finder" teller veranderen
Dat kan helaas niet, de meter is mid. Wat betekend dat dat hetzelfde is als de odometer van je auto terugdraaien.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:10

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Speedy_Gonzalez schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:00:

Hier hetzelfde. Van de week de P1 meter en Energy Sockets besteld. Met geen mogelijkheid goed aan de praat te krijgen.

Zowel de P1 meter als Energy Socket zie ik in mijn router verbonden met mijn netwerk, en beide zie ik dat er data up/down gaat

Maar toevoegen aan mn huis in de app... Ho maar. Steeds verschillende foutmeldingen, zoals 'kan niet verbinden met WiFi' (terwijl ik zie dat ze goed verbonden zijn en ook groen licht geven), en 'kan niet aan huis toegevoegd worden'.

Aangezien deze foutmeldingen dus óf aantoonbaar fout zijn, óf wel heel generiek, is het voor mij als gebruiker totaal onduidelijk waar het fout gaat.

Frustrerende ervaring hier dus ook. Iemand nog enig idee wat ik kan proberen om uit te vinden wat er mis gaat? (Alle tips op de Help-pagina van HW overigens al uitgevoerd, zoals je 5Ghz netwerk uitschakelen tijdens setup)

Rail Away!

• renzo4000
  • Laatst online: 22:32
Mad Marty schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Hier hetzelfde. Van de week de P1 meter en Energy Sockets besteld. Met geen mogelijkheid goed aan de praat te krijgen.

Zowel de P1 meter als Energy Socket zie ik in mijn router verbonden met mijn netwerk, en beide zie ik dat er data up/down gaat

Maar toevoegen aan mn huis in de app... Ho maar. Steeds verschillende foutmeldingen, zoals 'kan niet verbinden met WiFi' (terwijl ik zie dat ze goed verbonden zijn en ook groen licht geven), en 'kan niet aan huis toegevoegd worden'.

Aangezien deze foutmeldingen dus óf aantoonbaar fout zijn, óf wel heel generiek, is het voor mij als gebruiker totaal onduidelijk waar het fout gaat.

Frustrerende ervaring hier dus ook. Iemand nog enig idee wat ik kan proberen om uit te vinden wat er mis gaat? (Alle tips op de Help-pagina van HW overigens al uitgevoerd, zoals je 5Ghz netwerk uitschakelen tijdens setup)
Ik heb liep hier bij de sockets ook tegenaan. Mijn oplossing was een andere telefoon gebruiken tijdens de setup en ik kon alles zonder problemen toevoegen, zeker het proberen waard.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:10

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

renzo4000 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Ik heb liep hier bij de sockets ook tegenaan. Mijn oplossing was een andere telefoon gebruiken tijdens de setup en ik kon alles zonder problemen toevoegen, zeker het proberen waard.
Thanks. Vergeten te vermelden, maar ik heb twee telefoons (zowel Android als iPhone) en tablet (iPad) geprobeerd. Alles no dice :/

Rail Away!

Pagina: 1 ... 84 85 86 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee