Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
En bedankt @HomeWizard_NL!

Dacht kijk in de lunchpauze even naar het verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/r0cLkB5V/Screenshot-20221215-125258-nl-homewizard-android-energy.jpg

Uhh, dat is geen normaal verbruik.
Snel naar huis, was de buitenkraan gesprongen en lekker aan het spuiten.

Ongeacht wat, de meter heeft zich hier nu al bewezen.

Al was een push-melding wel handig geweest nu.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:21
Ramkoe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:49:
[...]
Beetje counter intuative met in en out op de KwH meter, maar dit staat dus wel in de instructie dus is nog mijn fout |:( .
In is de kant van de netaansluiting en Out is de gebruikerskant. Aan de gebruikerskant kan zowel een verbruiker als een opwekker zitten, dat bepaal je natuurlijk zelf.

Jij nam de panelen als het 'center of the universe' (kan even niks anders bedenken) en dat is niet gebruikelijk.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 22:17
Zonet de P1 verbonden en ingesteld. De ring werd groen maar ik krijg een hot spot time out melding op mijn iPhone :(

Ik zie de meter verbonden op mijn modem, maar de app heeft em niet toegevoegd. Iemand een oplossing?

Meerdere nieuwe pogingen boden geen soelaas

EDIT: gefixed door wifi even af te zetten bij config fase op gsm :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tomskii5 op 15-12-2022 19:34 ]

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:17
NeutraleTeun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:27:
En bedankt @HomeWizard_NL!

Dacht kijk in de lunchpauze even naar het verbruik:
[Afbeelding]

Uhh, dat is geen normaal verbruik.
Snel naar huis, was de buitenkraan gesprongen en lekker aan het spuiten.

Ongeacht wat, de meter heeft zich hier nu al bewezen.

Al was een push-melding wel handig geweest nu.
Mooie test case ToyotaMR2! Gelukkig had je het snel gezien 👍🏻 we hopen snel lekkage detectie toe te kunnen voegen aan de app 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 12:17
Als het goed is ontvangt iedereen vandaag een leuke kerstgroet van ons per mail met daarin ook onderaan een enquête! (Dit doen we elk jaar 😁) het moment om je stem te laten gelden. We horen graag jullie meningen en wensen 👍🏻

[ Voor 17% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-12-2022 21:56 ]

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
iemand een idee..
ik kom niet voorbij de interval server error (500)

zowel op mijn iPhone als iPad gebruikt, maar beide met hetzelfde probleem.
herstarten, opnieuw installeren etc..het wil allemaal maar niet lukken.

ik baal er wel van, voor terugsturen zal ik wel te laat zijn,..
maar het lijkt mij een mooi systeem.. dus dat wil ik eigenlijk ook niet..

ik heb geen idee wat ik nog meer kan proberen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:13
Ik zie nu ook, dat op https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/… wordt gemeld: "Locatieservices zijn vereist …". Mijn punt was, dat dat bij de installatie van de eerste energy socket wel werd gemeld, maar niet een paar dagen later bij de toevoeging van de derde energy socket. Never mind.
Het herbenoemen van de namen van de energy sockets werkt nu ook goed: intypen en daarna niet naar beneden scrollen (dan wordt de ingetypte naam overruled), maar met het pijltje naar links het scherm verlaten. Een kind kan de was doen, maar ik ben al heel lang geen kind meer.
Terzijde: ondanks mijn eerdere cri de coeur ben ik wel heel erg gecharmeerd van de HomeWizard producten. Er blijven altijd wensen, maar voorlopig win ik veel nieuw inzichten in mijn verbruik.

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
GM15 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:48:
[...]

.... Ik gebruik dan ook precies om deze rede een andere tool die de prijs (en vaste kosten) wél koppelt aan een moment in de tijd.
....
Nieuwsgierig, welke tool gebruik je hiervoor?
Idd heel jammer dat HW tarief niet gekoppeld kan worden aan periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Drie nieuwe sockets geleverd binnen de 2 dagen (2 dagen vroeger dan ze zelf aangaven bij bestelling). _/-\o_

Edit: Eerst wat problemen bij verbinden nieuw WiFi netwerk (ander dan de P1 en drie eerste sockets) maar uiteindelijk toch gelukt voor één socket.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat bij mij (in elk geval voor mijn gevoel) hielp was zorgen dat de telefoon die je gebruikt voor de installatie ook aan het wifi netwerk zit waar je de HW apparaten aan wilt koppelen. In mijn geval is dat een ander netwerk dan waar mijn telefoon normaal aan hangt, dus even automatisch verbinden met z'n normale netwerk uitgezet en vervolgens verbonden met het netwerk waar ik de HW's op wil hebben en dan pas de installatie doorlopen.

Geen idee of dat echt noodzakelijk is, maar aangezien jij het ook over verschillende netwerken hebt, misschien de moeite om even te proberen (als je dat al niet deed).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik probeer het via een Galaxy Tab S7. Daar staat ook de HW app op.
Deze tablet is ook gekoppeld met het Wifi netwerk waar ik de nieuwe sockets op wil koppelen.
De locatie toegang voor de HW app is ook geactiveerd. De locatie geeft ook aan dat de HW app toegang heeft gevraagd en gekregen.

Ik heb net de nieuwe sockets besteld omdat men voorheen hier aangaf dat je ze op een afzonderlijk WiFi netwerk (anders dan de P1 en vorige sockets) kan koppelen. In dit geval een acces point in de leefruimte (waar mijn tablet en computers zonder problemen automatisch verbinding mee maken) omdat de sockets in de leefruimte te ver afstaan van het wifi signaal op de modem/router waar de P1 en vorige sockets aan gekoppeld zijn.

Edit: gelukt voor één socket.
Edit 2: wanneer ik de 2de socket wil koppelen valt heel de verbinding met de app uit. Ik krijg een login error?
Toeval?

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 12:04
KMvrtr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:02:
[...]

Nieuwsgierig, welke tool gebruik je hiervoor?
Idd heel jammer dat HW tarief niet gekoppeld kan worden aan periode.
Ik gebruik p1mon van https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ biedt naast de gedetaileerdere prijskoppeling nog veel meer plusjes t.o.v. de p1 dongle. SolarEdge API integratie, mqtt koppeling, temp + graaddagen veel gedetaileerdere zoom mogelijkheden, ongelimiteerde historie een hogere uptime ;) en geen abbo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Liggen de servers van HW eruit?
Eerste socket koppelen is uiteindelijk gelukt.
Wanneer ik de tweede wil koppelen lukt dit niet en geraak ik met de app ook niet meer verbonden met de servers. Krijg dan een hele tekst met server login errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier werkt de app prima (wel een update moeten installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-09 23:14
met de app geen problemen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-09 23:14
@GM15 interessant, maar wel een Raspberry nodig..
"De P1 monitor software wordt geleverd als Raspberry Pi 3 B SDHC 8GB image. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft blijkbaar te maken met de twee Wifi netwerken. Wat een ellende zeg.

Situatie:
- Ik heb een wifi netwerk op de provider router/modem. Hier hangen de P1 meter en 3 sockets aan gekoppeld (A/B/C).
- Omdat dit niet overal bereik heeft heb ik een vast Linksys acces point in de leefruimte met afzonderlijk Wifi signaal.

HW app staat op een tabelt Galaxy S7. In de leefruimte schakelt deze automatisch over naar het Linksys acces point. De afgelopen maanden was er geen enkel probleem om de HW hierop te openen en de P1 meter en de 3 sockets A/B/C te volgen.

Nieuwe situatie:
Drie nieuwe sockets ontvangen (D/E/F).
Vandaag de eerste willen koppelen aan Linksys wifi. Eerst lukte dit niet maar na een tweede poging wel.
Ik kon met de tablet verbonden op Linksys acces point dan zonder problemen de P1, de drie oude sockets A/B/C en de nieuwe socket D zien.

Vervolgens wil ik socket E koppelen. Procedure gevolgd, sockets in blauwe koppelmodus, koppelen lukt niet en vervolgens kleurt socket D rood.
Tot daar aan toe.
Maar nu kan ik de HW app ook niet meer openen wanneer de Tablet verbonden is met de Linksys Wifi. Dan krijg ik netwerk errors.

Vervolgens tablet gekoppeld aan Provider modem/router Wifi. Dan kan ik wel de HW app openen.
Vervolgens tablet gekoppeld aan Linksys Wifi: zelfde probleem, HW app kan dan niet meer inloggen.
Ik krijg dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0a1NM4X-o0sJSV1WoKpakVHJ-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucfagxxEBNqKgB3AzuMF8ZvE.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenaardige is dat wanneer ik de tablet open via de Provider Wifi ik zowel de P1 als sockets A/B/C zie en socket D (gekoppeld aan Linksys Wifi).

Maar het is in de eerste plaats toch al niet logisch dat ik de HW app alleen kan openen op het Wifi netwerk van de provider (router/modem)? De app moet toch overal waar er wifi is kunnen openen?

Inloggen vanop een ander wifi netwerk met de app kan ook niet meer. Dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBLSd7yCM64pJcWTlXnxJ2K0Jp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNwfHlI7qNOsSKdYhaDDpmdj.jpg?f=fotoalbum_large
@HomeWizard_NL ????

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Ojohan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:28:
@GM15 interessant, maar wel een Raspberry nodig..
"De P1 monitor software wordt geleverd als Raspberry Pi 3 B SDHC 8GB image. "
Idd, daarnaast uiteraard ook een serieel kabeltje om de p1 poort te aan een USB poort te koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@IvoB2 werken andere online zaken wel gewoon zoals het hoort op dat netwerk?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja alles werkt zowel op de Wifi van de Modem als op de Wifi van de linksys.

Mijn tablet schakelt ook (automatisch) over van Wifi modem naar Wifi Linksys.

Probleem is dat tot deze morgen Ik de HW app op ieder wifinetwerk kon openen. Dus ook op Wifi modem en Wifi Linksys (en buitenhuis).

Problemen zijn begonnen met het proberen koppelen van de drie nieuwe sockets (zie hiervoor).
De eerste keer lukte het niet. De tweede keer (met de eerste socket) socket wel gekoppeld naar Wifi Linksys.

Wanneer ik dan de tweede nieuwe socket wou koppelen aan de Linksys ging hij van koppelmodus blauw naar rood en mislukte de koppeling. Derde socket nieuw) idem.
Na de mislukte socketkoppeling kon ik de HW app ook niet meer openen waneer de tablet gekoppeld was aan de Wifi van Linksys (maar wel als de tablet gekoppeld is aan de Wifi modem)/

Nu zit ik dus met de situatie dat:
1. Tablet op Wifi modem: HW app kan geopend worden en ik zie dan de grafieken van de P1 en sockets A/B/C (gekoppled aan wifi modem) en de socket D (deze morgen gekoppeld aan Linksys).
2. Tablet op Wifi Linkssys: tablet en alle apps op tablet werken als voorheen alleen werkt de app van HW dan niet meer (zie error screen hiervoor). Ik kan ook niet inloggen op de HW app op een andere Wifi dan deze van de modem (waar de app op is aangemaakt).

Voorheen kon ik in de leefruimte de sockets ook niet inloggen op de Wifi van powerlines. Daarom dat ik nu in de wifi leefruimte de het linksys Wifi netwerk heb geïnstalleerd op een vaste UTP poort.
Mijn tablet heeft vanuit de leefruimte verbinding met de Wifi van de modem en deze van Linksys. De Wifi van de sockets is vanuit de leefruimte echter niet krachtig genoeg om te verbinden met de Wifi van de router.
Vandaar dat ik de sockets in de leefruimte op de Linksys wil koppelen. Lukt dat niet ben ik geen stap verder dan voor de aankoop van de drie nieuwe sockets.

Eigenaardig punt is dat ik er wel al in geslaagd ben om (na 2 pogingen) één socket te koppelen aan de Linksys (en de grafiek in de app te volgen eerst de app geopend op Wifi router en Wifi Linksys).
Maar dat het na de pogingen tot koppelen volgende sockets grondig is misgegaan.
Tijdens de koppelingsprocedure "ziet" HW ook de Linkssys Wifi (100%) maar het koppelen lukt nadien niet (met uitzondering van de eerste nieuwe socket). Het lijkt dus ook niet echt te wijten aan de Linksys want de app ziet dit netwerk wel en heeft al één socket met succes gekoppeld.

Nog eigenaardiger is dat ik - na de mislukte koppeling 2de socket - de HW app nu alleen nog maar kan openen als de tablet gekoppeld is aan het modem Wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En al eens een ander device geprobeerd dan die ene tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat nu van kwaad naar erger.
Tablet een aan en uit gezet (je weet nooit).
Nu geraak ik ook via het Wifi modem netwerk niet meer op de HW servers ingelogd.
Ligt niet aan de tablet want geraak met alle andere apps wel verbonden.

Nee geen ander device. Ik heb geen smartphone.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
IvoB2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:41:
Het gaat nu van kwaad naar erger.
Tablet een aan en uit gezet (je weet nooit).
Nu geraak ik ook via het Wifi modem netwerk niet meer op de HW servers ingelogd.
Ligt niet aan de tablet want geraak met alle andere apps wel verbonden.

Nee geen ander device. Ik heb geen smartphone.
Dat je gebruik maakt van 2 AP's (Wifi modem + Wifi Linksys) is duidelijk, maar wat niet duidelijk wordt uit je verhaal is hoe je die twee hebt gekoppeld, heb je de linksys geconfigureerd als extender (dus alles blijft in hetzelfde netwerk) of heb je twee aparte netwerken (10.100.1.x en bv 192.168.1.x) en routeer je verkeer tussen die twee AP's

Klinkt een beetje als een afhankelijkheid met welk van de devices op welk AP een verbinding heeft en ze zodoende elkaar niet altijd kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het zijn twee onafhankelijke Wifi netwerken.

Ik heb na een reset van de provider modem/router/Wifi ook weer via de WiFi modem terug verbindng met de HW app.
Na de reset zowel HW app koppeling op Modem Wifi en Linksys Wifi.

Ik heb - als test - de Linksys Wifi van de stroom gehaald en dan is er idd geen verbinding met de socket D maar wel met A/B/C op de Wifi router.
Schakel ik de Linksys terug op de stroom dan maakt de socket D binnen de paar seconden terug verbinding en zie ik ook deze zijn grafiek terug werken. Dat werkt dus normaal.

Nu - na de modem reset - maar eens terug proberen om de tweede socket aan het linksys netwerk te koppelen.
blijkbaar is het na de poging om de tweede socket aan de linksys te koppelen het een en ander door elkaar geklutst in de 2 Wifi netwerken?

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:27
@IvoB2 Misschien kun je nog proberen als je tablet het weer doet om de nieuwe sockets eerst op het wifi modem aan te melden en dan naderhand de wifi wijzigen naar linksys.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ga, na de modem reset, het eerst eens normaal proberen (rechtstreeks op de Linksys) en lukt dat niet dan volgens jouw voorstel.

Edit: hehe, ze zitten er allemaal op. Na modemreset de drie nieuwe rechtstreeks op de Linksys kunnen koppelen.
Vraag me niet was er na het pogen tot koppelen van de tweede socket is misgelopen maar de reset van de provider modem en wifi bleek de oplossing.

edit: hèhe, daar gaan we weer: 2 van de 3 sockets zijn al terug off line terwijl ze in de app elk 100% verbindgssignaal geven. :'(
Hoe koppel je een socket terug online als hij 100% signaal geeft maar toch niets doet? Terug helemaal van voor af aan de procedure? Maar dat gaat niet want staat niet meer op fabrieksinstellingen en is al gekend in het systeem.

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
Werkt de gratie versie voldoende om live en dag inzichten te krijgen en vooral om de standby stroom verbruiken te monitoren of moet daar de + versie van worden aangeschaft?

Ik las in reviews dat die maar 1 tarief kan aannemen en niet de hoog en dal klopt dat of is dat al gefixt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hoog en dal tarief kan sowieso toegekend worden. Maar als je het tarief wijzigt wijzigt het ook de historiek naar het nieuwe tarief.

Sluimerverbruik is alleen in het Enery+ abo. Maar dat is geen correcte meting maar eerder een wilde gok.

Je verbruik monitoren kan in zijn geheel in real time, dag, week, maand jaar tot 12 maanden in de gratis versie.
Langer in de Energy+ versie.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Helemaal gek wordt k van die dingen. Heeft me al bijna een dag gekost en nog niet rond.
Zoals eerder gezegd stonden er 2 van de 3 na een uur off line (maar wel op de app 100% Wifi signaal).
Probeer ik die terug te koppelen krijg ik weer hetzelfde probleem als voorheen. Geen toegang meer tot de HW app. Had het me niet bijna weer 90€ gekost lagen ze al bij het huisvuil. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:14
Sluimerverbruik is bij mij zeker een nuttige tool/ indicatie. Dus niet iedereen heeft dezelfde ervaring als @IvoB2

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
henkzelf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:20:
Sluimerverbruik is bij mij zeker een nuttige tool/ indicatie. Dus niet iedereen heeft dezelfde ervaring als @IvoB2
Kan je bv aangeven dat je niet thuis bent of aan het slapen gaat zodat die gaat meten wat en wanneer verbruikt wordt?
of bv nacht grafieken terug kijken wat er gebruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Het is nu al de 2e keer dat de Energy sockets uitstonden spontaan. Wat is hier gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sophia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:37:
[...]
Kan je bv aangeven dat je niet thuis bent of aan het slapen gaat zodat die gaat meten wat en wanneer verbruikt wordt?
Neen, het is een doorlopende meting.
Neen, je kan geen tijdsintervallen selecteren, alleen een bepaald punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ApC_IcE schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
Het is nu al de 2e keer dat de Energy sockets uitstonden spontaan. Wat is hier gaande?
Stond de aan/uit in lock stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Sophia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:37:
[...]

Je hoeft niks handmatig aan of uit te zetten. Hij kijkt gewoon naar je nachtverbruik en filtert daar de koelkast en de cv ketel ook nog uit. (want die draaien vaak 's nachts wel).

Energy+ analyseert het totale stand-by verbruik van je woning. Elke dag wordt er een gemiddeld stand-by verbruik berekend. In de dag-, week-, maand- en jaargrafiek vind je het bedrag aan stand-by verbruik in kWh's en euro's. De grafiek toont je ook het totale energieverbruik, zodat je het stand-by verbruik gemakkelijk kunt vergelijken met je totale verbruik. De stand-by verbruiksmeting gaat in vanaf de eerste dag van je Energy+ abonnement. De grafiek wordt automatisch toegevoegd aan je startscherm na het inschakelen van Energy+.

https://helpdesk.homewiza...eiten-zitten-er-in-energy

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Van de week de 3 fase kWh meters laten installeren, 2 voor beide zonnepanelen en de 3e voor de warmtepomp.
Nu in totaal 9 meters van HW in huis, en wat andere merken, die in Homey zichtbaar zijn.

Nu even wachten op betere downloads - zal wel lang wachten worden (nu per grafiek, ik ga niet 9 keer dit doen, dat moet toch handiger kunnen HW!!).

Draait soepeltje. Ik overweeg mijn Fibaro's te verkopen en nog meer van deze HW te halen, 2ehands verkoop van Fibaro levert genoeg op om een HW versie te kopen.

Groot nadeel: die van HW zijn lomp groot, Fibaro mooi klein en leuke LED verlichting die je in kan stellen. Bijv. groen wij weinig gebruik, rood bij hoog gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
henkzelf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:50:
[...]

Je hoeft niks handmatig aan of uit te zetten. Hij kijkt gewoon naar je nachtverbruik en filtert daar de koelkast en de cv ketel ook nog uit. (want die draaien vaak 's nachts wel).

Energy+ analyseert het totale stand-by verbruik van je woning. Elke dag wordt er een gemiddeld stand-by verbruik berekend. In de dag-, week-, maand- en jaargrafiek vind je het bedrag aan stand-by verbruik in kWh's en euro's. De grafiek toont je ook het totale energieverbruik, zodat je het stand-by verbruik gemakkelijk kunt vergelijken met je totale verbruik. De stand-by verbruiksmeting gaat in vanaf de eerste dag van je Energy+ abonnement. De grafiek wordt automatisch toegevoegd aan je startscherm na het inschakelen van Energy+.

https://helpdesk.homewiza...eiten-zitten-er-in-energy
Dit is van betaalde versie terwijl ik mij af vroeg of de gratis versie voldoende werkt om inzicht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Sophia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:02:
[...]

Dit is van betaalde versie terwijl ik mij af vroeg of de gratis versie voldoende werkt om inzicht te krijgen.
Zeker. Je ziet dan in de "Nu" grafiek je exacte verbruik van stroom op dat moment als een bewegende lijn. TV uit en je ziet de lijn zakken en ook hoeveel watt dat lager wordt dan enz enz.
Je kunt na de nacht ook in je verbruiksgrafieken, ook van de vorige dag/nacht, zien hoe je verbruik verlopen is.
Er staan wel plaatjes in dit topic, die heb ik nu even niet bij d ehand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
henkzelf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:27:
[...]

Zeker. Je ziet dan in de "Nu" grafiek je exacte verbruik van stroom op dat moment als een bewegende lijn. TV uit en je ziet de lijn zakken en ook hoeveel watt dat lager wordt dan enz enz.
Je kunt na de nacht ook in je verbruiksgrafieken, ook van de vorige dag/nacht, zien hoe je verbruik verlopen is.
Bedankt dit klinkt zeer interessant.

Gasverbruik houdt die ook goed bij toch?

Of zijn er betere alternatieve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
henkzelf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:27:
[...]

Toch benieuwd hoe je met de P1-meter op de NU stand echt iinzicht in je verbruik kan krijgen.
Om jouw voorbeeld te nemen, wanneer je de TV (of een ander toestel) uitschakelt zie je gewoon het verschil in verbruik met wat het toestel op dat eigenste ogenblik aan het verbruiken was (in de hoop dat er dan net geen ander toestel hoger schakelt). slechts weinig toestellen hebben een continue gelijk verbruik. Een moderne TV al zeker niet.
Enkel met een meting per toestel/groep (socket, kWh-meter) kan je een juister inzicht krijgen in het verbruiksverloop van een verbruker. De P1-meter meet trouwens niets. Hij geeft alleen weer wat je digitale meter registreert. De enige meerwaarde tov DM is dat je ook in real time het totale verbruik kan opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Nou bijvoorbeeld hieronder. Links in het paars die "dijkjes" is de koelkast en die pieken rechts is de vaatwasser.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTNNz_ZhttDOfcNbY1-lSixY3fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcYSNn4d53X6VP3l3LHugwmO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

IvoB2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:33:
[...]

Stond de aan/uit in lock stand?
Nee nooit gestaan.
Stond gewoon uit opeens. De boiler boven ook.
Diegene op lockstand (ik heb er 3) die deed het als enige nog.
Ik ben de enige met de app en ik heb het niet uitgezet. Is al de 2e keer.

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 16-12-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

henkzelf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:54:
Nou bijvoorbeeld hieronder. Links in het paars die "dijkjes" is de koelkast en die pieken rechts is de vaatwasser.
[Afbeelding]
Dan slaat je koelkast wel weinig aan in de nacht.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Mijn koelkast doet precies hetzelfde. Slaat 2-3 keer per dag aan en geeft dan dezelfde verbruikscurve (dijkje) gedurende langere tijd. Iets van 50W verbruikt hij dan. 60W als hij net is gestart.

Maar vaatwassers die 3,5 uur over een programma doen? Dan is die van mij al 2 uur klaar als ik het langste programma neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Skynett schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:45:
[...]

Mijn koelkast doet precies hetzelfde. Slaat 2-3 keer per dag aan en geeft dan dezelfde verbruikscurve (dijkje) gedurende langere tijd. Iets van 50W verbruikt hij dan. 60W als hij net is gestart.

Maar vaatwassers die 3,5 uur over een programma doen? Dan is die van mij al 2 uur klaar als ik het langste programma neem.
Ca 2:10 in de eco stand en de koelkast ca 7 keer per etmaal, afhankelijk van kamertemperatuur en gebruik uiteraard.
Het verbruik grafiekje van 4 oktober staat uiteraard ook nog in de app. Start was 20:00 uur maar panorama screenshot met drie vingers touch maakt het lastig om de verticale lijn precies goed te leggen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqREg8u8tlpi-X_RHzLJwR-t7NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1SyMaz91ucZNWalLzciAnWl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door henkzelf op 17-12-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Laat nou net een koelkast en vaatwasser verbruikers met geen continue verbruik maar met een sterk cyclisch verbruik zijn.

Hun verbruik door de dag kan je al niet bepalen gezien het wisselend vermogen van het direct verbruik van je PV er al afgetrokken wordt.
Wat betreft het nachtverbruik kan je in de HW app alleen één ogenblik aanduiden om het (totale) verbruik van één ogenblik te zien. Niet het verbruik tussen tijdstip x en y (bv. de periode dat toestel z aan het werk was).

Het verbruik van een koelkast schommelt hier bv. tussen de 2 en 64W, van de diepvriezer tussen 1-30-150W (die laatste komt één keer in de 24 tot 48 uur voor en is de auto anti icing stand) en van de vaatwasser tussen een 100 en 2397 W (maar de totale cyclus van 2:40 hr in stand auto verbruikt exact 1.0 kWh).
Een wasmachine is nog erger. Deze heeft een piekverbruik tot 2261 W maar verbruikt over de totale cyclus (afhankelijk van ingesteld programma en aanvoertemp. water) tussen de 60 en 870 Wh.

Dat haal je nooit uit de P1-meter door slechts één punt aan te duiden noch door naar de algemene grafiek te kijken waarbij de lage continue verbruiken in het geheel opgaan.

Het verbruik van toestellen die bewust zijn ingeschakeld behoren, volgens mijn definitie, ook niet tot het sluimer/rust verbruik. Sluimer/rust verbruik is het verbruik van een toestel in standby (niet in gebruik maar stekker in het stopcontact). Afhankelijk of deze toestellen tijdens de nacht/afwezigheid noodzakelijk zijn kan je ze al dan niet van de stroom halen (door de stekker uit te trekken, handmatige of digitale schakeling) om rustverbruik tijdelijk te vermijden.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ApC_IcE schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:04:
[...]

Nee nooit gestaan.
Stond gewoon uit opeens. De boiler boven ook.
Diegene op lockstand (ik heb er 3) die deed het als enige nog.
Ik ben de enige met de app en ik heb het niet uitgezet. Is al de 2e keer.
Als ze een eigen leven gaan leiden is dat natuurlijk niet goed.
Gelukkig nog niet voorgehad.
Maar alle onzichtbare stekkers die continue stroom nodig hebben (koelkast, diepvries) heb ik uit voorzorg wel in lock gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
Als je het echt wilt bepalen, op het apparaat ipv benaderen, waarom dan niet Wi-Fi Energy Socket gekocht?

Kan je alle apparaten los toetsen. En generiek in de gaten houden via de P1 meter / appz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Natuurlijk gebruik ik ook sockets en ik zei ook niet dat koelkast of vaatwasser onder rustverbruik vallen. Wel dat ze zichtbaar zijn in de P1 grafiek. Hier dan nog maar even de sluipverbruik grafiek van diezelfde 4 oktober.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xkk5n7dhpv7SVXDi5v59K9GKuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aeEKzfaIZzNvViQTOIZ0fczC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Zelf gebruik ik een Youless i.c.m. Enelogic maar voorlaatst voor mijn zusje een HomeWizard P1 meter gekocht.

De prijs is goed, en installatie is een fluitje van een cent, maar kan het kloppen dat er geen web portal is :? Dus dat het alleen via de app werkt :?

En ik ben met Enelogic gewend dat ik kan inzoomen op een bepaalde periode, om daar details te kunnen zien. Dit kan volgens mij niet met de app, of kijk ik niet goed :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:10:
Zelf gebruik ik een Youless i.c.m. Enelogic maar voorlaatst voor mijn zusje een HomeWizard P1 meter gekocht.

De prijs is goed, en installatie is een fluitje van een cent, maar kan het kloppen dat er geen web portal is :? Dus dat het alleen via de app werkt :?
https://hwenergy.app/ is nog in beta dus wellicht daarom niet makkelijk te vinden.
En ik ben met Enelogic gewend dat ik kan inzoomen op een bepaalde periode, om daar details te kunnen zien. Dit kan volgens mij niet met de app, of kijk ik niet goed :?
Alleen per dag / week / maand / jaar. Maar niet specifiek handmatig instelbaar. Da's wel een punt waar er hier meer een punt van gemaakt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 17-12-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Chris.nl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:21:
[...]

https://hwenergy.app/

[...]

Alleen per dag / week / maand. Maar niet specifiek handmatig instelbaar. Da's wel een punt waar er hier meer een punt van gemaakt hebben.
Tnx voor je bericht, maar dat je niet in kunt zoomen is wel jammer, vooral ook omdat de dag grafiek dus altijd uit 24 uur bestaat, ook niet t/m nu bijvoorbeeld.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vind ik idd ook de twee grootste minpunten:
- Geen tijdsintervallen kunnen slecteren.
- Maanden in weken ipv dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:23:
[...]

Tnx voor je bericht, maar dat je niet in kunt zoomen is wel jammer, vooral ook omdat de dag grafiek dus altijd uit 24 uur bestaat, ook niet t/m nu bijvoorbeeld.
Ligt eraan hoe je het bekijkt, t/m nu heb ik bv 0.5kWh verbruikt, tegen 8 cent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7abCyFNgAlLC96iU7a6XLjCVDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyHD1v0fDJvcU9joKAMBg6Jv.jpg?f=fotoalbum_large
Je hebt zeker een punt hoor. Imo is het wel een beetje Tweakers eigen om opties te missen, waar het gros van de gebruikers wellicht al happy zijn met het product zoals het is.

Wél heb je de optie via de api een integratie te doen met Home Assistant. 'k Heb er zelf vooralsnog geen behoefte aan en vind het prima zo. In de app van Essent kan in ook naar de maand per dag kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris.nl op 17-12-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Chris.nl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:31:
[...]
Ligt eraan hoe je het bekijkt, t/m nu heb ik bv 0.5kWh verbruikt, tegen 8 cent
Je hebt zeker een punt hoor. Imo is het wel een beetje Tweakers eigen om opties te missen, waar het gros van de gebruikers wellicht al happy zijn met het product zoals het is.

Wél heb je de optie via de api een integratie te doen met Home Assistant. 'k Heb er zelf vooralsnog geen behoefte aan en vind het prima zo. In de app van Essent kan in ook naar de maand per dag kijken.
Correct, maar dat zie je natuurlijk ook gewoon op je digitale meter.
Voordeel van de P1 is dan dat je net hetzelfde vanuit je luie zetel of waar dan ook ter wereld kan opvolgen ipv met je neus op je DM.
En, je hebt zie ik ook PV, het geeft helemaal niet aan hoeveel je toestellen (in totaal) verbruiken. Alleen hoeveel je in totaal van het net afhaalt en erop zet.
En die 8 c€ klopt alleen met een contract waarbij de prijs niet regelmatig wordt aangepast (zoniet moet je mee om telkens de prijs aan te passen waarbij de voorbije historiek ook verloren gaat).

Maar ik ben het met je eens dat de P1 en sockets doen voor hun geld wat ze moeten doen (als de servers het houden :+ ).

Dat is dan ook waarvoor ik ze gebruik. Om vervolgens de waarden in een eigen database op te slaan en te analyseren. De p1 meter volg ik - na de eerste week toen het nog nieuw was - bv. alleen maar op wanneer ik langdurig van huis ben. Maar ook dan geeft bv. een E112 veel meer info (uiteraard tegen een andere prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:20
Ik heb sinds een paar weken de watermeter in gebruik. Zou graag de verbruiksgegevens exporteren maar die optie lijkt niet aanwezig. Wellicht omdat geen standen worden opgeslagen. Iemand bij wie dit wel is gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]
Ligt eraan hoe je het bekijkt, t/m nu heb ik bv 0.5kWh verbruikt, tegen 8 cent.
Hij bedoelt een grafiek van de afgelopen 24 uur, in plaats van per dag.
Of een van de afgelopen 7 dagen. En van de afgelopen 31 dagen, etc.
Het live gebruik als een getal in de niet-nu grafieken zou ook handig als, alsook een optie om het totale verbruik tussen twee punten op de grafiek te zien. Of, een cumulatieve waarde op een punt in de grafiek in de 'tooltip' als je een punt aantikt.

Op maandag is 6 / 7 deel van de grafiek leeg, dat kan beter toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-12-2022 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 11:49
dhrto schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:54:
Over de nauwkeurigheid, na 3,5 week de watermeter in gebruik te hebben:
- totaal gemeten = 7.550 liter
- afwijking t.o.v. analoge teller = 1 liter

Dat is niet verkeerd wat mij betreft.
(Meterstand bijgehouden in HA).
Maar ik snap wel dat Homewizard zich er niet aan wil branden...
Inmiddels weer 2,5 maand verder: afwijking t.o.v. analoge teller = 0,5 liter (laatste cijfer analoge teller is 'half' versprongen). Al met al super happy met de watermeter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dhrto schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
[...]

Inmiddels weer 2,5 maand verder: afwijking t.o.v. analoge teller = 0,5 liter (laatste cijfer analoge teller is 'half' versprongen). Al met al super happy met de watermeter!
De HW meter leest toch gewoon de analoge teller? Een niet-constante / grote afwijking zou dan heel vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 11:49
Dat klopt, maar omdat HW zelf geen optie geeft om de meterstand in te voeren, werd hier gespeculeerd dat de meter misschien een 'te grote' afwijking zou hebben. Ik ben dus blij om te constateren dat dit (in elk geval in mijn situatie) niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
[...]
Ligt eraan hoe je het bekijkt, t/m nu heb ik bv 0.5kWh verbruikt, tegen 8 cent.
LOL. €0.16 voor 1 kWh. Dan heb je een super goed contract. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

IvoB2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:38:
[...]

Als ze een eigen leven gaan leiden is dat natuurlijk niet goed.
Gelukkig nog niet voorgehad.
Maar alle onzichtbare stekkers die continue stroom nodig hebben (koelkast, diepvries) heb ik uit voorzorg wel in lock gezet.
Inderdaad.
Ik heb me rot gezocht, wellicht tijdelijke stroomstoring gehad?
Ik kan niets vinden. Gelukkig alleen de boiler en quooker dus geen ramp
@HomeWizard_NL hoe zou ik kunnen troubleshooten waarom ze uit staan?
(ik kan ze overigens via de app wel gewoon weer aanzetten) nu 2x gebeurd spontaan.

tldr:
2 vd 3 energy sockets stonden spontaan op uit (deze 2 staan niet op lock)
Dat wil ik ook niet omdat ik die als we op vakantie zijn vergeten zijn uit kunnen zetten (waar ze voor zijn)
Ik heb nog 1 andere die staat wel op lock en die blijft (logisch) aan.

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 17-12-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:57:
[...]
En, je hebt zie ik ook PV, het geeft helemaal niet aan hoeveel je toestellen (in totaal) verbruiken. Alleen hoeveel je in totaal van het net afhaalt en erop zet.
Klopt, is m'n keuze om het zo weer te geven. Kan wel beide getallen laten weergeven, maar 't gaat me om het totaal.

'k Heb wel een losse socket. Nu voor de koelkast in te toekomst wellicht om tijdens zonuren een thuisbatterij op te laten laden oid. (Zien we wel weer tegen de tijd dat salderen foetsie is).
En die 8 c€ klopt alleen met een contract waarbij de prijs niet regelmatig wordt aangepast (zoniet moet je mee om telkens de prijs aan te passen waarbij de voorbije historiek ook verloren gaat).
'k Zit gelukkig tot okt '24 nog op vaste tarieven. Hopelijk zijn tegen die tijd weer vaste contracten mogelijk, al zal het tarief dan wel anders liggen.
Maar ik ben het met je eens dat de P1 en sockets doen voor hun geld wat ze moeten doen (als de servers het houden :+ ).

Dat is dan ook waarvoor ik ze gebruik. Om vervolgens de waarden in een eigen database op te slaan en te analyseren. De p1 meter volg ik - na de eerste week toen het nog nieuw was - bv. alleen maar op wanneer ik langdurig van huis ben. Maar ook dan geeft bv. een E112 veel meer info (uiteraard tegen een andere prijs).
👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Chris.nl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:47:
[...]

Klopt, is m'n keuze om het zo weer te geven. Kan wel beide getallen laten weergeven, maar 't gaat me om het totaal.
Ja, dat is een keuze om dat zo weer te geven en niets mis mee.
Neen, zonder kWh meter voor je PV kan de P1 meter dan nog geen accuraat verbruik (van de toestellen) weergeven want je direct verbruik weet ie niet. Hij geeft alleen aan wat je - na afname PV - tekort komt (en dan van het net moet afnemen) of teveel hebt om te verbruiken (en dan injecteert)
'k Heb wel een losse socket. Nu voor de koelkast in te toekomst wellicht om tijdens zonuren een thuisbatterij op te laten laden oid. (Zien we wel weer tegen de tijd dat salderen foetsie is).
Een thuisbatterij schakelen via een losse socket lijkt me al helemaal geen goed idee. Daarvoor kan de socket niet voldoende vermogen trekken. En hier in Vlaanderen mag het sowieso niet een thuisaccu aangesloten op een stopcontact verbonden met het net.
'k Zit gelukkig tot okt '24 nog op vaste tarieven. Hopelijk zijn tegen die tijd weer vaste contracten mogelijk, al zal het tarief dan wel anders liggen.
Dan is het nog uitermate goedkoop. Of is het de naakte stroomprijs en niet de all in prijs?

Vaste contracten aan lage prijzen zie ik toch niet vlug terugkeren. De leveranciers moeten immers nog eerst al de verliezen zien goed te maken die ze op al die goedkope vaste contracten hebben geleden terwijl ze zelf duurder moesten inkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Ja, een thuisbatterij laden/schakelen met de socket is vast makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik riep ook makkelijker iets dan in de praktijk wellicht realiseerbaar. 'k Heb hier 4 panelen samen die max zo'n 1kWh per uur opleveren. Zit te denken aan een zelfbouw iets met 12 of 24v accu en omvormer voor de TV/Media hoek die max 150watt verstookt. Hobbymatig idee dus voor 1 stopcontact, niet om 't hele huis op te laten draaien.

Aan sich heb ik genoeg aan m'n 4 panelen, sta dit jaar nog 324kWh in de plus. Maar zo'n grote thuisaccu dat de wintermaanden te overbruggen zijn met stroom uit de zomer lijkt me niet te betalen en niet rendabel.

Over m'n energiecontract heb ik je een privébericht gestuurd, ivm offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
ApC_IcE schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:31:
[...]

tldr:
Dat wil ik ook niet omdat ik die als we op vakantie zijn vergeten zijn uit kunnen zetten (waar ze voor zijn)
Ik heb geen slimme stekkers vaan HW maar die lock stel je toch in in de app?
Dus kan je ze in de app weer uitschakelen en dan alsnog de stekker uitschakelen.
Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
ApC_IcE schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:31:
[...]

.......
Dan kun je ze toch op je vakantie-adres via de APP van de lock afhalen en daarna uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 22:46
Als je de KWH meter heb voor je zonnepanelen wordt dan automatisch duidelijker aangegeven wat je directe verbruik is of moet je dit alsnog zelf gaan berekenen? Zijn er mensen die dit hebben en hebben ze voorbeeld screenshots van hoe dit werkt. Ik kan het nu ook zelf uitrekenen achteraf maar als het meteen weergegeven word lijkt me dat wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:57:
Als je de KWH meter heb voor je zonnepanelen wordt dan automatisch duidelijker aangegeven wat je directe verbruik is of moet je dit alsnog zelf gaan berekenen? Zijn er mensen die dit hebben en hebben ze voorbeeld screenshots van hoe dit werkt. Ik kan het nu ook zelf uitrekenen achteraf maar als het meteen weergegeven word lijkt me dat wel interessant.
Je moet nog steeds zelf rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9sPvBCKb17P7A5meQGuVz0yuAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mCoMtjUcOfBuSEUOIkz519kV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ok thx. Dan heeft dat geen nut en kan ik beter 1x in de week even de opbrengst - verbruik doen en kijken hoeveel er verbruikt is.

Ik hoopte dat de app slim genoeg was om totaal verbruik - opbrengst = direct verbruik in de grafiek als bijvoorbeeld oranje in de + eruit zou kunnen spugen.

En begrijp ik het goed dat jij 2 kWh meters heb waarvan je er 1 voor in en 1 voor uit gebruikt na de slimme meter ?

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 17-12-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Chris.nl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:46:
Aan sich heb ik genoeg aan m'n 4 panelen, sta dit jaar nog 324kWh in de plus. Maar zo'n grote thuisaccu dat de wintermaanden te overbruggen zijn met stroom uit de zomer lijkt me niet te betalen en niet rendabel.
Dat laatste is dan ook nooit de bedoeling en niet realiseerbaar.
Een thuisbatterij dient om:
1. Tijdens de dag schommelingen tussen productie en verbruik op te heffen
2. Verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang te dekken
3. Enkele slechtere dagen te overbruggen.
4. Het openbaar netwerk minder te belasten (in de 2 richtingen) waardoor minder overbelasting op wijkniveau.
5. De PV productie werkend te houden bij een netonderbreking (door een technisch mankement en/of door een systeemhack).

Met uitzondering van de nacht en enkele heel sombere dagen in december en januari blijven PV panelen iedere dag produceren. Uiteraard is de productiecapaciteit van de panelen (tov je verbruik) dan veel belangrijker dan de opslagcapaciteit. En bijkomende productie is ook veel goedkoper dan bijkomende opslagcapaciteit.

Daar komt wel wat meer bij kijken dan een simpele socket van 30 €. :+

Maar idd, in de huidige NL salderingsregeling allemaal geen punt.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Een thuisaccu zou mij past interesseren na salderen en onder de 1000/1200 euro en dan vooral om de ongeveer 1,5 a 2 kWh die ik gemiddeld overdag overhou na zonsondergang terug te leveren met ongeveer 200 watt per uur.
Daarvoor moet je dus iets van 5 a 6 kWh in de accu krijt kunnen en kunnen ontladen (soms dagen geen zon in de winter) en dis kosten zijn momenteel nog dermate hoog dat het gewoon niet rendabel is.

Als ik kijk naar de potentiële niet van het net afgenomen kWh min de terugleververgoeding die ik anders zou krijgen min de conversie verliezen dan is een accu boven de 1500€ voor mij gewoon niet rendabel.

Nou weet ik de precieze verliezen van een thuisaccu niet omdat deze vrij lastig te vinden zijn maar ik denk dat van het net naar de accu en weer terug het net op je minimaal 6-8% mag rekenen gebaseerd op verliezen van omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mike123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb geen slimme stekkers vaan HW maar die lock stel je toch in in de app?
Dus kan je ze in de app weer uitschakelen en dan alsnog de stekker uitschakelen.
Of heb ik dat mis?
Of een socket gelocked is (schakelslot gectiveerd) stel je idd in op de app. Voor iedere socket afzonderlijk.
Je kan de socket dan niet meer met de app in- en uitschakelen.

Een socket die niet gelocked is krijgt in de app op het "NU tabblad" een knop met een schuifje zichtbaar waarmee je de socket kan in- en uitschakelen.

Op iedere socket zit ook een fysieke knop waarmee je de socket in en uit kan schakelen.
Wanneer het schakelslot van de socket geactiveerd is kan je ook de fysieke schakelaar niet bedienen. De socket staat dan altijd "aan".

Vb. schakelaars => TV-Radio "aan" en Bureel "uit"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgrCYH0SmJvbM3kN_8YllKErbvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fYOEpZAlywasFDCkzRJrR6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vb. hoe je een schakelslot voor een socket aan/uit zet (groene pijl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGRDhlwGCDE__J1nhGFCRFaV-tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fvmm0WpOgcTzfjJgLu2EH3R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:44:
Nou weet ik de precieze verliezen van een thuisaccu niet omdat deze vrij lastig te vinden zijn maar ik denk dat van het net naar de accu en weer terug het net op je minimaal 6-8% mag rekenen gebaseerd op verliezen van omvormers.
10,1% van PV naar accu en van accu naar AC-verbruikers (gemeten over 365 dagen, in de winter zijn de verliezen veel hoger dan in de zomer, en bij een retrofit eilandomvormer waar de verliezen hoger zijn dan bij een single hybride omvormer).
Wat het net in je vb. ermee te maken heeft begrijp ik niet

Louter economisch gezien is een thuisaccu idd niet rendabel. Maar dat zijn mijn HW sockets en P1 meter (en veel zaken in en rond mijn woning) ook niet. :+

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:02:
[...]

10,1% van PV naar accu en van accu naar AC-verbruikers (gemeten over 365 dagen, in de winter zijn de verliezen veel hoger dan in de zomer).
Wat het net in je vb. ermee te maken heeft begrijp ik niet
Stel ik heb geen thuis accu en ik wek 2000 kWh op en gebruik 2000 per jaar om het simpel te houden.

Als ik daarvan 500 direct gebruik tijdens zon uren blijft er 1500 over. Met een thuis accu is dat dus 500 kWh die ik niet van het net af neem. Echter betekend dat niet dat ik 500x de prijs van een kWh aan waarde heb. Ik had anders namelijk 500x een terugleververgoeding gehad. Die moet je dus aftrekken van het bedrag dat die 500 kWh waard zijn volgens je contract.

Stel volgens mijn vorige contract. 20 cent voor afgenomen stroom en 11 cent voor elke kWh terug geleverd. dat maakt die 500 kWh 0.20 -0.11 = 0.09 x 500 = 45 euro waard en niet 500x 0.20 = 1000 euro.

Hetzelfde geld voor opslaan in een accu voor nacht gebruik. 500 kWh niet terug geleverd betekend niet 500x de waarde van je contract tarief. Je moet er altijd je teruglever tarief vanaf halen want dat krijg je zonder accu al. je werkelijke besparing met mijn rekenvoorbeeld is dus maar 9 cent er kWh ten opzichte van terugleveren. Min dus je rendement verlies van het omvormen.

Overigens wel jammer dat verliezen in de winter hoger zijn terwijl je dan al het minste rendement heb uit een accu systeem.

Wat misschien wel kan lonen is een flex contract en dan automatisch de accu laden als het goedkoop is en je geen zonnepanelen hebt Maar ik heb geen idee hoe groot die verschillen in tarieven zijn en het is borderline onmogelijk om na te rekenen wat je werkelijk zou moeten betalen met tarieven die ieder uur veranderen dus zelf zou ik daar ver bij weg blijven. Maar in theorie kan het lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:16:
[...]

Ok thx. Dan heeft dat geen nut en kan ik beter 1x in de week even de opbrengst - verbruik doen en kijken hoeveel er verbruikt is.

Ik hoopte dat de app slim genoeg was om totaal verbruik - opbrengst = direct verbruik in de grafiek als bijvoorbeeld oranje in de + eruit zou kunnen spugen.

En begrijp ik het goed dat jij 2 kWh meters heb waarvan je er 1 voor in en 1 voor uit gebruikt na de slimme meter ?
Nee, 1 kWh meter voor de zonnepanelen. De rest van de info komt van de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
henkzelf schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:23:
[...]

Nee, 1 kWh meter voor de zonnepanelen. De rest van de info komt van de P1.
Ok, hoe doe je dat stroomverbruik totaal (10 kWh dan)? Is dat met het + abbo waar ofzo? Ik zie werkelijk maar 1 set data van de P1 meter waar zonnestroom en verbruik al met elkaar verrekend is.

Ik zie simpelweg dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbGF6H9OIPF1SDYAlK648xMyisY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9cVyvuF81s4Qx0DdjpjB3rub.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door computerjunky op 17-12-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:57:
Ik weet niet wat @henkzelf heeft gedaan, maar bij mij wordt het directe verbruik van je hele huis gewoon weergeven in een extra grafiek. Ik ben begonnen met de P1 en heb later een kWh meter bijgeplaatst die alleen de panelen meet, en ik kreeg gelijk de tweede (derde in het totaaloverzicht) grafiek er bij. Bij het toevoegen van de kWh meter loop je door een wizard (weet de stappen niet meer uit mijn hoofd, maar het was allemaal erg voor de hand liggend met deze uitkomst. Ik heb nu van boven naar beneden drie kWh grafieken:
1 Stroom totaal: de P1 meter
2 Zonnepanelen: de teruglevering van de panelen.
3 Stroomgebruik: Het berekende verschil tussen de eerste twee.

Ook realtime doen ze het alledrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Skynett schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet wat @henkzelf heeft gedaan, maar bij mij wordt het directe verbruik van je hele huis gewoon weergeven in een extra grafiek. Ik ben begonnen met de P1 en heb later een kWh meter bijgeplaatst die alleen de panelen meet, en ik kreeg gelijk de tweede grafiek er bij. Bij het toevoegen van de kWh meter loop je door een wizard (weet de stappen niet meer uit mijn hoofd, maar het was allemaal erg voor de hand liggend met deze uitkomst. Ik heb nu van boven naar beneden drie kWh grafieken:
1 Stroom totaal: de P1 meter
2 Zonnepanelen: de teruglevering van de panelen.
3 Stroomgebruik: Het berekende verschil tussen de eerste twee.

Ook realtime doen ze het alledrie.
Ah er word dus toch iets gedaan op de achtergrond. Dit was namelijk de grootste irritatie van mij sinds ik zonnepanelen heb. Ik kan sinds de zonnepanelen niet meer 123 zien wat ik nou daadwerkelijk per dag gebruik en moet er altijd een rekensom tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
HW is weliswaar eenvoud troef, maar dit zit er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@computerjunky Ik wil je gerust alles vertellen over leven met een thuisaccu (zie andere topics) maar ik heb geen zin er in dit topic verder over uit te wijden om het daarna verwijderd te zien wegens off topic. :)

Zoals ik al schreef, voor de rendabiliteit alleen moet je het niet doen. Maar als dat je enige uitgangspunt is moet je zeker ook geen HW kWh meter bijplaatsen want krijg je ook nooit terugverdiend. :)
Je direct verbruikt van PV loopt zonder meter ook zo wel door.

We hebben waarschijnlijk beiden totaal andere uitgangspunten en meer valt er daar dan niet over te zeggen.
Stel ik heb geen thuis accu en ik wek 2000 kWh op en gebruik 2000 per jaar om het simpel te houden.
Dat is idd de simpele redenering achter salderen. Maar zo werkt het niet meer eenmaal er geen salderen meer van toepassing is.

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:32:
[...]

Ah er word dus toch iets gedaan op de achtergrond. Dit was namelijk de grootste irritatie van mij sinds ik zonnepanelen heb. Ik kan sinds de zonnepanelen niet meer 123 zien wat ik nou daadwerkelijk per dag gebruik en moet er altijd een rekensom tegenaan gooien.
Stroom totaal met p1 en kWh meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2OIMGM3_qG7VovBYbUrvLXwwHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/75lDKoeS1LTb2UNyDeWRsyon.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Wel jammer dat de meter geen verschillende kleuren weer geeft in het normaal of dal gebruik.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
IvoB2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:45:
[...]

Of een socket gelocked is (schakelslot gectiveerd) stel je idd in op de app. Voor iedere socket afzonderlijk.
Je kan de socket dan niet meer met de app in- en uitschakelen.

Een socket die niet gelocked is krijgt in de app op het "NU tabblad" een knop met een schuifje zichtbaar waarmee je de socket kan in- en uitschakelen.

Op iedere socket zit ook een fysieke knop waarmee je de socket in en uit kan schakelen.
Wanneer het schakelslot van de socket geactiveerd is kan je ook de fysieke schakelaar niet bedienen. De socket staat dan altijd "aan".
Dank voor de uitleg.
Ging mij er vooral om dat de reden om de stekkers niet te locken was omdat ze op afstand dan niet meer geschakeld konden worden.
Maar als je dat in de app kan instellen maakt het niks uit dus als je het vergeten bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:20
@HomeWizard_NL Ik heb een kWh meter voor mijn warmtepomp, en binnenkort ook voor een laadpaal. Momenteel neemt hij het verbruik van de warmtepomp ook op in het standby overzicht. Is het mogelijk om dat als optie aan te passen? Aangezien hij apart gemonitord wordt met een meter, lijkt het me niet logisch dat hij ook bij standby wordt opgenomen. En aangezien een warmtepomp een aardig hoog verbruik heeft momenteel, is daarmee het hele standby overzicht nutteloos geworden.

Het zou dus erg fijn zijn als die optie toegevoegd kan worden (het niet includeren van waarden van andere meters in het standby overzicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Laatst online: 18-09 20:52
De watermeter wordt hier ook veelvuldig besproken, dus zet mijn vraag hier maar even neer. Gisteren de watermeter binnengekregen en meteen op de watermeter geïnstalleerd, dat ging allemaal goed. Omdat ik geen stroompunt heb in de meterkast maak ik gebruik van de batterij mogelijkheid.
Het installeren via de app lukt alleen niet. Het apparaat zou in de zoekmodus gezet moeten worden door de knop ingedrukte te houden waarna er een blauwe lamp gaat knipperen, bij mij gaat er een wit lichtje knipperen. Na het zoeken van het apparaat krijg ik op mijn iPhone de vraag om verbinding te maken met het netwerk "WatermeterSetup", waarna vrijwel meteen de melding komt dat er geen verbinding mogelijk is, zonder verdere foutmelding. Zijn er meer mensen met deze ervaring en hebben eventueel de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
hellboy123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:11:
De watermeter wordt hier ook veelvuldig besproken, dus zet mijn vraag hier maar even neer. Gisteren de watermeter binnengekregen en meteen op de watermeter geïnstalleerd, dat ging allemaal goed. Omdat ik geen stroompunt heb in de meterkast maak ik gebruik van de batterij mogelijkheid.
Het installeren via de app lukt alleen niet. Het apparaat zou in de zoekmodus gezet moeten worden door de knop ingedrukte te houden waarna er een blauwe lamp gaat knipperen, bij mij gaat er een wit lichtje knipperen. Na het zoeken van het apparaat krijg ik op mijn iPhone de vraag om verbinding te maken met het netwerk "WatermeterSetup", waarna vrijwel meteen de melding komt dat er geen verbinding mogelijk is, zonder verdere foutmelding. Zijn er meer mensen met deze ervaring en hebben eventueel de oplossing?
Heb je eventueel hier ook al gekeken?
https://intercom.help/hom...et-de-app-wat-kan-ik-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Laatst online: 18-09 20:52
Tip voor de mensen die hier ook tegenaan lopen: Als je op batterijen werkt is het lampje standaard uit, klik eerst 1 keer om het lampje in te schakelen en dan nog een keer 5 seconden voor de blauwe pairing mode... (meteen 5 seconden drukken geeft ook een knipperend lampje, maar dus van de verkeerde kleur)

Daarna heb ik de installatie nog een aantal keren opnieuw moeten starten, maar daar leek een 4g/5g verbinding roet in het eten te gooien. Uiteindelijk na een groot aantal keren de installatie opnieuw doorlopen te hebben lijkt het nu te werken, nu is het nog wachten op de eerste data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Laatst online: 17-01-2023
Ook hier een sensus R400 meter, ook ik krijg het rondje van de sensor niet op de juiste plek zonder een zaag erbij te pakken en of de beugel of het klepje van de meter er af te zagen. Iemand tips om het te monteren zonder te zagen.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:21
MCCarrot schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:31:
Ook hier een sensus R400 meter, ook ik krijg het rondje van de sensor niet op de juiste plek zonder een zaag erbij te pakken en of de beugel of het klepje van de meter er af te zagen. Iemand tips om het te monteren zonder te zagen.
Bij mij kan je het doorzichtige binnenwerk draaien zodat je geen last hebt van het klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 22:48
HomeWizard_NL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:31:
[...]

De gasmeter heeft 3 decimalen per kuub. wat je ziet is het inschakelen en afschakelen van je cv op basis van de warmtevraag.
Ik heb dit opgevolgd. Cv slaat niet af tewijl de grafiek dit wel doet vermoeden.

Ik had graag mijn eigen grafiek gemaakt. Maar Homewizard laat alleen maar export toe met een Tijdsinterval van 15min (voor gas).
Waarom niet een tijdinterval van 5min zoals de metingen gebeuren?

[ Voor 22% gewijzigd door Wouter06 op 18-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Gipia schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:07:
[...]

Bij mij kan je het doorzichtige binnenwerk draaien zodat je geen last hebt van het klepje.
Ik heb mij niet zo druk gemaakt om de zagerij. Na het zagen de meter erop gezet, en kwam er toen achter dat het draaibaar was :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Quote: Bij Sensus meters moet soms de buitenring contra gedraaid worden met het binnenwerk om de adapter correct te plaatsen.
https://intercom.help/hom...er-je-de-wi-fi-watermeter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met automatisering hier in huis, voornamelijk via Apple Home dmv Homebridge.

Voor de Energy Sockets heb ik een plugin gemaakt voor Homebridge. Zo kan je dus je Energy Sockets aan/uit zetten in de Apple Home App en meenemen in je Home Automations:
https://github.com/jvande...-homewizard-energy-socket

Ook heb ik een manier ingebouwd dat je Automations kan triggeren op basis van hoeveel watt stroom er gebruikt wordt via je Energy Socket dmv de "Outlet In Use" HomeKit Characteristic. Meer info.

Rondom de API’s heb ik ook een NodeJS library gemaakt, die momenteel gebruikt wordt in m’n Homebridge plugin. Zie: https://github.com/jvandenaardweg/homewizard-energy-api

Allemaal in Typescript. Allemaal open source. De API is 100% type-safe.

Voel je vrij om dit te gebruiken en feedback te geven via GitHub! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:25:
[...]

Ok, hoe doe je dat stroomverbruik totaal (10 kWh dan)? Is dat met het + abbo waar ofzo? Ik zie werkelijk maar 1 set data van de P1 meter waar zonnestroom en verbruik al met elkaar verrekend is.

Ik zie simpelweg dit:

[Afbeelding]
In een eerdere post zeg je dat je nu zelf je verbruik meet door je opbrengst en opname met elkaar te vergelijken. Volgens mij doe je dan zoiets als kijken naar het 'stroomtotaal' grafiekje en dan die cijfers van elkaar aftrekken. Dus in het voorbeeld van @henkzelf de 8,5 - 0,4 = 8,1 kWh. Dat kun je de app laten doen door bij Instellingen -> Grafieken -> Hoofdaansluitng de slider 'Tel import en export totalen bij elkaar op'.

Maar als je meer interesse hebt in de 'Stroom gebruik' grafiek weet dan dat dat een pure berekende grafiek en die lijkt alleen beschikbaar als hij daadwerkelijk nut heeft. Die grafiek telt alles wat je installatie binnen komt bij elkaar op en trekt daar alle uitgaande stromen weer vanaf. Dus meestal:
code:
1
Waarde = P1.import (8,4) + Zonnepanelen.export (1,9) - Zonnepanelen.import (0.0) - P1.export (0,5)

Wat je dus over houdt is puur je eigen gebruik, wat je dus uit het net zou trekken als je geen zonnepanelen zou hebben. Maar die grafiek moet dan natuurlijk wel weten wat de ruwe opbrengst van de panelen is. Dus nog voordat je wasmachine (om maar iets te noemen) de kans heeft gehad om daar wat vanaf te snoepen. En daarvoor is (nu nog) een kWh meter pal voor je zonnepanelen nodig. HomeWizard heeft naar eigen zeggen wel plannen om een koppeling mogelijk te maken met je inverter, zodat die het verbruik kan doorgeven, maar zo ver zijn ze nog niet.

Onthoud namelijk dat de P1 meter echt geen flauw benul heeft van wat je zonnepanelen opwekken. Hij ziet normaal alleen wat je uit het net trekt en zodra de zon fel gaan schijnen ziet hij enkel het 'overschot' terug het net instromen.

offtopic:
Als je moeite hebt om het te visualiseren, vervang dan de stroom uit het net door water, de zonnepanelen door een pomp en de stroom uit die panelen door -zeg- Ranja. Stel je hebt een waterleiding met een hoofdkraan, een (retour-geschikte) meter en een paar tapkraantjes. Met de hoofdkraan dicht staat er -zeg- 230 bar (volt) druk op je kraan [h3]ja je hebt ultra-stevige leidingen en kranen.[/h3] Als je de hoofdkraan opent dan stroomt er water die leiding in (voor het gemak laten we de mogelijk aanwezige lucht even buiten beschouwing) en kun je heerlijk water tappen.

Wat nu als je op het laatste tapkraantje een pomp aansluit die Ranja in de leiding kan pompen? Als die minder druk kan leveren dan de 2 bar van het net, dan gebeurt er niet zoveel. Gaat die echter met 3 bar staan pompen, dan drukt hij het schone water weg. Als alle tapkraantjes open staan dan zal de kraan die het dichtst bij de pomp zit pure Ranja voor zijn kiezen krijgen. Als er nog Ranja over is, dan gaat dat naar de volgende kraan. Als alle kranen open staan dan zal de Ranja vanzelf ergens op raken. Die kraan zal een mix maken van water en Ranja en de kranen dichter bij de hoofdkraan zitten zullen gewoon water leveren.

Sluit je dan alle tapkraantjes, dan wordt de Ranja gewoon het net in geduwd. En dat is je teruglevering.
- Hoeveel Ranja je dat kost? Dat weet je pas als je weet hoeveel Ranja je hebt opgepompt.
- Hoeveel water je hebt terug geduwd? Dat kun je alleen weten als je watermeter 'retour geschikt' is en dus een ander telwerk heeft voor het water (of in ons geval Ranja) wat terugstroomt.
- Hoeveel Ranja je dan uiteindelijk zelf getapt hebt? Dat kun je pas uitrekenen als je weet wat je hebt opgepompt en hoeveel Ranja dan het net in geperst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
JorzoR schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:34:
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met automatisering hier in huis, voornamelijk via Apple Home dmv Homebridge.
[...]
Je krijgt van mij een +1 voor de moeite, er zullen ongetwijfeld mensen heel blij worden van jouw werk. Maar ik moet wel bekennen dat ondanks dat ik zo'n beetje het hele Apple gamma wel in huis heb, mijn thuisautomatisering eerder aan Home Assistant toe vertrouw. Ik vind HomeKit zo belachelijk beperkt! Home Assistant heb ik op zijn beurt weer aan HomeKit gekoppeld waardoor ik wel een paar dingetjes via HomeKit/Siri kan doen.

Wel enigszins ingekaderd natuurlijk, zodat Siri mijn vriezer niet uit zet als ik tegen mijn hond zeg: "Nee Sita, het vriest dus we gaan er niet uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 11:02

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Fout topic :X

[ Voor 94% gewijzigd door FlipFluitketel op 19-12-2022 20:22 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43
RiDo78 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
[...]

Je krijgt van mij een +1 voor de moeite, er zullen ongetwijfeld mensen heel blij worden van jouw werk.
Thanks! :)
RiDo78 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
[...]
Maar ik moet wel bekennen dat ondanks dat ik zo'n beetje het hele Apple gamma wel in huis heb, mijn thuisautomatisering eerder aan Home Assistant toe vertrouw. Ik vind HomeKit zo belachelijk beperkt! Home Assistant heb ik op zijn beurt weer aan HomeKit gekoppeld waardoor ik wel een paar dingetjes via HomeKit/Siri kan doen.

Wel enigszins ingekaderd natuurlijk, zodat Siri mijn vriezer niet uit zet als ik tegen mijn hond zeg: "Nee Sita, het vriest dus we gaan er niet uit"
Klopt, Apple Home mist helaas een hele rits features die je op een gegeven moment wel nodig hebt in je automatiseringen. Ergens hoop ik dat Apple hier nog een inhaalslag in gaat maken in hun Home App. Met 3rd party apps kan je wel meer met HomeKit. Volgens mij een bewuste keus dus van Apple om hun Home App simpel te houden, heel Apple-ish in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik heb het nu een aantal keer gemeten en in de gaten gehouden maar er gaat ergens iets fout bij de gas data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbGF6H9OIPF1SDYAlK648xMyisY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9cVyvuF81s4Qx0DdjpjB3rub.png?f=fotoalbum_large

Als je kijkt naar deze gas grafiek zie e de pieken en dan wat rare blobs in de ochtend en ook in de avond.

De pieken zijn het correcte gedrag die vage blobs zijn verkeerde data. Mijn CV/Thermostaat moduleert echt exact om de 15 minuten dus ook op momenten van die blobs maar om 1 of andere reden maakt homewizzard daar na het uitlezen een blob van ipv mooie pieken. niet altijd dus want een deel is wel helemaal accuraat maar een deel dus duidelijk gewoon niet. Ik dacht eerst dat het afwijkend gedrag van de CV/thermostaat was maar de thermostaat is daar te dom voor en de CV gedroeg zich exact hetzelfde en ik kon precies timen wanneer hij aan sloeg en weer uit ging.

Hebben anderen dit ook al geconstateerd? Is dit een uitlees frequentie error of een error in de verwerking van de data?
Zoals ik het zie is het of een data verwerking issue want als ik de slimme meter blijf controleren is de data al lang en breed op de slimme meter en kan dus uitgelezen worden.

Het maakt het door de manier van uitlezen simpelweg onmogelijk om te bekijken hoeveel gas in een tijdspan dus daadwerkelijk gebruikt is. Beetje net zoals die golven issue van de elektriciteit die de data nutteloos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Uiteindelijk ontvangt HW via de P1 poort eens in de zoveel tijd de meterstand. HW rekent dat dan om naar het verbruik per tijdspanne zoals dat in de grafiek getoond wordt. Bij mijn meter komt er maar eens per uur een update voor het gasverbruik. Ik lees zelf de lokale API elke 5sec uit en dan zie ik ook dat het exacte tijdstip waarop die update doorkomt soms wat wisselt (de ene keer is ie al beschikbaar bij uitlezen op het uur, de andere keer pas bij de volgende keer uitlezen). Bij jou is de update zo te zien frequenter, maar dan nog zou het best kunnen dat die piek op een of andere manier wordt uitgesmeerd over 2 uitleesperiodes en de pieken daardoor aan elkaar smelten.

Ik gok dus een combinatie van CV modulatie frequentie, slimme meter gas update frequentie, uitleesfrequentie naar HW en tijdspannes in die grafiek waardoor die pieken niet altijd accuraat getoond worden.

Pagina: 1 ... 72 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic