Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raympie26
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-04-2023
[quote]LightStar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Wat zie je momenteel bij de Meter zelf onder de setting's ?

Import/export staat hier ook, Export zal vele malen hoger moeten zijn als Import

Tevens zoals gezegd zou het display een -xxxx moeten geven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1JUhRZzGkyma9HJH7zd4ZmgB0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCfW152CSPYBZof6ITzERak6.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je deze?

[ Voor 71% gewijzigd door Raympie26 op 26-10-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of dit een hikje is of wat anders.
Ik heb een socket aan een accu hangen die heb ik van de week al eens geladen en vandaag is er alleen terug geleverd via de socket.
Maar in de grafiek zegt hij 0kwh en bij de meter zelf heb ik al wel een terug levering staan.

Ik wacht het nog even af maar ik had bij de grafiek toch ook wel 0.2kwh in het groen verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLIk2ImVTvq8yPDfUDnxCqVHoBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVC92fbEZWZTA9FAcNT1XrPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90WlC1jU14XLO9ac9nplOYRD2o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nfeums4tOgSziOpJjhB8kUU.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT..
Profiel van de socket veranderd van batterij naar overig en nu lijkt het wel te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViSyBH4q_e7DV7yYCge9oNLmW50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzQuXKL2IxEo7n5goDKZYGFe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 27-10-2022 06:50 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:36
Raympie26 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Import/export staat hier ook, Export zal vele malen hoger moeten zijn als Import

[Afbeelding]

Bedoel je deze?
Ook hier is import en export verwisseld. Totaal hoort - 55,xxx te zijn.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Raympie26 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

[Afbeelding]

Bedoel je deze?
Ja die idd, de waarden zouden andersom moeten zijn dus de kabels zitten verkeerd om aangesloten op de kWh meter (links zou na de groepenkast moeten en rechts na de omvormer.

Dan krijg je het zoals onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs_HQ0C1VSrTadYMZfJAfuCsEPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNvZ1ELIx2PU0ltzsHXydemE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Is er een manier om in de p1 meter app ook koppelingen naar andere slimme stekkers te maken dan die slimmestekkkers van homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:53
Kun je die dan bedienen met de HW app of hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ronald.42 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
Dan zet je de normale temp bijv. op 45 en bij pv contact stel je 50 of 55 in.
Dan wordt hij overdag knap opgewarmd en zal dan alleen snacht actief worden onder de 45.

En er zijn vaak ook wel tijdschema in te stellen waarin één en ander mag.gebeuren op.de boiler zelf.
Het was meer een algemene opmerking.
Het SWW gedeelte en CV van mijn gedeelte zijn volledig los van elkaar in te stellen.
Ik heb persoonlijk ook geen nood om het SWW gedeelte bij overproductie van 45 naar 55°C te laten oplopen.
Ik vind het sowieso energieverspilling om SWW hoger op te warmen dan dat het kan verbruikt worden.
Het is nu niet zo dat we hier de nood voelen om PV-productie nodeloos te verstoken omdat het er toch is.
's Nachts werkt de WP hier sowieso niet (maar gaat uiteraard om andere redenen niet van de stroom af) en al zeker het SWW gedeelte niet.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 26-10-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:54
3dmazter schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Kun je die dan bedienen met de HW app of hoe werkt dat?
Nee, die hebben een eigen app.
Gecombineerd met deze lampen
https://www.mediamarkt.nl...omo-pack-1-1-1703350.html

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:42

BramT

Rule #1

Hi! Ik ben ook net aangekomen in PV-land en heb meteen een vraagje (waarschijnlijk al 10x beantwoord, maar krijg het niet gevonden). De omschrijvingen in de TS en website zijn er ook niet expliciet in.

Ik wil graag opwekking & gebruik afzonderlijk van elkaar zien/meten. In alle screenshots (ook op de homewizard site) zie je die grafieken altijd gecombineerd. Dat vind ik niet handig; als je dan eventjes veel zelf verbruikt (oven/auto/whatever) dan lijkt je opwekking in te storten.

Kan dat met die HomeWizard kWh meter?
Of heb ik daar dan zoiets als de Envoy-S Metered voor nodig?
Thanks!

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 10:48
BramT schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:54:
Hi! Ik ben ook net aangekomen in PV-land en heb meteen een vraagje (waarschijnlijk al 10x beantwoord, maar krijg het niet gevonden). De omschrijvingen in de TS en website zijn er ook niet expliciet in.

Ik wil graag opwekking & gebruik afzonderlijk van elkaar zien/meten. In alle screenshots (ook op de homewizard site) zie je die grafieken altijd gecombineerd. Dat vind ik niet handig; als je dan eventjes veel zelf verbruikt (oven/auto/whatever) dan lijkt je opwekking in te storten.

Kan dat met die HomeWizard kWh meter?
Of heb ik daar dan zoiets als de Envoy-S Metered voor nodig?
Thanks!
Van welk merk is je PV systeem?

Als je een HW kwh meter plaatst (icm een P1) dan krijg je je opbrengst en verbruik afzondelijk van elkaar te zien.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Enphase IQ7+ (22x Denim U- Mono Glas Glas 410Wp). De Envoy die ik heb hangen is de Standaard versie (even teruggezocht, in de offerte staat letterlijk "Enphase Envoy-S Metered Standaard" 8)7 ).

Uiteindelijk heb ik toch de voorkeur voor "zelf doen" ipv afhankelijk zijn van de installateur. Dus ben me wat aan het oriënteren en HW ziet er wel aardig uit.

Maar thanks! Dan ga ik de P1 en KWH meter maar 's bestellen :)

Wel vraagje nog: hoe/waar is dat zichtbaar? Is daar ergens een screenshot van?

[ Voor 6% gewijzigd door BramT op 27-10-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
BramT schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Enphase IQ7+ (22x Denim U- Mono Glas Glas 410Wp). De Envoy die ik heb hangen is de Standaard versie (even teruggezocht, in de offerte staat letterlijk "Enphase Envoy-S Metered Standaard" 8)7 ).

Uiteindelijk heb ik toch de voorkeur voor "zelf doen" ipv afhankelijk zijn van de installateur. Dus ben me wat aan het oriënteren en HW ziet er wel aardig uit.

Maar thanks! Dan ga ik de P1 en KWH meter maar 's bestellen :)

Wel vraagje nog: hoe/waar is dat zichtbaar? Is daar ergens een screenshot van?
Als je paar pagina's terug kijkt, dan zie je wat screenshots van mede-tweakers met daarin hun PV installatie apart in het overzicht.

Ik heb zelf ook een Enphase systeem, heb wel de 6 CT spoelen aangesloten (heb 3fase systeem) en ik kan in mijn Enphase app ook productie en verbruik zien. Maar ik kijk meer in HW app omdat ik het daar realtime kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Juist, gevonden (plus de discussie over exact dit in de posts daar boven).
Ik dank u vriendelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zullen we hier dan weer terug gaan naar de HomeWizard?

Vragen over Enphase mogen in Het grote Enphase topic en algemene vragen over PV zoals monitoring kunnen in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:09
Even een dikke pluim voor HomeWizard: Ik had wat spulletjes besteld en voor het gemak ook een setje aansluit kabels. Helaas ontbrak er 1 van de 2 kabels in mijn pakket. Berichtje nagelaten in de chat en volgende werkdag al antwoord dat dit nabezorgd zou worden. 1 dag later kwam PostNL langs met de ontbrekende kabel.

Bedankt voor deze topservice!

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001

Xanax959

relax...

Watermeter geïnstalleerd, was ff gedoe om hem in "pairing" stand te krijgen en ik heb natuurlijk net een meter gekregen waarbij de adapter niet past, maar met wat klooien met tie wraps past het.
https://www.diehl.com/met...ring/altair-v4-dn1520-fr/

Instellen met de app super makkelijk. Wel jammer dat ik geen stroom heb in mijn vochtige kruip ruimte.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 14:09
Xanax959 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:37:
Watermeter geïnstalleerd, was ff gedoe om hem in "pairing" stand te krijgen en ik heb natuurlijk net een meter gekregen waarbij de adapter niet past, maar met wat klooien met tie wraps past het.

Instellen met de app super makkelijk. Wel jammer dat ik geen stroom heb in mijn vochtige kruip ruimte.
Zelf ook een vochtige kruip ruimte….
Wat was jouw oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Xanax959 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:37:

Nu zijn we natuurlijk ook benieuwd naar je tiewrap oplossing O-)
Ik heb twee watermeters uit het jaar kruik, en twijfel nog of ik een watersensor wil hebben. ëentje zit in een put zonder stroom, maar zou daar met een brommeraccu en een ali paneeltje wel iets kunnen maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:25

KL643

beeldaandemuur

Vandaag mijn P1 meter binnen gekregen en aangesloten. Meteen een abonnement erbij genomen maar tot nu toe helaas alleen een no data melding. Aan de wifi kan het niet liggen want hij hangt onder mijn Fritzbox. Duurt het een tijdje voordat hij gaat registreren?

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

@chulin helaas geen oplossing, dus de batterijen er bij gekocht, geen realtime meten maar een paar keer per dag het verbruik doorgeven als ik het goed begrijp.
@franssie natuurlijk geen foto gemaakt, maar de tie wraps via gaatje aan de zijkant van de adapter en dan onder de waterleiding door lussen, en dat aan beide kanten van de adapter. Als dat gaatje waar je de meter in klikt maar boven het draaiwieltje in de water meter uit komt. En nu afwachten wat ie doet, er is al drie liter gemeten en de signaal sterkte is 62%.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
KL643 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:09:
Vandaag mijn P1 meter binnen gekregen en aangesloten. Meteen een abonnement erbij genomen maar tot nu toe helaas alleen een no data melding. Aan de wifi kan het niet liggen want hij hangt onder mijn Fritzbox. Duurt het een tijdje voordat hij gaat registreren?
Je zou de nu weergave direct moeten zien.

Kan nu twee dingen betekenen, of de meter, of de P1 meter.

Ik zou even contact zoeken via de support pagina van HW.

Welke kleur is de ring op je p1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Tweak_ers schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Je zou de nu weergave direct moeten zien.

Kan nu twee dingen betekenen, of de meter, of de P1 meter.

Ik zou even contact zoeken via de support pagina van HW.

Welke kleur is de ring op je p1 meter?
Helaas, het is weekend en de kleur is groen. Heb mijn huis al verwijderd en opnieuw toegevoegd maar het blijft hetzelfde.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou eens kunnen proberen of hij USB powered aan te sluiten, soms helpt dat. Ander punt wat wel een svoorbij is gekomen: Te dicht op het accesspoint. Valt wellicht te proberen om die even verder weg te halen.
En als je in de app naar settings -> Meters -> p1 meter gaat, zie je daar wel de standen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

IJsbeer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:15:
Je zou eens kunnen proberen of hij USB powered aan te sluiten, soms helpt dat. Ander punt wat wel een svoorbij is gekomen: Te dicht op het accesspoint. Valt wellicht te proberen om die even verder weg te halen.
En als je in de app naar settings -> Meters -> p1 meter gaat, zie je daar wel de standen staan?
Hij is al aangesloten op usb omdat ik een 4.2 meter heb. Bij settings > Meters > P1 meter staat mijn HWE-P1 online en voor de rest geen standen.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Als daar geen standen staan is er echt 0 connetie ergens... reset wellicht, anders moet je echt support hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een nachtje terugleveren lijkt het standby verbruik ook niet mee overweg te kunnen.. 🤷‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6lD0GnLXVxSqkV10zOJf8h7omQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7N7pp3uiAOcgQggRSM6y3o7.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
Ronald.42 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:53:
Een nachtje terugleveren lijkt het standby verbruik ook niet mee overweg te kunnen.. 🤷‍♂️

[Afbeelding]
Hoe lever jij in de nacht terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Tweak_ers schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 06:57:
[...]

Ik vermoed een elektrische auto welke als voorziening wordt gebruikt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 06:57:
[...]

Met een paar accu's
Doel is overschot laden tijdens de zon en dan snachts mijn sluipverbruik weg salderen uit die accu's. Ontladen gaat via een micro omvormer die normaal aan een zonnepaneel hangt.
Dat werkt op zich aardig doe het nu 3 dagen als experiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0EJH7H7BGnFShAXLcihIy6i3kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZNOsAfZV5FWWHQArw8IFpW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU8ZGLltxnd1rb4vfgOsYrTxw-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFkpWen1RE5UB0PShK8xbEWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCDyXeqUWqKIdwcJxrNeBWqZjJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX8AkHQZYRa8e9vIPOzyMx50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-4yb6lc9Wc0gPe6kmXWmesT-hU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N52lbsQUpYgNN0JH9StCyjH1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 23:27
Weet iemand hoe ik de voltage te zien krijg in homeassistant via de homewizard p1 api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
@HomeWizard_NL

Ik geloof dat ik dit al eens eerder aangekaart heb, maar de grafiek veranderd totaal bij draaien van portrait naar landscape, komt totaal niet meer overeen.

In portrait pieken van rondom de 200 en 400 watt, en in landscape is dit opeens heel anders.

Ook komen de pieken in beide grafieken totaal niet overeen. Zijn 2 totaal verschillende plaatjes.

Hebben meer mensen dit? Betreft IOS/Apple

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR7C5UmvQjyVyPAbLEyht0xcch8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3M1o132En9oo6resvn6uaGpu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH281KHg4uR8ExMpEZpls81sLLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krPTR8o0lgUBGU5Wt6kQ2sP8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:43
@Stokertje Ik heb net even gekeken in de Android app en daar is het wel goed.
Zowel voor verbruik en terugleveren. De pieken geven hetzelfde aan.
iOS ding dan toch waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelleqw
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-10-2023
Bestaat er een mogelijkheid om bij het opstarten van de P1 software deze op een ander default scherm te laten starten. Het liefst zou ik het scherm NOW willen zien ipv DAY.
Bedankt alvast voor iedere informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
mike123 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:44:
@Stokertje Ik heb net even gekeken in de Android app en daar is het wel goed.
Zowel voor verbruik en terugleveren. De pieken geven hetzelfde aan.
iOS ding dan toch waarschijnlijk.
Okay, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-07-2023
Hallo ik heb de p1 meter een maandje geleden geïnstalleerd alles werkte correct. Echter zie ik nu het stroomverbruik niet meer in de app. We hebben 2 kwh meters smd230 geinstalleerd deze hebben het 3 dagen gedaan en blijven nu op 0 staan in de app bij de zonnepanelen aangezien er 2 omvormers hangen. Wie kan mij helpen want ik ben echt gek aan het worden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Tom86 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:44:
Hallo ik heb de p1 meter een maandje geleden geïnstalleerd alles werkte correct. Echter zie ik nu het stroomverbruik niet meer in de app. We hebben 2 kwh meters smd230 geinstalleerd deze hebben het 3 dagen gedaan en blijven nu op 0 staan in de app bij de zonnepanelen aangezien er 2 omvormers hangen. Wie kan mij helpen want ik ben echt gek aan het worden haha
Heb je nog wel een wifi verbinding?
Bij mij was vorige week ook ineens de wifi verbinding verbroken na een aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:13
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen en probeer beetje te begrijpen hoe het nou allemaal werkt. Al aardig wat gezocht in dit topic en op Google maar ik snap nog niet zo goed hoe verdeling tussen de fases werkt. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM22q3vWRABxD6U1fmaWUXkRVZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVnkvAoZoIpjLSPUHxXpEPA1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je op fase 1 en 3 dat ik teruglever. Op fase 2 staat een apparaat aan dus daar wordt stroom verbruikt. Waarom kan dat apparaat niet (volledig) op zonnestroom werken? Want nu lever ik een gedeelte terug aan het net en neem ik ook stroom af van het net, dat is toch een beetje gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
MitchellHearth schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:52:
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen en probeer beetje te begrijpen hoe het nou allemaal werkt. Al aardig wat gezocht in dit topic en op Google maar ik snap nog niet zo goed hoe verdeling tussen de fases werkt. Voorbeeld:

[Afbeelding]

Hier zie je op fase 1 en 3 dat ik teruglever. Op fase 2 staat een apparaat aan dus daar wordt stroom verbruikt. Waarom kan dat apparaat niet (volledig) op zonnestroom werken? Want nu lever ik een gedeelte terug aan het net en neem ik ook stroom af van het net, dat is toch een beetje gek?
Dat is wel bijzonder. Ik zie bij mij volledig groen of paars, nooit tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tb6vH0o_lRFy30AJAuVM4c4DpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XH6cjGyv5907DDb5vQCcs1yM.png?f=fotoalbum_large Ja ik heb gewoon wifi maar de kwh meters doen beide niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U_GIMmcRgLGf0V_Wvbkb1_gPME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj6fXZvKWWqkDLyDMpppMuEm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MitchellHearth schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:52:

[Afbeelding]

Dat is wat je ziet per fase.
Als je driefasen weergave uitzet dan zie je hoe de leverancier het afrekend
Het wordt intern in de meter gesaldeert en ook zo afgerekend.

Je kunt prima op 1 fase 3Kw invoeren en op de andere 2 500watt afnemen dan ziet je leverancier je nog steeds 2Kw terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is wat je ziet per fase.
Als je driefasen weergave uitzet dan zie je hoe de leverancier het afrekend
Het wordt intern in de meter gesaldeert en ook zo afgerekend.

Je kunt prima op 1 fase 3Kw invoeren en op de andere 2 500watt afnemen dan ziet je leverancier je nog steeds 2Kw terug leveren.
Dat begrijp ik, dank voor je uitleg. Het is meer in kader van duurzaamheid dat ik zoveel mogelijk zonne energie zelf wil verbruiken. Ook naar de toekomst toe als je minder mag salderen. Ik had gehoopt dat alle stroom eerst in het huis wordt verbruikt en dan pas teruggeleverd wordt maar dat is nu niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MitchellHearth schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Dat begrijp ik, dank voor je uitleg. Het is meer in kader van duurzaamheid dat ik zoveel mogelijk zonne energie zelf wil verbruiken. Ook naar de toekomst toe als je minder mag salderen. Ik had gehoopt dat alle stroom eerst in het huis wordt verbruikt en dan pas teruggeleverd wordt maar dat is nu niet het geval.
Het maakt voor het salderen niks uit.
Dat doet je meter intern als je zorgt dat je je verbruik afstemt op je opwekt.
Als je bijv 3Kw opwekt en terug leverd op 1 fase dan kun je over alle drie de fase verdeelt die 3Kw gebruiken dat wordt verrekend in de meter.

Als je echt je eigen vermogen wilt gebruiken dan zul je mischien wat zaken moeten omprikken en herverdelen over de fases.
Maar zolang het in de meter wordt verrekend heeft dat niet veel zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
In België salderen we niet meer. Maar de digitale meter maakt wel de berekening van wat er afgenomen en geïnjecteerd wordt zoals Ronald het uitlegt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
MitchellHearth schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Dan moet je zorgen dat de zonnepanelen achter dezelfde fase worden aangesloten als de verbruikers die je veel overdag gebruikt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
Stokertje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:15:
@HomeWizard_NL

Ik geloof dat ik dit al eens eerder aangekaart heb, maar de grafiek veranderd totaal bij draaien van portrait naar landscape, komt totaal niet meer overeen.

In portrait pieken van rondom de 200 en 400 watt, en in landscape is dit opeens heel anders.

Ook komen de pieken in beide grafieken totaal niet overeen. Zijn 2 totaal verschillende plaatjes.

Hebben meer mensen dit? Betreft IOS/Apple

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, het is mij nog niet eerder opgevallen. Maar in de android app heb ik precies hetzelfde. Het gaat alleen om het totaal overzicht, bij de andere graphs blijft de schaalverdeling wel netjes hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhgHd2eArIQvbmPL5feknL-oiDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C20ofDxmDCbBXunbl3hOEiXz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqzsU5-YUj4OLVZMQIKyKh4TFks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68Gb62qR6bpFg0nRwtt7YvAn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
@Kevjan volgens mij is dit eerder in dit topic al aangekaart en als ik het me goed herinner worden in landscape meer data punten gebruikt (omdat de as langer is..), hierdoor wordt er minder 'gemiddeld' en kan je dus hogere pieken krijgen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Broodro0ster schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:04:
In België salderen we niet meer. Maar de digitale meter maakt wel de berekening van wat er afgenomen en geïnjecteerd wordt zoals Ronald het uitlegt.
Aha. Ik probeer het nog even met een hypothetisch voorbeeld samen te vatten (kijken of ik het nu goed begrijp). Misschien raak ik een beetje in de war door het woord salderen en dat de digitale meter "intern saldeert".

Stel: ik heb per fase 200w teruglevering staan in de app (totaal dus 600w). En op fase 1 heb ik een apparaat draaien die 600w van het net af haalt. Dan zie ik in de app staan:

Fase 1: 400w paars (oftewel dit wordt afgenomen)
Fase 2: 200w groen (teruglevering)
Fase 3: 200w groen (teruglevering)

Uiteindelijk berekent de digitale meter wat er in totaal in en uit gaat en kom ik op 0 uit? Stel de saldering subsidie die is per direct er af gegaan, dan neem ik nog steeds 0w van het net vanuit de energieleverancier gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
MitchellHearth schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Aha. Ik probeer het nog even met een hypothetisch voorbeeld samen te vatten (kijken of ik het nu goed begrijp). Misschien raak ik een beetje in de war door het woord salderen en dat de digitale meter "intern saldeert".

Stel: ik heb per fase 200w teruglevering staan in de app (totaal dus 600w). En op fase 1 heb ik een apparaat draaien die 600w van het net af haalt. Dan zie ik in de app staan:

Fase 1: 400w paars (oftewel dit wordt afgenomen)
Fase 2: 200w groen (teruglevering)
Fase 3: 200w groen (teruglevering)

Uiteindelijk berekent de digitale meter wat er in totaal in en uit gaat en kom ik op 0 uit? Stel de saldering subsidie die is per direct er af gegaan, dan neem ik nog steeds 0w van het net vanuit de energieleverancier gezien?
Yep, je begrijpt het goed. Zo werkt het inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:40
Samplex schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:37:
Weet iemand hoe ik de voltage te zien krijg in homeassistant via de homewizard p1 api?
https://community.home-as...nd-water-meter/227441/431

Credits naar @MitchVL

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 23:27
Bedankt DCSBL alleen waar en hoe voeg je dit dan toe in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:47:
@Kevjan volgens mij is dit eerder in dit topic al aangekaart en als ik het me goed herinner worden in landscape meer data punten gebruikt (omdat de as langer is..), hierdoor wordt er minder 'gemiddeld' en kan je dus hogere pieken krijgen
Affermitive :)

Dus de 2200 Wh in portrait is dus over bijvoorbeeld 1 minuut. In landscape heb je (bijvoorbeeld) ieder punt 30 seconde, dus dan is het gemiddelde hoger als je verbruik korter was van 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn er plannen voor een nieuwe versie van de Wi-Fi P1 Meter?

@BlakHawk

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Tom86 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:57:
[Afbeelding] Ja ik heb gewoon wifi maar de kwh meters doen beide niets
Lijkt erop dat ze verkeerd aangesloten zitten, er moet een - teken voor staan en niet oplopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Toby-Wan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:47:
Dat zou de reden inderdaad kunnen zijn ja, volgens mij had ik het zelf al eens aangekaart. Vind het wel erg irritant. In de screenshots die ik stuurde is in de ene grafiek de laatste piek een hoge, en in de andere niet. Klopt mijns inziens gewoon niet, de hele tendens/verloop van beide grafieken is totaal verschillend. Waar je in de ene grafiek een hoge piek hebt om een bepaalde tijd is in de andere om die tijd juist een lagere piek. Misschien is het te verklaren met het aantal datapunten, maar mijn hoofd kan slecht overweg met zo’n totaal andere grafiek/tendens als ik mijn telefoon draai 😬🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Ik heb nu een Energy+ abonnement genomen om het verbruik ook te kunnen downloaden in csv bestanden, maar kan dat ook gewoon op een Windows PC? Ik zie de opties in de app op iOS, maar dat vind ik niet erg handig. Via https://hwenergy.app/ zie ik nergens een optie, maar die pagina is volgens mij ook nog steeds in Beta.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 13:16
Ik kan die optie daar (ook) niet vinden.
Eventuele omweg is downloaden op je telefoon en het bestand dan mailen aan jezelf. Het is een omweg, maar werkt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:01:
Zijn er plannen voor een nieuwe versie van de Wi-Fi P1 Meter?

@BlakHawk
Die is niet meer, ik ga binnenkort de startpost onder handen nemen..
Maar verwacht het niet, ding werkt prima en volgens mij zijn er geen beperkingen. Wat mis je? Waarrom denk je dit?

Of is hte puur dat je er 1 wilt kopen en wilt voorkomen dat volgende week een neiuwe uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Gorac schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:28:
Ik kan die optie daar (ook) niet vinden.
Eventuele omweg is downloaden op je telefoon en het bestand dan mailen aan jezelf. Het is een omweg, maar werkt wel.
Ja, die omweg had ik ook al bedacht, maar vindt dat wel erg omslachtig. Eigenlijk vreemd dat zo’n Energy+ functie alleen in de apps werkt. Juist een PC is geschikt om met dit soort csv bestanden aan het werk te gaan in bijvoorbeeld Excel of een zelfbouw applicatie.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:12
PatrickC schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Ja, die omweg had ik ook al bedacht, maar vindt dat wel erg omslachtig. Eigenlijk vreemd dat zo’n Energy+ functie alleen in de apps werkt. Juist een PC is geschikt om met dit soort csv bestanden aan het werk te gaan in bijvoorbeeld Excel of een zelfbouw applicatie.
Als je OneDrive of Google drive hebt kun je de CSV bestanden gewoon delen in de Cloud en dan onder Windows gewoon gebruiken.

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
IJsbeer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:25:
[...]

Maar verwacht het niet, ding werkt prima en volgens mij zijn er geen beperkingen. Wat mis je? Waarrom denk je dit?

Of is hte puur dat je er 1 wilt kopen en wilt voorkomen dat volgende week een neiuwe uitkomt?
Wellucht een idee om het topic te verbreden naar alle HomeWizard producten? Je ziet regelmatig allerlei extra vragen in dit topic over de water- en kWh-meters en de sockets. Houdt het lekker overzichtelijk binnen GoT.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 09:41
Nu las ik hier laatst dat iemand de NU weergave op zijn/haar ᴡᴀᴛᴄʜ werkend heeft. Nog meer mensen?
Want zelfs na herinstalleren blijft deze bij mij gewoon op 0 staan…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:47
Serena schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:02:
Nu las ik hier laatst dat iemand de NU weergave op zijn/haar ᴡᴀᴛᴄʜ werkend heeft. Nog meer mensen?
Want zelfs na herinstalleren blijft deze bij mij gewoon op 0 staan…
Helaas heeft apple alle live streaming methodes uitgezet vanaf OS9 op apple watch. Als het nu nog wel werkt, heb je waarschijnlijk geen OS9. er wordt nu gekeken naar een andere oplossing om het weer werkend te krijgen, echter zal deze waarschijnlijk niets meer zo ''live'' zijn als voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Ross11 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Als je OneDrive of Google drive hebt kun je de CSV bestanden gewoon delen in de Cloud en dan onder Windows gewoon gebruiken.
Is ook een workaround ja.

@HomeWizard_NL Is het mogelijk om het downloaden van de csv bestanden ook via het web mogelijk te maken als je een Energy+ abonnement hebt? Wat is trouwens de status van de webpagina? Deze is nog steeds in Beta volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 09:41
HomeWizard_NL schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Helaas heeft apple alle live streaming methodes uitgezet vanaf OS9 op apple watch. Als het nu nog wel werkt, heb je waarschijnlijk geen OS9. er wordt nu gekeken naar een andere oplossing om het weer werkend te krijgen, echter zal deze waarschijnlijk niets meer zo ''live'' zijn als voorheen.
Zet dat dan ook in de omschrijving van de app. Dat verschaft duidelijkheid.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:54

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kroontje03 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:11:
Ik zou graag wat advies willen voor het aansluiten van de HomeWizard kWh meter.
Mijn warmtepomp zit aangesloten op 2 losse groepen, deze zou ik graag met 1 kWh meter willen uitlezen, zodat ik het totaal verbruik kan meten.

Mijn vraag is of dit überhaupt kan en zo ja, of ik dan genoeg heb aan de 1-fase kWh meter.
Als ik het forum doorlees heb ik het idee dat dit kan maar zie geen concreet voorbeeld, hoe de draden aan te sluiten, wanneer het 2 groepen betreft.

Het gaat om groep(en) 11 in onderstaande foto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze aansluiting is niet geoorloofd in je meterkast. Er is namelijk een fase (de grijze draad) aangesloten op de nul-leider van je kookgroep. Deze nul-leider heeft geen beschermkring, dus als je warmtepomp meer dan 16A van die fase gaat afnemen, of die fase word kortgesloten, dan zal de kookgroep niet uitschakelen. En dan zou je een overbelasting op je meterkast kunnen krijgen.
Mogelijk heeft je installateur niet voldoende plek gehad om een 3P+N automaat te plaatsen, maar deze creatieve oplossing leidt wel tot afkeur. En in geval van brand kan het zelfs tot afwijzing van de schadeclaim bij je verzekeraar leiden.
Je zonnepanelen zijn blijkbaar correct op een 300mA AFM416G aardlekAUTOMAAT aangesloten, die heeft naast aardlek functie ook een beschermkring functie, dus na die automaat hoeft er geen zekeringautomaat meer achter (of voor).
Ik kan echter op de foto niet goed zien hoe alles is aangesloten, en waar de geleiders allemaal heen lopen, maar een fase aansluiten op de nul-leider van een kookgroep mag niet.

[ Voor 12% gewijzigd door DaRealRenzel op 31-10-2022 14:39 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:48
Ik dacht even het sluipgebruik te beperken door routers en switch uit te schakelen. Deze zitten op een slimme plug die het aan het einde van de avond uitzet, echter registreert de homewizard p1 meter dan niet meer het verbruik….. Dat valt wel een beetje tegen eerlijk gezegd, moet ik mogelijk toch weer terug naar mijn PI p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Geen idee hoe je dit aangesloten hebt, met alleen maar blauwe (= NUL) geleiders aan de onderzijde, en niets aan de bovenzijde.
De HomeWIzard kWh meters moet je IN de stroomkring aansluiten, dus vanaf je automaat zowel de fase als de nul naar de kwh meter, en vanaf de kwh meter naar de belasting.

Kijk anders nog eens naar de handleiding en aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
DaRealRenzel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Geen idee hoe je dit aangesloten hebt, met alleen maar blauwe (= NUL) geleiders aan de onderzijde, en niets aan de bovenzijde.
De HomeWIzard kWh meters moet je IN de stroomkring aansluiten, dus vanaf je automaat zowel de fase als de nul naar de kwh meter, en vanaf de kwh meter naar de belasting.

Kijk anders nog eens naar de handleiding en aansluitschema.
dit leek waarschijnlijk zo op de foto, probleem is gevonden beide meters overleden binnen 4 dagen nieuwe zijn onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
Tom86 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:07:
[...]
dit leek waarschijnlijk zo op de foto, probleem is gevonden beide meters overleden binnen 4 dagen nieuwe zijn onderweg
En wat was het probleem dan dat ze zelfs zijn overleden?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kbuntu schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:10:
Ik dacht even het sluipgebruik te beperken door routers en switch uit te schakelen. Deze zitten op een slimme plug die het aan het einde van de avond uitzet, echter registreert de homewizard p1 meter dan niet meer het verbruik….. Dat valt wel een beetje tegen eerlijk gezegd, moet ik mogelijk toch weer terug naar mijn PI p1 meter.
Wat had je verwacht van een WiFI verbonden meter ;)
En is het verbruik van je rPi oplossing veel zuiniger dan je wifi router? Als je de rPi extern laat loggen heb je ook internet nodig.

Domotica gebruikt gewoon stroom. Als je wil kan je je modem op een UPS zetten dat via een klein zonnepaneeltje gevoed wordt, maar dan breng je wel heel veel complexiteit toe, als is het natuurlijk leuk om te doen ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kbuntu schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:10:
Je P1 meter neemt zijn energie (toch als het een 5.0 DM is) voor de meter af uit de P1 poort. Heeft dus al geen gemeten sluipverbruik.
Ik neem aan dat als je de wifi in huis uitschakelt je ook zelf niet meer actief bent noch op appjes zit te kijken?
Het leuke van de P1 meter is dat hij gewoon zijn gegevens uit de DM haalt. Is er terug wifiverbinding haalt hij de totalen terug uit de meter. Je ziet dan terug wat er de afgelopen periode in totaal werd verbruikt. Niet per deelperiode maar je kan niet alles hebben. :+
Het verbruik van een wifisignaal is nu ook weer niet van die aard dat je er veel mee gaat besparen. Het accespoint zelf verbruikt hier continue 3W of 72 Wh per etmaal. Een modem/router 15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:48
IvoB2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Je P1 meter neemt zijn energie (toch als het een 5.0 DM is) voor de meter af uit de P1 poort. Heeft dus al geen gemeten sluipverbruik.
Ik neem aan dat als je de wifi in huis uitschakelt je ook zelf niet meer actief bent noch op appjes zit te kijken?
Het leuke van de P1 meter is dat hij gewoon zijn gegevens uit de DM haalt. Is er terug wifiverbinding haalt hij de totalen terug uit de meter. Je ziet dan terug wat er de afgelopen periode in totaal werd verbruikt. Niet per deelperiode maar je kan niet alles hebben. :+
Het verbruik van een wifisignaal is nu ook weer niet van die aard dat je er veel mee gaat besparen. Het accespoint zelf verbruikt hier continue 3W of 72 Wh per etmaal. Een modem/router 15W.
De fritzbox zit al op 10 watt gemiddeld. Mijn deco zal daar ook niet veel onderzitten vermoed ik. Dan zit je voor beide toch al op meer dan 150kwh per jaar. Als je t uitzet in de nacht bespaar je 75kwh pet jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wat is een deco?
Ja je bespaart. Maar dan moet je ook geen toestellen kiezen die op wifi werken en die je op afstand wenst uit te lezen.
En nachten verschillen blijkbaar van huisgezin tot huisgezin. Hier duurt de niet actieve periode in de woning geen 12 uur maar een vijftal uur. :De besparing zou dus al een stuk minder zijn. +

[ Voor 120% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Leuk topic, sinds kort ook gebruiker. Dit als mogelijke vervanging, ik gebruik op dit moment ook nog Beeclear en Youless.
SMA omvormer en Enphase, veel CSV's inlezen.

Een van de redenen als wat reductie te doen, via 1 systeem. Nu zal met name op de zonnepanelen, die ik nu per 5 minuten uitlees dit wel wat minder zijn - maar ik heb besloten dat dit geen ramp is.
Homewizard per 15 minuten, is ook meer dan prima, voor zover de inleiding.

Ik ben nu al kijken naar de Homewizard export. Dit geeft: tijd / datum, en export - import dal en hoog.

De vraag.
Als ik kWh meters installeer.
Welke export data komt er dan bij, geeft elke kWh meter dan extra data, of is alles verdisconteerd?

Ik ben al aan het zoeken, heb dit topic nog niet volledig gelezen, en wellicht nog niet het juiste zoekargument met Google gegeven ;)

Als iemand een printscreen kan maken van een export regel, de kolommen zou dat super zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
DaRealRenzel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Deze aansluiting is niet geoorloofd in je meterkast. Er is namelijk een fase (de grijze draad) aangesloten op de nul-leider van je kookgroep. Deze nul-leider heeft geen beschermkring, dus als je warmtepomp meer dan 16A van die fase gaat afnemen, of die fase word kortgesloten, dan zal de kookgroep niet uitschakelen. En dan zou je een overbelasting op je meterkast kunnen krijgen.
Mogelijk heeft je installateur niet voldoende plek gehad om een 3P+N automaat te plaatsen, maar deze creatieve oplossing leidt wel tot afkeur. En in geval van brand kan het zelfs tot afwijzing van de schadeclaim bij je verzekeraar leiden.
Je zonnepanelen zijn blijkbaar correct op een 300mA AFM416G aardlekAUTOMAAT aangesloten, die heeft naast aardlek functie ook een beschermkring functie, dus na die automaat hoeft er geen zekeringautomaat meer achter (of voor).
Ik kan echter op de foto niet goed zien hoe alles is aangesloten, en waar de geleiders allemaal heen lopen, maar een fase aansluiten op de nul-leider van een kookgroep mag niet.
Zoals ik het zie is ervoor de nul een grijze draad gebruikt. Dit is ook niet heel erg handig gekozen. De automaten zijn busboard automaten.
Aansluitingen op een rail en daar klik je de automaat zo op.
Alleen grijs gebruiken voor blauw is niet slim.

De warmtepomp kan ook voorzien zijn van 2 gescheiden 230V voerende delen. Als 1 deel van de pomp sluiting maakt staat dit volledig los van de andere groep. En kan het andere deel gewoon onder spanning blijven zonder problemen.
Dat heb ik hier ergens eerder op Tweakers gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:54
Mesh wifi-systeem

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Skynett schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

En wat was het probleem dan dat ze zelfs zijn overleden?
Zeer waarschijnlijk een te hoge netspanning geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Zo net een mailtje ontvangen dat mijn Energy sockets onderweg zijn ! zie ze op de site nog niet als beschikbaar maar mocht je ze besteld hebben (pre-order) dan is de kans dat ze eraan komen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:26
LightStar schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:07:
Zo net een mailtje ontvangen dat mijn Energy sockets onderweg zijn ! zie ze op de site nog niet als beschikbaar maar mocht je ze besteld hebben (pre-order) dan is de kans dat ze eraan komen !
Wanneer heb je ze besteld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
11 oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
Ik ook op 11 oktober toevallig, maar hier nog geen bericht gehad verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

mike123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Zoals ik het zie is ervoor de nul een grijze draad gebruikt. Dit is ook niet heel erg handig gekozen. De automaten zijn busboard automaten.
Aansluitingen op een rail en daar klik je de automaat zo op.
Alleen grijs gebruiken voor blauw is niet slim.

De warmtepomp kan ook voorzien zijn van 2 gescheiden 230V voerende delen. Als 1 deel van de pomp sluiting maakt staat dit volledig los van de andere groep. En kan het andere deel gewoon onder spanning blijven zonder problemen.
Dat heb ik hier ergens eerder op Tweakers gelezen.
Als de WP middels 2x 220V is aangesloten, dan moet dat formeel via twee separate 3x2,5 kabels, of indien er installatiedraad gebruikt wordt, middels 2 aders bruin en 2 aders blauw. Die mogen dna wel door dezelfde installatiebuis.
Het gebruik van 5x2,5 kabel leidt tot verwarring. Eventueel mag de installateur in dit geval de grijze ader inpakken in blauw isolatietape, aan beide zijden, zodat het voor een andere installateur niet verwarrend is dat de grijze ader ineens als nul gebruikt wordt.
NEN 1010 is er niet voor niets ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:48
blue eyes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:46:
Leuk topic, sinds kort ook gebruiker. Dit als mogelijke vervanging, ik gebruik op dit moment ook nog Beeclear en Youless.
SMA omvormer en Enphase, veel CSV's inlezen.

Een van de redenen als wat reductie te doen, via 1 systeem. Nu zal met name op de zonnepanelen, die ik nu per 5 minuten uitlees dit wel wat minder zijn - maar ik heb besloten dat dit geen ramp is.
Homewizard per 15 minuten, is ook meer dan prima, voor zover de inleiding.

Ik ben nu al kijken naar de Homewizard export. Dit geeft: tijd / datum, en export - import dal en hoog.

De vraag.
Als ik kWh meters installeer.
Welke export data komt er dan bij, geeft elke kWh meter dan extra data, of is alles verdisconteerd?

Ik ben al aan het zoeken, heb dit topic nog niet volledig gelezen, en wellicht nog niet het juiste zoekargument met Google gegeven ;)

Als iemand een printscreen kan maken van een export regel, de kolommen zou dat super zijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ip5Yb3ohd1lplyfbCWhNt11EWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSuXzTGUPDWweH4MYrPLhzHv.jpg?f=fotoalbum_large

Zo iets ?

Ik heb 2 kwh meters geinstalleerd samen met de P1 meter. Het verdisconteerde eigen verbruik en opbrengst van de panelen is te zien. Een ook elke kwh meter ( zonnepaneel groep ) is te monitoren

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchgixxer op 01-11-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:28
Zojuist de HW P1 meter en Watermeter ontvangen. Helaas past de meegeleverde adapter niet op mijn Elster 2020 watermeter. Iemand een idee voor een oplossing?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Laatst online: 03-06 20:37
Hoe zijn jullie ervaringen met ontvangst van deze meter?
We wonen in een nieuwbouw appartement op het 2e verdiep en de meterkast is in de kelder.

Dus 3 lagen gewapend beton te overbruggen.
Onze gsm’s hebben alvast geen WiFi signaal meer in de kelder.
Dus vrees er een beetje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:23
AriGold schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:21:

Dus 3 lagen gewapend beton te overbruggen.
Onze gsm’s hebben alvast geen WiFi signaal meer in de kelder.
Dus vrees er een beetje voor?
oeps, iets te snel gelezen. Je WiFi signaal zal idd we tot de meterkast moeten komen. Anders zal die module ook last krijgen van geen of slechte WiFi

[ Voor 33% gewijzigd door Sleutie op 01-11-2022 19:30 . Reden: Te snel gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Sleutie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:27:
[...]

Dan zul je je WiFi netwerk moeten aanpassen/uitbreiden. Ben je al bekend met een WiFi mesh systeem? Dat zou ik adviseren. Hier met een mesh systeem met 3 punten heel het huis supergoed bereik op alle verdiepingen en ook tot achter in de tuin.
Hier vreesde ik al voor.

Uitbreiden zal niet gaan. Heb al wireless modem en 2 access points in ons appartement.
Op de andere verdiepingen kan ik er uiteraard geen plaatsen.

Zal eens kijken of ik geen ethernetkabel kan plaatseb. Of powerline adapter of iets dergelijks…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
Sleutie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:27:
[...]

Dan zul je je WiFi netwerk moeten aanpassen/uitbreiden. Ben je al bekend met een WiFi mesh systeem? Dat zou ik adviseren. Hier met een mesh systeem met 3 punten heel het huis supergoed bereik op alle verdiepingen en ook tot achter in de tuin.
Hier ook die ervaring. Desondanks heeft de watermeter 42% WIi-Fi. Afstand van meterkast tot Wi-Fi (meterkast tot woonkamer) ongeveer 18 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
GoEV6 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:31:
[...]

Hier ook die ervaring. Desondanks heeft de watermeter 42% WIi-Fi. Afstand van meterkast tot Wi-Fi (meterkast tot woonkamer) ongeveer 18 meter.
Ja, maar ik ga er van uit dat dit de horizontale afstand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
AriGold schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:33:
[...]

Ja, maar ik ga er van uit dat dit de horizontale afstand is?
Klopt. Dus door 3 lagen beton gaat denk ik niet zomaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
franssie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:30:
Wat had je verwacht van een WiFI verbonden meter ;)
Data bufferen en verzenden als het weer kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
IJsbeer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:25:
Wat bedoel je met "Die is niet meer"? Is ie end-of-life?

Ik zag iets over een micro-USB power adapter, die niet nodig is in veel gevallen, maar dacht dat er misschien een USB-C versie zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:44:
[...]

Data bufferen en verzenden als het weer kan?
Die discussie is hier ook meerdere malen gevoerd. Zou wel een optie zijn natuurlijk maar voegt wel kosten toe voor een usecase die er nauwelijks tot niet is (op de storingen van de servers na, toen speelde de discussie namelijk).
Je kan namelijk prima de volgende dag je meterstanden bekijken en dan mis je een piek soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Dutchgixxer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:12:
[...]

[Afbeelding]

Zo iets ?

Ik heb 2 kwh meters geinstalleerd samen met de P1 meter. Het verdisconteerde eigen verbruik en opbrengst van de panelen is te zien. Een ook elke kwh meter ( zonnepaneel groep ) is te monitoren
Thx!
Dit is al top, maar bovenal zoek ik de inhoud van de export naar een CSV file. Wat staat daar in? Worden ook de kWh meters apart benoemd? Of alleen de saldi, of?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:46:
[...]

Wat bedoel je met "Die is niet meer"? Is ie end-of-life?

[...]

Ik zag iets over een micro-USB power adapter, die niet nodig is in veel gevallen, maar dacht dat er misschien een USB-C versie zou komen.
De topicastarter is niet meer..

Maar denk niet dat er een nieuwe versie komt. Ja, USB C zou een optie zijn natuurlijk, maar dat is nogal een kostenpost ivm certificering en weinig meerwaarde verder. Gezien er verder weinig klachten zijn, heb ik net het idee dat er een tweede hardware iteratie aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
“Is niet meer”, of is HIER niet meer..? Ik hoop toch het laatste… 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
DaRealRenzel schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:16:
[...]

Als de WP middels 2x 220V is aangesloten, dan moet dat formeel via twee separate 3x2,5 kabels, of indien er installatiedraad gebruikt wordt, middels 2 aders bruin en 2 aders blauw. Die mogen dna wel door dezelfde installatiebuis.
Het gebruik van 5x2,5 kabel leidt tot verwarring. Eventueel mag de installateur in dit geval de grijze ader inpakken in blauw isolatietape, aan beide zijden, zodat het voor een andere installateur niet verwarrend is dat de grijze ader ineens als nul gebruikt wordt.
NEN 1010 is er niet voor niets ;-)
Klopt helemaal. Ik zeg ook niet dat het goed is.
Ik gaf alleeen aan dat het busboard automaten zijn.
En dat met die kleuren is zeker niet handig gedaan.
Maar de kans is groot dat ze het wel zo gedaan hebben, ik ben er niet bij geweest.
Maar er word zeker veel geknutseld, ook door "experts".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

aGraPusher schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:55:
Zojuist de HW P1 meter en Watermeter ontvangen. Helaas past de meegeleverde adapter niet op mijn Elster 2020 watermeter. Iemand een idee voor een oplossing?
Op mijn Diehl paste het ding ook niet. De adapter met tie wraps vast gezet, zolang de meter maar mooi dat ene draaiende wieltje kan "zien" .
Werkt prima.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:28
Xanax959 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:20:
[...]

Op mijn Diehl paste het ding ook niet. De adapter met tie wraps vast gezet, zolang de meter maar mooi dat ene draaiende wieltje kan "zien" .
Werkt prima.
Hier ook vast gezet met een tie wrap.. helaas meet de watermeter niks. Ik zie ook niet zo'n metaaltje zitten op het rode wieltje dus wellicht is mijn meter helemaal niet compatibel.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Pagina: 1 ... 65 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic