• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

coelho schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Zoals ik hierboven al zeg, registreerde de kWh meter gisteren na 17:55 een waarde van 0. De omvormer liet tot 19:30 inkomende stroom zien (lange tijd rond de 40W, het laatste kwartier afbouwend naar 0).

Jij zegt dus dat ik dus die laatste 1.5 uur ook stroom terug aan het leveren ben naar de GoodWe? Ik dacht juist dat dat ding zo aangesloten was dat er nooit stroom van het net naar de omvormer zou lopen :? Dan heb je toch alleen minder opbrengst, en geen verbruik in die zin dat het je niks extra's kost?
De omvormer heeft ook stroom nodig hoor. Normaal is dat een fractie (%) van de geleverde stroom van de zonnepanelen. Mijn Goodwe omvormers schakelen ook volledig uit als het geheel donker is. Dan gaat het scherm uit en is ook niet meer te bereiken. Maar het duurt soms best (te) lang. Bij heel grijze winterdagen springt hij wel aan maar levert de hele dag niets.
Ik dacht eerst dat hij dan 18W leverde, gemeten op een losse kWh meter. Die bleek echter geen onderscheid tussen verbruik en leveren te kunnen maken. De P1 meter kan dat wel.

Theo

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:55:
Ik heb mijn GoodWe toegevoegd en had al een 3fase kWh-meter. Nu heb ik al 2 dagen dat mijn GoodWe zo'n 4-5% hoger zit dan mijn kWh-meter. Is dat het verbruik van mijn omvormer?

Dinsdag: GoodWe 36,1kWh, meter 34,7kWh
Woensdag: GoodWe 27,3kWh, meter 26,0kWh
Beide kunnen gelijk hebben :) Al is de kWh meter ge-eikt. Maar de GoodWe meet het vermogen aan de DC zijde. Daar gaat dus nog de omvormerverliezen en kabel-verlies vanaf, dat verklaart je verschil.
Maar de GoodWe is uiteraard neit ge-eijkt en die hebben baat bij een hogere waarde..

• IJsbeer
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:00:
@HomeWizard_NL is het ook mogelijk om de data van mijn omvormer uit te lezen middels een API (uit de P1) zodat ik die waardes ook richting Fibaro kan krijgen?
De WiFi P1 meter werkt super in Fibaro HC3 maar het irritante is dat ik dus niet mijn opbrengst los kan zien en Goodwe echt beroerde API ondersteuning heeft.
Nee, dat gaat ook neit gebueren om redenen die al zijn aangegeven een of twee pagina's hiervoor.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Ik heb toch eerder de ervaring dat een koelkast in een regelmatig zaagtandpatroon werkt en niet met een nachtpiek. Lijkt me dan eerder op de ontdooifunctie van een vriezer.
Hij gaat van 79 naar 139 W, dat is 60 W.. die 60 W is redelijk vergelijkbaar met jouw grafiek.
Doordat hij en een koelkast en een vriezer heeft is het patroon waarschijnlijk niet zo regelmatig.
Ik schreef dan ook dat dit waarschijnlijk de oorzaak is.
Maar ook dat het dan niet beperkt is tot de nacht maar 24/7 zich herhaalt.
Ik heb trouwens ook een koelkast en een vriezer. De vriezer (van recentere datum) is trouwens zuiniger dan de koelkast. De vriezer heeft alleen een extra eenmalige piek (om de 24 tot 36 uur) tot 150 W (ontdooimodus).

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-03 10:38

JustFogMaxi

Geld moet rollen

Ik heb de SolarEdge gekoppeld, zou mooi zijn als je de P1 en SolarEdge van elkaar zou kunnen aftrekken om verbruik te kunnen zien. Of zeg ik nu iets geks?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:10
JustFogMaxi schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:56:
Ik heb de SolarEdge gekoppeld, zou mooi zijn als je de P1 en SolarEdge van elkaar zou kunnen aftrekken om verbruik te kunnen zien. Of zeg ik nu iets geks?
Gebeurt dat niet dan? Dat is nl. wel hoe je grafieken kunt bekijken als je de kWh meter en een P1 meter hebt.

Instellingen > Grafieken > Stroom totaal

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-03 10:38

JustFogMaxi

Geld moet rollen

coelho schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Gebeurt dat niet dan? Dat is nl. wel hoe je grafieken kunt bekijken als je de kWh meter en een P1 meter hebt.

Ik zie geen extra opties bij Stroom totaal, alleen Tel import/export bij elkaar op.

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:22
coelho schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Huidig is dit er nog niet voor omvormer koppelingen, we kijken daarvoor nu naar de mogelijkheden (met name in termen van synchronisiteit van de data en % afwijking van de omvormer) Anders klopt de verrekening natuurlijk niet :)

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:51
Ooit ben ik begonnen met huisbaasje maar omdat ik toch meer wilde, uiteindelijk ook de homewizard p1 gekocht en natuurlijk volgen de andere sensors dan vanzelf :-)
Ik gebruik de homewizard p1 meter en sockets nu inmiddels iets meer dan een jaar en vind het geweldig werken!
Regelmatig volg ik dit topic en heb er al veel van opgestoken.

Graag zou ik een klein display in mijn woonkamer ophangen en daarop live zien wat mijn huidig gebruik is, zodat ikzelf en mijn huisgenoten het energiegebruik live kunnen aanpassen om bijvoorbeeld de zonopwekking beter te gebruiken, zonder daarvoor elke keer de smartphone te hoeven raadplegen.

Hebben jullie ervaring en suggesties op welke manier ik dit (liefst makkelijk en goedkoop) voor elkaar kan krijgen?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Richard28 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:37:
Hebben jullie ervaring en suggesties op welke manier ik dit (liefst makkelijk en goedkoop) voor elkaar kan krijgen?
Hmm, lastig...
Makkelijk: Dat ligt er maar net aan hoe goed jouw technische en programmeer kennis is.
Goedkoop: Dat ligt er maar net aan wat je budget is.

Als ik die vraag voor mezelf zou beantwoorden (best wel technisch onderlegd) dan zou ik een RPI op een displaytje aansluiten. Daarvoor zijn genoeg starter-kits te krijgen die je leren hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Vervolgens zou ik het programma uitbreiden zodat hij de gegevens uit Home Assistant haalt en op de door mij gewenste manier op het scherm zou zetten. Home Assistant leest bij mij onder andere alle energie meters (P1, kWh, Energy Sockets en dergelijke) uit en berekent het actuele vermogen van de Hue lampen.

Als ik de vraag voor mijn broer zou beantwoorden (kan goed met zijn handen werken) dan zou ik hem adviseren om een goedkoop ikea tradfri kleurenlampje te halen en die op een mooie manier ergens in te bouwen. Vervolgens in Home Assistant regelen dat die lamp in een kleur te laten schijnen naar gelang de situatie. Toegegeven, zijn Home Assistant heb ik voor hem geïnstalleerd.

En als ik die vraag voor een maat van mij (met wat geld teveel) moet beantwoorden dan zou ik zeggen: Installeer Home Wizard app op de Android tablet die je nu al aan de muur hebt hangen om je verlichting en verwarming te bedienen. Of er nu 5 of 6 apps op draaien... Maar hij ziet het nut van Home Assistant dan ook niet.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:35
@HomeWizard_NL Nieuwe gebruiker hier. Allereerst complimenten voor de super gemakkelijke eerste installatie. Binnen no time was ik up and running.

Dan de vraag: Ik heb mijn Growatt account toegevoegd en ik zie waardes in de Energy+ app. Deze komen echter niet overeen met de uitgangsvermogen- (netto, na aftrek omvormer) noch de pv-vermogen (bruto paneelopbrengst) waardes die ik zie in de Growatt app of website. De fluctuaties zijn veelal +/- 4,5%, maar soms tot wel 20% als er scherpe fluctuaties zijn.
Welke waardes gebruiken jullie en passen jullie daar nog een (lopend) gemiddelde op toe?

• Propheticus
HomeWizard_NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Het kan dat dit niet 100% klopt met de realiteit, maar growatt geeft aan dat dit het geval is volgens hun data, wij kunnen enkel daar van uit gaan. Wij halen de data op, growatt zegt 4W, dan plotten wij 4W. Wij kunnen niet controleren of de omvormer daadwerkelijk 4W op dat moment opwekt of uit staat etc wij verzinnen niet zelf dat het 4W is. We gaan er dan ook vanuit dat Growatt deze data zelf verzint omdat de omvormer niet meer reageert tijdens deze periode (te weinig vermogen).
Ik krijg sterk het vermoeden dat wat jullie via API binnenkrijgen een voortschrijdend gemiddelde is. Met een piek omhoog (wolk weg) is het verschil met de Growatt App enorm, vervolgens plateaud de opbrengst (blijft zonnig) maar blijven de waardes in Energy+ langzaam stijgen.

Als ik kan helpen met input/testen ...of klagen bij Growatt dat hun API niet deugt, let me know.

• HomeWizard_NL
Propheticus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:48:
@HomeWizard_NL Nieuwe gebruiker hier. Allereerst complimenten voor de super gemakkelijke eerste installatie. Binnen no time was ik up and running.

Dan de vraag: Ik heb mijn Growatt account toegevoegd en ik zie waardes in de Energy+ app. Deze komen echter niet overeen met de uitgangsvermogen- (netto, na aftrek omvormer) noch de pv-vermogen (bruto paneelopbrengst) waardes die ik zie in de Growatt app of website. De fluctuaties zijn veelal +/- 4,5%, maar soms tot wel 20% als er scherpe fluctuaties zijn.
Welke waardes gebruiken jullie en passen jullie daar nog een (lopend) gemiddelde op toe?
De grafiek update elk kwartier, dus het kan zijn dat deze lopende de dag wat achterloopt op de andere grafieken. We halen elke 15 minuten bij growatt het huidig vermogen op. Dit is waarschijnlijk een combinatie van gemiddelden van een korte periode. Stijle pieken en dalen kunnen we daardoor niet overnemen want die geeft Growatt in resolutie niet door.

• Propheticus
Dat zou het wel kunnen verklaren. Wat me dan op het verkeerde been zet is de grafiekresolutie van 5 minuten in de Energy app. Dit komt overeen met de updatefrequentie van de omvormer; verwachtte 1:1 waardes. Maar de echte resolutie is dus 15 minuten met interpolatie...

Verzoek: verander de grafiek naar een 15 minuten resolutie.

+edit:
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:00:
[...]
..We halen elke 15 minuten bij growatt het huidig vermogen op. Dit is waarschijnlijk een combinatie van gemiddelden van een korte periode. Stijle pieken en dalen kunnen we daardoor niet overnemen want die geeft Growatt in resolutie niet door.
Toch is hier iets geks aan de hand. In langere periode van meer dan een uur heb ik nu bijvoorbeeld op de Growatt een enkel meetmoment (5min interval) met dip naar 191 Watt en verder waardes (en pieken/dalen) daarboven. Toch zie ik in de Energy app een dal naar 170Watt.
Zo zie ik wel meer momenten met lagere waardes in de Energy app dan dat er bij Growatt in het kwartier (of meer) voor en na dat punt te zien zijn. Dus zelfs een gemiddelde van 3 afgelopen 5-minuut intervalmetingen kan dit niet zijn.

[Voor 57% gewijzigd door Propheticus op 18-02-2023 14:21]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:14
Propheticus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:09:
Dat zou het wel kunnen verklaren. Wat me dan op het verkeerde been zet is de grafiekresolutie van 5 minuten in de Energy app. Dit komt overeen met de updatefrequentie van de omvormer; verwachtte 1:1 waardes. Maar de echte resolutie is dus 15 minuten met interpolatie...

Verzoek: verander de grafiek naar een 15 minuten resolutie.
Of gewoon iedere 5 minuten data ophalen. De data is er immers.

• dhrto
  • Laatst online: 20:29
Iedere 5 minuten data ophalen kan wellicht niet zomaar met de api. Solaredge is bijvoorbeeld ook gelimiteerd in aantal api calls per dag, vandaar waarschijnlijk elke 15 minuten.

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:51
RiDo78 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Hmm, lastig...
Makkelijk: Dat ligt er maar net aan hoe goed jouw technische en programmeer kennis is.
Goedkoop: Dat ligt er maar net aan wat je budget is.

Als ik die vraag voor mezelf zou beantwoorden (best wel technisch onderlegd) dan zou ik een RPI op een displaytje aansluiten. Daarvoor zijn genoeg starter-kits te krijgen die je leren hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Vervolgens zou ik het programma uitbreiden zodat hij de gegevens uit Home Assistant haalt en op de door mij gewenste manier op het scherm zou zetten. Home Assistant leest bij mij onder andere alle energie meters (P1, kWh, Energy Sockets en dergelijke) uit en berekent het actuele vermogen van de Hue lampen.

Als ik de vraag voor mijn broer zou beantwoorden (kan goed met zijn handen werken) dan zou ik hem adviseren om een goedkoop ikea tradfri kleurenlampje te halen en die op een mooie manier ergens in te bouwen. Vervolgens in Home Assistant regelen dat die lamp in een kleur te laten schijnen naar gelang de situatie. Toegegeven, zijn Home Assistant heb ik voor hem geïnstalleerd.

En als ik die vraag voor een maat van mij (met wat geld teveel) moet beantwoorden dan zou ik zeggen: Installeer Home Wizard app op de Android tablet die je nu al aan de muur hebt hangen om je verlichting en verwarming te bedienen. Of er nu 5 of 6 apps op draaien... Maar hij ziet het nut van Home Assistant dan ook niet.
Ik heb al vaker naar Home Assistant gekeken en over gedacht.
Kan wel goed met mijn handen werken. Ben redelijk technisch, programmeer kennis is bijna 0 (op wat html codes en het globale NAS en PC werk na) :P en ik heb totaal geen ervaring met Home Assistant. Tot nu toe kom ik er vrijwel altijd (met hulp van internet) wel uit. Moet ik toch maar eens een oude pc of iets dergelijks gaan kopen.

Zijn er qua hardware nog do's en don'ts?
Heb je nog topic aanbevelingen voor het starten met Home Assistant?
Ook eventueel i.c.m. met het maken van een home display?

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-03 15:07
Richard28 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Kan wel goed met mijn handen werken. Ben redelijk technisch, programmeer kennis is bijna 0 (op wat html codes en het globale NAS en PC werk na) :P en ik heb totaal geen ervaring met Home Assistant. Tot nu toe kom ik er vrijwel altijd (met hulp van internet) wel uit. Moet ik toch maar eens een oude pc of iets dergelijks gaan kopen.

De ultra makkelijke HomeAssistant manier voor op een Windows computer: YouTube: How To Install Home Assistant on Windows in 3 minutes
Letterlijk doen wat hij zegt en het werkt gewoon!

• magic_nl
  • Laatst online: 21:03

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Al een paar dagen geeft m’n watermeter ‘no data’, terwijl die wel online is in de app.
Batterijen eruit geeft even de 0 liter melding, daarna weer ‘no data’.
Probleem gemeld bij @HomeWizard_NL, maar aangezien het weekend is verwacht ik geen reactie voor maandag.

Heeft iemand misschien een gouden tip?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• RiDo78
  • Niet online
Richard28 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Persoonlijk zou ik voor een installatie op een raspberry pie 4 gaan. Je kunt een pre-installed SD-kaart kopen. In dat geval wordt het OS ook door Home Assistant gepatched wanneer nodig. Er zijn genoeg webshops die dat aanbieden. Even een random resultaat van Google levert bv. al dit op:
https://elektronicavoorjo...-pi-4b-home-assistant-kit

Hou er wel rekening mee dat de leercurve van Home Assistant nogal wisselt afhankelijk van je apparatuur. Als je apparatuur in de core ondersteund wordt (zoals Philips Hue, HomeWizard Energy, etc) dan wordt het automatisch gevonden en is het toevoegen een eitje. Maar niet voor alles gaat het zo simpel. Tuya apparatuur heeft bijvoorbeeld een Tuya cloud development account nodig en voor andere apparatuur heb je soms gewoon extra hardware nodig. Gelukkig hoef je niet alles meteen in Home Assistant te zetten en kun je het jezelf op je eigen tempo eigen maken.

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Voor de puzzelaars onder ons; ik heb last van onverklaarbare ~300 watt pieken, zoals te zien met de P1 meter. Deze zijn gedurende de hele dag aanwezig op fase 3, sinds iets meer dan een maand. Daarvoor waren deze pieken niet aanwezig, er zijn rond die datum géén wijzigingen doorgevoerd aan apparatuur/electra.
Het wisselend 'standy verbruik' van fase 2 is vooral de koelvriescombinatie en balansventilatie.

Door één voor één alle groepen uit te schakelen, ben ik er achter gekomen dat deze pieken door de Quooker veroorzaakt worden. Onderstaande data is van een representatieve nacht met de Quooker uit.

Echter, met de vermogensmeters van HomeWizard zijn alleen 'normale Quooker pieken' te zien, zowel bij de Quooker zelf als de Quooker Power Switch (waar ik voor een aantal nachten de vaatwasser van heb losgekoppeld). Deze screenshots zijn van dezelfde nacht als de eerste screenshot.

Hieronder het verbruik van de de HomeWizard stekker op de Quooker en Quooker Power Switch wanneer de Quooker is uitgeschakeld en de pieken dus afwezig zijn. Deze screenshots zijn van dezelfde nacht als de tweede screenshot.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat deze pieken er 'niet echt zijn', maar veroorzaakt worden door hoe Homewizard de data uit de slimme meter visualiseert.
Is er iemand die dergelijk effect eerder heeft gezien of een andere verklaring heeft?

• Shuyinsama
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-03 11:17
Hoi allen! Sinds afgelopen week ben ik eigenaar van de P1 meter waarbij ik voorheen Toon had. Toon deed het regelmatig helemaal niet meer waarbij de afgelopen halfjaar al geen realtime data meer zichtbaar was.

In ieder geval tot nu toe zeer tevreden over het inzicht weer. Ik zag echter dat het gas verbruik op sommige dagen na 20:00 niet zictbaar was.

Ik twijfel of het niet gewoon is omdat er geen gas verbruik is maar dat weet ik niet zeker. Iemand een verklaring?

• ron321
  • Registratie: November 2020
@Shuyinsama Als er geen gasverbruik is zou je wel een roze lijn moeten zien op nul.
Dus hier is iets anders aan de hand.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Propheticus
Guidooow schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:02:
..

Het enige wat ik me kan bedenken is dat deze pieken er 'niet echt zijn', maar veroorzaakt worden door hoe Homewizard de data uit de slimme meter visualiseert.
Is er iemand die dergelijk effect eerder heeft gezien of een andere verklaring heeft?
Wat ik denk is dat de pieken in feite nog hoger zijn (vermogen Quooker = 2200Watt) maar zo kort, een paar seconden per keer, dat deze op een grafiek van een hele dag op deze schaal niet goed weer te geven zijn.

Hoe hoog zijn de pieken als je naar de stekker kijkt in de "Nu" weergave? Ik vermoed een stuk hoger dan 66Watt

Bijvoorbeeld hier in huis, ~10sec aan ~1600Watt:

In de weergave "Dag" zie je deze meestal niet en soms als pieken van ong. 250W.

[Voor 25% gewijzigd door Propheticus op 19-02-2023 12:43]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

franssie

Save the albatross

@Shuyinsama eerder in dit topic kwam iets soortgelijks voorbij waarbij de WiFi werd uitgezet om stroom te besparen. Maar als het alleen bij gas gebeurd is dat waarschijnlijk niet de oorzaak. Misschien iets dat aan of juist uit staat dat de communicatie tussen de gasmeter en de elektriciteitsmeter (die is draadloos) verstoort?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Guidooow schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:02:
Hieronder het verbruik van de de HomeWizard stekker op de Quooker en Quooker Power Switch wanneer de Quooker is uitgeschakeld en de pieken dus afwezig zijn. Deze screenshots zijn van dezelfde nacht als de tweede screenshot.
Is deze data ook per 5 minuten? Een lager gemiddelde zou ik alleen verwachten als de periodes langer zijn, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Propheticus schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Wat ik denk is dat de pieken in feite nog hoger zijn (vermogen Quooker = 2200Watt) maar zo kort, een paar seconden per keer, dat deze op een grafiek van een hele dag op deze schaal niet goed weer te geven zijn.
Technisch is het uiteraard geen probleem om met eigen meetapparatuur om alle pieken te meten en weer te geven. Het wordt uiteraard een ander verhaal waneer dat voor tig gebruikers moet en dan nog eens moet passeren over een server van derden.

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-03 13:56
VERPLAATSEN GRAFIEK OP MOBIEL

Ik heb het niet kunnen vinden met een zoekopdracht. Graag wil ik op mijn mobiel de grafieken anders rangschikken. Kan ik de grafieken verplaatsen naar boven of naar onder?

• computerjunky
M.B.te L. schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:51:
VERPLAATSEN GRAFIEK OP MOBIEL

Ik heb het niet kunnen vinden met een zoekopdracht. Graag wil ik op mijn mobiel de grafieken anders rangschikken. Kan ik de grafieken verplaatsen naar boven of naar onder?
Rechtsboven op tandwieltje > Grafieken > Rechtsboven "Wijzigen" en dan kan je ze slepen.

• Propheticus
IvoB2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:38:
[...]

Technisch is het uiteraard geen probleem om met eigen meetapparatuur om alle pieken te meten en weer te geven. Het wordt uiteraard een ander verhaal waneer dat voor tig gebruikers moet en dan nog eens moet passeren over een server van derden.
Uhm, welke derden? Het gaat in Guidooow's geval toch gewoon om de HomeWizard P1 plug en socket?
Ik vermoed gewoon een geval van aggregatie van grotere stukken tijd (5min als we de grafiekstappen kunnen geloven) met slechts enkele seconden een piekje.
5 minuten is 300 seconden.
Nemen we 10 seconden 2kW in dat vak van 5minuten met verder 0 gebruik, dan komt dat uit op gemiddeld 2000*10/300 = 66W. Precies wat hij ziet in de dag-weergave van de plug.
De servers van HW?
wordt daar uitgesmeerd over 5 minuten ipv alle gemeten pieken individueel te tonen.

[Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 19-02-2023 15:02]

• Guidooow
Propheticus schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Hoe hoog zijn de pieken als je naar de stekker kijkt in de "Nu" weergave? Ik vermoed een stuk hoger dan 66Watt

Bijvoorbeeld hier in huis, ~10sec aan ~1600Watt:
[Afbeelding]

In de weergave "Dag" zie je deze meestal niet en soms als pieken van ong. 250W.
Klopt helemaal, de Quooker (en Quooker Power Switch) pieken zijn ongeveer 2200 watt in de nu-weergave. De vreemde pieken gedurende dag heb ik nog niet kunnen zien in de nu-weergave, daar zijn ze te onregelmatig voor. Waarschijnlijk zijn deze ook (veel) hoger dan ~300 watt. Zowel de P1 als stekker data wordt per 5 minuten weergegeven (of is per 15 min. te downloaden).

Als het probleem van de 300 watt pieken gedurende de dag veroorzaakt wordt door de visualisatie/data-aggregatie van HomeWizard, is vooral de vraag waarom deze pieken niet regelmatiger zijn, het verbruik van de Quooker gedurende de nacht is namelijk extreem regelmatig.

Zo ziet de rest van de dag er uit, de 300 watt pieken zijn duidelijk te zien boven het achtergrond verbruik van de L/L warmtepomp gedurende de dag;

• Propheticus
IvoB2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:00:
[...]

De servers van HW?
wordt daar uitgesmeerd over 5 minuten ipv alle gemeten pieken individueel te tonen.
In de relatie klant:dienstverlener is HW een directe partij, geen derde. Vandaar de verwarring.
Maar we zeggen hetzelfde: gemiddeld over 5min zie je ze niet/minder.

• Erik van Andel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-03 17:20
magic_nl schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al een paar dagen geeft m’n watermeter ‘no data’, terwijl die wel online is in de app.
Batterijen eruit geeft even de 0 liter melding, daarna weer ‘no data’.
Probleem gemeld bij @HomeWizard_NL, maar aangezien het weekend is verwacht ik geen reactie voor maandag.

Heeft iemand misschien een gouden tip?
Ik denk dat het een storing was. Ik had hetzelfde probleem. Sinds 19 februari weer data.

• magic_nl
  • Laatst online: 21:03

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Erik van Andel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat het een storing was. Ik had hetzelfde probleem. Sinds 19 februari weer data.
Ik zag ook vandaag dat er sinds gisteren weer gegevens getoond worden.
Ook typisch dat ik op zondag een reactie van de klantenservice kreeg, terwijl de chat aangaf dat die pas maandag zou reageren.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
Beste Tweakers,

Sorry hoor, ik val even binnen in deze discussie want ik ken helemaal niets van P1 meters en de daarbij behorende software en kan op internet ook het antwoord op mijn vraag niet terug vinden.

Mijn slimme meter staat al een hele tijd in storing waardoor mijn energie leverancier de standen niet meer kan uitlezen. De netbeheerder zegt dat de meter vervangen moet worden. Door leveringsproblemen kan de meter pas medio april vervangen worden. Dus al die tijd moet mijn energie leverancier maar inschatten wat ons verbruik is.

Nu de vraag waar het om gaat: Kan een P1 meter de slimme meter wel uitlezen ondanks de storing. Het gaat dan om een aantal weken/maanden terug kijken.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie

• Gramser
  • Laatst online: 21:48
Kun je wel iets uitlezen op het display? Als alleen de communicatiemodule is verstoord (en de meterstanden dus niet verzonden kunnen worden), zou een P1 meter mogelijk nog wel kunnen uitlezen. De data over afgelopen periode sinds de storing kun je er echter niet mee terughalen.

OhSunnyDay

• nossie63
Ja, kan het display gewoon uitlezen.
Oké, dus de slimme meter heeft geen backup van de afgelopen tijd. Je kunt je verbruik pas meten vanaf het moment dat je hem aansluit.
Dat is jammer. Want ik zou graag willen weten of mijn leverancier straks op de jaarafrekening het verbruik met de juiste tarieven weergeeft omdat de tarieven de afgelopen tijd zijn opgelopen maar ook weer zijn gezakt.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Maak gewoon een foto van de meterstanden van vandaag en stuur die door naar je energieleverancier. Er is wat mis, maar niet met het bijhouden van de meterstanden zelfs. Vroeger ging dat toch altijd zo? Kwam er wel een meteropnemer eens in de zoveel jaar om te zien of het wel allemaal echt klopt.
Er geldt nu per maand een plafond. Als je daar doorheen gaat dan kan het een voordeel zijn dat je energiemaatschappij dat niet kan zien. Dat gaan ze misschien middelen over meerdere maanden. Dus zo groot is het probleem toch niet?

Theo

• nossie63
xah5kiDe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:00:
Maak gewoon een foto van de meterstanden van vandaag en stuur die door naar je energieleverancier.......
........Er geldt nu per maand een plafond. Als je daar doorheen gaat dan kan het een voordeel zijn dat je energiemaatschappij dat niet kan zien.
Ja, zo kan het idd ook, zo had ik het nog niet bekeken.
Dank je wel @xah5kiDe. Denk dat ik het zo maar ga doen en dat het in dit geval misschien in m'n voordeel is. 👍🏼

Bedankt dat ik even mocht 'inbreken'.

[Voor 3% gewijzigd door nossie63 op 21-02-2023 16:36]

• Propheticus
Guidooow schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:38:
[...]

..
Als het probleem van de 300 watt pieken gedurende de dag veroorzaakt wordt door de visualisatie/data-aggregatie van HomeWizard, is vooral de vraag waarom deze pieken niet regelmatiger zijn, het verbruik van de Quooker gedurende de nacht is namelijk extreem regelmatig.
...
Dat vraag ik me ook af. De hoogte is ook raar. De middeling van zo'n 10sec 2kW piek over 5 minuten zou ~66Watt zijn, geen 300.
Dit zie je ook correct in de weergave van je plug, maar dan weer niet in de weergave van de slimme meter.

Hier thuis zie ik op de fase waar de vaatwasser en Quooker op zitten pieken van ~250Watt en verder een vlakke lijn op 0 als de vaatwasser uitstaat.
Het lijkt wel alsof er gedeeld wordt door 60 (1 minuut) ipv de door de grafiek weergegeven stappen van 5 minuten. (1600*10/60=266).

• Guidooow
Ik heb deze week de data van de P1 meter geëxporteerd met het Windows programma van Daveth. De resolutie is dan circa 2 seconden, waardoor duidelijk te zien is dat alleen de normale Quooker pieken aanwezig zijn. De ~300 watt pieken die te zien zijn in de HomeWizard app/online dashboard zijn dus een resultaat van hun foutieve datavisulatisatie. @HomeWizard_NL Hoe kan dit en waarom hebben andere Quooker gebruikers hier geen last van?

• HomeWizard_NL
Guidooow schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:52:
Ik heb deze week de data van de P1 meter geëxporteerd met het Windows programma van Daveth. De resolutie is dan circa 2 seconden, waardoor duidelijk te zien is dat alleen de normale Quooker pieken aanwezig zijn. De ~300 watt pieken die te zien zijn in de HomeWizard app/online dashboard zijn dus een resultaat van hun foutieve datavisulatisatie. @HomeWizard_NL Hoe kan dit en waarom hebben andere Quooker gebruikers hier geen last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze grafieken zijn gemiddelden per 5 minuten. dus een piek die geen 5 minuten duurt wordt lager. Overigens is dit geen fout, om elke seconde van een hele dag te bewaren en hosten is niet haalbaar. Ook is het op grafiek/dag niveau niet leesbaar.

[Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-02-2023 11:17]

• Guidooow
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Onze grafieken zijn gemiddelden per 5 minuten. dus een piek die geen 5 minuten duurt wordt lager. Overigens is dit geen fout, om elke seconde van een hele dag te bewaren en hosten is niet haalbaar. Ook is het op grafiek/dag niveau niet leesbaar.
Het is duidelijk dat jullie middelen per 5 minuten en dat elke seconde bewaren/hosten onhaalbaar is. Echter, het effect wat ik heb laten zien in mijn post (zaterdag 18 februari 2023 21:02) wordt veroorzaakt door hoe jullie eea weergeven, te zien in mijn vorige post. Opmerkelijk is dat het tot 16 Januari goed ging, op 17 Januari zijn de eerste ~300 watt pieken zichtbaar.
Het verbruik van een Quooker (~2200 watt voor ~10 seconden ééns per ~30 min.) zou niet tot ~300 watt pieken op random momenten gedurende de dag moeten leiden. Quooker/HomeWizard gebruiker @Propheticus heeft ook geconcludeerd dat dit effect bij hem niet optreedt en geen logische verklaring is voor mijn 300 watt pieken.

• Propheticus
Guidooow schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Quooker/HomeWizard gebruiker @Propheticus heeft ook geconcludeerd dat dit effect bij hem niet optreedt en geen logische verklaring is voor mijn 300 watt pieken.
Zoals gezegd treedt het hier wel op. Ik zie ook (random) pieken van ~250Watt in de dagweergave.
Middeling over 5 minuten is prima en begrijpelijk. Middeling van 10sec*1600Watt over 5 minuten is echter geen 245Watt maar 53 (1600*10/300 = 53).

@HomeWizard_NL Het lijkt alsof de waardes worden gemiddeld over 1 minuut ipv over 5. Ook zijn die pieken erg onregelmatig te zien, terwijl de quooker vrij voorspelbaar iedere ~12min* ongeveer 9-10 seconden verwarmt.
Het lijkt er bijna op alsof in plaats van 5 minuten te middelen alleen naar iedere vijfde minuut (01:00, 01:05, 01:10) wordt gekeken. Dat zou verklaren waarom de pieken zo onregelmatig zijn; Slaat er iets kortstondig aan in bijv. de derde minuut (01:03) dan zie je het niet.

*zoals gezien in de grafiek van de slimme socket.

[Voor 9% gewijzigd door Propheticus op 26-02-2023 10:58]

• Rombo-combo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:50
Hallo zijn hier ook mensen die last hadden van een 1fase wifi kWh meter die continu ongeveer 40 watt verbruikte? Terwijl de zonnepanelen rond de 1000watt leveren.
Ik heb de meter netjes volgens het schema aan gesloten. Dus snap niet wat er fout zit/is

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:51
Rombo-combo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:39:
Hallo zijn hier ook mensen die last hadden van een 1fase wifi kWh meter die continu ongeveer 40 watt verbruikte? Terwijl de zonnepanelen rond de 1000watt leveren.
Ik heb de meter netjes volgens het schema aan gesloten. Dus snap niet wat er fout zit/is
Bedoel je dan niet het verbruik van de omvormer? Die draait niet voor niks..

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:54
Volgens mijn kWh meter verbruikt de meter zelf een 4 Watt.
Tenminste gisteravond toen ik even de kWh meter checkte.
Is er geen weergave van de voltage meer in de kWh meter?
Meende eerder dit wel afgelezen te hebben.
Gebruik hem in combinatie met mijn Solar Edge zonnepanelen.

• Rombo-combo
ldegroot89 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:53:
[...]

Bedoel je dan niet het verbruik van de omvormer? Die draait niet voor niks..
Nee niet het verbruik van de omvormer. Direct bij in schakelen van de spanning geeft de kWh meter een verbruik aan.

[Voor 34% gewijzigd door Rombo-combo op 26-02-2023 19:44]

• GM15
  • Laatst online: 24-03 11:07
Rombo-combo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Nee niet het verbruik van de omvormer. Direct bij in schakelen van de spanning geeft de kWh meter een verbruik aan.
Wat bdoel je met 'Direct bij in schakelen van de spanning' ? Zet 's avonds (donker) eens je omvormer met de hoofdschakelaar (die bij de omvormer zit) uit. Dan zit er als het goed is niets achter je kWh meter. Staat hij dan op '0' dan dat verbruik je omvormer (wat overigens wel veel is) , geeft de kWh meter dan nog steeds verbruik aan dan is er iets anders aan de hand.

• Rombo-combo
“Direct bij in schakelen van de spanning” Bedoel ik mee het inschakelen van de Installatieautomaat in de meterkast waar de omvormer op zit. Ik heb geen zin om een schok te krijgen. Dus de hoofdschakelaar van de omvormer gaat uit, de Installatieautomaat in de groepenkast gaat uit. En dan plaats ik de kWh-meter. Vervolgens schakel ik de Installatieautomaat weer in. En op dat moment geeft de kWh-meter al een verbruik van 40 watt aan. wat dan langzaam naar de 30watt zakt. En als ik de omvormer ook weer inschakel dan verandert er niks.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:44
Ik heb al een aantal jaren een DSMR instantie draaien, rechtstreeks op m'n P1 poort. Ofwel: ik heb data / telegrammen van zo'n 3 jaar lang in een postgres database zitten. Nu overweeg ik een overstap naar HomeWizard. Reden: geen zin meer om een home servertje te draaien; lekker uitbesteden :).

Concreet mijn vraag: is het mogelijk om historische data te importeren in home wizard? Ik vind het namelijk jammer om vanaf "nul" te beginnen, terwijl ik de afgelopen drie jaar aan data gewoon beschikbaar heb.

• Gramser
Nee. Althans niet zonder zelf te gaan zitten sleutelen. En om je nog voor te zijn: ook tarieven kun je niet tussentijds wijzigen zonder dat de historische tarieven meewijzigen 😉

OhSunnyDay

• smeerbartje
Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:44:
Nee. Althans niet zonder zelf te gaan zitten sleutelen. En om je nog voor te zijn: ook tarieven kun je niet tussentijds wijzigen zonder dat de historische tarieven meewijzigen 😉
Check; tarieven ben ik niet in geinteresseerd.
Maar wat betekent "zelf sleutelen"? Is er iets van een import functie dan?

• Gramser
Nee, ik druk me verkeerd uit. Je kunt wel csv exporteren en dan die gegevens combineren met historische data. Maar dat is dan dus niet in HW zelf.

OhSunnyDay

• smeerbartje
Gramser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:43:
Nee, ik druk me verkeerd uit. Je kunt wel csv exporteren en dan die gegevens combineren met historische data. Maar dat is dan dus niet in HW zelf.
Oke, thanks. Dat is jammer! Want dat betekent dus dat ik na aanschaf van een homewizard vanaf nul begin, terwijl ik al drie jaar aan data klaar heb liggen. Ik zal ze eens mailen; wellicht kunnen ze iets betekenen. @HomeWizard_NL , any tips??

Dit zou jullie echt een unique selling point kunnen geven. Dus de mogelijkheid tot importeren van historische data uit bronnen als dsmr reader, pvoutput, etc.

[Voor 13% gewijzigd door smeerbartje op 27-02-2023 14:37]

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Heren,

Ik heb een 3 fase kwh meter voor de laadpaal. Echter heb ik nu even geen electische auto en zou ik de paal tijdelijk uit willen zetten.

De kwh meter zit zoals het hoort na de automaat. Dus als deze uitzet gaat de kwh meter ook uit en verwerkt de app geen juiste data meer.

Is dit netjes op te lossen zonder dat ik de meter moet verwijderen uit de app?

• Gramser
Waarom wil je de paal eigenlijk uitzetten..?

OhSunnyDay

Doe ik ook altijd als ik de laadpaal langdurig niet gebruik.
Waarom nutteloos een verbruiker stroom laten verbruiken ook al is het weinig? Veel kleintjes maken na verloop van tijd ook redelijk veel.
Of, afhankelijk van de opstelling en afwezigheid van bewoners, om oneigenlijk gebruik te voorkomen?

[Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2023 11:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:36:
Waarom wil je de paal eigenlijk uitzetten..?
Om het verbruik.... En ja het stelt niks voor!
Beetje voor het gevoel :P

Ben er al achter dat het lag aan de splitter van de paal. Wanneer de paal geen data meer vraagt kreeg de p1 meter ook geen data meer. Het is dus opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:42:
Doe ik ook altijd als ik de laadpaal langdurig niet gebruik.
Waarom nutteloos een verbruiker stroom laten verbruiken ook al is het weinig? Veel kleintjes maken na verloop van tijd ook redelijk veel.
Of, afhankelijk van de opstelling en afwezigheid van bewoners, om oneigenlijk gebruik te voorkomen?
Helemaal met je eens. Ik was gewoon nieuwsgierig naar de beweegreden 🙂

OhSunnyDay

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:15
Goedemorgen,

Vraagje. Net een update geïnstalleerd en alle homepluggen geven een uitroepteken. Ze functioneren wel, maar wat betekend het?

Grtz
(Nog) geen wifi verbinding (geel zwarte driehoek met uitroepteken in).

Edit: nou dat was de betekenis hier voorheen.
Naar aanleiding van je vorige post ook een upate (Android) melding gekregen en na de update (at home) idd zelfde driehoek met uitroepteken naast alle stekkers (niet de P1) terwijl alle stekkers blijkbaar online zijn en gegevens doorseinen (ook in de NU tab).

Zal dus gerelateerd aan de laatste update zijn. (Bug?)

[Voor 108% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2023 11:53]

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:33
Leoniq schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:06:
Goedemorgen,

Vraagje. Net een update geïnstalleerd en alle homepluggen geven een uitroepteken. Ze functioneren wel, maar wat betekend het?

Grtz
Yep, zelfde probleem hier na de update gele driehoekjes
Ik heb wel de update van de app buitenshuis gedaan, jij?

• Leoniq
Ja, weet nu ook zeker dat het de update is. De app staat ook op de Phone van vriendin. Daar geen !. Maar direct na update, ook android een !. We zullen het wel merken Ivo. Bedankt voor je reactie.

• scarfoot
IvoB2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:10:
(Nog) geen wifi verbinding (geel zwarte driehoek met uitroepteken in).

Edit: nou dat was de betekenis hier voorheen.
Naar aanleiding van je vorige post ook een upate (Android) melding gekregen en na de update idd zelfde driehoek met uitroepteken naast alle stekkers (niet de P1) terwijl alle stekkers blijkbaar online zijn en gegevens doorseinen (ook in de NU tab).

Zal dus gerelateerd aan de laatste update zijn. (Bug?)

[Afbeelding]
Yep hier ook
En hier gewoon at home.

• Leoniq
scarfoot schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Yep, zelfde probleem hier na de update gele driehoekjes
Ik heb wel de update van de app buitenshuis gedaan, jij?
Nee, gewoon thuis.

• ron321
  • Registratie: November 2020
Ik wacht nog ff met de update.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Leoniq
Denk dat het homewizzard-team hier ook meekijkt. Een volgende update die net is uitgebracht heeft het uitroep teken gecorrigeerd en is weg. Thnx.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Leoniq schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:46:
Denk dat het homewizzard-team hier ook meekijkt. Een volgende update die net is uitgebracht heeft het uitroep teken gecorrigeerd en is weg. Thnx.
@HomeWizard_NL

• scarfoot
Nieuwe update gedaan, gele driehoek opgelost!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 22:16
Wellicht voor de 'nieuwe' gebruikers hierbij de link naar de HomeWizard Webpagina Portal :

https://hwenergy.app/

• Hangterisaan
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03 16:05
Rombo-combo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:12:
“Direct bij in schakelen van de spanning” Bedoel ik mee het inschakelen van de Installatieautomaat in de meterkast waar de omvormer op zit. Ik heb geen zin om een schok te krijgen. Dus de hoofdschakelaar van de omvormer gaat uit, de Installatieautomaat in de groepenkast gaat uit. En dan plaats ik de kWh-meter. Vervolgens schakel ik de Installatieautomaat weer in. En op dat moment geeft de kWh-meter al een verbruik van 40 watt aan. wat dan langzaam naar de 30watt zakt. En als ik de omvormer ook weer inschakel dan verandert er niks.
Ik heb exact hetzelfde, heb 2 kwh meters besteld. Had ze gisterenavond aangesloten, 1 per omvormer. De ene gaf onmiddellijk 40 watt aan, de andere 0. De dag erna bleef de ene op 40 watt staan (de omvormer leverde wel terug), de andere gaf wel correct weer. Dan de bedrading eens gewisseld (dus de omvormer die goed weergaf op de 40 watt kwh meter). Probleem bleef hetzelfde. De bedrading daarna terug gewisseld en nu hebben ze het allebei. Omvormers geven correct, ferrarismeter draait terug als een malle, kwh meters geven 40 watt. Als je er wat mee beweegt dan springt het ff op correcte weergave om daarna terug baar 40 watt te gaan.

• GM15
  • Laatst online: 24-03 11:07
Hangterisaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, heb 2 kwh meters besteld. Had ze gisterenavond aangesloten, 1 per omvormer. De ene gaf onmiddellijk 40 watt aan, de andere 0. De dag erna bleef de ene op 40 watt staan (de omvormer leverde wel terug), de andere gaf wel correct weer. Dan de bedrading eens gewisseld (dus de omvormer die goed weergaf op de 40 watt kwh meter). Probleem bleef hetzelfde. De bedrading daarna terug gewisseld en nu hebben ze het allebei. Omvormers geven correct, ferrarismeter draait terug als een malle, kwh meters geven 40 watt. Als je er wat mee beweegt dan springt het ff op correcte weergave om daarna terug baar 40 watt te gaan.
Ouch,.. dat klinkt niet goed. Al helemaal niet omdat het hier over MID gecertificeerde meters gaat.

Ik zou als ik jullie was contact opnemen met HW

• Hangterisaan
Heb ik gedaan. Na uren wachten kreeg ik de reactie dat "mijn elektricien" de verkeerde connectoren had gebruikt en dat er een slecht contact was. Nu ben ik zelf elektricien, mijn aders zijn vast, geen soepele (dus geen connectoren) en zowel omvormers als ferrarismeter geven terugleveren weer (dus hoezo slecht contact). Sindsdien geen reactie meer. Ik heb ze nu terug gedemonteerd. Beide meters rammelen ook vrij hard vanbinnen als je er zachtjes mee schud, alsof er iets los zit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hangterisaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:32:
Heb ik gedaan. Na uren wachten kreeg ik de reactie dat "mijn elektricien" de verkeerde connectoren had gebruikt en dat er een slecht contact was. Nu ben ik zelf elektricien, mijn aders zijn vast, geen soepele (dus geen connectoren) en zowel omvormers als ferrarismeter geven terugleveren weer (dus hoezo slecht contact). Sindsdien geen reactie meer. Ik heb ze nu terug gedemonteerd. Beide meters rammelen ook vrij hard vanbinnen als je er zachtjes mee schud, alsof er iets los zit.
Hoi! Ik gok dat deze inderdaad defect is en vervangen moet worden. We zien dit helaas heel soms wel eens voorkomen, de meter meet dan continu 30~50w. De oorzaak onstaat tijdens transport en is wel al gevonden en verbeterd, echter is dat enkel voor nieuwe productie. Het rammelen zijn de draadklemkooien, dat is normaal. Ik verwacht dat onze support deze maandag weer met je oppakt. Excuus voor het ongemak.

[Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-03-2023 20:02]

• Rombo-combo
@Hangterisaan dat rammelen had ik ook bij twee verschillende meters. Nu de derde meter binnen en die rammelt niet. Dus ik hoop dat die goed is.

@HomeWizard_NL de eerst twee bestellingen zaten los in een doosje. Dus rammelende alle kanten op. De laatste bestelling was netjes verpakt. Misschien wordt er net iets te veel met de pakketjes gegooid.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:53
Mijn vader is visueel beperkt. Hij heeft een specifieke afwijkingen waardoor hij zwart en rood nauwelijks kan onderscheiden, hii ziet in zwart wit als het ware. Hij is wel geïnteresseerd in het monitoren van zijn energie verbruiken. Zelf ben ik nu een tijdje home wizzard gebruiker, dus dat leek hem ook wel wat. In de ap kon ik geen opties vinden om de kleuren van de grafieken aan te passen. @HomeWizard_NL is dat iets dat wel gedaan kan worden en kijk ik gewoon verkeerd of is dit iets dat misschien in de toekomst meegepakt wordt ? Overigens, de zwarte achtergrond vindt hij dan wel weer bijzonder prettig!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:39
tcw82 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 06:56:
Mijn vader is visueel beperkt. Hij heeft een specifieke afwijkingen waardoor hij zwart en rood nauwelijks kan onderscheiden, hii ziet in zwart wit als het ware. Hij is wel geïnteresseerd in het monitoren van zijn energie verbruiken. Zelf ben ik nu een tijdje home wizzard gebruiker, dus dat leek hem ook wel wat. In de ap kon ik geen opties vinden om de kleuren van de grafieken aan te passen. @HomeWizard_NL is dat iets dat wel gedaan kan worden en kijk ik gewoon verkeerd of is dit iets dat misschien in de toekomst meegepakt wordt ? Overigens, de zwarte achtergrond vindt hij dan wel weer bijzonder prettig!
Is dit niet iets wat je via een iphone/android/tablet/ipad regelt met “toegankelijkheid”?
Aangezien dit niet alleen tot deze Homewizard Energy app beperk blijft gok ik dat je dit breder regelt met het toestel zelf?

• tcw82
Tebbie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:45:
[...]

Is dit niet iets wat je via een iphone/android/tablet/ipad regelt met “toegankelijkheid”?
Aangezien dit niet alleen tot deze Homewizard Energy app beperk blijft gok ik dat je dit breder regelt met het toestel zelf?
Dank voor het meedenken.
Je kunt (op mijn Android) inderdaad wat kleuren schema wijzigen.
Ik wilde wat plaatje daarvan hier plaatsen, maar Screenshotjes zijn dan weer in de orginele kleuren :')
Daarin blijft rood alleen altijd rood en zwart blijft zwart. Volledig grijstinten kan ook maar dan zie je helemaal geen verschil meer tussen (bijvoorbeeld) groen (teruglevering) en rood (ingekocht) (behalve dan dat die lijnen boven en onder de nul van de grafiek liggen).

Dan is er nog inversie, ook dat is (voor dit specifieke geval) een matige oplossing.
Tot slot is er het puntje van, ga ik voor het gebruik van 1 ap alles elke keer opnieuw instellen, omdat de rest van de aps wel aanpassingen aan kan in de ap?

@Tebbie , ik vermoed dat je zelf geen zicht problemen hebt? De dingen die voor de meest van ons heel normaal zijn, zijn voor mijn pa onzichtbaar.

• Hangterisaan
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Hoi! Ik gok dat deze inderdaad defect is en vervangen moet worden. We zien dit helaas heel soms wel eens voorkomen, de meter meet dan continu 30~50w. De oorzaak onstaat tijdens transport en is wel al gevonden en verbeterd, echter is dat enkel voor nieuwe productie. Het rammelen zijn de draadklemkooien, dat is normaal. Ik verwacht dat onze support deze maandag weer met je oppakt. Excuus voor het ongemak.
Beste,
Bedankt voor de reactie. Ik zal het doorgeven in de chat

Mvg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:35
tcw82 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Dank voor het meedenken.
Je kunt (op mijn Android) inderdaad wat kleuren schema wijzigen.
Ik wilde wat plaatje daarvan hier plaatsen, maar Screenshotjes zijn dan weer in de orginele kleuren :')
Daarin blijft rood alleen altijd rood en zwart blijft zwart. Volledig grijstinten kan ook maar dan zie je helemaal geen verschil meer tussen (bijvoorbeeld) groen (teruglevering) en rood (ingekocht) (behalve dan dat die lijnen boven en onder de nul van de grafiek liggen).

Dan is er nog inversie, ook dat is (voor dit specifieke geval) een matige oplossing.
Tot slot is er het puntje van, ga ik voor het gebruik van 1 ap alles elke keer opnieuw instellen, omdat de rest van de aps wel aanpassingen aan kan in de ap?

@Tebbie , ik vermoed dat je zelf geen zicht problemen hebt? De dingen die voor de meest van ons heel normaal zijn, zijn voor mijn pa onzichtbaar.
In mijn Windows programma https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050924 kan je wel de kleuren aanpassen maar daar zie je alleen de realtime grafieken.
Misschien is dat wat voor je?

• tcw82
Daveth schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:44:
[...]

In mijn Windows programma https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050924 kan je wel de kleuren aanpassen maar daar zie je alleen de realtime grafieken.
Misschien is dat wat voor je?
Interessant.
Ik neem het mee in de overwegingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tebbie
tcw82 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:38:
[...]
Wat heeft mijn zicht met die opmerking te maken? Ik probeer mee te denken in dit probleem.
*juist* die “toegankelijkheid” opties in de telefoon of tablet gaan in op beperkingen van mensen waaronder bijv lichamelijke zoals ikzelf dus….. maar goed succes met je zoektocht. 👋

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03

JT

VETAK y0

Is het mogelijk om deze meter aan te sluiten, te configureren met app, API openzetten en vervolgens internettoegang voor de meter te blokkeren? Ik wil geen data buiten mijn netwerk en ga Home Assistent gebruiken. Google en Duckduckgo gaven mij geen uitsluitsel.

[Voor 10% gewijzigd door JT op 05-03-2023 14:40]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• tcw82
Tebbie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:13:
[...]

Wat heeft mijn zicht met die opmerking te maken? Ik probeer mee te denken in dit probleem.
*juist* die “toegankelijkheid” opties in de telefoon of tablet gaan in op beperkingen van mensen waaronder bijv lichamelijke zoals ikzelf dus….. maar goed succes met je zoektocht. 👋
Sorry @Tebbie , maar ik denk dat ik iets verkeerd gezegd heb?

Ik heb even terug gelezen maar kan niet helemaal goed de vinger er op leggen. Kun je mij helpen, wat heb ik verkeerd gezegd? Het is nooit de intentie om je voor het hoofd te stoten, de reactie die je hierboven geeft doet mij echter vermoeden dat je het wel zo opgepikt hebt. Mijn excuus daarvoor.
Ik was namelijk heel blij met je bijdrage!! 🤔🤔🤷🏼🤷🏼.

Ik zou graag uitleg geven over mijn "aangenomen" verband tussen jou zicht en toegankelijkheid instellingen, maar ik wil eerst graag begrijpen wat er mis ging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-03 00:03
tcw82 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Sorry @Tebbie , maar ik denk dat ik iets verkeerd gezegd heb?

Ik heb even terug gelezen maar kan niet helemaal goed de vinger er op leggen. Kun je mij helpen, wat heb ik verkeerd gezegd? Het is nooit de intentie om je voor het hoofd te stoten, de reactie die je hierboven geeft doet mij echter vermoeden dat je het wel zo opgepikt hebt. Mijn excuus daarvoor.
Ik was namelijk heel blij met je bijdrage!! 🤔🤔🤷🏼🤷🏼.

Ik zou graag uitleg geven over mijn "aangenomen" verband tussen jou zicht en toegankelijkheid instellingen, maar ik wil eerst graag begrijpen wat er mis ging.
Ik snap de opmerking van @Tebbie ook niet :?
Je hebt m.i. niets verkeerd geschreven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tebbie
@tcw82 je schrijft over je pa met slecht zicht, dat heb ik gelezen en ik geef een suggestie over aanpassingen die telefoons of tablets bieden via het OS zelf,. Waarom moet je dan suggereren dat ik zelf wellicht “niet” bekend ben met slecht zicht? Dat is toch niet relevant naar mij of nodig te benoemen?

Excuses aangenomen. Ik steek ook een keer mij nek boven het maaiveld uit om “te helpen”.
Laatste tip, knal de lokale api open en bouw zelf wat je je pa kan bieden met wat hij wel en niet kan zien heb je het helemaal zelf in de hand. Succes 👍🏻

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 21:40
Tebbie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:53:
@tcw82 je schrijft over je pa met slecht zicht, dat heb ik gelezen en ik geef een suggestie over aanpassingen die telefoons of tablets bieden via het OS zelf,. Waarom moet je dan suggereren dat ik zelf wellicht “niet” bekend ben met slecht zicht? Dat is toch niet relevant naar mij of nodig te benoemen?

Excuses aangenomen. Ik steek ook een keer mij nek boven het maaiveld uit om “te helpen”.
Laatste tip, knal de lokale api open en bouw zelf wat je je pa kan bieden met wat hij wel en niet kan zien heb je het helemaal zelf in de hand. Succes 👍🏻
Ik las de eerste opmerking van @tcw82 ook als iets in de trant van, waar bemoei je je mee.
Maar zo zal het zeker niet bedoelt zijn. Iets lezen komt meestal anders over dan iets horen in een gesprek.

Ik bedoel hier verder ook niks mee, dit is zoals ik het heb gelezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-03 00:03
mike123 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Ik las de eerste opmerking van @tcw82 ook als iets in de trant van, waar bemoei je je mee.
Ik heb het 3x nagelezen, maar kan niets van dat alles eruithalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 21:40
vuurvreter63 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Ik heb het 3x nagelezen, maar kan niets van dat alles eruithalen.
En dan blijkt dus dat niet iedereen geschreven tekst hetzelfde opvat.
Dus iets verwoorden als geschreven tekst is niet altijd makkelijk.

Ik bedoel dit niet als een verwijt of iets dergelijks. 🙂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
JT schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:55:
Is het mogelijk om deze meter aan te sluiten, te configureren met app, API openzetten en vervolgens internettoegang voor de meter te blokkeren? Ik wil geen data buiten mijn netwerk en ga Home Assistent gebruiken. Google en Duckduckgo gaven mij geen uitsluitsel.
Volgens mij is dat geen probleem. Maar @HomeWizard_NL kan daar vast uitsluitsel over geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
@tcw82 misschien dat de browserversie (https://hwenergy.app) iets makkelijker te tweaken is. Er zijn 'invert color' browser add-ons of add-ons om bijvoorbeeld de achtergrond kleur van een pagina aan te passen.

[Voor 3% gewijzigd door user109731 op 06-03-2023 10:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
RiDo78 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:11:
[...]

De hele filosofie van het product is anders. Waar Hombli zich vooral inzet op het schakelen van apparatuur zet Home Wizard meer in op energiebesparen.

Natuurlijk kun je bij Hombli ook zien hoeveel je apparaat verbruikt hebt en kun je met Home Wizard schakelen. Maar bij Hombli heb je niet heel veel inzage in het verbruik. Dus dat je bijvoorbeeld je mediabox om 2 uur ‘s nachts wakker wordt en een half uurtje loopt te stampen zie je daar niet in terug. Bij Home Wizard kun je ook schakelen, maar in tegenstelling tot Hombli kun je er ook voor kiezen om het schakelen te blokkeren. Dus vanuit de app, maar ook via de fysieke knop kun je het apparaat niet uitzetten. Handig als je wilt weten wat je vriezer zoal vreet.

Gebruik je een domotica oplossing dan zit je met Hombli vast aan de Tuya cloud en moet je handmatig de smart stekkers invoeren. Blokkeer je vervolgens de internet toegang van dat ding, maar vergeet je de DN S te blokkeren loopt die vast. Bij Home Wizard is er gewoon een RestAPI waar je tegenaan kunt kletsen. Ook wordt die stekker direct door Home Assistent opgemerkt. Nadeel daarvan is wel dat er geen authenticatie plaats vind. Dus elke grapjas op je Lan kan het schakelslot uitzetten en vervolgens je vriezer laten ontdooien.

Dus voldoet de Hombli aan je eisen en toont hij genoeg informatie voor jouw doel? Prima, vooral doen! Wil je echt meten hoeveel stroom er verbruikt wordt en wanneer? Koop er dan een HomeWizard.
Nu ik de Hombli's wat langer in gebruik heb wil ik mijn bovenstaande bijdrage nog even aanvullen. De conclusie blijft grotendeels hetzelfde, maar hier is iets meer achtergrond over Hombli en Home Automation. De oorspronkelijke vraagsteller zal het een worst zijn aangezien hij niets met HA doet, maar wellicht dat anderen dezelfde vragen hebben.

Wil je de Hombli Smart Plugs gebruiken in een Home Automation opstelling, bijvoorbeeld in Home Assistant, dan zul je de plugs niet in de Hombli app moeten toevoegen. Eenmaal daar toegevoegd heb je een Tuya developer account nodig die je moet koppelen aan je Tuya app-account. Vervolgens heb je een Tuya IoT Core trial licentie nodig. Die licentie werkt maar een maand en kun je dmv. een support-ticket laten verlengen met 6 maanden. (Ik weet alleen niet of dit meer dan eens werkt). Een gewone developer licentie is in elk geval niet te betalen (25k USD/year). Met die licentie actief heb je de volgende mogelijkheden:
  • De 'officiele' Tuya integratie in Home Assistent instellen, dan verschijnen je smart plugs vanzelf in Home Assistant... tot je licentie verloopt.
  • De on-officiele local-Tuya integratie in Home Assistent instellen. Vervolgens kun je handmatig alle plugs toevoegen. Dat is nogal een klusje aangezien je de switch en elke sensor handmatig moet aanmaken. Na het vervallen van de licentie blijven de in local-Tuya gedefinieerde entities werken. Je kunt alleen geen nieuwe meer aanmaken. Zonder de licentie kan local-Tuya namelijk niet de device-key opzoeken.
In beide gevallen kun je toegang krijgen tot de switch, de spanning (V), stroom (mA) en vermogen (P) waarden. Maar hoewel je Tuya/Hombli app je wel je verbruik (kWh) toont van vandaag en de afgelopen maanden, is het NIET mogelijk om dat via HA op te vragen. Je kunt dan in HA aan de slag met een Riemann sum integral en de Utility Meter, maar mijn ervaring is dat die waarden toch echt heel anders zijn dan in de Tuya/Hombli app. Bij het ene apparaat wijken ze positief af, bij de andere negatief; volgens mij is de polling-interval te laag om er iets nuttigs mee te kunnen.

Dus zoals gezegd, de conclusie blijft grotendeels onveranderd: Wil je enkel kunnen schakelen en doe je niets aan Home Automation dan kun je die Hombli stekkers prima gebruiken. Doe je wel aan Home Automation en/of wil je je energie kunnen meten? Dan laat je ze het best links liggen en betaal je beter wat meer voor de Home Wizard stekkers.

En aangezien ik zelf wel energie wil meten EN alles via Home Assistant wil laten lopen, ben ik al aan het sparen om binnenkort de 6 Hombli stekkers te kunnen vervangen door extra Home Wizard stekkers. Ik vind het vooral jammer dat HW geen 10-pack aanbiedt en dat de 1100W stekkers weer uit het assortiment zijn verdwenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:56
Staat het inzien van het voltage op de meter al op de backlog? Dit voorjaar wordt het voorjaar van de uitvallende omvormers namelijk (tenzij de lokale netbeheerder ineens alles weet op te lossen).

https://solarmagazine.nl/...en-omvormers-zonnepanelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:07
JT schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:55:
Je kan gewoon de HW configureren, de local API aanzetten en daarna het IP adres (of MAC-adres) in de firewall zetten.
Dan kan je gewoon babbelen met de lokale API, binnen je netwerk gaat dat prima toen ik er mee getest heb.

Dan zit je alleen even met updates voor de HW zelf, app maakt niet uit want die gebruik je toch niet meer als het in HA werkt.
Dan zou je voor een update kort even de firewall rule uitzetten, updaten, en daarna weer aanzetten.

📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er is tegenwoordig ook een toggle beschikbaar die je via de lokale API kan schakelen (dus niet in de app, maar bijvoorbeeld middels HA) om de cloud connectivity aan en uit te zetten.

Ik weet alleen zo niet of dat alle connectivity uitzet, of bijvoorbeeld firmware updates nog wel toestaat.

[Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2023 15:50]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Orion84 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:41:
Er is tegenwoordig ook een toggle beschikbaar die je via de lokale API kan schakelen (dus niet in de app, maar bijvoorbeeld middels HA) om de cloud connectivity aan en uit te zetten.

Ik weet alleen zo niet of dat alle connectivity uitzet, of bijvoorbeeld firmware updates nog wel toestaat.
Alle connectiviteit naar ons gaat uit. Dus ook geen automatische updates, onze app stopt ook met nieuwe data tonen. Als je de socket reset (10 seconden knop indrukken) is deze functie weer uit te zetten, of via de lokale api.
Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee