Te hoge netspanning zien op je omvormer is vaststellen van het probleem. Oplossing van het probleem is dan als eerste meten wat voltage bij de meter is, want veel mensen zouden probleem kunnen oplossen door grotere kabel te trekken....Gramser schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:58:
En voor de panelenbezitters... in de twee omvormer-apps die ik heb, kan ik gewoon de netspanning op faseniveau aflezen. Daar heb je dus niet per se een P1-meter voor nodig.
Dat gezegd hebbende, zou het wel handig zijn, en zo weet ik nog wel een paar dingen die een goede toevoeging zouden zijn. Maar die heb ik inmiddels al zo vaak geroepen dat het nu niks meer toevoegt...
Helemaal waar. Maar zonder P1-meter en met panelen, kun je op deze manier vast een richting gaan vaststellen waar je het eventueel kunt zoeken. Of problemen voor zijn, als je ziet dat de spanning de 253V rap benadert...
Iets terug de HW app geüpdatet naar 1.12.0 op mijn android, dit keer ging het niet zonder slag of stoot, gsm zat helemaal eerst vast en later traag met alles, heb eindelijk toestel kunnen herstarten na diverse pogingen en nu loopt het weer goed...apart dit, was even schrikken...
Ik miste dit ook al.OcGuru schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:53:
Iemand enige idee waarom het voltage niet te zien is in de app? Via de lokale api is deze gewoon zichtbaar. Lijkt me een kleine moeite om deze inzichtelijk te maken.
Heb er nu van het weekend net een Python scriptje voor geschreven.
Die draait op mijn Raspberry en leest de voltages per fase uit van de P1 meter.
Die stuurt ie vervolgens naar een eigen domein. Daar wordt de hoogste waarde per kwartier opgeslagen en die kan ik dan weer inzichtelijk maken zodat ik het altijd kan inzien.
Tevens een koppeling met Whatsapp gemaakt zodat ie mij een appje stuurt wanneer het voltage op 1 van de fases boven de 250 V komt.
Mijn idee is uiteindelijk dat ie zo'n appje in een groepsapp van de buurt stuurt zodat iedereen die dan thuis is dan hun wasmachine aan kan zetten, hun auto op gaat laden, etc.
Dan kunnen we wellicht voorkomen dat de omvormers afschakelen.
Hier de pagina die ik nu gemaakt heb om mijn voltages weer te geven.
Je kunt overduidelijk zien dat vandaag de zon schijnt en de afgelopen twee dagen niet..
Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Wat is die oplossing dan?mathijshooi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Jij zit op tweakers. Jij weet hoe het werkt. Maar daarnaast wil je ook het voltage op de ,eter weten omdat daar deel van de oplossing zit.
Tenminste een "oplossing" die al niet jaren voorhanden is.
Ik heb al meer dan 11 jaar PV en heb de P1 meter niet nodig om welk probleem dan ook te voorkomen. Laat staan op te lossen.
De API key kon ik gewoon vinden in de monitoring portal (op pc, niet op mobiel), dus niet via de installateur. Maar dat kan bij jou anders zijn.Yoki1985 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:43:
Hoe heb je je zonnepanelen kunnen toevoegen?
https://helpdesk.homewiza...k-mijn-solaredge-omvormer
Stel voltage is hoop op omvormer maar nog niet op meter dan zou je kabel met grotere diameter kunnen overwegen om je probleem op te lossen. Dat is makkelijker dan een traject met de netbeheerder. Is echter zowel voltage op je omvormer EN slimme meter hoog dan heeft grotere kabel trekken al weinig zin.IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:30:
[...]
Wat is die oplossing dan?
Tenminste een "oplossing" die al niet jaren voorhanden is.
Ik heb al meer dan 11 jaar PV en heb de P1 meter niet nodig om welk probleem dan ook te voorkomen. Laat staan op te lossen.
Ja, maar daar heb ik geen P1 meter voor nodig.
Een P1 meter meet immers niets. Die toont gewoon al wat er voordien ook al gemeten werd.
En het punt dat hier Tweakers zitten maakt weinig indruk. Iets of wat tweaker zou al een oplossing hebben gevonden zonder P1 meter en wie een goedkope P1 meter koopt zit gewoonlijk ook niet naar het voltage te staren om dan te kunnen ingrijpen. Laat staan dat hun al begrijpen wat het verband is tussen een hoog voltage en afschakelen PV.
Maar meer info kan uiteraard nooit kwaad.
Maar hert marketingpunt van HW, zie andere voorgelegde cases tot verbetering, is nu net dat teveel info potentiële klanten zenuwachtig maakt.
Je kan toch niet verwachten dat een potentiële klant die al in verwarring gebracht wordt door meer dan één digit na de komma zit te wachten op het weergeven van voltages en daar dan gevolgen aan gaat koppelen?
Een P1 meter meet immers niets. Die toont gewoon al wat er voordien ook al gemeten werd.
En het punt dat hier Tweakers zitten maakt weinig indruk. Iets of wat tweaker zou al een oplossing hebben gevonden zonder P1 meter en wie een goedkope P1 meter koopt zit gewoonlijk ook niet naar het voltage te staren om dan te kunnen ingrijpen. Laat staan dat hun al begrijpen wat het verband is tussen een hoog voltage en afschakelen PV.
Maar hert marketingpunt van HW, zie andere voorgelegde cases tot verbetering, is nu net dat teveel info potentiële klanten zenuwachtig maakt.
Je kan toch niet verwachten dat een potentiële klant die al in verwarring gebracht wordt door meer dan één digit na de komma zit te wachten op het weergeven van voltages en daar dan gevolgen aan gaat koppelen?

Heel mooiAd Hox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:34:
Ik zie in de laatste iOS update ondersteuning voor (o.a.) Solar Edge.
Werkt mooi!
[Afbeelding]
OK, we gaan wel beetje off-topic nu maar heb een concreet voorbeeld. Toevallig net afgelopen weekend melding gemaakt bij de lokale netwerkbeheerder van hoge voltages. 1 van de eerste vragen is of het hoge voltage bij de omvormer of slimme meter is gemeten... Daarnaast vragen ze ook of je bewijs (data/grafiek) kan leveren van de 253V op de omvormer. Ook was er een vraag of je 2,4,8,etc mm2 kabel intern hebt.IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:22:
Ja, maar daar heb ik geen P1 meter voor nodig.
Als je geluk hebt gaan ze jouw aansluiting meten, wat ze dan dus gaan meten is het punt van jouw meter, niet wat jouw omvormer meet, dat zal ze een rotzorg zijn.
Is er ook een mogelijkheid om een solar kabel te meten?
Wij hebben nu een DC batterij, dus panelen -> batterij -> omvormer.
Maar in de app van de installateur (futech ilubat) is maar zeer weinig info te zien. Enkel een grafiek van laadniveau per dag.
Op vragen of ze een API hebben of andere mogelijkheid tot statistieken komt geen antwoord.
Maar in de app van de installateur (futech ilubat) is maar zeer weinig info te zien. Enkel een grafiek van laadniveau per dag.
Op vragen of ze een API hebben of andere mogelijkheid tot statistieken komt geen antwoord.
Nice, hier ook in de Android app.Ad Hox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:34:
Ik zie in de laatste iOS update ondersteuning voor (o.a.) Solar Edge.
Werkt mooi!
[Afbeelding]
Goodwe, Growatt en SolarEdge kunnen toegevoegd worden.
Vanavond energy+ afsluiten

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6
Mijn API-key van SE wordt niet gepakt, maar dat is wrslk omdat de omvormer weer eens niet wil verbinden met de wifi (hij hangt in de garage). Goodwe zojuist toegevoegd, da's nou een leuke toevoeging, zo zonder kWh-meter.
Enphase dus niet helaas?henkNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:41:
[...]
Nice, hier ook in de Android app.
Goodwe, Growatt en SolarEdge kunnen toegevoegd worden.
Vanavond energy+ afsluiten
Nope, Omnik ook niet jammergenoeg

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994
SMA ook niet.
Meer niet dan wel.
Niet dat het dat een probleem is. Veel omvormers kan je ook zonder HW/P1 uitlezen.
Meer niet dan wel.

Niet dat het dat een probleem is. Veel omvormers kan je ook zonder HW/P1 uitlezen.
[Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 13-02-2023 15:44]
We hebben inderdaad vandaag een ''publieke beta'' voor omvormers uitgerold. De merken die hier nu beschikbaar zijn: SolarEdge, Goodwe en Growatt. We kijken nog naar andere merken. Uiteraard zijn er ook merken die een vergoeding per maand vragen om een omvormer uit te lezen (zoals SMA of Enphase) waar het iets lastiger is om dit binnen het huidige model te introduceren.IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:43:
SMA ook niet.
Meer niet dan wel.
Om de populariteit per merk te meten hebben we de volgende form waar je kan aangeven welke omvormer je hebt om te zien wat de volgende merken worden om te onderzoeken.
https://docs.google.com/f...6WTw/viewform?usp=sf_link
[Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 13-02-2023 16:00]
Met een losse kWh teller tussen je omvormer en je net kan je zien wat daar gebeurd. Voor het stukje DC tussen je panelen en je accu werkt deze technologie niet. Dan zou je iets moeten vinden of maken met stroomtangen of shunts om de DC voltages en amperes te kunnen meten. Omdat de meeste omvormers dat zelf al registreren weet ik niet of er kant en klare monitor oplossingen voor je DC zijde bestaan.Edit: maar dat zou je eens in het PV topic kunnen vragen, daar zit veel elektrokennis.Stinu schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:30:
Is er ook een mogelijkheid om een solar kabel te meten?
[Voor 4% gewijzigd door franssie op 13-02-2023 15:55]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij openen van de link krijg ik op het scherm te zien dat ik geen rechten heb voor het formulier.HomeWizard_NL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Om de populariteit per merk te meten hebben we de volgende form waar je kan aangeven welke omvormer je hebt om te zien wat de volgende merken worden om te onderzoeken.
Er komt te staan: je hebt rechten nodig
PS Mijn omvormer gebruikt SolarmanPV en ik heb toegang tot hun api ( bashscript).
De api gegevens en documentatie is bij SolarmanPV op te vragen.
[Voor 12% gewijzigd door Kroonkurk op 13-02-2023 16:08]
nu gefixtKroonkurk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:05:
[...]
Bij openen van de link krijg ik op het scherm te zien dat ik geen rechten heb voor het formulier.
Er komt te staan: je hebt rechten nodig

Betekent dat dat er een online koppeling met de platforms wordt gemaakt?HomeWizard_NL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]
We hebben inderdaad vandaag een ''publieke beta'' voor omvormers uitgerold. De merken die hier nu beschikbaar zijn: SolarEdge, Goodwe en Growatt. We kijken nog naar andere merken. Uiteraard zijn er ook merken die een vergoeding per maand vragen om een omvormer uit te lezen (zoals SMA of Enphase) waar het iets lastiger is om dit binnen het huidige model te introduceren.
Lokaal kan ik de api van Enphase kostenloos uitlezen (met Home Assistant bijvoorbeeld).
Life is not about specs, it is about joy!
Je bedoelt dan een vergoeding vragen aan HW? Toch niet aan de gebruikers van een SMA? Ik gebruik al jaren een SMA omvormer voor PV en die is zowel op het display uit te lezen als op afstand via BT. Daar staat voor de gebruiker geen vergoeding tegenover.HomeWizard_NL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Uiteraard zijn er ook merken die een vergoeding per maand vragen om een omvormer uit te lezen (zoals SMA of Enphase) waar het iets lastiger is om dit binnen het huidige model te introduceren.
Dat lijkt me logisch toch? HW heeft geen apparatuur in jouw netwerk die lokaal die API kan uitlezen.bartvl schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:07:
[...]
Betekent dat dat er een online koppeling met de platforms wordt gemaakt?
Lokaal kan ik de api van Enphase kostenloos uitlezen (met Home Assistant bijvoorbeeld).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
correct, zo vraagt sma bijvoorbeeld enkele euros per maand, en enphase een bedrag per request om data van deze omvormers op te halen.IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Je bedoelt dan een vergoeding vragen aan HW? Toch niet aan de gebruikers van een SMA? Ik gebruik al jaren een SMA omvormer voor PV en die is zowel op het display uit te lezen als op afstand via BT. Daar staat voor de gebruiker geen vergoeding tegenover.
[Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 13-02-2023 16:46]
Kan dus alleen met een engery+ abbonementAd Hox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:55:
[...]
De API key kon ik gewoon vinden in de monitoring portal (op pc, niet op mobiel), dus niet via de installateur. Maar dat kan bij jou anders zijn.
https://helpdesk.homewiza...k-mijn-solaredge-omvormer

Ja wat had je dan verwacht, ze moeten ergens van leven toch ?vuurvreter63 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:47:
[...]
Kan dus alleen met een engery+ abbonement
De kosten zijn nou niet echt een rib uit je lijf zoals bij een energie leverancier

Welke gegevens kan je allemaal uit je omvormer halen? Alleen de opgewekte kWh? Ik heb namelijk al een kWh-meter van HW...
Samsung Note 10+
Ik heb een P1-dongle, watermeter, 3 kWh-meters en een wcd-meter die allen aan mijn netwerk hangen. Wellicht dat de P1-dongle dat zou kunnen. Maar online is natuurlijk wel “makkelijker”.Orion84 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:26:
[...]
Dat lijkt me logisch toch? HW heeft geen apparatuur in jouw netwerk die lokaal die API kan uitlezen.
Via de app? Dan heb je meer aan de kWh-meter. Ik heb die niet dus voor mij is het een leuke toevoeging.fredhuizinga schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:26:
Welke gegevens kan je allemaal uit je omvormer halen? Alleen de opgewekte kWh? Ik heb namelijk al een kWh-meter van HW...
Zo’n beetje alles wat de omvormer registreert, ook gegevens van individuele optimizers. https://knowledge-center....les/se_monitoring_api.pdffredhuizinga schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:26:
Ik bedoelde eigenlijk met de nieuwe functie om je omvormer in HW toe te voegen, kun je bijvoorbeeld ook een voltage grafiek in de HW app krijgen?GM15 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Zo’n beetje alles wat de omvormer registreert, ook gegevens van individuele optimizers. https://knowledge-center....les/se_monitoring_api.pdf
Samsung Note 10+
Nope. Je krijgt gewoon een opbrengstgrafiek, niet in real-time, ook. In dit geval is de app een doorgeefluik van niet je P1-meter, maar van je omvormergegevens.fredhuizinga schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:13:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk met de nieuwe functie om je omvormer in HW toe te voegen, kun je bijvoorbeeld ook een voltage grafiek in de HW app krijgen?
Weird. Mijn Solaredge API heb ik 5 keer gecontroleerd, maar volgende de HW app zijn de gegevens onjuist.
In HA werkt het gewoon al een poos, dus was ook niet voornemens de API te vernieuwen.
Meer tweakers last met solaredge?
Growatt werkt verder prima.
als je de key copy-paste, dan staan er nog 5 tekens extra tov de webinterface laat zien
In HA werkt het gewoon al een poos, dus was ook niet voornemens de API te vernieuwen.
Meer tweakers last met solaredge?
Growatt werkt verder prima.
als je de key copy-paste, dan staan er nog 5 tekens extra tov de webinterface laat zien

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 14-02-2023 09:26]
Leuk allemaal dat uitlezen van omvormers maar komt er ook een netspanning meting / grafiek in de app @HomeWizard_NL? Data is bekend in de slimme meter en P1 leest het ook uit.. Voor troubleshooten zou het erg welkom zijn 

[Voor 38% gewijzigd door JL-IP(!) op 14-02-2023 13:50]
Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur
er verschijnt gewoon een extra grafiek, met data uit de cloud van de omvormerJL-IP(!) schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:25:
Leuk allemaal dat uitlezen van omvormers maar komt er ook een netspanning meting / grafiek in de app?
Bwa, mijn energieleverancier vraagt nul euro vaste kosten en 0,2 cent/kWh winstmarge en voor databeheer op kwartierniveau vraagt de netbeheerder ongeveer één euro per jaar extra.certefied schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Ja wat had je dan verwacht, ze moeten ergens van leven toch ?
De kosten zijn nou niet echt een rib uit je lijf zoals bij een energie leverancier
Bij mijn weten haal je uit de P1 meter standaard nog altijd geen meetwaarden op kwartierniveau, kan je geen variërende prijzen instellen (waarbij bij prijswijzigingen de voorgaande waarden niet verloren gaan), geen meetgegevens tot 3 digits achter de komma opvragen (zoals bij de netbeheerder en ook de DM ze meet) en vooral geen specifiek tijdsinterval aanduiden om de waarden van de meter op dat ogenblik uit te lezen.
Waarbij ik niet wil gezegd hebben dat HW te duur is voor wat ze leveren maar hoe jij het stelt is wel weer het andere uiterste van het spectrum.
Net zoals je vrij bent te kiezen voor de hardware van HW ben je ook vrij te kiezen voor een energieleverancier en beiden moeten je dan "geen rib uit het lijf" kosten.

Die grafiek van de solaredge is leuk, maar ik wil graag de "Nu" funktie willen zien. Op mijn toon heb ik het ook via de api en daar zie je ook gewoon realtime wat de opbrengst is. Dus waarom het in HW niet zo werkt ?
Er is om verschillende redenen gekozen om niet de local api te gebruikencertefied schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:50:
Die grafiek van de solaredge is leuk, maar ik wil graag de "Nu" funktie willen zien. Op mijn toon heb ik het ook via de api en daar zie je ook gewoon realtime wat de opbrengst is. Dus waarom het in HW niet zo werkt ?
1. het apparaat moet op het lokale netwerk zitten, dit is niet altijd zo.
2. je solar edge omvormer moet een lokale api hebben, dit is niet bij alle SE modellen zo.
3. er moet hardware in het huis zijn die http/webcalls/ scraping kan doen, makkelijk als je linux hebt (zoals toon) niet voor een P1 meter. deze hardware moet ook met elkaar over dit netwerk kunnen praten (geen gastnetwerken, dubbele NAT/DHCP etc)
4. gebruiker moet het IP adres van de omvormer achterhalen, en statisch maken(anders instabiel) met andere woorden: niet gebruiksvriendelijk.
Om al deze bovenstaande redenen is de implementatie een cloud variant, en niet een local api. Wil je echt een goede betrouwbare live meting, kun je hiervoor onze kWh meter gebruiken voor een tussenmeting.
[Voor 15% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-02-2023 10:34]
Enphase zou wel toegevoegde waarde hebben, staat voor zover ik weet in de top 3 qua gebruikers.HomeWizard_NL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]
We hebben inderdaad vandaag een ''publieke beta'' voor omvormers uitgerold. De merken die hier nu beschikbaar zijn: SolarEdge, Goodwe en Growatt. We kijken nog naar andere merken. Uiteraard zijn er ook merken die een vergoeding per maand vragen om een omvormer uit te lezen (zoals SMA of Enphase) waar het iets lastiger is om dit binnen het huidige model te introduceren.
@bartvlbartvl schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:07:
[...]
Betekent dat dat er een online koppeling met de platforms wordt gemaakt?
Hoe doe je dit dan, want als ik hem toevoeg aan HA krijg ik dit:
Zowel met envoy login als met username password waarmee ik wel kan inloggen op Enphase lokaal (192.168.1.20)
Ah kijk dat zijn duidelijke redenen, en inderdaad dan misschien beter een kWh meter aanschaffen. Das ook beter voor jullie portemonneeHomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:17:
[...]
Er is om verschillende redenen gekozen om niet de local api te gebruiken
1. het apparaat moet op het lokale netwerk zitten, dit is niet altijd zo.
2. je solar edge omvormer moet een lokale api hebben, dit is niet bij alle SE modellen zo.
3. er moet hardware in het huis zijn die http/webcalls/ scraping kan doen, makkelijk als je linux hebt (zoals toon) niet voor een P1 meter. deze hardware moet ook met elkaar over dit netwerk kunnen praten (geen gastnetwerken, dubbele NAT/DHCP etc)
4. gebruiker moet het IP adres van de omvormer achterhalen, en statisch maken(anders instabiel) met andere woorden: niet gebruiksvriendelijk.
Om al deze bovenstaande redenen is de implementatie een cloud variant, en niet een local api. Wil je echt een goede betrouwbare live meting, kun je hiervoor onze kWh meter gebruiken voor een tussenmeting.

Kan koppelen alleen via de API? Ik heb zelf geen API toegang tot mijn omvormer, alleen via ModBus, gaat het mogelijk worden om op die manier te verbinden?HomeWizard_NL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Enkel via API, voor alle andere ''gevallen'' kun je een kWh meter gebruiken. Wij zijn huidig niet van plan om een ''modbus'' kastje te ontwikkelen. Dan kun je net zo goed een kwh meter gebruiken (betere meting).Oon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:58:
[...]
Kan koppelen alleen via de API? Ik heb zelf geen API toegang tot mijn omvormer, alleen via ModBus, gaat het mogelijk worden om op die manier te verbinden?
We kijken hiervoor naar de mogelijkheden, maar zien vooral dat op P1 meter niveau spanning meten niet representatief is om bijvoorbeeld het afschakelen van de omvormer (253v) te kunnen zien. We zien namelijk vaak dat op omvormer niveau de spanning totaal anders is dan bij de meterkast. Het is hierdoor nog niet duidelijk wat we voor de klant aan meerwaarde kunnen geven met deze data uit de p1, ook is het voor een groot gedeelte van de klanten onbegrijpbaar en niet relevant, maar neemt het wel nodige resources in beslag om voor iedereen te op te slaan en te hosten. Kortom, we kijken ernaar.JL-IP(!) schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:25:
Leuk allemaal dat uitlezen van omvormers maar komt er ook een netspanning meting / grafiek in de app @HomeWizard_NL? Data is bekend in de slimme meter en P1 leest het ook uit.. Voor troubleshooten zou het erg welkom zijn
Dan blijft er nog een lang gekoesterde wens bestaan: het kunnen selecteren van een deel van een grafiek, om opwek of verbruik in die periode in te kunnen zien. Is dat er nog eentje waar jullie iets mee doen..?HomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:54:
[...]
We kijken hiervoor naar de mogelijkheden, maar zien vooral dat op P1 meter niveau spanning meten niet representatief is om bijvoorbeeld het afschakelen van de omvormer (253v) te kunnen zien. We zien namelijk vaak dat op omvormer niveau de spanning totaal anders is dan bij de meterkast. Het is hierdoor nog niet duidelijk wat we voor de klant aan meerwaarde kunnen geven met deze data uit de p1, ook is het voor een groot gedeelte van de klanten onbegrijpbaar en niet relevant, maar neemt het wel nodige resources in beslag om voor iedereen te op te slaan en te hosten. Kortom, we kijken ernaar.
Wanneer wordt de website doorontwikkeld, deze dus : https://hwenergy.app/overviewHomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:54:
[...]
We kijken hiervoor naar de mogelijkheden, maar zien vooral dat op P1 meter niveau spanning meten niet representatief is om bijvoorbeeld het afschakelen van de omvormer (253v) te kunnen zien. We zien namelijk vaak dat op omvormer niveau de spanning totaal anders is dan bij de meterkast. Het is hierdoor nog niet duidelijk wat we voor de klant aan meerwaarde kunnen geven met deze data uit de p1, ook is het voor een groot gedeelte van de klanten onbegrijpbaar en niet relevant, maar neemt het wel nodige resources in beslag om voor iedereen te op te slaan en te hosten. Kortom, we kijken ernaar.
Staat het in de grafiek optellen van meerdere zonnepaneel meters op jullie todo lijst? Net als het maand overzicht per dag ipv per week?
Ik heb zojuist onze SolarEdge omvormer toegevoegd aan de HW Energy app.
Mijn aanname is dat de grafiek in de HW Energy app dan geplot wordt op basis van 15 minuten interval, klopt dit? Dit is tenminste de tijd dat de normale SolarEdge app zichzelf ook ververst.
Mijn aanname is dat de grafiek in de HW Energy app dan geplot wordt op basis van 15 minuten interval, klopt dit? Dit is tenminste de tijd dat de normale SolarEdge app zichzelf ook ververst.
Dat klopt. Dat staat ook in de uitleg van HomeWizard op hun website.
Ok dank je. Tempert mijn enthousiasme een klein beetje. Leuke feature, dat wel. Zijn de dagtotalen dan eigenlijk wel 100% nauwkeurig? Als er net een kwartier (plotpunt) verstreken is en de zon blijft nog 10 minuten vol schijnen, daarna wolken ervoor voor rest van de dag, worden die laatste 10 minuten dan wel exact opgenomen in de grafiek als het volgende plotpunt 0 kWh is? Of middelt de app dan de laatste 15 minuten uit van bijv. 3kWh naar 0 kWh in een kwartier.
Mijn aanname is dat de dagtotalen separaat uitgelezen worden met een api call naar SolarEdge, en niet zelf wordt uitgerekend. Die 15 minuten is volgens mij een beperking vanuit SolarEdge, dat je maar zoveel api calls per dag gratis hebt. Met HA waarmee ik de SolarEdge via de api uitlees, heb ik exact dezelfde beperking namelijk.
Vorige week ben ik van een 1 fase naar een 3 fase aansluiting gegaan. Direct is ook de slimme meter vervangen en heb ik de P1 meter gekoppeld.
Nu komt het: de homewizzard app geeft aan dat mijn paneeltjes meer dan 4300 kWh hebben opgewekt. Mooi natuurlijk, maar dat is op één dag meer dan totaal in een zeer goed jaar.
Iemand enig idee wat hier mis is?
Nu komt het: de homewizzard app geeft aan dat mijn paneeltjes meer dan 4300 kWh hebben opgewekt. Mooi natuurlijk, maar dat is op één dag meer dan totaal in een zeer goed jaar.
Of gewoon op de "meterstand"? Als ik in de App naar mijn Goodwe omvormer bij meters kijk, dan zie ik gewoon mijn totaal productie sinds 1e opstart.dhrto schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:09:
Mijn aanname is dat de dagtotalen separaat uitgelezen worden met een api call naar SolarEdge, en niet zelf wordt uitgerekend. Die 15 minuten is volgens mij een beperking vanuit SolarEdge, dat je maar zoveel api calls per dag gratis hebt. Met HA waarmee ik de SolarEdge via de api uitlees, heb ik exact dezelfde beperking namelijk.
In de daggrafiek heb ik wel vermogenswaarden die per 5 minuten variëren. Net als op de Goodwe website (die Semsportal heet).
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel
Deze is altijd enkel bedoeld als een viewer, en zal niet de volledige functionaliteit van de app krijgen.wvkreg schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:03:
[...]
Wanneer wordt de website doorontwikkeld, deze dus : https://hwenergy.app/overview
Was even drukGramser schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:30:
@HomeWizard_NL ziet een spervuur aan vragen ontstaan en activeert stille modus
Take your time!

Ja! Optellen van zonnepaneel meters komt binnenkort. Maand overzicht in dagen kan ik niets over zeggen.Ensinker schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:26:
[...]
Staat het in de grafiek optellen van meerdere zonnepaneel meters op jullie todo lijst? Net als het maand overzicht per dag ipv per week?
Beide is zeer interessant om te weten. Wanneer je een melding maakt wordt gevraagd naar zowel spanning bij meter als omvormer.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:54:
[...]
Verder is het handig om te weten hoeveel volt het verschil is tussen omvormer en meter omdat het leggen van grotere kabel mogelijke oplossing is (wordt trouwens ook gevraagd door de netbeheerder, hoeveel m2 je hebt).
Daarnaast is het handig om de voltages te zien wanneer je 1 fase omvormer hebt op een 3 fase aansluiting. Eventueel is de omvormer dan aan te sluiten op andere fase.
Deze vragen gaan zeer veel mensen hebben de komende maanden omdat ze eerste zomer in gaan samen met de buren die ook nieuwe panelen hebben (ik ben komende zomer de klos ook helaas). Is gewoon een gouden business opportunity voor jullie.
De wens is er, huidig is dit wel een groot project, waardoor andere functionaliteiten en verbeteringen voorang krijgen. 👍🏻Gramser schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:57:
[...]
Dan blijft er nog een lang gekoesterde wens bestaan: het kunnen selecteren van een deel van een grafiek, om opwek of verbruik in die periode in te kunnen zien. Is dat er nog eentje waar jullie iets mee doen..?
[Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-02-2023 22:59]
Dat kan ik je eerlijk gezegd niet meer vertellenwvkreg schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:54:
[...]
@bartvl
Hoe doe je dit dan, want als ik hem toevoeg aan HA krijg ik dit:
[Afbeelding]
Zowel met envoy login als met username password waarmee ik wel kan inloggen op Enphase lokaal (192.168.1.20)

@HomeWizard_NL
Een cumulatieve grafiek (gewoon kWh) zou ook handig zijn om beter het verbruik over een bepaalde periode te kunnen aflezen.
En nu we toch bezig zijn: de grafieken van alle huizen onder elkaar op het hoofdscherm van de app?
Een cumulatieve grafiek (gewoon kWh) zou ook handig zijn om beter het verbruik over een bepaalde periode te kunnen aflezen.
En nu we toch bezig zijn: de grafieken van alle huizen onder elkaar op het hoofdscherm van de app?
[Voor 52% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-02-2023 10:09]
Iemand enig idee waarom ik op de eerste dag dat de oude slimme meter vervangen is door een nieuwe slimme meter ik in één dag een jaaropbrengst met mijn panelen opgewekt heb?bert pit schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:41:
Vorige week ben ik van een 1 fase naar een 3 fase aansluiting gegaan. Direct is ook de slimme meter vervangen en heb ik de P1 meter gekoppeld.
Een andere (of nieuwe) slimme meter betekent andere meterstanden. (De P1 meet niets maar kijkt gewoon naar de meterstanden)bert pit schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:17:
[...]
Iemand enig idee waarom ik op de eerste dag dat de oude slimme meter vervangen is door een nieuwe slimme meter ik in één dag een jaaropbrengst met mijn panelen opgewekt heb?
[Voor 6% gewijzigd door GM15 op 15-02-2023 12:39]
Waarschijnlijk was de meter niet nieuw. Mijn nieuwe slimme meter had ook als 4000+ kwh op de meter staan.
Wat ik mij zo voor kan stellen is dat HW heeft gezien dat je meter heeft 'terug gelopen' en dat heeft geregistreerd als opbrengst.bert pit schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:17:
[...]
Iemand enig idee waarom ik op de eerste dag dat de oude slimme meter vervangen is door een nieuwe slimme meter ik in één dag een jaaropbrengst met mijn panelen opgewekt heb?
Wat je eens kan doen de grafiekgeschiedenis van de P1 meter wissen. Dat kun je vinden onder:
tandwiel -> meters -> p1 meter -> . . . (drie puntjes)
Deze werkt helaas niet, je hebt er eentje nodig met een ronddraaiend magneetje/stukje metaal.Jordyz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:40:
Is deze watermeter geschikt voor de homewizard meter? Op de website zie ik wel een meter van elstar, maar dit is toch een andere..
[Afbeelding]
Ik heb mijn GoodWe toegevoegd en had al een 3fase kWh-meter. Nu heb ik al 2 dagen dat mijn GoodWe zo'n 4-5% hoger zit dan mijn kWh-meter. Is dat het verbruik van mijn omvormer?
Dinsdag: GoodWe 36,1kWh, meter 34,7kWh
Woensdag: GoodWe 27,3kWh, meter 26,0kWh
Kan ik vragen om deze om te laten zetten door brabantwater of is dit gewoon een gevalletje pech?iAdema schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:32:
[...]
Deze werkt helaas niet, je hebt er eentje nodig met een ronddraaiend magneetje/stukje metaal.
Dat durf ik niet te zeggen, maar vragen kan altijd!Jordyz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:59:
[...]
Kan ik vragen om deze om te laten zetten door brabantwater of is dit gewoon een gevalletje pech?
Waarschijnlijk wel. Kun je op het schermpje van die 3-fase ook een getal bij import zien?coelho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:55:
Ik heb mijn GoodWe toegevoegd en had al een 3fase kWh-meter. Nu heb ik al 2 dagen dat mijn GoodWe zo'n 4-5% hoger zit dan mijn kWh-meter. Is dat het verbruik van mijn omvormer?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel
Een Goodwe omvormer liegt dat hij barst. Ik heb er twee en beiden rapporteren teveel. Deel van het probleem is dat ze beneden 100W feitelijk juist stroom verbruiken. Zeker aan het eind van de dag als de zon al onder is blijven ze vrolijk aan staan. Zijn verder wel prima omvormers maar de opbrengst is zeker 5% lager dan wat je op Semsportal ziet.coelho schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:55:
Theo
Ik heb uit interesse toch maar even een abbotje genomen om te kijken wat het toevoegt en de omvormer te koppelen.
Nou moet ik zeggen dat die idle drain echt compleet nutteloos is omdat ik precies weet hoe veel dat is en de data compleet random is. Van de afgelopen dagen. Die mag van mij dus weer uit want hij rekende langdurig computer gebruik als sluipverbruik.
Wat betreft het koppelen van de growatt omvormer dit ging snel echter ga ik dit niet zo houden omdat het me toch niet lekker zit dat je daar mijn inlog gegevens voor nodig heb waarmee je letterlijk de hele omvormer in kan stellen.
Niet ideaal en eerlijk gezegd ronduit oncomfortabel.
Maar dat even terzijde. De data roept toch vraagtekens op.
Hieronder de weergave van de omvormer in de homewizzard app:
En hieronder data uit de omvormer:
Waarom ziet de app nog data voor 50 minuten nadat de omvormer al uit is? Het mag dan 15 min achter lopen maar er word ergens toch data "verzonnen"voor die extra tijd. Het is peanuts maar toch ergens klopt er iets niet.
En waarom wordt het niet zo weer gegeven als met een kWh meter. De data is ongeveer hetzelfde.
Zo dus:. GoEV6 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Al is het maar aan het einde van de dag een juiste kWh voor verbruik vermelding/verrekening. Nu moet je alsnog voor iedere dag gaan rekenen.
Nou moet ik zeggen dat die idle drain echt compleet nutteloos is omdat ik precies weet hoe veel dat is en de data compleet random is. Van de afgelopen dagen. Die mag van mij dus weer uit want hij rekende langdurig computer gebruik als sluipverbruik.
Wat betreft het koppelen van de growatt omvormer dit ging snel echter ga ik dit niet zo houden omdat het me toch niet lekker zit dat je daar mijn inlog gegevens voor nodig heb waarmee je letterlijk de hele omvormer in kan stellen.
Waarom ziet de app nog data voor 50 minuten nadat de omvormer al uit is? Het mag dan 15 min achter lopen maar er word ergens toch data "verzonnen"voor die extra tijd. Het is peanuts maar toch ergens klopt er iets niet.
En waarom wordt het niet zo weer gegeven als met een kWh meter. De data is ongeveer hetzelfde.
Al is het maar aan het einde van de dag een juiste kWh voor verbruik vermelding/verrekening. Nu moet je alsnog voor iedere dag gaan rekenen.
[Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 16-02-2023 01:53]
Nee, daar zie je de waarde van de fases op een bepaald moment naar 0 gaan, gisteren om 17:55.henkzelf schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:47:
Waarschijnlijk wel. Kun je op het schermpje van die 3-fase ook een getal bij import zien?
Zoals ik hierboven al zeg, registreerde de kWh meter gisteren na 17:55 een waarde van 0. De omvormer liet tot 19:30 inkomende stroom zien (lange tijd rond de 40W, het laatste kwartier afbouwend naar 0).xah5kiDe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:58:
Een Goodwe omvormer liegt dat hij barst. Ik heb er twee en beiden rapporteren teveel. Deel van het probleem is dat ze beneden 100W feitelijk juist stroom verbruiken. Zeker aan het eind van de dag als de zon al onder is blijven ze vrolijk aan staan. Zijn verder wel prima omvormers maar de opbrengst is zeker 5% lager dan wat je op Semsportal ziet.
Jij zegt dus dat ik dus die laatste 1.5 uur ook stroom terug aan het leveren ben naar de GoodWe? Ik dacht juist dat dat ding zo aangesloten was dat er nooit stroom van het net naar de omvormer zou lopen

We zitten nog in een beta testfase voor omvormers (geen website info, geen marketing etc) om het op kleine schaal te testen. We proberen gebruikers meer inzicht te geven in hun energie verbruik, hiervoor is in veel gevallen een inlog nodig om bij data te komen (je hoeft het niet te gebruiken) We moeten het hebben van de data die de omvormer on geeft, als deze niet correct is, kunnen wij deze ook niet correct tonen. Wij verzinnen zelf geen data.computerjunky schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 01:46:
Ik heb uit interesse toch maar even een abbotje genomen om te kijken wat het toevoegt en de omvormer te koppelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betreft sluipverbruik grafiek. Hij word enkel meegeteld als langdurig computergebruik 6 uur lang is tussen 0:00 en 6:00. Al staat je computer bij wijze van een kwartier uit tussen deze uren, dan wordt dit patroon al niet meer meegenomen.
[Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-02-2023 10:46]
Weet iemand toevallig of HomeWizard een entity heeft met Home Assistant om huidige export van de zonnepanelen in te zien? En ik bedoel niet de totale, maar op dit moment. Ik heb wel een:
sensor.p1_meter_xxx_active_power
Entity om huidige stroom verbruik in te zien, maar zoiets heb ik niet voor de zonnepanelen. Met uitzondering van totale gebruik.
Entity om huidige stroom verbruik in te zien, maar zoiets heb ik niet voor de zonnepanelen. Met uitzondering van totale gebruik.
active power gaat negatief bij teruglevering. opbrengst kan de p1 niet meten. daarvoor heb je een kwh meter nodig.Skyrider schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:08:
Weet iemand toevallig of HomeWizard een entity heeft met Home Assistant om huidige export van de zonnepanelen in te zien? En ik bedoel niet de totale, maar op dit moment. Ik heb wel een:
Top, dank je wel! Hoef ik ook niet verder uit te vogelen of dit bestaat zonder kwh meter
.
Kan er trouwens geen entity worden gemaakt die de + en - kan calculeren om daarbij live zonnepanelen export in te kunnen zien?

Kan er trouwens geen entity worden gemaakt die de + en - kan calculeren om daarbij live zonnepanelen export in te kunnen zien?
[Voor 44% gewijzigd door Skyrider op 16-02-2023 12:20]
Moet hier toch op reageren want het rijmt niet met de realiteit. De omvormer is lang en breed uit, er komt geen data meer op de servers van growatt aan en toch word er nog data "opgehaald" en weergegeven op de grafiek. Die data kan er niet zijn, is er niet en komt ergens vandaan. Niet van de omvormer want die is al uit en niet van de servers want daar staat die data niet. Het totale verschil is dan ook verwaarloosbaar maar dacht ik meld het want de server is duidelijk bezig met iets dat er niet is.HomeWizard_NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:35:
[...]
We zitten nog in een beta testfase voor omvormers (geen website info, geen marketing etc) om het op kleine schaal te testen. We proberen gebruikers meer inzicht te geven in hun energie verbruik, hiervoor is in veel gevallen een inlog nodig om bij data te komen (je hoeft het niet te gebruiken) We moeten het hebben van de data die de omvormer on geeft, als deze niet correct is, kunnen wij deze ook niet correct tonen. Wij verzinnen zelf geen data.
Verder wel een handige feature hoor maar bij growatt misschien niet echt veilig omdat er niet echt een gast account is waar je allen mee kan lezen.
[Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 16-02-2023 13:08]
Het kan dat dit niet 100% klopt met de realiteit, maar growatt geeft aan dat dit het geval is volgens hun data, wij kunnen enkel daar van uit gaan. Wij halen de data op, growatt zegt 4W, dan plotten wij 4W. Wij kunnen niet controleren of de omvormer daadwerkelijk 4W op dat moment opwekt of uit staat etc wij verzinnen niet zelf dat het 4W is. We gaan er dan ook vanuit dat Growatt deze data zelf verzint omdat de omvormer niet meer reageert tijdens deze periode (te weinig vermogen).computerjunky schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:05:
[...]
Moet hier toch op reageren want het rijmt niet met de realiteit. De omvormer is lang en breed uit, er komt geen data meer op de servers van growatt aan en toch word er nog data "opgehaald" en weergegeven op de grafiek. Die data kan er niet zijn, is er niet en komt ergens vandaan. Niet van de omvormer want die is al uit en niet van de servers want daar staat die data niet. Het totale verschil is dan ook verwaarloosbaar maar dacht ik meld het want de server is duidelijk bezig met iets dat er niet is.
Verder wel een handige feature hoor maar bij growatt misschien niet echt veilig omdat er niet echt een gast account is waar je allen mee kan lezen.
[Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-02-2023 14:06]
afgelopen week de P1meter ontvangen. Instalatie was fluitje van een cent. Ik ben wel verbaasd dat ik in de nacht regelmatige pieken heb. ik zit op 79KwH en dan heb ik regelmatige piekmomenten van 139kwh.
Ik ga vn de week tuya slimme stekkers bestellen en deze bij de koekast en diepvrieskast plaatsen. 1 van de 2 is aan het pieken in de nacht lijkt me.
Ik ga vn de week tuya slimme stekkers bestellen en deze bij de koekast en diepvrieskast plaatsen. 1 van de 2 is aan het pieken in de nacht lijkt me.
misschien de pomp van je CV ketel die het tapwater warm probeert te houden?SolarOrbiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:38:
afgelopen week de P1meter ontvangen. Instalatie was fluitje van een cent. Ik ben wel verbaasd dat ik in de nacht regelmatige pieken heb. ik zit op 79KwH en dan heb ik regelmatige piekmomenten van 139kwh.
Vriezer en/of koelkast slaan toch ook zo nu en dan aan om te koelen?
Maar dan wil je toch geen pieken van 139 kWh?
Maar het zal wel gaan om een stijging van 79 naar 139 W.
En 60W komt idd overeen met het aanslaan van de motor van een (inbouw)koelkast.
Maar dat is dan weer niet verbonden aan uitsluitend nacht.
[Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 16-02-2023 15:38]
Waarschijnlijk wordt het overdag verbloemd door andere gebruikers die aan gaan.
Mijn koelkast uit 2016 kan pieken hebben van 125 watt als toevallig en de pomp en de ventilator aan gaan. deze lijken afzonderlijk gestuurd. Dus met een iets oudere is 139 best mogelijk. De vriezer heeft ook pieken tegen de 120 watt.IvoB2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Maar dan wil je toch geen pieken van 139 kWh?
Maar het zal wel gaan om een stijging van 79 naar 139 W.
En 60W komt idd overeen met het aanslaan van de motor van een (inbouw)koelkast.
Maar dat is dan weer niet verbonden aan uitsluitend nacht.
Als ik bij de 1-fase meter op het knopje druk dan scrolt hij door de getallen en toont bijv IMP (je omvormer verbruik) en EXP (je opbrengst) en actuele vermogen.coelho schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Nee, daar zie je de waarde van de fases op een bepaald moment naar 0 gaan, gisteren om 17:55.
[...]
De reply ging dan ook niet over jouw koelkast toch?computerjunky schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:55:
[...]
Mijn koelkast uit 2016 kan pieken hebben van 125 watt als toevallig en de pomp en de ventilator aan gaan. deze lijken afzonderlijk gestuurd. Dus met een iets oudere is 139 best mogelijk. De vriezer heeft ook pieken tegen de 120 watt.
Wanneer (tijdens de nacht?) zijn verbruik periodiek stijgt van 79 W (?) naar 139 W (?) zoekt hun een verklaring voor een stijging van 60 W (kWh?). Niet van 139 W want dat is op dat ogenblik het totaal gevraagd vermogen van de woning (de P1 meter geeft alleen de totalen weer, geen deelverbruiken).
Mijn koelkast uit 2013 moduleert tussen 2 en 64W (maar niet alleen tijdens de nacht, maar zoals eerder geschreven valt hun dat tijdens de dag misschien niet op?) en de combi koelkast/vriezer uit 2019 tussen 1 en 30W, met om de paar dagen een piek naar 150W (voor de ontdooifunctie). Bij het openen van de deur verbruikt de lamp extra een 15W.
Maar dat zegt uiteraard ook niets over het stijgende nachtverbruik van @SolarOrbiter
[Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 16-02-2023 19:25]
Ik heb stadsverwarming.olafmol schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:42:
[...]
misschien de pomp van je CV ketel die het tapwater warm probeert te houden?
Ik denk toch eerder de vriezer of koelkast. Overige apparaten die aanstaan:
Router, en gateways in de meterkast.
Mobiele lader. Telefoon hangt er de hele avond aan. (I know, ouderwets)
2 robotstofzuigers die aan hun docking Station hangen.
TV en mediaplayer hangen aan slimme stekker en gaan iedere nacht uit.
Laptop, docking Station, scherm: Gaan na gebruik uit met schakelaar.
Plan van aanpak:
- slimme stekker van TV gebruiken. 24 uur op koelkast. Daarna 24 uur diepvrieskast. Vervolgens de robotstofzuigers checken.
Ik denk dat ik zo wel kan lokaliseren welk apparaat voor die pieken zorgt.
Dit is hoe het eruit ziet. Misschien is mijn verwachting van een rechte lijn in de nacht niet realistisch?...
[Voor 37% gewijzigd door SolarOrbiter op 16-02-2023 19:41]
Ik twijfel om Energy plus te nemen, maar ik vraag me af of je bij de data export selectie meer keuzes hebt dan alleen een van tot datum? Kun je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen een export wil per week van dagtotalen of weektotalen? Ik heb volgens namelijk gelezen dat je een csv bestand met alle data per kwartier krijgt voor de gekozen periode.
Je bedoelt 139 W?SolarOrbiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:38:
Is normaal, zo werken koelkasten..Ik ga vn de week tuya slimme stekkers bestellen en deze bij de koekast en diepvrieskast plaatsen. 1 van de 2 is aan het pieken in de nacht lijkt me.
Is data export onder de GDPR niet gewoon verplicht, en gratis?Andre61 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:21:
Ik twijfel om Energy plus te nemen, maar ik vraag me af of je bij de data export selectie meer keuzes hebt dan alleen een van tot datum? Kun je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen een export wil per week van dagtotalen of weektotalen? Ik heb volgens namelijk gelezen dat je een csv bestand met alle data per kwartier krijgt voor de gekozen periode.
Staat de vaatwasser aan of heb je een electrische (keuken)boiler?SolarOrbiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:32:
[...]
Plan van aanpak:
- slimme stekker van TV gebruiken. 24 uur op koelkast. Daarna 24 uur diepvrieskast. Vervolgens de robotstofzuigers checken.
Ik denk dat ik zo wel kan lokaliseren welk apparaat voor die pieken zorgt.
[Afbeelding]
Nee, want een deel van je opwek gaat je huis in.Skyrider schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:40:
Top, dank je wel! Hoef ik ook niet verder uit te vogelen of dit bestaat zonder kwh meter.
- koelkast
- vriezer
- radio
etc etc etc
Losse kWh meter, zonnepanelen app en/of alles goed koppelen in Home Assistant.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput
@HomeWizard_NL is het ook mogelijk om de data van mijn omvormer uit te lezen middels een API (uit de P1) zodat ik die waardes ook richting Fibaro kan krijgen?
De WiFi P1 meter werkt super in Fibaro HC3 maar het irritante is dat ik dus niet mijn opbrengst los kan zien en Goodwe echt beroerde API ondersteuning heeft.
De WiFi P1 meter werkt super in Fibaro HC3 maar het irritante is dat ik dus niet mijn opbrengst los kan zien en Goodwe echt beroerde API ondersteuning heeft.
Ik heb toch eerder de ervaring dat een koelkast in een regelmatig zaagtandpatroon werkt en niet met een nachtpiek. Lijkt me dan eerder op de ontdooifunctie van een vriezer.[b]Olaf van der Spek in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"Olaf van der Spek schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 9 W?
Is normaal, zo werken koelkasten..