Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je meter zelf, als je de verbruikers op fase 1 en 2 uitschakelt, nog teruglevering aangeeft in zijn display. Bij mij heet dat "actueel vermogen". Als dat in deze periode om bijvoorbeeld 19:00 uur een negatief getal is, fotografeer je dat, en dan heb je iets waar je netbeheerder wat mee moet.
Bedoel je dan via de P1 meter?Termy schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:10:
@HomeWizard_NL Ik vind mijn vraag/feature request niet in dit topic dus bij deze:
Zou het mogelijk zijn om in de detail view niet alleen het vermogen op een bepaald tijdstip te laten zien, maar ook het verbruik tot dan toe? Dus als ik, in de app, met mijn vinger het vermogen op bv 18:00 bekijk vlak voor we gaan koken dat ik dan ook 5 kWh zie staan voor het totale verbruik tot dan toe en vervolgens bij 18:30 bv 6 kWh zodat ik heel makkelijk kan zien dat koken ruwweg 1 kWh gekost heeft want verder hadden we alleen de basislast.
Dat zou het echt veel inzichtelijker maken hoeveel bepaalde activiteiten nu kosten zonder de data te moeten uitvoeren en in Excel of zo te gaan bekijken.
Alvast bedankt.
Zo ja dan begrijp ik je vraag eigenlijk niet.
Wat je vraagt kan je perfect zien met een afzonderlijke kWh-meter op de kookgroep (of iedere andere groep).
Wat jij vraagt is het totale verbruik zien binnen een bepaalde periode (wat met ook handig lijkt) maar niet het verbruik van een bepaald toestel (hier koken) via de P1 meter.
Je gaat dan immers maar het totale (netto) verbruik zien tussen 18:00 en 18:30 uur. Of ga je alle andere verbruikers in die periode uitschakelen?
Ook mag (indien aanwezig) een PV-installatie op dat tijdstip niets meer produceren want dat heeft dan ook rechtstreeks invloed op het netto verbruik tussen uur x en y.
heb je een 3 fase omvormer?Daffy1982 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:07:
[...]
Die waarden van L3 zijn toch haast niet te verklaren zo laat in de middag/avond?
Wellicht iemand hier met kennis van zaken die iets zinnigs over deze grafieken zou kunnen zeggen?
Zoals ik ze nu interpreteer lijkt het alsof ik in de avond na zonsondergang nog steeds teruglever via L3 terwijl het dan buiten toch echt al heeeeeeeel donker is
zo ja, dan zit de meting of wellicht zelfs aansluiting over L3 waarschijnlijk verkeerd om (afname wordt gezien als teruglevering)
zou eerst contact opzoeken met homewizard om eerst een defect aan de P1 uit te sluiten en vervolgens naar netbeheerder.
nog alternatief is om je aan te melden bij andere slimme meter uitlezer zonder P1 meter (enelogic bijvoorbeeld), die krijgen hun data per uur direct van de energieleverancier/netbeheerder. Hoewel minder gedetailleerd (niet uitgesplitst over fases), geeft het wellicht iets meer inzicht in hoe leverancier/netbeheerder jouw data zouden moeten kunnen zien.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij ontvangt energieleverancier/netbeheerder niet de gedetailleerde data per fase die jij in homewizard ziet, en zien wellicht niet de teruglevering om 22.00 omdat die gecompenseerd wordt door verbruik op de andere 2 fases (een slimme meter 'saldeert' over de 3 fases)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dank voor je toelichting. Ik heb heb micro-omvormers van enphase. En deze levert inderdaad terug over 3 fasen. Ik had al enige tijd het idee dat er een forse discrepantie zat tussen de maandrapporten van de energieleverancier en de maandoverzichten van mijn enphase systeem. Soms meer dan 200/300 kwh.Toby-Wan schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:26:
[...]
heb je een 3 fase omvormer?
zo ja, dan zit de meting of wellicht zelfs aansluiting over L3 waarschijnlijk verkeerd om (afname wordt gezien als teruglevering)
zou eerst contact opzoeken met homewizard om eerst een defect aan de P1 uit te sluiten en vervolgens naar netbeheerder.
nog alternatief is om je aan te melden bij andere slimme meter uitlezer zonder P1 meter (enelogic bijvoorbeeld), die krijgen hun data per uur direct van de energieleverancier/netbeheerder. Hoewel minder gedetailleerd (niet uitgesplitst over fases), geeft het wellicht iets meer inzicht in hoe leverancier/netbeheerder jouw data zouden moeten kunnen zien.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij ontvangt energieleverancier/netbeheerder niet de gedetailleerde data per fase die jij in homewizard ziet, en zien wellicht niet de teruglevering om 22.00 omdat die gecompenseerd wordt door verbruik op de andere 2 fases (een slimme meter 'saldeert' over de 3 fases)
Ik heb de klantenservice van homewizard gecontacteerd om ook eens naar de grafiek te kijken met de vraag hoe zij dit interpreteren.
Ik probeer het technisch te begrijpen wat ze in de meter zelf verkeerd hebben aangesloten. Ik heb deze meter sinds begin 2021 maar helaas te weinig referentiemateriaal om te checken of het soms voor die tijd ook al incorrect was aangesloten
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Bij bij update hij het gasverbruik niet meer.
Hij leest de verkeerde stand uit.
Ik mis nu een aantal dagen 4m3 gas.
Vreemd, heb apparaat al gereset, maar leest verkeerd uit.
Iemand hier ervaring mee ?
Hij leest de verkeerde stand uit.
Ik mis nu een aantal dagen 4m3 gas.
Vreemd, heb apparaat al gereset, maar leest verkeerd uit.
Iemand hier ervaring mee ?
Klopt heb daar niet meer naar gekeken eerlijk gezegd naar het aansluiten heb hier verdeelblokjes voor liggen is net wat netter.mike123 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:02:
@camel1987 Antwoord voor de kWh meter had je al gekregen maar zoals dat Wago blokje in de meterkast zit, dat mag zo niet.
Het werkt wel, maar mag niet.
Deze mag je wel monteren in een speciale houder. https://www.groepenkastco...-voor-lasklemmen-2273-500
Ik heb volgens verschillende en dan praat ik over heel veel verschillende medewerkers van onderandere essent en nog meer bedrijven te horen gekregen dat ik de allerslimste meter heb en dat het heel verstandig is deze zo lang mogelijk te laten hangen. Wat is jou reden dat die buiten de monitoring beter is dan ?LightStar schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:01:
[...]
Is er een reden waarom je nog geen slimme meter hebt ? heb je die geweigerd of moet die nog komen in de komende periode ? anders zou ik liever hebben dat ze een slimme meter plaatsen (bij voorkeur een dsmr5 meter..
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
@Daffy1982 Ik heb een vergelijkbare situatie sinds mijn meter recent is vervangen vanwege de switch van 1 naar 3 fase aansluiting. Ik vermoed dat een fase verkeerd om gemeten wordt. Zie onderstaand voorbeeld. Mijn zonnepanelen leveren nog terug op één fase (dat is de fluctuerende lijn, 1500-2200W). De korte periode 'teruglevering' op de andere fase is het aanzetten van een waterkokerDaffy1982 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:07:
[...]
Vandaag contact gezocht met de energieleverancier ivm de opvallende waarden van de homewizard, welke mij vriendelijk doorverwees naar de netbeheerder enexis, welke mij vriendelijk doorverwees naar homewizard voor interpretatie van de meetwaarden. ( hoezo kastje naar de muur).
Heb inmiddels 2 volledige dagen gemonitord met onderstaand beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die waarden van L3 zijn toch haast niet te verklaren zo laat in de middag/avond?
Wellicht iemand hier met kennis van zaken die iets zinnigs over deze grafieken zou kunnen zeggen?
Zoals ik ze nu interpreteer lijkt het alsof ik in de avond na zonsondergang nog steeds teruglever via L3 terwijl het dan buiten toch echt al heeeeeeeel donker is

:fill(white):strip_exif()/f/image/XIHX3xF2u5uTWwWF2L1PJghw.png?f=user_large)
Daarnaast twee vragen:
1. Weet iemand of het mogelijk is om met HomeWizard via de app de data te exporteren voor alle fases apart? De grafieken kunnen het weergeven, dus je zou zeggen dat HW deze data beschikbaar heeft?
2. Momenteel heb ik alleen de P1 meter, ik overweeg ook een energy socket te plaatsen voor het registreren van het verbruik van de warmtepomp. Is het mogelijk om deze data met de P1 meter data te exporteren?
Heb deze info zelf niet kunnen vinden, hopelijk weet iemand meer. Bedankt!
@HomeWizard_NL
1. Weet iemand of het mogelijk is om met HomeWizard via de app de data te exporteren voor alle fases apart? De grafieken kunnen het weergeven, dus je zou zeggen dat HW deze data beschikbaar heeft?
2. Momenteel heb ik alleen de P1 meter, ik overweeg ook een energy socket te plaatsen voor het registreren van het verbruik van de warmtepomp. Is het mogelijk om deze data met de P1 meter data te exporteren?
Heb deze info zelf niet kunnen vinden, hopelijk weet iemand meer. Bedankt!
@HomeWizard_NL
Ja de warmtepomp zit op een stopcontact (eigen groep met de CV ketel).
Een situatie bij mijn schoonouders die via de P1 meter inzicht willen krijgen in hun energieverbruik. P1 meter in de P1 poort van hun slimme meter geplugd, setup via app doorlopen, maar rode ring blijft continu rood zonder te knipperen. Geen data overdracht dus. Na uitleg nieuwe p1 meter gekregen van homewizard, deze werkt bij ons thuis wel perfect maar bij schoonouders weer hetzelfde verhaal.
Enexis geeft nu aan dat de door hun geplaatste slimme meter (ISKRA ME382-D1A52) uit 2013 niet uitgelezen kan worden via de P1 poort en dat dit pas vanaf de 2014 editie kan. Snijdt dit verhaal hout? Homewizard geeft zelf aan dat hun P1 meter werkt met alle slimme meters en deze specifieke slimme meter van ISKRA staat ook op hun site.
Enexis geeft nu aan dat de door hun geplaatste slimme meter (ISKRA ME382-D1A52) uit 2013 niet uitgelezen kan worden via de P1 poort en dat dit pas vanaf de 2014 editie kan. Snijdt dit verhaal hout? Homewizard geeft zelf aan dat hun P1 meter werkt met alle slimme meters en deze specifieke slimme meter van ISKRA staat ook op hun site.
Staat ook op de HW site dat voor dit type meter een adapter nodig is. Heb je die?sanderenzo schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:43:
Sorry vergeten te vermelden maar hij hangt inderdaad aan een stroomadapter voor de voeding, dat is het probleem niet.GM15 schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:07:
[...]
Staat ook op de HW site dat voor dit type meter een adapter nodig is. Heb je die?
Netto van de P1 meter idd. Als ik exact wil weten wat koken kost zou ik een aparte meter op die groep moeten zetten, maar op die manier kan ik elke groep wel van een meter voorzien en zulk detail heb ik niet nodig.IvoB2 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:18:
[...]
Bedoel je dan via de P1 meter?
Zo ja dan begrijp ik je vraag eigenlijk niet.
Wat je vraagt kan je perfect zien met een afzonderlijke kWh-meter op de kookgroep (of iedere andere groep).
Wat jij vraagt is het totale verbruik zien binnen een bepaalde periode (wat met ook handig lijkt) maar niet het verbruik van een bepaald toestel (hier koken) via de P1 meter.
Je gaat dan immers maar het totale (netto) verbruik zien tussen 18:00 en 18:30 uur. Of ga je alle andere verbruikers in die periode uitschakelen?
Ook mag (indien aanwezig) een PV-installatie op dat tijdstip niets meer produceren want dat heeft dan ook rechtstreeks invloed op het netto verbruik tussen uur x en y.
Wat ik zou willen is ruwweg zien wat een piek kost, zoals ik zei, doordat ik weet wat er in die tijd ongeveer gebruikt wordt en ik dus alleen de basislast/sluimerverbruik hoef af te trekken van de geintegreerde data tussen 2 tijdstippen. Ja, als m'n panelen in andere seizoenen nog opwekken dan vertekent dat ook, maar dat is nu niet het geval.
Hoe dan ook lijkt het me handig als het verbruik tot het geselecteerde moment vanaf het begin van de dag wordt laten zien. Nu is het erg lastig inschatten wat een piek precies aan kWh gekost heeft.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit artikel (uit begin 2013) gaat over die meter, daaruit blijkt dat deze iig data geeft op de p1 poort. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1540159/0. Het lijkt er dus op dat het niet aan de meter ligt.sanderenzo schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:16:
[...]
Sorry vergeten te vermelden maar hij hangt inderdaad aan een stroomadapter voor de voeding, dat is het probleem niet.
Misschien even contact opnemen met HW.
[ Voor 5% gewijzigd door GM15 op 08-11-2022 05:29 ]
CSV export is alleen beschikbaar in de app.blue eyes schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:48:
[...]
Thx!
Dit is al top, maar bovenal zoek ik de inhoud van de export naar een CSV file. Wat staat daar in? Worden ook de kWh meters apart benoemd? Of alleen de saldi, of?
Thx!
:strip_exif()/f/image/sLv3Jn439tGugWKrCUF53DzD.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt van al jouw meters, dus ook van energysockets, een csv file exporteren. Alleen in de app en alleen met een + abonnement van 99 cent per maand.
/f/image/N7x5TH5XwzAg7rBSxlW1aPRF.png?f=fotoalbum_large)
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Maarmet het windowsprogrammaatje van @Daveth kun je dat volgens mij ook. Ik krijg dat zelf echter niet meer aan de praat. Wel jammer, want ik vond het prettig om er de netspanning mee te monitoren.
Officieel niet, ik heb bij de afspraak vermeld dat ik enkel toegang tot de meterkast verschaf bij een DSMR5 meter.musicfreak schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:52:
[...]
Daar zit wat in. Zat sowieso al te denken om ook zo'n socket te kopen.
Los van het live verbruik denk ik ook dat ik best wat kan met de grafieken voor de eerdere dagen, heb net https://helpdesk.homewiza...ken-kan-energy-laten-zien even doorgelezen. al heb ik deze data in principe al via UMeter / Enelogic.
Iets anders: ik heb een SMR 4 slimme meter. Mijn gasverbruik wordt hierdoor ieder uur uitgelezen ipv elke 5 minuten. Kan het Stedin natuurlijk vragen, maar wellicht heeft iemand hier al ervaringen met het vervangen van een SMR 2/4 meter door een SMR 5 meter. Of doen netbeheerders dat überhaupt niet?
Zij moeten die meter plaatsten, dus als je dat wil, wil ik een nieuwe versie.
Vraagje.
Ik kreeg melding van netbeheerder dat mijn slimme meter defect is en geen data meer doorstuurt.
(P1 meter krijgt wel data binnen dus het is de verbinding tussen slimme meter en netbeheerder die niet meer werkt)
Zodra er weer nieuwe meters beschikbaar zijn (blijkbaar is er een tekort) en mijn meter vervangen wordt, kan ik dan zondermeer de P1 meter erin steken? Of moet ik iets in de configuratie aanpassen zoals opnieuw registeren of een andere handeling uitvoeren?
Ik denk namelijk dat de P1 meter de nieuwe meter ziet als een verhuizing. Maar wellicht is dat niet zo.
Ik kreeg melding van netbeheerder dat mijn slimme meter defect is en geen data meer doorstuurt.
(P1 meter krijgt wel data binnen dus het is de verbinding tussen slimme meter en netbeheerder die niet meer werkt)
Zodra er weer nieuwe meters beschikbaar zijn (blijkbaar is er een tekort) en mijn meter vervangen wordt, kan ik dan zondermeer de P1 meter erin steken? Of moet ik iets in de configuratie aanpassen zoals opnieuw registeren of een andere handeling uitvoeren?
Ik denk namelijk dat de P1 meter de nieuwe meter ziet als een verhuizing. Maar wellicht is dat niet zo.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
thanks voor het vinden van deze relevante post! Ik ga contact opnemen met Homewizard, ben benieuwd.GM15 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 05:27:
[...]
Dit artikel (uit begin 2013) gaat over die meter, daaruit blijkt dat deze iig data geeft op de p1 poort. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1540159/0. Het lijkt er dus op dat het niet aan de meter ligt.
Misschien even contact opnemen met HW.
ik zou dit even aan support van HW vragenXymox schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:01:
Vraagje.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Er blijkt inderdaad een fase omgedraaid aangesloten te zitten. Netbeheerder is op de hoogte gesteld en gaat de zaak bekijken. Zal nog een uitdaging worden om alle foutieve waarden sinds december 2020 te corrigeren vrees ik.Gramser schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:16:
Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je meter zelf, als je de verbruikers op fase 1 en 2 uitschakelt, nog teruglevering aangeeft in zijn display. Bij mij heet dat "actueel vermogen". Als dat in deze periode om bijvoorbeeld 19:00 uur een negatief getal is, fotografeer je dat, en dan heb je iets waar je netbeheerder wat mee moet.

@Daffy1982 precies dit ;-)Sleutie schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:15:
[...]
Het lijkt erop dat iets verkeerd is gesloten. Die blauwe grafiek, maar dan gespiegeld heeft hetzelfde patroon als je ziet voor teruglevering op de andere 2 fases, en die is in de avond 0.
En die groene zou je juist ook gespiegeld verwachten.
Fijn dat het nu duidelijk is.
Ben je mooi klaar meeDaffy1982 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:40:
[...]
Er blijkt inderdaad een fase omgedraaid aangesloten te zitten. Netbeheerder is op de hoogte gesteld en gaat de zaak bekijken. Zal nog een uitdaging worden om alle foutieve waarden sinds december 2020 te corrigeren vrees ik.
Hoop dat het netjes voor je opgelost wordt en je er geen nadelige (financiële) gevolgen van ondervindt.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Weet je of dit binnen de meter verkeerd is aangesloten (nieuwe meter nodig) of dat het een fout van de monteur is geweest bij het aansluiten? Dan weet ik ook waar ik aan toe benDaffy1982 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:40:
[...]
Er blijkt inderdaad een fase omgedraaid aangesloten te zitten. Netbeheerder is op de hoogte gesteld en gaat de zaak bekijken. Zal nog een uitdaging worden om alle foutieve waarden sinds december 2020 te corrigeren vrees ik.
Met de app is mij duidelijk, voor 1 euro ook.henkzelf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:05:
Je kunt van al jouw meters, dus ook van energysockets, een csv file exporteren. Alleen in de app en alleen met een + abonnement van 99 cent per maand.
[Afbeelding]
Ik wilde alleen graag weten of met het toevoegen van kWh meters dit ook per meter wordt toegevoegd aan de standaard download, dal/hoog levering, dal/hoog afname.
De laatste 4 zijn standaard, ik wil juist voor elke extra meter dit ook kunnen downloaden. Maar vooralsnog geen voorbeeld gezien, plaatjes of what so ever.
Maar uiteraard bedankt, ook posting erboven voor de hulp
Je kan hem gewoon erin klikken. Je week en maandverbruik zullen wat raar zijn, maar dat lijkt me dan logisch gezien die op standen gebaseerd zijn.Xymox schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:01:
Vraagje.
ES1 t/m 3 zijn energysockets. Die meten ( en schakelen) op toestelniveau, achter de P1. Idem mijn kWh meter voor de netto zonnepaneel produktie. Alle individueel als csv op te halen, per dag per week enz. Die vier plus alle andere verbruikers samen maken dus na wat automatisch optellen en aftrekken door Homewizard die dal/hoog getallen. De resultante zeg maar.blue eyes schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:11:
[...]
Met de app is mij duidelijk, voor 1 euro ook.
Ik wilde alleen graag weten of met het toevoegen van kWh meters dit ook per meter wordt toegevoegd aan de standaard download, dal/hoog levering, dal/hoog afname.
De laatste 4 zijn standaard, ik wil juist voor elke extra meter dit ook kunnen downloaden. Maar vooralsnog geen voorbeeld gezien, plaatjes of what so ever.
Maar uiteraard bedankt, ook posting erboven voor de hulp
Maandje tv kijken via ES3
/f/image/MVtw17l3kBgNSe6b3gCJ6hk8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door henkzelf op 08-11-2022 21:02 ]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Thx!
Dus niet in 1 CSV? Maar verschillende downloads dus.
We gaan het meemaken. Er liggen 3 stuks kWs meters klaar, nu alleen nog een electro monteur zoeken.
Past helaas niet meer in de de meterkast, maar dat is geen issue.
2 Op zolder bij beide zon systemen, en een bij de warmtepomp zelf, bij de stekker.
Dus niet in 1 CSV? Maar verschillende downloads dus.
We gaan het meemaken. Er liggen 3 stuks kWs meters klaar, nu alleen nog een electro monteur zoeken.
Past helaas niet meer in de de meterkast, maar dat is geen issue.
2 Op zolder bij beide zon systemen, en een bij de warmtepomp zelf, bij de stekker.
Ben ik zelf ook heel benieuwd naar. Ik zal er in ieder geval met m'n neus bovenop staan als ze het ding open gaan schroeven. Ik laat het weten zodra ze geweest zijn.gratisgeld schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:52:
[...]
Weet je of dit binnen de meter verkeerd is aangesloten (nieuwe meter nodig) of dat het een fout van de monteur is geweest bij het aansluiten? Dan weet ik ook waar ik aan toe ben
Sinds paar dagen 8 panelen van 370 Wattpiek hangen en deze gekoppeld met een Homewizard kWh meter. Het valt mij op dat de omvormer in avond nacht geen teruglevering registreert, maar de Homewizard zegt dat ik nu 40/50 watt teruglever aan het net. Klopt dit wel? Zelfs afgelopen nacht zou ik teruggeleverd hebben continu 40/45 watt.
Als ik naar mijn energiemeter loop dan komt de waarde van gebruik wel overeen met werkelijk verbruik die de Homewizard app ook aangeeft. Of is de maan zo sterk dat hij iets kan terugleveren nu? 😌
Als ik naar mijn energiemeter loop dan komt de waarde van gebruik wel overeen met werkelijk verbruik die de Homewizard app ook aangeeft. Of is de maan zo sterk dat hij iets kan terugleveren nu? 😌
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Overdag komen de waardes wel zowat overeen met kWh meter en Solar Edge app. Dus dat is vreemd. Kijk ik naar de stroommeter dan komt het verbruik wat hij weergeeft ook overeen met wat de p1 meter registreert. Heel vreemd… Misschien maar even die kWh meter resettenIJsbeer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:30:
Verkeerd om aangesloten?
Zou het niet door de volle maan kunnen komen? Als het onbewolkt is, registreert ie bij mij ook een kleine opbrengt namelijkknny schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:48:
[...]
Dit is bijv foto van vandaag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde van volle maan ik. Ik zie het terug in de enphase app maar zie niet hoeveel het nou precies is. 40-50 is wel wat veel misschien.Djivo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:26:
[...]
Zou het niet door de volle maan kunnen komen? Als het onbewolkt is, registreert ie bij mij ook een kleine opbrengt namelijk
Dan over paar dagen maar eens kijken of hij weer naar 0 schiet als het donker is.
Weet niet welke SolarEdge je hebt, maar dat ding verbruikt natuurlijk zelf ook gewoon stroom (wat gemeten wordt). Ik heb zelf een SE4000H en die verbruikt (gem) tussen de 5-15w (standby/nachtmode). Wat jij aangeeft 40/50 watt vind ik wel erg veel. Als je dat verbruik (als het donker is) ziet kun je toch even op de website of via de app de status van je omvormer bekijken? Deze zal als het goed is gewoon in standby of nachtstand staan. Met maar 8 panelen en een volle maan lijkt het me stug dat je genoeg volt genereert om je omvormer naar een produktie status te krijgen.knny schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:17:
Sinds paar dagen 8 panelen van 370 Wattpiek hangen en deze gekoppeld met een Homewizard kWh meter. Het valt mij op dat de omvormer in avond nacht geen teruglevering registreert, maar de Homewizard zegt dat ik nu 40/50 watt teruglever aan het net. Klopt dit wel? Zelfs afgelopen nacht zou ik teruggeleverd hebben continu 40/45 watt.
Als het goed is heb je bij je omvormer een grote schakelaar, zet die 's avonds eens uit (zodat je omvormer in zijn geheel is losgekoppeld) , als de HW-kWh meter dan nog verbruik aangeeft ligt het dus niet aan je omvormer. Gaat de meting naar 0 dan heb je het verbruik van je omvormer te pakken, en dan nog is 40/50 watt wel heel erg veel voor een SolarEdge, zou dan eerder twijfelen of de kWh meter wel nauwkeurig is.
[ Voor 5% gewijzigd door GM15 op 09-11-2022 22:47 ]
Ik heb nog nooit een teruglevering gehad bij volle maan.knny schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:48:
[...]
Dit is bijv foto van vandaag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hikvision gebruiker
Verbruik van de omvormer zou ook negatief moeten zijn en worden weergegeven, opbrengst is positief.GM15 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:37:
[...]
Weet niet welke SolarEdge je hebt, maar dat ding verbruikt natuurlijk zelf ook gewoon stroom (wat gemeten wordt). Ik heb zelf een SE4000H en die verbruikt (gem) tussen de 5-15w (standby/nachtmode). Wat jij aangeeft 40/50 watt vind ik wel erg veel. Als je dat verbruik (als het donker is) ziet kun je toch even op de website of via de app de status van je omvormer bekijken? Deze zal als het goed is gewoon in standby of nachtstand staan. Met maar 8 panelen en een volle maan lijkt het me stug dat je genoeg volt genereert om je omvormer naar een produktie status te krijgen.
Als het goed is heb je bij je omvormer een grote schakelaar, zet die 's avonds eens uit (zodat je omvormer in zijn geheel is losgekoppeld) , als de HW-kWh meter dan nog verbruik aangeeft ligt het dus niet aan je omvormer. Gaat de meting naar 0 dan heb je het verbruik van je omvormer te pakken, en dan nog is 40/50 watt wel heel erg veel voor een SolarEdge, zou dan eerder twijfelen of de kWh meter wel nauwkeurig is.
Althans, zo zie ik het hier....
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Als men 40 tot 50 watt kon opwekken uit maanlicht had iedereen wel een 10watt ledlamp boven de zonnepanelen hangen. Daar komt immers heel wat meer lux uit dan de maan weerkaatst per m³.
Lijkt me dus een meetfout.
Lijkt me dus een meetfout.
Uiteraard niet.vuurvreter63 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:23:
[...]
Ik heb nog nooit een teruglevering gehad bij volle maan.
Want dat zou betekenen dat je panelen 's nachts genoeg vermogen opwekken om de omvormer te doen opstarten. En wanneer er dan nog eens teruglevering op het net is bovenop het (sluip)verbruik nog eens x W te gaan terugleveren.
De omvormer zou dan 's nachts - bij volle maan - ook niet in slaapstand/standby mogen gaan maar actief blijven. Iets wat gemakkelijk te controleren is.
In deze periode van het jaar duurt het al even om na zonsopgang (en dus meer lux daglicht dan bij maneschijn) genoeg vermogen te produceren om de omvormer effectief te doen opstarten.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2022 08:35 ]
Beste,
Ik woon in België en maak al gebruik van de Homewizard P1 meter. Ik wil nu 2 enkelfasige kWh-meters installeren om beide omvormers van mijn zonnestelsel te monitoren. In mijn huis heb ik 3x230 zonder N.
Kan ik de kWh-meter installeren en zo ja, hoe?
Ik ben trouwens een beetje in de war want ik zie blauwe draden in de zekeringkast (zie foto) (misschien kan iemand uit Belgie dat kort uitleggen)
Bedankt
Ik woon in België en maak al gebruik van de Homewizard P1 meter. Ik wil nu 2 enkelfasige kWh-meters installeren om beide omvormers van mijn zonnestelsel te monitoren. In mijn huis heb ik 3x230 zonder N.
Ik ben trouwens een beetje in de war want ik zie blauwe draden in de zekeringkast (zie foto) (misschien kan iemand uit Belgie dat kort uitleggen)
Bedankt
:strip_exif()/f/image/xtkrlyxwd3knQSBxEUThqZfm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan toch niet.Djivo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:26:
[...]
Zou het niet door de volle maan kunnen komen? Als het onbewolkt is, registreert ie bij mij ook een kleine opbrengt namelijk
Daar moet je maanpanelen voor gebruiken

In een netwerk zonder neuter mag men een blauwe kabel gebruiken, je mag zelfs kiezen voor welke fase je hem gebruikt. De wetgeving zegt alleen dat áls je een neuter hebt, dan je dan wel verplicht blauw moet gebruiken voor de neuter.Mortanon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:34:
Beste,
Voor de aarding mag je enkel een groen-gele kabel gebruiken, geen enkele andere kleur.
Getest met uitzetten van omvormer en helaas blijft meting staan. Heb nu maar contact opgenomen met Homewizard. Groep hangt verder niks aan en kWh meter zit direct achter aangelegde groep.GM15 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:37:
[...]
Weet niet welke SolarEdge je hebt, maar dat ding verbruikt natuurlijk zelf ook gewoon stroom (wat gemeten wordt). Ik heb zelf een SE4000H en die verbruikt (gem) tussen de 5-15w (standby/nachtmode). Wat jij aangeeft 40/50 watt vind ik wel erg veel. Als je dat verbruik (als het donker is) ziet kun je toch even op de website of via de app de status van je omvormer bekijken? Deze zal als het goed is gewoon in standby of nachtstand staan. Met maar 8 panelen en een volle maan lijkt het me stug dat je genoeg volt genereert om je omvormer naar een produktie status te krijgen.
Ja, hier ook leeg scherm.
Error: Server Error
The server encountered a temporary error and could not complete your request.
Please try again in 30 seconds.
The server encountered a temporary error and could not complete your request.
Please try again in 30 seconds.
Ik zou haast anders denken, maar jij kent je eigen meterkast het beste.knny schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:45:
[...]
<>Groep hangt verder niks aan en kWh meter zit direct achter aangelegde groep.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja ik zal die installateur eens vragen. Hij heeft hem tegelijk met die groep aangeslotenfranssie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:24:
[...]
Ik zou haast anders denken, maar jij kent je eigen meterkast het beste.
goed om even na te gaan inderdaad, ik heb ook iets raars in mijn groepenkast met de ALS maar dat gaat hier te off-topic (schakelt niet alle groepen uit kwam ik achter bij de jaarlijkse test).knny schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:32:
[...]
Ja ik zal die installateur eens vragen. Hij heeft hem tegelijk met die groep aangesloten
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@coelho Voor TV blok gebruik ik al jaren dit: https://www.ikea.com/nl/n...contacten-smart-40364748/
(geen hub nodig). Voordeel dat er een afstandsbediening op het kastje ligt (of naast de bank), dus alleen aan als het ook echt gebruikt wordt. Nadeel geen moooie grafiekjes in de app
Ander nadeel van automatisch schakelen (wat ik hiervoor ook deed) was toch wel: Toch nog even die serie afkijken.. **klik** , of de tijden weer zo beperkt maken dat het eigenlijk geen zin heeft.
(geen hub nodig). Voordeel dat er een afstandsbediening op het kastje ligt (of naast de bank), dus alleen aan als het ook echt gebruikt wordt. Nadeel geen moooie grafiekjes in de app
Ander nadeel van automatisch schakelen (wat ik hiervoor ook deed) was toch wel: Toch nog even die serie afkijken.. **klik** , of de tijden weer zo beperkt maken dat het eigenlijk geen zin heeft.
Vandaag mijn uitgebreide groepenkast en 2x 3 fase kwh meters geplaatst. Ging nog niet zo 123 en ik kwam een aantal kabels tekort. Dinsdag komt er een extra setje van homewizard en dan ga ik het definitef afmonteren.
Zie hier de situatie voor en na:
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 255% gewijzigd door aGraPusher op 10-11-2022 21:28 ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Als ik het goed heb kan je de kWh meter van Homewizard gewon gebruiken met 3x230V. Maar dan moest je geloof ik wel eerst contact met ze opnemen zodat ze er andere software in kunnen zetten zodat hij geschikt is voor 3x230V.Mortanon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:34:
Beste,
Bedankt
Huh, ik dacht altijd dat je de KWH meter tussen je apparaat en aardlek in moest plaatsen. Zie ik het goed en staat het bij jou nou NA je aardlek?aGraPusher schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:23:
Vandaag mijn uitgebreide groepenkast en 2x 3 fase kwh meters geplaatst. Ging nog niet zo 123 en ik kwam een aantal kabels tekort. Dinsdag komt er een extra setje van homewizard en dan ga ik het definitef afmonteren.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou dan de aardlekschakelaars omwisselen met de KWH meters qua plek.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Verrek je hebt gelijk. Dat wordt dinsdag aanpassen dusRainesh schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:57:
[...]
Huh, ik dacht altijd dat je de KWH meter tussen je apparaat en aardlek in moest plaatsen. Zie ik het goed en staat het bij jou nou NA je aardlek?
Ik zou dan de aardlekschakelaars omwisselen met de KWH meters qua plek.
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
En gelijk even zwarte draad toepassen voor de fasen, blauw alleen voor de nul.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Extra setje kabels is onderweg. Dit is even een tijdelijke fix en de bouwmarkt had enkel blauw liggen.henkNL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:20:
En gelijk even zwarte draad toepassen voor de fasen, blauw alleen voor de nul.
In hoeverre kan het kwaad dat de kWh meter voor de automaat zit? Ik kom namelijk niet uit met het draad van de PV en WP installatie naar de onderkant van de kWh meter, dan zou ik de kWh meter op de kop moeten monteren maar dat ziet er ook niet uit.
Dat maakt niet uit, het is een tussenmeter die tot 100A aankan per fase. Idealiter zet je hem ergens waar je hem stroomloos kan maken, maar is geen verplichting.aGraPusher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:23:
In hoeverre kan het kwaad dat de kWh meter voor de automaat zit? Ik kom namelijk niet uit met het draad van de PV en WP installatie naar de onderkant van de kWh meter, dan zou ik de kWh meter op de kop moeten monteren maar dat ziet er ook niet uit.
[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 11-11-2022 09:27 ]
Thnx! Dan laat ik het qua posities toch maar zo.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:26:
[...]
Dat maakt niet uit, het is een tussenmeter die tot 100A aankan per fase.
Ik gebruik gewoon deze daarvoor. Kost helemaal geen energie meer als ie uitstaat.IJsbeer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:19:
@coelho Voor TV blok gebruik ik al jaren dit: https://www.ikea.com/nl/n...contacten-smart-40364748/
En ik kan rustig een serie kijken zolang ik zelf wil.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zJnoSKBV0aI2lwgraFvA3I7Y.jpg?f=user_large)
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
@HomeWizard_NL
Beste HomeWizard,
Ik snap dat ik tijdens de bestelling en registratie van goederen bij jullie een mail adres nodig heb.
Maar ik heb nergens aangegeven dat jullie dit mogen gebruiken voor (jullie eigen) reclame doeleinden.
Dus stop met het versturen van reclame via de mail 🤬🤬
Beste HomeWizard,
Ik snap dat ik tijdens de bestelling en registratie van goederen bij jullie een mail adres nodig heb.
Maar ik heb nergens aangegeven dat jullie dit mogen gebruiken voor (jullie eigen) reclame doeleinden.
Hikvision gebruiker
Je kan je toch gewoon via de email afmelden? Beetje omslachtig om dat hier te proberen.vuurvreter63 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:05:
@HomeWizard_NL
Beste HomeWizard,
Het gaat mij niet om het afmelden, dat heb ik al gedaan.GoEV6 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:34:
[...]
Je kan je toch gewoon via de email afmelden? Beetje omslachtig om dat hier te proberen.
Maar meer om het feit dat ze ongevraagd je mail adres gebruiken om reclame te versturen. Daar heb ik niet om gevraagd en dat wil ik graag ook zo houden.
Hikvision gebruiker
Eens dat dat beter is, maar dat komt niet door de WAF. Dat is lelijk als dat in het zicht ligt en achter het kastje vrotten is te lastig voor de kids. Dus vond deze manier een prima trade-off.magic_nl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:28:
[...]
Ik gebruik gewoon deze daarvoor. Kost helemaal geen energie meer als ie uitstaat.
En ik kan rustig een serie kijken zolang ik zelf wil.
[Afbeelding]
vraag voor de ervaren Home Wizard gebruikers:
Al een tijdje de P1 meter in bezit. Vandaag 3 Energy Sockets in gebruik genomen.
Nu ineens laat de P1 meter ipv ongeveer sluipverbruik 200-300 watt, een waarde van 90-100Watt zien.
MAar dat is een lastig geval aangezien de individuele Energy Sockets samen al 15+50+50 watt verbruiken...
Is dat een bekend probleem ?
nevermind. Ik dacht dat met deze mist er uberhaupt geen zonne-energie zou zijn... maar stiekem toch...
Al een tijdje de P1 meter in bezit. Vandaag 3 Energy Sockets in gebruik genomen.
Nu ineens laat de P1 meter ipv ongeveer sluipverbruik 200-300 watt, een waarde van 90-100Watt zien.
MAar dat is een lastig geval aangezien de individuele Energy Sockets samen al 15+50+50 watt verbruiken...
Is dat een bekend probleem ?
nevermind. Ik dacht dat met deze mist er uberhaupt geen zonne-energie zou zijn... maar stiekem toch...

[ Voor 13% gewijzigd door Keida op 12-11-2022 11:30 ]
Nu enkele slimme stopcontacten toegevoegd. En idd, zoals al verteld en gedacht....
Helaas is de download PER grafiek, ik zou graag een download willen van alle items.... Nu moet ik 9 stuks CSV's importeren, etc.
Ongetwijfeld kan dat geautomatiseerd. Maar dat is gebruikersonvriendelijk, weinig mensen die dat kunnen. Zeker niet de reguliere gebruiker.
Kortom - zou een hele fijne toevoeging zijn - download van alle items in een.
@HomeWizard_NL : Optie toevoegen bij "kies grafiek" : ALLE (1 download - alle data in 1 CSV)
Zou erg tof zijn
(en bonus - keuze voor vaste naam ipv elke download elke keer een nieuwe naam - huidige setting is de datum in de naam verwerkt).
Helaas is de download PER grafiek, ik zou graag een download willen van alle items.... Nu moet ik 9 stuks CSV's importeren, etc.
Ongetwijfeld kan dat geautomatiseerd. Maar dat is gebruikersonvriendelijk, weinig mensen die dat kunnen. Zeker niet de reguliere gebruiker.
Kortom - zou een hele fijne toevoeging zijn - download van alle items in een.
@HomeWizard_NL : Optie toevoegen bij "kies grafiek" : ALLE (1 download - alle data in 1 CSV)
[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 13-11-2022 16:28 ]
Ja dat kan.
In de app de schuiver naar links schuiven tot 0%.
Instellingen (wieltje)/meters/Socket selecteren/Socket instellingen/status lapje helderheid naar links verschuiven voor dimmen.
Instellingen (wieltje)/meters/Socket selecteren/Socket instellingen/status lapje helderheid naar links verschuiven voor dimmen.
:strip_exif()/f/image/vbiiuguHPo7aDp3vwW4aP8zC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 130% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2022 15:17 ]
Thanks!IvoB2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:08:
Ja dat kan.
[Afbeelding]
Zou er een storing kunnen zijn? Ik had nog een nieuwe energysocket in 't doosje zitten en wilde hem vandaag aansluiten. Bij het koppelen begint het goed. Ik kan hem laten verbinden met het Wi-Fi netwerk. Hij knippert dan een paar keer groen en ik zie een nieuwe DHCP lease op mijn server. Ik kan de energy socket vervolgens ook pingen en met tcpdump zie ik hem verbinden met een server van Google. Alles lijkt goed te gaan, maar in de app komt hij niet verder en blijft hij wachten op de Wi-Fi verbinding.
Als ik naar het IP adres van de energy socket navigeer in de browser dan krijg ik
Als ik naar het IP adres van de energy socket navigeer in de browser dan krijg ik
code:
.1
| This URI does not exist |
:strip_exif()/f/image/hah2B0BkiX7gwZK12Mzn1CLv.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk even een paar posts hoger.Blockchain schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:20:
Zou er een storing kunnen zijn? Ik had nog een nieuwe energysocket in 't doosje zitten en wilde hem vandaag aansluiten. Bij het koppelen begint het goed. Ik kan hem laten verbinden met het Wi-Fi netwerk. Hij knippert dan een paar keer groen en ik zie een nieuwe DHCP lease op mijn server. Ik kan de energy socket vervolgens ook pingen en met tcpdump zie ik hem verbinden met een server van Google. Alles lijkt goed te gaan, maar in de app komt hij niet verder en blijft hij wachten op de Wi-Fi verbinding.
Als ik naar het IP adres van de energy socket navigeer in de browser dan krijg ikcode:.
1 This URI does not exist
[Afbeelding]
Meerdere storingen de laatste tijd.
Ik kan er nu ook niet in.
Jazeker: Instellingen > meters > betreffende meter > Status lampje helderheid.
In de app dus.
Oops, was hierboven al beantwoord. Excuus.
In de app dus.
[ Voor 19% gewijzigd door Gorac op 12-11-2022 21:49 ]
Niet echt topic gerelateerd maar eigelijk heb je teveel groepen op 1 aardlek (4 is maximum) + eigelijk hoort een kookgroep verdeeld te zijn over 2 aardlekken.. (en gezien je drie fase hebt zou je ook verwachten dat er drie aardlekken zouden zijn gezien de verdeling).aGraPusher schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:23:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door LightStar op 13-11-2022 07:58 ]
Inderdaad off-topic, maar toch een reactie 😉. Een kookgroep is juist bedoeld voor de situaties waarbij een kookplaat met 2 ‘fase’ aansluitingen op 1 fase aangesloten worden. Of deze dan als 1 of als 2 groepen telt dat weet ik niet 😊.LightStar schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:43:
[...]
Niet echt topic gerelateerd maar eigelijk heb je teveel groepen op 1 aardlek (4 is maximum) + eigelijk hoort een kookgroep verdeeld te zijn over 2 aardlekken.. (en gezien je drie fase hebt zou je ook verwachten dat er drie aardlekken zouden zijn gezien de verdeling).
Life is not about specs, it is about joy!
Yep, maar toch bedankt!Gorac schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:48:
Jazeker: Instellingen > meters > betreffende meter > Status lampje helderheid.
In de app dus.
offtopic:
- Een kookgroep wordt qua telling als 1 gezien.
- De max van 4 groepen schijnt inmiddels losgelaten zijn.
- Verdelen over 2 aardlekken (van verschillende fasen) zou technisch gezien wel werken, echter als 1 aardlek eruit gaat, blijft de helft van de kookgroep nog onder spanning staan.
- Een 3 fase systeem thuis heeft meestal 3x25A hoofdzekeringen, met 2x16A (=32A) op 1 fase kun je met alle pitten op booster je hoofdzekering laten klappen.
- De beste oplossing zou een 3 fase alamat voor de kookplaat zijn, zie ook dit topic
- Een kookgroep wordt qua telling als 1 gezien.
- De max van 4 groepen schijnt inmiddels losgelaten zijn.
- Verdelen over 2 aardlekken (van verschillende fasen) zou technisch gezien wel werken, echter als 1 aardlek eruit gaat, blijft de helft van de kookgroep nog onder spanning staan.
- Een 3 fase systeem thuis heeft meestal 3x25A hoofdzekeringen, met 2x16A (=32A) op 1 fase kun je met alle pitten op booster je hoofdzekering laten klappen.
- De beste oplossing zou een 3 fase alamat voor de kookplaat zijn, zie ook dit topic
Hoe gaan jullie in app terug naar bv 2 januari 2022 ik zit maar al per dag terug te tikken dit zal toch niet de bedoeling zijn.
Ga naar weergave jaar, dan doortikken op januari, vervolgens weer op week, dan nogmaals op dag. Werkt bij mij...Weerman2 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:13:
Hoe gaan jullie in app terug naar bv 2 januari 2022 ik zit maar al per dag terug te tikken dit zal toch niet de bedoeling zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 13-11-2022 12:38 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Inmiddels werkt het weer, sinds gisterenavond laat. Het zal dus inderdaad een storing geweest zijn.Blockchain schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:20:
Zou er een storing kunnen zijn?
Zal ik proberen als app weer werkt bedankt al vast.ArjoK schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:33:
[...]
Ga naar weergave jaar, dan doortikken op januari, vervolgens weer op week, dan nogmaals op dag. Werkt bij mij...
Edit, via browser werkt dit dus zal via app ook gaan werken bedankt voor je hulp.
[ Voor 12% gewijzigd door Weerman2 op 13-11-2022 13:36 ]
Hier ook alle meters weg.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Bij mij en mijn vriendin ook alle meters weg. 😣
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
En hij doet het weer.
Achter de 1e aardlek zit het volgende: kookgroep + 3 groepen = 4?LightStar schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:43:
[...]
Niet echt topic gerelateerd maar eigelijk heb je teveel groepen op 1 aardlek (4 is maximum) + eigelijk hoort een kookgroep verdeeld te zijn over 2 aardlekken.. (en gezien je drie fase hebt zou je ook verwachten dat er drie aardlekken zouden zijn gezien de verdeling).
Achter de 2e aardlek zit het volgende: 4 groepen
PV installatie zit achter (aardlekautomaat): eaton mrb6-16/3n/c/003-a
Warmtepomp installatie zit achter (aardlekautomaat): eaton mrb6-16/3n/c/003-a
Dan voldoet de installatie dus wel aan de NEN-norm?
Heb je dit ook gelezen over de kookgroep?aGraPusher schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:56:
[...]
Achter de 1e aardlek zit het volgende: kookgroep + 3 groepen = 4?
Achter de 2e aardlek zit het volgende: 4 groepen
PV installatie zit achter (aardlekautomaat): eaton mrb6-16/3n/c/003-a
Warmtepomp installatie zit achter (aardlekautomaat): eaton mrb6-16/3n/c/003-a
Dan voldoet de installatie dus wel aan de NEN-norm?
https://gathering.tweaker...message/73445080#73445080
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze twee qua functionaliteit:
P1 meter met Wfi:

Wi-Fi kWh meter 3-fase MID:

Ik heb een hele zwik aan Wi-Fi Energy sockets besteld om de grootverbruikers te monitoren (warmtepomp, warmtepompboiler, wasmachine, droger, etc) en deze in de toekomst 'slimmer' in te zetten. Alles ziet er in eerste aanleg super uit. Mijn pa wil nu ook een P1 meter dus wellicht ga ik die van mij aan hem geven. Twijfel dan alleen nog of ik wederom een P1 meter ga bestellen of zo'n 3-fase Wifi meter. Het prijsverschil is enorm, dus ben erg benieuwd wat zo'n 3-fase Wifi meter dan allemaal meer biedt qua functionaliteit.
Daarnaast ben ik nog op zoek naar een manier om het laden van onze EV te monitoren. De laadpaal is direct aangesloten op onze meterkast, dus een Wi-Fi Energy socket er tussen proppen gaat helaas niet. Moet ik daar dan een extra 1/3-fase Wi-Fi kWh meter tussen zetten?
P1 meter met Wfi:

Ik heb een hele zwik aan Wi-Fi Energy sockets besteld om de grootverbruikers te monitoren (warmtepomp, warmtepompboiler, wasmachine, droger, etc) en deze in de toekomst 'slimmer' in te zetten. Alles ziet er in eerste aanleg super uit. Mijn pa wil nu ook een P1 meter dus wellicht ga ik die van mij aan hem geven. Twijfel dan alleen nog of ik wederom een P1 meter ga bestellen of zo'n 3-fase Wifi meter. Het prijsverschil is enorm, dus ben erg benieuwd wat zo'n 3-fase Wifi meter dan allemaal meer biedt qua functionaliteit.
Daarnaast ben ik nog op zoek naar een manier om het laden van onze EV te monitoren. De laadpaal is direct aangesloten op onze meterkast, dus een Wi-Fi Energy socket er tussen proppen gaat helaas niet. Moet ik daar dan een extra 1/3-fase Wi-Fi kWh meter tussen zetten?
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
De p1 meter leest je meter uit. Neemt dus 1 op 1 over wat je daadwerkelijke verbruikt en ook gas. Een kWh meter zet is alleen elektriciteit maar kan je ook op alleen een bepaalde groep zetten. Als je toch sockets gaat gebruiken voor sommige apparaten of de kWh meter zou inzetten om alles te meten (ipv één groep) zou ik voor de p1 meter gaan. De kWh meter kan je wel weer inzetten om apart je laadpaal te meten.Han schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:33:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze twee qua functionaliteit:
P1 meter met Wfi:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 14-11-2022 09:38 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ten eerste is je laadpaal rechtstreeks op een kring in de automatenkast aangesloten dus een socket (welke dient voor een verbruiker aan een stopcontact uit te meten) gaat daar al niet werken.Han schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:33:
Ten tweede vraag je van een laadpaal (of kan je dat) meer vermogen dan de socket hebben kan.
Een granny op een socket kan dan weer wel (wanneer je de limiet van de socket respecteert).
Voor alles wat je individueel wil meten zal je toch een kWh-meter moeten hebben (voor een kring in de automatenkast) of een socket (voor toestel(len) aangesloten op een stopcontact).
Zoals reeds opgemerkt meet de P1 meter niets. Hij geeft je gewoon van op afstand (via de app) de uitlezing van wat je digitale meter registreert.
Op mijn P1-meter zie ik het verschil tussen injectie en netstroom. Ik denk dat dit handig zou zijn om dit ook zichtbaar te maken op andere grafieken. Zo zou je kunnen aflezen hoeveel zelf geproduceerde energie elk toestel (warmtepomp of ander toestel) verbruikt. De grafiek van de warmtepomp zou dan bij afname van netstroom paars kleuren en bij afname op een moment dat er injectie is bvb licht blauw kleuren. Op die manier kan je dan ook beter inschatten wanneer welk toestel in- en uitgeschakeld niet te worden en zou je op jaarbasis kunnen zien hoeveel de warmtepomp van de zonnepanelen en van het net haalt.
De P1 meter meet natuurlijk helemaal niets, dat dingetje geeft simpelweg de meterstanden van je slimme meter door, en dat komt neer op levering en afname van electra als geheel. Als jouw zonnepanelen 2000 watt produceren en jij zet je waterkoker van 2 kWh en oven van 2 kWh aan kun je niet zeggen op basis van de meterstanden dat de waterkoker op zonnestroom draait en je oven op het net. Netto resultaat is gewoon dat je maar de helft van het totaal afneemt (of anders gezegd: de helft van je verbuik op dat moment zelf opwekt). En dit geldt dan voor alle stroomverbruikers in je huis. Je meter mag dan wel 'slim' zijn maar heeft absoluut geen idee van individuele apparaten in je huis.rcheduke schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:37:
Op mijn P1-meter zie ik het verschil tussen injectie en netstroom. Ik denk dat dit handig zou zijn om dit ook zichtbaar te maken op andere grafieken. Zo zou je kunnen aflezen hoeveel zelf geproduceerde energie elk toestel (warmtepomp of ander toestel) verbruikt. De grafiek van de warmtepomp zou dan bij afname van netstroom paars kleuren en bij afname op een moment dat er injectie is bvb licht blauw kleuren. Op die manier kan je dan ook beter inschatten wanneer welk toestel in- en uitgeschakeld niet te worden en zou je op jaarbasis kunnen zien hoeveel de warmtepomp van de zonnepanelen en van het net haalt.
kortom: het 'slim' omgaan met verbruik komt voor een groot deel op jezelf aan
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic