Iemand die de kWh 1 fase meter heeft aangesloten op een Enphase module?
En daar een foto van kan maken?
Beetje spieken hoe ik zoiets moet aansluiten.
En daar een foto van kan maken?
Beetje spieken hoe ik zoiets moet aansluiten.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
[ Voor 7% gewijzigd door JorzoR op 25-01-2023 11:52 ]
Hebben jullie dit nagerekend? Volgens mij pakt het maandoverzicht van januari echt alleen de dagen in januari. Ook al geeft hij in het weekoverzicht wel de weektotalen aan, het maandtotaal linksboven gaat echt alleen over januari.JorzoR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:45:
Sowieso is het maand overzicht in de app echt heel verwarrend. Er zal best een bepaalde reden achter zitten waarom dat op de huidige manier gedaan wordt met weeknummers. Maar het is toch gewoon veel relevanter om te zien wat je bijv. van 1 t/m 31 januari hebt verbruikt? Dat is een maand die iedereen snapt. Dat is ook gewoon in lijn met hoe energiemaatschappijen inzicht geven naar mijn weten
Nu zitten 26 t/m 31 december ook in de maand "januari"
[ Voor 62% gewijzigd door JorzoR op 25-01-2023 12:10 ]
[ Voor 48% gewijzigd door JorzoR op 25-01-2023 13:23 ]
Ah daar heb je natuurlijk gelijk in. Nou ja, de oplossing is dus gewoon naar het maandtotaal kijken 😄JorzoR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:22:
Dit komt dus iedere maand voor bij weken die overlap hebben in 2 maanden
Ik zoom nu wel heel erg in op 1 enkel ding wat mij een beetje stoort. Verder enorm tevreden met de app en het inzicht die het geeft
Och ja, je moet toch wat he.
Hm, ik was wat te snel denk ik, want mijn verbruik was op enig moment 60 watt, en dat was voor hier erg laag. Maar, nu zie ik alweer 1450 watt, wat meer in lijn is met wat de warmtepomp doet, en toen mijn vrouw net de waterkoker aanzette zag ik het verbruik fiks stijgen, en dat is nu weer gezakt nu de waterkoker uit is.Gramser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:40:
Plaatje zegt meer… maar het lijkt me raar dat de P1 meter gereset ofzo moet worden. Dat ding is niks meer dan een doorgeefluik van wat je meter registreert. Wat is je huidige verbruik nu dan?
Ja heb ik, maar het weer is nu niet je van het. Hoe dan ook, de groepen moeten nu nog verdeeld worden over de verschillende fasen, en ik heb net opgezocht dat je op 1x25A 5500 watt kunt trekken. Nu heb ik wel 3x25A maar er is nog maar 1 fase in gebruik.Gramser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:54:
Heb je zonnepanelen, ook? Misschien drukten die het totale verbruik een beetje tov wat je verwachtte te zien.
Vermoedelijk all systems go
Wat nou als je gewoon even de waarde op de display van je slimme meter vergelijkt met wat je P1-meter weergeeft? Dan weet je toch direct of de weergegeven waarde klopt en had je dit hele bericht niet hoeven typen. Of is dat te makkelijk.....Just_A_User schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:36:
De P1 meter doet het, ook zonder stroomkabel nu, maar....ik heb mijn twijfels bij wat uitgelezen wordt. Het verbruik is namelijk ontzettend laag. Ik heb hier sinds kort een warmtepomp, en daar het nu redelijk fris is ben ik 'gewend' dat het stroomverbruik behoorlijk hoog is.
[ Voor 44% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2023 15:20 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zo makkelijk dat ik er ook niet aan dacht, hahaha! Ja, da's verreweg het makkelijkstAndrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Wat nou als je gewoon even de waarde op de display van je slimme meter vergelijkt met wat je P1-meter weergeeft? Dan weet je toch direct of de weergegeven waarde klopt en had je dit hele bericht niet hoeven typen. Of is dat te makkelijk.....
[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 25-01-2023 20:52 ]
Dank voor de uitleg!Chris.nl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:32:
[Afbeelding]
In de screenshot kan je zien linksboven zien dat ik deze maand (en dit jaar) tot nu toe 55.1m³ heb verstookt. Dat wordt goed weergegeven.
De handmatige optelsom van alle in de screenshot weergegeven weken is 16+13+16+16+7,9=68,9m³
Omdat in het maandoverzicht het totale verbruik van week 52 wordt weergegeven denk je dat dit ook verkeerd doorgerekend wordt, maar dat is dus niet zo.
Wel beetje verwarrend, maar 't klopt toch @GoEV6 Ik gok dat je tegen hetzelfde bij bij de kWh weergave aanloopt.
-edit- Zie nu dat @Gramser al precies hetzelfde gepost heeft. Blijkbaar ben ik spuit 11 😅
3 posts hoger. Heb je ook firmware 4.14? P1 hangt hier ook aan de HomeWizard splitter. Heeft maandenlang probleemloos gewerkt maar de laatste 1-2 weken heb ik al 3x gehad dat de P1 "offline" is in de app. Moet hem dan powercyclen en dan werkt ie weer. Klikaan-Klikuit monitoring die ook aan de switch hangt loopt ondertussen gewoon door, dus het lijkt toch echt aan de HW P1 meter te liggen.Proditor schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:13:
Sinds vanmiddag 14:45 krijg ik geen gegevens meer door in de app. De P1 meter hangt aan een active splitter samen met een toon slimme meter module. De toon krijgt wel data binnen, dus slimme meter, switch, etc werkt prima
iemand anders ook problemen?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ik vermoed dat je kookplaat op enkelfasige dubbele kookgroep zit. Je hebt dus een 1-fase meter nodig. Gelukkig zijn de meters gecertificeerd tot 100A, dus dat is ruim genoeg voor je hele huishouden. Deze meter dien je dan voor je kookgroep in de meterkast te (laten) plaatsen.powermarcel10 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:55:
Hoi allen, een paar vragen;
Voor smarthome toepassingen wil ik graag weten of mijn inductie kookplaat stroom verbruikt. Hiervoor zou ik een kWh meter in de meterkast willen plaatsen.
De inductieplaat gebruikt 2 groepen middels een perilex stekker. Mijn vraag is of ik hier een enkele kwh meter of de 3 fase meter voor moet gebruiken.
Je hebt geen P1 meter nodig. De kWh meter werkt volledig zelfstandig. Wil echter een totaaloverzicht in 1 app hebben, dan is de P1 meter van Homewizard wel nodig. Behalve natuurlijk als je iets als HomeAssistant draait waarmee je je huidige P1 meter al uitleest. De HomeWizard meters worden in HomeAssistant ondersteund.Ook vroeg ik me af of je per se de P1 meter van homewizard moet gebruiken icm de kwh meter. IK heb namelijk al een andere P1 meter.
Dat kan toch met de kWh meter van HW? Dan krijg je drie grafieken, één import, één export en één combi.Serena schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:26:
@HomeWizard_NL Ik zou heel graag een grafiek zien waarbij ik EN de totalen van import en export zie EN deze getallen los. Dus eigenlijk de 2 grafieken combineren. Dat is toch veel handiger?
[ Voor 28% gewijzigd door fredhuizinga op 26-01-2023 11:49 ]
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Dit zou fantastisch zijn! In praktijk zou het handig zijn dat je 1 module hebt met daarop bijv 1,2 of 4 temperatuursensoren.RHDTLEB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:10:
@HomeWizard_NL zijn er plannen voor het toevoegen van thermometers? Ik zou graag de temperatuur van m'n huis, de buitentemperatuur en ook de aanvoer- en retour temperatuur in mijn warmtepomp monitoren.
Of heeft iemand een tip om dit te loggen en in een 3rd party app te combineren met HW data?
Thanks!
[ Voor 3% gewijzigd door Wouter06 op 26-01-2023 12:47 ]
ook 4.14 inderdaad. In de app staat de meter als online, maar ontvang dus geen data.catchingfire schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:25:
[...]
3 posts hoger. Heb je ook firmware 4.14? P1 hangt hier ook aan de HomeWizard splitter. Heeft maandenlang probleemloos gewerkt maar de laatste 1-2 weken heb ik al 3x gehad dat de P1 "offline" is in de app. Moet hem dan powercyclen en dan werkt ie weer. Klikaan-Klikuit monitoring die ook aan de switch hangt loopt ondertussen gewoon door, dus het lijkt toch echt aan de HW P1 meter te liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Proditor op 26-01-2023 13:17 ]
Precies, zo zie ik het ook voor me, een aantal verschillende sensoren die ik op een buis kan klikken bijvoorbeeld, gecombineerd met bijv. BT sensoren die ik in een ruimte kan leggen.Wouter06 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:45:
[...]
Dit zou fantastisch zijn! In praktijk zou het handig zijn dat je 1 module hebt met daarop bijv 1,2 of 4 temperatuursensoren.
Zo kan je bijv 1 module gebruiken voor de aanvoer-retour aan je ketel bij te houden, of om verschillende cicuits te monitoren om ze makkelijk waterzijdig in te kunnen regelen.
Ipv van de DHZ-oplossing met grafana/raspPI
Je zou eens naar een Home Automation tool kunnen kijken zoals Home Assistant.RHDTLEB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:10:
@HomeWizard_NL zijn er plannen voor het toevoegen van thermometers? Ik zou graag de temperatuur van m'n huis, de buitentemperatuur en ook de aanvoer- en retour temperatuur in mijn warmtepomp monitoren.
Of heeft iemand een tip om dit te loggen en in een 3rd party app te combineren met HW data?
Thanks!
Dat ligt er maar net aan wat je kwaliteiten zijn en hoe moeilijk je het jezelf wilt maken. Maar je zou eens naar deze sensor kunnen kijken. Bij AZ-Delivery leveren ze vaak een quick-start-guide mee met een voorbeeld hoe je het kunt implementeren.RHDTLEB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Precies, zo zie ik het ook voor me, een aantal verschillende sensoren die ik op een buis kan klikken bijvoorbeeld, gecombineerd met bijv. BT sensoren die ik in een ruimte kan leggen.
Die Raspberry oplossingen lijken me heel tof om te bouwen, maar dat gaat mij waarschijnlijk veel frustratie en kapotte soldeerbouten opleveren
Voor vergelijkingen inderdaad erg praktisch, ik was al zoekende naar thermometers maar binnen de app zou geweldig zijn.RHDTLEB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:10:
Thanks!
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Het gaat eerder over een All-in-one solution ipv alles bij elkaar te moeten knutselen.RiDo78 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:34:
[...]
Dat ligt er maar net aan wat je kwaliteiten zijn en hoe moeilijk je het jezelf wilt maken. Maar je zou eens naar deze sensor kunnen kijken. Bij AZ-Delivery leveren ze vaak een quick-start-guide mee met een voorbeeld hoe je het kunt implementeren.
https://www.az-delivery.d...-set-ds18b20-mit-3m-kabel
Natuurlijk heb je dan ook nog altijd een Arduino or RPI bordje en een beetje programmeerervaring nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Wouter06 op 26-01-2023 20:00 . Reden: typo's ]
https://www.homewizard.com/nl/vacatures/Wouter06 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Het gaat eerder over een All-in-one sollution ipv alles bij elkaar te moeten knutselen.
Ik heb gerust wat meer over voor een kant en klare oplossing die met dezelfde app uitgelezen kan worden.
Ik ben zeker handig genoeg om het in elkaar te steken, maar ook helemaal geen zin om er van nul aan te beginnen..
Het zou me ontzettend interessant lijken mocht, in dit geval HomeWizard, een soort van 'kit' uitbrengen voor het af inregelen van je verwarming met hierin de P1 meter en verschillende temperatuur sensoren die je modulair kan toevoegen.
1 Module die ook met Wifi verbonden is op netspanning en live temp-registratie kan doen. Aan deze module kan je dan bijvoorbeeld tot bv 8 zigbee/BT temperatuur sensoren koppelen. De tempsensoren op batterij kan je dan met een universele bracket (zoals de watermeter) of verschillende diktes leidingen klikken of tegen een muur bevestigen.
Om maar eventjes te dromen
Via Homewizard support even een upgrade van de software aanvragen, dan krijg je het erin. Vreemd dat dit nu nog niet standaard het geval is. Ik heb dit maanden terug gedaan. Was hier ook een beetje verontwaardigd dat ik deze gegevens niet kon zien terwijl ze wel gemeten worden. Zou amperage en voltage ook graag in app terug zien, inclusief trend.FAQ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:24:
Ik ging ervan uit dat de HomeWizard versie van de Eastron SDM230 ook gewoon voltage en amperage weer zou geven. Die zie ik echter niet terug, niet op het display, niet in de app en ook niet via de locale API. weet iemand waarom deze standaard functionaliteit is afgeschermd?
En ik wil het graag zonder kWh meter. Dat was juist de vraag…fredhuizinga schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Dat kan toch met de kWh meter van HW? Dan krijg je drie grafieken, één import, één export en één combi.
Zonder kWh meter heb je alleen de gecombineerde grafiek.
[Afbeelding]
Dat is rekenkundig wel een onmogelijkheid. Je kan wel zelf gaan rekenen met de output van je zonnepanelen uit je omvormer en de data van de P1 meter. De p1 meter weet niet wat er in je huis gebeurd., die ziet alleen het netto resultaat.Serena schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:55:
[...]
En ik wil het graag zonder kWh meter. Dat was juist de vraag…
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Waarom is dat onmogelijk? Hij weet het nu toch ook?franssie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:14:
[...]
Dat is rekenkundig wel een onmogelijkheid. Je kan wel zelf gaan rekenen met de output van je zonnepanelen uit je omvormer en de data van de P1 meter. De p1 meter weet niet wat er in je huis gebeurd., die ziet alleen het netto resultaat.
[ Voor 25% gewijzigd door Serena op 27-01-2023 06:18 ]
Die 6.5 kwh teruglevering die je ziet staan is niet wat je zonnepanelen totaal terugleveren, de waardes haalt de p1 meter gewoon uit de kWh meter. En die is niet zo slim dat hij precies weet wat je opwekt, die doet gewoon plus en minnen. Tijdens die dal van 2000 w van jou kan het best zo zijn dat je 3000 w opwekt en 1000 w verbruikt. Dus die -3 die je wil zien is dan niet wat je zonnepanelen netto hebben opgewekt maar de som van opwek minus verbruik.Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:15:
[...]
Waarom is dat onmogelijk? Hij weet het nu toch ook?
Hij ziet wat er binnenkomt en wat er verbruikt wordt. Ik kan kiezen om beiden te laten of om het totaal, dus verbruik min binnenkomst, te zien.
Waarom zouden die cijfers niet in 1 grafiek kunnen?
[Afbeelding]
Daar kan toch ook nog wel ergens ‘-3’ staan, in dit geval…
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
En dat is dus precies wat ik wil zien!fredhuizinga schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:43:
[...]
Dus die -3 die je wil zien is dan niet wat je zonnepanelen netto hebben opgewekt maar de som van opwek minus verbruik.
Dus je wil 3 verbruik zien ipv beide apart?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Volgens mij maak je een klassieke denkfout. Het verbruik van stroom wat je direct afneemt van je panelen wordt nml niet geregistreerd op de slimme meter (en dus ook niet weergegeven door de p1-plug) Om het sommetje dus kloppend te maken heb je de daadwerkelijk productie van je panelen nodig (data dus van je omvormer of aparte kWh meter)
Yes dat idd een aparte kWh meter. Sinds ik die heb zie ik altijd mijn opwek van zonnepanelen, wat ik van het net haal of terug lever en mijn verbruik zonder rekening te houden met de opwek van mijn zonnepanelen.GM15 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:40:
[...]
Volgens mij maak je een klassieke denkfout. Het verbruik van stroom wat je direct afneemt van je panelen wordt nml niet geregistreerd op de slimme meter (en dus ook niet weergegeven door de p1-plug) Om het sommetje dus kloppend te maken heb je de daadwerkelijk productie van je panelen nodig (data dus van je omvormer of aparte kWh meter)
Het punt is dat de DM juist niet ziet wat er binnenkomt (via de PV).Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:15:
[...]
Waarom is dat onmogelijk? Hij weet het nu toch ook?
Hij ziet wat er binnenkomt en wat er verbruikt wordt. Ik kan kiezen om beiden te laten of om het totaal, dus verbruik min binnenkomst, te zien.
Nee, ik wil allebei tegelijk zien.franssie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:23:
[...]
Dus je wil 3 verbruik zien ipv beide apart?
Klik op stroom totaal (het electriciteitsmastje) en selecteer "tel import en export totalen op"
Nee, hij kan beide bij elkaar optellen (geleverd en opgenomen) of geleverd en opgenomen apart laten zien, maar alleen de waardes, niet als losse grafiek. Wat ook logisch is, aangezien de meter niet kan zien wat er direct gebruikt is.Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:35:
Ik stel schijnbaar een vraag die niemand snapt. Zo moeilijk is het toch niet?
Ik wil de opties van beide stroomgrafieken in 1 grafiek zien.
Als de app beide opties weer kan geven ZONDER extra kWh meter, moet het ook in 1 grafiek kunnen.
? Je ziet daar niet je daadwerkelijke verbruik omdat, zoals gezegd, je 1 component mist. Je slimme meter registreerd nml niet het verbruik van het deel wat je zelf opwekt.Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:35:
Ik stel schijnbaar een vraag die niemand snapt. Zo moeilijk is het toch niet?
Ik wil de opties van beide stroomgrafieken in 1 grafiek zien.
Als de app beide opties weer kan geven ZONDER extra kWh meter, moet het ook in 1 grafiek kunnen.
Is onjuist, wat je daar simpelweg ziet is wat je 'gekocht' hebt van je leverancier en wat je 'verkocht' hebt aan je leverancier. Je kunt uit die 2 'tellerstandjes' dus onmogelijk opmaken wat je 'verbruik' is omdat de afname van je eigen productie ontbreekt.Waarom is dat onmogelijk? Hij weet het nu toch ook?
Hij ziet wat er binnenkomt en wat er verbruikt wordt.
[ Voor 29% gewijzigd door GM15 op 27-01-2023 11:46 ]
Nou ja, ik ben hier duidelijk te achterlijk voor.TomBraamhaar schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Nee, hij kan beide bij elkaar optellen (geleverd en opgenomen) of geleverd en opgenomen apart laten zien, maar alleen de waardes, niet als losse grafiek. Wat ook logisch is, aangezien de meter niet kan zien wat er direct gebruikt is.
[ Voor 28% gewijzigd door Serena op 27-01-2023 12:43 ]
Nou dat valt ook wel weer mee hoor, je moet gewoon even doorhebben dat wat je in de app ziet (1 op 1 data uit de slimme meter) niet het hele plaatje is omdat de slimme meter niet alle gegevens heeft.Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:39:
[...]
Nou ja, ik ben hier duidelijk te achterlijk voor.
Toch is dat wel wat ik hier in de app zie. Bij en af, of totaal. En dat is iedere keer een kloppend sommetje. Wilde gewoon gemak om niets steeds te hoeven rekenen of de instellingen aan te passen.GM15 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Nou dat valt ook wel weer mee hoor, je moet gewoon even doorhebben dat wat je in de app ziet (1 op 1 data uit de slimme meter) niet het hele plaatje is omdat de slimme meter niet alle gegevens heeft.
Misschien helpt dit om het nog wat meer te verduidelijken https://pure-energie.nl/k...mme-meter-en-de-omvormer/
Nee, je bent niet achterlijk. Ik begreep je verkeerd, maar nu snap ik je wel.Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:39:
[...]
Ik dacht…
1 grafiekje, 3 getalletjes. Bij, Af, Totaal.
Blijkbaar niet dus.
Zo dus…
[Afbeelding]
ik lees totalEN (meervoud) & combineren van grafiekEN (meervoud). iedereen probeert je met de beste intenties verder te helpen, maar niemand kon hier "1 grafiekje, 3 getallen" uithalen..Serena schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:26:
@HomeWizard_NL Ik zou heel graag een grafiek zien waarbij ik EN de totalen van import en export zie EN deze getallen los. Dus eigenlijk de 2 grafieken combineren. Dat is toch veel handiger?
En zo de rest van het forumTomBraamhaar schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:22:
Ik begreep je verkeerd
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Precies goed: 'dat wat je in de app ziet' en dat is dus maar een deel van het geheel. Die cijfertjes in de app zijn exact gelijk met wat je in de app van vattenfall,essent,etc,... ziet. zoveel geleverd en teruggeleverd. Daar heb je de p1 dus niet voor nodig als het je alleen daarom te doen is. De meeste willen inzicht in hun energie verbruik en dat kun je hier dus niet uit opmaken.Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:13:
[...]
Toch is dat wel wat ik hier in de app zie. Bij en af, of totaal. En dat is iedere keer een kloppend sommetje. Wilde gewoon gemak om niets steeds te hoeven rekenen of de instellingen aan te passen.
[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 15:05 ]
Zo ziet het er hier uit met een kWh meter voor de zonnepanelen:Serena schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:39:
[...]
Ik dacht…
1 grafiekje, 3 getalletjes. Bij, Af, Totaal.
Blijkbaar niet dus.
Zo dus…
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door GoEV6 op 27-01-2023 15:25 ]
En hoe ziet dat er bij jou uit als je niet de hele productie van de panelen zelf verbruikt maar ook nog iets terug levert?GoEV6 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:24:
[...]
Zo ziet het er hier uit met een kWh meter voor de zonnepanelen:
[Afbeelding]
Dus wat je wil is zeker mogelijk. Zonder extra kWh meter kan HW natuurlijk niet weten hoeveel Watt je direct verbruikt.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Zo ongeveer denk ik.henkzelf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:47:
[...]
En hoe ziet dat er bij jou uit als je niet de hele productie van de panelen zelf verbruikt maar ook nog iets terug levert?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb die vraag nu ook gesteld aan de support. Ze geven aan het op de meter vrij te geven, jammer dat het in de app en via de api niet zichtbaar is.Stokertje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:47:
[...]
Via Homewizard support even een upgrade van de software aanvragen, dan krijg je het erin. Vreemd dat dit nu nog niet standaard het geval is. Ik heb dit maanden terug gedaan. Was hier ook een beetje verontwaardigd dat ik deze gegevens niet kon zien terwijl ze wel gemeten worden. Zou amperage en voltage ook graag in app terug zien, inclusief trend.
Nee, een trend van voltage en amperage in app zou fijn zijn. Ook om netvoltage per fase in de gaten te houden ivm terugleveren stroom van zonnepanelen en de 253V grens voor uitschakelen omvormer.FAQ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:34:
[...]
Ik heb die vraag nu ook gesteld aan de support. Ze geven aan het op de meter vrij te geven, jammer dat het in de app en via de api niet zichtbaar is.
@HomeWizard_NL voltage per fase zichtbaar maken zou asap ingebouwd moeten worden. Uitschakelende omvormers gaat HET topic worden komende zomer. Gigantisch veel mensen hebben panelen gelegd zoals gister in het nieuws was. Die hopen straks voor het eerst een mooie zomer te draaien maar dan…..Stokertje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Nee, een trend van voltage en amperage in app zou fijn zijn. Ook om netvoltage per fase in de gaten te houden ivm terugleveren stroom van zonnepanelen en de 253V grens voor uitschakelen omvormer.
Als je per fase de voltage trend kan zien kan je ook zien welke fase gemiddeld genomen het meest in de buurt van of op 253volt komt. Met een 1 fase omvormer kan je dan de keus maken de omvormer over te zetten op de fase met de laagste gemiddelde trend om uitschakelen van je omvormer te voorkomen of minimaliseren.IvoB2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:30:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe ga je met een HW P1 meter voorkomen dat de panelen zichzelf gaan uitschakelen?
Wat je vraagt wordt hier overigens gewoon getoond op de PV-omvormer zelf maar dat voorkomt geen uitschakeling gezien dat afhankelijk is van wat er in de wijk zich allemaal afspeelt op het net.
[ Voor 4% gewijzigd door Stokertje op 28-01-2023 10:42 ]
Plus eventueel weten wanneer je wasmachine ofzo moet aanzetten.Stokertje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:41:
[...]
Als je per fase de voltage trend kan zien kan je ook zien welke fase gemiddeld genomen het meest in de buurt van of op 253volt komt. Met een 1 fase omvormer kan je dan de keus maken de omvormer over te zetten op de fase met de laagste gemiddelde trend om uitschakelen van je omvormer te voorkomen of minimaliseren.
Je kan dan dus beter gefundeerd de juiste fase voor je omvormer kiezen.
En mensen willen gemak. Niet naar omvormer ofzo lopen. En de netbeheerder vraagt om voltage bij de meter. Niet bij de omvormer.IvoB2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:30:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe ga je met een HW P1 meter voorkomen dat de panelen zichzelf gaan uitschakelen?
Wat je vraagt wordt hier overigens gewoon getoond op de PV-omvormer zelf maar dat voorkomt geen uitschakeling gezien dat afhankelijk is van wat er in de wijk zich allemaal afspeelt op het net.
Nee, omdat het niet zo zwart-wit is. Er zijn ook partijen waar de prijs per kwartier wisselt. En ook hoog-laag tarief weet de P1 meter in principe niet (als die dynamisch is). Legio uitzonderingen op te bedenken op iets dat zo simpel is. Op de site staat niet ovor niets: Kosten zijn indicatief.tcw82 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:40:
[...]
Ah, bedankt. Is het iets dat misschien in de pijplijn zit,?
Dat klopt allemaal. Maar voor veel gebruikers is het juist wel simpel. Achter de prijs een veldje dat de "van tot" periode bepaald en je kan dat per maand /half jaar /jaar prima bijhouden.IJsbeer schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Nee, omdat het niet zo zwart-wit is. Er zijn ook partijen waar de prijs per kwartier wisselt. En ook hoog-laag tarief weet de P1 meter in principe niet (als die dynamisch is). Legio uitzonderingen op te bedenken op iets dat zo simpel is. Op de site staat niet ovor niets: Kosten zijn indicatief.
Dat had ik ook zeker gedaan als ik er over twijfelde. ”Assumptions is the mother of all screw ups”Gramser schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:08:
Dat had je uit dit topic al kunnen opmaken 😉
Wanneer je een contract hebt met een periodieke vaste prijs is het niet zo moeilijk dat zelf per periode bij te houden (gewoon een rekenblad).tcw82 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:19:
[...]
De tibbers van deze wereld kunnen vast een mooie link optie (api?) aanbieden die automatisch naar binnen gehaald kunnen worden, want die uurprijzen moet je natuurlijk niet met de hand willen bij houden.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2023 22:42 ]
Zelfs een betaald abonnement heeft deze simpele optie helaas niet. Dus… ik download mijn gegevens van slimmemeterportal, gratis, en heb een kleine applicatie zelf gebouwd waarin ik wel de tarieven met start- en einddatum kan aangeven. Was een paar minuten werk…tcw82 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:19:
Dat klopt allemaal. Maar voor veel gebruikers is het juist wel simpel. Achter de prijs een veldje dat de "van tot" periode bepaald en je kan dat per maand /half jaar /jaar prima bijhouden.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Idd, en dat is voor een (betaalde) dienst die als slogan heeft 'Krijg inzicht en bespaar' echt een dikke onvoldoende, en dat al helemaal in een tijd waarin niet het energie verbruik voor velen een issue is maar juist de kosten. Gebruik dan ook een andere p1 app die wel de prijzen aan de tijd koppelt (incl vaste kosten)PatrickC schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:37:
[...]
Zelfs een betaald abonnement heeft deze simpele optie helaas niet. Dus… ik download mijn gegevens van slimmemeterportal, gratis, en heb een kleine applicatie zelf gebouwd waarin ik wel de tarieven met start- en einddatum kan aangeven. Was een paar minuten werk…
[ Voor 17% gewijzigd door GM15 op 28-01-2023 23:54 ]
Bestaat die dan?GM15 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:49:
[...]
Gebruik dan ook een andere p1 app die wel de prijzen aan de tijd koppelt (incl vaste kosten)
Eens!!!GM15 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:49:
[...]
Idd, en dat is voor een (betaalde) dienst die als slogan heeft 'Krijg inzicht en bespaar' echt een dikke onvoldoende
[ Voor 35% gewijzigd door vuurvreter63 op 29-01-2023 00:24 ]
Hikvision gebruiker
Dus gewoon de gratis versie om meetgegevens te verzamelen en zelf een rekenblad maken (bv; in het gratis open office) waardoor je inzicht krijgt, geen maandbedrag kwijt bent en alle gegevens lokaal tot in de eeuwigheid kan bewaren en vergelijken.GM15 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:49:
[...]
Idd, en dat is voor een (betaalde) dienst die als slogan heeft 'Krijg inzicht en bespaar' echt een dikke onvoldoende, en dat al helemaal in een tijd waarin niet het energie verbruik voor velen een issue is maar juist de kosten. Gebruik dan ook een andere p1 app die wel de prijzen aan de tijd koppelt (incl vaste kosten)
Daarnaast is het rekenkundig ook helemaal geen rocketscience om in de app aan te geven hoever je elke maand boven of onder het prijsplafond zit.
Jazeker, gebruik zelf al jaren https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ kan precies zien wat op bv. 17 maart 2018 mijn verbruik en kosten waren tegen de toen geldende m3/kWh contract prijzen. Wordt daarnaast ook nog steeds ontwikkeld, zo is er nu ook een API koppeling met SolarEdge, watermeter(s), mqtt. Die laatste gebruik ik om te zien of ik per maand onder het prijsplafond blijf.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Wat bedoel je hier precies mee? Wat ik wil is gas- water- en elektraverbruik en bruto zonnestroomproduktie meten en vooral de historische data bewaren. Ik lees nu de slimme meter uit met de Klikaanklikuit ICS2000, maar daar kun je maar een maand terugkijken. Individuele apparaten monitoren is niet echt een behoefte. Wel een betrouwbaar monitoringsysteem als geheel.computerjunky schreef op maandag 30 januari 2023 @ 01:57:
De software en mogelijkheden valt echter wel heel veel op aan te merken...
Bedenk je dus goed wat je exact wil en of dit het juiste product is.
Je leest die ervaringen ook hier op Tweakers hè? Hier zitten we de hele dag op dat schermpje te staren en zodrá er iets niet klopt zijn we er als de kippen bij om het te melden en er ons ongenoegen over te uiten.veetee schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:31:
Beste Tweakers,
Ik overweeg een Homewizard Energy pakket aan te schaffen - P1 slimme meter, gasmeter, watermeter, en kWh-meter voor de zonnepanelen. Nu lees ik her en der (fb) dat er de laatste tijd, wellicht vanwege de snel stijgende populariteit, nogal vaak problemen optreden (aan de serverzijde) en de bereikbaarheid en klantenservice nou niet bepaald top (understatement 😉) is.
Hoe zijn de recente ervaringen wat dat betreft?
[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 30-01-2023 08:42 ]
Het werkt zonder problemen. Duurde wel wat lang voor het bezorgt werd.veetee schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:31:
Beste Tweakers,
Ik overweeg een Homewizard Energy pakket aan te schaffen - P1 slimme meter, gasmeter, watermeter, en kWh-meter voor de zonnepanelen. Nu lees ik her en der (fb) dat er de laatste tijd, wellicht vanwege de snel stijgende populariteit, nogal vaak problemen optreden (aan de serverzijde) en de bereikbaarheid en klantenservice nou niet bepaald top (understatement 😉) is.
Hoe zijn de recente ervaringen wat dat betreft?
[ Voor 40% gewijzigd door tcw82 op 30-01-2023 08:54 ]
Eens, op de HW-web-uitlezing (https://hwenergy.app/) en in de HW-app dus, maar dat heeft @HomeWizard_NL allang meegekregen, lijkt me.Galaxis schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:52:
Spanning en stroom weergave zou echt top zijn. Staat hoog op mijn wishlist.
[ Voor 3% gewijzigd door Predge op 30-01-2023 09:40 ]
Alternatief is iets als Home Assistant gebruiken als je geen zin hebt in zelf spreadsheets handmatig bijhoudenIvoB2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:00:
[...]
Dus gewoon de gratis versie om meetgegevens te verzamelen en zelf een rekenblad maken (bv; in het gratis open office) waardoor je inzicht krijgt, geen maandbedrag kwijt bent en alle gegevens lokaal tot in de eeuwigheid kan bewaren en vergelijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 30-01-2023 10:07 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Op mijn android is dat niet anders.Gramser schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:28:
Het schakelknopje is sowieso toch alleen in de NU-weergave te zien? Althans, wel op mijn iOS devices.
Klopt ja, die hadden we al eerder geconstateerd 👍🏻IvoB2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Op mijn android is dat niet anders.
iOS heeft in tegenstelling tot android dan nog het voordeel dat het kan opstarten in het NU scherm en niet telkens in de dagtab waardoor je steeds van scherm moet wisselen wanneer je aan de knoppen wil.
=> verbeterpuntje voor android.
Ja, precies...die laatste paar toverwoorden doen me de das omRiDo78 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:34:
[...]
Dat ligt er maar net aan wat je kwaliteiten zijn en hoe moeilijk je het jezelf wilt maken. Maar je zou eens naar deze sensor kunnen kijken. Bij AZ-Delivery leveren ze vaak een quick-start-guide mee met een voorbeeld hoe je het kunt implementeren.
https://www.az-delivery.d...-set-ds18b20-mit-3m-kabel
Natuurlijk heb je dan ook nog altijd een Arduino or RPI bordje en een beetje programmeerervaring nodig.
Ik zie al een klein backlogje ontstaanWouter06 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Het gaat eerder over een All-in-one solution ipv alles bij elkaar te moeten knutselen.
Het is het me zeker waard wat meer te betalen voor een kant en klare oplossing die met dezelfde app uitgelezen kan worden.
Ik ben zeker handig genoeg om het in elkaar te steken, maar ook helemaal geen zin om er van nul aan te beginnen en om het dan te moeten onderhouden en mogelijks troubleshooten.
Anders hadden we met zen allen in dit topic wel onze eigen p1-meter gemaakt![]()
Het zou me ontzettend interessant lijken mocht, in dit geval HomeWizard, een soort van 'kit' uitbrengen voor het inregelen van je verwarming met hierin de P1 meter en verschillende temperatuursensoren die je modulair kan toevoegen.
1 Module die ook met Wifi verbonden is op netspanning om live temp-registratie kan doen. Aan deze module kan je dan bijvoorbeeld tot 8 zigbee/BT temperatuur sensoren koppelen. De tempsensoren op batterij kan je dan met een universele bracket (zoals de watermeter) op verschillende diameters leiding klikken of tegen een muur bevestigen.
Maar dat is er toch? Ik gebruik spul van hun om idd temp cv/douche leidingen te meten, stroom, zonnepanelen, temp/vochtigheid in kamers.Wouter06 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Het gaat eerder over een All-in-one solution ipv alles bij elkaar te moeten knutselen.
Het is het me zeker waard wat meer te betalen voor een kant en klare oplossing die met dezelfde app uitgelezen kan worden.
Ik ben zeker handig genoeg om het in elkaar te steken, maar ook helemaal geen zin om er van nul aan te beginnen en om het dan te moeten onderhouden en mogelijks troubleshooten.
Anders hadden we met zen allen in dit topic wel onze eigen p1-meter gemaakt![]()
Het zou me ontzettend interessant lijken mocht, in dit geval HomeWizard, een soort van 'kit' uitbrengen voor het inregelen van je verwarming met hierin de P1 meter en verschillende temperatuursensoren die je modulair kan toevoegen.
1 Module die ook met Wifi verbonden is op netspanning om live temp-registratie kan doen. Aan deze module kan je dan bijvoorbeeld tot 8 zigbee/BT temperatuur sensoren koppelen. De tempsensoren op batterij kan je dan met een universele bracket (zoals de watermeter) op verschillende diameters leiding klikken of tegen een muur bevestigen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq