Geen weergava/opbrengst in grafiek 'Zonnepanelen' Energy app

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben.O
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-08-2023
Mijn vraag
Met de installatie van onze zonnepanelen hebben wij de homewizard p1-meter gekregen samen met een kwh-meter.
Nu heb ik de kwh-meter gekoppeld met de Energy app en aangegeven dat dit zonnepanelen zijn. Echter krijg ik in de grafiek geen weergave of opbrengt (blijft altijd 0). Toevallig heeft de grafiek gisteren wel iets laten zien, maar verder is het altijd 0 gebleven. Dit terwijl op moment van schrijven ik met 4 panelen (heb er 4 achter en 8 voor op het huis) tussen de 400 en de 500watt opbreng en dit ook weer gegeven wordt in de grafiek 'Stroom totaal'.

Ik heb de meterkast even op gemaakt en het lijkt, voozover ik dat denk te zien, dat alles gewoon goed aangesloten is.

Mijn vraag is nu; wat doe ik verkeerd of gaat er verkeerd? Wat zijn mogelijke oorzaken dat de opbrengst niet wordt weergegeven onder de grafiek 'Zonnepanelen', dat gekoppeld is met kwh-meter.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Energy+ app
- ShinePhone (app voor opbrengst van Growatt - omvormer)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- kwh-meter in de app ontkoppeld en opnieuw gekoppeld
- Gekeken of de kwh-meter aan is gesloten op de PV-groep - voorzover ik dat kan zien met weinig kennis

Hieronder wat screenshots van de Energy app om het verhaal / probleem wat te verduidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov3n49-reA4iQDEyEjKWIj26uSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPrzUK7mGGKkxAaar5j75lID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx5qBp4tBcGWUznxF6DVJK1uyv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsXPlICZLptbGU1gPs9TiIJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA-wH3sz2WD_4foUoB4-I4UmFSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcrONs0fQpKWIcIz2SaN2NxY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Ik heb het zelfde (min of meer)
Ik denk dat de broninvoer van je kWmeter niet je zonnepanelen zijn in je meterkast.

Althans dat heb ik nu ook en de grafiek “zonnepanelen” is bij mij vaak nul of meer. Het laat volgens mij zien hoeveel stroom je terug levert.

Dus
Je gebruikt van het net bijv 1200 watt
Je zonnepanelen leveren 500 watt
De grafiek laat 0 zien want het is te kort om 1200watt te voorzien en wordt er 1200-500: 700 watt uit het net gehaald.

Als je verbruik 400 watt zou zijn in huis
Dan zou je van de 500 watt opbrengst 100 watt “over hebben”. Die zul je zien op je grafiek.

Althans dat is mijn theorie. Ik ga dat zelf in m’n meterkast ook aanpassen want ik wil in de honewizzard app de opbrengst van de panelen zien en niet (ook) in een afzonderlijke app van de zonnepanelen zelf.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyjafjallajokul
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik heb net hetzelfde voor na het plaatsen van de 3-fasige kWh meter.
Ik merk in de app dat hij wel correct meet, alleen zie ik geen waarden in de 'Nu' of 'Dag' weergave.
De P1 meter geeft me wél een live weergave van de injectie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSR6J4UcizgWqkS40_eIhD2s0tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYCWz9cUQUyWjf9zP93QBeMP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eyjafjallajokul
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik merk wel dat als ik de zonnepanelen niet als 'zonnepanelen' toevoeg, maar bvb als 'overige' dat ik wel een Nu-weergave heb.
Alleen is het afname (paars) ipv injectie (groen)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Carlo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-03-2023
Maar nog geen oplossing dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:44
Hier identiek hetzelfde probleem, geeft steeds 0 na het plaatsen van een kWh meter.. iemand al oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@NoFate
Waar zijn de panelen op aangesloten? Op het 2e poortje van boven en onder?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Dat weet ik niet , de zonnepanelen installateur heeft dat gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiefDeveloper
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-03 12:39
De HomeWizard kWh meter meet alleen tussen het aansluitpunt 1 en 2 aan de bovenkant van de kWh meter. Hier sluit je dus de bruine/zwarte fase draden op aan. Het verwarrende in de bijgesloten documentatie is het het gebruik van in en out voor de bovenste klemmen. Stom genoeg is dat namelijk precies verkeerd om.

De onderste aansluitpunten voor de blauwe neutraal draden zijn gewoon een koperen brug en is dus niet in gebruik voor het meten maar alleen voor het functioneren (stroomvoorziening) van de meter.

Als de meter 0 aangeeft (ook op het display zelf) dan is hij of verkeerd om aangesloten of gewoon defect. Helaas ben je niet de eerste die een DOA (Dead On Arrival) krijgt, Helaas was ik zelf ook een aantal keren de pineut.

[ Voor 7% gewijzigd door ChiefDeveloper op 30-06-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjjlll
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 17:36
Check eens wat de kWh meter weergeeft.
Dat moet een negatief getal zijn, anders heb je de kWh meter verkeerd aangesloten.
Is mij ook overkomen.
succes
Joep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Idd, was verkeerd om aangesloten, alles ok nu :-)
Pagina: 1