Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Misschien hoort het hier niet thuis, maar vraag het hier even om een nieuw topic te voorkomen.
Ik wil ook een P1 meter hebben om het uit te lezen op mijn Homey, maar wil de data ook behouden op mijn Toon.
Nu heb ik gelezen over een actieve splitter, maar lees ook over dat dat vaak niet werkt.
Is er ook een andere oplossing die ik niet ziet?
Wat is de beste P1 meter (het liefst zigbee) in mijn positie?

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:43
Na een paar dagen met Homewizzard Pi meter in stel ik vast dat mn gasmeter 'doorloopt' op momenten 'zonder verbruik' , zelfs met hoofdkraan dicht

In de 6 dagn dat PI meter er nu aanhangt is dit 2x gebeurd , as we speak is het ook gaande (sinds gisteravond 19u , 1,4 kuub totaal )

Na googlen zie ik dat het vaker voorkomt met bepaalde gasmeters en oa MAX er al een item over gemaakt heeft , echter ik lees ook dat in de meterkast geplaatste electronische devices dit kunnen veroorzaken

-Iemand al ervaren dat de @HomeWizard_NL pi Meter dit veroorzaakt ?

p.s Ben a jaren mn verbruik aan het monitoren met diverse apps , heb geen abnormaal gebruik of igg nooit opgemerkt

[ Voor 3% gewijzigd door JohnAlbregtse op 02-11-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
En wat gebeurt er als je de kraan op de gasmeter dichtdraait? Heb je het dan nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Gramser schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:29:
En wat gebeurt er als je de kraan op de gasmeter dichtdraait? Heb je het dan nog?
Yup , zie post ; "zelfs met de hoofdkraan dicht'

hoofdkraan zit 5 cm voor de meter , lekkage tussen meter en kraan lijkt me dan ook uitgelsoten

[ Voor 16% gewijzigd door JohnAlbregtse op 02-11-2022 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
JohnAlbregtse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:38:
[...]

hoofdkraan zit 5 cm voor de meter , lekkage tussen meter en kraan lijkt me dan ook uitgelsoten
Dan zal ik er melding van maken bij de netbeheerder dat de meter niet goed is..., als de hoofdkraan dicht staat dan zal je 0.0 verbruik moeten hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
[...]

Excuses, ik was nog niet wakker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Om 4u gaskraan gesloten , dan met Pi meter en visuele waarnemingen meterstand gelogd die dus bleef doorlopen

Om 5u30 kraan opengezet omdat mn vrouw moest douchen , en cv even op max gezet

Daarna geeft zowel pi meter als meterstand een verbruik van 0,0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u4-i7iuBZMxE4ygPgASrwktkcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqFfZ0O2hXOPKbry8HxjsM5U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door JohnAlbregtse op 02-11-2022 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:44:
[...]

Data bufferen en verzenden als het weer kan?
Voor dertig euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:40
JohnAlbregtse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:05:
Om 4u gaskraan gesloten , dan met Pi meter en visuele waarnemingen meterstand gelogd die dus bleef doorlopen

Om 5u30 kraan opengezet omdat mn vrouw moest douchen , en cv even op max gezet

Daarna geeft zowel pi meter als meterstand een verbruik van 0,0[Afbeelding]
De P1 meter geeft de waarde door die het van de slimme meter krijgt, dus de waarde die je ziet zou moeten kloppen. Dat geeft mij het idee dat er echt iets lekt of dat er iets mis is met je gas en/of slimme meter. Maar voor de zekerheid kan je altijd HomeWizard even contacten via de support pagina.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

En wat gebeurt er als je de P1 meter er bij gesloten gaskraan tussenuit haalt (en visueel de gasmeter blijft volgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:38
@JohnAlbregtse

Gaskraan bij de ketel ook even sluiten, kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
IvoB2 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:20:
[...]

En wat gebeurt er als je de P1 meter er bij gesloten gaskraan tussenuit haalt (en visueel de gasmeter blijft volgen)?
Ga ik proberen idd

Probleem is dat het dus niet constant aanwezig is , om nu dagen achtereen met de gaskraan dicht te zitten word wel een dingetje ook omdat buitentemp gaat zakken
Dashlane schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:22:
@JohnAlbregtse

Gaskraan bij de ketel ook even sluiten, kijken wat er dan gebeurt.
Had als eerste stekker cv eruit getrokken omdat ik dat wou uitsluiten , iets later dan ook cv gaskraan dicht , dit allemaal nog voordat ik om 4u hoofdkraan dicht heb gezet

Beeld veranderd daar niet mee

Update > storingsdienst gebeld , komt binnen 2u een monteur langs voor een 'spoedje' :-P

[ Voor 37% gewijzigd door JohnAlbregtse op 02-11-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@JohnAlbregtse

Om toch een beetje on-topic te blijven. De gasmeter en de p1 meter lopen gelijk. Ik heb het nog even bij mijzelf gecontroleerd, meterstanden zijn hetzelfde. Dus het lijkt ergens een lekkage te hebben.

Edit:
Of een slecht functionerende gasmeter die foutief meet en dezelfde data set aan de p1 meter heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Dashlane op 02-11-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Dashlane schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:11:
@JohnAlbregtse

Om toch een beetje on-topic te blijven. De gasmeter en de p1 meter lopen gelijk. Ik heb het nog even bij mijzelf gecontroleerd, meterstanden zijn hetzelfde. Dus het lijkt ergens een lekkage te hebben.

Edit:
Of een slecht functionerende gasmeter die foutief meet en dezelfde data set aan de p1 meter heeft.
Een lek zou kunnen uiteraard , maar dan werkt de hoofdkraan dus ook niet (want er is 'verbruik' ná de kraan) en is het een lek dat niet constant aanwezig is
Dashlane schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:11:
@JohnAlbregtse Of een slecht functionerende gasmeter die foutief meet en dezelfde data set aan de p1 meter heeft.
Dat laatste denk ik dus

[ Voor 17% gewijzigd door JohnAlbregtse op 02-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 23:48

amphora

Websites & Fotografie

JohnAlbregtse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:20:
[...]

Een lek zou kunnen uiteraard , maar dan werkt de hoofdkraan dus ook niet (want er is 'verbruik' ná de kraan) en is het een lek dat niet constant aanwezig is

[...]
Dat laatste denk ik dus
Is het niet zo dat er nog redelijk wat gas in de leiding en meter zit en dat dat eerst wordt opgemaakt na het sluiten van de kraan?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
amphora schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:22:
[...]

Is het niet zo dat er nog redelijk wat gas in de leiding en meter zit en dat dat eerst wordt opgemaakt na het sluiten van de kraan?
Opgemaakt met wat ? ik had mn cv al uitgeschakeld , de enige gasgebruiker die ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
amphora schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:22:
[...]

Hoe moet het gas uit die leiding geraken zonder dat er druk is (gesloten kraan betekent immers geen druk).

Er moet *iets* in die leiding zitten, gas, buitenlucht, you name it... maar het zal nooit vacuum worden. Dus in het geval van een lek dan zal er enkel gas uit de leiding stromen als er ook lucht de leiding in kan stromen. En bedenk dan ook dat aardgas lichter is dan lucht, dus als het 'lek' beneden bij de meter zit, dan zal het gas in de leiding naar de CV op zolder gewoon netjes in de leiding blijven. Zit het lek op zolder, dan heb je inderdaad dat het gas de leiding uitvliegt en plaats maakt voor lucht.

En dan is de vraag, merkt de meter dat op? Want in beide gevallen is het enige wat 'door de meter' kan stromen de gasvoorraad tussen de meter en de hoofdafsluiter. En vaak heb je het dan maar over een paar centimeters leiding met een geringe diameter. Het lijkt me sterk dat het meer is dan 0,1 m3. Gas wat al in de leiding zit, is al gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:25

KL643

beeldaandemuur

Vraagje over de P1 meter, ik heb een slimme meter met DSRM 4.2 dus heb ik aparte voeding nodig. Nu heb ik thuis nog genoeg USB stekkers en kabels liggen om hem van stroom te voorzien. Daarnaast kan ik ook stroom pakken via de USB poort van mijn Fritzbox. Kan dit allemaal of moet je echt de adapter erbij kopen van Homewizard?

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

franssie

Save the albatross

KL643 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:18:
Vraagje over de P1 meter, ik heb een slimme meter met DSRM 4.2 dus heb ik aparte voeding nodig. Nu heb ik thuis nog genoeg USB stekkers en kabels liggen om hem van stroom te voorzien. Daarnaast kan ik ook stroom pakken via de USB poort van mijn Fritzbox. Kan dit allemaal of moet je echt de adapter erbij kopen van Homewizard?
Kan allemaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
JohnAlbregtse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 06:35:
Na een paar dagen met Homewizzard Pi meter in stel ik vast dat mn gasmeter 'doorloopt' op momenten 'zonder verbruik' , zelfs met hoofdkraan dicht

In de 6 dagn dat PI meter er nu aanhangt is dit 2x gebeurd , as we speak is het ook gaande (sinds gisteravond 19u , 1,4 kuub totaal )

Na googlen zie ik dat het vaker voorkomt met bepaalde gasmeters en oa MAX er al een item over gemaakt heeft , echter ik lees ook dat in de meterkast geplaatste electronische devices dit kunnen veroorzaken

-Iemand al ervaren dat de @HomeWizard_NL pi Meter dit veroorzaakt ?

p.s Ben a jaren mn verbruik aan het monitoren met diverse apps , heb geen abnormaal gebruik of igg nooit opgemerkt
Storingsdienst geweest , kraan en drukregelaar vervangen , achter de meter afgeperst > geen Lek

2 opties over , aansluiting/afdichting na de meter of een defecte meter zelf

Moet het van hier zelf monitoren en bellen wanneer het weer voordoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:19
Misschien een gekke vraag, kon het niet 1 2 3 terug vinden hier.

Maar is er een mogelijk om een overzicht uit de energy app te halen van een bepaalde datum tot en met een andere datum?
Ik zou graag willen weten wat ik vanaf een bepaalde datum tot en met vandaag heb afgenomen/teruggeleverd. Dus een soort tussenstandje maken is eigenlijk de bedoeling.

Nu heb ik zitten kijken in de app, maar kan dit niet vinden. Wellicht kijk ik er overheen. Misschien is de optie er ook wel niet?
Als die er niet zou zijn (wel handige feature btw..) is er dan een mogelijkheid waarbij de standen van een bepaalde datum kan zien, zo dat ik die dan handmatig kan vergelijken met de standen van vandaag?

Heb de app nog niet zo intensief gebruikt, dus excuses als dit al eerder gevraagd/behandeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
(jarig!)
Is er iets te kalibreren aan deze meters? Heb 3 kWh meters sedert een weekje. Eén ervan moet ik nog installeren maar de twee andere dienen om de opbrengst van twee omvormers te meten. Maar één van de twee zakt nooit tot nul. Zo had die om 02u00 een opbrengst van meer dan 5 Watt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hev8YoX.png
En ik heb een vermoeden dat er midden in de nacht niet zoveel zon is ;)

Moet toegeven dat ik mij beetje mispakt heb aan het installeren. Heb pas gezien toen ze aankwamen dat de metingen niet "boven naar onder" maar "links naar rechts". Had nog drie plaatsjes over in mijn kast en ging perfect zijn. Maar de meetrichting gooit beetje roet in het eten. Maar dat heeft ook wel meer met de inrichting van mijn kast te maken en vooral met mijn handigheid ;) Een shelly EM is meer mijn niveau van handigheid. Gelukkig stijgt het "RTFM"-gevoel ook met de leeftijd 8)

Het lijkt me dat de kWh meters net iets trager hun data leveren dan de shelly EM. Heb nog een Shelly EM aan de hoofdteller hangen. Met die waarde en de waardes van kWh meters heb ik een live dashboard in Home Assistant. Als het verbruik (via Shelly) -800Watt is (dus teruglevering) en de omvormers produceren 1000Watt, weet ik dat het huidige verbruik van de woning 200 Watt is. Maar omdat de kWh's net iets later zijn dan de Shelly, gebeurt het dat ik een negatief verbruik heb wat natuurlijk niet kan. De shelly heeft dus sneller doorgegeven dat de teruglevering is gezakt terwijl kWh's nog niet hebben gerapporteerd dat de opbrengst minder is. Maar dat is nu ook zo belangrijk niet. Dat dashboard is ook maar om nu en dan eens te bekijken en natuurlijk voor het "show-gehalte" bij vrienden :+

De app kan ik niet veel commentaar op geven. Heb die enkel nog maar geopend om toestelletje toe te voegen en local api aan te zetten.

Het screenshot is van een paar dagen geleden. Ik had deze post eerst in een verkeerd topic geplaats 8)7

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
JohnAlbregtse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:45:
[...]

Storingsdienst geweest , kraan en drukregelaar vervangen , achter de meter afgeperst > geen Lek

Hoe dan ook, de storingsdienst is er -gelukkig- snel bij! Hopelijk is het hiermee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:03
Kenhas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:10:
Is er iets te kalibreren aan deze meters? Heb 3 kWh meters sedert een weekje. Eén ervan moet ik nog installeren maar de twee andere dienen om de opbrengst van twee omvormers te meten. Maar één van de twee zakt nooit tot nul. Zo had die om 02u00 een opbrengst van meer dan 5 Watt.
[Afbeelding]

Moet toegeven dat ik mij beetje mispakt heb aan het installeren. Heb pas gezien toen ze aankwamen dat de metingen niet "boven naar onder" maar "links naar rechts". Had nog drie plaatsjes over in mijn kast en ging perfect zijn. Maar de meetrichting gooit beetje roet in het eten. Maar dat heeft ook wel meer met de inrichting van mijn kast te maken en vooral met mijn handigheid ;) Een shelly EM is meer mijn niveau van handigheid. Gelukkig stijgt het "RTFM"-gevoel ook met de leeftijd 8)

Het lijkt me dat de kWh meters net iets trager hun data leveren dan de shelly EM. Heb nog een Shelly EM aan de hoofdteller hangen. Met die waarde en de waardes van kWh meters heb ik een live dashboard in Home Assistant. Als het verbruik (via Shelly) -800Watt is (dus teruglevering) en de omvormers produceren 1000Watt, weet ik dat het huidige verbruik van de woning 200 Watt is. Maar omdat de kWh's net iets later zijn dan de Shelly, gebeurt het dat ik een negatief verbruik heb wat natuurlijk niet kan. De shelly heeft dus sneller doorgegeven dat de teruglevering is gezakt terwijl kWh's nog niet hebben gerapporteerd dat de opbrengst minder is. Maar dat is nu ook zo belangrijk niet. Dat dashboard is ook maar om nu en dan eens te bekijken en natuurlijk voor het "show-gehalte" bij vrienden :+

De app kan ik niet veel commentaar op geven. Heb die enkel nog maar geopend om toestelletje toe te voegen en local api aan te zetten.

Het screenshot is van een paar dagen geleden. Ik had deze post eerst in een verkeerd topic geplaats 8)7
De meters zouden moeten kloppen ze zijn immers MID gekeurde meters. Zelf calibreren en/of meterstanden aanpassen mag/kan niet met MID gekeurde meters. Je geeft aan dat een van je meters continu teruglevering meet dat lijkt mij dat een deffect in de meter. Leg je probleem neer bij de klantenservice van HW zij zouden je moeten helpen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 20:13
Kenhas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:10:
[Afbeelding]
En wat verbruikt je omvormer zelf aan stroom in standby of nachtstand? Toevallig 5 watt? Je kan het simpelweg testen door, als het donker is, de hoofdschakelaar (die bij je omvormer hangt, niet die in de meterkast) uit te zetten, die 5 watt verbruik van je omvormer zou je dan niet meer mogen zien. Ik meet zelf met klemmen omdat ik realtime wil zien wat de opbrengst is
het eigen verbruik van de omvormer (als er geen opbrengst is) corrigeer ik in de software
https://guide.openenergymonitor.org/setup/emontx/

[ Voor 12% gewijzigd door GM15 op 02-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
JohnAlbregtse schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:45:
[...]

Laat toch maar zien wat een toegevoegde waarde een p1 meter kan hebben, ben benieuwd. Ik hoor graag of het is opgelost of dat het de meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Even een vraag m.b.t. mensen die het script gebruiken om naar pvoutput te loggen. Het script wat in dit topic staat vermeld werkt inmiddels, echter zie ik in pvoutput dat hij alleen de tijd elke keer aanpast en niet in blokken van 5 min upload. Komt dit omdat er geen verbruik is? Ik had verwacht dat hij elke 5 min dan bijvoorbeeld 0 watt aan zou geven.

Zie:

https://pvoutput.org/intr...384&sid=94545&dt=20221102

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LightStar
LightStar schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:07:
Zo net een mailtje ontvangen dat mijn Energy sockets onderweg zijn ! zie ze op de site nog niet als beschikbaar maar mocht je ze besteld hebben (pre-order) dan is de kans dat ze eraan komen !
En zojuist binnen gekregen 6x de Energy socket!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGz_zdFxkmZ0C5CjAZJx4wHnEhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNYP6fzziJt8N0IbNVUOszkg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Vandaag mijn 2de P1 meter binnen gekregen omdat de eerste niets deed. Wel verbonden via de App (groen) maar geen data. Helaas geeft de 2de hier ook niet thuis. Het zou misschien kunnen liggen dat hij te dicht op mijn Fritzbox zit (volgens Homewizard). Iemand anders nog een idee?

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
KL643 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:58:
Vandaag mijn 2de P1 meter binnen gekregen omdat de eerste niets deed. Wel verbonden via de App (groen) maar geen data. Helaas geeft de 2de hier ook niet thuis. Het zou misschien kunnen liggen dat hij te dicht op mijn Fritzbox zit (volgens Homewizard). Iemand anders nog een idee?
Doet ie t wel als je b.v. Je telefoon als hotspot gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

LightStar schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:07:
[...]

Doet ie t wel als je b.v. Je telefoon als hotspot gebruikt ?
Nee, helaas. Hij is verbonden met een Landis Gyr+ E350 met DSRM 4.2 GPRS

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
KL643 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:20:
[...]

Nee, helaas. Hij is verbonden met een Liander E350 met DSRM 4.2 GPRS
Oke maar je ziet m wel in de app om te configureren? Zo nee dan moet je een pasr sec de knop in t midden indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

LightStar schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:29:
[...]

Oke maar je ziet m wel in de app om te configureren? Zo nee dan moet je een pasr sec de knop in t midden indrukken
Ja hoor, ik kan hem verbinden met de app, wordt hij groen en is de verbinding 100%

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
(jarig!)
GM15 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:34:
[...]

En wat verbruikt je omvormer zelf aan stroom in standby of nachtstand? Toevallig 5 watt? Je kan het simpelweg testen door, als het donker is, de hoofdschakelaar (die bij je omvormer hangt, niet die in de meterkast) uit te zetten, die 5 watt verbruik van je omvormer zou je dan niet meer mogen zien. Ik meet zelf met klemmen omdat ik realtime wil zien wat de opbrengst is
het eigen verbruik van de omvormer (als er geen opbrengst is) corrigeer ik in de software
https://guide.openenergymonitor.org/setup/emontx/
Kijk, daar had ik nu eens totaal niet aan gedacht. Daar zal het aan liggen. De andere omvormer (SunnyBoy) staat nu op 0, maar de SolarEdge met optimizers zal inderdaad wel een beetje sluipverbruik kunnen hebben. Zal dit het komende weekend eens testen

Bedankt

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 20:17
Kenhas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:34:
[...]

Kijk, daar had ik nu eens totaal niet aan gedacht. Daar zal het aan liggen. De andere omvormer (SunnyBoy) staat nu op 0, maar de SolarEdge met optimizers zal inderdaad wel een beetje sluipverbruik kunnen hebben. Zal dit het komende weekend eens testen

Bedankt
Bij mijn SolarEdge HD Wave 2200 geeft de energiemeter (niet van HW) s'nachts -3 tot -5 watt weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
Dashlane schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:05:
[...]

Laat toch maar zien wat een toegevoegde waarde een p1 meter kan hebben, ben benieuwd. Ik hoor graag of het is opgelost of dat het de meter is.
Eens! Dankzij de P1 meter kon ik ook zien dat ik een plotselinge lekkage in huis had. In 4 dagen toch 1500ltr gas weg gedruppeld. Een klein pakkingringetje in de cv vernieuwd en lekkage was verholpen.
Ik denk niet dat het mij anders ooit was opgevallen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6_KQ7gZvynAyNIelkBbv8U7VCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctVp7iR6TWpAFuj7hyGiIVNm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:54
Kevjan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:55:
[...]

Eens! Dankzij de P1 meter kon ik ook zien dat ik een plotselinge lekkage in huis had. In 4 dagen toch 1500ltr gas weg gedruppeld. Een klein pakkingringetje in de cv vernieuwd en lekkage was verholpen.
Ik denk niet dat het mij anders ooit was opgevallen...
[Afbeelding]
Dat is gemiddeld 15 liter per uur, dan moet je huis ontzettend stinken naar gas!

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:40

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
vuurvreter63 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:19:
[...]

Dat is gemiddeld 15 liter per uur, dan moet je huis ontzettend stinken naar gas!
Onze ketel hangt in een ruimte met een raampje zonder glas, dus het gas krijgt niet echt de kans om op te hopen.

Jaja, glas plaatsen staat nog op m'n todo list :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:08
NileZ_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:09:
Misschien een gekke vraag, kon het niet 1 2 3 terug vinden hier.

Maar is er een mogelijk om een overzicht uit de energy app te halen van een bepaalde datum tot en met een andere datum?
Ik zou graag willen weten wat ik vanaf een bepaalde datum tot en met vandaag heb afgenomen/teruggeleverd. Dus een soort tussenstandje maken is eigenlijk de bedoeling.

Nu heb ik zitten kijken in de app, maar kan dit niet vinden. Wellicht kijk ik er overheen. Misschien is de optie er ook wel niet?
Als die er niet zou zijn (wel handige feature btw..) is er dan een mogelijkheid waarbij de standen van een bepaalde datum kan zien, zo dat ik die dan handmatig kan vergelijken met de standen van vandaag?

Heb de app nog niet zo intensief gebruikt, dus excuses als dit al eerder gevraagd/behandeld is.
Dat kan als je abo neem van 11.99 per jaar

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
@DCSBL
Data dat p1 meter doorgeeft aan homewizard moet kloppen zoals je aangaf eerder in topic.
Dus zou data ook 1 op 1 moeten kloppen met energie leverancier of weet je toevallig of ze afronden naar boven?

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Offens1490 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:10:
[...]

11,88 mag ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:19
Offens1490 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:10:
[...]

Ah helder. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Bij gebruik van KWH meter voor Airco : KWH meter tussen automaat en airco , of moet hij voor de automaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
JohnAlbregtse schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:41:
Bij gebruik van KWH meter voor Airco : KWH meter tussen automaat en airco , of moet hij voor de automaat ?
Na de automaat

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:48
Ik heb net een jaarabonnement afgesloten voor € 12,- rond, in één keer afgetikt. Vind het fijn dat ik dat niet via Google hoef te regelen. Volgend zien we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Martin123t schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:38:
[...]

Ik heb net een jaarabonnement afgesloten voor € 12,- rond, in één keer afgetikt. Vind het fijn dat ik dat niet via Google hoef te regelen. Volgend zien we wel weer verder.
O, 'k Wist niet dat dat kon.. 'k Had zelf 'eenmalig' met iDeal €25 tegoed gekocht en zie 't ook wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Martin123t schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:38:
[...]

Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
Dit kan via deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 20:17
Let op: Bestel dit product enkel na overleg met onze klantenservice!
Is dat echt nodig? En nog steeds maandelijks opzegbaar? En zo niet waarom 1 cent duurder dan 12* 99 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin123t
Dat is wel nodig, denk ik. Mensenwerk! Niet maandelijks opzegbaar.

Het is een service, het hoeft niet.

Men moet handmatig de functie activeren in de app, dus tussenkomst van klantenservice is nodig. Dat kost maar 12 cent: een koopje lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 19:23

TF

bla bla

@HomeWizard_NL mijn nieuwe energiecontract (alleen stroom) is per 1-11 ingegaan. In principe begint er dan een nieuw “energie jaar”. Het zou fijn zijn als ik het jaaroverzicht hierop kan aanpassen. Nu is het standaard 1-1 tot 31-12 maar ik zou dus graag 1-11 tot 31-10 willen kunnen instellen als jaar.

Of kan dit al en heb ik niet goed gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-07 23:38
Ook ik zou dit graag horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 23:48

amphora

Websites & Fotografie

TF schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:42:
@HomeWizard_NL mijn nieuwe energiecontract (alleen stroom) is per 1-11 ingegaan. In principe begint er dan een nieuw “energie jaar”. Het zou fijn zijn als ik het jaaroverzicht hierop kan aanpassen. Nu is het standaard 1-1 tot 31-12 maar ik zou dus graag 1-11 tot 31-10 willen kunnen instellen als jaar.

Of kan dit al en heb ik niet goed gekeken?
Het gebrek aan datum/tijd selectie/filtering is mij ook een doorn in het oog. Ik wil zo graag kunnen zien wat mijn gas verbruik tussen twee tijdstippen is geweest maar nu moet ik heel omslachtig een csv bestand downloaden en zelf in excel aan de slag.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heb nu in mijn widget op mijn Iphone “bad gateway (502)”
In de app is ook alles leeg.
Server kaduuk bij Homewizard?

Edit hij werkt weer.

Heeft Homewizard trouwens een status pagina van hun diensten?

[ Voor 26% gewijzigd door Crxtreem op 04-11-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:16
Lijkt er wel op. De android app en de webpagina geven een fout.

Correctie: werkt weer.

[ Voor 17% gewijzigd door Gorac op 04-11-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Even een vraag, ik heb 2 Daikin airco split units op een aparte groep direct vanuit de meterkast gezet.

Ik dacht dat ik het energiegebruik wel prima via de Daikin onecta app kon monitoren, maar ik lees nu in het lucht/lucht forum dat gebruikers die ook via homewizzard meten een verschil van wel zo`n 30% zien.
Zijn er hier nog anderen met die ervaring?

Als ik het toch wat nauwkeuriger wil weten, en dat doe ik, is de beste optie om een homewizzard wifi meter te plaatsen denk ik?
Er is nog een lege groep rechts naast de airco groep, past daar een wifi meter? Ik heb een 3 fase aansluiting maar hiervoor volstaat een 1 fase meter toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1MU2NMvMGZO7GQsCFj1r0qiZRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFaw7v9qZ1W17VrCxjgV2Jg1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door marcovandam op 04-11-2022 22:34 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
marcovandam schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:24:
Even een vraag, ik heb 2 Daikin airco split units op een aparte groep direct vanuit de meterkast gezet.

Ik dacht dat ik het energiegebruik wel prima via de Daikin onecta app kon monitoren, maar ik lees nu in het lucht/lucht forum dat gebruikers die ook via homewizzard meten een verschil van wel zo`n 30% zien.

Als ik het toch wat nauwkeuriger wil weten, en dat doe ik, is de beste optie om een homewizzard wifi meter te plaatsen denk ik?
Er is nog een lege groep rechts naast de airco groep, past daar een wifi meter? Ik heb een 3 fase aansluiting maar hiervoor volstaat een 1 fase meter toch?[Afbeelding]
De 1fase meter kun je gebruiken maar die is 2 slots breed. Dus dat gaat helaas niet passen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Laatst online: 13:03
Ik heb sinds kort de homewizard P1 en 3 fase meter voor de warmtepomp. Ik ga binnenkort nog een paar sockets kopen om mijn Duco Focus mechanisme ventilatie te meten en de sturing van de warmtepomp.

Het zou eigenlijk mooi zijn dat je bovengenoemde gebruikers kunt “uitsluiten” van het sluipverbruik. Je kunt ze immers niet uitschakelen. Nu ben ik deze optie nog niet tegengekomen, is het een optie die denkbaar is om toe te voegen @HomeWizard_NL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:28:
[...]

Het gebrek aan datum/tijd selectie/filtering is mij ook een doorn in het oog. Ik wil zo graag kunnen zien wat mijn gas verbruik tussen twee tijdstippen is geweest maar nu moet ik heel omslachtig een csv bestand downloaden en zelf in excel aan de slag.
Idem.

Ik zou graag bijv een run van mijn warmte pomp willen kunnen zien bijv. Een tijd van 14:00 tot 16:00.
Zodat je mooi een curve krijgt van op en af toeren.
Nu heb je een vrij korte piek waar je weinig op ziet in de dag grafiek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:43

UTM

marcovandam schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:24:

Er is nog een lege groep rechts naast de airco groep, past daar een wifi meter? Ik heb een 3 fase aansluiting maar hiervoor volstaat een 1 fase meter toch?[Afbeelding]
Waarom niet twee Energy sockets in het stopcontact en zodoende de airco’s monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
UTM schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:10:
[...]

Waarom niet twee Energy sockets in het stopcontact en zodoende de airco’s monitoren?
Ze zitten niet in een stopcontact, van de meterkast gaat het naar een werkschakelaar buiten waar ze samen op zitten. Optie is misschien nog een meter in de werkschakelaar als dat past. Maar dat heeft homewizzard niet geloof ik.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
marcovandam schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:29:
[...]

Ze zitten niet in een stopcontact, van de meterkast gaat het naar een werkschakelaar buiten waar ze samen op zitten. Optie is misschien nog een meter in de werkschakelaar als dat past. Maar dat heeft homewizzard niet geloof ik.
Jawel hoor. 3 fase of 1 fase. Past gewoon op een din rail.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:59
@Skynett Maar die zullen niet in de werkschakelaar passen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Een klein groepenkastje met wat meer ruimte is zo geplaatst natuurlijk. Beetje denken in mogelijkheden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:30
Nvm

[ Voor 95% gewijzigd door Deef_K op 05-11-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
amphora schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:28:
Ronald.42 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:47:
Ik zou graag bijv een run van mijn warmte pomp willen kunnen zien bijv. Een tijd van 14:00 tot 16:00.
Zodat je mooi een curve krijgt van op en af toeren.
Nu heb je een vrij korte piek waar je weinig op ziet in de dag grafiek.
Ik heb nog geen Energy P1 meter (ben me aan het oriënteren) maar ik ging er eigenlijk van uit dat dit wel kon... Jammer.
Zou bijvoorbeeld willen weten hoeveel het electriciteitsverbruik van een eco en standaard wasprogramma scheelt. Alternatief is misschien het inzoomen op de dag/uur grafiek. Kan dat? Dan kan je het op die manier hopelijk zien.

@HomeWizard_NL Black friday nadert, in 2020 en 2021 waren er volgens mij geen BF acties. Dit jaar wel misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
musicfreak schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:32:
[...]
Zou bijvoorbeeld willen weten hoeveel het electriciteitsverbruik van een eco en standaard wasprogramma scheelt. Alternatief is misschien het inzoomen op de dag/uur grafiek. Kan dat?
Inzoomen kan niet, je kan wel live verbruik zien. Echter het voorbeeld dat je aanhaalt is überhaupt lastig uit een P1 meter te halen, beter is dan een Energy socket op het stopcontact van je wasmachine. Dan weet je zeker dat al het gemeten verbruik van je wasmachine is (dus ene dag eco programma & andere dag standaard, geeft je verschil in dagtotalen)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
Nu dat het langzaam wat kouder wordt ben ik benieuwd wat mijn gasketel doet.

Ff ter info 2 onder 1 kap.
Ketel als proef op 55 gezet voor verwarming.
Isolatie vloer en dak.
Simple thermostaat.

Standaard afgesteld op 18C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N3JdI-2EceX-fIblMyIO0Pmi54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jg7X70XQiLI2nAqhvvC5D03c.png?f=fotoalbum_large

Nu het kouder wordt kun je kijken wat gedrag is.
Volgens mij moet hij ook gewoon nette grafiek geven dan "aan/uit/gaan/uit.
Iemand een idee hoe ik deze grafiek moet aflezen om dingen te verbeteren

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
Offens1490 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:35:
Nu dat het langzaam wat kouder wordt ben ik benieuwd wat mijn gasketel doet.

Ff ter info 2 onder 1 kap.
Ketel als proef op 55 gezet voor verwarming.
Isolatie vloer en dak.
Simple thermostaat.

Standaard afgesteld op 18C
[Afbeelding]

Nu het kouder wordt kun je kijken wat gedrag is.
Volgens mij moet hij ook gewoon nette grafiek geven dan "aan/uit/gaan/uit.
Iemand een idee hoe ik deze grafiek moet aflezen om dingen te verbeteren
Begin eens met een modulerende thermostaat.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Rainesh schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:39:
[...]

Goede tip denk niet dat we die hebben ketel is 13 jaar oud.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Rainesh schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:39:
[...]

Eens,

Leuk kanaal op YouTube om de materie wat beter te begrijpen:

https://youtu.be/IRybadWKsYk

Of het cv tuning topic binnen tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Toby-Wan schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:04:
Inzoomen kan niet, je kan wel live verbruik zien. Echter het voorbeeld dat je aanhaalt is überhaupt lastig uit een P1 meter te halen, beter is dan een Energy socket op het stopcontact van je wasmachine. Dan weet je zeker dat al het gemeten verbruik van je wasmachine is (dus ene dag eco programma & andere dag standaard, geeft je verschil in dagtotalen)
Daar zit wat in. Zat sowieso al te denken om ook zo'n socket te kopen.
Los van het live verbruik denk ik ook dat ik best wat kan met de grafieken voor de eerdere dagen, heb net https://helpdesk.homewiza...ken-kan-energy-laten-zien even doorgelezen. al heb ik deze data in principe al via UMeter / Enelogic.

Iets anders: ik heb een SMR 4 slimme meter. Mijn gasverbruik wordt hierdoor ieder uur uitgelezen ipv elke 5 minuten. Kan het Stedin natuurlijk vragen, maar wellicht heeft iemand hier al ervaringen met het vervangen van een SMR 2/4 meter door een SMR 5 meter. Of doen netbeheerders dat überhaupt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
musicfreak schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:52:
Iets anders: ik heb een SMR 4 slimme meter. Mijn gasverbruik wordt hierdoor ieder uur uitgelezen ipv elke 5 minuten. Kan het Stedin natuurlijk vragen, maar wellicht heeft iemand hier al ervaringen met het vervangen van een SMR 2/4 meter door een SMR 5 meter. Of doen netbeheerders dat überhaupt niet?
Ik zou denken van niet...
https://www.stedin.net/kl...or-een-type-of-merk-meter
Kan ik zelf kiezen voor een type of merk meter?
Nee, u kunt zelf niet kiezen welke meter u krijgt. Wij bepalen voor u welke meter van toepassing is op uw situatie en de aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:39
Ik krijg deze week een nieuwe slimme meter via Stedin. Heb er om gevraagd via whatsapp met de klantenservice en was zo geregeld. Kost niks :). En krijg versie 5. Heb nu versie 2.2+.

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 06-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 12:51
Dag allemaal,

Ik heb sinds deze week een homewizard p1 geinstalleerd omdat ik het vermoeden heb dat de waarden van mijn energieleverancier en de waarden van mijn enphase (metered) systeem voor de zonnepanelen een te grote afwijking laten zien. Meer dan 200kwh verschil op een maand

Nu heb ik gisteren de eerste hele dag gemonitord. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGLBuhaWwO1YsvQaadlMZBdNzng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDGPQYHPRyF3mXLB9E5kCtFY.png?f=fotoalbum_large

Die groene lijn na pakweg 17:00 uur moet toch haast niet mogelijk zijn? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Dashlane schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:46:
[...]

Eens,

Leuk kanaal op YouTube om de materie wat beter te begrijpen:

https://youtu.be/IRybadWKsYk

Of het cv tuning topic binnen tweakers
Eerst een kijken of ik de module heb op mijn cv ketel Vaillant hr pro(module vr 33 Opentherm-Module)

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is HomeWizard per email te bereiken? Kan alleen een chat bot vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Daffy1982 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:24:
Dag allemaal,

Ik heb sinds deze week een homewizard p1 geinstalleerd omdat ik het vermoeden heb dat de waarden van mijn energieleverancier en de waarden van mijn enphase (metered) systeem voor de zonnepanelen een te grote afwijking laten zien. Meer dan 200kwh verschil op een maand
Maak je niet de fout door je opwek (enphase) te vergelijken met wat je teruglevert (energieleverancier) het verschil is wat je direct zelf hebt gebruikt van je zonnepanelen.
Nu heb ik gisteren de eerste hele dag gemonitord. Zie plaatje:

[Afbeelding]

Die groene lijn na pakweg 17:00 uur moet toch haast niet mogelijk zijn? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Dat ziet er idd vreemd uit dat is de gele lijn die van 9-17 blauw is...alsof 1 fase is omgekeerd

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
ArjoK schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:06:
[...]

Maak je niet de fout door je opwek (enphase) te vergelijken met wat je teruglevert (energieleverancier) het verschil is wat je direct zelf hebt gebruikt van je zonnepanelen.

[...]

Dat ziet er idd vreemd uit dat is de gele lijn die van 9-17 blauw is...alsof 1 fase is omgekeerd
Ik had er laatst ook al post geplaatst in het enphase topic hierover. Wat ik heb gedaan is de waarden van het maandoverzicht van budgetenergy vergelijken met dezelfe periode in de enphase app. Zie hier de waarden:

Neem de waarde v 24sep tm 23okt bijvoorbeeld in mijn vorige post:

Budget Energy maandoverzicht:
vebruik: 280
Teruglevering: 145
Totaal: 135 kwh

Metered:
Import: 404,1
Export: 497,7
Geproduceerd: 741,1
Netto export: 93,6
verbruik: 647,5

Komt erop neer dat ik volgens budget energy 135 kwh verbruikt heb en volgens mijn enphase na som verbruik en teruglevering juist 93,6 teruggeleverd heb.
Ik kan het verschil niet verklaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Daffy1982 op 06-11-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil een p1 meter kopen voor iemand z'n verjaardag, dus heb in de meterkast fotos laten maken om te beoordelen welk type slimme meter het is.
Maar nu zit er al een kabel in de p1 meter, iemand een idee wat dat kan zijn? (Nee geen homewizard;)).

Het is een appartementencomplex, kan het zijn dat de vve dingen uitleest? (Bewoner is 70+ dus weet niet echt beter).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2022 13:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Daffy1982 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:53:
[...]

Ik had er laatst ook al post geplaatst in het enphase topic hierover. Wat ik heb gedaan is de waarden van het maandoverzicht van budgetenergy vergelijken met dezelfe periode in de enphase app. Zie hier de waarden:

vebruik: 220,62
Teruglevering: 117,17

Metered:

Ik kan het verschil niet verklaren
Maar budget energy ziet niet meer als wat jij daadwerkelijk gebruikt en terugleverd.., wat jij intern gebruikt dat zien hun niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
LightStar schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:06:
[...]

Maar budget energy ziet niet meer als wat jij daadwerkelijk gebruikt en terugleverd.., wat jij intern gebruikt dat zien hun niet..
Klopt en daarom heb ik uiteindelijk naar de totale som gekeken. Echter dat grote verschil samen met de waarden van de verschillende fases die ik nu terugzie in de homewizard grafiek doen me toch bevestigen in het vermoeden dat er ergens iets niet klopt in de registratie van mijn verbruik.

Wil alleen zaken echt uitsluiten alvorens ik daadwerkelijk de netwerkbeheerder ga benaderen voor een een onderzoek omdat daar forse kosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 20:54
[...]

Metered:

Komt erop neer dat ik volgens budget energy 135 kwh verbruikt heb en volgens mijn enphase na som verbruik en teruglevering juist 93,6 teruggeleverd heb.
De budget energie getallen kloppen onderling al niet. Verbruik minus teruglevering komt niet overeen met de 135 kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
[...]

Metered:

Raar sommetje van Budget 220,62 - 117,17 = 103,45 en niet 135.

Wat enphase metered ophoest klink mij wel als reëel Lijkt er dan op dat in de meter zelf 1 fase inverse loopt , import wordt behandeld als export en vice versa. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
dhrto schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:15:
[...]

De budget energie getallen kloppen onderling al niet. Verbruik minus teruglevering komt niet overeen met de 135 kWh...
Mijn fout. Getallen verkeerd overgenomen. Staan nu correcte waarden voor wat betreft het overzicht van Budget.

[ Voor 6% gewijzigd door Daffy1982 op 06-11-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
ArjoK schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:34:
[...]

Raar sommetje van Budget 220,62 - 117,17 = 103,45 en niet 135.

Wat enphase metered ophoest klink mij wel als reëel Lijkt er dan op dat in de meter zelf 1 fase inverse loopt , import wordt behandeld als export en vice versa. 8)7
Ja dat idee kreeg ik ook al een beetje
Als dat zo is dan lijkt me dat een gevalletje voor de netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Daffy1982 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ja dat idee kreeg ik ook al een beetje
Als dat zo is dan lijkt me dat een gevalletje voor de netbeheerder?
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:01:
Ik wil een p1 meter kopen voor iemand z'n verjaardag, dus heb in de meterkast fotos laten maken om te beoordelen welk type slimme meter het is.
Maar nu zit er al een kabel in de p1 meter, iemand een idee wat dat kan zijn? (Nee geen homewizard;)).

Het is een appartementencomplex, kan het zijn dat de vve dingen uitleest? (Bewoner is 70+ dus weet niet echt beter).
Misschien een Toon van Eneco?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ron321 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:19:
[...]

Misschien een Toon van Eneco?
Ah dat zou het zijn. Kan er een splitter tussen ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:24:
[...]

Ah dat zou het zijn. Kan er een splitter tussen ?
Ja zie de site van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Mmm, nu begint de boiler plots wel hhheeeeeeelll veel te gebruiken 😉. Gisteren 10.000kWh en vandaag al 60.000 kWh...Vrees dat de energy socket stuk is...boiler moet normaal iets van 2250w verbruiken (Zie je op eerste grafiek)...grafiek vandaag, die gaat tot iets van 600w.
Net andere socket geprobeerd die wel netjes correct meet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aBWlgYfbMkKjxVXHp3cwPQ3kXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ZBCzLgMLkMPl2BIJMml975u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBfbmUljbMyc-gEbuTMH5SHRyVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gSBnmuickJQ0UvsBUYeTkJxz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:09
Olaf van der Spek schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:50:
Is HomeWizard per email te bereiken? Kan alleen een chat bot vinden..
Ja, gewoon info@ gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:43
Hoi had een vraagje betreft de kwh 1 fase meter. Ik heb zonnepanelen waarmee ik opwek en heb al een kwh meter hiervoor hangen waarmee ik mijn opwekking monitor. Nu hebben de meeste al een digitale meter maar ik heb nog de analoge meter hangen die terugdraait. Nu kan ik hieraan dus geen p1 metertje hangen helaas dus wilde ik hier ook een kwh 1 fase meter aanhangen hoe kan ik dat in deze situatie het beste gaan aansluiten en krijg ik dan net als de p1 meter ook de grafiek van wat eruit gaat tegenover wat ik opgewekt heb te zien ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQwgnICBKE5Bwfvhfl6zXzNlOe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zw8fNIxgjLiHga55jtPeNf92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta7st-zXeF-uY4o7jkDJY_e78tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3Kbg054CNkKEaL7ZgI3bBrV.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
camel1987 schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:59:...hoe kan ik dat in deze situatie het beste gaan aansluiten en krijg ik dan net als de p1 meter ook de grafiek van wat eruit gaat tegenover wat ik opgewekt heb te zien ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door vlak na je hoofddifferentiaal een kWh meter te hangen. Die meet dan al je verbruik en of export zodat je inderdaad netjes ziet hoeveel he van net haalt en hoeveel je exporteert. Heb zelfde set-up.
Weet wel dat de grafiek power usage in "nu" weergave niet werkt en geen grafieken laat zien en dat ook standby usage geen grafieken toont. Van beiden kan je wel de waarden als getal zien (maar dus geen staafjes). Al met homewizard over gehad, maar heeft met hun achterliggende systemen te maken en gezien dat dergelijke setup zeldzaam is, niet echt hun prioriteit om daar iets aan te wijzigen (jammer genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@camel1987 Antwoord voor de kWh meter had je al gekregen maar zoals dat Wago blokje in de meterkast zit, dat mag zo niet.
Het werkt wel, maar mag niet.
Deze mag je wel monteren in een speciale houder. https://www.groepenkastco...-voor-lasklemmen-2273-500

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

@HomeWizard_NL Ik vind mijn vraag/feature request niet in dit topic dus bij deze:

Zou het mogelijk zijn om in de detail view niet alleen het vermogen op een bepaald tijdstip te laten zien, maar ook het verbruik tot dan toe? Dus als ik, in de app, met mijn vinger het vermogen op bv 18:00 bekijk vlak voor we gaan koken dat ik dan ook 5 kWh zie staan voor het totale verbruik tot dan toe en vervolgens bij 18:30 bv 6 kWh zodat ik heel makkelijk kan zien dat koken ruwweg 1 kWh gekost heeft want verder hadden we alleen de basislast.

Dat zou het echt veel inzichtelijker maken hoeveel bepaalde activiteiten nu kosten zonder de data te moeten uitvoeren en in Excel of zo te gaan bekijken.

Alvast bedankt :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
camel1987 schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:59:
Hoi had een vraagje betreft de kwh 1 fase meter. Ik heb zonnepanelen waarmee ik opwek en heb al een kwh meter hiervoor hangen waarmee ik mijn opwekking monitor. Nu hebben de meeste al een digitale meter maar ik heb nog de analoge meter hangen die terugdraait. Nu kan ik hieraan dus geen p1 metertje hangen helaas dus wilde ik hier ook een kwh 1 fase meter aanhangen hoe kan ik dat in deze situatie het beste gaan aansluiten en krijg ik dan net als de p1 meter ook de grafiek van wat eruit gaat tegenover wat ik opgewekt heb te zien ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is er een reden waarom je nog geen slimme meter hebt ? heb je die geweigerd of moet die nog komen in de komende periode ? anders zou ik liever hebben dat ze een slimme meter plaatsen (bij voorkeur een dsmr5 meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Daffy1982 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:51:
[...]

Mijn fout. Getallen verkeerd overgenomen. Staan nu correcte waarden voor wat betreft het overzicht van Budget.
Vandaag contact gezocht met de energieleverancier ivm de opvallende waarden van de homewizard, welke mij vriendelijk doorverwees naar de netbeheerder enexis, welke mij vriendelijk doorverwees naar homewizard voor interpretatie van de meetwaarden. ( hoezo kastje naar de muur).

Heb inmiddels 2 volledige dagen gemonitord met onderstaand beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2CK72bu700PZV-icpPSBzxlcaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JV6YhoMk2K4zlbOhGtWuw0lk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cesBCyZHI4P5KG3JWAr0jMAcbLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnerGi9V2WBI0MfHIBxq1Cz1.png?f=fotoalbum_large

Die waarden van L3 zijn toch haast niet te verklaren zo laat in de middag/avond?
Wellicht iemand hier met kennis van zaken die iets zinnigs over deze grafieken zou kunnen zeggen?

Zoals ik ze nu interpreteer lijkt het alsof ik in de avond na zonsondergang nog steeds teruglever via L3 terwijl het dan buiten toch echt al heeeeeeeel donker is 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
Daffy1982 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:07:
[...]

Die waarden van L3 zijn toch haast niet te verklaren zo laat in de middag/avond?
Wellicht iemand hier met kennis van zaken die iets zinnigs over deze grafieken zou kunnen zeggen?

Zoals ik ze nu interpreteer lijkt het alsof ik in de avond na zonsondergang nog steeds teruglever via L3 terwijl het dan buiten toch echt al heeeeeeeel donker is 8)7
Het lijkt erop dat iets verkeerd is gesloten. Die blauwe grafiek, maar dan gespiegeld heeft hetzelfde patroon als je ziet voor teruglevering op de andere 2 fases, en die is in de avond 0.
En die groene zou je juist ook gespiegeld verwachten.
Pagina: 1 ... 66 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic