Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hangterisaan
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03 16:05
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Hoi! Ik gok dat deze inderdaad defect is en vervangen moet worden. We zien dit helaas heel soms wel eens voorkomen, de meter meet dan continu 30~50w. De oorzaak onstaat tijdens transport en is wel al gevonden en verbeterd, echter is dat enkel voor nieuwe productie. Het rammelen zijn de draadklemkooien, dat is normaal. Ik verwacht dat onze support deze maandag weer met je oppakt. Excuus voor het ongemak.
Ff ter info,

Nieuwe meters net ontvangen, geïnstalleerd en ze werken perfect. Bedankt voor de goede en snelle service!
👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

mathijshooi schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:07:
Staat het inzien van het voltage op de meter al op de backlog? Dit voorjaar wordt het voorjaar van de uitvallende omvormers namelijk (tenzij de lokale netbeheerder ineens alles weet op te lossen).

https://solarmagazine.nl/...en-omvormers-zonnepanelen
Het is jammer dat je die voltages niet in de app kunt zien, terwijl de data wel gewoon beschikbaar is. Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit want ik gebruik Home Assistant om die data uit te lezen, maar aangezien de data gewoon beschikbaar is dan snap ik niet helemaal waarom ze de dit niet ook "gewoon even" implementeren in de app.

Mooi fout is niet lelijk

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:56
Glenfiddich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Het is jammer dat je die voltages niet in de app kunt zien, terwijl de data wel gewoon beschikbaar is. Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit want ik gebruik Home Assistant om die data uit te lezen, maar aangezien de data gewoon beschikbaar is dan snap ik niet helemaal waarom ze de dit niet ook "gewoon even" implementeren in de app.
Precies mijn gedachte.

Maar ik hoop dat ze dit wel op de backlog hebben.

Zo niet, dan doen ze dat wel over een paar maanden wanneer de media volledig los gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:35
Glenfiddich schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Deze data is niet voor alle slimme meters beschikbaar, ik denk dat ze niet willen overspoelt worden met vragen bij gebruikers waar het dan niet werkt terwijl de slimme meter dit dan niet door geeft.
Nu werken alle optie die zij leveren op alle slimme meters en dan zal dat niet meer zo zijn.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02

franssie

Save the albatross

Daveth schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Deze data is niet voor alle slimme meters beschikbaar, ik denk dat ze niet willen overspoelt worden met vragen bij gebruikers waar het dan niet werkt terwijl de slimme meter dit dan niet door geeft.
Nu werken alle optie die zij leveren op alle slimme meters en dan zal dat niet meer zo zijn.
Meter type staat toch in het telegram? Dan is een melding in de app met "niet beschikbaar voor uw type meter" voldoende. Of sowieso als die telegramregels missen kan je dat proactief melden. Mijn meter geef thet dacht ik ook niet weer. Maar de pluggen en de rail-meters zouden het wel moeten kunnen weergeven lijkt me?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kun je bij de losse 3 fase kWh meter in de app of via de api het verbruik per fase zien?

M.a.w. is er een teller per fase?

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:25
Laat maar...

[Voor 94% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2023 18:59]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-03 11:07
henkNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:55:
Kun je bij de losse 3 fase kWh meter in de app of via de api het verbruik per fase zien?

M.a.w. is er een teller per fase?
Uuhhh ja. Waarom zou je anders een 3-fase meter kopen? https://homewizard-energy-api.readthedocs.io/endpoints.html

• henkNL
  • Niet online
Tnx, ik zie daar idd het vermogen in Watt per fase.

Het totale vermogen geïmporteerd en geëxporteerd in kWh zijn wel totalen.
Je kunt dus niet zien hoeveel kWh er per fase doorheen is gegaan.

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6

• GM15
  • Laatst online: 24-03 11:07
henkNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:14:

Oops, sorry, ik heb je verkeerd begrepen. Zie dat er inderdaad niet tussen staan. Ging er gemakshalve vanuit dat wat jijj wilt nou juist iets heel logisch is voor zo'n meter en dus wel standaard zou zijn. Niet dus.

Dan zou je dus beter 3x een 1 fase meter kunnen nemen?

Welllicht dat iemand die zo'n 3 fase kWh meter heeft uitsluitsel kan geven, ben ook wel benieuwd

• impact99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 11:52
GM15 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:48:
[...]

Oops, sorry, ik heb je verkeerd begrepen. Zie dat er inderdaad niet tussen staan. Ging er gemakshalve vanuit dat wat jijj wilt nou juist iets heel logisch is voor zo'n meter en dus wel standaard zou zijn. Niet dus.

Welllicht dat iemand die zo'n 3 fase kWh meter heeft uitsluitsel kan geven, ben ook wel benieuwd
Je kan in de grafiek het wel per fase laten zien, het getal er boven is nog steeds het totaal.

[Voor 40% gewijzigd door impact99 op 09-03-2023 11:19]

• Gramser
  • Laatst online: 21:48
impact99 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Je kan in de grafiek het wel per fase laten zien, het getal er boven is nog steeds het totaal.[Afbeelding]
… en alleen bij een betaald abonnement.

OhSunnyDay

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Een tijdje geleden vroeg ik al eens of het mogelijk was om de Omvormer separaat uit te lezen of die data middels een API beschikbaar te stellen zodat we die ook in automation kunnen gebruiken of inlezen.
Ik heb inmiddels voor GoodWe omvormers en mensen met Fibaro automation een QuickApp om bepaalde modellen lokaal dus uit te kunnen lezen. Mocht iemand daar dus interesse in hebben dan kun je terecht in het fibaro sub-topic :) .

• henkNL
  • Niet online
GM15 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:48:
[...]

3x een 1 fase meter achter een 3 fase automaat zou technisch gezien moeten kunnen, alle nullen doorverbinden, maar mag dat ook conform de 1010.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:44
[...]

Je kan in de grafiek het wel per fase laten zien, het getal er boven is nog steeds het totaal.[Afbeelding]
Hoe moet ik zo'n grafiek nu precies lezen? Wat betekenen de drire fasen?
En hoe verhoudt zich dit met een omvormer?

#sorry #noob-question

• Gramser
Je kunt die fasen alleen zo zien als je huis een driefasenaansluiting heeft. De grafiek laat zien hoe je gebruikte vermogen is verdeeld over die drie fasen. Dat geeft je een beetje een idee over hoe de belasting per fase is, of dat een beetje netjes is. Je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om te zien op welke fase je een nieuw apparaat, zoals laadpaal, airco, of warmtepomp kunt aansluiten (mocht dat een 1-fase-uitvoering betreffen). Of waar je je 1-fase omvormer aan kunt koppelen om de belasting op die fase weer wat omlaag te brengen.

Maar voor de uiteindelijke rekening maakt het niks uit - de meter kijkt alleen naar het totaalverbruik over die fasen.

OhSunnyDay

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
henkNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:14:

Je zou de Riemann formule kunnen toepassen op het geleverde vermogen per fase. Dat geeft je dan 3 virtuele tellers met het verbruik per fase. Dit is erg makkelijk in te stellen van uit Home Assistant mocht je dat gebruiken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:21
KWh meter geplaatst voor de zonnepanelen, maar krijg geen grafiek te zien.

Is er iets verkeerd of doe ik iets verkeerd.
Neem aan de meter zelf wel goed zit, of?

Waarde op de meter zelf loopt wel op. En er knippert een rood lampje bij de 2.

[Voor 11% gewijzigd door ToyotaMR2 op 11-03-2023 11:03]

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 22:53
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:01:
KWh meter geplaatst voor de zonnepanelen, maar krijg geen grafiek te zien.

[Afbeelding]

Is er iets verkeerd of doe ik iets verkeerd.
Neem aan de meter zelf wel goed zit, of?

Waarde op de meter zelf loopt wel op. En er knippert een rood lampje bij de 2.
Waarschijnlijk verkeerd aangesloten, je zonnepanelen fase moet op poort 2 en neutraal op 4 (rechts boven en rechts onder)

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:21
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Waarschijnlijk verkeerd aangesloten, je zonnepanelen fase moet op poort 2 en neutraal op 4 (rechts boven en rechts onder)
Top. Opgelost.
Was in de veronderstelling dat het "met de stroom mee" moest gaan.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:17
Hmmm gisteren was mijn P1 meter offline, en nu krijg ik hem met geen mogelijkheid meer verbonden met Wifi. Doorloop exact hetzelfde als eerdere keren..

Telefoon Android 12 opnieuw opgestart, P1 meter ook helemaal los gehad.
Mesh netwerk uitgezet en 4G uit zodat alleen de KPN wifi binnenkomt.
Signaal moet goed zijn, Zyxel T54 modem en p1 meter zijn 50cm van elkaar verwijderd.

De P1 meter maakt verbinding met mijn telefoon maar daarna niet met wifi.

Update: Opgelost door de P1 meter aan te sluiten op de gasten wifi. Blijf het verder gek vinden dat hij niet wil connecten met het hoofd wifi signaal.

[Voor 24% gewijzigd door Cobb op 12-03-2023 16:45]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 13:53
Hoi nieuwe p1 gebruiker hier.

P1-meter werkte eerste paar dagen goed, behalve dat ik regelmatig de melding “geen data” krijg omdat het WiFi signaal onder de 50% is. Ik vind dit trouwens erg vreemd, is hier een reden voor? Verbinding is verbinding toch?

Sinds gisteren kreeg ik alleen maar uitroeptekens te zien.
Vandaag nog steeds en WiFi signaal was precies 50%.
Geen data werd er getoond sinds gistermiddag.

Ik dacht het op te lossen door de p1 in de app te verwijderen en opnieuw te koppelen.
P1 ontkoppeld opnieuw proberen te koppelen maar hij doet niks.
Hij geeft geen enkele kleur als je ‘m indrukt, maakt niet uit of je ‘m lang of kort indrukt.
Heb al een andere kabel geprobeerd (heb een oude slimme meter dus hij wordt gevoedt via een usb-c kabel).
Ook dat heeft niet geholpen.

P1 doet dus helemaal niks meer.
Nu dacht ik gezien te hebben dat er een nieuwe firmware opstond tov eerder deze week (4.14 ofzo? kan het alleen niet meer controleren) dus misschien dat hier het probleem zit. Maar mogelijk dat ik dit verkeerd gezien / onthouden heb.

@HomeWizard_NL / iemand enig idee, wat ik hieraan kan doen?

P1 doet dus niks meer, geeft geen blauwe kleur als ik de usb-c opnieuw aansluit.

Edit: ik had ‘m gekoppeld aan m’n iPhone. Denk niet dat dit er iets mee te maken heeft, maar vermeld het toch maar. :)

[Voor 7% gewijzigd door Namoh op 12-03-2023 17:13. Reden: iOS toegevoegd]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
Namoh schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:09:
Hoi nieuwe p1 gebruiker hier.

P1-meter werkte eerste paar dagen goed, behalve dat ik regelmatig de melding “geen data” krijg omdat het WiFi signaal onder de 50% is. Ik vind dit trouwens erg vreemd, is hier een reden voor? Verbinding is verbinding toch?

Sinds gisteren kreeg ik alleen maar uitroeptekens te zien.
Vandaag nog steeds en WiFi signaal was precies 50%.
Geen data werd er getoond sinds gistermiddag.

Ik dacht het op te lossen door de p1 in de app te verwijderen en opnieuw te koppelen.
P1 ontkoppeld opnieuw proberen te koppelen maar hij doet niks.
Hij geeft geen enkele kleur als je ‘m indrukt, maakt niet uit of je ‘m lang of kort indrukt.
Heb al een andere kabel geprobeerd (heb een oude slimme meter dus hij wordt gevoedt via een usb-c kabel).
Ook dat heeft niet geholpen.

P1 doet dus helemaal niks meer.
Nu dacht ik gezien te hebben dat er een nieuwe firmware opstond tov eerder deze week (4.14 ofzo? kan het alleen niet meer controleren) dus misschien dat hier het probleem zit. Maar mogelijk dat ik dit verkeerd gezien / onthouden heb.

@HomeWizard_NL / iemand enig idee, wat ik hieraan kan doen?

P1 doet dus niks meer, geeft geen blauwe kleur als ik de usb-c opnieuw aansluit.

Edit: ik had ‘m gekoppeld aan m’n iPhone. Denk niet dat dit er iets mee te maken heeft, maar vermeld het toch maar. :)
4.14 is de actuele stand hier.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:03

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Nog meer gebruikers waar de watermeter sinds vrijdag 10 maart (bij mij vanaf 12u, maar werkt op batterijen, dus kan ook later ontstaan zijn) geen data meer doorgeeft?
Was een tijdje terug ook een keer in een weekend.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:59
magic_nl schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:25:
Nog meer gebruikers waar de watermeter sinds vrijdag 10 maart (bij mij vanaf 12u, maar werkt op batterijen, dus kan ook later ontstaan zijn) geen data meer doorgeeft?
Geen enkel probleem hier.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:16
magic_nl schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:25:
Ik heb iets soortgelijks. Ik heb sinds vrijdag ook de watermeter (op batterijen). De koppeling met de wifi verliep moeizaam. Hij zit in de kruipruimte, dus ik dacht dat het aan het wifi signaal lag. Maar vanmorgen zag ik ineens wel data in de grafiek (van gisteren 9:20 tot vanacht 2:00 uur).

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
ik had een typo in mijn account gemaakt waardoor ik het ww niet kon resetten, dus maar een nieuwe account aangemaakt maar nu heb ik 2 issues. Ik moet dus alle meters opnieuw toevoegen aan de app? terwijl ze gewoon zichtbaar zijn in mijn netwerk?
2: energy+ zit dus op mijn oude abbo, hoe zet je dat over naar een nwe account?

diskeltische lurker

• Gramser
technopeuter schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:15:
ik had een typo in mijn account gemaakt waardoor ik het ww niet kon resetten, dus maar een nieuwe account aangemaakt maar nu heb ik 2 issues. Ik moet dus alle meters opnieuw toevoegen aan de app? terwijl ze gewoon zichtbaar zijn in mijn netwerk?
2: energy+ zit dus op mijn oude abbo, hoe zet je dat over naar een nwe account?
Wat zei @HomeWizard_NL support..?

OhSunnyDay

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
Ik dacht ik vraag het eerst hier.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
technopeuter schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Ik dacht ik vraag het eerst hier.
Beetje flauw van me he? Maar ik ken het antwoord van @HomeWizard_NL inmiddels: individuele support wordt niet gegeven hier op Tweakers, en ik vraag me af of wij als community jouw specifieke probleem kunnen oplossen. Maar misschien word ik verrast :*)

OhSunnyDay

• magic_nl
  • Laatst online: 21:03

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

biobak schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Ik heb iets soortgelijks. Ik heb sinds vrijdag ook de watermeter (op batterijen). De koppeling met de wifi verliep moeizaam. Hij zit in de kruipruimte, dus ik dacht dat het aan het wifi signaal lag. Maar vanmorgen zag ik ineens wel data in de grafiek (van gisteren 9:20 tot vanacht 2:00 uur).
Ik zie nu ook weer (een deel van de) data van gisteren en het eerste blok vandaag.
Zal dan toch iets met de servers van HW te maken hebben schat ik zo.\

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• henkNL
  • Niet online
Zojuist zie ik in de log van mijn PiHole dat de P1 meter elke minuut het ipadres van de HomeWizard NTP server opvraagt.

0.homewizard.pool.ntp.org, en ook server 1, 2 en 3.

De P1 meter staat met stip op 1 voor wat betreft het aantal DNS verzoeken.

Weet iemand of dit gebruikelijk gedrag hiervan is?
Elke minuut lijkt me best wat veel.

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:10
henkNL schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:21:
Zojuist zie ik in de log van mijn PiHole dat de P1 meter elke minuut het ipadres van de HomeWizard NTP server opvraagt.

0.homewizard.pool.ntp.org, en ook server 1, 2 en 3.

De P1 meter staat met stip op 1 voor wat betreft het aantal DNS verzoeken.

Weet iemand of dit gebruikelijk gedrag hiervan is?
Elke minuut lijkt me best wat veel.
Blokkeert je pi-hole het verzoek ook? Het is redelijk gebruikelijk voor IoT apparaten om een request opnieuw te proberen als het mislukt. Als een request wel lukt zijn ze veel rustiger.

• henkNL
  • Niet online
DCSBL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Blokkeert je pi-hole het verzoek ook? Het is redelijk gebruikelijk voor IoT apparaten om een request opnieuw te proberen als het mislukt. Als een request wel lukt zijn ze veel rustiger.
Het verzoek lijkt goed te gaan, maar zal vanavond toch even in de configuratie van de PiHole en firewall duiken.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:44
[...]

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat dit nu precies betekent? Zie ook de grafiek hieronder. Hier heb ik onze inductie kookplaat aangezet en zie ik inderdaad het verbruik toenemen. Maar hoe verhoudt zich dit nu precies in de "3-fasen" grafiek? Wat kan ik met de fasen-opsplitsing?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11
@HomeWizard_NL

Vattenfall plaats binnenkort een slimme meter (warmtelink) voor de stadsverwarming.

Is het mogelijk dit ook te integreren in de App?
Zou mooi zijn om gj verbruik ook inzichtelijk te hebben voor stadsverwarming gebruikers ivm de homewizard P1 meter.

Ps op de warmtelink zit ook een P1 poort op

Stop chasing the dream, you're already living it

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
smeerbartje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat dit nu precies betekent? Zie ook de grafiek hieronder. Hier heb ik onze inductie kookplaat aangezet en zie ik inderdaad het verbruik toenemen. Maar hoe verhoudt zich dit nu precies in de "3-fasen" grafiek? Wat kan ik met de fasen-opsplitsing?

[Afbeelding]
Op de kookplaat zijn de pitten verdeeld over de fasen.
Wat je nu ziet is dat er 1 blok met pitten aan het werk gaat die op 1 fase zit en de andere geen belasting heeft.

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 19:22

Is dit eigenlijk normaal gedrag bij een Belgische 3x230v-aansluiting zonder N?

Het verbruik op L2 is ongeacht het moment van de dag 0 watt ook al zijn er 100% zeker driefase-gebruikers actief. En terugleveren om 2u30 in de nacht op 1 specifieke fase?

Onze door Engie geregistreerde verbruikspiek (capaciteitstarief) is 1.34 kWh, ook redelijk laag maar tot op heden had ik me daar geen vragen bij gesteld, mogelijks een defecte elektriciteitsmeter (in ons voordeel?)

Als ik de gecombineerde grafiek bekijk lijkt het mij overigens wel normaal:

[Voor 15% gewijzigd door wjmeijer1986 op 14-03-2023 17:46]

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Ik heb sinds een aantal weken de P1 meter.. sinds vandaag 17x zonnepanelen op het dak liggen en ze zijn netjes geïnstalleerd.

Echter zie ik geen terug levering in de app?
Of moet ik hiervoor opnieuw iets instellen of resetten ofzo?

• Broodro0ster
038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:34:
Ik heb sinds een aantal weken de P1 meter.. sinds vandaag 17x zonnepanelen op het dak liggen en ze zijn netjes geïnstalleerd.

Staat omvormer op feed-in ingesteld? Je kunt meestal ook kiezen dat de omvormer niet terug levert maar enkel stroom opwekt voor eigen gebruik.
De P1 meter leest eigenlijk gewoon jouw digitale meter uit, dus ik vermoed dat die ook geen terug levering zal geregistreerd hebben. Kan je dat eens nakijken op het schermpje van de meter?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• 038Robijno
Broodro0ster schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Staat omvormer op feed-in ingesteld? Je kunt meestal ook kiezen dat de omvormer niet terug levert maar enkel stroom opwekt voor eigen gebruik.
De P1 meter leest eigenlijk gewoon jouw digitale meter uit, dus ik vermoed dat die ook geen terug levering zal geregistreerd hebben. Kan je dat eens nakijken op het schermpje van de meter?
Ik ben hierin een leek.. maar heb het laten installeren door een bedrijf. Mag toch aannemen dat ze het wel op ‘feed’ hebben gezet.

• 038Robijno
038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:48:
[...]

Ik ben hierin een leek.. maar heb het laten installeren door een bedrijf. Mag toch aannemen dat ze het wel op ‘feed’ hebben gezet.

Rood is meestal niet goed.. zo’n schijnt wel.
Vreemd?

• Broodro0ster
[...]

Dat zou ik ook verwachten. Zeker zolang jullie nog kunnen salderen in Nederland.

Op mijn meter is code 1.7.0 het vermogen van afname en 2.7.0 het vermogen van injectie. Kijk even de handleiding na van jouw meter en kijk dan even wat je te zien krijgt van cijfers.
Het kan natuurlijk wel zijn dat je momenteel meer aan het verbruiken dan wat de panelen leveren omdat het avond wordt, dan is de injectie uiteraard 0.

Wat zie je in de app van omvormer? Hoeveel vermogen is die aan het leveren?

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:35
038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]

Vreemd?
Ik heb de zelfde Enphase en bij mij staat elke led op groen als de zon schijnt.
Heb je al in de app gekeken van Enphase of alles wel goed werkt?

• Broodro0ster
[...]

Kijk hier even:
https://support.enphase.c...lightning-bolt-in-the-box

Geen idee als dit normaal is bij schaduw of als dat echt een fout is. Misschien best even de installateur laten kijken of eens even kijken in de app als je zelf iets kan zien?

[Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 15-03-2023 16:57]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002

Wekken de panelen meer op dan je actuele eigen verbruik? Dan zou je teruglevering moeten zien in de HomeWizard app.

Als je de daadwerkelijke bruto opbrengst van de zonnepanelen wilt zien in de HomeWizard app zul je daar trouwens nog een wifi kWh meter voor moeten inbouwen. Met alleen de P1 meter zie je enkel de netto teruglevering, daar is je eigen verbruik dus al vanaf.

De bruto opbrengst kun je natuurlijk ook uitlezen in de Enphase app.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-03 00:03

Kan het zijn dat e.e.a. nog niet is aangemeld?
Het hangt pas sinds vandaag schrijf je?

• 038Robijno
vuurvreter63 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Kan het zijn dat e.e.a. nog niet is aangemeld?
Het hangt pas sinds vandaag schrijf je?
Ja klopt.. Max 1,5 uur geleden.

• 038Robijno
Daveth schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Ik heb de zelfde Enphase en bij mij staat elke led op groen als de zon schijnt.
Heb je al in de app gekeken van Enphase of alles wel goed werkt?
Volgens de monteurs krijg ik pas binnen 2 weken de app.. omdat alles geregistreerd moet worden ofzo.
Dus denk niet dat ik nu al wat kan inzien.

• Broodro0ster
038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Volgens de monteurs krijg ik pas binnen 2 weken de app.. omdat alles geregistreerd moet worden ofzo.
Dus denk niet dat ik nu al wat kan inzien.
Hou het morgen even in het oog. Op momenten dat de zon er goed door komt zou je wel injectie moeten zien. Zoniet dan toch maar even ten rade gaan bij de installateur want dat is er iets niet goed vermoed ik.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
Zou het in theorie mogelijk moeten zijn om met een reguliere RJ11 RJ12 splitter, de output van 2 meters bijeen te laten komen, en daar dan vervolgens de P1 dongle aan te sluiten?
Zodat van beide meters de data in de dongle terecht komt.

2 HW P1 meters kunnen namelijk niet in 1 app.
Dus wellicht dat ik dan wel 2 meters kon samen voegen naar 1 HW P1 meter.

edit: RJ12 ben ik al achter :|

[Voor 6% gewijzigd door paQ op 15-03-2023 20:14]

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 19:22
Je kunt een 2e huis aanmaken, per huis heb je in principe toch maar 1 meter...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
wjmeijer1986 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:11:
Je kunt een 2e huis aanmaken, per huis heb je in principe toch maar 1 meter...
Sja maar ik wil ze nou net gecombineerd hebben. Anders kan ik het net zo goed uit de PV API lezen.

Ik probeer te bedenken waarom het met een splitter eventueel niet zou kunnen, anders dan dat de meters tegen elkaar gaan mekkeren. Misschien gewoon even online bestellen, en in het ergste geval gooi ik 8 euro weg. Tenzij iemand het hier al eens getest heeft :)
De meters geven elke seconde een pulse aan de actieve splitter te zien.

met een enorme omweg anders:
de actieve splitters hebben 1 in en 3 uit
ik zou op beide meters 1 actieve splitter kunnen zetten, en dan van beide 1 uit signaal naar een splitter te laten gaan, en het gecombineerde signaal naar een 3e splitter :')
zo heb ik in elk geval strikt UIT signalen op de splitters, en kan er nergens communicatie retour naar de meter.

[Voor 28% gewijzigd door paQ op 15-03-2023 20:21]

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
wjmeijer1986 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:41:
[Afbeelding]
Is dit eigenlijk normaal gedrag bij een Belgische 3x230v-aansluiting zonder N?
Dit is normaal. In een 3x230V wordt de 2-wattmeter methode (Aron schakeling) gebruikt. L2 is hier de referentie waardoor het vermogen en voltage van L2 0 is in het P1 telegram.

Zie ook p.12 in eMUCs – P1 V1.7.1 PDF

• Broodro0ster
paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Sja maar ik wil ze nou net gecombineerd hebben. Anders kan ik het net zo goed uit de PV API lezen.

Ik probeer te bedenken waarom het met een splitter eventueel niet zou kunnen, anders dan dat de meters tegen elkaar gaan mekkeren. Misschien gewoon even online bestellen, en in het ergste geval gooi ik 8 euro weg. Tenzij iemand het hier al eens getest heeft :)
De meters geven elke seconde een pulse aan de actieve splitter te zien.

met een enorme omweg anders:
de actieve splitters hebben 1 in en 3 uit
ik zou op beide meters 1 actieve splitter kunnen zetten, en dan van beide 1 uit signaal naar een splitter te laten gaan, en het gecombineerde signaal naar een 3e splitter :')
zo heb ik in elk geval strikt UIT signalen op de splitters, en kan er nergens communicatie retour naar de meter.
Volgens mij gaat dat het signaal verstoren. Je krijgt dan 2 toestellen die op dezelfde datalijnen gaan sturen. Het proberen waard, maar ik vrees er voor.

Wat je wel kan doen als je wil knutselen: 2x P1 meter kopen en ze in Home Assistant hangen. Daarna met Graphana kun je beide meters op 1 grafiek plotten en de som maken.

• HomeWizard_NL
paQ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:51:
Zou het in theorie mogelijk moeten zijn om met een reguliere RJ11 RJ12 splitter, de output van 2 meters bijeen te laten komen, en daar dan vervolgens de P1 dongle aan te sluiten?
Zodat van beide meters de data in de dongle terecht komt.

2 HW P1 meters kunnen namelijk niet in 1 app.
Dus wellicht dat ik dan wel 2 meters kon samen voegen naar 1 HW P1 meter.

edit: RJ12 ben ik al achter :|
Dit gaat niet werken, de p1 gaat dan verschillende waardes en meterstanden door elkaar verwerken.

• HomeWizard_NL
Qosmic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:32:
@HomeWizard_NL

Vattenfall plaats binnenkort een slimme meter (warmtelink) voor de stadsverwarming.

Is het mogelijk dit ook te integreren in de App?
Zou mooi zijn om gj verbruik ook inzichtelijk te hebben voor stadsverwarming gebruikers ivm de homewizard P1 meter.

Ps op de warmtelink zit ook een P1 poort op
Wij werken nauw samen met vattenfall, maar tot op heden hebben ze nog geen ondersteuning voor deze poort.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb een tijdje last van dat ik erg veel moet betalen voor het gebruik van mijn computer :)

Al meer dan een jaar heb ik mijn computer aangesloten op een Energy Socket.
De metingen gingen prima.

Nu een aantal weken heb ik dit:

In de realtime meting gewoon 1W en in het overzicht is de grafiek goed in de dag weergave.
Maar het totaal verbruik en daarmee de kosten slaan nergens op.

Ik heb vorige week de historische gegevens gewist om opnieuw te beginnen.
Zoals te zien heb ik dit gisteren nogmaals gedaan maar de totalen blijven incorrect.

Wat kan ik doen om de stekker weer goed te laten werken?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Gramser
Volledig resetten en de stekker ook even verwijderen en opnieuw koppelen?

Duur computertje… 😋

OhSunnyDay

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:14
Storing in de HW p1 meter app?

Geen live verbruik, melding geen verbindingen, en weergave offline, hoewel dagverbruik WEL gewoon werkt

Ter aanvulling: het betreft de Andoid app

[Voor 62% gewijzigd door Deldenaar op 18-03-2023 12:55]

• henkNL
  • Niet online
DCSBL schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Nog even terugkoppeling, bleek idd een configuratiefout in m'n router te zijn. Werkt weer ok
Deldenaar schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:25:

Geen live verbruik, melding geen verbindingen, en weergave offline, hoewel dagverbruik WEL gewoon werkt

[Afbeelding]
Hier alles ok

[Voor 38% gewijzigd door henkNL op 18-03-2023 12:52]

• Gramser

[Afbeelding]
Hier werkt alles gewoon

OhSunnyDay

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online

[Afbeelding]

Hier thuis ook geen problemen.
Op een ander adres ook gekeken via hwenergy en die werkt ook normaal.

• Deldenaar
Mmmmm, heb in de android app ook al reeds de cashe geleegd maar geen resultaat

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hier vandaag in mijn pi-hole twee keer de melding dat die homewizard boven de limiet van 1000 aanvragen per iets zat. In de grafiek zie ik zelf drie pieken van aanvragen.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik gebruik al een tijd een script uit dit forum om de gebruikte energie middels een app key up te loaden naar pvoutput.
Wie heeft de kennis om ook de P1 meter data van de zonnepanelen up te loaden naar pvoutput ?
Ik maak gebruik van onderstaand script.

HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

[Voor 60% gewijzigd door merlin1201 op 19-03-2023 09:13]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Deldenaar

[Afbeelding]

Probleem opgelost, na nieuwe installatie en ontkoppelen van de p1

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
hjs schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:47:
Hier vandaag in mijn pi-hole twee keer de melding dat die homewizard boven de limiet van 1000 aanvragen per iets zat. In de grafiek zie ik zelf drie pieken van aanvragen.
Mijn PiHole is er vanaf 16:20 gistermiddag mee gekapt, omdat de logs overstroomde met requests naar de NTP server van Homewizard en het geheugen van mijn Raspberry Pi vol zat.

De 192.168.2.5 is mijn Homewizard P1 meter. Wat gaat er mis dat hij zo belachelijk veel requests verstuurd?

Edit:
Er werden 400.000 requests gedaan in nog geen 30 minuten. Ik heb net de stroom van de p1 meter afgehaald, en zie nu dit request na de reboot:

In plaats van NODATA als reply, ontvangt hij nu een IP en stopt hij met requests.

Tot zover de DOS door Homewizard op mijn thuisnetwerk. 8)7

Edit2:
Als ik de Cloudflare DNS servers als upstream DNS server heb ingesteld, lijkt hij er veel meer moeite mee te hebben. Ik heb nu tijdelijk de Google DNS servers ingesteld en die pakt hij wel goed. Zodra hij de 'IP' reply krijgt op één van de NTP servers stopt hij met requests spammen. Daarna doet hij iedere 60 minuten weer een zelfde request naar één van de NTP servers.

[Voor 69% gewijzigd door Awoodentree op 19-03-2023 22:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb vanmorgen de P1 meter een ander ip-adres gegeven (ook omdat hij een rare YI naam had), maar weer

Client 192.168.0.147 has been rate-limited (current config allows up to 1000 queries in 60 seconds)

Zal hem ook eens op google dns zetten. @Awoodentree

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:15
Hier ook geen data meer en ook in de top in pihole. Nog niet eerder gezien.

• mfrancke
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 18:04
Kan je de Wi-Fi Energy Socket ook koppelen met Google Assistent?

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-03 07:50

Meer mensen vandaag last van een verkeerde waarde in de SolarEdge integratie? Grafiek geeft wel de juiste waarde aan maar toch wordt vandaag al 183 kWh aangegeven. App opnieuw opstarten heeft niet geholpen.

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

• joma
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 18:05
Rombo-combo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:12:
“Direct bij in schakelen van de spanning” Bedoel ik mee het inschakelen van de Installatieautomaat in de meterkast waar de omvormer op zit. Ik heb geen zin om een schok te krijgen. Dus de hoofdschakelaar van de omvormer gaat uit, de Installatieautomaat in de groepenkast gaat uit. En dan plaats ik de kWh-meter. Vervolgens schakel ik de Installatieautomaat weer in. En op dat moment geeft de kWh-meter al een verbruik van 40 watt aan. wat dan langzaam naar de 30watt zakt. En als ik de omvormer ook weer inschakel dan verandert er niks.
Hetzelfde probleem hier , export waarde geeft niks aan. Import waarde wel. Actief vermogen schommelt tussen de 38 en 50 watt. Homewizard vermoede dat het verkeerd was aangesloten en vroeg me om de fase draden te wisselen. Het was aangesloten volgens de voorschriften, maar toch geprobeerd en helaas het probleem was hier niet mee opgelost. Wachten nu op reactie van Homewizard of iemand met een oplossing :/

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:16
joma schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Hetzelfde probleem hier , export waarde geeft niks aan. Import waarde wel. Actief vermogen schommelt tussen de 38 en 50 watt. Homewizard vermoede dat het verkeerd was aangesloten en vroeg me om de fase draden te wisselen. Het was aangesloten volgens de voorschriften, maar toch geprobeerd en helaas het probleem was hier niet mee opgelost. Wachten nu op reactie van Homewizard of iemand met een oplossing :/
HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 16:37
038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]

Vreemd?
Even de stroomgroep uit en aan zetten.

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-03 22:15
Iemand nog tips om een p1 te koppelen aan de app? Alle deco's uitgeschakeld behalve de hoofd deco. Ring wordt wel groen, en ik zie ook dat apparaat 'esspressif' zichtbaar wordt in de deco met ip adres.

Alleen de app gaat niet verder, blijft staan op: bezig met verbinding te maken met jouw wifi.

• coelho
  • Laatst online: 18:10
Ik heb een driefase kWh-meter om de opbrengst van mijn panelen te meten. Nu wil ik ook een laadpaal gaan aanleggen voor mijn leaseauto. De kWh meter is MID gecertificeerd, ik begrijp hieruit dat de waardes geaccepteerd worden voor declaraties van gebruikte stroom. Ik neem aan dat ik dan ook een tweede kWh meter moet aanschaffen om het verbruik te meten en dat dat niet binnen dezelfde meter kan?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• coelho
thecure schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:01:
Iemand nog tips om een p1 te koppelen aan de app? Alle deco's uitgeschakeld behalve de hoofd deco. Ring wordt wel groen, en ik zie ook dat apparaat 'esspressif' zichtbaar wordt in de deco met ip adres.

Alleen de app gaat niet verder, blijft staan op: bezig met verbinding te maken met jouw wifi.
Ik weet niet wat je met deco bedoelt, maar volgens de instructie moet je in de app met het tijdelijk gecreëerde netwerk verbinden, en daarna pas met je eigen netwerk middels het intypen van het password van jouw netwerk. Zie ook:

https://helpdesk.homewiza...leer-je-de-wi-fi-p1-meter

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

coelho schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:07:
Ik heb een driefase kWh-meter om de opbrengst van mijn panelen te meten. Nu wil ik ook een laadpaal gaan aanleggen voor mijn leaseauto. De kWh meter is MID gecertificeerd, ik begrijp hieruit dat de waardes geaccepteerd worden voor declaraties van gebruikte stroom. Ik neem aan dat ik dan ook een tweede kWh meter moet aanschaffen om het verbruik te meten en dat dat niet binnen dezelfde meter kan?
Ja je moet een aparte kwh meter aanschaffen voor het verbruik van de auto. Kan je ook zien op de laadpaal?

• coelho
ApC_IcE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Ja je moet een aparte kwh meter aanschaffen voor het verbruik van de auto. Kan je ook zien op de laadpaal?
Ik heb er nog geen, ben me nog aan het oriënteren.

ApC_IcE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Deze begrijp ik niet.
Wat is het doel van de tweede kWh meter als er al een MID kWh meter in de laadpaal zelf zit?
(Ofwel begrijp ik @coelho verkeerd en heeft hij het niet over de MID gecertificeerde kWh teller van de laadpaal?).

[Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2023 09:13]

• Gramser
Ik denk dat hij het zichtbaar wil hebben in de HW-Energy-app? Dat lukt niet met die laadpaal, zonder tussenkomst van de HW-kWh-meter.

OhSunnyDay

• ApC_IcE

ApC_IcE

IvoB2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Deze begrijp ik niet.
Wat is het doel van de tweede kWh meter als er al een MID kWh meter in de laadpaal zelf zit?
(Ofwel begrijp ik @coelho verkeerd en heeft hij het niet over de MID gecertificeerde kWh teller van de laadpaal?).
Ik neem aan dat hij alles in Homewizard wilt zien.
Daar is dit topic ook voor ;)
En de kWh meter voor de zonnepanelen gaat daar niet bij helpen.
Als je een bepaald merk omvormer hebt kun je ook de api sleutel in Homewizard zetten en de kWh meter tussen de laadpaal ;)

• coelho
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde dat de kWh-meter van HomeWizard MID gecertificeerd is. Daarmee kan ik dus in theorie een domme (en dus goedkopere) laadpaal installeren - bijvoorbeeld de Tesla Wall Connector ipv een Zappi) en via de registratie van de HomeWizard kWh-meter mijn kilometers stroom 8)7 declareren. Daarvoor wordt tenslotte om een gecertificeerde meterstand gevraagd.

Nu heb ik al zo'n 3-fase kWh-meter hangen om de opbrengst van mijn panelen te meten. De vraag was of het op enige wijze mogelijk zou zijn om die een dubbele functie te geven, dus zowel het meten van de opbrengst van mijn panelen als het meten van de aan de auto geleverde stroom. Door bovendien weer een device van HW te nemen, kan ik het ook weer in mijn app uitlezen.

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat een dubbele functie niet mogelijk is, dus dan zal ik nog een extra meter aan moeten schaffen.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21
ApC_IcE schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:19:
[...]
(knip)
Als je een bepaald merk omvormer hebt kun je ook de api sleutel in Homewizard zetten en de kWh meter tussen de laadpaal ;)
Ik heb een Enphase installatie met individuele omvormertjes en een centrale communicatiebox Envoy-S, kan ik die ook aansluiten op de HW app? Tot nu toe heb ik vanalles geprobeerd maar lukt het mij niet.

One cookie a day keeps the doctor away !

• Gramser
coelho schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:48:
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde dat de kWh-meter van HomeWizard MID gecertificeerd is. Daarmee kan ik dus in theorie een domme (en dus goedkopere) laadpaal installeren - bijvoorbeeld de Tesla Wall Connector ipv een Zappi) en via de registratie van de HomeWizard kWh-meter mijn kilometers declareren. Daarvoor wordt tenslotte om een gecertificeerde meterstand gevraagd.

Nu heb ik al zo'n 3-fase kWh-meter hangen om de opbrengst van mijn panelen te meten. De vraag was of het op enige wijze mogelijk zou zijn om die een dubbele functie te geven, dus zowel het meten van de opbrengst van mijn panelen als het meten van de aan de auto geleverde stroom. Door bovendien weer een device van HW te nemen, kan ik het ook weer in mijn app uitlezen.

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat een dubbele functie niet mogelijk is, dus dan zal ik nog een extra meter aan moeten schaffen.
Een kWh-meter registreert geen kilometers he :+

OhSunnyDay

• coelho
Gramser schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Een kWh-meter registreert geen kilometers he :+
Oeps. Ik pas het even aan.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:48:
Tsja, je zou in theorie je zonnepanelen en de laadpaal achter 1 meter kunnen zetten. De positieve waarde is dan de energie die vanuit het net naar je auto vloeit en de negatieve waarde is de energie die je hebt opgewekt en die terug naar het net vloeit. Maar dan ga je je baas heel blij maken als je auto staat te laden wanneer de zon volop schijnt. De door je panelen opgewekte stroom vloeit dan rechtstreeks je auto accu in. Stroom is namelijk niet zo 'slim' dat het eventjes twee keer door diezelfde meter heen komt zodat jij netjes je opgewekte energie en verbruikte energie kunt meten.

Ik denk dat je de aanschaf van een tweede kWh meter er echt in no-time uit hebt. Of je moet echt heel zeker zijn dat je auto alleen laadt als het donker genoeg is om niets meer op te wekken.
RiDo78 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Tsja, je zou in theorie je zonnepanelen en de laadpaal achter 1 meter kunnen zetten. De positieve waarde is dan de energie die vanuit het net naar je auto vloeit en de negatieve waarde is de energie die je hebt opgewekt en die terug naar het net vloeit. Maar dan ga je je baas heel blij maken als je auto staat te laden wanneer de zon volop schijnt. De door je panelen opgewekte stroom vloeit dan rechtstreeks je auto accu in. Stroom is namelijk niet zo 'slim' dat het eventjes twee keer door diezelfde meter heen komt zodat jij netjes je opgewekte energie en verbruikte energie kunt meten.
Ik laad bij voorkeur de EV altijd op als de zon voldoende schijnt.
De werkgever wordt daar niet meer of minder blij van want die maakt het niet uit vanwaar de stroom komt die in de accu van de EV terecht komt. Die betaalt tenslotte alleen de kWh die door de MID teller van de laadpaal stroomt, ongeacht de herkomst.
Ik word daar wel blij om want via de zon als bron is de energie die naar de EV gaat doorgaans goedkoper (de prijs van injectie op dat ogenblik) dan het net als bron waardoor er netto van de laadvergoeding meer blijft hangen bij mij.
De door PV opgewekte stroom vloeit overigens niet rechtstreeks de accu van de EV in. Die zal eerst nog via de omvormer moeten gaan. Particulier DC => DC laden is nog een uitermate zeldzaam gegeven.

[Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2023 12:17]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Ik laad bij voorkeur de EV altijd op als de zon voldoende schijnt.
De werkgever wordt daar niet meer of minder blij van want die maakt het niet uit vanwaar de stroom komt die in de accu van de EV terecht komt. Die betaalt tenslotte alleen de kWh die door de MID teller van de laadpaal stroomt, ongeacht de herkomst.
Ik word daar wel blij om want via de zon als bron is de energie die naar de EV gaat doorgaans goedkoper (de prijs van injectie op dat ogenblik) dan het net als bron waardoor er netto van de laadvergoeding meer blijft hangen bij mij.
De door PV opgewekte stroom vloeit overigens niet rechtstreeks de accu van de EV in. Die zal eerst nog via de omvormer moeten gaan. Particulier DC => DC laden is nog een uitermate zeldzaam gegeven.
Ik denk dat je de oorspronkelijke vraag niet hebt meegekregen. Die was of je met één kWh meter je zonnepanelen én het laden van je auto kunt meten, op een manier dat je de meting kunt gebruiken om te declareren.

Dus ja, dat kan, maar dan wordt je baas daar blij van. Immers zelf opgewekte stroom die gebruikt wordt om de auto te laden wordt dan nergens geregistreerd en kan dan ook niet gedeclareerd worden. Dus je wekt dan effectief stroom op voor de baas. Het wordt wel gebruikt om te laden, maar de baas hoeft het niet te betalen. En als eigenaar van de zonnepanelen schiet je er ook niets mee op, stroom die naar de auto(lader) vloeit, vloeit niet terug naar het net. Dus de opbrenst van je zonnepanelen is effectief lager.

En ja, ik weet van de DC-AC-DC conversie, maar dat is voor deze vraag totaal niet relevant. Keep it simple. ;)

• ApC_IcE

ApC_IcE

ppaulv schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb een Enphase installatie met individuele omvormertjes en een centrale communicatiebox Envoy-S, kan ik die ook aansluiten op de HW app? Tot nu toe heb ik vanalles geprobeerd maar lukt het mij niet.
Volgens mij nog niet.
Wellicht weet @HomeWizard_NL dit?

Mijn solar edge kan wel al in de app

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
Sinds gisteren heb ik een nieuwe meter (Landis + Gyr E360) vanwege de upgrade van 1 fase naar 3 fase, maar de P1 meter krijgt geen data meer binnen over het gasverbruik. Ik zie op het schermpje van de meter zelf wel het nummer van de gasmeter staan, dus volgens mij zijn de meters dan met elkaar verbonden. Met dit type meter zou het gasverbruik wel inzichtelijk moeten zijn, toch?

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:03
iBasch schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:24:
Sinds gisteren heb ik een nieuwe meter (Landis + Gyr E360) vanwege de upgrade van 1 fase naar 3 fase, maar de P1 meter krijgt geen data meer binnen over het gasverbruik. Ik zie op het schermpje van de meter zelf wel het nummer van de gasmeter staan, dus volgens mij zijn de meters dan met elkaar verbonden. Met dit type meter zou het gasverbruik wel inzichtelijk moeten zijn, toch?
Hier ook ruim een week gehad na het wisselen van de meter. Toen werd er iemand wakker bij Enexis waarna alles het deed. Even geduld hebben, waarschijnlijk moeten ze wat invoeren/omzetten wat enige tijd kost. De gasleverancier zal wel bij je leverancier aankloppen dat ze de slimme meter niet meer kunnen uitlezen, zo is het waarschijnlijk ook hier gegaan.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
mister_muller schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Hier ook ruim een week gehad na het wisselen van de meter. Toen werd er iemand wakker bij Enexis waarna alles het deed. Even geduld hebben, waarschijnlijk moeten ze wat invoeren/omzetten wat enige tijd kost. De gasleverancier zal wel bij je leverancier aankloppen dat ze de slimme meter niet meer kunnen uitlezen, zo is het waarschijnlijk ook hier gegaan.
Thanks, was inderdaad te ongeduldig. Na je reactie even gekeken, ik zie dat ik nu sinds 2 uurtjes weer gas-data heb. Relatief vlot, in vergelijking met jouw week. :)

Na de installatie crashte mijn datalogger al meteen door het ontbreken van de gasstand, gisteren dus (naast de fasen) maar alvast een toevoeging gedaan in de hoop dat het vanzelf weer zou gaan werken :+

code:
1
if (response.gas_timestamp > 0 && response.total_gas_m3 > 0) {

• joma
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 18:05
joma schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Nieuwe meter de volgende dag gekregen , alles werkt nu prima. d:)b

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Jammie

Da's pas lekker!

Beetje domme vraag misschien, maar ik ben geen expert.

Sinds vandaag heb ik de Homewizard P1. Ik heb hem gekocht om het verbruik door mijn airco's en de teruglevering door mijn zonnepanelen nauwkeuriger te meten. Ik zie in de grafiek dat ik nu 285 W verbruik. Is dat 285 W per uur? Dus als ik dit uur niets aan mijn verbruik verander, verbruik ik over dat hele uur dan 285 W ofwel 0,285 kW en kost me dat bij een stroomprijs van bijvoorbeeld € 0,40 per kWh dus: € 0,40 x 0,285 kW = € 0,114?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Jammie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:48:
Beetje domme vraag misschien, maar ik ben geen expert.

Sinds vandaag heb ik de Homewizard P1. Ik heb hem gekocht om het verbruik door mijn airco's en de teruglevering door mijn zonnepanelen nauwkeuriger te meten. Ik zie in de grafiek dat ik nu 285 W verbruik. Is dat 285 W per uur? Dus als ik dit uur niets aan mijn verbruik verander, verbruik ik over dat hele uur dan 285 W ofwel 0,285 kW en kost me dat bij een stroomprijs van bijvoorbeeld € 0,40 per kWh dus: € 0,40 x 0,285 kW = € 0,114?
Ja👍🏻

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Jammie

Da's pas lekker!

• Gramser
Nou ja, bijna. In de NU-grafiek zie je wat je op dat moment gebruikt. Niet per uur, minuut, wat dan ook. De rest van je verhaal klopt dan wel: als je dat verbruik een uur lang vasthoudt, heb je in dat uur 285Wh verbruikt.

OhSunnyDay

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:55:
[...]

Nou ja, bijna. In de NU-grafiek zie je wat je op dat moment gebruikt. Niet per uur, minuut, wat dan ook. De rest van je verhaal klopt dan wel: als je dat verbruik een uur lang vasthoudt, heb je in dat uur 285Wh verbruikt.
Letterlijk wat ie vraagt dus.
Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee