Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:08:
Uiteindelijk ontvangt HW via de P1 poort eens in de zoveel tijd de meterstand. HW rekent dat dan om naar het verbruik per tijdspanne zoals dat in de grafiek getoond wordt. Bij mijn meter komt er maar eens per uur een update voor het gasverbruik. Ik lees zelf de lokale API elke 5sec uit en dan zie ik ook dat het exacte tijdstip waarop die update doorkomt soms wat wisselt (de ene keer is ie al beschikbaar bij uitlezen op het uur, de andere keer pas bij de volgende keer uitlezen). Bij jou is de update zo te zien frequenter, maar dan nog zou het best kunnen dat die piek op een of andere manier wordt uitgesmeerd over 2 uitleesperiodes en de pieken daardoor aan elkaar smelten.

Ik gok dus een combinatie van CV modulatie frequentie, slimme meter gas update frequentie, uitleesfrequentie naar HW en tijdspannes in die grafiek waardoor die pieken niet altijd accuraat getoond worden.
Ik heb een 5.0 meter en dus updates per 5 minuten. Gezien de CV maar 1x in de 15 minuten aan slaat zou dat er toch voor moeten zorgen dat je in die 15 minuten gewoon een accuraat gebruik weer kan geven. gezien er maar 1x in de 15 minute gas verbruik is zou je dus piedere 15 minuten een piek moeten zien. zelfs in de meest ongunstige situatie zou je misschien 1 hoge gevolgd door een lage piek 15 minuten later zien maar die rare blobs verdelen de data over 4-5 meetpunten en soms zelfs over een tijdspoan van meerdere uren terwijl er altijd wel stille pieken in zitten van 10 minuten waarin hij dus minimaal 1x een nul meting zal doen. Desondanks blijft dan de nul meting gewoon uit en geeft hij toch wat aan. Dat lijkt mij niet kunnen...
Ik ben nu aan het vergelijken met de API door steeds te refreshen om te kijken of de 3 cijfers achter de comma wel 10 minuten onveranderd blijven.
heb het systeem ook al uit gehad om een gas lek uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat je ziet is denk ik dat de piek soms wordt uitgesmeerd over 2 5min update intervallen. Dan heb je dus 2 hoge punten, dan een dal en dan gaat de CV weer aan, krijg je 1 of 2 hoge punten, een dal etc.

En hier en daar speelt ook warmwatervraag wellicht nog mee?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thegess
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-05 11:58
Sinds kort heb ik een P1 meter en energy socket. En ben er druk mee aan het experimenteren.
Vraagje over de eenheden in de grafieken:
Bij de grafiek van het gasverbruik is de verticale eenheid m3. Zou dat niet m3 per tijdseenheid moeten zijn? Het is namelijk een vermogen, net zoals W de eenheid is in de elektro-grafiek.
En welke eenheid is dat dan precies: m3 per uur, minuut, seconde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 19:51
Thegess schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:56:
En welke eenheid is dat dan precies: m3 per uur, minuut, seconde?
Het is M3 per uur of 1000 liters.
Zie verbruik per dag op de afbeelding (tot nu toe)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7A2iMPtCMiqzD2Cw28Z0VUKIwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hc2XG4rlpNaAbfTMJgvvA16.jpg?f=fotoalbum_large

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het laat gewoon het verbruikte aantal kuub per tijdsinterval zien. Afhankelijk van welke grafiek je bekijkt is dat tijdsinterval 5min, 1 dag, 1 week of 1 maand.

En als je dus een wat oudere meter hebt die maar één keer per uur een nieuwe gasmeterstand doorgeeft, zie je in de dag-grafiek met 5min interval dus het uurverbruik / 12, 12x herhaald over het uur.

@vuurvreter63 het is dus niet m3/uur

In tegenstelling tot de elektro grafiek(en) die het verbruik per interval omrekenen naar een gemiddeld vermogen per interval in W. Althans, voor de dag-grafiek. De overige grafieken geven het verbruik per interval aan in kWh.

[ Voor 73% gewijzigd door Orion84 op 20-12-2022 15:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 09:14
Onlangs had ik ook ineens van die pieken in mijn gas grafiek in de nacht. Ik kon die in eerste instantie niet helemaal verklaren omdat ik die de periode daarvoor niet had. Uiteindelijk bleek de slaapstand van onze Toon op 15 graden te staan en kwam de huiskamertemperatuur dus net onder de 15 graden uit waardoor de ketel telkens aansloeg om bij te verwarmen tot 15 graden.

Daarna de nachtstand op 13 graden gezet en nu in de nacht gewoon weer een flatline :X

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thegess
Bedankt voor de snelle antwoorden. Maar ik heb mijn vraag waarschijnlijk niet goed gesteld.
Het is me duidelijk dat het aantal m3's c.q .kWh dat links boven staat betrekking heeft op het cumulatieve verbruik van het tijdsinterval in de betreffende grafiek.
Mijn vraag is echter: wat is de eenheid van de verticale schaalverdeling rechts in de gasgrafiek?
Je ziet die eenheid ook verschijnen als je met de cursorlijn over de grafiek loopt. Daar staat dan m3; dat kan niet kloppen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:15
Volgens mij is dat het aantal kuub op dat moment . Dat is wat vaag, maar als je dan bekijkt hoe lang je gasverbruik die hoogte had, kun je min of meer uitrekenen hoeveel je in de periode hebt verbruikt. Een uur lang 0,05kuub, maakt een halve kuub verbruikt in dat uur (de oppervlakte van dat stukje grafiek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Thegess schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:09:
Bedankt voor de snelle antwoorden. Maar ik heb mijn vraag waarschijnlijk niet goed gesteld.
Het is me duidelijk dat het aantal m3's c.q .kWh dat links boven staat betrekking heeft op het cumulatieve verbruik van het tijdsinterval in de betreffende grafiek.
Mijn vraag is echter: wat is de eenheid van de verticale schaalverdeling rechts in de gasgrafiek?
Je ziet die eenheid ook verschijnen als je met de cursorlijn over de grafiek loopt. Daar staat dan m3; dat kan niet kloppen volgens mij.
Dat is exact waar mijn reactie over ging, de verticale schaal van de gasgrafiek is wel degelijk in m3. Die grafiek geeft geen continue flowrate of zo aan, maar simpel een reeks punten van aantal m3 per interval (dat interval is dus afhankelijk van naar welke grafiek je kijkt, voor de daggrafiek is dat 5min, wat je ook kan zien aan je cursor). In de week/maand/jaar grafieken is dat duidelijker, omdat je daar duidelijk een staaf per dag/week/maand hebt. De daggrafiek is wat dat betreft wat misleidend, omdat het een lijndiagram is, terwijl het eigenlijk gewoon het verbruik per 5 minuten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:12:
Volgens mij is dat het aantal kuub op dat moment . Dat is wat vaag, maar als je dan bekijkt hoe lang je gasverbruik die hoogte had, kun je min of meer uitrekenen hoeveel je in de periode hebt verbruikt. Een uur lang 0,05kuub, maakt een halve kuub verbruikt in dat uur (de oppervlakte van dat stukje grafiek)
Niet "op dat moment" en niet "min of meer", het is gewoon het verbruik per 5 minuten. Als dat een uur lang op 0,05m3 ligt, is dat dus 0,6m3 (0,05x12).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:20:
[...]

Niet "op dat moment" en niet "min of meer", het is gewoon het verbruik per 5 minuten. Als dat een uur lang op 0,05m3 ligt, is dat dus 0,6m3 (0,05x12).
Oh neem me niet kwalijk :+ ik had niet scherp dat dat per 5 minuten was, dat is meen ik ook afhankelijk van je type meter. Anyway, ik pleit al langer voor een soort “tijdselectie” op basis waarvan je gasverbruik per periode kunt inzien. Mijn rekenfout was niettemin schandalig…

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 20-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:22:
[...]

Oh neem me niet kwalijk :+ ik had niet scherp dat dat per 5 minuten was, dat is meen ik ook afhankelijk van je type meter. Anyway, ik pleit al langer voor een soort “tijdselectie” op basis waarvan je gasverbruik per periode kunt inzien.
Nee, HW geeft dat altijd per 5min weer in de daggrafiek. Ik had dat hierboven ook al ergens genoemd, als je meter het maar 1x per uur update, dan slaat HW dat alsnog plat door het uurverbruik door 12 te delen en die waarde voor alle 5min intervallen in dat uur te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:24:
[...]

Nee, HW geeft dat altijd per 5min weer in de daggrafiek. Ik had dat hierboven ook al ergens genoemd, als je meter het maar 1x per uur update, dan slaat HW dat alsnog plat door het uurverbruik door 12 te delen en die waarde voor alle 5min intervallen in dat uur te gebruiken.
Ik heb ‘m weer scherp O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En ja, ik zou een interval van een uur voor het gasverbruik dus ook handiger vinden (dat is het interval van mijn meter). Ik gebruik (mede daarom) de app van HW niet veel, maar heb de data via de lokale API in Splunk gegooid en daar een dashboard gebouwd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thegess
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:13:
[...]

Dat is exact waar mijn reactie over ging, de verticale schaal van de gasgrafiek is wel degelijk in m3. Die grafiek geeft geen continue flowrate of zo aan, maar simpel een reeks punten van aantal m3 per interval (dat interval is dus afhankelijk van naar welke grafiek je kijkt, voor de daggrafiek is dat 5min, wat je ook kan zien aan je cursor). In de week/maand/jaar grafieken is dat duidelijker, omdat je daar duidelijk een staaf per dag/week/maand hebt. De daggrafiek is wat dat betreft wat misleidend, omdat het een lijndiagram is, terwijl het eigenlijk gewoon het verbruik per 5 minuten is.
Bedankt voor de reactie Orion.
Het is inderdaad alleen onduidelijk in de daggrafiek. Als ik dat globaal even nareken blijkt het te kloppen wat je schrijft: de eenheid is m3 per 5 minuten. Hartelijk dank voor de opheldering.
Toch blijf ik er bij dat de verticale eenheid in deze grafiek niet juist wordt aangegeven: er staat m3 en het moet zijn m3 per 5 minuten. Overigens zou dat ook makkelijk omgerekend (en dus weergegeven) kunnen worden naar een meer hanteerbare eenheid, bijvoorbeeld m3 per uur of per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Thegess schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:53:
[...]
Toch blijf ik er bij dat de verticale eenheid in deze grafiek niet juist wordt aangegeven:
De fout zit er meer in dat het type grafiek de indruk wekt dat de horizontale as een continue tijdschaal is, maar dat is het niet, de horizontale as zijn 5min intervallen. De verticale as is het verbruik in m3.

Maar goed, het wordt een beetje muggenziften zo, belangrijkste is dat het duidelijk is wat je er uit af kan lezen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:13
Chris.nl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:31:
[...]
Ligt eraan hoe je het bekijkt, t/m nu heb ik bv 0.5kWh verbruikt, tegen 8 cent.[Afbeelding]
Je hebt zeker een punt hoor. Imo is het wel een beetje Tweakers eigen om opties te missen, waar het gros van de gebruikers wellicht al happy zijn met het product zoals het is.

Wél heb je de optie via de api een integratie te doen met Home Assistant. 'k Heb er zelf vooralsnog geen behoefte aan en vind het prima zo. In de app van Essent kan in ook naar de maand per dag kijken.
Ik blijft het een beetje een "knullig" ding vinden die Homewizard, het kost niet wat, maar het is ook niet wat (in vergelijking met andere producten) .

Wat moet je nu met onderstaande grafiek :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2fiLO7W.png

Toen ik vanochtend om 07:00 keek was het totale gasverbruik 0,00m3, dus niets noppes nada.
Deze grafiek geeft de indruk dat er bijna de gehele nacht "iets" gas verbruikt wordt.

Dan pakken we er enelogic bij, gevoed door een Youless.

Daar kunnen we exact zien dat de ketel af en toe SWW warm houdt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Ob6s1e.png

Ik kan daar gewoon zien en inzoomen dat iemand om 06.40 z'n tanden gepoetst heeft, of in ieder geval warm water heeft gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kgJ08Qj.png

Bij ons in het café hangt een bordje "kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen" maar persoonlijk betaal ik dan liever 4 tientjes extra, dan heb je tenminste echt iets waar je wat mee kunt. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt er meer op dat je HW op een of andere manier minder vaak een gas update doorkrijgt of zo? Zoals je in computerjunky in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter" kan zien kan je bij HW ook gewoon per 5 minuten zien wat je verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Grolsch schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:49:
[...]

Ik blijft het een beetje een "knullig" ding vinden die Homewizard, het kost niet wat, maar het is ook niet wat (in vergelijking met andere producten) .

[Afbeelding]

Toen ik vanochtend om 07:00 keek was het totale gasverbruik 0,00m3, dus niets noppes nada.
Deze grafiek geeft de indruk dat er bijna de gehele nacht "iets" gas verbruikt wordt.

[Afbeelding]

Ik kan daar gewoon zien en inzoomen dat iemand om 06.40 z'n tanden gepoetst heeft, of in ieder geval warm water heeft gebruikt.

[Afbeelding]

Bij ons in het café hangt een bordje "kwaliteit kost geld, rotzooi kost kapitalen" maar persoonlijk betaal ik dan liever 4 tientjes extra, dan heb je tenminste echt iets waar je wat mee kunt. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :P
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:28:
Lijkt er meer op dat je HW op een of andere manier minder vaak een gas update doorkrijgt of zo? Zoals je in computerjunky in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter" kan zien kan je bij HW ook gewoon per 5 minuten zien wat je verbruik is.
HW past een hele dikke ‘smoothing’ toe op de grafieken. In elk geval voor elektra (ik heb geen gas). Dat maakt ze bij kleine verschillen (of grote pieken maar heel kort qua tijd) onbruikbaar. Voor nauwkeurige data trek ik grafieken uit Homey insights (waar de HW ook aan gekoppeld zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zowel gas als stroom is per 5min. in de daggrafiek van de HW app. Stroom wordt getoond als gemiddeld W over 5 minuten. Dat kan denk ik wel frequenter, om korte pieken duidelijker te zien, maar dan moet je de boel inderdaad zelf gaan uitlezen via de api.

Gas is aantal m3 verbruik per 5 minuten (frequenter leveren zelfs moderne slimme meters dat ook niet aan geloof ik?). Dat kan dus een stuk gedetailleerder dan wat @Grolsch laat zien. Zijn grafieken van de Youless geven ook maar eens per 5min een datapunt. Waarom zijn HW grafiek niet dat detail laat zien is een goede vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 00:46
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:43:
Zowel gas als stroom is per 5min. in de daggrafiek van de HW app. Stroom wordt getoond als gemiddeld W over 5 minuten. Dat kan denk ik wel frequenter, om korte pieken duidelijker te zien, maar dan moet je de boel inderdaad zelf gaan uitlezen via de api.

Gas is aantal m3 verbruik per 5 minuten (frequenter leveren zelfs moderne slimme meters dat ook niet aan geloof ik?). Dat kan dus een stuk gedetailleerder dan wat @Grolsch laat zien. Zijn grafieken van de Youless geven ook maar eens per 5min een datapunt. Waarom zijn HW grafiek niet dat detail laat zien is een goede vraag.
Sneller leveren meters inderdaad niet aan, smoothing doen we niet anders dan gemiddeld per 5 minuten meten, verder niets. Grafiek hierboven lijkt van een oudere meter die maar eens per uur update. Elk gas punt die de slimme meter ontvangt wordt door ons geplot, hier zit verder geen smoothing of iets dergelijks op, behalve als je wifi er langere tijd uit ligt is gas gespreid over de missende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je grafiek is erg grof idd, mijne ziet er iets anders uit. Ter reactie op jou voorbeeld, Ik heb 6:25u even m'n kop onder de warme kraan gestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b2fiV0MOKEN1Gp2BySIqW-nmeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpvLeykKYgge9Sg1UFf2IcFz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou de resolutie van jou grafiek ook ballen vinden en er vier tientjes meer voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:35
Hallo,
Ik wil de puls export gaan gebruiken op de SDM230.
De beschrijving geeft aan 2000 puls (standaard) echter ook 1000/100/10 puls
Hoe kun je dit wijzigen van de standaard 2000 puls naar bijv. 1000 puls export

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:49:
behalve als je wifi er langere tijd uit ligt is gas gespreid over de missende tijd.
Dan verwacht ik een horizontale lijn maar dat lijkt ook niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnnqdFKl1C8Oc_aPYLKReBXO62A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cOjVhqdYXVO52sJuqV4Gn9h4.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 06:17
Dankzij de watermeter ontdekt dat mijn toilet defect was en bleef lopen. Toen dat gemaakt was bleef er nog water lopen, bleek ook nog de inlaatcombinatie van de cv-ketel defect te zijn. En ik maar denken dat er niet goed gekalibreerd was.
Metertje heeft zijn geld nu al opgeleverd!

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:28
Ik heb hier een 1-fase kWh meter voor zonnepanelen die eerst prima functioneerde maar wel opwek gaf in de nacht ca. 30watt constant.

Paar dagen terug heeft de meter even goed gewerkt zonder opwek in de nacht. Echter doet de meter nu niks meer. Omvormer geeft 100watt opwek aan, HW kWh-meter geeft 0w aan.

Ik vermoed een defect en heb een ticket bij HW aangemaakt. Maar mocht iemand toch nog iets weten dan hoor ik dat graag.

[ Voor 14% gewijzigd door aGraPusher op 22-12-2022 23:25 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfloor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11-2024
Bij mij valt de webserver/API toegang uit, HomeAssistant kan hem daardoor niet uitlezen. De App op mijn Smartphone communiceert er blijkbaar nog wel mee, want die blijft het doen.
Stroom eraf en weer erop, dan werkt alles weer ok, vreemd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Mijn collega's sinds kort een P1 meter, had er nog nooit van gehoord eigenlijk dus ik via Vattenfal Exclusief er ook 1 besteld en gisteravond geinstalleerd. Mooie manier om inzicht in actueel verbruik te hebben.

Ik heb een voldoende nieuwe meter dat ik live stroomverbruik kan zien en iedere 5 minuten gasverbruik.

Nu het volgende: de verwarming staat sinds gisteravond op 15, de thermostaat in de kamer geeft 16 graden kamertemperatuur aan dus de verwarming doet niks. Ik heb vandaag nog geen warm water of verwarming gebruikt en toch zit ik vandaag al op 0.1m3. Het zijn ook continue piekjes en als ik dat vergelijk met mijn collega's is dat veel meer continue verbruik dat ook nog eens veel lager is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6oWSBHelymDhU72C8cp_3DQQwg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8ZAwRa4U6Ere4JKvzx69o0s.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 11:51
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:05:
Mijn collega's sinds kort een P1 meter, had er nog nooit van gehoord eigenlijk dus ik via Vattenfal Exclusief er ook 1 besteld en gisteravond geinstalleerd. Mooie manier om inzicht in actueel verbruik te hebben.

Ik heb een voldoende nieuwe meter dat ik live stroomverbruik kan zien en iedere 5 minuten gasverbruik.

Nu het volgende: de verwarming staat sinds gisteravond op 15, de thermostaat in de kamer geeft 16 graden kamertemperatuur aan dus de verwarming doet niks. Ik heb vandaag nog geen warm water of verwarming gebruikt en toch zit ik vandaag al op 0.1m3. Het zijn ook continue piekjes en als ik dat vergelijk met mijn collega's is dat veel meer continue verbruik dat ook nog eens veel lager is

[Afbeelding]
Je ketel in Comfort mode ipv ECO mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ZFLaSH werd door mijn collega's hier ook al gesuggereerd, zou ik moeten bekijken als ik thuis ben. Echter als ik warm water wil hebben in de keuken moet de kraan 2-3 minuten voluit lopen voor er warm water komt, dus lijkt me niet eigenlijk...

Het gaat om een aan/uit Atag ketel uit 2015, type is me zo ff niet bekend, A-serie dacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 23-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 11:51
Comfort mode bij mij was inderdaad de warmetwisselaar op temperatuur houden. Dat kostte me ongeveer 0,7m3 per dag. die keuze was hier vrij snel gemaakt om dat uit te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:18
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:23:
@ZFLaSH werd door mijn collega's hier ook al gesuggereerd, zou ik moeten bekijken als ik thuis ben. Echter als ik warm water wil hebben in de keuken moet de kraan 2-3 minuten voluit lopen voor er warm water komt, dus lijkt me niet eigenlijk...

Het gaat om een aan/uit Atag ketel uit 2015, type is me zo ff niet bekend, A-serie dacht ik.
de comfort functie houdt in principe alleen je warmtewisselaar in je CV ketel warm. de 2-3 minuten lopen kan ook door lengte van CV ketel naar keuken komen

de piekjes lijken inderdaad door "comfort" functie te komen, ik had exact hetzelfde patroon bij mijn remeha.

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 23-12-2022 09:27 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Toby-Wan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:26:
[...]

de comfort functie houdt in principe alleen je warmtewisselaar in je CV ketel warm. de 2-3 minuten lopen kan ook door lengte van CV ketel naar keuken komen
Hoeveel kilometer leiding moet dat dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn jaarlijks verbruik vorig jaar was ik dacht 500kuub, dus veel verbruik ik toch al niet. Als Comfort mode uit betekent dat ik nog meer water weg moet laten lopen als ik warm water nodig heb dan laat ik dat mooi aan staan.

@Toby-Wan Een appartement van 82m2 met ketel op bovenverdieping? Zal geen 15 meter buis tussen zitten gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:05:
Wat kost ie bij Vattenfall?
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:28:
Als Comfort mode uit betekent dat ik nog meer water weg moet laten lopen als ik warm water nodig heb dan laat ik dat mooi aan staan.
Waarom?
Energie is veel duurder dan water..

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-12-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:28:
[...]

Wat kost ie bij Vattenfall?

[...]

Waarom?
Energie is veel duurder dan water..
€ 32,25 maar met de punten die ik gespaard had 5 euro :P

Omdat als ik ff snel een koekenpan wil afwassen ik geen zin heb om 5 minuten te gaan staan wachten op heet water.

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 23-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:30:
Omdat als ik ff snel een koekenpan wil afwassen ik geen zin heb om 5 minuten te gaan staan wachten op heet water.
Kan me niet voorstellen dat het nog langer dan 2 - 3 minuten zou duren.. waarom test je het niet even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mannen overdrijven altijd toch :P

Ik zal er eens de timer naast leggen, het duurt heel erg lang voor het van koud naar lauw gaat, van lauw naar warm duurt dan ook nog even, en voor ik heet water heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:18
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:43:
Mannen overdrijven altijd toch :P

Ik zal er eens de timer naast leggen, het duurt heel erg lang voor het van koud naar lauw gaat, van lauw naar warm duurt dan ook nog even, en voor ik heet water heb....
Als het 2-3 minuten duurt, zou ik een Quooker / keukenboiler plaatsen, heb je nagenoeg direct warm water
In mijn ervaring, het niet warm houden van de warmtewisselaar in de CV ketel (ECO) scheelt 10 seconden t.o.v. het wel warmhouden (COMFORT), dus op 2-3 minuten is het verwaarloosbaar.. :+

Overigens 15m ben je zomaar kwijt, aangezien het nooit via de kortste weg gaat

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 23-12-2022 10:01 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Laatst online: 11-06 13:46

Bravo

Second Best

Helaas heb ik een watermeter die nog steeds af en toe 'spookverbruik' meet. Hierbij een screenshot met een nachtje vaatwasser aan.
Via de chat wordt herhaalt dat de watermeter goed gemonteerd moet zijn en dat je hem opnieuw moet kalibreren, maar dit heeft het euvel nog niet verholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPNvxiC6crKQwbH5ywQhDv-Ncgs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SifrWBrqrt5PoEpTbNryJCIP.png?f=fotoalbum_medium
De watermeter zelf geeft een stand van 14.55x aan (over de levensduur).
Niemand die dit ook heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 23-12-2022 10:12 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bigfloor schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:12:
Bij mij valt de webserver/API toegang uit, HomeAssistant kan hem daardoor niet uitlezen. De App op mijn Smartphone communiceert er blijkbaar nog wel mee, want die blijft het doen.
Stroom eraf en weer erop, dan werkt alles weer ok, vreemd hoor.
Dat de HomeWizard app blijft werken is niet vreemd, die gebruikt die API namelijk niet, maar haalt de data van de servers van HomeWizard (waar de HW apparaten hun data naar toe sturen).

Blijkbaar heeft je apparaat dus zelf ook nog wel netwerk en internetverbinding, maar is de lokale api om een of andere reden niet bereikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 12:18
[...]

Ff de waterkoker aan en een afwasteiltje. En geen extra waterverbruik, en niet 2-3-4 euro per dag aan gas om onzinnig de warmtewisselaar op temperatuur te houden. Kost je 2 minuten, maar dat kost het nu ook al om warm water te krijgen :P
Douchen> douche aan voor je uit gaat kleden
Ik verbruikte tot afgelopen mei 0.5m3 per dag om de wisselaar warm te houden. Ofwel 180 m3 per jaar. Nou, dan wacht ik wel even op de waterkoker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bravo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:11:
Helaas heb ik een watermeter die nog steeds af en toe 'spookverbruik' meet. Hierbij een screenshot met een nachtje vaatwasser aan.
Via de chat wordt herhaalt dat de watermeter goed gemonteerd moet zijn en dat je hem opnieuw moet kalibreren, maar dit heeft het euvel nog niet verholpen.
Zou handig zijn als je de gemeten meterstand in de grafiek in een tooltip zou kunnen zien, dan zou je kunnen controleren of die klopt en wat mogelijk de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:05:
[...]

Zou handig zijn als je de gemeten meterstand in de grafiek in een tooltip zou kunnen zien, dan zou je kunnen controleren of die klopt en wat mogelijk de oorzaak is.
Hierbij de uitsnede van alleen de nacht met tooltip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7SO3A0S8xyXtlTx2qpOxauZ8Pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RGmfulVzXwFVgcqsaRmf5DjW.png?f=user_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat is het verbruik op dat tijdstip, ik bedoelde de echte totale meterstand zoals je die ook zelf zou kunnen aflezen op de watermeter. Iets dat de grafieken momenteel niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 23:44
Bravo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:11:
[Afbeelding]
De watermeter zelf geeft een stand van 14.55x aan (over de levensduur).
Niemand die dit ook heeft?
En je weet zeker dat het meteretje op de fysieke water meter stil staat?

Zo'n 2 jaar geleden toen wij hier de woning hebben verbouwd, zijn waterleidingen vervangen ivm aanleg nieuwe keuken. Het viel mij toen op dat onze water meter (het tandwieltje) soms een klein beetje schokkend doorliep, terwijl er nergens een lek was of water verbruikt werd. Blijkbaar zat er ergens lucht in de leidingen, een andere verklaring konden wij er namelijk niet voor vinden na wat ge-google over dit euvel.

Wat toen hielp was iedere waterleiding even goed door laten lopen. Wellicht heb je ergens in huis een plek waar je vrijwel nooit water verbruikt, goed om die kranen even een keer open te zetten.

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Toby-Wan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:58:
[...]
Overigens 15m ben je zomaar kwijt, aangezien het nooit via de kortste weg gaat
Klopt, je zit vlug aan een aantal meter. Hier staat de douche bv. in de kamer naast de boiler maar de leiding moet van de bovenkant van de boiler 2 meter omlaag, vervolgens 1 meter naar het collectorpunt, dan 1,8 meter onder de vloer van de badkamer door en dan terug 2 meter omhoog tot aan de dochekop. Zit je al aan 7 meter tussen twee aanpalende kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:12:
Dat is het verbruik op dat tijdstip, ik bedoelde de echte totale meterstand zoals je die ook zelf zou kunnen aflezen op de watermeter. Iets dat de grafieken momenteel niet ondersteunen.
Ah, sorry, dan had ik het verkeerd begrepen.
De watermeterstand wordt wel in de watermeter bijgehouden en aangeboden in de API:
"total_liter_m3":43.685
JorzoR schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:13:
[...]

En je weet zeker dat het meteretje op fysieke water meter stil staat?

Zo'n 2 jaar geleden toen wij hier de woning hebben verbouwd, zijn waterleidingen vervangen ivm aanleg nieuwe keuken. Het viel mij toen op dat onze water meter (het tandwieltje) soms een klein beetje schokkend doorliep, terwijl er nergens een lek was of water verbruikt werd. Blijkbaar zat er ergens lucht in de leidingen, een andere verklaring konden wij er namelijk niet voor vinden na wat ge-google over dit euvel.

Wat toen hielp was iedere waterleiding even goed door laten lopen. Wellicht heb je ergens in huis een plek waar je vrijwel nooit water verbruikt, goed om die kranen even een keer open te zetten.
Momenteel wordt het waterverbruik 'goed' uitgelezen, de reden dat ik deze heb aangeschaft is omdat de watermeter op een onmogelijke plek hangt om fysiek uit te lezen (uiterste hoek onder de vloer in een trapkast).
Dank voor de tip van het bewegende metertje, mocht ik het weer eens zien zal ik weer onderin de trapkast kruipen.
Ik zie terug dat als er een nieuwe watervraag is geweest het gedrag weer goed wordt, dus misschien heb ik een zenuwachtig metertje wat heen en weer tikt?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfloor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11-2024
Orion84 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:15:
[...]

Dat de HomeWizard app blijft werken is niet vreemd, die gebruikt die API namelijk niet, maar haalt de data van de servers van HomeWizard (waar de HW apparaten hun data naar toe sturen).

Blijkbaar heeft je apparaat dus zelf ook nog wel netwerk en internetverbinding, maar is de lokale api om een of andere reden niet bereikbaar.
Precies, vreemd gedrag dus, zou het fijn vinden als er in ieder geval een 'reboot' optie via de App zou zijn.
(en wil wel eens weten wat/waarom dit mis gaat)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• computerjunky
Na een week of 2 gebruik heb ik naast een volledig onbruikbare grafiek omdat er "afgrond" word doordat de het verbruik in een fancy uitziend maar functioneel nutteloos grafiekje geplempt word nog een nieuwe ergernis.

De weergave van de standen voor de dag en week. Deze zouden zeker beter worden als we een 2de cijfer achter de comma gaan weergeven. er word met 3 cijfers achter de comma data opgehaald maar we krijgen er maar 1 wat tot hele rare en onjuiste afrondingen leid van tot wel 4.99%

Verder zou ik ook graag zien dat deze vloeiende grafieken gewoon optioneel worden en we staaf grafieken krijgen met daarin het verschil ten opzichte van de vorige meting. dan heb je veel betere data als een gold grafiek die data afrond.
Gister zette ik bijvoorbeeld de waterkoker aan (3200W) plus de oven stond voor te verwarmen (1800W) en het "idle" verbruik op het moment ervoor stond op 231 watt maar de grafiek gaf maar 2400 watt aan als piek waar je dus helemaal niets mee kan. Zelfs als ik de start tijd van de piek en de eind tijd van de piek naast enkaar leg en dat op wat voor manier dan ook probeer te berekenen kon ik nooit uit op het werkelijke verbruik in watts die een watt meter aan geeft. Kortom onbruikbare data door inaccurate metingen en dat terwijl er een polling rate van 1 seconde is en de exacte data dus beschikbaar is.

Het apparaatje werkt prima maar echt waar de software laat een HOOP te wensen over. Een 10 voor het apparaatje maar een 4.5 voor de software functionaliteit. Het heeft me vooralsnog meer ergernis als nuttige data opgeleverd.

Volgens mij zit er ook een bug in de app. Als ik de app vast pin of op de achtergrond open laat en wat anders ga doen op de telefoons (heb er 3 met alle 3 hetzelfde euvel) en terug ga naar de app zit hij vaak compleet vast en update niet meer. Ik moet dan de app geforceerd sluiten (wegswipen) en opnieuw starten wil hij weer wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:24:
De weergave van de standen voor de dag en week. Deze zouden zeker beter worden als we een 2de cijfer achter de comma gaan weergeven. er word met 3 cijfers achter de comma data opgehaald maar we krijgen er maar 1 wat tot hele rare en onjuiste afrondingen leid van tot wel 4.99%
Is al meermaals, o.a. door mezelf, aangehaald maar HW ziet dat anders. :)
Zij gaan er vanuit dat Jan Modaal zenuwachtig wordt van meer dan 1 cijfer na de komma en dan het overzciht dreigt te verliezen (of zoiets). Zelf denk ik dat het hen dan weer meer serverruimte kost (?).

Zelf vind ik het ook niet logisch dat de app blijkbaar standaard altijd opstart in de dagtab maar dat je de sockets alleen kan bedienen in de nutab. Of mis ik ergens een functie?
Mij zou het, vanuit het standpunt van de gebruiker, logischer lijken dat de bediening van de sockets direct toegankelijk is vanuit de tab waarin de app opstart.

Vanuit het standpunt van een Belgische gebruiker (geen idee wat gangbaar is in NL) zou ik het overigens ook logischer vinden dat de maandtab wordt weergegeven in dagen en niet in weken. Ik ken niemand in België die, om data te vergelijken, zijn maand in weken indeelt ipv dagen.

Wat betreft het gebruik zelf van de app is er wel al wat vooruitgang. Maanden na de eerste iinstallatie kon ik zelfs niet gewoon tussen tabs wisselen zonder telkens de app te moeten afsluiten en heropstarten. Na de laatste (of voorlaatste) update is dat euvel verdwenen. _/-\o_
Was dus ook duidelijk een issue binnen de app en geen probleem van de hardware waarop ik de app gebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:38:
[...]

Is al meermaals, o.a. door mezelf, aangehaald maar HW ziet dat anders. :)
Zij gaan er vanuit dat Jan Modaal zenuwachtig wordt van meer dan 1 cijfer na de komma en dan het overzciht dreigt te verliezen (of zoiets). Zelf denk ik dat het hen dan weer meer serverruimte kost (?).

Zelf vind ik het ook niet logisch dat de app blijkbaar standaard altijd opstart in de dagtab maar dat je de sockets alleen kan bedienen in de nutab. Of mis ik ergens een functie?
Mij zou het, vanuit het standpunt van de gebruiker, logischer lijken dat de bediening van de sockets direct toegankelijk is vanuit de tab waarin de app opstart.

Vanuit het standpunt van een Belgische gebruiker (geen idee wat gangbaar is in NL) zou ik het overigens ook logischer vinden dat de maandtab wordt weergegeven in dagen en niet in weken. Ik ken niemand in België die, om data te vergelijken, zijn maand in weken indeelt ipv dagen.

Wat betreft het gebruik zelf van de app is er wel al wat vooruitgang. Maanden na de eerste iinstallatie kon ik zelfs niet gewoon tussen tabs wisselen zonder telkens de app te moeten afsluiten en heropstarten. Na de laatste (of voorlaatste) update is dat euvel verdwenen. _/-\o_
Was dus ook duidelijk een issue binnen de app en geen probleem van de hardware waarop ik de app gebruik.
Ze kunnen het altijd optioneel maken. Dan is het voor de meeste mensen 1 cijfer maar voor de rest is er de optie. Ik snap niet waarom bedrijven allergisch zijn voor opties. Het ruikt vooral naar bang zijn alsof de door hun gekozen default toch niet juist was.

Wat betreft tabs exact hetzelfde waarom niet een optie die ons de default tab laat kiezen? Kleine moeite en iedereen is blij.

En ja maand in weken slaat werkelijk nergens op. Ik heb toch al de week grafieken. Ik geloof niet dat iemand daar ook maar iets aan heeft op het maand totaal na. Maar wederom laat ons kiezen. Desnoods met telemetrie waardoor ze kunnen zien wat mensen liever zien want dat inzicht hebben ze hard nodig.

Het is ergens bizar dat anno 2022 er nog steeds zo goed als geen bedrijf is die doet wat de consument wil en ze zelf maar hun eigen weg inslaan qua software en vaak goede hardware verpesen door brakke ondoordachte software terwijl er mega community's zijn die aan kunnen geven wat beter is.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 23-12-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ze kunnen het altijd optioneel maken. Dan is het voor de meeste mensen 1 cijfer maar voor de rest is er de optie. Ik snap niet waarom bedrijven allergisch zijn voor opties. Het ruikt vooral naar bang zijn alsof de door hun gekozen default toch niet juist was.
Was ook mijn voorstel, desnoods optie(s) alleen in betalend abo.
Nu zie ik persoonlijk ook geen enkele meerwaarde voor de betalende abo.
Maar als er geen grote vraag naar is dan is er voor een verkoper ook geen incentive om er iets aan te doen en moet je als gebruiker je daar (voorlopig) bij neerleggen.
Wat betreft tabs exact hetzelfde waarom niet een optie die ons de default tab laat kiezen? Kleine moeite en iedereen is blij.
Idem als voorgaande. Meer opties is waarschijnlijk ook meer ontwikkelingskosten.
En ja maand in weken slaat werkelijk nergens op. Ik heb toch al de week grafieken. Ik geloof niet dat iemand daar ook maar iets aan heeft op het maand totaal na. Maar wederom laat ons kiezen. Desnoods met telemetrie waardoor ze kunnen zien wat mensen liever zien want dat inzicht hebben ze hard nodig.
Idem als voorgaande => te weinig vraag is geen incentive om iets te veranderen.
Het is ergens bizar dat anno 2022 er nog steeds zo goed als geen bedrijf is die doet wat de consument wil en ze zelf maar hun eigen weg inslaan qua software en vaak goede hardware verpesen door brakke ondoordachte software terwijl er mega community's zijn die aan kunnen geven wat beter is.
Bwa, toch goede ervaringen met een bedrijf zoals Victron en ze hebben zelfs een community waar kort op de bal wordt gespeeld. Maar dan zit je wel niet meer te vissen in de klantenkring rond de 30 €. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
FastFred schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:28:
Mijn jaarlijks verbruik vorig jaar was ik dacht 500kuub, dus veel verbruik ik toch al niet. Als Comfort mode uit betekent dat ik nog meer water weg moet laten lopen als ik warm water nodig heb dan laat ik dat mooi aan staan.

@Toby-Wan Een appartement van 82m2 met ketel op bovenverdieping? Zal geen 15 meter buis tussen zitten gok ik zo.
Koud water kost zo goed als niets gas daarentegen... Het verschil is echt minimaal. Eco mode is een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
[...]

€ 32,25 maar met de punten die ik gespaard had 5 euro :P

Als dat zo lang duurt dan is er iets niet goed in je systeem. het duurt letterlijk 10 seconden bij mij. Overigens was ik gewoon koud af. Werkt net zo goed en is nog goedkoper. Afdrogen is lastiger maar daar heb ik een afdruiprek en de lucht voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
@HomeWizard_NL
Wordt de Energie socket ook nog met een pen-aarde op de markt gebracht, want nu koop ik ze om deze reden niet aan?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/x8XrP0Ow6yDn/29lQGK/550x460.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 19:51
Moris schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:06:
@HomeWizard_NL
Wordt de Energie socket ook nog met een pen-aarde op de markt gebracht, want nu koop ik ze om deze reden niet aan?

[Afbeelding]
Bezoek ff de website om een antwoord op je vraag te krijgen, ik had het zo gevonden |:(

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:28
@HomeWizard_NL

[Afbeelding]
https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/5954005-hoe-installeer-je-de-wi-fi-energy-socket

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@HomeWizard_NL

[Afbeelding]
De HW socket heeft zowel randaarde als penaarde.
Aan de inplugzijde op het sstopcontac een opening voor de penaarde en randaarde.
Aan de zijde waar je de AC-verbruiker insteekt randaarde (maar iedere stekker van een AC verbruiker met aarding heeft tegenwoordig zowel penaarde als randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
IvoB2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:03:
[...]

De HW socket heeft zowel randaarde als penaarde.
Aan de inplugzijde op het sstopcontac een opening voor de penaarde en randaarde.
Aan de zijde waar je de AC-verbruiker insteekt randaarde (maar iedere stekker van een AC verbruiker met aarding heeft tegenwoordig zowel penaarde als randaarde.
Een stopcontact met randaarde zoals de HomeWizard Energy Socket is in België verboden.
Zie de voorschriften KLIK van een van de keuringinstanties van België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zal je een ander moeten kopen.

De HW stekker zelf is voorzien voor gebruik op een vast stopcontact met pen-aarding op de VASTE aansluiting.
Het stekkerblok op zicht is enkel voorzien van rand-aarding voor de NIET vaste aanskluiting,

De aarding is dus steeds verzekerd.
De losse socket is eveneens voorzien van een CE keurmerk.

[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Moris schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:00:
[...]

Een stopcontact met randaarde zoals de HomeWizard Energy Socket is in België verboden.
Dat gaat alleen over de vaste installatie toch?

Tenzij je nog apparaten hebt met enkel penaarde maakt het functioneel ook niets uit. De homewizard geeft de penaarde van het stopcontact in je muur gewoon door naar de randaarde aan het ontvangende eind van de Energy Socket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moris schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:00:
[...]

:F Als de EU toch eens ergens iets kon doen...
Maar goed, dit gaat over wandcontactdozen, niet over apparaten die je in die wandcontactdozen stopt. Je mag ook zonder problemen een stekkerblok met randaarde gebruiken in België.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, een keuringsorganisme, ook in België, en het AREI (NEN in NL) gaat over de VASTE elektrische installatie.
Het stopcontact moet dus, in België, van een penaarde voorzien zijn.
En de stekker (want meer is de HW socket niet) is voorzien van een gat voor de Belgische penaarde en van twee clips voor de NL randaarde. Is dus een CE gekeurde universele stekker. Geen vast stopcontact dat onder keuringstoezicht van de vaste installaties valt.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
@HomeWizard_NL

[Afbeelding]
Liever een Perilex variant! Hoeveel mensen hebben wel niet deze stekker op de kookplaat en willen deze graag meten ;)

Ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
blue eyes schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:49:
[...]

Liever een Perilex variant! Hoeveel mensen hebben wel niet deze stekker op de kookplaat en willen deze graag meten ;)

Ik wel!
Kookplaat zit op een aparte groep, dus je kan die ook in je meterkast meten met een kWh meter. Kost wel wat meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Geen ruimte meer daar - heb er al 3 gekocht en geïnstalleerd. Heb liever dat HW een stekker variant op de markt brengt. Maar ja, daar zal geen omzet in zitten, teveel ontwikkelkosten.

Overigens heb ik een 7,4 kWh kookplaat, dus en dubbele groep....

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 23-12-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:09
blue eyes schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:49:
[...]

Ik wel!
Even belangstellend, waarom zou je een kookplaat willen meten? Er valt weinig op te besparen en via je P1 pik je dat verbruik er zo wel uit. Of wil je gewoon ALLES meten?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lschaap
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 11:12
Homewizard gebruikers groep op Facebook.

https://www.facebook.com/groups/665617771740765/?ref=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:18
Is de meting van de watermeter 100% accuraat?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/v1v7RM7J/Screenshot-20221224-082131-nl-homewizard-android-energy.jpg

Zo ja, dan moet ik eens gaan denken waar dit vandaan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 16:18

paradoXical

The ParadoX

Iemand met een google pixel 6 pro die problemen heeft met de Homewizard app? Zodra ik statistieken wil openen switched mijn toestel naar landscape, en weer terug naar portait en blijft dat geintje eindeloos herhalen. Ik moet dan de app killen.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:23:
Is de meting van de watermeter 100% accuraat?

[Afbeelding]

Zo ja, dan moet ik eens gaan denken waar dit vandaan kan komen.
Bij mij heeft de watermeter in ca. 3,5 maand slechts een afwijking van 0,5 l laten zien. En dat is waarschijnlijk gewoon een afleesdingetje (laatste getal analoge teller was half versprongen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als de daggrafiek om 06:00 82 W laat zien, betekent dat dan dat tussen 05:57:30 en 06:02:30 gemiddeld 82 W is verbruikt?
Of is het tussen 05:55 en 06:00? Of juist tussen 06:00 en 06:05?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GoEV6 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:02:
[...]

Kookplaat zit op een aparte groep, dus je kan die ook in je meterkast meten met een kWh meter. Kost wel wat meer...
Een installatieautomaat met ingebouwde wifi meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Skynett schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:54:
[...]

Even belangstellend, waarom zou je een kookplaat willen meten? Er valt weinig op te besparen en via je P1 pik je dat verbruik er zo wel uit. Of wil je gewoon ALLES meten?
Yep - ik wil zo goed als alles meten. Maar idd het is niet nodig. wel leuk.

Ik heb veel Fibaro stekkers in huis. Deze ben ik aan het verkopen en kan er dan zonder bijleggen een HW voor terughalen. Financieel is het dus geen investering meer.

Mooiste is alles in 1 app te hebben. `Of de HW nu het handigst is? Verre van, maar even snel, via GSM wel handig.

Nu heb ik de belangrijkste zaken die ik wil meten achter een HW zitten, overige NEO en Fibaro.
Grote nadeel van de HW is de lompheid. Kijk maar eens naar de Fibaro, kan veel meer, veel kleiner, maar ook veel en veel duurder.
Ik heb onder de keuken stopcontacten zitten waar ik geen 2 stuks HW naast elkaar kan monteren, domweg te groot formaat :( (raar stekkerblok idd :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Maasluip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:12:
[...]

Een installatieautomaat met ingebouwde wifi meter!
Het zijn 2 groepen, kan je die met 1 automaat meten? Afgezien dat ik geen ruimte meer heb in de kast en niet weer ga uitbreiden.

- SMA Zonnepanelen
- Enphase zonnepanelen, incluis Enphase q-relais (relais alleen al 6 eenheden groot :( )
- Warmtepomp
- WTW groep
- 1 ICT groep
- 2 Audio groepen
- Oplaad paal
- kookplaatgroep
- Quooker groep
- Washok groep
- Garage groep
Plus nog 6 reguliere groepen voor het hele huis, lampen, etc

Ik zou eigenlijk naar 3*35 moeten, echt op het randje. Maar ja, als goede burger het hele huis en autopark electrisch gemaakt ;)

Kortom, ik wil dit graag meten.
Aantal zaken heb ik een HW 3 fase meter voor gekocht, overige via de stekkers.
En dan is HW wat beperkt in data (voor iemand die niet zelf kan programmeren). Download functionaliteit is niet handig met de huidige inrichting.
Maar goed, ik ben een van de weinigen die dat zo wil weten, is voor HW logischerwijs geen item om tijd en geld in te steken - eerst de generieke zaken voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blue eyes schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:29:
[...]

Het zijn 2 groepen, kan je die met 1 automaat meten? Afgezien dat ik geen ruimte meer heb in de kast en niet weer ga uitbreiden.
Kookgroep. Nee, daar heb je twee SDM230's voor nodig. In feite zijn het twee afzonderlijke groepen die fysiek aan elkaar gekoppeld zijn zodat ze bij overbelasting van één groep allebei uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Precies, dus 2 meters.... totaal niet handig, sowieso al niet omdat HW dit zelf niet kan combineren en als 2 grafieken laat zien die ik ook afzonderlijk moet downloaden.
Wel de 1 Fase meter versie, die is wat goedkoper, 50 euro pst oid?

Daarom de stekker wens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:29:
Ik zou eigenlijk naar 3*35 moeten, echt op het randje. Maar ja, als goede burger het hele huis en autopark electrisch gemaakt ;)
Nee, je moet het zo maken dat zaken als autoladers en quooker uitgaan indien nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 18:29
NOOB vraagje wat ik niet (duidelijk) terug zie,

kan/mag je een HomeWizzard App op 2 mobieltjes zetten?

Ik las ergens dat je slecht éénmalig de app kan activeren?

tia

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:57:
[...]

Nee, je moet het zo maken dat zaken als autoladers en quooker uitgaan indien nodig. ;)
Randje is meer op de totaliteit aan mogelijke opwek, piek momenten, van alle panelen. Die schuurt op het randje..... (50 panelen).

HW maakt het wel goed inzichtelijk wat je verbruik is. Soms ook verbaasd hoe weinig.

Al heb je maar 1 stekker, die verdien je altijd wel terug. Zeker met de huidige prijzen, mensen zoude die 30 euro altijd moeten investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hansieo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:28:
Waar dan?
Volgens mij kan en mag dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:39:
[...]

Waar dan?
Volgens mij kan en mag dat gewoon.
dank voor de snelle input, ik ga er een bestellen. (y)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 09:36
Hansieo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:28:
NOOB vraagje wat ik niet (duidelijk) terug zie,

kan/mag je een HomeWizzard App op 2 mobieltjes zetten?

tia
Via instellingen/mijn huis/ kun je een gebruiker toevoegen die dan de app op zijn of haar eigen telefoon gebruikt en daar ook alles kan instellen en/of bedienen en uiteraard aflezen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Ik heb gewoon 1 account op 3 telefoons en een pc geactiveerd dus dat is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
blue eyes schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:33:
[...]
Al heb je maar 1 stekker, die verdien je altijd wel terug. Zeker met de huidige prijzen, mensen zoude die 30 euro altijd moeten investeren.
Het is een leuke hobby en meten is weten en je kan ermee schakelen maar van de investering heb ik nog geen euro terugverdiend hoor. :)
Het schakelen deed ik voorheen gewoon met een knop op de stekkerblok (waar nodig). En die had vanaf uitgeschakeld dan ook 0W verbruik terwijl de socket wel stroom blijft verbruiken. En de Wifi kan "s nachts ook niet meer uit als je continue wil meten.
Dus eigenlijk is mijn stroomverbruik door het gebruik van sockets licht gestegen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:53:
Als de daggrafiek om 06:00 82 W laat zien, betekent dat dan dat tussen 05:57:30 en 06:02:30 gemiddeld 82 W is verbruikt?
Of is het tussen 05:55 en 06:00? Of juist tussen 06:00 en 06:05?
Volgens mij laat de daggrafiek geen W zien maar kWh => het totaal dat je sinds middernacht hebt verbruikt.
Of bedoel je de waarde van de lijn als je over de daggrafiek gaat scrollen?

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
IvoB2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:14:
[...]

Het is een leuke hobby en meten is weten en je kan ermee schakelen maar van de investering heb ik nog geen euro terugverdiend hoor. :)
Het schakelen deed ik voorheen gewoon met een knop op de stekkerblok (waar nodig). En die had vanaf uitgeschakeld dan ook 0W verbruik terwijl de socket wel stroom blijft verbruiken. En de Wifi kan "s nachts ook niet meer uit als je continue wil meten.
Dus eigenlijk is mijn stroomverbruik door het gebruik van sockets licht gestegen. :+
Ook waar - voor mij was dat ook geen argument, ik vind het leuk om te zien, te ontdekken.

Maar een beetje serieus, het geeft je inzicht. Bijv. hoog verbruik koelkast, of sluip verbruik etc. Veel mensen investeren in het huis wegens hoge prijzen. Doe die 30 euro er ook bij voor extra inzicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
henkzelf schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:45:
[...]

Via instellingen/mijn huis/ kun je een gebruiker toevoegen die dan de app op zijn of haar eigen telefoon gebruikt en daar ook alles kan instellen en/of bedienen en uiteraard aflezen.
@henkzelf @computerjunky
_/-\o_ voor jullie input

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 24-12-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
IvoB2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:15:
Inderdaad, een keuringsorganisme, ook in België, en het AREI (NEN in NL) gaat over de VASTE elektrische installatie.
Het stopcontact moet dus, in België, van een penaarde voorzien zijn.
En de stekker (want meer is de HW socket niet) is voorzien van een gat voor de Belgische penaarde en van twee clips voor de NL randaarde. Is dus een CE gekeurde universele stekker. Geen vast stopcontact dat onder keuringstoezicht van de vaste installaties valt.
Citaat en bron ...
Wat is toegelaten in België?

Volgens het AREI (Algemeen Reglement op Elektrische Installaties) Boek 1, onderafdeling 5.3.5.2. a. betreffende de stopcontacten wordt de Belgische norm C61-112:2017 bindend verklaard. Hier wordt de vorm en karakteristieken van de stopcontacten in de muur bepaald. Bijgevolg mag een stopcontact met alleen maar randaarde niet geïnstalleerd worden.

In onderafdeling 5.3.4.7. “Verlengsnoeren” wordt vermeldt dat verlengsnoeren met een koppelcontactstop of tafelcontactdoos moeten voldoen aan de voorschriften van de desbetreffende ministeriële besluiten. Het betreft hier het ministerieel besluit van 16 maart 1993 betreffende de verlengsnoeren met koppelcontactstop of tafelcontactdozen, met of zonder oprolmechanisme. In artikel 4 van dit besluit is bepaald dat een verlengsnoer slechts mag uitgerust zijn met een contactdoos conform de standaardbladen V en XXII. Dus stopcontacten van verlengsnoeren met randaarde zijn alsook niet toegelaten.

In België zijn dus alleen stekkerblokken met een penaarding toegelaten. Een stekkerblok die zowel rand- als penaarding heeft, de zogenaamde hybride aarding, voldoet dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blue eyes schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:43:
Precies, dus 2 meters.... totaal niet handig, sowieso al niet omdat HW dit zelf niet kan combineren en als 2 grafieken laat zien die ik ook afzonderlijk moet downloaden.
Wel de 1 Fase meter versie, die is wat goedkoper, 50 euro pst oid?

Daarom de stekker wens :)
Fysiek onmogelijk.
Perilex wordt voor de kookgroep gebruikt met 2L+2N en voor 3fase met 3L+1N.
Hoe moet de perilexhomewizardstekker daar kaas van maken? 8)

Om nog niet te spreken van dat Homewizard dan eens eindelijk de definitie maakt hoe een perilex bedraad moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
blue eyes schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:45:
[...]

Ook waar - voor mij was dat ook geen argument, ik vind het leuk om te zien, te ontdekken.

Maar een beetje serieus, het geeft je inzicht. Bijv. hoog verbruik koelkast, of sluip verbruik etc. Veel mensen investeren in het huis wegens hoge prijzen. Doe die 30 euro er ook bij voor extra inzicht ;)
Ik schreef ook niet dat het geen inzicht in detail geeft.
Maar sluipverbruik had ik sowieso zonder socket ook al niet (remember alles wat niet in standby moet met een druk op de knop van de stroom, dan verbruikt het echt niets hoor).
En toestellen met een continue verbruik (koelkast, diepvries, wifi,...) blijven verbruiken wat ze moeten verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 13:45
Vraag over de watermeter. Op de HomeWizard website worden enkele compatible watermeters genoemd, zo ook de Sensus. Echter het Sensus 620 model watermeter die ik heb (nieuwbouwwoning) komt niet overeen met de installatie van HomeWizard. De schroefgaten zitten op een andere plek.

https://helpdesk.homewiza...t-mijn-analoge-watermeter

Na contact met @HomeWizard_NL geven zij aan dat de meegeleverde bracket idd niet past op mijn meter.

Heeft iemand ervaring met de watermeter op een vergelijkbare meter? Is de bracket bv. te bewerken om deze passend te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/equoTY6lNBoVpXwQag1DafHEUxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cOxy71SyWZXABuPnJrPeHQvn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Moris schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:29:
[...]

In België zijn dus alleen stekkerblokken met een penaarding toegelaten. Een stekkerblok die zowel rand- als penaarding heeft, de zogenaamde hybride aarding, voldoet dus ook.
Zoals ik eerder al schreef, wie daar wakker van ligt zal dan iets anders moeten kopen.
Mijn woning is er in elk geval al niet technisch door afgekeurd. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 20:30
Ik zie in de app, die ik sinds 2 dagen gebruik na installatie P1, dat ik dus wel de kosten per kwh en m3 kan invoeren, maar kan ik ook ergens mijn meterstanden invoeren, zodat ik die ook makkelijk kan vergelijken met bv die ik heb in de essent app? Of worden deze misschien ook door de P1 opgehaald, maar moet ik een optie aanzetten om ze te zien?

[ Voor 16% gewijzigd door pksparks op 24-12-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-06 16:35
Kun je eigenlijk ook andere smart stopcontacten koppelen met Homewizard energy? Ik heb nu 1 Homewizard stopcontact, maar ook al een aantal bestaande Tuya achtigen in huis. Vind het eigenlijk zonde om die niet te blijven gebruiken. Iemand een idee of workaround?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-06 14:35
pksparks schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:45:
Ik zie in de app, die ik sinds 2 dagen gebruik na installatie P1, dat ik dus wel de kosten per kwh en m3 kan invoeren, maar kan ik ook ergens mijn meterstanden invoeren, zodat ik die ook makkelijk kan vergelijken met bv die ik heb in de essent app? Of worden deze misschien ook door de P1 opgehaald, maar moet ik een optie aanzetten om ze te zien?
Ga in de app naar het menu (wieltje bovenaan) > meters > P1-meter. Daar staan de standen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
pksparks schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:45:
De p1 geeft gewoon de standen weer die al in de meter zitten.
Je hebt dus altijd de totale meterstand die in de meter zit.
Je verbruik begint echter as te lopen van de dag dat je de P1 aan de app heb gekoppeld.
De kosten voor kWh en m³ kan je ook maar eenmalig invoeren/veranderen.
Wijzigen je kosten op dag x en pas je de kosten dan aan veranderen ook alle historische kosten.
Wanneer je alles tot in detail (en ook de wijzigingen) wil blijven opvolgen zal je de gegevens van HW nog altijd in een eigen rekenblad moeten bijhouden (is ook veiliger dan volledig afhankelijk te zijn van een cloudservice).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HaraldBou schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:13:
Kun je eigenlijk ook andere smart stopcontacten koppelen met Homewizard energy? Ik heb nu 1 Homewizard stopcontact, maar ook al een aantal bestaande Tuya achtigen in huis. Vind het eigenlijk zonde om die niet te blijven gebruiken. Iemand een idee of workaround?
Een lokale tool zoals bijvoorbeeld Home Assistant gebruiken die overweg kan met beide. Heb je wel een apparaat nodig om dat op te draaien. Maar als je al een geschikte NAS of zo hebt staan is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Maasluip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:36:
[...]

Fysiek onmogelijk.
Perilex wordt voor de kookgroep gebruikt met 2L+2N en voor 3fase met 3L+1N.
Hoe moet de perilexhomewizardstekker daar kaas van maken? 8)

Om nog niet te spreken van dat Homewizard dan eens eindelijk de definitie maakt hoe een perilex bedraad moet worden.
Ik heb gewoon een functionele wens. Geen idee of dit wel of niet kan. Ik denk dat de mens slim genoeg is. Of het rendabel is om te maken, etc. is een ander verhaal.

Ik ben een naïeve niet weter :D
Pagina: 1 ... 73 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic