Bij mij werkt het ook nog niet optimaal. Blauw blijft steeds op 0,0kWh staan, terwijl ik echt wel verbruik heb tijdens productie. Zal nog wel goedkomen.
Solar consumption gaat met het afbouwen van salderen een nuttige toevoeging worden. Ik denk wel dat het handig is om naast de energie ook weer te geven hoeveel procent dit is. 10.5kWh - 56% bijvoorbeeld.HomeWizard_NL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:12:
[...]
Dag tweakers! jullie kunnen hier meer lezen over de nieuwe functies:
https://www.homewizard.com/nl/koppel-je-zonnepanelen/
De berichtgeving over de afbouw saldering wordt namelijk ook gevoerd in procenten. Dit geeft dan veel makkelijker overzicht.
De Windows applicatie heeft daarnaast ook het voltage en amperage, met het uitschakelen van PV boven 253V zou dat imo een erg nuttige toevoeging zijn. Had dinsdag een paar Enphase IQ7+ systemen op 'error' en had achteraf graag willen terugkijken wat de netspanning rond dat tijdstip geweest is.Ensinker schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:28:
Solar consumption gaat met het afbouwen van salderen een nuttige toevoeging worden. Ik denk wel dat het handig is om naast de energie ook weer te geven hoeveel procent dit is. 10.5kWh - 56% bijvoorbeeld.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Kleine opmerking in de categorie liefde bedrijven met mieren: De kWh energieverbruik/-levering grafieken zijn nu standaard in het Engels gelabeld "Power". Power is echter vermogen (joule per seconde of Watt) en niet arbeid of elektrische energie (joule of wattseconde, vaker getoond als kWh). Beter passend is "Energy" of "Electricity usage".
In het Nederlands staat er standaard "stroom", populair taalgebruik voor elektriciteit maar stroom(sterkte) verwijst naar Ampères. Correcter zou zijn (elektrische) Energie of Elektriciteitsgebruik.
edit: gevonden dat je in de Android app de grafieknamen zelf kunt aanpassen, de web app neemt deze over.
In het Nederlands staat er standaard "stroom", populair taalgebruik voor elektriciteit maar stroom(sterkte) verwijst naar Ampères. Correcter zou zijn (elektrische) Energie of Elektriciteitsgebruik.
edit: gevonden dat je in de Android app de grafieknamen zelf kunt aanpassen, de web app neemt deze over.
[Voor 19% gewijzigd door Propheticus op 13-04-2023 15:09]
Ik vermoed dat hiervoor is gekozen omdat anders ook de naam vam de grafiek in de NU-weergave ook moet meeveranderen.
https://forms.gle/nPm2kBVMBzNLJgAn8
Voor als je andere omvormer toegevoegd wilt. Hoe meer stemmen hoe beter
Inderdaad. De zonverbruik grafiek van vandaag loopt t/m 22:00 terwijl de andere grafieken t/m 23:59 lopen. Deze 2 uur verschil zorgt voor de gekke uitlijning. Op voorgaande dagen gaat het wel goed.ZiSE schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:43:
https://i.imgur.com/lYHVBTn.jpeg
@HomeWizard_NL De laatste grafiek wijkt qua uitlijning af tov de rest waardoor de tijdslijnen niet helemaal onder elkaar staan.
In elk geval voor de betalende formule.DennisDCT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:57:

NVM had idee dat update het oploste maar niet helemaalPropheticus schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:43:
[...]
Inderdaad. De zonverbruik grafiek van vandaag loopt t/m 22:00 terwijl de andere grafieken t/m 23:59 lopen. Deze 2 uur verschil zorgt voor de gekke uitlijning. Op voorgaande dagen gaat het wel goed.
[Voor 7% gewijzigd door ZiSE op 13-04-2023 15:33]
Vandaag lijken de cijfers te kloppen
Al heb ik wel m`n vraagtekens bij ze zonnegrafiek?!
Die zou vlakker moeten zijn. Het totaal verbruik klopt wel.

Die zou vlakker moeten zijn. Het totaal verbruik klopt wel.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Ach, bij mij telt hij het zonverbruik niet eens op… mooie blauwe grafiek maar geen totaalcijfertje linksbovenaan. Net nog de laatste update gedownload - @HomeWizard_NL is dit een known issue?
@HomeWizard_NL is het mogelijk bij het waterverbruik in de NU weergave een cijfer achter de komma toe te voegen? Bij de andere weergaves is het ook welkom, maar speciaal in de NU weergave, dat maakt bijvoorbeeld het vergelijken van douchekoppen op flow wat nauwkeuriger.
Geen known issue, even contact opnemen met de klantenservice.Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:31:
Ach, bij mij telt hij het zonverbruik niet eens op… mooie blauwe grafiek maar geen totaalcijfertje linksbovenaan. Net nog de laatste update gedownload - @HomeWizard_NL is dit een known issue?
Vraagje. Onze SolarEdge app geeft vandaag weer dat we 17,8 opgewekt hebben. We zijn praktisch de hele dag weggeweest en ik zie dat de p1 meter een dagverbruik/opbrengst van + 6,7 weergeeft. Dit zou betekenen dat ons verbruik over de hele dag ruim 11,1 kWh is geweest (17,8 - 6,7). Vrij fors als we alleen vanochtend thuis zijn geweest en nu sinds 2,5 uur.
Als ik de p1 meter bekijk dan zie ik dat de app een opbrengst van 13,8 weergeeft en niet 17,8. Een gat van ruim 4 kWh ten opzichte van de p1 meter app en de SolarEdge app. Hoe is dit te verklaren?
Daarnaast zie ik op de p1 meter app een stroomverbruik van 7,2 staan. Heeft dit te maken met de aftrek van stroom wat direct wordt verbruikt na het opwekken?
Tevens geeft de p1 meter aan dat SolarEdge app vandaag 13,8 opbrengst heeft en niet 17,8.
Het is mij niet duidelijk waar die 17,8 van de SolarEdge app is gebleven. Dat dit iets afwijkt of lager is in de p1 app dat snap ik.. maar het is alsof er 4/5 kWh ‘verdwenen’ is.
Hebben jullie hier een verklaring voor?
Als ik de p1 meter bekijk dan zie ik dat de app een opbrengst van 13,8 weergeeft en niet 17,8. Een gat van ruim 4 kWh ten opzichte van de p1 meter app en de SolarEdge app. Hoe is dit te verklaren?
Daarnaast zie ik op de p1 meter app een stroomverbruik van 7,2 staan. Heeft dit te maken met de aftrek van stroom wat direct wordt verbruikt na het opwekken?
Tevens geeft de p1 meter aan dat SolarEdge app vandaag 13,8 opbrengst heeft en niet 17,8.
Het is mij niet duidelijk waar die 17,8 van de SolarEdge app is gebleven. Dat dit iets afwijkt of lager is in de p1 app dat snap ik.. maar het is alsof er 4/5 kWh ‘verdwenen’ is.
Hebben jullie hier een verklaring voor?
[Voor 13% gewijzigd door henidde op 13-04-2023 20:17]
.
Los hiervan, zie ik dat jouw zonverbruik ook op 0.0 staat. Klopt dus ook niet.henidde schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:15:
Vraagje. Onze SolarEdge app geeft vandaag weer dat we 17,8 opgewekt hebben. We zijn praktisch de hele dag weggeweest en ik zie dat de p1 meter een dagverbruik/opbrengst van + 6,7 weergeeft. Dit zou betekenen dat ons verbruik over de hele dag ruim 11,1 kWh is geweest (17,8 - 6,7). Vrij fors als we alleen vanochtend thuis zijn geweest en nu sinds 2,5 uur.
Hebben jullie hier een verklaring voor?[Afbeelding]
Ik heb de app pas net weer ge-update dus het kan zijn dat dit er morgen wel bij staat. Dus dit laat ik even voor wat het is.Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:20:
[...]
Los hiervan, zie ik dat jouw zonverbruik ook op 0.0 staat. Klopt dus ook niet.
Maar het gaat me voornamelijk even om die 17.8 die in maar niet terug zie. Sterker nog.. als ik de afgelopen dagen terug kijk dan heb ik het idee dat SolarEdge veel meer opbrengst aangeeft dan dat p1 en Oxxio laten zien. Net alsof er wat verwijst en dan niet in de marge. Zoals gezegd vandaag 4 kWh die ik niet kan verklaren. Een marge verschil boeit me niet.
Waarom staat er nergens 17,8 kWh opbrengst? Of is mijn redenatie verkeerd?
Zijn er meer opmerkelijke dingen in het overzicht?
[Voor 8% gewijzigd door henidde op 13-04-2023 20:26]
.
Dat verschil kan ik ook niet verklaren. Hoe ziet de grafieken van SE zelf eruit? Bij mijn Goodwe is het spot-on.
Gelijk aan die van die van de p1.Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:26:
Dat verschil kan ik ook niet verklaren. Hoe ziet de grafieken van SE zelf eruit? Bij mijn Goodwe is het spot-on.
[Voor 8% gewijzigd door henidde op 13-04-2023 20:28]
.
Is de opbrengst in jouw omvormer app wel gelijk aan die in de p1 app?Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:26:
Wat bij mij dus 17,8 en 13,8 is. Weg 4 kWh?
.
Ja, bij mij wel gelijk…henidde schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:30:
[...]
Is de opbrengst in jouw omvormer app wel gelijk aan die in de p1 app?
Had ik ook de eertse dag dat ik de pv bij Homewizard had ingesteld. (Gisteren)henidde schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:30:
[...]
Is de opbrengst in jouw omvormer app wel gelijk aan die in de p1 app?
Vandaag klopte alles wel.....
Waarschijnlijk gewoon even afwachten.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Oxxio registreert ook telkens een afwijking tov van de SolarEdge app. P1 en Oxxio zijn gelijk aan elkaar.
Het is alsof elke dag zo enkele kWh’s verloren gaan. Het begon me op te vallen tijdens zonnige dagen.
Kan toch niet zo zijn dat er op zo’n dag als vandaag ergens 4 kWh verloren gaat? Zodoende zouden er de afgelopen tijd honderden kWh’s verloren zijn gegaan..
.
Punt is dat het me vorige maanden ook al op viel dat er verschil is tussen wat SolarEdge qua opbrengst opgeeft en p1 en Oxxio uiteindelijk qua verbruik laten zien.DeHollander schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]
Had ik ook de eertse dag dat ik de pv bij Homewizard had ingesteld. (Gisteren)
Vandaag klopte alles wel.....
Waarschijnlijk gewoon even afwachten.
Is het überhaupt mogelijk dat er kWh’s niet goed worden geregistreerd?
.
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.henidde schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:34:
[...]
Oxxio registreert ook telkens een afwijking tov van de SolarEdge app. P1 en Oxxio zijn gelijk aan elkaar.
Het is alsof elke dag zo enkele kWh’s verloren gaan. Het begon me op te vallen tijdens zonnige dagen.
Kan toch niet zo zijn dat er op zo’n dag als vandaag ergens 4 kWh verloren gaat? Zodoende zouden er de afgelopen tijd honderden kWh’s verloren zijn gegaan..
P1 meet niet je opwekking maar je teruglevering.
Je eigen verbruik is er dus al af, het lijkt er op dat je toch ergens iets hebt aanstaan dat stroom verbruikt.
Je eigen verbruik is er dus al af, het lijkt er op dat je toch ergens iets hebt aanstaan dat stroom verbruikt.
Waarom geeft de p1 dan niet aan dat het stroomverbruik 17,8 - 6,7 = 11,1 is? De p1 geeft een stroomverbruik van 7,2 weer. Dan zou de p1 meter als stroom totaal 17,8-7,2 = 10,6 moeten weergeven.DeHollander schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:40:
P1 meet niet je opwekking maar je teruglevering.
Hij geeft echter 6,7 weer.. een verschil wat ik niet kan verklaren.
.
Wat je direct op verbruikt van je PV opbrengst, ziet je slimme meter en daarmee de P1 meter niet.
SolarEdge laat de totale opbrengst zien, zonder het verbruik. De P1 meter ziet alleen hetgeen wat 'door' je slimme meter loopt. Wat je zelf verbruikt uit (of teruglevert aan) het net. Uiteraard kun je met beiden dus wel je eigen verbruik (uit het net + direct van je PV) uitrekenen. Maar geen idee of dit een functie is van de P1 app.
Met Homeassistant werkt het prima, hier met SolarEdge en de oude HomeWizard Energylink, maar dat is een beetje off topic. Zie figuur hieronder van mijn situatie vandaag. 5,4 kWh is wat de P1 meter ziet (verbruik uit het net), terwijl ons werkelijk verbruik 13,6 kWh is (verbruik uit net + direct van PV).
SolarEdge laat de totale opbrengst zien, zonder het verbruik. De P1 meter ziet alleen hetgeen wat 'door' je slimme meter loopt. Wat je zelf verbruikt uit (of teruglevert aan) het net. Uiteraard kun je met beiden dus wel je eigen verbruik (uit het net + direct van je PV) uitrekenen. Maar geen idee of dit een functie is van de P1 app.
Met Homeassistant werkt het prima, hier met SolarEdge en de oude HomeWizard Energylink, maar dat is een beetje off topic. Zie figuur hieronder van mijn situatie vandaag. 5,4 kWh is wat de P1 meter ziet (verbruik uit het net), terwijl ons werkelijk verbruik 13,6 kWh is (verbruik uit net + direct van PV).
[Voor 33% gewijzigd door dhrto op 13-04-2023 20:59]
Dat staat los van het feit dat de grafiek die de zonneopbrengst ophaalt vanuit de SolarEdge omvormer, zomaar 4kWh minder aangeeft dan de SolarEdge-grafiek.
Ik zeg: bugje.
Met de nieuwste functie toch wel?dhrto schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:54:
Wat je direct op verbruikt van je PV opbrengst, ziet je slimme meter en daarmee de P1 meter niet.
“De kleur blauw geeft aan hoeveel van je opgewekte zonne-energie je direct gebruikt.”
.
Uit je screenshot is te zien dat blauw op 0 staat bij jou. Dus daar lijkt idd iets niet goed te gaan, zoals Gramser ook al aangaf. Helaas is de HW app redelijk black box, dus misschien toch maar even bij support navragen ben ik bang...
De meterstanden beginnen pas met tellen vanaf het moment van de koppeling met de omvormer, koppel je halverwegen de dag mis je een halve dag opwek en kloppen de grafieken voor de eerste dag ‘nog’ niet.Gramser schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:57:
Dat staat los van het feit dat de grafiek die de zonneopbrengst ophaalt vanuit de SolarEdge omvormer, zomaar 4kWh minder aangeeft dan de SolarEdge-grafiek.
Ah, helder!HomeWizard_NL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:09:
[...]
De meterstanden beginnen pas met tellen vanaf het moment van de koppeling met de omvormer, koppel je halverwegen de dag mis je een halve dag opwek en kloppen de grafieken voor de eerste dag ‘nog’ niet.
Goedemiddag,
Na de mooie nieuwe feature die nu ook inzicht geeft in direct verbruik van je zonnepanelen, ben ik voornemens een kWh-meter te plaatsen. In verband met 2 linkerhanden doe ik dit samen met iemand. Nu wil ik de kWh-meter bestellen en moest ik weten welke meter het moet zijn (1- of 3-fase). Heb de meterkast dus even open gemaakt:
Ik zie slechts 1 fase draad in de installatie automaat dus ga er vanuit dat ik de 1-fase kWh-meter moet bestellen. Klopt dit? De zonnepanelen zitten op de 4e groep vanaf links gezien. Dank alvast!
Na de mooie nieuwe feature die nu ook inzicht geeft in direct verbruik van je zonnepanelen, ben ik voornemens een kWh-meter te plaatsen. In verband met 2 linkerhanden doe ik dit samen met iemand. Nu wil ik de kWh-meter bestellen en moest ik weten welke meter het moet zijn (1- of 3-fase). Heb de meterkast dus even open gemaakt:
Ik zie slechts 1 fase draad in de installatie automaat dus ga er vanuit dat ik de 1-fase kWh-meter moet bestellen. Klopt dit? De zonnepanelen zitten op de 4e groep vanaf links gezien. Dank alvast!
[Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 14-04-2023 13:53]
@HomeWizard_NL
Ik exporteer regelmatig mijn meterstanden, maar mis sinds een paar dagen (sinds de update?) de meterstand (electra) van 00:00 uur op de eerste geselecteerde dag. Gas staat er wel bij.
Ik exporteer regelmatig mijn meterstanden, maar mis sinds een paar dagen (sinds de update?) de meterstand (electra) van 00:00 uur op de eerste geselecteerde dag. Gas staat er wel bij.
Staat zelfs onder je automaten: 1P + N.JeroenVerweij schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:52:
Goedemiddag,
.
[Voor 99% gewijzigd door GM15 op 14-04-2023 14:31]
<knip> Dat mag in V/A blijven
[Voor 89% gewijzigd door septillion op 16-04-2023 18:31]
Als je de PV wil meten is het 1 fase.JeroenVerweij schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:52:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Maar een PV omvormer hoort op een eigen aardlekautomaat te zitten! Zo is het niet volgens de regels.
Het lijkt ook of er onderin op de foto een Wago blokje zit. Kan niet zien of hij in een eigen houder zitten.DeHollander schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:43:
[...]
Als je de PV wil meten is het 1 fase.
Maar een PV omvormer hoort op een eigen aardlekautomaat te zitten! Zo is het niet volgens de regels.
Of dit moet een systeem zijn wat in de kast zit.
Bedankt voor het meedenken @DeHollander en @mike123. Om te voorkomen dat we off-topic gaan in dit HW topic, zal ik even een apart topic aanmaken met aanvullende foto’s voor de check van de correcte installatie (is namelijk door een elektricien gedaan)
Misschien al tig keer gevraagd, maar ik heb net een 1 fase KWh-meter aangesloten in de PV-verdeler. De omvormer zit rechts op de KWh-meter aangesloten en het 'net' op de linker aansluitingen, maar om de een of andere reden meet ik 0 KWh. De verbinding met de WiFi is 100% en de aansluitingen op de meter zijn ook goed, want mijn omvormer detecteert de netspanning.
Iemand een suggestie?
Iemand een suggestie?
Zou het echt zo simpel zijn?OcGuru schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:50:
Andersom aansluiten?

/edit: Ik heb hem andersom aangesloten en ook nog een tweede Homewizard KWh-meter op twee manieren aangesloten, maar dat maakt geen verschil. Ze meten allebei niks.
[Voor 22% gewijzigd door Polyphemus op 15-04-2023 16:11]
@HomeWizard_NL of iemand anders met meer inside info:
Iemand al een idee of:
- de HW app geschikt zal gemaakt worden voor het uitlezen van oplopende klokkwartierwaarden?
- of dit eventueel ook maar kan met de P1 dongle (via de API kan je die waarden wel uit de P1 dongle halen wat is dan het praktisch probleem om het rechtstreeks in de HW app te kunnen tonen?).
- Zo ja een idee van tijdslijn?
- Zo ja beschikbaar op de "gratis" app of de op de energy+ app?
Bij voorbaat dank.
Iemand al een idee of:
- de HW app geschikt zal gemaakt worden voor het uitlezen van oplopende klokkwartierwaarden?
- of dit eventueel ook maar kan met de P1 dongle (via de API kan je die waarden wel uit de P1 dongle halen wat is dan het praktisch probleem om het rechtstreeks in de HW app te kunnen tonen?).
- Zo ja een idee van tijdslijn?
- Zo ja beschikbaar op de "gratis" app of de op de energy+ app?
Bij voorbaat dank.
[Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 18:39]
Andersom (verkeerd-om) aansluiten had je gewoon een negatieve waarde moeten meten.Polyphemus schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:53:
[...]
Zou het echt zo simpel zijn?![]()
Ik ging ervan uit dat 'wat je meten wil' aan de rechterkant aangesloten moet zijn. Of kan de meter niet 'negatief' meten?
/edit: Ik heb hem andersom aangesloten en ook nog een tweede Homewizard KWh-meter op twee manieren aangesloten, maar dat maakt geen verschil. Ze meten allebei niks.
Produceren je panelen wel?
Niet vergeten de omvormer/werkschakelaar weer aan te zetten?
Is de nul ook aangesloten op de onderzijde van de kWh meter?
Waar zie je 0 kWh? In de app?
Heb je de API aangezet? Dan even kijken wat die uitspuugt..
EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6 | Ontharder: 15L
Het is echt simpel.Polyphemus schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:53:
[...]
Zou het echt zo simpel zijn?![]()
Ik ging ervan uit dat 'wat je meten wil' aan de rechterkant aangesloten moet zijn. Of kan de meter niet 'negatief' meten?
Aansluiten zoals hier ihttps://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase is alles.
Mijn omvormer gooide er ten tijde van het testen er 1000W uit. In de app zie ik inderdaad 0 kWh en ook op de meter zelf. Ik heb overigens maar drie opties, in tegenstelling tot de 7 in de bijgeleverde handleiding. Ik heb alleen Import, Export en actueel, en die staan allemaal nog steeds op 0.henkNL schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:47:
[...]
Andersom (verkeerd-om) aansluiten had je gewoon een negatieve waarde moeten meten.
Produceren je panelen wel?
Niet vergeten de omvormer/werkschakelaar weer aan te zetten?
Is de nul ook aangesloten op de onderzijde van de kWh meter?
Waar zie je 0 kWh? In de app?
Heb je de API aangezet? Dan even kijken wat die uitspuugt..
Ik heb geruime tijd een p1 meter in gebruik en die werkt gewoon prima.
Aangezien ik de opbrengst van mijn zonnepanelen ook in realtime wil monitoren ben ik aan het bekijken om een kWh-meter te installeren.
Ik heb echter ook een thuisbatterij en ik vrees dat ik dan niet de 'pure' opbrengst van de panelen ga zien, aangezien de batterij er nog tussen zit, omdat het vermogen dat naar de batterij gestuurd wordt eerst, niet in de meterkast terecht komt.
Klopt dit? En zo ja is er een andere oplossing om mijn panelen correct live te kunnen uitlezen met de kWh-meter?
Aangezien ik de opbrengst van mijn zonnepanelen ook in realtime wil monitoren ben ik aan het bekijken om een kWh-meter te installeren.
Ik heb echter ook een thuisbatterij en ik vrees dat ik dan niet de 'pure' opbrengst van de panelen ga zien, aangezien de batterij er nog tussen zit, omdat het vermogen dat naar de batterij gestuurd wordt eerst, niet in de meterkast terecht komt.
Klopt dit? En zo ja is er een andere oplossing om mijn panelen correct live te kunnen uitlezen met de kWh-meter?
Ik weet niet hoe jouw meterkast is ingericht maar hier (ik heb PV en accu) klopt dit niet.
De stromen van PV en batterij zijn afzonderlijk te zien met een kWh meter (wel niet in de HW app gezien ik voor een andere methode gekozen heb om dit weer te geven).
Het productievermogen van de panelen wordt hier gemeten voor het naar de batterij en verbruikers gestuurd wordt. Lijkt me dus gewoon een kwestie om de kWh-meter juist aan te sluiten.
De stromen van PV en batterij zijn afzonderlijk te zien met een kWh meter (wel niet in de HW app gezien ik voor een andere methode gekozen heb om dit weer te geven).
Het productievermogen van de panelen wordt hier gemeten voor het naar de batterij en verbruikers gestuurd wordt. Lijkt me dus gewoon een kwestie om de kWh-meter juist aan te sluiten.
[Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 11:46]
Ik had zelfde probleem, een keer ter test werkte ie, nu flatline. Opnieuw geinstalleerdPolyphemus schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:09:
[...]
Mijn omvormer gooide er ten tijde van het testen er 1000W uit. In de app zie ik inderdaad 0 kWh en ook op de meter zelf. Ik heb overigens maar drie opties, in tegenstelling tot de 7 in de bijgeleverde handleiding. Ik heb alleen Import, Export en actueel, en die staan allemaal nog steeds op 0.

Meter gaf gewoon wattage aan van opwek.....
Nog keertje RTFM, zondagmorgen.... eureka, fase in op 2 ipv 1...

Dus draad wisselen 1-2 en 3-4 en hij werkt!.
Alles werkt nu weer!
Succes Kees
[Voor 3% gewijzigd door kees356 op 16-04-2023 12:26]
Zoals @IvoB2 aangeeft zou dit niet moeten kloppen, mits er nog een extra kastje tussen zit waar de opgewekte stroom verdeelt word tussen de accu's en het net. Anders ben je de accu's aan het overladen en gaan ze stuk.xbreed schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:42:
Ik heb geruime tijd een p1 meter in gebruik en die werkt gewoon prima.
Er komt vanaf de omvormer een kabel binnen en die gaat via een slim iets naar de accu's en het net.
Als je in dat stukje de kWh meter monteert moet je de opgewekte stroom gewoon kunnen meten.
Ik heb zelf geen accu's maar zoiets zou het moeten zijn.
@xbreed @IvoB2 @mike123 Het ligt aan de exacte zonnepanelen/thuisbatterij installatie.
Er zijn ook oplossingen met alles (panelen en batterij) op één omvormer. Dat kun je met HomeWizard niet apart bemeteren.
Er zijn ook oplossingen met alles (panelen en batterij) op één omvormer. Dat kun je met HomeWizard niet apart bemeteren.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Een hybride omvormer dus.
Eén van de redenen waarom ik geen hybride omvormer gebruik.
Eén van de redenen waarom ik geen hybride omvormer gebruik.
Ik heb zelfs een tweede 1-fase KWh Homewizard meter aangesloten op beide manieren, maar nog steeds meet ie niks. Als test heb ik er een stekker en een stopcontact op aangesloten (stekker op 1-3 en stopcontact op 2-4) en een stofzuiger er op aangezet. Duurt een paar seconden voordat ie dan toch wat meet.kees356 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:21:
[...]
Ik had zelfde probleem, een keer ter test werkte ie, nu flatline. Opnieuw geinstalleerdhelaas niets meer.
Nog keertje RTFM, zondagmorgen.... eureka, fase in op 2 ipv 1...zonnepaneel fase 1 ipv 2. Nul zelfde.
Alles werkt nu weer!
Succes Kees
Ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom beide meters niks meten qua terugleveren

Homewizard showt sinds kort ook een wijzerplaat voor de Apple Watch maar heeft nergens een handleiding. Met de helpdesk schiet het ook niet op. Krijg ik een linkje hoe je een wijzerplaat moet verwisselen. Zeggen ze dat ik zelf de infograaf moet gebruiken en daar de complicaties moet aanpassen. Ik heb een Apple Watch 3, wellicht te oud met WatchOs 8.7.1. Weet iemand hoe je die wijzerplaat op je Apple Watch krijgt?
ik heb mijn P1 al ruim een jaar nu en in het begin kon ik idd 1 bepaald gebruik niet duiden op de eerste fase, na alles uitgetest te hebben, bleek gebruik op fase 2 geregistreerd werd op fase1. ik heb ik de meterkast toen de fasen 1 en 2 omgewisseld. de koelkast werd nu op de juiste fase aangegeven. ook andere gebruikers werden nu op de juiste fase aangegeven. Of dit een installie fout was vanuit de bouw of dat de P1 alleen zo goed werktkees356 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:21:
[...]
Ik had zelfde probleem, een keer ter test werkte ie, nu flatline. Opnieuw geinstalleerdhelaas niets meer.
Nog keertje RTFM, zondagmorgen.... eureka, fase in op 2 ipv 1...zonnepaneel fase 1 ipv 2. Nul zelfde.
Alles werkt nu weer!
Succes Kees

ik dacht dat alleen ik dat probleem had. Denk nu weer andere dingen

wel erg blij met de laatste updates.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=101145 Nibe S1255PC-6 aan Solarfreezer 18 Sonnestromfabrik 325(9× 75az. 9x 255 az.42 gr)3x Trinasolar 380 75az. 10 gr, 4x Jasolar 280. 255az. 10 gr.
Dat kan best vanuit de bouw zo zijn.... Hier heeft de grappenmaker van een elektricien op de ingaande kant van meter naar hoofdschakelaar fase 1 op L3 en fase 3 op L1 aangesloten. Aan de uitgaande kant gaat L1 naar aardlekschakelaar 2, L2 naar aardlekschakelaar 1 en L3 naar aardlekschakelaar 3.jurgen purgen schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:45:
[...]
ik heb mijn P1 al ruim een jaar nu en in het begin kon ik idd 1 bepaald gebruik niet duiden op de eerste fase, na alles uitgetest te hebben, bleek gebruik op fase 2 geregistreerd werd op fase1. ik heb ik de meterkast toen de fasen 1 en 2 omgewisseld. de koelkast werd nu op de juiste fase aangegeven. ook andere gebruikers werden nu op de juiste fase aangegeven. Of dit een installie fout was vanuit de bouw of dat de P1 alleen zo goed werkt.. ik ben blij dat het nu klopt wat ik verbruik en aflees..
ik dacht dat alleen ik dat probleem had. Denk nu weer andere dingen![]()
Uiteindelijk heb ik dus: fase 1 op aardlek 3 (automaten 7,8,9,10), fase 2 op aardlek 1 (1,2,3) en fase 3 op aardlek 2 (4,5,6). Volg je het nog?
Corrigeren is lastig zelf te doen aangezien de 3 schakelaars vóór de meter in een verzegelde aansluitkast zitten en ik daardoor de ingaande kant naar de hoofdschakelaar niet spanningsvrij kan maken.
Eerste dag van de grafiek?Han61 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:29:
Mijn solaredge app geeft andere energieopwekking dan mijn homewizard?
Iemand enig idee?
ik begrijp je heel duidelijk ik heb weken gelopen en elke dag voor de kast gestaan. uiteindelijk de aanvoer van L1 naar aardlek 1 , kwam dus van aardlek 2 (nu L2), L3 zat op zn plek. en voor iedereen behalve een Tweaker maakt het niet uit. Stroom is stroom. Pas als er motoren gebruikt gaan worden. dan komen ze erachter. Wie heeft er nu een elktromotor in huis denkt men dan.Propheticus schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:31:
[...]
Dat kan best vanuit de bouw zo zijn.... Hier heeft de grappenmaker van een elektricien op de ingaande kant van meter naar hoofdschakelaar fase 1 op L3 en fase 3 op L1 aangesloten. Aan de uitgaande kant gaat L1 naar aardlekschakelaar 2, L2 naar aardlekschakelaar 1 en L3 naar aardlekschakelaar 3.
Uiteindelijk heb ik dus: fase 1 op aardlek 3 (automaten 7,8,9,10), fase 2 op aardlek 1 (1,2,3) en fase 3 op aardlek 2 (4,5,6). Volg je het nog?
Corrigeren is lastig zelf te doen aangezien de 3 schakelaars vóór de meter in een verzegelde aansluitkast zitten en ik daardoor de ingaande kant naar de hoofdschakelaar niet spanningsvrij kan maken.
Ik liep ook met de gedachte dat ik het verkeerd uitlas, maar toen ik de koelkast uitgedaan had wist ik het zeker want die zit op aardlek 2 en ik zag m op 1, dus ik zag het goed. Ik weet alleen niet hoe de P1 wist dat dat de L1 of L2 of L3 waren

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=101145 Nibe S1255PC-6 aan Solarfreezer 18 Sonnestromfabrik 325(9× 75az. 9x 255 az.42 gr)3x Trinasolar 380 75az. 10 gr, 4x Jasolar 280. 255az. 10 gr.
Dan zou ik alleen de afgaande kant van de hoofdschakelaar fixen, en de hoofdschakelaar zelf voorzien van labels L1 t/m L3 bij de juiste afgaande contacten.Propheticus schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:31:
Dat kan best vanuit de bouw zo zijn.... Hier heeft de grappenmaker van een elektricien op de ingaande kant van meter naar hoofdschakelaar fase 1 op L3 en fase 3 op L1 aangesloten. Aan de uitgaande kant gaat L1 naar aardlekschakelaar 2, L2 naar aardlekschakelaar 1 en L3 naar aardlekschakelaar 3.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Iemand hier die ook van 23:05 tot middernacht telkens geen gasverbruik kan zien?
Alsof 't word geskipt
Alsof 't word geskipt
Hier werkt het gewoonCoffee2Code schreef op maandag 17 april 2023 @ 02:20:
Iemand hier die ook van 23:05 tot middernacht telkens geen gasverbruik kan zien?
Alsof 't word geskipt
Be Stronger Than Your Excuses
Misschien wel vanuit de bouw gedaan. Mocht het een ruitjeswoning zijn dan zijn bijna alle groepenkasten hetzelfde. En als alles hetzelfde is en iedereen heeft de wasmachine en droger op dezelfde fase is dat geen punt.jurgen purgen schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:45:
[...]
ik heb mijn P1 al ruim een jaar nu en in het begin kon ik idd 1 bepaald gebruik niet duiden op de eerste fase, na alles uitgetest te hebben, bleek gebruik op fase 2 geregistreerd werd op fase1. ik heb ik de meterkast toen de fasen 1 en 2 omgewisseld. de koelkast werd nu op de juiste fase aangegeven. ook andere gebruikers werden nu op de juiste fase aangegeven. Of dit een installie fout was vanuit de bouw of dat de P1 alleen zo goed werkt.. ik ben blij dat het nu klopt wat ik verbruik en aflees..
ik dacht dat alleen ik dat probleem had. Denk nu weer andere dingen![]()
Maar als iedereen ook zonnepanelen neemt (1 fase) dan is de kans groot dat alles op dezelfde fase word aangesloten en leveren ze allemaal op dezelfde fase terug.
Dat gaat goed tot 253V.
De omvormer is een Growatt MIN 3600TL-XH, is dat zo een hybride?Xander schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:04:
@xbreed @IvoB2 @mike123 Het ligt aan de exacte zonnepanelen/thuisbatterij installatie.
Ja dus. Je zonnepanelen en batterij zitten op dezelfde omvormer, dat kun je niet met aparte kWh meters meten.xbreed schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
[...]
De omvormer is een Growatt MIN 3600TL-XH, is dat zo een hybride?
Voor monitoring zit je dan toch aan de oplossing van Growatt vast.
HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Je kunt Growatt omvormers koppelen met HomeWizard tegenwoordig, geen idee of de thuisbatterij dan ook al ondersteund wordt...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee thuisbatterijen worden (nog) niet ondersteund, en de de opbrengstwaardes kloppen dus ook niet. Daar komt nog eens bij dat ze maar om de 15 minuten updaten, dat is nog erger dan de bagger van Growatt, daar is het 5 minuten.Xander schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:29:
[...]
Ja dus. Je zonnepanelen en batterij zitten op dezelfde omvormer, dat kun je niet met aparte kWh meters meten.
Voor monitoring zit je dan toch aan de oplossing van Growatt vast.
HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Je kunt Growatt omvormers koppelen met HomeWizard tegenwoordig, geen idee of de thuisbatterij dan ook al ondersteund wordt...
Inderdaad.
Wie interesse heeft in een real time opvolging van al zijn energieverbruikers en energieproducenten/-opslag kan maar beter investeren in een monitoringsysteem via een kWh meter en een systeem dat dat toelaat. Betaal je ook geen abbokosten en ben je niet volledig afhankelijk van de werking en het onderhoud van een server van derden.
Wie interesse heeft in een real time opvolging van al zijn energieverbruikers en energieproducenten/-opslag kan maar beter investeren in een monitoringsysteem via een kWh meter en een systeem dat dat toelaat. Betaal je ook geen abbokosten en ben je niet volledig afhankelijk van de werking en het onderhoud van een server van derden.
[Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 12:46]
Dat is idd een euvel. Ik hoorde ooit eens iets voorbij komen dat installateurs een bepaalde som op het huisnummer loslieten om zo de fase te bepalen. Mijn vraag in deze is hoe de P1 bepaalde wat L1 of L3 was.mike123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 06:20:
[...]
Misschien wel vanuit de bouw gedaan. Mocht het een ruitjeswoning zijn dan zijn bijna alle groepenkasten hetzelfde. En als alles hetzelfde is en iedereen heeft de wasmachine en droger op dezelfde fase is dat geen punt.
Maar als iedereen ook zonnepanelen neemt (1 fase) dan is de kans groot dat alles op dezelfde fase word aangesloten en leveren ze allemaal op dezelfde fase terug.
Dat gaat goed tot 253V.
Tja dat zijn dingen die je op voorhand niet weet natuurlijk, ik ging er vanuit dat ik in real time de opbrengst kon opvolgen.IvoB2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:44:
Inderdaad.
Jammer want die HomeWizard app (heb ook een p1 meter) vind ik heel goed dus.
Niet. De meter rapporteert gewoon wat op L1, L2, en L3 is aangesloten en P1 neemt dit over. Dat dit verderop in de meterkast anders is aangesloten weet de meter en ook de P1-uitlezer niet. Dat de elektricien een random volgorde aanhield bij het aansluiten naar de aardlekschakelaars 1,2,3 valt niet te detecteren. Het is niet alsof deze schakelaars zichzelf identificeren, ze zijn identiek.jurgen purgen schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:05:
[...]
... Mijn vraag in deze is hoe de P1 bepaalde wat L1 of L3 was.
Voor de werking maakt het ook niets uit. Wellicht doet men, zoals eerder geopperd, dat randomiseren wel met opzet zodat niet een hele rij huizen de piekbelasters van de keukengroepen op dezelfde fase heeft zitten.
Ik laat het lekker zo zitten en noteer voor mezelf welke schakelaar bij welke fase hoort.
ik heb sinds deze update hopeloos ellende met de nodige templates in Home Assistant. Er komen op sommige momenten geen waarden door vanuit de P1 Dongle, het gaat om enkele tot soms vele seconden. Ik heb dit pas sinds de update (voor het eerst om 2 uur 14 april) en sindsdien gebeurd dit dagelijks een paar keer. Ik heb mijn netwerk echt volledig uitgesloten, daar ligt het absoluut niet aan.
Andere zelfde soort problemen?
Andere zelfde soort problemen?
Hallo allemaal.
Ik heb zojuist een nieuwe Homewizard 3 fasen kwh meter geïnstalleerd.
Alles is vlekkeloos verlopen.
Aanmelden op de APP werkte prima, gekoppeld aan mijn wifi net met een zeer sterk signaal.
Aan het einde van het aanmeld proces wordt een firmware update uitgevoerd.
Dit startte normaal maar aan einde was er een bericht dat het niet was gelukt.
Er was een bericht dat ik niet zo snel kon lezen waarin staat dat ik de meter moet rebooten en iets van 2 uur.
Weet iemand hoe ik de meter reboot ? ( Hij zit in een onderverdeel kast met eigen werkschakelaar die ik kan uitschakelen)
In de APP kan ik niets vinden voor een forced update of zoiets.
Wie heeft wel eens met dit bijltje gehakt en kan mij op weg helpen.
Ik voeg hem samen in het grote HomeWizard topic
Aanmelden op de APP werkte prima, gekoppeld aan mijn wifi net met een zeer sterk signaal.
Er was een bericht dat ik niet zo snel kon lezen waarin staat dat ik de meter moet rebooten en iets van 2 uur.
Weet iemand hoe ik de meter reboot ? ( Hij zit in een onderverdeel kast met eigen werkschakelaar die ik kan uitschakelen)
Ik voeg hem samen in het grote HomeWizard topic
[Voor 4% gewijzigd door septillion op 18-04-2023 10:33]
Spanning eraf en er weer op lijkt me inderdaad een uiterst effectieve methode om de meter opnieuw te laten starten. Wat houdt je tegen?Weet iemand hoe ik de meter reboot ? ( Hij zit in een onderverdeel kast met eigen werkschakelaar die ik kan uitschakelen)

Ken je trouwens dit topic? Daar zit best veel HomeWizard-kennis: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Omdat je geen HomeWizard hebt genoemd in de titel van je topic zullen de echte HW-kenners dit topic misschien niet zo snel bekijken.
[Voor 33% gewijzigd door Gizz op 18-04-2023 09:40]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Bedankt voor je reactie.Gizz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:37:
[...]
Spanning eraf en er weer op lijkt me inderdaad een uiterst effectieve methode om de meter opnieuw te laten starten. Wat houdt je tegen?
Ja dat dacht ik ook en dat heb ik dus gedaan, maar er is geen optie om dan de update opnieuw uit te voeren.
Kan het apparaat ook verwijderen en opnieuw toevoegen, Mogelijk loopt hij dan weer door het gehele proces.
Staat gewoon in de tekstGizz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:37:
[...]
Spanning eraf en er weer op lijkt me inderdaad een uiterst effectieve methode om de meter opnieuw te laten starten. Wat houdt je tegen?
Ken je trouwens dit topic? Daar zit best veel HomeWizard-kennis: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Omdat je geen HomeWizard hebt genoemd in de titel van je topic zullen de echte HW-kenners dit topic misschien niet zo snel bekijken.

offtopic:
Ja, wel in de tekst. Maar je titel was eerst iets algemeens als Update 3-fase kWh meter lukt niet. Dan zien mensen met HW-kennis je topic wat sneller over het hoofd dan als er staat Update 3-fase meter HomeWizard mislukt of iets dergelijks. Mensen lezen pas je tekst als je zo overtuigd hebt om het topic überhaupt te openen
Dat gezegd hebbende is het voor dit soort kleine vragen sowieso het handigst om hier in het grote HW-topic te posten.
Ja, wel in de tekst. Maar je titel was eerst iets algemeens als Update 3-fase kWh meter lukt niet. Dan zien mensen met HW-kennis je topic wat sneller over het hoofd dan als er staat Update 3-fase meter HomeWizard mislukt of iets dergelijks. Mensen lezen pas je tekst als je zo overtuigd hebt om het topic überhaupt te openen

Dat gezegd hebbende is het voor dit soort kleine vragen sowieso het handigst om hier in het grote HW-topic te posten.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Sinds een half jaar heb ik de P1 meter in gebruik en sinds vorige maand ook een aantal Energy sockets.
De sockets gebruik ik nu om de "grootverbruikers" te monitoren. Afwasmachine, wasmachine en (condens)droger.
Aangezien de condensdroger al wat ouder is zijn we van plan deze te vervangen. Het viel mij op dat het verbruik van de droger best meevalt. ca 1-1,2kWh per droogbeurt.
Natuurlijk zal dit afhangen van de vulgraad... Ik ben benieuwd of iemand het vebruik van een warmtepompdroger heeft gemonitord..
De sockets gebruik ik nu om de "grootverbruikers" te monitoren. Afwasmachine, wasmachine en (condens)droger.
Aangezien de condensdroger al wat ouder is zijn we van plan deze te vervangen. Het viel mij op dat het verbruik van de droger best meevalt. ca 1-1,2kWh per droogbeurt.
Natuurlijk zal dit afhangen van de vulgraad... Ik ben benieuwd of iemand het vebruik van een warmtepompdroger heeft gemonitord..
Ik monitor het met een Wifi-socket van Tuya. Dit is ongeveer 0.5-0.6 kW.h per wasbeurt.Stef012 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:47:
... Ik ben benieuwd of iemand het vebruik van een warmtepompdroger heeft gemonitord..
Eerste uur van de dag gasverbruik kwijt in HomeWizard Energy?
Configuratie: P1-meter HWE-P1-G1 (SW v4.14) + Slimme meter Iskra 2MT382-1003 (DSMR 2.2?, 2012) + Gasmeter Uniflo G4SMV (2012), app HomeWizard Energy + Home Assistant
De slimme meter geeft 1 minuut vóór het hele uur eenmaal het momentane totale YTD gasverbruik uit naar de P1, dus bijvoorbeeld op 23:59 de stand van ca 23:57. Dus als je de stand van 00:30 (die hetzelde is als die van na 23:59) vermindert met de stand van gisteren 00:30 , heb je, met enkele minuten verschuiving, het dagverbruik van gisteren.
Gisteren was er geen gasverbruik in de eerste uren na 0:00 en klopte het dagverbruik in Homewizard Energy (P1 stand 20230418 00:30 xx489.910 m3, 20230418 23:30 495.868 m3, 20230419 00:30 xx496.395 m3, dus dagverbruik 6.485 m3), HomeWizard Energy geeft 20230419 0:30 én daarna 6.5 m3 aan voor 20230419, correct dus.
Vandaag (20230419 in de eerste uren) was er van 23:59 tot 1:59 wél gasverbruik (P1 stand 20230419 00:30 xx496.395 m3, 01:30 xx496.997 m3, 02:30 xx497.184, 5:30 xx497.232) en nu 20230419 09:30 staat de P1 stand op xx497.777 m3
Constateringen:
En het is ook geen UTC vs CET vs DST tijd probleem, want anders zou het gasverbruik van gisteren incorrect zijn.
Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of wat ik verkeerd interpreteer?
Configuratie: P1-meter HWE-P1-G1 (SW v4.14) + Slimme meter Iskra 2MT382-1003 (DSMR 2.2?, 2012) + Gasmeter Uniflo G4SMV (2012), app HomeWizard Energy + Home Assistant
De slimme meter geeft 1 minuut vóór het hele uur eenmaal het momentane totale YTD gasverbruik uit naar de P1, dus bijvoorbeeld op 23:59 de stand van ca 23:57. Dus als je de stand van 00:30 (die hetzelde is als die van na 23:59) vermindert met de stand van gisteren 00:30 , heb je, met enkele minuten verschuiving, het dagverbruik van gisteren.
Gisteren was er geen gasverbruik in de eerste uren na 0:00 en klopte het dagverbruik in Homewizard Energy (P1 stand 20230418 00:30 xx489.910 m3, 20230418 23:30 495.868 m3, 20230419 00:30 xx496.395 m3, dus dagverbruik 6.485 m3), HomeWizard Energy geeft 20230419 0:30 én daarna 6.5 m3 aan voor 20230419, correct dus.
Vandaag (20230419 in de eerste uren) was er van 23:59 tot 1:59 wél gasverbruik (P1 stand 20230419 00:30 xx496.395 m3, 01:30 xx496.997 m3, 02:30 xx497.184, 5:30 xx497.232) en nu 20230419 09:30 staat de P1 stand op xx497.777 m3
Constateringen:
- Het gasverbruik in het "dag-overzicht" van HomeWizard Energy begint bij 01:00, terwijl er ook verbruik kan zijn tussen 00:00 en 01:00 (zoals in mijn geval 0.602 m3).
- Het getoonde totale "Gasverbruik" staat op 0.8 m3 om 09:30, (0.78 m3 om precieser te zijn, in het week-overzicht), maar dit is precies het gasverbruik vanaf 00:59. De 0.602 m3 van 23:59 tot 00:59 zijn "zoek" geraakt.
En het is ook geen UTC vs CET vs DST tijd probleem, want anders zou het gasverbruik van gisteren incorrect zijn.
Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of wat ik verkeerd interpreteer?
[Voor 0% gewijzigd door Compugup op 19-04-2023 16:18. Reden: Taal]
@HomeWizard_NL kan dit wellicht wel aangeven.Compugup schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:09:
Eerste uur van de dag gasverbruik kwijt in HomeWizard Energy?
Constateringen:Dat dit nu pas opvalt, zou kunnen samenhangen met het feit dat de zomertijd nog niet zo lang actief is en het feit dat er meestal geen gasverbruik in de "vroege" uren is.
- Het gasverbruik in het "dag-overzicht" van HomeWizard Energy begint bij 01:00, terwijl er ook verbruik kan zijn tussen 00:00 en 01:00 (zoals in mijn geval 0.602 m3).
- Het getoonde totale "Gasverbruik" staat op 0.8 m3 om 09:30, (0.78 m3 om precieser te zijn, in het week-overzicht), maar dit is precies het gasverbruik vanaf 00:59. De 0.602 m3 van 23:59 tot 00:59 zijn "zoek" geraakt.
Heeft er iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn?
Ik kan het zo snel niet vinden, maar weet iemand of de Energy Sockets altijd verbonden moeten zijn met het internet om te werken?
Ik wil er graag eentje in de berging plaatsen voor het opladen van de E-bike maar de wifi red het niet tot daar. Ik ben dus benieuwd of ik de Energy Socket vooraf kan instellen, en dat deze daarna gewoon zonder verbinding blijft werken.
Ik wil er graag eentje in de berging plaatsen voor het opladen van de E-bike maar de wifi red het niet tot daar. Ik ben dus benieuwd of ik de Energy Socket vooraf kan instellen, en dat deze daarna gewoon zonder verbinding blijft werken.
Hier een Growatt account aangemaakt. Toegevoegd in HomeWizard. En sinds vandaag is mijn Growatt account ineens locked... Iemand enig idee hoe en wat?
Je bedoeld om tijdslots in te stellen? Daar zijn betere en goedkopere oplossingen voor lijkt me. Of wil je meten en dat ding zo nu en dan in huis halen om te zien wat het verbruik was? Daar zijn ook andere goedkopere oplossingen voor, al staat het dan niet in de overzicht. Maar wat gebruikt een ebike nou.Dorest0rm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:51:
Ik kan het zo snel niet vinden, maar weet iemand of de Energy Sockets altijd verbonden moeten zijn met het internet om te werken?
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik wil graag de stroom eraf halen zodra de fiets 100% is opgeladen. Al zou ik wel een aflopende 8u timer kunnen gebruiken maar dit was de eerste oplossing die in me op kwamfranssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:47:
[...]
Je bedoeld om tijdslots in te stellen? Daar zijn betere en goedkopere oplossingen voor lijkt me. Of wil je meten en dat ding zo nu en dan in huis halen om te zien wat het verbruik was? Daar zijn ook andere goedkopere oplossingen voor, al staat het dan niet in de overzicht. Maar wat gebruikt een ebike nou.
Ah zo, dus indien verbruik < x Watt, dan stroom uit. Snap ik. Denk niet dat de plug dat zonder connectie kan.Dorest0rm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:49:
[...]
Ik wil graag de stroom eraf halen zodra de fiets 100% is opgeladen. Al zou ik wel een aflopende 8u timer kunnen gebruiken maar dit was de eerste oplossing die in me op kwam
Ik ken ook niet zo snel een apparaatje dat de stroom kan laten afvallen bij laag gebruik. Eigenlenlijk zoek je een soort master/slave blok waarbij de master zichzelf ook uitschakelt.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De energy sockets van HW werken ook zonder internet.Dorest0rm schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:51:
Er zit een fysieke knop op om ze aan/uit te schakelen.
Wil je het verbruik opvolgen op de app van HW heb je uiteraard wifi verbinding nodig met de socket.
Wil je ze van op afstand kunnen bedienen eveneens.
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:53:
[...]
Ah zo, dus indien verbruik < x Watt, dan stroom uit. Snap ik. Denk niet dat de plug dat zonder connectie kan.
Ik ken ook niet zo snel een apparaatje dat de stroom kan laten afvallen bij laag gebruik. Eigenlenlijk zoek je een soort master/slave blok waarbij de master zichzelf ook uitschakelt.
Wat @franssie zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel. De socket moet zichzelf uitzetten zodra het verbruik onder x Watt komt. Het liefst zonder tussenkomst van iemand. De Energy Sockets van HW waren daarbij eigenlijk het eerste product dat in mij op kwam, waarvan ik weet dat ze dit kunnen. Maar als ze altijd internet nodig hebben moet ik even kijken naar een andere optie.IvoB2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:50:
[...]
De energy sockets van HW werken ook zonder internet.
Er zit een fysieke knop op om ze aan/uit te schakelen.
Wil je het verbruik opvolgen op de app van HW heb je uiteraard wifi verbinding nodig met de socket.
Wil je ze van op afstand kunnen bedienen eveneens.
Het monitoren van het gebruik hoeft niet perse, zo lang ik de oplader maar 's nachts (automatisch) uit kan zetten zodra de fiets is volgeladen.
[Voor 5% gewijzigd door Dorest0rm op 20-04-2023 09:06]
Wat jij wil kan, volgens mij, zelfs niet zonder betalend abo van HW (energy+).
Nagevraagd, komt omdat ik een oudere slimme meter heb.Coffee2Code schreef op maandag 17 april 2023 @ 02:20:
Alsof 't word geskipt
Wat wil je precies bereiken? Rebooten is doorgaans niet noodzakelijk, als de meter is toegevoegd aan je app en alles werkt naar verwachting is dit niet nodig.Ies Korpershoek schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:35:
Hallo allemaal.
[mbr]Ik voeg hem samen in het grote HomeWizard topic[/mbr]
Wil je dit toch doen? Dan kan je voor de kWh meter het makkelijkst de wifi knop even ingedrukt houden tot er AP staat, daarna weer. De meter herstart zichzelf als je wisselt tussen koppelmodus (AP) en normaal, dan hoef je de groep niet uit te zetten.
Om voor mij onduidelijke reden kreeg de homewizard gisteren geen connectie met mijn growatt account. Vandaag werkte het weer. Echter is de opbrengst van gisteren opgeteld bij vandaag.
Deze grafiek kan geen 24kwh zijn. De inverter is ca 11 uur actief (van 9 tot 20). Gemiddeld zou hij dan meer dan 2kwh moeten doen wat niet overeenkomt met de grafiek. Volgens de app van growatt was het vandaag ongeveer 10kwh.
Hierdoor zijn ook de power usage en solar consumption grafieken onjuist. Zie hieronder de grafiek van gisteren:
En vandaag:
@HomeWizard_NL wellicht beter om in dit geval van gisteren no data weer te geven bij power usage en solar consumption. In het geval van vandaag alleen de data van dezelfde dag mee te nemen.
Deze grafiek kan geen 24kwh zijn. De inverter is ca 11 uur actief (van 9 tot 20). Gemiddeld zou hij dan meer dan 2kwh moeten doen wat niet overeenkomt met de grafiek. Volgens de app van growatt was het vandaag ongeveer 10kwh.
Hierdoor zijn ook de power usage en solar consumption grafieken onjuist. Zie hieronder de grafiek van gisteren:
En vandaag:
@HomeWizard_NL wellicht beter om in dit geval van gisteren no data weer te geven bij power usage en solar consumption. In het geval van vandaag alleen de data van dezelfde dag mee te nemen.
tvw
Dit is enkel een registratie in de vorm van meterstanden, wij kunnen niet zien waar welk verbruik zich bevind achteraf want we kunnen enkel een huidige meterstand ophalen en geen geschiedenis van meterstanden. Als growatt een dag niet online/bereikbaar is dan kan dit helaas voorkomen. In alle gevallen zijn 2 dagen incompleet, alleen is er een keuze om de opbrengst helemaal niet te tonen (kWh's verdwijnen) tussen deze twee punten of om deze bij de eerst volgende dag dat hij bereikbaar is weer mee te tellen (zoals nu het geval).iets schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:15:
Om voor mij onduidelijke reden kreeg de homewizard gisteren geen connectie met mijn growatt account. Vandaag werkte het weer. Echter is de opbrengst van gisteren opgeteld bij vandaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vandaag:
[Afbeelding]
[Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-04-2023 11:57]
Dan werkt dat bij Growatt blijkbaar anders dan bij SolarEdge. Bij mijn SE-omvormer valt de verbinding ook geregeld weg, maar opbrengsten worden in de omvormer wel opgeslagen. Op het moment dat er dan weer eens verbinding is, zijn die opbrengsten ook weer inzichtelijk.
En in de HW-app worden die opbrengsten dan ook gewoon op de juiste dag getoond.
Bij growatt is het simpel. Er wordt een poging gedaan om data te verzenden. Als deze verzonden is en door de server ontvangen is het uit de omvormer/dongle. Word het niet ontvangen wordt er later nog een poging gedaan.Gramser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:59:
Dan werkt dat bij Growatt blijkbaar anders dan bij SolarEdge. Bij mijn SE-omvormer valt de verbinding ook geregeld weg, maar opbrengsten worden in de omvormer wel opgeslagen. Op het moment dat er dan weer eens verbinding is, zijn die opbrengsten ook weer inzichtelijk.
Helaas gebeurt het af en toe dat de server dus wel de data accepteert maar niet verwerkt in de grafieken. Dan is de data dus weg.
Kon het zo even niet vinden en staat ook niet beschreven op de Homewizard troubleshoot:
Sinds vandaag van een 1-fase naar een 3-fase meter 🎉 de P1 meter simpelweg uit de oude meter overgezet naar de nieuwe en het leek meteen te werken. Maar in de afgelopen 12 uur is ie meermaals offline gegaan terwijl er niets is veranderd aan het Wifi signaal (96%). Zowel de oude als de nieuwe zijn versie 5.0 en als ie offline is dan knippert de rode ring. Heeft iemand een goede tip? Kan/moet ik m opnieuw instellen ofzo met een andere meter?
Sinds vandaag van een 1-fase naar een 3-fase meter 🎉 de P1 meter simpelweg uit de oude meter overgezet naar de nieuwe en het leek meteen te werken. Maar in de afgelopen 12 uur is ie meermaals offline gegaan terwijl er niets is veranderd aan het Wifi signaal (96%). Zowel de oude als de nieuwe zijn versie 5.0 en als ie offline is dan knippert de rode ring. Heeft iemand een goede tip? Kan/moet ik m opnieuw instellen ofzo met een andere meter?
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320WP Oost West - SAP Dynamisch
Je zou kunnen proberen er even een aparte voeding aan te hangen als dat niet het geval is. Al zou de 5.0 dat niet nodig hebben.bokkow schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:03:
Kon het zo even niet vinden en staat ook niet beschreven op de Homewizard troubleshoot:
Thanks voor de suggestie Mike, heb het geprobeerd 2A adapter, maar nog steeds hetzelfde, meermaals per dagmike123 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:52:
[...]
Je zou kunnen proberen er even een aparte voeding aan te hangen als dat niet het geval is. Al zou de 5.0 dat niet nodig hebben.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320WP Oost West - SAP Dynamisch
Wat zegt @HomeWizard_NL hierover..? Ze reageren goed op de mail volgens mij.