Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Workaholic schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:16:
Heeft iemand toevallig een vriezer achter de homewizard zitten? Ben op zoek naar wat vergelijkingsmateriaal.

[Afbeelding]

Dit verbruik lijkt me aan de hoge kant - je zou geen constante piek verwachten als de vriezer dicht zit toch? Het is ook geen 30c buiten.

Unit is 120CM hoog - inbouw.
Merk / model / inhoud?

0,72 kWh / dag; 263 kWh / jaar
Kan waarschijnlijk lager, maar is volgens mij ook niet super slecht.
Een week of langer meten is wel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-01-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Workaholic schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:28:

BF201 Ariston, 130 liter met aansluiting van 100watt. Zou dus verwachten dat hij minder zou moeten gebruiken.
Gebaseerd op wat precies?
De 100 W zegt weinig over het verbruik, alleen dat het niet meer dan 0,1 kWh per uur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:51
Mijn whirlpool doet exact hetzelfde. Die ontdooi functie is enorm verspillend helaas.
Dat kan makkelijk een 70% minder. Zelfs als je hem niet open doet en er dus geen condens binnen komt gaat het zon 20x per dag aan voor noppes. Wou dat ik het kon programmeren want die vriezers zijn zo dom als een goudvis.
Het is een vast voorgeprogrammeerd programma omdat ze gewoon uit gaan er vanuit gaande dat je tig keer per dag de vriezer open trekt.

Mijn Amerikaanse koelkast en het vriesvak daarvan doen exact hetzelfde. Echt zonde. Ik denk dat ik op die 2 zo 250 kWh zou kunnen bezuinigen als die ontdooi fases minder actief zouden zijn. (Gebruiken nu 355 voor Amerikaanse koelkast en 265 voor de hoge staande vriezer).

[ Voor 39% gewijzigd door computerjunky op 04-01-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
computerjunky schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:15:
Mijn whirlpool doet exact hetzelfde. Die ontdooi functie is enorm verspillend helaas.
Ontdooifunctie verspillend?
Dat duurt hier hooguit een 20 minuten aan een 130-150W en ik moet al naar 31 december teruggaan om te kijken wanneer het de laatste keer actief was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOpFCD6vV17CkV4iWbJYoEIrLL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yug91vJayMyy2Gc77C6fGOd6.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik goed kan rekenen heeft de ontdooifunctie in drie dagen tijd dus een 45 Wh verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lekker laag verbruik! Dit is dan wel een koel/vries comb maar een gemiddelde piek van 25-30 lijkt me top.

Ontopic: is er naast de app ook een mogelijkheid om online je gegevens in te zien? Dus niet via de app? Via de site van homewizard zie ik alleen account gegevens en bestellingen.
Orion84 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:59:
Met kerst nog een extra socket cadeau gekregen, die vandaag geïnstalleerd bij mijn 'server' hoekje (NAS, r-pi, NUC met wat VMs, router). Een en ander hangt daar aan een UPS, socket zit dus tussen stopcontact en UPS. Kan ik meteen ook makkelijk het functioneren van de UPS testen, zonder eerst de stellingkast leeg te halen zodat ik bij de stekker kan.

Dat hoekje vertegenwoordigt een groot deel van mijn 'sluipverbruik'. Op deze manier heb ik ook beter inzicht naar welk deel van het sluipverbruik door die spullen komt en wat er verder nog rest (koelkast, MV, ...).

Meteen ook maar even wat grafiekjes aan mijn dashboard toegevoegd om maandelijks gas en stroomverbruik tegen het prijsplafond quotum aan te leggen. Kostengrafiek doet daar nu nog niets mee (berekent puur met het gereduceerde tarief, ongeacht of ik nu wel of niet binnen het quotum blijf), maar zo kan ik de komende maanden in elk geval een beetje in de smiezen houden of ik binnen de limieten van het plafond blijf, of rekening moet houden dat een deel van het verbruik tegen de werkelijke tarieven berekend gaat worden.

[Afbeelding]

Als binnenkort de kerstverlichting op het balkon wordt opgeruimd kan ik dat socket ook nog ergens anders inzetten. Eens zien wat daar nog voor een interessante toepassing voor te verzinnen is. Misschien eens de koelkast een tijdje monitoren of zo.
Super gaaf dit. Is dit eenvoudig te maken zoiets? Of moet ik hier een week voor gaan knutselen? Heb een pihole draaien op een raspb3 en meen dat dit extra opensource software is wat je moet draaien toch?

[ Voor 125% gewijzigd door Workaholic op 03-01-2023 13:03 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met kerst nog een extra socket cadeau gekregen, die vandaag geïnstalleerd bij mijn 'server' hoekje (NAS, r-pi, NUC met wat VMs, router). Een en ander hangt daar aan een UPS, socket zit dus tussen stopcontact en UPS. Kan ik meteen ook makkelijk het functioneren van de UPS testen, zonder eerst de stellingkast leeg te halen zodat ik bij de stekker kan.

Dat hoekje vertegenwoordigt een groot deel van mijn 'sluipverbruik'. Op deze manier heb ik ook beter inzicht naar welk deel van het sluipverbruik door die spullen komt en wat er verder nog rest (koelkast, MV, ...).

Meteen ook maar even wat grafiekjes aan mijn dashboard toegevoegd om maandelijks gas en stroomverbruik tegen het prijsplafond quotum aan te leggen. Kostengrafiek doet daar nu nog niets mee (berekent puur met het gereduceerde tarief, ongeacht of ik nu wel of niet binnen het quotum blijf), maar zo kan ik de komende maanden in elk geval een beetje in de smiezen houden of ik binnen de limieten van het plafond blijf, of rekening moet houden dat een deel van het verbruik tegen de werkelijke tarieven berekend gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGrAAmEfVn-epo40Wg0w2AhtESo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A789ywdmwkoiRBUxnds16mb3.png?f=fotoalbum_large

Als binnenkort de kerstverlichting op het balkon wordt opgeruimd kan ik dat socket ook nog ergens anders inzetten. Eens zien wat daar nog voor een interessante toepassing voor te verzinnen is. Misschien eens de koelkast een tijdje monitoren of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
-- niet nodig --

[ Voor 98% gewijzigd door Kalentum op 03-01-2023 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Workaholic schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:22:
[...]
Super gaaf dit. Is dit eenvoudig te maken zoiets? Of moet ik hier een week voor gaan knutselen? Heb een pihole draaien op een raspb3 en meen dat dit extra opensource software is wat je moet draaien toch?
Dit heb ik gebouwd in Splunk. Ik heb daar vanwege mijn werk een developer licentie voor, maar er is ook een gratis variant van. Maar ik denk dat er wel laagdrempeliger tools zijn om zoiets te bouwen. In iets als Home Assistant kan je vast een vergelijkbaar dashboard in elkaar zetten, en dan hoef je niet zelf de integratie met de local API te knutselen, daar zit gewoon standaard ondersteuning voor in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:39

filthy rich

löp wa los

Mijn vader heeft thuis een sluipverbruik schommelend tussen de 100w en 250w (vrijstaande woning), geen panelen, geen elektrische auto, geen warmtepompen/airco's. De pieken van 250w zullen wel de koelkastenx2 en vriezer zijn die toevallig gelijk aanslaan.

Is de ondergrens van ca. 100w een beetje wat gebruikelijk is hier in dergelijke situatie?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:27
filthy rich schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:36:
Mijn vader heeft thuis een sluipverbruik schommelend tussen de 100w en 250w (vrijstaande woning), geen panelen, geen elektrische auto, geen warmtepompen/airco's. De pieken van 250w zullen wel de koelkastenx2 en vriezer zijn die toevallig gelijk aanslaan.

Is de ondergrens van ca. 100w een beetje wat gebruikelijk is hier in dergelijke situatie?
Die 100w vind ik heel netjes. Heb bij gelijke omstandigheden ca 125w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:38
En dan is het dus geen sluipverbruik maar rustverbruik of basisverbruik 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zie 32 W als ondergrens.. dus het kan een stuk lager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:22:
Ontopic: is er naast de app ook een mogelijkheid om online je gegevens in te zien? Dus niet via de app? Via de site van homewizard zie ik alleen account gegevens en bestellingen.
https://hwenergy.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:27
Gramser schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:51:
En dan is het dus geen sluipverbruik maar rustverbruik of basisverbruik 😉
Inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Tja wat is een "dergelijke situatie"? :)
Hier een vrijstaande woning met nul sluipverbruik en een basisverbruik tussen de 40 en 80W tijdens de nacht met een dagverbruik tussen de 70 en 150 W (thuiswerk). Wel panelen, wel EV, wel WP/airco's en een ééndeurs ingebouwde koelkast/vriesvak en een losstaande tweedeurs combi koelkast/vriezer. En wanneer die 2 laatsten aanslaan is er een verbruik van 95W en gedurende de ontdooifunctie van de vriezer (een 20 min. om de 2-3 dagen komt dat op 140W voor de koelkast/vriezer en 65W voor de koelkast/koelvak, in totaal dus 205W.

Of bedoel je ipv sluipverbruik gewoon het dagdagelijkse continue verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

IvoB2 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Tja wat is een "dergelijke situatie"? :)
Hier een vrijstaande woning met nul sluipverbruik en een basisverbruik tussen de 40 en 80W tijdens de nacht met een dagverbruik tussen de 70 en 150 W (thuiswerk). Wel panelen, wel EV, wel WP/airco's en een ééndeurs ingebouwde koelkast/vriesvak en een losstaande tweedeurs combi koelkast/vriezer. En wanneer die 2 laatsten aanslaan is er een verbruik van 95W en gedurende de ontdooifunctie van de vriezer (een 20 min. om de 2-3 dagen komt dat op 140W voor de koelkast/vriezer en 65W voor de koelkast/koelvak, in totaal dus 205W.

Of bedoel je ipv sluipverbruik gewoon het dagdagelijkse continue verbruik?
Gaat inderdaad over wat er 's nachts nog allemaal aan staat zonder dat je er wat mee doet.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 17:13

agaam

dit is mijn huisdier

rykers schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:48:
De laatste week heb ik het probleem dat de stroomvoorziening naar de P1 lijkt weg te vallen en daarmee ook de datastroom stopt. Is dit op een of andere manier te controleren?

Ik heb de Homewizard P1 via een splitter aangesloten, op de andere poort zit een pi met DSMR. De pi heeft de actieve poort.

Als ik alles los koppel en de pi start draait het weer een tijdje goed. Voordat deze problemen ontstonden heeft het ook al ruim 1,5 jaar prima gedraaid.

Aanvulling: hij ging vandaag maar kort goed na de reset:

[Afbeelding]

DSMR blijft wel gegevens verzamelen.
Ik heb even een vraag, ik zie dat je ook de grafieken ziet van de zonnepanelen? die zie ik niet, is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:01
agaam schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:03:
[...]

Ik heb even een vraag, ik zie dat je ook de grafieken ziet van de zonnepanelen? die zie ik niet, is dat een optie?
Dat zal waarschijnlijk een aparte kWh meter zijn voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 17:13

agaam

dit is mijn huisdier

mike123 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:45:
[...]

Dat zal waarschijnlijk een aparte kWh meter zijn voor de zonnepanelen.
Dank voor je antwoord, duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:51
Workaholic schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:16:
Heeft iemand toevallig een vriezer achter de homewizard zitten? Ben op zoek naar wat vergelijkingsmateriaal.

[Afbeelding]

Dit verbruik lijkt me aan de hoge kant - je zou geen constante piek verwachten als de vriezer dicht zit toch? Het is ook geen 30c buiten.

Unit is 120CM hoog - inbouw.
Bij mij zit hij op 0,5 kwh per dag (24 uur). (ook inbouw en een volwaardige vriezer van 4 laden).
Terugkerende pieken van 76w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
filthy rich schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:44:
[...]

Gaat inderdaad over wat er 's nachts nog allemaal aan staat zonder dat je er wat mee doet.
Dan is mijn persoonlijke mening dat dit hoog is wanneer er geen gekende verbruikers vermogen trekken. Zeker die 250W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij is er weer 10W rustverbruik bijgekomen... de warmtepomp... Wordt waarschijnlijk wel gecompenseerd door het verdwijnen van de VVW-pomp en de pompschakelaar en het nagenoeg niet meer aanslaan van de CV-ketel, maar toch. Die laatste is helaas nog niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky

Mijn idle is voor router, mediaconverter, tv box, receiver en een stuk of 25 adapters en andere meuk rond de 40 watt. Maar als je ziggo heb dan is je idle verbruik al snel 40 watt hoger als met glas. Misschien is een Chromecast met google tv een mooie optie omdat dan de mediabox weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:49:
Bij mij is er weer 10W rustverbruik bijgekomen... de warmtepomp... Wordt waarschijnlijk wel gecompenseerd door het verdwijnen van de VVW-pomp en de pompschakelaar en het nagenoeg niet meer aanslaan van de CV-ketel, maar toch. Die laatste is helaas nog niet weg.
Mijn cv ketel gebruikt in idle minder als 1 watt (Remeha avanta 28c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:06:
[...]

De mijne 2-3W... Bijna te verwaarlozen, de pomp van de vvw-verdeler maakt het grootste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Maar tijdens het gebuik in kWh dan wel veel meer kWh. :+
Penny wise, pound foolish? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:12:
[...]

De mijne 2-3W... Bijna te verwaarlozen, de pomp van de vvw-verdeler maakt het grootste verschil.
Tot je gaat rekenen. Kom je op jaarbasis al aan een 26 kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Da's ook weer zo. En met daadwerkelijk verbruik tijdens verwarmen erbij zat ik vorig jaar op 51,7kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:02:
Maar als je ziggo heb dan is je idle verbruik al snel 40 watt hoger als met glas.
Mijn totale idle verbruik is 32 - 34 W, met Ziggo..
Wel met Next Mini en op een stekkerblok dat 's nachts uit staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:38
Tijdens het gebruik van de p1 meter, zie ik dat de cv ketel op warmt (gas) en vervolgens weer uit gaat als de juiste temperatuur is bereikt. Ik zie dit niet terug in de app (gaat niet naar nul). Klopt het dat een cv ketel op warmt en vervolgens alsnog bij de juiste temperatuur continu gas blijft gebruiken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxgipfVK49sSmgNgSpxrcvLro1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8F5bYo5MmNY7hCndfFfzEark.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aangezien we hier alleen het verbruik per uur zien: op zich helemaal niet vreemd als na het opdraaien van de thermostaat er een piek is en zodra de gewenste temperatuur bereikt is daarna elk uur nog wat verbruik is om die temperatuur te handhaven. Dat zal geen continue verbruik zijn, maar gewoon de CV die x-keer per uur even aanspringt om de temperatuur te handhaven. Maar dat detail laat de app niet zien omdat je meter maar 1x per uur een update geeft van het gasgebruik. De app smeert dat in de dag grafiek uit naar een constant gemiddeld gebruik per 5 minuten over dat hele uur, wat ietwat misleidend is. Modernere slimme meters geven het echter wel per 5min door en dan is die grafiek dus ook gedetailleerder.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 04-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nou, nee. Maar misschien heb jij iets van een comfortstand op je CV waardoor deze altijd wat gas verbruikt om je warme tapwater sneller beschikbaar te hebben?

Edit: @Orion84 heeft een betere verklaring.

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 04-01-2023 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:04
Remtronica schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:58:
Tijdens het gebruik van de p1 meter, zie ik dat de cv ketel op warmt (gas) en vervolgens weer uit gaat als de juiste temperatuur is bereikt. Ik zie dit niet terug in de app (gaat niet naar nul). Klopt het dat een cv ketel op warmt en vervolgens alsnog bij de juiste temperatuur continu gas blijft gebruiken?[Afbeelding]
je gas meter geeft 1 keer per uur standen door en is niet real-time. Dus als grafiek niet op 0 staat, heeft je CV ketel ergens in dat uur even gestookt.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Orion84 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:02:
Aangezien we hier alleen het verbruik per uur zien: op zich helemaal niet vreemd als na het opdraaien van de thermostaat er een piek is en zodra de gewenste temperatuur bereikt is daarna elk uur nog wat verbruik is om die temperatuur te handhaven. Dat zal geen continue verbruik zijn, maar gewoon de CV die x-keer per uur even aanspringt om de temperatuur te handhaven. Maar dat detail laat de app niet zien omdat je meter maar 1x per uur een update geeft van het gasgebruik. De app smeert dat in de dag grafiek uit naar een constant gemiddeld gebruik per 5 minuten over dat hele uur, wat ietwat misleidend is. Modernere slimme meters geven het echter wel per 5min door en dan is die grafiek dus ook gedetailleerder.
Dank je wel. Dat verklaart veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

computerjunky schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Mijn idle is voor router, mediaconverter, tv box, receiver en een stuk of 25 adapters en andere meuk rond de 40 watt. Maar als je ziggo heb dan is je idle verbruik al snel 40 watt hoger als met glas. Misschien is een Chromecast met google tv een mooie optie omdat dan de mediabox weg kan.
Heeft wel ziggo, geen mediabox, enkel next mini en 3 CI+ modules (en natuurlijk modem=TC7210 icm 3x AP AC PRO, dus wifi van dat ding staat uit). Denk dat ik maar eens het huis door ga spitten.

[ Voor 4% gewijzigd door filthy rich op 04-01-2023 15:39 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 02:14
Orion84 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:02:
Vreemd, mijn HomeWizard P1 laat per 5 minuten het gasverbruik zien? Of ligt dat aan de specifieke meter? Het kan ook zijn dat je CV ketel je sanitair-warm-water continue op temperatuur wil houden (heet vaak "comfort" stand), of dat er ergens een (meng)kraan lekt. Je zult even bij je CV ketel moeten kijken of ie continue brandt, of dat ie ook regelmatig op "uit/stand by" staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat ligt aan de slimme meter. Iets vanaf DSMR4.0 ofzo is per 5 minuten. En die comfortstand had ik ook geopperd, maar dat is het nu denk ik niet, omdat dat dan ook in de nachtelijke uren zou moeten optreden, Dat is hier niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
De cv ketel is wel ingesteld op de comfort stand, alleen hij schakelt gewoon uit, nadat de juiste temperatuur is bereikt. Het lijkt dat dit niet waarneembaar is met de app ivm tijdsinterval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Remtronica schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:23:
De cv ketel is wel ingesteld op de comfort stand, alleen hij schakelt gewoon uit, nadat de juiste temperatuur is bereikt. Het lijkt dat dit niet waarneembaar is met de app ivm tijdsinterval.
Zodra je richting de zomer je huis niet meer hoeft warm te stoken of op vakantie bent, dan ga je dit 'comfort' verbruik zien. zorgen dat je geen warmtevraag vanuit je thermostaat hebt & geen gebruik maakt van warm water.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 17:28
Remtronica schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:23:
Heb je niet gewoon een modulerende ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybram
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
Vandaag geprobeerd om de watermeter te installeren, maar helaas past hij er niet op. De aansluiting van het klepje zit in de weg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFB7Wcu-pM93ysA5JoIWHDjaPl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPlC7cT9vfEQKFHsxPL4mPqi.jpg?f=fotoalbum_large enig idee wat hier een oplossing kan zijn? Of gaat dit helaas niet met onze meter? Het is de sensus 620 r400 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 11:46
jimmybram schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:17:
Vandaag geprobeerd om de watermeter te installeren, maar helaas past hij er niet op. De aansluiting van het klepje zit in de weg. [Afbeelding] enig idee wat hier een oplossing kan zijn? Of gaat dit helaas niet met onze meter? Het is de sensus 620 r400 :)
Je kunt de ring draaien. Kwam ik pas achter nadat ik het klepje had afgebroken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mike123
C0C0 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Je kunt de ring draaien. Kwam ik pas achter nadat ik het klepje had afgebroken..
Zoiets staat er ook in dat vreemde document wat nooit word gelezen. ;)
https://helpdesk.homewiza...er-je-de-wi-fi-watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOwner
  • Laatst online: 24-02 21:31
Ik had vandaag hetzelfde. De HW app werkte nog gewoon, maar API requesten gaven een ECONRESET error.

Dongle losgekoppeld en weer aangesloten: probleem opgelost. Nou ja, het werkt weer even.

Ik gebruik het om mijn laadpaal te load balancen. Dan is een beetje stabiliteit wel prettig. Ben je hier ooit verder mee gekomen? We zijn tenslotte anderhalf jaar verder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybram
[...]

Ik kan niet vinden hoe ;(
Zou je me een tip kunnen geven hoe ik het kan draaien?

Want de hele meter draait mee wanneer ik hem probeer te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybram
mike123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Zoiets staat er ook in dat vreemde document wat nooit word gelezen. ;)
https://helpdesk.homewiza...er-je-de-wi-fi-watermeter
Oops 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door jimmybram op 05-01-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:46
jimmybram schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Bij de sensus kan je het doorzichtige binnenwerk rond draaien. Dus niet de buitenste ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Gipia schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Bij de sensus kan je het doorzichtige binnenwerk rond draaien. Dus niet de buitenste ring.
Het is het inderdaad de binnenring die draait.
Alleen in de handleiding staat dat je bij Sensus meters soms de buitenring contra moet draaien.
De buitenring met deksel blijft gewoon op zijn plaats.
Bij mijn Sensus meter net even geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 11:46
Ja, is maar net hoe je bekijkt ;) . Volgens mij binnenkant vast gehouden en buitenring gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno van Rijn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:33
Ik overweeg een P1 meter van HW.

Welke gegevens zie je in de export (CSV)? Als ik nu van Enelogic of Slimmemeter een export draai zie ik verschil. De eentje geeft de standen door in een CSV bestand, de ander het verbruik in Excel.

Ik ben benieuwd wat HW heeft opgenomen in de CSV file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Menno van Rijn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:03:
Ik overweeg een P1 meter van HW.

Welke gegevens zie je in de export (CSV)? Als ik nu van Enelogic of Slimmemeter een export draai zie ik verschil. De eentje geeft de standen door in een CSV bestand, de ander het verbruik in Excel.

Ik ben benieuwd wat HW heeft opgenomen in de CSV file.
datum + meterstand waarde (zie onderstaande screenshots)
Noemenswaardige verschillen met Enelogic:
- CSV export uit Enelogic geeft data aan begin van nieuwe dag (00.00), HW geeft standen aan eind van de dag (23.59)
- CSV export uit Enelogic geeft 0 decimalen (gehele getallen), HW geeft op 3 decimalen nauwkeurig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGX1Bv2LSbqUWAYrB7rYWviPLY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XPQk2PvPX1JewmWLya360JIK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBvvIOFM7hNiIHmmTP8Tyf5jlTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xpdcnw9iv3cAveiKvbhSuY56.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 06-01-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 14:58
Is een Zigbee plug ook werkzaam met de p1 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26
De P1 meter verbindt via wifi. Een zigbee stick is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:16
Deldenaar schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:55:
Is een Zigbee plug ook werkzaam met de p1 meter?
Als je met een plug een zigbee stekker bedoeld, dit gaat niet werken. De P1 leest de slimme meter uit en geeft deze gegevens via wifi door aan HW en deze zijn via de HW app of web pagina uit te lezen. De P1 is geen hub en heeft niks met zigbee.
Wel kun je van de P1 de api aanzetten en de gegevens uitlezen.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 14:58
Ross11 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Als je met een plug een zigbee stekker bedoeld, dit gaat niet werken. De P1 leest de slimme meter uit en geeft deze gegevens via wifi door aan HW en deze zijn via de HW app of web pagina uit te lezen. De P1 is geen hub en heeft niks met zigbee.
Wel kun je van de P1 de api aanzetten en de gegevens uitlezen.
Ik bedoel de zigbee stekker als hw socket, is dit in de HW app te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 22:26
Zoals Ross11 al schreef, de P1 meter is geen hub en kan niet communiceren met een zigbee stekker. De HW app haalt zijn informatie op van internet en communiceert niet lokaal met de P1 meter (behalve bij de initiele configuratie ervan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
mike123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Het is het inderdaad de binnenring die draait.
Alleen in de handleiding staat dat je bij Sensus meters soms de buitenring contra moet draaien.
De buitenring met deksel blijft gewoon op zijn plaats.
Bij mijn Sensus meter net even geprobeerd.
Ik heb zelf een oudere sensus meter. Daarop blijkt de adapter niet te passen. Dus niet alle sensus meters zijn geschikt (in tegenstelling tot wat ze op hun site vermelden). Heb het zelf opgelost met tape, maar fraai is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:06

sanzut

It's always christmas time

Mijn p1 verbindt sinds een paar dagen steeds met het verkeerde unifi AP, namelijk degene die het verste weg staat ipv de dichtstbijzijnde. Daardoor komen de standen niet door, en gaat de ring rood knipperen. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Het heeft een tijd goed gewerkt, maar sinds een paar dagen niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 16:22
sanzut schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:53:
Mijn p1 verbindt sinds een paar dagen steeds met het verkeerde unifi AP, namelijk degene die het verste weg staat ipv de dichtstbijzijnde. Daardoor komen de standen niet door, en gaat de ring rood knipperen. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Je kan in de Unifi network manager een vast AP instellen per verbonden apparaat. Had dat zelf gedaan voor mijn Harmony Hub in de woonkamer op de BG, want die connect standaard met het AP op zolder, maar toen werkte die niet goed meer. Terug op auto en dus de zolder AP was 't opgelost 8)7

Maar voor jou kan het dus wel helpen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Licht offtopic maar wil voor 1 simpele vraag geen apart topic aan maken:

Is mijn veronderstelling dat ik met de energy socket eenzelfde dataset voor Nu, Dag ,Week enz krijg als met de P1 meter.

Ik heb nu redelijk domme meters/schakelaars die alleen per dag en nu weer geven maar geen grafiek voor de dag en zou wel graag een grafiek per dag per apparaat hebben voor wat fine tunen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01
computerjunky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:46:
Licht offtopic maar wil voor 1 simpele vraag geen apart topic aan maken:

Is mijn veronderstelling dat ik met de energy socket eenzelfde dataset voor Nu, Dag ,Week enz krijg als met de P1 meter.

Ik heb nu redelijk domme meters/schakelaars die alleen per dag en nu weer geven maar geen grafiek voor de dag en zou wel graag een grafiek per dag per apparaat hebben voor wat fine tunen in huis.
Zeker weten juist.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
jimmybram schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Bij mijn sensus meter gewoon op de lip gemonteerd (dus iets adapter zit iets hoger). Gaat perfect.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:27
Vandaag door de elektricien mijn kWh meter laten installeren, om de zonnepanelen direct te monitoren. Volgens de bijsluiter aangesloten, de Eastron kende hij al wel
Echter gaat display ofwel het schermpje niet echt aan. Staat in soort van knipperstand, licht iets op en valt weer weg.
Beide knopjes meermalen gedrukt om te kunnen resetten, echter schermpje wil niet oplichting, ja bovenin vaag, soort van schemerlampje van 1 ledje of zo.
Alle aansluitingen drie dubbel gecheckt, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Ondanks niet werkend display geprobeerd de wifiverbinding op te zetten, wat ja logischerwijze ook niet functioneert, geen oplichtend schermpje, drukken knopje, gebeurt verder niks.

[ Voor 4% gewijzigd door dinandus op 07-01-2023 16:16 . Reden: Aanvullende info. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-05 22:53
dinandus schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:14:
Vandaag door de elektricien mijn kWh meter laten installeren, om de zonnepanelen direct te monitoren. Volgens de bijsluiter aangesloten, de Eastron kende hij al wel
Echter gaat display ofwel het schermpje niet echt aan. Staat in soort van knipperstand, licht iets op en valt weer weg.
Beide knopjes meermalen gedrukt om te kunnen resetten, echter schermpje wil niet oplichting, ja bovenin vaag, soort van schemerlampje van 1 ledje of zo.
Alle aansluitingen drie dubbel gecheckt, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Ondanks niet werkend display geprobeerd de wifiverbinding op te zetten, wat ja logischerwijze ook niet functioneert, geen oplichtend schermpje, drukken knopje, gebeurt verder niks.
Laatst bij het plaatsen van een enkelfase verbruiksmeter, die niet aanging nadat stotz omgezet werd in de groepenkast, bleek dat de bedrading wel op de juiste manier was aangesloten, echter 1 fase draad zat wel in de verbruiksmeter, maar zat niet vastgedraaid. Draad leek vast te zitten, maar op de verbruiksmeter moet je de schroeven best wel een stukje linksom draaien, alvorens de bedrading in te steken en vast te draaien.
Maar goed dat was bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpc
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-05 14:23

kpc

In week 52 eind vorig jaar heb ik de P1 homewizzard geïnstalleerd, het werkt prima in combinatie met de app op mijn telefoon. Helaas zie ik geen gegevens van de afgelopen 12 maanden, klopt dit wel?
Ik dacht dat je gratis tot 12 maanden terug kon kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:41
kpc schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:44:
In week 52 eind vorig jaar heb ik de P1 homewizzard geïnstalleerd, het werkt prima in combinatie met de app op mijn telefoon. Helaas zie ik geen gegevens van de afgelopen 12 maanden, klopt dit wel?
Ik dacht dat je gratis tot 12 maanden terug kon kijken.
Ja kan alleen de data terugkijken die via de P1 meter is gegaan. Daarna kan je terugkijken. Jij kan dus vanaf week 52 2023 terug kijken tot week 52 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:16
sanzut schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:53:

Klopt de HW spullen zijn zeer honk vast is mij gebleken. Bij het wegvallen van een AP, door bijv. een update, hoppen ze allemaal naar een overgebleven AP. . Komt dit dichtbijzijnde AP weer onlne dan blijven ze vaak met het wat verder weg AP verbonden. Heb hier twee sockets bijna naast elkaar met 100% en 45 % verbonden met twee verschillende AP.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:42
[...]

In welke gaten moeten de schroeven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
jimmybram schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:17:
Vandaag geprobeerd om de watermeter te installeren, maar helaas past hij er niet op. De aansluiting van het klepje zit in de weg. [Afbeelding] enig idee wat hier een oplossing kan zijn? Of gaat dit helaas niet met onze meter? Het is de sensus 620 r400 :)
Gelukt? Zo ja, hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmybram
Dat kun je heel gemakkelijk doen door de doorzichtige gedeelte te draaien. Je kunt bijvoorbeeld aan de 2 punten waar je de schroeven vast houden om dit makkelijker te maken.
Dus niet aan de buitenkant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmybram
mathijshooi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:07:
[...]

In welke gaten moeten de schroeven dan?
Zie: https://helpdesk.homewiza...tall-the-wi-fi-watermeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJdfGXezpMPVnFijh5sIcdZ98Ro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/79pIDw7TRyA9XIWC37MoxUxy.png?f=user_large
Ze hebben ook een video waar je meer detials in kan zien: YouTube: Watermeter Installatie HomeWizard

[ Voor 15% gewijzigd door jimmybram op 07-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
jimmybram schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Dat kun je heel gemakkelijk doen door de doorzichtige gedeelte te draaien. Je kunt bijvoorbeeld aan de 2 punten waar je de schroeven vast houden om dit makkelijker te maken.
Dus niet aan de buitenkant zitten.
Wat als je die schroefpunten niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mathijshooi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Wat als je die schroefpunten niet hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdHFYktt961Eh6VjiTgxVkuuYgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/750LMriN9E0AOtjREBnzKKPl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmybram
Ik denk dat je maar dubbelzijdig plakband en/of een tie-rip moet gaan gebruiken.
Zelf zie ik geen andere manier om het plaatje met de sensor vast te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 21:44
Klitteband is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonaryr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05 11:39
Even hier vragen, maar heeft iemand toevallig een STL file of zo van het bevestingskipje van de watermeter? Want ik heb dezelfde Sensus als hierboven, maar wil toch proberen om zelf iets te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Sonaryr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:16:
Even hier vragen, maar heeft iemand toevallig een STL file of zo van het bevestingskipje van de watermeter? Want ik heb dezelfde Sensus als hierboven, maar wil toch proberen om zelf iets te printen.
En als je die dan hebt zou ik hem ook graag willen hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
Ok, ik zal wel iets fout doen of te ongeduldig zijn:

Ik heb een energy socket hangen voor een electrische kachel. Deze wil ik inschakelen in een bepaald tijdsvlak middels de energysaver functie en daarbuiten uitschakelen. Echter als ik de taak heb ingegeven en activeer dan blijft de socket actief, ook al is het buiten het tijdsvlak. Ben ik te ongeduldig of schakelt hij alleen als hij daadwerkelijk dat tijdstip voorbij heeft moeten zien komen of is de communicatie tussen app en socket trager dan ik denk? Manueel in- en uitschakelen via de app gaat wel instantaan

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Uitschakelen dezelfde dag doen ze niet, morgen werkt ie... HW heeft de reden wel eens gegeven in dit topic, maar die weet ik neit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
IJsbeer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:32:
Uitschakelen dezelfde dag doen ze niet, morgen werkt ie... HW heeft de reden wel eens gegeven in dit topic, maar die weet ik neit meer.
Thx. Inderdaad ik zie dat hij vanochtend wel geschakeld heeft volgens het schema. Goed te weten dat dan ook de het handmatig uitzetten in de app overruled wordt. Zou wel handig zijn geweest als dit in de handleiding stond op de site.
Verder wel enthousiast over dit ecosysteem. Het helpt nu al meteen om de nodige verbruikers terug te brengen.

Ik denk dat ik gevonden heb waar je op doelde:
Het komt ook voor dat bij drukte de huidige actieve status van een product niet kan worden opgehaald bij onze status servers. Waaronder als meest zichtbaar: state van de aan/uit toggle van de sockets, meterstanden, API state. De lokale API is dus wel actief, en je socket gewoon aan, echter kunnen de servers het aantal aanvragen van deze data huidig niet aan, waardoor deze een time-out bereiken en de app incomplete of incorrecte data toont.

[ Voor 30% gewijzigd door Joarie op 12-01-2023 09:06 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-05 16:29

3raser

⚜️ Premium member

@HomeWizard_NL Is jullie nieuwe API niet backwards compatible? Ik heb momenteel firmware 4.14 op mijn wifi P1 meter staan en ik krijg via /api/v1/data de waarden "active_power_l2_w" en "active_power_l3_w" niet meer binnen. Ik heb geen 3-fase aansluiting maar voorheen werden die waarden wel gewoon doorgegeven. Jullie documentatie geeft ze ook netjes aan. Maar mijn Domoticz plugin is nu helaas wel van slag.

Ik zie trouwens dat mijn P1 meter ook veel waarden mist die wel in jullie documentatie staan aangegeven. Zo heb ik de nieuwe waarde "any_power_fail_count" maar "active_power_average_w" bijvoorbeeld niet. En zo mis ik er nog wel een paar. De lijst in de documentatie is veel langer dan de output van mijn device.

Excuses, dat ligt natuurlijk aan de meter.
All datapoints are “optional”; The API does not send datapoints that are null or not available at all. This mostly depends on the connected smart meter.
Dit is de output van mijn meter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{
   "wifi_ssid":"<verborgen>",
   "wifi_strength":100,
   "smr_version":50,
   "meter_model":"ISKRA 2M550E-1013",
   "unique_id":"<verborgen>",
   "active_tariff":2,
   "total_power_import_kwh":5045.166,
   "total_power_import_t1_kwh":2965.062,
   "total_power_import_t2_kwh":2080.104,
   "total_power_export_kwh":3623.646,
   "total_power_export_t1_kwh":1146.392,
   "total_power_export_t2_kwh":2477.254,
   "active_power_w":245,
   "active_power_l1_w":292,
   "active_voltage_l1_v":229.5,
   "active_current_l1_a":1.272,
   "voltage_sag_l1_count":8,
   "voltage_swell_l1_count":1,
   "any_power_fail_count":97,
   "long_power_fail_count":6,
   "total_gas_m3":1328.31,
   "gas_timestamp":230112142002,
   "gas_unique_id":"<verborgen>",
   "external":[
      {
         "type":"gas_meter",
         "timestamp":230112142002,
         "value":1328.31,
         "unit":"m3"
      }
   ]
}

Bonusvraag: Wat zegt die "any_power_fail_count" eigenlijk precies? Het lijkt me sterk dat ik 97 keer stroomuitval heb gehad. Zelfs 6 keer ("long_power_fail_count") is niet voorgekomen naar mijn idee. Wordt iedere spanningsdip die geen uitval betekend hier ook bij geteld?

En nu ik toch bezig ben: Als er bij een enkele fase installatie een verschil zit tussen "active_power_l1_w" en "active_power_w" (zoals bij mij), komt dat dan door de zonnepanelen? Is het ene opgenomen vermogen en het andere vermogen vanaf het net ofzo? Hoe moet ik dat zien?

[ Voor 78% gewijzigd door 3raser op 12-01-2023 15:46 . Reden: Meer waarden ontbreken. Voorbeeld output toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Nvm

[ Voor 102% gewijzigd door Chris.nl op 12-01-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
Het zal vast een keer voorbij gekomen zijn:

Ik heb de internet toegang van de HW P1 uitgezet in mijn glasvezelmodem, mijn verbruiksdata hoeft niet de 'cloud' in. Overigens vreemd dat dat nergens vermeld wordt.

Levert dit problemen op? Lokaal lees ik hem uit met Home Assistant en dat werkt tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
gertk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:02:

Ik heb de internet toegang van de HW P1 uitgezet in mijn glasvezelmodem, mijn verbruiksdata hoeft niet de 'cloud' in. Overigens vreemd dat dat nergens vermeld wordt.
Misschien staat dat hier wel bij welke gegevens ze allemaal kunnen inzien.
https://www.homewizard.com/nl/privacy-beleid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gertk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:02:

Levert dit problemen op? Lokaal lees ik hem uit met Home Assistant en dat werkt tot nu toe.
Nee, dat levert geen problemen op. Je hebt nu een lokaal apparaat wat blijft werken zoals het nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Laatst online: 19-05 10:59
3raser schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:54:

Bonusvraag: Wat zegt die "any_power_fail_count" eigenlijk precies? Het lijkt me sterk dat ik 97 keer stroomuitval heb gehad. Zelfs 6 keer ("long_power_fail_count") is niet voorgekomen naar mijn idee. Wordt iedere spanningsdip die geen uitval betekend hier ook bij geteld?
Bij mij staan er 5 en 1 long (in het telegram - gebruik momenteel een ander product om uit te lezen). Die lange heeft als datum 2000-01-01 00:00:00. Maar is pas een paar jaar in gebruik. Ondertussen geen fail gehad. Lijkt me dus puur testen van de fabrikant (en de korte zijn misschien van tijdens montage of zo). In de standard is ook niet terug te vinden hoe lang die long power fails moeten zijn om als lang te worden beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:32
3raser schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:54:
@HomeWizard_NL Is jullie nieuwe API niet backwards compatible? Ik heb momenteel firmware 4.14 op mijn wifi P1 meter staan en ik krijg via /api/v1/data de waarden "active_power_l2_w" en "active_power_l3_w" niet meer binnen. Ik heb geen 3-fase aansluiting maar voorheen werden die waarden wel gewoon doorgegeven. Jullie documentatie geeft ze ook netjes aan. Maar mijn Domoticz plugin is nu helaas wel van slag.

Ik zie trouwens dat mijn P1 meter ook veel waarden mist die wel in jullie documentatie staan aangegeven. Zo heb ik de nieuwe waarde "any_power_fail_count" maar "active_power_average_w" bijvoorbeeld niet. En zo mis ik er nog wel een paar. De lijst in de documentatie is veel langer dan de output van mijn device.

Excuses, dat ligt natuurlijk aan de meter.

[...]

Dit is de output van mijn meter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{
   "wifi_ssid":"<verborgen>",
   "wifi_strength":100,
   "smr_version":50,
   "meter_model":"ISKRA 2M550E-1013",
   "active_tariff":2,
   "total_power_import_kwh":5045.166,
   "total_power_import_t1_kwh":2965.062,
   "total_power_import_t2_kwh":2080.104,
   "total_power_export_kwh":3623.646,
   "total_power_export_t1_kwh":1146.392,
   "total_power_export_t2_kwh":2477.254,
   "active_power_w":245,
   "active_power_l1_w":292,
   "active_voltage_l1_v":229.5,
   "active_current_l1_a":1.272,
   "voltage_sag_l1_count":8,
   "voltage_swell_l1_count":1,
   "any_power_fail_count":97,
   "long_power_fail_count":6,
   "total_gas_m3":1328.31,
   "gas_timestamp":230112142002,
   "gas_unique_id":"<verborgen>",
   "external":[
      {
         "type":"gas_meter",
         "timestamp":230112142002,
         "value":1328.31,
         "unit":"m3"
      }
   ]
}

En nu ik toch bezig ben: Als er bij een enkele fase installatie een verschil zit tussen "active_power_l1_w" en "active_power_w" (zoals bij mij), komt dat dan door de zonnepanelen? Is het ene opgenomen vermogen en het andere vermogen vanaf het net ofzo? Hoe moet ik dat zien?
De API is, op het niet aanwezig zijn van datapunten, volledig backwards compatible. De keuze om niet aanwezige en/of lege velden niet op te sturen is ontstaan omdat de lijst van datapunten onnodig lang zal worden. Deze verandering is een lange tijd benoemd in de documentatie en is ook gecommuniceerd aan publieke implementaties op GitHub. Vervelend dat je plugin hier last van heeft.

Verder zijn vrijwel alle velden 1-op-1 overgenomen vanuit de slimme meter, zo ook “any_power_fail_count”. Je slimme meter is er echt van overtuigd dat het 97 keer een stroomstoring heeft gehad. Maar zoals @Tycoontje benoemd is er weinig informatie aanwezig hoe de slimme meter tot deze conclusie komt.
Het verschil tussen “active_power_w” en “active_power_l1_w” is ook iets dat de slimme meter zelf vind.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

DCSBL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:41:
[...]
De API is, op het niet aanwezig zijn van datapunten, volledig backwards compatible. De keuze om niet aanwezige en/of lege velden niet op te sturen is ontstaan omdat de lijst van datapunten onnodig lang zal worden.
Ik begrijp de reden. Mijn plugin werkte tot 5 januari echter zonder problemen en daarna in eens niet meer. Ik ga er vanuit dat mijn meter niet in eens waarden veranderd dus daarom zoek ik de oorzaak in de firmware van de p1 meter.
Deze verandering is een lange tijd benoemd in de documentatie en is ook gecommuniceerd aan publieke implementaties op GitHub. Vervelend dat je plugin hier last van heeft.
Waar vind ik de Github repositorie? Ik zie wel deze pagina maar als ik dan op de Github link klik krijg ik een 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb nu een update gemaakt voor mijn eerdere Domoticz Plugin voor de Wifi P1 meter.
De update staat op Github. Je kunt simpelweg je huidige plugin.py vervangen door deze aangepaste versie.

In de nieuwe versie wordt er rekening gehouden met optionele waarden voor bijvoorbeeld een 3-fase meter. Daarnaast zijn er enkele nieuwe devices toegevoegd. Je kunt nu ook het verbruik (wattage), voltage en amperage per fase zien mits je meter dit ondersteund. Per fase wordt er een apart device aangemaakt. Heb je slechts 1 fase dan worden de apparaten alleen voor die ene fase toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineOne
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05-2023
Is er een manier om ook het water uit te lezen naast de elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:15

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineOne
Mja, die elektriciteitsmeter zit al in de p1 poort. Ik had gehoopt dat dat via dat ding gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
DivineOne schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:19:
Mja, die elektriciteitsmeter zit al in de p1 poort. Ik had gehoopt dat dat via dat ding gaat.
Water gaat toch niet via je P1 poort of begrijp ik je nu niet goed?
De watermeter moet stroom hebben, via USB en WiFi. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineOne
De data van de watermeter gaat via de electriciteitsmeter. De electriciteitsmeter heeft een P1 poort, de watermeter niet. Die werkt trouwens op een kleine batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DivineOne haal je de gas- en watermeter niet door elkaar?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineOne
@Gizz Nee.

https://www.dewatergroep....-mijn-digitale-watermeter

Via de gebruikerspoort van de digitale elektriciteitsmeter kan je met externe applicaties niet alleen je live energieverbruik maar ook je live waterverbruik uitlezen.

Digitale watermeter is zo'n ding: https://www.persregiodend...ep-3-Persregio-Dender.jpg

[ Voor 110% gewijzigd door DivineOne op 13-01-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DivineOne ah, België :) Dit kennen wij (volgens mij) niet in Nederland.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartje001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-04 06:38
@DivineOne Wij hebben ook zo'n watermeter. Stond hier tot een tijdje geleden foutief onder het gasverbruik (voor ons geen probleem aangezien we geen gas hebben). Sinds, als ik mij niet vergis, versie 3.02 wordt het waterverbruik niet meer weergegeven in de app. Ik heb contact opgenomen met HomeWizard en ze lijken niet meteen happig om deze functionaliteit toe te voegen, ondanks mijn aanbod hen van de nodige informatie betreffende de meter te voorzien.

Via ip/api/v1/telegram kan je de data van de watermeter wel uitlezen. Bij ons staan deze onder 96.1.1 en 24.2.1. Het lijkt er dus op dat deze watermeter gelijkaardig verschijnt als een gasmeter, gebaseerd op de outputs/screenshots die ik al heb zien passeren. Het lijkt mij dus, correct me if I'm wrong, geen al te complexe zaak om deze functionaliteit toe te voegen?

In ieder geval zou het mijn inziens een grote toegevoegde waarde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
Ik heb het topic her en der doorgenomen, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke waardes de Energy Socket in Home Assistant zichtbaar zijn. Zou iemand die ze ook in Home Assistant heeft hangen eens een screenshot kunnen delen? Ik zou verwachten dat actueel vermogen, totaal dag, etc wel zichtbaar zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmn
  • Laatst online: 15-05 21:46
@vinom, deze gegevens zijn zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUlwYEKl7MVicli3nqGsF4R8_4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2OT5FLprUbaKJTDq16pmSDl.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 75 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic