Ik heb een 5.0 meter en dus updates per 5 minuten. Gezien de CV maar 1x in de 15 minuten aan slaat zou dat er toch voor moeten zorgen dat je in die 15 minuten gewoon een accuraat gebruik weer kan geven. gezien er maar 1x in de 15 minute gas verbruik is zou je dus piedere 15 minuten een piek moeten zien. zelfs in de meest ongunstige situatie zou je misschien 1 hoge gevolgd door een lage piek 15 minuten later zien maar die rare blobs verdelen de data over 4-5 meetpunten en soms zelfs over een tijdspoan van meerdere uren terwijl er altijd wel stille pieken in zitten van 10 minuten waarin hij dus minimaal 1x een nul meting zal doen. Desondanks blijft dan de nul meting gewoon uit en geeft hij toch wat aan. Dat lijkt mij niet kunnen...Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:08:
Uiteindelijk ontvangt HW via de P1 poort eens in de zoveel tijd de meterstand. HW rekent dat dan om naar het verbruik per tijdspanne zoals dat in de grafiek getoond wordt. Bij mijn meter komt er maar eens per uur een update voor het gasverbruik. Ik lees zelf de lokale API elke 5sec uit en dan zie ik ook dat het exacte tijdstip waarop die update doorkomt soms wat wisselt (de ene keer is ie al beschikbaar bij uitlezen op het uur, de andere keer pas bij de volgende keer uitlezen). Bij jou is de update zo te zien frequenter, maar dan nog zou het best kunnen dat die piek op een of andere manier wordt uitgesmeerd over 2 uitleesperiodes en de pieken daardoor aan elkaar smelten.
Ik gok dus een combinatie van CV modulatie frequentie, slimme meter gas update frequentie, uitleesfrequentie naar HW en tijdspannes in die grafiek waardoor die pieken niet altijd accuraat getoond worden.
Ik ben nu aan het vergelijken met de API door steeds te refreshen om te kijken of de 3 cijfers achter de comma wel 10 minuten onveranderd blijven.
heb het systeem ook al uit gehad om een gas lek uit te sluiten.