Je kan toch de 3fase meter voor de kookgroep automaten plaatsen. 2x fase aansluiten en naar de kookgroep automaten. Dan de nul na de meter splitten en op beide automaten aansluiten. Dan heb je je fornuis in 1 grafiek. 1 fase aansluiting laat je dan ongemoeid.Maasluip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:34:
[...]
Kookgroep. Nee, daar heb je twee SDM230's voor nodig. In feite zijn het twee afzonderlijke groepen die fysiek aan elkaar gekoppeld zijn zodat ze bij overbelasting van één groep allebei uitgaan.
Signatures zijn voor boomers.
Dit is correct 👍🏻Ensinker schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:13:
[...]
Je kan toch de 3fase meter voor de kookgroep automaten plaatsen. 2x fase aansluiten en naar de kookgroep automaten. Dan de nul na de meter splitten en op beide automaten aansluiten. Dan heb je je fornuis in 1 grafiek. 1 fase aansluiting laat je dan ongemoeid.
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:27:
[...]
Een lokale tool zoals bijvoorbeeld Home Assistant gebruiken die overweg kan met beide. Heb je wel een apparaat nodig om dat op te draaien. Maar als je al een geschikte NAS of zo hebt staan is dat geen probleem.
Ik heb de Homewizard P1 via een splitter aangesloten, op de andere poort zit een pi met DSMR. De pi heeft de actieve poort.
Als ik alles los koppel en de pi start draait het weer een tijdje goed. Voordat deze problemen ontstonden heeft het ook al ruim 1,5 jaar prima gedraaid.
Aanvulling: hij ging vandaag maar kort goed na de reset:
:strip_exif()/f/image/9MxxkH8zbUkfwyNIXGTYSn0W.jpg?f=fotoalbum_large)
DSMR blijft wel gegevens verzamelen.
[ Voor 35% gewijzigd door rykers op 25-12-2022 17:13 ]
Het is in dit topic vaker ter sprake gekomen dat niet elke splitter probleemloos werkt. Lees even wat HW er zelf over schrijft: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/rykers schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:48:
De laatste week heb ik het probleem dat de stroomvoorziening naar de P1 lijkt weg te vallen en daarmee ook de datastroom stopt. Is dit op een of andere manier te controleren?
Ik heb de Homewizard P1 via een splitter aangesloten, op de andere poort zit een pi met DSMR. De pi heeft de actieve poort.
Als ik alles los koppel en de pi start draait het weer een tijdje goed. Voordat deze problemen ontstonden heeft het ook al ruim 1,5 jaar prima gedraaid.
Aanvulling: hij ging vandaag maar kort goed na de reset:
[Afbeelding]
DSMR blijft wel gegevens verzamelen.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Dat is mij bekend, alleen mijn splitter heeft 1,5 jaar probleemloos gewerkt. Het is ook geen actieve splitter. Er zou dus niet ineens iet stuk aan kunnen gaan lijkt mij.henkzelf schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:41:
[...]
Het is in dit topic vaker ter sprake gekomen dat niet elke splitter probleemloos werkt. Lees even wat HW er zelf over schrijft: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
Ik ga maar eens proberen of wisselen van aansluitingen helpt.
Heeft je huidige combinatie 1,5 jaar probleemloos gewerkt of heb je de HW P1 er onlangs bij geprikt?rykers schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:56:
[...]
Dat is mij bekend, alleen mijn splitter heeft 1,5 jaar probleemloos gewerkt. Het is ook geen actieve splitter. Er zou dus niet ineens iet stuk aan kunnen gaan lijkt mij.
Ik ga maar eens proberen of wisselen van aansluitingen helpt.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Gisteravond toch de splitter er maar tussenuit gehaald en nu draait hij wel weer. Het zal dus toch aan de splitter liggen.
Ik had DSMR er nog naast draaien omdat die wel mooi verschillende contracten aan kan en dus een beter overzicht heeft va. De kosten aan het einde van het jaar en einde van een contract.
Hopelijk gaat Homewizard dat ook nog toevoegen.
Ok, ik ben pas een half jaar met HW aan de gang en ik wist niet dat ze al 1,5 jr op de markt zijn. Als je het geld er voor over hebt, kun je het nog met de eigen HW splitter proberen.rykers schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:24:
@henkzelf het heeft 1,5 jaar probleemloos gewerkt. In de hele setup is niets gewijzigd.
Gisteravond toch de splitter er maar tussenuit gehaald en nu draait hij wel weer. Het zal dus toch aan de splitter liggen.
Ik had DSMR er nog naast draaien omdat die wel mooi verschillende contracten aan kan en dus een beter overzicht heeft va. De kosten aan het einde van het jaar en einde van een contract.
1) Ik wil mijn home wizard setup uitbreiden met een watermeter. Stop contact zit op 5 meter afstand. Heeft iemand een foto van de adapter en kabel? Het is een USB C aansluiting -> normale USB 220v stekker? Weet ik of ik een verlengkabel nodig heb, of langere usb c kabel.
2) Ik heb drie airco units hangen op een aparte groep.

Moet ik nu een 3 fase of 1 fase meter bij plaatsen om deze apart te kunnen monitoren? Kan dit eenvoudig doorlussen naar deze meter en deze rechts plaatsen (Waar ik nog vrije ruimte heb in de meterkast?). Ik meen dat ik al een 3 fase aansluiting heb (meterkast - maar dit zou ik mijn klusjesman even moeten vragen
[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 26-12-2022 10:16 ]
Ik was er inderdaad erg vroeg bij met de Homewizard meterhenkzelf schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:49:
[...]
Ok, ik ben pas een half jaar met HW aan de gang en ik wist niet dat ze al 1,5 jr op de markt zijn. Als je het geld er voor over hebt, kun je het nog met de eigen HW splitter proberen.
Maar ik denk dat ik het maar eens zonder DSMR ga doen. Scheelt weer een paar watt van een pi die altijd aan staat
En dankzij Vattenfall start mijn nieuwe contract nu op 1 januari, dus het probleem van meedere contracten in een jaar heb ik nu toch even niet.
[ Voor 12% gewijzigd door rykers op 26-12-2022 11:44 ]
Het gaat zo te zien om een 1 fase groep, dus heb je een 1 fase meter nodig. De 3 fase meter heb je alleen voor 3 fase groepen nodig.Workaholic schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:03:
Twee vragen:
1) Ik wil mijn home wizard setup uitbreiden met een watermeter. Stop contact zit op 5 meter afstand. Heeft iemand een foto van de adapter en kabel? Het is een USB C aansluiting -> normale USB 220v stekker? Weet ik of ik een verlengkabel nodig heb, of langere usb c kabel.
2) Ik heb drie airco units hangen op een aparte groep.
[Afbeelding]
Moet ik nu een 3 fase of 1 fase meter bij plaatsen om deze apart te kunnen monitoren? Kan dit eenvoudig doorlussen naar deze meter en deze rechts plaatsen (Waar ik nog vrije ruimte heb in de meterkast?). Ik meen dat ik al een 3 fase aansluiting heb (meterkast - maar dit zou ik mijn klusjesman even moeten vragen)
Je zet hem inderdaad in serie met de zekering.
De watermeter heeft inderdaad een usb-c aansluiting en de adapter is usb-a met daarbij een kabel van, als ik het zo inschat, 3 meter. Een usb verlengkabel of langere usb-c kabel zou m.i. gewoon moeten werken.Workaholic schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:03:
Twee vragen:
…
Komt de gas meter wel binnen op de slimme meter? Bij mij was de koppeling verbroken, en heb ik de handleiding vd gasmeter gegoocheld en weer gekoppeld. Komt nu weer binnen op de slimme meter en P1 geeft ook door. Alleen essent krijgt geen gas data. En daar begint iets van kastje en muur. Daarom de P1.DeDooieVent schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:21:
Weet iemand wat er kan zijn wanneer de P1 meter sinds een paar dagen geen Gas maar nog wel elektrisch verbruik weergeeft? Ik heb hem al een keer herstart en zelfs verwijderd en weer toegevoegd, maar er is geen signaal meer "no data"
Ga het doorgeven stoppen, en geef de standen wel handmatig door.
Geen ervaring maar omdat het inderdaad via de cloud gaat neem ik aan dat dat gewoon werkt. Ik ga al mijn slimme spul en domotica tzt op een apart SSID zetten, soort gasten netwerk.Mitt3nz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:48:
Iemand hier ervaring met het aansluiten van het HW spul op een aparte VLAN? Ik neem aan dat dat geen issue moet zijn, zolang de boel maar met internet kan verbinden? Of gaat dan de app moeilijk doen? Smartphone zit dan immers op een andere VLAN, maar volgens mij gaat alle communicatie verder via de cloud i.p.v. rechtstreeks met multicast o.i.d..
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zal prima werken, voor de werking van de HW app gaat sowieso alles via de cloud, niet lokaal.Mitt3nz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:48:
Iemand hier ervaring met het aansluiten van het HW spul op een aparte VLAN? Ik neem aan dat dat geen issue moet zijn, zolang de boel maar met internet kan verbinden? Of gaat dan de app moeilijk doen? Smartphone zit dan immers op een andere VLAN, maar volgens mij gaat alle communicatie verder via de cloud i.p.v. rechtstreeks met multicast o.i.d..
Dank daarvoor, want daarmee kwam ie in dd blauwe koppelmodus.
Op batterij wordt 4x per dag gesynchroniseerd. Zijn dit vaste tijdstippen, of x uur na ingebruikname?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ja dat ga ik dus mooi in de kerstvakantie regelen 😋 Heb Unifi spul, als ik dan alles op een guest network zet, heb ik meteen client isolation geloof ik. Spul hoeft onderling niet te kunnen communiceren AFAIK.franssie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:56:
[...]
Geen ervaring maar omdat het inderdaad via de cloud gaat neem ik aan dat dat gewoon werkt. Ik ga al mijn slimme spul en domotica tzt op een apart SSID zetten, soort gasten netwerk.
[ Voor 17% gewijzigd door Mitt3nz op 27-12-2022 12:27 ]
Ik heb hier alles met TpLink Omada geinstalleerd. Heb een management vlan 1, alleen voor managen switchen en accespoint.Mitt3nz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:26:
[...]
Ja dat ga ik dus mooi in de kerstvakantie regelen 😋 Heb Unifi spul, als ik dan alles op een guest network zet, heb ik meteen client isolation geloof ik. Spul hoeft onderling niet te kunnen communiceren AFAIK.
Heb een vlan 10 voor ons eigen computerwerk, incl bereiken server
Vlan 20 voor IoT, camera’s, thermostaat, rookmelders en nu de P1
En dan Vlan 30 voor de gasten, alleen wifi
In de controller oc200 regels gemaakt. Je kan niet van het ene vlan naar het naderen pingen of de gatway benaderen.
Ik heb 1 pc mac adres toestemming gegeven om in alle vlans te kunnen. De rest niet
En via de tplink omada cloud kan ik overal ter wereld mijn netwerk managen, en controleren.
Ik had ook een week vrij, en bijna alles is zoals ik het wil. En makkelijk uit te breiden.
Zat voor nieuwe warmtepomp te denken aan een separate watermeter specifiek voor alleen Warm Water.
Is de watermeter compatibel met dit type meter?
https://www.westfalia.eu/...or-koud-of-warm-water.htm
Klopt het dat de P1 meter geen WPA-3 ondersteunt maar de overige HomeWizard devices wel? Krijg de P1 meter namelijk niet op mijn IoT netwerk, tenzij ik beveiliging op WPA-2 zet 😒
[ Voor 6% gewijzigd door Mitt3nz op 29-12-2022 11:42 ]
De adapter is met deze niet compatiblesanzut schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:46:
@HomeWizard_NL
Zat voor nieuwe warmtepomp te denken aan een separate watermeter specifiek voor alleen Warm Water.
Is de watermeter compatibel met dit type meter?
https://www.westfalia.eu/...or-koud-of-warm-water.htm
Alle devices kunnen op wpa3Mitt3nz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:31:
@HomeWizard_NL
Klopt het dat de P1 meter geen WPA-3 ondersteunt maar de overige HomeWizard devices wel? Krijg de P1 meter namelijk niet op mijn IoT netwerk, tenzij ik beveiliging op WPA-2 zet 😒
Ja werkt, heb ze in een apart IoT wifi netwerk(vlan) zitten. Zolang ze maar internet toegang hebben om de waardes naar de homewizard cloud te sturen is het gern probleem.Mitt3nz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:48:
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
@HomeWizard_NLHomeWizard_NL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:05:
Alle devices kunnen op wpa3
Weet je dat zeker? Zodra ik de security van mijn IoT network switch van WPA-2 naar WPA-3 komen alleen de energy sockets weer online, de P1 meter en KwH meter (naar nu blijkt) kunnen dan geen verbinding meer maken. Geldt overigens ook voor mijn Smart TV, maar daarvan was al bekend dat die geen WPA-3 ondersteunt.
De KwH meter ondersteunt overigens ook geen PMF (Protected Management Frames) zo te zien, de P1 meter wel. Volgens mij is PMF ook een verplicht onderdeel van WPA-3.
[ Voor 25% gewijzigd door Mitt3nz op 29-12-2022 13:36 ]
Mijn ervaring is dat alleen de watermeter WPA3 kiest. P1 en sockets verbinden hier met WPA2. Dat HW in de specificaties zet dat ze WPA3 kunnen, kan. Ik zie het ze alleen nog niet doen.Mitt3nz schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:24:
[...]
@HomeWizard_NL
Weet je dat zeker? Zodra ik de security van mijn IoT network switch van WPA-2 naar WPA-3 komen alleen de energy sockets weer online, de P1 meter en KwH meter (naar nu blijkt) kunnen dan geen verbinding meer maken. Geldt overigens ook voor mijn Smart TV, maar daarvan was al bekend dat die geen WPA-3 ondersteunt.
'k Weet niet of je mag verwachten dat alle devices automatisch WPA3 pakken, of tegen welke boom je moet blaffen als dit niet gebeurd. Fabrikant van de accesspoint of de devices.
Je kunt binnen de Homewizard de lokale API aanzetten en een plugin toevoegen aan DSMR dan leest DSMR remote de Homewizard uit. Zo heb ik het opgelost.rykers schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:24:
@henkzelf het heeft 1,5 jaar probleemloos gewerkt. In de hele setup is niets gewijzigd.
Zie voor meer info: https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader/issues/1327.
Maar in mijn geval draait DSMR op mijn linux server die toch al aanstaat voor andere doeleinden, als je een dedicated Pi hebt is die uitzetten wellicht toch slim.
[ Voor 9% gewijzigd door wvanommen op 30-12-2022 00:54 ]
Erg netjes vind ik. 👍🏻
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Dat doet ie dan beter dan bij de gasmeter.fredhuizinga schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:28:
Even een tussendoortje mbt de watermeter, op 9 september heb ik hem geïnstalleerd en vandaag heb ik eens gekeken naar de watermeterstand. In totaal afgerond zit er 3 liter verschil tussen HW watermeter en mijn verbruik.
Erg netjes vind ik. 👍🏻
In de app registreert ie nix tussen 23:00 en 00:00 (gasmeter geeft elk uur standen door).
Ik heb hem nu 2 weken en hij mist inmiddels al een halve m3 in de app.
(staat ook niet bij de volgende dag)
Dat zou niet moeten. Hij haalt immers gewoon de laatste stand op en verrekend die met de vorige en dat is het verschil.Harry_Nak schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:46:
[...]
Dat doet ie dan beter dan bij de gasmeter.
In de app registreert ie nix tussen 23:00 en 00:00 (gasmeter geeft elk uur standen door).
Ik heb hem nu 2 weken en hij mist inmiddels al een halve m3 in de app.
(staat ook niet bij de volgende dag)
Enige dat er kan gebeuren is dat je bijna een halve M3 per uur gebruikt (hoop het niet want dat is veel) en dat je slimme meter nog niet slim genoeg was om de data uit de gasmeter op te halen en je dus tot 59 minuten en 59 seconden kan achterlopen.
Ik heb net even gekeken en mijn gas meter stond op xxx.9905 en de p1 gaf xxx.990 aan omdat die het 4de cijfer achter de comma niet snapt.
Geen idee waar het ligt, de Homewizard app vind ik niet veel soeps.computerjunky schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:22:
[...]
Dat zou niet moeten. Hij haalt immers gewoon de laatste stand op en verrekend die met de vorige en dat is het verschil.
Enige dat er kan gebeuren is dat je bijna een halve M3 per uur gebruikt (hoop het niet want dat is veel) en dat je slimme meter nog niet slim genoeg was om de data uit de gasmeter op te halen en je dus tot 59 minuten en 59 seconden kan achterlopen.
Ik heb net even gekeken en mijn gas meter stond op xxx.9905 en de p1 gaf xxx.990 aan omdat die het 4de cijfer achter de comma niet snapt.
Het rode lijntje stopt steeds om 23:00, alleen gisteren liep die wel door tot 00:00
Ik heb nu al een weekje Home Assistant draaien, met de api zie ik het verbruik wel.
Ik wil graag DSMR reader eens uitproberen, helaas krijg ik dat nog niet aan de praat.
Dit geldt bij mij alleen voor de week-weergave. Nu, dag, maand en jaar werken wèl.
Anderen hier ook last van? Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar ook issues mee waren, toen was het antwoord van support dat ik als ik 1 jan het Energyplus abo zou nemen het hele vorige jaar nog bekeken kon worden inclusief januari vorig jaar. Logisch, want als je precies op 31 december on 11:59 een screenshot moet maken / download moet doen om een compleet jaar (minus 1 minuut
Bovendien, het is nu pas 1 januari, dus ik zou ook zonder Energyplus abonnement met 1 jaar historie sowieso de data vanaf 2 januari 2022 moeten kunnen zien ipv dat heel januari 2022 wegvalt.
/f/image/5KzUkvhbVIod6oQQI1TXyMsQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door Cap op 01-01-2023 11:52 ]
Hier exact hetzelfde. Nu nog in week 52, maar wel overal data, behalve in de week weergave. Wel getallen voor electra en gas, niet voor zonnepanelen en smart pluggen.Gorac schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:45:
Bij mij ook 'No data', maar alleen voor de individuele pluggen. De standen van de P1-meter (elektra en gas) worden wel weergegeven.
Dit geldt bij mij alleen voor de week-weergave. Nu, dag, maand en jaar werken wèl.
Maar goed systeem pas sinds begin december geactiveerd, dus geen idee hoe het over een jaar loopt.
Ook nog geen abo afgesloten.
Verder wel blij met homewizard en het werkt redelijk verslavend. Heb nu een p1 meter, aparte kwh meter voor airco, watermeter en 3 energy sockets. Jammer dat die laatste nog zo duur zijn anders had ik er meer gekocht.
Afgelopen tijd de energy sockets gewisseld met verschillende apparatuur om het verbruik te checken over een periode van 24 uur.
Ben alleen nog even aan het stoeien hoe ik in excel een business case kan berekenen voor vriezer/koelkast of andere apparatuur. Als ik het totaal verbruik heb over 24 uur -> hoe vergelijk ik dit bijvoorbeeld eenvoudig met een nieuwe koelkast bij coolblue met een energie tarief van 0,80. Heeft iemand hier een eenvoudige formule voor? Hetzelfde voor lampen die alleen een wattage hebben en die maar 12 uur per dag branden oid.

[ Voor 104% gewijzigd door Workaholic op 01-01-2023 12:33 ]
https://docs.google.com/s...id=2013055295&single=true
/f/image/KmnnyowkDk0A9a7XXLUoNc6L.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-01-2023 12:37 ]
In de PW staat "Energieverbruik per jaar". Vermenigvuldig jouw dagverbruik met 365 en je kunt vergelijken..Workaholic schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:15:
Ben alleen nog even aan het stoeien hoe ik in excel een business case kan berekenen voor vriezer/koelkast of andere apparatuur. Als ik het totaal verbruik heb over 24 uur -> hoe vergelijk ik dit bijvoorbeeld eenvoudig met een nieuwe koelkast bij coolblue met een energie tarief van 0,80. Heeft iemand hier een eenvoudige formule voor? Hetzelfde voor lampen die alleen een wattage hebben en die maar 12 uur per dag branden oid.
0,042 kW * 12 h/dag = 0,504 kWh/dag (voor een 42 W lamp)Hetzelfde voor lampen die alleen een wattage hebben en die maar 12 uur per dag branden oid.
0,504 kWh/dag * 365 = 183,96 kWh/jaar

Deze zou dan met jouw rekensom hier op uitkomen (uitgaande van een 100% usage):
0,100kW * 24 h/dag = 2,4 kWh dag * 365 = 876kWh per jaar gebruiken? 700 EUR bij 0,80 nu.
Correct? Ik deel dit dan even door twee omdat ik niet verwacht dat de vriezer dit constant zal gebruiken. Toch nog een slordige 350 EUR per jaar.. wel de moeite waard om even te kijken naar een andere vriezer indien de berekening / aanname juist is.
[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 01-01-2023 12:55 ]
Voor een koel/vries zou ik niet het dagverbruik pakken om door te rekenen naar een jaar.Olaf van der Spek schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:40:
[...]
In de PW staat "Energieverbruik per jaar". Vermenigvuldig jouw dagverbruik met 365 en je kunt vergelijken..
[...]
0,042 kW * 12 h/dag = 0,504 kWh/dag (voor een 42 W lamp)
Zo doet de mijne niet iedere dag een no-frost run (tijdelijk meer verbruik om langdurig meer verbruik ivm ijsvorming te voorkomen) en is het ook duidelijk in het verbruik te zien of ik nieuw voedsel in het koel- of vriesgedeelte heb gedaan. Je zal maar net een zuinige dag pakken en je rijk rekenen, of een no-frost dag en denken dat ie slurpt.
Dan kan je imo beter een (niet hittegolf)week meten om dat iets realistischer door te rekenen naar een jaar.
Nee, je koelkast verbruikt niet 24/7 100watt, hij slaat alleen aan wanneer nodig. Daarnaast gebruikt ie niet altijd 100watt. (In je eigen screenshot kan je zien dat die 100watt nooit gehaald wordt, max 70 min 35 ong.)Workaholic schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:50:
Thanks Olaf. Dus stel de vriezer heeft een aansluitwaarde van 100W:
[Afbeelding]
Deze zou dan met jouw rekensom hier op uitkomen (uitgaande van een 100% usage):
0,100kW * 24 h/dag = 2,4 kWh dag * 365 = 876kWh per jaar gebruiken? 700 EUR.
Correct? Ik deel dit dan even door twee omdat ik niet verwacht dat de vriezer dit constant zal gebruiken. Toch nog een slordige 350 EUR per jaar.. wel de moeite waard om even te kijken naar een andere vriezer indien de berekening / aanname juist is.
Moderne koelkasten kunnen de inverter compressor in verschillende standen laten draaien. Zo vraagt mijn Samsung soms 23watt om de boel gekoeld te houden, soms 40watt om iets koel te maken, soms 130watt voor een no-frost run. Daadwerkelijk vebruik wat los staat van de aansluitwaarde.
[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 01-01-2023 13:02 ]
Aansluitwaarde zegt weinig tot niks over het verbruik. Het verbruik zou je moeten meten.Workaholic schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:50:
Thanks Olaf. Dus stel de vriezer heeft een aansluitwaarde van 100W:
Recent heb ik zelf het verbruik van een oude vriezer gedurende twee weken gemeten:
63 W gemiddeld
1,52 kWh / dag
553 kWh / jaar
Een moderne kan flink zuiniger zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-01-2023 13:09 ]
Kater? Eerst water, de rest komt later
Hier zijn nu alle overzichten weer in orde, ook het weekoverzicht.Haan schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:21:
@HomeWizard_NL App toont foute data bij mij in alle weergaven behalve 'dag'. Ik krijg de waardes te zien van december 2021 ipv 2022 als ik terug blader.
Nee! Het is TOT 12 maanden, dus de laatste maand valt eraf als een nieuwe maand begint. Eind van de maand is het dus 12 maanden. Vrees dat je dus een dag te laat bent.Cap schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:41:
Bovendien, het is nu pas 1 januari, dus ik zou ook zonder Energyplus abonnement met 1 jaar historie sowieso de data vanaf 2 januari 2022 moeten kunnen zien ipv dat heel januari 2022 wegvalt.
bv: je hebt april tm feb op je app.
Dan komt maart erbij, en dan is april van vorig jaar weg? etc etc?
of is het echt PATS... jaar weg, ga terug naar af en spaar weer een jaar op,
in dat geval MOET je ee 12mnd -1 dag overzicht hebben... of niet?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
In mijn geval zou dat van mei t/m mei zijn.
Volgens bovenstaande periode zou dit dus 13 maanden zijn, omdat de uiteindelijke rekening niet altijd op een vaste dag valt, denk hierbij aan een weekend bijvoorbeeld.
Wil je meer zien, dan is het + abonnement een optie.
@HomeWizard_NL maakt reclame dat de P1 meter zo inzichtelijk is en hoe gemakkelijk de P1 meter is voor je inzichten, maar dat is dus niet het geval. In alle gevallen moet jezelf gaan rekenen, en dat vindt ik niet gebruikgemakkelijk.
Uiteindelijk kijken we met z'n allen naar het laatste contractsperiode.
Hikvision gebruiker
Dat zou 11 maanden zijn.. volgens mij is het zo dat als 1 maart 2023 erbij komt, maart 2022 gewist wordt.Hansieo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:31:
is het niet een doorlopend""jaar?
bv: je hebt april tm feb op je app.
Dan komt maart erbij, en dan is april van vorig jaar weg? etc etc?
13 in plaats van 12 maanden zou een stuk klantvriendelijker zijn..
[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-01-2023 18:06 ]
Wat moet je zelf rekenen?vuurvreter63 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:51:
@HomeWizard_NL maakt reclame dat de P1 meter zo inzichtelijk is en hoe gemakkelijk de P1 meter is voor je inzichten, maar dat is dus niet het geval. In alle gevallen moet jezelf gaan rekenen, en dat vindt ik niet gebruikgemakkelijk.
Oh ja?Uiteindelijk kijken we met z'n allen naar het laatste contractsperiode.
Ik denk dat het wel klopt met wat ze promoten.vuurvreter63 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:51:
Uiteindelijk kijken we met z'n allen naar het laatste contractsperiode.
Het is heel simpel, makkelijk, klik en go.
Open de app en je kunt je verbruik aflezen.
Natuurlijk zullen extra features fijn zijn, maar daar maak je het gelijk weer iets "moeilijker" mee.
De mensen die hier "klagen" dat de app zaken mist. Zijn vooral de mensen (let wel, we zitten hier op Tweakers) die meer "moeilijk" gewend zijn en graag meer en gedetailleerdere data willen. Meer willen aflezen, meer vergelijken, zelf aanpassen en en en.
Maar dan ga je dus van een makkelijk platform naar een meer complexere.
En voor ons is dat geen probleem, maar voor mijn vader (en zijn oom en collega's, mondreclame) etc, die hoeven die extra zooi allemaal niet.
Tja, je zou ook kunnen redeneren dat als je al die extra zooi niet moet je dezelfde waarden (en meer) ook kan aflezen van je digitale meter. En zelfs veel nauwkeuriger dan dat de app aangeeft (want die rond alles af tot één cijfer na de komma). En dan moet je ook niet wachten tot de servers het weer eens bijgebeend hebben (zoals vandaag weer deels het geval was).NeutraleTeun schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:23:
[...]
Maar dan ga je dus van een makkelijk platform naar een meer complexere.
En voor ons is dat geen probleem, maar voor mijn vader (en zijn oom en collega's, mondreclame) etc, die hoeven die extra zooi allemaal niet.
En je kan altijd keuzeopties toevoegen: meer voor wie meer wil en standaard minder voor wie het allemaal niet moet.
Ja, er rolt vanalles uit de app. Maar - buiten het real time inzicht - niet echt iets dat je niet (beter) vindt in de app van de netbeheerder.
Ik kan als klant, waar ik echt iets aan zou hebben, bv. nog altijd niet zien hoeveel er bv. per kwartier verbruikt werd. Dat zou wel een echte meerwaarde zijn. Nu zie ik alleen vermogens per 5 minuten voorbijkomen. En daar heb ik, buiten het mooie grafiekje, niet echt iets aan. Om dat te weten te komen moet ik alsnog in de app van de netbeheerder gaan kijken.
[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2023 18:52 ]
Het ontwikkelen, bouwen, testen, integraal onderdeel maken, etc. etc. is moeilijk.
IT is een vak, maar dat is evident bekend op dit forum lijkt mij.
Wanneer wij niet aan de vraag van de klanten kunnen voldoen gaan ze gewoon elders hoor.
Met respect, die tientallen hiero is minder belangrijk dan wij denken.
En, we hebben de keuze toch? Niet met hun eens, je kan naar een andere toch?
Je moet wel een hele grote populatie hebben of andere middel om een fabrikant te dwingen, om te switchen.
Wij bepalen dat uiteraard niet, kunnen wel vragen. De fabrikant kan het doen, heeft geen enkele verplichting (uiteraard wel bij fouten, etc.).
Maar het is niet alleen dat he. Hoe minder items, hoe minder er kapot kan gaan. Stabiteit is een groot ding. Waarom veranderen als 99% het super vindt....
[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 01-01-2023 19:10 ]
Bij welke netbeheerder is dat.??IvoB2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:31:
[...]
Om dat te weten te komen moet ik alsnog in de app van de netbeheerder gaan kijken.
Fluvius. Grafiekoverzicht per kwartier, uur, dag, week, maand, jaar - geselecteerd per piek/dal of gestapel en een grafiek met de hoogste maandpieken. Zit allemaal in de digitale meter hoor.
En wanneer je er de gratis app van de leverancier bijneemt krijg je ook nog eens voor afname en injectie een staafdiagram per uur en de prijs voor afname en injectie per dag, week, maand, jaar bij.
Weliswaar met een dag vertraging.
Wat je niet ziet in de app zijn de real time vermogens.
[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2023 23:41 ]
Idd, dat hebben de Kodak's, Nokia's,..... van deze wereld dan ook mogen ondervinden.blue eyes schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:08:
En, we hebben de keuze toch? Niet met hun eens, je kan naar een andere toch?
Dachten ook dat de wereld niet zonder hen kon en de klanten niet zo moesten zagen.
Of je biedt iets dat een ander niet heeft, een gevoelige meerwaarde of op termijn verdwijn je gewoon tussen de plooien van de tijd. Het kerkhof van de economie ligt bezaaid met eens onmisbaren.
En het is ook niet zo dat dezelfde vragen die hier regelmatig de revue passeren om rocketscience vragen. De meter zelf spuwt al die data continue uit. De app vraagt die gewoon op. Het is alleen maar wat je dan wel of niet wil tonen. Vraagt idd wat werk en aanpassingen maar niet het heruitvinden van het warm water.
En die 99% super tevredenen die niets anders meer bij willen lijkt me ook maar een cijfer ter plekke verzonnen.
Aan klanten die nooit feedback geven en in stilte naar elders vertrekken heb je als ontwikkelaar ook niet veel.
Met veel vragen kan je als producent/ontwikkelaar/verdeler - zonder enige verplichting - tenminste nog iets.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2023 19:42 ]
Ik kan niet eens de meterstanden zien in de app van Essent (wel op de website) en die komen dan minimaal pas 5 dagen nadat de maand voorbij is. Dagwaarden lopen altijd 25 uur achter.IvoB2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:31:
[...]
Tja, je zou ook kunnen redeneren dat als je al die extra zooi niet moet je dezelfde waarden (en meer) ook kan aflezen van je digitale meter. En zelfs veel nauwkeuriger dan dat de app aangeeft (want die rond alles af tot één cijfer na de komma). En dan moet je ook niet wachten tot de servers het weer eens bijgebeend hebben (zoals vandaag weer deels het geval was).![]()
En je kan altijd keuzeopties toevoegen: meer voor wie meer wil en standaard minder voor wie het allemaal niet moet.
Ja, er rolt van alles uit de app. Maar - buiten het real time inzicht - niet echt iets dat je niet (beter) vindt in de app van de netbeheerder.
Ik kan als klant, waar ik echt iets aan zou hebben, bv. nog altijd niet zien hoeveel er bv. per kwartier verbruikt werd. Dat zou wel een echte meerwaarde zijn. Nu zie ik alleen vermogens per 5 minuten voorbijkomen. En daar heb ik, buiten het mooie grafiekje, niet echt iets aan. Om dat te weten te komen moet ik alsnog in de app van de netbeheerder gaan kijken.
Ik begrijp wel dat jij op de (Belgische) piekwaarden zit te wachten maar Homewizard.nl heeft daar denk ik niet meteen aan gedacht en nu zijn ze best druk. Wie weet komt alles goed.
Als je overigens in een recente FB groep leest wat voor problemen de basis functies geven, dan denk ik dat HW er goed aan zou doen om elke volgende toevoeging in een expert modus te verstoppen.

Maar ik kan me wel inbeelden dat er veel gebruikers zijn die liever hun verbruik in kWh binnen een bepaalde periode (en dat moet daarom niet beperkt blijven tot 15 minuten) willen zien en vergelijken dan een vermogen in W iedere 5 minuten.
Commentaren op FB beschouw ik niet als een referentie van wat dan ook.
Maar zoals ik schreef, je kan idd beter een minimale standaard configuratie laten zien en meer opties via opvraagbare instellingen, desnoods in de betalende app.
Lijkt me toch ook geen hogere wiskunde om de app te laten opstarten in de NU tab ipv de DAG tab? In de NU tab zitten immers zowel de realtime gegevens (de meerwaarde) en de knoppen voor de bediening van de sockets. Geen wereldschokkende dingen maar lijkt me logischer daar mee te beginnen ipv een dagoverzicht waar je pas echt iets aan hebt als de dag voorbij is.
[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2023 20:31 ]
Geen idee, ik vind de app 'gebrekkig'.vuurvreter63 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:10:
Ik heb een SMR 4.2 meter, dat betekent voor mij, dat het gasverbruik in blokken van een uur wordt doorgegeven.
Hoe worden deze dipjes dan verklaard?
Bij mij geeft de gasmeter ook elk uur een stand door, ik zie af en toe een piekje in dat uur
Bij mij stopt het meten om 23:00 uur, dan zit de dag erop bij homewizard, je ziet dan ook geen rode lijn meer.
Eventueel gasverbruik tussen 23:00 - 00:00 uur wordt niet meegerekend, ook niet de volgende dag.
(hij heeft in 2 weken 1x een dag gehad van 24 uur)
In Home Assistant geeft ie wel de standen correct door, dus hij meet het wel.
Kan je mij die versie eens doorsturen want de mijne start echt altijd op in de Dag-tab.Gramser schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:46:
Ik heb het idee dat mijn app opstart in de weergave waarin ik ‘m heb afgesloten…?
[ Voor 20% gewijzigd door Gramser op 02-01-2023 07:05 ]
Ik krijg in Maart een WP , met aparte boiler en in April panelen via Enphase.
Ik wil graag alles meten. Ik heb op dit moment het volgende gekocht.
Een P1 meter en een 3 fase kWh meter . Nu dacht ik dat ik de 3 fase meter kon gebruiken voor de WP, maar lees net dat het als volgt gemaakt gaat worden ;
1 groep voor de buiten unit, 1 voor de binnen unit en 1 voor de boiler . Ik denk dat ik dan 3 x de 1 fase meter moet aanschaffen toch?
Kan ik dan wel die 3 fase meter gebruiken om mijn enphase instal te meten ?
Indien niet dan moet ik die terug sturen .
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat ligt helemaal aan je warmtepomp.backupdevice schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:05:
Ik heb een vraag . Ik heb dit topic al doorgelezen maar wil het toch even verifiëren.
Ik krijg in Maart een WP , met aparte boiler en in April panelen via Enphase.
Ik wil graag alles meten. Ik heb op dit moment het volgende gekocht.
Een P1 meter en een 3 fase kWh meter . Nu dacht ik dat ik de 3 fase meter kon gebruiken voor de WP, maar lees net dat het als volgt gemaakt gaat worden ;
1 groep voor de buiten unit, 1 voor de binnen unit en 1 voor de boiler . Ik denk dat ik dan 3 x de 1 fase meter moet aanschaffen toch?
Kan ik dan wel die 3 fase meter gebruiken om mijn enphase instal te meten ?
Indien niet dan moet ik die terug sturen .
Als je een split unit krijgt is het redelijk normaal dat de voeding via de buitenunit loopt, en dat de binnenunit door de buitenunit gevoed wordt.
Vaak zit er in de binnenunit een "backupelement" die een eigen (1 fase) voeding heeft.
Welk merk en type WP krijg je precies ?
En wat bedoel je met "losse boiler"
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2023 08:32 ]
Bedankt voor je reply.Grolsch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Dat ligt helemaal aan je warmtepomp.
Als je een split unit krijgt is het redelijk normaal dat de voeding via de buitenunit loopt, en dat de binnenunit door de buitenunit gevoed wordt.
Vaak zit er in de binnenunit een "backupelement" die een eigen (1 fase) voeding heeft.
Welk merk en type WP krijg je precies ?
En wat bedoel je met "losse boiler"1 die door de WP verwarmd gaat worden, of een WP boiler, en een E-boiler
Wij krijgen een Hitachi Yukati 11kW , split unit.
Qua boiler bedoel ik Idd een boiler die door de WP verwarmd gaat worden.
Dit is wat de WP installateur aangeeft aan onze Electricien
Gaat om 3 aparte groepen . Het gaat dus om de boiler, binnen -en buitenunit, 3 groepen totaal.
Kan je hier iets mee ?
[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 02-01-2023 08:42 ]
Ik ben geen Hitachi kenner, maar een 11kW Split WP is normaal gesproken (mag ik hopen voor je) een 3 fasen model.backupdevice schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:40:
[...]
Bedankt voor je reply.
Wij krijgen een Hitachi Yukati 11kW , split unit.
Qua boiler bedoel ik Idd een boiler die door de WP verwarmd gaat worden.
Dit is wat de WP installateur aangeeft aan onze Electricien
Gaat om 3 aparte groepen . Het gaat dus om de boiler, binnen -en buitenunit, 3 groepen totaal.
Kan je hier iets mee ?
De boiler wordt dan verwarmd door de WP en heeft daarvoor geen eigen voeding nodig.
Het kan zijn dat er voor legionella preventie (en als backup) een verwarmingselement in zit, deze heeft dan een eigen voeding nodig.
Ook verwacht ik dat er een backup element in de binnenunit zit, deze heeft dan ook een eigen voeding nodig.
Heb je geen exact type nummer en/of documentatie van de Hitachi
De boiler maakt niet z'n eigen hete water, dat doet de WP. Dat dus apart meten is lastig, denk ik?
Dit is zijn de exacte type nummersGrolsch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:52:
[...]
Ik ben geen Hitachi kenner, maar een 11kW Split WP is normaal gesproken (mag ik hopen voor je) een 3 fasen model.
De boiler wordt dan verwarmd door de WP en heeft daarvoor geen eigen voeding nodig.
Het kan zijn dat er voor legionella preventie (en als backup) een verwarmingselement in zit, deze heeft dan een eigen voeding nodig.
Ook verwacht ik dat er een backup element in de binnenunit zit, deze heeft dan ook een eigen voeding nodig.
Heb je geen exact type nummer en/of documentatie van de HitachiIn de installatiehandleiding zal vast en zeker vermeld staan hoe e.e.a. aangesloten wordt.
RAS4WHNPE Hitachi Yutaki 11Kw 400V R410A
RWM4N1E Solo binnendeel incl. NL bediening Full Color
DHWT-300S-3.0H2E 300L Tapwatertank + E-heater
Ik kan het zo niet duidelijk vinden in mijn snelle zoektocht op internet.backupdevice schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:14:
[...]
Dit is zijn de exacte type nummers
RAS4WHNPE Hitachi Yutaki 11Kw 400V R410A
RWM4N1E Solo binnendeel incl. NL bediening Full Color
DHWT-300S-3.0H2E 300L Tapwatertank + E-heater
Misschien dat je het ff navraagt in dit topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Misschien dat @koevlaas2 weet hoe ze zo'n Hitachi normaal aansluiten
Beetje oud maar hier vind je wel een en ander.
Android, laatste versie. Met iOS kan ik dan idd niets aanvangen.Gramser schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:04:
Ik heb de iOS-versie, maakt dat nog uit misschien..? V1.11.2(6) is mijn versie.
Als er in de binnenuit een backup element zit met een eigen voeding zal die ook van de 3 fasen automaat af moeten komen lijkt mij.Grolsch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:52:
[...]
Ik ben geen Hitachi kenner, maar een 11kW Split WP is normaal gesproken (mag ik hopen voor je) een 3 fasen model.
Heb je geen exact type nummer en/of documentatie van de HitachiIn de installatiehandleiding zal vast en zeker vermeld staan hoe e.e.a. aangesloten wordt.