Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Helder, goed genoeg. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:47
Iemand hem ook in Fibaro HC3 zitten?

Ik heb hem gister toegevoegd maar het energy panel laat geen opbrengst goed zien, terwijl de homewizzard dat wel laat zien. Nog even induiken dus, ik vermoed dat er een setting binnen fibaro niet goed staat of hij leest een verkeerde waarde uit.
De open api is goud natuurlijk dus moet relatief makkelijk te ontdekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celleken
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-12-2024
bartje001 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:48:
Via ip/api/v1/telegram kan je de data van de watermeter wel uitlezen. Bij ons staan deze onder 96.1.1 en 24.2.1. Het lijkt er dus op dat deze watermeter gelijkaardig verschijnt als een gasmeter, gebaseerd op de outputs/screenshots die ik al heb zien passeren. Het lijkt mij dus, correct me if I'm wrong, geen al te complexe zaak om deze functionaliteit toe te voegen?

In ieder geval zou het mijn inziens een grote toegevoegde waarde zijn.
@DivineOne
Ik heb sinds 27/12/2022 een digitale elektriciteit-, gas- en watermeter (proefproject) van Fluvius.
Met mijn HomeWizard P1 zie ik de data van de watermeter via de /api/v1/data endpoint:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  "external": [
    {
      "unique_id": "yyy",
      "type": "water_meter",
      "timestamp": 230115201032,
      "value": 4.218,
      "unit": "m3"
    },
    {
      "unique_id": "zzz",
      "type": "gas_meter",
      "timestamp": 230115201002,
      "value": 150.287,
      "unit": "m3"
    }
  ]

Ik zou die data ook graag in mijn Home Assistant krijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonaryr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05 11:39
mathijshooi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:43:
[...]

En als je die dan hebt zou ik hem ook graag willen hebben :p
Bij deze dus iets gemaakt voor dit type watermeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSl-vl5CkOnv2rQyPhbQhQ7f_GU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3afj9S2HukbcoQOxLzARb3Wp.webp?f=user_large

Het is niet perfect, maar het doet zijn ding.

https://filetransfer.io/data-package/73JLHsz5#link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-11-2024
Beetje late reactie maar je hebt toch twee schroefpunten in de grijze ring? Naast ‘2021’ en ‘Made in Germany’? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:44
Chris.nl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Nee, dat levert geen problemen op. Je hebt nu een lokaal apparaat wat blijft werken zoals het nu doet.
Helaas verbreekt de P1 meter bij geen internet toegang om de zoveel tijd de WiFi verbinding en start opnieuw op. In Home Assistant een reeks van P1 meter disappeared, P1 meter detected. Het werkt wel maar met hindernissen. Zou mooi zijn als er gewoon een optie was om geen cloud data te versturen naar Home Wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonaryr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05 11:39
Gossie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 01:21:
[...]

Beetje late reactie maar je hebt toch twee schroefpunten in de grijze ring? Naast ‘2021’ en ‘Made in Germany’? Of begrijp ik je verkeerd?
Die zijn er inderdaad, maar daar komt de originele houder niet mee overeen.
Het zijn die twee dat ik ook in mijn STL hierboven heb gebruikt (in combinatie met de kleinste schroeven van de originele houder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 09:16
gertk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Zou mooi zijn als er gewoon een optie was om geen cloud data te versturen naar Home Wizard.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Je kan natuurlijk in je router gewoon toegang tot de domeinnaam van hw blokkeren.
Dat heb ik ook bij alle Microsoft domeinnamen en ip adressen gedaan en dat loste mijn problemen daarmee op.

Als je monitoring hebt in je router gewoon even alles behalve de P1 meter offline halen en kijken waar de data heen gaat en offline halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:13
[...]

Helaas verbreekt de P1 meter bij geen internet toegang om de zoveel tijd de WiFi verbinding en start opnieuw op. In Home Assistant een reeks van P1 meter disappeared, P1 meter detected. Het werkt wel maar met hindernissen. Zou mooi zijn als er gewoon een optie was om geen cloud data te versturen naar Home Wizard.
Druk mee bezig. Grote kans dat dit in Home Assistant 2023.2 zit. Voor de Energy socket is deze optie al aanwezig. Zie de screenshot van rolandmn in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 21:04
Gossie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 01:21:
[...]

Dat weet ik niet cker. En die klep zit ook in de weg.

Dat stuk plastic waar die klep op zit is niet los draaibaar van de meter daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Sonaryr schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Bij deze dus iets gemaakt voor dit type watermeter
[Afbeelding]

Het is niet perfect, maar het doet zijn ding.

https://filetransfer.io/data-package/73JLHsz5#link
Heb je ook foto van het resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
@HomeWizard_NL
Het valt me op dat er iets niets consistent werkt in de app onder de EnergySaver optie.
Ingestelde regels:
1) "Aan wanneer stroom totaal daalt onder -400W voor 5 minuten"
2) "Uit wanneer verbruik daalt onder 10W voor 5 minuten"
3) "Aan om 11:00uur"

Situatie 1
-Teruglevering stijgt naar meer dan 400W
-Socket schakelt in
-Boiler neemt stroom af want is op niet temperatuur
-Boiler is na aantal uur klaar met verwarmen en zakt onder de 5W verbruik
-Socket schakelt na 5 minuten uit

So far so good.

Situatie 2
-Socket schakelt in
-Boiler neemt geen stroom af want is op temperatuur
-Socket schakelt na 5 minuten NIET uit

Lijkt erop dat de term "daalt onder" letterlijk genomen moet worden, dus niet "IS onder"
Echter,

Situatie 3
-Ik sla de bovenstaande regels opnieuw op
-Socket staat aan maar boiler verbruikt niets want is op temperatuur
-Socket schakelt na 5 min uit

Ten eerste:
Situatie 3 is m.i. niet consistent met situatie 2

Ten tweede,
Ik wil dat de socket direct na 5 minuten uit gaat als hij niets verbruikt ("IS onder" ipv "Daalt onder"), want anders kan hij zomaar 's avonds nog eens gaan draaien als we op bed liggen. En zomaar uitschakelen op een bepaald tijdstip wil ik ook niet ivm risico op schade aan de compressor.
Kortom, aub de optie "IS onder" toevoegen aan het keuzemenu van de regels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjHnfKmqqDQY-HH6gOinK0f4rsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XSqqeUaR93RdfQ5ijdfUDCEm.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 16-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 18:35
@scarfoot Ik zou dit teruggeven aan @HomeWizard_NL . Je zet dit nu hier, maar je tagt ze niet en ze zijn hier ook niet altijd aanwezig.

Je verzoek klinkt wel logisch, maar misschien heeft @HomeWizard_NL wel een verklaring voor de huidige werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@scarfoot 2 is inderdaad niet consistent met 3. Hoe is in 3 de boiler plug ingeschakeld, handmatig of door de 11:00 uur regel?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 21:16
Iemand een idee of het mogelijk is om bepaalde waardes te verwijderen? Bij mij is de watermeter losgeraakt doordat ik wat aan het rommelen was in de meterkast, waardoor hij dus 7200 liter voor 1 dag geregistreerd heeft. De data van die dag wil ik er graag uit halen. Iemand een idee :)?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:46:
@scarfoot Ik zou dit teruggeven aan @HomeWizard_NL . Je zet dit nu hier, maar je tagt ze niet en ze zijn hier ook niet altijd aanwezig.

Je verzoek klinkt wel logisch, maar misschien heeft @HomeWizard_NL wel een verklaring voor de huidige werking.
thanks, bij deze toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
franssie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:49:
@scarfoot 2 is inderdaad niet consistent met 3. Hoe is in 3 de boiler plug ingeschakeld, handmatig of door de 11:00 uur regel?
Door de 11u regel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan is 'daalt onder' dus inderdaad zeer letterlijk geprogrammeerd lijkt het, of de boiler pakt toch zo nu en dan even iets meer dan 5w. Aangezien een boiler toch al snel naar de 2000w gaat, of minder bij een WP boiler, zou je die drempelwaarde gerust hoger kunnen zetten lijkt mij? 50w of zelfs 100w?

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 16-01-2023 16:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
franssie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Dan is 'daalt onder' dus inderdaad zeer letterlijk geprogrammeerd lijkt het, of de boiler pakt toch zo nu en dan even iets meer dan 5w. Aangezien een boiler toch al snel naar de 2000w gaat, of minder bij een WP boiler, zou je die drempelwaarde gerust hoger kunnen zetten lijkt mij? 50w of zelfs 100w?
Nee hij verbruikt echt 4W, meer niet. het is idd een WPboiler. Dan kan het probleem niet zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01
computerjunky schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:22:
Je kan natuurlijk in je router gewoon toegang tot de domeinnaam van hw blokkeren.
Dat heb ik ook bij alle Microsoft domeinnamen en ip adressen gedaan en dat loste mijn problemen daarmee op.

Als je monitoring hebt in je router gewoon even alles behalve de P1 meter offline halen en kijken waar de data heen gaat en offline halen.
Dat kan idd prima, het blokkeren in je router. Maar zoals ik uit de oorspronkelijke post van gertk begreep is dan dat de P1 meter zichzelf om de zoveel tijd reset om 'toch' internet te proberen te krijgen. Kan iemand anders dit bevestigen? Dat zou namelijk wel een no-go zijn voor mij (overweeg de P1 meter aan te schaffen om de oude Energylink te vervangen, want de oude HomeWizard base moet er toch een keer uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 10:02
[...]

Zit in de meest recente fw update (4.14) die huidig word uitgerold.

[ Voor 53% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-01-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
scarfoot schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:40:
@HomeWizard_NL
Het valt me op dat er iets niets consistent werkt in de app onder de EnergySaver optie.
Ingestelde regels:
1) "Aan wanneer stroom totaal daalt onder -400W voor 5 minuten"
2) "Uit wanneer verbruik daalt onder 10W voor 5 minuten"
3) "Aan om 11:00uur"

Situatie 1
-Socket schakelt in
-Boiler neemt stroom af want is op niet temperatuur
-Boiler is na aantal uur klaar met verwarmen en zakt onder de 5W verbruik
-Socket schakelt na 5 minuten uit

So far so good.

Situatie 2
-Socket schakelt in
-Boiler neemt geen stroom af want is op temperatuur
-Socket schakelt na 5 minuten NIET uit

Lijkt erop dat de term "daalt onder" letterlijk genomen moet worden, dus niet "IS onder"
Echter,

Situatie 3
-Ik sla de bovenstaande regels opnieuw op
-Socket staat aan maar boiler verbruikt niets want is op temperatuur
-Socket schakelt na 5 min uit

Ten eerste:
Situatie 3 is m.i. niet consistent met situatie 2

Ten tweede,
Ik wil dat de socket direct na 5 minuten uit gaat als hij niets verbruikt ("IS onder" ipv "Daalt onder"), want anders kan hij zomaar 's avonds nog eens gaan draaien als we op bed liggen. En zomaar uitschakelen op een bepaald tijdstip wil ik ook niet ivm risico op schade aan de compressor.
Kortom, aub de optie "IS onder" toevoegen aan het keuzemenu van de regels

[Afbeelding]
Tweakers is geen support kanaal, graag via de klantenservice als iets niet werkt zoals je verwacht. We werken inderdaad met een stijgt boven / daalt onder zoals de app ook weergeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-01-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
HomeWizard_NL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Tweakers is geen support kanaal, graag via de klantenservice als iets niet werkt zoals je verwacht. We werken inderdaad met een stijgt boven / daalt onder zoals de app ook weergeeft.
Ok, interessant.

Bedankt voor de reactie, ik laat hem toch nog even hier staan want ben erg benieuwd of andere gebruikers misschien een betere oplossing hebben ...

Stel, de salderingsregeling is inmiddels afgebouwd (of ik woon in België waar piekvermogen meer belast wordt) en ik wil zo min mogelijk piekvermogen gebruiken buiten de zonuurtjes. dus wil wat apparaten zo snel mogelijk NA elkaar (dus niet tegelijk, want zoveel panelen liggen er ook weer niet) laten schakelen.

Ik bouw daarom een afhankelijkheid in tussen 3 apparaten. De boiler mag eerst, want warm water vind ik belangrijker dan een schone vaat. Boiler klaar? dan mag de vaatwasser pas en daarna de wasmachine.

De vaat+wasmachine staan vervolgens de hele middag voor niets te wachten, want we hebben gisteravond niet veel gedouched en de boiler is dus nog warm genoeg en gaat daarom niets verbruiken.

De socket van de boiler staat namelijk nog steeds aan, want hij is niet gedaald onder de 10W maar is over de 10W gebleven. Helaas weer een dag met een niet te salderen vaat en wasje

Volgens mij is een dergelijke situatie gemakkelijk op te lossen met een toevoeging van "is onder" naast "daalt onder" of maak ik nu een denkfout en kan ik dit nog op een andere manier oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door scarfoot op 16-01-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
scarfoot schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Ok, interessant.

Bedankt voor de reactie, ik laat hem toch nog even hier staan want ben erg benieuwd of andere gebruikers misschien een betere oplossing hebben ...

Stel, de salderingsregeling is inmiddels afgebouwd (of ik woon in België waar piekvermogen meer belast wordt) en ik wil zo min mogelijk piekvermogen gebruiken buiten de zonuurtjes. dus wil wat apparaten zo snel mogelijk NA elkaar (dus niet tegelijk, want zoveel panelen liggen er ook weer niet) laten schakelen.

Ik bouw daarom een afhankelijkheid in tussen 3 apparaten. De boiler mag eerst, want warm water vind ik belangrijker dan een schone vaat. Boiler klaar? dan mag de vaatwasser pas en daarna de wasmachine.

De vaat+wasmachine staan vervolgens de hele middag voor niets te wachten, want we hebben gisteravond niet veel gedouched en de boiler is dus nog warm genoeg en gaat daarom niets verbruiken.

De socket van de boiler staat namelijk nog steeds aan, want hij is niet gedaald onder de 10W maar is over de 10W gebleven. Helaas weer een dag met een niet te salderen vaat en wasje

Volgens mij is een dergelijke situatie gemakkelijk op te lossen met een toevoeging van "is onder" naast "daalt onder" of maak ik nu een denkfout en kan ik dit nog op een andere manier oplossen?
Hoi! de vaat en was zullen alsnog gaan draaien omdat de boiler maar meeteld in de teruglevering voor 10w. De zonnetaak gebruikt het stroom totaal + alle zonnegeschakelde taken actieve apparaat metingen om te zien of je virtueel nog teruglevert. Hij rekent dus niet met het ingestelde vermogen in de taak maar met het werkelijk afgenomen vermogen van de ingeschakelde zonnetaak sockets bij elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-01-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
HomeWizard_NL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:09:
[...]

Hoi! de vaat en was zullen alsnog gaan draaien omdat de boiler maar meeteld in de teruglevering voor 10w. De zonnetaak gebruikt het stroom totaal + alle zonnegeschakelde taken actieve apparaat metingen om te zien of je virtueel nog teruglevert. Hij rekent dus niet met het ingestelde vermogen in de taak maar met het werkelijk afgenomen vermogen van de ingeschakelde zonnetaak sockets bij elkaar.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. En dat is ook niet wat ik wil in bovenstaand voorbeeld. Ik wil een sequentie van apparaten achter elkaar, niet tegelijk. Dit om het totaal gelijktijdig verbruik juist zo laag mogelijk te houden.

Ik realiseer me ook, dat uitschakelen van de boiler socket via is onder een bepaald vermogen ipv daalt onder ook pendel gedrag kan triggeren, zeker als de aan functie op een zonnetaak gebeurt. Dan gaat de socket zomaar weer aan.

Misschien is het een mogelijkheid in de toekomst dat via een maximum aan inschakelingen per dag te maximeren in de EnergySaver? Food for thought...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
scarfoot schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:41:
[...]
Volgens mij klopt dat niet helemaal. En dat is ook niet wat ik wil in bovenstaand voorbeeld. Ik wil een sequentie van apparaten achter elkaar, niet tegelijk. Dit om het totaal verbruik juist zo laag mogelijk te houden.
Wanneer je AC-verbruikers gelijktijdig laat draaien of afzonderlijk na elkaar zal geen invloed hebben op het totale verbruik. Ze gaan in totaal allemaal evenveel blijven verbruiken.
Het gelijktijdige vermogen zal wel lager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
IvoB2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Wanneer je AC-verbruikers gelijktijdig laat draaien of afzonderlijk na elkaar zal geen invloed hebben op het totale verbruik. Ze gaan in totaal allemaal evenveel blijven verbruiken.
Het gelijktijdige vermogen zal wel lager zijn.
Gelijktijdig verbruik is ook precies wat ik wil verlagen (Gezien afschakeling vd salderingsregeling straks), heb het even aangepast in de reactie hierboven, bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door scarfoot op 17-01-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
HomeWizard_NL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:04:

Zit in de meest recente fw update (4.14) die huidig word uitgerold.
Zijn er ergens firmware update patchnotes te vinden? En hetzelfde voor app updates en app update plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dgoossens
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
hallo,
Sinds enkele dagen heb ik volgende grafiek.
Vanaf 2u 's nachts heb ik een permanente lijn qua gasverbruik tot 6u30.
Om 6u30 vraag ik 21 graden, en nachtverlaging vanaf 21u30 is 20 graden.

Momenteel staat enkel de vloerverwarming op.
Ecostand
weersafhankelijke regeling met binnentemperatuur correctie.

Iemand een idee wat die vlakke curve verklaart tussen 2u en 6u30?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7YeNCiTNQh0-8B6r8-0QuP23Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ghqbKMHgbqRdQXZG3kP51gI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Dgoossens op 18-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:52
Dgoossens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:04:
Iemand een idee wat die vlakke curve verklaart tussen 2u en 6u30?
toevallig wifi signaal verloren tussen die tijdstippen? Dan wordt het verbruik tussen de 2 laatste meetpunten gemiddeld over de gepasseerde tijd.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dgoossens
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
Toby-Wan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:18:
[...]

toevallig wifi signaal verloren tussen die tijdstippen? Dan wordt het verbruik tussen de 2 laatste meetpunten gemiddeld over de gepasseerde tijd.
Thanks!!! Dat zal het zijn!
Onlangs de wifi aangepast om 's nachts niet uit te zenden! Dat verklaart het! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 27-05 13:56
Is er recent een firmware update geweest van de P1 meter, heb nu v4.14?

Afgelopen zondag was m'n P1 meter "offline", unplug en weer inpluggen van de meter loste dit op. Nu zie ik echter dat ie sinds gisteren weer "offline" is, terwijl hij in de app aangeeft een wifisignaal met sterkte 92% te hebben. De watermeter en energy-plugs doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 09:01
Letterlijk een pagina terug is firmware 4.14 gemeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Mijn P1-meter software versie staat op 3.02 blijkbaar is er dus al 4.14. Is die update te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 21:33
Ensinker schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:28:
Mijn P1-meter software versie staat op 3.02 blijkbaar is er dus al 4.14. Is die update te activeren?
Ben ook benieuwd hoe het updaten werkt. Hier ook nog op 3.02....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
GoEV6 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Ben ook benieuwd hoe het updaten werkt. Hier ook nog op 3.02....
Gaat helemaal vanzelf zonder dat je er wat over te zeggen heb. die van mij is al geüpdatet zonder dat ik wat gedaan heb of hier toestemming voor gegeven heb. Ben er niet zon fan van dat het op deze manier gaat eerlijk gezegd. Mijn apparaat mijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:53
computerjunky schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Gaat helemaal vanzelf zonder dat je er wat over te zeggen heb. die van mij is al geüpdatet zonder dat ik wat gedaan heb of hier toestemming voor gegeven heb. Ben er niet zon fan van dat het op deze manier gaat eerlijk gezegd. Mijn apparaat mijn keuzes.
Alleen voor APP updates krijg ik netjes de vraag want die staan nooit op automatisch hier. De HW hardware gaat ongemerkt. Hier ook 4.14 voor de P1.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:36
Update word geleidelijk uitgerold met toch wel wat wijzigingen omdat sommige Homey gebruikers ineens rare waarden hadden in de Homewizard app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celleken
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-12-2024
Als ik het goed begrijp kan je het waterverbruik via die HomeWizard integratie inladen met behulp van hun watermeter HWE-WTR. Dat is een ander toestel. Ik heb de P1 meter (HWE-P1) en deze kan mijn digitale watermeter uitlezen. Zie data uit vorige post.

Met dit stukje code in mijn HomeAssistant configuration.yml is het me wel gelukt!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
  - platform: rest
    resource: http://__VUL_JOUW_P1_IP_IN__/api/v1/data
    name: Waterverbruik
    unique_id: p1waterverbruik
    value_template: "{{ value_json.external[0].value }}"
    unit_of_measurement: "m³"
    scan_interval: 60
    state_class: total
    device_class: water

(Indien je al een "sensor" key hebt staan moet je dit platform gewoon toevoegen aan je bestaande config.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlkIjXNb1EsNidgzSc4PprrvBlY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aaM0ocw7OXMG7FWIDon01kG6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Ik ging ervan uit dat de HomeWizard versie van de Eastron SDM230 ook gewoon voltage en amperage weer zou geven. Die zie ik echter niet terug, niet op het display, niet in de app en ook niet via de locale API. weet iemand waarom deze standaard functionaliteit is afgeschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05 14:23
Niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar anders hoor ik dat graag.

Kan iemand mijn gasverbruik helpen verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NOjl4C54dWKnSf2Yeap5wubEnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5RNeheCK0FbXXChfCO45DmR.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie:
Alleenstaand & werkend.
Woning uit 1987, redelijk geisoleerd.
Geen slimme thermostaat, standaard theromostaat ingesteld op 19 graden.
Beneden vloerverwarming, boven wordt niet verwarmd.

06:30 ging de wekker, even gedoucht (spike), 07:15 woning verlaten -> 14:00 thuis gekomen in de tussentijd niemand thuis geweest.

Hoe kan het dat er 's nachts helemaal geen vraag is, en overdag wél terwijl er niemand thuis is?
Temperatuur buiten was 's nachts kouder dan overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Zijn er mensen die via deze splitter zowel de homewizzard als zonneplan meter hebben hangen aan een slimme meter die geen stroom voor de homewizzard geeft? https://www.allekabels.nl...54/telefoon-splitter.html

Dus heb stroomkabel in de homewizzard meter.

Wanneer homewizzard aan de splitter gehangen wordt gaat de zonneplan meter namelijk in storing.

Zonder homewizzard werkt de zonneplan meter wel maar waar haalt die zijn elektriciteit vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Laatst online: 27-03 12:36
Thomas20 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:36:

[Afbeelding]

Situatie:
Alleenstaand & werkend.

06:30 ging de wekker, even gedoucht (spike), 07:15 woning verlaten -> 14:00 thuis gekomen in de tussentijd niemand thuis geweest.

Hoe kan het dat er 's nachts helemaal geen vraag is, en overdag wél terwijl er niemand thuis is?
Heb je een buffervat dat na het douche leeg is geraakt en erna weer op temperatuur werd gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Wouter06 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Heb je een buffervat dat na het douche leeg is geraakt en erna weer op temperatuur werd gebracht?
Nee, en daar lijkt me dan ook geen 2,6m3 gas voor nodig? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Laatst online: 27-03 12:36
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:49:
[...]

Sneller leveren meters inderdaad niet aan, smoothing doen we niet anders dan gemiddeld per 5 minuten meten, verder niets. Grafiek hierboven lijkt van een oudere meter die maar eens per uur update. Elk gas punt die de slimme meter ontvangt wordt door ons geplot, hier zit verder geen smoothing of iets dergelijks op, behalve als je wifi er langere tijd uit ligt is gas gespreid over de missende tijd.
Waarom is het niet mogelijk de gasmetingen om de 5min te exporteren? De app laat enkel een export toe van 15min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Thomas20 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:36:

[Afbeelding]

Situatie:
Alleenstaand & werkend.

Ik weet niet wat je onder "slim" verstaat, maar je thermostaat heeft misschien toch een tijdsvenster aanstaan, waardoor deze 's nachts misschien gewoon uit blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
Gramser schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Ik weet niet wat je onder "slim" verstaat, maar je thermostaat heeft misschien toch een tijdsvenster aanstaan, waardoor deze 's nachts misschien gewoon uit blijft?
Het is een Honeywell Home Round Aan/Uit, hierin kan ik geen schema's aanmaken. Ook heb ik op andere dagen 's nachts wel gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

FAQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:24:
Ik ging ervan uit dat de HomeWizard versie van de Eastron SDM230 ook gewoon voltage en amperage weer zou geven. Die zie ik echter niet terug, niet op het display, niet in de app en ook niet via de locale API. weet iemand waarom deze standaard functionaliteit is afgeschermd?
Ik loop tegen hetzelfde aan. Ik heb ergens gelezen dat er een firmware update zou zijn die dit introduceert, maar daar weten anderen hopelijk meer van.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Mijn beide 1 fase kWh meters zijn enige tijd geleden (op eigen verzoek naar de klantenservice) door HW geüpdatet naar versie 2.16.
Hierbij is de spanning (V) en stroom (I) te zien.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:37
henkNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:51:
Mijn beide 1 fase kWh meters zijn enige tijd geleden (op eigen verzoek naar de klantenservice) door HW geüpdatet naar versie 2.16.
Even een vraagje, heb hier ook 2.16 maar zie geen spanning en stroom alleen import / export en totaal.
Ook in HA is er geen entity bij gekomen.

Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Dat is apart, misschien dat @HomeWizard_NL dat weet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbv5IDK5maJNFo3SEW4jMlM0rd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kf2KvgHbUcySoJYBtmCpOjSb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E58NUm1-y-aJiccPf3irOR-TPjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhDiwBN826Cmpz8KQb5TZT2k.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit:
In de api is dit trouwens niet te zien.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb v2.16 op de 3-fase meter en kan alleen de kWh standen zien. De 1-fase meters heb ik nog niet geïnstalleerd.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
Hier echt niet, aleen de Kwh en W. Zou ook wel mooi wezen als de P1 ook een entity had voor de spanning. Mogelijk kunnen ze bij HW dit aan of uit zetten?

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1248
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-02-2024
Ensinker schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:28:
Waar kan ik het versienummer zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:22
In de app: instellingen (wieltje bovenaan) > Meters > P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Ross11 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Even een vraagje, heb hier ook 2.16 maar zie geen spanning en stroom alleen import / export en totaal.
Ook in HA is er geen entity bij gekomen.
Hier ook 1 fase met laatste versie (2.16) maar geen spanning en stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
Spanning en stroom weergave zou echt top zijn. Staat hoog op mijn wishlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
henkNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:51:
Bedoel je dat we in de app eindelijk de netspanning kunnen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
mathijshooi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Bedoel je dat we in de app eindelijk de netspanning kunnen zien?
Alleen op het display van de kWh meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 16:47
Sinds begin deze week ook eigenaar van een WiFi p1 meter van HW. Tweedehands gekocht weliswaar en daar gaat meteen mijn vraag over. Ondanks dat ik de meter in een “nieuw” huis heb aangemeld zie ik nog altijd de historische verbruiksgegevens van de vorige eigenaar. Dit lijkt me niet helemaal correct en zoals het hoort.

Ik lees op verschillende plekken dat het niet mogelijk is om de WiFi p1 meter te resetten? Hoe is dit dan een bruikbaar product icm overdracht / verhuizing etc? Nu zijn al mijn gegevens voor het komende jaar en voor deze maand skewed

edit: 1 januari viel wel in wk52 dus dit deel van mijn comment klopt niet 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door DJ-NaRRa op 21-01-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 23-05 18:26
DJ-NaRRa schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:13:
Sinds begin deze week ook eigenaar van een WiFi p1 meter van HW. Tweedehands gekocht weliswaar en daar gaat meteen mijn vraag over. Ondanks dat ik de meter in een “nieuw” huis heb aangemeld zie ik nog altijd de historische verbruiksgegevens van de vorige eigenaar. Dit lijkt me niet helemaal correct en zoals het hoort.

Ik lees op verschillende plekken dat het niet mogelijk is om de WiFi p1 meter te resetten? Hoe is dit dan een bruikbaar product icm overdracht / verhuizing etc? Nu zijn al mijn gegevens voor het komende jaar en voor deze maand skewed

edit: 1 januari viel wel in wk52 dus dit deel van mijn comment klopt niet 8)7
Huh? Dat is zeker niet zoals het hoort, vraag me af hoe 'zorgvuldig' ze met privé gegevens omgaan. Volgens hun eigen policy wordt er nogal wat data aan elkaar gekoppeld. https://pages.homewizard....df/Privacybeleid_2022.pdf Je zou een mailtje kunnen sturen met het verzoek de data te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Wanneer komen ze nou eens met een normaal tarief en dal tarief?

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
KSR schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:33:
Wanneer komen ze nou eens met een normaal tarief en dal tarief?
Schuifje bij Tarieven even overzetten. :)

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Ross11 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:35:
[...]

Schuifje bij Tarieven even overzetten. :)
Ja, maar dan is het nog niet duidelijk in het grafiek, of zie ik wat over het hoofd?

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
KSR schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Ja, maar dan is het nog niet duidelijk in het grafiek, of zie ik wat over het hoofd?
Nee hoor zitten er niet in. Je krijgt dan wel een T1 en T2 import en export overzicht in de app bij het meter overzicht, maar dat zijn totale verbruiken. Wil je ze gescheiden hebben per dag , week of maand dan zul je naar een ander programma moeten om de API uit te lezen. Zelf doe ik dat met Home assistant die in het Energy dashboard dit keurig doet.
Vaag is natuurlijk wat kun je er mee. Op het overzicht van het energy bedrijf staan de verbruiks gegevens meestal keurig vermeld.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 16:47
GM15 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Huh? Dat is zeker niet zoals het hoort, vraag me af hoe 'zorgvuldig' ze met privé gegevens omgaan. Volgens hun eigen policy wordt er nogal wat data aan elkaar gekoppeld. https://pages.homewizard....df/Privacybeleid_2022.pdf Je zou een mailtje kunnen sturen met het verzoek de data te verwijderen.
Blijkbaar niet heel zorgvuldig, aangezien in de complete historie zie van de vorige eigenaar alsof het mijn gebruik is. Ook echt te gek voor woorden dat een basis functionaliteit als een “factory reset” niet aanwezig is. Geen goed begin zo…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is wel de vorige eigenaar die de hardware met al zijn gegevens erin aan jou verkocht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
IvoB2 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:26:
Het is wel de vorige eigenaar die de hardware met al zijn gegevens erin aan jou verkocht heeft.
? De Hardware ? Dat is een 'dom' stukje electronica wat iets leest en doorstuurt. Alle relevante data staat bij HW. Vind het idd vreemd dat als de P1 aan een nieuw account wordt gekoppeld er data van een ander account gewoon zichtbaar is. (en dat geldt dan wellicht ook andersom?) Een discussie als 'wat maakt dat nou uit' is niet relevant. Het gaat erom hoe HW omgaat met (eventueel) privacy gevoelige info. Zoals gezegd wordt in hun privacy-policy uiteengezet welke gegevens er allemaal aan elkaar worden gekoppeld en dat zijn er nogal wat. Heb zelf geen P1 maar begrijp dat er geen optie is om alle data te wissen/verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 17:14
DJ-NaRRa schreef op zondag 22 januari 2023 @ 01:32:
[...]

Blijkbaar niet heel zorgvuldig, aangezien in de complete historie zie van de vorige eigenaar alsof het mijn gebruik is. Ook echt te gek voor woorden dat een basis functionaliteit als een “factory reset” niet aanwezig is. Geen goed begin zo…
MID goedgekeurde meters mogen niet gereset kunne worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@GM15 Het kan dan voor jou vreemd zijn maar dat weet je als eerste koper op voorhand. Of zou je toch moeten weten.
Wanneer je niet akkoord gaat met de voorwaarden moet je gewoon niet instappen en al helemaal niet je toestel overdragen naar een derde partij. En al zeker niet als het gaat over een toestelletje van een paar euro.

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2023 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GM15
JohnAlbregtse schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:08:
[...]
MID goedgekeurde meters mogen niet gereset kunne worden
De P1 meet niets en is geen MID gecertificeerd device. De kWh meter van HW wél en die 'meet' ook daadwerkelijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 17:14
Me Bad , ik dacht dat het over de KWH meter ging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
IvoB2 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:08:
@GM15 Het kan dan voor jou vreemd zijn maar dat weet je als eigenaar op voorhand. Of zou je toch moeten weten.
Wanneer je niet akkoord gaat met de voorwaarden moet je gewoon niet instappen en al helemaal niet je toestel overdragen naar een derde partij.
Owh, dat heb ik dan gemist 'waar' percies lees jij dat wanneer je de P1 verkoopt je ook alle daaraan gekoppelde (historische) data overdraagt aan de nieuwe eigenaar? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
Volgens mij is de P1 meter gewoon een doorgeef luik van je slimme meter en slaat deze geen gegevens op..
Het inzien van de oude gegevens kan wel, als je bij de koop van de P1, ook het wachtwoord en andere inloggegvens van de vorige eigenaar hebt gekregen, dan log je gewoon op zijn naam in en zie je zijn gegevens.
Als je een nieuw account aanmaakt bij HW kun je, als het goed is , geen gebruiks gegevens van de vorige eigenaar vinden, indien wel dan zit er iets fout met de koppeling van de P1 en de gegevens bij HW en dat hoort zeker niet. De kWh meters hebben wel een verleden van totaal kWh gebruik maar ook de history is aan je account bij HW gekoppeld.

Weet niet of dit hierboven correct is maar zo heb ik het wel begrepen uit de voorwaarden e.d..

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Ross11 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:12:

Weet niet of dit hierboven correct is maar zo heb ik het wel begrepen uit de voorwaarden e.d..
Precies, data gekoppeld aan account en niet, zoals hier ergens wordt beweerd, aan de hardware. (dat zou ook wel een hele beroerde design keuze zijn geweest). Vreemd (of eigenlijk zorgelijk) dus dat er bij het aanmaken van een nieuw account voor een tweedehands P1 data van de vorige eigenaar zichtbaar is.

@DJ-NaRRa Uit jouw post wordt niet helemaal duidelijk of je een nieuw account hebt aangemaakt of dat je inlog gegevens van de vorige eigenaar hebt gekregen. Indien dat laatste dan klopt het wel dat je data ziet. Indien je echter zelf een nieuw account hebt aangemaakt en alsnog data van de vorige eigenaar ziet dan ben ik benieuwd of @HomeWizard_NL daar iets van vindt.

[ Voor 28% gewijzigd door GM15 op 22-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:15
Het zou mij niet verbazen als de data op meter (mac adres of andere ID) wordt opgeslagen bij HW. Een account bevat vervolgens één of meerdere meters, waarvan de data wordt opgehaald. Dan zou het zo kunnen zijn dat bij een nieuw account een meter wordt gekoppeld en ‘oude’ data tevoorschijn komt.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 22:03
GM15 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Precies, data gekoppeld aan account en niet, zoals hier ergens wordt beweerd, aan de hardware. (dat zou ook wel een hele beroerde design keuze zijn geweest). Vreemd (of eigenlijk zorgelijk) dus dat er bij het aanmaken van een nieuw account voor een tweedehands P1 data van de vorige eigenaar zichtbaar is.

@DJ-NaRRa Uit jouw post wordt niet helemaal duidelijk of je een nieuw account hebt aangemaakt of dat je inlog gegevens van de vorige eigenaar hebt gekregen. Indien dat laatste dan klopt het wel dat je data ziet. Indien je echter zelf een nieuw account hebt aangemaakt en alsnog data van de vorige eigenaar ziet dan ben ik benieuwd of @HomeWizard_NL daar iets van vindt.
Aangezien je de P1 meter niet kan resetten, heeft hij een nieuw account gemaakt (nieuw huis) staat ook duidelijk in zijn topic.

Ik denk dat @HomeWizard_NL hier een steekje laat vallen in het kader van de privacy wetgeving.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:29
Miersel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:23:
Het zou mij niet verbazen als de data op meter (mac adres of andere ID) wordt opgeslagen bij HW. Een account bevat vervolgens één of meerdere meters, waarvan de data wordt opgehaald. Dan zou het zo kunnen zijn dat bij een nieuw account een meter wordt gekoppeld en ‘oude’ data tevoorschijn komt.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van HW.
Inderaad… data model foutje, waarbij de meetgegevens worden opgeslagen obv alleen een hardware ID en daarbij niet de kolom UserID meegenomen in de primairy key. Als dat werkelijk zo is, dan is dat wel een kwalijke zaak qua data privacy wetgeving.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
vuurvreter63 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Aangezien je de P1 meter niet kan resetten, heeft hij een nieuw account gemaakt (nieuw huis) staat ook duidelijk in zijn topic.

Ik denk dat @HomeWizard_NL hier een steekje laat vallen in het kader van de privacy wetgeving.
Maar een ‘nieuw huis’ staat niet gelijk aan een ‘nieuw account’ vandaar mijn vraag. https://helpdesk.homewiza...-energy-meerdere-woningen Een ‘nieuw huis’ kun je alleen maar aanmaken onder een bestaand account. Als de koper dus gebruik maakt van de inloggegevens van de verkoper dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. (en dan gaat de verkoper niet zo slim om met zijn privé gegevens). Maar als het idd een ‘nieuw account’ (userid/password) betreft is het wel een issue. HW is een ODA (Overige Dienst Aanbieder) deze dienen zich te houden aan de gedragscode slimme meters. De slimme meter data zijn nml. persoonsgegevens en die vallen onder de AVG. https://autoriteitpersoon...verige-dienstenaanbieders

[ Voor 37% gewijzigd door GM15 op 23-01-2023 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 24-05 21:16
Sinds Zaterdag een rare meting met stand-by.
Verbruik van stand-by is hoger dan hoofdaansluiting !!
Zie wel het verbruik van de warmtepomp in de stand-by grafiek, maar het verbruik in stand-by is hoger dan de hoofdaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-GobnOqWRAs6DAc-SG_soVlnx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bbJFdK5xaAQTUSBTb34hNFt6.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee, hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
apepannetje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:21:
Sinds Zaterdag een rare meting met stand-by.
Verbruik van stand-by is hoger dan hoofdaansluiting !!
Zie wel het verbruik van de warmtepomp in de stand-by grafiek, maar het verbruik in stand-by is hoger dan de hoofdaansluiting.

[Afbeelding]

Iemand enig idee, hoe dit kan?
Ja standby kijkt alleen naar verbruik snachts en extrapoleert dat over hele dag. het negeert verbruik overdag (vanwege wel/geen PV). Dus als je snachts extra verbruikers aan het staan telt dat mee voor standby verbruik van volledige dag.
Ik zie hetzelfde fenomeen wanneer ik s nachts mijn airco's gebruik.
Is al vaker voorbij gekomen hier op het forum

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 24-05 21:16
Toby-Wan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Ja standby kijkt alleen naar verbruik snachts en extrapoleert dat over hele dag. het negeert verbruik overdag (vanwege wel/geen PV). Dus als je snachts extra verbruikers aan het staan telt dat mee voor standby verbruik van volledige dag.
Ik zie hetzelfde fenomeen wanneer ik s nachts mijn airco's gebruik.
Is al vaker voorbij gekomen hier op het forum
Dankjewel voor de snelle reactie.
Ik zag het zaterdagochtend voor het eerst.
Daarvoor is het mij niet opgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58

UTM

Om meer inzicht te krijgen in mijn opbrengst/verbruik van de zonnepanelen, wil ik de Wi-Fi kWh meter (laten) plaatsen. Ik twijfel echter waar.
Mijn hoofdaansluiting/meterkast zit in het woonhuis. De zonnepanelen, welke op het dak van de schuur liggen, zijn aangesloten op de meterkast in de schuur. Deze is, gelijk met het plaatsen van de zonnepanelen, vervangen en het jaren '80 model is vervangen door een recent model. Het betreft overigens 3-fase.
Dus plaats ik nu de meter in de meterkast van het woonhuis (hoofdaansluiting) of in de meterkast van de garage (waar de panelen op zijn aangesloten). Iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je er puur je zonnepanelen mee wilt meten zou ik zeggen: zo dicht mogelijk bij de panelen. Want als je hem in de centrale meterkast plaatst, dan zit er waarschijnlijk meer achter dan alleen de panelen: ook verbruikers in de schuur / wat er verder nog over die groep(en) loopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
UTM schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:25:
Om meer inzicht te krijgen in mijn opbrengst/verbruik van de zonnepanelen, wil ik de Wi-Fi kWh meter (laten) plaatsen. Ik twijfel echter waar.
Mijn hoofdaansluiting/meterkast zit in het woonhuis. De zonnepanelen, welke op het dak van de schuur liggen, zijn aangesloten op de meterkast in de schuur. Deze is, gelijk met het plaatsen van de zonnepanelen, vervangen en het jaren '80 model is vervangen door een recent model. Het betreft overigens 3-fase.
Dus plaats ik nu de meter in de meterkast van het woonhuis (hoofdaansluiting) of in de meterkast van de garage (waar de panelen op zijn aangesloten). Iemand enig idee? :)
Zet een P1 meter op de hoofdaansluiting en een kWh-meter direct achter je zonnepanelen, dan heb je van HW de volgende informatie:
- netto in- & export (uit P1 meter)
- opbrengst PV (uit kWh-meter)
- stroomverbruik inclusief direct gebruik van je PV (berekend uit verschil tussen P1 & kWh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Snel vraagje, ik zou dit volgens mij al moeten weten maar ik kan het niet vinden zo snel -- Als ik een watermeter heb met batterijen, en ik prik er een usb c aansluiting in zonder die batterijen eruit te halen, gebruikt ie dan gewoon de usb? En als de usb uitvalt, gaat ie dan (automatisch) terug op batterij-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
UTM schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:25:
Bij mij liggen de zonnepanelen op het dak van de zolder en zijn ze aangesloten op de wasmachine groep (de wasmachine staat pal onder de inverter op zolder. Om dit mogelijk te maken is er een soort mini-groepenkastje gemaakt met een hoofdschakelaar, twee stopcontacten en twee automaten. Nu heb ik voor de zonnepanelen een stopcontact opgeofferd om plek te maken voor een kWh meter. Die kWh meter kon ik op 2 plekken aansluiten:
1 - Voor de verbinding met de meterkast
2 - Voor de verbinding naar de zonnepanelen

Optie 1 lijkt het meest aantrekkelijk, je kunt het verbruik van je wasmachine EN de opbrengst van de zonnepanelen meten... totdat je de wasmachine aanzet als de zonnepanelen energie opwekken. Dan zie je enkel het resultaat, dus minder of negatief verbruik van je wasmachine.

Ik ben dus voor optie 2 gegaan en heb in het stopcontact van de wasmachine nog een smart-socket geplaatst. Nu kan ik wel het onderscheid maken tussen de opgewekte energie en het verbruik van de wasmachine. Maar het kost wel een extra energy-socket als je in dat laatste geïnteresseerd bent.

Dit is nu hoe het er bij mij uit ziet, al is de led-ring doorgaans volledig groen. (Deze foto is eerder in dit topic gebruikt met de vraag wat die kleurcode betekent.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PbooNPllKJHJz3Z_UKQ3rKWQ-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFejElubjeVo01ey28X5WJbO.jpg?f=fotoalbum_large

Wil je dus puur de opbrengst van je panelen weten, meet dan zo dicht mogelijk bij je inverter(s). Als je geduld hebt dan kun je ook wachten to HomeWizard de koppeling met je inverter heeft gerealiseerd. @HomeWizard_NL Zijn jullie daar nog mee bezig btw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Data wordt bij ons gekoppeld op meter niveau. Dit is bewust zo gebouwd, omdat hiermee de gebruiksgegevens compleet losstaan van de meetgegevens, beide bestaan niet binnen dezelfde servers/autorisatie niveaus. Door deze splitsing kan er ook bewust niet direct een koppeling worden gelegd tussen meter en gebruiker (AVG). Als nadeel heeft dit inderdaad dat als de meter niet wordt gewist voordat deze wordt doorverkocht dat wij hier data van blijven bewaren.

Op account niveau automatisch data verwijderen lijkt ons niet wenselijk zowel voor de reguliere klant als voor onze support (dit zou veel te vaak, ongewenst, verlies van data veroorzaken). Overigens zijn wij geen ODA, dit is van toepassing op authenticatie om bij de netbeheerder data op te halen.

Wij zijn voorstander van het bewust verwijderen van data door de gebruiker (net zoals je dit nu al doet als je een computer of telefoon verkoopt). Huidig is het al mogelijk om data te verwijderen voor de socket en watermeter. In de komende weken komt het verwijderen ook beschikbaar voor de p1 meter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Jasper Janssen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:20:
Snel vraagje, ik zou dit volgens mij al moeten weten maar ik kan het niet vinden zo snel -- Als ik een watermeter heb met batterijen, en ik prik er een usb c aansluiting in zonder die batterijen eruit te halen, gebruikt ie dan gewoon de usb? En als de usb uitvalt, gaat ie dan (automatisch) terug op batterij-modus?
Dat is inderdaad een ''undocumented' feature ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RiDo78 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Bij mij liggen de zonnepanelen op het dak van de zolder en zijn ze aangesloten op de wasmachine groep (de wasmachine staat pal onder de inverter op zolder. Om dit mogelijk te maken is er een soort mini-groepenkastje gemaakt met een hoofdschakelaar, twee stopcontacten en twee automaten. Nu heb ik voor de zonnepanelen een stopcontact opgeofferd om plek te maken voor een kWh meter. Die kWh meter kon ik op 2 plekken aansluiten:
1 - Voor de verbinding met de meterkast
2 - Voor de verbinding naar de zonnepanelen

Optie 1 lijkt het meest aantrekkelijk, je kunt het verbruik van je wasmachine EN de opbrengst van de zonnepanelen meten... totdat je de wasmachine aanzet als de zonnepanelen energie opwekken. Dan zie je enkel het resultaat, dus minder of negatief verbruik van je wasmachine.

Ik ben dus voor optie 2 gegaan en heb in het stopcontact van de wasmachine nog een smart-socket geplaatst. Nu kan ik wel het onderscheid maken tussen de opgewekte energie en het verbruik van de wasmachine. Maar het kost wel een extra energy-socket als je in dat laatste geïnteresseerd bent.

Dit is nu hoe het er bij mij uit ziet, al is de led-ring doorgaans volledig groen. (Deze foto is eerder in dit topic gebruikt met de vraag wat die kleurcode betekent.)[Afbeelding]

Wil je dus puur de opbrengst van je panelen weten, meet dan zo dicht mogelijk bij je inverter(s). Als je geduld hebt dan kun je ook wachten to HomeWizard de koppeling met je inverter heeft gerealiseerd. @HomeWizard_NL Zijn jullie daar nog mee bezig btw?
Hier zijn we inderdaad nog mee bezig, overigens is de beste plek voor de kWh meter zo dicht mogelijk bij de slimme meter, dan meet je namelijk ook wat er bij je slimme meter binnenkomt incl kabelverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Hoe kan ik de Energy Socket instellen dat hij automatisch weer ingeschakeld bij een korte (plotselinge) stroomonderbreking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Huub- schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:37:
Hoe kan ik de Energy Socket instellen dat hij automatisch weer ingeschakeld bij een korte (plotselinge) stroomonderbreking?
Ik denk niet dat dat kan. Misschien ook wel een soort safety feature? Maar als je een schema hebt ingesteld zal hij weer aangaan op het eerstvolgende ingestelde AAN-moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Oh dat is niet handig, gebruik het voor een warmtepomp, en er was een algemene stroomstoring die 15 min duurde daarna ging alles er weer op, dan zou de Socket ook weer automatisch aan moeten gaan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JF91
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-07-2024
Huub- schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:47:
Oh dat is niet handig, gebruik het voor een warmtepomp, en er was een algemene stroomstoring die 15 min duurde daarna ging alles er weer op, dan zou de Socket ook weer automatisch aan moeten gaan…
Zie hier het antwoord van homewizard hierover:
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Schakelende apparaten mogen na een stroomstoring niet aan staan volgens de europese CE wetgeving. Als je het apparaat op Schakelslot hebt staan, is deze wel aan na een stroomstoring omdat we dan geen schakelend element meer hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
JF91 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Zie hier het antwoord van homewizard hierover:

[...]
Ah thx, dus moet hem op schakelslot zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Oh never mind :X

[ Voor 82% gewijzigd door Gramser op 24-01-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 21:33
Waarom start het jaar in de app bij het maandoverzicht eigenlijk bij week 52?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Omdat 1 januari in week 52 viel? Geen idee 😄
Pagina: 1 ... 76 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic