Misschien weer even terug naar fabrieksinstellingen en weer opnieuw koppelen.bokkow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:23:
[...]
Thanks voor de suggestie Mike, heb het geprobeerd 2A adapter, maar nog steeds hetzelfde, meermaals per dagwifi bereik valt niet onder 90% en in principe is wr niets aan de situatie verandert behalve de 3-fase meter. Best frustrerend dit
Hangt je wifi access point / router ook in de meterkast? Als ik het goed heb kan dit interferentieproblemen geven. Misschien de afstand tussen deze twee vergroten of wat experimenteren met de positie van de wifi ap/router. Staar je niet blind op een signaalsterkte cijfertje.bokkow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:23:
[...]
Thanks voor de suggestie Mike, heb het geprobeerd 2A adapter, maar nog steeds hetzelfde, meermaals per dagwifi bereik valt niet onder 90% en in principe is wr niets aan de situatie verandert behalve de 3-fase meter. Best frustrerend dit
Ik ben benieuwd als je een oplossing hebt gevonden. Ik ga komende week over van een 1 fase naar een 3 fase aansluiting. Hoop niet dezelfde problemen te ervaren, maar als er een oplossing is, is het ook niet erg natuurlijk.bokkow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:23:
[...]
Bedankt voor de suggestie maar nee ook dat niet, staat niet in de meterkast, staat op dezelfde locatie als waar voorheen geen problemen mee waren. Heb toch getracht een beetje op te ruimen maar nog steeds hetzelfde. Vreemd is ook wel dat de routertijdens het “offline” zijn van de P1 meter deze nog wel gewoon als client verbonden ziet, zelfs opnieuw laten verbinden vanaf de router is geen probleem. Maar het blijft dan offline.Strontvlieg schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:04:
[...]
Hangt je wifi access point / router ook in de meterkast? Als ik het goed heb kan dit interferentieproblemen geven. Misschien de afstand tussen deze twee vergroten of wat experimenteren met de positie van de wifi ap/router. Staar je niet blind op een signaalsterkte cijfertje.
Ik zou jiet weten hoe en ik ben daarnaast bang voor het kwijtraken van de meetgegevens over het afgelopen jaar?mike123 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:51:
[...]
Misschien weer even terug naar fabrieksinstellingen en weer opnieuw koppelen.
Ik zal het hier laten weten als ik het weet op te lossen..Witlof schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:18:
[...]
Ik ben benieuwd als je een oplossing hebt gevonden. Ik ga komende week over van een 1 fase naar een 3 fase aansluiting. Hoop niet dezelfde problemen te ervaren, maar als er een oplossing is, is het ook niet erg natuurlijk.
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
Met het huidige salderen maakt het nu nog niets uit, maar ben ze thuis wel aan het motiveren zoveel mogelijk nodige verbruikers overdag aan te zetten als de zon schijnt.
Daarbij is het inzicht toch wel leuk/motiverend in de huidige app:
:strip_exif()/f/image/IQhhP887k5vTd2JRBGIArzQT.jpg?f=fotoalbum_large)
18.2 opgewekt, 10.6 teruggeleverd aan het net, 7.6 direct verbruikt en 5,4 ingekocht.
Nu die vaatwasser van 's nachts nog naar dagsituatie zien te krijgen, dan zijn we van die eerste twee paarse pieken af.
Daarbij is het inzicht toch wel leuk/motiverend in de huidige app:
:strip_exif()/f/image/IQhhP887k5vTd2JRBGIArzQT.jpg?f=fotoalbum_large)
18.2 opgewekt, 10.6 teruggeleverd aan het net, 7.6 direct verbruikt en 5,4 ingekocht.
Nu die vaatwasser van 's nachts nog naar dagsituatie zien te krijgen, dan zijn we van die eerste twee paarse pieken af.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Als je dubbel tarief hebt kan het nog steeds interessant zijn snachts meer te verbruiken dan overdag. Mijn teruglever tarief op normaal is hoger dan op dal namelijk. Is dus afhankelijk van je contract en situatie.
Financieel gezien heb je gelijk. Echter met al die zonnepanelen is het voor het net (en milieu) juist veel beter om de boel overdag te laten draaien.Achiel007 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:08:
Als je dubbel tarief hebt kan het nog steeds interessant zijn snachts meer te verbruiken dan overdag. Mijn teruglever tarief op normaal is hoger dan op dal namelijk. Is dus afhankelijk van je contract en situatie.
Extra opmerking; heb twee kWh meters op groepen van de zonnepanelen en HVAC, daar is niks aan veranderd en werken nog steeds als vanouds zonder “offline” te gaan. Gelijke locatie t.o.v. router als de P1-meter. Ga morgen wel met mensen van Homewizard contact opnemen.Strontvlieg schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:04:
[...]
Hangt je wifi access point / router ook in de meterkast? Als ik het goed heb kan dit interferentieproblemen geven. Misschien de afstand tussen deze twee vergroten of wat experimenteren met de positie van de wifi ap/router. Staar je niet blind op een signaalsterkte cijfertje.
Vandaag bericht gestuurd aan Homewizard, wacht nog even op respons. Los daarvan gebeld met Liander omdat gelijktijdig aan het plaatsen van de 3-fase meter de (niet vervangen) gasmeter de stand niet meer doorgeeft, niet meer zichtbaar in de Homewizard app. Liander zegt; we moeten deze "administratief koppelen" en dat kan 10-12 werkdagen duren.
Persoonlijk vind ik het een wazig verhaal, je zou zeggen, lokaal wordt het doorgegeven vanuit de gasmeter naar de elektra-slimme meter. Dan zou het toch ook al lokaal uit te lezen moeten zijn over de P1 poort? Uitlezen door de energieleverancier op afstand zou ik me nog voor kunnen stellen dat dat even op zich laat wachten.
Persoonlijk vind ik het een wazig verhaal, je zou zeggen, lokaal wordt het doorgegeven vanuit de gasmeter naar de elektra-slimme meter. Dan zou het toch ook al lokaal uit te lezen moeten zijn over de P1 poort? Uitlezen door de energieleverancier op afstand zou ik me nog voor kunnen stellen dat dat even op zich laat wachten.
Was hier ook het geval bij Enexis. Duurde ook dikke week voor dit weer werktebokkow schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:06:
Vandaag bericht gestuurd aan Homewizard, wacht nog even op respons. Los daarvan gebeld met Liander omdat gelijktijdig aan het plaatsen van de 3-fase meter de (niet vervangen) gasmeter de stand niet meer doorgeeft, niet meer zichtbaar in de Homewizard app. Liander zegt; we moeten deze "administratief koppelen" en dat kan 10-12 werkdagen duren.
Beste Home Wizzard team.HomeWizard_NL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:50:
[...]
Neem even contact op via support, dan kunnen we onderzoeken wat er mogelijk is. (Met andere woorden hoeveel tijd er nodig is om dit wel te laten werken)
Ik heb ruim 2 weken terug het support team benaderd. Antwoord was: "We gaan kijken wat we kunnen doen om het ook mogelijk te maken met de kwh meter, maar helaas op het moment nog geen tijdsbestek aan hangen".
Is er al zicht wanneer dit wordt bekeken? En wat vreemd is dat die update mijn stand-by gebruik niet grafisch meer weer geeft.
Grtz Leoniq.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Het valt me op dat de data van 2021 verdwenen is terwijl ik bewust voor historie de betaalde versie genomen heb. Gaat er iets mis of is 'meer dan een jaar' een eufemisme voor een jaar extra?
Edit: ik was een beetje dom...
Edit: ik was een beetje dom...
[ Voor 10% gewijzigd door hoevenpe op 02-05-2023 13:07 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wellicht even @HomeWizard_NL taggenLeoniq schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Beste Home Wizzard team.
Ik heb ruim 2 weken terug het support team benaderd. Antwoord was: "We gaan kijken wat we kunnen doen om het ook mogelijk te maken met de kwh meter, maar helaas op het moment nog geen tijdsbestek aan hangen".
Is er al zicht wanneer dit wordt bekeken? En wat vreemd is dat die update mijn stand-by gebruik niet grafisch meer weer geeft.
Grtz Leoniq.
Kan hier gewoon terug kijken tot december 2020 (aanschaf).hoevenpe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:32:
Het valt me op dat de data van 2021 verdwenen is terwijl ik bewust voor historie de betaalde versie genomen heb. Gaat er iets mis of is 'meer dan een jaar' een eufemisme voor een jaar extra?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ow wacht, ik ben een *****ron321 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:38:
Kan hier gewoon terug kijken tot december 2020 (aanschaf).
Heb begin dit jaar pas het abbo aangeschaft, never mind...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Afgelopen maand op vakantie geweest en erachter gekomen dat de app niet om kan gaan met andere tijdzone.
Miste iedere dag 5 uur aan het begin van de dag.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
interessant... lijkt me typisch iets dat je als ontwikkelaar over het hoofd ziet.ron321 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:40:
Afgelopen maand op vakantie geweest en erachter gekomen dat de app niet om kan gaan met andere tijdzone.
Ook nu je weer thuis bent, is de historie weg?
https://hwenergy.app/ heeft het probleem niet?
Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.
Nu ik weer thuis ben is alles weer normaal, ook in de historie.dwizzy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:06:
[...]
interessant... lijkt me typisch iets dat je als ontwikkelaar over het hoofd ziet.
De site was hetzelfde als de app.
Vandaag overgegaan van een 1-fase naar 3-fase meter. Gasmeter is ook vervangen. Enexis heeft alles ook meteen netjes gekoppeld en uitgelegd. Op de oude meter had de P1-meter nog wel een externe voeding nodig, nu niet meer op de nieuwe. Werkt tot op heden allemaal gewoon goed. Ik zie alles qua informatie weer binnenkomen in de app, maar ook in Domoticz en Home Assistant (kan nog niet goed kiezen
).

Wist niet eens dat dit bestonddwizzy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:06:
[...]
interessant... lijkt me typisch iets dat je als ontwikkelaar over het hoofd ziet.

Ik heb zojuist een P1 meter besteld en ben wat aan het googelen over de mogelijkheden. Ik zag dat in de toekomst de Enphase omvormers ondersteund gaat worden. Is er enig idee wanneer dit ongeveer gaat zijn?
Grafisch Ontwerper, 999 Games
Ja hier ook gemerkt tijdens de vakantie in Portugal dat de grafieken een maand opschoven, dus april was maart geworden en januari december. December viel ook opeens onder 2023ron321 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:40:
Is er al nieuws over de HomeWizard Energy web viewer?
Las dat deze feature al in 2021 door HomeWizard aangekondigd is maar kan het nergens terugvinden.
Gr Johan
Las dat deze feature al in 2021 door HomeWizard aangekondigd is maar kan het nergens terugvinden.
Gr Johan
Deze https://hwenergy.app/ ?johanbarelds schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:20:
Is er al nieuws over de HomeWizard Energy web viewer?
Heeey, dat is waar ik naar op zoek was. Thanks!
Wel lastig te vinden overigens. Misschien een tip voor @HomeWizard_NL om de link ook in de docu en website info op te nemen.
Wel lastig te vinden overigens. Misschien een tip voor @HomeWizard_NL om de link ook in de docu en website info op te nemen.
Agh, zolang mensen niet de 6 laatste posts lezen waarin deze link 3x genoemd is, vraag ik me af of het elders wel gelezen wordt
Wellicht handig als het in de openingspost wordt meegenomen. Hoeven mensen niet meer te zoeken.mat.hi.as schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:40:
Agh, zolang mensen niet de 6 laatste posts lezen waarin deze link 3x genoemd is, vraag ik me af of het elders wel gelezen wordt
Ik denk dat niet alle Homewizard gebruikers ook Tweakers fora lezen :-).mat.hi.as schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:40:
Maar het lijkt me voor Homewizard P1 gebruikers wel een dikke plus dat je je P1 ook gewoon via je browser kan uitlezen. Dus ik zou het een beetje meer promoten als ik Homewizard was.
Het is nu nergens terug te vinden op hun website of in de docu.
Wie leest er dan ook uberhaupt de posts voor zijn/haar eigen post...mat.hi.as schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:40:

Huidig wordt dit enkel vermeld in support:johanbarelds schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:34:
Heeey, dat is waar ik naar op zoek was. Thanks!
De reden waarom wie hier niet heel hard over roepen is dat het enkel een viewer is, en er huidig ook geen ambities zijn om dit een volledige app te maken met alle functionaliteiten. Als we marketen dat er een web app is wordt hier mogelijk meer van verwacht dan huidig door ons beoogt is. Gebruikers die er naar zoeken op onze artikelen zullen deze zeker vinden.
Ik heb in de HomeWizard app via EnergySaver een zonnetaak aangemaakt voor het laden van mijn e-bike.
Voor deze taak heb ik 2 criteria ingesteld m.b.t. de Energy Socket.
- aan bij 100 Watt teruglevering
- Uit wanneer E-bike daalt onder 7 Watt voor 1 minuut
Kan het kloppen dat deze beide criteria elkaar niet goed aanvullen? Wat ik merk is dat mijn e-bike nog geregeld aan het laden is (langer dan 1 minuut) terwijl de stroomvraag van de fiets maar 1 Watt is (dus batterij is dan al vol). Ik heb het idee dat de lader dan soms wel uitschakeld (hij laadt namelijk niet continu de hele dag door), maar zodra de zon weer gaat schijnen en de teruglevering de 100W overschrijdt, dan triggert de Energy Socket weer op "aan" en lijkt dan niet meer te luisteren naar het andere uitschakel criterium, stroomvraag < 7 Watt voor 1 minuut.
Voor deze taak heb ik 2 criteria ingesteld m.b.t. de Energy Socket.
- aan bij 100 Watt teruglevering
- Uit wanneer E-bike daalt onder 7 Watt voor 1 minuut
Kan het kloppen dat deze beide criteria elkaar niet goed aanvullen? Wat ik merk is dat mijn e-bike nog geregeld aan het laden is (langer dan 1 minuut) terwijl de stroomvraag van de fiets maar 1 Watt is (dus batterij is dan al vol). Ik heb het idee dat de lader dan soms wel uitschakeld (hij laadt namelijk niet continu de hele dag door), maar zodra de zon weer gaat schijnen en de teruglevering de 100W overschrijdt, dan triggert de Energy Socket weer op "aan" en lijkt dan niet meer te luisteren naar het andere uitschakel criterium, stroomvraag < 7 Watt voor 1 minuut.
Bij mijn weten moet de waarde dan de schakelwaarde passeren. Als bij inschakelen het afgenomen vermogen al onder die door jou gekozen 7W ligt schakelt hij dus niet meer uit.
Ik denk inderdaad dat dat aan de hand is. Zou mooi zijn als dit gefixt kan worden, misschien dat 'het systeem' op bepaalde intervallen moet kijken of nog aan alle criteria voldaan wordt of iets dergelijks. Of voordat er ingeschakeld wordt het meest restrictieve criteria voorrang geven.Gorac schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:56:
Bij mijn weten moet de waarde dan de schakelwaarde passeren. Als bij inschakelen het afgenomen vermogen al onder die door jou gekozen 7W ligt schakelt hij dus niet meer uit.
Zou handig zijn ja. Er zal niet voor niets gekozen zijn voor de omschrijving "daalt onder" en niet voor "is onder".
Offtopic maar ik heb me ook zitten afvragen waar een zonnetaak nou nuttig voor zou kunnen zijn.jesco_white schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:29:
Ik heb in de HomeWizard app via EnergySaver een zonnetaak aangemaakt voor het laden van mijn e-bike.
Een E-Bike had ik nog niet aan gedacht moet ik toegeven.
Maar is het niet zo dat het voor de overige meeste apparaten niet geschikt is?
Ik zou bv nooit mijn wasmachine, droger, vaatwasser, lampen, etc automatisch laten afschakelen als er niet voldoende zonne energie zou zijn.
De toepassing van zonnetaken lijkt me daarom beperkt.
Of zijn er toepassingen die ik over hoofd zie?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Gr Johan B
Ik heb er werkelijk nog geen nut voor gevonden. Accugereedschap misschien.johanbarelds schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:18:
[...]
Offtopic maar ik heb me ook zitten afvragen waar een zonnetaak nou nuttig voor zou kunnen zijn.
Ik zou bv nooit mijn wasmachine, droger, vaatwasser, lampen, etc automatisch laten afschakelen als er niet voldoende zonne energie zou zijn.
Gr Johan B
Wellicht een boiler?johanbarelds schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:18:
[...]
Offtopic maar ik heb me ook zitten afvragen waar een zonnetaak nou nuttig voor zou kunnen zijn.
En zelfs dat valt te nuanceren.johanbarelds schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:18:
[...]
Ik laad ook de e-bikes op (2 x 830Wh) en dat gaat max. dan aan 180W.
Voor dat verbruik kan je evengoed een timer gebruiken die begint te laden vanaf bv. 10 uur.
(Zelf gebruik ik ook een HW socket om het laden op te volgen maar gezien de app op de tablet staat gewoon laden manueel starten vanaf dat er meer dan 200W zon op overschot is en manueel stoppen wanneer het laden nog maar een 10W aangeeft (het sluipverbruik van de lader).
Voor die 1 € extra dat een zonnetaak per maand kost kan je in de winter al heel wat kWh in de e-bikes laden.
En de "manuele" commando's falen nooit.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 04-05-2023 16:30 ]
Heb hier een 50ltr boiler welke ik op een zonnetaak liet schakelen,dit heeft met de saldering nog geen nut maar is meer toekomst gericht.
Boiler heeft een 800 W element en bij terugleveing van meer als 800W moest de socket schakelen (na 30 sec vertraging voor 20 minuten) dit, om zoveel mogelijk, de boiler op te verwarmen met zon energie.
Bij voldoende zon werkt dit prima en krijg ik steeds 20min inschakel momenten.
Echter wil ik wel warm water s'avonds, dus om 15.00 een timer taak aangemaakt voor 180 min dit om zeker te zijn van warmwater bij gebrek aan voldoende zon energie.
Hier kwam het door Jesco_white probleem ook boven water, als er net voor 1500 even genoeg zon was om de zontaak in te schakelen en deze net na 15.00 uitschakelde "na de ingestelde 20min" had ik s'avonds koud water dit omdat de timer taak niks meer deed.
Kan natuurlijk de zon taak op 180 min zetten en dan heb ik wel warm water, maar dan kan ik ook wel een timer taak van 12.00 tot 15.00 aanmaken. Meestal zit je dan met de zon wel goed, maar de insteek was dat als er andere gebruikers actief zijn de boiler pas aan gaat bij overproductie van zon energie.
Nu in HA een meettaak er bij gezet welke om 15.00 de temp.van de boiler meet en de socket dan als nog inschakeld bij te koud water.. (timer taak verwijderd in HW socket)
Boiler heeft een 800 W element en bij terugleveing van meer als 800W moest de socket schakelen (na 30 sec vertraging voor 20 minuten) dit, om zoveel mogelijk, de boiler op te verwarmen met zon energie.
Bij voldoende zon werkt dit prima en krijg ik steeds 20min inschakel momenten.
Echter wil ik wel warm water s'avonds, dus om 15.00 een timer taak aangemaakt voor 180 min dit om zeker te zijn van warmwater bij gebrek aan voldoende zon energie.
Hier kwam het door Jesco_white probleem ook boven water, als er net voor 1500 even genoeg zon was om de zontaak in te schakelen en deze net na 15.00 uitschakelde "na de ingestelde 20min" had ik s'avonds koud water dit omdat de timer taak niks meer deed.
Kan natuurlijk de zon taak op 180 min zetten en dan heb ik wel warm water, maar dan kan ik ook wel een timer taak van 12.00 tot 15.00 aanmaken. Meestal zit je dan met de zon wel goed, maar de insteek was dat als er andere gebruikers actief zijn de boiler pas aan gaat bij overproductie van zon energie.
Nu in HA een meettaak er bij gezet welke om 15.00 de temp.van de boiler meet en de socket dan als nog inschakeld bij te koud water.. (timer taak verwijderd in HW socket)
Ross
Ik gebruik het om de pomp van het zwembad te schakelen bij terugleveren. De pomp is aangesloten op tyleenslangen op het dak om zo het zwembad te verwarmen als de zon schijntjohanbarelds schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:18:
[...]
Gr Johan B
Het “jammere” is dat dat zonneschakelen alleen werkt bij vrij domme apparaten. Een wasmachine weet niet zelf welk programma hij moet draaien als hij op stroom wordt gezet, en dan is er ook nog een startcommando nodig.
En da’s stiekem met best veel apparaten die je zou willen zonneschakelen zo
Dat klopt al snel ja. Ik had een elektrisch ventilatorkacheltje met display en die was zelfs de thermostaat setting kwijt als die afgeschakeld werd door de energysocket.Gramser schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:03:
Het “jammere” is dat dat zonneschakelen alleen werkt bij vrij domme apparaten. Een wasmachine weet niet zelf welk programma hij moet draaien als hij op stroom wordt gezet, en dan is er ook nog een startcommando nodig.
Nu dus maar een simpele oude 500 watt in gebruik. Om vooral in de lente en herfst mijn productieoverschot te verminderen. Daar gebruik ik overigens een setje van meet- en timertaken voor. Ik meet dan de actuele productie via een kWh meter.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Voor de kostprijs van 33,95 van die Energy Socket kun je ook heel wat keren je fiets opladenIvoB2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:27:
[...]
En zelfs dat valt te nuanceren.
Ik laad ook de e-bikes op (2 x 830Wh) en dat gaat max. dan aan 180W.
Voor dat verbruik kan je evengoed een timer gebruiken die begint te laden vanaf bv. 10 uur.
(Zelf gebruik ik ook een HW socket om het laden op te volgen maar gezien de app op de tablet staat gewoon laden manueel starten vanaf dat er meer dan 200W zon op overschot is en manueel stoppen wanneer het laden nog maar een 10W aangeeft (het sluipverbruik van de lader).
Voor die 1 € extra dat een zonnetaak per maand kost kan je in de winter al heel wat kWh in de e-bikes laden.
En de "manuele" commando's falen nooit.
Ik heb de socket gekocht voor de gein, nadat ik net mijn zonnepanelen had. We pakken de e-bike niet vaak. Misschien één of twee keer in de week voor wat korte ritjes en mijn idee was om dan altijd een volgeladen fiets te pakken, die dan puur op zonnestroom ‘gratis’ is opgeladen. Voorheen verzuimde ik de fiets op te laden, stekker aan te sluiten enz. en dan kwam het voor dat de fiets vrijwel leeg was. Nu kom ik de schuur in met de fiets, sluit die connector aan en wil ik er vanuit gaan dat de fiets alleen ‘gratis’ oplaadt en ook afslaat wanneer fietsbatterij vol is. Dus niet onnodig blijft laden.
Ik heb ook nog wel eens zitten denken aan een tweede socket op een plek in de woonkamer. Daar een stekkerblok op aansluiten met enkele telefoon en ipad laders er in, en een aansluiting vrij om powerbank op te laden. Om zodoende dit soort apparatuur bij voorkeur via zonnestroom op of bij te laden. Dat kost dan wederom eerst 33,95 eu aanschaf waar je honderden telefoons van kunt laden

Volgens mij gaan nieuwere wasdrogers wel gewoon door als de stroom weer ingeschakeld wordt. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je je was wel gewoon droog wil hebben binnen bepaalde tijd.Gramser schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:03:
Bedankt voor alle reacties!
Het bevestigd mijn vermoedens dat de toepassingen nog gelimiteerd zijn.
Wel wat goede inspiratie opgedaan door jullie verhalen :-).
Hopelijk worden de apparaten in de toekomst snel slimmer en ditto de programeer logic van de HomeWizard zonnetaak. Dan kunnen er meer complexere condities geprogrameerd worden waar volgens mij wel veel behoefte aan komt nu.
Gr Johan
Het bevestigd mijn vermoedens dat de toepassingen nog gelimiteerd zijn.
Wel wat goede inspiratie opgedaan door jullie verhalen :-).
Hopelijk worden de apparaten in de toekomst snel slimmer en ditto de programeer logic van de HomeWizard zonnetaak. Dan kunnen er meer complexere condities geprogrameerd worden waar volgens mij wel veel behoefte aan komt nu.
Gr Johan
Al iemand in geslaagd de Homewizard P1 te koppelen met zijn Loxone? Hoe?
(een zoek in deze thread op Loxone levert niet veel op)
[ Voor 29% gewijzigd door S2000jan op 05-05-2023 09:01 ]
Dat is correct maar het doel van de aankoop van de ES was het verbruik te meten en dat doet ie goed.jesco_white schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Voor de kostprijs van 33,95 van die Energy Socket kun je ook heel wat keren je fiets opladen
De zonnefunctie is echter een extra lopende kost en voldoet bovendien niet aan de verwachtingen.
Dan is het, voor mij, de meerkost niet waard en eenvoudiger op te lossen.
De e-bike wordt overigens dagelijks gebruikt voor minstens 50 km (WW-verkeer).
Ik heb trouwens geen 33,95 € betaald.
Gisteren omgegaan van 1 fase naar 3 fase. Electra komt keurig door, maar gas niet meer. Ik meen me te herinneren dat dit eerder ter sprake is geweest, ik kan het alleen niet terugvinden. Weet iemand wat het probleem kan zijn met het doorgeven van de gasstanden?
Volgens mij ik ook niet. Dacht dat ik 29 ofzo betaald heb destijdsIvoB2 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Dat is correct maar het doel van de aankoop van de ES was het verbruik te meten en dat doet ie goed.
De zonnefunctie is echter een extra lopende kost en voldoet bovendien niet aan de verwachtingen.
Dan is het, voor mij, de meerkost niet waard en eenvoudiger op te lossen.
De e-bike wordt overigens dagelijks gebruikt voor minstens 50 km (WW-verkeer).
Ik heb trouwens geen 33,95 € betaald.

Even geduld hebben. Kan circa 1 week duren, althans was bij mij het geval.robkrekel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:08:
Gisteren omgegaan van 1 fase naar 3 fase. Electra komt keurig door, maar gas niet meer. Ik meen me te herinneren dat dit eerder ter sprake is geweest, ik kan het alleen niet terugvinden. Weet iemand wat het probleem kan zijn met het doorgeven van de gasstanden?
ik heb het in de planning staan. maar nog niet aan toegekomen. Lijkt me niet heel moeilijk om te doen. Ik heb meerdere energy sockets gekoppeld, en de API is niet heel anders, kwestie van de juiste velden eruit filteren en een template maken.S2000jan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:01:
Is deze officieel? Ik kan daar namelijk verder niets over vinden en wil niet mijn inloggegevens op een website van derden invullen.
lees een paar post terug eensNairu777 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:36:
[...]
Is deze officieel? Ik kan daar namelijk verder niets over vinden en wil niet mijn inloggegevens op een website van derden invullen.![]()

Ik kreeg gister deze mail van zonneplan. Ook kan ik zelf mijn standen niet meer in HomeWizard Energy zien. Klopt wellicht toch niet ergens.robkrekel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:08:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bsu6hsWHQB3iKUUnfCx40XSd.png?f=user_large)
Al geprobeerd je gasmeter opnieuw te koppelen? https://www.stedin.net/kl...20is%20dan%20geactiveerd.robkrekel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:51:
[...]
Ik kreeg gister deze mail van zonneplan. Ook kan ik zelf mijn standen niet meer in HomeWizard Energy zien. Klopt wellicht toch niet ergens.[Afbeelding]
Nee, dat niet. Heb Liander een bericht gestuurd, die heeft de nieuwe meter er in gezet, en zullen het naar ik aan neem ook oplossen.GM15 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:00:
[...]
Al geprobeerd je gasmeter opnieuw te koppelen? https://www.stedin.net/kl...20is%20dan%20geactiveerd.
Vanmiddag viel mij op dat er al sinds ongeveer het middaguur er geen Internet verbinding gemaakt wordt met de Solar Edge portaal, nu om 17.30 nog steeds geen registratie van mijn zon productie?
Meer mensen met dit probleem?
Wel vaker is de verbinding kort weg, maar normaliter ook wel weer snel terug.
Voor alle duidelijkheid, is bekabeld verbonden.
Ook al met een andere losse internet kabel geprobeerd, verder werkt internet naar behoren.
Update, heeft deze keer ongebruikelijk lang geduurt, is rond 23,30 weer online.
Gelukkig wordt je dag opbrengst wel weer compleet weer gegeven.
Echter van de 12 panelen die ik heb liggen, hebben er een zestal gaan een 0,4
a 0,6 kWh minder opgeleverd dan de overige 6. Erg vreemd...
Ik monitor ook de 40 panelen van de VvE, hier zie je ook zelfde verschillen per paneel.
Hier hebben een 10tal stuk minder opgebracht, rara...
Meer mensen met dit probleem?
Wel vaker is de verbinding kort weg, maar normaliter ook wel weer snel terug.
Voor alle duidelijkheid, is bekabeld verbonden.
Ook al met een andere losse internet kabel geprobeerd, verder werkt internet naar behoren.
Update, heeft deze keer ongebruikelijk lang geduurt, is rond 23,30 weer online.
Gelukkig wordt je dag opbrengst wel weer compleet weer gegeven.
Echter van de 12 panelen die ik heb liggen, hebben er een zestal gaan een 0,4
a 0,6 kWh minder opgeleverd dan de overige 6. Erg vreemd...
Ik monitor ook de 40 panelen van de VvE, hier zie je ook zelfde verschillen per paneel.
Hier hebben een 10tal stuk minder opgebracht, rara...
[ Voor 32% gewijzigd door dinandus op 08-05-2023 23:58 . Reden: Update monitoring ]
Die hele SolarEdge app en portal zijn gewoon vrij brak. Bij mij is het soms meerdere dagen achtereen raak. Gelukkig maakt het voor de opbrengst niks uit.
Maar als de omvormer dus geen gegevens verzendt, zal de HW-app ook niks weergeven.
Maar als de omvormer dus geen gegevens verzendt, zal de HW-app ook niks weergeven.
[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 08-05-2023 17:54 ]
Valt mee. Wellicht is je internet niet stabiel? Zit hij op de wifi?Gramser schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:53:
Die hele SolarEdge app en portal zijn gewoon vrij brak. Bij mij is het soms meerdere dagen achtereen raak. Gelukkig maakt het voor de opbrengst niks uit.
Hier doet hii het vlekkeloos
zie: https://library.loxone.co...rd-p1-meter-1038/overview voor een template.S2000jan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:01:
Hier bekabeld, nooit issues. Maar dit is wellicht beter in een ander topicApC_IcE schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:58:
[...]
Valt mee. Wellicht is je internet niet stabiel? Zit hij op de wifi?
Hier doet hii het vlekkeloos
Die had ik al gevonden en de api was al geactiveerd, maar geen idee hoe ik die dan kan toevoegen in loxone... op ip-adres ?HiBe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:35:
[...]
zie: https://library.loxone.co...rd-p1-meter-1038/overview voor een template.
je moet de template in loxone toevoegen: https://www.loxone.com/enus/kb/templates/ en vervolgens kan je in het nieuwe apparaat in de linkerbalk aanklikken en het IP adres wijzigen naar het juiste lokale adres voor jouw installatie.
In naam van de amateur-wetenschap. Heb mijn HomeWizard meters gekoppeld aan Home Assistant met veel hulp van CHatGPT (heerlijk). Nu heb ik dus zo ook de mogelijkheid voltages per fase uitlezen. Ik wilde wel eens zien wat er gebeurt wanneer het net 253V bereikt en de omvormer zich uitschakelt. Dat ziet er uit zoals op de grafieken hieronder.
De eerste grafiek laat de voltages per fase zien, onze omvormer zit op L3 naast de 1-fase auto lader en verder niets.
De tweede grafiek is wat de kWh Meter registreert aan vermogen wat door de zonnepanelen wordt opgewekt, dat is bij ons dus maximaal 3,6kW
De derde grafiek laat over die groep en dus ook fase L3 zien wat de huidige stroomsterkte is.
Hieruit kun je zien dat ik om 13:26 de auto als proef aan de enkelfasige lader heb gehangen en het heeft er alle schijn van dat dat het voltage op L3 net genoeg naar beneden trekt om het geheel niet meer uit te laten vallen.
Dat gezegd hebbende ga ik wel de zonnepanelen overzetten naar bij ons L2, die lijkt over de hele dag door het laagste voltage te geven en daarmee misschien net onder die 253V te blijven.
De eerste grafiek laat de voltages per fase zien, onze omvormer zit op L3 naast de 1-fase auto lader en verder niets.
De tweede grafiek is wat de kWh Meter registreert aan vermogen wat door de zonnepanelen wordt opgewekt, dat is bij ons dus maximaal 3,6kW
De derde grafiek laat over die groep en dus ook fase L3 zien wat de huidige stroomsterkte is.
Hieruit kun je zien dat ik om 13:26 de auto als proef aan de enkelfasige lader heb gehangen en het heeft er alle schijn van dat dat het voltage op L3 net genoeg naar beneden trekt om het geheel niet meer uit te laten vallen.
Dat gezegd hebbende ga ik wel de zonnepanelen overzetten naar bij ons L2, die lijkt over de hele dag door het laagste voltage te geven en daarmee misschien net onder die 253V te blijven.

Vandaag is een paar uurtjes mijn internet uitgevallen geweest.
Inmiddels werkt dat weer, alleen is nu m'n P1 meter in de app offline.
Deze al spanningsloos gehad, losgekoppeld en aangesloten, maar hij komt niet meer online in de app.
De locale api is wel gewoon te benaderen.
De overige kWh meters en watermeter zijn wel in de app online.
Iemand een idee? Of wordt dit een gevalletje klantenservice?
Edit 15-5:
De P1 meter in de app verwijderd en opnieuw gekoppeld. En hij werkt weer, ik was benieuwd of de oude gegevens behouden zouden blijven, en dat is ook zo.
Bedankt @HomeWizard_NL support!
Inmiddels werkt dat weer, alleen is nu m'n P1 meter in de app offline.
Deze al spanningsloos gehad, losgekoppeld en aangesloten, maar hij komt niet meer online in de app.
De locale api is wel gewoon te benaderen.
De overige kWh meters en watermeter zijn wel in de app online.
Iemand een idee? Of wordt dit een gevalletje klantenservice?
Edit 15-5:
De P1 meter in de app verwijderd en opnieuw gekoppeld. En hij werkt weer, ik was benieuwd of de oude gegevens behouden zouden blijven, en dat is ook zo.
Bedankt @HomeWizard_NL support!
[ Voor 19% gewijzigd door henkNL op 15-05-2023 16:34 . Reden: Opgelost ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Welk merk omvormer heb je?bokkow schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:00:
In naam van de amateur-wetenschap. Heb mijn HomeWizard meters gekoppeld aan Home Assistant met veel hulp van CHatGPT (heerlijk). Nu heb ik dus zo ook de mogelijkheid voltages per fase uitlezen. Ik wilde wel eens zien wat er gebeurt wanneer het net 253V bereikt en de omvormer zich uitschakelt. Dat ziet er uit zoals op de grafieken hieronder.
[Afbeelding]
SolarEdge, hoezo? In principe zou iedere omvormer af moeten schakelen wanneer netspanning 253V aantikt he. De omvormer kan er niet zo veel aan doen, de netbeheerder wel
Jij moet dit doen: YouTube: Congestie vervolg en oplossingbokkow schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 01:04:
[...]
SolarEdge, hoezo? In principe zou iedere omvormer af moeten schakelen wanneer netspanning 253V aantikt he. De omvormer kan er niet zo veel aan doen, de netbeheerder wel
Complete uitval is waarschijnlijk te voorkomen.
Ligt 4mm2 en maar 8 meter bij ons, en dat is in principe ook al overbemeten. Dus de situatie van Harold is anders dan bij ons, aan de kabel zal het niet liggen. Onze situatie is juist wel net-congestie, vanaf 1:50 van het filmpje.mathijshooi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Jij moet dit doen: YouTube: Congestie vervolg en oplossing
Complete uitval is waarschijnlijk te voorkomen.
Ik zou de omvormer kunnen knijpen, daar wist ik al van als mogelijkheid maar liever doe ik dat natuurlijk niet en probeer ik eerst of de fase die bij ons een lagere spanning heeft de omvormer bij 100% niet de 253V raakt. Is dat niet het geval dan ga ik eerst samen met alle buren met panelen Liander aan de mouw trekken met deze grafieken om ze het net op orde te laten brengen hier.
Toch bedankt voor de suggestie
Vandaag overgezet naar fase 2, hoop dat er morgen piek momenten zijn om te bevestigen dat het net genoeg buffer is. Getuige deze grafiek van vandaag tussen L3 en L2 zou dat genoeg verschil moeten maken:

Het wisselen is gebeurd tussen 16:20 en 16:30 dat kun je ook terugzien.
Daarnaast kun je ook goed zien wanneer dat de zon even weg was bij de dipjes over de dag.

Het wisselen is gebeurd tussen 16:20 en 16:30 dat kun je ook terugzien.
Daarnaast kun je ook goed zien wanneer dat de zon even weg was bij de dipjes over de dag.
Jouw acties moet je ook cker uit zetten bij Liander. Heb ik ook gedaan.bokkow schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:42:
[...]
Ligt 4mm2 en maar 8 meter bij ons, en dat is in principe ook al overbemeten. Dus de situatie van Harold is anders dan bij ons, aan de kabel zal het niet liggen. Onze situatie is juist wel net-congestie, vanaf 1:50 van het filmpje.
Ik zou de omvormer kunnen knijpen, daar wist ik al van als mogelijkheid maar liever doe ik dat natuurlijk niet en probeer ik eerst of de fase die bij ons een lagere spanning heeft de omvormer bij 100% niet de 253V raakt. Is dat niet het geval dan ga ik eerst samen met alle buren met panelen Liander aan de mouw trekken met deze grafieken om ze het net op orde te laten brengen hier.
Toch bedankt voor de suggestie
Maar tot die tijd is het toch beter om je omvormer op bijvoorbeeld 80% te draaien ipv 0%? Een no regret zeg maar.
Absoluut! Dat ga ik inderdaad ook maar instellen voor wanneer het nu alsnog over 250V gaat. Ik hoop eigenlijk dat dit voorlopig voldoende is zodat ie ook niet terug hoeft te schalenmathijshooi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:32:
[...]
Jouw acties moet je ook cker uit zetten bij Liander. Heb ik ook gedaan.
Maar tot die tijd is het toch beter om je omvormer op bijvoorbeeld 80% te draaien ipv 0%? Een no regret zeg maar.
Gisteren vóór wisselen naar een andere fase:

Vandaag:

Anders dan een paar fysieke wolkjes, geen wolkje aan de lucht

Vandaag:

Anders dan een paar fysieke wolkjes, geen wolkje aan de lucht
Betreft de P1 meter:
Een mooi product met enkel één groot nadeel voor mij. Dat je energie tarieven niet kan opslaan met een ingangsdatum. Dus de huidige jaarweergave kan je op dit moment weinig mee wat betreft kosten.
Hierdoor zit ik alsnog regelmatig zelf te rekenen.
@HomeWizard_NL, kijken jullie ook mee
?
Een mooi product met enkel één groot nadeel voor mij. Dat je energie tarieven niet kan opslaan met een ingangsdatum. Dus de huidige jaarweergave kan je op dit moment weinig mee wat betreft kosten.
@HomeWizard_NL, kijken jullie ook mee
[ Voor 4% gewijzigd door StormRider op 15-05-2023 14:20 ]
Ook met dynamische tarieven is geen van de kosten overzichten heel erg bruikbaar.StormRider schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:19:
@HomeWizard_NL, kijken jullie ook mee?
Ik was tot 2 weken geleden een P1monitor (ztatz punt nl) gebruiker en deze heeft de dynamische tarieven netjes in de laatste versie beschikbaar gemaakt.
Is al lang geweten.StormRider schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:19:
Betreft de P1 meter:
Is in het verleden vaker aangehaald en een grote misser van HomeWizard. Als je hun homepage opent en de dikgedrukte banner ziet: Krijg inzicht en bespaar heeft dit in hun beleving blijkbaar alleen een relatie met je verbruik. De kosten koppeling slaat echt nergens op en kunnen ze er dan ook maar beter helemaal uithalen. Voor veel mensen die inzicht willen is juist ook het kosten aspect belangrijk.StormRider schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:19:
Betreft de P1 meter:
Gebruik zelf al jaren die van ztatz waar die koppeling (prijs/verbruik) wél gekoppeld is aan de tijd.
Ik mis het totaal niet. Inzicht en besparen doe je door naar je daadwerkelijke verbruik in kWu te kijken en dat is heel goed te doen met HW. Hoeveel het is in euro's maakt mij niet zo veel uit, leuk om te zien wat het gisteren daadwerkelijk heeft gekost meer niet. Besparen is gewoon watt naar beneden vind ik. Zeker met de huidige energie tarieven die heel erg variabel zijn is het juist niet interessant voor mij.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Zo zie je maar weer, ieder zijn eigen wensen m.b.t. besparen. Als het je inderdaad niet uitmaakt wat het kost lijkt me dat een heerlijke luxe positie. Voor mij is 'besparen' zien wat het met daadwerkelijk in m'n portomonee scheelt. Besparen als in 'minder watt' is dan alleen leuk voor het milleu (heel goed overigens) Maar ik kan best meer watt of m3 verbruiken en toch op de kosten besparen en dan is het handig om te zien wat ik in bv maart 2022 aan kosten (i.c.m. verbruik) heb gehad, en dat gaat niet met HW.amphora schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:10:
Ik mis het totaal niet. Inzicht en besparen doe je door naar je daadwerkelijke verbruik in kWu te kijken en dat is heel goed te doen met HW. Hoeveel het is in euro's maakt mij niet zo veel uit, leuk om te zien wat het gisteren daadwerkelijk heeft gekost meer niet. Besparen is gewoon watt naar beneden vind ik. Zeker met de huidige energie tarieven die heel erg variabel zijn is het juist niet interessant voor mij.
Normaliter is die perfect geschikt om te kijken welk sluipverbruik je hebt, maar dan moet je geen EV hebben die je thuis oplaadt….Gramser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:22:
Ik heb met je te doen.
Zet die grafiek lekker uit, die voegt niks toe joh.
Dit is zelfs onderdeel van energy+ waar je apart voor betaalt

[ Voor 9% gewijzigd door BGFG op 15-05-2023 19:10 ]
Heb tijd geleden hetzelfde aan Homewizard kenbaar gemaakt, want had zelfde verschijnsel met aircos die zomers snachts draaien.BGFG schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:08:
[...]
Normaliter is die perfect geschikt om te kijken welk sluipverbruik je hebt, maar dan moet je geen EV hebben die je thuis oplaadt….
Dit is zelfs onderdeel van energy+ waar je apart voor betaalt
Had met nauwkeurigheid van de kWh meters & energysockets te maken. Ze waren bang dat extrapolatie van die enkele %-en meetafwijkingen de schatting van standyverbruik te onnauwkeurig zou maken. Toen ik zei dat een enige afwijking beter is dan 'complete onzin' (zoals nu ook in jouw grafiek) bleef het echter stil. Daarna die grafiek maar geminimaliseerd..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Klopt. Ik heb het ook al eerder gemeld en ze onderkennen deze bug, maar nog steeds niet opgelost. Blijkbaar zien ze een stabiel (en bij EV laden best hoog) verbruik over een langere periode dan x als stand-by verbruik, maar om nou bij iedere laadsessie te extrapoleren is m.i. wat onzinnig…..Toby-Wan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:40:
[...]
Heb tijd geleden hetzelfde aan Homewizard kenbaar gemaakt, want had zelfde verschijnsel met aircos die zomers snachts draaien.
Had met nauwkeurigheid van de kWh meters & energysockets te maken. Ze waren bang dat extrapolatie van die enkele %-en meetafwijkingen de schatting van standyverbruik te onnauwkeurig zou maken. Toen ik zei dat een enige afwijking beter is dan 'complete onzin' (zoals nu ook in jouw grafiek) bleef het echter stil. Daarna die grafiek maar geminimaliseerd..
Ik had meer het idee dat het een bewuste keuze is ipv een bug.BGFG schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Klopt. Ik heb het ook al eerder gemeld en ze onderkennen deze bug, maar nog steeds niet opgelost. Blijkbaar zien ze een stabiel (en bij EV laden best hoog) verbruik over een langere periode dan x als stand-by verbruik, maar om nou bij iedere laadsessie te extrapoleren is m.i. wat onzinnig…..
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Als de prijzen verdubbelen per kwh en je verbruikt 25% minder dan betaal je dus toch meer en maar heb je toch bespaard. Als je alleen naar euro's kijkt zie je dat niet. Als de prijzen halveren maar je verbruik 10% gestegen betaal je minder maar heb je niet bespaard. Dat bedoel ik met euro's boeien me niet.GM15 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:31:
[...]
Zo zie je maar weer, ieder zijn eigen wensen m.b.t. besparen. Als het je inderdaad niet uitmaakt wat het kost lijkt me dat een heerlijke luxe positie. Voor mij is 'besparen' zien wat het met daadwerkelijk in m'n portomonee scheelt. Besparen als in 'minder watt' is dan alleen leuk voor het milleu (heel goed overigens) Maar ik kan best meer watt of m3 verbruiken en toch op de kosten besparen en dan is het handig om te zien wat ik in bv maart 2022 aan kosten (i.c.m. verbruik) heb gehad, en dat gaat niet met HW.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Iemand toevallig een verklaring voor dit?
Tussen 12h en 14h niet thuis geweest en tussen 15h en 20h niet.
Buiten dat, zou ik sowieso niet weten welke apparaten hier zoveel zouden verbruiken (en dan ook nog eens gelijk loopt met de panelen).
[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-05-2023 22:12 ]
Hij volgt veel te veel je opwek.. die grafiek is of in de war, of je hebt iets van een accu of autolader oid?
Zat eerst te denken aan droger/afwasmachine die aanstond, maar daar is het verbruik wel hoog voor.
Zat eerst te denken aan droger/afwasmachine die aanstond, maar daar is het verbruik wel hoog voor.
Hoe wordt de zonnepanelengrafiek gemaakt? Met een kWh-meter of via de betaalde functie waar de app direct de omvormergegevens binnenhaalt?
Zijn er nog mensen die geregeld last hebben dat de P1 meter ineens van groen naar knipperend rood gaat? In de app staat dan "offline"
De self-help artikelen bieden jammer genoeg geen oplossing
De self-help artikelen bieden jammer genoeg geen oplossing
- WiFi netwerk is 2.4 Ghz
- Last known signal strength is 100%
- De meter komt meestal vanzelf terug online na een tijdje
- Er zit ongeveer 2 meter tussen mijn digitale meter en (Telenet) modem, maar beide kunnen niet verplaatst worden
Bij mij gaat hij ook regelmatig naar rood. Tegelijkertijd crashed mijn wifi op mijn laptop ook, resetten van de wifi router was tot nu toe de oplossing. Vanmiddag komt er een nieuwe router want zelfs het bedrade netwerk begint te falen, na 10 jaar trouwe dienst toe aan vervanging.
Ja en ja. kWh-meter is m.i. beste keus, is eerlijker dan de waarden die omvormers genereren. En indien je liever direct de omvormer data wilt gebruiken dan idd de betaalde dienst en wel een compatible omvormer (niet alle worden ondersteund).Gramser schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:05:
Hoe wordt de zonnepanelengrafiek gemaakt? Met een kWh-meter of via de betaalde functie waar de app direct de omvormergegevens binnenhaalt?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Lijkt er verdacht veel op dat je HW P1 meter niets meer doorgeeft. Probeer een reset of anders contact met WH helpdesk via chat.NeutraleTeun schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:17:
Geen accu, geen auto, plus abo en kWh-meter voor de panelen.
Voor gisteren was er nooit een probleem.
Gisteren dus het gelijk lopen van de grafieken en vandaag helemaal geen data.
Meter staat groen en online.
[Afbeelding]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Zoals al door anderen gezegd is dit een bekend probleem. De kostenstaten zijn bij HW niet bruikbaar behalve als je een meerjaarscontract hebt waarbij er geen belastingen oid. wijzigen.StormRider schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:19:
Betreft de P1 meter:
Hoe ze het nu geïmplementeerd hebben is niets meer dan een simpele berekening van tarief x kWh. Verander je het tarief, dan veranderen ook meteen alle kosten van voorgaande perioden mee.
Alleen, hoe kunnen ze het beter doen? Bedenk wel dat je met een aantal use-cases zit:
- Mensen met een vast of variabel contract: Die kunnen hun nieuwe tarieven te vroeg of te laat aanpassen dus je wilt de kosten berekening op elk moment (opnieuw) kunnen maken. Mogelijke oplossing: Tabel met tarieven en begin/eind data toevoegen in de database.
- Mensen met een dynamisch contract: Bij hen kan het tarief elk uur wijzigen. Geen hond die dat handmatig gaat doen, dus moet er een koppeling gemaakt worden met de API van de energie-leverancier (als die er al een heeft) om de tarieven op te halen. Mogelijke oplossing: Veld met het huidige tarief toevoegen aan de verbruikstabel.
Tot zo ver simpel, maar dan...
- Kunnen beide groepen mensen in het bezit zijn van zonnepanelen. Dan gelden (in verband met saldering) andere teruglever-tarieven als gebruikers meer gaan opwekken als dat ze afnemen. Klinkt ook simpel, maar, een opgewekte kilowattuur in Maart kan een afgenomen kilowattuur in November compenseren (gaat op jaarbasis). Dus wil je het goed doen, dan moet wel het tarief van dat opgewekte kilowattuur in Maart worden aangepast naar het tarief van de afgenomen kilowattuur in November.
- Kan iedereen (met een vast of variabel contract en met of zonder zonnepanelen) ook nog eens te maken krijgen met het energieplafond. Dus wanneer iemand in een maand meer verbruikt dan het plafond voor die maand komen er weer andere tarieven om de hoek kijken.
... en probeer dan nog maar eens een adequate weergave van de kosten en evt. opbrengsten te maken! Zeker op een manier dat Pietje Puk niet de helpdesk plat gaat bellen omdat hij in Oktober ziet dat de opbrengsten van Maart aan het stijgen zijn.
Dat de overheid de regels zo complex heeft gemaakt kun je fabrikanten als HomeWizard niet aanrekenen. Die regels zijn opgesteld met het idee dat je energiebedrijf op basis van het maand- of jaar-verbruik of -opwek bepaalde correcties kan uitvoeren en dat netjes op je jaarnota kan verantwoorden. Het rekenen in een bak met definitieve cijfers van een afgelopen periode is nou eenmaal stukken simpeler dan voorspellen welke situaties er zich in de komende maanden nog voor kunnen doen die hun weerslag gaan hebben om het tarief van vandaag.
Met dit programma (wel een test versie) kan je met de meetpunten bijhouden hoeveel tot heden gebruikt heb inclusief tarieven (hoog en laag tarief), misschien is dat wat voor jou?RiDo78 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:33:
[...]
Zoals al door anderen gezegd is dit een bekend probleem. De kostenstaten zijn bij HW niet bruikbaar behalve als je een meerjaarscontract hebt waarbij er geen belastingen oid. wijzigen.
Hoe ze het nu geïmplementeerd hebben is niets meer dan een simpele berekening van tarief x kWh. Verander je het tarief, dan veranderen ook meteen alle kosten van voorgaande perioden mee.
Alleen, hoe kunnen ze het beter doen? Bedenk wel dat je met een aantal use-cases zit:
- Mensen met een vast of variabel contract: Die kunnen hun nieuwe tarieven te vroeg of te laat aanpassen dus je wilt de kosten berekening op elk moment (opnieuw) kunnen maken. Mogelijke oplossing: Tabel met tarieven en begin/eind data toevoegen in de database.
- Mensen met een dynamisch contract: Bij hen kan het tarief elk uur wijzigen. Geen hond die dat handmatig gaat doen, dus moet er een koppeling gemaakt worden met de API van de energie-leverancier (als die er al een heeft) om de tarieven op te halen. Mogelijke oplossing: Veld met het huidige tarief toevoegen aan de verbruikstabel.
- Kunnen beide groepen mensen in het bezit zijn van zonnepanelen. Dan gelden (in verband met saldering) andere teruglever-tarieven als gebruikers meer gaan opwekken als dat ze afnemen. Klinkt ook simpel, maar, een opgewekte kilowattuur in Maart kan een afgenomen kilowattuur in November compenseren (gaat op jaarbasis). Dus wil je het goed doen, dan moet wel het tarief van dat opgewekte kilowattuur in Maart worden aangepast naar het tarief van de afgenomen kilowattuur in November.
- Kan iedereen (met een vast of variabel contract en met of zonder zonnepanelen) ook nog eens te maken krijgen met het energieplafond. Dus wanneer iemand in een maand meer verbruikt dan het plafond voor die maand komen er weer andere tarieven om de hoek kijken.
... en probeer dan nog maar eens een adequate weergave van de kosten en evt. opbrengsten te maken! Zeker op een manier dat Pietje Puk niet de helpdesk plat gaat bellen omdat hij in Oktober ziet dat de opbrengsten van Maart aan het stijgen zijn.
Dat de overheid de regels zo complex heeft gemaakt kun je fabrikanten als HomeWizard niet aanrekenen. Die regels zijn opgesteld met het idee dat je energiebedrijf op basis van het maand- of jaar-verbruik of -opwek bepaalde correcties kan uitvoeren en dat netjes op je jaarnota kan verantwoorden. Het rekenen in een bak met definitieve cijfers van een afgelopen periode is nou eenmaal stukken simpeler dan voorspellen welke situaties er zich in de komende maanden nog voor kunnen doen die hun weerslag gaan hebben om het tarief van vandaag.
Met dit programma (wel een test versie) kan je met de meetpunten bijhouden hoeveel tot heden gebruikt heb inclusief tarieven (hoog en laag tarief), misschien is dat wat voor jou?RiDo78 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:33:
[...]
Zoals al door anderen gezegd is dit een bekend probleem. De kostenstaten zijn bij HW niet bruikbaar behalve als je een meerjaarscontract hebt waarbij er geen belastingen oid. wijzigen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188788/0
BGFG schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:18:
Wat mij dan wel weer mateloos irriteert is dat als ik mijn auto oplaadt, hij de geladen kWh’s extrapoleert naar een dag stand-by gebruik dat nergens op slaat. Ik heb deze dag (eigenlijk nacht) zo’n 55 kWh geladen en dan krijg je dus dit soort onnozele verschijnselen[Afbeelding]
Ik heb ee een aparte 3kwh meter van Wizzard tussen zitten. Dan kan je dit makkelijker zien hoeveel je laadt. Mijn laadpaal had die mogelijkheid niet destijds. Maar nu mooi opgelost.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Maar dat lost niks op: als je meer dan x uur per dag een constante stroomafname hebt en dat heb ik als ik s nachts een uurtje of 10 mijn EV laadt, signaleert Homewizard dat als stand-by verbruik. Slaat natuurlijk nergens op: mijn (foute) stand-by verbruik is dan stukken hoger dan mijn (goede) dagverbruik en dat kan natuurlijk nooit. Laden kan ik in de app van de laadpaal zien, dus die info heb ik.
[ Voor 6% gewijzigd door BGFG op 19-05-2023 19:07 ]
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic