Is er iets te kalibreren aan deze meters? Heb 3 kWh meters sedert een weekje. Eén ervan moet ik nog installeren maar de twee andere dienen om de opbrengst van twee omvormers te meten. Maar één van de twee zakt nooit tot nul. Zo had die om 02u00 een opbrengst van meer dan 5 Watt.

En ik heb een vermoeden dat er midden in de nacht niet zoveel zon is
Moet toegeven dat ik mij beetje mispakt heb aan het installeren. Heb pas gezien toen ze aankwamen dat de metingen niet "boven naar onder" maar "links naar rechts". Had nog drie plaatsjes over in mijn kast en ging perfect zijn. Maar de meetrichting gooit beetje roet in het eten. Maar dat heeft ook wel meer met de inrichting van mijn kast te maken en vooral met mijn handigheid

Een shelly EM is meer mijn niveau van handigheid. Gelukkig stijgt het "RTFM"-gevoel ook met de leeftijd
Het lijkt me dat de kWh meters net iets trager hun data leveren dan de shelly EM. Heb nog een Shelly EM aan de hoofdteller hangen. Met die waarde en de waardes van kWh meters heb ik een live dashboard in Home Assistant. Als het verbruik (via Shelly) -800Watt is (dus teruglevering) en de omvormers produceren 1000Watt, weet ik dat het huidige verbruik van de woning 200 Watt is. Maar omdat de kWh's net iets later zijn dan de Shelly, gebeurt het dat ik een negatief verbruik heb wat natuurlijk niet kan. De shelly heeft dus sneller doorgegeven dat de teruglevering is gezakt terwijl kWh's nog niet hebben gerapporteerd dat de opbrengst minder is. Maar dat is nu ook zo belangrijk niet. Dat dashboard is ook maar om nu en dan eens te bekijken en natuurlijk voor het "show-gehalte" bij vrienden
De app kan ik niet veel commentaar op geven. Heb die enkel nog maar geopend om toestelletje toe te voegen en local api aan te zetten.
Het screenshot is van een paar dagen geleden. Ik had deze post eerst in een verkeerd topic geplaats