RiDo78 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:11:
[...]
De hele filosofie van het product is anders. Waar Hombli zich vooral inzet op het schakelen van apparatuur zet Home Wizard meer in op energiebesparen.
Natuurlijk kun je bij Hombli ook zien hoeveel je apparaat verbruikt hebt en kun je met Home Wizard schakelen. Maar bij Hombli heb je niet heel veel inzage in het verbruik. Dus dat je bijvoorbeeld je mediabox om 2 uur ‘s nachts wakker wordt en een half uurtje loopt te stampen zie je daar niet in terug. Bij Home Wizard kun je ook schakelen, maar in tegenstelling tot Hombli kun je er ook voor kiezen om het schakelen te blokkeren. Dus vanuit de app, maar ook via de fysieke knop kun je het apparaat niet uitzetten. Handig als je wilt weten wat je vriezer zoal vreet.
Gebruik je een domotica oplossing dan zit je met Hombli vast aan de Tuya cloud en moet je handmatig de smart stekkers invoeren. Blokkeer je vervolgens de internet toegang van dat ding, maar vergeet je de DN S te blokkeren loopt die vast. Bij Home Wizard is er gewoon een RestAPI waar je tegenaan kunt kletsen. Ook wordt die stekker direct door Home Assistent opgemerkt. Nadeel daarvan is wel dat er geen authenticatie plaats vind. Dus elke grapjas op je Lan kan het schakelslot uitzetten en vervolgens je vriezer laten ontdooien.
Dus voldoet de Hombli aan je eisen en toont hij genoeg informatie voor jouw doel? Prima, vooral doen! Wil je echt meten hoeveel stroom er verbruikt wordt en wanneer? Koop er dan een HomeWizard.
Nu ik de Hombli's wat langer in gebruik heb wil ik mijn bovenstaande bijdrage nog even aanvullen. De conclusie blijft grotendeels hetzelfde, maar hier is iets meer achtergrond over Hombli en Home Automation. De oorspronkelijke vraagsteller zal het een worst zijn aangezien hij niets met HA doet, maar wellicht dat anderen dezelfde vragen hebben.
Wil je de Hombli Smart Plugs gebruiken in een Home Automation opstelling, bijvoorbeeld in Home Assistant, dan zul je de plugs niet in de Hombli app moeten toevoegen. Eenmaal daar toegevoegd heb je een Tuya developer account nodig die je moet koppelen aan je Tuya app-account. Vervolgens heb je een Tuya IoT Core trial licentie nodig. Die licentie werkt maar een maand en kun je dmv. een support-ticket laten verlengen met 6 maanden. (Ik weet alleen niet of dit meer dan eens werkt). Een gewone developer licentie is in elk geval niet te betalen (25k USD/year). Met die licentie actief heb je de volgende mogelijkheden:
- De 'officiele' Tuya integratie in Home Assistent instellen, dan verschijnen je smart plugs vanzelf in Home Assistant... tot je licentie verloopt.
- De on-officiele local-Tuya integratie in Home Assistent instellen. Vervolgens kun je handmatig alle plugs toevoegen. Dat is nogal een klusje aangezien je de switch en elke sensor handmatig moet aanmaken. Na het vervallen van de licentie blijven de in local-Tuya gedefinieerde entities werken. Je kunt alleen geen nieuwe meer aanmaken. Zonder de licentie kan local-Tuya namelijk niet de device-key opzoeken.
In beide gevallen kun je toegang krijgen tot de switch, de spanning (V), stroom (mA) en vermogen (P) waarden. Maar hoewel je Tuya/Hombli app je wel je verbruik (kWh) toont van vandaag en de afgelopen maanden, is het NIET mogelijk om dat via HA op te vragen. Je kunt dan in HA aan de slag met een Riemann sum integral en de Utility Meter, maar mijn ervaring is dat die waarden toch echt heel anders zijn dan in de Tuya/Hombli app. Bij het ene apparaat wijken ze positief af, bij de andere negatief; volgens mij is de polling-interval te laag om er iets nuttigs mee te kunnen.
Dus zoals gezegd, de conclusie blijft grotendeels onveranderd: Wil je enkel kunnen schakelen en doe je niets aan Home Automation dan kun je die Hombli stekkers prima gebruiken. Doe je wel aan Home Automation en/of wil je je energie kunnen meten? Dan laat je ze het best links liggen en betaal je beter wat meer voor de Home Wizard stekkers.
En aangezien ik zelf wel energie wil meten EN alles via Home Assistant wil laten lopen, ben ik al aan het sparen om binnenkort de 6 Hombli stekkers te kunnen vervangen door extra Home Wizard stekkers. Ik vind het vooral jammer dat HW geen 10-pack aanbiedt en dat de 1100W stekkers weer uit het assortiment zijn verdwenen.