Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 21:43
Hi allen,
Ik heb een P1 besteld en zit er aan te denken om ook een Wi-Fi kWh meter 3-fase MID aan te schaffen.
Maar ik begrijp nog niet goed hoe dit mij gaat helpen als ik zowel zonnepanelen en een warmte pomp heb.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Uiteindelijk wil ik het liefst weten wat er per stopcontact wordt gebruikt dus hiervoor zal ik stekkers moeten aanschaffen. Voor apparatuur dat wordt aangesloten zonder stekker (airco's / warmtepomp) zal ik iets moeten doen in de meterkast of er tussen in zetten (1 fase of 3 fase gelang het apparaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Skynett schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Heeft de elektricien die de energiemeter kwam plaatsen niet tegen je gezegd dat je er nu een groepenschakelaar aan het uithalen bent? Een energiemeter is geen veiligheidsvoorziening en een groepenschakelaar natuurlijk wel. Dat is wel iets wat je met de huiseigenaar dient te bespreken lijkt me. Zo op afstand via het forum komt het over als een wat merkwaardige gang van zaken.
Het is mijn eigen huis. Ik heb er zelf echter niet voldoende ervaring mee om eraan te zitten, dus hoewel ik het allemaal heel interessant vind blijf ik er zelf met de vingers vanaf en laat ik het aan de elektricien over. Er komt nog een helemaal nieuwe meterkast zodat ik wel genoeg ruimte heb om de kWh meter én de schakelaar samen te plaatsen, dat duurt helaas nog even.

In de tussentijd hoop ik nog antwoord op de vragen te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik vind het dapper -om niet te zeggen gevaarlijk- om een groepenschakelaar te vervangen voor een kWh-meter. Inzicht is één. Veiligheid zou voorop moeten staan.

Maar heeft de elektricien dat inderdaad gedaan, of is het een interpretatie van onze kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Sadhu schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:33:
Hi allen,
Ik heb een P1 besteld en zit er aan te denken om ook een Wi-Fi kWh meter 3-fase MID aan te schaffen.
Maar ik begrijp nog niet goed hoe dit mij gaat helpen als ik zowel zonnepanelen en een warmte pomp heb.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Uiteindelijk wil ik het liefst weten wat er per stopcontact wordt gebruikt dus hiervoor zal ik stekkers moeten aanschaffen. Voor apparatuur dat wordt aangesloten zonder stekker (airco's / warmtepomp) zal ik iets moeten doen in de meterkast of er tussen in zetten (1 fase of 3 fase gelang het apparaat).
Wat bedoel je, dat het jou gaat helpen? Waarmee wil je geholpen worden? En wat wil je uitgelegd krijgen? Hoe je die kWh-meter moet installeren, of hoe het werkt in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:01:
Ik vind het dapper -om niet te zeggen gevaarlijk- om een groepenschakelaar te vervangen voor een kWh-meter. Inzicht is één. Veiligheid zou voorop moeten staan.

Maar heeft de elektricien dat inderdaad gedaan, of is het een interpretatie van onze kant?
Dat heeft de elektricien inderdaad gedaan. Ik heb gevraagd om de kWh meter te installeren en hij heeft de groepenschakelaar vervangen voor de kWh meter. Ik heb natuurlijk nog wel een hoofdschakelaar waarmee alles wordt afgesloten, inclusief de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Blockchain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dat heeft de elektricien inderdaad gedaan. Ik heb gevraagd om de kWh meter te installeren en hij heeft de groepenschakelaar vervangen voor de kWh meter. Ik heb natuurlijk nog wel een hoofdschakelaar waarmee alles wordt afgesloten, inclusief de panelen.
Maar dat is niet goed..., de kWh meter dient tussen de Aarlek en de zonnepanelen te komen (zelf hem ik hem tussen de Solaredge en de werkschakkelaar zitten (in een eigen kastje).. zoals het bij jou nu aangesloten is is niet correct (en niet veilig..)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
LightStar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Maar dat is niet goed..., de kWh meter dient tussen de Aarlek en de zonnepanelen te komen (zelf hem ik hem tussen de Solaredge en de werkschakkelaar zitten (in een eigen kastje).. zoals het bij jou nu aangesloten is is niet correct (en niet veilig..)..
Ik zal het aan de elektricien doorgeven, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Wat bedoel je, dat het jou gaat helpen? Waarmee wil je geholpen worden? En wat wil je uitgelegd krijgen? Hoe je die kWh-meter moet installeren, of hoe het werkt in de app?
Fairpoint.

Wat ik wil is eigenlijk verschillende zaken met het doel om het stroom gebruik in huis zo efficient mogelijk te maken.

Ik heb een SMA omvormer (zonnepanelen) waarvan ik graag de opbrengst will volgen.
Ik heb/krijg een Daikin lucht/water hybride warmte pomp waarvan ik graag het gebruik wil monitoren.
Ik wil graag het gebruik van losse apparatuur monitoren (met stekker), en daar waar mogelijk echt uit zetten en niet op slaat stand.
En ik wil graag het gebruik van mijn michibutsi airco's monitoren.

Het liefst doe ik dit in 1 applicatie / app. Hieraan denk ik dat om home assistent te gebruiken.

Een deel vraag is dus of die 3 fase kwh meter mij hiermee gaat helpen, en dan eigenlijk meer de vraag, hoe hij hierbij gaat helpen. Hoe krijg ik het verschil tussen zonnepanelen, warmtepomp en andere zaken in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wanneer je dat alles in één(HW) app wil en niet zelf aan de slag wil gaan zal je voor iedere afzonderlijke kring een kWh meter in je automatenkast moeten installeren (of een kast bijplaatsen als er geen plaats meer is) en op iedere verbruiker aangesloten op een stopcontact een afzonderlijke socket.
Zal in totaal wel redelijk duur worden met wat je ermee gaat besparen.

Je kan ook met één socket iedere verbruiker (die op een stopcontact zit) een tijdje meten - idem met één kWh meter in je kast door aan en afschakelen van verbruikers - en wanneer je die verbruiken kent de niet noodzakelijke verbruikers (met een sluipverbruik) daarna gewoon met een aan/uit knop aan- en afschakelen. Het laatste desnoods gegroepeerd met een stekkerblok met één knop.
De laatste optie is goedkoper maar vraagt meer tijd en eigen rekenwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Sadhu schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Fairpoint.

Wat ik wil is eigenlijk verschillende zaken met het doel om het stroom gebruik in huis zo efficient mogelijk te maken.

Ik heb een SMA omvormer (zonnepanelen) waarvan ik graag de opbrengst will volgen.
Ik heb/krijg een Daikin lucht/water hybride warmte pomp waarvan ik graag het gebruik wil monitoren.
Ik wil graag het gebruik van losse apparatuur monitoren (met stekker), en daar waar mogelijk echt uit zetten en niet op slaat stand.
En ik wil graag het gebruik van mijn michibutsi airco's monitoren.

Het liefst doe ik dit in 1 applicatie / app. Hieraan denk ik dat om home assistent te gebruiken.

Een deel vraag is dus of die 3 fase kwh meter mij hiermee gaat helpen, en dan eigenlijk meer de vraag, hoe hij hierbij gaat helpen. Hoe krijg ik het verschil tussen zonnepanelen, warmtepomp en andere zaken in beeld?
Ik ga hier even uit van de oplossingen van HomeWizard. Voor de zonnepanelen heb je een kWh-meter nodig, afgestemd op het aantal fasen waar de omvormer op is aangesloten. Datzelfde geldt voor de warmtepomp. Alles waar geen stekker op zit, zoals misschien ook die airco's, hebben een eigen kWh-meter nodig. Alles waar wel een stekker op zit, kun je ondervangen met een Energy Socket.

In de app van HomeWizard komt vervolgens alles samen. kWh-meters en Sockets krijgen allemaal hun eigen grafiekje. Het totaal kun je zien in de grafiek die de P1-meter genereert.

Aan jou dan de schone taak om daar iets van een besparing te realiseren. Dat doet de app niet voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Er valt me overigens iets op in de Nu-weergave: voorheen was verbruik of teruglevering te zien als een vloeiende, golvende grafiek, omdat, als ik me niet vergis, de waarden per seconde werden ververst. Ik meen nu dat de waarden om de 40 seconden worden ververst, wat een veel blokkeriger weergave tot gevolg heeft. Het zal niks uitmaken voor de tellingen, want de meter geeft de juiste waarden door, maar als dit is gedaan om wat meer stabiliteit in app en serverpark te bewerkstelligen, is het wel een achteruitgang.

@HomeWizard_NL kunnen jullie dat misschien toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:32:
Er valt me overigens iets op in de Nu-weergave: voorheen was verbruik of teruglevering te zien als een vloeiende, golvende grafiek, omdat, als ik me niet vergis, de waarden per seconde werden ververst. Ik meen nu dat de waarden om de 40 seconden worden ververst, wat een veel blokkeriger weergave tot gevolg heeft. Het zal niks uitmaken voor de tellingen, want de meter geeft de juiste waarden door, maar als dit is gedaan om wat meer stabiliteit in app en serverpark te bewerkstelligen, is het wel een achteruitgang.

Bij mij loopt die gewoon vloeiend. Heb je dat ook in de browser app? https://hwenergy.app/overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zie inzake grafiek geen verschil tussen de Android app (L) en de windows brower (R)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHDNu1cfxVjrJ6QKDy_qnJfmrls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpqTdGaeftGqn0sq2f3XEsdd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
TomBraamhaar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Bij mij loopt die gewoon vloeiend. Heb je dat ook in de browser app? https://hwenergy.app/overview
Die gebruik ik nooit - en dat wil ik ook niet ;). Kun je eens een screenshot van jouw app plaatsen? Het ziet er bij mij zo uit als bij @IvoB2 - blokkerig. Het is nu zo bewolkt dat dat best eens zo stabiel kan zijn, maar in mijn beleving hoort dat toch echt meer te "golven". Ook opvallend dat het precies elke 40 seconden verspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:34
Hier ook een meer blokken beeld met aanpassing om de 40 sec. Dat was tot voor kort veel meer ups en downs met 1 a 2 sec refresh.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oO9wxG8jthHUn1IhbXADvDyzO08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbaFoS01ROCFaeohkG2fBQiy.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:19:
Wanneer je dat alles in één(HW) app wil en niet zelf aan de slag wil gaan zal je voor iedere afzonderlijke kring een kWh meter in je automatenkast moeten installeren (of een kast bijplaatsen als er geen plaats meer is) en op iedere verbruiker aangesloten op een stopcontact een afzonderlijke socket.
Zal in totaal wel redelijk duur worden met wat je ermee gaat besparen.

Je kan ook met één socket iedere verbruiker (die op een stopcontact zit) een tijdje meten - idem met één kWh meter in je kast door aan en afschakelen van verbruikers - en wanneer je die verbruiken kent de niet noodzakelijke verbruikers (met een sluipverbruik) daarna gewoon met een aan/uit knop aan- en afschakelen. Het laatste desnoods gegroepeerd met een stekkerblok met één knop.
De laatste optie is goedkoper maar vraagt meer tijd en eigen rekenwerk.
Het laaste wil ik ook doen, dus de stekker optie om te kijken wat de hoofd sluip verbruikers zijn. Hierbij zal ik ik op sommige apparaten een stekker laten zitten met een timer of een schakelaar.

Maar de combinatie van zonnepanelen, warmtepomp, airco's en totaal verbruik (en volgend jaar een laadpaal) zou ik graag in 1 app zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 11:45
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Die gebruik ik nooit - en dat wil ik ook niet ;). Kun je eens een screenshot van jouw app plaatsen? Het ziet er bij mij zo uit als bij @IvoB2 - blokkerig. Het is nu zo bewolkt dat dat best eens zo stabiel kan zijn, maar in mijn beleving hoort dat toch echt meer te "golven". Ook opvallend dat het precies elke 40 seconden verspringt.
marcovandam schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:21:
Hier ook een meer blokken beeld met aanpassing om de 40 sec. Dat was tot voor kort veel meer ups en downs met 1 a 2 sec refresh.[Afbeelding]
Idem. Vermoedelijk op alle users van toepassing.

(even een elektrisch kacheltje aangezet voor screenshot, en ook interval van ~40sec te zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzyIGGa8nhEU_FLbauOSbbH7WdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDMzsrcLlObp6RIGXduTuAhp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door stimmits op 24-10-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Hier worden wolken met volle zon afgewisseld (injectie verspringt bv voortdurend. tussen 700 en 3000 W).
Idd in blokken. Goed opgemerkt. (y)
En de NU weergave volgt idd de real time situatie niet meer. Wanneer er een wolk voor de zon komt duurt het tientallen seconden voor de grafiek in de app dan terug verspringt en loopt deze achter op de grafieken van mijn ET112 meting.
Misschien krijgen betalende abo's de grafieken wel met minder schokken te zien?

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:10:
Ik zie inzake grafiek geen verschil tussen de Android app (L) en de windows brower (R)

[Afbeelding]
Ah dat bedoel je... vreemd idd. Wanneer ik thuis ben eens proberen met de water koker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JF91
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-07-2024
hier geen blokken te zien...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWOdGCceEhpamptRH5IjswtxpBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kl6LhMNVHGWO1uJNhSs0DIud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sadhu schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Maar de combinatie van zonnepanelen, warmtepomp, airco's en totaal verbruik (en volgend jaar een laadpaal) zou ik graag in 1 app zien.
Dan zal je ze toch allemaal continue moeten meten (kWh meter voor kringen en socket voor stekkerverbruikers)
en in één app gieten.
Ik giet de resultaten van alle metingen (PV-omvormer-batterijomvormer, laadpaal EV, laadunit e-bikes, ET112, HW, weerstation, binnenluchtkwaliteitbewakers,.....) in een eigen rekenblad. Kan je ook altijd aan de gegevens, zelf vergelijkingen maken met de parameters die jij wil en de data zolang bijhouden als je wil zonder extra kosten.
Kan ook in HA.
Maar de basis is dan altijd een afzonderlijke meting voor iedere verbruiker die je continue wenst op te volgen.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2022 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Blockchain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dat heeft de elektricien inderdaad gedaan. Ik heb gevraagd om de kWh meter te installeren en hij heeft de groepenschakelaar vervangen voor de kWh meter. Ik heb natuurlijk nog wel een hoofdschakelaar waarmee alles wordt afgeslo de panelen.
Zoals je het hier schetst zijn nu dus eigenlijk je hoofdzekeringen welke achter zegel zitten je overstroom/kortsluit beveiliging voor deze groep? De bestaande beveiliging is immers weggehaald, of eigenlijk overbrugd door de sdm630. Als dat zo is zou ik dat zo gauw mogelijk laten aanpassen, als er wat fout gaat in deze groep liggen meteen je hoofd zekeringen eruit.

Indien dit daadwerkelijk zo is zou je misschien ook nog even moeten nadenken over hoe blij je met deze elektricien bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Hier worden wolken met volle zon afgewisseld (injectie verspringt bv voortdurend. tussen 700 en 3000 W).
Idd in blokken. Goed opgemerkt. (y)
En de NU weergave volgt idd de real time situatie niet meer. Wanneer er een wolk voor de zon komt duurt het tientallen seconden voor de grafiek in de app dan terug verspringt en loopt deze achter op de grafieken van mijn ET112 meting.
Misschien krijgen betalende abo's de grafieken wel met minder schokken te zien?
Ik bén een betalende abonnee, helaasch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Dan zal je ze toch allemaal continue moeten meten (kWh meter voor kringen en socket voor stekkerverbruikers)
en in één app gieten.
Ik giet de resultaten van alle metingen (PV-omvormer-batterijomvormer, laadpaal EV, laadunit e-bikes, ET112, HW, weerstation, binnenluchtkwaliteitbewakers,.....) in een eigen rekenblad. Kan je ook altijd aan de gegevens, zelf vergelijkingen maken met de parameters die jij wil en de data zolang bijhouden als je wil zonder extra kosten.
Kan ook in HA.
Maar de basis is dan altijd een afzonderlijke meting voor iedere verbruiker die je continue wenst op te volgen.
Dan zal ik de data uit de systemen moeten halen, opzich geen probleem. Ik hoop dat er ook een methode is dat de omvormer, warmtepomp etc etc op home assistence aangesloten kan worden (zonder dat ik een kwh meter nodig heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Sadhu schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:21:
En dat kán dus ook, in de HomeWizard-app. Als al je apparaten maar aangesloten zijn op een socket of kWh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wel degelijk de "Nu" tab en de betalende versie?
Hier (gewone versie zonder abo) draait het nog altijd "vierkant" :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmPJMUhNhcaMs1m7zdJMa7wH43Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsvWYtkAEdxFMAQJNaxtMQbJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online

Ennn het zal wel een glitch in de matrix zijn geweest, want de boel golft weer als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

En dat kán dus ook, in de HomeWizard-app. Als al je apparaten maar aangesloten zijn op een socket of kWh-meter.
Maar dan allemaal hun eigen kwh meter toch? (domme vraag, maar misschien zijn ze inmiddels zo slim dat ik iets niet weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 11:15
Blockchain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:46:
Ik heb nog twee vragen over de SDM630-wifi.

Klopt het dat je deze niet kunt schakelen? Ik heb een 3-fase groep vervangen voor de SDM630-wifi meter, maar om te kunnen schakelen heb ik ze dus allebei nodig?

De SDM630-wifi meter is nu verkeerd aangesloten (zonnepanelen op de uitgang in plaats van de ingang) en hij meet dus verbruik in plaats van opbrengst. Kan ik de meter straks resetten naar 0 als de installateur dit komt herstellen?
Correct deze kan niet schakelen 4x 100A schakelen wordt ook behoorlijk massaal kan ik je vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Sadhu Dat klopt. Je kunt geen twee apparaten op één kWh-meter aansluiten (tenzij er op de betreffende groep toch meer apparaten zijn aangesloten, maar dan maakt de kWh-meter geen onderscheid tussen die apparaten). Een kWh-meter meet feitelijk de groep. Niet het apparaat.

Een socket meet het apparaat. Of meerdere, als je een stekkerdoos inplugt. Maar ook dan dus geen onderscheid tussen de apparaten op de stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Ik bén een betalende abonnee, helaasch...
Blijft de vraag waarom dan bij de ene wel en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Blijft de vraag waarom dan bij de ene wel en de andere niet?
Dat kan alleen @HomeWizard_NL beantwoorden, maar misschien zitten wij op een andere server waarbij wat instellingen werden getest ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Dat is vreemd, we hebben wel een vermoeden hoe dit komt. We zullen even moeten uitzoeken of ons vermoeden klopt. Dit is in iedergeval geen bewuste aanpassing, mogelijk wel een resultaat van recente aanpassingen. Er draaien bij ons zoveel servers dat je gebruiker A niet met gebruiker B kan vergelijken kwa ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-10-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Dat kan alleen @HomeWizard_NL beantwoorden, maar misschien zitten wij op een andere server waarbij wat instellingen werden getest ofzo.
Nou, ik heb te vroeg gesproken: het blokt weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
HomeWizard_NL schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is vreemd, we hebben wel een vermoeden hoe dit komt. We zullen even moeten uitzoeken of ons vermoeden klopt. Dit is in iedergeval geen bewuste aanpassing, mogelijk wel een resultaat van recente aanpassingen.
Fijn dat jullie er even naar willen kijken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals je eerder al opgemerkt hebt, ook nier nu weer "normale" grafiekwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Lj7KLoqp6fUm_TFZX2NGfY1UAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlrYbfv8rCkPVpsZJe0VVvkl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:53:
Zoals je eerder al opgemerkt hebt, ook nier nu weer "normale" grafiekwaarden:

[Afbeelding]
Het lijkt bij mij wel af te wisselen tussen golven en blokken. Nu weer golf. Ik wacht wel even op de terugkoppeling van @HomeWizard_NL 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 11:45
stimmits schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

[...]

Idem. Vermoedelijk op alle users van toepassing.

(even een elektrisch kacheltje aangezet voor screenshot, en ook interval van ~40sec te zien)

[Afbeelding]
Hier inmiddels weer teruggekeerd naar de normale realtime update. Geen blokken meer te zien :)

[ Voor 73% gewijzigd door stimmits op 24-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
stimmits schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Hier inmiddels weer teruggekeerd naar de normale realtime update. Geen blokken meer te zien :)
Hier hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JF91
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-07-2024
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Wel degelijk de "Nu" tab en de betalende versie?
Hier (gewone versie zonder abo) draait het nog altijd "vierkant" :)
[Afbeelding]
Zeker het nu tabblad inderdaad en een betalende versie ook... heb hier geen blokken voorbij zien komen, maar kan zijn dat ik dat net gemist heb... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sadhu schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Dan zal ik de data uit de systemen moeten halen, opzich geen probleem. Ik hoop dat er ook een methode is dat de omvormer, warmtepomp etc etc op home assistence aangesloten kan worden (zonder dat ik een kwh meter nodig heb)
Dan moeten ze wel ieder een eigen kWh meter aan boord hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
JF91 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Zeker het nu tabblad inderdaad en een betalende versie ook... heb hier geen blokken voorbij zien komen, maar kan zijn dat ik dat net gemist heb... :P
Had Gramser dat hier niet opgemerkt had ik het waarschijnlijk ook niet gezien hoor. :)
Ben alleen na zijn opmerking in mijn HW-app gaan piepen om te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Dan moeten ze wel ieder een eigen kWh meter aan boord hebben.
De airco's hebben dit (tenminste in de app van de supplier, kan ik dit uitlezen), de warmte pomp moet ik naar kijken, de omvormer dient een extra module te krijgen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
mgroen81 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:18:
Mijn situatie:
Ik heb een Home Wi-Fi kWh meter en die data stuur ik naar PVOutput met onderstaande script.
Het script draait op een Odroid met HomeAssistant OS.

Ik verstuur alleen v1 en v3 data. Actuele Net Power word dan berekend door PVOutput.
"--no-hsts" weggelaten uit de geleende code. Dit stukje werkte niet mee op HASSIO.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/bin/sh
# name: pvoutput-upload.sh
# description: upload  HomeWizard Wi-Fi KwH meter energy data to PVOutput.org website
# location: /config/shell

youripaddress=""
#yourportnr=
yoursid=""
yourapikey=""
logfile="/config/shell/pvoutput.log"

# get current energy data from KwH Meter, convert kWh meter data to Wh (remove decimal point)
energydata=$(wget http://"$youripaddress"/api/v1/data -qO-)
currentpower=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "active_power_w"| cut -d: -f2)
import1=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_import_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.')
export1=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_export_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.')

# P1 Meter drops trailing decimal zero's, so add them back and after cut excess zero's if preset (cut to 7 digits)
v3="$import1"000
v3="${import1:0:6}"
v1="$export1"000
v1="${export1:0:6}"

# set date and time variables
datestamp=`date '+%Y%m%d'`
timestamp=`date '+%H:%M'`

# save output to logfile
echo date: $datestamp, time: $timestamp, export_meter: $v1, import_meter: $v3, power: $currentpower >> $logfile 2>&1

# post energy and power value to PVOutput site, save response to logfile and add linefeed
# the c1=1 flag sets energy as lifetime value, consumption and generation energy is reset to 0 at the start of the day
postdatastring="sid=$yoursid&key=$yourapikey&d=$datestamp&t=$timestamp&v1=$v1&v3=$v3&c1=1"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring -qO- >> $logfile 2>&1
echo >> $logfile 2>&1
Ik ben hier wel benieuwd naar. Wel even een vraag: Hoe execute je het script vanuit HA? ik kan hier niet veel over vinden namelijk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
edit: gestraft. Ze hebben er, voor de verandering, bij HW nu volledig even de stekker uitgetrokken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Bij mij alles weer normaal. Voor nu 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 22:38
Possible schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Ik ben hier wel benieuwd naar. Wel even een vraag: Hoe execute je het script vanuit HA? ik kan hier niet veel over vinden namelijk.
In de Config folder een mapje shell maken als die nog niet bestaat. Hierin het script plaatsen.
Het script wordt iedere 5 minuten uitgevoerd door een automatisering. Doordat het script in de shell map staat kan je hem gemakkelijk vinden.
Automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: PVOutput upload
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
action:
  - service: shell_command.my_script
    data: {}
mode: queued

[ Voor 15% gewijzigd door mgroen81 op 24-10-2022 22:12 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik dacht vandaag ook even te kijken naar het gasverbruik van zondag. Toen is toch de kachel aan geweest.
Helemaal niks verbruikt. Vanaf vrijdag morgen 3 uur tot vandaag een uur of 19:00 niks verbruikt, in de app dan. Om 19:00 heb ik de P1 gereset. Led was rood, dus geen verbinding met wifi. Meterstanden in de app stonden ook op 0. Na de reset was de led weer meteen groen.
Dus geen gas of stroom verbruikt.
Alleen de app gaf vanmiddag wel aan dat hij online was, dat is dan weer een beetje jammer. Hij was gewoon of line. De api was ook uit.
Na de reset heb ik ook weer gewoon gebruiksgegevens.
Hopelijk gebeurt dit niet te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 17:57
(jarig!)
Ik heb ook een P1 homewizard meter.

Nu heb ik de laatste tijd iets vreemds. soms lijkt het verbruik ineens helemaal te bevriezen voor enkele uren.
Hierdoor krijg ik continu dezelfde waarde te zien.
Dit is in de praktijk natuurlijk niet zo.

Iemand anders ook iets soortgelijks
Zou dit aan de P1 meter liggen? Of zou mijn Slimme meter het verkeerd doorgeven?
Of nog erger, zou de slimme meter het verkeerd registreren?
P1 meter is gewoon groen en lijkt voor de rest prima te werken.

Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N91oZIGB1IzdTRmPC0VAr8tEdyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdsEgNEF8dBnCDutgRVYuwZI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/622I3OA3fwFIXxOiHjSNdZHNoUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pwXowuX4Qrca2iwOghqd0DB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou het gooien op instabiel wifi. Ik herken dat gedrag hier absoluut niet, behalve als ik de stekker uit mijn access point trek... Dan zie ik precies dit nadat het weer werkt.

[ Voor 39% gewijzigd door IJsbeer op 25-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

HomeWizard ziet er leuk uit totdat je de privacy policy bekijkt.
https://www.homewizard.com/privacy-policy/

Ze verzamelen:
  • naam
  • email
  • adres
  • tel.nummer
  • betaalgegevens
  • energiemetingen
  • statische gegevens
  • diagnostische gegevens
  • gegevens over je smartphone (waaronder identificerende gegevens)
  • IP-adres
  • locatiegegevens
Erg storend is dat ze gewoon al je energiemetingen binnenharken. Ze hadden gemakkelijk een systeem kunnen maken dat gewoon je privacy beschermt, maar i.p.v. hebben ze alles in hun handen. Ik begrijp het wel, dergelijke gegevens zijn geld waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:13

amphora

Websites & Fotografie

Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:10:
HomeWizard ziet er leuk uit totdat je de privacy policy bekijkt.
https://www.homewizard.com/privacy-policy/

Ze verzamelen:
  • naam
  • email
  • adres
  • tel.nummer
  • betaalgegevens
  • energiemetingen
  • statische gegevens
  • diagnostische gegevens
  • gegevens over je smartphone (waaronder identificerende gegevens)
  • IP-adres
  • locatiegegevens
Erg storend is dat ze gewoon al je energiemetingen binnenharken. Ze hadden gemakkelijk een systeem kunnen maken dat gewoon je privacy beschermt, maar i.p.v. hebben ze alles in hun handen. Ik begrijp het wel, dergelijke gegevens zijn geld waard.
Energiemetingen is juist waarom je een P1 meter neemt. Wat een overbodige zure post dit...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Hoe verwacht je dat ze moeten werken als ze je energiemetingen niet binnen 'harken', dan heb je een lege app?

Het verdienmodel is niet dat ze de data verkopen. En dat mogen ze ook niet volgens hun eigen voorwaarde. Het enige wanneer ze data mogen delen (behalve wettelijke eisen), is als je het zelf via een derde partij hebt aangevraagd. Dat is bijvoorbeel dat Google dus weet dat je een abo hebt, ivm betaling op android. Maar die krijgt echt de meetgegevens niet.

Het enige stukje uit de privacy policy over delen van data:
External partners: In some cases you may have purchased a HomeWizard product through an installer, energy provider or other external partner. Who may have bundled these products with their own applications or service offerings. Such features may require some or all of your personal information. By registering the HomeWizard account, we can share your personal data with these third parties. When the sharing of information has taken place, the third party is liable for its processing of your personal data.
Legal responsibility: Your personal data will be shared with third parties if this is necessary or appropriate to comply with the law, to comply with legal requests from authorities, to respond to any claims or to protect the rights, property or safety of us, our users, our employees or the public and to protect, without limitation, ourselves or our users from fraudulent, abusive, inappropriate or unlawful use of the Service.
Stemmingsmakerij.

Zie ook deze quote van HomeWizard zelf:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64112998

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 25-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Energiemetingen is juist waarom je een P1 meter neemt. Wat een overbodige zure post dit...
En de rest van het lijstje zit aan je account gekoppeld bij het bestellen. Dus zo raar is dat lijstje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:10:
Ik begrijp het wel, dergelijke gegevens zijn geld waard.
Dat zijn dappere insinuaties. Die zullen ergens vandaan komen - heb jij informatie over wat @HomeWizard_NL met die gegevens doet? Heb je ze het zelf al gevraagd?

Anders is deze post wel wat voorbarig, op zijn zachtst gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Vraag aan HomeWizard. Ik ben eigenlijk op zoek naar dit staatje (van solaredge).
Dat je snel overzichtelijk dag-week-maand-jaar kunt zien wat de % zijn van je afname. Dit is erg wenselijk om in te schatten hoe je, op dit moment, een batterij (grootte) nodig hebt om zelf voorzienend te zijn (tot bepaalde hoogte mrt-okt).

Gaat dan voornamelijk om de rechter kolom, maar links ook interresant.

Ik weet dat ik nu ook kan zien in de grafieken (gebruik vs hoofdaansluiting) met de homewizard 1 fase meters (die heb ik, 2 zelfs met 2 omvormers) + voor de tesla 3 fase meter) het kan uitrekenen. Maar dit zou nog makkelijker zijn.

Is een feature request.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFoXr4rEL_DGt-g1qajdAXoOKb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6zONRVPTaZBsacaQDe1fOjp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door sweeeetje op 25-10-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

amphora schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Je haalt twee dingen door elkaar. Dat je als gebruiker geinteresseerd bent in energiemetingen impliceert niet dat het bedrijf al deze metingen in bezit moet krijgen. Ze hadden ook kunnen kiezen voor privacy vriendelijke oplossingen waar het bedrijf zelf niets in handen zou krijgen.
IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:14:
Hoe verwacht je dat ze moeten werken als ze je energiemetingen niet binnen 'harken', dan heb je een lege app?
Onzin. Je kan ook gewoon een systeem bedenken waar privacy wel gewaardborgd is. Neem bijv. Beeclear, welke ik in dit topic vond toen ik zocht op keyword privacy. Die bewaart alles lokaal, voor zover ik heb gezien.
Het verdienmodel is niet dat ze de data verkopen. En dat mogen ze ook niet volgens hun eigen voorwaarde.
Dat ze het niet verkopen, betekent niet dat het nooit in handen van derden kan komen. Daarom zou een bedrijf er juist zo veel mogelijk aan moeten doen om lokaal te werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Cyb op 25-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 11:58
Het is een keuze geweest om het systeem via de cloud van Homewizard te laten lopen en daarmee de processing / opslagcapaciteit op de lokale apparaten beperkt te houden, en de kosten te drukken. Dit wordt ook duidelijk vermeld bij de informatie vanuit Homewizard.

Wil je een lokaal systeem, dan zul je moeten kijken naar andere oplossingen. Overigens kun je de apparaten van Homewizard ook lokaal / offline gebruiken via de local api. Deze kun je aanzetten na de initiele installatie en vervolgens kun je internet toegang blokkeren voor de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
sweeeetje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:27:
Vraag aan HomeWizard. Ik ben eigenlijk op zoek naar dit staatje (van solaredge).
Dat je snel overzichtelijk dag-week-maand-jaar kunt zien wat de % zijn van je afname. Dit is erg wenselijk om in te schatten hoe je, op dit moment, een batterij (grootte) nodig hebt om zelf voorzienend te zijn (tot bepaalde hoogte mrt-okt).

Ik weet dat ik nu ook kan zien in de grafieken (gebruik vs hoofdaansluiting) met de homewizard 1 fase meters (die heb ik, 2 zelfs met 2 omvormers) + voor de tesla 3 fase meter) het kan uitrekenen. Maar dit zou nog makkelijker zijn.

Is een feature request.
[Afbeelding]
De data heb je wel, je kan eht ook wel inzien als je het vinkje 'Tel import en export totalen bij elkaar op' uitzet. Dan zie je wel hoeveel kWh je op een dag/week/maand er via het net gaat. Dan is het simpel ook zelf te bereken. Als salderen er straks afgaat is dat wel een leuke feature natuurlijk, dan is het zinvol zoveel mogeljk van je opwek zelf te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

dhrto schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:36:
Het is een keuze geweest om het systeem via de cloud van Homewizard te laten lopen en daarmee de processing / opslagcapaciteit op de lokale apparaten beperkt te houden, en de kosten te drukken. Dit wordt ook duidelijk vermeld bij de informatie vanuit Homewizard.
Dan nog hadden ze privacy maatregelen als end-to-end encryptie kunnen implementeren, om data van de gebruiker te beschermen, en er voor te zorgen dat ze er ook zelf niet bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Cyb wat is precies je doel van je posts? Wil je dat @HomeWizard_NL iets verandert, wil je een soort bewustwording creëren? Ze zoeken overigens nog mensen las ik, wellicht kun je iets betekenen :+

Zonder gekheid: door je eerst post hierover sta je m.i. al op achterstand. Had je die anders ingekleed of verwoord, dan had je waarschijnlijk wat meer “meedenkers” gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Ik probeer het script uit het topic hier werkend te krijgen. Ik krijg tijdens het uitvoeren echter een error: 30: bad substitution

Nu zou er dus op line 20 iets fout moeten staan?

Dit is line 20:

[code]v3="${v3:0:4}"/code]

@Cap

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 25-10-2022 15:42 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:13

amphora

Websites & Fotografie

Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Je haalt twee dingen door elkaar. Dat je als gebruiker geinteresseerd bent in energiemetingen impliceert niet dat het bedrijf al deze metingen in bezit moet krijgen. Ze hadden ook kunnen kiezen voor privacy vriendelijke oplossingen waar het bedrijf zelf niets in handen zou krijgen.
Ja, wellicht kan het beter, maar je weet niet hoe ze het intern opslaan, misschien valt het allemaal wel mee. Maar jouw post suggereert dat ze een groot kwaad zijn net als Facebook in je avatar (al ben ik het met dat laatste niet oneens). Een beetje nuance mag ook wel of weet je iets wat wij niet weten?
Mijn website slaat ook ip adressen op van iedere bezoeker bijvoorbeeld (logfiles) maar ik doe daar verder niets mee en ik ga er vanuit dat HW hier ook netjes mee omgaat. Mocht je bewijs hebben dat dit niet zo is dan hoor ik het graag.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Percenten zeggen, wanneer je zolang mogelijk zelfvoorzienend wil zijn, niet veel.
Je zal in de periode dag je zelfvoorzienend wil zijn je productie, verbruik en opslag op elkaar moeten afstemmen in kWh. Opwekcapaciteit tov verbruik is dus even belangrijk dan opslagcapaciteit.
Je hebt weinig aan een opslagcapaciteit die niet alle dagen gevuld geraakt met het aandeel dagverbruik.
Verhogen van productiecapaciteit is, indien mogelijk, meestal ook goedkoper dan opslagcapaciteit en is ook nog eens goedkoper.
Het percentage direct verbruik verhogen is niet zo moeilijk. De zelfvoorzienigheidsgraad continue verhogen is een ander paar mouwen.

De cijfers die je wil zien kan je trouwens ook in iedere digitale meter van een recente generatie zien. Om die cijfers te bekomen heb je geen real time inzicht (het voordeel van HW tov DM) nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Gramser schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:09:
@Cyb wat is precies je doel van je posts? Wil je dat @HomeWizard_NL iets verandert, wil je een soort bewustwording creëren?
Beiden.
Zonder gekheid: door je eerst post hierover sta je m.i. al op achterstand. Had je die anders ingekleed of verwoord, dan had je waarschijnlijk wat meer “meedenkers” gekregen.
Ik kan begrijpen dat het bij fans wat tenentrappend aan kan voelen, en dat je dan liever niet hoort dat ze de zaken niet goed op orde hebben, maar het is HomeWizard zelf die zichzelf op "achterstand" laat beginnen. Als je met zo'n product op de markt wilt komen (een product dat op grote schaal gevoelige data verzamelt), dan is één van de belangrijkste vragen die in je op zou moeten komen: hoe waarborgen we de privacy van onze toekomstige klanten. Voor zover ik heb gezien, is daar amper aandacht aan besteed. Dat zegt mij al genoeg over hoe ze over privacy van hun klanten denken.
amphora schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Ja, wellicht kan het beter, maar je weet niet hoe ze het intern opslaan, misschien valt het allemaal wel mee.
Ze kunnen de data uitlezen, dan zegt al genoeg. In plaats daarvan hadden ze e2e moeten toepassen.
"Misschien" is ook een uitgangspunt waar je in de privacy/security wereld niet van uit hoort te gaan. In nieuwsberichten zien we dagelijks de gevolgen daarvan.
ik ga er vanuit dat HW hier ook netjes mee omgaat. Mocht je bewijs hebben dat dit niet zo is dan hoor ik het graag.
Wat HW verzamelt gaat wel heel wat verder dan slechts IP-adressen. Dat hoef ik niet te bewijzen, het staat gewoon in de privacy policy. Aannamens over dat een bedrijf daar netjes mee omgaat, gaat in de praktijk continue veelvuldig fout. Foute medewerkers kunnen data stelen, en doorverkopen, zelfs als het management het netjes op orde denkt te hebben. Inbraken door derden kunnen plaatsvinden, enz. Als je op zo'n grote schaal zulke gevoelige informatie verzamelt, dan hoor je er van uit te gaan dat gegevens kunnen lekken, en hoor je van te voren goede maatregelen te nemen zoals lokale opslag of e2e encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Beiden.

[...]

Ik kan begrijpen dat het bij fans wat tenentrappend aan kan voelen, en dat je dan liever niet hoort dat ze de zaken niet goed op orde hebben, maar het is HomeWizard zelf die zichzelf op "achterstand" laat beginnen. Als je met zo'n product op de markt wilt komen (een product dat op grote schaal gevoelige data verzamelt), dan is één van de belangrijkste vragen die in je op zou moeten komen: hoe waarborgen we de privacy van onze toekomstige klanten. Voor zover ik heb gezien, is daar amper aandacht aan besteed. Dat zegt mij al genoeg over hoe ze over privacy van hun klanten denken.

[...]

Ze kunnen de data uitlezen, dan zegt al genoeg. In plaats daarvan hadden ze e2e moeten toepassen.
"Misschien" is ook een uitgangspunt waar je in de privacy/security wereld niet van uit hoort te gaan. In nieuwsberichten zien we dagelijks de gevolgen daarvan.

[...]

Wat HW verzamelt gaat wel heel wat verder dan slechts IP-adressen. Dat hoef ik niet te bewijzen, het staat gewoon in de privacy policy. Aannamens over dat een bedrijf daar netjes mee omgaat, gaat in de praktijk continue veelvuldig fout. Foute medewerkers kunnen data stelen, en doorverkopen, zelfs als het management het netjes op orde denkt te hebben. Inbraken door derden kunnen plaatsvinden, enz. Als je op zo'n grote schaal zulke gevoelige informatie verzamelt, dan hoor je er van uit te gaan dat gegevens kunnen lekken, en hoor je van te voren goede maatregelen te nemen zoals lokale opslag of e2e encryptie.
Ik vind deze post van je al een stuk doordachter en gematigder van toon. Dat gaat er bij mij ALTIJD beter in dan meteen maar beginnen met schoppen. Ik voel me niet op mijn tenen getrapt, ook al ben ik "fan" van het produkt. Je eerste post hierover deed bij mij het idee ontstaan dat jij bewijs hebt van iets dat niet goed gaat, maar nu geef je aan dat de manier waarop @HomeWizard_NL mogelijk misbruyik in de hand kan werken, en dat het niet nodig is om op deze manier gegevens op te slaan.

Ik denk dat je met de huidige toon verder komt. Maar ik ben vooral benieuwd naar de reactie van @HomeWizard_NL .

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Gramser schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Ik vind deze post van je al een stuk doordachter en gematigder van toon. Dat gaat er bij mij ALTIJD beter in dan meteen maar beginnen met schoppen. Ik voel me niet op mijn tenen getrapt, ook al ben ik "fan" van het produkt. Je eerste post hierover deed bij mij het idee ontstaan dat jij bewijs hebt van iets dat niet goed gaat, maar nu geef je aan dat de manier waarop @HomeWizard_NL mogelijk misbruyik in de hand kan werken, en dat het niet nodig is om op deze manier gegevens op te slaan.

Ik denk dat je met de huidige toon verder komt. Maar ik ben vooral benieuwd naar de reactie van @HomeWizard_NL .
Uiteraard gaan we hier heel zorgvuldig mee om. Zo hebben alle apparaten en apps een TLS encrypte verbinding en wordt elk apparaat geauthenticeerd op onze services middels een unieke code die vooraf wordt gedefinieerd op hardware niveau.

Met een lokale oplossing is het niet mogelijk om grafieken te maken en die met elkaar te verrekenen (van verschillende bronnen) zonder weer een dure gateway verplicht te maken. e2e gaat niet als je data met elkaar moet verrekenen of grafieken ervan gaat maken (leuk voor berichten op whatsapp, niet hiervoor), zeker niet als deze data synchroon moet lopen met metingen van andere apparaten. Of andere apparaten of services weer op metingen moeten reageren, denk aan schakelen op teruglevering, of een notificatie bij opvallend hoog gebruik.

Bijkomend voordeel is dat als je apparaat stuk gaat, de data nog beschikbaar is omdat het geen onderdeel is van het apparaat. In onze ervaring gaat lokale opslag veel te makkelijk corrupt zeker met de hoeveelheid data die een meter moet verzamelen (onze homewizard gateway was volledig lokaal dus hier hebben we al jaren ervaring mee). Probeer maar eens elke 5 minuten van van meerdere jaren op te slaan en niet je geheugen binnen 10 jaar corrupt te schrijven. Bankieren doen we tegenwoordig ook allemaal digitaal, fotos slaan we online op, niet?

Als je data buiten huis inzichtbaar wil zul je altijd door een cloud moeten. Ook moet de data op meerdere telefoons/tablets/browsers inzichtelijk zijn. Het idee dat lokale data ‘’veiliger’' is, is ook incorrect. Als bijvoorbeeld een beeclear de data in de app kan tonen, kunnen ook zij bij de data (de app kan het immers tonen). Waar deze vandaan komt is in deze irrelevant.

Zou alles theoretisch lokaal kunnen? ja dat kan. Het zou alleen met veel limitaties komen en veel hogere kosten. Is het dan daadwerkelijk veiliger dan in de cloud? Nee, eigenlijk niet.

Het staat de gebruiker vrij om enkel de lokale api te gebruiken en de verbindingen naar cloud te verbreken als zij dit willen.

De overige punten zijn naar ons idee uitgebreid behandeld in onze privacy statement. Mochten er nog vragen hierover zijn horen we dit graag.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-10-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Bedankt voor je reactie. Ik heb hier nog wel wat vragen over ;)
Met een lokale oplossing is het niet mogelijk om grafieken te maken en die met elkaar te verrekenen (van verschillende bronnen) zonder weer een dure gateway verplicht te maken.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Het verrekenen kan eenvoudig worden gedaan op de client, zoals een smartphone. Het verwerken van een stroom eenvoudige metingen vereist niet veel rekenkracht.
De kosten van de meters nemen dan wel toe, want ze hebben een opslagbuffer nodig (als ze dat niet al hebben), maar dat hoeft niet veel te kosten. Ook een dure gateway is niet nodig, los van de vraag of deze uberhaupt duur zou moeten zijn.
e2e gaat niet als je data met elkaar moet verrekenen of grafieken ervan gaat maken (leuk voor berichten op whatsapp, niet hiervoor), zeker niet als deze data synchroon moet lopen met metingen van andere apparaten. Of andere apparaten of services weer op metingen moeten reageren, denk aan schakelen op teruglevering, of een notificatie bij opvallend hoog gebruik.
Waarom zou verrekenen met e2ee niet mogelijk zijn icm meerdere bronnen? e2ee hoeft zich niet te beperken tot slechts twee apparaten. Het verrekenen kan je ook dit keer gewoon op de client laten gebeuren, die dan de data met e2ee van de HW server haalt.

Qua idee is het vrij simpel. I.p.v. dat je de HW server toegang geeft tot alle data, geef je de clients toegang tot alle data op de server, waarbij zowel de clients als de bronnen gebruik maken van dezelfde key, zonder dat deze key bekend is bij HW. Dan heb je gewoon hetzelfde bereikt met het privacy-vriendelijke e2ee.
Bijkomend voordeel is dat als je apparaat stuk gaat, de data nog beschikbaar is omdat het geen onderdeel is van het apparaat. In onze ervaring gaat lokale opslag veel te makkelijk corrupt zeker met de hoeveelheid data die een meter moet verzamelen (onze homewizard gateway was volledig lokaal dus hier hebben we al jaren ervaring mee). Probeer maar eens elke 5 minuten van van meerdere jaren op te slaan en niet je geheugen binnen 10 jaar corrupt te schrijven. Bankieren doen we tegenwoordig ook allemaal digitaal, fotos slaan we online op, niet?
Hoe snel opslag corrupt raakt, hangt af van de kwaliteit van het opslagmedium, en de mate van buffering. Overal om ons heen zijn apparaten die continue data bijhouden, en die raken ook niet continue corrupt. Raken ze wel corrupt, dan kan is dat bij verwisselbare media geen groot probleem.
Als je data buiten huis inzichtbaar wil zul je altijd door een cloud moeten. Ook moet de data op meerdere telefoons/tablets/browsers inzichtelijk zijn.
Dat is incorrect. Er zijn verschillende manieren om zonder cloud te werken. Vooral netwerk hole-punch p2p methodes worden veel gebruikt om dat te bereiken.
Het idee dat lokale data ‘’veiliger’' is, is ook incorrect.
Veiliger is inderdaad een discussiepunt, maar niet per definitie "incorrect". Qua privacy is lokale data wel een stuk beter.
Als bijvoorbeeld een beeclear de data in de app kan tonen, kunnen ook zij bij de data (de app kan het immers tonen). Waar deze vandaan komt is in deze irrelevant.
Ik heb me nog niet goed verdiept in Beeclear, maar de aanname dat zij dan bij de data kunnen, omdat er sprake is van een app, is incorrect. Er kan bijv. sprake zijn van de eerder genoemde hole punches.
Zou alles theoretisch lokaal kunnen? ja dat kan. Het zou alleen met veel limitaties komen en veel hogere kosten. Is het dan daadwerkelijk veiliger dan in de cloud? Nee, eigenlijk niet.
"Veel hogere kosten", opslag is tegenwoordig zeer goedkoop. Als opslag zo duur is, dan is het de vraag waarom HW die kosten gratis en ongelimiteerd op zich zou willen nemen.
Het staat de gebruiker vrij om enkel de lokale api te gebruiken en de verbindingen naar cloud te verbreken als zij dit willen.
Wel fijn dat er een lokale API is. Ik hoop dat jullie de features daarvan uitbreiden, zodat er vanaf aankoop geen enkele gegevens naar HW gaan, anders dan voor firmware updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Het verrekenen kan eenvoudig worden gedaan op de client, zoals een smartphone. Het verwerken van een stroom eenvoudige metingen vereist niet veel rekenkracht.
De kosten van de meters nemen dan wel toe, want ze hebben een opslagbuffer nodig, maar dat hoeft niet veel te kosten. Ook een dure gateway is niet nodig, los van de vraag of deze uberhaupt duur zou moeten zijn.
Maar dan ga je dus krijgen dat als ik de app opstart de client (telefoon) dus eerst de hele bende moet berekenen. Als ik twee maanden de app niet heb geopend dan duurt dat wel even voordat a de data binnen is en b voordat het verwerkt is.
Dat is niet echt gebruikersvriendelijk.
[...]

Waarom zou verrekenen met e2ee niet mogelijk zijn icm meerdere bronnen? e2ee hoeft zich niet te beperken tot slechts twee apparaten. Het verrekenen kan je ook dit keer gewoon op de client laten gebeuren, die dan de data met e2ee van de HW server haalt.

Qua idee is het vrij simpel. I.p.v. dat je de HW server toegang geeft tot alle data, geef je de clients toegang tot alle data, waarbij zowel de clients als de bronnen gebruik maken van dezelfde key, zonder dat deze key bekend is bij HW. Dan heb je gewoon hetzelfde bereikt met het privacy-vriendelijke e2ee.
Dat is niet het punt. Als de server de data niet kan parsen (want encrypted). Kan de data niet verwerkt worden in maand/dagoverzcihten. Of bijvoorbeeld gecombineerd worden met data uit de omvormer van je zonnepanelen of meerdere meters bij elkaar optellen e.d.
De server wordt dan een domme data dump, en dat is niet hetgeen waar HW zich op richt. Ze willen de data ook kunnen verwerken om bijvoorbeeld een push te kunnen doen als er ongewoon stroom of water verbruik is.

Dat is incorrect. Er zijn verschillende manieren om zonder cloud te werken. Vooral netwerk hole-punch p2p methodes worden veel gebruikt om dat te bereiken.
Dat klopt, maar dat is dus niet wat HW aanbied. Ze kiezen ervoor om dat juist bewust niet te doen omdat ze meer willen bieden dan alleen een lokale optie om mensen te verleiden voor het + abo.
Bedenk dat het product nog in de kinderschoenen staat, ze willen nog heel veel toevoegen!

Veiliger is inderdaad een discussiepunt, maar niet per definitie "incorrect". Qua privacy is lokale data wel een stuk beter.
Dat kan dus beperkt. Je kan in je firewall nu de zooi afsluiten dat de meters geen internet hebben. Dan kun je met de api gewoon doen wat je wilt.

Ik heb me nog niet goed verdiept in Beeclear, maar de aanname dat zij dan bij de data kunnen, omdat er sprake is van een app, is incorrect. Er kan bijv. sprake zijn van de eerder genoemde hole punches.
Maar je gaf aan dat dat een beter product was qua omgang... goed voorbeeld.

"Veel hogere kosten", opslag is tegenwoordig zeer goedkoop. Als opslag zo duur is, dan is het de vraag waarom HW die kosten gratis en ongelimiteerd op zich zou willen nemen.
Niet onbeperkt, maximaal 1 jaar terug. WIl je meer moet je het + abo gebruiken.

Je punt is helder. Als je neit wilt dat je data uit de deur gaat dan is HW (op dit moment) geen match voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:56:
[...]
Maar dan ga je dus krijgen dat als ik de app opstart de client (telefoon) dus eerst de hele bende moet berekenen. Als ik twee maanden de app niet heb geopend dan duurt dat wel even voordat a de data binnen is en b voordat het verwerkt is.
Dat is niet echt gebruikersvriendelijk.
Ligt eraan of je al die data ook daadwerkelijk nodig hebt. Ik weet niet of de "slimme" elektriciteitsmeters in de meterkast (dus niet HW) ook geaggregeerde data kunnen geven aan HW, bijv. verbruik per dag/week/maand i.p.v. per seconde, maar als het ook geaggregeerde data kan geven, dan heb je meestal niet van die twee maanden alle data tot op de seconde nauwkeurig nodig.
Beetje te vergelijken met Google Earth. Als je je woonplaats wilt zien, heb je ook niet alle volledig gedetailleerde data van de planeet nodig, zelfs niet als je uitgezoemd begint met de volledige planeet in beeld.
Dat is niet het punt. Als de server de data niet kan parsen (want encrypted). Kan de data niet verwerkt worden in maand/dagoverzcihten. Of bijvoorbeeld gecombineerd worden met data uit de omvormer van je zonnepanelen of meerdere meters bij elkaar optellen e.d.
Als een elektriciteitsmeters in de meterkast ook geaggregeerde data kan geven, dan kan het wel gewoon verwerkt worden per maand/dag, zonder meteen alle per-seconden data binnen te halen.
Zelfs als het encrypted is, en onleesbaar voor de server, dan nog zou een client in dat geval dat kunnen uitlezen en een overzicht kunnen maken, zonder meteen alle data te hoeven binnen halen.
(Ook hoeven tijdgegevens in principe niet encrypted te zijn, zolang de energiemetingen dat maar wel zijn.)
Ze willen de data ook kunnen verwerken om bijvoorbeeld een push te kunnen doen als er ongewoon stroom of water verbruik is.
Dat kan dus ook op de client, of zelfs op de bron. Op de server gaat alles wel gemakkelijker, maar ten koste van privacy.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyb op 25-10-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De 'elektriciteitsmeters in de meterkast' kan helemaal niets, die spuugt alleen maar rauwe data uit. Dat protocol is bekend (en kun je ook inzien via de API van HW, zie het telegram api).
De P1 meter van HW is bewust goedkoop gehouden, daar zit geen processing power in. Dus die kan geen aggregatie doen. De andere optie (lokaal een 'server' / agrigeer service) heeft HW hierboven aangegeven, maar vonden ze ook neit wenselijk.
LIjken mij valide argumenten.

Als de client (telefoon) het verwekren zou meoten doen, moet die WEL alle data hebben. Anders kan je nog geen maandoverzicht maken.

HW richt zich op een andere doelgroep dan dat jij wilt / bent. Het is een bewueste keuze om data op de server te kunnen verwerken. Is nu vaak zat aangegeven waarom.

Dus je hebt nu twee opties;
- Of je blokkeert internerverkeer in je firewall voor de meter(s) en gaat zelf aan de slag met HomeAssistent of een andere oplossing om alles lokaal te houden
- Je kiest een niet HW oplossing, bijvoorbeeld YouLess.

Nough said.

[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 25-10-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:45:
De 'elektriciteitsmeters in de meterkast' kan helemaal niets, die spuugt alleen maar rauwe data uit. Dat protocol is bekend (en kun je ook inzien via de API van HW, zie het telegram api).
De P1 meter van HW is bewust goedkoop gehouden, daar zit geen processing power in. Dus die kan geen aggregatie doen. De andere optie heeft HW hierboven aangegeven, maar vonden ze ook neit wenselijk.
LIjken mij valide argumenten.

Als de client (telefoon) het verwekren zou meoten doen, moet die WEL alle data hebben. Anders kan je nog geen maandoverzicht maken.

HW richt zich op een andere doelgroep dan dat jij wilt / bent. Het is een bewueste keuze om data op de server te kunnen verwerken. Is nu vaak zat aangegeven waarom.
De HW meter zelf zou natuurlijk ook gewoon data kunnen aggregeren, los van of de elektriciteitsmeter van de meterkast dat wel/niet kan. Dat kost minimale rekenkracht en minimaal geheugen. Bijv. het bijhouden van een simpele sommatie (1 getal per uur/dag), en zodra het einde van de uur/dag/tijd bereikt is, even e2e encrypted flushen naar de HW server. Dus dan zou het zelfs met e2ee geen probleem moeten zijn om overzichten te maken zonder meteen alle data op de client te hoeven binnenhalen.

M.a.w. er is nog steeds geen duidelijk argument waarom e2ee niet zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat ding heeft de power niet daarovor en dat is niet wat HW wil. Die willen je data juist verrijken / dingen mee doen (bijvoorbeeld alerts of je socket kunnen shakelen bij x belasting). Bij dat laatste zit juist hun verdienmodel. Maar dat geef ik nu voor de 4e keer aan.

Jij bent gewoon niet de doelgroep. ik stop ermee je te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

IJsbeer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:50:
Dat ding heeft de power niet daarovor en dat is niet wat HW wil. Die willen je data juist verrijken / dingen mee doen (bijvoorbeeld alerts of je socket kunnen shakelen bij x belasting). Bij dat laatste zit juist hun verdienmodel. Maar dat geef ik nu voor de 4e keer aan.

Jij bent gewoon niet de doelgroep. ik stop ermee je te overtuigen.
Als het de power heeft om continue TLS toe te passen, dan zou het bijhouden van een enkele simpele rekenkundige optellingen (voor geaggregeerde data) (en wat lichter is dan TLS) geen enkel probleem moeten.
Ook het implementeren van alerts zouden prima samen kunnen gaan met e2ee, want ook daar kunnen simpele rekenkundige optellingen gebruikt worden op de P1 meter, i.c.m. een drempelwaarde.

Ik probeer overigens in de conversatie met jou, jou niet te overtuigen, ik probeer argumenten te vinden waarom privacy/e2ee niet zou kunnen. Van een aantal technische argumenten die tot nu toe genoemd zijn, heb ik al beschreven waarom ze of incorrect zijn, of niet sterk zijn.
Maar als ik jou post goed begrijp, hebben ze de data dus nodig om betaalde features aan te kunnen bieden. Maar ze zouden die features (zoals alerts) ook betaald kunnen aanbieden met e2ee. Het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Het zou kunnen zijn wat je zei: "bedenk dat het product nog in de kinderschoenen staat". Wellicht dat ze ooit nog iets privacy-bestendigs implementeren zonder lokale opslag te hoeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 17:54
Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Als het de power heeft om continue TLS toe te passen, dan zou het bijhouden van een enkele simpele rekenkundige optellingen (voor geaggregeerde data) (en wat lichter is dan TLS) geen enkel probleem moeten.
Ook het implementeren van alerts zouden prima samen kunnen gaan met e2ee, want ook daar kunnen simpele rekenkundige optellingen gebruikt worden op de P1 meter, i.c.m. een drempelwaarde.

Ik probeer overigens in de conversatie met jou, jou niet te overtuigen, ik probeer argumenten te vinden waarom privacy/e2ee niet zou kunnen. Van een aantal technische argumenten die tot nu toe genoemd zijn, heb ik al beschreven waarom ze of incorrect zijn, of niet sterk zijn.
Maar als ik jou post goed begrijp, hebben ze de data dus nodig om betaalde features aan te kunnen bieden. Maar ze zouden die features (zoals alerts) ook betaald kunnen aanbieden met e2ee. Het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Het zou kunnen zijn wat je zei: "bedenk dat het product nog in de kinderschoenen staat". Wellicht dat ze ooit nog iets privacy-bestendigs implementeren zonder lokale opslag te hoeven gebruiken.
Volgens mij heb jij je punt nu wel gemaakt.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raympie26
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-04-2023
Valor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Ja correct dit is het totaal gebruik wat de P1 meter geeft. Als je echter ook los wilt meten wat je zonnepanelen opwekken dan heb je de kwh meter nodig.

Dat ziet er als volgt uit.

[Afbeelding]

Je krijgt er ook het daadwerkelijk verbruik bij.

[Afbeelding]

Edit: oh erg was nog een pagina |:( oeps
Hoi, ik heb ook de kwh toegevoegd aan de app, maar ik zie geen registratie van wat de panelen opwekken de app geeft 0 watt aan terwijl het display van de meter 2330watt aangeeft. Ik lever ook gewoon terug, enig idee waar dit aan ligt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNmZzCDaQkwTJpLbuNKXb8rcD4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJUAsH92Ejhsu5pLoxRM3JX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41J5QY0xYuqQfH1S4nE-htgzKGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuxpTjaZ15jowCsilxTgHxUu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Raympie26 op 25-10-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63

Is een feature request.
[Afbeelding]
Zeker een mooie feature request, maar waar haal deze info vandaan ?
Heb je een kWh meter van Solar Edge aangesloten?

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Raympie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Hoi, ik heb ook de kwh toegevoegd aan de app, maar ik zie geen registratie van wat de panelen opwekken de app geeft 0 watt aan terwijl het display van de meter 2330watt aangeeft. Ik lever ook gewoon terug, enig idee waar dit aan ligt?
Lijkt op dit verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66765040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raympie26
Thx, maar dit gaat volgens mij over de p1 meter en niet over de kwh meter HWE-SDM230 welke ik heb toegevoegd, deze staat volgens mij los van de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik zal het wel gemist hebben maar als ik nu over de dag, week, maand of jaarweerrgave heen veeg met de pen of vinger blijft de waarde tegenwoordig staan en valt de bovenkant van het scherm er niet meer overheen.
Goed gedaan Homewizard. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

Raympie26 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meter verkeerd om aangesloten.
Links in, rechts uit naar je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raympie26
Y10 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:13:
[...]

Meter verkeerd om aangesloten.
Links in, rechts uit naar je panelen.
Bedankt voor je antwoord, maar waarom laat het display dan wel de juiste waardes zien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bij zonnepanelen moet je een negatieve waarde zien op de meter (-2687 bijv.)

Het profiel 'zonnepanelen' onderdrukt de positieve waarden in de app, vandaar dat je 0w ziet.
Mijn omvormer gebruikt 5 watt als de zon niet schijnt, maar dat zie ik niet in de app, tenzij ik een ander profiel kies.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
Cyb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Beiden.

[...]

[...]

[...]

Ach ik vertrouw HW 100% meer met mijn data dat de Eneco’s van deze wereld.

Tot op heden heeft Eneco gewoon wetgeving genegeerd met stadswarmte. Ze plaatsen een “slimme warmtemodule”. De klant heeft er niets aan, we kunnen hem niet uitlezen, het verbruikt continu stroom. Maar een simpele consumentenpoort is niet geïmplementeerd.

Alleen Eneco wordt er beter van, de klant schiet er niets mee op. Eneco krijgt alle data en ik heb geen mogelijkheid het zelf uit te lezen behalve via de Eneco app.

Geef mij maar een HomeWizard oplossing!

Verder de k ik dat we een ander beeld hebben van gevoelige data. Mijn verbruik is niet gevoelig. Sterker nog het zegt zelfs niets over mijn persoonlijke verbruik.

Ik heb een laadpaal waar meerdere auto’s aan laden die niet van mij zijn. Waaronder mijn leaseauto (van mijn werkgever).

Dus een partij kan helemaal niets met mijn verbruik en er al helemaal geen conclusies aan verbinden. De buurman staat ook regelmatig aan mijn paal te lurken. De facturering hiervan gaat volledig via NewMotion (tegenwoordig Shell).

Knappe jongen die aan mijn verbruik conclusies weet te verbinden 😝

Je maakt ergens een probleem van, wat voor de gebruikers van het product geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik denk dat het nooit kwaad kan, als er iemand als @Cyb langskomt en even een knuppel in het hoenderhok gooit. Alleen, dit is wellicht wel het verkeerde hoenderhok. Je gaat de gebruikers hier nu echt niet massaal laten stoppen met het gebruik van de producten, en ook geen revolte organiseren. Dan is de vraag waar @Cyb beter terecht kan. Ik denk bij de bron. Dat zal alleen wel op een andere manier moeten dan nu is gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:25
Tweak_ers schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

De buurman staat ook regelmatig aan mijn paal te lurken.
Hij doet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak_ers schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Ik heb een laadpaal waar meerdere auto’s aan laden die niet van mij zijn. Waaronder mijn leaseauto (van mijn werkgever).

Dus een partij kan helemaal niets met mijn verbruik en er al helemaal geen conclusies aan verbinden. De buurman staat ook regelmatig aan mijn paal te lurken. De facturering hiervan gaat volledig via NewMotion (tegenwoordig Shell).

Knappe jongen die aan mijn verbruik conclusies weet te verbinden 😝
Eneco: hmm, die Tweak_ers gebruikt wel heel erg veel stroom. Eens kijken. Nee, opladen van een auto kan ook niet, want dan moet die 200.000 km per jaar rijden. Dan zal die wel een weedplantage hebben.
/insert politie.
:+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:41

3raser

⚜️ Premium member

In navolging op mijn prachtige Domoticz plugin voor de Wifi P1 meter heb ik nu ook een Domoticz plugin voor de Watermeter geschreven. De plugin is te vinden op Github via deze link.

De plugin maakt 3 apparaten aan.
  1. Een meter die het dagelijkse verbruik in liters en totale verbruik in m3 laat zien.
  2. Een meter die het actuele (live) verbruik laat zien in liters.
  3. Een wifi signaalmeter die laat zien hoe sterk het wifi signaal van de watermeter is.
Doe er je voordeel mee! Gebruik hem bijvoorbeeld om die privacy schendende servers van HomeWizard te blokkeren en alles lokaal op te slaan. O-)

Pro tip: Zet in de instellingen van Domoticz onder het tabblad Meter/Tellers de Water instelling op 1000. Dan krijg je het verbruik per enkele liter te zien. Zet je hem bijvoorbeeld op 100 dan krijg je alleen updates per 10 liter.

[ Voor 12% gewijzigd door 3raser op 26-10-2022 10:50 . Reden: Pro tip toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maasluip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Eneco: hmm, die Tweak_ers gebruikt wel heel erg veel stroom. Eens kijken. Nee, opladen van een auto kan ook niet, want dan moet die 200.000 km per jaar rijden. Dan zal die wel een weedplantage hebben.
/insert politie.
Echt?
Mijn DM toont "mijn" energieleverancier het omgekeerde: de afgelopen negen maanden nauwelijks beweging op het net. Toch heeft dat nog nergens een belletje doen rinkelen dat er hier wel eens een paar doden zouden kunnen liggen. :+
En met netbeheerders en energieleveranciers die, o.a. door softwareproblemen en personeelstekort, niet eens hun basistaken naar behoren kunnen vervullen zou ik me toch niet al te veel zorgen maken over hun mogelijkheden om uit te groeien tot 'big brother is watching you'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Zijn auto opladen aan mijn laadpaal 🤣
Er zit gewoon een backoffice achter.

Dus ik ontvang 37 cent per kWh en ik betaal slechts 18 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Maasluip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

/insert politie.
Hahaha, denk dat er weinig wietplantages zijn die eerlijk betalen voor hun stroom.

Dit lijkt mij echt zo’n “op papier” klimt het leuk.

In de praktijk tappen ze allemaal stroom af en ziet Eneco dat überhaupt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Wat kan de Tibber Pulse wat de Homewizard P1 meter niet kan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39
Deldenaar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:05:
Jou extra geld laten betalen: het 3 voudige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Raympie26 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:33:
[...]

Bedankt voor je antwoord, maar waarom laat het display dan wel de juiste waardes zien?
Wat zie je momenteel bij de Meter zelf onder de setting's ?

Import/export staat hier ook, Export zal vele malen hoger moeten zijn als Import

Tevens zoals gezegd zou het display een -xxxx moeten geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Deldenaar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:05:
Heeft tibber stekkers, watermeter, kWh meters?

Zoals ik nu lees is het een Energiemaatschappij. Ik wil verbruik juist niet bij die partij inzien. Daar kies ik zelf wel een partij voor uit.

Exact de reden dat ik zo’n hekel aan stadswarmte van Eneco heb. Die zeggen letterlijk, u hoeft het niet uit te lezen, u kunt het gewoon in onze app terugvinden.

Nee Eneco, jullie zijn niet zo goed in verbruik laten zien. Daar zijn andere partijen beter in.

[ Voor 47% gewijzigd door Tweak_ers op 26-10-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Tweak_ers schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Heeft tibber stekkers, watermeter, kWh meters?

Zoals ik nu lees is het een Energiemaatschappij. Ik wil verbruik juist niet bij die partij inzien. Daar kies ik zelf wel een partij voor uit.

Exact de reden dat ik zo’n hekel aan stadswarmte van Eneco heb. Die zeggen letterlijk, u hoeft het niet uit te lezen, u kunt het gewoon in onze app terugvinden.

Nee Eneco, jullie zijn niet zo goed in verbruik laten zien. Daar zijn andere partijen beter in.
Ik gebruik deze stekkers, en die bevallen heel best.
https://www.mediamarkt.nl...omo-pack-2-1-1681410.html

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:51
IvoB2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Het eerste hier ook hoor. En salderen kan al meer dan een jaar niet meer (eigen keuze).
Maar onze WP heeft een timer voor SWW en een WP schakelen op beschikbare zonne-energie vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee. Een WP herhaaldelijk aan/uit schakelen is niet zo'n goed idee voor de levensduur en het rendement.
Sorry voor late reactie. Zie het nu pas.
Daar geef ik je gelijk in. Dat schakelen is puur de timer functie. Of er nu zo'n schijnt of niet. Maar tot op heden nog wel elke dag opwarmen. Heb 31 panelen liggen. Dus die 500 watt zijn vaak aanwezig. De wp heeft ook een timer, maar zie dan vaker dat ie ook in de nacht gaat opwarmen. Hoe slecht dit voor de wp boiler is?. Ga ik eens verder o er nadenken. Bedankt voor je reactie.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Leoniq schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

Sorry voor late reactie. Zie het nu pas.
Daar geef ik je gelijk in. Dat schakelen is puur de timer functie. Of er nu zo'n schijnt of niet. Maar tot op heden nog wel elke dag opwarmen. Heb 31 panelen liggen. Dus die 500 watt zijn vaak aanwezig. De wp heeft ook een timer, maar zie dan vaker dat ie ook in de nacht gaat opwarmen. Hoe slecht dit voor de wp boiler is?. Ga ik eens verder o er nadenken. Bedankt voor je reactie.
De bedoeling van een timer in de WP is toch juist dat je deze iedere dag/ieder uur naar wens kan programmeren?
De boiler staat hier ingesteld op hoogstens 45°C opwarmen. Door een tijdstip te kiezen waartussen hij slechts mag opwarmen warmt hij niet op buiten deze periodes. Dus zeker niet 's nachts.
Een timerfunctie is ook beschikbaar bij HW. Maar deze vind ik niet geschikt voor een WP gezien hij dan tijdens de periode in "uitmodus" alles gewoon zonder stroom zet. Of heb ik dat laatste verkeerd begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

De bedoeling van een timer in de WP is toch juist dat je deze iedere dag/ieder uur naar wens kan programmeren?
De boiler staat hier ingesteld op hoogstens 45°C opwarmen. Door een tijdstip te kiezen waartussen hij slechts mag opwarmen warmt hij niet op buiten deze periodes. Dus zeker niet 's nachts.
Een timerfunctie is ook beschikbaar bij HW. Maar deze vind ik niet geschikt voor een WP gezien hij dan tijdens de periode in "uitmodus" alles gewoon zonder stroom zet. Of heb ik dat laatste verkeerd begrepen?
Je kunt met hw natuurlijk ook een relay schakelen dat het pv contact van je wp schakelt als dat erop zit.

Dan zet je de normale temp bijv. op 45 en bij pv contact stel je 50 of 55 in.
Dan wordt hij overdag knap opgewarmd en zal dan alleen snacht actief worden onder de 45.

En er zijn vaak ook wel tijdschema in te stellen waarin één en ander mag.gebeuren op.de boiler zelf.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 64 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic